دريانوش: «جاي خاليآقا يا خانم ب» به آسيبشناسي ناباروري ميپردازد
خبرگزاري فارس: كارگردان مستند «جاي خاليآقا يا خانم ب»، گفت: نيت ما در اين مستند، آسيب شناسي ناباروري بود.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، شب گذشته نشست نقد و بررسي مستند «جاي خالي آقا يا خانم ب»،با حضور «محمد هاشمي»(مجري)،«عليعلايي» (منتقد)، فيما امامي و رضا دريانوش(كارگردان) در باشگاه فيلم تهران فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
بنا براين گزارش، در ابتدا علي علايي ياد و خاطره زندهياد «امير قويدل» را به عنوان يكي از پيشگامان سينماي پس انقلاب گرامي داشت و در ادامه، مجري از «امامي» در مورد نام اين فيلم سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: ما روي نام اين فيلم خيلي فكر كرديم و در «جاي خالي آقا يا خانم ب»، منظور از «ب» همان بچه است كه ميتواند آقا يا خانم باشد كه جايش در زندگي اين زوج خالي بود و حالا كه صاحب فرزند شدند، نامش را «بنيامين» گذاشتند كه خوشبختانه «ب»، «بنيامين» هم ميشود.
به گزارش فارس، در ادامه مجري از «دريانوش» در مورد چگونگي شكلگيري اين سوژه در ذهن وي سوال كرد كه اين كارگردان در پاسخ، گفت: ساخته شدن اين فيلم پيشنهاد مركز گسترش سينماي مستند و تجربي بود و «آفريده» مدير سابق اين مركز خيلي به ما كمك كرد و لطف داشت. در جلسهاي ميخواستيم به آسيبشناسي مسئله ناباروري بپردازيم كه اين مسئله در دنيا حل شده اما در ايران هزينه بالايي ميخواهد و ما قصد داشتيم با ساخت اين فيلم نشان دهيم كه اگر امكان دارد، بخشي از اين هزينه را بيمه تقبل كند.
وي در ادامه افزود: دو نسخه پيشنهاد شد كه اولي مصاحبه با افراد مبتلا و پزشكان متخصص بود اما ما دوست داشتيم دوربين را به درون زندگي افراد ببريم و در اين كار، خيلي مصر بوديم كه در سمينار نهايي، طرح دوم تصويب شد.
دريانوش گفت: بر اساس پرينت مركز ناباروري «ابن سينا»، با 150 زوج نابارور روبهرو شديم و پس نصب آگهي در تابلوي اعلانات، اولين كسي كه به ما مراجعه كرد، آقاولي و خديجهخانم بودند كه براي كار ما بهترين مورد بودند، چرا كه از لهجه شيريني برخوردار بودند و به نوعي آدمهايي خاص تلقي ميشدند.
در ادامه مجري از «دريانوش» در مورد اين كه آيا اين مستند طرح فيلمنامه هم داشت، سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: ما خيلي دوست نداشتيم كلاسيك كار كنيم اما راه را ميدانستيم و بايد بگويم واقعاً در پايان فيلم خودمان هم غافلگير شديم.
در ادامه «امامي» در ادامه پاسخ اين سوال، اظهار داشت: ما از دانش خود استفاده كرديم تا فيلم درام هم داشته باشد اما فيلمنامهاي در كار نبود. فقط فضا را دراماتيزه كرديم و پايان را نميدانستيم.
به گزارش فارس در ادامه مجري از «دريانوش» در مورد نامه آقاولي به دكتر احمدي نژاد سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: «ولي»، آدم پيگيري بود و 170 نامه به رئيس جمهور نوشته بود كه در يك شب، 17 نامه او پاسخ داده شده بود.
بنابراين گزارش مجري از «علايي» درخواست كرد كه ارزيابي خود را از اين مستند بيان كند كه وي در پاسخ، اظهار داشت: اين مستند را از جنبههاي مختلف ميشود مورد بررسي قرار داد. به طور مثال جذابيتي كه كاراكترها دارند، تماشاگر را بيشتر سوق ميدهد به سويي كه داستان را تا پايان مشتاقانه نگاه كند كه اين جنبه مردمشناسانه است. در كنار آن، اين فيلم يك مستند علمي هم هست. مستند مردمشناسانه در ايران و جهان سابقه زيادي دارد. قديميها به موضوعات نگاه حماسي داشتند و كمتر وارد جزئيات ميشدند. بحث روايت در مستند خيلي مهم است كه متأسفانه دوستان جديد تصاويري را سرهم ميكنند و به يك تدوينگر ماهر ميسپارند تا فيلم را در بياورد، اما مستند قواعد خاص خود را دارد و در زمان فيلمبرداري اتفاقاتي رخ ميدهد كه اصلاً قابل پيشبيني نيست و ما بارها تأكيد كردهايم كه براي مستند هم حتماً يك فيلمنامه اوليه موجود باشد و خوشبختانه «رضا دريانوش» يك عكاس باسابقه است و زواياي دوربين را خيلي جاهاي مناسبي قرار داده و با كادر دوربين آشنايي كامل دارد. من ميخواهم عرض كنم منزلت مستند را با ساخت آثار ضعيف پايين نياوريم چرا كه مستند قدمتي برابر تاريخ شروع صنعت سينما دارد و اولين تصاوير سينما مستند بوده، پس به مستند اهميت بدهيم و به فكر گرفتن راش نباشيم و بعد يك تدوين نهايي انجام بدهيم.
علايي در مورد اين مستند، اظهار داشت: در اين فيلم قواعد دوربين خوب رعايت شده؛ به طور مثال سكانس كرسي ديگر طراحي صحنه و لباس وجود ندارد ما در ابتدا با يك فيلم مستند مواجه هستيم اما به شما اين احساس دست ميدهد كه فيلم داستاني هم هست.
به گزارش فارس، در ادامه مجري از «امامي» در مورد اشارات مستقيم كارگردان در سكانس خيابان سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: اين جزو طرح اوليه نبود و ما فكر ميكرديم در مرحله اول «خديجه» حامله ميشود اما وقتي به نتيجه نرسيد، چهره «خديجه» خيلي برايم گريهآور و زجرآور بود و آن صحنه را هيچ وقت فراموش نميكنم. در واقع در قبال او احساس مسئوليت كردم و حتي وكيل هم برايش گرفتم تا طلاق بگيرد اما او زندگياش را دوست داشت.
در ادامه مجري از «علايي» در مورد استفاده از المان فرهنگي در اين فيلم سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: در مجموع بيشتر مستندها انسانشناسانه هستند و در انسانشناسي مباحثي مطرح ميشود به نام قومنگاري يا قومپژوهي كه زير مجموعه انسانشناسي قرار ميگيرد. اتفاقاً مستندساز تمهيداتي انديشيده كه مرد و زن را سمبل كلي ببينيم و يك چارچوب را انتخاب ميكند كه از آن استقبال ميشود.
وي اظهار داشت: در ايل ميشود يك فرد را نشان داد و بعد به رسم و آيين آن روستا در لايههاي زرين پرداخت و «خديجه» را سمبل مظلوميت زنان دانست كه بايد آسيب شناسي شود يا «ولي» را يك آدم رفتارشناس قلمداد كرد كه سمبل خيلي از مردان است. رفتار اين زوج در اين مستند جاري و ساري است. واكنشهاي «ولي» در مقابل عقيم بودن و اين كه خيلي خوب مقاومت ميكند، طبيعي است و اين وجه درست قضيه است كه بايد اين آدمها آسيب شناسي شوند.
شما مظلوميت زن را در تمام حركات «خديجه» ميبينيد و دوست داريد با آن همذات پنداري كنيد كه اين گوشه وارد بحث پژوهش كه به آن «انتروپولوژي» ميگويند. در مستند 90 درصد فيلم في النفسه از تصوير است كه در ذهن ميماند و هر چقدر ميگذرد ارزش خود را بيشتر ميكند و مثل عتيقه و گنجينه است كه ارزش فرهنگي و هنري پيدا ميكند.
بنا بر اين گزارش، در ادامه يكي از حضار از «امامي» در مورد وضعيت غيرطبيعي «ولي» سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: ما قصد توهين نداشتيم. «ولي» بازتاب يك جامعه است و نتيجه تفكري است كه كل جامعه نسبت به اين افراد دارند.
در ادامه «دريانوش» در پاسخ به همين سوال، اظهار داشت: «ولي» خيلي فعال بود. عضو شوراي ده بود اما با تمام قوم خود قهر بود. از شهر رأي گرفته بود اما از خانواده خود رأي نگرفته بود و ما بيشتر سعي بر مطرح كردن بحث ناباروري داشتيم.
در ادامه يكي از حضار از «امامي» سوال كرد كه آيا شما از اين دو بازي گرفتيد كه وي در پاسخ، گفت: «ولي» نياز به كد داشت و خودش بازي كرد. ما فقط در مقاطعي آنها را راهنمايي كرديم.
در ادامه يكي از حضار، در مورد آمار پاياني فيلم از «دريانوش» سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: ما ميخواستيم بگوييم كه مشكلات ناباروري حل شود و ناباروري علت دوم طلاق است. 15 در صد زوج ايراني نابارور هستند و هزينه درمان بين 3 تا 5 ميليون تومان است و براي روستايي سخت است. دولت بايد تمهيداتي بيانديشد تا اين مشكل حل شود و بيشتر خروجي كار مهم است.
در ادامه علايي گفت: اين فيلم مستند قابل تحسين است، چرا كه نيت خيرخواهانه پشت آن است. يك سفارش علمي رفته رفته به اجتماعي و مردم شناسانه تبديل ميشود و ابعاد وسعي به خود ميگيرد و اين المانها در اين مستند ديده ميشود و ارزيابي و واكنشها مثبت است.
مراسم رأس ساعت 21:30 با اهداي جوايز به اتمام رسيد.
====================================================
«كانگورو و جك» و «سفينهاي به نام آرامش» وارد سينماي خانگي شد
خبرگزاري فارس: موسسه پرده نقرهاي، دو فيلم سينمايي «كانگورو و جك» و «سفينهاي به نام آرامش» جديد را با مضمون كمدي و علمي - تخيلي در شبكه سينماي خانگي عرضه شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي موسسه ويدئو رسانه پرده نقرهاي، دو فيلم «كانگورو جك» و «سفينهاي به نام آرامش» از روز گذشته به فيلمهاي عرضه شده در شبكه سينماي خانگي اضافه شدند.
بر پايه اين گزارش، كانگورو جك، داستان دو دوست است كه به صورت ناخواسته درگير فعاليت يك گروه مافيايي ميشوند تا مبلغ 50 هزار دلار را به استراليا ببرند و در اين بين بر اثر يك سهلانگاري، پول توسط يك كانگورو ربوده ميشود. اين فيلم را ديويد مك نلي كارگرداني كرده و جري آكاتل، آنتوني اندرسن و استلا وارن در اين فيلم كمدي 89 دقيقهاي به ايفاي نقش پرداختهاند. مديريت دوبلاژ كانگورو جك را امير هوشنگ قطعهاي برعهده داشته و ناصر احمدي به همراه بهرام زاهدي و نگين كيانفر به جاي نقشهاي اصلي سخن گفتهاند. اين فيلم محصول مشترك آمريكا و استرالياست.
همچنين فيلم علمي - تخيلي و ترسناك سفينهاي به نام آرامش (آرامش) به كارگرداني جاس ودون، محصول آمريكا، داستان سفينهاي در قرن 25 است كه يكي از خدمه آن دختري است داراي قدرتهاي مافوق طبيعي و آگاه از اطلاعاتي كه باعث ميوشد توسط گروه آدمخواراني كه قرار است به سفينه حمله كنند مورد تعقيب قرار گيرد.
نيتن فيليون، جينا تورس و مورتا باكارين در اين فيلم 119 دقيقهاي به نقش آفريني پرداختهاند و صداي سعيد مظفري به همراه شروين قطعهاي و آشا محرابي با مديريت دوبلاژ امير هوشنگ قطعهاي به جاي شخصيتهاي اصلي فيلم شنيده ميشود. اين فيلم در نظر سنجي پايگاه معتبر IMDB موفق به كسب امتياز 8 از 10 ستاره شد.
گزارش روابط عمومي موسسه پرده نقرهاي حاكي است: دو فيلم «كانگورو و جك» و «سفينهاي به نام آرامش» در تيراژ گسترده در دو قالب VCDو DVD در شبكه سينماي خانگي كشور توزيع شدهاند و به زودي نيز عناوين جديدي ويژه كودكان و نوجوانان از اين موسسه به شبكه سينماي خانگي كشور اضافه خواهد شد.
================================================
سجادپور: رسيدگي به اصلاحيههاي «زادبوم» منوط به درخواست تهيهكننده است
خبرگزاري فارس:مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رسيدگي به اصلاحات فيلم سينمايي «زادبوم» را به ارائه درخواست رسيدگي توسط تهيهكننده آن منوط دانست.
«عليرضا سجادپور» در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس درباره گفتگوي اخير كارگردان «زادبوم»، نسبت به اصلاحيههاي وارد شده به فيلمش در برخي نشستها، اظهار داشت: اطلاعات آقاي داوودي در اين مورد، كاملا اشتباه بوده است و اصلاحيههاي 17 و 6 موردي كه ذكر كردند، به مجموعه معاونت سينمايي قبلي مربوط ميشود و اين اصلاحيهها همان موقع انجام شده است. از آقاي داوودي تعجب ميكنم كه اين مسئله را به آقاي شمقدري ارجاع دادهاند و گفتهاند كه بايد از ايشان پرسيد.
وي افزود: مثل هر فيلم ديگري، تهيهكننده «زادبوم» بايد مشكلاتش را پيگيري كند و درخواست رسيدگي كند. از نظر ما كسي كه ميتواند پيگير عدم اكران و اكران يك فيلم باشد، تهيه كننده است و تهيهكننده «زادبوم» هر زمان اين درخواست را ارائه كند، ما آن را بررسي خواهيم كرد، مثل باقي فيلمها، اما اين روال كلي ارشاد است و همه سينماگران نيز ميدانند كه مالك و صاحب فيلم، حق دارد كه نسبت به تمام مسائل آن پيگيري و بررسي كند و ما در ارتباط با مسائل اين فيلم طبق قانون بايد با تهيهكننده و مالك فيلم مواحه باشيم.
سجادپور به فارس گفت: آقاي داوودي صرفا و صرفا كارگردان فيلم هستند و من در اين رابطه در مجمع فيلمسازان صحبت كردهام.
وي متذكر شد: مشكل خاصي در مورد فيلم «زادبوم» وجود ندارد، مگر همان بحث اصلاحيهها، كه بر طبق روال، اگر تهيهكننده درخواست كند، بررسي ميشود كه اگر شش اصلاحيه انجام شود و فيلم با اصلاحيهها راهي اكران شود، يك داستان دارد و اگر درخواست تجديد نظر بدهند بايد طبق نظر تهيهكننده باشد.
مديركل نظارت و ارشاد اسلامي، ادامه داد: در بعضي توليدات نام شخصي كه به عنوان تهيهكننده در پروانه ساخت ذكر ميشود، اما سرمايهگذار و مالك اشخاص ديگري هستند و اين مالك فيلم است كه نسبت به فيلم اختيار دارد.