sina86
Registered User
- تاریخ عضویت
- 27 آپریل 2008
- نوشتهها
- 3,309
- لایکها
- 35
شمقدري: سينماي سياسي را بايد به دور از التهابات جناحي احيا كنيم
خبرگزاري فارس: جواد شمقدري در مراسم توديع و معارفه مديرعامل مركز جديد گسترش سينماي مستند و تجربي با بيان اين كه سينماي سياسي يك حلقهي مفقوده در سينما دانست و اظهار داشت: اين موضوع بايد دستمايه كار قرار گيرد و البته نبايد در اين عرصه دچار التهابات جناحي شويم.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، مراسم توديع محمد آفريده و معارفه شفيع آقامحمديان به عنوان مديران قديم و جديد مركز گسترش سينماي مستند و تجربي عصر ديروز با حضور جمعي از مديران سينمايي و سينماگران و اصحاب رسانه در سالن حقيقت مركز گسترش برگزار شد.
براساس اين گزارش، «جواد شمقدري» در شروع اين مراسم با عنوان اين كه به رسم سنت الهي هر آمدني رفتني هم دارد و امروز براي بدرقه «محمدآفريده» جمع شدهايم، اظهار داشت: حقيقتا وقتي آقاي آفريده به مركز گسترش سينماي مستند و تجربي آمدند اين مركز را و به خصوص حوزه مستند را به خوبي اداره كردند و توسعه دادند كه اين جاي تقدير دارد.
وي خاطر نشان كرد: سينماي تجربي از روزي كه آغاز شد محل اميد سينماگران جوان بود و از همان ابتدا خدمات ارزندهاي را از اين مركز شاهد بوديم چرا كه راهي بود براي ورود به چرخه سينماي حرفهاي و از همان ابتدا خدمات ارزندهاي را از اين مركز شاهد هستيم.
معاونت سينمايي در ادامه با تشريح دلايل انتصاب «شفيع آقامحمديان» به عنوان مديرعامل جديد مركز گسترش سينماي مستند و تجربي گفت: ايشان در فرانسه تحصيل كردهاند و در حوزه مستند و شبكه قرآن مسئوليت داشتهاند و تركيب اين دو با هم حاصل مناسبي را براي دوره مديريت ايشان خواهد داشت و اميدواريم براساس تجربه مديران قبلي راه خودشان را روشن كنند و مسير را ادامه دهند.
معاون سينمايي فرهنگ و ارشاد اسلامي توجه به فيلمهاي اول فيلمسازان را يكي از رويكردهاي اساسي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي برشمرد و افزود: ديگر اين مركز از ساخت فيلم دوم كارگردانان حمايت نخواهد كرد. چرا كه با فيلم اول فيلمساز يك فرصت طلايي را بهدست آورده و بايد از آن استفاده و خود را به سينماي حرفهاي معرفي كند و به جاي بهادادن به فيلم دوم بايد روي سينماي مستند و كوتاه داستاني سرمايهگذاري كنيم.
جواد شمقدري در ادامه اين مراسم و با عنوان اين نكته كه براي اولين در سال 66 بحث داوري فيلمهاي اول در جشنواره مطرح شد كه اين موضوع نيز همچون بسياري از موضوعات سينما به فراموشي سپرده شده است، با اعلام شيوههاي جديد كاري مركز گفت: ما از امروز به بعد ديگر تعبيري به نام «فيلم دوم» در سينماي ايران نخواهيم داشت و به جاي آن بر روي حوزه مستند و كوتاه سرمايهگذاري خواهيم كرد،چرا كه فكر ميكنيم با ساخت فيلم اول كافي است تا يك فيلمساز وارد دنياي سينماي حرفهاي شود و به همين دليل، از اين پس فقط بر روي فيلمهاي اول متمركز ميشويم.
وي با اشاره به اين نكته كه يكي از اشكالات اساسي سينماي ايران عدم وجود شخصيتهاي واقعي و برگرفته از جامعه ايراني است خاطرنشان كرد: سينماي مستند را بايد به وسعت ايران گسترش داد،در حوزهي سينماي ايران اين مشكل را داريم كه شخصيتها خيلي واقعي و برگرفته از فرهنگ ايراني نيستند و بايد به سينماي مستند و كوتاه برگرديم و شخصيتهايمان را غناء دهيم.اكا امروزه ميبينيم كه در يكي از همين فيلمهاي پرمخاطب كه اخيرا اكران شده است تصويري بسيار غيرواقعي و توام با سهلانگاري از شخصيت جامعه ارائه ميشود كه اين موضوع قطعا به سينماي ايران لطمه وارد خواهد كرد.
معاونت سينمايي با عنوان اين مطلب كه اعتلا، عزت و استقلال سه اصل مهم در اين حوزه كاري مديريت جديد سينمايي است تاكيد كرد:بايد به دنبال الگوي ايراني پيشرفت و عدالت باشيم. متاسفانه امروز گرفتار عرفانهان دروغين و كاذب شدهايم كه نبايد در دام آنها بيافتيم و با اصلاح اين امور معنويت را در بستر زندگي پيدا كنيم.
جواد شمقدري همچنين با تاكيد ويژه بر نگاه متفاوتتر به جوانان و زنان به عنوان دو مخاطب جدي سينماي افزود: امروز شاهد هستيم كه اين دو بيش از سايرين در معرض تهاجم فرهنگي هستند. ضمن اينكه بايد توجه داشته باشيم براي بها دادن به اينها به سمت سوژههاي دختر و پسري گرايش پيدا نكنيم. ما جامعهاي جواني داريم و بايد به جوانان مسير درست زندگي را نشان دهيم. ضمن اين كه در فيلمهايمان زن واقعي ايراني را به تصوير بكشيم.
معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخشي مهم از سخنان خود با بيان اين كه سينماي سياسي يك حلقه مفقوده در سينما دانست و اظهار داشت: اين موضوع بايد دستمايه كار قرار گيرد و نياز داريم به اين ژانر دست پيدا كنيم، البته نبايد در اين عرصه دچار التهابات جناحي شويم و بايد با رويكرد آبشخور فرهنگي ساخت فيلمهاي موثر سياسي در دستور كار قرار گيرد.
وي در خاتمه با بيان اين كه سينماي تجربي بايد گفتمان انقلاب را بهطور واقعي به شكل درست عرضه كند و در قالب فيلمنامه و فيلم به اين مهم بپردازيم و راههاي ارائه بيان و مفاهيم را پيدا كنيم تاكيد كرد: اولويت اين حوزه را با نيروهاي باتجربه و كارآمد دانست و نه جوانان تازه از گرد راه رسيده.
به گزارش خبرنگار فارس، در اين مراسم پس از آن كه محمد آفريده و شفيع آقامحمديان حكمهاي خود را از دستان شمقدري دريافت كردند، هر كدام دقايقي را به سخنراني پرداختند.
«محمد آفريده» پس از دريافت لوح تقدير و هدايايي از سوي معاونت سينمايي و كاركنان اين مركز در سخناني اظهار داشت: اگر آبرويي كسب شده مرهون لطف دوستان و خداست. فرصتهايي كه خدا ميدهد اگر بتوانيم بهرهبرداري كنيم نعمت است و خوشحالم امروز با دلي آرام و قلبي مطمئن اين مسووليت را بر زمين ميگذارم و در مسووليتي ديگر ادامه خواهم داد.
وي افزود: بيش از هرچيز از جوانان اين مرزوبوم تشكر ميكنم. همواره سعي كردم به جوانان اعتماد كنم و توصيه ميكنم همواره به اين نسل اعتماد شود كه در نتيجه آباداني در سينما و همهي حوزهها را به همراه خواهد داشت.
«شفيع آقامحمديان» نيز پس از دريافت حكم مديريت خود از دستان معاونت سينمايي مهمترين دغدغهاش را در اين حوزه عرضهي آثار توليد شده دانست و گفت: بهدنبال اين بودم كه اين همه فيلمي كه ساخته ميشود چكار كنيم و خوشبختانه ديشب از آقاي شمقدري شنيدم كه مديران شبكه تلويزيون و رييس سازمان صداوسيما وارد مذاكره شدهاند تا اين توليدات نمايش داشته باشد. ضمن اينكه توجه ويژهاي هم به بخش بازرگاني اين آثار خواهد شد.
وي افزود: تغييرات جدي در چارت اين مركز اتفاق نخواهد افتاد و به دنبال بالابردن توليدات هستيم و اميدواريم سليقهها را بههم نزديك كنيم.
به گزارش فارس، جواد شمقدري، سيدعليرضا سجادپور، بهمن حبشي، مهدي مسعودشاهي، ابراهيم داروغهزاده، مهدي حقيقي، هوشنگ توكلي، محسن علياكبري، فريد فرخنده كيش، سيداحد ميكائيلزاده، مرتضي رزاقكريمي، جمال شورجه،اميد شريفموسوي و حميدرضا ديبايي از جمله هنرمندان و مديران سينمايي حاضر در اين مراسم بودند.
====================================
موتمن: اگر اكران «صداها» معقولانهتر بود، گليم خود را از آب بيرون ميكشيد
خبرگزاري فارس: «فرزاد موتمن» گفت: اگر «صداها» نمايش معقولانهتري داشت، ميتوانست گليم خود را از آب بيرون بكشد.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست بررسي فيلم سينمايي «صداها» با حضور «محمد هاشمي»(مجري)، «فرزاد مؤتمن»(كارگردان)، سعيد عقيقي(نويسنده و منتقد) ، رويا نونهالي(بازيگر) و علي واجد سميعي (تهيه كنندگان) در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
بنابراين گزارش، در ابتدا مجري از «واجد سميعي» در مورد اكران فرهنگي «صداها» سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: ما مدتي به دنبال اكران اين فيلم بوديم كه به ما اكران فرهنگي پيشنهاد شد و ما موافق نكرديم چون به نظر من همه فيلمها به نوعي فرهنگي هستند. سپس شرايط اكران را گفتند و ما بهناچار پذيرفتيم، اما عملاً اين اتفاق نيفتاد و سينما از مصوبه شوراي نمايش تبعيت نكرد. اكران اين فيلم به صورت تكسانس شروع شد و ما اعتراض كرديم... اين در حالي بود كه اعضاي شوراي صنفي سفري به فرانسه داشتند و رفته بودند تا مشكل سينماي فرانسه را حل كنند. با ارشاد هم كه صحبت كرديم، آنها كاري نكردند و وعده دادند در آينده وضع بهتر ميشود و كماكان اين فيلم تك سانس نمايش عمومي دارد و اگر نمايش معقولانهتري داشت، ميتوانست گليم خود را از آب بيرون بكشد اما، به هر روي تغيير مديريت به اكران «صداها» لطمه زد.
به گزارش فارس، در ادامه «سعيد عقيقي» در پاسخ به همين سوال، اظهار داشت: به نظر من، اكران فيلم فرهنگي راه حل مناسبي نيست چرا كه در اين صورت فيلمهاي ما به دو دسته تقسيم ميشوند؛ فيلمهاي فرهنگي و فيلمهاي بيفرهنگ كه اين تقسيم بندي اصولاً غلط است!
وي ادامه داد: «صداها» اگر اكران طبيعي داشت، فيلمي پرفروش ميشد اما حيف كه مسئولان نگذاشتند اين فيلم كاملاً در معرض ديد عموم قرار بگيرد.
بنا براين گزارش، در ادامه مجري از «موتمن» در مورد فيلمنامه مستقل و اكران فرهنگي سوال كرد كه وي در پاسخ،گفت: اصولاً تعريف ما با استانداردهاي بينالمللي همخواني ندارد. سينماي مستقل در ابتدا به گرايشي از فيلمسازي گفته ميشد كه از هاليوود آمد و به زبان ديگر فيلمهايي بود كه با سرمايه گذاري پراكنده و با بودجه محدود ساخته شد و لحن متفاوتي هم داشت كه بعدها اين روند، به خود شكل تكاملي گرفت.
وي در ادامه اظهار داشت: «صداها» هم فيلمي مستقل است. اول قرار نبود مستقل باشد. ما با فارابي صحبت كرديم و قرار بود در هزينه مشاركت كنند اما درست در شروع فيلمبرداري، مدير وقت فارابي گفت اين فيلم تلخ است و ما مشاركت نميكنيم. در ادامه «واجد سميعي» و «حكمت» خود كار را به دست گرفتند.
در ادامه مجري از «رويا نونهالي» در مورد ويژگيهاي نقش «رويا» سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: فكر ميكنم وقتي بازيگري براي يك فيلم انتخاب ميشود و اگر با كارگرداني كه تا به حال با آن كار نكرده بتواند كار كند، آن تجربه جديد بسيار شيرين است و من هم روي تمام نقشهايي كه تا به حال ايفا كردهام، حساسيت خاص خود را دارم اما وقتي فيلمنامه را خواندم، پذيرفتم و هر كسي هم به جاي من بود، اين نقش را ميپذيرفت و از اين كه با «فرزاد مؤتمن» كار كردم، خيلي خوشحالم، چرا كه «صداها» تجربهاي متفاوت براي من بود.
به گزارش فارس، در ادامه مجري از «مؤتمن» در مورد نگراني در مورد ساخت اين فيلم سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: در مجموع فيلمهايي كه من تا به امروز ساختهام، به دو بخش تقسيم ميشود، يكي فيلمهايي كه من خود فيلمنامه آنها را نوشتم و كارگرداني كردم و دسته دوم فيلمهايي كه فيلمنامهاش را «سعيد عقيقي» نوشت و من كارگرداني كردم.
وي در ادامه افزود: فيلمنامههاي «سعيد عقيقي» خيلي از جنس من است و من را به وجد ميآورد، به طور مثال آنچه در روايت ميآورد، متدهاي آشنايي هستند و او آنها را بيشتر آشنازدايي ميكند و به يك مدل مدرن در ميآورد كه تا به حال شبيهاش را نديدهام. قصه هم كلاسيك است اما شكل تعريف كردن آن فرق ميكند و ساختار خاص خود را هم طلب ميكند.
كارگردان «شبهاي روشن»، تصريح كرد: قصه كليشهاي است اما كليشهها را ميشكند و در فرم اين قضيه حفظ ميشود. ما همكاري مشترك را از «هفت پرده» آغاز كرديم و بعد به «شبهاي روشن» كه فيلم كلاسيكتري بود، آشكارا روايت عاشقانه را خطي با داستان داسايوفسكي ساختيم و فيلم از مسير ادبيات ايران است و سينماي ما چند سالي است از اين مسير تهي است.
كارگردان «هفت پرده» در ادامه، افزود: در «صداها» چيزي كه برايم جذاب بود، اين بود كه قصه جنايي است اما از حادثهاي جنايي حادثهاي دور ميشويم از روايت معكوس به اتمسفر اثر ميرسيم و قصه عمق پيدا ميكند و لايه هاي اثر بيشتر ميشود.
در ادامه مجري از «عقيقي» در مورد نگارش فيلمنامه سوال كرد كه وي در پاسخ،اظهار داشت: من سعي كردم مسئله را خيلي راحت بيان كنم و فرم تازهتري را از داستاني كهنه ارائه دهم كه شما عزيزان بارها ديدهايدريال اما فيلم از انتها آغاز ميشود و در نگاه نخست تماشاگر ميخواهد بداند اين آدمها كه هستند و چه كسي قاتل است. فيلم بر خلاف ذهن تماشاچي حركت ميكند و سينماي ايران بايد اين تجربهها را هم پشت سر بگذارد.
وي در ادامه افزود: فيلم سه بخش دارد. بخش «حميد»(آتيلا پسياني)، «رضا»(رضا كيانيان)و «رويا» (رويا نونهالي) و ما بيشتر «رويا» را ميبينيم. «رويا» هسته مركزي است و عاشقانهاي شكل ميگيرد كه منجر به قتل ميشود. كار سختي بود و دامنه تغيير در لوكيشن محدود كم بود اما خروجي كار را پسنديدم.
در ادامه مجري از «واجد سميعي» در مورد استفاده از تك لوكيشن و ريسك اين كار سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: نحوه روايت فيلم نامتعارف است. ما هم تشخيص داديم اما دوست داشتيم فيلمي كار شود كه به علايق و سلايق ما نزديك باشد و قبول دارم ضريب ريسك بالا بود و ما دوست داشتم مشاركت دولتي داشته باشيم كه نشد اما براي حفظ سابقه كاري خود فيلم را به دست گرفتيم.
وي ادامه داد: فيلم در اسقبال عمومي در تك سانس هم تا به حال موفق بوده اما اكران فرهنگي آن دچار صاعقه شد.
در ادامه «مؤتمن» گفت: «صداها» راجع مسئوليت يا عدم مسئوليت و راجع به ماهيت صدا است. ما اگر خطي ميرفتيم، چيزي در چنته نداشتيم. در طول فيلم سكانسها تار است و كمي به روشني ميرويم و صحنه آخر روشن است كه با زنگ تلفن همه چيز تار ميشود. در فيلم از موسيقي زيادي استفاده كرديم كه بيشتر افكت و صوت است اما در تدوين حذف شد، چون موزيك بر خلاف ذهن و باور ما حركت ميكند و در سكانس آخر، موسيقي به ملودي تبديل ميشود. آنجا كه «رضا» بيانيه خود را ميخواند و در مورد اتمسفر اطراف خود توضيح ميدهد و با زنگ موبايل به استقبال مرگ ميرود و پايان فيلم بين تراژدي و هپياند قرار ميگيرد.
در ادامه مجري از «موتمن» در خواست كرد صحبتهاي پاياني خود را بگوييد كه وي اظهار داشت: «صداها» خيلي ساده است و من وحشتناك اين فيلم را دوست دارم جزو بهترين كارهايي است كه تا به حال انجام دادم و آرامترين لحظات را در پشت صحنه داشتم.
در پايان «واجد سميعي» گفت: من از اين كه ريسك كردم و اين فيلم را ساختم، خوشحالم و از نتيجه كار هم راضيام. در ساخته بعديام هم، يك فيلم فرهنگيتر ميسازم تا در نيمسانس اكران شود!
* در حاشيه:
- «منيژه حكمت» يكي از تهيهكنندگان فيلم به دليل عمل جراحي دخترش «پگاه آهنگراني» نتوانست در نشست حاضر باشد.
- مراسم رأس ساعت 22 با اهداي جوايز به مدعوين به اتمام رسيد.
================================================
«جاي خالي آقا يا خانم ب» در ارسباران نقد ميشود
خبرگزاري فارس: باشگاه فيلم تهران وابسته به فرهنگسراي ارسباران در يكصد وبيست و پنجمين نشست هفتگي خود، فيلم «جاي خالي آقا يا خانم ب» را پس از نمايش، نقد و بررسي ميكند.
به گزارش خبرگزاري فارس، باشگاه فيلم تهران وابسته به فرهنگسراي ارسباران در يكصد وبيست و پنجمين نشست هفتگي خود، فيلم «جاي خالي آقا يا خانم ب» را پس از نمايش، نقد و بررسي ميكند.
اين برنامه با حضور «فيما امامي»، «رضا دريانوش»(كارگردانان) و «علي علايي» (منتقد) روز يكشنبه 17 آبان ماه از ساعت 18 درآمفي تئاتر فرهنگسراي ارسباران برگزار ميشود.
علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر ميتوانند به آدرس: خيابان شريعتي، خيابان جلفا، فرهنگسراي ارسباران مراجعه و يا با شماره تلفن:20-2287281 تماس حاصل فرمايند.
========================================================
اسپيلبرگ از «اي دي ال» جايزه ميگيرد
خبرگزاري فارس: مراسم سالانه ADL جايزه امسال خود را به «استيون اسپيلبرگ» ميدهد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين مراسم از سوي مركز آمريكايي «دموكراتيك لجسي» برپا ميشود و بيشتر حال و هوايي اجتماعي دارد تا سينمايي.
جايزه اسپيلبرگ طي مراسم خاصي در 9 دسامبر، توسط «آبراهام فوكسمن» دبير اين مراسم به وي اهدا ميشود.
اين جايزه هر سال به يكي از چهرههاي مطرح دنياي سينما و فرهنگ اهدا ميشود.
مسئولان اين مراسم اسپيلبرگ را به دليل تلاشهاي وي براي موضوع حقوق بشر در آمريكا و ديگر نقاط جهان انتخاب كردهاند و اين بار اين برچسب را به او چسباندهاند.
=========================================================
با تقديم لوح تقدير و دستهگل؛
كارمندان مركز گسترش از «محمدآفريده» تجليل كردند
خبرگزاري فارس: كارمندان مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در مراسم توديع و معارفه مديرعامل اين مركز با تقديم لوح تقدير و دستهگل از مديريت چهار سال «محمدآفريده» تجليل كردند.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، در بخشي از لوح تقدير كارمندان مركز گسترش سينماي مستند و تجربي خطاب به «محمدآفريده» آمده است: همراهي هشت ساله حضرتعالي در حريم، هنر خاصه سينماي هدايتگر و نجيب «مستند»، حكايتي ژرف از حرمت دوستيها و عشق نزد عموم مسئولان، دستاندركاران، ارباب جرايد و هنرآموختگان فرهيخته اين عرصه پرگهر داشت تا در جمع عظيم و پرشور فيلمسازان جوان خلقا و با تجربه كهآيندهاي تابناك ايران اسلامي را هدف گرفتهاند. دلدادگي و آزادگي معنا يابد و پاييز خداحافظي، چون فرجام آغازي ديگر ترسيم گردد.
در بخش ديگري از اين لوح تقدير آمده است: پايان امروز، آغاز فردايي است كه به يمن وجود شما و همراهي همه همراهان همدل، تثبيت گشت تا سينماي شريف ايران، بر تارك هنر و معرفت قرار گيرد.
در خاتمه متن مندرج اين لوح تقدير ميخوانيم:جناب آقاي آفريده، با بيان گرمترين درودها، توفيق روزافزون جنابعالي را از درگاه خداوند متعال مسئلت مينماييم.
خبرگزاري فارس: جواد شمقدري در مراسم توديع و معارفه مديرعامل مركز جديد گسترش سينماي مستند و تجربي با بيان اين كه سينماي سياسي يك حلقهي مفقوده در سينما دانست و اظهار داشت: اين موضوع بايد دستمايه كار قرار گيرد و البته نبايد در اين عرصه دچار التهابات جناحي شويم.
![A0763297.jpg](/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fmedia.farsnews.com%2FMedia%2F8808%2FImages%2Fjpg%2FA0763%2FA0763297.jpg&hash=9690b59d79e219b9125baf39d7fd5cea)
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، مراسم توديع محمد آفريده و معارفه شفيع آقامحمديان به عنوان مديران قديم و جديد مركز گسترش سينماي مستند و تجربي عصر ديروز با حضور جمعي از مديران سينمايي و سينماگران و اصحاب رسانه در سالن حقيقت مركز گسترش برگزار شد.
براساس اين گزارش، «جواد شمقدري» در شروع اين مراسم با عنوان اين كه به رسم سنت الهي هر آمدني رفتني هم دارد و امروز براي بدرقه «محمدآفريده» جمع شدهايم، اظهار داشت: حقيقتا وقتي آقاي آفريده به مركز گسترش سينماي مستند و تجربي آمدند اين مركز را و به خصوص حوزه مستند را به خوبي اداره كردند و توسعه دادند كه اين جاي تقدير دارد.
وي خاطر نشان كرد: سينماي تجربي از روزي كه آغاز شد محل اميد سينماگران جوان بود و از همان ابتدا خدمات ارزندهاي را از اين مركز شاهد بوديم چرا كه راهي بود براي ورود به چرخه سينماي حرفهاي و از همان ابتدا خدمات ارزندهاي را از اين مركز شاهد هستيم.
معاونت سينمايي در ادامه با تشريح دلايل انتصاب «شفيع آقامحمديان» به عنوان مديرعامل جديد مركز گسترش سينماي مستند و تجربي گفت: ايشان در فرانسه تحصيل كردهاند و در حوزه مستند و شبكه قرآن مسئوليت داشتهاند و تركيب اين دو با هم حاصل مناسبي را براي دوره مديريت ايشان خواهد داشت و اميدواريم براساس تجربه مديران قبلي راه خودشان را روشن كنند و مسير را ادامه دهند.
معاون سينمايي فرهنگ و ارشاد اسلامي توجه به فيلمهاي اول فيلمسازان را يكي از رويكردهاي اساسي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي برشمرد و افزود: ديگر اين مركز از ساخت فيلم دوم كارگردانان حمايت نخواهد كرد. چرا كه با فيلم اول فيلمساز يك فرصت طلايي را بهدست آورده و بايد از آن استفاده و خود را به سينماي حرفهاي معرفي كند و به جاي بهادادن به فيلم دوم بايد روي سينماي مستند و كوتاه داستاني سرمايهگذاري كنيم.
جواد شمقدري در ادامه اين مراسم و با عنوان اين نكته كه براي اولين در سال 66 بحث داوري فيلمهاي اول در جشنواره مطرح شد كه اين موضوع نيز همچون بسياري از موضوعات سينما به فراموشي سپرده شده است، با اعلام شيوههاي جديد كاري مركز گفت: ما از امروز به بعد ديگر تعبيري به نام «فيلم دوم» در سينماي ايران نخواهيم داشت و به جاي آن بر روي حوزه مستند و كوتاه سرمايهگذاري خواهيم كرد،چرا كه فكر ميكنيم با ساخت فيلم اول كافي است تا يك فيلمساز وارد دنياي سينماي حرفهاي شود و به همين دليل، از اين پس فقط بر روي فيلمهاي اول متمركز ميشويم.
وي با اشاره به اين نكته كه يكي از اشكالات اساسي سينماي ايران عدم وجود شخصيتهاي واقعي و برگرفته از جامعه ايراني است خاطرنشان كرد: سينماي مستند را بايد به وسعت ايران گسترش داد،در حوزهي سينماي ايران اين مشكل را داريم كه شخصيتها خيلي واقعي و برگرفته از فرهنگ ايراني نيستند و بايد به سينماي مستند و كوتاه برگرديم و شخصيتهايمان را غناء دهيم.اكا امروزه ميبينيم كه در يكي از همين فيلمهاي پرمخاطب كه اخيرا اكران شده است تصويري بسيار غيرواقعي و توام با سهلانگاري از شخصيت جامعه ارائه ميشود كه اين موضوع قطعا به سينماي ايران لطمه وارد خواهد كرد.
معاونت سينمايي با عنوان اين مطلب كه اعتلا، عزت و استقلال سه اصل مهم در اين حوزه كاري مديريت جديد سينمايي است تاكيد كرد:بايد به دنبال الگوي ايراني پيشرفت و عدالت باشيم. متاسفانه امروز گرفتار عرفانهان دروغين و كاذب شدهايم كه نبايد در دام آنها بيافتيم و با اصلاح اين امور معنويت را در بستر زندگي پيدا كنيم.
جواد شمقدري همچنين با تاكيد ويژه بر نگاه متفاوتتر به جوانان و زنان به عنوان دو مخاطب جدي سينماي افزود: امروز شاهد هستيم كه اين دو بيش از سايرين در معرض تهاجم فرهنگي هستند. ضمن اينكه بايد توجه داشته باشيم براي بها دادن به اينها به سمت سوژههاي دختر و پسري گرايش پيدا نكنيم. ما جامعهاي جواني داريم و بايد به جوانان مسير درست زندگي را نشان دهيم. ضمن اين كه در فيلمهايمان زن واقعي ايراني را به تصوير بكشيم.
معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخشي مهم از سخنان خود با بيان اين كه سينماي سياسي يك حلقه مفقوده در سينما دانست و اظهار داشت: اين موضوع بايد دستمايه كار قرار گيرد و نياز داريم به اين ژانر دست پيدا كنيم، البته نبايد در اين عرصه دچار التهابات جناحي شويم و بايد با رويكرد آبشخور فرهنگي ساخت فيلمهاي موثر سياسي در دستور كار قرار گيرد.
وي در خاتمه با بيان اين كه سينماي تجربي بايد گفتمان انقلاب را بهطور واقعي به شكل درست عرضه كند و در قالب فيلمنامه و فيلم به اين مهم بپردازيم و راههاي ارائه بيان و مفاهيم را پيدا كنيم تاكيد كرد: اولويت اين حوزه را با نيروهاي باتجربه و كارآمد دانست و نه جوانان تازه از گرد راه رسيده.
به گزارش خبرنگار فارس، در اين مراسم پس از آن كه محمد آفريده و شفيع آقامحمديان حكمهاي خود را از دستان شمقدري دريافت كردند، هر كدام دقايقي را به سخنراني پرداختند.
«محمد آفريده» پس از دريافت لوح تقدير و هدايايي از سوي معاونت سينمايي و كاركنان اين مركز در سخناني اظهار داشت: اگر آبرويي كسب شده مرهون لطف دوستان و خداست. فرصتهايي كه خدا ميدهد اگر بتوانيم بهرهبرداري كنيم نعمت است و خوشحالم امروز با دلي آرام و قلبي مطمئن اين مسووليت را بر زمين ميگذارم و در مسووليتي ديگر ادامه خواهم داد.
وي افزود: بيش از هرچيز از جوانان اين مرزوبوم تشكر ميكنم. همواره سعي كردم به جوانان اعتماد كنم و توصيه ميكنم همواره به اين نسل اعتماد شود كه در نتيجه آباداني در سينما و همهي حوزهها را به همراه خواهد داشت.
«شفيع آقامحمديان» نيز پس از دريافت حكم مديريت خود از دستان معاونت سينمايي مهمترين دغدغهاش را در اين حوزه عرضهي آثار توليد شده دانست و گفت: بهدنبال اين بودم كه اين همه فيلمي كه ساخته ميشود چكار كنيم و خوشبختانه ديشب از آقاي شمقدري شنيدم كه مديران شبكه تلويزيون و رييس سازمان صداوسيما وارد مذاكره شدهاند تا اين توليدات نمايش داشته باشد. ضمن اينكه توجه ويژهاي هم به بخش بازرگاني اين آثار خواهد شد.
وي افزود: تغييرات جدي در چارت اين مركز اتفاق نخواهد افتاد و به دنبال بالابردن توليدات هستيم و اميدواريم سليقهها را بههم نزديك كنيم.
به گزارش فارس، جواد شمقدري، سيدعليرضا سجادپور، بهمن حبشي، مهدي مسعودشاهي، ابراهيم داروغهزاده، مهدي حقيقي، هوشنگ توكلي، محسن علياكبري، فريد فرخنده كيش، سيداحد ميكائيلزاده، مرتضي رزاقكريمي، جمال شورجه،اميد شريفموسوي و حميدرضا ديبايي از جمله هنرمندان و مديران سينمايي حاضر در اين مراسم بودند.
====================================
موتمن: اگر اكران «صداها» معقولانهتر بود، گليم خود را از آب بيرون ميكشيد
خبرگزاري فارس: «فرزاد موتمن» گفت: اگر «صداها» نمايش معقولانهتري داشت، ميتوانست گليم خود را از آب بيرون بكشد.
![A0756685.jpg](/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fmedia.farsnews.com%2FMedia%2F8807%2FImages%2Fjpg%2FA0756%2FA0756685.jpg&hash=c1dd305538dd85b45681a5b54f96b7a3)
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست بررسي فيلم سينمايي «صداها» با حضور «محمد هاشمي»(مجري)، «فرزاد مؤتمن»(كارگردان)، سعيد عقيقي(نويسنده و منتقد) ، رويا نونهالي(بازيگر) و علي واجد سميعي (تهيه كنندگان) در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
بنابراين گزارش، در ابتدا مجري از «واجد سميعي» در مورد اكران فرهنگي «صداها» سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: ما مدتي به دنبال اكران اين فيلم بوديم كه به ما اكران فرهنگي پيشنهاد شد و ما موافق نكرديم چون به نظر من همه فيلمها به نوعي فرهنگي هستند. سپس شرايط اكران را گفتند و ما بهناچار پذيرفتيم، اما عملاً اين اتفاق نيفتاد و سينما از مصوبه شوراي نمايش تبعيت نكرد. اكران اين فيلم به صورت تكسانس شروع شد و ما اعتراض كرديم... اين در حالي بود كه اعضاي شوراي صنفي سفري به فرانسه داشتند و رفته بودند تا مشكل سينماي فرانسه را حل كنند. با ارشاد هم كه صحبت كرديم، آنها كاري نكردند و وعده دادند در آينده وضع بهتر ميشود و كماكان اين فيلم تك سانس نمايش عمومي دارد و اگر نمايش معقولانهتري داشت، ميتوانست گليم خود را از آب بيرون بكشد اما، به هر روي تغيير مديريت به اكران «صداها» لطمه زد.
به گزارش فارس، در ادامه «سعيد عقيقي» در پاسخ به همين سوال، اظهار داشت: به نظر من، اكران فيلم فرهنگي راه حل مناسبي نيست چرا كه در اين صورت فيلمهاي ما به دو دسته تقسيم ميشوند؛ فيلمهاي فرهنگي و فيلمهاي بيفرهنگ كه اين تقسيم بندي اصولاً غلط است!
وي ادامه داد: «صداها» اگر اكران طبيعي داشت، فيلمي پرفروش ميشد اما حيف كه مسئولان نگذاشتند اين فيلم كاملاً در معرض ديد عموم قرار بگيرد.
بنا براين گزارش، در ادامه مجري از «موتمن» در مورد فيلمنامه مستقل و اكران فرهنگي سوال كرد كه وي در پاسخ،گفت: اصولاً تعريف ما با استانداردهاي بينالمللي همخواني ندارد. سينماي مستقل در ابتدا به گرايشي از فيلمسازي گفته ميشد كه از هاليوود آمد و به زبان ديگر فيلمهايي بود كه با سرمايه گذاري پراكنده و با بودجه محدود ساخته شد و لحن متفاوتي هم داشت كه بعدها اين روند، به خود شكل تكاملي گرفت.
وي در ادامه اظهار داشت: «صداها» هم فيلمي مستقل است. اول قرار نبود مستقل باشد. ما با فارابي صحبت كرديم و قرار بود در هزينه مشاركت كنند اما درست در شروع فيلمبرداري، مدير وقت فارابي گفت اين فيلم تلخ است و ما مشاركت نميكنيم. در ادامه «واجد سميعي» و «حكمت» خود كار را به دست گرفتند.
در ادامه مجري از «رويا نونهالي» در مورد ويژگيهاي نقش «رويا» سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: فكر ميكنم وقتي بازيگري براي يك فيلم انتخاب ميشود و اگر با كارگرداني كه تا به حال با آن كار نكرده بتواند كار كند، آن تجربه جديد بسيار شيرين است و من هم روي تمام نقشهايي كه تا به حال ايفا كردهام، حساسيت خاص خود را دارم اما وقتي فيلمنامه را خواندم، پذيرفتم و هر كسي هم به جاي من بود، اين نقش را ميپذيرفت و از اين كه با «فرزاد مؤتمن» كار كردم، خيلي خوشحالم، چرا كه «صداها» تجربهاي متفاوت براي من بود.
به گزارش فارس، در ادامه مجري از «مؤتمن» در مورد نگراني در مورد ساخت اين فيلم سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: در مجموع فيلمهايي كه من تا به امروز ساختهام، به دو بخش تقسيم ميشود، يكي فيلمهايي كه من خود فيلمنامه آنها را نوشتم و كارگرداني كردم و دسته دوم فيلمهايي كه فيلمنامهاش را «سعيد عقيقي» نوشت و من كارگرداني كردم.
وي در ادامه افزود: فيلمنامههاي «سعيد عقيقي» خيلي از جنس من است و من را به وجد ميآورد، به طور مثال آنچه در روايت ميآورد، متدهاي آشنايي هستند و او آنها را بيشتر آشنازدايي ميكند و به يك مدل مدرن در ميآورد كه تا به حال شبيهاش را نديدهام. قصه هم كلاسيك است اما شكل تعريف كردن آن فرق ميكند و ساختار خاص خود را هم طلب ميكند.
كارگردان «شبهاي روشن»، تصريح كرد: قصه كليشهاي است اما كليشهها را ميشكند و در فرم اين قضيه حفظ ميشود. ما همكاري مشترك را از «هفت پرده» آغاز كرديم و بعد به «شبهاي روشن» كه فيلم كلاسيكتري بود، آشكارا روايت عاشقانه را خطي با داستان داسايوفسكي ساختيم و فيلم از مسير ادبيات ايران است و سينماي ما چند سالي است از اين مسير تهي است.
كارگردان «هفت پرده» در ادامه، افزود: در «صداها» چيزي كه برايم جذاب بود، اين بود كه قصه جنايي است اما از حادثهاي جنايي حادثهاي دور ميشويم از روايت معكوس به اتمسفر اثر ميرسيم و قصه عمق پيدا ميكند و لايه هاي اثر بيشتر ميشود.
در ادامه مجري از «عقيقي» در مورد نگارش فيلمنامه سوال كرد كه وي در پاسخ،اظهار داشت: من سعي كردم مسئله را خيلي راحت بيان كنم و فرم تازهتري را از داستاني كهنه ارائه دهم كه شما عزيزان بارها ديدهايدريال اما فيلم از انتها آغاز ميشود و در نگاه نخست تماشاگر ميخواهد بداند اين آدمها كه هستند و چه كسي قاتل است. فيلم بر خلاف ذهن تماشاچي حركت ميكند و سينماي ايران بايد اين تجربهها را هم پشت سر بگذارد.
وي در ادامه افزود: فيلم سه بخش دارد. بخش «حميد»(آتيلا پسياني)، «رضا»(رضا كيانيان)و «رويا» (رويا نونهالي) و ما بيشتر «رويا» را ميبينيم. «رويا» هسته مركزي است و عاشقانهاي شكل ميگيرد كه منجر به قتل ميشود. كار سختي بود و دامنه تغيير در لوكيشن محدود كم بود اما خروجي كار را پسنديدم.
در ادامه مجري از «واجد سميعي» در مورد استفاده از تك لوكيشن و ريسك اين كار سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: نحوه روايت فيلم نامتعارف است. ما هم تشخيص داديم اما دوست داشتيم فيلمي كار شود كه به علايق و سلايق ما نزديك باشد و قبول دارم ضريب ريسك بالا بود و ما دوست داشتم مشاركت دولتي داشته باشيم كه نشد اما براي حفظ سابقه كاري خود فيلم را به دست گرفتيم.
وي ادامه داد: فيلم در اسقبال عمومي در تك سانس هم تا به حال موفق بوده اما اكران فرهنگي آن دچار صاعقه شد.
در ادامه «مؤتمن» گفت: «صداها» راجع مسئوليت يا عدم مسئوليت و راجع به ماهيت صدا است. ما اگر خطي ميرفتيم، چيزي در چنته نداشتيم. در طول فيلم سكانسها تار است و كمي به روشني ميرويم و صحنه آخر روشن است كه با زنگ تلفن همه چيز تار ميشود. در فيلم از موسيقي زيادي استفاده كرديم كه بيشتر افكت و صوت است اما در تدوين حذف شد، چون موزيك بر خلاف ذهن و باور ما حركت ميكند و در سكانس آخر، موسيقي به ملودي تبديل ميشود. آنجا كه «رضا» بيانيه خود را ميخواند و در مورد اتمسفر اطراف خود توضيح ميدهد و با زنگ موبايل به استقبال مرگ ميرود و پايان فيلم بين تراژدي و هپياند قرار ميگيرد.
در ادامه مجري از «موتمن» در خواست كرد صحبتهاي پاياني خود را بگوييد كه وي اظهار داشت: «صداها» خيلي ساده است و من وحشتناك اين فيلم را دوست دارم جزو بهترين كارهايي است كه تا به حال انجام دادم و آرامترين لحظات را در پشت صحنه داشتم.
در پايان «واجد سميعي» گفت: من از اين كه ريسك كردم و اين فيلم را ساختم، خوشحالم و از نتيجه كار هم راضيام. در ساخته بعديام هم، يك فيلم فرهنگيتر ميسازم تا در نيمسانس اكران شود!
* در حاشيه:
- «منيژه حكمت» يكي از تهيهكنندگان فيلم به دليل عمل جراحي دخترش «پگاه آهنگراني» نتوانست در نشست حاضر باشد.
- مراسم رأس ساعت 22 با اهداي جوايز به مدعوين به اتمام رسيد.
================================================
«جاي خالي آقا يا خانم ب» در ارسباران نقد ميشود
خبرگزاري فارس: باشگاه فيلم تهران وابسته به فرهنگسراي ارسباران در يكصد وبيست و پنجمين نشست هفتگي خود، فيلم «جاي خالي آقا يا خانم ب» را پس از نمايش، نقد و بررسي ميكند.
![A0763315.jpg](/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fmedia.farsnews.com%2FMedia%2F8808%2FImages%2Fjpg%2FA0763%2FA0763315.jpg&hash=90c6313989d4981c099d9e74a35183ce)
به گزارش خبرگزاري فارس، باشگاه فيلم تهران وابسته به فرهنگسراي ارسباران در يكصد وبيست و پنجمين نشست هفتگي خود، فيلم «جاي خالي آقا يا خانم ب» را پس از نمايش، نقد و بررسي ميكند.
اين برنامه با حضور «فيما امامي»، «رضا دريانوش»(كارگردانان) و «علي علايي» (منتقد) روز يكشنبه 17 آبان ماه از ساعت 18 درآمفي تئاتر فرهنگسراي ارسباران برگزار ميشود.
علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر ميتوانند به آدرس: خيابان شريعتي، خيابان جلفا، فرهنگسراي ارسباران مراجعه و يا با شماره تلفن:20-2287281 تماس حاصل فرمايند.
========================================================
اسپيلبرگ از «اي دي ال» جايزه ميگيرد
خبرگزاري فارس: مراسم سالانه ADL جايزه امسال خود را به «استيون اسپيلبرگ» ميدهد.
![A0753275.jpg](/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fmedia.farsnews.com%2FMedia%2F8807%2FImages%2Fjpg%2FA0753%2FA0753275.jpg&hash=0e105d6b109b1c627424a75d30c7a7e6)
به گزارش خبرگزاري فارس، اين مراسم از سوي مركز آمريكايي «دموكراتيك لجسي» برپا ميشود و بيشتر حال و هوايي اجتماعي دارد تا سينمايي.
جايزه اسپيلبرگ طي مراسم خاصي در 9 دسامبر، توسط «آبراهام فوكسمن» دبير اين مراسم به وي اهدا ميشود.
اين جايزه هر سال به يكي از چهرههاي مطرح دنياي سينما و فرهنگ اهدا ميشود.
مسئولان اين مراسم اسپيلبرگ را به دليل تلاشهاي وي براي موضوع حقوق بشر در آمريكا و ديگر نقاط جهان انتخاب كردهاند و اين بار اين برچسب را به او چسباندهاند.
=========================================================
با تقديم لوح تقدير و دستهگل؛
كارمندان مركز گسترش از «محمدآفريده» تجليل كردند
خبرگزاري فارس: كارمندان مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در مراسم توديع و معارفه مديرعامل اين مركز با تقديم لوح تقدير و دستهگل از مديريت چهار سال «محمدآفريده» تجليل كردند.
![A0763300.jpg](/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fmedia.farsnews.com%2FMedia%2F8808%2FImages%2Fjpg%2FA0763%2FA0763300.jpg&hash=570a18a2a1b366e7359815ab218b951d)
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، در بخشي از لوح تقدير كارمندان مركز گسترش سينماي مستند و تجربي خطاب به «محمدآفريده» آمده است: همراهي هشت ساله حضرتعالي در حريم، هنر خاصه سينماي هدايتگر و نجيب «مستند»، حكايتي ژرف از حرمت دوستيها و عشق نزد عموم مسئولان، دستاندركاران، ارباب جرايد و هنرآموختگان فرهيخته اين عرصه پرگهر داشت تا در جمع عظيم و پرشور فيلمسازان جوان خلقا و با تجربه كهآيندهاي تابناك ايران اسلامي را هدف گرفتهاند. دلدادگي و آزادگي معنا يابد و پاييز خداحافظي، چون فرجام آغازي ديگر ترسيم گردد.
در بخش ديگري از اين لوح تقدير آمده است: پايان امروز، آغاز فردايي است كه به يمن وجود شما و همراهي همه همراهان همدل، تثبيت گشت تا سينماي شريف ايران، بر تارك هنر و معرفت قرار گيرد.
در خاتمه متن مندرج اين لوح تقدير ميخوانيم:جناب آقاي آفريده، با بيان گرمترين درودها، توفيق روزافزون جنابعالي را از درگاه خداوند متعال مسئلت مينماييم.