آشنايي با مفاهيم شبكه و پروتكلها
آشنايي با پروتكل UDP و ICMP
در اين شماره با ديگر پروتكلهاي اصلي اينترنت آشنا ميشويم.
وقتي كه ما چگونگي آغاز نشستها را در TCP تجزيهوتحليل كنيم، اهميت بيتهاي كنترل TCP روشن ميشود.
تمامي ارتباطات TCP قانوني با استفاده از دستدادن سهسويه1 برپا شده است. دستدادن سهسويه به سيستم اجازه ميدهد تا يك نشست ارتباطي و برقراري مجموعهاي از شمارههاي سريال براي بستههايي كه در نشست استفاده ميشوند را باز كند.
پروتكل UDP2 لايه انتقالي ديگري است كه در بالاي IP ميتواند قرار گيرد. TCP و UDP درست مثل دو عموزاده هستند كه البته TCP در شبكه بيشتر استفاده ميشود ولي UDP هم پايه بسياري از برنامههاي كاربردي مهم است و تهيهكننده هر برنامه كاربردي ميتواند انتخاب كند كه داده و بسته را با استفاده از TCP بفرستد يا UDP.
همچنين اين بستگي به نوع آن برنامه كاربردي و كار سرويس مورد نظر دارد و بستههاي دريافت شده و رشته ارتباطي يا TCP هستند و يا UDP و نميتوانند هر دو پروتكل را بهطور همزمان مورد استفاده قرار دهند.
بيشتر سرويسها و برنامههاي ويديويي و صوتي و سرويسهاي جستجوها و پاسخهاي DNS3 از پروتكل UDP براي ارسال دادههايشان استفاده ميكنند. UDP پروتكلي غيرقابل اعتماد است و ممكن است پيامها را گم كند و يا آنها را خراب بفرستد چون دستدادن سهسويه در UDP رعايت نميشود. اما اگر اين نقطه ضعف براي ما سرعت را به ارمغان آورد، ميتواند براي ما مفيد باشد چون برخي از برنامههاي كاربردي و سرويسها به سرعت زياد براي گرفتن دادهها نياز دارند و در عوض به امنيت در سطح بالا نيازي ندارند و برنامههاي صوتي و تصويري نيز همينطور هستند و از پروتكل UDP استفاده ميكنند.
UDP شمارههاي پورت 16 بيتي دارد بنابراين 65335 پورت UDP قابل دسترس وجود دارد و فقط مانندTCP، داده از پورت سيستم اصلي يا همان پورت مبدا UDP ميآيد و براي يك پورت روي سيستم مقصد درنظر گرفته شده است.
يكي از گستردهترين سرويسهاي UDP مورد استفاده براي گوش كردن به پرسوجوهاي DNS روي پورت UDP 53 است. سرويسهاي ديگر پايهگذاري شده بر اساس UDP شامل:
– پروتكل انتقالي فايل كم اهميت TFTP پورت 69 UDP
– پروتكل مديريت شبكه ساده SNMP پورت 161 UDP
– داده برنامه معروف Real Player صوتي و تصويري بر روي پورت 7070 .UDP
يكي ديگر از اعضاي فاميل TCP/IP پروتكل كنترل پيام اينترنت يا ICMP4 است كه مانند لولهكشي شبكه عمل ميكند و و وظيفهآن انتقال فرمان و كنترل اطلاعات بين سيستمها و شبكه براي انتشار نقل و انتقالات داده واقعي و گزارش خطاها است. يك سيستم ميتواند از ICMP براي امتحان اينكه آيا سيستم ديگر فعال است يا نه، با فرستادن Ping كه پيام پژواك ICMP Echo است، استفاده كند. اگر سيستم Pinged فعال باشد به ping ارسال شده جواب خواهد داد. همچنين يك مسيرياب ميتواند از ICMP استفاده كند تا به سيستم مبدا اطلاع دهد كه راهي به مقصد مورد نياز ندارد و يك ميزبان ميتواند به سيستم ديگر بگويد كه سرعت تعداد پيامهايي كه مبدا ICMP ميفرستد را كاهش دهد.
پروتكل ICMP براي سيستمها استفاده ميشود تا اطلاعاتي در مورد اينكه چگونه داده در طول شبكه جاري ميشود و يا جريان نمييابد را مبادله كند.
وقتي كه لايه TCP يا UDP بسته را توليد ميكنند، آن بايد در طول شبكه فرستاده شود، لايه انتقال (TCP/UDP) بسته را به لايه شبكه براي بردن آن عبور خواهد داد. پروتكل اينترنت يا IP معروفترين و پركاربردترين لايه شبكهاي است كه امروزه استفاده ميشود و براي تمامي حركتهاي ترافيكي در طول اينترنت مورد استفاده قرار ميگيرد.
آدرسهاي آيپي سيستم بهخصوصي را روي شبكه توضيح ميدهند و طولشان 32 بيت است، هر سيستم كه بهطور مستقيم به اينترنت متصل ميشود، آدرس آيپي منحصربهفردي دارد. هركدام از بستههاي آدرس آيپي مبدا را با تعريف سيستمي كه بسته را ميفرستد و آدرس آيپي مقصد كه سيستم مقصد را براي بسته مشخص ميسازد، شامل ميشود.
براي مثال فرض كنيد كه ميخواهيد با يك سازمان بزرگ مانند بيمارستان تماس تلفني بگيريد. براي برقراري ارتباط با اين سازمان، اول يك شماره تلفن را شمارهگيري ميكنيد و وقتي ارتباط برقرار شد، اپراتور از شما سوال ميكند كه با كدام بخش يا شخص كار داريد يا اينكه شما ميگوييد داخلي فلان را وصل كنيد و اپراتور ارتباط شما را با بخش داخلي مورد نظرتان برقرار ميكند.
شماره تلفن آن سازمان، مثل شماره پورت و شماره داخلي، مانند پورت عمل ميكند. درحقيقت شماره تلفن سازمان در يك محدوده خاص (مثل يك شهر) يا با اضافه كردن كد كشور و شهر در جهان يك شماره يكتاست و فقط يك مشتري مخابراتي اين شماره را دارد، اما شمارههاي داخلي كه بعد از شماره تلفن اصلي ميآيند، يكتا نيستند و از آنها براي برقراري ارتباط سريعتر و راحتتر بين يك شخص خاص از سازمان با يك اربابرجوع استفاده ميشود.
در يك شبكه كامپيوتري هم از آيپي بهعنوان يك شماره يكتا براي شناسايي و برقراري ارتباط با يك كامپيوتر استفاده ميشود و از پورت هم براي ارتباط سريع و راحتتر با يك سرويس خاص. هكرها ميتوانند با روشهاي Spoofing يا تقليد، وانمود كنند كه سيستم ديگري با IP ديگري هستند تا بعد از نفوذ به سرورها IP واقعي آنها مشخص نشود و مديران آن سرورها هكر را رديابي و پيدا نكنند.
منابع:
pccitizen.com
protocols.com
پينوشتها
Three-Way Handshake. 1
User Datagram Protocol. 2
Domain Name Service. 3
Internet Control Message Protocol. 4|
@@@
ديسكهاي وضعيت جامد
ديسكهاي وضعيت جامد (Solid state drives)، نوعي از ديسكهاي سخت هستند كه از حافظه وضعيت پايا (Solid state memory) براي ذخيره دايم دادهها استفاده ميكنند. ديسك جامد رابطي مانند ديسكسخت را شبيهسازي ميكند، به همين جهت بهسادگي ميتوان در بسياري از نرمافزارها آنها را جايگزين كرد.
در معماري اولين ديسكهاي جامد، كه در سرورهاي IBM و Amdahl بهكار ميرفت، از نيمههاديها بهجاي لامپهاي خلاء الكتروني استفاده شده بود. ديسكهاي جامد كه امروزه با حضور نوتبوكهاي كوچك كاربرد بيشتري پيدا كردهاند، مصرف برق كمتري دارند. اما سرعت انتقال اطلاعاتشان نسبت به ديسكهاي سخت پايينتر است. اما با توجه به اينكه هيچ بخش متحركي همچون ديسكهاي سخت ندارند، در هنگام خواندن داده و همچنين سرعت دسترسي و جستجوي داده، سرعت كمتري نسبت به ديسكهاي سخت دارند.
امروزه ديسكهاي جامد دو نوع معماري دارند:
1– معماري برمبناي فلش
ديسكهاي مبتني بر اين معماري فضاي كمي را اشغال مي كنند و نيازي به باتري ندارند. فلشديسكها كه امروزه استفاده از آنها بسيار متداول شده است، بر مبناي همين معماري ساخته ميشوند. اين نوع ديسكها هنوز از ديسكهاي مبتني بر معماري DRAM كندتر عمل ميكنند، اما عملكردشان از ديسكهاي سخت قديمي بهتر است. اين نوع ديسكهاي جامد از دو مولفه جانبي بهره ميبرند:
حافظه نهان cache : فلش ديسكها از ميزان كمي حافظه سريع DRAM بهعنوان حافظه نهان استفاده ميكند. عملكرد اين حافظه نهان مشابه عملكرد حافظه نهان در ديسكهاي سخت است. همچنين فهرست دايركتوريها در اين حافظه نگهداري ميشود.
منبع تغذيه: يك جور منبع ذخيره كننده انرژي است كه براي اطمينان حاصل كردن از يكپارچگي اطلاعات استفاده ميشود. بهعنوان مثال هنگامي كه برق برود، اطلاعات حافظه نهان بهكمك انرژي ذخيره شده در اين منبع به ديسك منتقل ميشود. بسته بهروش نوشتن و خواندن، سرعت ديسكهاي جامد متغير است. ديسكهاي جامد توليدي اينتل™ميكرون بهخاطر توزيع داده بهروشي مشابه RAID سطح صفر، سرعت بالايي در خواندن و نوشتن دادهها، تا 250 مگابايت بر ثانيه دارند.
2– معماري بر مبناي DRAM
ديسكهاي جامدي كه بر مبناي حافظههاي موقتي چون DRAM ساخته ميشوند، سرعت دسترسي داده بالايي (كمتر از يكهزارم ميليثانيه) دارند و براي سرعت بخشيدن به نرمافزارهايي بهكار ميروند كه در صورت استفاده از نوع اول اين ديسكها، دچار كندي عملكرد ميشود. اين نوع فلش ديسكها، از مولفههايي همچون يك باتري داخلي بهره ميبرند كه در صورت از بين رفتن برق دادهها تا زماني كه از حافظه موقت به ديسك پشتيبان منتقل شود، حفظ خواهد شد و بعد از فراهم شدن مجدد نيروي برق، دادهها از ديسك پشتيبان به فلش ديسك مبتني بر حافظه موقت منتقل خواهد شد و عمليات معمول ادامه پيدا خواهد كرد.
اين نوع فلش ديسكها وقتي بهكار ميآيند كه سيستم مورد استفاده به حداكثر حجم حافظه موقت خود رسيده باشد. براي مثال، در سيستمهاي 32بيتي 86x كه حداكثر حافظه جانبي 4 گيگابايت است، ميتوان اين حافظه را با كمك ديسك جامد نوع دوم بيشتر كرد و فايلهاي Swap يا فايلهاي صفحهبندي (Paging) را روي اين ديسك قرار داد. با توجه به محدوديت گذرگاه انتقال دادهاي كه ديسكهاي جامد به آن متصلاند، انتقال اطلاعات نميتواند هماندازه سرعت انتقال اطلاعات در حافظه جانبي باشد، اما اين نوع ديسكها از هر ديسك سخت ديگري سريعتر عمل ميكنند و بازدهي سيستمها را بهطور محسوس بالا ميبرند.
ديسك سخت يا ديسك جامد؟
اين نوع ديسكها در مقايسه با ديسكهاي سخت از ويژگيها و ضعفهايي برخوردارند. سرعت شروع بيشتر، دسترسي تصادفي بهتر، بيصدايي، حجم كمتر، مصرف برق پايينتر و سازگاري در بازه حرارتي گستردهتر از مزيتهاي ديسكهاي جامد نسبت به ديسكهاي سخت بهشمار ميآيند. اما در مقابل، هزينه اين ديسكها نسبت به ديسكهاي سخت بيشتر است. افزايش حجم ديسكهاي سخت تا حد زيادي پيشرفت كرده است، سرعت نوشتنشان كمتر است و سرانجام اينكه در ديسكهاي بزرگتر، مصرف برق بهصورت تصاعدي بيشتر ميشود.
منابع
http://anandtech.com/storage
http://micron.com/products/real_ssd/
http://en.wikipedia.org/wiki/|Solid-state_drive
@@@
يك دنياي تخيلي زيبا به نام آلبيون
بازگشت قهرمان خاموش
نزديك به چهار سال براي بازگشت به آلبيون صبر كرديم. از وقتي كه پيتر مولينيو و استوديوي لاينهد وعده ساخت Fable II را دادند دو سال ميگذرد. اما ببينيم سازندهها چه داستاني در اين دنياي بزرگ و زيبا برايمان آماده كردهاند؟
دنياي آلبيون درست در نقطه مقابل دنياي مدرن و بعد از جنگ بازي فالآوت 3 قرار ميگيرد. آلبيون زيباست. در جاي جاي اين سرزمين استورهاي، مكانهاي طبيعي زيبا وجود دارند. معابد نور و سايه در اوكفيلد و روكريج توجه هر بينندهاي را جلب ميكند. حتي راه رفتن در باتلاق ارواح هم حال و هواي خاص خودش را دارد. بخش هنري بازي واقعا درخشان است. علاوه بر مناظر زيبا، استيل خاص معماري شهرها و لباسهايي كه ساكنين آن ميپوشند چهره بازي را زيباتر كرده و آنرا از ديگر بازيهاي اين سبك متمايز ميكند. البته نبايد فراموش كنيم اين همه مناظر زيبا به قيمت قرباني شدن جزئيات هستند. بهتر است خيلي از نزديك به بافتها و مدل كاراكترها نگاه نكنيد!
روند بازي كمابيش همانند شماره اول است كه آن بازي در نوع خود كامل بود. از اكشنها شروع ميكنم كه بخش عمدهاي از گيم پلي را تشكيل ميدهند. براي بقا در آلبيون بايد بياموزيد كه چگونه ميشود از سلاحهاي سرد و گرم و جادو با هم استفاده كرد. دكمه x براي استفاده از شمشير و سلاحهاي تن به تن است. زدن y سلاحهاي دوربرد را فعال ميكند و با B ميتوانيد از جادوهاي انتخاب شده استفاده كنيد. تركيبهاي بيشماري از اين نوع حملات ميشود تصور كرد. استفاده از حركات متنوعتر در چند ضربها باعث ميشود امتياز تجربه بيشتري كسب كنيد. مبارزهها بسيار راحت و روان هستند و به اين خاطر هيچ مردني براي كاراكتر اصلي بازي در كار نيست و پس از تمام شدن خط سلامت، با مقداري جريمه دوباره همانجا زنده ميشود.
سيستم كسب پول، اعتبار و امتياز تجربه چيزي است كه روند بازي Fable IIرا از ديگر بازيهاي نقشآفريني متمايز ميكند. براي كسب پول يا بايد كار كنيد يا گنج پيدا كنيد! گنجها در گوشه و كنار مخفي آلبيون پنهان هستند.
براي كار كردن هم ميتوانيد از شاگردي آهنگري، نجاري و مانند اينها شروع كنيد تا به مشاغلي مانند شكار انسان برسيد. خريد و فروش ملك چيزي است كه در بازي Fable II هم جزو مهمترين اركان اقتصادي به شمار ميآيد! تقريبا هر ملكي را كه ببينيد ميتوانيد بخريد. اجاره دادن ملكها يا فروختن آن به قيمت بيشتر از راههاي كسب درآمد در Fable II هستند. انجام هر ماموريت، تصميمهاي شما و نوع رفتارتان با مردم روي شهرت و اعتبار تاثير ميگذارد. اين موضوع همانند بازي قبلي از روي عكسالعمل مردم در هنگام ديدن شما كاملا مشخص است.
براي رفتن به ترازهاي بالاتر امتياز xp لازم است. اما توزيع نامناسب xp در انتخابها كاري ميكند كه پس از طي يك چهارم از بازي، به اين نتيجه برسيد كه نيكي و بدي و انتخاب و اين چيزها همه به اندازه كشك هم ارزش ندارند و xp مهم است! بنابراين xp تعيين ميكند كه شما كدام طرف ميرويد و در هر انتخاب كدام طرف را ميگيريد. اگر بخواهيد تنها طرف خوبي يا بدي را بگيريد xp كمتري به دست خواهيد آورد. اين مشكل باعث شده حق انتخاب بسيار كمرنگتر از آنچه قرار بود باشند به نظر بيايند.
داستان و ماموريتها بسيار خوب هستند. اگر بخواهيد خط داستاني را دنبال كنيد بازي زود تمام ميشود. اما به جاي آن ميتوانيد در اطراف و اكناف شهرها جستجو كنيد و گنجهاي مخفي را بيابيد يا به چالشهايي كه دروازههاي جادويي به شما ميدهند بپردازيد.
در Fable II هميشه اين خطر وجود دارد كه وقتي به هدف يك ماموريت اصلي سفر را آغاز ميكنيد، آن را فراموش كنيد و در عوض به تمامكردن ده ماموريت جانبي بپردازيد! وجود سگ دستآموز معروف هم واقعا در طول بازي غنيمت است. در هيچ بازي رايانهاي تا به حال يك حيوان دستآموز به اين خوبي شبيهسازي نشده و تا پايان داستان به او دل خواهيد بست.
سازندهها تقريبا به همه وعدههايشان وفا كردهاند اما باز هم چيزي در مورد Fable II وجود دارد كه آن را از تبديل شدن به يك شاهكار دور ميكند، شايد اين چيز، تكراري بودن بيش از حد بازي و شباهت آن به شماره اول باشد.
شايد هم سيستم ابلهانه تحت تاثير قرار دادن مردم با ادا اطوار درآوردنهاي بيمورد باشد كه چهار سال پيش جواب ميداد، اما حالا پس از بازي كردن آبليويون و مس افكت نميشود آن را قبول كرد. شايد هم مشكلش همزمان بودن با غولي به نام فالآوت 3 باشد! اما به هر حال Fable IIيكي از بهترين بازيهاي نقشآفريني اكشن امسال است و ايكسباكس بازها نبايد آن را از دست بدهند.
@@@
اخبار بازیها
جنگهاي هيلويي
مايكروسافت اعلام كرد انتشار بازي Halo Wars را يكي دو هفته عقب انداخته است. قبلا قرار بود اين بازي كه به سبك استراتژي همزمان ساخته شده، در اواسط ماه فوريه 2009 به بازار بيايد. اما حالا نسخه نهايي در پايان فوريه و اوايل مارس منتشر ميشود. نسخههاي اروپايي و آسيايي هيلو وارز در تاريخ 26 فوريه (8 اسفند) و نسخه آمريكايي در تاريخ 3 مارس (13 اسفند) به بازار ميآيند. هيلووارز آخرين بازي استوديوي Ensembleاست كه بازيهايي مانند Age of Empires را در كارنامه خود دارد. هيلووارز براي ايكسباكس360 منتشر خواهد شد.
آمار بازيهاي دزدي!
الكترونيكآرتز با سروصدايي كه بهخاطر گذاشتن SecuROM روي بازي اسپور ايجاد كرده بود، كاري كرد كه اين بازي تبديل به بازي مورد علاقه دزدها باشد. سايت Torrent Freak آماري از تعداد دانلود شدن بازيها و نرمافزارها ارائه كرد كه بازي اسپور در صدر آن قرار دارد. به گفته اين سايت، بيش از 1 ميليون و 700 هزار نفر بازي اسپور را به طور غيرقانوني دانلود كردهاند! مقام دوم در اين ليست از آن 2 The SIMS با 1 ميليون و 150 هزار عدد است. در مقامهاي بعدي به ترتيب بازيهاي Assassin,s Creed، كرايسيس، 3C&C، 4 Call of Duty و جيتياي: سان آندرياس قرار دارند.
آينهاي براي PC
همانطوري كه علاقمندان ميدانند نسخه PC بازي Mirror,s Edge همزمان با نسخههاي كنسولي به بازار نيامد. هفته گذشته الكترونيك آرتز تاريخ انتشار دقيق نسخه PC را اعلام كرد. نسخه PC بازي Mirror,s Edge در 16 ژانويه (27 دي ماه) براي PC بازها قابل تهيه خواهد بود. تفاوت اساسي بين نسخههاي كنسولي و PC وجود ندارد. اما در همان زمان يك پك جديد قابل دانلود براي نسخههاي كنسولي عرضه ميشود. در اين پك، چندمسابقه زماني و مراحل جديد به بازي اضافه خواهند شد.
@@@
بازي موبايل
مهاجم گوشي
شماره جديد بازي تومريدر براي همه پلتفرمها از جمله موبايل عرضه شده است. نسخه موبايل همان داستان اصلي آندرورلد را روايت ميكند. كشف راز تقويم باستاني مايايي و كشف دروازه ورود به دنياي زيرزميني هدف اصلي لارا در آخرين ماجراجويياش است. نسخه موبايل بازي آندرورلد از لحاظ گرافيكي بسيار درخشان است و برخلاف شمارههاي قبل تومريدر براي موبايل، از گرافيكهاي واضح سه بعدي استفاده كرده است.
مراحل در لوكشينهاي اصلي بازي كنسولي اتفاق ميافتند كه البته نحوه چينش مراحل و دشمنها در آنها متفاوت است. مشكل بزرگ بازي كنترلهاي آن است. سازندهها سعي كردهاند تا با حفظ مولفههاي اصلي سري تومريدر در حالت سه بعدي مثل حركت از روي طناب، هل دادن جعبهها و غلط زدنها، نسخه موبايل را هر چه بيشتر شبيه به نسخههاي كنسولي كنند، اما محدوديت كليدهاي گوشيهاي همراه كمي دردسر ساز است. عادت كردن به دكمهها زمان زيادي لازم دارد.
@@@
تمام شدن انتظار براي عرضه يك بازي قديمي
جديد اما قديمي
اگر دو بازي در دنيا وجود داشته باشد كه طرفداران آن كاملا خاص باشند و به همه چيز از جمله استيل گرافيكي و حتي نوع راه رفتن كاراكترها حساس باشند، اولي ديابلو است و دومي Red Alert است. سازندههاي سري بازيهاي استراتژي رد الرت از همان اول با در نظر گرفتن بسياري از قوانين و خصوصيات داستاني، حال و هواي خاصي براي بازيهايشان بهوجود آوردند. خبر خوش براي طرفداران رد الرت اين است كه در شماره سوم همه اين چيزها سر جايشان هستند.رد الرت از آن دسته بازيهايي است كه وقتي آلودهاش بشويد، اگر كسي جلويتان را نگيرد ممكن است خودتان را با آن خفه كنيد.
وقتي براي اولين بار دموي آغازين ردالرت3 را ببينيد، بهسرعت متوجه ميشويد كه همه چيز مانند گذشته است. موسيقي شلوغ و قاطي اين دمو درست مانند موسيقي آغازين ردالرت1 است. زاويه دوربين در هنگام نشان دادن انواع تانكها و تجهيزات نظامي هم هيچ تفاوتي با گذشته ندارد. داستان توسط فيلمهاي واقعي با هنرپيشههاي واقعي روايت ميشود.
ردالرت در روند بازي، گرافيك و بهطور كلي استراتژي پيشرفت زيادي داشته است. بهدنبال نوآوري و خلاقيت و اين چيزها نباشيد. بهجز تجهيزات تخيلي ژاپنيها كه از روي انواع و اقسام انيميهاي آنها برداشته شدهاند، خلاقيت ديگري در بازي به چشم نميخورد.
منوها بهصورت معجزهآسايي ساده و قابل دسترس هستند. در اولين نگاه ردالرت كمي شلوغ و نامفهوم است، اما اگر بخش آموزشي را قدمبهقدم دنبال كنيد، متوجه ميشويد كه هر چيزي از روي حساب و كتاب در جاي خود قرار گرفته و در مراحل بالاتر متوجه كارآيي بالاي منوها نسبت به ديگر بازيهاي استراتژي خواهيد شد.
اساس بازي تغيير زيادي نكرده. طبق معمول در اولين قدم بايد هاروسترهاي خود را بهسراغ معادن بفرستيد. در اين شماره نميتوانيد مانند قبل تعداد زياديهاروستر را به يك معدن بفرستيد. اين كار بالانس بازي را بيشتر ميكند و نميگذارد كار هيچ جناحي از جناح ديگر برتري داشته باشد. سه جناح اصلي در ردالرت3 وجود دارند كه شامل شوروي، متحدين و امپراتوري خورشيد تابان ميشوند.
يكي از نكات قابل توجه در بازي اين است كه بعضي از واحدها عملكرد ثانويهاي هم دارند كه در نبردها بايد آنها را مد نظر قرار بدهيد. همچنين بهخاطر داشته باشيد كه تعدادي از واحدهاي شما ميتوانند از روي موانع يا چالهها بپرند. هر دوي اين قابليتها ميتواند استراتژيهاي حمله و دفاع شما را بهكلي دگرگون كند. اين نكته را هم بايد در نظر داشته باشيد كه دريا در اين بازي نقش بسيار مهمي دارد. اگر بر روي زمين جا كم آورديد، ميتوانيد ساختوساز ساختمانها را روي آب انجام بدهيد. تجهيزات دريايي بسيار زياد هستند. معمولا بخش زيادي از جنگها را روي آب انجام خواهيد داد كه شايد از زمان واركرفت2 تا بهحال به اين خوبي در بازيهاي استراتژي پياده نشده باشند.
بزرگترين تغيير در گيمپلي ردالرت، قابليت انجام ماموريتهاي اصلي بهصورت Co-op است. بازي كردن ماموريتهاي داستاني بهكمك دوستان يكي از بهترين تجربياتي است كه در سبك استراتژي ميتوانيد داشته باشيد. اگر كسي را نداريد و يا نميتوانيد به سرورهاي غير رسمي ردالرت3 دسترسي داشته باشيد، هوش مصنوعي بازي بهكمك شما ميآيد و جناحهاي كمكي را بهخوبي برايتان هدايت ميكند.
از نظر گرافيكي ردالرت3 عالي است. افكتهاي آب واقعا زيبا هستند. اما در طول بازي زاويه دوربين ثابت است و امكان زوم كردن بسيار محدودي دارد كه كمي اذيت ميكند. البته ردالرت3 مشكلات ديگري از جمله مسيريابي فوقالعاده ضعيف واحدها را هم دارد. گير كردن لشكر شما سر پيچها و پشت ارتفاعات زياد اتفاق ميافتد بهخصوص اگر به آنها فرمان پرش هم داده باشيد.
با وجود اينكه ردالرت3 يك بازي كاملا كلاسيك است، اما اضافات خوبي از جمله نبردهاي دريايي و قابليت چند نفره بازي كردن را دارد كه آن را از ديگر بازيهاي اين سبك متمايز ميكند. اگر بهدنبال يك استراتژي خوب و خوشساخت هستيد ردالرت3 بهترين گزينه است.
@@@
بازي هفته
تمام شدند!
بالاخره به پايان سال 2008 ميلادي نزديك شديم و بازيها هم تمام شدند. از حالا به بعد تا يكي دو ماه انتظار بازي جديدي نداشته باشيد. طرفداران بازيهاي نقشآفريني دو بسته مكمل براي دو بازي نقشآفريني معروف دارند. اول از همه Storm of Zehir است كه براي نوروينتر نايتز 2 منتشر شده و بعد Forsaken Gods كه براي گاتيك 3 ساخته شده است. نسخه جديد بازي پرطرفدار شاهزاده فارس هم اين هفته براي PCبه بازار آمد در حاليكه نسخه هاي كنسولي ايكس باكس360 و پلي استيشن 3 آن يك هفته قبل به بازار آمدند.
اگر كنسول دستي داشته باشيد به بازيهاي بسيار خوبي دسترسي خواهيد داشت. نسخه انگليسي بازي متال اسلاگ 7 براي كنسول DS به بازار آمده كه حتما بايد آنرا امتحان كنيد. علاقمندان به بازيهاي توم ريدر و NFS هم ميتوانند نسخههاي DS اين دو بازي را دانلود كنند. اگر PSP داشته باشيد كماكان بهترين انتخاب همان لوكوروكو 2، NFS، پرو 2009 و پاتاپون 2 هستند. براي Wii هم بازيهاي Animal Crossing و Rayman Ravin Rabbids منتشر شدهاند.