• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

موسيقي كلاسيك

ashena55

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
688
لایک‌ها
2
یکصد سال گمنامی

جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۸۳

شاید جالب باشد اگر بدانید که تا یک صد سال پس از مرگ یوهان سباستیان باخ هیچ کس وی را بعنوان یک موسیقی دان بزرگ نمی شناخت!

bach.jpg

او در سال ۱۶۸۵ بدنیا آمد و در سال ۱۷۵۰ نیز از دنیا رفت اما تقرییا" تا قرن نوزدهم کسی بطور جدی نامی از وی بعنوان یک نابغه موسیقی نبرده بود.

افتخار شناساندن باخ به دنیای موسیقی نصیب شومن و مندلسون شد. هرچند موتزارت و بتهوون هم اورا میشناختتند اما آنها آنقدر درگیر تحلیل شخصی کارهای وی بودند که همتی برای شناساندن وی به دنیای موسیقی نکردند.

خبر کشف باخ بعنوان یک نابغه موسیقی به سرعت از آلمان به انگلیس منتشر شد. این دو (شومن و مندلسون) باعث شدند تا در سال ۱۸۵۰ انجمنی بنام Bach Gesellshaft در آلمان تشکیل شود تا نسبت به ثبت و انتشار آثار او اقدام کند.

در این انجمن ۲۳ نفر از خانواده های سلطنتی از سراسر جهان شرکت داشتند. این انجمن آن چنان در کار شناساندن باخ به دنیا موفق و خوب عمل میکرد که حتی اگر خود باخ زنده بود مات و مبهوت می ماند و باورش نمی شد که او چنین سهم بزرگی در تاریخ موسیقی جهان دارد.


گفتگوی هارمونیک
http://www.harmonytalk.com/id/5
 

Pro/E

Registered User
تاریخ عضویت
6 مارس 2006
نوشته‌ها
35
لایک‌ها
0
سن
41
عجب كپي پيست بازاري شد اينجا يهو:blink:
بابا كيفيت مهمتر از كميت ‌‌ـه بخدا!!
منم كل AllClassic رو ترجمه شده دارم. ميخاين بزارم؟؟؟ اينجوري كه فايده نداره.:(
 

ashena55

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
688
لایک‌ها
2
شما هم اگه مطالب خوبی دارید بگذارید
 

saeed_violinist

Registered User
تاریخ عضویت
1 آپریل 2004
نوشته‌ها
1,275
لایک‌ها
3
سن
41
محل سکونت
Netherlands
خوب برای اینکه حداقل من یکی کپی پیست نکرده باشم، در باره بتهوون، مطالبی رو که طی این چند سال که با بتهوون و آثارش آشنا شدم براتون مینویسم. بخش هایی که یه مقدار تخصصی هستند فقط نظر شخصی خودمه ، البته من خیلی سواد موسیقی ندارم اما میتونم در مورد آثارش نظرات هرچند کوچکی بدم!

خوب فیلم Imortal Belowed رو که زندگی بتهوون هست فکر کنم بیشترتون دیده باشید، البته این فیلم متاسفانه دقیقا گویای زندگی بتهوون نیست و اغراق یا تحریف در بعضی صحنه هاش وجود داره. و اما ...

"لودویگ وان بتهوون" در سال 1770 در بن به دنیا آمد. گفته میشود پدربزرگش از اهالی جنوب هلند بود. پدرش آواز خوان کلیسا و مادرش که زن دوم پدرش بود خانه دار بود. او اولین فرزند خانواده بود و بعد از او چند برادر دیگر هم متولد شدند که تنها دو برادر دیگر به سن بلوغ رسیدند.

از چهار سالگی یعنی از سنی که قدرت انگشتان برای فشار دادن کلاویه های پیانو و سیم های ویلن کافی نیست، زیر نظر پدرش به آموختن موسیقی پرداخت، البته پدر مهربانی برای بتهوون کوچک نبود، چون قصد داشت او را به عنوان یک نابغه زودرس معرفی کند و به این ترتیب توسط او درآمدی به دست بیاورد.

در 10 سالگی در کلیسا ارگ مینواخت و از 13 سالگی شروع به آهنگ سازی برای کلیسا و مراسم مذهبی نمود. البته تا سن بیست سالگی اثر مهمی از او مشاهده نشد.

تا سال 1789 در بن دانشجو بود، از معلمان این دوره از زندگی بتهوون ا. اشنایدر را می توان نام برد. پس از آن بتهوون برای ادامه آموختن موسیقی، به وین رفت و در آنجا از بزرگانی چون موزارت، هایدن و ... درس گرفت.

رومن رولان در ابتدای کتاب چهار جلدی زندگی بتهوون او را اینگونه معرفی میکند : " تن و بدنی استوار داشت، ترکیبی بود از آهن و شن! روح بتهوون چنین قلب محکمی را می طلبید. عضلاتی پرتوان داشت همانند پهلوانان، و بالاتنه استوار. پاهای کوتاه و شانه های عریض. صورت سرخ فام و سخوته از آفتاب و باد. موهای جنگل مانند و آشفته، ابرو های پرپشت و فرو آمده تا روی چشمان. پیشانی و کاسه سر بلند به شکل گنبد معابد - آرواره های قوی، پوزه ای مثل شیر و آوایی مانند غرش شیر. از همان نگاه اول نیرومندی اش به چشم میخورد. آشنایانش از خشونت ظاهر او حیرت می کردند."

در آثار بتهوون تقریبا از تمامی فرم های موسیقی آن زمان مانند سونات، سمفونی، کوارتت، کنسرتو ، دوئو و ... به چشم میخورد. ذهنیت و سلیقه محدودی نداشت، مانند بسیاری آهنگ سازان که فقط در فرم های خاصی تبحر داشتند نبود.

سونات آپاسیوناتا برای پیانو از اولین کار های اوست که نبوغ او را در آهنگ سازی و همچنین خلق ملودی های لحظه ای که نفس را در سینه حبس میکند، نمایان می سازد. پس از آن سونات مهتاب که گفته میشود به یاد یکی از معشوقه هایش (جولیتا گوئیچاردی) ساخته است بسیار بیشتر نمایانگر این موضوع است.

از آهنگ سازان هم عصر خود به مراتب جلو تر بود، در آثارش کاملا تفاوت از نظر ملودی ها، هارمونی و حتی ارکستراسیون با موسیقیدانان هم عصرش مشاهده می شود.

آثارش محدود نیست، فردی است که آثاری مانند "اورتور اگمونت" و یا سمفونی شماره پنج "آتش در خرمن" را با نهایت احساس عظمت و خشونت و حتی ترس در شنونده را می سازد و در طرف دیگر اثری مانند سمفونی شماره شش "پاستورال" که بسیار شاد و برگرفته از شادی و رقص صادقانه روستاییان است .

در آثار او لحاظاتی وجود دارد که شنونده مشتاق است بارها و بارها فقط آن چند لحظه کوتاه را بشنود، اما نه! از نظر بتهوون ادامه و تکرار این لحاظات ملودیایی موسیقی اش را سبک خواهد کرد. پس شنونده را مشتاق تکرار آن تا چندین میزان بعد می گذارد. مانند قطعه دوم " مولتو ویواچه " از سمفونی نهم.

در نوشتن کنسرتو برای پیانو و ارکستر مهارت خاصی داشت، کنسرتو شماره پنج پیانو را برای ناپلون نوشت، اما بعد ها نام وی را از اثرش حذف کرد!

تنها ویلن کنسرتو را برای یکی از دوستان و شاگردانش که نوازنده چیره دستی بود نوشت. ویلن کنسرتو در ر ماژور اپوس 63 (کار هایش را با اپوس نامگذاری می نمود). از فنی ترین و مشکل ترین قطعات قابل اجرا برای ویلن است، در عین حال برای شنونده آنچنان جذاب و گیراست که قدرت نوازنده را در اجرا فراموش می کند.

کوارتت های او برای سازهای زهی نیز بسیار شنیدنی است. در اواخر عمر بیشتر به کوارتت اهمیت می داد....
 

b.sarshar

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
52
لایک‌ها
0
به نقل از Pro/E :
عجب كپي پيست بازاري شد اينجا يهو:blink:
بابا كيفيت مهمتر از كميت ‌‌ـه بخدا!!
منم كل AllClassic رو ترجمه شده دارم. ميخاين بزارم؟؟؟ اينجوري كه فايده نداره.:(

منم با شما هم عقیده ام . کسانی که به موسیقی کلاسیک علاقه دارند حداقل یه فرهنگ تو خونه شون دارن و در مواقع لزوم به آن مراجعه می کنند . تازه در یک فرهنگ شما به صورت طبقه بندی شده با تمام دوره های موسیقی کلاسیک و بزرگانش روبرو هستید. معرفی موسیقدانان قصه و داستان نیست که آدم از اول بشینه بخونه و به آخر برسونه . بلکه بر حسب نیاز , علاقه مندان اطلاعات دل خواه خود را با یک سرچ کوتاه به دست می آورند.
 

seymour

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 آگوست 2005
نوشته‌ها
6,209
لایک‌ها
84
محل سکونت
Tehran
به نقل از b.sarshar :
منم با شما هم عقیده ام . ..... معرفی موسیقدانان قصه و داستان نیست که آدم از اول بشینه بخونه و به آخر برسونه . بلکه بر حسب نیاز , علاقه مندان اطلاعات دل خواه خود را با یک سرچ کوتاه به دست می آورند.
تایید میشه ... بهتره بجای بیوگرافی ... نکات جالب و مهمی که ذهنمون رو درگیر کرده مطرح کنیم ...
به نقل از Pro/E :
عجب كپي پيست بازاري شد اينجا يهو ...بابا كيفيت مهمتر از كميت ‌‌ـه بخدا!! ...منم كل AllClassic رو ترجمه شده دارم. ميخاين بزارم؟؟؟ اينجوري كه فايده نداره.
مجددا تایید میشه ... ولی دیگه با خاک یکسانش نکنید ... برادر Ashena هم داره زحمت میکشه و معلومه که کارش درسته ...
 

seymour

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 آگوست 2005
نوشته‌ها
6,209
لایک‌ها
84
محل سکونت
Tehran
به نقل از saeed_violinist :
خوب برای اینکه حداقل من یکی کپی پیست نکرده باشم، در باره بتهوون، مطالبی رو که طی این چند سال که با بتهوون و آثارش آشنا شدم براتون مینویسم.
با اجازه منم چند تا نکته درباره بتهوون بگم : ( والا همه اش نکات رو سانسور می کنم که زیاد پرحرفی نکرده باشم )

+ بتهوون جوان سعی می کرد نظر جامعه رو تامین کنه ... ولی بتهوون حرفه ای و کارکشته ، هیچ جوری به قواعد پایبند نیست ... مثلا میاد و همسرایی ( chorus ) رو به سمفونی اضافه می کنه ( در حالیکه اون دوره ، سمفونی یه سبک hnstrumental بود ... )
+ اومد و خیلی از کارای موزارت و هایدن ( که مال دوره کلاسیک ) بودن رو گسترش داد و بهتر کرد ( در نتیجه شرایط انتقال از دوره کلاسیک به رمانتیک رو بوجود آورد )
+ آره .. بعد از اینکه اسم ناپلئون رو حذف کرد ، اسمش رو گذاشت : " به یاد و خاطره یک مرد بزرگ ( یا " مردی که یک روز بزرگ بود ! ):)
+ بتهوون کلاسیک بود یا رمانتیک ؟ اگه به منابع الهامش نگاه کنیم که کارای رمانتیک بودن ( مثل گوته - شیلر و ... ) پس رمانتیک بود ... ولی تو اون دوره ی موسیقیایی نبود ... پس چی بود ؟! میشه گفت یه هنرمند دوره انتقالی بود ...
 

ashena55

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
688
لایک‌ها
2
اگه کسی اطلاعاتی درباره احمد پژمان داره دریغ نکنه
متشکر
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
احمد پژمان از خودش مي گويد :


من تمام تحصيلات موسيقی ام را در خارج از ايران گذرانده ام، اما هميشه سعی کرده ام که ايرانی بودنم را در آثارم نشان دهم، چون من ايرانی ام. خصوصا در بهره گيری از سازهای محلی و سنتی در آثار نبايد کوتاهی کرد. اين کار علاوه بر الگو دهی، می تواند بسيار تاثير گذار باشد. احمد پژمان آهنگساز وعضو شورای عالی موسيقی و سرود صدا و سيما که در نشست مشترک آهنگسازان و اعضای مرکز موسيقی صدا و سيما به عنوان نماينده شورا حاضر شده بود، ضمن بيان اين مطلب افزود: تا پيش از آمدن آقای صوفی من هرگز در موسيقی صدا و سيما وارد نمی شدم، اما وقتی که با ايشان صحبت کردم، ديدم که هدفشان خدمت به موسيقی ايران و مخصوصا صدا و سيما است. به همين دليل حاضرم از وقت خودم هم برای آموزش آهنگسازان جوانی که دوست دارند با اين رسانه همکاری داشته باشند، بگذارم تا نتيجه بدهد. وی همچنين در مورد سياست گذاری و سياست های کلی شورای موسيقی، تعريف موسيقی رسانه و توليد آثار صحبت کرد. وی خطاب به هنرجويان موسيقی حاضر در اين جلسه گفت: هنرجوها و دانشجويان موسيقی نبايد از ارائه کار بترسند. البته دانستن اين نکته هم لازم است که تنها ارائه پارتيتور کار (نت های نوشته شده اثر موسيقايی) کافی نيست، بلکه آثار بايد در سطح خوبی ضبط شده باشند. مهم نيست که با سينتی سايزر ضبط شده باشند، مهم اين است که خط ملودی خوبی داشته باشند و با مخاطب ارتباط قوی برقرار کند. برای اين کار می توان از سازهايی همچون فلوت، که به کار موسيقی عمق می دهد بهره برد. قرار نيست که تنها با استفاده از حالات يک بعدی مثل بهره گيری از ارکستر، موسيقی توليد کرد بلکه می توان با کنار هم گذاشتن چهار سازهم صداهايی دلچسب را آفريد. نوآوری در موسيقی حرف اول را می زند. ما می توانيم برای اينکار از تلفيق موسيقی های مختلف با هم بهره های لازم را ببريم. وی افزود: ديگر زمان آن گذشته است که يک تنبک از ابتدا تا انتهای يک قطعه، يک ساز را همراهی کند و همه هم بنشينند و آن را گوش کنند. بايد نياز زمان را شناخت. وی همچنين در ادامه اين نشست درباره نوع موسيقی اجرای در صدا و سيما گفت: موسيقی اين رسانه بايد مورد پسند مخاطب باشد، نبايد خيلی سخت بگيريم. ما بايد تمام نيازهای اقشار مختلف جامعه را در نظر بگيريم. بدانيم که چه موسيقی برای قشر جوان و چه موسيقی برای قشر سالمند توليد کنيم
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
47
محل سکونت
Tehran
فيلمهايي كه احمد پژمان براي آنها آهنگسازي نموده است

http://www.iranactor.com/artists/musician/pejman.htm

البته به اين ليست بايد فيلم زيباي " بيد مجنون " ساخته آقاي مجيد مجيدي را هم افزود
 
بالا