• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

وام 25 خرید خودرو

وضعیت
موضوع بسته شده است.

منم

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 مارس 2007
نوشته‌ها
25
لایک‌ها
10
دارن این مدلی مردم رو راضی میکنند تا خودروهای انبار شده رو بخرن تا
خودشان سود کنند و مردم ضرر
من که امید ندارم بتونم ماشین بخرم همین brt رو تا مرگم دوست دارم
 

rizak

Registered User
تاریخ عضویت
11 اکتبر 2014
نوشته‌ها
855
لایک‌ها
704
سن
35
دارن این مدلی مردم رو راضی میکنند تا خودروهای انبار شده رو بخرن تا
خودشان سود کنند و مردم ضرر
من که امید ندارم بتونم ماشین بخرم همین brt رو تا مرگم دوست دارم
مگه قراره مردم هم سود کنن ؟
همین که مردم با این خودروها برن بهشت کافیه دیگه :)
سود از بهشت بالاتر ؟
 

aminkhan2013

Registered User
تاریخ عضویت
17 جولای 2013
نوشته‌ها
1,396
لایک‌ها
799
دارن این مدلی مردم رو راضی میکنند تا خودروهای انبار شده رو بخرن تا
خودشان سود کنند و مردم ضرر
من که امید ندارم بتونم ماشین بخرم همین brt رو تا مرگم دوست دارم
سود کننده اصلی این طرح دولت هست،چون چه به مردم بفروشه چه به ارگانهای دولتی در هرحالت داره 9%مالیاتش را اول از همه میگیره،فرقونساز هم به این زودی وضعش خوب نمیشه ولی این وام براش مسکنی هست که فروشش بره بالا
منم ماشین ندارم و از ماشین خانواده استفاده میکنم،چون بنظرم ماشین خریدن با وضع موجود جز استهلاک و کاهش ارزش پول اصلا ارزشی نداره جز یک خرج اضافه ولی قیمتهای مسخره بعضی افراد هم آدمو به خنده میندازه،پراید دومیلیون تومنی توی ذهن من CG125 را به قیمت 100هزار تومن تداعی میکنه که پول یک گوشی آندرویدی هم نمیشه!!!
 

farzad.r

Registered User
تاریخ عضویت
20 فوریه 2009
نوشته‌ها
384
لایک‌ها
281
صحبت هایی که دوستان میکنن بسیار عجیب!
یک کودک هفت ساله هم اطلاع داره که خودرو یک کالای مصرفی ضروری نیست که فرد به اون نیاز مبرم داشته باشه!
اگر هم به فرض تحت شرایطی قصد خرید داشته باشه با توجه به نظرات آحاد مردمی و کیفیت بد خودرو صفر که حتی وزیران هم در مجلس مطرح کردند اقدام به خرید خودرو کارکرده می کنند!
عمر مفید خودرو 206 فرانسه در بهترین شرایط فقط 5 سال و بازپرداخت وام طی 7 سال در حالیکه سود بانک ها هم رو به کاهش یعنی خرید خودرو بدون سند فرسوده صفر تا 7 سال!
در ضمن همین امروز خبر مرتبط خروج 405 از تولید و تولید پژو های جدید فرانسه تا 15 روز دیگه منتشر شده که در نهایت همه ترجیح میدن به جای حماقت کردن کمی صبر کنند و انتخاب منطقی انجام دهند.
در نتیجه از طرح دولت برای اعطای وام 25 میلیونی عملا استقبال نخواهد شد.
دوست عزیز من هم در چند پست پیش اشاره کردم که احتمال داره برخی از این ماشینها که دارن با وام میفروشن، اصلا 7 ساله دیگه اثری ازش نباشه. خط تولیدش جمع شده باشه
مثلا 2 ساله دیگه خط تولید پراید نباشه، طرف 5 ساله دیگه باید قسط ماشین از رده خارج رو بده ....

الان هدف اصلی دولت و خودروسازان، قالب کردن فرغونهای پارکینگه به مردم بیچاره!! و خالی کردن پارکینگ احتمالا برای خط تولیدهای جدید
ببینید نماینده مردم!!! چه سنگ فروغون ساز رو به سینه میزنه
مصباحی مقدم در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح کرد
خالی شدن پارکینگ خودروسازان اولویت بسته خروج از رکود/ غفلت از ۲۰ میلیارددلار ارز دست مردم/بانک مرکزی مسئول تشکیل موسسات مالی غیر مجاز

نماینده مجلس با مثبت دانستن برخی رویکردهای بسته خروج از رکود، اولویت قرار دادن صنعت خودروسازی،


کاش بین این مسئولین و نماینده ها، یکی حق مردم رو طلب می کرد. یکی مردم رو از این دام بزرگ آگاه میکرد
می خوان فروغونها رو تو پاچه مردم کنن. برای دلارها و نقدینگی مردم برنامه دارن. آیا این شامل خودشون و کارخونه ها و شرکتای خودشون هم میشه؟؟؟
 

rizak

Registered User
تاریخ عضویت
11 اکتبر 2014
نوشته‌ها
855
لایک‌ها
704
سن
35
دوست عزیز من هم در چند پست پیش اشاره کردم که احتمال داره برخی از این ماشینها که دارن با وام میفروشن، اصلا 7 ساله دیگه اثری ازش نباشه. خط تولیدش جمع شده باشه
مثلا 2 ساله دیگه خط تولید پراید نباشه، طرف 5 ساله دیگه باید قسط ماشین از رده خارج رو بده ....

الان هدف اصلی دولت و خودروسازان، قالب کردن فرغونهای پارکینگه به مردم بیچاره!! و خالی کردن پارکینگ احتمالا برای خط تولیدهای جدید
ببینید نماینده مردم!!! چه سنگ فروغون ساز رو به سینه میزنه
مصباحی مقدم در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح کرد
خالی شدن پارکینگ خودروسازان اولویت بسته خروج از رکود/ غفلت از ۲۰ میلیارددلار ارز دست مردم/بانک مرکزی مسئول تشکیل موسسات مالی غیر مجاز

نماینده مجلس با مثبت دانستن برخی رویکردهای بسته خروج از رکود، اولویت قرار دادن صنعت خودروسازی،


کاش بین این مسئولین و نماینده ها، یکی حق مردم رو طلب می کرد. یکی مردم رو از این دام بزرگ آگاه میکرد
می خوان فروغونها رو تو پاچه مردم کنن. برای دلارها و نقدینگی مردم برنامه دارن. آیا این شامل خودشون و کارخونه ها و شرکتای خودشون هم میشه؟؟؟
مردم اگر نقدینگیشون بالا بره یعنی قدرتشون هم بیشتر میشه اگر قدرتشون بیشتر بشه به ضرر یه سری ها میشه که ...

یک جمله از یک سیاست مدار هست که میگه مردم رو ضعیف کنید و سرشون رو گرم کنید تا نتونن جلوی کار شما سنگ بندازن اونوقت هرکاری خواستید بکنید :)
 

belak24

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 آگوست 2012
نوشته‌ها
761
لایک‌ها
430
محل سکونت
تهران
دوستان این جر و بحث ها برای چیه؟
چرا بعضی ها مثل بچه ها رفتار میکنند؟
کلی آدم تو این دنیا هست با طرز فکر و عقیده های مختلف...همه که نباید مثل هم فکر کنند یا ما نباید دیگران رو مجبور کنیم که مثل ما فکر کنند و با ما همراه بشن...
یکی میگه این وام برا من خوبه...خوب ما که از زندگی مردم خبر نداریم و شاید به نظره خودش براش خوبه.
یکی هم میگه که این وام اصلا ارزش نداره و ضرر هست.
هر کسی آزاده هرجور که میخاد فکر کنه و تصمیم بگیره.
چرا ما باید به هم توهین بکنیم؟چرا باید تو این فضاها همدیگه رو کوچیک کنیم و باعث ناراحتی هم بشیم؟
مگه ماها ادعامون نمیشه که ایرانی هستیم و صاحب فرهنگ و تمدن؟پس این رفتارها نشانه چیه؟
بابا همون کوروشی که منو شما سنگشو به سینه میزنیم وقتی یه سرزمینی رو فتح میکرد به سپاهیانش دستور میداد که کسی رو بی گناه نکشن و به دین و آداب و رسوم مردم توهین نکنن.
اونوقت ماها میایم اینجا خودمون میفتیم به جونه خودمون؟
الآن اصلی ترین مشکل مردم برای خرید خودرو نداشتن قدرت و توان مالی هست و دوم بحث تحریم ها که همه منتظرن تحریم ها برداشته بشه و ماشین یا ارزون بشه یا محصولات جدید پژو یا رنو بیاد تو ایران(به این زودی ها هم این اتفاق ها نمیفته)، و این کمپین هم تاثیر داشته ولی در حد 20درصد شاید هم کمتر...چرا؟ چون تو خیلی از بازارهای دیگه مثل ملک ، پتروشیمی،بورس، آهن و... هم رکود زیاد و عدم رونق هست(آیا اونا هم کمپین نخریدن داشتند؟)
من کاری به خوب یا بد و درست و غلط بودنش ندارم ، نوع رفتارها و کامنت ها خیلی نامناسب بود و به همین خاطر جسارت کردم و یه مطلبی رو نوشتم...
امیدوارم همه موفق باشند و پیروز
 

mersa1989

کاربر فعال پزشکی و سلامت
کاربر فعال
تاریخ عضویت
13 اکتبر 2015
نوشته‌ها
1,699
لایک‌ها
2,110
سن
36
محل سکونت
ایران
دوستان این جر و بحث ها برای چیه؟
چرا بعضی ها مثل بچه ها رفتار میکنند؟
کلی آدم تو این دنیا هست با طرز فکر و عقیده های مختلف...همه که نباید مثل هم فکر کنند یا ما نباید دیگران رو مجبور کنیم که مثل ما فکر کنند و با ما همراه بشن...
یکی میگه این وام برا من خوبه...خوب ما که از زندگی مردم خبر نداریم و شاید به نظره خودش براش خوبه.
یکی هم میگه که این وام اصلا ارزش نداره و ضرر هست.
هر کسی آزاده هرجور که میخاد فکر کنه و تصمیم بگیره.
چرا ما باید به هم توهین بکنیم؟چرا باید تو این فضاها همدیگه رو کوچیک کنیم و باعث ناراحتی هم بشیم؟
مگه ماها ادعامون نمیشه که ایرانی هستیم و صاحب فرهنگ و تمدن؟پس این رفتارها نشانه چیه؟
بابا همون کوروشی که منو شما سنگشو به سینه میزنیم وقتی یه سرزمینی رو فتح میکرد به سپاهیانش دستور میداد که کسی رو بی گناه نکشن و به دین و آداب و رسوم مردم توهین نکنن.
اونوقت ماها میایم اینجا خودمون میفتیم به جونه خودمون؟
الآن اصلی ترین مشکل مردم برای خرید خودرو نداشتن قدرت و توان مالی هست و دوم بحث تحریم ها که همه منتظرن تحریم ها برداشته بشه و ماشین یا ارزون بشه یا محصولات جدید پژو یا رنو بیاد تو ایران(به این زودی ها هم این اتفاق ها نمیفته)، و این کمپین هم تاثیر داشته ولی در حد 20درصد شاید هم کمتر...چرا؟ چون تو خیلی از بازارهای دیگه مثل ملک ، پتروشیمی،بورس، آهن و... هم رکود زیاد و عدم رونق هست(آیا اونا هم کمپین نخریدن داشتند؟)
من کاری به خوب یا بد و درست و غلط بودنش ندارم ، نوع رفتارها و کامنت ها خیلی نامناسب بود و به همین خاطر جسارت کردم و یه مطلبی رو نوشتم...
امیدوارم همه موفق باشند و پیروز
من از شما متشکر هستم و خوشحال شدم کسانی مثل شما وجود دارن که تفاوت عقاید و منافع رو به رسمیت میشناسن و تهمت و توهین رو ناپسند میدونن
صمیمانه برای شما آرزوی سعادت و موفقیت رو دارم

همیشه سالم و تندرست باشید

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 

amir.tabatabai

Registered User
تاریخ عضویت
18 نوامبر 2014
نوشته‌ها
2,945
لایک‌ها
1,252

mersa1989

کاربر فعال پزشکی و سلامت
کاربر فعال
تاریخ عضویت
13 اکتبر 2015
نوشته‌ها
1,699
لایک‌ها
2,110
سن
36
محل سکونت
ایران
پاتک به عملیات رکودزدایی بازار خودرو

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۶۱۳ تاریخ چاپ: ۱۳۹۴/۰۸/۰۴ بازدید: 1488 بار کد خبرEN-951588

در شرایطی که هنوز تسهیلات 25 میلیون تومانی به بازار خودرو تزریق نشده، منتقدان و مخالفان و البته کمپینی‌ها پیش‌دستی کرده و از همین حالا ساز ناکارآمدی و حتی مضر بودن این تسهیلات را می‌زنند.

طبق تصمیم هفته گذشته دولت، بخشی از اعتباری که برای خروج بازارهای داخلی از رکود، در نظر گرفته شده است، سهم بازار خودرو خواهد شد تا رکود در آن فروکش کرده و خرید و فروش خودروهای داخلی رونقی نسبی به خود بگیرد. هرچند هنوز سازوکار دقیق پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی اعلام نشده، اما طبق آخرین گمانه زنی ها، این تسهیلات میان بانک‌ها و خودروسازان رد و بدل خواهد شد و با این حساب، پولی به مشتریان پرداخت نمی‌شود. ظاهرا روش کار به این شکل است که مشتریان با مراجعه به نمایندگی‌های خودروسازان داخلی، 80 درصد قیمت محصول موردنظر خود را تا سقف 25 میلیون تومان، تسهیلات دریافت می‌کنند و باقی مبلغ را خود می‌پردازند. این تسهیلات قرار است با سود 16 درصد و بازپرداخت هفت ساله، به مشتریان داده شود، مشتریانی که بسیاری از آنها به دلیل نبود و کمبود نقدینگی، امکان خرید ارزانترین خودروهای داخلی را نیز ندارند. با توجه به شرایط در نظر گرفته شده برای تسهیلات موردنظر، امکان خرید خودرو با نقدینگی کم (تا مرز چهار میلیون تومان) نیز برای مشتریان فراهم آمده، به نحوی که مثلا اگر کسی قصد خرید پراید یا پژو 405 را داشته باشد، به ترتیب با چهار و شش میلیون تومان می‌تواند مالک این دو خودرو شود و 80 درصد قیمت آنها را تسهیلات 25 میلیون تومانی پوشش می‌دهد.

در امتداد کمپین

اما حالا و در شرایطی که این طرح تنها برای شش ماه و به منظور خروج بازار خودرو از رکود در نظر گرفته شده، منتقدان حسابی به آن تاخته و بر طبل ناکارآمدی و مضر بودنش می‌کوبند. هرچند هشدارهای کارشناسان مبنی بر تورم زا بودن بسته خروج از رکود دولت را نمی‌توان نادیده گرفت و این موضوع جزو ایرادهای بسته موردنظر است، اما به نظر می‌رسد برخی انتقادهایی که در مورد تسهیلات 25 میلیون تومانی مطرح می‌شود، فراتر از اخطارهای اقتصادی بوده و رنگ و بوی غیر کارشناسی و جناحی دارد. جوی که این روزها علیه تسهیلات 25 میلیون تومانی به راه افتاده، حرف اصلی‌اش باز هم همان «نه به خرید خودروهای داخلی» است و به‌عبارت بهتر، دنباله رو کمپین معروف «خرید خودرو صفر ممنوع»، به‌شمار می‌رود.
به فاصله کوتاهی پس از توافق جامع هسته‌ای وین بود که ناگهان کمپینی به نام «خرید خودرو صفر ممنوع» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و ذهن خودروسازان و کارشناسان و حتی مسوولان دولت را به خود مشغول کرد. کمپین موردنظر حرفش این بود که اگر مشتریان، خودرو داخلی نخرند، خودروسازان مجبور به کاهش چند میلیونی قیمت محصولات خود خواهند شد و از طرفی کیفیت را نیز بالا می‌برند. این کمپین البته حامیان و اعضایی بسیار رادیکال نیز داشت، چه آنکه تنها تعطیلی خودروسازی کشور، راضی شان می‌کرد و آنها به کاهش قیمت و افزایش کیفیت قانع نبودند. اگرچه کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» حامیان و اعضا مردمی نیز داشت (کما اینکه ایرانی‌ها به دلیل نارضایتی از کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل، خود به خود عضو کمپین هستند) اما به اعتقاد کارشناسان، اتاق فکر آن را مخالفان دولت تشکیل داده بودند. به باور کارشناسان، ازآنجاکه خودروسازی نقشی اساسی و مهم در رشد اقتصادی کشور طی سال 93 داشته، مخالفان دولت می‌خواستند با راه‌اندازی کمپین موردنظر، بر رکود بازار دامن زده و به تبع آن، تیراژ را پایین آورده و در نتیجه اثر صنعت خودرو بر رشد اقتصادی را کمرنگ و حتی منفی کنند.

اتفاقا رکودی که دامان بازار خودرو را پس از توافق هسته‌ای گرفت، به شدت بر تیراژ خودروسازان تاثیر منفی گذاشت و حتی بنابر گمانه زنی ها، اثر خودروسازی را بر رشد اقتصادی، خنثی کرد. اگرچه بسیاری از کارشناسان، دلایل رکود بازار خودرو را به «قیمت بالای خودروها»، «کاهش قدرت خرید مشتریان» و «خوش‌بینی ایرانی‌ها به کاهش قیمت خودرو و همچنین ورود محصولات ارزان و با کیفیت خارجی)، مرتبط می‌دانند، اما به هر حال بخشی از این رکود به پای کمپینی‌ها نوشته شده و آنها از این بابت به خود می‌بالند که توانسته‌اند سهمی در کاهش تیراژ خودروهای داخلی داشته باشند. حالا هم برخی از کارشناسان معتقدند حمله به تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو، به‌نوعی ادامه همان کمپین است و همان هدف را (تشدید افت تقاضا و پایین آمدن تیراژ خودروهای داخلی) دنبال می‌کند. اتفاقا به تازگی کمپینی جدید در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده که حرفش «نه به تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو» است و این موضوع، فرضیه دست داشتن مخالفان دولت در تخریب تسهیلات موردنظر را تقویت می‌کند.

به گفته کارشناسان، ازآنجاکه تسهیلات 25 میلیون تومانی می‌تواند تا حدی بازار خودرو را تکان داده و حداقل به خالی شدن پارکینگ خودروسازان بینجامد، مخالفان دولت را به تکاپو انداخته تا مشتریان را نسبت به تسهیلات موردنظر دلسرد کنند. طبعا اگر مشتریان از این تسهیلات استقبال نکنند، عملیات رکودزدایی دولت در بازار خودرو، شکست خواهد خورد و این یک پیروزی بزرگ برای آنها به‌شمار می‌رود. این پیروزی از آن جهت است که استقبال نکردن از تسهیلات 25 میلیونی، به معنای تداوم رکود سنگین در بازار خودرو و در نتیجه کاهش بیش از پیش تیراژ خودروهای داخلی خواهد بود و معنای بزرگ‌ترش نیز این است که یکی از پایه‌های اصلی رشد اقتصادی به شدت بیشتری خواهد لرزید. به اعتقاد کارشناسان، اگر عملیات دولت برای کنار زدن سایه رکود از سر بازار خودرو شکست بخورد، خودروسازان مجبورند باز هم از تیراژ خود بکاهند و در نتیجه دولت دیگر نمی‌تواند برای تداوم رشد اقتصادی، روی صنعت خودرو حساب کند.

اگر نگاهی به آمار تولید خودروسازان طی پنج ماه گذشته بیندازیم، به وضوح متوجه می‌شویم که افت تقاضا چه بلایی بر سر تیراژ خودروهای داخلی آورده است. طبق آخرین آمارها، خودروسازان طی شهریور امسال و در مقایسه با مرداد ماه، حدود 50 درصد کاهش تولید را تجربه کرده‌اند و مجموع تیراژ روزانه آنها از پنج هزار دستگاه به زیر 1500 دستگاه رسیده است. در این شرایط استقبال نکردن مشتریان از تسهیلات 25 میلیون تومانی، بدون شک بر رکود بازار خواهد افزود و این موضوع به هیچ وجه برای دولت که می‌خواهد پیچ و مهره یکی از پایه‌های اصلی رشد اقتصادی را سفت کند، خبر خوبی نیست. از طرفی، خودروسازان نیز که این روزها به دلیل کاهش شدید تقاضا و افت فروش، با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، بابت استقبال نکردن مشتریان از تسهیلات جدید، متضرر خواهند شد و این موضوع پیروزی دیگری برای کمپینی‌ها به حساب می‌آید.

تسهیلاتی که می‌صرفد

اما مخالفت‌ها با تسهیلات خرید خودرو در حالی این روزها به اوج رسیده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این تسهیلات در مقایسه با گذشته شرایط بهتر و سهل تری را برای خرید خودرو فراهم کرده است. به گفته کارشناسان، تسهیلات جدید به دلایل مختلف از جذابیت بالایی برخوردار است و از همین رو می‌تواند در جذب مشتریان به بازار خودرو، موفق عمل کند. کارشناسان بر این باورند که با توجه به مزیت‌های تسهیلات 25 میلیون تومانی، آن‌دسته از مشتریان که در پی خرید خودرو هستند اما توانایی مالی‌اش را ندارند، از این تسهیلات استفاده خواهند کرد. از جمله مزیت‌های تسهیلات موردنظر، مبلغ آن است، چه آنکه با 25 میلیون تومان، امکان خرید خودروهای داخلی برای بسیاری از مشتریان فراهم خواهد آمد. از سوی دیگر، تسهیلات 25 میلیونی مدت زمان بازپرداختی هفت ساله دارد؛ بنابراین مشتریان عملا تا هفت سال، تورم را (در بازار خودرو) دور خواهند زد. هرچند یکی از مواردی که مخالفان برای ناکارآمد نشان دادن تسهیلات جدید، روی آن دست گذاشته‌اند، سود 17 میلیون تومانی‌اش است، اما باید در نظر داشت که مشتریان پول خودرو موردنظر خود را به تدریج و در طول هفت سال پرداخت می‌کنند و این موضوع می‌تواند سود اعلام شده را به‌نوعی توجیه کند. نکته دیگری که نمی‌توان از آن غافل شد، نرخ‌سود تسهیلات جدید است، چه آنکه مشتریان حداقل سود موجود را در این تسهیلات می‌پردازند. طبق اعلام بانک مرکزی، تسهیلات 25 میلیون تومانی با سود 16 درصد در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت، حال آنکه اگر قرار بود مشتریان از وام خودرو استفاده کنند، باید حداقل 21 درصد سود می‌پرداختند. هرچه هست فعلا باید منتظر ماند و دید تسهیلات 25 میلیون تومانی با چه سازوکاری در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت و در نهایت عملیات دولت برای شکستن رکود بازار موفقیت‌آمیز خواهد بود یا نقشه کمپینی‌ها و مخالفان علیه این عملیات.
 

omidmohamadi

Registered User
تاریخ عضویت
11 آپریل 2015
نوشته‌ها
88
لایک‌ها
25
محل سکونت
مازندران

pool

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
24 می 2006
نوشته‌ها
3,880
لایک‌ها
10,697
خودرو داخلی تا ۸۰ درصد گران فروخته می شود
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۵
موضوع بالا بودن قیمت خودرو های داخلی همواره مورد انتقاد مردم بوده است ، قیمت های بالایی که از سوی خودروسازان همواره توجیه شده است وحتی در مقابل این افزایش قیمت حرکت محسوسی در جهت کیفی سازی تولیدات نشده است . بسیاری از صاحبنظرن بر این باورند که می توان با پرداخت چنین پولهایی در کشورهای صاحب برند سوار خودرو های باکیفیت ترشد اما با وجود کاهش قدرت خرید مردم و نارضایتی آنها خودروسازان همچنان به دنبال افزایش قیمت خودرو برای پوشش های هزینه ای خود بوده اند ، هزینه هایی که به گفته بسیاری از صاحبنظران ناشی از مدیریت دولتی و نبود فضای شفاف رقابتی بوده است .

دراین باره احمد بزرگیان عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس به خبرنگار جام جم آنلاین گفت : اگر بخواهیم قیمت واقعی خودروی داخلی را حساب کنیم با قیمتی که هم اکنون کارخانه عرضه می کند فاصله اش بسیار است و بین۷۰ تا ۸۰ درصد خودرو گران عرضه می شود.

وی به زماینکه عضو کمیسیون صنایع مجلس بوده اشاره کرد و گفت :درسالهای ۸۶و۸۷ بارها در نشست با رسانه ها و مدیران خودرو ساز صراحتا اعلام کردم که بین ۲۵ تا ۴۰ درصد خودور گران فروخته می شود وهم اکنون با شرایط فعلی معتقدم بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد خودرو گران عرضه می شود.

این کارشناس خودرو افزود: در تمام دنیا همه به این سمت می روند که هزینه ها را کاهش و کیفیت کار را افزایش دهند ،اما درایران اینگونه نیست .اگر خودرو سازان افزایش تیراژ تولید داشته باشند هزینه ها سر شکن می شود به فرض وقتی شما یک قالب برای موتورخودرویی می سازید وقتی۱۰ هزار تا تولید شود یک قیمت پیدا می کند، وقتی ۱۰۰ هزار تا تولید شد یک قیمت دیگر ، یعنی هزینه باید روی ۱۰۰ هزار تا سرشکن شود . امروز نوع قالب هایی که می سازند چه در داخل و چه قالب هایی که از خارج وارد می شود ویژ گی هایش طوری است که با تیراژ باید رابطه معکوس داشته باشد ،متاسفانه آقایان این رابطه معکوس را حفظ نمی کنند.

به گفته بزرگیان دردنیا وقتی یگ گوشی رونمایی می شود به محض اینکه تیراژ تولید بالا می رود قیمت تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند چون تیراژ و تقاضای مشتری افزایش یافته است آنها نمی گویند چون مشتری پیدا کردیم قیمت را دو برابر کنیم درآنجا می گویند برای آنکه بازار را حفظ کنیم قیمت را بشکنیم و قیمت را با تیراژ بالا وکاهش هزینه های سربار می شکنند.

خودرو سازان زیر بار آنالیز قیمت نمی روند

عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس گفت وقتی ما شعار می دهیم قطعات را در داخل تولید می کنیم وقتی می گوییم پژو ۴۰۵ بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ درصدش تولیدداخل است تغییر ارز هم باید به اندازه آن ۲۰ تا ۳۰ درصد اثر گذار باشد نه یک دفعه ۱۰۰ درصد قیمت خودرو رشد پیدا کند . این اصلا منطقی نیست که این افزایش را به بحث ارز و قطعاتش وابسته کنیم چه به صورت« سی کی دی» و چه به صورت« اس کی دی »چون این رقم ها نمی شود . افزایش رقم جای دیگری اتفاق می افتد درحقوق دهها میلیونی مدیران ، هزینه های سربار این دو خودرو ساز و حمایت بی جای خودرو سازان از بعضی تیم ها که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا جنبه جلب مشتری اتفاق می افتد . دردنیا اگر حمایتی از یک تیم می شود پشت آن بحث هایی چون مشتری مداری وجود دارد می خواهند یک جامعه آماری را به سمت خودشان بکشانند اما اینجا بیشتر یک ژست است .

وی درباره آنالیز قیمت تولید خودرو گفت : خودرو سازان زیربار آنالیزقیمت نمی روند . وقتی به آنها می گویید بر اساس حسابداری صنعتی حساب کن ، حاشیه بازار را ملاک قرار می دهند . اگر از هر خودرو سازی بپرسید معیار قیمت گذاری شما آیا براساس حسابداری صنعتی است قطعا به شما خواهند گفت خیر و اگر هم بگویند بله خلاف واقع می گویند ، چون قیمت را بر اساس تقاضای بازارتعیین می کنند . حالا دولت هم به کمک شان آمده است ، چون چاره ای نیست کدام یک از مدیران را بخش خصوصی منصوب کرده است؟ . چند درصد از سهام اینها در دست بخش خصوصی است؟ چند تا دولتی و چند تا خصوصی است ؟ سازمان هایی که اسمشان خصوصی است عملادولتی هستند و بیشترین نفوذ را دارند یکی از مدیران حتی رده چهارم این شرکت ها را نیز بخش خصوصی تعیین نکرده است حتی شرکت های قطعه ساز.

خودروسازان دلالی می کنند
این کارشناس خودرو یکی از مشکلات کشور را واسطه بودن دو خودرو ساز بزرگ بین قطعه ساز که کف بازار تولید است و بخش خودرو سازی ذکر کرد و گفت : جالب است که مدیران این شرکت های واسطه نیز خودشان هستند شما سراغ ساپکو بروید ببینید مدیرانش چه کسانی هستند ؟ سهامشان برای چه کسانی است ؟ یعنی وقتی شما یک قطعه را از کف بازار یعنی یک تولید کننده زیر پله ای به قول معروف می خرید ۱۰ یا ۲۰ هزار تومان است ، وقتی در خودرو نصب می شود تبدیل به ۶۰ و ۷۰ هزار تومان می شود. این حدفاصل را چه کسی پر کرده است ؟ این واسطه ها پرکرده اند . بنابراین وقتی شما آنالیز قیمت می خواهید آنها آن قیمت ۶۰ هزار تومان را اعلام می کنند نه آن ۱۰ هزارتومان تولید کننده اولیه را ، درحالیکه قرار بود این شرکت های واسطه در حقیقت بیایند و افزایش قیمت کاذب دلالی را از بین ببرند بر عکس آنها چند برابر کرده اند . یک بخش هم قطعات چینی با بسته بندی داخلی است که توزیع می شود که هم قطعه ساز را ورشکست می کند و هم این طرف متضرر می شود وقتی کوچکترین تفاوت بین نرخ ریال و ارز ایجاد می شود اثرش را درقیمت ها می بینید چون وقتی یوان چین بالا برود نتیجه اش این می شو د که حتی قطعه بی کیفیت چینی را گران بخرید .

خودرو سازان دولتی وشبه انحصاری اند

بزرگیان گفت : اگر نخواهیم بگوییم انحصار کامل اما خودورسازان داخلی شبه انحصاری هستند که خود همین مسئله باعث می شود رقابت یک مقدار بی معنی شود .حمایت های بی دریغ دولت به خاطر انتفاع دولتی ها از صنعت خودرو باعث شده است که خودرو سازان احساس پشت گرمی داشته باشند که هر جا قرار است زمین بخورند کسی به نام دولت پشتیبانشان است و به بهانه ها و ابزار های لازم می تواند آنها را بلند کند و همین باعث شده است که در مجموع خودروسازان به خصوص دو خودرو ساز بزرگ که بیشترین بازار داخلی هم در دستان آنهاست خیلی به فکر ایجاد رقابت و یا ایجاد مزیت برای جلب مشتری نباشند.

وی افزود : خودرو سازان داخلی باورشان شده که مشتری داخلی غیر از این راهی ندارد که بخواهد خودروی داخلی را بخرد چون خودرو وارداتی هم به خاطر مقابله ارزشی بین ارز داخلی و خارجی برای قاطبه مردم قابلیت خریداری را ندارد.

با توجه به رکود باید قیمت ها شکسته می شد
عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه انتظار می رفت با توجه به رکود پیش آمده دولت کمک کند خودرو سازها نرخ ها را بشکنند اظهار کرد :متاسفانه نه تنها دولت کمک به شکستن نرخ نکرد بلکه وعده های رشد قیمت هم دادند که این خبر بربخش تقاضا تاثیر گذاشت و عرضه حالت تشنگی بازار را از بین برد و مردم استقبال نکردند ، بخصوص در مورد خودرو صفر. حالا بحث شبکه های اجتماعی جای خودش را دارد که وقتی فعال شدند کمپین هایی با عنوان کمپین نخریدن خودرو داخلی مطرح شد که اینها نیز بی تاثیرنبود و نمی شود گفت همه اینها ضد انقلابند و ضد تولید داخلی اند چون یک بخشی ازآن توقع به حق مردم است .به هر حال صنعت خودرو سازی کشور که حدود ۵۰ سال از فعالیتش می گذرد انتظارمی رود که هم اینک مشتری جایگاه ویژه ای داشته باشد و تقاضا و درخواست مشتری و انتظار مشتری مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه این کمتر مورد توجه قرار گرفته است .
 

hexman

Registered User
تاریخ عضویت
18 آگوست 2010
نوشته‌ها
1,559
لایک‌ها
772
محل سکونت
Tehran
من اول که شنیدم همچین وامی میدن فکر کردم وام بدرد بخور و با شرایط ایده آلیه.. اما با دیدن جدول اقساط و یه حساب ساده در مورد کیفیت و افت قیمت ماشین ایرانی به این نتیجه رسیدم این وام فقط یه تله است شماا لان بری ماشین صفر از کارخونه بگیری همین اول کار چند میلیون ضرر بابت اختلاف قیمت کارخونه و بازار آزاد کردی.. بقیش که دیگه بماند..
 

farzad.r

Registered User
تاریخ عضویت
20 فوریه 2009
نوشته‌ها
384
لایک‌ها
281
تندر ۹۰ در بازار جهانی چند؟/ اختلاف قیمت دو برابری تولید داخل و خارج
در حالی که قیمت تندر ۹۰ تولید سایپا و ایران‌خودرو حدود ۴۰ میلیون تومان در بازار است، قیمت مدل خارجی این خودرو بسیار کمتر است.

957866_PhotoA.jpg

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین المللخبرگزاری فارس،خودروی داچیا لوگان یا به عبارتی رنو لوگان که در ایران با نام تندر 90 شناخته می‌شود با قیمت حدود 40 میلیون برای مدل E2 با دنده دستی و حدود 47 میلیون تومان برای مدل دنده اتومات آن در سطح بازار آزاد فروخته می‌شود.

قیمت مدل پیکاپ (وانت) این خودرو نیز در بازار داخلی حدود 35 میلیون تومان است.

13940805000880_PhotoL.jpg




این خودرو بجز ایران در بسیاری دیگر از کشورهای جهان با عناوین مختلف تولید و عرضه شده است.

به گزارشکاربرند نیمز، قیمت این خودروی با کیفیت معمولی در بازار بین‌المللی تنها 6500 دلار برابر با حدود 21 میلیون تومان است.

این خودرو در ابتدا توسط واحد تولیدی رنو با نام داچیا در رومانی طراحی و تولید شد که هدف اصلی از تولید لوگان یا تندر 90، تولید یک خودروی ارزان قیمت با کیفیت متوسط برای اقشار با متوسط درآمد کم یا متوسط بوده و هست.

رنوی فرانسه مالک داچیای رومانی است و تندر 90 نیز با دیگر نام ها نظیر داچیا، رنو، لادا، و نیسان در کشورهای مختلف شناخته می شود.

داچیا لوگان دارای 4 مدل است که شامل داچیا سواری،‌استیشن، پیکآپ (وانت) و ون می‌شود.

13940805000882_PhotoL.jpg




اولین دستگاه لوگان یا تندر 90 در سال 2004 و در مدل سواری در رومانی تولید شد.

در سال 2007 تولید این خودرو در هند نیز آغاز شد و پس از آن نیز در مغرب، برزیل، ترکیه، روسیه، کلمبیا، آفریقای جنوبی و ایران نیز شروع شد.

این خودرو در دیگر کشورها با برندهای رنو لوگان، نیسان آپریو، ماهیندرا وریتو، تندر 90، لادا لارگوس، نیسان NP200، و رنو سیمبول معرفی و به فروش رسیده است.

13940805000884_PhotoL.jpg




این خودرو در کشورهای گوناگون در مدل ها و با موتورهای مختلف و بر اساس شرایط کشور مقصد به فروش رسیده است.

مدل های جدید این خودرو قیمت تا حدودی بیشتر دارند اما این خودرو به عنوان یک خودرو ارزان به بازار معرفی شد و همچنان ارزان محسوب می شود.

13940805000887_PhotoL.jpg




تندر 90 در ابتدا در ایران نیز با هدف ارائه یک خودروی ارزان قیمت به بازار معرفی شد که تولید مدل E0‌ با قیمتی به مراتب پایین تر نسبت به مدل های با آپشن های بهتر شاهدی بر این مدعاست اما با گذشت زمان تولید مدل های ارزان این خودرو در کشور به دلیل حاشیه سود کمتر برای خودروسازان متوقف شد و در حال حاضر تندر90 به عنوان یک خودروی با قیمت بالا در میان خودروهای تولید داخلی شناخته می‌شود.
 

aminvet

Registered User
تاریخ عضویت
29 اکتبر 2012
نوشته‌ها
393
لایک‌ها
310
محل سکونت
ارومیه
دوستان خواش میکنم اول این فیلم رو تو آپارات ببینید تا یه جریان جالب یراتون تعریف کنم
http://www.aparat.com/v/HB3sE

جریان مال 6-7 سال پیشه یکی از دوستان تعریف میکرد داییم کشنده هوو خریده بود دیگه خودش و رفیقاش از بس خراب میشد این ماشین عاصی شده بودن از دست ماشین میگن یه روز جمع شدیم تو نمایندگی هوو (به نظرم تو بندر عباس گفت) میگه رفتیم پیش مدیر چینی نمایندگی، جریان رو با زبان بی زبانی بهش تفهیم کردیم که آقا 70 میلیون دادیم به ماشین پدرمون درومده ،متوجه نشد چقدر پول دادیم خلاصه تبدیل کردیم گفتیم 70 هزار دلار یهو بلند شد با تعجب به ما نگاه کرد و گفت ما این ماشینهارو 7000 دلار میدیم به ایران!!!!شما 70 هزار دلار رو بده من من ماشینی برات بدم حتی ولوو هم نتونه باهاش رقابت کنه.بله دوستان خلاصه این دایی رفیق ما میگه کنف شدیم برگشتیم سر ماشینمون رفتیم تو افق محو شدیم:D
اینه بلایی که سر ما میاد عزیزان فقط به هوش باشد
 

aiza1372

Registered User
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2012
نوشته‌ها
442
لایک‌ها
86
محل سکونت
TBZ
درود
دوستان این وام 25 میلیونی رو با چه وثیقه ای میدن ؟
اگر سند خودرو گرو باشه که فرمایشاتون درسته ،
ولی اگه ضامن معتبر کارمند بخواد که میشه ماشین رو فروخت و اون مبلغ رو تو جای دیگه ای استفاده کرد !
درسته ؟
 

mersa1989

کاربر فعال پزشکی و سلامت
کاربر فعال
تاریخ عضویت
13 اکتبر 2015
نوشته‌ها
1,699
لایک‌ها
2,110
سن
36
محل سکونت
ایران
بعد از پرداخت نیمی از دین،سند بنام میشه

البته جزئیات هنوزم رسما منتشر نشده و باید تا هفته بعد منتظر موند
فعلا که پارچه و بنر "فروش اقساطی کلیه خودرو ها" اینور واونور دیده میشه

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 

ArashMiniStar

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2010
نوشته‌ها
4,650
لایک‌ها
8,092
محل سکونت
IR/MASHHAD
بعد از پرداخت نیمی از دین،سند بنام میشه

البته جزئیات هنوزم رسما منتشر نشده و باید تا هفته بعد منتظر موند

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
اگه بشه ک خیلی خوبه
 

rizak

Registered User
تاریخ عضویت
11 اکتبر 2014
نوشته‌ها
855
لایک‌ها
704
سن
35
اگه بشه ک خیلی خوبه
درود
دوستان این وام 25 میلیونی رو با چه وثیقه ای میدن ؟
اگر سند خودرو گرو باشه که فرمایشاتون درسته ،
ولی اگه ضامن معتبر کارمند بخواد که میشه ماشین رو فروخت و اون مبلغ رو تو جای دیگه ای استفاده کرد !
درسته ؟
منم اول همین فکرو میکردم که ماشینو بگیری بفروشی با پولش بزنی به یه دردی
برید نمایندگی یا بانک بهتون 3 تا برگه میدن که چسبیده به هم توش همه چیو با شرایطش نوشته
شما فقط ماشینو میگیری و تا 70% مبلغ خودرو باید پرداخت کنید بعد یه سفته میگیرن 2 برابر مابقی مبلغ مونده از اقساط
بعد به اسمتون میزنن
که به درد ع م ش و ن میخوره :)
 

AslanSalarkia

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
25 جولای 2013
نوشته‌ها
7,283
لایک‌ها
22,271
محل سکونت
تهران
الان باید رفت نمایندگی سایپا همه کارهارو از اونجا انجام داد؟
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا