• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

کلیک ، ضمیمه جام جم : بحث و گفتگو پیرامون مطالب و دانلود هفتگی کلیک

aligool21

Registered User
تاریخ عضویت
14 نوامبر 2008
نوشته‌ها
651
لایک‌ها
53
باورتون نمیشه چه اتفاقی برام افتاد... تمام شمارهای کلیک حواسم نبود . پاکش کردم. حالا ویندوزم خرابه و نمی تونم از طریق دسکتاب نمیشه به سطل زباله دست پیدا کنم. میخواستم بدونم از طریق دیگری میشه وارد سطل زباله شد. خواهشند سریتر راهنمایم کنید
 

aligool21

Registered User
تاریخ عضویت
14 نوامبر 2008
نوشته‌ها
651
لایک‌ها
53
با سلام من مجبورم دوباره دانلود کنم . این شماره های که کذاشتید دانلود نمیشه. دوباره بذارید البته سالمشو .. با تشکر
 

aligool21

Registered User
تاریخ عضویت
14 نوامبر 2008
نوشته‌ها
651
لایک‌ها
53
ببخشید دانلدشون کردم البته نصفشو.. بقیشو فردا دانلود می کنم. ولی خیلی مشکله. اگه میشه همه رو تو یک فایل زیپ بذارید
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
ببخشید دانلدشون کردم البته نصفشو.. بقیشو فردا دانلود می کنم. ولی خیلی مشکله. اگه میشه همه رو تو یک فایل زیپ بذارید
همه رو تو یک فایل زیپ مسلما کار سختیه!

تو همون تاپیک درخواست بدید شاید زودتر اقدام کنند ...

من اگر فرصت کنم شماره هایی که تا حالا دانلود کردم رو آپ میکنم ...
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
كليك شماره 213- يكشنبه 26 آبان 1387

دانلود - حجم 992KB
5piqf5.jpg
 
Last edited:

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مطالب کلیک شماره 213 :


به همت مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي
نرم‌افزار مجموعه آثار علامه ملامحسن فيض كاشاني توليد شد
100954530027.jpg

همزمان با برپايي كنگره سه روزه بزرگداشت علامه ملامحسن فيض كاشاني، نرم‌افزار مجموعه آثار ايشان، با همكاري كنگره و تلاش پژوهشگران مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي توليد شد.

حجت‌الاسلام محمدباقر خوانساري در جمع خبرنگاران، توليد اين نرم‌افزار را در راستاي رسالت مركز تحقيقات دانست و آن را به‌منظور احياي آثار بزرگان جهان تشيع عنوان كرد.

وي گفت: «در اين نرم‌افزار متن كامل 40 عنوان كتاب در قالب 139 جلد كتاب شامل مصنفات فيض و كتب مرتبط با ايشان وجود دارد.» همچنين وي با اشاره به اين‌كه اين نرم‌افزار شامل تصوير اسكن شده بيش از 150 نسخه خطي از آثار مرحوم فيض كاشاني است، اظهار داشت: «در اين مجموعه گرانسنگ بيش از 90 جلد متن و شرح و ترجمه به يكديگر مرتبط است و دو عنوان تفسير علامه فيض كاشاني نيز به متن قرآن متصل گشته است.»

وي قابليت‌هاي جستجوهاي متنوع و پيشرفته در متن، فهرست‌گيري كتب از طريق كلمه و تركيب واژه‌ها با يكديگر در جستجو، محدود كردن دامنه جستجو و همچنين مقايسه دو متن مختلف از يك يا دو كتاب، نمايه‌زني، حاشيه‌نويسي و رنگي كردن متون را از ويژگي‌هاي كليدي اين نرم افزار دانست و ارتباط واژگان متون برنامه با 10 عنوان لغت‌نامه موجود در برنامه، امكان انتقال مستقيم متن انتخابي به محيط ورد، يادداشت و ذخيره متن در فرمت‌هاي مختلف همچون زرنگار و ورد را از ديگر ويژگي‌هاي اين مجموعه برشمرد.

مدير بخش خدمات فرهنگي معاونت بازرگاني مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي با بيان اين‌كه در اين مجموعه آثار مطالب ديگري هم گنجانيده شده است، يادآور شد: «متن و ترجمه قرآن كريم با امكان جستجو در آن از طريق ريشه‌ها و واژگان و امكان استفاده از متن كامل 10 دوره لغت نامه عربي و فارسي در 62 جلد با قابليت جستجو از طريق ريشه و مشتق از ديگر قابليت‌هاي اين نرم‌افزار است.»



@@@@


بزرگترين دنياي مجازي مسلمانان راه‌اندازي شد
100954529871.jpg

نخستين دوره از نمونه آزمايشي دنياي مجازي مناسب مسلمانان، از سوي اجتماع آنلاين مسلمانان فنلاند راه‌اندازي مي‌شود. به گزارش ايسنا، مدير اجرايي muxlim.com، اعلام کرده است که راه‌اندازي نهايي اين فضاي مجازي براي مسلمانان تمام جهان به‌زودي راه‌اندازي شده و طي يکي دو هفته آينده در دسترسي آنان قرار مي‌گيرد.
در اين دنياي مجازي، هر کسي مي‌تواند فضاي متعلق به خود را ايجاد کرده و در فضايي سالم، به بحث و گفتگو و اشتراک‌گذاري عکس و گوش کردن به قرآن بپردازند. برخي از کشورهاي مسلمان، دنياهاي مجازي و وب‌سايت‌هاي اجتماعي را به‌علت دارا بودن محتواهاي توهين آميز و مناسب نبودن با فرهنگ مسلمانان فيلتر کرده‌اند.

@@@@

انتخاب دو ايراني به عنوان اعضاي گروه‌هاي مطالعاتي ITU
100954529937.jpg

با حضور دو هيات از شرکت مخابرات ايران و وزارت فناوري ارتباطات و فناوري اطلاعات در شهر ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي، اجلاس جهاني استانداردسازي 2008 (WTSA) از 30 مهر تا 9 آبان برگزار شد.
به گزارش ايتنا و به‌نقل از دفتر روابط عمومي و امور بين‌الملل مخابرات ايران، هيات مخابرات ايران در اين اجلاس دو سند مطالعاتي درباره تغيير ساختار گروه‌هاي مطالعاتي شناسايي سرويس‌هاي IMT و نيازهاي سرويس و سازگاري محصولات بر پايه NGN ارايه داد که مورد استقبال و تقدير رييس كميته چهار (كميته ساختار و سازماندهي) از استراليا واقع شد. همچنين داود دهقان مدير كل طرح و مهندسي شركت ارتباطات سيار به‌عنوان نايب رييس گروه مطالعاتي 13 كه در مورد سرويس‌هاي NGN و موبايل است انتخاب شد و محمدرضا عباسي معاون بين‌المللي سازمان تنظيم مقررات از هيات مخابرات ايران به‌عنوان نايب رييس گروه مطالعاتي 15 (فيبر و ACCESS) انتخاب شد.

اجلاس WTSA هر چهار سال يكبار تشكيل شده و در مورد مسائل استانداردسازي شبكه‌ها و تجهيزات مخابراتي به بحث و تبادل نظر مي‌پردازد. در اين بين كميته مشورتي T-SAG فعاليت‌هاي 13 گروه مطالعاتي ITU را بررسي كرده و پيشنهادهايي كه اين گروه‌ها ارايه مي‌دهند را به‌صورت مصوبه نهايي درمي‌آورد تا كشورها با توجه به اين پيشنهادها، برنامه كاري مخابراتي‌شان را جلو ببرند. به علاوه پنج كميته، بودجه، ويرايش، روش‌هاي كاري، ساختار و راهبردي، چارچوب فعاليت‌هاي آينده اجلاس را بررسي مي‌كند.

@@@@

بهره‌برداري از نخستين راديو اينترنتي دانشگاهي کشور در اصفهان
رييس دانشگاه اصفهان از بهره‌برداري نخستين راديو اينترنتي دانشگاهي کشور توسط اين دانشگاه در 16 آذر ماه و همزمان با روز دانشجو خبر داد.
به گزارش ايسنا از اصفهان، محمد حسين رامشت با بيان اين خبر گفت: «نزديک به دو سال است که دانشگاه اصفهان راه اندازي نخستين راديو اينترنتي دانشگاهي کشور را در دست پيگيري دارد که فاز نخست اين راديو همزمان با روز دانشجو در 16 آذر ماه امسال به بهره برداري خواهد رسيد.»

وي از اجراي اين طرح در قالب 5 فاز خبر داد و گفت: «در فاز نخست، راديو اينترنتي دانشگاه اصفهان، به ارايه برنامه صبحگاهي براي مخاطبان خود خواهد پرداخت و در فازهاي ديگر برنامه‌هاي ظهرگاهي، عصرگاهي، شبانگاهي و سحرگاهي نيز اضافه خواهد شد.»

@@@@

سيستم رتبه‌بندي كارشناسان فناوري اطلاعات طراحي مي‌شود
100954530242.jpg

سيستم رتبه‌بندي براي كارشناسان IT در انجمن ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات وزارت دفاع طراحي و ارايه مي‌شود. محسن زندي، دبير انجمن ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات وزارت دفاع، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اعلام اين خبر اظهار كرد: «در سيستم رتبه‌بندي مديران فن‌آوري اطلاعات بدون سازمان تابعه و به‌صورت يكپارچه رتبه بندي مي‌شوند؛ در سيستم رتبه‌بندي كنوني شركت‌هاي حوزه‌ي IT رتبه‌بندي‌شده و اين فرآيند شامل افراد نمي‌شود.»

وي خاطر نشان كرد: «در اين رتبه‌بندي سطح توانمندي كارشناسي و مديريتي مديران IT بررسي مي‌شود تا بتوان در سازمان‌ها، شركت‌ها و نهادهاي ذي‌ربط مديراني لايق را بر مسند مديريت گذاشت و به اصل شايسته‌سالاري در راستاي اهداف دولت نهم نزديك شد.»

@@@@

جنگ تروجان با اطلاعات بانکي
100954530182.jpg

در چند روز گذشته اطلاعات مربوط به بيش از پانصد هزار حساب بانکي آنلاين و کارت اعتباري توسط يک ويروس جديد از نوع تروجان به‌سرقت رفته است. از اين ويروس به‌عنوان يکي از پيشرفته‌ترين برنامه‌هاي تبهکارانه (Crimeware) که تاکنون نوشته شده است، ياد مي‌شود.

تروجان سينوال (Sinowal) توسط RSA که به بيش از پانصد کمپاني بزرگ کمک مي‌کند، رديابي مي‌شود. به‌گفته کارشناسان آراس‌اي، اين ويروس کامپيوترهاي متعددي را در سراسر جهان آلوده کرده است؛ بي‌آنکه هيچ ردي از خود به‌جا بگذارد. تاکنون بيش از 2000 دامنه آلوده به اين ويروس در سراسر جهان شناسايي شده‌اند.

شان بردي از کارشناسان بخش امنيت آراس‌اي اين مساله را تهديدي جدي، خطرناک و در مقياس بزرگ توصيف کرد و گفت: «ما افزايش قابل ملاحظه‌اي در تعداد تروجان‌هاي و گونه‌هاي جديد آنها مشاهده کرده‌ايم. بيشترين ميزان آلودگي در آمريکا و کانادا ديده مي‌شود.»

ويروس سينوال ويندوز نخستين بار در فوريه 2006 مشاهده و رديابي شده است. به‌گفته بردي از آن زمان تاکنون بيش از 270 هزار حساب بانکي و 240 هزار کارت اعتباري صادر شده توسط موسسات مالي و اعتباري در کشورهاي آمريکا، استراليا، بريتانيا و لهستان مورد حمله اين ويروس قرار گرفته‌اند؛ اما تاکنون هيچ حساب بانکي روسي مورد دستيابي اين ويروس قرار نگرفته است!

به‌گفته آراس‌اي سينوال تهديدي جدي براي تمام کساني است که به اينترنت اتصال دارند زيرا نحوه عملکرد آن به‌گونه‌اي است که در پشت صحنه فعال است و از يک روش معمول و متداول حمله، به‌نام "راه‌اندازي توسط بارگذاري" استفاده مي‌کند. کاربران اينترنت مي‌توانند تنها با بازديد از سايت‌هاي اينترنتي که به کد سينوال آلوده شده‌اند، ويروس را به کامپيوتر خود منتقل کنند بي‌آنکه اثري از اين آلودگي مشاهده کنند.

بردي مي‌گويد: «مساله نگران کننده در مورد سينوال که به نام‌هاي مبروت (Mebroot) و تورپيگ (Torpig) نيز معروف شده، اين است که ويروس براي مدت زماني طولاني فعال بوده است. سينوال به‌مدت حدود دو و نيم سال وجود داشته، به حيات خود ادامه داده و در سکوت اطلاعات را گردآوري كرده است. با توجه به اين‌که نگهداري و ذخيره کردن چنين حجم وسيعي از اطلاعات جمع‌آوري شده توسط ويروس هزينه‌هاي زيادي را در بر‌دارد، طراحان آن سرمايه‌گذاري بزرگي را براي در اختيار گرفتن ساختارهاي سخت افزاري مناسب متحمل شده‌اند. طراحان ويروس بي‌شک به سود هنگفت ناشي از اين سرمايه‌گذاري واقفند.»

محققان آراس‌اي همچنين اعلام کرده‌اند که طراحان سينوال در فواصل زماني مناسب گونه‌هاي جديدي از ويروس را منتشر کرده‌اند، تا اطمينان حاصل کنند که ويروس در معرض خطر رديابي و نابودي قرار ندارد و وجود نسخه‌هاي جديد بقاي ويروس را در کامپيوترهاي آلوده شده تضمين مي‌کند.

آراس‌اي از سال 2006 در حال رديابي اين تروجان است. سرپرست تيم تحقيقاتي آراس‌اي مي‌گويد: «اطلاعات ما از روش طراحي و ساختار سينوال بسيار زياد؛ اما در اين مورد که چه کسي آن را طراحي و يا پشتيباني مي‌کند بسيار ناچيز است.»

در مورد محل اصلي انتشار ويروس اختلاف‌نظر زيادي وجود دارد با اين حال شواهد تاريخي موجود نشان مي‌دهد که روسيه و اروپاي شرقي متهمان اصلي در اين زمينه هستند. اين شواهد وجود ارتباط بين شبکه بازرگاني روسيه و شبکه‌هاي آنلاين تبهکاري را ثابت مي‌کند اما در حال حاضر شواهد کافي براي اثبات اين مدعا وجود ندارد. شبکه وب به کاربران اجازه مي‌دهد تا هويت خود را مخفي نگه دارند و اعضاي اين شبکه، از اين امکان بهره برده‌اند.

در حالي که تعداد حملات اينترنتي رو به افزايش است، کاربران مي‌توانند با پيروي از چند روش ساده همزمان با استفاده از نرم‌افزارهاي امنيتي از داده‌هاي خود حفاظت کنند. مهم‌ترين اصل اين است که هنگام استفاده از اينترنت مراقب باشيد. بيشترين ميزان خطر در سايت‌هاي پرترافيک مانند شبکه‌هاي اجتماعي وجود دارد. از ديد تبهکاران فعال در دنياي مجازي ترافيک بيشتر به‌معناي پول بيشتر است و اين امر سايت‌هاي پرترافيک را به هدفي مناسب براي آنها تبديل مي‌کند. به‌گفته محققان آراس‌اي، مورد ديگري که کاربران بايد به آن توجه داشته باشند درخواست مکرر بانک مبني بر تکميل فرم‌هاي درخواست اطلاعات شخصي نظير شماره کد ملي يا اطلاعات ديگر است.
برخي از مردم تصور مي‌کنند اجتناب از کليک کردن روي منو‌ها و بازنکردن فايل‌هاي ضميمه نامه‌هاي الکترونيکي مي‌تواند به‌تنهايي امنيت سيستم آنها را تامين کند. اما آنچه كه بيشتر آنان نمي‌دانند، اين است که مراجعه به يک وب‌سايت آلوده براي آلوده ساختن سيستم آنها کافي است.

آراس‌اي هم‌اکنون همکاري با بانک‌ها و موسسات مالي در سراسر جهان را آغاز کرده است تا از آنها در برابر سينوال محافظت کند. اطلاعات مربوط به ويروس اکنون در اختيار موسسات حقوقي نيز قرار گرفته است تا افراد مرتبط با توليد و انتشار ويروس را مورد پيگرد قانوني قرار دهند.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
اخراج 500 کارمند ديگر از AMD
شرکت AMD، به‌منظور سرشکن کردن زيان 5/1 ميليون دلاري ساليانه خود،‌ باز هم ناچار به تعديل نيرو شد و از 500/15 کارمند خود، 500 کارمند ديگر را اخراج کرد. اين توليدکننده ريزپردازنده‌ها درباره محل فعاليت اين 500 کارمند و يا چگونگي جلوگيري از زيان ساليانه خود با اين اقدام توضيحي نداده است.
AMD قرار است اوايل سال آينده هم 3000 نفر از کارمندان خود را به شرکت بيرون آمده از دل AMD يعني The Foundry بفرستد. فاندري قرار است واحدهاي پردازشگر AMD را به‌طور مستقل توليد کند و دو شرکت مستقر AMD در درسدن آلمان را کنترل کند.

جداي اين اقدامات، AMD دست به تغييرات ساختاري نيز زده است، جولاي امسال و پس از 6 سال فعاليت، هکتور روز، مدير اجرايي اين شرکت، تحت فشارهاي وارده عزل شد. درک مير، رييس اين شرکت نيز از سمت مديرعاملي برکنار شد، با اين وجود سهام AMD هنوز به پايين آمدن ادامه مي‌دهد و به ازاي هر سهم 65/2 دلار معامله مي‌شود و تقريبا از اوايل سال 2006، 90 درصد افت داشته است.

بحران اقتصادي غرب نيز مزيد بر علت شده و به‌نظر مي‌رسد که اين شرکت، که در تلاش براي بازيابي مشکلات اقتصادي خود بود، در سپتامبر به وضع بدتري دچار شود. اين شرکت که پس از اينتل، بزرگترين توليدکننده ريزپردازنده‌هاي جهان است، اوايل امسال نيز نزديك به 1500 تن از کارمندان خود را اخراج کرد تا بر مشکلات خود غلبه کند.



@@@@


نام ويندوز 7 انتخاب شد!
100954530305.jpg

در وبلاگ ويندوز ويستاي مايکروسافت آمده است که نام نهايي ويندوز بعدي مايکروسافت انتخاب شده است و به‌گونه‌اي شگفت‌انگيز همان اسم رمز آن يعني ويندوز 7 خواهد بود.
از چندي پيش بحث و بررسي‌هايي پيرامون نسخه بعدي ويندوز مايکروسافت موسوم به ويندوز 7 بر سر زبان‌ها بود که با اين اعلام، ‌به‌طور رسمي نام نهايي ويندوز بعدي مايکروسافت، ويندوز 7 خواهد بود. ويندوز ويستا نيز پيش از انتشار با اسم رمز لانگ‌هورن تحت توسعه بود.
منبع: windowsvistablog.com

@@@@



ويدئو پروژکتور جيبي
100954530119.jpg

ويدئو پروژکتوري در اندازه جيبي براي پخش تصاوير و ويدئو از منابعي چون آي‌فون، آي‌پاد و پخش‌کننده‌هاي دي‌وي‌دي به بازار آمده است.
اين پروژکتور که تصاوير را با وضوح 480 در 320 پيکسل پخش مي‌کند، در هشت و نيم پايي مي‌تواند يک صفحه نمايش 65 اينچي تشکيل دهد و از باتري خود را تغذيه کند. لامپ آن، غيرقابل تعويض، اما با 10000 ساعت کارکرد مفيد است. هر دور شارژ باتري 90 دقيقه دوام دارد و مي‌تواند از طريق درگاه يو‌ا‌س‌بي يا شارژر خود دستگاه شارژ شود. قيمت اين دستگاه جالب 430 دلار است.



@@@@


ايميل موقت ...
هر مشکلي راه حلي دارد
100954530525.jpg

در دنياي اينترنتي امروز به‌جاي آن‌که روز‌به‌روز به تعداد کاربران اينترنت افزوده شود، به تعداد اسپم‌هايي که توسط ايميل‌ها منتشر مي‌شوند، اضافه مي‌شود و ربات‌هاي اسپمر هر روز براي يافتن آدرس‌هاي ايميل قربانيان خود ميليون‌ها صفحه وب را جستجو مي‌کنند و با ارسال ايميل‌هاي تبليغاتي يا حاوي فايل‌هاي ويروسي مشکلات زيادي را براي کاربران به‌وجود مي‌آورند.
از طرفي وب‌سايت‌ها و سرويس‌هاي اينترنتي بسياري نيز وجود دارند که به شکلي غيرقانوني آدرس ايميل کاربران خود را در اختيار اين‌گونه اسپمرها قرار مي‌دهند تا از اين راه کسب درآمد کنند. با اين وجود به جرات مي‌توان گفت که خلاصي از شر اسپم‌ها غيرممکن است و نمي‌توان راه‌حلي براي عدم ارسال اسپم توسط اسپمرها بيان کرد اما با بکارگيري يک روش ساده مي‌توان در حد 99 درصد از شر اين ايميل‌هاي مزاحم در امان ماند!
حذف صورت مساله
همان‌طور که گفتيم ايميل شما در صورتي اسپم مي‌شود که توسط ربات‌هاي اسپمر جستجو و يافت شود، حال چنانچه بتوانيد ايميل شخصي خود را در هر سايت و سرويس اينترنتي وارد نکنيد، بي‌شك آدرس ايميلتان نيز در آن سايت‌ها ذخيره نشده و در اختيار اسپمرها قرار نخواهد گرفت. شايد اين سوال برايتان پيش آمده باشد که چطور بدون وارد کردن آدرس ايميل، به عضويت در سايت‌هاي مختلف درآمده و از سرويس‌هاي اينترنتي استفاده کنيم؟ پاسخ اين سوال ساده است: استفاده از ايميل‌هاي موقت.
موقتي با اثر ماندگار
با کمک ايميل‌هاي موقت شما مي‌توانيد به‌طور لحظه‌اي و براي يک بازه زماني مشخص ايميلي براي خودتان ايجاد کنيد و از آن ايميل براي عضويت در سايت‌ها و سرويس‌هاي اينترنتي کمک بگيريد. به‌اين شکل هيچ‌گاه نياز نداريد ايميل اصلي خود را در اختيار سايت‌هاي سرويس دهنده قرار دهيد و براي چک‌کردن ايميل‌هاي رسيده از جانب سايت‌هاي سرويس دهنده نيز نيازي به طي مراحل طولاني براي ورود به صندوق پستي خود نخواهيد داشت.
ورود به تمام ايميل‌ها آزاد است
سايت Mailinator يکي از سرويس‌هاي ارائه دهنده ايميل موقت به کاربران است. هنگام استفاده از خدمات اين سايت نياز به هيچ عضويتي نيست! شما مي‌توانيد هر آدرس ايميلي را به صورت [email protected] به خود اختصاص دهيد و به چک کردن صندوق پستي آن بپردازيد.

فرض کنيد مي‌خواهيد در يک سايت عضو شويد و بايد آدرس ايميل خود را وارد کنيد. براي انجام اين کار مي‌توانيد هر آدرس ايميلي به شکل
[email protected] را در بخش ايميل وارد کنيد. بعنوان مثال آدرس [email protected] را وارد مي‌کنيد. سايت مربوطه به شما پيغام مي‌دهد که لينک فعال‌سازي عضويتتان به ايميل مشخص شده ارسال شده است. در اين مرحله براي چک کردن صندوق وارده ايميل خود وارد سايت www.mailinator.com شده و در باکس مشخص شده با عبارت Check your inbox! کلمه click را وارد مي‌کنيد. به همين راحتي شما وارد صندوق پستي [email protected] شديد و مي‌توانيد ايميل‌هاي رسيده به اين صندوق را مشاهده کنيد.

پس از مشاهده ايميل‌ و اتمام مراحل عضويت در سايت مورد نظرتان نه تنها ايميل شخصي شما در اختيار آن سايت قرار نگرفته است بلکه آن را از ليست اسپمر‌ها نيز محفوظ نگاه داشته‌ايد.

سايت‌هايي ديگر مانند
www.guerrillamail.com و www.10minutemail.com نيز به ارائه سرويس ايميل موقت مي‌پردازند.


@@@@


لينکدوني
بيمه‌هاي دولتي و خصوصي
بيمه مرکزي ايران

www.centinsur.ir

شركت سهامي بيمه ايران

www.iraninsurance.ir

شركت سهامي بيمه آسيا

www.bimehasia.ir

شركت سهامي بيمه البرز

www.alborzinsurance.ir

شركت بيمه دانا

www.dana-insurance.com

شركت بيمه پارسيان

www.parsianinsurance.ir

شركت بيمه ملت

www.mellatinsurance.com

شركت بيمه سينا

www.sinainsurance.ir

شركت بيمه كارآفرين

www.karafarin-insurance.ir

شركت بيمه رازي

www.razi-insurance.com

شركت بيمه دي

www.dayins.ir

شركت بيمه سامان

www.samaninsurance.ir

شركت بيمه معلم

www.mic-ir.com

شركت بيمه نوين

www.novininsurance.ir

شركت بيمه توسعه

www.tins.ir




@@@@


حاکميت گوگل بر 5 قاره جهان
جزيره گوگل
100954530447.jpg

تا به‌حال نام جزيره گوگورو (Gogooroa) را شنيده‌ايد؟ گوگل درصدد است اين جزيره را در اوايل ماه آينده ميلادي خريداري کند. شايد بپرسيد: «خب، اين جزيره کجاست؟». در جواب بايد گفت که جزيره گگورو در اقيانوس آرام قرار گرفته است و داراي دو ويژگي خاص براي گوگل است:
1- جزيره به شکل حرف G است و مشابه حرف نخست کلمه Google و نماد (logo) اين شرکت است.

2- دامنه ملي (طبقه‌بندي سايت‌هاي اينترنتي بر مبناي کشور و نوع سازمان صاحب وب‌سايت) اين جزيره ".go" است که در سرتاسر جهان هواخواهان بسياري براي تملک آن وجود دارد.

شرکت گوگل که دفاتر اصلي آن در شهر ماونتين ويو (Mountain View) ايالات کاليفرنياي آمريکا در ساحل جنوب‌غربي خليج سان‌فرانسيسکو قرار دارد، درصدد است تمام تشکيلات خود را به اين جزيره منتقل کرده و نام جزيره را به‌زودي به گوگلند (Googland) تغيير دهد. صفحه آغازين اين موتور جستجو نيز در آينده‌اي نزديک به google.go تغيير خواهد كرد.

جزيره گگورو جاي بسيار دلپذيري براي زندگي است و گوگلي‌ها (افرادي که در گوگل کار مي‌کنند) از بسياري از مزاياي زندگي در چنين مکاني لذت خواهند برد. براي مثال، جزيره‌نشينان گوگلي در اين جامعه خودمختار ماليات نخواهند پرداخت و با درآمد گوگل زندگي خواهند کرد. هر گوگلي مي‌بايد در دفتر کار خود يک آکواريوم و يک ماهي استوايي داشته باشد و حداقل 20 درصد وقت هر روز کاري خود را به ماهي‌گيري اختصاص دهد. پايه غذاها در گوگلند اغلب ماهي خواهد بود زيرا ماهي سرشار از فسفر و اسيدهاي امگا 3 است و هم براي سلامتي مغز و هم انجام فرآيندهاي بهتر مغزي اهميت دارد! گوگل به اين طريق مي‌خواهد در نبرد موتورهاي جستجوي مختلف از اين نقطه نظر هم برتر باشد. همچنين انجام رقص‌هاي استوايي محلي نيز در دستور کار گوگلي‌ها خواهد بود.

دکتر اريک اشميت مدير اجرايي گوگل به‌زودي به‌عنوان "رئيس جمهور جمهوري گوگلند" نام خواهد گرفت.
سرگي‌برين (Sergey Brin) و لري‌پيج (Larry Page) دو موسس گوگل نيز هر دو نخست‌وزير خواهند بود و بر امور تجارت خارجي و فناوري نظارت خواهند داشت.

يکي از منابع نزديک به اين موتور جستجو اخيرا خبر از جستجوي گوگل براي يافتن پنج جزيره ديگر به شکل‌هاي O، O، G، L و E در درياها و اقيانوس‌هاي ديگر داده است. هدف نهايي از اين کار ايجاد شبکه‌اي جهاني از مراکز داده‌هاست تا به‌کمک آن اين شرکت بتواند حاکميت خود را بر پنج قاره جهان نشان دهد. اريک‌فولزدي (Eric Foolsday) سخنگوي گوگل از تاييد يا تکذيب اين خبر خودداري کرده است.

ديويد بيگ‌فيش (David BigFish) نيز که مدتي است با شرکت گوگل همکاري مي‌کند، به‌عنوان ناظر اين جزيره انتخاب شده است. وي مي‌گويد: «اين يک شغل رويايي است، من در کاليفرنيا زندگي مي‌کردم و عاشق ماهي‌گيري بودم. ماهي تخصص من است. من ديوانه نيستم، اين شغل را مي‌پذيرم! و احساس مي‌کنم خيلي خوش شانسم!»
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
سهميه‌بندي تعداد چاپ براي کاربران
کارت جيره‌بندي چاپ!
100954530583.jpg

نرم‌افزار CZ Print Release Station ابزاري براي مديريت چاپگر است و يکي از بهترين نرم‌افزار‌هاي کنترل چاپگر براي استفاده در کتابخانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها جهت کاهش هزينه‌ها به‌شمار مي‌رود. با استفاده از اين برنامه مي‌توانيد محدوديت‌هايي را در استفاده از چاپگر اعمال کنيد همچنين مي‌توانيد با کمک آن مجوز استفاده از چاپگر در شرکتتان را فقط به افراد خاصي اختصاص دهيد. به‌کمک اين برنامه مي‌توان هزينه چاپ را با قرار دادن هزينه براي افراد و دانش‌آموزاني که از چاپگر استفاده مي‌کنند، کاهش داد.
اين نرم‌افزار با کاهش تعداد برگه‌هايي که به اشتباه و تصادفي چاپ مي‌شوند و نيز جلوگيري از استفاده توسط افراد سودجو، بهترين مديريت را براي منابع مورد استفاده انجام مي‌دهد.

استفاده از اين برنامه براي بسياري از سازمان‌ها مفيد واقع شده و هزينه چاپ‌هاي ناخواسته را کاهش داده است. بسياري از اين سازمان‌ها قبل از استفاده از اين برنامه، به‌دليل مصرف بيهوده کاغذ و تعداد زياد عمليات چاپ، داراي سيستم چاپ با نتايج غير قابل اطميناني بودند. اما پس از نصب اين نرم‌افزار، اتلاف کاغذها به 40% کاهش پيدا کرد.

نرم‌افزار فوق داراي امکانات و ويژگي‌هاي منحصر‌به‌فردي است که برخي از آنها به اختصار عبارتند از:

ليست انتظار

با کمک اين برنامه تمام دستورات چاپ ارسال شده توسط کاربران به‌صورت خودکار وارد ليست انتظار شده و تا زماني که يکي از افراد مجاز (دانش‌آموز، کارمند، مدير) دستور چاپ را صادر نکند هيچ عملياتي صورت نخواهد گرفت.

محيط کار استفاده از اين برنامه بسيار ساده است. با کمک اين برنامه چندين حالت کاربري در اختيار شما قرار مي‌گيرد که عبارتند از:

- حالت مدير: نمايش طبق کاربران

- حالت مدير: نمايش طبق ايستگاه‌هاي کاري

- حالت کاربر: نمايش طبق کاربران

- حالت کاربر: نمايش طبق ايستگاه‌هاي کاري

- حالت کاربر: نمايش طبق مجوز ورود.

کليه حالت‌هاي کاربران و ايستگاه‌هاي کاري داراي فيلدهاي مشترکي هستند که شامل: نام‌کاربري، نام رايانه، شرح عمليات چاپ، تعداد صفحات، هزينه کل، نام چاپگر، رنگ و اندازه کاغذ‌ها است. در حالت کاربري، طبق مجوز ورود، با استفاده از يک نام‌کاربري محيط چاپ ايمن‌تر و مطمئن‌تري فراهم شده است.

پرداخت به روش‌هاي گوناگون

اين نرم‌افزار بهترين و موثرترين راه حل‌ها جهت پرداخت هزينه‌ را در اختيار استفاده‌کنندگان قرار مي‌دهد. راه‌هاي پرداخت هزينه چاپ توسط اين نرم‌افزار عبارتند از: پول نقد، کارت خريد، سيستم‌هاي پرداخت صورت‌حساب و بسياري موارد ديگر.

همچنين با کمک اين برنامه مديران سيستم مي‌توانند به‌صورت دستي هزينه‌ها را جمع‌آوري کرده و مجوز چاپ را بدون استفاده از تجهيزات خود‌پرداز، براي دانش‌آموزان و ساير کارکنان صادر کنند.

نصب و استفاده آسان

نرم‌افزار CZ Print Release Station مي‌تواند به‌سرعت و سادگي روي رايانه سرور و يا ايستگاه‌کاري نصب شود و با کمک آن مي‌توانيد کليه فعاليت‌هاي انجام شده توسط چاپگر را تحت کنترل و پيگيري قرار دهيد. نرم‌افزار فوق از تمام چاپگر‌هاي موجود پشتيباني مي‌کند.

از هر جا و در هر زمان

اين نرم‌افزار به دانش‌آموزان و کارمندان اجازه مي‌دهد تا عمليات چاپ خود را از هر مکان و در هر موقعيتي انجام دهند.

مشاهده قبل از شروع به کار

نرم‌افزار مديريت چاپ، به شما اجازه مي‌دهد تا محتواي فايلي را که مي‌خواهيد چاپ نماييد، قبل از ارسال به چاپگر، مشاهده کنيد و در صورتي‌که کاربر از طرح صفحه، سايز صفحه، محتواي فايل و ... راضي نباشد مي تواند عمل چاپ را لغو نمايد.

تعيين هزينه طبق معيارها

هزينه چاپ در اين نرم‌افزار مختص به نوع خاصي از چاپ يا اندازه خاصي نبوده و با توجه به اندازه صفحه، رنگ صفحه (چاپ رنگي يا سياه سفيد)، چاپ يک طرفه يا دوطرفه از اعتبار کاربران کاسته مي‌شود.

لغو خودکار در صورت عدم پرداخت

با اين برنامه ديگر نگران انباشته شدن بيش از حد دستورات چاپ در ليست انتظار نباشيد. اين نرم‌افزار مي‌تواند کليه عمليات چاپي منتظر و مطالبه نشده را به طور خودکار، در بازه زماني تعريف شده توسط مدير، لغو نمايد.

گزارش کامل

از ديگر امکانات قابل ذکر اين برنامه گزارش‌گيري دقيق و رايگان آن است. با استفاده از اين ابزار، مي‌توانيد 100 نوع گزارش مختلف شامل 64 گزارش پيش‌فرض و 36 گزارش سفارشي در هر زباني را ايجاد کنيد و آنها را در فورمت هاي PDF, Word, Excel ذخيره نماييد.

نرم‌افزار فوق روي سيستم عامل‌هاي ويندوز 2000، 2003، 2008، XPو ويستا قابل نصب است و مي‌توانيد نسخه‌اي از آن را با مراجعه به سايت زير دريافت کنيد:

http://www.czsolution.com


@@@@


ساده‌تر از اين؟
100954530381.jpg

دسترسي به تنظيمات بوت ويندوز ويستا کاري پيچيده و مختص افراد حرفه‌اي است، حتي در برخي موارد افراد حرفه‌اي نيز نمي‌توانند تغييراتي در منوي بوت ويستا ايجاد کنند چرا که اين تغييرات فقط با اجراي فايل bcdedit.exe از پوشه System32 ويندوز قابل اجرا است که با اجراي آن نيز دستورات مربوطه در محيط داس قابل ويرايش و تغيير است.
نرم‌افزار Vista Boot PRO ابزاري کوچک با حجم کم و کاملا رايگان براي ساده کردن انجام اينگونه تغييرات است. با کمک اين برنامه مبتدي‌ترين کاربران نيز مي‌توانند منوي بوت ويندوز ويستا را به‌دلخواه خود تغيير دهند، گزينه‌هايي را از آن حذف کنند، اطلاعات آسيب ديده را بازيابي کنند و يا از آن نسخه پشتيبان تهيه کنند. براي دريافت اين برنامه به سايت زير مراجعه کنيد:
@@@@

آموزش و تست همزمان
چندين سال قبل براي ساخت سي‌دي‌هاي آموزشي با استفاده از نرم‌افزارهاي مخصوص اين کار از صفحه‌نمايش هنگام کار‌ در ويندوز فيلم‌برداري شده و با افزودن صدا و برخي افکت‌ها به آن فيلم، يک‌ فيلم آموزشي ساخته مي‌شد.
امروزه اين‌گونه فيلم‌هاي آموزشي طرفداران چنداني ندارد چرا که روش‌هاي جديدتري همچون فيلم‌هاي آموزشي تعاملي (Interactive) در بازار وجود دارد که با استفاده از آنها کاربران حين آموزش مي‌توانند خودشان به‌طور عملي به انجام مراحل مختلف در آموزش بپردازند. نرم‌افزار Demo Builder يکي از قدرتمندترين برنامه‌هاي موجود براي ساخت اينگونه فيلم‌هاي آموزشي است.

اين نرم‌افزار بر مبناي فناوري فلش طراحي شده است و قادر است فايل‌هاي آموزشي بسيار جذاب و فعالي را بدون نياز به يک خط کدنويسي در اختيار شما قرار دهد. سرعت بالاي عمليات فيلم‌برداري بدون ايجاد وقفه و پرش ماوس، اعمال افکت‌هاي مختلف صوتي و تصويري روي فيلم نهايي، افزودن متون و موضوعات مختلف با افکت‌هاي متنوع روي فيلم و افزودن صداي شما همراه با موزيک زمينه برخي از قابليت‌هاي اين نرم‌افزار است. نرم‌افزار فوق از سايت زير قابل دريافت است:

@@@@​


افزودن فرمول‌هاي آماري
100944846907.jpg

Analysis Toolpak و Analysis Toolpak_VBA
زماني كه اكسل نصب مي‌شود همه توابع نصب نمي‌شوند. بسته Anaiysis toolpak حدودا شامل 100 تابع است. براي استفاده از اين توابع بايد افزودني 92 را نصب كنيد. ممكن است كه شما بخواهيد Analysis Toolpak_VBA را نيز نصب كنيد كه براي گسترش برنامه‌ها به زبان ويژوال بيسيك مفيد است. قبل از كار هر دو افزودني را نصب كنيد:

نصب افزدوني‌ها

1- از منوي Tools گزينه Add-ins را انتخاب كنيد.

2- هر دو افزودني را انتخاب كنيد، Analysis Toolpak_VBA و Analysis Toolpak

3- OK‌ را كليك كنيد.

حال بررسي كنيد كه آيا توابع مربوط به Analysis Toolpak ‌ اضافه شد‌ه‌اند؟ Shift+F3 را فشار دهيد (Paste function)‌ و گزينه All را انتخاب كنيد. در قسمت Select Function به توابعي كه نامشان با حروف كوچك نوشته شده است، توجه كنيد. شما اين توابع را با نصب Analysis Toolpak نصب كرده‌ايد.



@@@@


اخبار من
100954531142.jpg

به‌علت مشکلاتي که بر سر توليد، پخش و پشتيباني نرم‌افزار (در همه زمينه‌ها) در کشورمان وجود دارد، معدود برنامه‌هايي هستند که به‌دست نويسندگان ايراني و با محتوي کاملا فارسي تهيه و توليد شده باشند. تهيه و توليد اين‌گونه نرم‌افزارها هم فقط به‌علت علاقه شخصي برخي از برنامه‌نويسان به طراحي و برنامه‌نويسي، توليد نرم‌افزار و يا کمک به‌ديگران انجام مي‌پذيرد و بيشتر آنها را به‌رايگان در اختيار همگان قرار مي‌دهند. در اين شماره به‌معرفي يکي از اين نرم‌افزارها مي‌پردازيم.

اخبار من، نگارش 1.0.1
اين برنامه از سري نرم‌افزارهاي اطلاع‌رساني است و مي‌توانند تازه‌ترين اخبار روز را به‌همراه امکاناتي همچون آخرين نرخ ارز و وضعيت جوي و آب و هوايي، به‌صورت کاملا فارسي در اختيار كاربران قرار دهد. از آنجا که اين نرم‌افزار با زبان برنامه‌نويسي جاوا تهيه و تنظيم شده است، بيشتر گوشي‌هايي که زبان فارسي را پشتيباني مي‌کنند، مي‌توانند از اين برنامه بهره ببرند. (ما اين برنامه را بر برخي از تازه‌ترين مدل‌ها آزموده‌ايم.)

اين برنامه همچنين نياز به ثبت شدن ندارد و شما مي‌توانيد آن را بدون هرگونه محدوديتي بر روي گوشي خود اجرا كنيد. بايد به اين نکته نيز توجه کنيد که اين برنامه اساسا بر پايه استفاده از اينترنت بنا شده و براي کار کردن با آن شما نياز به دسترسي اينترنت (GPRS، وايرلس و ...) خواهيد داشت.

روش كار
ابتدا برنامه را بر روي گوشي خود انتقال داده و آن را نصب و سپس اجرا کنيد. از آنجا که اين برنامه تحت جاوا است، بايد توجه داشته باشيد که برنامه‌اي را دانلود کنيد که سايز اعلام شده آن با سايز صفحه نمايش شما يکي باشد.
براي اطلاع از وضعيت اندازه صفحه نمايش گوشي خود نيز مي‌توانيد به سايت اصلي سازنده گوشي خود ارتباط برقرار کنيد.

پس از اجرا، ابتدا برنامه از شما اجازه‌اي مبني بر استفاده از اينترنت گوشي مي‌خواهد که شما بايد به آن پاسخ مثبت دهيد و دسترسي اينترنت خود را نيز پس از آن انتخاب کنيد. پس از پاسخ به آن نيز، با منوي برنامه روبرو خواهيد شد. واسط گرافيکي در اين برنامه جذاب بوده و کارکردن با آن را نيز آسان است. نرم‌افزار از منوهاي بسيار ساده‌اي تشکيل شده تا افراد مبتدي و تازه‌کار هم بتوانند به‌سادگي از اين برنامه استفاده کنند. در اينجا اخبار بر اساس موضوع درجه‌بندي شده‌اند. شما با انتخاب موضوع و انتخاب يکي خبرگزاري آن مي‌توانيد خلاصه‌اي از آن خبر را دريافت کرده و بخوانيد. همچنين اين برنامه اين امکان را براي شما فراهم مي‌آورد که با استفاده از گزينه هواشناسي، از آخرين وضعيت آب و هوايي منطقه خود مطلع شده و در صورت لزوم، تدابير لازم را براي پيشگيري به‌کار ببنديد. در اين بخش چهارده شهر از شهرهاي مهم ايران قرار داده شده است که با کليک بر روي هر کدام از آنها مي‌توانيد به اطلاعاتي همچون دماي فعلي، وضعيت جوي، زمان طلوع خورشيد و زمان غروب آن دست پيدا کنيد.

از ديگر منوهاي اين برنامه، بخش نرخ ارز است که در آن نيز اطلاعات مفيدي از آخرين قيمت‌هاي نرخ ارز گنجانيده شده. اين نرخ ارز بر پايه تازه‌ترين اطلاعات دريافت شده از شرکت صرافي ايران به‌روز مي‌شود.

توجه داشته باشيد که اگر از سيستم GPRS براي دريافت اخبار اقدام کنيد، هزينه دريافت هر 7 تا 10 عنوان خبري به‌همراه شرح آنها تقريبا برابر با هزينه يک پيامک خواهد بود و از اين‌رو مي‌توان گفت كه استفاده از اين برنامه هزينه زيادي در بر نخواهد داشت؛ هر چند كه اين هزينه نسبت به ديگر كشورهاي جهان سرسام‌آور است!

اخبار موجود، توسط خبرخوان‌هاي، دو خبرگزاري معتبر كشور تهيه مي‌شود و يكي از کاستي‌هاي اين برنامه، عدم پشتيباني از خبرگزاري‌هاي ديگر و همچنين خبرخوان‌هاي شخصي ديگر است که به‌گفته آقاي پارسا غفاري، سازنده اين برنامه، به‌زودي چنين امکاني در اين برنامه گنجانيده خواهد شد.

بنا بر عموميت اندازه صفحه نمايش 240*320 در گوشي‌هاي جديد، نرم‌افزار مرتبط با اين اندازه، براي دريافت در لينک زير آمده است:



@@@@



نارضايتي عمومي از سيستم عامل UIQ
100954530699.jpg

شرکت سوني اريکسون در نمايشگاه تلفن هوشمند سيمبين به‌طور عمومي اعلام کرد که «UIQ نظر اپراتور، توليدکننده و مشتري را که براي جلوگيري از شکست آن لازم بود، جلب نکرده است.» و با اين گفته، پلت‌فرم UIQ سيمبين را محکوم كرد. موتورولا، سهامدار ديگر، نيز حرفي براي گفتن نداشت. پاتريک اولسون از شرکت سوني اريکسون به شکست پلت‌فرم UIQ در به‌دست آوردن يک پايگاه هواداري ثابت و دايمي در ميان مصرف‌کنندگان و يک صورت تجاري پايدار در بين حاملان شبکه اذعان كرده است.
اين اظهار نظر به‌روشني علت متوقف شدن توليد دو تلفن هوشمند آخر از سوي سوني اريکسون را توضيح مي‌دهد. سوني اريکسون با تمام قوا با موسسه سيمبين به‌پيش مي‌رود، که البته شهرت خود را با فراهم آوردن يک رابط کاربري واحد بر روي پلت‌فرم‌هاي مختلف در خطر انداخته است. از سوي ديگر موتورولا، برنامه‌هاي UIQ خود را دارد و گفته مي‌شود كه قصد دارد پيش از عرضه شدن پلت‌فرم مبتني بر S60 موسسه سيمبين، تلفن‌هاي UIQ بيشتري به بازار بفرستد. با وجود اين، آنها هيچ‌گونه راهبردي براي پشتيباني از هندست‌هاي فعلي و آينده ندارند.


@@@@


از 14 آذر عرضه خواهد شد
گوشي جديد موتورولا
100954530899.jpg

آخرين محصول موتورولاست قشنگ‌تر از آن است که يک تلفن باشد! يک گوشي فوق‌العاده که تنها به طراحي انديشيده است. اين گوشي از ساعت‌هاي سوييسي مدل بالا (گران قيمت) الهام گرفته است. طراحي شبيه چاقوي ضامن‌دار اين گوشي، تماما به‌خودي‌خود، توسط بيش از 200 قطعه کار مي‌کند و 130 قطعه از آنها بلبرينگ‌هايي هستند که براي باز کردن هندست به‌کار مي‌روند و طول عمر مفيد آنها به اندازه تقريبا صد هزار بار استفاده است. اما اين پايان ماجرا نيست: صفحه نمايش نيز کار مهندسي ظريفي است. قطر آن فقط 1.55 اينچ بوده و "نخستين صفحه نمايش دايره‌اي جهان" است که ويژگي 16 ميليون رنگ و وضوح dpi 300 دارد.

روکش بلور آبي رنگ 62 قيراط آن نيز که براي جلوگيري از خراش افتادن تعبيه شده، به زيبايي و كارآيي آن لطمه‌اي نمي‌زند و آزاردهنده نيست. اين گوشي، چهار بانده است و از GPRS و EDGE (كه امکان 7 ساعت مکالمه را فراهم مي‌آورد) پشتيباني مي‌كند. 2 گيگا بايت حافظه، AGPS، بلوتوث استريو، پورت microUSB و دوربين 2 مگاپيکسل از ويژگي‌هاي ديگر اين گوشي است. اين گوشي از چهارم دسامبر به قيمت 2000 دلار در دسترس خواهد بود.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
همخوان کردن همه‌چيز در همه جا
100954530970.jpg

ديگر زماني که تنها چيز لازم، يک کامپيوتر بود و يک کپه فلاپي ديسک و سي‌دي گذشته است. امروزه شما هر جاي ممکن يک کامپيوتر مي‌بينيد، کامپيوتر توي خانه، لپ‌تاپ شما و همسرتان، کامپيوتر محل کار و ... هر لحظه يک جايي و پشت يکي از اين سيستم‌ها نشسته‌ايد و مي‌خواهيد فايل‌هاي بقيه کامپيوترهايتان همه جا در دسترس‌تان باشد. فرض کنيد روي يک پروژه داريد کار مي‌کنيد و ساعات زيادي از روز و در جاهاي مختلف به آن مشغوليد، در اين‌صورت، همخوان کردن فايل‌هايي در طول يک روز آن‌ها را تغيير مي‌دهيد، خودش مشکل بزرگي است.


دمِ دست‌ترين راه حل،‌ حمل کردن يک درايو USB است، معمولاً امن‌ترين راه براي حفظ اطلاعات نيز به‌حساب مي‌آيد، اما هميشه مفيد نيست. سرورها معمولاً داخل انبارهايي هستند که حسابي قفل و بست دارند و نمي‌توانيد پشت آن‌ها USB بزنيد. راه حل ديگر، استفاده از دستور scp است که به‌کمک آن مي‌توان فايل‌ها را در شبکه منتقل کرد، مثلا:
scp -rP /home/me/Documents ?
[email protected]:/home/me/
راه حل مفيدي است، منتها عيبش اين است که اگر هر دو فايل در دو سيستم تغيير کرده باشند، در اين‌صورت بايد بيخيال يکي شويد. براي جلوگيري از اين‌کار هم مجبوريد هر سري که تغييري اعمال کرديد، از اين دستور استفاده کنيد که کار منطقي‌اي به نظر نمي‌رسد و وقت‌گير است. ضمن اين‌که فايلي که در مقصد پاک شد، ‌ديگر قابل برگشت نيست.
راه حل نهايي، استفاده از سيستم‌هاي کنترل نسخه است که به کمک آن بتوان گزارش تغييرات فايل‌ها را هم داشت. Git و Bazaar دو گزينه محبوب براي اين کار به حساب مي‌آيند. يادگيري استفاده از آن‌ها کمي سخت است اما اگر کار کردن با آن را ياد بگيريد، مفيدبودنشان به سخت بودنشان مي‌چربد.
مي‌توانيد git را از کتابخانه‌هاي بسته نرم‌افزاري آزاد لينوکس دانلود و نصب کنيد. نصب آن طي يک مرحله انجام مي‌شود. بعد از آن، کافي است مراحل زير را دنبال کنيد:
بياييد فرض کنيد که من دو کامپيوتر دارم با آدرس‌هاي IP 192.168.0.1 و 192.168.0.2، روي کامپيوتر1 شروع مي‌کنم و در ترمينال دستورات زير را مي‌زنم:

cd /home/me/Documents/shared
git init
git add *
git commit –a
در دستور بالا من دايرکتوري shared را به‌عنوان دايرکتوري‌اي که در آن مي‌خواهم کنترل نسخه انجام شود انتخاب کردم و با کمک دستور git init به يک کتابخانه git تبديلش کردم. بعد از git add * استفاده کردم تا هر چيزي که در دايرکتوري هست را به کتابخانه‌اي که ساختم منتقل کند. و بعد فايل‌هاي تويش را چک کردم. حالا توي کامپيوتر2 کافيست دستورات زير را بزنم:
cd /home/me/Documents
git clone ssh://192.168.0.1 ?
/home/me/Documents/shared
در اين صورت دايرکتوري از کامپيوتر1 به کامپيوتر2 منتقل (کپي) مي‌شود. حالا اگر تغييرات را در کامپيوتر2 انجام دهم:
git commit –a
و بعد به کامپيوتر1 بروم مي‌توانم تغييراتي را که در کامپيوتر2 داده‌ام را ببينم:
cd /home/me/Documents/shared
git pull ssh://192.168.0.2 ?
/home/me/Documents/shared
حالا هر دو کامپيوتر در يک همخواني کامل به سر مي‌برند. اگر احياناً يک فايل بود که در هر دو کامپيوتر، جداگانه تغيير کرده بود، git پيغام هشدار مي‌دهد. با توجه به اين‌که فايل‌هاي قديمي در تمام تغييراتي که داده شده است، وجود دارند، از دست رفتن اطلاعات تحت هيچ شرايطي اتفاق نمي‌افتد.
توضيح: نماد ? نشانگر متصل بودن دو خط برنامه است.


@@@@


نسخه جديد مستندسازي آزاد 3/1
بنياد نرم‌افزار آزاد انتشار نسخه 3/1 مجوز مستندسازي آزاد گنو را اعلام كرد. بزرگترين تغييري كه در اين نسخه داده شده است، تغيير ماده‌اي است كه در آن به متوني كه تحت مجوز آزاد منتشر مي‌شوند، اجازه انتشار مجدد در مجوز ‌CC‌‌‌(Creative Commons)‌ را مي‌دهد. اين مجوز جديد به علت درخواست بنياد ويكي‌مديا، ناظر بر پروژه ويكي‌پديا انجام شده است. ‌ ‌


سرور اكس جديد براي لينوكس
يكي از مهندسان شركت ردهت پروژه جديدي را براي جايگزيني سرور اكس11 آغاز كرده كه پوشش‌دهنده نيازهاي امروزي باشد. نام اين سرور جديد ‌Wayland‌ است و براي ويژگي‌هاي جديد سخت‌افزاري‌اي چون تنظيمات مود هسته و مديريت حافظه هسته كارت‌هاي گرافيك طراحي شده است. ويلند قرار است براي توسعه نرم‌افزاري هم بسيار از سرور اكس فعلي ساده‌تر باشد. ‌ ‌
آندرويد به ضدويروس احتياجي نخواهد داشت
با وجود توليد نخستين نرم‌افزار ضدويروس براي آندرويد، سيستم عامل آزاد گوگل،‌اهل فن معتقدند كه آندرويد اساساً نيازي به ضدويروس نخواهد داشت.

محققان معتقدند راهكارهاي جلوگيري گوگل از انتشارهاي ناخواسته نرم‌افزاري كه با كمك فناوري ماشين مجازي جاوا محقق شده است، اجازه هر گونه انتقال اطلاعات، دزدي و نصب نرم‌افزار بدون تائيد كاربر را سلب كرده است. بنابراين هر نرم‌افزاري بخواهد از اطلاعات تلفن همراه استفاده كند، بايد از طريق ماشين مجازي، از كاربر مجوز بگيرد و همين باعث مي‌شود هيچ امري تحت نظر كاربر انجام نشود.



@@@@


بخش نخست
محاسبات ابري، جاده موفقيت شركت‌هاي كوچك
واژه ابر در اين عبارت، همان شكل ديگر اينترنت است، اما وقتي كنار اصطلاح »محاسبات« مي‌نشيند، معناي تركيبي بزرگ‌تر و گيج‌كننده‌تري به خود مي‌گيرد. اين اصطلاح هم، همانند وب 2.0، تعريف مشخصي ندارد و تقريباً هر كس يك تعريف از آن ارائه مي‌كند. برخي از تحليل‌گران و دلالان محاسبات ابري را نسخه بهبوديافته محاسبات ابزاري مي‌دانند: سرورهاي مجازي‌اي كه در اينترنت در دسترس هستند. ديگران معتقدند كه هر چيزي كه بيرون از ديواره آتش خود مصرف مي‌كنيد، داخل »ابر« به حساب مي‌آيد.
وقتي به نيازي كه همواره فناوري اطلاعات به دنبال رفع آن بوده است، مي‌انديشيم، محاسبات ابري خود را نشان مي‌دهند: يافتن راهي براي بالابردن حجم و افزودن قابليت‌بدون سرمايه‌گذاري در زيرساخت، آموزش پرسنل يا خريد مجوز نرم افزار جديد. محاسبات ابري هر سرويسي كه شامل استفاده نسبت به مصرف يا عضويت زماني باشد را با توجه به گسترش قابليت‌هاي فناوري اطلاعات با كمك اينترنت پوشش مي‌دهد. محاسبات ابري هنوز گام‌هاي نخستين را بر مي‌دارد، اما بسياري از شركت‌ها به سمت استفاده از اين مفهوم جديد حركت كرده‌اند و خدماتي را در محيط ابرمانند اينترنت ارائه مي‌كنند، از ارائه كامل يك نرم‌افزار گرفته تا فيلتر كردن اسپم‌ها. بله، شركت‌هاي توليدكننده به سبك قديم هم بخشي از جريان فعلي‌اند، اما ارائه‌دهندگان‌(Software as a service(SaaS‌ ـ نرم‌افزار به‌عنوان يك سرويس) نيز داخل گود هستند. اما هنوز ارائه يك تعريف يكسان از چنين مفهومي غيرممكن است، اما مي‌توان به مولفه‌هايي كه اين مفهوم را تشكيل داده است، نگاهي انداخت:

1. ‌ SaaS‌(نرم‌افزار به‌عنوان يك سرويس) ‌ ‌

در اين نوع از محاسبات ابري، يك نرم‌افزار كه از معماري گسترده استفاده مي‌كند، در مرورگر هزاران مشتري اجرا مي‌شود. در سمت مشتري، هيچ هزينه‌اي بابت راه‌اندازي سرور يا مجوزخريدن نرم‌افزار وجود ندارد؛ در سمت ارائه دهنده سرويس نيز، فقط يك نرم‌افزار نياز به مراقبت دارد و هزينه‌ها در مقايسه با روش‌هاي ديگر بسيار پايين‌اند. نمونه‌هاي موفق زيادي از اين سرويس وجود دارند كه شايد معروف‌ترين آن‌ها، سرويس ‌salesforce.com‌ باشد. البته ‌SaaS‌ در ميان نرم‌افزارهاي كاربردي هم چندتايي ارائه كننده خوب دارد كه مي‌توان مصارف آن را از غذافروشي‌هاي زنجيره‌اي گرفته تا نرم‌افزارهاي مديريت منابع سازماني دسته بندي كرد. همچنين رشد بي‌سابقه نرم‌افزارهاي روميزي‌اي چون ‌Google Apps‌ يا ‌Zoho‌ نيز مثال زدني است.

2. محاسبات ابزاري

اين ايده، ايده‌اي نو نيست اما اين شكل از محاسبات ابري زندگي جديد خود را مديون آمازون، سان، ‌IBM‌ و ديگراني است كه سرورهاي مجازي و فضاهايي را ارائه مي‌دهند كه فناوري اطلاعات مي‌تواند از آن‌ها استفاده كند.
برطرف‌كنندگان نيازهاي سازماني كهنه‌كار از محاسبات ابزاري براي رفع نيازهاي غيربحراني استفاده مي‌كنند. اما يك روز بالاخره بايستي بخش‌هايي از اين ديتاسنتر را جايگزين كند. ديگر سرويس‌دهندگان با ارائه راهكارهايي چون ارائه مركزداده‌هاي مجازي از سرورهاي مناسبي چون ‌AppLogic‌ به فناوري اطلاعات كمك كردند. ‌ |



@@@@


احساس آرامش در کنار پايتون
100954531292.jpg

پايتون يک زبان همه‌منظوره و سطح بالا است که گروه‌هاي مختلفي از مسايل را مي‌توان با استفاده از آن حل کرد. فلسفه طراحي پايتون بر خوانا بودن کد و قابليت توليد آسان کد تاکيد مي‌کند. به همين سبب، هسته اصلي دستور زبان و سمانتيک پايتون با ديد مينماليستي (کوچک‌گرايي) نوشته شده است، در حالي‌که کتابخانه استاندارد پايتون بسيار بزرگ است. اين کتابخانه که محدوده بزرگي از مسايل مانند پردازش رشته‌ها (عبارات منطقي، يونيکد، محاسبه اختلاف بين فايل‌ها)، پروتکل‌هاي اينترنت (HTTP،FTP ،SMTP ، XML و CGI) برنامه‌نويسي، مهندسي نرم‌افزار و رابط‌هاي سيستم‌عامل (System calls, File systems, TCP/IP) را شامل مي‌شود به‌سادگي قابل درک و استفاده است.

پايتون از همه قابليت‌هاي يک زبان قدرتمند از جمله شيي‌‌گرايي و ساختارگرايي پشتيباني مي‌کند. سيستم پايتون مانند زبان‌هاي پرل و روبي ديناميک است و مديريت حافظه در آن به‌صورت کاملا خودکار انجام مي‌شود. همين امر سبب مي‌شود که پايتون مانند ديگر زبان‌هاي ديناميک براي اسکريپت ‌‌نويسي نيز مورد استفاده قرار گيرد.

پايتون در اواخر دهه هشتاد در شرکت CWI در هلند پا به عرصه وجود گذاشت. گيدو وان روسوم، طراح پايتون در مورد دليل پيدايش پايتون مي‌گويد: «زماني من در شرکت CWI در گروه برنامه‌نويسي زبان ABC به پياده‌سازي اين زبان مشغول بودم. کار در اين گروه نکات زيادي را در مورد طراحي يک زبان جديد به من آموخت. زبان ABC دستور زبان جالبي داشت اما محدوديت‌هايي در اين زبان وجود داشت که توسعه و گسترش زبان را در عمل ناممکن مي‌ساخت. اين موضوع انگيزه اصلي براي طراحي و پياده‌سازي زباني بود که قابليت توسعه داشته باشد و در آن بتوانم ايده‌هاي جديد خود و انتقاداتي را که به زبان ABC داشتم، پياده‌سازي کنم. در آن زمان من در کار با زبان مادولا (Modula) تبحر داشتم و پس از صحبت با طراحان آن و مطالعه دستور زبان طراحي پايتون را شروع کردم. زبان پايتون بخش وسيعي از دستور زبان خود را از ABC و مادولا به ارث برده است. بخش مديريت استثناها با الهام از مادولا3 نوشته شده است.» در حقيقت قابليت گسترش پايتون بسيار بيشتر از اغلب زبانهاي ديگر است. در پايتون مي توان دو نوع ماجول مختلف و کاملا متفاوت داشت : مي توانيد ماجول‌هاي پايتون را در کنار ماجول‌هايي که به طور کامل به زبان C نوشته شده‌اند، استفاده کنيد. چنين ماجولي مي‌تواند انواع جديدي از داده‌ها و اشيا را در اختيار ما قرار دهد. پايتون با استفاده از زبان C پياده‌سازي شده است. اين پياده‌سازي CPython ناميده مي‌شود و با استاندارد C89 سازگار است. CPython برنامه پايتون را به بايت کد واسط کامپايل مي‌کند. بايت کد حاصل توسط ماشين مجازي اجرا مي شود.

گيدو براي نامگذاري زبان خود به‌دنبال نامي کوتاه، منحصر‌ به‌فرد و اندکي رمزآميز مي‌گشت. او همزمان با پياده‌سازي پايتون، فيلم‌نامه سريال کمدي "سيرک پرنده مونتي‌پايتون" را مي‌خواند و تصميم گرفت زبان جديد را پايتون بنامد. او پس از گذشت حدود دو دهه هنوز نقش خود را به عنوان تصميم گيرنده اصلي درتعيين جهت توسعه پايتون حفظ کرده است و اين نقش چنان پررنگ است که جامعه برنامه‌نويسان پايتون به وي لقب ديکتاتور مهربان داده است.

با وجود تاثيرپذيري از زبان‌هاي ديگر، پايتون فرهنگ، استيل و ديدگاه خاص خود را در حل مسائل دارد. پايتون مي‌کوشد سادگي در برنامه‌نويسي را حفظ کند و تا حد امکان به برنامه‌نويس در حل مسئله کمک کند. درک کد پايتون براي برنامه‌نويساني که به اين زبان آشنا نيستند آسان است. مهمترين اصل در برنامه‌نويسي پايتون اين است: «از ساده ترين راهي که ممکن است به حل مساله منجر شود، استفاده کنيد.»

از ديگر اصول مهم پايتون در اولويت قرار دادن درستي و وضوح برنامه نسبت به سرعت است. بخش بزرگي از کد مفسر پايتون و کتابخانه‌هاي استاندارد به شيوه‌اي کاملا مستقيم نوشته شده و درک آن بسيار ساده است.
توسعه دهندگان کد پايتون مايل نيستند به بهاي ناخوانا شدن کد يا پيچيده کردن آن سرعت مفسر را افزايش دهند. در گذشته برخي از برنامه نويسان پيشنهاد افزودن قطعه کد‌هاي پيچيده اي را به منظور افزايش سرعت سيستم مطرح مي‌کردند، اما اين کار نگهداري از سيستم را دشوار مي‌ساخت. در اين زبان، ساختار‌هاي مسطح به ساختارهاي تو در تو، ساختارهاي ترکيبي به ساختارهاي پيچيده و بيان مستقيم مفاهيم به بيان غير مستقيم ترجيح داده مي شود.

برخي از منتقدان پايتون آن را کند توصيف مي‌کنند. با اين حال در حل اکثر مساله‌هايي که با پايتون حل مي‌شوند، سرعت نقش حياتي ايفا نمي‌کند. از سوي ديگر با افزايش سرعت سخت افزار کامپيوتر به صورت نمايي، زبان‌هاي برنامه‌نويسي منابع سخت‌افزاري بيشتري در اختيار دارند. زماني که سرعت در برنامه‌نويسي اهميت پيدا مي‌کند، برنامه‌نويسان از روش‌هاي بهبود الگوريتم‌ها يا تغيير ساختارهاي داده استفاده مي کنند. از جمله ترفندهاي برنامه نويسان براي افزايش سرعت، پياده‌سازي توابع وابسته به زمان توسط زبان‌هايي نظير C است که سرعت بالاتري دارد. راه‌حل ديگر ترجمه کد پايتون به کد C با استفاده از ابزار‌هايي نظير Cython يا بايت کد جاوا توسط Jython است. به اين ترتيب، مهارت و تجربه برنامه‌نويس عامل موثري در افزايش سرعت برنامه است.

هرچند هنوز آموزش برنامه نويسي به دانشجويان مبتدي با يک زبان برنامه‌نويسي ساخت‌يافته نظير پاسکال، C، C++ يا جاوا آغاز مي‌شود، پايتون داراي قابليت‌هايي است که آن را به انتخاب مناسبي براي آموزش به مبتديان تبديل مي‌کند. پايتون از دستور‌العملي بسيار ساده و پايدار و کتابخانه‌هاي استاندارد بزرگ برخوردار است. از همه اين مزايا که بگذريم، استفاده از پايتون در يک کلاس برنامه‌نويسي مبتدي به دانشجويان کمک مي‌کند تا بر مفاهيم و توانايي‌هاي مهم برنامه‌نويسي نظير تحليل مساله، طراحي الگوريتم مناسب براي حل مساله و طراحي نوع‌هاي داده‌اي متمرکز شوند. سادگي دستورالعمل‌هاي پايتون سبب مي‌شود دانشجويان در مدت زمان کوتاهتري با مفاهيم اوليه زبان نظير حلقه‌ها و توابع آشنا شوند. انتخاب پايتون به عنوان زبان اول، دانشجويان را قادر مي‌سازد در اولين دوره برنامه‌نويسي مفاهيم پيشرفته‌اي همچون شي‌گرايي و اشياي ساخته شده توسط کاربر را به کار گيرند.

از ديگر موفقيت‌هاي پايتون مي‌توان به تاثير آن بر ديگر زبان‌هاي برنامه‌نويسي و نيز پياده‌سازي برخي پروژه‌هاي مهم با پايتون اشاره کرد. نسخه‌هاي مختلفي از لينوکس، که از مهمترين آنها مي‌توان به Red Hat اشاره کرد، تمام يا بخشي از نرم‌افزار نصب (installer) نرم‌افزارمديريت سيستم خود را با استفاده از پايتون پياده‌سازي کرده‌اند. از جمله شرکت‌هاي بزرگي که از پايتون در پياده‌سازي سيستم‌هاي خود بهره مي‌گيرند مي‌توان به گوگل، ياهو و نور و شعبده بازي صنعتي (Industrial Light and Magic) اشاره کرد.

پايتون به عنوان زبان اسکريپت‌نويسي در تعدادي از معروفترين نرم افزار‌هاي پويا نمايي، گرافيک و بازي‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. نرم‌افزارهايي مانند Maya, Blender و GIMP از شناخته شده ترين کاربران پايتون هستند.
پايتون يکي از اجزاي استاندارد در بسياري از سيستم عامل‌ها است. نسخه‌هاي مختلف لينوکس، NetBSD, OpenBSD و Mac OS X است.

کد پايتون در مجموع در مقايسه با دو زبان ديگر قابل درک‌تراست و به ويژه مديريت داده‌هاي ورودي توسط کاربر و يا داده‌هاي خروجي به مراتب ساده‌تر است. اين امر موجب استقبال گسترده برنامه‌نويسان واسط گرافيکي کاربر از پايتون شده است و بسياري از اين برنامه‌نويسان امروزه از پايتون بجاي ديگر زبان‌ها استفاده مي‌کنند. با اين‌وجود، براي محاسبات پيچيده يا بزرگ هنوزدر درجه اول از C++ و سپس از جاوا استفاده مي‌شود. گروهي از برنامه‌نويسان معتقدند که استفاده از پايتون در پروژه‌هاي برنامه‌نويسي بزرگ، سبب پيچيدگي کد مي‌شود.

به‌طور خلاصه مي‌توان گفت برنامه‌نويسي و توسعه کد با استفاده از پايتون سريع و آسان است. سيستم ديناميک آن قادر است به سادگي خطاهاي برنامه‌نويسي را در زمان اجرا پيدا کند. توابع و کتابخانه‌هاي ارائه شده همراه با اين سيستم بسيار غني هستند و کتابخانه‌هاي کد باز نوشته شده توسط ديگر شرکت‌ها، عملا هر نوع محاسباتي را ممکن مي‌سازند. قابليت حمل کد‌هاي نوشته شده توسط پايتون نيز بسيار بالاست. در مقايسه با پايتون، کد نويسي با استفاده از++ C و جاوا نسبتا دشوار است. ديباگ کردن در C++ شبيه يک کابوس، اما در جاوا ساده است. سرعت هر دو زبان و بخصوص++ C از پايتون بالاتر است. کتابخانه‌هاي استاندارد جاوا بسيار گسترده ومفيد هستند اما در++ Cاز اين نظر محدوديت‌هاي بزرگي وجود دارد. قابليت حمل کد در C++ به مراتب کمتر اما در جاوا به مراتب بيشتر از پايتون است.

پايتون به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نويسان اجازه مي‌دهد پيشنهادهاي خود براي افزايش قابليت‌هاي زبان را در وب سايتي که به همين منظور طراحي شده است ثبت کنند. براي ثبت پيشنهادهاي جديد و مشاهده پيشنهادهاي موجود مي‌توانيد به نشاني زير مراجعه کنيد:

http://www.python.org/dev/peps/

پيشنهادهاي جديد در ليست نامه‌هاي الکترونيکي به اين نشاني مورد بررسي قرار مي‌گيرد:

http://mail.python.org/mailman/listinfo/python-dev.


@@@@


چرخ را دوباره اختراع نكنيم
تمامي پيشرفت‌هاي امروز بشر، اختراعات و محصولات جديد براي راحتي انسان و رسيدن هر چه سريع‌تر او به هدف خود است. همواره شروع حركت‌هاي بزرگ از حركت‌هاي كوچك آغاز مي‌شود و هر كس بخشي از راه را پيموده و نتيجه كار خود را در اختيار ديگري قرار مي‌دهد تا هزينه‌اي را كه شخص ديگر براي پيمودن ادامه راه صرف مي‌كند وي را به هدف نهايي نزديك كند. اگر قرار باشد هر كس هر راهي را كه شخص ديگر طي كرده است، از ابتدا شروع كرده و آن را بپيمايد هيچ گاه پيشرفتي حاصل نخواهد شد. گرچه مخترعين رايانه‌هاي اوليه، كار بسيار بزرگي انجام داده‌اند، اما كار بزرگ‌تر را كساني انجام داده‌اند كه آن را توسعه داده و به رايانه‌هاي امروزي تبديل كرده‌اند.
در زمينه طراحي و توليد نرم‌افزار و توسعه دنياي آن نيز از ابتدا تاكنون شاهد تحولات بسياري بوده‌ايم و هر كس در اين مسير سهمي داشته است. خوب است ما هم پس از ورود به اين دنيا و مرتفع كردن نيازهاي خود، سهمي در پيشروي آن داشته باشيم.
سخت‌افزار و نرم‌افزار
با اين كه بين توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار شباهت‌هايي وجود دارد، اما اين دو فعاليت اساسا با يكديگر متفاوتند. اگرچه در هر دوي آنها، حاصل يك طراحي خوب، محصولي با كيفيت بالا خواهد بود، اما مرحله ساخت سخت‌افزار مي‌تواند يك سري مشكلات كيفي داشته باشد كه در مورد نرم‌افزار اين مساله كمتر وجود دارد يا به راحتي قابل رفع خواهد بود.

سخت‌افزار در اوايل عمرش ميزان عدم موفقيت نسبتا بالايي دارد كه اغلب به طرح يا نقايص توليدي مربوط مي‌شود. نقايص اصلاح شده و ميزان شكست براي مدتي به سطح ثابتي مي‌رسد كه البته بسيار كم است. با گذشت زمان سخت‌افزار شروع به فرسوده شدن كرده و ميزان شكست كار دوباره افزايش مي‌يابد، اما نرم‌افزار در معرض آن عوامل محيطي كه سخت‌افزار را خراب مي‌كنند نيست. بنابراين ميزان موفقيت آن نسبت به سخت‌افزار به حالت ايده‌آل نزديك‌تر خواهد بود. مشكلات شناسايي نشده در اوايل كار برنامه باعث عدم موفقيت در كار مي‌شود. اين مشكلات معمولا بدون به وجود آوردن مشكلات ديگر برطرف مي‌شود. چيزي كه در نهايت به دست مي‌آيد يك نرم‌افزار كم‌اشكال است كه تا حد امكان مشكلات آن برطرف شده و به حد مطلوبي رسيده است و مي‌تواند تا هر زمان دلخواه مورد استفاده قرار گيرد. واضح است كه يك نرم‌افزار هيچ گاه فرسوده نشده و كيفيت اوليه خود را از دست نمي‌دهد، اما چيزي كه باعث مي‌شود ميزان استفاده از آن كاهش يابد يا به طور كلي كنار رود به وجود آمدن نيازهاي جديد و بالا رفتن انتظارات كاربر از نرم‌افزاري است كه از آن براي برآورده شدن هدفي استفاده مي‌كنند.
اما نرم‌افزار اين خصوصيت را دارد كه مي‌تواند تكميل شود و يا اگر در مدت زماني به نقايص يا كاستي‌هاي آن پي برده شد مي‌تواند آن را اصلاح كرده و مجددا به سطح مطلوب رساند. اين موضوع بحثي است كه از آن تحت عنوان نگهداري نرم‌افزار ياد مي‌شود و يكي از مباحث مهم و اساسي توليد نرم‌افزار است.

استفاده از روش‌هاي قبل
هنگامي كه يك سخت‌افزار براي مدتي كار مي‌كند و پس از آن فرسوده مي‌شود، ديگر نمي‌توان از آن براي ساخت دستگاه جديد استفاده كرد. زيرا ممكن است عمر قطعات قديمي پاسخگوي استفاده‌هاي جديد نباشد.
اما چيزي كه واضح است آن است كه نرم‌افزار مجموعه‌اي از روش‌ها و دستورات است كه هرگز خاصيت خود را از دست نداده و كهنه نمي‌شوند. اين حسن بزرگي است كه يك نرم‌افزار دارد و بايد به بهترين نحو از آن استفاده كرد.
ممكن است هيچ قطعه‌اي از يك اتومبيل قديمي براي ساخت يك اتومبيل جديد مورد استفاده قرار نگيرد. هر چند بسياري از بخش‌هاي آنها مشترك بوده و حتي انتظاري كه از آنها مي‌رود نيز تغييري نكرده است. اما در طراحي نسل جديد يك نرم‌افزار مي‌‌توان بدون كوچك‌ترين مشكلي از روش‌‌ها و الگوريتم‌هاي پيش استفاده كرده و آنها را مستقيما در توليد محصول جديد به كار گرفت.

البته ممكن است برخي روش‌ها، از نظر سرعت و كارايي مطلوب نبوده و با روش‌هاي جديد و رويكردهاي نويني دست به ابتكار عمل در نسخه جديد نرم‌افزار بزنيم. اما مطمئن خواهيم بود كه اولا اگر هر جاي نرم‌افزار بدون تغيير باقي مانده است نيازي به طراحي مجرد و بازنويسي ندارد، ثانيا تا زماني كه روش جديد پاسخگوي نياز است مي‌‌توان از آن استفاده كرده و حتي از آن براي نسل‌هاي ديگر نرم‌افزار نيز بهره گرفت.

نرم‌افزار متن باز
بزرگ‌ترين مثالي كه مي‌‌توان در رابطه با صحبت‌هاي اخير مطرح كرد عرضه نرم‌افزارهاي متن باز يا كد باز (open source) است كه دقيقا همين هدف را دنبال مي‌كنند. در مقابل افرادي كه تنها نمونه اجرايي محصول نرم‌افزاري خود را عرضه مي‌كنند و معمولا آن را نيز با قيمت‌هاي متفاوتي مي‌فروشند، عرضه‌كنندگان نرم‌افزارهاي متن باز به همراه برنامه اجرايي، كد برنامه‌نويسي آن را نيز عرضه مي‌كنند. تا زماني كه برنامه پاسخگوي نيازها هست،‌ مورد بهره‌برداري كاربردي قرار مي‌گيرند. اما زماني كه اشكالي در برنامه مشاهده شد يا انتظار بيشتري از برنامه به وجود آمد، افراد يا گروه‌ها با در دست داشتن كد برنامه مي‌توانند به راحتي نرم‌افزار مورد نظر را از نظر كيفيت و امكانات ارتقا دهند و در قانون نرم‌افزارهاي متن باز اين مساله عنوان شده است كه در صورتي كه شخصي از چنين نرم‌افزاري به طور رايگان استفاده كرده است و آن را تغيير داده است اولا بايد نسخه تغيير يافته را نيز به صورت متن باز در اختيار عموم قرار دهد و ثانيا حق فروش نسخه ارتقا يافته را ندارد. به اين ترتيب هر كس سهمي در پيشرفت و ارتقاي محصولات نرم‌افزاري خواهد داشت.
استفاده از قطعات آماده
با تكامل نظم و انضباط در طراحي، مجموعه‌اي از اجزاي استاندارد طراحي به وجود مي‌آيد پيش از اين يك برنامه‌نويس ناچار بود كه همه بخش‌هاي برنامه خود را شخصا بنويسد و اين كار علاوه بر اين كه مدت زيادي از وقت او را به خود اختصاص مي‌داد، ممكن بود با اشكالات زيادي نيز همراه باشد.

اما زماني كه برخي اجزاي نرم‌افزاري،‌ استفاده متداول و زيادي دارند، چرا بايد هر بار توسط اشخاص مجددا بازنويسي شود. به همين دليل گروهي زماني را صرف طراحي، پياده‌سازي و تست اجزاي متداول مي‌كنند و از آن پس هر كس بخواهد از آنها به همان شكل استفاده كند، بدون صرف كمترين زمان، اين كار برايش ميسر خواهد بود و شخص زمان در دست را صرف انجام امور ديگر درجهت پيشبرد پروژه خود مي‌كند. البته اگر آن قطعات آماده نياز شخص را مرتفع نساخته و كمبودهايي داشت، مي‌تواند با صرف زمان كمي، قطعه مورد نظر خود را مطابق خواست خود تغيير دهد. برنامه‌سازي آينده در حال حركت به سمتي است كه افراد بتوانند هر چه كمتر كدنويسي كنند و برنامه‌هاي خود را تا حد امكان با چيدن اجزاي آماده مثل تكه‌هاي يك پازل طراحي و پياده سازي كنند و زمان، بيشتر صرف ايجاد طرح‌هاي جديد و ايده‌هاي نو شود.

استفاده مجدد از كد
افرادي كه تازه قدم به دنياي برنامه‌نويسي مي‌گذارند نوشتن برنامه‌هاي مشابه نرم‌افزار‌هاي مورد علاقه خود برايشان اهميت دارد. تلاش در جهت انجام اين كار مسلما آنها را با مشكلات و مسائل موجود در اين راه آشنا كرده و تجربه آنها را بالا خواهد برد. اما به واقع چيزي كه اهميت بالايي دارد، خلق برنامه‌هاي جديد با امكانات جديد يا در اختيار گذاشتن امكانات قديمي با سادگي بيشتر و سرعت بالاتر است. اين مهم نيست كه تك‌تك اجزاي يك برنامه را شخصا نوشته باشيد. اين مهم است كه محصول نهايي شما به يك نرم‌افزار كارا و منحصر به فرد نزديك‌تر شود و در اين راه شما ممكن است از كتابخانه‌هاي آماده و عرضه شده به همراه زبان، منابع آنلاين و كدهاي آماده ديگران و يا كدهاي دوستان خود استفاده كرده باشيد. اگر برنامه نهايي شما برنامه‌اي است كه عينا كار مشابه نرم‌افزاري را كه از كد آن استفاده كرده‌ايد انجام مي‌دهد به واقع كار خاصي انجام نداده‌ايد. اما اگر در استفاده از كدهاي آماده و نرم‌افزار‌هاي موجود در محصول جديدي رسيديد كه عمل جديدي انجام مي‌‌دهد و ويژگي‌هاي خاص خود را دارد، در حقيقت شما يك برنامه جديد ساخته‌ايد و كار ارزشمندي انجام داده‌ايد. هر چند در نوشتن آن از حاصل دسترنج ديگران نيز استفاده كرده‌ايد. البته اگر بتوانيد كدهاي آماده را بنا به نياز خود تغيير دهيد يا اشكالات آن را تشخيص داده و رفع كنيد و كارايي آن را ارتقا دهيد برنامه بهتري خواهيد ساخت. اما حقيقتا برنامه‌نويسي يا بهتر است بگوييم برنامه‌سازي حقيقي آن نيست كه تك‌تك قطعات را به دست خود نوشته باشيم. بعد از اين كار بايد سعي كرد كه از ايده‌هاي قبل به ايده‌هاي جديدي برسيم كه تاكنون وجود نداشته‌‌اند. در اينجا ما به نقطه اوج ديدگاه برنامه‌سازي رسيده‌ايم و چاره‌اي نداريم كه دست به كار شده و ايده خود را جزء به جزء پياده كنيم. هر چقدر بتوانيم در اين راه هم از محصولات و ابزارهاي آماده استفاده كنيم در واقع هنر خود را به كار گرفته‌ايم. صحبت اصلي ما رسيدن به اين نكته است كه واقعا لازم نيست مجددا چرخ را اختراع كنيم!‌


@@@@


فناوري اطلاعات را بهتر بشناسيم
آشنايي با گونه‌هاي تجارت الكترونيكي
100954531402.jpg


تجارت الكترونيكي واژه‌اي‌است كه براي تجارت از طريق سيستم‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي به‌كار مي‌رود. با وجود آن‌كه مدت زمان زيادي از عمر تجارت الكترونيكي نمي‌گذرد، اما اين فناوري نقشي به‌سزا و چشمگير را در زندگي روزانه ما به‌عهده گرفته است، به‌گونه‌اي كه اجتناب از آن كار آساني نيست. ‌ ‌يكي از ساده‌ترين و كارآمدترين نقش‌هاي تجارت الكترونيكي در زندگي كاربران اينترنتي، خريد و فروش اجناس و تبادل وجوه مربوطه از طريق كارت‌هاي هوشمند است.



هدف از تجارت الكترونيكي — كه در واقع تركيبي از تكنيك‌ها و شگردهاي بازرگاني است — همكاري، رقابت و بازدهي بيشتر شركت‌هاي گوناگون است؛ به‌طوري كه طي 15 سال گذشته سبب توانايي شركت‌ها در زمينه‌هايي (مانند اصلاح روش‌هاي تجارتي و پيشرفت در مسير ارتباطي با شركت‌هاي مرتبط و گسترش دامنه بازرگاني و تجارت) در مقياس‌هاي بزرگ جهاني شده است. ‌ ‌

تجارت الكترونيكي داراي زير شاخه‌هاي عمده‌اي به‌شرح زير است: ‌ ‌

1– ‌بازرگاني الكترونيكي1

2– كسب و كار الكترونيكي

3– بازاريابي الكترونيكي

4– بانكداري‌الكترونيكي

5– كارت‌هاي هوشمند

6– مديريت روابط عمومي با مشتري.

تعريف تجارت الكترونيكي
دانشمندان و پژوهشگران علوم گوناگون، تعاريف مختلفي را براي تجارت الكترونيكي ارايه داده‌اند. بر پايه برخي از اين تعريف‌ها، تجارت الكترونيكي عبارت است از:

– انجام كليه فعاليت‌هاي تجاري با استفاده از شبكه‌هاي ارتباطي كامپيوتري؛ به‌ويژه اينترنت.

– نوعي تجارت بدون كاغذ

– ابزار تبادل اطلاعات خريد و فروش و اطلاعات لازم براي حمل‌ونقل كالاها با زحمت كمتر و مبادلات بانكي با شتاب بيشتر

با استفاده از تجارت الكترونيكي، شركت‌ها محدوديت‌هاي فعلي را براي ارتباط با يكديگر نخواهند داشت و ارتباط آن‌ها با يكديگر ساده‌تر و سريع‌تر صورت مي‌پذيرد. ارتباط فروشندگان با مشتريان نيز مي‌تواند به‌صورت يك‌به‌يك با هر مشتري باشد. به‌عبارت ديگر، تجارت الكترونيكي نامي عمومي براي گستره‌اي از نرم‌افزارها و سيستم‌ها است كه برخي خدمات اينترنتي را (مانند جستجوي اطلاعات، مديريت تبادلات، بررسي وضعيت اعتبار، اعطاي اعتبار، پرداخت به‌صورت برخط، گزارش‌گيري و مديريت حساب‌ها) به‌عهده مي‌گيرد. اين سيستم‌ها زيربناي اساسي فعاليت‌هاي مبتني بر اينترنت را فراهم مي‌آورند. ‌ ‌هدف از به‌كارگيري تجارت الكترونيكي، ارايه روشي جديد در انجام امور بازرگاني است. به‌واسطه اين تاجران قادرند كه محصولات و خدمات خود را به‌شكل تمام‌وقت به خريداران سراسر جهان، مستقل از مرزهاي جغرافيايي و مليت، عرضه كنند. بسياري از مردم، تجارت الكترونيكي را منحصر به خريد و فروش از طريق شبكه اينترنت مي‌دانند، در حالي‌كه اين امر تنها بخش كوچكي از تجارت الكترونيكي را تشكيل مي‌دهد و اين مفهوم اكنون گستره وسيعي از جنبه‌هاي مختلف تجاري و اقتصادي را در برگرفته است.
به‌سادگي مي‌توان هر‌گونه فعاليت تجاري و مالي بين موسسات و افراد مختلف را در حيطه تجارت الكترونيكي گنجانيد.

تجارت الكترونيكي روش ديگري براي تبادلات الكترونيكي اطلاعات و انجام مبادلات تجاري است كه يك پل الكترونيكي را بين مراكز تجاري ايجاد كرده است. تجارت الكترونيكي با حجم كمتري از اطلاعات كه لزوما در قالبي يكسان نبوده و ميان مردم عادي رد ‌و ‌بدل مي‌شود، سروكار دارد. ‌ ‌تجارت الكترونيكي در آغاز پيدايش خود، چيزي بيش از يك اطلاع‌رساني ساده نبود و هر كس مي‌توانست محصولات خود را با استفاده از صفحات وب بر روي اينترنت تبليغ كند. آمار منتشره از 500‌شركت نشان مي‌دهد كه حدود 34 درصد از آن‌ها در سال 1995 و حدود 80 درصد در سال 1996 از روش فوق براي تبليغ محصولات خود استفاده كرده‌اند. تا پايان سال 2001 بيش از 220 ميليارد دلار معاملات مالي توسط صدها سايت تجاري بر روي اينترنت انجام پذيرفته است و اين رقم امروزه بالغ بر 2 تريليارد دلار مي‌شود.

مزايا و معايب تجارت الكترونيكي
تجارت الكترونيكي نيز همچون ديگر فناوري‌ها ساخت بشر، خوبي‌ها و بدي‌هاي مربوط به خود را به‌همراه داشته است

– افزايش فروش و در پي آن، افزايش درآمد و توان سرمايه‌گذاري

– افزايش سطح رفاه زندگي مردم از طريق ايجاد اشتغال، كاهش ترددها و افزايش سرعت‌عمل ‌ ‌جهاني‌شدن

– كاهش هزينه‌هاي تبليغات براي شركت‌ها به‌دليل عدم‌حضور واسطه

– تاثير ناشناخته آن بر روابط اجتماعي انسان

– ورشكستگي به‌علت عدم توانايي شركت‌هاي كوچك و كاهش.

بسترهاي لازم براي تجارت الكترونيكي
برپايي **** تجارت الكترونيكي نياز به وجود برخي پيش‌نيازهاي فني دارد كه برخي از آنها عبارتند از:

– يك‌سيستم بانكي روان و دقيق

– پذيرش اسناد الكترونيكي توسط قوه قضاييه و **** مالي كشور

– قوانين منسجم و منطقي گمركي، مالياتي و بانكداري‌الكترونيكي

– كد تجاري محصول ‌ ‌

– ايجاد امنيت اطلاعات

– تهيه و تدوين **** مالي اطلاعات و **** حقوقي اطلاع‌رساني (كپي‌رايت)

– تضمين محرمانه ماندن اطلاعات شخصي كاربران

– تطبيق مقررات ملي با مقررات بين‌المللي

– همكاري دانشگاه‌ها، مراكز تحقيقاتي و سازمان‌هاي گوناگون

– تامين، صدور و به‌كارگيري كارت‌هاي هوشمند

– تامين خطوط پرسرعت و ايمن و ايجاد بستر مخابراتي به‌صورت بي‌سيم.

مدل‌هاي تجارت الكترونيكي
الف– تجارت فروشنده با فروشنده

تجارت فروشنده با فروشنده2 نخستين روش خريد و فروش معاملات الكترونيكي است و بيشترين عايدي را دارد. در اين مدل، همه افراد و خدمات مرتبط با تجارت بين‌المللي، مانند: تامين‌كنندگان، خريداران، فرستندگان دريايي كالا، پشتيباني، خدمات (سرويس‌هاي) بازرسي، اخبار بازاريابي و كاربري‌هاي نرم‌افزار كه موجب سهولت در امور توليد و خريد و فروش مي‌شوند، در يك محل گرد هم مي‌آيند. اين مدل از تجارت الكترونيكي در‌جايي استفاده مي‌شود كه بخواهيم خريد و فروش عمده را به‌كمك تجارت الترونيكي انجام دهيم و خارج از حيطه خرده‌فروشان عمل كنيم؛ چرا كه خرده‌فروشي در اينترنت با خطرات بسيار همراه است و مشتريان تمايل چنداني ندارند تا همه چيزها را از روي اينترنت خريداري كنند. ‌ ‌

شركت سيسكو يكي از نخستين شركت‌هاي بزرگي بود كه در جولاي 1996 سايت تجارت الكترونيكي خود را راه‌اندازي كرد. يك‌ماه بعد، شركت‌هاي كامپيوتري مانند آي‌بي‌ام و مايكروسافت نيز نرم‌افزارهاي تجاري خود را كه امكان انجام فروش از طريق اينترنت را فراهم مي‌آوردند، به بازار عرضه كردند. به‌صورت طبيعي، در اين مدل، فروش مستقيم منبع اصلي درآمد به‌شمار مي‌آيد، مانند هنگامي كه يك فروشنده كالاي خود را به‌طور مستقيم به يك فروشنده ديگر مي‌فروشد. با وجود اين، وب مي‌تواند روي فروش مستقيم تاثير بگذارد. ‌ ‌در اين **** جديد، مشكلاتي نيز وجود دارد، از جمله اين‌كه رو‌در‌رو نبودن مشتري و فروشنده باعث مي‌شود كه معامله به‌صورت مجازي صورت گيرد. اين مشتريان براي دريافت اطلاعات بيشتر بايد به‌كمك يكي از روش‌هاي ارتباطي (مانند خطوط تلفن) به مركز اصلي وصل شوند، اما هيچ تضميني براي اين‌كه كسي در آن سوي خط باشد، وجود ندارد.

ب– تجارت فروشنده با مصرف‌كننده

‌ ‌بيشترين سهم در انجام تجارت الكترونيكي از ديدگاه كمي، تجارت فروشنده با مصرف‌كننده3 يا به‌عبارت ديگر، خرده‌فروشي است. با گسترش وب، اين نوع تجارت به‌سرعت افزايش پيدا كرد و هم‌اكنون به‌راحتي مي‌توان انواع و اقسام كالاها را از شبكه خريداري كرد. ‌اين گونه از تجارت الكترونيكي با راه‌اندازي سايت‌هايي چون آمازون و ‌CDNOW ‌ آغاز شد. در اين نوع از تجارت الكترونيكي در يك سوي معامله، توليدكننده (فروشنده) كالا يا خدمات و در سوي ديگر، خريدار (مصرف‌كننده نهايي) جاي مي‌گيرد. اما مشكلات امنيتي شبكه تاثيري منفي بر روي حجم معاملات گذاشته است و بسياري از مشتريان نسبت به دزديده شدن اطلاعات شخصي‌شان توسط هكرها ترسيده‌اند. در عين حال هنوز معاملات بسياري در اين مدل صورت مي‌گيرد. ‌ ‌

پ– تجارت مصرف كننده با مصرف كننده

‌ ‌در مدل تجارت الكترونيكي مصرف‌كننده با مصرف‌كننده4، مزايده‌ها و مناقصه‌هاي كالا از طريق اينترنت انجام مي‌گيرد. اين مدل تاحدودي شبيه به جلسات حراجي است. ايده اصلي اين مدل اين است كه مصرف‌كنندگان بي‌واسطه با يكديگر به خريد و فروش بپردازند. ‌ebay‌ بزرگ‌ترين نمونه اوليه اين مدل است. اين پايگاه وب، خود چيزي نمي‌فروشد اما اجازه مي‌دهد كه فروشنده قيمت اوليه خود را در حراجي ارايه دهد و سپس شركت‌كنندگان در حراج، پيش از پايان مدت حراجي، روي كالاي به‌حراج گذاشته‌شده، اظهار نظر مي‌كنند. سايت‌هاي ديگر مانند ‌autobytel‌ و ‌CarSmart‌ نمونه‌هايي از اين مدل هستند. به‌دليل ناچيز بودن هزينه تبليغات در اينترنت، استفاده از اين مدل براي فروش كالاها مورد توجه قرار گرفته است. ‌ ‌

پانوشت

. e-business1‌
B)2Business (B ‌. Business to2‌
C)2(B‌ . Business to Consumer3‌
C)2(C‌ . Consumer to Consumer4|
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
سال شمار كامپيوتر
100954531501.jpg

1940
دستگاه "ماشين‌حساب اعداد مختلط" ساخته شده توسط جورج اشتيبيتز (George Stibitz)، نخستين دستگاهي بود كه از به‌صورت دسترسي ترمينال از مكاني دور به كامپيوتر اصلي، در انجمن رياضي امريكا استفاده شد.
كميته پژوهش دفاع ملي امريكا براي سازماندهي دانشمندان و مهندسان در جنگ جهاني دوم تاسيس شد.
شركت موتورولا نخستين دستگاه بي‌سيم دستي دوطرفه به‌نام "Handy Talkie" را براي ارتش امريكا ساخت.

1941
كنراد زوسه (Konrad Zuse) آلماني، كامپيوتر Z3 را كه يك دستگاه محاسباتي كاملا عملياتي با كنترل خودكار بود، به‌پايان رسانيد.
1942
جان ماچلي (John Mauchly) استاد فيزيك كالج اورسينوس (Ursinus) پنسيلوانيا، مقاله‌اي كوتاه با عنوان «به‌كارگيري لامپ خلا پرسرعت براي محاسبات (The Use of High Speed Vacuum Tube Devices for Calculating)» نوشت.
1943
پرسپر اكرت (J. Presper Eckert) و جان ماچلي ساخت دستگاه انياك «كامپيوتر و تجميع‌گر عددي الكترونيكي (Electronic Numerical Integrator and Computer)» را آغاز كردند. اين دستگاه نخستين حسابگر ديجيتالي الكترونيكي چند منظوره بود. انياك در جنگ جهاني دوم براي محاسبه جدول آتش موشك‌هاي بالستيك به‌كار رفت و از نظر برخي از صصاحب‌نظران به‌عنوان نخستين كامپيوتر الكترونيكي شناخته مي‌شود.

كولوسوس (Colossus) كه يك دستگاه ديجيتال قابل برنامه‌دهي بود، در انگلستان ساخته شد كه آن هم گاه به‌عنوان نخستين كامپيوتر الكترونيكي شناخته مي‌شود.

دكتر واين ويليامز (C. E. Wynn Williams) در انگلستان پذيرفت كه يك دستگاه رمزشكن براي كاربرد در هنگام جنگ بسازد. وي اين دستگاه را هيث رابينسون (Heath Robinson) نام نهاد.

دانيل نوبل (Daniel E. Noble) از شركت موتورولا، دستگاه واكي‌تاكي (Walkie-Talkie) را ساخت. اين دستگاه نخستين بي‌سيم موج اف‌ام دوسويه قابل‌حمل بود.
پروژه شبيه‌ساز پرواز آنالوگ كه با عنوان پروژه ويرلويند (Whirlwind) شناخته مي‌شود، در دانشگاه MIT توسعه يافت.

1944
دستگاه مارك يكم (MARK I) با مشاركت آي‌بي‌ام و دانشگاه هاروارد برپايه سيستم رله ساخته شد. اين دستگاه براي محاسبات مقياس بزرگ برنامه‌پذير و قابل كنترل بود توسط گروهي كه هوارد آيكن (Howard Aiken) آن را رهبري مي‌كرد، ساخته شد و برخي محاسبات حياتي را براي نيروي دريايي ارتش امريكا انجام مي‌داد. گريس هاپر (Grace Hopper) نخستين برنامه‌نويس اين دستگاه بود.

دستگاه‌هاي بسياري از روي كولوسوس ساخته و در بلچلي پارك (Bletchley Park) لندن، پنج روز پيش از آليس‌لند در نورماندي نصب شد. آلن تورينگ (Mathison Turing Alan) گروهي را كه با استفاده از اين دستگاه كدهاي رمز آلماني‌ها را مي‌شكستند، رهبري مي‌كرد.



@@@@


پيشگامان دانش كامپيوتر
هرمان هولريث(Herman Hollerith)
100954531582.jpg

مهندس زاده نيويورك كه روشي را براي استفاده از كارت پانچ براي جدول‌بندي داده‌ها در مركز سرشماري سال 1980 ابداع كرد. دستگاه‌هاي ساخت وي انقلابي را در بازرگاني (به‌ويژه در تجارت راه‌آهن و سرشماري) در امريكا و كشورهاي ديگر پديد آورد.
البته گفته مي‌شود كه جان شاو بيلينگز (John Shaw Billings) از مقامات ارشد اداره سرشماري، ايده اصلي اين دستگاه و كارت پانچ را به وي داده است.

هولريث شركت دستگاه جدول‌بندي را تاسيس كرد كه بعدها در گردش روزگار به شركت آي‌بي‌ام تبديل شد.

@@@@

واژه‌نامه
Shredder
در لغت Shred به معناي پاره كردن و بريدن است. Shredder نيز به شخص يا ابزاري گفته مي‌شود كه چيزي را پاره پاره مي‌كند. در اصطلاح رايانه نيز Shredder در مفهوم مشابهي به كار مي‌رود و به برنامه‌اي گفته مي‌شود كه هدف آن از بين بردن كامل داده‌هاي ديجيتال است تا با نرم‌افزارهاي بازيابي داده‌ها و ترميم فايل نيز قابل بازسازي نباشند.


ECP
برگرفته از حروف اول عبارت Enhanced Capabilities Port است كه پروتكلي براي ارتباط دوطرفه سريع بين يك رايانه و يك چاپگر يا اسكنر است و توسط مايكروسافت و ‌HP ابداع شده است. اين پروتكل بخشي از استاندارد IEEE 1284 است كه مشخص‌كننده درگاه‌هاي موازي پيشرفته‌اي است كه با درگاه‌هاي قديمي Centronics سازگارند.
Centronics parallel interface
شركت Centronics يكي از توليد‌كنندگان چاپگر در جهان، استانداردي غيررسمي براي مسيرهاي تبادل موازي داده‌ها بين رايانه و وسايل جانبي ارائه كرد كه به CPI نيز معروف است. اين رابط از هشت خط داده و چند خط كنترلي تشكيل مي‌شد و سرعت انتقال آن عموما بين 100 تا 300 كيلو بيت در ثانيه بود.
EPP
برگرفته از حروف اول عبارت Enhanced Parallel Port است كه درگاهي است با سرعت بالا براي وسايل جانبي بجز چاپگر و اسكنر كه در استاندارد IEEE 1284 مطرح شده است. سرعت انتقال اين درگاه بيش از يك مگابيت در ثانيه است.
Gamut
در لغت به معناي حدود، حيطه يا وسعت است و در اصطلاح رايانه به محدوده رنگ‌هايي گفته مي‌شود كه مي‌تواند توسط يك نمايشگر نشان داده يا توسط يك چاپگر چاپ شود. چنانچه رنگي خارج از اين محدوده باشد مسلما به درستي نمايش داده يا چاپ نخواهد شد.
Winchester disk
وينچستر نام شهري در جنوب انگلستان است و همچنين به نوعي بطري استوانه‌اي شكل بزرگ براي نگهداري مايعات گفته مي‌شود. ديسك وينچستر نامي است كه شركت IBM در قديم براي نخستين ديسك سختش به كار مي‌برد. اين ديسك 30 مگابايت ظرفيت داشت و زمان دستيابي آن نيز 30 ميلي‌ ثانيه بود.
Manchester coding‌
منچستر شهري در شمال غربي انگلستان است. اما كدينگ منچستر روشي براي كد كردن داده‌هاي ديجيتال در ارتباطات و در انتقال داده‌هاست.


@@@@


آشنايي با پروتکل‌هاي شبكه
100954532095.jpg

کاربران کامپيوتر در دنياي مجازي اينترنت با خيال راحت به گشت‌وگذار مي‌پردازند؛ اما از برنامه‌ها و پروتکل‌هايي كه پشت صفحه‌هاي وب وجود دارد، آگاهي چنداني ندارند. براي اين‌که بدانيم چگونه و از چه روش‌هايي كاربران غيرمجاز به سيستم‌هاي کامپيوتري درون شبکه نفوذ مي‌کنند، بايد يک آگاهي و درک اوليه در زمينه زيرساختار شبکه و فناوري‌هاي به‌كار رفته در آن داشته باشيم. از اين‌رو موضوع اين مقاله معرفي و آشنايي با پروتکل‌هاي شبکه از جمله پروتکل آي‌پي و TCP1 است.
در دنياي شبکه‌ها کلمه پروتکل به‌معناي قوانيني است که براي انتقال پيام‌ها بر روي شبکه وضع شده است. TCP يک پروتکل قانوني است که کامپيوترها بايد براي تبادل داده‌ها با يکديگر بر روي شبکه رعايت کنند. پروتکل شبکه داراي قوانين مربوط به اعلام وصول پيام، پيدا کردن خطا و ساختار اطلاعات است، براي درک بهتر پروتکل مثالي ساده مي‌زنيم.

فرض كنيد يک فارسي‌زبان مي‌خواهد با يک چيني يا هندي صحبت کند ولي هيچ‌يك به زبان ديگري آشنايي ندارند، اما هر دو نفر انگليسي مي‌دانند و مي‌توانند به‌كمك اين زبان با يکديگر ارتباط برقرار کنند. اين ارتباط ممكن است به‌واسطه كمك دو مترجم فارسي به انگليسي و انگليسي به هندي و نيز منشي‌ها يا پستچي‌ها و ديگر افراد كه هر يك وظيفه‌اي مشخص در راه انتقال پيام آن دو نفر دارند، انجام شود. بنابراين در اينجا زبان انگليسي همراه با زنجيره‌اي از امور، پروتکلي بين آن دو نفر است و وظيفه پروتکل در شبکه هم همين است.

TCP/IP عمومي‌ترين پروتکلي است که هم‌اكنون در شبکه اينترنت از آن استفاده مي‌شود. در سال 1980 سازمان بين‌المللي استانداردسازي ايزو (ISO)، طرحي را به‌نام ارتباط سيستم باز ياOSI 2 به‌وجود آورد که آن مدل بر پايه لايه‌بندي پروتکل پايه‌گذاري شده و کار آن به اين صورت است که وقتي دو کامپيوتر مي‌خواهند با هم ارتباط برقرار کنند، قسمت‌هاي کوچک استاندارد نرم‌افزاري روي هر سيستم براي بهتر کردن اين ارتباط عملياتي انجام مي‌دهند.
براي نمونه يک بخش براي حصول اطمينان از اين‌که داده به‌طور مناسب بسته‌بندي شده است، تلاش مي‌کند و بخشي ديگر از فرستادن پيام‌هاي گم شده مراقبت مي‌کند و قسمت‌هاي ديگر نيز پيام‌ها را در سراسر شبکه مي‌فرستند. هر کدام از اين قسمت‌ها که تحت عنوان لايه از آنها ياد مي‌شود، کار مشخصي براي انجام اين ارتباطات دارند و به اين قسمت‌هاي ارتباطي که با هم استفاده مي‌شوند پشته پروتکل3 مي‌گويند. مدل OSI از هفت نوع از اين لايه‌ها تشکيل شده که هر کدام نقشي مشخص و معين در انتقال داده‌ها در شبکه دارند که يادگيري کار اين لايه‌ها براي درک مفهوم شبکه لازم و مفيد است.

مدل مرجعOSI از هفت لايه زير تشکيل شده است:

1- لايه فيزيکي4

2- لايه پيوند داده‌ها5

3- لايه شبکه6

4- لايه انتقال7

5- لايه جلسه8

6- لايه نمايش9

7- لايه برنامه کاربردي10

در اين درس مقدمه‌اي راجع به شبکه و مدل مرجعOSI توضيح داده شد. در درس‌هاي بعدي بيشتر با شبکه و عملکرد هر لايه در OSI آشنا خواهيد شد.
پي‌نوشت

1. Transmission Control Protocol

2. Open System Interconnection

3. Protocol Stack

4. Physical Layer

5. Data link layer

6. Network Layer

7. Transport Layer

8. Session Layer

9. Presentation Layer

10. Applictation Layer



@@@@


پروتکل تنظيم پوياي ميزبان
پروتکل تنظيم ميزبان ديناميک يا DHCP يک پروتکل شبکه است که به کلاينت‌ها اجازه مي‌دهد پارامترهاي لازم براي کار در محيط يک شبکه تحت پروتکل اينترنت را به‌دست آورند. اين پروتکل بار کاري مديريت سيستم را کاهش مي‌دهد و به دستگاه‌هاي متصل به شبکه اجازه مي‌دهد تا بدون هرگونه تغيير تنظيمات يا با حداقل تنظيمات دستي با شبکه ارتباط برقرار کنند.
DHCP تخصيص نشاني آي‌پي ، Subnet masks، Default gateway و ديگر پارامترهاي مرتبط با آي‌پي را به‌طور خودکار انجام مي‌دهد .وقتي يک کلاينتDHCP-configured به شبکه متصل مي‌شود، کلاينت DHCP يک درخواست Broadcast به سرور DHCP ارسال مي‌کند و طي اين درخواست اطلاعات لازم را از سرور درخواست مي‌کند.

سرور DHCP مديريت يک مجموعه بزرگ از نشاني‌هاي آي‌پي و ديگر اطلاعات مربوط به پارامتر‌هاي تنظيمات کلاينت نظير نام دامنه، سرورهاي DNS و سرورهاي زمان‌بندي را در اختيار دارد و در هنگام دريافت يک درخواست معتبر يک نشاني‌هاي آي‌پي، پوشش زيرشبكه، گيت‌وي پيش‌فرض و Lease (مدت زماني که طي آن، تخصيص منابع معتبر است) را به کامپيوتر اختصاص مي‌دهد. درخواست معمولا بي‌درنگ پس از آغاز به‌کار سيستم ارسال مي‌شود و بايد پيش از آن‌که کلاينت ارتباطات مبتني بر نشاني آي‌پي را با ديگر ميزبان‌ها آغاز کند، کامل شود.

DHCP چهار حالت را براي تخصيص نشاني آي‌پي در نظر مي‌گيرد که حالت ديناميک شناخته شده‌ترين آنهاست. در حالت پويا، همان‌طور که از نام آن پيداست، يک نشاني آي‌پي براي مدت معيني در اختيار يک کلاينت قرار مي‌گيرد. اين مدت زمان بستگي به ميزان پايداري شبکه دارد و از چند ساعت در مورد يک شبکه بي‌سيم در يک فرودگاه تا چند ماه در مورد کامپيوترهاي شخصي در يک شبکه محلي کوچک متفاوت است. در هر زمان پيش از پايان مدت اعتبار نشاني آي‌پي، کلاينت DHCP مي‌تواند درخواستي براي تمديد اعتبار همين نشاني به سرور ارسال کند. يک کلاينت فعال که تنظيمات آن به درستي انجام شده باشد، از مکانيسم تمديد اعتبار براي حفظ آدرس موجود استفاده مي‌کند تا مجبور به درخواست نشاني جديد نشود.

حالت‌هاي ديگر تخصيص نشاني آي‌پي عبارتند از: حالت خودکار، که در آن آدرس به‌طور دايم در اختيار کلاينت قرار مي‌گيرد، حالت دستي ، که کلاينت خود آدرس مورد نظر را به‌طور دستي انتخاب مي‌کند و پيام‌هاي ارسالي پروتکل DHCP سرور را از اختصاص نشاني آگاه مي‌کند.

روش‌هاي خودکار و دستي زماني مورد استفاده قرار مي‌گيرند که سيستم بنا به عللي از قبيل استفاده از فايروال نيازمند تنظيمات دقيق‌تري است. هرچند که فايروال‌ها امکان دسترسي به گستره وسيعي از نشاني‌هاي آي‌پي پويا را فراهم مي‌کنند، روش‌هاي بالا از ضريب اطمينان بالاتري برخوردارند.

فرايند تخصيص آدرس به اختصار ROSA ناميده مي‌شود که مخفف درخواست ، پيشنهاد ، ارسال و پذيرش است.
پي‌نوشت
1. Dynamic Host Control Protocol
2. IP Address
3. Manual
4. Request
5. Offer
6. Send
7. Accept


@@@@


صفحه‌اي با نقاط نوراني
100954531833.jpg

نمايشگر که يکي از عناصر سخت‌افزاري مهم در رايانه است و متداول‌ترين دستگاه خروجي در رايانه‌هاي شخصي به‌شمار مي‌‌شود. همه کاربران براي مشاهده اطلاعات داخل رايانه نيازمند استفاده از يک نمايشگر مطلوب هستند. اولين نمايشگرها که فقط متن را نشان مي‌دادند، در سال 1970 به‌منظور استفاده در رايانه‌هاي شخصي ارايه شدند. از سال 1970 تاکنون، مدل‌هاي متفاوتي از نمايشگرها با بهره‌گيري از فناوري‌هاي متفاوت و ارايه قابليت‌هاي مختلف، توليد و عرضه شده‌اند.
فناوري نمايش
شركت آي‌بي‌ام در سال 1981 نمايشگرهاي با فناوري CGA1 را معرفي‌کرد که قادر به نمايش چهار رنگ با وضوح تصوير 320 پيكسل افقي و 200 پيكسل عمودي بود. سپس در سال 1984 نمايشگرهايي با توان نمايش 16 رنگ و وضوح تصوير 350*640 (EGA2) و در سال 1987 نمايشگرهايي که قادر به نمايش 256 رنگ و وضوح تصوير 600*800 (VGA3) و در سال 1990 سيستمي با وضوح تصوير 600*800 قادر به ارايه بيش از 16 ميليون رنگ و با وضوح تصوير 768*1024 قادر به نمايش 65536 رنگ (SVGA4) است.
انواع نمايشگر
CRT
نمايشگرهاي 5CRT از دو نوع فناوري لامپ تصوير استفاده مي‌کنند. در نمايشگرهاي قديمي CRT از فناوري Shadow mask استفاده شده است .Aperture grille ، فناوري ديگر در رابطه با لامپ تصوير بوده که شفافيت و وضوح تصوير به‌مراتب بهتري را ارايه مي‌کند و در نمايشگرهاي مسطح ازاين فناوري استفاده مي‌شود و انعکاس نور را کم مي‌کند.

در اين نمايشگر پرتاپ پرتوهاي با فركانس بالا از لامپ كاتدي و برخورد آن با صفحه نمايش، موجب روشن شدن يك نقطه (پيكسل) بر نمايشگر مي‌شود و ايجاد ميدان مغناتيسي پيرامون اين پرتو، موجب انتقال سريع آن به نقاط دلخواه روي صفحه و در نتيجه نمايش يك تصوير مي‌گردد.

LCD
در نمايشگرهاي LCD 6 از فناوري کريستال مايع استفاده مي‌شود. كريستال‌هاي مايع موادي هستند كه به طور فيزيكي داراي خاصيت‌هاي جامد و مايع هستند. يكي از خاصيت‌هاي جالب آنها توانايي آنها در تغيير موقعيت بسته به ولتاژ اعمال شده به آنها است. در اين نمايشگر آدرس دهي پيكسل‌ها در صفحه به‌صورت ماتريسي است. به‌عبارت ديگر، صفحه نمايش مانند يك محور مختصات آدرس‌دهي شده و نقاط تقاطع x و y باعث روشن يا خاموش شدن پيكسل‌ها مي‌شود.

در نمايشگر هاي LCD مبناي كار كريستال مايع بوده و نيز احتياج به يك سيستم نور دهي در پس زمينه ميباشد تا نور ايجاد شده بتواند از دو صفحه دو قطبي كه با اختلاف 90 درجه از هم قرار گرفته اند عبور كند . در اين حالت در وضعيت حادي نوري از مابين اين دو صفحه عبور نميكند و تنها در هنگامي كه پيغام الكتريكي مبني بر آزاد شدن كانال نمايشي دريافت شود زاويه و ادرس مورد نظر داده شده و نور بر اساس زاويه داده شده در صفحه قطبي عبور كرده و با تحريك لايه نمايشي رنگ مورد نظر به صورت نقاط كروي پديد ميايد . اين حالت را شكل گيري پلاسما نيز ميگويند .

OLED
OLED 7به‌معناي ديود نوري از جنس مواد آلي است. امروزه اين فناوري در حال جايگزين شدن با فناوري LCD در تجهيزاتي مانند PDAها و تلفن‌هاي همراه است چون اين نوع صفحه نمايش شفاف‌تر، نازك‌تر و سريع‌تر است و نور بيشتري نسبت به نمايشگرهاي LCD توليد مي‌كند و در عين حال مصرف برق آن هم پايين‌تر است به علاوه توليد انبوه آن ارزان‌ترتمام مي‌‌شود.
PLASMA
اين فناوي عمر چنداني ندارد و روش آدرس‌دهي نقاط در آن، شبيه به نمايشگرهاي LCD است. سيستم آشكارسازي در نمايشگر پلاسما بر پايه ريزحباب‌هايي از گازهاي راديون يا گزنون كار مي‌كند. اين حباب‌ها با تحريك الكتريكي ، فوتون نوري آزاد مي‌كنند كه ديده نمي‌شود. اما با برخورد به ذرات فسفري يا ديگر اشكارسازها نور مريي توليد مي‌كند.
لازم به ذكر است كه فناور نمايشگرهاي LCD و پلاسما به‌سرعت رو به پيشرفت و بهبود است و ممكن است كه برخي از محدوديت‌هاي آنها به‌زودي برطرف شود.
تفكيك‌پذيري8 چيست؟
به تعداد پيکسل‌هاي نمايش داده شده افقي و عمودي بر صفحه، گفته مي‌شود. هر اندازه توان تفكيك‌پذيري افزايش يابد، امکان نمايش تصاوير بيشتري روي نمايشگر فراهم مي‌آيد و تصوير واضح‌تر مي‌شود. تفكيك‌پذيري با اندازه صفحه نمايشگر رابطه دارد هر چه نمايشگر بزرگتر باشد، امكان دستيابي به كيفيت بالاتر، بيشتراست و جزييات بيشتري در نمايشگر ديده مي‌شود در يك دسكتاپ ويندوز اندازه آيكون‌ها را در رزولوشن 600*800 2 يا 3 برابر بزرگتر نسبت به رزولوشن 1024*1280 است. يك نمايشگر مي‌تواند چند درجه تفكيك‌پذيري را پشتيباني كند.
نکاتي براي تهيه نمايشگر
انتخاب نامناسب يک نمايشگر مي‌تواند در درازمدت آسيب جدي به چشمان کاربر وارد کند پس لازم است که در انتخاب نمايشگر دقت‌کرد. نمايشگر انتخابي، بايد داراي محدوده ديد قابل قبول و متناسب با نوع نياز کاربران باشد. نمايشگرهاي 19 و 17 اينچ CRT محدوده ديد مناسبي در ارتباط با کاربردهاي حرفه‌اي دارند.

با استفاده از پورت‌هاي USB، مي‌توان به‌سادگي و به‌سرعت تجهيزات جانبي را به رايانه متصل کرد. در برخي نمايشگرها، تعدادي پورت USB تعبيه شده است.

در تهيه نمايشگر LCD، انتخاب يک نمايشگر با زاويه ديد و كنتراست مناسب بسيار مهم است. زاويه ديد به زاويه افقي و يا عمودي که کاربر قادر به مشاهده تصاوير بدون کاهش کيفيت رنگ و شفافيت تصوير است، گفته‌ مي‌شود. در حال حاضر توجه به ميزان برق مصرفي نيز مهم است.

100954545637.jpg








پانوشت

1. ‍Color Graphic Adapter

2. Enhanced Graphic Adapter

3. Video Graphic Adapter

4. Super Video Graphic Adapter

5. Cathod Ray Tube

6. Light Emitting Diode

7. Organic Light Emitting Diode

8. Resolution
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
بازي کنيد، بسازيد، به اشتراک بگذاريد!
سياره بزرگ سوني
100954531685.jpg

نمي‌توانيد کسي را پيدا کنيد که پيگير اخبار بازي‌هاي نسل جديد باشد و حداقل زير چشمي روند تکميل شدن Little Big Planet را دنبال نکرده باشد. اين بازي زيبا از همان اولين روزها معرفي‌شدنش طرفداران زيادي پيدا کرد و دوره بتاي آن ثابت کرد سوني در زمينه تبليغات اشتباه نکرده. شعار LBP اين است: Play, Create, Share. بعد از بازي کردن آن تاييد مي‌کنيد که واقعا همين‌طور است.
بخش اول مربوط به بازي کردن است. البته از همان اول کاري گزينه ديگري جز بازي کردن بخش داستاني وجود ندارد. بايد حداقل يک بار بخش داستاني را تمام کنيد تا با مکانيک بازي آشنا شويد و مواد لازم براي ساخت مرحله را جمع آوري نماييد. گرافيک و کارگرداني هنري چيزهايي هستند که از همان لحظه اول توجه شما را جلب مي‌کنند، حتي اگر بارها و بارها دموها و پيش نمايش‌هاي بازي را ديده باشيد. بيست مرحله اصلي در LBP وجود دارند و هر مرحله از تم گرافيکي و گيم پلي مخصوص استفاده مي‌کند.

بخش داستاني طوري طراحي شده که اگر کسي تمايل به ساخت مرحله و اين چيزها هم نداشته باشد، بتواند از آن لذت ببرد. هفت يا هشت ساعت طول مي‌کشد تا حالت داستاني را تمام کنيد. بعد از تمام کردن تازه نوبت به راه مخفي‌ها مي‌رسد که جزو جدانشدني بازي‌هاي پلت‌فرمر هستند. در راه‌هاي مخفي مي‌توانيد چيزهايي مانند عناصر جديد براي اديتور، لباس‌هاي جديد براي کاراکترها و استيکرهايي براي دسترسي به راه مخفي‌هاي و ساخت‌وساز پيدا کنيد. در بعضي از قسمت‌هاي هر مرحله، جاهايي وجود دارند که بدون داشتن استيکر مخصوص قابل دسترس نيستند و مثلا بايد استيکر مورد نظر را در مراحل بعدي پيدا کرده و بعد برگرديد و از آنها استفاده کنيد. استيکرها خاصيت ديگري هم دارند. اينکه به شما اجازه مي‌دهند در بعضي از قسمت‌هاي دست نخورده مراحل بخش داستاني تغيير ايجاد کنيد و تا حدودي با روش کار اديتور آشنا شويد.

سپس نوبت به چالش‌ها مي‌رسد. مراحل مختلفي به عنوان بخش‌هاي تمريني يا چالشي (Challenge) وجود دارند که مثلا بايد مدت زمان زيادي را روي يک چرخ در حال چرخيدن باقي بمانيد، در حاليکه سرعت حرکت آن به صورت مرتب زياد مي‌شود. اگر بتوانيد هر مرحله را بدون باختن تمام کنيد هم جايزه‌هاي با ارزشي در پايان آن مرحله در انتظار شماست.

کنترل در بخش داستان کاملا ميني‌ماليستي است. با دکمه ضربدر مي‌پريد و با کليد R1 اجسام را مي‌گيريد. بقيه چيزها بر عهده مهارت است. البته بازي يک نقطه ضعف کوچک دارد که براي پلت‌فرمر بازها مشکلاتي را به وجود مي‌آورد. مشکل اين است که سه لايه در عمق براي راه رفتن وجود دارد و شما مي‌توانيد بعضي وقت‌ها «سک‌بوي» (Sack Boy) را به عمق تصوير هدايت کنيد. در هنگام پرش بين سکوها بازي خودش تصميم مي‌گيرد در کدام لايه بايد فرود بياييد و اين کار بعضي وقت‌ها درست انجام نمي‌‌شود. مواقعي هم پيش مي‌آيد که مي‌خواهيد پس از پرش يک طناب آويزان را بگيريد اما بازي خيال مي‌کند شما مي‌خواهيد روي سکوي ديگر فرود بياييد و شما را به لايه ديگري مي‌برد.

بخش اديتور بسيار کامل و حرفه ايست. همه ابزار لازم براي طراحي يک بازي پلت‌فرمر در اين بخش در اختيار شما قرار دارند. البته طراحي مرحله اصلا کار ساده اي نيست و ساعت‌ها زمان مي‌برد تا بتوانيد يک مرحله کوچک بسازيد که قابل بازي باشد. استفاده از اديتور صبر و حوصله و دقت زيادي را مي‌طلبد. دستور العمل‌هاي آموزشي در اديتور زياد هستند و در هر زمينه اي شما را راهنمايي مي‌کنند. خوشبختانه سازنده‌ها چيزهايي مثل مراحل از پيش آماده شده در کتابخانه بازي قرار داده اند تا احتياجي نباشد از يک صفحه خالي شروع به طراحي مرحله کنيد! همه چيز از جمله کوچک ترين آفريده‌هاي شما قابل ذخيره و به اشتراک گذاشتن به صورت آنلاين هستند.

اگر حوصله طراحي مرحله نداريد، مي‌توانيد بگذاريد بقيه زحمت اين کار را بکشند و شما از زحمات آنها استفاده کنيد. بخش آنلاين LBP بسيار قوي است و هر ساعت آپديت مي‌شود. هزاران کاربر از سراسر دنيا مشغول طراحي کاراکتر، دشمن و مرحله با LBP‌هستند و آنها را به اشتراک مي‌گذارند. از همين حالا بازسازي مراحل بازي‌هاي کلاسيکي نظير ماريو يا سونيک در بخش آنلاين وجود دارد. وقتي درگير دانلود کردن و امتحان مراحل ديگران بشويد، خواهيد فهميد که LBP هيچ وقت قديمي و يکنواخت نمي‌‌شود و هر روز چيز جديدي براي بازي کردن وجود دارد.
در يک صفحه اصلا نمي‌‌شود حق مطلب را در مورد LBP ادا کرد و حتي فرصت توضيح دادن خصوصيات اصلي بازي وجود ندارد. اما به هر حال سوني و Media Molecule کاملا به وعده هايشان وفا کردند و يکي از بهترين بازي‌هاي تاريخ و پلي استيشن را به بازار فرستاده اند. موفقيت LBP راه را براي بازي‌هاي ديگري که بر اساس آفريده‌هاي کاربران استوار خواهند بود، باز کرده است.



@@@@


بازي موبايل
فوتبال واقعي!
100954531964.jpg

نسخه 2009 سري فوتبال Real Football هم منتشر شد. علاقمندان به بازي‌هاي فوتبال در موبايل حتما با اين سري آشنايي دارد. بازي‌هاي Real Football رقيب سرسخت سري فيفا هستند و در شماره اخير از فيفا بسيار بهتر بوده اند. مهمترين تغيير اين نسخه نسبت به بازي سال قبل، اضافه شدن حالت دو نفره است. مي‌توانيد Real Football را از طريق بلوتوث با يکي ديگر از دوستانتان بازي کنيد.
حالت‌هاي ليگ، جام، تمريني و چالش‌ها کماکان پا برجا هستند. چالش‌ها بسيار سخت از قبل شده اند و بايد به همه تکنيک‌ها تسلط کامل داشته باشيد. بعضي از اين چالش‌ها مسابقات فوتبال واقعي (نظير برگرداندن بازي توسط ليورپول در برابر ميلان) گرفته شده اند. کنترل‌ها تا حدودي تغيير کرده اند و همه چيز به استيک گوشي بستگي دارد. اگر استيک گوشي شما حساسيت کافي نداشته باشد در زمينه حرکت کردن در زمين مشکلات زيادي خواهيد داشت. گرافيک هم نسبت به نسخه‌هاي قبلي بسيار بهتر است.



@@@@


اخبار
سگا جلو آمد
همان طور که مي‌دانيد بازي The Conduit که قرار است تحول بزرگي در گرافيک کنسول Wii انجام بدهد،‌ تا مدت زيادي از مشکل عدم تهيه کننده و ناشر رنج مي‌برد. ماه پيش شايعاتي در مورد اينکه سگا مي‌خواهد تهيه کنندگي اين بازي را برعهده بگيرد شنيده مي‌شد. اين شايعات حقيقت داشتند و سگا رسما اعلام کرد بازي The Conduit را در مارس 2009 (اسفند 87) به بازار خواهد فرستاد. اين بازي از موتور پايه کوانتم 3 استفاده مي‌کند و قابليت چند نفره بازي کردن هم دارد.
دسته‌هاي جديد سوني
تصاوير و اخباري در مورد طرح دسته‌هاي جديد سوني که درخواست ثبت آن را به مرکز ثبت امتيازها و علامت‌هاي رسمي آمريکا داده به بيرون درز کرده اند. با توجه با تصاويري که به صورت نقاشي‌هاي دستي بودند، دسته جديد سوني حسگر حرکتي دارد و نسبت به صدا حساس است. همچنين مي‌شود اين دسته را به دو تکه تقسيم و اين دو تکه را به روش‌هاي مختلف به هم چسباند. به نظر مي‌رسد دکمه‌هاي روي دسته هم قابليت جدا شدن و تغيير مکان داشته باشند. اين تصاوير توسط سايت‌هايي نظير گيم اسپات منتشر شد و بايد ببينيم آيا اين دسته به توليد هم مي‌رسد يا نه؟
مزدورها باز خواهند گشت
الکترونيک آرتز اعلام کرد بازي Mercenaries 3 در راه است. علي رغم اينکه شماره دوم بازي چندان از طرف منتقدها استقبال نشد و امتيازهاي بالايي نداشت،‌ اما توانست پا به پاي بازي‌هايي از قبيل اسپور بفروشد و در بازار يک عنوان موفق باشد. جان ريکيتلو ماه پيش از توليد شدن قسمت بعدي و با احتمال زياد قسمت‌هاي بعد از سري Mercenaries خبر داد. تا پايان ماه سپتامبر نزديک به 9/1 ميليون نسخه از Mercenaries 2 فروخته شده اند.
موفقيت PSP در ژاپن
کنسول دستي سوني در ژاپن توانست در هفته منتهي به آخر اکتبر گوي سبقت را از رقبا بربايد. به نقل از کوتاکو، PSP نزديک به 60 هزار عدد فروخت و بعد از آن Wii با 24 هزار و DS با 22 هزار عدد قرار داشتند. اما در کنار موفقيت کنسول دستي سوني، کنسول خانگي اين شرکت اصلا آمار خوبي نداشت. تنها 3900 عدد پلي استيشن 3 در هفته به فروش رفتند که پايين از پلي استيشن 2 با 6900 عدد و ايکس‌باکس 360 با 7800 عدد قرار مي‌گيرد. در زمينه کنسول‌هاي خانگي فعلا ايکس‌باکس در خانه حريف از آن جلوتر است.



@@@@


همراه با آخرين وضعيت تيم‌ها در NBA
سبدهاي داغ
100954531914.jpg

طرفداران ورزش هيجان‌انگيز بسکتبال هر سال منتظر دو بازي مهم بسکتبال از دو تهيه کننده بزرگ بازي يعني الکترونيک آرتز و 2K Games هستند. سال پيش NBA 2K8 نتوانست توجه علاقمندان را جلب کند و انبوهي از مشکلات جزئي به شدت روي کيفيت آن تاثير گذاشته بودند. اما امسال NBA 2K9 مي‌تواند انتخاب بهتري نسبت به NBA Live باشد.
در مورد NBA 2K9 دو چيز مي‌توان گفت که ممکن است هم خوب باشند هم بد. اول اينکه روند بازي تغييري نسبت به دو شماره قبل نکرده و دوم اينکه به جز گرافيک بالاتر و هوش مصنوعي بهتر چيز ديگري نسبت به شماره‌هاي قبل نصيبتان نمي‌‌شود. البته اگر جزو طرفداران سينه چاک بسکتبال باشيد اين چيزها فرقي به حالتان نمي‌‌کند، بايد NBA 2K9 را بازي کرد!

بزرگ ترين نقطه قوت اين بازي، مسابقه‌هاي بسکتبال است! يعني اگر همه چيزهاي جانبي را نديده بگيريد و روي مسابقه‌هاي بسکتبال و گيم پلي در اين لحظات تمرکز کنيد، متوجه خواهيد شد که بهتر از اين نمي‌‌شود بسکتبال را به صورت رايانه اي بازي کرد. اما مشکلات بازي دقيقا در همان چيزهاي جانبي خودشان را نشان مي‌دهند. اما بهتر است از روند بازي شروع کنيم.

گرافيک بدون شک مهم ترين عنصر در زيباتر و طبيعي‌تر به نظر رسيدن مسابقه هاست. چهره بازيکن‌ها واقعي‌تر است و شباهت بيشتر به ظاهر اصلي آنها دارد. اما چيزي که در زيبا جلوه کردن بازي‌هاي 2K9 تاثير دارد، انيميشن بسيار روان و جالب افراد است. بازيکن ها، تماشاگرها، مربي ها، بازيکن‌هاي ذخيره، داورها و گزارشگرها رفتار بسيار زيبايي دارند و به خوبي حس و حال مسابقات هيجان انگيز NBA را القا مي‌کنند.

کنترل توپ و بازيکن‌ها در اين شماره تا حدودي بهتر از قبل است. فيزيک بازي بهبود پيدا کرده و حالا مي‌توانيد واقعا اختلاف وزن بازيکن‌ها و برخورد آنها به يکديگر را حس کنيد. با نگه داشتن تريگر سمت چپ (در ايکس‌باکس) و حرکت دادن آنالوگ راست، کنترل بازيکن در حالت دفاع به صورت آزادانه در اختيار شما قرار مي‌گيرد و مي‌توانيد او را در موقعيت‌هاي دفاعي مختلف قرار دهيد. مهارت پيدا کردن در اين کار کليد موفقيت در بازي‌هاي درجه سخت است.
همچنين کنترل و هدايت توپ بعد از پرتاب از جمله مهارت‌هايي است که به خوبي در NBA 2K9 پياده سازي شده اند.

هوش مصنوعي بازيکن‌هاي حريف و خودي به وضوح بهتر از قبل عمل مي‌کند. اما هنوز بازي کردن در برابر حريف انسان لذت بيشتري دارد. به لطف قابليت آنلاين خوب اين بازي، مي‌توانيد در گروه‌هاي پنج نفره به رقابت با ديگر بازي کننده‌ها بپردازيد که از همه نظر هيجان بيشتري دارد. با کم و زياد کردن خطوط مربوط به نوع بازي، حمله، دفاع، درصد به ثمر نشستن پرتاب‌ها و غيره، مي‌توانيد هوش مصنوعي را به دلخواه خودتان تنظيم کنيد که قابليت جالبي است.

بخش Blacktop يکي از قسمت‌هاي جالب بازي است که در آن مي‌توانيد مسابقات مهارتي غير رسمي انجام بدهيد. در بين آنها مسابقات Dunk (پريدن و کوباندن توپ در سبد) از بقيه جالب‌تر هستند. حالت‌هاي بازي 21 تايي و پرتاب‌هاي سه امتيازي هم به قوت خود باقي اند.

بزرگترين نقطه ضعف NBA 2K9 در خارج از زمين مسابقه، منوها و امکانات جانبي بازي هستند. منوها طراحي بسيار ساده و خسته کننده اي دارند و چون بايد براي رسيدن به يک ويژگي خاص کلي منو را جستجو کنيد، به سرعت از ديدن طراحي‌هاي شکسته و ساده آنها خسته مي‌شود. يکي از خصوصيات اصلي NBA 2K9‌که روي آن تاکيد زيادي شده بود يعني Association نسخه 2 خيلي جالب نيست و وظيفه اش سردرگم کردن هر چه بيشتر شماست تا به روز کردن اطلاعات و اخبار از NBA. به هر حال اگر اهل بسکتبال باشيد از منوها و گنگ بودن آن‌ها به راحتي خواهيد گذشت زيرا هدف بسکتبال بازي کردن است و اين کار در NBA 2K9 به خوبي انجام مي‌شود.



@@@@


بازي‌هاي هفته
پليس مخفي
ديگر هر چه بازي باقي مانده بود که قرار بود در پاييز بيايند در اين هفته خودشان را به بازار رساندند تا پرونده سال 2008 تا حدودي بسته شود. در حال حاضر مي‌توانيد به عناويني مانند NFS: Undercover و Tomb Raider: Underworld هم دسترسي داشته باشيد که براي کنسول‌ها و پلت‌فرم‌هاي مختلف به بازار آمده اند. بازي استراتژي End War يکي ديگر از بازي‌هايي پر طرفدار است که براي همه پلت‌فرم‌ها آمده.
طرفداران اکشن‌هاي اول شخص مي‌توانند بازي Legendary: The Box را بازي کنند که بازي خوبي است اما در برابر غول‌هايي مانند Call of Duty تقريبا حرفي براي گفتن ندارد. از ديگر بازي‌هاي جديد مي‌توان از شماره جديد اسپايدرمن يعني Web of Shadows نام برد. البته نبايد از Resistance 2‌کنسول پلي استيشن 3 فراموش کرد که يکي از بهترين بازي‌هاي امسال است. طرفداران سبک استراتژي در PC هم بالاخره مي‌توانند Red Alert 3 را بازي کنند.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
تكنولوژي ديجيتال

1 ــ ارسال پيامك با قلم
با استفاده از اين خودنويس جديد، شما مي‌توانيد متن پيامك يا ايميل‌هاي خود را با دستخط خود نوشته و براي دوستان خود ارسال كنيد. اين قلم ديجيتال از طريق بلوتوث با رايانه يا تلفن همراه شما ارتباط برقرار كرده و وضعيت ارسال پيام شما روي نمايشگر OLED اين قلم نمايش داده خواهد شد.

100954532689.jpg



2 ــ مكعب جادويي
اين نمايشگر پيشرفته در واقع يك holocube است كه مي‌تواند با به‌كارگيري فناوري هولوگرافيك، فيلم‌هاي سه‌بعدي جذابي را به طرز جالبي نمايش دهد.

100954532646.jpg



3 ــ چاپگر پينگ‌پونگ!
دو طراح از Robot Group موفق به ساخت يك چاپگر جديد با استفاده از كيت گرمايي يك چاپگر جوهرافشان و يك برد كنترلر Prop-2 شدند كه مي‌تواند نوشته‌هاي موردنظر شما را به طور مستقيم روي سطح كروي يك توپ پينگ‌پونگ چاپ كند.

100954532616.jpg




4 ــ ماوس بازي
در يك طراحي ابتكاري، يك سازنده تجهيزات رايانه‌اي، ماوسي به بازار ارائه كرده است كه با باز شدن به يك دسته بازي تبديل مي‌شود. اين محصول، طرفداران بسياري از بين بازيكن‌هاي بازي‌هاي رايانه‌اي پيدا كرده است.

100954532547.jpg



5 ــ ليوان چند رسانه‌اي
اين دستگاه رايانه‌اي شبيه به ليوان است كه مي‌تواند به هنگام استراحت و صرف چاي يا نوشيدني‌هاي ديگر، اطلاعات بسياري از جمله محتواي ايميل، وضعيت آب و هوا و... را در اختيار شما قرار دهد.

100954532480.jpg



6 ــ دستيار رهبران اركستر
دنياي ديجيتال و فناوري، رهبران اركستر و نيز نوازندگان موسيقي را نيز بي‌نصيب نگذاشته است. با استفاده از اين دستگاه كه EMS يا Epaper music نام دارد مي‌توانيد با استفاده از يك پدال، با استفاده از فناوري بلوتوث، صفحه نت‌ها را به طور مجازي ورق بزنيد!

100954532446.jpg



7ــ طبل انگشتي
اين دستگاه جالب كه به درگاه USB رايانه شما متصل مي‌شود امكان نواختن طبل با انگشت را فراهم مي‌آورد و بعد از آن مي‌‌توانيد صداي توليدي خود را گوش داده و يا به رايانه منتقل كنيد. مسلما اين وسيله مخصوص كار حرفه‌اي نيست اما اقلا سرگرمي مناسبي در زمان خستگي است!‌

100954532374.jpg



8 ــ ماوس بارباپاپا!‌
اگر از شكل و ساختار ماوس خود راضي نيستيد منتظر باشيد تا اين مدل مفهومي به بازار عرضه شود. با استفاده از خاصيت شكل‌پذيري اين ماوس مي‌توانيد وسيله‌اي مطابق باخواست خود بسازيد. جنس اين ماوس از نايلون و نوعي پليمر شكل‌پذير است.

100954532342.jpg



9 ــ بشقاب گرم‌كن
در اين بشقاب نوعي مدار گرم‌كننده تعبيه شده است كه با اتصال به منبع تغذيه مستقيم 12 ولت مي‌تواند غذاي شما را براي هر مدت كه مي‌خواهيد گرم نگه‌دارد.

100954532753.jpg


 

DNL

کاربر فعال بازیهای کامپیوتری
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,823
لایک‌ها
16
محل سکونت
کهکشان راه شیری
یک سوتی
توی صفحه بازی در مورد farcry 2 مطلب نوشته بود اما عکس بازیه halo wars رو گذاشته بود واقعا جالبه نویسنده هاش اینقدر ادعا دارن و اینجوری هم سوتی میدن
 

fractal

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژانویه 2005
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
1
اخراج 500 کارمند ديگر از AMD
شرکت AMD، به‌منظور سرشکن کردن زيان 5/1 ميليون دلاري ساليانه خود،‌ باز هم ناچار به تعديل نيرو شد و از 500/15 کارمند خود، 500 کارمند ديگر را اخراج کرد. اين توليدکننده ريزپردازنده‌ها درباره محل فعاليت اين 500 کارمند و يا چگونگي جلوگيري از زيان ساليانه خود با اين اقدام توضيحي نداده است.
AMD قرار است اوايل سال آينده هم 3000 نفر از کارمندان خود را به شرکت بيرون آمده از دل AMD يعني The Foundry بفرستد. فاندري قرار است واحدهاي پردازشگر AMD را به‌طور مستقل توليد کند و دو شرکت مستقر AMD در درسدن آلمان را کنترل کند.

جداي اين اقدامات، AMD دست به تغييرات ساختاري نيز زده است، جولاي امسال و پس از 6 سال فعاليت، هکتور روز، مدير اجرايي اين شرکت، تحت فشارهاي وارده عزل شد. درک مير، رييس اين شرکت نيز از سمت مديرعاملي برکنار شد، با اين وجود سهام AMD هنوز به پايين آمدن ادامه مي‌دهد و به ازاي هر سهم 65/2 دلار معامله مي‌شود و تقريبا از اوايل سال 2006، 90 درصد افت داشته است.

بحران اقتصادي غرب نيز مزيد بر علت شده و به‌نظر مي‌رسد که اين شرکت، که در تلاش براي بازيابي مشکلات اقتصادي خود بود، در سپتامبر به وضع بدتري دچار شود. اين شرکت که پس از اينتل، بزرگترين توليدکننده ريزپردازنده‌هاي جهان است، اوايل امسال نيز نزديك به 1500 تن از کارمندان خود را اخراج کرد تا بر مشکلات خود غلبه کند.



@@@@


نام ويندوز 7 انتخاب شد!
100954530305.jpg

در وبلاگ ويندوز ويستاي مايکروسافت آمده است که نام نهايي ويندوز بعدي مايکروسافت انتخاب شده است و به‌گونه‌اي شگفت‌انگيز همان اسم رمز آن يعني ويندوز 7 خواهد بود.
از چندي پيش بحث و بررسي‌هايي پيرامون نسخه بعدي ويندوز مايکروسافت موسوم به ويندوز 7 بر سر زبان‌ها بود که با اين اعلام، ‌به‌طور رسمي نام نهايي ويندوز بعدي مايکروسافت، ويندوز 7 خواهد بود. ويندوز ويستا نيز پيش از انتشار با اسم رمز لانگ‌هورن تحت توسعه بود.
منبع: windowsvistablog.com

@@@@



ويدئو پروژکتور جيبي
100954530119.jpg

ويدئو پروژکتوري در اندازه جيبي براي پخش تصاوير و ويدئو از منابعي چون آي‌فون، آي‌پاد و پخش‌کننده‌هاي دي‌وي‌دي به بازار آمده است.
اين پروژکتور که تصاوير را با وضوح 480 در 320 پيکسل پخش مي‌کند، در هشت و نيم پايي مي‌تواند يک صفحه نمايش 65 اينچي تشکيل دهد و از باتري خود را تغذيه کند. لامپ آن، غيرقابل تعويض، اما با 10000 ساعت کارکرد مفيد است. هر دور شارژ باتري 90 دقيقه دوام دارد و مي‌تواند از طريق درگاه يو‌ا‌س‌بي يا شارژر خود دستگاه شارژ شود. قيمت اين دستگاه جالب 430 دلار است.



@@@@


ايميل موقت ...
هر مشکلي راه حلي دارد
100954530525.jpg

در دنياي اينترنتي امروز به‌جاي آن‌که روز‌به‌روز به تعداد کاربران اينترنت افزوده شود، به تعداد اسپم‌هايي که توسط ايميل‌ها منتشر مي‌شوند، اضافه مي‌شود و ربات‌هاي اسپمر هر روز براي يافتن آدرس‌هاي ايميل قربانيان خود ميليون‌ها صفحه وب را جستجو مي‌کنند و با ارسال ايميل‌هاي تبليغاتي يا حاوي فايل‌هاي ويروسي مشکلات زيادي را براي کاربران به‌وجود مي‌آورند.
از طرفي وب‌سايت‌ها و سرويس‌هاي اينترنتي بسياري نيز وجود دارند که به شکلي غيرقانوني آدرس ايميل کاربران خود را در اختيار اين‌گونه اسپمرها قرار مي‌دهند تا از اين راه کسب درآمد کنند. با اين وجود به جرات مي‌توان گفت که خلاصي از شر اسپم‌ها غيرممکن است و نمي‌توان راه‌حلي براي عدم ارسال اسپم توسط اسپمرها بيان کرد اما با بکارگيري يک روش ساده مي‌توان در حد 99 درصد از شر اين ايميل‌هاي مزاحم در امان ماند!
حذف صورت مساله
همان‌طور که گفتيم ايميل شما در صورتي اسپم مي‌شود که توسط ربات‌هاي اسپمر جستجو و يافت شود، حال چنانچه بتوانيد ايميل شخصي خود را در هر سايت و سرويس اينترنتي وارد نکنيد، بي‌شك آدرس ايميلتان نيز در آن سايت‌ها ذخيره نشده و در اختيار اسپمرها قرار نخواهد گرفت. شايد اين سوال برايتان پيش آمده باشد که چطور بدون وارد کردن آدرس ايميل، به عضويت در سايت‌هاي مختلف درآمده و از سرويس‌هاي اينترنتي استفاده کنيم؟ پاسخ اين سوال ساده است: استفاده از ايميل‌هاي موقت.
موقتي با اثر ماندگار
با کمک ايميل‌هاي موقت شما مي‌توانيد به‌طور لحظه‌اي و براي يک بازه زماني مشخص ايميلي براي خودتان ايجاد کنيد و از آن ايميل براي عضويت در سايت‌ها و سرويس‌هاي اينترنتي کمک بگيريد. به‌اين شکل هيچ‌گاه نياز نداريد ايميل اصلي خود را در اختيار سايت‌هاي سرويس دهنده قرار دهيد و براي چک‌کردن ايميل‌هاي رسيده از جانب سايت‌هاي سرويس دهنده نيز نيازي به طي مراحل طولاني براي ورود به صندوق پستي خود نخواهيد داشت.
ورود به تمام ايميل‌ها آزاد است
سايت Mailinator يکي از سرويس‌هاي ارائه دهنده ايميل موقت به کاربران است. هنگام استفاده از خدمات اين سايت نياز به هيچ عضويتي نيست! شما مي‌توانيد هر آدرس ايميلي را به صورت [email protected] به خود اختصاص دهيد و به چک کردن صندوق پستي آن بپردازيد.

فرض کنيد مي‌خواهيد در يک سايت عضو شويد و بايد آدرس ايميل خود را وارد کنيد. براي انجام اين کار مي‌توانيد هر آدرس ايميلي به شکل
[email protected] را در بخش ايميل وارد کنيد. بعنوان مثال آدرس [email protected] را وارد مي‌کنيد. سايت مربوطه به شما پيغام مي‌دهد که لينک فعال‌سازي عضويتتان به ايميل مشخص شده ارسال شده است. در اين مرحله براي چک کردن صندوق وارده ايميل خود وارد سايت www.mailinator.com شده و در باکس مشخص شده با عبارت Check your inbox! کلمه click را وارد مي‌کنيد. به همين راحتي شما وارد صندوق پستي [email protected] شديد و مي‌توانيد ايميل‌هاي رسيده به اين صندوق را مشاهده کنيد.

پس از مشاهده ايميل‌ و اتمام مراحل عضويت در سايت مورد نظرتان نه تنها ايميل شخصي شما در اختيار آن سايت قرار نگرفته است بلکه آن را از ليست اسپمر‌ها نيز محفوظ نگاه داشته‌ايد.

سايت‌هايي ديگر مانند
www.guerrillamail.com و www.10minutemail.com نيز به ارائه سرويس ايميل موقت مي‌پردازند.


@@@@


لينکدوني
بيمه‌هاي دولتي و خصوصي
بيمه مرکزي ايران

www.centinsur.ir

شركت سهامي بيمه ايران

www.iraninsurance.ir

شركت سهامي بيمه آسيا

www.bimehasia.ir

شركت سهامي بيمه البرز

www.alborzinsurance.ir

شركت بيمه دانا

www.dana-insurance.com

شركت بيمه پارسيان

www.parsianinsurance.ir

شركت بيمه ملت

www.mellatinsurance.com

شركت بيمه سينا

www.sinainsurance.ir

شركت بيمه كارآفرين

www.karafarin-insurance.ir

شركت بيمه رازي

www.razi-insurance.com

شركت بيمه دي

www.dayins.ir

شركت بيمه سامان

www.samaninsurance.ir

شركت بيمه معلم

www.mic-ir.com

شركت بيمه نوين

www.novininsurance.ir

شركت بيمه توسعه

www.tins.ir




@@@@


حاکميت گوگل بر 5 قاره جهان
جزيره گوگل
100954530447.jpg

تا به‌حال نام جزيره گوگورو (Gogooroa) را شنيده‌ايد؟ گوگل درصدد است اين جزيره را در اوايل ماه آينده ميلادي خريداري کند. شايد بپرسيد: «خب، اين جزيره کجاست؟». در جواب بايد گفت که جزيره گگورو در اقيانوس آرام قرار گرفته است و داراي دو ويژگي خاص براي گوگل است:
1- جزيره به شکل حرف G است و مشابه حرف نخست کلمه Google و نماد (logo) اين شرکت است.

2- دامنه ملي (طبقه‌بندي سايت‌هاي اينترنتي بر مبناي کشور و نوع سازمان صاحب وب‌سايت) اين جزيره ".go" است که در سرتاسر جهان هواخواهان بسياري براي تملک آن وجود دارد.

شرکت گوگل که دفاتر اصلي آن در شهر ماونتين ويو (Mountain View) ايالات کاليفرنياي آمريکا در ساحل جنوب‌غربي خليج سان‌فرانسيسکو قرار دارد، درصدد است تمام تشکيلات خود را به اين جزيره منتقل کرده و نام جزيره را به‌زودي به گوگلند (Googland) تغيير دهد. صفحه آغازين اين موتور جستجو نيز در آينده‌اي نزديک به google.go تغيير خواهد كرد.

جزيره گگورو جاي بسيار دلپذيري براي زندگي است و گوگلي‌ها (افرادي که در گوگل کار مي‌کنند) از بسياري از مزاياي زندگي در چنين مکاني لذت خواهند برد. براي مثال، جزيره‌نشينان گوگلي در اين جامعه خودمختار ماليات نخواهند پرداخت و با درآمد گوگل زندگي خواهند کرد. هر گوگلي مي‌بايد در دفتر کار خود يک آکواريوم و يک ماهي استوايي داشته باشد و حداقل 20 درصد وقت هر روز کاري خود را به ماهي‌گيري اختصاص دهد. پايه غذاها در گوگلند اغلب ماهي خواهد بود زيرا ماهي سرشار از فسفر و اسيدهاي امگا 3 است و هم براي سلامتي مغز و هم انجام فرآيندهاي بهتر مغزي اهميت دارد! گوگل به اين طريق مي‌خواهد در نبرد موتورهاي جستجوي مختلف از اين نقطه نظر هم برتر باشد. همچنين انجام رقص‌هاي استوايي محلي نيز در دستور کار گوگلي‌ها خواهد بود.

دکتر اريک اشميت مدير اجرايي گوگل به‌زودي به‌عنوان "رئيس جمهور جمهوري گوگلند" نام خواهد گرفت.
سرگي‌برين (Sergey Brin) و لري‌پيج (Larry Page) دو موسس گوگل نيز هر دو نخست‌وزير خواهند بود و بر امور تجارت خارجي و فناوري نظارت خواهند داشت.

يکي از منابع نزديک به اين موتور جستجو اخيرا خبر از جستجوي گوگل براي يافتن پنج جزيره ديگر به شکل‌هاي O، O، G، L و E در درياها و اقيانوس‌هاي ديگر داده است. هدف نهايي از اين کار ايجاد شبکه‌اي جهاني از مراکز داده‌هاست تا به‌کمک آن اين شرکت بتواند حاکميت خود را بر پنج قاره جهان نشان دهد. اريک‌فولزدي (Eric Foolsday) سخنگوي گوگل از تاييد يا تکذيب اين خبر خودداري کرده است.

ديويد بيگ‌فيش (David BigFish) نيز که مدتي است با شرکت گوگل همکاري مي‌کند، به‌عنوان ناظر اين جزيره انتخاب شده است. وي مي‌گويد: «اين يک شغل رويايي است، من در کاليفرنيا زندگي مي‌کردم و عاشق ماهي‌گيري بودم. ماهي تخصص من است. من ديوانه نيستم، اين شغل را مي‌پذيرم! و احساس مي‌کنم خيلي خوش شانسم!»
این قضیه حسابی قلابیه اینجارو بخونید:
http://ewebproz.com/forums/viewtopic.php?p=52833#52833
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مطالب شماره 214 :

هشت درگاه بين‌المللي براي تامين زيرساخت ظرفيت ارتباطي كشور

100949084798.jpg

شركت ارتباطات زيرساخت ظرفيت اينترنت و ارتباطات بين‌الملل خود را از هشت درگاه بين‌المللي (Gateway) تامين مي‌كند.
به گزارش ايسنا، فريدون برخوردار ـ مدير كل بازرگاني و واگذاري مدارات شركت ارتباطات زيرساخت ـ با اعلام اين مطلب افزود: «درگاه‌هاي بين‌المللي نقاطي هستند كه امكان اتصال شبكه ملي فيبر نوري زيرساخت را با شبكه‌هاي بين‌المللي فيبر نوري ديگر كشورها به منظور تأمين، برقراري، واگذاري و تبادل ترافيك در زمينه‌هاي صوت، تصوير، ديتا و اينترنت را با ديگر كشورها فراهم مي‌كند.»

برخوردار در معرفي درگاه‌هاي بين‌الملل در سمت جنوبي كشورمان با اشاره به كابل دريايي جاسك - فجيره كه به امارات متصل است، از امكان اتصال شبكه فيبر نوري زيرساخت با كابل‌هاي FOG،SMW4 ،SMW3 ، FLAG خبر داد. وي افزود: همچنين در مركز گناوه، ، شبكه زيرساخت از طريق كابل دريايي ايران و كويت به كابل‌هاي دريايي FALCON و FOG متصل مي‌شود.

او درباره درگاه‌هاي بين‌الملل در سمت غرب كشور گفت: در اين مسير مركز بازرگان در نقطه مرزي ايران با تركيه، امكان اتصال شبكه فيبر نوري زيرساخت را با كابل‌هاي SMW3 TUR ،KAFOS TAE I فراهم مي‌كند.

مدير كل بازرگاني و واگذاري مدارات شركت ارتباطات زيرساخت درباره درگاه‌هاي بين‌المللي در مرزهاي شمالي كشور گفت: در اين مسير در مركز آستارا در مرز ايران و آذربايجان، شبكه زيرساخت كشور به شبكه كابل آذربايجان و از آنجا به روسيه و گرجستان متصل مي‌شود.

او ادامه داد: همچنين در اين سمت در مرز ايران با تركمنستان، ايستگاه باجگيران را داريم كه در اين مركز از طريق كابل TAE به كشورهاي تركمنستان، ازبكستان، قرقيزستان، قزاقستان، تاجيكستان و چين متصل مي‌شود و در مرز ارمنستان نيز از طريق ايستگاه جلفا و توسط كابل TAE به شبكه ارمنستان وصل هستيم. همچنين در نقطه مرزي با كشور نخجوان، از طريق ايستگاه جلفا، به وسيله كابل TAE، ارتباط باكو را با نخجوان تامين كرده‌ايم.

وي ادامه داد: در سمت شرق كشور نيز از طريق ايستگاه تايباد، در مرز افغانستان نيز از طريق كابل TAE به افغانستان متصل هستيم.

برخوردار درباره درگاه‌هاي بين‌الملل درباره درگاه‌ها و نقاط اتصال بين‌الملل كه به زودي در كشورمان ايجاد مي‌شود، گفت: ازطريق نقاط مرزي جنوبي و غربي با كشور عراق، اتصال شبكه فيبر نوري دو كشور به‌زودي برقرار خواهد شد.

او گفت: با امضاي توافق‌نامه با شركت فلگ از طريق دو ايستگاه بندرعباس و چابهار شبكه زيرساخت به شبكه كابلي بين‌المللي FALCON متصل مي‌شود.

@@@@

افتتاح ديتاسنتر مرکز تحقيقات مخابرات ايران
100955127492.jpg

ديتاسنتر مركز تحقيقات مخابرات ايران، با همكاري شركت رميس با قابليت ساپورت 37 سرور مشترك (Shared) با قابليت خدمت‌رساني هر سرور به 200 الي 1500 نفر راه اندازي شد.
به گزارش خبرگزاري كار ايران، اين تعداد مشترك در هر سرور Visual(تصويري) به نسبت سرورهاي Shared قابليت افزايش تا 15 برابر را نيز داراست. همچنين از ويژگي‌‏هاي اين سرور قابليت توسعه نرم‌‏افزاري و سخت‌‏افزاري است که در نوع خود منحصر بفرد به شمار مي‌‏آيد.

اين مرکز مي‌‏تواند پهناي باند ADSL استاندارد را نيز جوابگو باشد و حتي مي‌‏تواند براي هر کاربر خود يک پهناي باند اختصاصي نيز تعريف کند.

مرکز تحقيقات مخابرات با ايجاد اين مرکز توانسته است تا حد مطلوبي به اهداف خود در زمينه ارائه فناوري‌‏هاي جديد و روز دنيا به کاربران نزديک‌تر شود.



@@@@


فضاي تلکام نهم نسبت به سال‌هاي گذشته رقابتي‌تر خواهد شد
مدير كل روابط عمومي و امور بين‌الملل شركت مخابرات ايران، نگاه مديران دولتي به برگزاري نمايشگاه تلكام را بيشتر با جنبه تبليغاتي دانست تا جنبه حضور موثر و كاربردي. به‌گزارش ايتنا، به‌نقل از ستاد خبري نهمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع مخابرات و اطلاع‌رساني (تلکام)، داود زارعيان با بيان اين مطلب گفت: تلکام طي برگزاري هشت دوره خود به‌صورت نسبي موفق بوده است. اما آسيب‌هاي موجود در بخش توليد و تجهيزات مخابراتي باعث شده که تلکام آن طور که بايد به رسالت خودش عمل نکند.
وي همچنين نمايشگاه بين‌المللي تلكام امسال را متفاوت از سال‌هاي گذشته دانست و افزود: از طرفي شايد امسال، فضاي جديد رقابتي ايجاد شده در جامعه، هم شرکت‌هاي خدماتي و هم شرکت‌هاي توليدي را وارد عرصه جديدي کند. نهمين تلکام در شرايطي برگزار مي‌شود که شرکت مخابرات ايران در فرايند واگذاري قرار گرفته و در حال حاضر نيز 5 درصد از آن به بخش خصوصي واگذار شده است. در عين حال شرکت ايرانسل هم به عنوان اپراتور دوم با توجه به جايگاه نسبتا خوب خود در جامعه، حرف‌هاي جديدي را براي گفتن دارد. همچنين برگزاري مزايده اپراتور سوم نيز مزيد برعلت خواهد بود که امسال تلکام نهم متفاوت‌تر از آنچه تاکنون برگزار شده است، باشد.


@@@@


آغاز عمليات اجرايي پياده‌سازي نرم‌افزار جامع بانکي
عضو هيات مديره پست بانک از عمليات اجرايي پروژه پياده‌سازي نرم‌افزار جامع بانکي ويژه دفاتر با انتخاب پيمانکار خبر داد.

به گزارش ايسنا، محمود هراتيان‌نژادي ـ عضو هيات مديره پست بانک ايران ـ‌ با بيان اين مطلب اظهار كرد: با بهره‌برداري از اين نرم‌افزار، دفاتر خدمات بانکي مي‌توانند مجموعه وظايفي که براي آن‌ها تعريف شده است را به طور کامل اجرا کنند.

وي افزود: دفاتر خدمات بانکي به کمک نرم‌افزار جامع مي‌توانند به صورت بر خط با مرکز فن‌آوري اطلاعات پست بانک ارتباط برقرار کنند و تراکنش‌هاي آن‌ها به صورت آنلاين ثبت خواهد شد.

هراتيان‌نژادي ادامه داد: نرم‌افزار جامع بانکداري اين شرکت به منظور استفاده مشتريان پست بانک در داخل شعب، توسط کارشناسان ايراني پياده‌سازي شده است.

وي با بيان اين که نرم‌افزار جامع بانکي در تمامي شعبه‌هاي پست بانک که اغلب آن‌ها در نقاط دورافتاده روستايي به متقاضيان خدمت‌رساني مي‌کنند، نصب خواهد شد تصريح کرد: بر اساس زمان‌بندي پيش‌بيني شده، طي مدت دو سال اين قرارداد به طور کامل اجرايي خواهد شد.

او تاکيد کرد: با تمهيدات سنجيده شده تا پايان سال جاري، نرم‌افزار جامع بانکي در 500 دفتر خدمات بانکي نصب و تا ابتداي سال 89 تمامي دفاتر فعال خدمات بانکي به اين نرم‌افزار تجهيز خواهند شد.

عضو هيات مديره پست بانک درباره روند برگزاري اين مناقصه نيز گفت: با توجه به پيشرفت‌هاي به دست آمده توسط شرکت‌هاي داخلي در اين حوزه تصميم گرفته شد تا اجراي اين پروژه به يکي از شرکت‌هاي توانمند داخلي واگذار شود.

وي افزود: با توجه به شرايط در نظر گرفته شده براي اين مناقصه، شش شرکت آمادگي خود را براي اجراي اين پروژه اعلام کردند که با انجام بررسي‌هاي متعدد درباره توان و تجربه شرکت‌هاي حاضر و با برگزاري چند مرحله مناقصه، يکي از شرکت‌ها انتخاب و اجراي پروژه به آن شركت واگذار گرديد.



@@@@


سان با اخراج کارمندان به زنده‌ماندن مي‌انديشد
100955127633.jpg

شرکت سان ممکن است زير فشار فعلي بحران اقتصادي ورشکست شود. نرم‌افزارها و سرورهاي اين شرکت به تحريک انفجار اينترنتي کمک کرد و مهندسان اين شرکت به خود افتخار مي‌کردند. اما حقيقت اين است که سان هرگز نتوانست از ذوب شدن دات‌کام و بحران مالي آن دوره نجات پيدا کند، و با زحمت توانست جاده موفقيت را با فروش کامپيوترهاي خود هموار سازد. و اکنون، سانتا کلارا، مرکز کاليفرنيايي سان، مي‌خواهد روي 6 هزار شغل (چيزي حدود 18 درصد نيروي کار اين شرکت) قلم بکشد، و با اين‌کار هزينه‌ها را کاهش دهد.
فروش سرورهاي سان در فصل اخير تا 27 درصد افت داشته است و مشتريان بزرگ اين شرکت يا بدهکار شده‌اند يا توانايي پرداخت ندارند.

جوناتان شوارتز، مدير اجرايي سان، در مصاحبه‌اي که جمعه گذشته انجام داد، مي‌گويد‌: ‌«کار سختي است، اما اين تغييرات لازم است.» سهام سان تا 4 درصد رشد داشته و به چهار دلار و 12 سنت رسيده است.

سان همچنين اعلام کرد که مدير نرم‌افزار اين شرکت، ريچ‌گرين نيز استعفا داده است و اين شرکت بخش نرم‌افزار خود را به سه گروه تجاري جداگانه تقسيم خواهد کرد. يکي از اين سه گروه روي زبان برنامه‌نويسي جاوا کار خواهد کرد. گروه ديگر مسوول سيستم عامل سولاريس سان خواهد بود که در نهايت گروه سوم بر توسعه برنامه‌هايي براي خدمات «محاسبات ابري» که روي اينترنت ارائه خواهد شد، ‌فعاليت خواهد کرد.

تغيير ساختار بنياديني که در شرکت سان به‌وجود آمده، همان چيزي است که سرمايه‌گذاران و سهامداران به‌دنبال‌اش بودند. بدين ترتيب و با اين کار به 7 هزار شغلي که طي سه سال گذشته از بين برده بود، ‌پايان داد. تحليل‌گران معتقدند فضا براي سان به‌سمت بازتر شدن حرکت مي‌کند و احتمالا سان با اين اقدام، به سوددهي خواهد رسيد.

ريک هانا، يکي از تحليل‌گران که در مورنينگ‌استار کار مي‌کند، گفت: «سان هنوز بودجه زيادي در صندوق خود دارد و باز هم دارند بودجه توليد مي‌کنند، اين شرکت هنوز نمرده است، اما قطعا بيماري است که به دستگاه اکسيژن وصل کرده باشندش. نمي‌توانم هيچ هيات مديره‌اي را تصور کنم که از وضعيت فعلي سان خشنود باشد ... اين اتفاقي که براي سان دارد مي‌افتد، به نهايت رسانيدن سود است براي آن‌چه هنوز از اين شرکت باقي مانده.»

@@@@

ظاهر جديد هات‌ميل خشم کاربران را برانگيخت
هيچ چيز ضامن خشمگين نشدن کاربران اينترنت نيست، به‌ويژه وقتي به سراغ تغيير طراحي وب‌سايت مي‌رويد. بيشتر سرويس‌هايي که مايکروسافت در برنامه ويندوز لايو خود پيگيري مي‌کند، هنوز در مرحله آزمايشي به سر مي‌برد و تنها محصولي که به طورکامل تغيير شکل داده است، Hotmail اين شرکت است که به‌نظر نمي‌رسد کاربران خيلي از اين کار راضي باشند.
ظاهر جديد چندسال بود که مقبول بود، اما به‌نظر مي‌رسيد که بيشتر مردم با همان ظاهر کلاسيک راحت‌تر بودند. و همين ماه آخر مايکروسافت به‌طور ناگهاني‌اي رابط کاربري کلاسيک را برداشت و به کاربران فهماند که ظاهر قديمي ديگر لازم نيست.

در وب‌سايت ويندوز لايو، خشم کاربران را مي‌توان به‌وضوح به‌چشم ديد، نظراتي که کاربران گذاشته‌اند، ظاهر جديد را «کابوس»، «آشغال»، «افتضاح» و چيزهاي ديگر ناميده‌اند و مايکروسافت مجبور شد مطلبي بفرستد با اين موضوع که: طراحان باور دارند که نسخه جديد بهتر است. اما خشم کاربران از اين اقدام چنان زياد است که تنها يک کاربر سمت مايکروسافت را گرفت و بقيه مايکروسافت را تهديد به استفاده از سرويس هاي ديگري چون گوگل و ياهو کردند.

دليل اين خشم، هر چه باشد، بد بودن نسخه جديد و خوب بودن نسخه قديم نيست؛ چرا که انصافا نسخه جديد چشم‌گيرتر و بسيار شبيه به محيط آوت‌لوک است و کارايي را ساده‌تر کرده است. اين مساله‌اي است که به اين سادگي‌ها از رمز نهفته در آن باخبر نخواهيم شد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
دفترچه يادداشت هميشگي
100955127557.jpg

اگر از آن گروه افرادي هستيد که اکثر اطلاعات مفيد خود را از اينترنت به‌دست مي‌آورند، به ويژه اگر تعداد موارد مفيدي که ضمن جستجو در وب به‌دست مي‌آوريد زياد و حجم آنها اندک است، حتما تاکنون با مشکل پيدا کردن مجدد اطلاعات روبرو شده‌ايد. اغلب جستجوگران صفحات وب زماني که در جستجوي مطلب خاصي هستند، با مواردي روبرو مي‌شوند که ممکن است با مورد جستجو مرتبط نباشد، اما در جايي ديگر به کار آيد. مشکل اغلب ما فراموش کردن سايتي است که اطلاعات را در آن يافته‌ايم.
وب سايت Evernote.com براي حل اين مشکل چاره‌اي انديشيده است. اين ابزار کوچک سودمند که براي سيستم عامل‌هاي ويندوز، Mac و تلفن همراه طراحي شده است، به کاربران کمک مي‌کند اطلاعاتي از اين نوع را در مکاني مطمئن ذخيره کنند. براي استفاده از اين نرم‌افزار کاربران ابتدا بايد در وب سايت فوق ثبت نام کنند و سپس دستورات مربوط به نصب نرم‌افزار را در صفحه بارگذاري دنبال کنند. پس از نصب نرم‌افزار مي‌توان تا چهل مگا‌بايت اطلاعات را با استفاده از اين امکان ذخيره کرد. پس از نصب نرم‌افزار يک آيکون که به شکل سر يک فيل به رنگ سبز است در مرورگر شما تعبيه خواهد شد. براي ثبت کردن سايتي که اطلاعات مورد نظر شما در آن قرار گرفته است کافيست روي آيکون کليک کنيد. اين کار تمام صفحه را در فضاي اختصاص داده شده به شما در Evernote ذخيره خواهد کرد.

به اين ترتيب وقتي يادداشت‌هاي خود را در نرم‌افزار چک مي‌کنيد، همه اطلاعات مورد‌نظر، از متن و تصوير گرفته تا لينک‌ها را مشاهده خواهيد کرد. اين امر جستجوي اطلاعات را به ساده‌ترين شکل ممکن عملي مي‌سازد.



@@@@


دسترسي آسان به اطلاعات شهري
100955127699.jpg

دولت انگلستان به‌تازگي مسابقه‌اي را برگزار کرده است که در آن از مردم خواسته است ايده‌هاي خود را در مورد روش‌هاي ساده دسترسي عموم به اطلاعات محلي و شهري در وب‌سايتي که به همين منظور طراحي شده است، مطرح کنند. برنده اين مسابقه، پيشنهاد کرده است که وب سايتي به‌صورت يک نقشه طراحي شود که به‌عنوان مثال نزديک‌ترين ايستگاه اتوبوس را به کاربران نشان دهد. به کمک اين وب سايت مي‌توان در هر محل مدارس، پارک‌ها و حتي نزديک‌ترين مکان بازيافت زباله را پيدا کرد.
ايده اصلي چنين سايتي بر‌گرفته از سايت‌هاي غير‌دولتي محلي است که پيش از اين به‌منظور کمک به خبررساني‌هاي محلي و حل مشکلات محلي طراحي شده بودند.

مقامات بريتانيايي تاکيد کرده‌اند که اين وب سايت حاوي اطلاعات شخصي افراد نخواهد بود، بلکه تنها اطلاعات عمومي شهري را در اختيار کاربران قرار مي‌دهد. به‌عنوان مثال شما به آدرس دقيق يک مدرسه دسترسي پيدا مي‌کنيد، نه به اطلاعاتي در مورد اين‌که چه کساني در اين مدرسه درس مي‌خوانند يا کار مي‌کنند.

نتايج مسابقه و ايده‌هاي مطرح شده توسط شرکت‌کنندگان را مي‌توان در سايتي تحت عنوان "راه بهتري را به ما نشان دهيد" (Show us a better way) مشاهده کرد.



@@@@


آنفلوآنزاي گوگل
100955127850.jpg

گوگل، غول جستجوگر دنيا، به‌تازگي در ابتكاري جديد سرويسي ارائه كرده است كه به متخصصان بهداشت ايالات متحده در شناسايي اپيدمي سالانه آنفلوآنزا كمك مي كند.
"روند آنفلوآنزاي گوگل" يا همان "‌Google Flu Trends‌" از عباراتي كه كاربران در ارتباط با آنفلوآنزا در گوگل جستجو مي كنند براي تعيين مناطقي كه اين بيماري در حال شيوع است استفاده كرده و بلافاصله به مراكز كنترل بيماري و پيشگيري آمريكا اطلاع مي دهد.
سخنگوي گوگل مي گويد: «ما دريافته‌ايم كه برخي عبارات خاص نشانگرهاي بسيار خوبي براي فعاليت اين بيماريست.» دكتر لين فينلي رئيس بخش پايش آنفلوآنزا در مركز كنترل بيماري آمريكا در گفتگوي تلفني با خبرگزاري رويترز مي‌گويد: «كاري كه برنامه ما انجام مي دهد اين است كه عبارات جستجو شده در گوگل را كه در ارتباط با آنفلوآنزا است دريافت كرده و پيامي را مبني‌بر اينكه چه ميزان از اين بيماري در آن ناحيه فعاليت دارد براي ما مي فرستد.»

تحقيقات در آمريكا نشان مي‌دهد كه بين 35 تا 40 درصد مراجعات به اينترنت توسط افرادي آغاز مي شود كه به دنبال اطلاعاتي در مورد سلامت هستند. افراد هنگام ابتلا به بيماري به جستجوي علائم و نشانه هاي بيماري خود و راه حل رفع آن در اينترنت مي پردازند.

گوگل از نشانه‌هايي همچون تب، درد ماهيچه و سرفه براي شناسايي آنفلوآنزا استفاده مي كند. اما عطسه معمولا توسط دسته ديگري از ويروس ها كه در كودكان و بزرگسالان سرماخوردگي را به وجود مي آورند ايجاد مي شود.

در‌حال‌حاضر، مركز كنترل بيماري ايالات متحده اطلاعات خود را تنها از مراكزي دريافت مي‌كند كه پذيرش بيماراني با نشانه هاي آنفلوآنزا و نيز نتايج آزمايش‌هاي نشان‌دهنده ابتلا فرد به اين بيماري را به اين مركز گزارش مي كنند.

اما مساله اينجاست كه بسياري از افراد مبتلا هيچ گاه به دكتر مراجعه نكرده و اغلب دكترها با مشاهده علائم معالجه را آغاز كرده و به ندرت دستور انجام آزمايش آنفلوآنزا را مي‌دهند. درهرصورت، اطلاعات دريافتي مركز كنترل بيماري در حدود 2 هفته از ابتلا افراد به آنفلوآنزا عقب تر است. اين در حاليست كه به گفته گوگل، سرويس جديد اين شركت فعاليت آنفلوآنزا را بلادرنگ گزارش مي‌دهد.

دكتر فينلي مي‌گويد: «سال گذشته كه ما به صورت آزمايشي از اين سيستم استفاده كرديم، اطلاعات ارسالي بسيار بسيار به موقع بود. اين داده‌ها توانست به صورت روزانه جهت حركت آنفلوآنزا را به ما نشان دهد. در حقيقت از اين اطلاعات به عنوان يك هشدار زودرس استفاده شد.»

مركز كنترل بيماري پس از آن قادر است به بيمارستان‌ها، كلينيك‌ها و دكترها هشدار لازم را جهت تامين داروهاي ضد ويروس و آنتي‌بيوتيك‌ها بدهد. اين هشدار زودرس همچنين به افراد امكان مي دهد پيش از آنكه آنفلوآنزا شايع شود، واكسينه شوند. گوگل براي اين سرويس خود هزينه‌اي دريافت نمي كند.

همچنين اين شركت اطلاعات جستجو شده توسط هر فرد را كاملا محرمانه نگه مي دارد. گوگل اعلام كرده است: «از "روند آنفلوآنزاي گوگل" نمي‌توان براي تعيين فرد فرد مبتلايان استفاده كرد، زيرا اين سيستم تنها تعداد دفعات جستجوي عبارات مرتبط را در طول يك هفته ذخيره مي كند. ما ميليون ها مورد جستجو در گوگل را بررسي كرده و از طريق اين اطلاعات وسيع است كه مي توان به الگوهايي در مورد جهت پيشروي ويروس آنفلوآنزا پي برد.»

شايان ذكر است كه آنفلوآنزا سالانه در دنيا 250 الي 500 هزار نفر را به كام مرگ مي كشد. به همين دليل متخصصين بسيار علاقه‌مندند تا فعاليت اين ويروس شايع و مهلك را كه مي تواند ميليون ها نفر را در طي چند ماه از پا در آورد، ردگيري كنند.



@@@@


لينکدوني
دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي
دانشگاه شهيد بهشتي

http://www.sbu.ac.ir

دانشگاه صنعتي شريف

http://www.sharif.ac.ir

دانشگاه علامه طباطبايي

http://www.atu.ac.ir

دانشگاه صنعتي امير کبير

http://www.aut.ac.ir

دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي

http://www.kntu.ac.ir

دانشگاه تهران

http://www.ut.ac.ir

دانشگاه علم و صنعت ايران

http://www.iust.ac.ir

جشنواره خوارزمي

http://khwarizmi.irost.org/

موسسه مطالعات و تحقيقات بين المللي تهران

http://www.tisri.org

موسسه مطالعات بين المللي انرژي

http://www.iies.org

مرکز تحقيقات مخابرات ايران

http://www.itrc.ac.ir

پژوهشگاه نيرو

http://www.nri.ac.ir/fr/index.asp

پژوهشکده توسعه تکنولوژي صنعتي

http://www.tdins.org

پژوهشکده مطالعات راهبردي

http://www.risstudies.org

پژوهشکده آمار ايران

http://www.src.ac.ir

بنياد پژوهشي رباتيک و هوش مصنوعي سپنتا

http://www.srrf.net

مرکز تحقيقات پردازش هاي فوق سريع اميرکبير

http://www.ihpcrc.com


@@@@


قابليت هاي جديد گوگل
شرکت گوگل روز سه شنبه گذشته به سرويس پست الکترونيک Gmail خود سرويس رايگان گفتگوي صوتي و تصويري جديدي را همچون سرويس اسکايپ (Skype) شرکت eBay اضافه کرد. همچنين، سرويس ترجمه خودکار منابع RSS نيز به جي ميل اضافه گشته است. از سرويس RSS براي اطلاع از بروز رساني وبلاگ ها و سايت هاي خبري استفاده مي شود.
کاربران جي ميل هم اکنون مي توانند با دوستان خود از طريق پنجره گفتگوي گوگل (Google Chat) به گفتگو پرداخته و تصوير آنها را نيز در قسمت جداگانه اي ببينند. براي ارتباط تصويري تنها يک دوربين وب کم و يک پلاگين مخصوص که مي توان آن را از نشاني http://gmail.com/videochat دريافت کرد نياز است. کاربراني که دوربين ندارند هم مي توانند با دوستان خود به صورت متني و صوتي ارتباط برقرار کنند. پنجره تصوير را مي توان از پنجره گفتگو جدا کرده و در هر قسمت دلخواه صفحه تصوير رايانه قرار داد. همچنين مي توان اندازه تصوير را تغيير داده و آن را به حالت تمام صفحه درآورد.

جيسون فردنفلدز سخنگوي گوگل مي گويد: «اين گام براي ساده تر و سريع تر کردن ارتباط بين مردم است.» اين سرويس صوتي و تصويري جديد در رايانه هاي مکينتاش شرکت اپل (Apple) و نيز رايانه هاي شخصي داراي ويندوز مايکروسافت قابل استفاده است.

گوگل همچنين در GReader خود که از سرويس RSS استفاده مي کند تغييراتي به وجود آورده است که از آن طريق محتويات بروز شده وبلاگ ها و سايت هاي خبري محبوب کاربر به زبان دلخواه وي ترجمه مي شود. اين ترجمه ها با کمک برنامه ترجمه گر گوگل (Google Translate) انجام مي گردد.



@@@@


خيالتان راحت باشد
هيچ کاري بدون اجازه شما ممکن نيست
100955127788.jpg

رايانه ابزاري قدرتمند و دقيق است اما يک رايانه به تنهايي نمي‌تواند از خودش در برابر تغييرات و کاربردهايي که از آن صورت مي‌گيرد حفاظت کند. در چنين حالتي است که مراقبت و محافظت از رايانه ضروري مي‌شود. فرض کنيد رايانه‌اي در محل کار شما وجود دارد و کاربران مختلفي نيز با آن سر و کار دارند، حال اگر هر کاربر تمايل داشته باشد فايل‌هاي مختلف را بدون در نظر گرفتن مسائل امنيتي روي رايانه دانلود کند، يا حتي دانش‌آموزان يک مدرسه به‌جاي استفاده صحيح از رايانه در رابطه با امور تحصيلي، از آن در جهت انجام امور شخصي خود بهره‌مند شوند اوضاع آشفته‌اي پديد خواهد آمد و نه تنها شما هيچ‌گونه کنترلي روي رايانه نداريد بلکه استفاده از آن براي خود شما نيز قابل اطمينان نخواهد بود چرا که ممکن است به انواع نرم‌افزارها و فايل‌هاي مخرب و جاسوسي آلوده شده باشد.
نرم‌افزار User Control براي شرکت‌ها، مدارس، مراکز عمومي و حتي کاربران شخصي که تمايل دارند از رايانه خود در برابر اعمال تغييرات توسط افراد غير مجاز حفاظت کنند ساخته شده است.
محدوديت
اين نرم‌افزار شما را قادر مي‌سازد تا دسترسي به نرم‌افزارهاي خاصي را محدود کرده و حتي ورود به سايت‌هاي مشخص شده در ليست سياه را نيز ممنوع کنيد.

اعمال محدوديت در بکارگيري کامپوننت‌هاي سيستم‌عامل از ديگر امکاناتي است که با کمک آن مي‌توانيد اعمال تغييرات در بخش‌هاي مختلف ويندوزي و تنظيمات سيستمي را غيرفعال کنيد.

کامل يا موقت
شما هم جزو آن دسته از افرادي هستيد که قوانيني براي استفاده از رايانه در شرکتتان وضع کرده‌ايد اما کسي به آن توجه نمي‌کند؟ ساعت استفاده از نرم‌افزارهاي مسنجر را يک ساعت در روز مشخص کرده‌ايد اما اين قانون ناديده گرفته مي‌شود؟ بهتر است به‌جاي بحث و جدال در روشي منطقي با کمک نرم‌افزار يوزرکنترل و در روابطي کاملا دوستانه قوانين و محدوديت‌ها را توسط نرم‌افزار مشخص کرده و خيالتان راحت باشد که ديگر هيچ‌کس نخواهد توانست قوانين مشخص شده را نقض کند و آنها را زير پا بگذارد.

با کمک اين برنامه مي‌توانيد ليست سياه و سفيدي را براي نرم‌افزارهاي خود ايجاد کنيد. با فعال‌سازي ليست سياه، دسترسي به نرم‌افزارهاي مشخص شده در اين ليست ممنوع شده و استفاده از ساير نرم‌افزارها مجاز است و با فعال‌سازي ليست سفيد، فقط امکان دسترسي به نرم‌افزارهاي مشخص شده در اين ليست وجود دارد.

همچنين چنانچه قصد داريد هنگام صرف نهار يا زمان استراحت، استفاده از بازي‌هاي موجود را آزاد بگذاريد مي‌توانيد با مشخص کردن بازه زماني مورد نظرتان به‌طور موقت آنها را از ليست سياه به ليست نرم‌افزارهاي مجاز انتقال دهيد.

تسلط بر اينترنت
دنياي وب براي انجام تحقيقات، امور آموزشي و ارتباطات، بسيار مفيد است اما مي‌توان از آن به نحو ناشايست و غير مفيد نيز استفاده کرد. چنانچه مي‌خواهيد استفاده ناشايست از اين خدمات را ممنوع ساخته و در راستاي نيازهاي خود از آنها بهره‌مند شويد، مي‌توانيد از بخش مديريت اينترنت در اين نرم‌افزار کمک بگيريد. جلوگيري از دسترسي به برخي سايت‌ها، اجازه دسترسي به برخي سايت‌ها و مشخص نمودن بازه زماني دسترسي مجاز به سايت‌ها از جمله امکاناتي است که در اين بخش در اختيار شما قرار مي‌گيرد.
بي اجازه ممنوع
اعمال تنظيمات دلخواه روي يک رايانه کمي وقت‌گير است حالا فرض کنيد اين تنظيمات هر روز توسط کاربران دست‌کاري شود و يا بخواهيد يک سري تنظيمات يکسان را روي چندين رايانه اعمال کنيد! نرم‌افزار فوق نه تنها به شما اين امکان را مي‌دهد تا تنظيمات مورد نظرتان را يک‌بار مشخص کرده و آن را با يک کليک روي رايانه‌هاي مختلف اعمال کنيد بلکه به شما اين امکان را مي‌دهد تا ايجاد تغيير در اين تنظيمات را نيز براي کاربران ممنوع سازيد.عدم دسترسي به تنظيمات ويندوزي، پنهان کردن درايو‌ها، حذف گزينه‌هاي مورد نظر از منوي شروع و کنترل پانل، جلوگيري از دانلود فايل از اينترنت و ... برخي از اين امکانات است.
مثل روز اول
اعمال تغييرات مختلف روي دسکتاپ توسط هر کاربر، مي‌تواند مشکلات زيادي را به‌وجود آورد. نرم‌افزار يوزرکنترل با منجمد ساختن محيط دسکتاپ شما امکان اعمال هرگونه تغييري را از ميان مي‌برد و مي‌تواند از دسکتاپ شما براي ساليان سال نيز همچون روز اول مراقبت کند.
گزارش‌گيري خودکار
مي‌خواهيد در پايان هر روز يا هفته، فعاليت‌هاي صورت گرفته توسط رايانه هر کاربر را مشاهده و بررسي کنيد؟
بخش گزارش‌گيري خودکار اين نرم‌افزار گزارش‌هاي دقيق و کاملي را براي شما مهيا کرده و آنها را در اختيار مدير سيستم قرار مي‌دهد.

(چنانچه طبق قانون نسبت به ثبت فعاليت‌هاي کاربران مجاز نيستيد و نبايد گزارش کارهاي آنها را در اختيار داشته باشيد نيز مي‌توانيد اين قابليت را غيرفعال کنيد)

اين نرم‌افزار داراي ويژگي‌هاي منحصر‌به‌فردي است که نمي‌توان در اين مقاله به تمام آنها اشاره کرد. چنانچه به استفاده از اين برنامه علاقه‌مند شده‌ايد مي‌توانيد نسخه‌اي از آن را با مراجعه به سايت زير دريافت کنيد:

http://www.salfeld.com

قابل ذکر است که ديگر نرم‌افزارهاي موجود در اين سايت نيز امکانات مشابهي را در اختيار شما قرار مي‌دهند.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
پيچيده اما عالي
براي افزايش کيفيت يک فيلم و بزرگ کردن سايز تصوير آن، نرم‌افزارهاي مختلفي وجود دارد که اکثر آنها از روش‌هاي معمولي بزرگنمايي تصاوير در هر فريم استفاده مي‌کنند. در اين بين نرم‌افزار Video Enhancer يکي از بهترين برنامه‌هاي مخصوص اين کار است که با روشي متفاوت از ديگر نرم‌افزارهاي مشابه خود مي‌تواند فيلم شما را در بزرگترين حالت نمايش با بهترين کيفيت در اختيارتان قرار دهد.
به گفته سازندگان اين نرم‌افزار براي بزرگ کردن يک تصوير، اطلاعات يک فريم کافي نيست بلکه بايد از چندين فريم استفاده کرد و با کمک تمام آنها يک فريم را در اندازه دلخواه با کيفيت بالا بدست آورد. نرم‌افزار فوق نيز از اين روش استفاده مي‌کند و بهترين کيفيت هنگام بزرگنمايي فيلم‌ها را در اختيار شما قرار مي‌دهد. افزايش کيفيت فريم‌هاي يک فيلم بدون صدمه ديدن آنها با استفاده از اطلاعات فريم‌هاي قبلي، تبديل تمام فيلم‌هايي که در ويندوز شما قابل پخش است و پشتيباني از صدها افکت مختلف براي اعمال روي فيلم‌ها از ويژگي‌هاي منحصر‌به‌فرد اين نرم‌افزار است. براي دانلود اين برنامه به سايت زير مراجعه کنيد:
@@@@

فرمول آرايه‌اي
فرمول آرايه‌اي را براي انجام محاسبات پيچيده ايجاد كنيد.
براي مثال: براي سه ناحيه اسم‌هايي تعريف شده است:

ناحيه A4:A12 part number

ناحيه B4:B12 Quantity

ناحيه C4:C12 price

‌در سلول D16 فرمول ارايه‌اي به شكل زير موجود است.

{(SUM Quantity*price)‌} =

نتيجه: فرمول ناحيه Quantity را در ناحيه price ضرب و سپس جمع مي‌كند.

نكته ــ براي درج يك فرمول آرايه‌اي شما بايد زمان فشار دادن اينتر كليد‌هاي Ctrl+Shft را پايين نگهداريد.

مثال: سلول D19 فرمول زير را دارد:

{ SUM(IF(Part- Number = C19,Price*Quntity,o) }

فرمول نتيجه ضرب Quntity را در Price برمي‌گرداند البته تنها براي بخش A663.

1- در يك سلول، فرمول مقابل را درج كنيد (Pric* Quntity)‌ = اسامي را قبل از ورود فرمول تعريف كنيد.

2- سه كليد Ctrl+Shift+Enter را با هم فشار دهيد.

3- فرمول آرايه‌اي با زدن سه كليد بالا ايجاد مي‌شود. براكت‌ها ({})‌ اطراف فرمول درج مي‌شوند تا مشخص كنند كه اين فرمول آرايه‌اي است.

4- اگر زمان زدن اينتر فرامشو كنيد كه كليد‌هاي ctrl+shift را نگهداريد فرمول مقدار زير را محاسبه كرده و نشان مي‌دهد: VALUE! ERROR. اگر چنين شد كليد F2 را فشار دهيد. (ويرايش سلول)‌ يا با ماوس يك حرف را در نوار فرمول انتخاب كنيد. سپس سه كليد Ctrl+Shift+Enter را با هم فشار دهيد.



@@@@


پيش‌بيني آب و هوا
100955128223.jpg

کليه نرم‌افزارهايي که به‌نوعي با اينترنت سر و کار داشته‌اند، تا به امروز کمتر مورد توجه علاقه‌مندان به موبايل قرار مي‌گرفتند . اما با به راه افتادن قطعي اينترنت موبايل (GPRS) در گوشي‌هاي داراي سيم کارت همراه اول، ديگر کمتر گوشي را خواهيد يافت که نتواند به اينترنت متصل باشد. از همين رو برنامه‌هاي مرتبط و از اين قبيل نيز کم‌کم مورد توجه قرار گرفته و از آنها استفاده مي‌شود. در اين شماره يکي ديگر از اين دست نرم‌افزار‌ها را که با اينترنت گوشي در ارتباط هستند، معرفي مي‌کنيم. اين برنامه قادر است پيش‌بيني دقيقي از آخرين وضعيت آب و هوايي يک منطقه در اختيار کاربر قرار دهد. همچنين اطلاعات بسيار فراتري نيز دارد که در ادامه به آن خواهيم پرداخت.


Foreca Weather 1.3.1
خوب طبق روال هميشه ابتدا برنامه را ثبت و نصب کنيد. شما وارد برنامه شده و با منو‌ها و گزينه‌هاي آن روبرو خواهيد شد. براي شروع کار شهري را مد نظر قرار داده و به جستجوي آن بپردازيد. ما براي اين کار شهر شيراز را انتخاب کرده‌ايم.

پس ابتدا بر روي گزينه Browse کليک کرده کشور خود را انتخاب کنيد. بعد از انتخاب کشور Iran در قسمت location مي‌توانيد شهر شيراز را انتخاب کنيد. در اين برنامه براي کشور ايران بيش از 50 شهر وجود دارد و کليه اطلاعات هواشناسي مربوطه، از ايستگاه‌هاي هواشناسي هر شهر گرفته مي‌شود.

همچنين شما براي انتخاب يک محل مي‌توانيد با استفاده از گزينه جستجو اقدام کنيد. تنها کافي است در قسمت اول به‌جاي گزينه Browse از گزينه Search استفاده کنيد و نام شهر مورد نظر خود را وارد کنيد. در صورتي که اطلاعات هواشناسي آن شهر موجود باشد، برنامه آن را براي شما يافته و به نمايش خواهد گذاشت.

حال پس از انتخاب شيراز از کليد Done استفاده کنيد. پس از اين کار ابتدا از شما مي‌خواهد دسترسي اينترنت گوشي خود را به آن معرفي کنيد تا در مواقع دريافت اطلاعات از آن استفاده کند. سپس برنامه به اينترنت متصل شده، اطلاعات تکميلي هواشناسي شهر را از مرکز اصلي برنامه دريافت مي‌کند. حجم تقريبي اطلاعات دريافت‌شده براي هر شهر در حدود 100 کيلوبايت خواهد بود. حال در منوي Current Condition آخرين وضعيت دريافتي جوي شهر مورد نظر به نمايش در خواهد آمد. به طور مثال در بالاي آن صفحه خواهيد ديد که متن Saturday 7:20 نوشته شده است. اين زمان و تاريخ نشان دهنده آخرين به‌روزرساني است که در اين تاريخ انجام گرفته. معمولا اين به روز رساني کمتر از يک ساعت است.

همچنين در اين قسمت درجه هوا (به سانتيگراد)، مقدار رطوبت هوا، وضعيت هوا به شکل تصويري، ميزان بارش اخير باران، سرعت وزش باد و محل ايستگاه هواشناسي شهر مورد نظر نمايش داده مي‌شود.

در منوي بعد که Short Forecast نام دارد، پيش‌بيني آب و هوا در سه روز آينده را به‌صورت کوتاه خواهيد ديد که کليه اين اطلاعت به شکل يک نمودار رسم شده است. هر روز در آن به سه قسمت و سه ساعت مختلف تقسيم شده است که در بالاي هر ساعت شما شاهد وضعيت جوي در آن زمان خواهيد بود. پيش بيني دماي هوا به صورت يک نمودار افقي قرمز رنگ به نمايش گذاشته شده است که مي‌توانيد با توجه به ساعت‌هاي ذکر شده از آن اطلاع پيدا کنيد. همچنين اگر در شهري پيش‌بيني بارش باران شده است، اين ميزان به صورت يک نمودار عمودي آبي رنگ (بر حسب ميلي متر) به نمايش در خواهد آمد.

در منوي بعدي که Long Forecast است اطلاعت کامل‌تري در اختيار شما قرار مي‌گيرد. به صورتي که وضعيت موجود در هر روز را به طور جداگانه به اطلاع شما خواهد رساند. اين قسمت بر عکس گزينه قبلي قادر است تا 10 روز آينده را بر اساس آخرين اطلاعات رسيده براي شما پيش‌بيني کند که اين پيش‌بيني شامل حداقل و حداکثر دما و مقدار وزش باد است.

گزينه‌هاي ديگر اين برنامه رابه صورت مختصر در زير توضيح مي‌دهيم.

Temperature : دماي شهر‌هاي اطراف را در حال حاضر به نمايش مي‌گذارد. همچنين رنگ بندي‌هاي موجود نشان‌دهنده دماي آن منطقه است که از هواي گرم با رنگ قرمز شروع شده و به هواي معتدل با رنگ سبز رسيده و در صورت وجود هواي زير صفر درجه به رنگ آبي ختم مي‌شود.

Precipitation : اين قسمت آخرين ميزان بارندگي را در آن شهر و همچنين مناطق همجوار نشان خواهد داد.

Symbol : اين قسمت وضعيت جوي مناطق همجوار را به صورت تصوير به نمايش در خواهد آورد. وضعيت‌هايي همچون مقدار دماي هوا، ميزان وزش باد و همچنين آفتابي، ابري و ... بودن هوا.

Wind : ميزان و جهت وزش باد را نشان مي‌دهد.

در منوي‌هاي بعدي عکس‌هايي از منطقه و کشور مورد نظر به صورت ماهواره اي در اختيار شما قرار خواهد گرفت.
شما مي‌توانيد براي برنامه معيين نماييد که اين آمار را در چه ساعت‌هايي به روز کند. خود شما نيز مي‌توانيد با زدن گزينه refresh به آخرين وضعيت دست يابيد.

برنامه بسيار ساده ودر عين حال جذاب و بيشتر به صورت گرافيکي است که کار با آن لذت‌بخش است. شما مي‌توانيد براي به دست آوردن نسخه اي از اين برنامه به لينک زير مراجعه کنيد:
http://forum.persianmobiles.com/browser-internet-tools/10179-foreca-weather.html


@@@@


باگ در سيستم تلفن همراه جي-1
ارسال يک پيام کوتاه متني سبب شد مشکل بزرگي که در تلفن همراه جي-1 که توسط نرم‌افزار آندرويد گوگل راه اندازي مي‌شود ، کشف شود.
اگر بلافاصله پس از روشن کردن دستگاه، در يک پيام متني کلمه "reboot" نوشته شود، تلفن همراه در مدت زمان بسيار کوتاهي مجددا راه‌اندازي مي‌شود. از سوي ديگر وقتي تلفن همراه مجددا راه‌اندازي شود، سيستم هر پيام متني جديدي را يک دستور تلقي کرده و آن را تفسير مي‌کند. گوگل در تلاش است تا هر چه سريعتر اين مشکل را برطرف کند.
وجود اين باگ زماني مشخص شد که يکي از کاربران پس از راه‌اندازي تلفن همراه خود، در پاسخ به پيام کوتاه دخترش مبني بر بروز مشکل در رايانه شخصي‌اش کلمه "reboot" را نوشت و در کمال شگفتي مشاهده کرد که تلفن همراه مجددا راه‌اندازي شد.

گوگل اعلام کرد که براي حل اين مساله چاره‌اي انديشيده است که در قالب نرم‌افزاري ترميمي به زودي در انگلستان در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. اين نرم‌افزار اکنون در اختيار شرکت‌هاي عرضه کننده خدمات تلفن همراه جي-1 قرار دارد وبه زودي روانه بازار خواهد شد، کاربران آمريکايي که اين نرم‌افزار را پيش از کاربران انگليسي دريافت و استفاده کرده‌اند، شرکت جي-1 را از برطرف شدن مشکل مطلع کرده‌اند.



@@@@


عرضه ويندوز موبايل 6.5
100955127957.jpg

در ادامه شايعاتي که اين روزها شنيده‌ايم، استيو بالمر، رئيس شرکت مايکروسافت، "يادآور شد" که سيستم عامل ويندوز موبايل 6.5 تلفن‌هاي همراه در سال 2009 بازار را از آن خود خواهد کرد، البته وي هيچ‌گونه جزئياتي پيرامون بهبودهاي صورت گرفته در سيستم عامل يا عرضه آن در وسايل مصرف کننده فاش نساخت.
اگرچه همه انتظار چيزي همچون WinMo 7 را مي‌کشند، بالمر اظهار داشت که چنين چيزي در نقشه آنها وجود دارد اما تاريخ عرضه آن را اعلام نکرد که اين بدان معناست که WinMo 7 تا سال 2010 عرضه نخواهد شد.

با اين وجود هنوز بايد منتظر اعلام رسمي باشيم، زيرا اعلام تصادفي در يک کنفرانس مطبوعاتي نمي‌تواند خيلي معتبر باشد. به احتمال قوي، اطلاعات مفصل WM 6.5 جديد در کنگره جهاني موبايل 2008 که قرار است به زودي در فوريه 2009 در بارسلونا برگزار شود، در اختيار همگان قرار خواهد گرفت.



@@@@


كامپايل كردن سورس كد در لينوكس
در استفاده از نرم‌افزارهاي لينوكسي، و با توجه به كتابخانه‌هاي برخط، پيشرفت‌هاي زيادي در زمينه راحت‌تر كردن كار و توليد پكيج‌هاي نرم‌افزاري براي كاربر هدف (End user) انجام شده است. اما، بسياري از ما با شرايطي روبه‌رو مي‌شويم كه در آن، نرم‌افزاري خاص براي توزيع لينوكسي كه ما از آن استفاده مي‌كنيم، ساخته نشده است.
بنابراين، بايستي از سورس آن استفاده كنيم و آن را خودمان كامپايل كنيم. براي نصب يك نرم‌افزار از طريق سورس، مراحل زير لازم است:

- پيدا كردن و دانلود كد منبع

- خارج كردن كد از حالت فشرده (Unpack)

- كامپايل كردن كد

- نصب فايل اجرايي توليد شده

- تنظيم مسير هدف براي نصب نرم‌افزار

كه بدون شك، سخت‌ترين مرحله آن، مرحله كامپايل كردن كد است. براي اين‌كار دستوري وجود دارد به‌نام make كه طي آن به برنامه‌نويس اجازه مي‌دهد برنامه‌هاي بزرگ يا گروهي از برنامه‌ها را مديريت كند. شيوه كمك آن هم اين‌طوري است كه مي‌فهمد كجاي كد تغيير كرده است و آن تكه از برنامه را دوباره كامپايل مي‌كند. و با آخرين كامپايل جايگزين مي‌كند.

برنامه make معمولا دستورات خود را از فايلي به نام Makefile مي‌خواند كه درست در دايركتوري فايل‌هاي كد قرار دارد. اين فايل شامل اطلاعاتي است كه نشان مي‌دهد نرم‌افزار چطوري كامپايل شود. اطلاعاتي از قبيل فعال كردن حالت ديباگ، سطح بهينه‌سازي و مسير نهايي نرم‌افزار كامپايل شده، صفحه‌هاي راهنما، فايل‌هاي داده و كتابخانه‌هاي مرتبط با آن، فايل‌هاي پيكربندي و ... .

در برخي از نرم‌افزارها لازم است شما به‌صورت دستي فايل Makefile را اديت كنيد و مسير نهايي فايل اجرايي را وارد كنيد. هر چند خيلي از نرم‌افزارها هم با ابزار پيكربندي آزاد (GNU configure utility) همخواني دارند.
براي كامپايل كردن، مراحل زير را دنبال كنيد:

به دايركتوري‌اي كه سورس كد در آن است برويد. براي پيكربندي بسته خود، از دستور زير استفاده كنيد:
configure/.#
حال به سوالاتي كه نرم‌افزار از شما مي‌پرسد پاسخ دهيد، در صورتي كه سوالي پرسيده نشد، به مرحله بعد برويد:

براي كامپايل كردن بسته، دستور زير را بزنيد:
make#
اگر مي‌خواهيد همزمان با اين دستور، آزمايش يا تستي كه همراه با بسته نرم‌افزاري عرضه شده است، انجام دهد، به جاي دستور بالا، دستور make check را بزنيد.
براي نصب برنامه و هر فايل داده‌اي و مستندسازي مرتبط با آن، كافيست دستور make install را بزنيد و دست آخر، براي حذف فايل‌هاي باينري برنامه و آبجكت‌ها از دايركتوري سورس‌كد، مي‌توانيد از دستور make clean استفاده كنيد.
منابع
www.tuxfiles.org
www.aboutdebian.com
www.linuxjournal.com
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
محاسبات ابري، جاده موفقيت شرکت‌هاي کوچک (بخش دوم)
100953923756.jpg

3. سرويس‌هاي وب داخل ابر

درست همانند SaaS، توليدکنندگان سرويس‌هاي وب، APIهايي را ارائه مي‌دهند که توسعه‌دهندگان وب به سادگي بتوانند از کاربردشان در تمام اينترنت و نه فقط در يک نرم‌افزار استفاده کنند. اين خدمات برد وسيعي دارد، از ارائه اطلاعات تجاري ــ نرخ سهام و سود ارز ــ گرفته تا مثلا اطلاعاتي که نقشه گوگل، اداره پست آمريکا و يا شبکه بلومبرگ در اختيار توسعه‌دهندگان مي‌گذارد. حتا به کار گيري کارت‌هاي اعتباري بانک‌ها نيز از انحصار آن‌ها خارج شده و هم‌اکنون مي‌توان به شيوه‌اي کاملا‌ امن در هر وب‌سايتي انتقال پول را انجام داد.

4. سكوي نرم‌افزاري به‌عنوان يك سرويس

يکي ديگر از انواع SaaSهاست که در اين شکل، محيط برنامه‌نويسي را درست همانند يک سرويس به توسعه‌دهندگان مي‌دهد. شما مي‌توانيد برنامه‌هاي خودتان را که بر روي زيرساخت توليد کننده اجرا مي‌شود بسازيد و از طريق اينترنت به کاربرانتان ارائه کنيد. اين سرويس‌ها که درست همانند لگو بازي‌هاي بچگي‌مان است، به خاطر ديدگاه سازنده‌اش، از نظر قابليت محدوديت دارد و امکان آزادي کامل در آن نيست، اما نسبت به هزينه انجام شده، همواره سود بيشتري در مقابل ديگر روش‌هاي بکارگيري فناوري اطلاعات در آن وجود دارد.

5. سرويس‌دهندگان مديريت شده

يکي از قديمي‌ترين روش‌هاي محاسبات ابري، سرويسي است که به جاي کاربر هدف، به جامعه فناوري اطلاعات عرضه شود. توليد نرم‌افزاري براي چک کردن ويروس ايميل‌ها يا نرم‌افزار مديريت فرآيندهاي هر سيستم‌ در سازمان. شرکت‌هاي قديمي زيادي در اين زمينه فعال‌اند و مثلا مي‌تواند به سرويس ضداسپم پستيني (Postini) اشاره کرد که توسط گوگل به‌کار گرفته شده است.

6. سکوهاي خدمات تجاري

به‌گونه‌اي فرزند دورگه SaaS و سرويس‌دهندگان مديريت شده به‌حساب مي‌آيد، چرا اين سرويس خود را به‌عنوان مرکزي براي ارتباط کاربران جا مي‌زند. مثلا سيستم‌هاي خرج و مخارج که در آن‌ کاربران مي‌توانند کارهايي که يک منشي براي يک مدير انجام مي‌دهد را از نرم‌افزاري عمومي بگيرند که مي‌تواند با فهميدن نيازهاي درخواستي کاربر، خدماتي که مخصوص اوست به او بدهد. مي‌توانيد چيزي شبيه به دبيرخانه ديجيتال را در نظر بگيريد.

7. يکپارچگي با اينترنت

يکپارچه سازي خدمات ابري با اينترنت در همين روزهاي اخير اتفاق افتاده است، OpSource، شرکتي که خودش را يک SaaS کار مي‌داند، اخيرا با Boomi يکي ديگر از شرکت‌هاي اين زمينه شريک شده است تا تمام فناوري نرم‌افزاري خود را روي اينترنت منتقل کند.

امروزه و با توجه به کم اتفاق افتادن اين يکي شدن‌هاي تجاري، شايد مفهوم محاسبات ابري، يا همان به‌کارگيري کامپيوتر در فضاي ابري‌شکل اينترنت، هنوز به‌طور کامل جا نيافتاده است. اما از طرف ديگر، با ظهور مجازي‌سازي و معماري سرويس‌گراي نرم‌افزارهاي سازماني، جاده‌اي روشن شده است به سوي محاسبات ابري، چرا که رويکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها به سوي دريافت سرويس و نه نرم‌افزار است و باعث مي‌شود ماهيت فيزيکي نرم‌افزار ارزش خود را از دست بدهد.


@@@@


فراخوان كنفرانس لينوكس CE
100955128375.jpg

كنفرانس لينوكس جاسازي‌شده ششم تا هشتم آوريل سال 2009 در سان‌فرانسيسكو برگزار مي‌شود. انجمن لينوكس CE حامي مالي برگزاري اين كنفرانس با بيان اين مطلب، به دنبال حضور كساني است كه در اين عرصه فعاليت داشته‌اند.
اين كنفرانس همراه با گردهمايي بهاري بنياد لينوكس برگزار مي‌شود و افراد مايل به حضور در اين كنفرانس مي‌توانند تا 16 ژانويه 2009 آمادگي خود را اعلام كنند.
منبع: embeddedlinuxconference.com
مايكروسافت نخواست با 400 هزار دلار لينوكس را كنار بزند
مايكروسافت اعلام كرد كه پيشنهاد چهارصد هزاردلاري‌اي را براي كنار گذاشتن لينوكس و ورود خود به دولت نيجريه را رد كرده است. اين مقدار را يكي از دلال‌هايي كه مي‌توانست نرم‌افزارهاي مايكروسافتي را به جاي لينوكس در دولت نيجريه به كار گيرد، به اين شركت پيشنهاد داده بود و قرار بود به جاي لينوكس، هزاران لپ‌تاپي كه قرار بود براي مدارس اين شركت تهيه شود را با ويندوز تغذيه كنند.



@@@@

روبي؛ زبان برنامه‌نويسي مولد
100955128440.jpg

هرچند سال يک‌بار يک اتفاق بزرگ در جهان برنامه‌نويسي، مسير برنامه‌نويسي را تغيير مي‌دهد. زبان برنامه‌نويسي روبي، يکي از اين اتفاق‌هاي بزرگ است.
روبي1 يک زبان ديناميک، همه‌منظوره، سطح بالا و شيي‌گرا2 است که دستورالعمل‌هاي آن از پرل3 و ديگر ويژگي‌هاي آن از اسمال‌تاک1 الهام گرفته شده است. روبي همچنين از ساختارگرايي و انعکاس پشتيباني مي‌کند. علاوه بر استفاده از سيستم ديناميک، مديريت حافظه در روبي کاملا خودکار است. بنابراين روبي از بسياري از جهات شبيه پيتون، پرل و ليسپ است.
پيدايش
روبي در اواسط دهه 1990 در ژاپن و توسط يوکي هيرو ماتسوموتو که به متز5 نيز معروف است پا به عرصه وجود گذاشت. ماتسوموتو در مورد نامگذاري روبي مي‌گويد: «روبي که در لغت به‌معناي ياقوت است سنگ ماه تولد يکي از همکاران من است.» روبي سنگ متولدين ماه جولاي است.

ماتسوموتو که خود به زبان‌هاي ليسپ، پرل، اسمال‌تاک و پايتون6 مسلط است، در مورد دليل پيدايش روبي مي‌گويد: «من بهدنبال يک زبان اسکريپت‌نويسي مي‌گشتم که از پرل قدرتمندتر و از پايتون شيي‌گراتر باشد. از آنجا که چنين زباني وجود نداشت، تصميم گرفتم زبان ايده‌آل خود را پديد آورم.» به اين ترتيب روبي عضو جديدي از خانواده پرل و پايتون به‌شمار مي‌رود.

امکانات
روبي داراي کتابخانه‌هاي گسترده‌اي است که به همه نيازهاي برنامه‌نويسان به‌خوبي پاسخ مي‌دهد. روبي همچنين کلاس‌هاي FTP، پشتيباني از CGI، پارسرهاي XML، کتابخانه‌هاي پايگاه‌هاي داده، GTK و Qt و حتي يک کتابخانه BTree برخوردار است. کتابخانه‌هاي روبي قابل اتصال به کتابخانه‌هاي پايتون هستند و اين مساله پايه قويتري را براي برنامه‌نويسي روبي فراهم مي‌کند. روبي توسط اکثر سيستم عامل‌ها از جمله لينوکس، Mac OS X، مايکروسافت ويندوز، ويندوز CE، و يونيکس پشتيباني مي‌شود. اجراي روبي روي يونيکس بهترين کارايي را دارد.

متغيرهاي روبي در پنج سطح جهاني7، محلي، کلاس، بلوک و نمونه8 تعريف مي‌شوند. پشتيباني از مديريت استثناها و عبارات منظم، جمع‌آوري اطلاعات زايد به‌طور خودکار، بازنويسي اپراتورها، قابل‌حمل بودن و برخورداري از کتابخانه‌هاي استاندارد بزرگ از مهم‌ترين ويژگي‌هاي روبي به‌شمار مي‌روند.

نسخه استاندارد روبي با استفاده از C نوشته شده است و طراحي آن به‌گونه‌اي است که تنها در يک مرحله تفسير مي‌شود. اکنون، نسخه‌هاي متعددي از زبان روبي وجود دارد که هريک با ديدگاهي خاص خود، روبي را پياده‌سازي کرده‌اند. مهم‌ترين اين نسخه‌ها عبارتند از: MRI، JRuby و IronRuby. پياده‌سازي موسوم به MRI9 متداول‌ترين نسخه مورد استفاده است و پس از آن JRuby قرار دارد که يک پياده‌سازي مبتني بر جاوا است. هر سه نسخه فوق کد را در زمان نوشته شدن کامپايل مي‌کنند. اين ويژگي از مهم‌ترين توانايي‌هاي اين سه نسخه از روبي است. زيرا برنامه‌نويس به‌سرعت از اشتباه خود آگاه مي‌شود.

اصول بنيادي
روبي از يک اصل ساده که اصل به‌حداقل رسانيدن غافلگيري (POLS) ناميده مي‌شود، پيروي مي‌کند: زبان برنامه‌نويسي بايد به‌نحوي رفتار کند که سردرگمي و غافلگيري برنامه‌نويس را به حداقل برساند. ماتسوموتو مي‌گويد: «روبي به‌منظور افزايش سرعت برنامه‌نويسان در توليد کد و تبديل برنامه‌نويسي به کاري جذاب و سرگرم‌کننده نوشته شده است. طراحي واسط کاربر روبي نيز از همين اصل پيروي مي‌کند.» او همچنين تاکيد مي‌کند که روبي نياز‌هاي انسان را بر نياز‌هاي رايانه مقدم مي‌شمارد.

به‌عقيده ماتسوموتو، مردم و به‌خصوص مهندسان رايانه، بر ماشين‌ها تمرکز مي‌کنند. آنها در هنگام طراحي سيستم‌ها به اين مي‌انديشند که چه کاري سيستم را سريع‌تر و بهره‌وري آن را بيشتر مي‌کند. اما آنچه که ما به آن نياز داريم وجود سيستم‌هايي است که براساس ساده‌تر کردن کار ما با ماشين‌ها يا آسان‌تر کردن برنامه‌نويسي طراحي شده باشند.

سرعت توسعه کد
سرعت کدنويسي برنامه‌نويسان در طي سال‌هاي گذشته رشد چشمگيري داشته است. هرچند آمار‌هاي رسمي در اين زمينه موجود نيست، اما به‌طور متوسط هر پنج سال يک‌بار سرعت آماده‌سازي نرم‌افزارها دو برابر مي‌شود.
از اين گذشته اکنون منحني توليد نرم‌افزارهاي قابل نگهداري، رشد خطي دارد. بخش اعظم اين سرعت مربوط به ابزارهايي است که برنامه‌نويسان استفاده مي‌کنند و در قلب اين ابزارها زبان برنامه‌نويسي قرار دارد.

زبان‌هاي برنامه‌نويسي در اصل مشابه يکديگرند. در مقايسه زبان‌هاي گوناگون، شباهت‌هاي کلي زبان‌ها از تفاوت‌هاي آنها بيشتر است. با اين حال، تفاوت‌هاي موجود در ميان زبان‌هاي مختلف اثر قابل‌‌ملاحظه‌اي بر حل مسايل، يافتن راه حل و برهم‌کنش انسان و رايانه دارند. به‌عنوان مثال، در زبان ليسپ، زباني که زيبايي فوق‌العاده و سادگي در مفاهيم را در هم آميخته است، بخش عمده توانايي‌هاي زبان در خدمت رايانه قرار گرفته است و نه در خدمت انسان. زباني که تفسير آن ساده است، الزاما زبان ساده‌اي براي برنامه‌نويسي نيست و اين مساله‌اي است که اغلب برنامه‌نويسان آن را تجربه کرده‌اند. شگفت انگيزترين ويژگي ليسپ اين است که نشان مي‌دهد چگونه مي‌توان با کمترين تعداد قوانين يک زبان رايانه‌اي قدرتمند خلق کرد. در مقابل، روبي چنان هنرمندانه نوشته شده است که کد آن مانند شعر به‌نظر مي‌رسد.

يک مطالعه بسيار جالب در زمينه سرعت توسعه کد نشان مي‌دهد که سرعت توسعه کد رابطه مستقيم با تعداد خطوط کد نوشته شده دارد. تعداد خطوط کد در پروژه‌هاي نوشته شده با++ C و جاوا تقريبا دو برابر تعداد خطوط پروژه پايتون يا پرل است. به اين ترتيب توسعه کد در C++ و جاوا دو برابر زمان مي‌برد. نوشتن کد با روبي سرعت توسعه کد را به مراتب بيشتر از پرل و پايتون افزايش مي‌دهد و در اين زمينه از آنها پيشي مي‌گيرد. دستورات روبي بسيار ساده و قابل درک هستند و کد روبي به‌زبان طبيعي بسيار نزديک است. به‌عنوان مثال، در روبي از نقطه‌‌ويرگول (سمي‌کالن) استفاده نمي‌شود. عدم وجود عواملي نظير نقطه‌‌ويرگول که در برنامه‌نويسي وقفه ايجاد مي‌کند، سبب مي‌شود که برنامه‌نويسي يک روند ساده‌تر و روان‌تر پيدا کند. در حقيقت سادگي دستور زبان روبي و سهولت تعريف کردن کلاس‌هاي جديد سبب مي‌شود که نوشتن کلاس‌ها ساده شده و از آنها در تست کد در حد کلاس استفاده شود. در نتيجه طراحي شيي‌گرا بسيار سريع و ساده مي‌شود. به اين ترتيب برنامه‌نويس درصدد جستجوي راه‌حل‌هاي ديگر بر نمي‌آيد.

ويژگي‌هاي انحصاري
برخي از ويژگي‌هاي روبي، در زبان‌هاي ديگر وجود ندارند. روبي از ساختار closure پشتيباني مي‌کند. در اين ساختار مسووليت هر بخش از کد بر عهده شيي مناسب قرار مي‌گيرد و کد حاصل کد خواناتري خواهد بود. نوشتن حلقه‌هاي for و while در روبي نادر است. همچنين پياده‌سازي ساختارهايي نظير "each" که احتمال رخداد خطا در آن کمتر است، به‌سادگي امکان‌پذير است.
در پروژه‌هاي پيچيده مساله قابليت نگهداري کد، به يکي از مسايل مورد بحث تبديل مي‌شود. طراحي شيي‌گراي مناسب به برنامه ساختار مناسب داده و کد برنامه را منطقي و واضح مي‌کند. آنچه که مسلم است، اين است که همه زبان‌هاي شيي‌گرا تا حدي از شيي‌گرايي پشتيباني مي‌کنند. به‌عنوان مثال زبان C++ بيشترين پشتيباني را از شيي‌گرايي به‌عمل مي‌آورد در حالي‌که جاوا در اين زمينه اندکي ضعيف‌تر عمل مي‌کند. اما روبي از نظر سادگي در نحوه استفاده و قابل پيش‌بيني بودن از همه زبان‌هاي ديگر پيشي گرفته است.
محدوديت‌ها
مانند همه زبان‌هاي ديگر، به روبي نيز انتقاداتي وارد است. سرعت اجراي کد روبي در مقايسه با بسياري از زبان‌هايي که کد را کامپايل مي‌کنند، پايين است. سرعت روبي با سرعت زبان‌هايي که از مفسر استفاده مي‌کنند و ديگر زبان‌هاي اسکريپت‌نويسي مانند پرل و پايتون قابل مقايسه است. تعريف متغيرها در روبي بسيار ساده است و تنها با تخصيص يک مقدار به متغير مي‌توان يک متغير جديد تعريف کرد. اشتباه‌هاي تايپي مي‌توانند سبب معرفي متغيرهاي تازه شده و منجر به بروز رفتارهاي غيرمنتظره شوند. به‌دليل ديناميک بودن انواع داده در روبي، اگر به متغيري مقداري از نوع داده‌اي ناهماهنگ نسبت داده شود، خطاهاي زمان اجرا رخ خواهند داد.

در برخي از زبان‌ها تبديل انواع به‌طور خودکار انجام مي‌شود، يا اشتباه در مقدار‌دهي توسط مفسر زبان به برنامه‌نويس اعلام مي‌شود اما روبي فاقد مکانيسمي براي رفع اين مشکل است. روبي از رشته‌هاي چندبايتي و نيز از يونيکد پشتيباني نمي‌کند. همچنين در حال حاضر سيستم روبي فاقد يک تعريف معين و استاندارد است.
ماتسوموتو اميدوار است که در آينده‌اي نه‌چندان دور مستندات مربوط به يک تعريف مشخص از روبي تکميل شوند و روبي استاندارد ايزو دريافت کند.

قالب کاري
قالب کاري روبي، روبي‌روي‌ريل10 يا به اختصار ROR ناميده مي‌شود. ROR يک قالب کد باز تحت وب است که در ميان توسعه‌دهندگان کدهاي تحت وب طرفداران زيادي دارد. ROR براي توسعه پروژه‌هاي کوچک و مبتني بر سيستم کلاينت-سرور مناسب است. با استفاده از ROR برنامه‌نويس تنها بايد براي موارد خاصي که در قالب پيش‌بيني نشده است کد بنويسد. به‌عنوان مثال اگر در برنامه کلاسي به‌نام "فروش" وجود داشته باشد، در پايگاه داده‌ها جدولي به همين نام ايجاد مي‌شود. برنامه‌نويس تنها زماني نياز به کدنويسي مجدد دارد که نام جدول به "کالاهاي فروخته شده" تغيير کند. به اين ترتيب استفاده از ROR حجم کد‌نويسي را کاهش مي‌دهد. از ديگر مزاياي ROR مي‌توان به‌وجود کتابخانه‌هاي گسترده جاوا اسکريپت و خروجي به فرم HTML و XML اشاره کرد. ROR در سال 2007 در در سازمان ثبت اختراعات آمريکا موسوم به USPTO به ثبت رسيده است.
پي‌نوشت

1. Ruby

2. Object Oriented

3. Perl

4. Smalltalk

5. Matz

6. Python

7. Global

8. Instance

9. Matz’s Ruby Interpreter

10. Ruby on Rails



@@@@


خوانايي بيشتر براي درك بهتر
پيش از اين در مورد خوانايي و قابليت حمل زبان‌هاي برنامه‌نويسي صحبت‌هايي داشته‌ايم. همان‌طور كه مي‌دانيد ساختار برخي زبان‌ها به شكلي طراحي شده است كه به زبان گفتار نزديك بوده و با خواندن آن تا حدودي مي‌توان منطق آن را درك كرد و در مقابل بعضي زبان‌ها هستند كه 2 مفهوم كاملا مشابه با تفاوتي بسيار كوچك از هم شناخته مي‌شوند و به اين ترتيب گاهي خواننده را به اشتباه مي‌اندازند و شايد خود نويسنده برنامه نيز در نوشتن آن اشتباه كرده و حتي پس از پي بردن به اشكال، در يافتن و اشكال‌زدايي آن به مشكل بر بخورد.
نقش برنامه‌نويس در خوانايي
علاوه بر اين كه يك زبان و نحوه پياده‌سازي آن در خوانايي يك برنامه نقش دارد، نقش بزرگ‌تر در اين زمينه، برنامه‌نويس و طريقه نوشتن او ايفا خواهند كرد. هرچقدر يك زبان، قابليت‌هاي زيادي داشته باشد، رعايت نكردن برخي اصول و عدم توجه برنامه‌نويس به آنها مي‌تواند در نهايت به يك برنامه نامنظم و ناخوانا منتج شود.

اكثر زبان‌هاي برنامه‌نويسي سطح بالاي امروزي انواع كاراكترهاي كنترلي و فاصله را در برنامه ناديده مي‌گيرند.
معمولا به غير از ثابت‌هاي رشته‌اي كه هر چه در آن قرار دهيم همان را در خروجي دريافت خواهيم كرد، مي‌توان در هر جاي برنامه به هر تعداد از كاراكتر tab يا space استفاده كرد يا به تعداد دلخواه، بين خطوط enter زد و اطمينان داشت كه هيچ‌يك از آنها در برنامه نهايي تاثير نخواهد داشت. (البته بين كلمات كليدي و اجزاي برنامه‌نويسي وجود يك كاراكتر فاصله الزامي است و در غير اين صورت كامپايلر اعلام خطا خواهد كرد. منظور ما، كاراكترهايي اضافه، علاوه بر آنهايي كه لازم هستند؛ است).

اعمال تورفتگي در متن برنامه
از اين خصوصيت كه كامپايلر، كاراكترهاي فاصله اضافه را ناديده مي‌گيرد مي‌توان به بهترين شكل در بالا بردن نظم و خوانايي برنامه استفاده كرد. در ساختارهاي تو در تو و بلاك‌هاي داخل هم، مفهومي به نام تورفتگي يا فرورفتگي وجود دارد كه رعايت آن به برنامه نظم داده، خوانايي آن را بالا برده و اشكال‌يابي و اشكال‌زدايي آن را ساده مي‌سازد، اما رعايت نكردن آن در خروجي برنامه بي‌تاثير است و تنها ممكن است برنامه‌نويس را دچار اشتباه و سردرگمي كند. تورفتگي به اين شكل است كه هنگامي كه يك بلاك جديد از برنامه آغاز مي‌شود، دستورات داخل آن بلاك نسبت به بلاك بيروني از چند كاراكتر جلوتر آغاز شود و تمام دستورات داخل آن بلاك زير هم و از چند كاراكتر جلوتر ادامه پيدا كنند. در صورتي كه درون آن بلاك نيز بلاك جديدي باز شد، باز هم دستورات آن نسبت به اين بلاك از چند كاراكتر جلوتر شروع شود. در صورت پايان يافتن آن بلاك نيز دستورات بعدي، به همان تعداد كاراكتر عقب‌تر ادامه پيدا كنند. معمولا در IDE زبان‌هاي برنامه‌نويسي، هنگامي كه چند كاراكتر به جلو برويم براي راحتي برنامه‌نويس، هر بار كه enter بزنيم، خط جديد از محل شروع خط قبلي آغاز مي‌شود و اين كار به طور خودكار تا هر جا كه لازم باشد انجام مي‌شود. يك نمونه از ساختار تورفتگي را در مثال زير مشاهده مي‌كنيد:

( )function f
begin


If (…) then
begin


If (…) then


;end
;end

به دليل اين‌كه فاصله‌هاي اضافي تاثيري در نتيجه برنامه ندارند گاهي مي‌توان همه برنامه را نيز در يك خط نوشت و تمام دستورات را به دنبال هم قرار داد. اين كار به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود. براي راحتي درك برنامه بهتر است هر دستور در يك خط نوشته شود و دستورات بلند، حتي‌الامكان در جاي مناسبي به دو بخش يا بيشتر شكسته شده طوري كه انتهاي دستور از نمايشگر خارج نشود و در صورت چاپ آن روي كاغذ، عرض كاغذ براي تمام قسمت‌هاي آن دستور كافي باشد. گاهي نيز لازم است براي تاكيد بيشتر روي دو دستور كه به هم وابسته‌اند آنها را در يك خط نوشت. (در صورت كوتاه بودن دستورات)‌ به طور كلي چينش چگونگي نظم‌بخشي به خطوط برنامه كاملا به سليقه برنامه‌نويس مربوط مي‌شود و توجه كافي در اين زمينه مسلما به نفع او بوده و در نتيجه كار او هم از نظر كيفي و هم زماني تاثير‌گذار خواهد بود.
نامگذاري مناسب
بعضي زبان‌هاي قديمي در نامگذاري شناسه‌ها محدوديت‌ قائل مي‌شوند. اما اكثر زبان‌هاي امروزي نام‌گذاري شناسه‌ها با طول بلند را نيز جايز مي‌شمارند. مي‌توان از اين قابليت نيز در جهت بالا بردن خوانايي برنامه و توانايي درك آن استفاده كرد.

به عنوان مثال در يك برنامه براي نگه‌داشتن «نام پدر» مي‌توان از متغيري به نام A‌ استفاده كرد. يا با كمي تخفيف از حرف F‌ (حرف اول كلمه Father)‌ استفاده كرد!‌ اما اين‌ يك اشكال بزرگ دارد. اگر شخص ديگري برنامه شما را ببيند متوجه نمي‌شود كه در منطق برنامه شما، متغير a يا f براي نگهداري چه مفهومي در نظر گرفته شده است. خود برنامه‌نويس نيز ممكن است پس از گذشت مدت زمان طولاني، با رجوع به برنامه خود، به خاطر نياورد كه a‌ يا f را به چه منظوري تعريف كرده است. بنابراين بهتر است براي متغيرها نام مناسب و مربوط به محتواي آن انتخاب كنيم. مثلا در مثال قبل، انتخاب شناسه father name در هر زمان براي هر كسي گوياي اين خواهد بود كه اين متغير براي نگهداري «نام پدر» در نظر گرفته شده است.

برخي برنامه‌نويسان با دانستن اين مساله باز ترجيح مي‌دهند از نام‌هاي كوتاه استفاده كنند و دليل آنها براي اين كار نيز سادگي و سرعت تايپ و جلوگيري از خط در تايپ نام‌هاي طولاني است. اين دليل در ويراستارهاي قديمي تا حدي قانع كننده است. اما در ويراستارهاي جديد اغلب امكاني به نام Autocomplete وجود دارد كه به برنامه‌ساز امكان مي‌دهد با كمترين ميزان تايپ و تنها با وارد كردن حروف اول شناسه، گزينه مورد نظر خود را از ليست ظاهر شده به راحتي انتخاب كند. اين امكان، هم سرعت را افزايش مي‌دهد هم اشتباه تايپ را از بين مي‌برد و هم امكان نامگذاري‌هاي بلندتر را بدون اشكال مي‌سازد.

دليل ديگري نيز براي برنامه‌نويسان جهت استفاده از نام‌هاي كوتاه و بي‌مفهوم وجود دارد و آن بالا بردن امنيت كد است. به عبارتي آنها بر اين اعتقادند كه ما مي‌دانيم هر چيز را براي چه استفاده كرده‌ايم و يا در جايي براي خودمان ثبت مي‌كنيم. اما مي‌خواهيم اگر تصادفا اين كد دست بيگانه افتاد، در درك آن دچار مشكل شود و از آن سر درنياورد. اين توجيه تا حدي قابل قبول است. حتي امروزه نرم‌افزارهايي وجود دارند كه كد برنامه‌هاي متن باز مثل جاوا اسكريپت يا Php را به شكلي درمي‌آورند كه درك آن تا حد امكان مشكل شود و به اين ترتيب امنيت آن را در برابر سرقت بالا مي‌برند.

مستندسازي
يكي از مهم‌ترين كارهايي كه يك برنامه‌نويس بايد در برنامه‌نويسي خود رعايت كند مفهوم مستندسازي يا Self Documenting است. بعد از اين كه اين مفهوم را توضيح داديم، هميشه آن را به خاطر داشته باشيد و در برنامه‌نويسي خود از آن استفاده كرده و قواعد آن را در برنامه خود رعايت كنيد.

هر زبان برنامه‌نويسي، از اسمبلي گرفته تا جديدترين زبان‌ها امكاناتي براي قرار دادن توضيحات يا Comment در برنامه در نظر گرفته‌اند. مثلا در زبان اسمبلي اگر بعد از دستوري علامت سمي كالن ( ; )‌ قرار دهيد اسمبلر تا پايان خط را ناديده مي‌گيرد و به خط بعد مي‌رود. در نتيجه شما مي‌توانيد بعد از سمي كالن هر چه دلتان مي‌خواهد در برنامه بنويسيد. در زبان C++ و دلفي، سمي كالن يك كاراكتر اصلي و مهم است كه هر دستور بايد با آن پايان يابد، اما استفاده از دو backslash پشت سر هم (//)‌ در هر كجاي برنامه باعث مي‌شود كه تا انتهاي خط توسط كامپايلر ناديده گرفته شود و نوشته‌هاي بعد از آن هيچ گونه تاثيري در خروجي برنامه و فايل نهايي نخواهند داشت. امكان اضافه كردن توضيحات چندخطي يا بخشي از يك خط نيز وجود دارد. در C++ استفاده از /*…*/ و در دلفي {…} براي اين نوع توضيحات به كار مي‌رود. در واقع كامپايلر در C++ بعد از ديدن /* و در دلفي بعد از ديدن { آنقدر كاراكترهاي بعدي را ناديده مي‌گيرد تا به ترتيب در C++ و دلفي به */ و } برسد.

بنابراين شما مي‌توانيد شروع هر بخش، پايان هر بخش، دليل استفاده از يك متغير، مقداري كه انتظار مي‌رود يك متغير در جايي داشته باشد، كاري كه يك دستور يا يك تابع انجام مي‌دهد و هر آنچه كه فكرش را مي‌كنيد در برنامه اضافه كنيد تا هم خودتان و هم هر كس ديگر كه برنامه را مي‌خواند كل منطق آن را متوجه شود. به ساختار يك نمونه توضيحات گذاري در دلفي توجه كنيد:

a function for Input //
( )Function f
Begin
If p = = 1 {Input is ready} then

End
در مثال فوق عبارت a function for input و هر آنچه بعد از آن تا پايان خط بيايد همچنين نوشته‌هاي داخل { } يعني Input is ready توسط كامپايلر ناديده گرفته مي‌شود و مي‌تواند حتي به زبان فارسي باشد.

بنابراين شما مشخص كرده‌ايد كه تابع ( )f براي گرفتن ورودي است و وقتي متغير P برابر يك شود يعني ورودي آماده است. به كدي كه در آن توضيحات گذاري به ميزان كافي رعايت شده باشد يك كد مستندسازي شده يا خودمستندسازي شده گفته مي‌شود و اين نوع امتياز بالايي خواهد داشت.



@@@@


فناوري اطلاعات را بهتر بشناسيم
تعاريف تجارت الكترونيكي
100955128548.jpg

در شماره گذشته، برخي از انواع تجارت الكترونيكي معرفي شدند. در اين شماره پس از به‌پايان رسانيدن اين بخش، به معرفي انواع تعاريف عمومي و اختصاصي افراد و مجامع از تجارت الكترونيكي و سپس تاريخچه آن مي‌پردازيم.
ت– تجارت فروشنده با اداره
‌تجارت الكترونيكي فروشنده با اداره، شامل تمامي مبادلات تجاري — ‌مالي بين شركت‌ها و سازمان‌هاي دولتي است. تامين نيازهاي دولت توسط شركت‌هاي و پرداخت عوارض ماليات از جمله مواردي است كه مي‌توان در اين گروه گنجانيد. هم‌اكنون اين نوع تجارت روشي تازه قلمداد مي‌شود، ولي در آينده‌اي نزديك، يعني زماني كه دولت‌ها به ارتقاي سطح ارتباطات خود تمايل و توجه نشان مي‌دهند، به‌سرعت رشد خواهد كرد.
ث– تجارت مصرف كننده با اداره
مي‌توان گفت كه مدل تجارت الكترونيكي مصرف‌كننده با اداره1‌ ‌هنوز پديدار نشده است، ولي به‌دنبال رشد انواع تجارت فروشنده با مصرف‌كننده و تجارت فروشنده با اداره، به‌نظر مي‌رسد كه دولت‌ها مبادلات الكترونيكي را به حيطه‌هايي همچون جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي، پرداخت ماليات بر درآمد و هرگونه امور تجاري ديگري كه بين دولت و مردم انجام مي‌شود، گسترش خواهند داد.
ج– تجارت دولت با دولت
اين مدل ارتباط بين دولت با دولت2‌ ‌است كه منظور از آن ارتباط سازمان‌هاي دولتي با يكديگر از طريق شبكه‌هاي داخلي اعم از اينترنت، اينترانت و اكسترانت است. تهيه بودجه سالانه و يا برنامه‌هاي پنج ساله از طريق اينترنت مثال‌هاي مناسبي در اين بخش است. ‌ ‌
چ– تجارت دولت با فروشنده
تجارت دولت با فروشنده3‌ ‌برقراري ارتباط ميان دولت با بخش تجارت و صنعت است كه طي آن دولت به ارايه خدمات به بخش تجاري و صنعتي كشور از طريق اينترنت مي‌پردازد. خدماتي همچون ارايه مجوز و گواهي‌نامه‌ها، انجام خريد و فروش كالاها و خدمات در اين بخش انجام مي‌گيرد. ‌ ‌
ح– تجارت دولت با كاركنان
تجارت دولت با كاركنان4‌ ‌برقراري ارتباط ميان دولت و كاركنان، با هدف ارايه اطلاعات به كارمندان دولتي، با استفاده از شبكه‌هاي داخلي دولتي (اينترنت) است و اطلاعات گوناگون مانند اطلاعات پرسنلي (حقوق و مزايا، بازنشستگي پرسنل و آخرين اخبار مربوط به فعاليت‌ها و درخواست‌هاي كارمندان) در اين بخش انجام مي‌گيرد. ‌ ‌
خ– تجارت نظير به‌نظير
تجارت نظيربه‌نـــظير5‌بـــراي تسويه ‌حساب شركت‌كنندگان در حراج با فروشنده به‌كار مي‌رود و مشهورترين گونه آنها سرويسي است به‌نام PAYPAL. اين تجارت در چارچوبي كار مي‌كند كه افراد بتوانند به‌طور مستقيم با هم پول ردوبدل كنند و در حالي‌كه سهم اصلي دادوستد پولي را نقل‌وانتقالات رو‌در‌رو به‌عهده دارد، فن‌آوري تلفن‌هاي همراه تعداد افراد بيشتري را در دادوستد غيرحضوري سهيم مي‌كند. ‌ ‌
100955128615.jpg
تعاريف عام تجارت الكترونيكي
‌هر نوع ارايه كالا يا خدمات، كه معمولا (نه هميشه) به خاطر پول انجام مي‌پذيرد، تجارت خوانده مي‌شود. براي تجارت الكترونيكي مجموعه متنوع و وسيعي از تعاريف و مفاهيم وجود دارد كه موضوعات، كاربردها، و مدل‌هاي گوناگوني را دربر مي‌گيرد. در برخي از اين موارد، كوشيده شده است كه تعاريف عامي ارايه شود و در گونه‌هاي ديگر، به نوع فعاليت، امكانات ارتباطي و تجهيزات مورد استفاده، محدوده سازماني فعاليت‌ها و زيرساختار توجه شده است. ‌ ‌

– تجارت الكترونيكي در يك مفهوم، عمليات ويژه‌اي را دربرمي‌گيرد كه وسيله ابزار ارتباطات ديجيتال مانند اينترنت، اينترانت، اكسترانت يا مبادله داده‌هاي الكترونيكي ارايه مي‌شود. ‌ ‌

– در حوزه تسهيلات بازرگاني، تجارت الكترونيكي به مبادله الكترونيكي داده‌ها خلاصه مي‌شود. در مباحث سازمان تجارت جهاني، تجارت الكترونيكي از زاويه محدوده تجارت و خدمات مورد بررسي قرار مي‌گيرد. ‌ ‌

– كميسيون اروپايي در سال 1997 تجارت الكترونيكي را به‌صورت زير تعريف كرده است. «تجارت الكترونيكي بر پردازش انتقال الكترونيكي داده‌ها، شامل متن، صدا و تصوير مبتني مي‌باشد. تجارت الكترونيكي فعاليت‌هاي گوناگوني از قبيل مبادله الكترونيكي كالا و خدمات، تحويل فوري مطالب ديجيتال و انتقال الكترونيكي را شامل مي‌شود. »

به بيان ديگر كاربرد فناوري اطلاعات6، را در تجارت جهاني مي‌توان تجارت الكترونيكي ناميد.

تعاريف خاص تجارت الكترونيكي ‌ ‌
از ديدگاه اتحاديه اروپا تجارت الكترونيكي عبارتست از: «انجام تجارت به‌صورت الكترونيكي« (1998) و «هر شكلي از مبادله تجاري كه در آن طرفين ذي‌نفع به‌جاي تبادلات فيزيكي يا تماس مستقيم فيزيكي، به‌صورت الكترونيكي تعامل كنند. (2001.) »

جاش شاو7‌ ‌بنيانگذار استراتژي تجارت الكترونيكي مي‌گويد: «كارهايي كه كامپيوتر، توانايي انجام آن‌ها را دارد بايد از زمينه فعاليت انسان‌ها حذف شود، در عوض فكر و انديشه آن‌ها صرف نوآوري، خلاقيت و يافتن راه‌حل مشكلات و كارهايي شود كه كامپيوتر توانايي انجام آن‌ها را ندارد. »

لينچ و ليندكوئيست مي‌گويند: «تجارت الكترونيكي به‌معناي مبادله محصولات و خدمات در مقابل پول با استفاده از توانايي‌هاي اينترنت است. »

كالاكوتاوونيسون رو، پژوهشگر مشهور تجارت الكترونيكي در كتاب خود به‌نام "مرزهاي تجارت الكترونيكي" آن را اين‌طور تعريف مي‌كند: «تجارت الكترونيكي واژه معادلي است براي خريد و فروش محصولات، خدمات و اطلاعات به‌وسيله زيرساختارهاي شبكه‌اي تجارتي كه امروزه به‌عنوان تجارت الكترونيكي از آن ياد مي‌شود، آن است كه به‌وسيله اينترنت در شبكه گسترده جهاني اعلام مي‌شود.»

كلارك مي‌گويد: «تجارت الكترونيكي يعني هر نوع مبادله اطلاعات مربوط با امور تجاري از طريق ابزار الكترونيكي، حتي تلفن و فاكس. (سال 1997)»

تعريف تجارت الكترونيكي از ديدگاه ارتباطات: «تحول خدمات، كالا و محصولات اطلاعاتي از طريق خطوط تلفن، شبكه‌هاي كامپيوتري و ساير وسايل ارتباطي. »

تعريف تجارت الكترونيكي از ديدگاه فناوري اطلاعات: «آن دسته از كاربردهاي فناوري اطلاعات كه به‌صورت سيستمي براي پشتيباني و پيشرفت‌دادن جريان كاري و مبادلات تجاري ايجاد شده است. »

تعريف تجارت الكترونيكي از ديدگاه تجاري: «تعامل سيستم‌هاي ارتباطي8، سيستم‌هاي مديريت اطلاعات9‌ ‌و امنيت10،‌ ‌كه به‌وسطه آن‌ها امكان مبادله اطلاعات تجاري در رابطه با فروش محصولات و يا خدمات ميسر مي‌گردد.»

از مجموعه تعاريف ارايه شده مي‌توان نتيجه گرفت كه زمينه‌هاي كاربرد تجارت الكترونيكي بسيار گسترده‌تر از مبادله كالا، خدمات و وجوه است و در تعريف آن و تبيين سياست‌هاي مورد نظر بايد علاوه بر كاربردهاي بالفعل به كاربردهاي بالقوه آن نيز توجه داشت. ‌ ‌

انقلاب الكترونيكي به اين نكته اشاره دارد كه يكي از موثرترين خط‌مشي‌هايي كه ****‌هاي اقتصادي داراي تكنولوژي پيشرفته و دچار كمبود انرژي مي‌توانند جهت حفظ منابع طبيعي در پيش گيرند، اين است كه به‌سرعت، صنايع موج سوم (موج سوم: عصر اينترنت) را كه انرژي كمي مصرف مي‌كنند، جايگزين آن دسته از صنايع موج دوم (موج دوم: عصر صنعت و موج اول: عصر كشاورزي) سازند كه انرژي زيادي مصرف مي‌كنند.

منابع

Efraim Turban, David King, Jae Lee, Dennis Viehland, Electronic Commerce 2004: A Managerial Perspective, Prentice Hall 2003.

- دكتر مسعود شفيعي، تجارت الكترونيكي، انتشارات پيام‌رسان، 1385.

- مهدي صادقي، زهرا نوري توپكانلو، تجارت الكترونيكي و فناوري اطلاعات، مشهد، سخن‌گستر، 1385.

- تجارت الكترونيكي، محسن گرامي، تهران، سيماي دانش، 1382.

- لطفي‌زاده، فريبا‌، پول‌الكترونيكي، پايان‌نامه كارداني‌ كامپيوتر‌، دانشگاه بين‌المللي امام خميني‌(ره)، 1385.

پي‌نوشت

1. Consumer to Administration (C2A)

2. Government to Government (G2G)

3. Government to Business (G2B)

4. Government to Employee (G2E)

5. Peer to Peer (P2P)

6. Information Technology

7. Jach Shaw

8. Communication

9. Data Management

10. Security



@@@@


سال شمار كامپيوتر
100955128812.jpg

1944- جان ون نيومن (John Von Neumann) مجارستاني، آفرينش دستگاه ادواك (EDVAC: Electronic Discrete Variable Aoutomatic Computer) را آغاز كرد. اين دستگاه كامپيوتري با توانايي ذخيره داخلي برنامه‌ها و سرعت بالاي الكترونيكي بود. ون نيومن را اغلب به‌عنوان بنيانگذار ذخيره‌سازي برنامه‌ها مي‌شناسند.
ماهنامه آتلانتيك مقاله ونوار بوش (Vannevar Bush) را با عنوان "همان‌گونه كه مي‌انديشيم" (As We May Think) را چاپ كرد. اين مقاله ميزي را توصيف مي‌كند كه كاربر آن دسترسي مستقيم به اسناد، كتاب‌ها و اطلاعات ذخيره‌شده بر ميكروفيلم‌ها را دارد.

در هنگام كار براي ساخت دستگاه مارك دوم (MARK II) گريس هاپر دريافت كه حشره‌اي بزرگي (نوعي بيد) منجر به اختلال در كاركرد دستگاه مي‌شود. وي اين مساله را در كتابچه رخدادهاي روزانه دستگاه با اين عنوان يادداشت كرد: "نخستين نمونه عملي باگ (Bug) يافت شد." اين نخستين مرتبه به‌كارگيري واژه باگ در اين زمينه نبود؛ بلكه خانم هاپر تنها مي‌خواست شوخي كند!

شبيه‌ساز پرواز پروژه ويرلويند (Whirlwind) كه در سال 1943 آغاز شده بود، از سيستم‌هاي آنالوگ به الكترونيك ديجيتال جابه‌جا شد.

1946
پرسپر اكرت (J. Presper Eckert) و جان ماچلي (John Mauchly) از دستگاه انياك (ENIAK) در دانشكده مهندسي الكترونيك دانشگاه پنسيلوانيا پرده‌برداري كردند. در سال پيش از آن، اكرت و ماچلي اين دانشكده را براي برپايي شركت خودشان با نام "شركت كنترل الكترونيك" (Electronic Control Co.) ترك كرده بودند تا دستگاه يونيواك (UNIVAC) را بسازند.

آلن تورينگ (Mathison Turing Alan) متخصص رمزشكني در زمان جنگ جهاني دوم، موتور محاسباتي خودكار (ACE: Automatic Computing Engine) را طراحي كرد و جيم ويلكينسون (Jim Wilkinson) نيز وي را در "آزمايشگاه ملي فيزيك" آمريكا ياري مي‌رسانيد.

جان ون نيومن پيشگام يك پروژه كامپيوتري در "آزمايشگاه علوم پيشرفته" در پرينستون شد كه براي توسعه كامپيوترهاي ديجيتال مي‌كوشيد.

جايزه انجمن سلطنتي انگلستان به آرمايشگاه كامپيوتر دانشگاه منچستر، تام كيلبورن (Tom Kilburn) و فردريك ويليامز (Frederic Williams) براي همكاري مشترك در پروژه امكان‌سنجي ساخت كامپيوترهاي ديجيتال اهدا شد. اين دو تن بعدها دستگاه SSEM (Small-Scale Electronic Machine) را ساختند.

ويليامز درخواست ثبت اختراع لامپ خلا پرتو كاتودي (CRT: Cathod-Ray Tube) را ارايه داد كه ابزاري براي ذخيره‌سازي و نمونه اوليه حافظه دسترسي تصادف (RAM) بود.
 
Last edited:
بالا