• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

همهء سوالات من (سوالات فني)

hossein137

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
10 جولای 2009
نوشته‌ها
9,400
لایک‌ها
10,757
سن
34
محل سکونت
Isfahan
سلام
آقا ما امروز یه اشتباهی کردیم.یه فلاش قدیمی داشتم که مربوط به دوربین های فیلم خور بود(135) فکر کنم.ما این فلاش اکسترنال رو وصل کردیم به دوربینمون (1000d).ولی کار نکرد.حالا از اون موقع تا حالا فلاش داخلی هم بیرون نمیاد.رو حالت auto یک اروری میده مبنی بر این که "this faction is not selectable in the current shooting mode"

توی همه ی قسمت های منوش دست کاری کردم.هر چیزی رو که ربطی به این ارور بوده باشه رو حالت های مختلف تست کردم.به سرم زد حتی فریمویر رو آپدیت کنم ولی دیدم از خودم نسخه ی نهایی اش هست (1.07).و بی خیال شدم.
حالا میخوام بدونم این مشکل با خود تنظیمات (که من همه چیزش رو تست کردم) حل میشه و یا این که خود دوربین مشکل پیدا کرده و با آپدیت فریمویر درست میشه؟یا مشکل سخت افزاری داره؟
ممنون میشم اگر جواب بدید.
 

arani_ali

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2010
نوشته‌ها
619
لایک‌ها
69
سن
47
محل سکونت
تهران
سلام
آقا ما امروز یه اشتباهی کردیم.یه فلاش قدیمی داشتم که مربوط به دوربین های فیلم خور بود(135) فکر کنم.ما این فلاش اکسترنال رو وصل کردیم به دوربینمون (1000d).ولی کار نکرد.حالا از اون موقع تا حالا فلاش داخلی هم بیرون نمیاد.رو حالت auto یک اروری میده مبنی بر این که "this faction is not selectable in the current shooting mode"

توی همه ی قسمت های منوش دست کاری کردم.هر چیزی رو که ربطی به این ارور بوده باشه رو حالت های مختلف تست کردم.به سرم زد حتی فریمویر رو آپدیت کنم ولی دیدم از خودم نسخه ی نهایی اش هست (1.07).و بی خیال شدم.
حالا میخوام بدونم این مشکل با خود تنظیمات (که من همه چیزش رو تست کردم) حل میشه و یا این که خود دوربین مشکل پیدا کرده و با آپدیت فریمویر درست میشه؟یا مشکل سخت افزاری داره؟
ممنون میشم اگر جواب بدید.

برادر شما که استاد هستید . چرا بدون تست ولتاژ این کار رو کردید؟
من دو احتمال رو می دم .
1 - امیدوارم که اشتباه کرده باشم . ولی ممکنه به خاطر ولتاژ بالای فلاش به دوربین صدمه خورده باشه .
2 -خیلی از کانن ها یه میکرو سوئیچ برای مشخص کردن وجود یا عدم وجود فلاش اکسترنال دارن . توی نور و با دقت اون قسمت فلزی بالای دوربین که پایه فلاش اکسترنال توش قرار می گیره رو ببینید . اگر میکرو سوئیچ رو می بینید خیلی با احتیاط و با یک سوزن ته گرد عملکردش رو بررسی کنید که گیر داره یا نه و یا یکبار فشارش بدید .

امیدوارم حل بشه
 

hossein137

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
10 جولای 2009
نوشته‌ها
9,400
لایک‌ها
10,757
سن
34
محل سکونت
Isfahan
برادر شما که استاد هستید . چرا بدون تست ولتاژ این کار رو کردید؟
من دو احتمال رو می دم .
1 - امیدوارم که اشتباه کرده باشم . ولی ممکنه به خاطر ولتاژ بالای فلاش به دوربین صدمه خورده باشه .
2 -خیلی از کانن ها یه میکرو سوئیچ برای مشخص کردن وجود یا عدم وجود فلاش اکسترنال دارن . توی نور و با دقت اون قسمت فلزی بالای دوربین که پایه فلاش اکسترنال توش قرار می گیره رو ببینید . اگر میکرو سوئیچ رو می بینید خیلی با احتیاط و با یک سوزن ته گرد عملکردش رو بررسی کنید که گیر داره یا نه و یا یکبار فشارش بدید .

امیدوارم حل بشه

والا این فلاشه خیلی چیز پر قدرتی نبود.دو تا باطری قلمی معمولی میخورد و سریش هم فقط یک حالت سوییچ داشت.یعنی ربطی به ولتاز لامپ فلاش نداشت.امیدوارم مشکل اولی نباشه.اگه نه بیچاره شدم :دی
و در مورد میکرو سوییچ هم خیلی بررسی کردم ولی چیزی نبود.
احتمال میدید که با دوباره ریختن فریمور مشکل حل بشه یا نه؟ چون در اصل اون خطا یه کم برام مجهوله

ممنون که جواب دادید
 

arani_ali

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2010
نوشته‌ها
619
لایک‌ها
69
سن
47
محل سکونت
تهران
اگر حل نشد یه ایمیل به کانن بزنید و اگر بتونن حتما کمک می کنن وجواب میدن یا تو سایت عکاسی توی تاپیک مخصوص تعمیرگاه دوربین از آقای قاسمی سئوال کنید
 

P3Drama

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آگوست 2012
نوشته‌ها
31
لایک‌ها
11
من پیشنهاد میدم مجددا کفشک فلاش رو بررسی کنید چون این مشکل ظاهرآ روی مدل دوربین شما شایع هست : The pop up flash on my 1000d does not pop up. It - FixYa

و بعدش هم تنظیمات دوربین رو ریستارت کنید و به حالت کارخانه برگردونید. نگران دوربین هم نباشید احتمال صدمه دیدنش خیلی کمه هر چند بعید نیست.
 

hossein137

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
10 جولای 2009
نوشته‌ها
9,400
لایک‌ها
10,757
سن
34
محل سکونت
Isfahan
ممنون از شما.
راستش من فریمور رو که ورزنش 1.07 بود رو هم دوباره به همین ورژن آپدیت کردم.ولی باز هم همون خطا رو میده
و یک سوال دیگه: آپدیت رو میتونیم تنها از طریق خود دوربین انجام بدیم دیگه.درسته؟ احتیاجی به وصل کردنش به سیستم هم هست؟

راستش من زبانم ضعیفه.رو حساب این صفحه ی زیر میگم ( تو قسمت 4)

Canon EOS REBEL XS / 1000D Firmware Update

چون من همون فایل اصلی فریمور رو کپی کردم و این کار رو با مموری انجام دادم.و در انتها بدون مشکل آپدیت شد
 

Mohammad Yek110

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژوئن 2012
نوشته‌ها
613
لایک‌ها
1,263
محل سکونت
Isfahan
سلام
خیلی مبتدیانه ست
ISO در عکسبرداری یعنی چی ؟
 

hossein137

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
10 جولای 2009
نوشته‌ها
9,400
لایک‌ها
10,757
سن
34
محل سکونت
Isfahan
سلام
خیلی مبتدیانه ست
ISO در عکسبرداری یعنی چی ؟
سلام
این متن رو بخون:

سرعت ایزو ISO Speed که مخفف عبارت International Standards Organisation است استانداردى است که سال‌ها پیش براى اندازه‌گیرى سرعت فیلم‌ها معرفى شد و امروزه نیز بیانگر میزان حساسیت فیلم (در دوربین آنالوگ) یا سنسور (در دوربین دیجیتال) در برابر نور است. بنابراین ایزوى بیشتر به معناى حساسیت بیشتر سنسور یا فیلم در برابر نور است و این مسئله به شما اجازه مى‌دهد که در نور کم با سرعت شاتر بیشتری عکاسى کنید.

ایزو مقدار حساسیت سنسور نسبت به نوره.هر چقدر مقدار بالاتر باشه شما میتونید تو شرایط کم نور عکس هایی بگیرید که به نسبت از سرعت شاتر بالاتری برخورداره (سرعت شاتر بالاتر = مقدار تاری کمتر تو تکان خوردن دوربین توسط عکاس) و این قابلیت وقتی به کار میاد که ممکنه سرعت شاتر حداقل شما کمتر از مقدار دلخواهتون باشه (مثل عکاسی از اجسام (مثل ستاره و ماه و. ...) تو شب که نمیتونید از فلاش دوربین استفاده کنید.و یا جایی که نیاز به سرعت شاتر بالاتر دارید تا تاری عکستون نسبت به تکان خوردن دوربین کم بشه.یا همچین مواردی در کل.
منتها یک چیز دیگه هم هست: هر چه ایزو بالاتر بره ممکنه تصویر نویز بیشتری داشته باشه.مثلا" لکه های سفید کوچک تو عکس زیاد تر میشه.البته این ها بستگی به مدل دوربین و همین طور محدوده ی ایزو هم داره
 

P3Drama

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آگوست 2012
نوشته‌ها
31
لایک‌ها
11
ممنون از شما.
راستش من فریمور رو که ورزنش 1.07 بود رو هم دوباره به همین ورژن آپدیت کردم.ولی باز هم همون خطا رو میده
و یک سوال دیگه: آپدیت رو میتونیم تنها از طریق خود دوربین انجام بدیم دیگه.درسته؟ احتیاجی به وصل کردنش به سیستم هم هست؟

راستش من زبانم ضعیفه.رو حساب این صفحه ی زیر میگم ( تو قسمت 4)

Canon EOS REBEL XS / 1000D Firmware Update

چون من همون فایل اصلی فریمور رو کپی کردم و این کار رو با مموری انجام دادم.و در انتها بدون مشکل آپدیت شد

توی اون صفحه توضیح داده دو راه برای آپدیت وجود داره. یکی از طریق کابل رایانه و یکی از طریق مموری. که شما از طریق مموری انجام دادین. هیچ تفاوتی هم بین این دو روش ذکر نکرده...
 

P3Drama

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آگوست 2012
نوشته‌ها
31
لایک‌ها
11
سلام
خیلی مبتدیانه ست
ISO در عکسبرداری یعنی چی ؟

اگر با آمپلی فایرها در سیستم های صوتی کار کردید این هم دقیقآ همون عمل رو انجام میده. منتها آمپلی فایر صوت خروجی رو تقویت میکنه ولی ISO نور جذب شده در سنسور رو قبل از پردازش تقویت توی دوربین تقویت میکنه. هرچقدر بتونید ISO رو پایین نگه دارین بهتره چون بالا بردن ISO باعث افت کیفیت میشه.
 

arani_ali

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2010
نوشته‌ها
619
لایک‌ها
69
سن
47
محل سکونت
تهران
اگر با آمپلی فایرها در سیستم های صوتی کار کردید این هم دقیقآ همون عمل رو انجام میده. منتها آمپلی فایر صوت خروجی رو تقویت میکنه ولی ISO نور جذب شده در سنسور رو قبل از پردازش تقویت توی دوربین تقویت میکنه. هرچقدر بتونید ISO رو پایین نگه دارین بهتره چون بالا بردن ISO باعث افت کیفیت میشه.

اجازه می خوام که یه مقدار عامیانه تر قضیه ایزو و حساسیت رو شرح بدم .
در ایزو های بالا هیچ تقویتی روی حجم نور اتفاق نمی افته .
شما یک سطح تشکیل شده از فتوسل دارید که نیاز داره N مقدار از نور طی T مقدار از زمان روش تابیده بشه تا بتونه یه تصویر صحیح رو ثبت کنه .
ساده تر اینکه به فرض 100 عدد سلول نوری در یک سطح دارید که با 1 ثانیه نوردهی تصویر مناسب رو ثبت می کنن .حال اگر تراکم سلول های شما به نصف برسه و مثلا 50 تا فتو سل در همون سطح داشته باشید نیم ثانیه نوردهی رو لازم دارید تا همون تصویر رو ثبت کنید . ولی به دلیل کم کردن تراکم کیفیت عکستون هم افت می کنه . 50 سلولی که از دریافت نور محروم می مونن باعث بوجود آمدن پیگسل هایی میشن که به اونها نویز میگیم .
در دوربین های دیجیتال این کم کردن تراکم بوسیله خاموش کردن پیکسل ها اتفاق میوفته .به جای پیکسل های خاموش نویز یا همون دون دون ها قرار می گیره و باعث افت کیفیت به قیمت گرفتن عکس بدون موشن نامطلوب می شود .
 

arani_ali

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2010
نوشته‌ها
619
لایک‌ها
69
سن
47
محل سکونت
تهران
اگر با آمپلی فایرها در سیستم های صوتی کار کردید این هم دقیقآ همون عمل رو انجام میده. منتها آمپلی فایر صوت خروجی رو تقویت میکنه ولی ISO نور جذب شده در سنسور رو قبل از پردازش تقویت توی دوربین تقویت میکنه. هرچقدر بتونید ISO رو پایین نگه دارین بهتره چون بالا بردن ISO باعث افت کیفیت میشه.

اجازه می خوام که یه مقدار عامیانه تر قضیه ایزو و حساسیت رو شرح بدم .
در ایزو های بالا هیچ تقویتی روی حجم نور اتفاق نمی افته .
شما یک سطح تشکیل شده از فتوسل دارید که نیاز داره N مقدار از نور طی T مقدار از زمان روش تابیده بشه تا بتونه یه تصویر صحیح رو ثبت کنه .
ساده تر اینکه به فرض 100 عدد سلول نوری در یک سطح دارید که با 1 ثانیه نوردهی تصویر مناسب رو ثبت می کنن .حال اگر تراکم سلول های شما به نصف برسه و مثلا 50 تا فتو سل در همون سطح داشته باشید نیم ثانیه نوردهی رو لازم دارید تا همون تصویر رو ثبت کنید . ولی به دلیل کم کردن تراکم کیفیت عکستون هم افت می کنه . 50 سلولی که از دریافت نور محروم می مونن باعث بوجود آمدن پیگسل هایی میشن که به اونها نویز میگیم .
در دوربین های دیجیتال این کم کردن تراکم بوسیله خاموش کردن پیکسل ها اتفاق میوفته .به جای پیکسل های خاموش نویز یا همون دون دون ها قرار می گیره و باعث افت کیفیت به قیمت گرفتن عکس بدون موشن نامطلوب می شود .
 

P3Drama

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آگوست 2012
نوشته‌ها
31
لایک‌ها
11
اجازه می خوام که یه مقدار عامیانه تر قضیه ایزو و حساسیت رو شرح بدم .
در ایزو های بالا هیچ تقویتی روی حجم نور اتفاق نمی افته .
شما یک سطح تشکیل شده از فتوسل دارید که نیاز داره N مقدار از نور طی T مقدار از زمان روش تابیده بشه تا بتونه یه تصویر صحیح رو ثبت کنه .
ساده تر اینکه به فرض 100 عدد سلول نوری در یک سطح دارید که با 1 ثانیه نوردهی تصویر مناسب رو ثبت می کنن .حال اگر تراکم سلول های شما به نصف برسه و مثلا 50 تا فتو سل در همون سطح داشته باشید نیم ثانیه نوردهی رو لازم دارید تا همون تصویر رو ثبت کنید . ولی به دلیل کم کردن تراکم کیفیت عکستون هم افت می کنه . 50 سلولی که از دریافت نور محروم می مونن باعث بوجود آمدن پیگسل هایی میشن که به اونها نویز میگیم .
در دوربین های دیجیتال این کم کردن تراکم بوسیله خاموش کردن پیکسل ها اتفاق میوفته .به جای پیکسل های خاموش نویز یا همون دون دون ها قرار می گیره و باعث افت کیفیت به قیمت گرفتن عکس بدون موشن نامطلوب می شود .

توضیح جالبی بود ولی به جای عامیانه تر که تخصصی تر شد :دی
منظور من از تقویت نور، تقویت سیگنالهای جذب شده توسط لنز بود.

اینم مطالعه کنید. این تعریف همه جا به عنوان تعریف ISO به کار برده میشه:
When shooting in higher ISO mode, your picture contain more grains and is more noisier as the image sensor will be more sensitive to light. When your camera's image sensor is more sensitive, it will give an artificial boost to the light signal that hits the sensor. This is not clean light, it is amplified light, which also amplifies undesired noise in the light, resulting in grains appearing in your pictures.

Article Source: How ISO Works in Digital Photography



من این تعریف شما رو از ISO نشنیده بودم. البته نمیدونم آیا ممکنه نحوه عمل ISO توی دوربین های مختلف فرق داشته باشه یا نه... چون مواردی رو دیدم که افزایش ISO کاملآ نرم افزاری توی دوربین اعمال میشه(غیر اس ال آر). اگه این تعریف شما از ISO تعریف یکتا باشه دیگه به اون روش ها منطقآ نمیشه گفت ISO. اگر منبعی دارید خوشحال میشم لینک بدید.

مرسی
 

arani_ali

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2010
نوشته‌ها
619
لایک‌ها
69
سن
47
محل سکونت
تهران
توضیح جالبی بود ولی به جای عامیانه تر که تخصصی تر شد :دی
منظور من از تقویت نور، تقویت سیگنالهای جذب شده توسط لنز بود.

اینم مطالعه کنید. این تعریف همه جا به عنوان تعریف ISO به کار برده میشه:




من این تعریف شما رو از ISO نشنیده بودم. البته نمیدونم آیا ممکنه نحوه عمل ISO توی دوربین های مختلف فرق داشته باشه یا نه... چون مواردی رو دیدم که افزایش ISO کاملآ نرم افزاری توی دوربین اعمال میشه(غیر اس ال آر). اگه این تعریف شما از ISO تعریف یکتا باشه دیگه به اون روش ها منطقآ نمیشه گفت ISO. اگر منبعی دارید خوشحال میشم لینک بدید.

مرسی
من منبع خاصی ندارم . این رو چند سال پیش در یکی از فروم های سایت Dpreview خونده بودم و نقل قول رسمی و جدی نیست . منبع اون هم یه بنده خدایی مثل خودم بوده که طبیعتا قابل اتکا نیست .
من نظر خودم رو به نحو دیگه ای عرض می کنم:
قدیمها کار من ظهور فیلم های نیگاتیو لیتوگرافی بود . برای نور دادن بوسیله آگران دیسمان منبع نوری که برای فیلم های خطی با تراکم کم - صرفا برای چاپ کتاب - استفاده میشد نور کمتری نیاز داشت نسبت به فیلم های تراکم بالا تر برای چاپ تصاویر ( واحد اندازه گیری این تراکم LPI یا لاین پر اینچ هست ) . یعنی برای تحریک تراکم بیشتر ، نور بیشتری لازم داشتیم .
از این جهت بود که تعریفی که عرض کردم با دانسته های خودم مطابقت پیدا کرد و اینجا خدمت شما عرض کردم .

من از تعریفی که شما نقل قول کردید سئوالاتی دارم :
اون قسمت " بعد از تقویت نور ، نویز های ناخواسته موجود در نور نیز تقویت می شوند که باعث به وجود آمدن Grains می شوند "‌ برام کمی بیگانه به نظر میاد .یعنی ماهیت این " نویز های ناخواسته موجود در نور " برام قابل درک نیست . یعنی این نویز ها در طبیعت نور وجود دارند و چشم ما نمی تونه ببینه ؟
سئوال بعدی ام راجع به نحوه تقویت نور هست . ما می تونیم نور رو متمکز کنیم ، تجزیه کنیم یا منحرف کنیم و همچنین می تونیم منبع نور بسازیم. ولی منبع ضعیف اطلاعات من ابزاری رو برای تقویت نور نمیشناسه . آیا ممکنه این واژه تقویت نور یک استعاره برای بهتر رسوندن مطلب باشه ؟

من فکر می کنم نویز یک عامل موجود در نور طبیعی نیست . بلکه یک ایراد در نحوه دریافت نور توسط سنسور ها هست .
الان هم می بینیم که هر چه دوربین ها پیشرفت بیشتری می کنن ، سنسور هایی با نویز کمتر داریم.
به فرض دوربین 350 دی در حساسیت 400 نویز بیشتری از حساسیت 1600 در دوربین 50 دی داره در حالیکه ابعاد هر دو سنسور یکی هست و 50 دی تراکم فتوسل بیشتری نسبت به 350 داره . و این به معنی رشد کیفیت سنسور است . شاید این رشد به جایی منتهی بشه که اصلا چیزی به عنوان نویز در دوربین ها وجود نداشته باشه و یک سنسور بتونه معادل چیزی که چشممون دریافت می کنه عکس رو ثبت کنه .

من از این تبادل اطلاعات با شما خوشحال هستم و خوشحالتر میشم بیشتر نظرتون رو بدونم .
 

P3Drama

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آگوست 2012
نوشته‌ها
31
لایک‌ها
11
من منبع خاصی ندارم . این رو چند سال پیش در یکی از فروم های سایت Dpreview خونده بودم و نقل قول رسمی و جدی نیست . منبع اون هم یه بنده خدایی مثل خودم بوده که طبیعتا قابل اتکا نیست .
من نظر خودم رو به نحو دیگه ای عرض می کنم:
قدیمها کار من ظهور فیلم های نیگاتیو لیتوگرافی بود . برای نور دادن بوسیله آگران دیسمان منبع نوری که برای فیلم های خطی با تراکم کم - صرفا برای چاپ کتاب - استفاده میشد نور کمتری نیاز داشت نسبت به فیلم های تراکم بالا تر برای چاپ تصاویر ( واحد اندازه گیری این تراکم LPI یا لاین پر اینچ هست ) . یعنی برای تحریک تراکم بیشتر ، نور بیشتری لازم داشتیم .
از این جهت بود که تعریفی که عرض کردم با دانسته های خودم مطابقت پیدا کرد و اینجا خدمت شما عرض کردم .

من از تعریفی که شما نقل قول کردید سئوالاتی دارم :
اون قسمت " بعد از تقویت نور ، نویز های ناخواسته موجود در نور نیز تقویت می شوند که باعث به وجود آمدن Grains می شوند "‌ برام کمی بیگانه به نظر میاد .یعنی ماهیت این " نویز های ناخواسته موجود در نور " برام قابل درک نیست . یعنی این نویز ها در طبیعت نور وجود دارند و چشم ما نمی تونه ببینه ؟
سئوال بعدی ام راجع به نحوه تقویت نور هست . ما می تونیم نور رو متمکز کنیم ، تجزیه کنیم یا منحرف کنیم و همچنین می تونیم منبع نور بسازیم. ولی منبع ضعیف اطلاعات من ابزاری رو برای تقویت نور نمیشناسه . آیا ممکنه این واژه تقویت نور یک استعاره برای بهتر رسوندن مطلب باشه ؟

من فکر می کنم نویز یک عامل موجود در نور طبیعی نیست . بلکه یک ایراد در نحوه دریافت نور توسط سنسور ها هست .
الان هم می بینیم که هر چه دوربین ها پیشرفت بیشتری می کنن ، سنسور هایی با نویز کمتر داریم.
به فرض دوربین 350 دی در حساسیت 400 نویز بیشتری از حساسیت 1600 در دوربین 50 دی داره در حالیکه ابعاد هر دو سنسور یکی هست و 50 دی تراکم فتوسل بیشتری نسبت به 350 داره . و این به معنی رشد کیفیت سنسور است . شاید این رشد به جایی منتهی بشه که اصلا چیزی به عنوان نویز در دوربین ها وجود نداشته باشه و یک سنسور بتونه معادل چیزی که چشممون دریافت می کنه عکس رو ثبت کنه .

من از این تبادل اطلاعات با شما خوشحال هستم و خوشحالتر میشم بیشتر نظرتون رو بدونم .

اختیار دارید... گفته های شما برای من کاملآ قابل اتکاست و دوست دارم از تجربیات شما استفاده کنم...

چیزی که در مورد تقویت نور نوشتم و ذهن شما رو منحرف کرده با عرض پوزش اشتباه از خودم در پست شماره 550 بوده و در پست شماره 553 سعی کردم توضیح بدم منظورم چی بوده... من هم مثل شما تکنولوژی رو سراغ ندارم که بتونه نور رو تقویت کنه. بلکه منظور من تقویت سیگنالهای دریافتی هست. نور پس از برخورد به سنسور تبدیل به یک سری سیگنالها و در نهایت به ازای هر پیکسل تبدیل به یک عدد دیجیتالی میشود. حالا شما فرض کنید تمام داده های دیجیتالی مربوط به یک تصویر با یک نسبت مشخص بالا بروند. مثلآ ضرب در دو بشوند(البته از نظر دیجیتالی دقیقآ این اتفاق نمی افته به دلیل ماهیت رنگ در فضای دیجیتال)... نتیجه شدت گرفتن رنگ و نور در عکس حاصله است. حالا وقتی مثلآ ISO به جای 100 روی 200 باشه که یک استاپ نوری بالاتر است به همان میزان تقویت بیشتری روی عکس نهایی اتفاق میافته.

در مورد نویز هم فتوسل هایی که به هر دلیل رنگ و نور پرت تری نسبت به فتوسل های همسایه اش تشخیص داده باشه پس از افزایش ISO چون نسبت به همسایگانش دچار تقویت سیگنال بیشتری میشود(به دلیل نسبی بودن عمل ISO روی سیگنالها) رنگ و نور به مراتب متفاوت تری نسبت به همسایگانش خواهد داشت و نویز قابل توجه تری ایجاد خواهد کرد.
دقیقآ از دلیل به وجود آمدن نویز به صورت پایه هم اطلاع ندارم... نمیدونم آیا در طبیعت وجود داره یا فقط خطای دوربینه...
 

hameddam

کاربر فعال عکاسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2006
نوشته‌ها
1,708
لایک‌ها
1,409
محل سکونت
تهران - کرج
ُسلام خدمت دوستان
گويا اندكي در تعاريف به مشكل خورديد
بهترين مثال ساده رو سالها قبل يكي از دوستان براي توضيح اين مورد ميزد به نظرم بنده هم همون رو خدمتتون توضيح ميدم تا دقيقا به زبان ساده توضيح بديم ، بعد ميرم سراغ بحث دقيق تر و تخصصي تر

می توانید استخری را تصور کنید که توسط لوله ای در حال پر شدن است .

در این مثال قطر لوله aperture ( درجه ديافراگم كه با عدد f كنترل ميشه) است و هر چه قطر بیشتر باشد میزان ابی که می تواند وارد استخر شود بیشتر خواهد بود.
Shutter Speed نیز مدت زمانی است که جریان آب فعال است.
ISO نیز می تواند فشار اب ( یا سرعت ورود آب به استخر ) تلقی گردد.
در نهایت اگر بخواهید میزان آبی وارد استخر می شود را کنترل کنید بایستی این سه عنصر را بطور دقیق مورد سنجش قرار دهید.
بهتر است نگاه جزئی تری نیز بر این سه عنصر داشته باشیم :

Aperture : این عنصر میزان روشنایی را که در فاصله زمانی معین بر روی سنسور های دوربین می رسد را تحت کنترل قرار می دهد. همچنین DOF و دقت عکس را نیز کنترل می کند.

Shutter Speed : کنترل مدت زمانی است که طی آن روشنایی بر روی سنسور ها متراکم می گردد.

ISO : میزان پذیرش سنسور را در مقابل روشنایی کنترل می کند و همچنین دانه دانه بودن عکس و نویز آن را نیز تحت کنترل دارد .


خيلي ساده بيان شد
اگه تخصصي تر خواستين بفرماييد توضيح بدم خدمتون
ISO Settings in Digital Photography
What Is ISO Speed?
 

arani_ali

Registered User
تاریخ عضویت
14 آپریل 2010
نوشته‌ها
619
لایک‌ها
69
سن
47
محل سکونت
تهران
ُسلام خدمت دوستان
گويا اندكي در تعاريف به مشكل خورديد
بهترين مثال ساده رو سالها قبل يكي از دوستان براي توضيح اين مورد ميزد به نظرم بنده هم همون رو خدمتتون توضيح ميدم تا دقيقا به زبان ساده توضيح بديم ، بعد ميرم سراغ بحث دقيق تر و تخصصي تر

می توانید استخری را تصور کنید که توسط لوله ای در حال پر شدن است .

در این مثال قطر لوله aperture ( درجه ديافراگم كه با عدد f كنترل ميشه) است و هر چه قطر بیشتر باشد میزان ابی که می تواند وارد استخر شود بیشتر خواهد بود.
Shutter Speed نیز مدت زمانی است که جریان آب فعال است.
ISO نیز می تواند فشار اب ( یا سرعت ورود آب به استخر ) تلقی گردد.
در نهایت اگر بخواهید میزان آبی وارد استخر می شود را کنترل کنید بایستی این سه عنصر را بطور دقیق مورد سنجش قرار دهید.
بهتر است نگاه جزئی تری نیز بر این سه عنصر داشته باشیم :

Aperture : این عنصر میزان روشنایی را که در فاصله زمانی معین بر روی سنسور های دوربین می رسد را تحت کنترل قرار می دهد. همچنین DOF و دقت عکس را نیز کنترل می کند.

Shutter Speed : کنترل مدت زمانی است که طی آن روشنایی بر روی سنسور ها متراکم می گردد.

ISO : میزان پذیرش سنسور را در مقابل روشنایی کنترل می کند و همچنین دانه دانه بودن عکس و نویز آن را نیز تحت کنترل دارد .


خيلي ساده بيان شد
اگه تخصصي تر خواستين بفرماييد توضيح بدم خدمتون
ISO Settings in Digital Photography
What Is ISO Speed?

فرمایش شما کاملا متین هست . ولی بحث سر چیستی ایزو نیست . بحث در مورد تکنیک ای هست که در دوربین های دیجیتال ایزو رو شبیه سازی میکنن . آیا تقویتی روی نور ورددی انجام میدن و یا با خاموش کردن فتوسل ها سطح تراکم رو کم می کنن و یا ...؟؟؟
 

P3Drama

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آگوست 2012
نوشته‌ها
31
لایک‌ها
11
ُسلام خدمت دوستان
گويا اندكي در تعاريف به مشكل خورديد
بهترين مثال ساده رو سالها قبل يكي از دوستان براي توضيح اين مورد ميزد به نظرم بنده هم همون رو خدمتتون توضيح ميدم تا دقيقا به زبان ساده توضيح بديم ، بعد ميرم سراغ بحث دقيق تر و تخصصي تر

می توانید استخری را تصور کنید که توسط لوله ای در حال پر شدن است .

در این مثال قطر لوله aperture ( درجه ديافراگم كه با عدد f كنترل ميشه) است و هر چه قطر بیشتر باشد میزان ابی که می تواند وارد استخر شود بیشتر خواهد بود.
Shutter Speed نیز مدت زمانی است که جریان آب فعال است.
ISO نیز می تواند فشار اب ( یا سرعت ورود آب به استخر ) تلقی گردد.
در نهایت اگر بخواهید میزان آبی وارد استخر می شود را کنترل کنید بایستی این سه عنصر را بطور دقیق مورد سنجش قرار دهید.
بهتر است نگاه جزئی تری نیز بر این سه عنصر داشته باشیم :

Aperture : این عنصر میزان روشنایی را که در فاصله زمانی معین بر روی سنسور های دوربین می رسد را تحت کنترل قرار می دهد. همچنین DOF و دقت عکس را نیز کنترل می کند.

Shutter Speed : کنترل مدت زمانی است که طی آن روشنایی بر روی سنسور ها متراکم می گردد.

ISO : میزان پذیرش سنسور را در مقابل روشنایی کنترل می کند و همچنین دانه دانه بودن عکس و نویز آن را نیز تحت کنترل دارد .


خيلي ساده بيان شد
اگه تخصصي تر خواستين بفرماييد توضيح بدم خدمتون
ISO Settings in Digital Photography
What Is ISO Speed?

اگر مقدور هست ISO رو تخصصی تر توضیح بدید. البته قبلش اگه ممکنه پست‌های صفحه قبل رو با دقت بیشتری بخونید و ببینید ما کجاها برداشت غلط داشتیم؟
ما بیشتر بحث مون در مورد عملکرد و تکنیک های ISO هست تا مفهومش.
 

hameddam

کاربر فعال عکاسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2006
نوشته‌ها
1,708
لایک‌ها
1,409
محل سکونت
تهران - کرج
فرمایش شما کاملا متین هست . ولی بحث سر چیستی ایزو نیست . بحث در مورد تکنیک ای هست که در دوربین های دیجیتال ایزو رو شبیه سازی میکنن . آیا تقویتی روی نور ورددی انجام میدن و یا با خاموش کردن فتوسل ها سطح تراکم رو کم می کنن و یا ...؟؟؟

هيچ كدوم
نه تقويت هست نه كم شدن سطح سنسور
iso يا Sensitivity در اصطلاح يعني حساسيت به نور
بازم سعي ميكنم با مثالي ساده توضيح بدم
(اعداد در مثال فوق فقط جنبه فرضي و مثالي دارند)
خب شما يه فوتو سل رو در نظر بگيريد
زماني اين فوتوسل با دريافت 10 درصد نور فعال شده و نور رو ثبت ميكنه ( فرض ميكنيم عدد iso 102400 )
زماني با دريافت 30 درصد فعال ميشه و نور رو ثبت ميكنه ( فرض ميكنيم عدد iso 6400 )
زماني با 50 درصد دريافت نور ( فرض ميكنيم عدد iso 1600)
زماني با 70 درصد دريافت نور ( فرض ميكنيم عدد iso 200)
زماني با 80 درصد دريافت نور ( فرض ميكنيم عدد iso 100)

خب اگه سنسور شما با نور كمتري فعال بشه عكس در نور هاي كمتر هم ثبت ميشه اما اتفاقي كه مي افته چيزي كه فوتوسل ها در كنار هم ثبت ميكنن بسيار از هم گسيخته تر ( عدم يكنواختي عكس ) در واقع همون نويز در عكس زياد ميشه

در واقع شما با پايين آوردن iso باعث ميشيد كه فوتوسل با ميزان شدت نور بيشتري فعال بشه و عكس رو ثبت كنه حالا اگه شدت نور اونقدر نشه كه سلول رو به مرز فعال شدن برسونه اونوقت تنها نقاط بسيار تاريك در عكس ديده خواهد شد

نميدونم توضيح ام مطلب رو رسوند يا نه
يه مثال ديگه ميزنم
ببينيد يه دكمه زنگ ( سلول نوري) رو در نظر بگيريد
شما يه اهرم داريد براي تغيير حساسيت اين دكمه نسبت به فشار
زماني ميذاريد روي 0.1 نيوتن بر فرض مثال فشار حالا با كوچكترين لمسي زنگ به صدا در مياد ( در حساسيت بالا (iso بالا) فوتوسل تحريك ميشه)
حالا حساسيت رو ببريد روي 10 نيوتن حالا بايد مشت بزنيد به اين دكمه تا صداي زنگ رو بشنويد ( در حساسيت پايين ( iso پايين ) تازه فوتوسل تحريك ميشه )

اين عمل هم با تغيير فركانس كاري تحريك سنسور تو دوربين هاي ديجيتال انجام ميشه
 

hameddam

کاربر فعال عکاسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2006
نوشته‌ها
1,708
لایک‌ها
1,409
محل سکونت
تهران - کرج
سلام
آقا ما امروز یه اشتباهی کردیم.یه فلاش قدیمی داشتم که مربوط به دوربین های فیلم خور بود(135) فکر کنم.ما این فلاش اکسترنال رو وصل کردیم به دوربینمون (1000d).ولی کار نکرد.حالا از اون موقع تا حالا فلاش داخلی هم بیرون نمیاد.رو حالت auto یک اروری میده مبنی بر این که "this faction is not selectable in the current shooting mode"

توی همه ی قسمت های منوش دست کاری کردم.هر چیزی رو که ربطی به این ارور بوده باشه رو حالت های مختلف تست کردم.به سرم زد حتی فریمویر رو آپدیت کنم ولی دیدم از خودم نسخه ی نهایی اش هست (1.07).و بی خیال شدم.
حالا میخوام بدونم این مشکل با خود تنظیمات (که من همه چیزش رو تست کردم) حل میشه و یا این که خود دوربین مشکل پیدا کرده و با آپدیت فریمویر درست میشه؟یا مشکل سخت افزاری داره؟
ممنون میشم اگر جواب بدید.

واي اين پست رو تازه ديدم

يا خدااااا
حسين چه كردي تو؟
پسر اون فلاش هاي قديمي ولتاژي بين 50تا 350 ولت با آمپر پايين توليد ميكنند
در حالي كه دوربين هاي ديجيتال كانن تا 12 ولت نهايت توصيه شدن
براي استفاده از اون فلاش ها بايد يه مدار الكتريكي درست ميكردي كه دو سر تريگر فلاش با دوربين ارتباط ولتاژي اش قطع شه فرمان از دوربين بياد و ولتازي در حد 6 برسه به تريگر دوربين
احتمال زياد به مدار فلاش دوربين صدمه زده
تنها توصيه اي كه ميتونم بكنم تعمير گاه مركزي هست
البته ايشالا كه تا حالا حل شده باشه مشكلت و و با تخليه ولتاژي مدار دوربين حل شده باشه و كار به اونجاها نكشيده
 
بالا