/ بيست و يکمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر/
شاهين فرهت :
هيچ وقت دلم براي موسيقي كلاسيك شور نمي زند
امين صراف :
پژوهش در موسيقي كلاسيك مثل ارزش غذا براي مردم فقير آفريقاست
تهران- خبرگزاري كار ايران
هيچ وقت دلم براي موسيقي كلاسيك و آثار بزرگان شور نمي زند ، زيرا اين نوع موسيقي از گذشته ها تا به امروز طرفداران خودش را داشته است و جالب اينجاست كه در ايران بر عكس كشورهاي غربي، اغلب جوانان نسبت به اين موسيقي علاقه مند هستند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ايلنا ،" شاهين فرهت"( آهنگساز و مدرس دانشگاه ) در نشست بررسي موسيقي كلاسيك كه در بخش نظري - پژوهشي بيست و يكمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر برگزار شد ، با بيان اين مطلب افزود : آنچه كه بايد مورد توجه قرارگيرد آثار كلاسيك آهنگسازان برجسته ايراني است كه خوشبختانه به اندازه كافي در اين زمينه فعاليت شده است.
"محمد سرير"( آهنگساز استاد دانشگاه) نيز گفت: ترجيح مي دهم در اين جلسه كوتاه راجع به سمفوني صحبت كنم بعضي ها فكر مي كنند اگر يك گروه بزرگ با نفرات و حجم زياد يك قطعه را اجرا كننده آن موسيقي سمفونيك است.
وي در ادامه گفت : آنچه كه يك قطعه را به عنوان سمفوني متمايز مي كند ، بسط و گسترش و شاكله اصلي آن قطعه است اين در حالي است كه هر قطعه سمفونيك يك شاكله اصلي دارد كه با پرداختن به زواياي مختلف آن و گسترش آن در خطوط مختلف موسيقايي مي توان به يك قطعه سمفونيك رسيد.
" لوريس چكناواريان" آهنگساز نيز هم كه به درخواست" شاهين فرهت" به سخنراني دعوت شده درباره وضعيت موسيقي كلاسيك در ايران تصريح كرد: از فرم اركستراسيون غرب تقليد مي كنيم ؛ پس نمي توان گفت كاري كه ما در اين جا مي كنيم، كاملا ايراني است .
وي با اشاره به بزرگاني نظير" ناصحي"،" باغچه بان" ،" استوار " و" حنانه" گفت: خيلي خوشحالم كه با وجود مدت كوتاهي كه پشت سر گذاشته ايم ، پيشرفت هاي بسياري داشته ايم.
چكناواريان در ادامه خاطر نشان كرد: اميدوارم موسيقي كلاسيك ما صورت كليشه اي به خود نگيرد و موزيسين هاي ما راه خودشان را بروند زيرا براين باورم كه زبان هنر حتما بايد ملي باشد تا شكل بين المللي و جهاني به خودش بگيرد.
فريد عمران آهنگساز يكي ديگر از سخنران بخش نظري روز اول بود .
وي در خصوص وضعيت موسيقي كلاسيك در ايران گفت : از روزي كه ما شروع به يادگيري موسيقي غرب كرديم آموزش با سنتي ترين شيوه ها آغاز شد با اين شيوه فكر كرديم موسيقي كلاسيك ما برابر با موسيقي روز پيش مي رود ، در حالي كه در غرب بسيار جلوتر بود.
عمران در ادامه ، تصريح كرد: به مجرد اين كه چشم و گوشمان به موسيقي كلاسيك باز شد ، فهميديم آن چه ما انجام مي دهيم اصلا در دنيا رخ نمي دهد و اين مساله باعث افسردگي و عقب ماندگي ما شد.
اين آهنگساز با اشاره به اين كه تاريخ كوتاه موسيقي كلاسيك ما بسيار رنگين و متنوع است ، تصريح كرد: موسيقي كلاسيك ايراني دارد به يك بلوغ نزديك مي شود.
" امين صراف"مدرس و پژهشگر موسيقي نيز گفت: هنرمند بايد بعد از ساخت و اجراي اثرش به مخاطب پاسخ بدهد در اين چند سال پژوهش در موسيقي كلاسيك مثل ارزش غذا براي مردم فقير آفريقاست.
وي در مورد جلسات بخش نظري در سال هاي گذشته تاكنون اظهار داشت: اين جلسات بيشتر اندر فوايد موسيقي بوده است و نتوانسته فاصله بين هنرمند و جامعه را كم كند چيزي كه ما در درك موسيقي غربي احتياج داريم فقط اجرا نيست بلكه بايد به فضاي مدرن نزديك شد تا رابطه با شنونده برقرار كرد.
منبع :
http://www.ilna.ir/shownews.asp?code=270596&code1=4