• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

کلیک ، ضمیمه جام جم : بحث و گفتگو پیرامون مطالب و دانلود هفتگی کلیک

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
پيشگامان دانش كامپيوتر
گريس هاپر (Grace Hopper)
100955128744.jpg

خانم رياضي‌دان اهل نيويورك كه به‌عنوان نخستين بانوي نرم‌افزار و نخستين مادر و مدرس برنامه‌نويسي كامپيوتري شناخته مي‌شود.
وي نخستين زبان برنامه‌نويسي را در سال‌هاي دهه 1950 براي كامپيوتر مارك يكم و يونيواك يكم ابداع كرد و نيز نخستين مترجم (كامپايلر) را ساخت. همچنين از وي به‌عنوان زني كه در پروژه طراحي و ساخت زبان كوبال (COBOL) در كنار چارلز فيليپس (Charles Philips) پيشتاز بوده، ياد مي‌شود.

وي نخستين زني بود كه درجه دكتراي رياضي را در دانشگاه ييل (Yale) دريافت كرد و نيز به‌عنوان پيرترين افسر در خدمت نيروي دريايي آمريكا بود.

گريس هاپر انبوهي از افتخارات و درجات را كسب كرد و بسياري از دانشجويان جوان را در دانشگاه آموزش داد.

@@@@

واژه‌نامه
Image color matching
هنگامي كه يك عكس رنگي توسط اسكنر به داخل رايانه فرستاده مي‌شود ممكن است رنگ پيكسل‌هاي عكس اسكن شده با رنگ عكس اصلي يكسان نباشد. به همين دليل طي فرآيندي رنگ عكس ديجيتال با نمونه اصلي تطبيق داده شده و اصلاح مي‌شود كه به اين فرآيند Image color matching گويند.


region fill
در گرافيك رايانه‌اي بخصوص در نرم‌افزارهاي ويرايش تصاوير ديجيتال به پر كردن ناحيه‌اي از تصوير با يك رنگ خاص را region fill گويند. البته پركردن ناحيه حتما نبايد با يك رنگ صورت گيرد و مي‌تواند با يك طرح يا هر خصوصيت انتخابي ديگر باشد.
em space
به نوعي واحد اندازه‌گيري در حروف گفته مي‌شود كه از نظر عرضي با اندازه نقاط يك قلم خاص برابر است كه در بسياري موارد با عرض حرف M‌ برابر است. نام آن نيز به همين علت em space گذاشته شده است.
En space
نوعي واحد اندازه‌گيري است كه از نظر عرضي، نصف اندازه نقاط يك قلم خاص است و در بسياري موارد با عرض حرف N برابر است.
Em dash
علامت dash يا خط فاصله كه معمولا بلندتر از حد معمول است و در برخي قلم‌ها با حرف M‌ هم عرض است و براي نشان دادن نقطه انفصال يك جمله مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
En dash
علامت خط فاصله معمولي كه عموما براي نشان دادن بازه اعداد مثل 86-89 و همچنين در صفات مركب كلمات انگليسي مثل E-mail به كار مي‌رود. عرض يك En dashنصف عرض Em dash است و در برخي قلم‌ها با عرض حرف N برابر است.
Hyphen
به معناي خط تيره يا خط فاصله است كه يكي از علائم نشانه‌گذاري در حروفچيني است و به آن dash نيز گفته مي‌شود.
Superconductor
به هر ماده‌اي كه رساناي جريان الكتريسيته باشد Conductor گفته مي‌شود. Superconductor يا فوق‌رسانا به ماده‌اي گويند كه هيچ گونه مقاومتي در برابر عبور جريان از خود نشان نمي‌دهد.
Crunching
به عمل متراكم كردن برنامه براي جا دادن تعداد زيادي دستورالعمل در فضايي كوچك گفته مي‌شود.


@@@@


شبکه خصوصي مجازي
100955128953.jpg

اگر تا به‌حال از رايانه خانه خود به رايانه محل کارتان وصل شده باشيد، احتمالا نام شبکه خصوصي مجازي (virtual private network) يا به اختصار *** را شنيده‌ايد. با استفاده از *** مي‌توانيد به شبکه رايانه محل کار خود وصل شويد و به فايل‌ها و داده‌هاي خود دسترسي پيدا کنيد. اگرچه انتقال داده‌ها به اين روش اندکي کندتر است، شما مي‌توانيد به درايوهاي شبکه و سرورهاي شرکت خود درست مانند زماني که در محل کار خود حضور داريد، دسترسي داشته باشيد.

از نقطه نظر شبکه‌هاي رايانه‌اي، *** يک شبکه رايانه‌اي است که در آن برخي از لينک‌هاي بين گره‌ها به جاي سيم با استفاده از اتصالات باز يا مدارهاي مجازي در برخي از شبکه هاي بزرگتر به يکديگر وصل مي‌شوند.
پروتکل‌هاي لينک-لايه شبکه‌هاي مجازي، تونل‌هايي را درون شبکه‌هاي بزرگتر ايجاد مي‌کنند و اتصال به اين ترتيب برقرار مي‌شود. يکي از کاربردهاي متداول اين سيستم ايجاد ارتباط بين شبکه‌هايي است که از امنيت بالايي برخوردارند. با اين حال، يک شبکه *** الزاما از ويژگي‌هاي امنيتي بالا، مانند به رمز درآوردن اطلاعات يا سيستم‌هاي پيچيده تشخيص هويت کاربر برخوردار نيست. از ديگر کاربردهاي *** مي‌توان به امکان جداسازي ترافيک گروه‌هاي مختلف کاربران در يک شبکه داراي ساختار امنيتي قوي اشاره کرد.

يک شبکه *** ايده‌آل، بايد از امنيت بالا، ضريب اطمينان، امکان توسعه و مديريت مناسب شبکه برخوردار باشد.
دو نوع شبکه *** وجود دارد: شبکه اتصال از راه دور که VPDN نيز ناميده مي‌شود و شبکه اتصال وب سايت به وب سايت.

شبکه اتصال از راه دور، يک شبکه اتصال کاربر به شبکه محلي است که کاربران آن کارکنان شرکت هستند که از راه دور به شبکه اختصاصي شرکت متصل مي‌شوند.

شبکه‌هاي اتصال وب سايت به وب سايت به دو گروه مبتني بر اينترانت و مبتني بر سايت هاي خارج از سيستم تقسيم مي‌شوند. در گروه اول، يک شرکت بزرگ در مکان‌هاي معيني تعداد اندکي مشترک راه دور دارد که بايد به شبکه اختصاصي شرکت متصل شوند. اين مشترکين از طريق ايجاد يک اينترانت با استفاده از *** شبکه محلي خود را به شبکه محلي شرکت متصل مي‌کنند.

زماني که يک شرکت با شرکت ديگري ارتباط نزديکي داشته باشد، يک شبکه خارجي به‌عنوان واسط بين دو محيط تشکيل مي‌شود، به اين ترتيب دو شرکت در يک فضاي مشترک که با استفاده از *** به آن متصل مي‌شوند، کار مي‌کنند. در عين حال اطلاعات محرمانه هر دو شرکت، که در بيرون اين شبکه قرار مي‌گيرد، محرمانه و دور از دسترس ديگري قرار مي‌گيرد.

در شرکت‌هاي بزرگ که شعب آنها در شهرهاي مختلفي متمرکزند، استفاده از *** امري ضروري و اجتناب‌ناپذير است. گستردگي جغرافيايي، افزايش امنيت، کاهش هزينه عملياتي در مقايسه با هزينه ايجاد WAN، کاهش زمان و هزينه حمل‌و‌نقل کاربراني که در فواصل دور قرار دارند و سادگي توپولوژي شبکه از مهم‌ترين دلايل اين امر هستند.



@@@@


آشنايي با مفاهيم شبکه و پروتکل‌ها
در شماره گذشته مقدمه‌اي راجع به شبکه و مدل مرجعOSI توضيح داده شد. دراين شماره با عملکرد هر لايه در OSI آشنا مي‌شويد..
مدل مرجعOSI از هفت لايه تشکيل شده است.
لايه فيزيکي
اين لايه تقريبا ساده‌ترين لايه است و به‌طور کلي کار اين لايه ايجاد ارتباط ميان فرستنده و گيرنده است. مانند ارتباط شما به وسيله مودم بهISP خود که در حقيقت اين لايه به شما امکان ايجاد ارتباط بين دو وسيله الکترونيکي را مي‌دهد.
لايه پيوند داده‌ها
اين لايه بسته‌ها و پيام‌ها را در طول شبکه از هر کامپيوتر به سيستم ديگر انتقال و حرکت مي‌دهد، براي مثال اين لايه‌ها روي کامپيوتر بسته‌ها را از کامپيوتر شما به مسيرياب1 شبکه محلي شما حرکت داده و بعد با استفاده از اين لايه داده را به مسيرياب بعدي انتقال مي‌دهد، قسمتي از برنامه‌هاي ديواره آتش2 که کار محافظت از سيستم‌ها را با کنترل رفت و آمد بسته‌ها انجام مي‌دهند، بر روي اين لايه پيوند داده‌ها نگهداري مي‌شود و همين‌طور تمامي برنامه‌هاي ردياب3 از اين لايه براي دزديدن اطلاعات کارت اعتباري و رمزهاي عبور استفاده مي‌کنند.
لايه شبکه
اين لايه به پروتکل اينترنت ياIP وابسته است و هدف آن فرستادن پيام‌ها از کامپيوتر منبع داده شده به ماشين يا سيستم نهايي داده شده در طول شبکه است و در کل اين لايه مشخص مي‌کند که هر بسته4 به کدام آدرس اينترنتي يا آي‌پي مرتبط است. برنامه‌هايي مانندPing و ياNetstat از اين لايه استفاده مي‌کنند.
لايه انتقال
اين لايه اطمينان حاصل مي‌کند که بسته‌ها به مکان مناسب روي سيستم مقصد تحويل داده شده‌اند يا خير؟ و نيز اين لايه براي تهيه جريان ارتباطي قابل اعتماد بين دو سيستم که شامل انتقال دوباره پيام‌هاي گم شده، قرار دادن آنها در جاي مناسب و نظارت و بازرسي خطاها استفاده مي‌شود و در اين لايه پروتکل کنترل انتقالTCP و پروتکل ديتاگرام کاربر يا همانUDP و همين‌طور پروتکلSPX 3 قرار دارند و از مهم‌ترين نمادهاي اين لايه به‌شمار مي‌روند.
لايه جلسه
کار و فعاليت اين لايه نسبت به لايه‌هاي ديگر کمتر است و اين لايه نشست‌هايي را بين ماشين‌هاي ارتباطي با کمک به شروع نگهداري و مديريت آنها هماهنگ مي‌کند.
لايه نمايش
اين لايه کار ترجمه اطلاعات را برعهده دارد و براي مثال اگر شما قصد ايجاد شبکهVPN بين دو سيستم را داشته باشيد اين لايه اطلاعات راEBCDIC به کاراکتر اسکي5 تبديل و ترجمه مي‌کند و يا برعکس.
لايه برنامه کاربردي
اين لايه يکي از مهمترين لايه هايOSI هست و به عنوان پنجره‌اي به کانال ارتباطي براي برنامه کاربردي و البته با توصيف داده‌ها و تبديل آنها به اطلاعات با مفهوم براي برنامه‌هاي کاربردي عمل مي‌کند و متشکل از برنامه‌هاي خاصي است که سعي مي‌کنند با استفاده ازTCP/IP در طول شبکه با هم ارتباط برقرار کنند، برنامه‌هايي مانند سرور و کلاينت تل‌نت6، سرور و کلاينتFTP وHttp وNetbios و Mail سرورها و خيلي از برنامه‌هاي کاربردي در اين لايه قرار دارند و به همين دليل اين لايه مورد علاقه هکرها است و اغلب نفوذ به سايت‌ها و سرورها از طريقه حفره‌هاي آسيب‌پذير در اين برنامه‌هاي کاربردي صورت مي‌گيرد.

پي‌نوشت

1. Router

2. Firewall

3. Sniffer

4. Packet

5. ASCII

6. Telnet



@@@@


چكيده
ترکيب اطلاعات سنسورها براي مکان‌يابي ربات با استفاده از تئوري شواهد
دانشجو: صادق سليمان پور

استاد راهنما: دکتر سعيد شيري قيداري

دانشگاه صنعتي اميرکبير (پلي تکنيک تهران)

دانشكده مهندسي كامپيوتر و فناوري اطلاعات

تاريخ دفاع از پروژه: 1387

وقتي که يک ربات سيار وارد محيط ناشناخته‌اي مي‌شود، تنها با استفاده از اطلاعات سنسورهايش مي‌تواند به درستي در محيط حرکت کرده و ماموريتش را با موفقيت به انجام برساند. اگر اطلاعات سنسورها دقيق و سازگار باشند، اين کار چندان مشکل نيست. اما در دنياي واقعي اطلاعات سنسورها به دلايل مختلف دقيق و سازگار نيستند. اما ربات چگونه مي‌تواند از نادقيق بودن اطلاعات سنسورها آگاهي يابد؟ چگونه مي‌تواند از ناسازگار بودن اطلاعات ارائه شده توسط دو سنسور مختلف مطلع شود؟ و در نهايت چگونه مي‌تواند اين اطلاعات نادقيق را با يکديگر ترکيب نموده و ماموريتش را با موفقيت به پايان برساند؟

هدف از اين پژوهش پيدا کردن جواب‌هايي براي سوالات فوق است. در اين تحقيق براي اينکه بتوان اطلاعات سنسورهايي که داراي عدم قطعيت هستند را با هم ترکيب نمود از تئوري شواهد دمپستر شفر استفاده شده است. اين تئوري يکي از ابزارهايي است که از آن براي ترکيب اطلاعات به‌دست آمده از منابع مختلف استفاده مي‌شود. اين تئوري ميتواند به‌عنوان جايگزيني براي ديدگاه بيزي در مساله ترکيب اطلاعات سنسورها باشد، علت آن نيز برتري آن در تجميع اطلاعات سنسورها و قابليت آن در اندازه‌گيري ميزان ناسازگاري در نقشه اشغال محيط است.

تا کنون راه حل موثري که از اين تئوري در مکان يابي روبات متحرک استفاده شده باشد انجام نشده بود. در اين تحقيق توانستيم روش جديدي براي ترکيب اطلاعات موقعيت حاصل از دو سنسور دوربين و انکدر چرخ هاي روبات، با استفاده از تئوري شواهد ارائه دهيم که کاهش چشمگيري در خطاي مکان يابي روبات ايجاد مي‌کند.

قبل از اين‌که بتوانيم اطلاعات به‌دست آمده از سنسورها را ترکيب کنيم، بايستي معتبر بودن اطلاعات تشخيص داده شود. به اين منظور به کمک فاصله ماهالانوبيس سازگار بودن اطلاعات جديد با اطلاعات قبلي بررسي شده و فقط از اطلاعات سنسورهايي استفاده ميشود که به اندازه کافي سازگار باشند. به‌کمک اين روش جديد که از قاعده ترکيب ياگر استفاده مي‌کند، مي‌توان اطلاعات به‌دست آمده از سنسورهايي را که دچار اختلالات ناگهاني مي‌شوند به‌خوبي شناسايي و از تاثير آنها بر نتيجه کلي کار جلوگيري نمود. اين روش نسبت به‌روش‌هاي متداول نظير فيلتر کالمن برتري زيادي داشته است.

نتايج حاصل از اين پژوهش در چند کنفرانس داخلي و بين المللي به‌چاپ رسيده است.



@@@@


چهاردهمين كنفرانس ملي كامپيوتر ايران
انجمن كامپيوتر ايران و دانشگاه صنعتي اميرکبير (پلي‌تکنيک تهران) چهاردهمين کنفرانس ملي کامپيوتر را با هدف رشد و توسعه دانش و فناوري كامپيوتر در دو بخش مقالات عادي و پوستري برگزار در تاريخ 20 و 21 اسفندماه سال جاري مي‌كنند. تاكيد اين کنفرانس بر جنبه‌هاي بنيادي، كاربردي، راهبردي، و توسعه كه از سودمندي خاص در سطح كشور خواهند بود. زمينه‌هاي اين کنفرانس عبارتند از:
- مهندسي نرم افزار

- سيستم‌هاي هوشمند و محاسبات نرم

- شبکه‌هاي کامپيوتري و سيستم‌هاي توزيعي

- سيستم‌هاي ديجيتال

- فناوري اطلاعات با تأکيد بر شهر الکترونيکي

علاقه‌مندان مي‌توانند براي آگاهي از چگونگي شرکت در کنفرانس به سايت زير مراجعه کنند:

 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
واگذاري پروژه‌هاي بنيادي مرکز تحقيقات مخابرات به دانشگاه‌‏ها
100955129179.jpg

22 پروژه بنيادي در حوزه‌‏هاي فناوري اطلاعات، فناوري ارتباطات و امنيت شبکه، در مرکز تحقيقات مخابرات ايران آماده واگذاري به دانشگاه‌‏هاي کشور شده است.
به‌گفته دکتر عباس ظريفکار، سرپرست اين مرکز، پروژه‌‏ها و طرح‌‏هايي که در اين مرکز از سوي پژوهشکده‌‏هاي مختلف در حال بررسي و اقدام هستند، معمولا در گروه کاربردي و بنيادي قرار دارند و از تمامي مراکز علمي، تحقيقاتي، دانشگاه‌‏ها، اشخاص حقيقي و شرکت‌‏هاي فعال در صنايع مخابراتي درخواست شده است تا در صورت تمايل، نسبت به ارائه پيشنهاد جهت اجراي اين پروژه‌‏ها اقدام کنند.

علاقمندان نسبت به دريافت اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي‌توانند به سايت مرکز تحقيقات مخابرات به‌نشاني زير مراجعه کنند:

از كليه پژوهشگران و دانشگاهيان سراسر كشور دعوت مي‌شود تا جهت معرفي دست‌آوردهاي تحقيقات و آزمايش‌هاي خود در قالب مقالات ارائه شده در كنفرانس‌ها، نشريات معتبر علمي-پژوهشي و يا پايان‌نامه‌هاي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا در زمينه‌هاي علوم كامپيوتر، فناوري اطلاعات و دانش‌هاي مرتبط، چكيده گزارش خود را به‌همراه اطلاعات عمومي پژوهش (نام پديدآورندگان، محل ارائه پژوهش و ...) به نشاني زير ارسال فرمايند:

[email protected]

لازم به‌ذكر است كه براي معرفي پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي، كسب موافقت استاد راهنما الزامي است.


@@@@

سومين کنفرانس آموزش الکترونيکي
100955129060.jpg

سومين کنفرانس آموزش الکترونيکي در تاريخ 4 و 5 ديماه 1387 در دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي برگزار خواهد شد. محورهاي اين کنفرانس عبارتند از:
- راهبردهاي آموزش الکترونيکي در مقياس ملي و جهاني

- استانداردها؛ ابزارها و روش‌هاي فناورانه در آموزش الکترونيکي

- طراحي و معماري نوين سيستم‌هاي مديريت آموزش الکترونيکي

- حقوق و مالکيت معنوي در آموزش الکترونيکي و ...

براي کسب اطلاعات بيشتر به سايت زير مراجعه فرماييد:



@@@@

فارکراي 2 هيچ ربطي به قسمت اولش ندارد
فريادي از همين نزديکي
100955129417.jpg

اين روزها ظاهرا ديگر سفر به خاورميانه و کشورهاي عربي در بازي‌ها از مد افتاده و توجه همه به آفريقا جلب شده است. دو تهيه کننده بزرگ بازي يعني يوبي‌سافت و کپ‌کام دست روي آفريقا گذاشته‌اند و فعلا فرصت اين را پيدا کرده ايم تا ببينيم بازي سازهاي استوديوي پر افتخار مونترئال يوبي سافت با موتور پايه «دنيا» (Dunia)ي خودشان چه کار کرده اند.
طرفداران بازي به يادماندني فارکراي بهتر است به چشم ديگري به فار کراي 2 نگاه کنند. به اين چشم که فار کراي 2 يک بازي ديگر است و به جز نامش هيچ ارثي از بازي اول نبرده است. معلوم نيست چرا سازنده‌ها براي يک بازي کاملا متفاوت با تم و حال و هواي ديگر از نام يک بازي موفق بي ربط کمک گرفته اند؟ شايد بهتر باشد اين بازي را Near Cry يا Further Cry بناميم تا با فار کراي خودمان اشتباه گرفته نشود. به هر حال فار کراي 2 به جاي جزاير حاره اي و داستان علمي تخيلي به سراغ آفريقا و دنياي مزدورها رفته است.

اول از همه بايد بگويم که در عالي بودن گيم پلي و بي نظير بودن گرافيک شکي وجود ندارد. فارکراي 2 يکي از بهترين بازي‌هاي سبک اکشن اول شخص است. با اجازه طرفداران، تعريف‌ها را کم مي‌کنيم و به سراغ مشکلات مي‌رويم. مهمترين اصل در فارکراي 2 هر چه بيشتر رئال جلوه دادن محيط و درگير کردن بيشتر از اندازه گيمر با دنياي بازي است. همه چيز از زاويه ديد گيمر روايت مي‌شود و حتي کاراکتر مشخصي هم به عنوان قهرمان داستان وجود ندارد. تنها چيزي که شما از خودتان مي‌بينيد سر لوله تفنگ، بازوها و پاهايتان است! صد البته اين نوع نگرش به يک بازي رايانه اي بيشتر به مذاق کساني خوش مي‌آيد که طرفدار داستان‌هاي رئال و محيط‌هاي واقعي هستند.

داستان در يک کشور نامشخص در آفريقا اتفاق مي‌افتد. جايي که دو حزب اصلي UFLL و APR به خاطر اختلافات داخلي با هم مي‌جنگند و آتش جنگ را يک قاچاقچي اسلحه به نام شغال روشن نگه داشته است. هدف اصلي شما در بازي پيدا کردن شغال است. داستان اصلا مولفه مهمي در فارکراي 2 محسوب نمي‌شود و بهتر است آن را فراموش کنيد. در ميانه‌هاي بازي براي بازي کننده هيچ اهميتي ندارد که براي کدام حزب مي‌جنگد، دنياي فارکراي 2 آنقدر بزرگ و درگير کننده است که يک داستان کم رنگ در آن گم مي‌شود.

چهار ساعت اول بازي به آموزش‌هاي اوليه و ارضا کردن حس فضولي شما در مورد قابليت‌هاي موتور پايه فارکراي 2 صرف مي‌شود. سپس کم کم ماموريت‌هاي اصلي شروع مي‌شوند و مي‌توانيد از جايگاه خود در اين کشور آفريقايي سر دربياوريد. براي لذت بردن از گيم پلي فارکراي 2، انجام دادن ماموريت‌هايي که به شما محول مي‌شود کفايت نمي‌کند. بلکه بايد در حين رفتن از نقطه شروع به نقطه هدف، تا مي‌توانيد در گوشه و کنار جنگل ها، دشت‌ها و بيابان‌هاي فار کراي 2 سياحت کنيد. در اين گوشه و کنارها علاوه بر جايزه‌هاي نقدي (الماس ها) و غير نقدي (سلاح‌ها و خانه‌هاي امن) معجزاتي نظير حيات وحش و زندگي حيواني و گياهي آفريقايي را هم مي‌بينيد. در اين حالت مي‌توانيد تصور کنيد مشغول تماشاي يک برنامه مستند در مورد حيات وحش آفريقا هستيد!

جزئيات در فارکراي 2 ديوانه کننده هستند. اين بازي به معناي واقعي کلمه يک بازي Open World است و پيشروي در آن کاملا به شما و استراتژي خودتان بستگي دارد. بهترين تعريف از فارکراي 2 اين است که با يک جي‌تي‌اي 4 از نوع اول شخص طرف هستيد. اما اين رئال بودن هزينه‌هايي هم دارد. يکي از گزاف ترين هزينه هايش در مورد رفت و آمد در نقشه است. با اينکه وسائل نقليه همه جا وجود دارند، اما باز هم رسيدن به هدف مدت زيادي زمان مي‌برد و در اين مدت شما کاري به جز رانندگي يا پياده روي نمي‌کنيد. اين ايراد فقط به خاطر اول شخص بودن بازي است.
چون در بازي‌هاي اکشن اول شخص معمولا ضربآهنگ اکشن‌ها بالاست و مخاطبين به پياده روي بي هيجان عادت ندارند! اين موضوع به خصوص در نسخه‌هاي غير PC که قابليت ذخيره سريع ندارند دردسر ساز است. زيرا يک اشتباه کوچک باعث مي‌شود مجبور شويد مقدار زيادي پياده روي يا ماشين سواري را تکرار کنيد.

مشکل ديگر در مورد دشمن هاست. دشمن‌هاي شما يک سري چريک آفريقايي هستند که از اول تا آخر بازي هيچ تغييري در ظاهر و هوش مصنوعي شان رخ نمي‌دهد. اين موضوع به سرعت خسته کننده مي‌شود. به هر حال در بازي‌هاي اکشن اول شخص عادت داريم هر چه جلوتر مي‌رويم دشمن‌ها تغيير کرده و سرسخت تر شوند. اما در فارکراي تنها تغييري که در آن‌ها به وجود مي‌آيد سلاحي است که دستشان مي‌گيرند. يکنواختي مهمترين معضل فارکراي 2 است که در قالب ماموريت‌ها و دشمن‌ها خودنمايي مي‌کند.

اگر از اين ايرادها بگذريد، با يک بازي بسيار کامل و خوش ساخت اکشن اول شخص طرف هستيد. يک بازي بي نظير که احساس جديدي از درگير شدن بازي کننده با شخصيت اول بازي به وجود مي‌آورد، هر چند که وجود صحنه‌هاي خشن و اعصاب خردکني مانند درآوردن گلوله از دست يا پا با انبر کاملا اضافه هستند. فار کراي 2 بازي بسيار بزرگي است اما شايد خيلي به مذاق کساني که به هواي کرايسيس يا فار کراي 1 به سراغش مي‌روند خوش نيايد. بازي کردن فارکراي براي گروه‌هاي سني کمتر از 15 سال اصلا مناسب نيست.



@@@@


اخبار
جوخه قهرمان‌ها بازمي گردند
استوديوي رليک اعلام کرد يک بسته مکمل ديگر براي بازي Company of Heroes در حال آماده کردن است. اين بازي Tales of Valor نام خواهد داشت و بدون داشتن نسخه اصلي مي‌توان آن را نصب و اجرا کرد. طبق معمول همه بسته‌هاي مکمل براي بازي‌هاي استراتژي، در Tales of Valor‌تعداد زيادي واحد جنگي، خط داستاني و نقشه‌هاي جديد به بازي اضافه مي‌شوند. سال پيش رليک با Opposing Fronts بسته مکمل بسيار خوبي براي CoH عرضه کرد. بازي جديد قرار است در بهار سال آينده به بازار بيايد.


جنگ‌هاي هيلو
مايکروسافت بالاخره تاريخ انتشار بازي Halo Wars را اعلام کرد. اين بازي استراتژي همزمان که در دنياي هيلو اتفاق مي‌افتد، در فوريه 2009 (بهمن 87) به بازار بيايد. سازنده اين بازي استوديوي آنسامبل است که ماه پيش مايکروسافت خبر از تعطيل کردنش داد. اين استوديوي پس از تمام کردن کار Halo Wars تعطيل خواهد شد. قرار است Halo Wars دو نسخه معمولي و ويژه داشته باشد. در نسخه ويژه يک پک نقشه سه تايي براي بازي هيلو 3 به نام Mythic Map وجود دارد.
شکار جديد يوبي
يوبي سافت استوديوي بازي سازي Massive Entertainments را خريد. استوديوي Massive سازنده بازي بسيار خوب World in Conflict است که در سال 2007 يکي از بهترين بازي‌هاي سال بود. استوديوي مسيو که سابق ساخت بازي‌هايي نظير Ground Control را هم دارد در «تحقيق جامع بازي سازها 2007» به عنوان يکي از 50 استوديوي بين المللي برتر در زمينه بازي سازي شناخته شده بود. به خاطر اين نقل و انتقال مديريت، بازي بعدي مسيو که يک بسته مکمل براي WIC است فعلا عقب افتاده است.
موفقيت متال گير 4
ماه گذشته کونامي آمار درآمدهاي نيمه اول سال مالي اش را اعلام کرد. به گفته گزارش اين شرکت، درآمد کونامي در نيمه اول سال مالي در مقايسه با همين مدت در سال گذشته، 90 درصد افزايش پيدا کرده است. اين افزايش به خاطر موفقيت متال گير 4 بود که به عنوان بازي انحصاري پلي استيشن 3، فروش بسيار خوبي داشت. اما در کل سودي که در اين مدت عايد کونامي شده تنها 10 درصد از سود سال قبل بيشتر بود. به گزارش کونامي، متال گير 4 تا به حال نزديک به 4 ميليون عدد فروخته است.



@@@@


يک بازي کلاسيک ديگر از سري کسلوانيا
هم کلاسيک هم مدرن
100955129481.jpg

بازي جديد کسلوانيا با عنوان Order of Ecclesia در واقع بيست و پنجمين بازي از سري معروف کسلوانياي کونامي است که براي DS به بازار آمده است. خبر ساخته شدن Order of Ecclesia توسط تهيه کننده مشهور اين سري يعي کوجي ايگاراشي، درست بعد از منتشر شدن دراکولا ايکس به بيرون درز کرد. طرفداران قديمي سري کسلوانيا حالا مي‌توانند يکي از بهترين بازي‌هاي اين سري بعد از سمفوني نيمه شب را بازي کنند.
روند بازي ترکيبي از Simon’s Quest (کسلوانيا 2) و سمفوني نيمه شب است. يعني براي اولين بار در طول ده سال اخير، کسلوانيا در کنار سبک نقشه اي معروف سمفوني نيمه شب، از سبک مرحله اي هم استفاده کرده است. نيمي از بازي را مانند عنوان‌هاي کلاسيک دوبعدي به صورت مرحله به مرحله جلو مي‌رويد و نيمي از بازي مانند بازي‌هاي بعد از سمفوني نيمه شب، در قصر بزرگ دراکولا اتفاق مي‌افتند.

داستان از نظر خط زماني بعد از سمفوني نيمه شب رخ مي‌دهد. زماني در سال‌هاي 1800 ميلادي ديگر خبري از بلمانت‌ها نيست تا با دراکولا و ارتش هيولاهايش مبارزه کنند. به همين دليل گروه‌هاي مختلفي در حال آماده شدن براي اين منظور هستند. گروه Order of Ecclesia يکي از اين دسته هاست و با استفاده از قدرت‌هاي خود دراکولا، جادوهايي به نام گليف درست کرده تا عليه او بايستد. نقش اول بازي شانوآ نام دارد و به عنوان برگزيده اين گروه براي حمل قدرتمندترين گليف يعني دومينوس، داستان را آغاز مي‌کند.

بازي بسيار مشکل است. صفحه گيم‌اور را زياد خواهيد ديد. دشمن‌هاي جديدي با خصوصيات جديد به جمع ارتش دراکولا اضافه شده‌اند و دشمن‌هاي قديمي بسيار سرسخت تر از قبل هستند. بعضي از دشمن‌هاي قديمي مانند Tin Man حتي بعد از رسيدن به تراز 40 يا 50 هنوز هم آزار دهنده هستند. دو مرحله جانبي براي آزمايش مهارت‌هاي اکشن و پلت فرمري شما وجود دارند که براي تکميل کردن همه ماموريت‌هاي بازي، لازم است اين دو يا حداقل مرحله اکشن يعني غار بزرگ را تمام کنيد.

در نيمه اول بازي هدف پيدا کردن ساکنين گم شده شهر ويگل است. پس از اين‌که هر کدام را پيدا کرديد،‌ به شهر مي‌روند و به شما ماموريت‌هاي جانبي مي‌دهند. نتيجه ماموريت‌هاي جانبي، اضافه شدن آيتم‌هاي جديد در فروشگاه بازي است. بعضي از ماموريت‌ها مانند کشتن 30 تا کلاغ خسته کننده هستند و بعضي‌ها مانند ضبط کردن صداي گريه يک روح يا عکس گرفتن از موجودات کمياب، جالب و خلاقانه. پس از اينکه همه ساکنين شهر را پيدا کرديد، قصر دراکولا باز مي‌شود. قصر دراکولا برخلاف شماره‌هاي قبل، پيچيدگي زيادي ندارد و اگر بتوانيد از پس دشمن‌هاي سخت جان آن بربياييد مشکلي برايتان ايجاد نمي‌شود. طبق معمول براي رسيدن به اتاق دراکولا بايد از برج ساعت بالا برويد.

در اين شماره تعداد دشمن‌ها و قدرت آنها بيشتر شده است. براي کشتن بعضي از غول‌آخرها بايد مهارت زيادي به خرج بدهيد و از همه آيتم‌هايي که داريد به خوبي استفاده کنيد. بعضي از آيتم‌ها مانند انگشتر مرگ خصوصيات عجيبي و غريبي دارند. مثلا با به دست گرفتن انگشتر مرگ همه قابليت‌هاي شانوآ به طور قابل ملاحظه اي بالا مي‌روند اما اين احتمال وجود دارد که او تنها با دريافت يک ضربه بميرد! يا هر بار استفاده از گليف‌هاي قدرتمند دومينوس نتيجه‌اش کاهش خط سلامت شانوآ است.

در اين شماره سيستم گليف‌هاي جادويي جايگزين سلاح‌هاي سرد و شلاق‌ها شده‌اند. ديگر خبري از تبر و نيزه نيست و به جاي آنها، تبرها و نيزه‌هاي جادويي وجود دارند. هر بار مي‌توانيد شانوآ را به سه نوع گليف مجهز کنيد که ترکيب آن مي‌تواند نتيجه‌هاي جالبي به‌همراه داشته باشد.

اين شماره از کسلوانيا بسيار مشکل تر و بسيار زيباتر از قسمت‌هاي قبلي مانند Portrait of Ruin است. به همه علاقمندان به بازي‌هاي پلت فرمر توصيه مي‌کنيم اين بازي زيبا را که از نظر گرافيکي هر بيننده‌اي را جذب مي‌کند، امتحان کنند.



@@@@


بازي موبايل
شاهزاده جديد
100955129553.jpg

به زمان عرضه بازي جديد از سري شاهزاده فارس نزديک مي‌شويم. همان‌طور که علاقمندان مي‌دانند، اين بار بازي شاهزاده فارس خط داستان جديد با قهرمان‌هاي جديدي را دنبال مي‌کند. بازي موبايل شاهزاده فارس، هم سبک با بازي‌هاي موبايل قديمي اين سري است که از بهترين بازي‌هاي اکشن موبايل محسوب مي‌شدند. در اين بازي شما مي‌توانيد شاهزاده و اليکا را هدايت کنيد. حرکات معروف شاهزاده از قبيل بالا رفتن از ستون‌ها و دويدن روي ديوارها کماکان وجود دارند.
اکشن‌ها خيلي پيچيده نيستند. تنها با فشار دادن کليد 5 شاهزاده با دشمن‌ها مبارزه مي‌کند. بعضي از قسمت‌ها احتياج به حل کردن معماهاي محيطي دارند. در اين بخش‌ها بايد با تغيير دادن کاراکتر به اليکا، از موانع عبور کنيد.
انتظار داستان پيچيده اي نداشته باشيد به هر حال سازنده‌ها در يک بازي موبايل داستان اصلي شماره جديد شاهزاده فارس را لو نمي‌دهند!



@@@@


بازي‌هاي هفته
جنگ جهاني
مهم‌ترين بازي اين هفته چيزي نيست جز Call of Duty: World at War که يک بازي اکشن اول شخص جنگي فوق‌العاده خوب است. اين بازي را مي‌توانيد روي همه پلت‌فرم‌ها بازي کنيد. فال‌آوت 3 همچنان بزرگ‌ترين بازي نقش‌آفريني است که در بازار مي‌شود پيدا کرد. بازي‌کننده‌هايي که با PC سر و کار دارند مي‌توانند FIFA Manager 09 را هم تهيه کنند.
بازي استراتژي End War باري ايکس‌باکس، پلي‌استيشن، PC، DS و PSP‌در بازار وجود دارد! اما اگر هوس يک استراتژي درست و حسابي به سرتان زده حتما Red Alert 3 را امتحان کنيد که خبر رسيده نسخه پلي‌استيشن 3 اش هم در راه است. بازي‌هاي NFS Undercover و Midnight Club‌در حال حاضر بهترين بازي‌هاي سبک مسابقه‌اي محسوب مي‌شوند. کساني هم که از سبک کارتوني خوششان مي‌آيد دو بازي Banjo Kazooie و کراش‌بنديکوت را مي‌توانند بازي کنند. قسمت دوم بازي نقش‌آفريني – ماجرايي پني‌آرکيد هم تازه منتشر شده است.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
تكنولوژي ديجيتال


موسيقي براي نابينايان
اين دستگاه پخش MP3 با سبك حروف بريل براي نابينايان طراحي شده است تا بتوانند به راحتي با دكمه‌هاي آن كار كنند.

100955130002.jpg




ساعت دقيق
واقعا مشخص نيست هدف از طراحي اين ساعت گيج كننده و در عين حال دقيق چيست!‌ اما جالب است كه با اين ظاهر درهم و برهم طرفداران متعددي پيدا كرده است و دوستاني كه با هم شوخي دارند معمولا اين ساعت 89 دلاري را به يكديگر هديه مي‌دهند.

100955129736.jpg




نواختن موسيقي در راه
اين محصول ابتكاري، يك سينتي سايزر كوچك از شركت مشهور korg است كه با استفاده از يك صفحه لمسي براي شما امكان ساخت موسيقي و ايجاد نت‌هاي مختلف با استفاده از انگشتانتان را فراهم مي‌كند. اين دستگاه Kaossilator نام دارد.

100955129807.jpg




ماوس با سبزه و چمن!
آيا واقعا اين ماوس پد با سبزه و چمن مي‌تواند آرامش پناه بردن به دل طبيعت را براي اشخاصي كه شب و روز با رايانه كار مي‌كنند به همراه داشته باشد؟ هدف طراح اين محصول به واقع همين بوده است!

100955129885.jpg




چاپگر آويزان
با اين طراحي جالب، ديگر داشتن يك چاپگر روميزي، نياز به فضاي زيادي نخواهد داشت. مي‌توان تنها با ايجاد فاصله كمي از ديوار، اين چاپگر را روي ميز خود قرار دهيد.

100955129839.jpg





فناوري و رژيم غذايي
افرادي هستند كه در رژيم غذايي خود بايد هر چيز را به اندازه تعيين شده و به دقت گرم استفاده كنند. اين ظرف ديجيتالي مي‌تواند وزن غذاي شما را تشخيص داده و نسبت به كم و زياد بودن آن به شما پيام يا هشدار دهد.

100955129946.jpg




دوچرخه يا چرخ و فلك
تا به حال كسي نديده است از دوچرخه براي چرخيدن به دور خود استفاده شود. يك طراح خوش‌ذوق با اتصال 9 دوچرخه به يكديگر يك ابزار تفريحي جالب طراحي كرده است كه سرعت چرخش آن با ميزان ركاب‌زدن سواران آن تعيين مي‌شود.

100955129770.jpg




مگس delete كن!‌
رايانه به دنياي مگس‌ها هم راه پيدا كرده است!‌ اين مگس‌كش براي افرادي طراحي شده است كه هنگام كار با رايانه‌ از آزار مگس‌ها در امان نيستند. به وسيله اين ابزار كه شبيه دكمه Delete صفحه كليد طراحي شده است مي‌توانيد مگس‌ها را delete كنيد.

100955129681.jpg




رايانه تجملاتي
براي اشخاصي كه دوستدار تجملات و اجناس گرانقيمت و باارزش هستند، Zeus كيسي طراحي كرده است كه روي آن روكش طلاي زرد يا طلاي سفيد (پلاتين)‌ كشيده شده و با نگين‌هاي الماس تزيين شده است. مدل ژوپيتر با روكش طلاي سفيد 760 هزار دلار و مدل مارس با روكش طلاي زرد 570 هزار دلار قيمت دارند.


100955129710.jpg


@@@@

كليك شماره 214- يكشنبه 3 آذر 1387

دانلود - حجم 1 MB
 

live for what?

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 آگوست 2006
نوشته‌ها
9,078
لایک‌ها
374
محل سکونت
Wish! In Your Mind!
Mina_aster عزیز کارت بسیار با ارزش هست.

تشکر بابت زحمتی که میکشی
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran

Flint Lockwood

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
20 مارس 2007
نوشته‌ها
6,973
لایک‌ها
319
محل سکونت
Manhattan
گريس هاپر (Grace Hopper)

100955128744.jpg

خانم رياضي‌دان اهل نيويورك كه به‌عنوان نخستين بانوي نرم‌افزار و نخستين مادر و مدرس برنامه‌نويسي كامپيوتري شناخته مي‌شود.
وي نخستين زبان برنامه‌نويسي را در سال‌هاي دهه 1950 براي كامپيوتر مارك يكم و يونيواك يكم ابداع كرد و نيز نخستين مترجم (كامپايلر) را ساخت. همچنين از وي به‌عنوان زني كه در پروژه طراحي و ساخت زبان كوبال (COBOL) در كنار چارلز فيليپس (Charles Philips) پيشتاز بوده، ياد مي‌شود.

وي نخستين زني بود كه درجه دكتراي رياضي را در دانشگاه ييل (Yale) دريافت كرد و نيز به‌عنوان پيرترين افسر در خدمت نيروي دريايي آمريكا بود.

گريس هاپر انبوهي از افتخارات و درجات را كسب كرد و بسياري از دانشجويان جوان را در دانشگاه آموزش داد.

مطلب جالبی بود - خسته نباشی
AddEmoticons10310.gif

نمیدونستم اولین کامپایلر رو یه زن ساخت
type.gif
ه !
biggrin.gif
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مطلب جالبی بود - خسته نباشی
AddEmoticons10310.gif

نمیدونستم اولین کامپایلر رو یه زن ساخت
type.gif
ه !
biggrin.gif
ممنونم ...
rose.gif


راجع به اولین های کامپیوتر ( که زنها بودن ) چند تایی مقاله تو کلیک خوندم ... اگه یادم بیاد کدوم شماره بوده و تو آرشیو پیدا کنم خوب میشه
reading.gif
... پیدا کردم میذارم اینجا ...
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
لینک پست های دانلود کلیک در پست اول اضافه شد ...

از شماره 188 تا الان 214 ...
 

samnet

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 دسامبر 2006
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
دوست عزیز خانم Mina_aster
تلاش شما و پیگیری و مداومت شما در این کار ارزشمند است. (کارهایه کوچک را پیوسته انجام دادن بسیار بهتر است از اینکه کارهای بزرگ را نیمه کاره انجام دهیم.)
موفق باشید.
 
Last edited:

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
دوست عزیز خانم Mina_aster
تلاش شما و پیگیری و مداومت شما در این کار ارزشمند است. (کارهایه کوچک را پیوسته انجام دادن بسیار بهتر است از اینکه کارهای بزرگ را نیمه کاره انجام دهیم.)
موفق باشید.
سلام دوست عزیز ...

خیلی از لطف شما ممنونم ...

امیدوارم برای همه ی دوستان مفید باشه ...
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
صبح زیبای ابری- بارونی دوستان عزیز به خیر باشه ... مطالب شماره 215 :


گمرك توان تشخيص نوع كارت‌هاي هوشمند را ندارد
100955727238.jpg

محمود ليايي، مديركل صنايع برق، الكترونيك و فناوري اطلاعات وزارت صنايع و معادن، در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: «به اين دليل كه گمرك توان تشخيص نوع كارت‌هاي هوشمند وارداتي به كشور را ندارد و از سوي ديگر توان توليد اين نوع كارت‌ها نيز در كشور موجود است، وزارت صنايع و معادن براي حمايت از توليد داخل، پيشنهاد افزايش تعرفه را به كميسيون ماده يك ارايه كرده كه البته تاكنون اين پيشنهاد مورد قبول واقع نشده است.»
وي با انتقاد از واردات بخشي از كارت‌هاي هوشمند سوخت از خارج از كشور توضيح داد: «توليد كارت هوشمند فرآيندي 3 تا 4 ماهه از زمان عقد قرارداد تا توليد و شخصي‌سازي است و اين‌طور نيست كه توليد از پيش انجام و سپس از كارت توليد شده از توليدكنندگان خريداري شود.»

او يادآور شد: «مشكل اصلي اين بود كه به توليد‌كنندگان به‌صورت ضرب‌الاجل اعلام شد كه بايد ظرف مدت كوتاهي بيش از 10 ميليون عدد كارت هوشمند توليد كنند؛ اين در حاليست كه امكان چنين كاري عملا وجود ندارد. به همين دليل كارت از چين با استاندارد پايين‌تر وارد شد.»

مديركل صنايع برق، الكترونيك و فناوري اطلاعات وزارت صنايع و معادن تصريح كرد: «پيش از اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين نيز، نياز به كارت هوشمند‌ كاملا مشخص بود؛ بنابراين اگر در اين زمينه برنامه‌ريزي لازم انجام مي‌شد، توليد داخل نيز به وظيفه خود عمل مي‌كرد.»

ليايي همچنين اظهار كرد: «متاسفانه درحال‌حاضر واردات كارت‌هاي هوشمند به كشور در گمرك با كم‌اظهاري روبرو شده و با اظهار قيمت غيرواقعي و ورود كالاي با كيفيت پايين، امكان رقابت از واحدهاي داخلي سلب شده است.»

اين مقام مسوول اضافه كرد: «سال گذشته حدود 45 ميليون عدد انواع كارت هوشمند در كشور توليد شد كه پيش‌بيني توليد امسال حدود 60 ميليون عدد است. در حال حاضر تنها تعداد معدودي از شركت‌ها در ايران توانايي توليد كارت‌هاي هوشمند را دارند.»


@@@@

واگذاري بيش از 205‌ هزار پورت پرسرعت در 30‌ استان
در نتيجه اقدامات انجام گرفته از جانب سازمان سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در حال حاضر شاهد نصب 500287 پورت پرسرعت منصوبه و 205389 پورت واگذار شده در 30 استان، شهر و 648 مركز مخابراتي هستيم كه از رشد قابل توجه و محسوسي حكايت دارد.
عليرضا اصغريان، مدير كل دفتر نظارت بر سرويس‌هاي ‌ IT‌سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با بيان اين مطلب گفت: «در سال 82 بر اساس بند‌ب ماده 124 قانون توسعه پنج ساله سوم و از سوي وزارت وقت به 11 شركت پروانه ارايه خدمات عمومي انتقال داده ‌(PAP)‌ و به مدت 10 سال اعطا شد و هر كدام از شركت‌هاي مذكور در سال اول به نصب واگذاري حداقل 20هزار پورت در پنج استان و 20 شهر ملزم شدند.»

وي با بيان اين كه در پايان سال 83 تنها هفت‌‌‌شركت به تعهدات خود عمل كرده و چهار شركت مشمول جريمه نقدي و نصب دو برابري تجهيزات در مدت زمان معين شدند، تصريح كرد: «با شكل‌گيري ساختار جديد سازمان و بر اساس مكانيزم، پايش عملكرد مستقر شده در آذرماه سال 85 مشخص شد و مجموع 11 شركت داراي 250هزار پورت منصوبه و فقط 18500 پورت واگذار شده است.»

اصغريان اظهار كرد: «اين در حالي است كه هدف برنامه پنج ساله چهارم يك ميليون و500‌‌هزار پورت پرسرعت با تقسيم 1225000 سهم بخش خصوصي و 275000 پورت سهم بخش دولتي بوده و بايد تاكنون 930000 پورت توسط بخش خصوصي و 198000 پورت توسط بخش دولتي تامين شده باشد.»


@@@@

لپ‌تاپ‌هاي صد دلاري در اروپا
100955726997.jpg

اروپايي‌ها به‌زودي مي‌توانند لپ‌تاپ‌هاي صد دلاري موسوم به لپ تاپ XO را که به‌منظور کمک به کودکان کشورهاي در حال توسعه توليد شده‌اند از آمازون بخرند. سازمان موسوم به OPLC، در نظر دارد اين لپ‌تاپ‌ها را از اواخر ماه نوامبر از طريق سايت آمازون در اروپا نيز به‌فروش برساند.
اين لپ‌تاپ‌ها براساس موافقت‌نامه يکي بخر، يکي هديه بده، عرضه مي‌شوند. بر اساس اين موافقت‌نامه، هر خريدار اروپايي با پرداخت مبلغ خريد دو دستگاه لپ‌تاپ، يک لپ‌تاپ دريافت و يک لپ‌تاپ را به کودکي در کشور‌هاي در حال توسعه اهدا مي‌کند. کودکان دريافت‌کننده اين لپ‌تاپ‌ها بايد در مدرسه مشغول به تحصيل باشند. در پي اجراي موفقيت‌آميز اين طرح در آمريکا، سازمان OPLC تصميم گرفت آن را در اروپا نيز به اجرا بگذارد.

سازمان OPLC، هزينه خريد هر لپ‌تاپ در اروپا را معادل 313 يورو اعلام کرد. لپ‌تاپ XO را مي‌توان در 27 کشور عضو اتحاديه اروپا و همچنين در سوييس، روسيه و ترکيه خريد. از زمان آغاز اين طرح در نوامبر 2007 بيش از 190,000 دستگاه لپ‌تاپ XO در آمريکا به فروش رسيده است.

ايده اصلي OPLC در اين طرح، توليد لپ‌تاپ‌هاي کوچک و قدرتمندي براي بچه‌هاي مدرسه‌اي بود که کمتر از صد دلار قيمت داشته باشند و ميليون‌ها کودک در سراسر دنيا بتوانند از آن استفاده کنند. هزينه تمام شده نسخه نهايي دستگاه 188 دلار است و تاکنون تنها 600,000 دستگاه از اين نوع به فروش رفته است.


@@@@

انويديا، ابرکامپيوتر شخصي مي‌سازد
100955727067.jpg

انويديا اعلام کرد که شاخه‌ي جديدي از ابرکامپيوترها را پايه‌ريزي مي‌کند. ابرکامپيوتر شخصي تسلا (Tesla) کامپيوتري روميزي 4 ترافلاپي‌اي است که با قيمت زير 10000 دلار عرضه خواهد شد. اين ماشين 4 پردازنده‌ي تسلا سي‌1060 دارد. اين پردازنده‌ها براي امور گرافيکي نيستند و فقط در محاسبات نقش خواهند داشت.
هر پردازنده‌ي تسلا 240 هسته دارد و تقريبا يک ترافلاپ را با يک دقت و انجام مي‌دهد و حدود 80 گيگافلاپ را با دوبرابر دقت انجام مي‌دهد. پردازنده مرکزي و پردازنده گرافيکي آن با زبان C برنامه‌نويسي شده است و به‌کمک CUDA برنامه‌نويسي موازي نيز در آن انجام شده است. يکي از ويژگي‌هاي CUDA اين است که بسياري از نرم‌افزارهاي علمي با اين بستره همخواني دارند و انويديا اميدوار است بتواند بازار شرکت‌هاي متوسط و دانشگاه‌ها را از آن خود کند.

@@@@

افزايش ظرفيت اينترنت كشور
100955727353.jpg

شركت ارتباطات زيرساخت يك لينك ‌ 4STM‌به ظرفيت پهناي باند اينترنت كشور افزود و به اين ترتيب ظرفيت پهناي باند كشور به 54 لينك ‌ 1STM‌افزايش يافت.
بنا به‌گزارش خبرگزاري فارس به‌نقل از روابط عمومي شركت ارتباطات زيرساخت محمد‌باقر ظهوري‌فر مديرعامل اين شركت با اعلام اين خبرافزود: «شركت ارتباطات زيرساخت آمادگي دارد درصورت افزايش تقاضا براي پهناي باند، ظرفيت مورد نيازمشتريان داخلي و يا خارجي اين شركت را ازطريق درگاه‌هاي بين المللي تامين كند.»

مدير عامل شركت ارتباطات زير ساخت در معرفي پروژه فلگ گفت: «پروژه فلگ شامل يك حلقه پرظرفيت كابل فيبرنوري دريايي با چندين نقاط اتصال درتمامي كشورهاي حاشيه حوزه خليج فارس است و با اتصال به مصر در غرب و همچنين اتصال به بمبئي در شرق براي نخستين بار در جهان يك حلقه عبوري كامل را تشكيل مي‌دهد، كه سه قاره اروپا، آسيا و آمريكا را به يكديگر متصل مي‌كند.»

وي افزود: «به اين ترتيب امكان دسترسي كشورمان به بزرگراه‌هاي ارتباطي بين‌المللي را در كشورهايي كه داراي نقاط اتصال مشترك هستند، فراهم مي‌شود.»

ظهوري‌فر با اشاره به ديگر مزاياي اين قرارداد براي كشورمان گفت: «با توجه به end-to-end‌بودن سرويس‌ها در پروژه فلگ و عدم پرداخت هزينه‌هاي اضافي تا نقاط انتهايي، هزينه دسترسي به اينترنت دركشورمان كاهش خواهد يافت.»
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
پشتيباني نت‌بوک از اوبونتو
100955727167.jpg

شرکت آرم (Arm) طراح تراشه‌هاي رايانه‌اي تلفن‌هاي همراه، اعلام کرد قراردادي را با توليد‌کنندگان سيستم‌عامل کد‌باز اوبونتو امضا کرده است که بر مبناي آن نسخه جديدي از اين سيستم‌عامل براي رايانه‌هاي کوچکي که تنها قادر به جستجو در شبکه اينترنت هستند و به نام نت‌بوک (netbook) شناخته مي‌شوند، توليد خواهد شد.
پيش‌بيني مي‌شود که سيستم‌عامل جديد که براي رايانه‌هاي کوچک مجهز به تراشه‌هاي آرم طراحي مي‌شود، در آوريل سال 2009 در دسترس کاربران قرار گيرد. استفاده از اين سيستم‌عامل، که بر پايه لينوکس نوشته مي‌شود، گام بزرگي در جهت پيشرفت آرم که تاکنون فقط به عنوان طراح تراشه‌هاي درون تلفن‌هاي همراه شناخته مي‌شد، محسوب مي‌شود. انتظار مي‌رود که نت بوک‌هاي حاصل که به صفحه نمايش‌هاي 25 سانتي‌متري (10 اينچي) مجهز هستند، قادر به نمايش ويديو با کيفيت بالا و استفاده از کليه امکانات پيش‌بيني شده در جستجوگر‌هاي اينترنت و نيز برنامه‌هاي Open Office باشند. گفته مي‌شود که نت‌بوک‌ها از باتري‌هاي داراي طول عمر بالا مانند باتري تلفن همراه استفاده خواهند کرد. به گفته توليد‌کنندگان اين دستگاه‌هاي کوچک، بسياري از کاربران رايانه تنها به دنبال وسيله‌اي کوچک و قابل حمل براي اتصال به اينترنت و نمايش فايل‌هاي عکس و ويديو هستند و از ديگر قابليت‌هاي رايانه‌هاي متداول استفاده نمي‌کنند. نت‌بوک نظر اين گروه بزرگ از کاربران را تامين مي‌کند.

@@@@

گوگل پيشگو
محققان گوکل به‌تازگي نشان داده‌اند که گوگل مي‌تواند بسياري از اتفاقات را در زندگي ما پيش‌بيني کند. به‌عنوان مثال گوگل مي‌تواند بارداري افراد را پيش از آنکه واقعا اتفاق بيفتد يا شخص از وقوع آن مطلع شود پيش‌بيني کند.
مطالعات اين محققان روي ميليون‌ها رکورد جستجو، ثابت مي‌کند که با تغيير شيوه زندگي افراد، اطلاعاتي که در گوگل جستجو مي‌کنند تغيير مي‌کند. دانشمندان علوم رايانه معتقدند که اين مطالعه بسيار جالب، به روشني قدرت و توانايي داده کاوي را آشکار مي‌سازد. از نتايج چنين مطالعاتي مي‌توان در موارد متعددي از جمله پيشگيري از همه‌گير شدن بيماري‌ها، مطالعه وضعيت اقتصادي بخش‌هاي صنعتي و موارد ديگر استفاده کرد.

@@@@

تغيير مديريت ياهو
100955727468.jpg

جري يانگ، از بنيان‌گزاران ياهو، از مقام خود به عنوان مدير ارشد بخش اجرايي سرويس‌هاي اينترنت کناره‌گيري کرد. يانگ که ماه گذشته تصميم به ترک ياهو گرفت در انتخاب جانشين مناسبي براي خود مشارکت خواهد کرد. اکنون ياهو مشغول بررسي درخواست کانديد‌هاي مناسب اين شغل در داخل و خارج ياهو و مصاحبه با آنهاست.


يانگ در نامه الکترونيکي که به کارکنان ياهو ارسال کرده است اعلام کرد که همواره در جهت انجام آنچه که به نفع اين شرکت عظيم باشد خواهد کوشيد. وي به کارکنان ياهو قول داده است که گرچه از سمت خود استعفا مي‌دهد، در کنار آنها باقي خواهد ماند.
دليل کناره‌گيري يانگ انتقادات گسترده و طولاني در مورد عملکرد ضعيف وي در معامله‌اي با شرکت مايکروسافت عنوان شده است که ارزش سهام ياهو را به حدود ده دلار کاهش داد. در اين معامله، مديران ياهو قصد داشتند شرکت را به مايکروسافت واگذار کنند. تصميم مربوط به فروش شرکت تنها چند ساعت پس از آنکه گوگل از امضاي قراردادي براي همکاري در جهت افزايش امنيت اينترنت منصرف شد ، اعلام شد. در حالي که مايکروسافت مبلغي حدود 33 دلار براي هر سهم به ياهو پيشنهاد کرده بود اکنون هر سهم ياهو تنها ده دلار و شصت و سه سنت ارزش دارد و سرمايه آن به ميزان قابل توجهي کاهش يافته است.

@@@@

تقاضاي كمك مالي ويكي‌پديا
100955729379.jpg

دانش‌نامه آزاد و آنلاين ويكي‌پديا ‌(Wikipedia)‌ كه به‌وسيله گروهي غير‌انتفاعي هدايت مي‌شود، روز چهارشنبه گذشته درخواست كمك مالي ساليانه خود را (كه 6 ميليون دلار است) اعلام كرد.
اين مبلغ صرف هزينه‌هاي اين دانش‌نامه اينترنتي كه اطلاعات آن به‌صورت داوطلبانه به‌وجود مي‌آيد خواهد شد و 3 برابر مبلغ سال گذشته ميلادي است.
قرار است سلسله برنامه‌هاي جذب كمك‌هاي مالي تا روز 15 ژانويه كه جشن تولد 8 سالگي ويكي‌پدياست ادامه يابد.

اين اولين سالي است كه بنياد ويكي‌مديا ‌(Wikimedia)‌ كه در شهر سان‌فرانسيسكوي ايالات‌متحده قرار دارد چنين هدف مالي واضح و آشكاري را مشخص كرده است.

سو‌گاردنر مدير اجرايي بنياد ويكي‌مديا مي‌گويد كه همانند ديگران در بخش امور غيرانتفاعي، نگران اين است كه چگونه وضعيت كساد اقتصادي مي‌تواند بر هداياي مالي تاثير گذارد. اما وي با توجه به وجود حاميان مختلف در سرتاسر جهان مي‌گويد: «فكر مي‌كنم با وجود وسعت و عمق منبع مالي خود بتوانيم از اين وضعيت خارج شويم.»

لازم به ذكر است كه ويكي‌پديا يكي از محبوب‌ترين وب‌سايت‌هاي مرجع بوده و مجاني است و در وب سايت خود تبليغات اينترنتي را پوشش نمي‌دهد.

اين دانش‌نامه براي حفظ بقا و استمرار رشد خود نياز به كمك مالي حاميان خود دارد. براي آگاهي كاربران از اين برنامه كمك مالي، ويكي‌پديا در قسمت فوقاني صفحات خود تبليغي را قرار داده است كه كاربران مي‌توانند بر روي آن كليك كرده و پول هديه دهند. براي استفاده از اين دانش‌نامه مي‌توانيد به وب‌سايت زير مراجعه كنيد:



@@@@

لينكدوني
برنامه‌ريزان و كارگزاران فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور
100955728742.jpg



سازمان **** صنفي رايانه‌اي كشور
http://www.irannsr.org‌

شوراي عالي اطلاع‌رساني
http://www.scict.ir

شوراي عالي انفورماتيك كشور
http://www.shci.ir

مركز تحقيقات مخابرات ايران
‌http://www.itrc.ac.ir‌

پايگاه خبري وب‌سايت‌هاي ايران
‌http://www.webna.ir

اخبار فناوري اطلاعات
http://www.itna.ir

پايگاه اطلاع‌رساني تخصصي فناوري اطلاعات
‌http://www.itiran.com‌

شبكه فناوري اطلاعات ايران
http://www.iritn.com‌

شبكه فن‌آوران اطلاعات ايران
‌http://www.itmen.ir

انجمن فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران
‌http://www.iranaict.com

نمايشگاه بين‌المللي الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكي (الكامپ)
‌http://www.iranelecomp.com

پايگاه اطلاع‌رساني فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران
http://www.ictnews.ir/



@@@@

انتشار به قيمت حبس
100955729050.jpg

فردي كه متهم به نشر غير قانوني آهنگ هاي آلبوم منتشر نشده گروه موسيقي ‌Guns N Roses‌ بود به جرم خويش اقرار كرد.
وي كه كوين كوگيل ‌(Kevin Cogill)‌ نام دارد قرار است روز 8 دسامبر به اتهام نقض حق نشر ‌(Copyright)‌ در دادگاه محاكمه شود.
پليس فدرال ايالات متحده ‌(FBI)‌ اعلام كرده است كه وي 9 آهنگ از آلبوم جديد "دمكراسي چيني" اين گروه كه قرار است 23 نوامبر منتشر شود را در وب سايتي به نام آنتي كوايت ‌(Antiquiet)‌ قرار داده است. چگونگي دستيابي كوگيل به اين آهنگ ها هنوز فاش نشده است.

اين در حاليست كه وي هيچ گونه ارتباط مستقيمي با گروه موسيقي مذبور ندارد. كوگيل در ماه اوت گذشته در خانه خود در شهر لوس آنجلس آمريكا دستگير شده و سپس به قيد ضمانت آزاد گرديد. پيش بيني مي شود وي به سه سال حبس محكوم گردد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
بخش فني فرمول‌هاي آرايه‌اي
يك آرايه محاسبات را در حافظه موقت 93 ذخيره مي‌كند كه بعدا در محاسبه كل به‌كار مي‌رود. توان ذخيره نتايج در حافظه موقت اين امكان را به‌شما مي‌دهد كه محاسبات پيچيده (مانند مثالي كه ديديد) را انجام دهيد.
كاربرد فرمول‌هاي آرايه‌اي در ساخت سلول‌هاي پيوندي با تغيير جهت ‌ ‌
ناحيه‌اي از سلول‌ها را در برگه انتخاب كرده و ‌Ctrl+c‌ را فشار دهيد. يك سلول را در ناحيه خالي انتخاب كرده، راست كليك كنيد و گزينه ‌Paste special‌ را انتخاب كنيد.

در كادر محاوره‌اي ‌Paste special‌ گزينه‌اي به نام ‌Paste link‌ وجود دارد. اين گزينه به شما اين امكان را مي‌دهد كه فرمول‌ها را به سلول‌ها پيوند دهيد. كادر محاوره‌اي ‌Paste special‌ گزينه ديگري به نام ‌Transpose‌ را دارد كه داده‌ها را در جهت مخالف جايگذاري مي‌كند (يعني افقي را به عمودي و برعكس)‌.

مساله ‌ ‌
شما نمي‌توانيد گزينه ‌Transpose‌ را به‌همراه ‌Paste link‌ انتخاب كنيد. به عبارت ديگر شما نمي‌‌توانيد يك پيوند را بسازيد، درحالي كه جهت جايگذاري را تغيير مي‌دهيد.
راه حل ‌ ‌
از تابع ‌TRANSPOSE‌ به‌همراه تكنيك فرمول آرايه‌اي استفاده كنيد تا بتوانيد يك پيوند را به‌همراه تغيير جهت در جايگذاري ايجاد كنيد.

ابتدا، تعداد سلول‌ها را در سطرها و ستون‌هاي انتخابي اندازه بگيريد. هنگام انتخاب ناحيه به جعبه اسم توجه كنيد.

ناحيه ‌B6:A2‌ را انتخاب كنيد، كه اسم ‌Range‌ براي آن تعريف شده است. اندازه ناحيه ‌ C4×R4‌(4 سطر و 2 ستون)‌است. با شروع از سلول ‌8A‌ ناحيه‌اي را انتخاب كنيد كه اندازه آن ‌C4×R2‌ باشد (يعني همان اندازه اما در جهت عكس)‌.

1– فرمول زير را وارد كرده و پس از آن ‌Ctrl+A‌ را فشار دهيد. ‌ ‌

‌TRANSPOSE‌ =

2- 3‌F‌ را فشار دهيد. اسم ‌Range‌ را جايگذاري كرده و ‌Ctrl+Shift+Enter‌ را فشار دهيد.


@@@@

روشي براي حذف فايل‌هاي پشتيبان
اشغال‌گران پنهان
100955729133.jpg

همان‌طور که مي‌دانيد هر چند وقت يک‌بار شرکت مايکروسافت به‌روز‌رسان‌هاي مختلفي را براي به‌روز کردن محصولات خود از جمله ويندوز ارائه مي‌کند. اين فايل‌هاي به‌روز‌رساني از راه‌هاي مختلفي قابل دريافت است که عبارتند از ورود به سايت مايکروسافت و يا کليک روي گزينه Windows Update از منوي شروع ويندوز.
احتياط کنيد
به‌روز‌رساني ويندوز امري بسيار لازم و ضروري است چرا که در اين به‌روز‌رسان‌ها انواع مشکلات ويندوز اعم از خطاها، هنگ‌هاي متوالي، ضعف‌هاي امنيتي و ... اصلاح مي‌شود؛ با اين وجود گاهي اوقات پس از نصب يکي از اين به‌روز‌رسان‌ها در اجراي برخي از نرم‌افزارهاي شما مشکلاتي پديدار مي‌شود که ناشي از به‌روز شدن برخي از فايل‌هاي سيستمي ويندوز است. در چنين مواقعي به ناچار بايد آپديت نصب شده روي ويندوز را حذف کرده و فايل‌ها را به حالت قبل برگردانيد! شرکت مايکروسافت فکر چنين مشکلي را کرده است و هنگام نصب هر فايل به‌روز‌رسان از فايل‌هاي قبلي شما يک نسخه پشتيبان در پوشه سيستم ويندوز تهيه مي‌کند تا در مواقع لزوم فايل‌هاي پشتيبان به جاي فايل‌هاي به‌روز شده قرار بگيرند.
قطره قطره جمع گردد
فرض کنيد مدت زيادي از نصب ويندوزتان مي‌گذرد و آپديت‌هاي زيادي را نيز روي آن اعمال کرده‌ايد. به‌عنوان مثال ويندوز سرويس پک 2 را نصب کرده بوديد و حالا سرويس پک 3 را نيز به‌صورت يک فايل به‌روز‌رسان روي آن نصب کرده‌ايد، آيا مي‌دانيد نسخه‌هاي پشتيبان تهيه شده براي اين به‌روز‌رسان‌ها تا چندين گيگابايت فضاي خالي هارد‌ديسک شما را مي‌توانند اشغال کنند؟
حذف با اطمينان
به‌نظر شما پس از گذشت يک هفته هنوز نيز به‌وجود فايل‌هاي پشتيبان نياز است؟ در پاسخ به اين سوال مي‌توانيم با اطمينان کامل بگوييم که: چنانچه پس از به‌روز‌رساني فايل‌هاي سيستمي قرار باشد مشکلي پيش آيد، پس از گذشت يک يا دو روز همه چيز مشخص مي‌شود در نتيجه چنانچه يک هفته از نصب اين فايل‌ها بگذرد و مشکلي مشاهده نشود مي‌توان با خيال راحت فايل‌هاي پشتيبان موجود در ويندوز را حذف کرده و فضاي خالي هارد‌ديسک را افزايش داد. براي انجام اين کار دو روش وجود دارد: روش اول استفاده از تجربه و مهارت شما در کار با ويندوز و فايل‌هاي سيستمي است که با به‌کار‌گيري آن مي‌بايد خودتان به‌صورت دستي فايل‌هاي پشتيبان را تشخيص داده و آنها را از پوشه سيستمي ويندوز حذف کنيد و روش دوم استفاده از نرم‌افزارهاي مخصوص اين کار است که شما را قادر مي‌سازد تا به‌راحتي و در کمتر از يک دقيقه فايل‌هاي اضافي را از هارد‌ديسک رايانه‌تان حذف کنيد.

نرم‌افزارهاي Windows XP Update Remover و Windows Update Cleanup Utility دو نرم‌افزار قدرتمند براي انجام اين کار به روش دوم است. در ادامه اين مطلب به شرح مختصري از اين دو نرم‌افزار مي‌پردازيم:

Windows XP Update Remover
اين نرم‌افزار کاملا رايگان است و به شما اجازه مي‌دهد تا ليستي از آپديت‌هاي نصب شده روي ويندوز خود را مشاهده کنيد. در اين برنامه امکان پاک کردن آپديت‌ها و جايگزين کردن نسخه پشتيبان به‌جاي فايل آپديت و همچنين امکان حذف فايل‌هاي پشتيبان وجود دارد. با حذف فايل‌هاي پشتيبان، فضاي خالي هارد‌ديسک شما افزايش مي‌يابد اما ديگر امکان پاک کردن فايل آپديت وجود ندارد. پس قبل از حذف فايل‌هاي پشتيبان مربوط به هر آپديت دقت کنيد که آپديت مربوطه براي ويندوز شما مشکلي به‌وجود نياورده باشد تا بتوانيد با اطمينان صد در صد نسبت به حذف فايل‌هاي پشتيبان آن اقدام کنيد. اين نرم‌افزار از لينک زير قابل دريافت است:
http://downloads.tech-pro.net/
files/wursetup.exe
Windows Update Cleanup Utility
استفاده از اين نرم‌افزار براي مدت 60 روز رايگان است اما پس از گذشت اين مدت بايد نسبت به خريد آن اقدام کنيد. با کمک اين برنامه همچون نرم‌افزار قبل مي‌توانيد به‌راحتي فايل‌هاي پشتيبان مربوط به آپديت‌ها را از هارد‌ديسک رايانه خود حذف کرده و فضاي خالي هارد را افزايش دهيد.

اين نرم‌افزار در مقايسه با نرم‌افزار Windows XP Update Remover کمي حرفه‌اي‌تر است و امکانات بيشتري را نيز در اختيارتان قرار مي‌دهد. حذف فايل‌هاي پشتيبان مربوط به چندين آپديت مختلف با يک کليک، نمايش ميزان فضاي اشغال شده توسط فايل‌هاي پشتيبان هر آپديت و هدايت فايل‌هاي پشتيبان حذف شده به سطل آشغال ويندوز از جمله قابليت‌هاي اين نرم‌افزار است. براي دانلود اين نرم‌افزار مي‌توانيد به لينک زير مراجعه کنيد:

http://www.pcshareware.com/
programs/update10.exe

@@@@
حذف نواقص
تصور مي‌کنيد که رتوش تصاوير يا ترميم عکس‌هاي قديمي کاري سخت و نيازمند تخصص است؟ اگر با امکانات نرم‌افزار Retouch Pilot آشنا شويد متوجه خواهيد شد که نه تنها اين کار سخت نيست بلکه بسيار لذت‌بخش بوده و در کمترين زمان قابل انجام است.
نرم‌افزار رتوش‌پيلوت قادر است اشکالات موجود در تصاوير شما اعم از وجود لک‌ها، نقاط اضافي، تارهاي مو، ترک‌خوردگي و ... را به‌سادگي ترميم کند.با کمک اين برنامه مي‌توانيد به تصاوير قديمي و صدمه ديده خود زندگي دوباره ببخشيد و آنها را همچون روز اول زيبا سازيد. براي دانلود اين برنامه و مشاهده نمونه‌کارهاي انجام شده توسط آن به سايت زير مراجعه کنيد:


@@@@
دنياي ترفند
دوست داريد ويندوز خود را سفارشي کنيد و هر تغييري که به ذهنتان مي‌رسد را روي آن اعمال کنيد؟ سايت‌هاي مختلف را براي يافتن ترفندهاي ويندوزي جستجو مي‌کنيد تا بتوانيد تغييرات دلخواهتان را روي تنظيمات سيستمي ويندوز اعمال کنيد؟ نرم‌افزار X-Setup به شما اين امکان را مي‌دهد تا با استفاده از يک محيط گرافيکي زيبا و بسيار ساده ترفندهاي فوق‌العاده حرفه‌اي و پيچيده را روي ويندوز خود به‌کار بگيريد.
با کمک اين برنامه دنيايي از ترفندهاي قابل استفاده در ويندوز در اختيار شما قرار مي‌گيرد و ديگر نيازي به جستجوي سايت‌هاي مختلف براي يافتن ترفند مورد نظرتان نخواهيد داشت. وجود توضيحات مفيد درباره هر ترفند، پشتيباني از ترفندهايي براي اعمال در اينترنت اکسپلورر و فايرفاکس و بازگرداني تنظيمات به حالت اوليه از ويژگي‌هاي منحصر‌به‌فرد اين برنامه قدرتمند است. نرم‌افزار فوق روي تمام سيستم‌عامل‌ها حتي ويندوز ويستا قابل اجرا است و بيش از 2000 ترفند را در اختيار شما قرار مي‌دهد. براي دريافت اين برنامه به سايت زير مراجعه کنيد:
100955729470.jpg
دقتي در حد ميلي‌ثانيه
دوست داريد ساعت رايانه‌تان‌ را نيز تنظيم کنيد؟ همان‌طور که مي‌دانيد در تماس با سرويس‌هايي همچون 119 زمان به‌صورت ساعت و دقيقه در اختيار شما قرار مي‌گيرد حال آن‌که شايد ده ثانيه از يک دقيقه گذشته باشد يا 50 ثانيه!

پس چنانچه بخواهيد ساعت خود را به شکلي دقيق‌تر تنظيم کنيد، بهترين راه حل استفاده از ساعت‌هاي رسمي جهاني است. نرم‌افزار AtomSync به شما اين امکان را مي‌دهد تا ساعت رايانه خود را با دقيق‌ترين ساعت‌هاي رسمي دنيا تنظيم کنيد. دقت اين نرم‌افزار در تنظيم نمودن ساعت رايانه شما در حد ميلي‌ثانيه است پس مي‌توانيد مطمئن باشيد که ساعت رايانه‌تان از هر ساعتي دقيق‌تر است. با کمک اين برنامه مي‌توانيد ساعت تمام رايانه‌هاي موجود در يک شبکه را نيز با رايانه اصلي تنظيم نماييد.

نرم‌افزار فوق از سايت قابل دانلود است:




@@@@
امينت در موبايل
100955729664.jpg

امروزه وجود امنيت و پشتيباني در برابر آسيب‌هاي نرم‌افزاري امري است ضروري که طيف وسيعي از کاربران نرم‌افزارهاي مختلف را به خود مشغول کرده است. کليه نرم‌افزارها که براي دستگاه‌هايي همچون کامپيوتر و موبايل تهيه و توليد مي‌شوند، متاسفانه در معرض تهديد انواع ويروس‌ها بوده و بايد براي رفع و جلوگيري از آسيب آنها، اقدام به نصب برنامه‌هاي امنيتي و ضدويروس کرد.
امروز يکي از اين برنامه‌هاي ضدويروس را معرفي مي‌کنيم. اين برنامه علاوه بر جلوگيري و از بين بردن انواع ويروس‌هاي مخصوص موبايل، قادر است امکانات مفيد امنيتي ديگري را در اختيار قرار دهد. به‌دليل آن‌که روزانه برنامه‌هاي مخرب بيشتري به‌وجود مي‌آيد، پيش‌نياز استفاده از اين برنامه آن است که به‌طور متدام به‌روزرساني اين برنامه انجام شود. بايد توجه داشت که راه‌اندازي و به‌روزرساني اين‌گونه نرم‌افزارها از طريق اينترنت انجام مي‌گيرد. پس داشتن يک ارتباط اينترنتي مانند GPRS، Wireless و ... براي اين برنامه ضروري است.
KMS 7.0
اين برنامه براي گوشي‌هاي سيمبين سري S60v3 طراحي شده است. ابتدا فايل مربوطه را دريافت كنيد و به گوشي خود انتقال دهيد و پس از نصب، آن را اجرا کنيد. منويي در مقابل شما ظاهر خواهد شد که وضعيت امنيتي گوشي را نشان مي‌دهد. همين‌طور در آن نيز به آخرين تاريخ به‌روزرساني نرم‌افزار نيز اشاره شده است. از اين منو با زدن دکمه OK بگذريد. آنگاه شاهد خواهيد بود که برنامه داراي گزينه‌هاي بسيار فراواني است. اولين شاخه Scanner نام دارد که وظيفه اصلي آن جستجو و پاک‌سازي برنامه‌هاي مخرب در گوشي است. شما در زير مجموعه‌هاي آن مي‌توانيد با استفاده از گزينه Scan all و يا Scan folder اقدام به جستجو و از بين بردن ويروس‌ها کنيد. همچنين در قسمت Settings يا تنظيمات آن نيز مي‌توان براي برنامه تعيين كنيد که چه قسمت‌هايي را جستجو کرده و در صورت يافتن موردي خاص، چه عکس العملي از خود نشان دهد.

شاخه دوم Quarantine نام دارد. همان‌طور که از اسم آن پيداست اين قسمت نقش يک قرنطينه را براي فايل‌هاي مشکل‌دار گوشي شما دارد و آنها را تا سلامتي کامل و از بين رفتن کليه مشکلات در درون خود نگاه داشته و به شما نمايش مي دهد.

شاخه سوم که Updater نام دارد وظيفه مهمي را براي اين برنامه انجام مي دهد. شما از اين طريق قادر خواهيد بود که برنامه مورد نظر را با استفاده از آخرين فايل‌هاي مربوطه که شرکت سازنده به‌روزرساني کنيد. کافيست براي اين منظور ابتدا گزينه Update را زده و سپس دسترسي اينترنت خود را انتخاب کنيد. برنامه به‌طور خودکار به سايت مربوطه وصل شده و در صورت وجود هرگونه فايل جديد، آن را به گوشي شما انتقال مي‌دهد.

شاخه چهارم يا Firewall نقش يک ديوار آتشين را در مقابل فايل‌هاي مخرب ايفا کرده و فعال بودن آن در مواقع دريافت کردن يک فايل با هر موضوعي ضروري است.

شاخه پنجم اين برنامه که Miscellaneous (گوناگون) نام دارد، يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اين نرم‌افزار است. در اين شاخه برنامه به‌کلي از قالب يک ضدويروس خارج شده و به يک برنامه امنيتي تبديل مي‌گردد. گزينه‌ها و کارکردهاي اين قسمت به‌ شرح زير است:

Anti Spam قادر است شما را از شر هرزنامه‌هاي ناخواسته که ممکن است به‌دست شما برسد، خلاص کند. کافي است به‌قسمت تنظيمات آن در Black list رفته و شماره تماس گيرنده مزاحم را در آن وارد کنيد. همچنين شما مي‌توانيد با تعيين يک يا چند کلمه براي اين برنامه، از ورود کليه پيغام‌هايي را که داراي اين کلمات هستند، جلوگيري کنيد.

Anti-Theft نقش يک برنامه ضدسرقت را دارد. اين قسمت نيز گزينه‌هايي دارد که براي مسائل امنيتي در مواقع سرقت گوشي به‌کار رفته و کاربرد داد. اما ابتدا بايد شما براي اين قسمت يک رمز تعيين کنيد.

SMS-Block بعد از دزديده شدن گوشي، شما مي‌توانيد با فرستادن يک اس‌ام‌اس پنهاني، گوشي خود را قفل کرده و گذرواژه جديدي براي آن قرار دهيد.

SMS-Clean اين ويژگي علاوه بر جلوگيري از دريافت اس‌ام‌اس‌هاي ناخواسته، باعث مي‌شود که گوشي و سيم‌کارتتان را از هرگونه پيغام نامناسبي پاک کنيد.

SIM Watch دو ويژگي بالا هنگامي کار مي‌کنند که گوشي شما در حال کار و استفاده از سيم کارت اصلي باشد. سارقان گوشي بعد از سرقت آن، سيم کارت را خارج کرده و بعد به‌کار خود ادامه مي‌دهند. اين ويژگي از دسترسي سارقين به اطلاعات شخصي شما بر روي سيم کارت جلوگيري مي‌كند، بدون آن‌که سارق بداند، به شما اطلاعات شماره جديد را خواهد داد.

همچنين شاخه آخر يا همان Information مي‌تواند اطلاعاتي را اعم از حجم و مقدار ديتابيس و آخرين تاريخ به‌روزرساني را به‌شما بدهد.

قابل توجه است که در بيشتر شاخه‌ها، شما شاهد گزينه‌اي به اسم Schedule هستيد که مي‌تواند بعد از کسب اجازه از شما برنامه را در هر بار روشن شدن گوشي به‌طور اتوماتيک و خودکار اجرا و در حالت آماده‌باش قرار داده تا شما با خيالي آسوده به کار با گوشي خود بپردازيد.

آخرين نسخه از اين نرم‌افزار را از نشاني اينترنتي زير دريافت کتيد.

http://forum.persianmobiles.com/
anti-virus-security-tools/7686-kaspersky.html


@@@@
گوشي افراد كم شنوا
100955729777.jpg

همچنان كه سن افراد بالا مي‌رود، كاهش شنوايي يكي از مشكلات رايج براي آنها مي‌شود.يكي از مشكلات عمده در جامعه موبايل امروز آن است كه وقتي شنوايي رو به تحليل مي‌رود، در تماس بودن با خانواده، دوستان، و پرستاران مشكل مي‌شود. ‌
ClarityLife C900‌ براي افرادي ساخته شده است كه با كاهش شنوايي روبرو هستند. اين گوشي داراي يك آمپلي فاير (تقويت كننده) داخلي است كه صدا را تا 20 دسيبل افزايش مي‌دهد. ساير ويژگي‌هاي اين گوشي عبارتند از: يك دكمه تك لمسي تماس اضطراري، يك سيستم كنترل چهار دكمه اي بزرگ با كاربري آسان، و صفحه نمايش خيلي بزرگ با شماره‌هاي بزرگ.

تمام اين ويژگي‌ها به منظور آسان‌سازي كار با گوشي موبايل براي سالخوردگان كه با مسائل شنوايي و بينايي روبرو هستند پيش‌بيني شده‌اند. اين گوشي در بيشتر شبكه‌هاي ‌GSM‌ كار مي‌كند.

زماني كه دكمه اضطراري فشرده مي‌شود، به طور خودكار با دوستان يا خانواده تماس مي‌گيرد. زنگ‌خور لرزشي آن قوي‌تر از حد نرمال است و گوشي داراي يك ديود ساطع نور ‌(LED)‌ چشمك‌زن است تا هنگام زنگ خوردن، صاحب گوشي را باخبر كند.


@@@@

مفاتيح‌الجنان براي موبايل
100955729907.jpg

موسسه فرهنگي »مبين موبايل« با تهيه و توليد نرم‌افزار مفاتيح‌الجنان (فارسي)‌مخصوص انواع گوشي‌هاي تلفن همراه، آن را به‌صورت رايگان در اختيار همگان قرار داده است. نسخه دوم اين نرم‌افزار، دربردارنده تمامي مفاتيح‌الجنان از متن اصلي، حاشيه و ملحقات كامل آن تحت برنامه جاوا ‌(java)‌ تهيه شده تا امكان بهره‌وري از آن در بسياري از گوشي‌هاي موجود فراهم باشد و نيز داراي امكانات ويژه‌اي است كه استفاده آسان‌تر از آن را براي كاربران امكان‌پذير مي‌سازد:
1 ــ‌امكان تهيه فهرست شخصي از دعاها، زيارات و ... بر اساس نياز هر فرد و امكان جابه‌جايي عناوين اين فهرست

2 ــ قابليت دسترسي سريع به زيرمجموعه‌هاي هر يك از عنوان‌هاي فهرست از طريق گروه‌هاي انتخابي كه در نرم‌افزار تهيه شده است

3 ــ امكان تغيير اندازه قلم متن و نيز بزرگنمايي تمامي برنامه براي استفاده در گوشي‌هاي گوناگون كه داراي تفكيك‌پذيري متفاوت هستند

4 ــ فيلتر كردن فهرست روي مطلب مورد نظر

5 ــ نمايش شماره خطوط و انتقال سريع به خط مورد نظر در متن

6 ــ درج نشاني در فهرست و در متن.

اين موسسه به‌زودي نرم‌افزارهاي بعدي خود را، شامل مفاتيح‌الجنان (عربي)‌، صحيفه سجاديه (به سه زبان عربي، فارسي و انگليسي)‌و قرآن كريم، با امكانات خاصي به‌صورت رايگان منتشر خواهد ساخت. ‌‌نسخه رايگان اين نرم‌افزار را از سايت مبين‌موبايل دريافت كنيد:

 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
بحران اقتصاد بين‌الملل و تاثير آن بر منبع‌باز
100955729591.jpg

وضع اقتصاد جهان ناپايدار شده و همانند دماي هواي پاييزي در حال سقوط است. نمودار قيمت سهام‌هاي شركت‌هاي معتبر كامپيوتري در بورس‌هاي اصلي دنيا مثل سرسره سرازير است و هر شركت و نهادي نيز كه در اين حوزه فعاليت مي‌كند، جدا از اين اتفاق نيست.
اين وضعيت مي‌تواند تاثيرات بلندمدت و كوتاه‌مدتي روي بازار و جامعه منبع‌باز داشته باشد. در كوتاه‌مدت، كه منظور دو سه ماه آينده است، زندگي به‌كام بسياري تلخ خواهد بود، بسياري از شركت‌هاي بزرگ در صدد تعديل نيرو برمي‌آيند و ميل به خريد، ميل به تهيه خدمات و در كل ميل به خرج كردن، به هر دليلي كاهش مي‌يابد.

اما در صورتي كه نگاهي به دورتر داشته باشيم، و جنبه بلندمدت اين موضوع را عميق‌تر نگاه كنيم، در اين صورت در مي‌يابيم كه اخبار خوب در راه است. چرا كه هم‌اكنون آن دسته از شركت‌هاي تجاري كه در كليه حوزه‌ها فعاليت مي‌كنند (به‌جز دولت كه در تهيه نرم‌افزارهاي خود جنبه قيمت را در نظر نمي‌گيرد) كمابيش نگران هزينه‌هاي بعضا سرسام‌آور خود در حوزه فناوري اطلاعات هستند. از اين‌رو به‌دنبال كاستن و صرفه‌جويي از هزينه‌ها، به‌طور قطع منبع‌باز و نرم‌افزارهاي از اين دست، گزينه‌اي مناسب براي اين شركت‌ها خواهد بود. ضمن آن‌كه نرم‌افزارهاي منبع‌باز نيز، به‌خاطر كم بودن هزينه دستيابي و همچنين مهم‌ترين مولفه‌شان كه همان منبع‌باز بودن باشد، بسيار جذاب‌تر از نرم‌افزارهاي پنهاني و كدهاي مخفي شركت‌هاي تجاري به‌حساب مي‌آيند. اگر بشود نرم‌افزاري را بدون پول دادن استفاده كرد، اين عالي است!

اما شركت‌هايي كه در حوزه خدمات و پشتيباني‌هاي تجاري نرم‌افزارهاي منبع‌باز فعاليت‌ مي‌كنند، بيشتر از جوامع منبع‌باز و همچنين مصرف‌كنندگان در معرض موج بحران اقتصادي به‌شمار مي‌آيند، رقابت براي بودن در بازار بيشتر است و تاثير اقتصاد نامطلوب بيشتر در ميان اين شركت‌ها باقي مي‌ماند.

برد بازار با قيمت پايين‌تر
شركت‌هاي لينوكسي در مقابله با شركت‌هايي كه نرم‌افزارهاي داراي حق‌كپي را توليد مي‌كنند، در بخش قيمت همواره برتري خود را به اثبات رسانيده‌اند، به‌ويژه با توجه به بحران اقتصادي فعلي، برتري قيمت گزينه‌اي بسيار مهم و موثر خواهد بود. هزينه پياده‌سازي پروژه‌هاي لينوكسي تقريبا يك‌دهم هزينه نرم‌افزارهاي منبع‌بسته است و هر مدير فناوري اطلاعاتي به‌طور قطع بودجه را در فهرست دغدغه‌هايش دارد.

جوئل برمن، مدير استراتژي بازاريابي ردهت هم همين اعتقاد را دارد. لينوكس مي‌تواند روح دوباره‌اي به بدن سرورهاي كهنه شركت‌ها ببخشد.

زيمبرا (Zimbra) كه نرم‌افزاري است براي مديريت ايميل و تقويم‌ها كه بزرگترين رقيب نرم‌افزار مبادلات مايكروسافت (Microsoft Exchange) به‌شمار مي‌آيد. تنها سال گذشته از ده هزار مشتري به سي هزار مشتري رسيده است.

خطر درست پشت پيچ بعدي است
اين مطالب، همواره فعالان حوزه منبع‌باز را دلگرم مي‌كند، اما نبايد از اين موضوع نيز غافل شد كه با توجه به گسترده‌تر شدن علايق به منبع‌باز و همچنين جلب توجه رسانه‌ها و شركت‌ها به اين فرصت بكر، مي‌توان حضور شركت‌ها و نهادهايي را (كه به‌نام منبع‌باز، تلاش مي‌كنند تا خدمات درخواستي اين حوزه را ارايه كنند) پيش‌بيني كرد و اگر تعداد نارضايان زياد باشد و همچنين شاهد ميزان بالايي از نارضايتي ميان مشتريان شويم، شايد اين مساله باعث فروريختن ساختماني شود، كه آن‌را عده زيادي آجربه‌آجر بنا كرده‌اند.
رانندگي بدون بيمه
يكي ديگر از خطرهايي كه نرم‌افزارهاي منبع‌باز را تهديد مي‌كند (جدا از استفاده عامدانه نادرست از آن) بد ماندن وضعيت اقتصادي است. منبع‌باز تاكنون تنها راه نجات يا شايد تنها راه دور زدن مشكلات مالي مشتريان و همچنين ارائه خدمات ارزان‌تر بوده است؛ اما اگر نرم‌افزار منبع‌باز به مسائل ديگر سرايت كند چه؟ آيا با ماندگاري بحران اقتصادي، شاهد ارايه وسايل الكترونيكي خواهيم بود كه بدون ضمانت عرضه مي‌شوند؟ بدتر از آن نيز ممكن است پيش بيايد: اگر بدانيم كه نرم‌افزاري كه در اختيار داريم، همواره به نيازهايمان پاسخ مي‌دهد و براي مدت بسيار طولاني هيچ نيازي به دريافت خدمات پولي نخواهيم داشت. در اين صورت آيا شركتي كه خدمات مرتبط با اين نرم‌افزار را ارائه مي‌كند، باز هم به توزيع صادقانه يك نرم‌افزار عالي خواهد پرداخت؟

اين موضوع براي شركت‌هاي كوچكي كه شايد بدون پول مشتري دوام نياورند، بسيار خطرساز است. بسياري از شركت‌ها و سازمان‌ها در بستن قرارداد محتاط عمل مي‌كنند و ممكن است يك يا دو سال بدون بستن قرارداد با سيستم كار كنند. در اين صورت شركت‌هايي كه فعاليت منبع‌باز دارند، زير بار اين‌كه شركت‌هاي كوچكي هستند، دفن خواهند شد؛ به‌ويژه در بحران اقتصادي فعلي كه مهم‌ترين چيز براي شركت‌ها اين است كه نرم‌افزار را رايگان مصرف كنند.


@@@@

خواندن كتاب‌هاي .chm‌
به‌طور كلي بخش عظيمي از كاربران فعلي لينوكس را دانشگاهيان تخصيص مي‌دهند.
در كشور ما، با توجه به گران بودن كتاب‌هاي منبع و عدم توانايي اكثر دانشجويان به تهيه اين كتب، خواندن كتاب الكترونيكي رواج يافته است. سهم عمده‌اي از كتاب‌هاي تخصصي كامپيوتر را كتاب‌هاي ‌.chm (Microsoft Compiled .Html)‌ تشكيل مي‌دهد. از آ‌ن‌جا كه خواندن اين كتاب‌ها به‌طور پيش‌فرض در لينوكس غيرممكن است، با كمك اين روش مي‌توان كتاب‌هاي .‌chm‌ را در لينوكس نيز مطالعه كرد. براي اين كار يكي از روش‌هاي زير را (بسته به نوع توزيع خود) امتحان كنيد:

اگر از ‌Gnome‌ استفاده مي‌كنيد:‌

‌sudo aptitude install gnochm

‌اگر از ‌KDE‌ استفاده مي‌كنيد: ‌ ‌

‌sudo aptitude install kchmviewer‌

اگر مي‌خواهيد فايل‌هاي ‌chm‌ را به فرمت استاندارد ‌PDF‌ تبديل كنيد:

‌pdf2sudo aptitude install chm‌

با نصب بسته‌هاي بالا مي‌توانيد در محيط ميزكار خود، فايل‌هاي .‌chm‌ را بخوانيد. براي مطالعه بيشتر درباره اين فرمت مي‌توانيد به دانشنامه آزاد ويكي‌پديا مراجعه كنيد:

wiki/Microsoft
_Compiled_HTML_Help


@@@@

نسخه 64 بيتي فلش براي لينوكسي‌ها
بالاخره شركت ادوبي به اين نتيجه رسيد كه به كاربران لينوكس توجه نشان دهد و نسخه 64 بيتي فلش‌پلير (Flash Player) خود را براي كاربران لينوكس نيز آماده كند. تا قبل از اين كاربران 64 بيتي لينوكس مجبور بودند براي ديدن فلش‌ها به‌كمك NSPlugin و كتابخانه‌هاي 32 بيت از نسخه 32 بيتي اين شركت استفاده كنند.
هر چند، هنوز كاربران فايرفاكس/اوبونتوي 64 بيت با مشكل «مربع خاكستري» روبه‌رو هستند. مشكل هم اينجاست كه بايد حتما مرورگر را بسته و مجددا باز كنيد وگرنه به‌جاي تصاوير فلش مربعي خاكستري در صفحه نمايش داده خواهد شد.

البته، اين نسخه تنها با پشتيباني زبان انگليسي ارائه شده است و ادوبي اظهار داشته تنها بازخوردهايي كه به‌زبان انگليسي است مدنظر قرار خواهد داد، اما به‌زودي تمامي ويژگي‌هاي يك نسخه 32 بيت را شامل خواهد شد.

منبع: Softpedia.com
100955730012.jpg
اوبونتوي مسلمانان هم آمد
بالاخره نسخه مسلمانان اوبونتو همزمان با بقيه توزيع‌هاي مبتني بر اوبونتو حاضر شد. اين لينوكس كه تنها روي DVD عرضه مي‌شود، شامل ابزارهايي است كه مناسب با فضا و نيازهاي مسلمانان است. نرم‌افزارهايي چون: WebStrict (براي كنترل اينترنت توسط والدين)؛ نرم‌افزار مطالعه قرآن «ذكر» و همچنين نرم‌افزار منبر براي خواندن و مطالعه قربان به‌طور پيش‌فرض در اين لينوكس نصب هستند. همچنين در مرورگر اينترنت آن از افزونه‌هايي چون افزونه اوقات شرعي، افزونه مناجات براي دعاها، افزونه دانشنامه ثواب استفاده شده است. فضا و رنگ و لعاب اين توزيع لينوكس نيز مناسب با فضاي اسلامي طراحي شده است.
منبع: ubuntume.com




@@@@

نور، صدا، اکشن‌اسکريپت!
100955730477.jpg

اکشن‌اسکريپت 0/3 که به‌اختصار AS3 ناميده مي‌شود، يک زبان اسکريپت‌نويسي بر مبناي ECMAScript است که در اصل براي توسعه سايت‌هاي وب و ايجاد برنامه‌هاي کاربردي اينترنتي استفاده مي‌شود. در واقع، AS3 مسوول برخي از اثرگذار‌ترين و معروف‌ترين وب سايت‌هاي امروزي است.
قابليت‌هاي ويژه AS3 از جمله قدرت بالا و شيي‌گرايي، اين زبان را به انتخاب مناسبي براي بسياري از برنامه‌نويسان تبديل کرده است. پلت‌فرم اکشن‌اسکريپت Adobe Flash Player نام دارد و حاصل برنامه‌نويسي وب با AS3 به‌فرم فايل‌هاي SWF در صفحات وب تعبيه مي‌شود. با اين‌حال AS3 کاربرد‌هاي گسترده و گوناگون ديگري نيز دارد که اغلب از نظر‌ها دور مانده‌اند. برخي از برنامه‌هاي کاربردي پايگاه داده‌ها مانند آلفا فايو و برنامه‌هاي کاربردي روباتيک و حتي برخي کيت‌هاي کنترلي ازقابليت‌هاي اين زبان بهره‌مند شده‌اند.
پيدايش
اکشن‌اسکريپت در ابتدا توسط شرکت ماکرومديا طراحي شد. در سال 2005 پس از آن‌که ادوبي مالکيت ماکرومديا را به‌دست آورد، مالکيت AS3 را نيز دراختيار گرفت. طراحي اوليه اکشن‌اسکريپت به‌منظور کنترل پويانمايي‌هاي دوبعدي ساخته شده در ادوبي‌فلش که پيش از آن ماكرومديافلش ناميده مي‌شد، انجام شد. سپس نسخه‌هاي بعدي قابليت‌هاي ديگري را به اين نسخه اوليه افزودند که امکان توسعه بازي‌هاي تحت وب و برنامه‌هاي کاربردي اينترنتي پيچيده با قابليت‌هاي چندرسانه‌اي (مانند ويديو و صدا) را فراهم مي‌کند. اکشن‌اسکريپت در آغاز پيدايش، تنها يک زبان اسکريپت‌نويسي بود و سه نسخه اول آن تنها شامل يک سري امکانات بسيار ابتدايي براي تعامل ميان برنامه و کاربر در اختيار برنامه‌نويس قرار مي‌دادند. توسعه‌دهندگان کد‌هاي فلش در ابتدا تنها قادر بودند دستورات ابتدايي را که "action" ناميده مي‌شدند در برنامه قرار دهند و اين دستورات را به دکمه‌ها يا فريم‌هاي برنامه متصل کنند. مجموعه اين دستورات عبارت بودند از: کنترل‌هاي جهت و دستورات ساده‌اي مانند "play"، "stop"، "getURL" و "gotoAndPlay".
با انتشار Flash 4 در سال 1999 اين مجموعه دستورات ساده به يک زبان اسکريپت‌نويسي کوچک تبديل شد. قابليت‌هاي جديدي که به اين مجموعه دستورات اضافه شدند عبارتند از: متغيرها، عبارات، عملگرها، عبارات شرطي و حلقه‌هاي تکرار. در زبان اکشن‌اسکريپت، مجموعه دستورات "اکشن‌ها" ناميده مي‌شوند.

نسخه‌هاي پيشين اين زبان (AS1, AS2)، امکان خلق برنامه‌هاي کاربردي اينترنتي برجسته‌اي را براي طراحان و توسعه‌دهندگان اين نوع برنامه‌ها فراهم کردند. اما اين‌که اکشن‌اسکريپت 0/3 را تنها نسخه بعدي نرم‌افزار بدانيم، به‌معناي دست‌کم گرفتن قابليت‌هاي آن است؛ چرا که نرم‌افزار کنوني به‌مراتب پيشرفته‌تر، قدرتمندتر و تواناتر از نسخه‌هاي قبلي است. اکشن‌اسکريپت 0/3 امکان ايجاد برنامه‌هاي بزرگ‌تر و پيچيده‌تر را با سرعت بيشتر و کارايي بالاتر فراهم مي‌کند.

ويژگي‌ها و قابليت‌ها
اکشن‌اسکريپت 0/3 از دوبخش تشکيل مي‌شود: زبان برنامه‌نويسي که هسته اصلي آن را تشکيل مي‌دهد و Flash Player API. بخش زبان بلوک‌هاي ساختاري اصلي زبان برنامه‌نويسي نظير عبارت‌ها، ساختار‌هاي شرطي، حلقه‌هاي تکرار و تبديل انواع را تشکيل مي‌دهد در حالي‌که Flash Player API از کلاس‌هايي ساخته شده است که توابع خاص فلش‌پلير را در دسترس برنامه‌نويس قرار داده و آنها را به نمايش مي‌گذارند.

اکشن‌اسکريپت 0/3 ميزبان ويژگي‌هاي جديد و قدرتمندي است که مي‌توانند فرايند توسعه کد را به‌ميزان قابل توجهي سرعت بخشند. اکشن‌اسکريپت با پشتيباني از عبارات منظم عمليات قدرتمند متعددي را بر روي فايل‌هاي متني امکان‌پذير مي‌سازد. براي مثال ECMAScript يا E4X، که براي XML طراحي شده است، فايل‌هاي XML را به يک نوع داده‌اي ساده و قابل درک تبديل کرده و به‌اين ترتيب پردازش XML را به‌نحو چشمگيري آسان مي‌کند. در اکشن‌اسکريپت 0/3 ابزار جديدي تحت عنوان Display List API ارايه شده است که کار با اشياي ويژوال را ساده و قابل اطمينان مي‌کند. مدل استاندارد مديريت رويدادها موسوم به DOM شيوه گفتگوي اشيا با يکديگر و پاسخ‌گويي آنها به يکديگر را در زمان اجرا بهبود بخشيده است. اين موارد فقط بخش کوچکي از قابليت‌هاي اکشن‌اسکريپت 0/3 را تشکيل مي‌دهند.

قابليت‌هاي زبان
اکشن‌اسکريپت 0/3 وجوه زبان هسته اکشن‌اسکريپت 0/2 را با استاندارد ECMAScript سازگار ساخته و قابليت‌هاي جديد يا گسترش يافته‌اي را به زبان افزوده است. در اکشن‌اسکريپت 0/2 بسياري از موارد خطاي زمان اجرا بدون اطلاع برنامه‌نويس و در سکوت از برنامه حذف مي‌شدند. به اين معنا که فلش‌پلير آن دسته از اجزاي ويژوال برنامه را که کد آنها داراي خطاهاي قابل چشم‌پوشي بود، نشان نمي‌دادند. اين مورد از مزاياي اکشن‌اسکريپت در مقايسه با نسخه‌هاي اوليه JavaScript به شمار مي‌رفت، زيرا جاواسكريپت از حذف اين موارد خودداري مي‌کرد و اجزاي ويژوال مانند Dialog box‌ها را به‌همان شکل ناقص در جستجوگر وب نشان مي‌داد. با اين حال فقدان سيستم گزارش خطا، ديباگ کردن برنامه‌هاي اکشن‌اسکريپت را دشوار مي‌ساخت. در اکشن‌اسکريپت 0/3 براي حل اين مشکل چاره‌انديشي صورت گرفته است و سيستم ديباگ بهبود يافته، با دنبال کردن مسير خطا‌ها در پشته برنامه، خطا را با ذکر شماره خط مربوط گزارش کرده و رفع آن را به‌سرعت ممکن مي‌سازد.
مزايا و معايب
مهم‌ترين مزيت پلت‌فرم فلش اين است که وب سايت طراحي شده با استفاده از آن در همه ماشين‌ها و تحت همه سيستم عامل‌هاي موجود، منظره يکساني دارد. فلش امکانات منحصربه‌فردي را براي کنترل رابط كاربر در اختيار برنامه‌نويس قرار مي‌دهد. اکنون فلش به سيستمي بي‌رقيب براي طراحي سايت‌‌هايي که پويانمايي‌هاي سنگين دارند، تبديل شده است. قابليت پخش مجدد فايل‌هاي صوتي و ويديويي توسط کاربر بدون نياز به نصب plug-inهاي اضافه از دلايل اين بي‌رقيب بودن است. از مزاياي ديگر اکشن‌اسکريپت مي‌توان به پشتيباني زبان از امنيت نوع داده‌اي، که نگهداري کد را آسان مي‌کند اشاره کرد. کدنويسي در اين زبان از ديگر زبان‌هاي برنامه‌نويسي به‌مراتب ساده‌تر است. توسعه‌دهندگان کد مي‌توانند کدهايي با کارايي بالا و پاسخ گويي مناسب به نيازهاي کاربر بنويسند.

هم‌اكنون بزرگترين اشکالي که به اين سيستم وارد است، قابل مشاهده نبودن فايل‌ها روي ابزار‌هاي ديگر مانند تلفن همراه و کنسول‌هاي بازي است. از سوي ديگر، برخي از برنامه‌نويسان و اعضاي جامعه فلش، اکشن‌اسکريپت 0/3 را "سخت" و پيچيده توصيف مي‌کنند. آنها ادعا مي‌کنند که درک و يادگيري آن به‌مراتب سخت‌تر از نسخه‌هاي قبلي است و اين مساله در مورد برنامه‌نويسان و دانشجوياني که پيشتر با نسخه‌هاي قبلي کار نکرده‌اند، جدي‌تر است تا آنجا که برخي از استادان دانشگاه‌ها به تدريس AS1 و AS2 به‌جاي AS3 روي آورده‌اند. از سوي ديگر برنامه‌نويسان حرفه‌اي مدعي هستند که ميزان کدي که بايد براي انجام هر عملي نوشته شود، به‌مراتب بيش از زبان‌هاي ديگر است و همان‌طور که همه ما مي‌دانيم، سرعت اجراي برنامه با تعداد خطوط آن رابطه مستقيمي دارد. بنابراين کارايي برنامه‌هاي نوشته شده با استفاده از AS3 به مهارت و تجربه برنامه‌نويس بستگي دارد.

با اين همه بررسي‌هاي دقيق گروهي از اعضاي جامعه فلش نشان مي‌دهد که آنچه ترس و واهمه برنامه‌نويسان را در پي داشته است، حجم انبوه ويژگي‌هاي جديدي است که در AS3 ارايه شده‌اند و مبناي واقعي ندارد. به‌عنوان مثال، نوع‌هاي داده‌اي درAS1 بسيار ساده و از اساسي‌ترين نوع‌هاي داده‌اي هستند که عبارتند از: String که کاراکترهاي منفرد و رشته‌هايي از کاراکترها را مي‌پذيرد، Number که هر نوع داده عددي را پشتيباني مي‌کند، Boolean که يک نوع داده‌اي باينري ساده است و Object که با استفاده از آن هر نوع داده پيچيده‌اي را مي‌توان تعريف کرد. با استفاده از Object مي‌توان متدها، توابع و اشياي ديگر را تعريف کرد و يا آنها را گروه‌بندي کرد. در حالي که در AS3، بيش از پانزده نوع داده‌اي وجود دارد که برخي از آنها مانند MovieClip انحصاري هستند و در زبان‌هاي ديگر يافت نمي‌شوند.

از آنجايي که برنامه‌هاي کاربردي مختلف از توانايي‌ها و قابليت‌هاي متفاوتي استفاده مي‌کنند، انجام هيچ پروژه‌اي مستلزم تسلط به همه اين قابليت‌ها نيست و هر برنامه‌نويسي بايد به تناسب نياز‌هاي خود در ارتباط با پروژه‌اي که در دست اجرا دارد تنها بخشي از اين قابليت‌هاي جديد را فرا گيرد. به‌عنوان مثال، اگر بخواهيم يک برنامه کاربردي با ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد ايجاد کنيم آنچه لازم است بدانيم برنامه‌نويسي شيي‌گرا و کار با قالب کاري مربوط به برنامه‌هاي کاربردي است که اير (AIR) ناميده مي‌شود. در اين صورت ما نيازي به دانستن توابع مربوط به کار با فايل‌هاي ويديويي مانند play() و stop() نداريم.

مشکل عدم دسترسي يا مشاهده فايل‌ها در تلفن‌هاي همراه با استفاده از پلت‌فرم موسوم به Flash Light مرتفع شده است. فلش‌لايت فناوري است که اختصاصا براي تلفن‌هاي همراه و دستگاه‌هاي الکترونيک به‌وجود آمده است و از فلش و اكشن اسكريپت پشتيباني مي‌کند. نسخه کنوني فلش‌لايت، که Flash Light 3 نام دارد، از Flash 8 و ActionScript 2.0 و همچنين پخش مجدد ويديو‌هاي .FLV پشتيباني مي‌کند. اما مساله مربوط به‌عدم قابليت حمل کد همچنان به‌قوت خود باقي است و به‌نظر مي‌رسد تا رسيدن به يک سيستم واحد که مانند جاوا مستقل از پلت‌فرم روي هر سيستمي قابل اجرا باشد راه و زمان درازي در پيش است.


@@@@

توجه به استاندارد، احترام به برنامه‌نويسي
100955731060.jpg

هنگام به وجود آمدن و طراحي يك زبان برنامه‌نويسي و يا پس از آن كه كاملا طراحي شد و مورد استفاده قرار گرفت، گروهي از طراحان و پديدآورندگان آشنا به آن زبان و متخصص برنامه‌نويسي گردهم مي‌آيند و به استانداردسازي آن زبان مي‌پردازند و پس از آن، قوانين تصويب شده و تاييد شده را به طور همگاني اعلام مي‌كنند تا هر ابزار يا كامپايلر جديدي كه براي آن زبان در نظر گرفته مي‌شود، با توجه به استانداردهاي آن زبان طراحي شود.
بعد از آن كه زبان استاندارد شد، اگر شخص يا موسسه‌اي اقدام به طراحي ابزار يا كامپايلري مربوط به آن زبان كرد، در صورتي محصول او يك محصول قابل قبول و استاندارد به شمار مي‌رود كه در آن اصول و استانداردهاي آن زبان رعايت شده باشد. اين كه برنامه جديد چه ويژگي‌هايي به محيط عملياتي يا به ابزارهاي برنامه و يا حتي به پياده‌سازي زبان اضافه مي‌كند، مي‌تواند موجب برتري و تمايز آن از ساير ابزارها شود؛ اما رعايت اصول پايه‌اي براي همه طراحان الزامي است و كاربران نيز بايد در انتخاب ابزار يا كامپايلر مورد استفاده خود، اين مساله را در نظر داشته باشند.
مستندات زبان
هم براي كساني كه مي‌خواهند كامپايلر جديد براي يك زبان طراحي كنند و هم براي اشخاصي كه قصد دارند به برنامه‌نويسي با آن زبان بپردازند لازم است، مستندات مربوط به آن زبان را مطالعه كنند. در كنار مستندات مربوط به زبان استاندارد، مطالعه راهنماي كامپايلر مورد استفاده نيز براي برنامه‌‌نويسان لازم است.

در يك زبان برنامه‌نويسي، برخي مسائل در استاندارد زبان آمده است و برخي ديگر به طور قراردادي بين توسعه‌دهندگان كامپايلر رعايت مي‌شوند. در كنار آن، برخي مسائل نيز ممكن است از كامپايلري به كامپايلر ديگر متفاوت باشد. به عنوان يك مثال نادقيق ممكن است حد پايين يك آرايه در يك زبان، در استاندارد آن ذكر شده باشد. مثلا انديس آغازين در زبان C++ همواره صفر است؛ اما در پاسكال، يك آرايه مي‌تواند از هر انديس ديگري آغاز شود؛ اما ممكن است مقداردهي اوليه به هنگام تعريف آرايه در استاندارد ذكر نشده باشد.

در اين گونه موارد گاهي در برخي از پياده‌سازي‌ها به هنگام تعريف آرايه، به عناصر آن به صورت خودكار و پيش‌فرض مقدار صفر، نسبت داده مي‌شود. اما در پياده‌سازي ديگر آن زبان توسط شركت ديگر ممكن است مقادير عناصر به همان صورت رها شده و برنامه‌نويس را موظف به مقداردهي اوليه كند. يا به عنوان مثال ديگر ممكن است در يك پياده‌سازي از زبان به هنگام خواندن يك ركورد از فايل، اشاره‌گر فايل بعد از خواندن ركورد به ركورد بعد پرش كند و منتظر دستور بعدي خواندن بماند و در پياده‌سازي ديگر آن زبان، به هنگام خواندن ركورد از فايل ابتدا به ركورد بعد رفته و بعد عمل خواندن انجام شود. البته بعضي از اين ريزه‌كاري‌ها با يك آزمون و خطاي ساده قابل كشف است. اما دانستن استاندارد زبان در آن مورد به برنامه‌نويس در ساخت يك برنامه استاندارد و بدون اشكال كمك خواهد كرد.

تفاوت بين استانداردها
همانطور كه گفتيم يك استاندارد زبان توسط گروه‌هايي از متخصصان و طراحان زبان تبيين و باعث مي‌شود كه يك اسكلت ثابت براي زبان تعيين شده و موجب يكنواختي پياده‌سازي‌هاي مختلف آن زبان شود. اما بعضي شركت‌هاي بزرگ كه يك پياده‌سازي از آن زبان را ارائه مي‌كنند، علاوه بر رعايت استانداردهاي آن زبان، براي امكانات اضافه و جانبي آن زبان نيز استانداردهاي خاص خود را وضع مي‌كنند و آنها را در مستندات خود عرضه مي‌كنند. مثلا 2 شركت بزرگ بورلند و مايكروسافت، دو پياده‌سازي بزرگ و محبوب از زبان++ c عرضه كرده‌اند و در آن علاوه بر قوانين اصلي زبان، قوانين خاص خود را نيز به كار گرفته‌اند. حال ممكن است به علت گستردگي استفاده كامپايلرهاي اين 2 شركت شركت‌هاي ديگر نيز ابزارهاي خود را علاوه بر استاندارد اصلي زبان، با استاندارد يك يا چند شركت بزرگ ديگر سازگار كنند.

توجه به قراردادها و قوانين يك زبان مساله‌اي است كه هم بايد از جانب شركت‌هاي پياده‌ساز زبان و هم برنامه‌نويسان آن زبان مورد توجه قرار گيرد. در غير اين صورت ابزارهاي شركت‌ها، محبوبيت پيدا نمي‌كنند و برنامه‌نويسان نيز در توسعه نرم‌افزارهاي خود دچار مشكل مي‌شوند. در آينده سعي خواهيم كرد درباره مشكلات مربوط به برنامه‌نويسي در اين زمينه كمي بيشتر صحبت كنيم.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
Flash develop
100955731299.jpg

همان‌طور كه مي‌دانيد اكشن اسكريپت پيش از اين به عنوان يك زبان شناخته نشده بود و تنها به اين منظور به وجود آمد كه برخي امكانات محاوره‌اي به طرح چند رسانه‌اي Flash ببخشد، اما در حال حاضر بسياري از امكانات يك زبان برنامه‌نويسي كامل از جمله مفهوم شيء‌گرايي به آن اضافه شده است كه موجب مي‌شود آن را به عنوان يك زبان به رسميت بشناسسيم. به همين دليل انتظار مي‌رود براي آن ابزارهاي مختلفي عرضه شود كه كار با آن را ساده كرده و كاربر را به سمت توليد برنامه‌هاي بدون اشكال يا حتي‌الامكان، كم اشكال هدايت كند.
يكي از محبوب‌ترين و كاراترين نرم‌افزارهاي موجود در وب براي ساده ساختن و پياده‌سازي پروژه‌هاي اكشن اسكريپت، Flash developنام دارد كه يك نرم‌افزار كاملا رايگان و متن باز است. گرچه محيط نرم‌افزار Flash بسياري از قابليت‌ها را براي كار با اكشن اسكريپت در نظر گرفته است، اما عده بسياري نيز به خاطر سادگي كار با Flash develop و توانايي‌هاي خاص اين نرم‌افزار ترجيح مي‌دهند كارهاي خود را با استفاده از اين برنامه انجام دهند.
امكانات و قابليت‌‌ها
نرم‌افزار Flash Develop تنها مخصوص اكشن اسكريپت ساخته شده است. در واقع يك ويراستار توانمند براي زبان‌هاي مرتبط از جمله HTML XML, MXML, Haxe, نيز به شمار مي‌رود. لازم به ذكر است كه MXML و Haxe نيز زبان‌هاي مشابهي هستند كه درجاي مناسب در مورد آنها نيز صحبت خواهيم كرد.

عده‌‌اي معتقدند كه اين نرم‌افزار يكي از بهترين ويراستارهاي سندهاي تحت وب است. زيرا اولا رايگان و سريع است و ثانيا كليه امكاناتي را كه يك ويراستار در اختيار كاربرانش قرار مي‌دهد، از جمله Autocomplete، توليدكد، Syntax highlighting، جستجو و جايگزيني و ... را در بردارد. علاوه بر جستجو در مستندات باز شده در محيط برنامه امكان جستجو در فايل‌هاي ديگر موجود در ديسك نيز وجود دارد.

اين نرم‌افزار از پروژه‌هاي ساخته شده در نرم‌افزارهاي بزرگي چون Adobe Flash CS3، Flex SDK، Mtasc/haxe+swfmill، Adobe Air و... نيز پشتيباني مي‌كند.

از ديگر امكانات اين برنامه، بررسي معتبر بودن كد به هنگام برنامه‌نويسي است كه كاربر را قادر مي‌سازد بدون نياز به كامپايل برنامه خود، خطاي موجود در برنامه را تا حدي كشف و اشكال آن را برطرف كند. اين يكي از امكاناتي است كه IDE‌هاي بزرگ و مطرح دنيا براي برنامه‌نويسان خود در نظر مي‌گيرند. پس از تكميل كد، تنها با فشار دكمه Ctrl + Enter برنامه مستقيما به فايل swf تبديل شده و قابل به كارگيري در هر پروژه تحت وب خواهد بود.

اين ابزار از نگارش‌هاي 2 و 3 اكشن اسكريپت پشتيباني مي‌كند. براي آشنايي بيشتر با اين برنامه و دريافت آخرين نسخه از آن به طور كاملا رايگان مي‌توانيد به آدرس
www.flashdevelop.org مراجعه كنيد. حجم اين نرم‌افزار كمتر از 4 مگابايت بوده و وابسته به Microsoft .net framework نسخه 2 است.

@@@@

بانكداري با استفاده از تلفن همراه ‌ ‌
موبايل بانك
100955731680.jpg

امروزه يكي از شيوه‌هاي نوين مورد توجه در عرضه خدمات بانكي، ارائه خدمات با استفاده از تلفن همراه است و با وجود آن‌كه عمر استفاده از تلفن‌هاي همراه براي انجام عمليات بانكي و مالي بيش از پنج سال نيست، اما باز هم پيشرفت‌هاي مهمي در اين زمينه صورت گرفته و نويددهنده گسترش بسيار زياد اين شيوه جديد بانكداري الكترونيكي در آينده است به‌گونه‌اي كه بيشتر كشورهاي جهان در عرصه بانكداري و خدمات مالي خود سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني انجام داده‌اند. ‌ ‌
تعريف موبايل بانك
آنچه به‌طور عمومي به‌عنوان تعريف موبايل بانك1‌ ‌در متون بانكداري و مالي ارائه شده، به‌كارگيري تلفن‌هاي همراه در دريافت خدمات بانكي و مالي است. بدين معنا كه موسسه يا بانك عامل مي‌تواند خدمات خود را از طريق اينترنت در اختيار مشتريان قرار دهد و مشتريان براي دريافت خدمات مورد نياز خود مي‌توانند، با اتصال به اينترنت از طريق تلفن‌هاي همراه خود، خدمات عرضه شده بانك يا موسسه عامل را مستقل از زمان و مكان دريافت كند.
اما آنچه در تعريف موبايل بانك مورد توجه قرار مي‌گيرد، انواع خدمات ارائه شده و انواع شيوه‌هاي ارائه خدمات در قالب بانكداري از طريق تلفن همراه يا به‌عبارتي موبايل بانك است.

در اين زمينه آنچه بيشتر در تعريف بانكداري از طريق تلفن همراه در انواع خدمات ارائه شده و شيوه‌هاي آن مورد توجه قرار مي‌گيرد در شكل ساده آن امكان مشاهده تراز حساب توسط مشتري از طريق دريافت پيامك توسط بانك عامل است كه روي صفحه تلفن همراه مشتري قابل مشاهده است و مشتري با دريافت آن مي‌تواند بدون نياز به مراجعه مستقيم و يا بدون متوسل شدن به شيوه‌هاي ديگر خدمات بانكي از قبيل اينترنت، رايانه و ... از آخرين وضعيت حسابهاي خود مطلع شود.

شيوه اشاره شده در بالا به‌عنوان ساده‌ترين شيوه عرضه خدمات موبايل بانك شناخته شده است. اين قبيل عرضه خدمات موبايل بانك تنها به امكان ارتباط بين بانك و تلفن‌هاي همراه مشتريان بانك بستگي دارد. در واقع چنين شيوه عرضه خدمات موبايل بانك همانند ارتباطات تلفني يا پيامك بين خود مشتريان است با اين تفاوت كه در يك طرف به‌جاي مشتري دوم، بانك عامل قرار مي‌گيرد.

در اين شيوه خدمات موبايل بانك، مشتريان فقط مي‌توانستند آخرين وضعيت صورت‌حسابشان را دريافت كنند در حالي كه مشتريان نياز به ديگر خدمات مالي و بانكي از جمله نقل‌وانتقال وجوه، پرداخت وجوه، معاملات سهام، پرداخت قبوض و غيره داشتند.

در مسير رفع اين مشكل، با پيشرفت فناوري و به‌كارگيري سيستمهاي ارتباطي جهان بي‌سيم چون ‌WAP‌2‌ ‌و سيستم ارتباط بي‌سيستم جهان جاوا در قالب پشتيباني خدمات‌دهي جهاني بسته راديويي3‌ ‌و همچنين توليد تلفن‌هاي همراه با قابليت اتصال به شبكه جهاني و سيستم‌هاي ارتباطي بي‌سيم و اينترنت، اين امكان فراهم شد كه انواع مختلفي از خدمات بانكي و مالي همچون نقل‌وانتقال بين حساب‌ها، معاملات و دادوستدهاي بازار سهام، آگاهي از موجودي حساب‌ها بدون نياز به‌دريافت پيامك و همچنين پرداخت وجه با استفاده از تلفن‌هاي همراه عملي شود. در واقع با چنين پيشرفتي در عرضه ارائه خدمات بانكي از طريق تلفن‌هاي همراه روزبه‌روز باعث توجه بيشتر به اين شيوه بانكداري شد، به‌گونه‌اي‌كه امروزه به‌دليل كم‌هزينه بودن و بالا بودن امنيت دريافت خدمات مالي و بانكي از طريق تلفن‌هاي همراه به‌عنوان نخستين و بنيادي‌ترين گام موفقيت در عملي شدن تجارت الكترونيكي در هر كشوري شناخته شود.

در مجموع، با توجه به هزينه چندين بانك و موسسه مالي معتبر جهان، مي‌توان خدمات ارائه شده يا قابل دريافت در شيوه موبايل بانك را در موارد زير خلاصه كرد:

خدمات ارائه شده
در سيستم بانكداري تلفن همراه
1– امكان دريافت انواع اطلاعات مربوط به حساب مشتري: مشتري بانك يا موسسه مالي مي‌تواند انواع اطلاعات مربوط به‌حساب خود را از قبيل آخرين مانده حساب‌ها، تعداد معين و مشخص مبادلات پاياني، و تمام مبادلات انجام شده در يك مقطع زماني را با استفاده از تلفن همراه خود دريافت كند.

2– خريد از فروشگاه‌ها، پرداخت هزينه‌ها در هتل‌ها و ساير مراكز خدماتي: مشتري بانك مي‌تواند در دريافت خدمات مورد نياز خود به‌جاي پرداخت مستقيم وجه نقد از طريق گوشي تلفن همراه به پرداخت هزينه خدمات يا محصولات خريداري شده خود بپردازد. ‌ ‌

3– مشاهده وضعيت بازار اوراق بهادار و انتقال خريد و فروش اوراق بهادار از طريق تلفن همراه اينترنت: مشتريان استفاده كننده از خدمات بانكداري از طريق تلفن همراه مي‌توانند با اتصال به اينترنت، وضعيت بازار اوراق بهادار را از قبيل بازار سهام و اوراق قرضه مشاهده كنند و حتي در صورت تمايل مي‌توانند با دريافت رمز خريد از كارگزاري بورس اوراق بهادار و برقراري ارتباط با آنان خريد و فروشهاي اوراق بهادار مورد نياز خود را انجام دهند. ‌

‌4– خدمات چك: مشتريان استفاده كننده از خدمات بانكداري از طريق تلفن همراه مي‌توانند با اتصال به اينترنت و ارتباط با بانك عامل، از خدمات مرتبط با چك نيز بهره‌مند شوند، بدين معنا كه مشتريان در صورت نياز به خدمات مرتبط با چك از طريق تقاضاي دسته چك، چك بانكي، وصول چك يا توقيف چك و ... مي‌توانند از طريق تلفن همراه اينترنتي خود، تقاضاي خدمات از بانك عامل كرده و در اسرع وقت و با سرعت عمل بالا، خدمات مورد تقاضاي خود را دريافت كنند.

5– امكان پرداخت انواع قبوض از طريق تلفنهاي همراه در قالب موبايل بانك: مشتريان استفاده‌كننده از خدمات بانكي تحت شيوه موبايل بانك مي‌توانند انواع قبوض از قبيل قبضهاي تلفن، برق، گاز، جريمه، عوارض و غيره را با اتصال به اينترنت از طريق تلفن همراه و وارد شدن به سايت خدمات بانكداري تلفن همراه و وارد كردن رمز خود پرداخت كنند.

در پرداخت قبوض، مشتريان بانك علاوه بر وارد كردن رمز خود نياز به وارد كردن شماره قبوض و مبلغ آن و همچنين اداره يا سازمان صاحب قبوض نيز دارند و اين بخش در راهنماي بالاي صفحه كاملا آورده مي‌شود و مشتريان تنها سازمان صاحب قبض را از بين سازمانهاي مندرج در صفحه اصلي انتخاب مي‌كنند.

در كل خدماتي كه در شيوه موبايل بانك ارائه مي‌شود، بيشتر از آن چيزي است كه در موارد فوق ذكر شد. از جمله ديگر خدمات عرضه شده به مشتريان مي‌توان به امكان دريافت وجه حقوق و دستمزد، امكان دريافت وضعيت انواع حساب‌ها در زمان‌هاي دلخواه، اشاره كرد.

منابع:
[1]‎‎‎ Deva, Vasu, E –Banking,? New Delhi?, 2003.
[2]‎‎‎ Efraim Turban, David King, Electronic Commerce 2004,? Geac Computer Corporation Ltd, 2004.
[3]‎‎‎ Gautam Ivatury, Mark Pickens, Mobile Phone Banking,? Unfoundation, 2004.

[4] محمد مهدي شيرازي، بررسي امكان سنجي ايجاد بانكداري الكترونيكي در بانك سپه، پايان نامه كارشناسي ارشد اقتصاد، دانشگاه اقتصاد و امور مالي، 1382.

[5] فرنود حسني، بانكداري الكترونيكي و جريان اصلاحات راهبردي در **** بانكي كشور، تهران، 1383.

[6] www.Ebi.org

پي‌نوشت

1. Mobile Banking

2. Wireless Application Protocol

3. ‌General Packed Radio Service(GPRS)


@@@@
سال شمار كامپيوتر
100955731809.jpg

1947

جان باردين (John Bardeen)، والتر براتاين (Walter Brattain) و ويليام شاكلي (William Shockley) ترانزيستور را در آزمايشگاه تلفن بلAT&T اختراع کردند. ترانزيستور همان توانايي‌هاي لامپ خلا را دارد با اين تفاوت که کمتر مي‌شکند، توان کمتري مصرف مي‌کند و حرارت کمتري نيز توليد مي‌کند.
دستگاه هاروارد مارک دوم ) (Harvard-Mark II ماشين گران‌قيمتي که بسيار سريع‌تر ازمارک يكم (Mark I) بوده است، دوباره به سرپرستي و راهنمايي هووارد آيکن (Howard Aiken) آغاز به‌كار كرد.

هواپيمايي نورت‌راپ (Northrup) توافقات قرارداد خود را با شرکت الکترونيک کنترل (Electronic Control Co.) براي دستگاه بيناک (BINAC: BINary Automatic Computer) کامل کرد. اين دستگاه، نخستين کامپيوتري بود که از نوار مغناتيسي به‌عنوان حافظه جانبي استفاده مي‌کرد.

سيستم حافظه اف.سي. ويليام (F.C.William)، اختراعي که در سال 1946 ثبت گرديده بود، در مرحله کار قرار گرفت.

نوربرت وينر (Norbert Wiener) واژه سايبرنتيک (Cybernetics) را ابداع کرد. اين واژه به دانش کنترل و ارتباط در جانداران و ماشين مي‌پردازد.

1948
کلود شانون (Claude Shannon) مقاله تاثيرگذاري را براي پايه‌گذاري تئوري اطلاعات نوشت. اين مقاله بر اساس اين ايده نوشته شده که يک بيت (Bit) واحد پايه‌اي اطلاعات است.

پيش‌نمونه كامپيوتر SSEM در دانشگاه منچستر به كاربري رسيد و الن تورين (Alan Turing) به اين پروژه، که برخي آن را به‌عنوان اولين کامپيوتر الکترونيکي مي‌شناسند، پيوست.

آي‌بي‌‌ام "حسابگر الکترونيکي رشته انتخابي"(SSEC=Selective Sequence Electronic Calculator) ، کامپيوتري با 12000 لامپ، را ساخت.

اندرو دانلد يوث (Andrew Donald Booth) پي برد که مشکل اصلي کامپيوترهايي که تا آن زمان ساخته شده بودند، نبود حافظه است. او يک حافظه استوانه‌اي مغناتيسي را پديد آورد که به طول و عرض 2 اينچ بود و مي‌توانست تا 10 بيت را در هر اينچ نگهداري کند.

قراردادي بين شرکت کامپيوتري اکرت ماچلي (Eckert-Mauchly) که قبلا تحت عنوان شرکت الکترونيکي کنترل (Electronic Control) شناخته مي‌شد و ديوان آمار و سرشماري ايالات متحده براي توليد کامپيوتر يونيواك(UNIVAC=UNIVersal Automatic computer) بسته شد. اين کامپيوتر قرار بود كه به اين اداره براي تحليل آمار حجيم گردآوري‌شده، کمک کند.

دستگاه کارت‌سوراخ‌کن 604 که بر پايه فناوري لامپ خلا طراحي شد، توسط آي‌بي‌ام توليد گرديد.


@@@@

پيشگامان دانش كامپيوتر
جان ويليلم ماچلي (John William Mauchly)
100955731916.jpg

(1907-1980)
همکار پرسپر اکرت (Presper Eckert) و گروه 50 نفره پديدآورنده نخستين ماشين حساب الکترونيکي مقياس بزرگ همه منظوره (که با عنوان انياک (ENIAC) شناخته مي‌شود)، فيزيکداني زاده اوهايو در دانشکده مهندسي الکترونيک مور دانشگاه پنسيلوانيا بود. برخي انياک را به‌عنوان نخستين کامپيوتر مي‌شناسند. در اين پروژه، ماچلي مدير مشاور برنامه‌نويسي و نرم‌افزار بود، در حالي که اکرت سرمهندس بخش سخت‌افزار بود.
اين دستگاه يك ماشين حساب ديجيتالي بود که از لامپ‌هاي خلا پرسرعت، حافظه سلسله‌مراتبي و زيربرنامه‌ها استفاده مي‌كرد و توسط دپارتمان جنگ ايالات متحده در آزمايشگاه پژوهش بالستيک براي محاسبه جدول خط سير بمب‌ها در طول جنگ دم جهاني پشتيباني مي‌شد. اکرت و ماچلي منازعه شخصي و قانوني با فرماندار ايالت آيوا در مورد نقش وي در توسعه اين دستگاه داشتند.

@@@@

واژه‌نامه
Orphan
Orphan در لغت به معناي طفل بي‌پدر و مادر يا يتيم است. در دنياي رايانه و در اصطلاح صفحه‌آرايي و حروف‌چيني به آخرين خط يك پارگراف گفته مي‌شود كه به علت نبود فضاي كافي در انتهاي صفحه به ابتداي يك صفحه خالي انتقال مي‌يابد. همچنين به اولين خط يك پاراگراف كه به تنهايي در انتهاي يك صفحه قرار مي‌گيرد نيز orphan گفته مي‌شود. اين‌گونه خطوط تنها به چشم زيبا نيستند و معمولا در حروفچيني از شكل گرفتن آنها جلوگيري مي‌شود.
Orphan file
گاهي در برنامه‌ها فايلي به طور موقت براي انجام كاري ساخته مي‌شود كه ممكن است بعد از انجام كار و حتي بعد از بستن برنامه و يا uninstall كردن آن نيز در سيستم باقي بماند و به طور خودكار حذف نشود. اين‌گونه فايل‌ها را كه عموما بايد به طور دستي آنها را حذف كرد orphan file گويند.
Widow
در لغت widow به معناي زن شوهر مرده يا بيوه زن است. اما در اصطلاح رايانه در مفهومي مشابه orphan به آخرين خط يك پاراگراف گفته مي‌شود كه به تنهايي در ابتداي يك صفحه خالي قرار مي‌گيرد و معمولا از يك خط كامل نيز كوتاه‌تر است.
Envelope
در لغت به معناي پاكت است و در اصطلاح ارتباطات به واحد منفردي از داده‌ها گفته مي‌شود كه با ديگر بيت‌ها مثل بيت‌هاي كنترل خطا، گروه بندي مي‌شود. همچنين به شكل موج صوتي در نتيجه تغييرات در دامنه آن نيز گفته مي‌شود.
Virtual monitor
به معناي نمايشگر مجازي است و به نوعي نمايشگر گفته مي‌شود كه بسيار پيشرفته بوده و براي كاربراني طراحي شده است كه مشكل بينايي دارند.
Interlock
در لغت به معناي به هم پيوستن و نيز مسدود شدن است. اما در اصطلاح رايانه به جلوگيري از كار كردن يك وسيله تا زماني كه عمل فعلي در حال انجام است، گفته مي‌شود.
License key
يك رشته حرفي يا عددي است كه در هنگام نصب نرم‌افزار و يا بعد از نصب برنامه از كاربر خواسته مي‌شود و در واقع به عنوان رمز عبور يا مجوز استفاده از برنامه است. به كار بردن اين نوع كليدها روشي براي كاهش كپي‌برداري غيرقانوني و نيز مجبور كردن كاربران به خريد نرم‌افزار است.

@@@@

سرويس پيام‌هاي چندرسانه‌اي
100955732421.jpg

"سرويس پيام چندرسانه‌اي" كه به اختصار ‌MMS‌ ناميده مي‌شود، يك سيستم استاندارد تلفن‌هاي همراه براي ارسال پيام‌هايي است كه شامل اشياي چندرسانه‌اي مانند تصوير، صدا، ويديو و پيام‌هاي متني با فرمت‌هاي خاص هستند. استاندارد ‌MMS‌ در حقيقت در اثر گسترش و توسعه استاندارد پيامك يا "سيستم پيام كوتاه" ‌SMS‌ به‌وجود آمده و بخشي از اين استاندارد محسوب مي‌شود. ‌MMS‌ با استفاده از پروتكل ‌WAP‌ امكان ارسال پيام‌هاي طولاني‌تر را با كيفيت بهتر فراهم مي‌كند. ‌
متداول‌ترين كاربرد‌هاي كنوني ‌MMS‌ به‌ترتيب عبارتند از ارسال عكس از دوربين تلفن همراه و دريافت زنگ‌هاي جديد تلفن همراه. استاندارد ‌MMS‌ در ابتدا توسط ‌OMA‌ ايجاد شد اما در طول زمان توسعه، به بخشي از ‌3GPP‌ و ‌WAP‌ تبديل شد. نحوه ارسال پيام در سيستم ‌MMS‌ شبيه ارسال پيام در ‌SMS‌ است. هر نوع محتواي چندرسانه‌اي ابتدا به يك متن تبديل مي‌شود و در قالب يك پيام متني ارسال مي‌گردد. اين پيام سپس به سرور نگهداري و انتقال ‌SMS‌ منتقل مي‌شود و در آنجا مجددا به فرمت ‌MMS‌ تبديل مي‌گردد. پيام حاصل با استفاده از اينترنت براي دريافت‌كننده ارسال مي‌شود. دريافت صحيح پيام توسط گيرنده، به وسيله سيستم پيام رساني مستقلي به فرستنده اطلاع داده مي‌شود. ‌ ‌

سرويس ‌MMS‌ دامنه وسيعي از اطلاعات را كه تقريبا شامل همه نوع داده مي‌شود، ارسال مي‌كند، با ‌اين حال اين سيستم نيز داراي محدوديت‌هايي است. مهم‌ترين دشواري كه پيش روي ‌ MMS‌ قرار دارد، مساله تطابق محتوا است. پيام‌هاي چندرسانه‌اي ايجاد شده توسط يك نوع تلفن همراه ممكن است كاملا تطابق‌پذير با قابليت‌هاي ‌MMS‌ تلفن دريافت‌كننده نباشند. در حال حاضر سرور‌هاي دريافت‌كننده پيام مسووليت تطابق محتوا را بر عهده دارند اما همه سرور‌ها از سيستم تطابق پشتيباني نمي‌كنند. ‌ ‌

سيستم ‌SMS‌ به كاربر اجازه مي‌دهد يك پيام را به‌طور همزمان براي چند نفر ارسال كند، اما ‌MMS‌ در حال حاضر فاقد مكانيسمي براي ارسال همزمان به چند كاربر است. از اين گذشته ‌MMS‌ در مقايسه با ‌SMS‌ نيز محدوديت‌هايي دارد. برخلاف ‌SMS‌، سيستم ‌MMS‌ تا حد زيادي به تنظيمات دستگاه بستگي دارد و پارامتر‌هاي زيادي بايد پيش از استفاده از اين سيستم تنظيم شوند.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
آشنايي با انواع ماوس و كاركرد آنها
با يك كليك روشن شو!
100955732495.jpg

ماوس جزو تجهيزات ورودي رايانه به شمار مي‌آيد. حدود 24 سال است كه كاربران رايانه از ماوس استفاده مي‌كنند و امروزه ماوس جايگاه ويژه‌اي در دنياي رايانه دارد، زيرا كه با كمك اين وسيله استفاده از سيستم رايانه براحتي انجام مي‌شود. اين وسيله 2 دكمه دارد و با كابل به رايانه متصل مي‌شود، البته دكمه سوم يا وسط در بعضي ماوس‌ها وجود دارد كه اسكرول ناميده مي‌شود كه باعث راحتي و كاهش حركت دست در هنگام گردش در وب مي‌شود. ماوس مي‌تواند كليك كند، بچرخد، تشخيص دهد و اطلاعات مورد نياز را براي رايانه ارسال كند.
در سيستم‌هاي اوليه نيازي به ماوس احساس نمي‌شد چون رايانه‌هاي آن زمان بيشتر شبيه دستگاه‌هاي تايپ بودند و اطلاعات از طرقي ديگر وارد ‌آنها مي‌شد. بعدها از مدادهاي نوري به عنوان يك دستگاه اشاره‌اي استفاده شد. به تدريج جوي استيك و دستگاه‌هايي مشابه در اين خصوص رايج شدند.

ماوس اولين بار به همراه رايانه‌هاي مكينتاش عرضه شد، وسيله‌اي كوچك كه فضاي زيادي را اشغال نمي‌كند.

كاركرد انواع ماوس
مهم‌ترين هدف ماوس، تبديل حركت دست به سيگنال‌هايي است كه رايانه مي‌تواند آنها را تشخيص دهد و از آنها استفاده كند. در حقيقت ماوس حركات دست ما را براي رايانه ترجمه مي‌كند. ماوس به صورت مكانيكي حركت مي‌كند و يك سيستم نوري تعداد پالس‌هاي نوري را مي‌شمارد. ماوس‌هاي معمولي يك‌ گوي چرخان دارند كه زماني كه ماوس حركت مي‌كند اين گوي مي‌چرخد. اين گوي آهني يا سربي است كه روي آن يك لايه پلاستيكي با اصطكاك بالا پوشيده شده است. اين گوي با حركت روي سطح، دو چرخ را به چرخش در مي‌آورد كه يكي حركت در راستاي افقي و ديگري عمودي را كشف مي‌كنند و هر كدام به يك حسگر مربوط مي‌شوند كه آن حسگرها حركت اين دو چرخ را به سيگنال ديجيتال تبديل مي‌كنند. اين حسگرها نوعي حسگر مادون قرمز هستند كه با يك كد كننده يا encoder در رابطه هستند. با رشد فناوري‌هاي زياد در زمينه‌هاي مربوط به ماوس، ماوس‌هاي نوري مطرح شدند.
ماوس‌هاي نوري در هر محل صافي قابل استفاده هستند و همچنين يك LED‌ قرمز رنگ درون آنها وجود دارد كه موجب مي‌شود نور درون يك حسگر CMOS بتابد. اين ماوس‌هاي نوري نسبت به ماوس‌هاي معمولي دوام بيشتري دارند و احتمال خرابي در آنها كمتر است زيرا كه گردوغبار و آلودگي‌هاي اطراف داخل سيستم نمي‌شود و همچنين دقت بالاتري نسبت به ماوس‌هاي معمولي دارند و در هر سطحي حركت مي‌كنند و نيازي به ماوس پد هم ندارند. ماوس‌ها دراندازه‌هاي متفاوتند كه امروزه ماوس‌ها را بسيار كوچك‌تر مي‌سازند.

تاكنون در دنياي رايانه، ماوس‌هاي عجيبي مانند: ماوس بندانگشتي، ضد لرزش، خورشيدي، تخت، تاشو، چرمي و... ديده‌ايم كه نشانگر تنوع در دنياي ماوس است.

اغلب ماوس هنگامي كه رايانه روشن است مورد استفاده قرار مي‌گيرد ولي گاهي براي روشن كردن رايانه نيز از آن استفاده مي‌كنند يعني با دبل كليك رايانه روشن مي‌شود كه اين كار مي‌تواند از دسترسي ديگران به اطلاعات شخصي رايانه جلوگيري كند.

ماوس‌هاي نوري گاهي به درستي عمل نمي‌كنند، علت چيست؟

ماوس‌هاي نوري به جاي گوي يك حفره دارند كه در آن حفره يك لنز نوراني وجود دارد. درون ماوس‌‌هاي نوري يك دوربين ديجيتال وجود دارد كه به محض مشاهده سطح از آن عكس مي‌گيرد يعني با هر حركت صدها عكس از يك سطح گرفته و به رايانه ارسال مي‌شود، به همين دليل اگر ماوس نوري را روي يك سطح صاف و يك رنگ مثل كاغذ سفيد يا شيشه حركت دهيد به خوبي عمل نمي‌كند، زيرا كه همه تصاوير شبيه هم هستند و مكان‌ نما حركتي را حس نمي‌كند. پس ماوس نوري را هميشه روي سطوح رنگي حركت دهيد.


@@@@

همراهي جديد و خوشبو
100955732602.jpg

‌براي اولين بار در جهان، كاربران دنياي رايانه مي‌توانند با استفاده از رايانه‌هاي همراه ‌ASUS‌ سري جديد ‌F6‌ رايحه مطبوع خود را درمحيط اطراف كارشان استشمام كنند. ابعاد مناسب و طراحي شرقي اين رايانه همراه، مطمئنا در نگاه اول چشمان هر بيننده‌اي را به سمت خود جلب مي‌كند.
همچنين اين سري جديد از رايانه‌هاي همراه اسوس با برخورداري از چهار رنگ و طرح كه شامل يك باغ پر از گل مخصوص خانم‌ها، مشكي خوشبو، طرح شبنم صبحگاهي و طرح اقيانوس آبي كه القا كننده انرژي و نيروبخشي موج هاي اقيانوس است، قادرهستند تا هر نوع سليقه و خواسته كاربر را برآورده سازند. ‌ ‌

رايانه‌هاي همراه جديد اسوس سري ‌F6‌ علاوه بر برخورداري از طراحي خاص خود قادر خواهند بود تا در انجام عمليات رايانه‌اي روزانه، چه در زمينه كار و چه درزمينه بازي، كاركردي كاملا موثر و كارآمد ازخود نشان دهند.

بدين ترتيب كاربر قادرخواهد بود تا اعمالي نظير مشاهده عكس‌هاي مورد علاقه، پخش فايل‌هاي صوتي، جستجو در محيط اينترنت و وب و يا ويديو كنفرانس از طريق اينترنت بي‌سيم و وب‌كم با رزولوشن بالا را انجام‌دهند. همچنين سري ‌F6‌ با برخورداري از امكان اسكنر اثر انگشت از دسترسي افراد غير مجاز به اطلاعات مهم و محرمانه كاربر جلوگيري به‌عمل مي‌آورد.


@@@@

سيم‌ها در كابل‌كشي شبكه
100955732136.jpg

ارتباط بين اعضاي يك شبكه كامپيوتري با دسترسي محلي1، به دو صورت باسيم و بي‌سيم انجام مي‌شود. در ارتباطات باسيم، بسته به نياز و شرايط شبكه، انواع و اقسام كابل‌ها به‌كار مي‌روند، كه مهم‌ترين آنها عبارتند از كابل‌هاي جفت به‌هم تابيده2، كابل كواكسيال3‌ ‌و فيبر نوري.4
سيم‌هاي جفت تابيده كه با توجه به روش روكش‌گذاري‌شان به رده‌هاي ‌1CAT‌ تا ‌7CAT‌ تقسيم مي‌شوند، متداول‌ترين نوع كابل‌هاي شبكه هستند. و گونه بسيار رايج آنها در كشور ما، ‌5CAT ‌ است.

در اين كابل‌ها 4 جفت سيم به‌‌هم تابيده ارتباط را برقرار مي‌كنند. هر يك از اين 4‌زوج با رنگ‌هايي ويژه، مشخص مي‌شوند. در شكل، رنگ‌بندي اين 4 جفت نمايش داده شده است.

اين شكل دو نوع استاندارد را نشان مي‌دهد كه كابل‌كشي مستقيم5‌ ‌و ضربدري6‌ ‌يا كلاس ‌A‌ و كلاس ‌B‌ نام دارند.
نكته مهم در كابل‌كشي اين است كه اگر كابل براي اتصال مستقيم دو كامپيوتر7‌ ‌(بدون برقراري و عضويت در يك شبكه كامپيوتري) يا دو هاب/ سوييچ به‌كار برده شود، هر يك از دو سر كابل بايد يكي از استانداردها را برگزيند، چون سيم ارسال اطلاعات براي يك دستگاه، سيم درياف براي ديگري است و برعكس. اما اگر ارتباط بين يك كامپيوتر و يك هاب / سوييچ برقرار شود، دو سر كابل بايد يك استاندارد داشته باشند، زيرا ابزارهاي كنترل ترافيك شبكه، خود جابه‌جايي فرستنده / گيرنده را انجام مي‌‌دهند.

پي‌نوشت

Local Area Network (LAN).1‌

‌ Twisted pair.2‌

‌ Coaxial.3‌

Fiber optics.4‌

‌ Straight.5‌

Cross.6‌

Direct Cable Connection.7
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
این پست فقط مختص مطالب بازیهاست :

يک بازي ترسناک خوب که کسي انتظارش را نداشت
تنها در فضا
100955733096.jpg

پايان هر سال وقتي مي‌خواهند بهترين‌هاي آن سال را معرفي کنند، بخشي وجود دارد به‌نام «بهترين چيزي که هيچ کس انتظارش را نداشت». بازي اکشن سوم شخص ترسناک Dead Space الکترونيک‌آرتز يکي از آن دسته بازي‌هايي است که كسي انتظار نداشت اين‌قدر خوب باشد. پيش‌نمايش‌ها خبر از يک بازي اکشن ترسناک خوب را مي‌دادند، اما محصول نهايي بسيار بهتر از آن چيزي است که در پيش‌نمايش‌ها ديده مي‌شد. اما باز هم Dead Space در مقايسه با ديگر بازي‌هاي بزرگ اين سبک مانند رزيدنت‌اويل يک مشکل بسيار بزرگ دارد: اين‌که ژاپني نيست!
به‌کار بردن عبارت «ژاپني نيست» مي‌تواند براي يک منتقد و يک خواننده حرفه‌اي چند صفحه معنا داشته باشد. بهتر است اول از نقاط ضعف بازي شروع کنيم. بزرگ‌ترين مشکل Dead Space طراحي دشمن آن است. تقريبا هيچ‌گونه خلاقيتي در طراحي دشمن‌ها و هيولاها به‌کار نرفته و همه آن‌ها را قبلا در بازي‌هاي مشابه ديده‌ايد.
هيولاها از هيچ‌گونه هوش مصنوعي يا مجازي يا طبيعي استفاده نمي‌کنند. 14 نوع دشمن سر راهتان ظاهر مي‌شوند که همه‌شان فقط يک کار بلند: جيغ بکشند و به‌سرعت خودشان را به‌شما برسانند. تفاوت اين 14 نوع دشمن در کاري است که بعد از رسيدن به شما انجام مي‌دهند. بعضي‌ها ضربه فيزيکي مي‌زنند، بعضي‌ها خودشان را منفجر مي‌کنند، بعضي‌ها تبديل به چند نکرومورف ديگر مي‌شوند و بعضي‌ها همين کارها را سريع‌تر انجام مي‌دهند! شايد در چهار مرحله اول کشتن نکرومورف‌ها هيجان‌انگيز باشد، اما در 8 مرحله بعدي کار صددرصد يکنواخت و بي‌هيجان خواهد شد.

در ادامه طراحي بد دشمن‌ها، نبودن غولآخر درست و حسابي هم صدمه بدي به بخش اکشن بازي زده است. در بازي‌هاي اکشن غولآخرها عناصر مهمي در خارج کردن روند بازي از يکنواختي و به چالش کشيدن مهارت بازي‌کننده‌ها هستند. دو نبرد با دو جانور درشت‌جثه در طول بازي خواهيد داشت که اصلا راضي‌کننده نيستند. اينجاست که فرق بازي‌هاي اکشن ژاپني و غيرژاپني، به‌خصوص در سبک ترسناک معلوم مي‌شود.

اما در ديگر زمينه‌ها Dead Space موفق مي‌شود خودش را به‌عنوان يک بازي برتر معرفي کند. داستان با اين‌که به‌تنهايي چندان جالب نيست، اما به‌لطف فضاسازي فوق‌العاده خوب سازنده‌ها، به يکي از نقاط قوت بازي تبديل شده است. جو بازي ترکيبي از Doom III و بايوشاک است. آيزاک کلارک و گروهش به يک سفينه فضايي کاونده به نام ايشيمورا فرستاده مي‌شوند تا بفهند چرا ارتباط اين سفينه با مرکز قطع شده است. ساکنين ايشيمورا که مانند يک شهر بزرگ است، به موجوداتي به‌نام نکرومورف تبديل شده‌اند. بازي شروع بسيار هيجان‌انگيزي دارد.
اولين صحنه رويارويي با يک نکرومورف عالي از کار درآمده و موفق مي‌شود خون را در رگ‌هاي بازي‌کننده‌ها منجمد کند. اما در ادامه چنين صحنه‌هايي کم مي‌شوند و تقريبا تا صحنه پاياني بازي اتفاقي غيرقابل پيش‌بيني نمي‌افتد.

از نظر گرافيکي Dead Space نمره بالاتر از عالي مي‌گيرد. ظاهر بازي مانند فيلم‌هايي سينمايي است و هيچ چيزي به‌عنوان HUD که سلامت يا مقدار تير کلارک را نشان دهد، در صفحه نمي‌بينيد. در عوض همه چيز به‌طور هوشمندانه و جالبي در پشت لباس فضايي مخصوص کلارک تعبيه شده و جلوي چشمتان است. منوها هم طراحي بي‌نظيري دارند. منوهايي نظير نقشه، کوله پشتي يا فايل‌هايي که برمي‌داريد، به‌صورت گونه‌اي هولوگرام جلوي صورت کلارک نقش مي‌بندند و شما با تغيير زاويه دوربين مي‌توانيد مثلا پشت منوي کوله پشتي را هم ببينيد.

مراحل بازي همه شبيه به هم هستند و تا مرحله دوازدهم که فصل پاياني است، از سفينه اشيمورا خارج نمي‌شويد. اما وجود بخش‌هاي حرکت در خلا و جاذبه صفر، مراحل را جذاب کرده‌اند. در هيچ فيلم سينمايي يا بازي رايانه‌اي تا به‌حال محيط خلا و فضاي بين ستاره‌اي به اين خوبي شبيه‌سازي نشده است. سلاح‌ها هم طراحي خاصي دارند و بيشتر به اين قصد ساخته شده‌اند تا دست و پا و ديگر اعضاي بدن نکرومورف‌ها را قطع کنند. البته با اين‌که سلاح‌ها متنوع هستند، اما بعضي‌ها اصلا کاربرد ندارند و در نهايت با همان پلاسماگان و لاين‌گان کارتان راه مي‌افتد.

دو قابليت Stasis و Kinesis براي به رخ کشيدن فيزيک موتور پايه در بازي تعبيه شده‌اند و کاربردشان به‌ترتيب کندکردن اشيا يا دشمن‌ها و بلند کردن آنها از روي زمين است. بيشتر معماهاي منطقي بازي با استفاده از اين دو قدرت طرح شده‌اند.

بازي Dead Space يکي از بازي‌هاي اکشن خوب امسال است که آن را به طرفداران بازي‌هاي ترسناک توصيه مي‌کنيم. اما به‌خاطر وجود صحنه‌هاي بسيار خشني که در طول بازي وجود دارد، مراقب باشيد تا بازي کننده‌هاي کم و سن و سال اطرافتان نباشند.


@@@@

اخبار
14 ميليون کاربر PSN
100955732965.jpg

در جشن دومين سال به‌بازار آمدن پلي‌استيشن 3، سوني اعلام کرد تعداد کاربرهاي شبکه پلي‌استيشن يا PSN به 14 ميليون عدد رسيده است. تاکيد سوني عدد 14 ميليون به‌خاطر آماري است که مايکروسافت در نمايشگاه توکيو امسال از کاربرهاي ايکس‌باکس لايو داد و اشاره کرد تعداد کساني که در ايکس‌باکس لايو عضو هستند به 14 ميليون رسيده است. پيش‌بيني مي‌شود با گشايش شبکه Home، که در حال گذراندن مراحل بتا است، تعداد کاربرهاي شبکه پلي‌استيشن بيشتر از پيش بشود.
شاهزاده پارس و DLC هايش!
تهيه‌کننده بازي جديد شاهزاده پارس در مصاحبه‌اي با Gamerstyle خبر از توليد محتواي قابل دانلود براي اين بازي داد. شاهزاده پارس جديد يکي‌دو روز ديگر به بازار مي‌آيد و قرار است بازي‌کننده‌ها را به‌دنياي تازه‌اي از اين سري ببرد. با توجه به اين مصاحبه، محتواي قابل دانلود شاهزاده احتمالا شامل يک سري مراحل و ماموريت‌هاي جديد خواهند بود. چيزي در مورد انحصاري بودن يا نبودن اين DLC‌ها گفته نشده و ظاهرا مراحل جديد شاهزاده پارس در سال 2009 براي دانلود آماده خواهند شد.
نت‌فليکس و فيلم‌هاي سوني
در نخستين روزهاي گشاسش NXE ايکس‌باکس، بسياري از کاربرها مشکلات زيادي در استريم کردن يک سري از فيلم‌هاي سينمايي از طريق Netflix داشتند. کاربران به‌خاطر در دسترس نبودن حق استريم بسياري از فيلم‌هاي خوب نت‌فليکس، به مايکروسافت اعتراض کردند. به‌گفته نتفليکس اين مشکل به‌خاطر تمام شدن حق امتياز استفاده اين شرکت از فيلم‌هاست و در مورد برخي از آنها اين شرکت هنور موفق نشده امتياز پخش از طريق ايکس‌باکس‌لايو را شرکت‌هاي تهيه‌کننده فيلم بگيرد. بسياري از اين فيلم‌ها مربوط به استوديوي کلمبيا هستند که روابط نزديک با سوني دارد. احتمال زيادي وجود دارد كه به‌زودي فيلم‌هاي تهيه شده توسط سوني‌پکچرز هم از ايکس‌باکس لايو حذف شوند.

@@@@

بازي موبايل
جمع و جور
100955733019.jpg

طرفداران بازي‌هاي اکشن حتما فارکراي‌2 را بازي کرده‌اند. اين بازي اکشن در مورد جنگ‌هاي داخلي يک کشور تخيلي آفريقايي و نقش مزدورها در اين کشورهاست. نسخه موبايل فارکراي 2 يک نسخه کاملا جمع و جور از بازي کنسولي آن است. سبک بازي دو بعدي از نوع بالا به پايين است. شما به يکي از دو طرف جنگ مراجعه کرده و ماموريت‌هاي مختلفي مي‌گيريد. در مراحل بالاتر مي‌توانيد يک يار کمکي هم همراه خود داشته باشيد.
بيشتر مراحل در نهايت تبديل به صحنه‌هاي اکشن تيراندازي مي‌شوند. تيراندازي توسط کليد 5 به‌راحتي صورت مي‌گيرد و احتياجي به نشانه‌گيري دقيق نداريد. البته در قسمت‌هايي از بازي بايد سوار وسيله‌هاي نقليه مانند موتورسيکلت يا جيپ‌هاي جنگي هم بشويد. از نظر گرافيکي فارکراي‌2 خيلي خوب نيست اما سازنده‌ها به‌جاي تمرکز به گرافيک، روي طراحي مراحل طولاني و ماموريت‌هاي متنوع کار کرده‌اند.

@@@@

يك پلت‌‌‌فرمر خوب ديگر از نينتندو
رنگ آميزي زندگي مجازي
100955733292.jpg

امسال نينتندو و ‌Wii‌ بازي‌هاي پلت‌فرمر بسيار خوبي داشتند. بعد از بازي كردن ‌Wario Land‌ كه يكي از بهترين بازي‌هاي پلت‌فرمر امسال بود، نوبت به ‌De Blob‌ رسيد.
بازي‌هاي خلاقانه در كنسول‌هاي نينتندو كم نيستند، اما دي‌بلاب به‌خاطر استفاده از استيل گرافيكي فوق‌العاده زيبا در كنار روند منحصربه‌فردش، به‌خوبي توانسته خودش را از زير سايه بازي‌هاي ديگر ‌Wii‌ بيرون بياورد. ‌ ‌
داستان بازي در مورد شهر كروما است كه توسط يك گروه نظامي به‌نام ‌INKT‌ تسخير مي‌شود. كروماسيتي يك شهر شاد و رنگارنگ است كه ساكنين فعال و مهرباني دارد. اما پس از ورود اينك‌تي به كروما، اين شهر به رنگ سياه و سفيد تغيير مي‌يابد. اما هنوز براي ساكنين كروماسيتي اميد هست. زيرا يك گروه مقاومت زيرزميني به‌نام ‌Color Underground‌ بر عليه اينك‌تي فعاليت مي‌كنند و مي‌خواهند يك انقلاب رنگارنگ به‌راه بياندازند! قهرمان داستان هم كسي نيست جز دي‌بلاب، يك موجود بي‌شكل، بامزه و البته بي‌اعصاب!

گرافيك ساده ولي جذاب است. استيل و سبك خاص گرافيكي دي‌بلاب هيچوقت بيننده را خسته نمي‌كند.
كاراكترها، شهر و ساختمان‌ها همه بامزه و زيبا هستند. تقريبا هيچ ديالوگي در دموها وجود ندارد و داستان توسط ميان‌پرده‌هاي صامت روايت مي‌شوند. اما اين ميان‌پرده‌هاي بامزه به‌صورتي كاملا واضح، داستان را روايت مي‌كنند؛ مانند ميان پرده‌هاي سري بازي‌هاي لگو.

سبك بازي پلت‌فرمر سه‌بعدي است. شما بلاب را با حركت دادن آنالوگ روي نانچاك هدايت مي‌كنيد. پريدن هم با حركت دادن ريموت صورت مي‌گيرد. اين تركيب شايد در اوايل بازي غيرعادي باشد، اما پس از يك ساعت كاملا به آن عادت مي‌كنيد. به‌جز پريدن به اطراف، بلاب مي‌تواند در نبردهاي تن‌به‌تن با افراد اينك‌تي هم شركت كند. در اين صورت مي‌توان روي هدف قفل كرد و طبق معمول بازي‌هاي پلت‌فرمر با پريدن روي سر دشمن او را نابود كرد.

هدف در هر مرحله رنگ كردن در و ديوار و رسيدن به امتياز مخصوص براي رفتن به مرحله بعدي است. بلاب با تركاندن ربات‌هاي حامل رنگ در سراسر شهر، مي‌تواند خودش را به رنگ‌هاي مختلف دربياورد. بلاب مانند لوكوروكوهاي ‌PSP‌، هيچ شكل خاصي ندارد و با جذب رنگ‌ها بزرگ‌تر مي‌شود. براي رنگ‌آميزي ساختمان‌ها و ديگر بخش‌هاي شهر، كافي است بلاب رنگي را به آن بزنيد. سيستم رنگ شدن ساختمان‌ها از نظر بصري واقعا زيباست. ‌ ‌

همين‌طور كه پيش مي‌رويد، شهر شلوغ مي‌شود و ساكنين آن به خيابان‌ها مي‌ريزند. با زياد شدن ساكنين شهر كروما، مي‌توانيد از آن‌ها ماموريت‌هاي مختلف بگيريد. البته اين ماموريت‌ها همه شامل رنگ كردن، خراب كاري يا از بين بردن افراد دشمن در مدت زمان محدود مي‌شوند.

اما گيم‌پلي آن‌قدر لذت بخش است كه هر چه هم ماموريت به شما بدهند، خسته نمي‌شويد! اصولا يكي از نكات قوت دي‌بلاب زياد بودن چيزهاي جانبي از قبيل راه مخفي‌ها، جمع كردني‌ها، چالش‌ها، جايزه‌ها و ماموريت‌هاي جانبي است كه باعث مي‌شوند حتي پس از تمام كردن بازي هم دوست داشته باشيد دي‌بلاب بازي كنيد. ‌ ‌

استفاده از استيل گرافيكي كميك و موسيقي شاد كه با تغيير رنگ بلاب تغيير مي‌كنند،‌باعث شده دي‌بلاب يكي از بهترين بازي‌هاي پلت‌فرمر امسال باشد. اين بازي به‌خاطر روند بازي نسبتا ساده‌اش مي‌تواند گزينه بسيار خوبي براي بازي كننده‌هاي كم سن و سال باشد، در عين حال وجود چالش‌ها و ماموريت‌هاي جانبي مي‌تواند بازي كننده‌هاي حرفه اي را هم تا مدت‌ها سرگرم كند.


@@@@

بازي‌هاي هفته
عشق سرعت
موج آمدن بازي‌ها ديگر در حال تمام شدن است. در يکي دو هفته آينده همه بازي‌هاي اصلي سال 2008 در بازار خواهند بود و کم‌کم بايد در اين ستون را تخته کنيم! مهم‌ترين عنوان اين هفته شماره جديد NFS با نام Undercover بود. بازي اکشن اول شخص نه چندان خوب Legendary براي پلت‌فرم‌هاي مختلف به بازار آمده که مي‌توانيد آن را براي بعد نگه داريد. در حال حاضر شاهکارهايي از قبيل Call of Duty World at War در بازار پيدا مي‌شود.
طرفداران بازي‌هاي مبارزه‌اي مي‌توانند شماره جديد مورتال‌کامبت با نام VS DC Universe را تهيه کنند. در بازار بازي‌هاي PC هم يکي دو بازي ماجرايي مانند So Blond وجود دارد که طرفداران بازي‌هاي ماجرايي از انجام آنها لذت خواهند برد. بازي اسنوبرد شان وايت هم هفته گذشته منتشر شد که علاقمندان مي‌توانند آن را بازي کنند. اگر PSP داريد شماره دوم بازي لوکوروکو را از دست ندهيد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
تكنولوژي ديجيتال


1ــ ساعت توخالي
اين ساعت كه توسط شخصي به نام tao Ma طراحي شده است واقعا يك ساعت توخالي است كه در كنار آن تعداد زيادي LED مينياتوري تعبيه شده است و تابش آنها به شكلي است كه اگر ساعت تنها روي پوست دست قرار گيرد قابل مشاهده است.
100955734155.jpg




2 ــ ‌هدفون عظيم‌الجثه
اين بلندگوهاي بزرگ كه براي ipod طراحي شده‌اند شبيه هدفون‌هاي اين دستگاه هستند، در واقع اين هدفون‌ها همان نمونه اصل آن هستند كه 500 برابر بزرگ‌تر شده‌اند و البته به يك تقويت‌كننده دروني نيز مجهزاند.
100955734101.jpg




3 ــ دوربين پرنده
اگر دوست داريد بدانيد از نگاه پرندگان در حال پرواز چه شكلي هستند اين دوربين پرنده مي‌تواند به شما كمك كند. با به گردش درآوردن اين فرفره بين دو كف دست خود مي‌توانيد دوربين انتهايي آن را به پرواز درآورده تا در فواصل زماني مشخص از شما عكس بگيرد.
100955733804.jpg




5 ــ مختصر و مفيد
برخلاف دوربين‌هاي ديجيتال امروزي كه قابليت‌هاي مختلف و نمايشگر LCD و... دارند اين دوربين كوچك تنها يك دكمه براي گرفتن عكس دارد و براي مشاهده محتويات، مي‌توانيد آن را همانند يك ديسك فلش مستقيما به درگاه USB متصل كنيد.
100955733763.jpg




6 ــ كتاب‌‌خوان تاشو
شركت فيليپس محصولي به نام Readius دارد كه مي‌توانيد آن را مانند يك كاغذ تا شده باز كرده و به مطالعه محتويات ديجيتالي دستگاه بپردازيد. طول نمايشگر اين دستگاه 13 سانتي‌متر و از جنس يك نوع پليمر انعطاف‌پذير است.
100955733699.jpg




7 ــ دماسنج ديجيتالي
اين دماسنج دقيق ديجيتالي طوري طراحي شده است كه مي‌توان آن را به انواع مختلف شيرهاي آب وصل كرده و دماي آب را در هر لحظه مشاهده كرد.
100955733669.jpg



8 ــ ميز كار همراه!
با استفاده از اين كمربند جالب مي‌‌توانيد از رايانه همراه خود به عنوان يك رايانه روميزي به هنگام راه رفتن استفاده كنيد. البته همواره ترجيح بر اين است كه در زمان كار با رايانه راه نرويد. زيرا ممكن است نتوانيد جلوي پايتان را ببينيد!
100955733622.jpg





9 ــ كارت ويزيت
با استفاده از اين طرح ابتكاري مي‌توانيد به راحتي با يكديگر به هنگام دست دادن، تبادل كارت ويزيت بكنيد. بعد از تبادل اطلاعات مي‌توانيد با اتصال اين انگشتر به نمايشگر مخصوص، آنها را در قالب يك كارت ويزيت مشاهده كنيد.
100955734295.jpg


@@@@

لینک دانلود پی دی اف :

كليك شماره 215- يكشنبه 10 آذر 1387

دانلود - حجم 959KB

موفق باشید.
 
بالا