• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

رحیمی تاکید کرد:
هدفمندی یارانه‌ها با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد
معاون اول رئیس جمهور، طرح‌های اشتغالزا و اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها را گامی در جهت فقر زدایی در کشور دانست و افزود: متأسفانه به دلیل برخی مشکلات داخلی و اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه در این مسیر توقف ایجاد شد که باید با سرعت بیشتر به این راه ادامه دهیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رحیمی امروز سه شنبه در همایش "توسعه اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و شکرانه توانمند سازی اقتصادی 100 هزار خانواده مورد حمایت" طرح ها و برنامه های اشتغالزای کمیته امداد را الگویی ممتاز خواند و گفت :‌ این برنامه ها باید به عنوان برگی زرین از انقلاب اسلامی ارائه شود.
رحیمی طرح های اشتغالزا و اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها را گامی در جهت فقر زدایی در کشور دانست و افزود: متأسفانه به دلیل برخی مشکلات داخلی و اعمال تحریم های ناجوانمردانه در این مسیر توقف ایجاد شد که باید با سرعت بیشتر به این راه ادامه دهیم.

وی با اشاره به برنامه های دولت در جهت ایجاد فرصتهای شغلی طی سالهای اخیر خاطر نشان کرد: دولت سال گذشته وعده ایجاد دومیلیون و پانصد هزار فرصت شغلی را داده بود اما متاسفانه عده ای تلاش کردند با طعنه و کنایه در مسیر دولت مانع ایجاد کنند .

معاون اول رئیس جمهور افزود: وقتی دولت رقم دومیلیون و پانصد هزار را هدف گذاری می کند بدان معناست که حداقل 2 میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و وقتی گفته می شود که مسکن زلزله زدگان ظرف دو ماه ساخته می شود یعنی اگر دو ماهه نشود حتما سه ماهه انجام خواهد شد اما برخی تلاش می کنند دائما دولت را زیر سوال ببرند و خدماتش را نادیده بگیرند.

رحیمی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی و بانکی گفت: تخلفی که در **** بانکی کشور رخ داد باعث شد مدیران بانکها با قدرت و جدیت گذشته وارد عرصه اشتغالزایی نشوند، اما بانکها باید با مشارکت هرچه بیشتر، اعتبارات لازم را در بخشهای اقتصادی کشور تزریق کنند تا بتوان در زمینه اشتغالزایی موفق شد.

وی اضافه کرد: البته باید با تخلفات و خطاها به طور جدی برخورد شود اما این نباید باعث شود که در پیشبرد امور اقتصادی کشور توقفی ایجاد گردد. معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هرچه در تنگنا قرار گیریم پیشرفت ها بیشتر می شود، تصریح کرد: تحریم دشمنان به دلیل دستیابی به دانش هسته ای نیست بلکه بخاطر پیشرفت ها و دستاوردهای بزرگ در کشور است.

رحیمی پیشرفتهای ملت ایران را عاملی برای نگرانی و اعمال تحریم ازسوی قدرتهای بزرگ دانست و افزود : ملت ایران در حال حاضر از لحاظ تولیدات علمی رتبه نخست را در منطقه دارد و ظرف 6 ،‌ 7 سال آینده در این زمینه در مقام چهارم جهانی خواهد ایستاد .

وی در ادامه با بیان اینکه اشتغالزایی نقشی اساسی در کشور دارد و بهترین راه مبارزه با گرفتار شدن جوانان به فساد و مواد مخدر است، از مسئولین کمیته امداد امام ***** (ره) ‌بدلیل اجرای طرح های موفقیت آمیز در ایجاد اشتغال و خودکفایی صد هزار نفر از افراد تحت پوشش تقدیر و تشکر کرد.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از طرح ساماندهی و توسعه اشتغال روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر رونمایی و از صاحبان طرح های برتر و حامیان اشتغال و کارآفرینی با اهداء لوح سپاس قدردانی شد.

رحیمی پیش از آغاز مراسم از نمایشگاه دست آوردها و طرح های خود اشتغالی و خود کفایی کمیته امداد امام *****(ره) که در حاشیه این همایش برپا شده بود بازدید کرد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]میرتاج‌الدینی خبر داد:
[/h]

[h=1]اجرای فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها در لایحه بودجه 92 لحاظ می‌شود

[/h]







معاون رییس‌جمهور در اجرای قانون اساسی درباره زمان ارائه لایحه بودجه 92 به مجلس گفت:‌ دولت لایحه بودجه را به نحوی خواهد داد که مجلس فرصت کافی برای بررسی لایحه داشته باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا میرتاج‌الدینی در حاشیه جلسه هیات دولت هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره آیین‌نامه مجلس که 15 آذر را آخرین فرصت برای دولت جهت دادن لایحه بودجه در نظر گرفته است، گفت: به نظر من این زمان نیازمند بازنگری است؛ چراکه تاکنون امکان آن نبوده است که دولت‌ها در این موقع بتوانند لایحه بودجه را به مجلس برسانند از طرف دیگر بودجه سال 91 نیز از برج 3 صورت عملیاتی گرفت و اکنون نیز برخی از دستگاه‌ها هنوز نتوانسته‌اند بودجه پیشنهادی خود را برای سال 92 به دولت برسانند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها در لایحه بودجه 92 از سوی دولت در نظر گرفته می‌شود؟ اظهار کرد:‌ دولت در بودجه سال 92 این موضوع را لحاظ خواهد کرد. قانونی که مجلس در مورد عدم اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها تصویب کرد مربوط به سال جاری است و در مورد سال آینده چیزی اعلام نکرده است.
وی با بیان این‌که «اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قانون بلندمدتی است و هر توقفی در اجرای آن در آینده مشکلاتی را ایجاد می‌کند» خاطرنشان کرد: بهتر است فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها در همین دولت آغاز شود؛ چراکه ممکن است دولت بعدی در سال اول نتواند آن را محقق کند و به نظر من بهتر است همین دولت گام بعدی را محقق کند؛ چراکه برای دولت بعدی نیز بهتر خواهد بود.
وی با تاکید بر این‌که «مجلس در مورد اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها برای سال بعدی تصمیم نگرفته است» گفت: به نظر من باید اجرای این قانون ادامه پیدا کند؛ چراکه اهداف بلندمدتی در اجرای این قانون در نظر گرفته شده است و در صورتی این اهداف به خوبی محقق می‌شود که اجرای آن متوقف نشود.
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با فارس:
اجرای فاز دوم هدفمندی آثار تورمی بالایی نخواهد داشت

خبرگزاری فارس: یک کارشناس اقتصادی گفت: افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی با افزایشی که نرخ ارز بر روی اقتصاد گذاشت اصلا قابل مقایسه نیست و ادامه فازهای دیگر هدفمندی تأثیرات تورمی چندانی نخواهد داشت.

13900928140336_PhotoA.jpg




آلبرت بغزیان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص اینکه آیا برای جلوگیری از برخی از سوء استفاده‌ها از جمله خروج و قاچاق سرمایه‌های ملی مانند بنزین از کشور، مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها سال آینده باید اجرایی شود؟ اظهار داشت: در فاز اول هدفمندی پیش‌بینی که نسبت به نرخ ارز داشتیم ثبات قیمت بود بطوری که در مدت چهار تا پنج سال قیمت بنزین را به قیمت فوب خلیج فارس برسانیم. وی افزود: بدین ترتیب با افزایش قیمت تدریجی بحث قاچاق نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت و در نهایت از رونق می‌افتاد در ضمن به دلیل افزایش قیمت در بحث حامل‌های انرژی نیز از سوی مردم صرفه‌جویی صورت می‌گرفت. این کارشناس اقتصادی گفت: هدف در بحث هدفمند‌سازی فقط جلوگیری از قاچاق نبوده بلکه هدف اصلی این بوده تا مردم با اصلاح قیمت‌های نسبی و همچنین با قیمت‌هایی که سوخت در دنیا و منطقه توزیع می‌شود آشنا و مصرفشان را تعدیل کنند. بغزیان گفت: برای جلوگیری از قاچاق بنزین دو سناریو وجود دارد اول اینکه نرخ ارز اصلاح شود بطوریکه با کاهش آن صرفه قاچاق نیز کمتر می‌شود و این موضوع بستگی به تلاش دولت دارد، سناریوی دوم نیز اجرای مرحله دوم هدفمند‌سازی یارانه‌هاست. وی بیان داشت: همزمان با بالا رفتن تدریجی قیمت‌ها، در صنعت نیز خودکفایی بنزین و کاهش مصرف سوخت خودروها باید صورت پذیرد تا بتوانیم مصرف را کاهش دهیم. این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان داشت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید محتاطانه و با افزایش معقولانه‌ای در نرخ‌های سوخت صورت بگیرد و با افزایش تدریجی قیمت‌ها همیشه این انتظار برای مردم وجود دارد که قیمت‌ها به تدریج افزایش خواهد داشت. بغزیان اظهار داشت: اگر هدفمندی یارانه‌ها را کم‌کم فراموش و متوقف کنیم تلاش دست‌اندرکاران و پذیرش و کنار آمدن مردم و برنامه‌هایی که مردم از لحاظ صرفه‌جویی انجام دادند عقیم می‌ماند و همچنین مردم نسبت به برنامه‌های دولت دچار بی‌اعتمادی می‌شوند. وی گفت: افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی با افزایشی که نرخ ارز بر روی اقتصاد گذاشت اصلا قابل مقایسه نیست تأثیر تورمی هدفمندی بسیار کمتر از آن چیزی بود که بر اثر گران شدن ارز بوجود آمد بنابراین ادامه فازهای دیگر هدفمندی تأثیرات تورمی چندانی نخواهد داشت. انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
دانش‌جعفری با اشاره به ثمرات هدفمندی:

بی‌توجهی به تولید اهداف اصلی هدفمندی یارانه‌ها را مخدوش کرد

خبرگزاری فارس: عضو مجمع تشخیص مصلحت **** با بیان اینکه انتقاد از نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها به معنای نبود نقاط مثبت نیست،گفت:هدفمندی یارانه‌ها ثمرات زیادی دارد اما به دلیل عدم توجه به سهم تولید و دولت، اهداف در اجرا نقض غرض شد.

13901222000453_PhotoA.jpg




به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس«توانا» داود دانش‌جعفری در نشستی که با حضور جمشید پژویان در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن اشاره به مزایای هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: سال 83 همایشی در دانشگاه امام صادق (ع) به مدت 6 ماه برگزار شد و کسانی که مقاله‌ای در این‌باره داشتند در همایش مذکور ارایه کردند که ماحصل آن در قالب کتابی 1000 صفحه‌ای منتشر شد.
وی افزود: این مقالات مشکلات پرداخت یارانه‌ها را تشریح و راهکار‌های مختلفی برای اصلاح آن ارائه می‌کرد‌؛ اولین بار که این طرح در دولت مطرح شد، آقای احمدی‌نژاد و معاون اول وی نگاه مثبتی نسبت به این طرح نداشتند اما به تدریج که جنبه‌های مثبت آن نمایان شد، رئیس‌جمهور نظر مثبتی به آن پیدا کرد.
دانش‌جعفری ادامه داد: از نظر تئوری، خلاصه طرح این بود که اگر اصلاحات در بخش یارانه‌ها انجام شود می‌توانیم رفاه بهتری داشته باشیم.
وی با اشاره به مصرف بالای انرژی در آن سال‌ها، گفت: ‌اقتصاد ایران در شرایطی بود که روزانه 4میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد، 2.3 میلیون بشکه آن را صادر و 1.7 میلیون آن در داخل مصرف می‌شد و همچنین مصرف گاز معادل 2 میلیون بشکه نفت در روز بود؛ بنابراین در نگاه کلان این نتیجه به دست آمد که یک قلم عمده‌ از هزینه‌های اقتصاد ایران انرژی است و می‌توان این مساله را با اصلاحاتی مدیریت کرد تا منافع حاصل آن را در بخش‌های دیگری استفاده کنیم.
وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از درآمد کشور صرف واردات می‌شد و تولید صرفه اقتصادی نداشت‌؛ هدف ما در زمان تدوین این طرح به وجود آمدن یک اقتصاد تولید‌محور بود.
وی افزود: برای این کار مقرر شد قیمت حامل‌های انرژی به تدریج واقعی شود و به عنوان مثال بنزین که در آن زمان به یک دهم قیمت واقعی آن عرضه می‌شد اصلاح شود، اما یک مشکل عمده آن این بود که با این افزایش قیمت قدرت خرید بخش عمده‌ای از اقشار جامعه کاهش می‌یافت‌ به همین دلیل سیاست‌های جبرانی مانند پرداخت یارانه نقدی به خانوار مطرح شد.
دانش‌جعفری ادامه داد: نتیجه بررسی برای رفع مشکل مذکور این بود که پول‌ به دست آمده بابت فروش حامل‌های انرژی در صندوقی واریز شود که منابع آن 50 درصد برای خانوارها، 30 درصد برای تولید 20 درصد هم برای دولت اختصاص یابد.
* هدفمندی یارانه‌ها در اجرا سهم تولید و دولت را نادیده گرفت
وی تصریح کرد: وقتی طرح اجرا شد هدف‌ها به گونه‌ای دیگر تغییر کرد و تولیدکننده تقریباً فراموش شد که این در واقع نقض غرض بود.
این اقتصاددان تصریح کرد: پیش‌بینی شده بود در گام اول 30 هزار میلیارد تومان منابع استحصال شود که 9 هزار میلیارد تومان برای تولید به شکل تسهیلات پرداخت شود تا کارآمدی و بهره‌وری تولید افزایش یابد و برای بخش دولتی هم به دلیل افزایش هزینه‌های جاری، مبالغی در نظر گرفته شده بود که در زمان اجرا تقریباً بخش عمده‌ای از منابع برای پرداخت نقدی اختصاص یافت.
*انتقاد از نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها به معنای نبود نقاط مثبت نیست
وی در خصوص انتقادات مطرح شده از هدفمندی یارانه‌ها گفت: انتقاد از نحوه اجرا به معنی عدم وجود نقاط مثبت آن نیست‌ زیرا با اجرای این طرح اتفاقات مثبتی هم رخ داد و ثمرات زیادی برای اقتصاد ایران داشت؛ نکته اصلی در اینجاست که اگر طبق اهداف و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طرح اجرا می‌شد اهداف بهتر قابل دسترس بود.
* همه مشکلات فعلی اقتصاد ایران به هدفمندی یارانه‌ها مربوط نیست
وزیر سابق اقتصاد افزود: همه مشکلات فعلی اقتصاد ایران به هدفمندی یارانه‌ها مربوط نمی‌شود بلکه سیاست‌های پولی و مالی و تحریم‌ها را باید در نظر گرفت؛ با روش‌های اقتصادسنجی می‌توان محاسبه کرد که سهم عوامل مختلف اقتصادی از شرایط فعلی اقتصاد ایران چقدر است؟
این عضو مجمع تشخیص مصلحت **** در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص کلی بودن مصوبات مجمع، گفت: مفهوم سیاست‌های کلی عبارتی است که به امور و سیاست‌های کلان گفته می‌شود و همه قوا باید مطابق با این سیاست‌های کلان اقدام کنند؛ به عنوان مثال وقتی در سیاست‌های اصل 44 تقویت بخش خصوصی مورد تأکید قرار می‌گیرد به این معنی است که همه قوا نباید سیاستی را که مغایر با تقویت بخش خصوصی باشد تصویب کند.
*مباحث اقتصاد مقاومتی در مجمع هنوز به مصوبه تبدیل نشده است
وی در خصوص اقدامات مجمع تشخیص مصلحت **** پیرامون اقتصاد مقاومتی گفت: مجمع تشخیص مصلحت **** مباحثی را بررسی کرده اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده و مصوبه‌ای در این خصوص نداشته است.
* مصادیق اقتصاد مقاومتی
عضو مجمع تشخیص مصلحت **** با اشاره به ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی گفت: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از واردات کشور از سه کشور تأمین می‌شود که اگر ما می‌خواهیم اقتصادی مقاوم داشته باشیم باید شرکای تجاری خود را افزایش دهیم تا آسیب‌پذیری اقتصاد ‌در بخش تجارت کاهش یابد.
*ماجرای افزایش نرخ تورم در دوران وزارت دانش جعفری و جدایی از دولت
دانش‌جعفری در پاسخ سؤال یکی از دانشجویان در مورد علل افزایش تورم در سال‌های مدیریت وی در وزارت اقتصاد (84 تا 87) و اقدامات کنترل تورمی وی، گفت: من در اوایل سال 87 از دولت جدا شدم اما روند افزایش نرخ تورم که شما آمار آن را ارائه دادید، درست است.
وی افزود: یکی از اختلافات بنده با دولت در همین مساله بود زیرا دولت معتقد بود که با اعمال سیاست‌های انبساط پولی و افزایش تسهیلات پرداختی می‌توان رشد اقتصادی را افزایش داد.
وزیر اقتصاد در دولت نهم تصریح کرد:در آن سال‌ها روزی از ریاست‌جمهوری نامه‌ای آمد که در آن اسامی مدیران بانکی که باید تشویق و تنبیه شوند در آن ذکر شده بود؛ تشویق شوندگان کسانی بودند که تسهیلات زیادی برای متقاضیان داده‌اند و نسبت مصارف از منابع بانک بالاتر بود و تنبیه شوندگان کسانی بودند که به همه تقاضاها پاسخ نداده و متناسب با منابع، تسهیلات پرداخت کرده بودند.
دانش‌جعفری گفت: بنده همان موقع گفتم اتفاقاً کسانی که تسهیلات بیشتری پرداخت کرده‌اند تنبیه و کسانی که متناسب با منافع تسهیلات داده‌اند باید تشویق شوند؛ در واقع مشکل دولت با بانک مرکزی در همین مساله بود در حالی که باید توجه داشت اگر تورم به وجود بیاید ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر می‌شوند که همین ‌مسائل موجب جدایی بنده از دولت شد.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رئیس شورای ملی رقابت
اجرای ناقص هدفمندی یارانه‌ها هم ثمرات زیادی داشت

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ملی رقابت گفت: اجرای این طرح حتی به صورت ناقص ثمرات زیادی مانند کاهش مصرف انرژی، قاچاق سوخت و کاهش فاصله غنی و فقیر داشت.

13910927000503_PhotoA.jpg




به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری خبرگزاری فارس «توانا» نشستی با حضور جمشید پژویان و داوود دانش جعفری در دانشگاه علم و صنعت ایران پیرامون مصالح اقتصادی به ویژه هدفمندی رایانه‌ها و اقتصاد مقاومتی برگزار شد.
پژویان در این نشست در خصوص برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه وی را تئورستین طرح هدفمندی رایانه‌ها اعلام می‌کنند، گفت: نمی‌دانم چرا همه جا گفته می‌شود که بنده تئورستین این طرح هستم، در حالی که در زمان تصویب این طرح در هیچ کدام یک از جلسات بررسی این طرح شرکت نکرده‌ام.
وی افزود: بنده حدود 25 سال است که در دانشگاه تدریس می‌کنم و همین آقای دانش جعفری، وزیر فعلی اقتصاد و آقای فرزین از دانشجویان من بودند؛ بنده در کلاس‌های درس به دانشجویان نقطه نظراتم را پیرامون مسائل اقتصادی عنوان می‌کردم که یکی از تأکیدات اصلاح ساختار یارانه‌ها بود.
پژویان تصریح کرد: همواره تأکید می‌کردم که شیوه پرداخت یارانه باز که تمام کالاها و همه اقشار را در بر می‌گیرد، موجب اخلال در قیمت‌های فعلی می‌شود.
این استاد اقتصاد دانشگاه علامه ادامه داد: یکی از پایه‌گذاران طرح هدفمندی یارانه‌ها آقای دانش جعفری بود و این طرح در اواخر دوره وزارت ایشان مطرح شد؛ بنده با توجه به نظریات علم اقتصاد معتقدم یارانه‌ها باید در جهت بهبود رفاه، بهره‌وری تولید و افزایش کارآمدی هدفمند شوند و پرداخت یارانه تنها باید برای بخش آموزش و بهداشت صورت گیرد.
وی با بیان اینکه اصلاح ساختار تولید و یارانه‌ها بیش از سه دهه مطرح است، گفت: در صورت ادامه روند سابق تولید دیگر صرفه اقتصادی نداشت و به سمت ناکارآمدی حرکت می‌کرد؛ این نظریات بنده با استفاده از نظریات اقتصادی مطرح است.
رئیس شورای رقابت تصریح کرد: برای حمایت از تولید در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها، باید روش اخذ مالیات به روش نرخ استهلاک نزولی اتخاذ شود، تا تولیدکننده تکنولوژی خود را تغییر و از ماشین آلات جدید استفاده کند.
به گفته وی در صورت استفاده از این روش حمایتی مالیات تعلق گرفته به بخش تولید به صورت هدفمند کاهش می‌یافت که این اقدام موجب کاهش هزینه تولید، کاهش مصرف انرژی و کاهش قیمت تمام شده تولید می‌شود.
پژویان تصریح کرد: در زمان اجرای این طرح دولت به این مساله توجه نکرد و اکنون عدم موفقیت در بخش اصلاح تکنولوژی را شاهد هستیم.
*اجرای هدفمندی یارانه‌ها حتی به صورت ناقص هم ثمرات زیادی داشت
پژویان در مورد موفقیت‌ها و ثمرات هدفمندی یارانه‌ها در سال اول اجرا گفت: علیرغم اینکه این طرح به صورت ناقص اجرا شد، اما موفقیت‌های زیادی هم داشت که اثرات آن را در کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از قاچاق سوخت و بهبود وضعیت درآمدی بخشی از جامعه می‌توان مشاهده کرد.
وی تأکید کرد: البته بهترین این بود که حمایت‌ها از اقشار مختلف در قالب تأمین اجتماعی انجام شود، اما مطمئنا در مدت یک یا دو سال امکان تحقق این امر وجود ندارد، اگر چه دولت می‌توانست در همین مدت هم زمینه‌های اجرای آن را فراهم کند که متأسفانه تاکنون اقدام خاصی در این مورد انجام نشده است.
*تورم فعلی به هدفمندی یارانه‌ها ارتباط ندارد
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه ادامه داد: اطلاعات مربوط به تورم و هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از تورم مربوط به هدفمندی یارانه‌ها نمی‌شود و اگر روند افزایش نرخ تورم بررسی شود، مشخص است که افزایش قیمت ارز و برخی دیگر از عوامل موجب افزایش تورم شد.
وی در پاسخ به صحبت یکی از دانشجویان که چرا شما اثرات منفی تحریم را بزرگ جلوه می‌دهید و سایر سیاست‌ها را مورد اشاره قرار نمی‌دهید، گفت: بنده از شما که با هیجان و حرارت صحبت می‌کنید، تشکر می‌کنم، اما به شما می‌گویم که بنده از این هیجان‌ها صدها بار دیده‌ام.
پژویان افزود: بنده ماه‌هاست بر روی اقتصاد مقاومتی مطالعه و بررسی کرده‌ام و نظراتم را در قالب سخنرانی‌های مختلف ارائه داده‌ام، اما تحریم یک تهدید است و باید این واقعیت را بپذیریم.
*هنوز هم مدافع هدفمندی یارانه‌ها هستم
به گزارش فارس در ادامه این نشست مجری جلسه سوال مکتوب یکی از دانشجویان را خواند که در آن نوشته شده بود: آیا شما در دولت حضور دارید و به آنها مشاوره اقتصادی می‌دهید؟ شما طراح هدفمندی یارانه‌ها بودید و نباید وقتی طرح اجرا شد، بگویید کی بود؟ من بودم؟.
پژویان در واکنش به این سوال بیان ‌کرد: من متأسفم که این سئوال مطرح می‌شود، بنده هیچ گاه نگفته‌ام کی بود، کی بود، من بودم.
رئیس شورای رقابت تاکید کرد: بنده در حال حاضر هم مدافع هدفمندی یارانه‌ها هستم و معتقدم طرح در گام اول موفق بوده است و توانست قدرت خرید 50 درصد روستاها و 20 درصد اقشار شهری را افزایش دهد.
وی افزود: نتایج این طرح که به صورت ناقص اجرا شده، نشان می‌دهد فاصله اقشار فقیر از ثروتمند بر اثر اجرای این طرح کاهش یافت.
وی با تاکید بر اینکه در دولت حضور ندارد و مشاروه نمی‌دهد، گفت: بنده هیچ گاه در جلسات کارشناسی مربوط به هدفمندی یارانه‌ها و سایر طرح‌ها حضور نداشته‌ام و به غیر از جایگاه فعلی در شورای رقابت در هیچ پستی نبوده‌ام.
پژویان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر لزوم اقدامات فرهنگ‌سازی قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و اینکه به نظر شما در شرایطی که مردم به دلایل تاریخی نگاه تقابلی با دولت دارند و اجرای این طرح‌ در این شرایط نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتری بود، گفت: در تمام کشورها مردم از دولت توقع دارند و دولت هم می‌خواهد توقع مردم را تأمین کند، تا بتواند دوباره رأی بیاورد و بودجه دولت از طریق درآمدهای مالیاتی انجام می‌شود.
وی افزود: اما در کشور ما که دولت از طریق درآمدهای نفتی منابع خود را مدیریت می‌کند، با همان منابع هم سعی در پوشش توقع مردم دارد که نتیجه آن افزایش نرخ تورم است.
این اقتصاددان ادامه داد: مردم در برابر دولتی که خودشان به آن رأی داده‌اند، تقابل نمی‌کنند، بلکه توقع دارند نیازهایشان تأمین شود؛ اما این امکان وجود دارد عده‌ای در اثر سیاست‌های دولت منافع خود را از دست بدهند و به همین علت گروه‌هایی برای مقابله با دولت شکل بگیرد.
*آقای عباسی را نمی‌شناسم؛تاکنون برای مناظره با عباسی از من درخواست نشده است
وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه بسیاری از جمله حسن عباسی معتقدند که شما نگاه لیبرالی در اقتصاد دارید و شاهد آن هم نظریات اقتصادی شما و تحصیل شما در امریکا است، گفت: بنده 35 سال سابقه تحصیل و تدریس در حوزه اقتصاد دارم، از امریکا هم فارغ‌التحصیل شدم و هنوز هم به این کشور رفت و آمد دارم، اما این را باید بگویم که لیبرالیسم اقتصادی در برابر سوسیالیسم و کمونیسم شکل گرفت و حرف اصلی آن هم توجه به بخش خصوصی و اقتصاد بازار است. بنابراین اولین چیزی که شما به عنوان دانشجو باید آن را رعایت کنید، توجه به علم و اصول علمی است.
پژویان در واکنش به این سوال که چرا حاضر به مناظره با حسن عباسی نیستید، گفت: من آقای عباسی را نمی‌شناسم و یک بار هم از طرف ایشان درخواست برای مناظره نشده است، اما سوال من این است که آیا ایشان اقتصاد خوانده‌اند و اقتصاددان هستند؟.
وی ادامه داد: اصلا لیبرالیسم اقتصادی یعنی چه؟ ما چیزی به نام لیبرالیسم اقتصادی نداریم، بلکه مکانیسم اقتصاد آزاد با اقتصاد بازار داریم که اتفاقا اصل 44 هم این را می‌گوید.
*آثار تحریم قابل کتمان نیست
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از دانشجویان می‌گوید که چرا تحریم را اثرگذار جلوه کرده‌اید، در صورتی که کاملاً مشخص است تحریم موجب کاهش درآمدهای نفتی شده و بر درآمد دولت اثر گذاشته است؛ این واقعیت، قابل کتمان نیست.
وی در خصوص راهکار استفاده از ارز واسط برای عبور از تحریم‌ها و تأمین نیاز داخلی گفت: ارز واسط راهکار مناسبی برای کنترل اساس تحریم نیست، زیرا ما نیازمند تکنولوژی جدید هستیم، تا زمانی که خودمان بتوانیم آن را بسازیم که البته در سال‌های اخیر نشان داده‌ایم می‌توانیم به تکنولوژی روز دست یابیم.
پژویان تصریح کرد: فعلا تکنولوژی در دست کشورهای اروپایی و آمریکا است و ما برای به دست آوردن آن باید یورو و دلار بپردازیم، اما برای رفع این نیاز و فراهم کردن زمینه برای اقتصاد مقاومتی باید تا حدودی اقتصاد بسته باشد، زیرا در سالهای اخیر دامنه اقتصاد بیش از حد باز شده بود.
وی افزود: برای اینکه اقتصاد بسته شود، باید حجم واردات کاهش و تکنولوژی جدید وارد شود، تا بتوان تولید داخل را جایگزین واردات کرد.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


رییس شورای رقابت با انتقاد از منتفی شدن اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: هدفمندی‌ یارانه‌ها یک انتخاب نیست بلکه اجبار است.


به گزارش ایسنا، جمشید پژویان در دومین سالروز اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها با بیان این‌که تورم اصلا وحشتناک نیست گفت: مگر کشورهایی مانند برزیل و ترکیه تورم سنگین را تحمل نکرده‌اند که امروز به رشد اقتصادی بالا دست پیدا کرده‌اند گاهی اوقات باید تورم را تحمل کنیم تا به رشد اقتصادی برسیم.


او با بیان این‌که تورم نباید اصلاحات اساسی اقتصادی را در کشور به عقب بیندازد گفت: در جامعه شهری بعد از هدفمندی‌ یارانه‌ها هزینه سه دهک اول افزایش پیدا کرد که این به معنای رفاه بیشتر آن‌ها است.


رییس شورای رقابت افزود: 55 درصد از جمعیت روستایی نیز بعد از هدفمندی‌ یارانه‌ها با افزایش هزینه‌ها یعنی رفاه مواجه شده‌اند.


پژویان با بیان این‌که ضریب جینی در شهرها از 0.45 در سال 83 به 0.39 در سال قبل کاهش یافت گفت: ضریب جینی در روستاها هم طی مدت زمان فوق به 0.43 به 0.36 کاهش یافت.


وی با بیان این‌که تورم از سال 88 تا 89 نسبت به میانگین تورم 30 سال قبل پایین‌تر است گفت: شوک ارزی عامل اصلی گرانی‌های اخیر بوده است نه اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها.


رییس شورای رقابت با انتقاد از منتفی شدن اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها توسط مجلس اظهار کرد: از مجلس می‌خواهم از نظرات کارشناسی دیگری هم استفاده کنند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
فرمانده نیروی انتظامی مطرح کرد

تشدید قاچاق سوخت در مرزها/مجلس تصویب قانون مبازره با قاچاق را تسریع کند

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی انتظامی در مراسم دومین سالگرد اجرای هدفمندی یارانه‌ها از کاهش 11 درصدی تلفات جاده‌ای و همچنین همه شاخص‌های جرم بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.
13910301000427_PhotoA.jpg



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم امروز در مراسم دومین سالگرد اجرای هدفمندی یارانه‌ها که با حضور رئیس‌جمهور در سالن شهید مطهری نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و واقعی‌تر شدن قیمت حامل‌های سوخت خوشبختانه 11 درصد کاهش تلفات جاده‌ای در سال گذشته اتفاق افتاد. همچنین همزمان با هدفمندی یارانه‌ها افزایش جریمه رانندگی باعث کاهش بیشتری در تصادفات شد. وی تأکید کرد: همچنین با اجرای هدفمندی یارانه‌ها و بعد از اصلاح قیمت 80 درصد کاهش قاچاق سوخت در همان ماه اول اتفاق افتاد به گونه‌ای که میزان کشفیات قاچاق سوخت از 2.4 میلیون لیتر آذر 89 به 400 هزار لیتر در ماه بعد کاهش یافت و همچنین جرایم و سرقت‌های خرد 10 درصد کاهش یافت. فرمانده نیروی انتظامی افزود: در بحث امنیت اجتماعی حتی در مناطقی که از نظر تاریخی عقب ماندگی داشت مانند جنوب شرق، جنوب کرمان، شرق هرمزگان باعث آثار مثبت و کاهش جرایم در این مناطق شد. وی تأکید کرد: وقتی قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌خواست اجرا شود نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی آماده بودند که با شورش‌های احتمالی مقابله شود و حتی در برخی مناطق که زمینه شلوغی داشت فکر می‌کردند ملتهب شود، اما وقتی با فرمانده نیروی انتظامی خوزستان صحبت کردند گزارش داد مردم از دریافت یارانه نقدی بسیار خوشحال شدند و هیچ اعتراضی ندارند. سردار احمدی‌مقدم افزود: البته قطع قاچاق سوخت در همان ابتدای هدفمندی یارانه‌ها منجر به تغییر رفتار اجتماعی شد و فرصتی برای تغییر اشتغال از راه قاچاق به اشتغال قانونی و بازارچه‌های مرزی و تجارت قانونی شد، اما متأسفانه در شرایطی که التهاب قیمت ارز انجام شد آثار منفی در کشور داشت و بخشی از نتایج مثبت هدفمندی یارانه‌ها از دست رفت. فرمانده ناجا تأکید کرد: هنوز استفاده از خودروی شخصی در حال کاهش است چون بخشی از این رفتار به یک فرهنگ تبدیل شده، سال گذشته 13 درصد و امسال 6 درصد کاهش تلفات ناشی از تصادف در کشور اتفاق افتاد. فرمانده نیروی انتظامی گفت: با آغاز هدفمندی یارانه‌ها در دی ماه 89 میزان قاچاق کالا 8 برابر کاهش یافت و امسال گرچه این رقم افزایش پیدا کرده و به 3 برابر رسیده اما هنوز به رقم قبل از هدفمندی نرسیده است. فرمانده ناجا تأکید کرد: فاصله قیمت بنزین و گازوئیل در ایران نسبت به ترکیه هنوز قابل توجه است، در ایران بنزین آزاد 700 و گازوئیل 400 تومان اما در ترکیه 2 دلار است در حالی که تفاوت قیمت‌ها در حال حاضر 4 تا 5 برابر است اما قبل از هدفمندی یارانه‌ها این تفاوت قیمت به حدود 50 برابر می‌رسید، امروز تفاوت قیمت بنزین و گازوئیل در ایران و ترکیه حدود 18 تا 20 برابر است. وی تأکید کرد: قبل از هدفمندی گازوئیل در کشور 16 تومان و در کابل افغانستان 700 تا 800 تومان یعنی با تفاوت 50 برابری بود امروز این تفاوت 18 تا 20 برابر شده است. وی همچنین از مصباحی مقدم و نمایندگان مجلس درخواست کرد قانون مبارزه با قاچاق کالا و مرزها را که در مجلس در حال رسیدگی است، سریعتر تصویب کرده و برای اجرا ابلاغ کند. احمدی‌مقدم تأکید کرد: اگر فشار ناشی از افزایش قیمت ارز و نقدینگی کنترل نشود دستاوردهای هدفمندی یارانه‌ها از بین می‌رود و دشمنان هم با کمک بانک جهانی و منابع خارجی به التهاب ارزی کمک می‌کنند. وی تأکید کرد: امسال در 9 ماهه هیچ حادثه تروریستی موفق در کشور اتفاق نیفتاد البته تحرکاتی بوده، اما به موفقیت نرسیده است. وی در پایان گفت: اطلاعات خوبی برای دهک‌های مختلف درآمدی جمع‌آوری شده و امروز دست دولت برای تحقق عدالت اجتماعی باز است و نیروی انتظامی هم در کمک‌رسانی به دولت آماده است. انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
/مشروح/ احمدی‌نژاد در دومین سالروز اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها

طرح تغییر واحد پول ملی آماده است/ اثبات می‌کنم این دولت پاک‌ترین دولت است
خبرگزاری فارس: رییس‌جمهور با اشاره به اینکه تغییر واحد پول ملی آماده است، گفت: تنها راه دور زدن تحریم‌ها و فشارهای دشمن، هدفمندی یارانه‌هاست.


گزارش تصويري مرتبط

-------------------------------



به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت دومین سالروز اجرایی قانون هدفمند سازی یارانه‌ها که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد،با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی یک کار بزرگ در کشور محسوب می‌شود، گفت: فکر نمی‌کنم از بین متخصصان و سایر مسئولان کسی در ایران باشد که اعتقادی به ضرورت تحولات اساسی در اقتصاد نداشته باشد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه طرح تحول اقتصادی در 7 محور تهیه شده که شامل هدفمندی،‌گمرک،‌مالیات،‌بخش بانک‌ها و همچنین تولید و توزیع است اظهار داشت: طرح **** بانکی که جزو سخت‌ترین طرح‌های تحول اقتصادی محسوب می‌شود تمام شده است و هم اکنون قانون مالیات‌ها را در دست اجرا داریم.
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه طرح تغیر واحد پول ملی آماده است، گفت: تنها منتظر هستیم که اوضاع به ثبات برسد تا این طرح را اجرا کنیم.
*اولین گام هدفمند سازی یارانه‌ها تغییر در باورهای عمومی است
وی با اشاره به ضرورت تحول در عرصه اقتصادی کشور تاکید کرد: اولین گام هدفمندی یارانه‌ها تغییر در باورهای عمومی پیرامون توانستن ملت ایران است. پیش از این بارها و بارها مدیران و مسئولان کشور قصد اجرای این طرح را داشتند اما عملا یک گام به جلو و دو گام به عقب برداشتند.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت‌های گذشته به دلیل هزینه‌های تحول در بحث اقتصادی مشغول به طرح‌های روبنایی در اقتصاد شدند و زمانی مهمترین دغدغه اقتصاد کشور کارت بازرگانی بود اظهار داشت: در دولت نهم کار را آغاز کردیم و جلساتی را با سایر قوا برگزار کردیم و اگر می‌گذاشتند طرح را در همان دولت نهم اجرایی می‌کردیم.
وی با ذکر این نکته که برخی در همان سال 87 گفتند از آنجا که سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و ممکن است تبعات آن دولت را زمین بزند گفت:ما در جواب گفتیم که اشکالی ندارد و دولت برای کارهای تحولی آماده است و اشکالی ندارد که دولت دچار مشکل شود، ولی یک تحول اساسی باید در کشور ایجاد شود و ما بر آمادگی خود تاکید داشتیم.
احمدی‌نژاد با بیان این مطلب که اگر شما مشکلی را از امسال به سال بعد بیندازید نمی‌توانید مطمئن باشید با همان هزینه آن مشکل حل خواهد شد اظهار داشت: این مسئله به مانند این می‌ماند که شما با یک ماشین در جاده اشتباهی پیش می‌روید و بگویید که دو سال دیگر مسیر خود را اصلاح خواهم کرد. در این صورت هزینه برگشتن شما نیز بیشتر می‌شود. ما باید زودتر برگردیم و با مسائل مختلف برخورد کرده و آنها را حل کنیم.
*اختیارات دولت برای اجرای طرح هدفمندی یک دهم مسئولیت بود
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اجرای مجوزهای قانونی برای اجرای این قانون بسیار سخت بود، ادامه داد:‌در برنامه سوم و چهارم توسعه دولت اختیارات تام برای اجرای این قانون داشت اما اختیارات دولت ما هنگام اجرای قانون یک دهم مسئولیت‌ها بود،اما خدمت آقا رفتیم و نامه‌ نگاری‌هایی انجام شد و کار را آغاز کردیم.
احمدی‌نژاد با تاکید بر این مطلب که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یک اتفاق بزرگ بود که همه ملت در آن سهیم بودند اظهار داشت:تخریب‌هایی درخصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام دادند، بالاخره دشمن توطئه کرده و در داخل نیز عده‌ای دست به دست هم دادند و بازار ارز را به هم ریختند و این آشفتگی را به اجرای هدفمندی چسباندند.
رئیس جمهور با بیان اینکه زمانی که ما می‌خواستیم طرح هدفمندی را اجرا کنیم دوستانی در مجلس می‌گفتند این طرح حداکثر 570درصد و حداقل 170 درصد تورم دارد گفت:بزرگترین مشاور در این طرح خود مردم بودند ما با اجرای این طرح خودمان را باور کردیم و اینکه ایران باید در بالاترین سطح جهان قرار گیرد.
وی افزود:‌ما در همان مرحله اول طرح می‌توانستیم 100 درصد طرح هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنیم. آنها که می‌گویند امکان اجرای این طرح در داخل کشور در آن مدت وجود ندارد،کشور را نمی‌شناسند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بزرگترین بخش‌هایی که از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها آسیب می‌دیدند بخش حمل و نقل و تولید بود،‌گفت: بیشترین همکاری را با اجرای طرح هدفمندی همین دو بخش داشتند، تولید کنندگان ما نشان دادند که فهم بالایی از اقتصاد دارند و برای اجرا نیز کمال همکاری را انجام دادند. امروز ظرفیت تولید سیمان بیش از 2و نیم برابر افزایش یافته و این مسئله نشان دهنده ظرفیت عظیم ملت و کشور است.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز دشمن ما را تحریم کرده است و به ما فشار وارد می‌کند اما ما می‌توانیم از این فشارها و از این تحریم‌ها عبور کنیم.
احمدی نژاد گفت:" دولت تمام تلاش خود را خرج کرده است تا بتواند کشور را با کمترین هزینه ممکن اداره کند. اصلا اقتصاد یک امر نسبی است. دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها تمام تلاش خود را برای حمایت از تولید انجام داده است. ما برای حمایت از تولیدگران نیاز به منابع ریالی داریم اما زمانی که مصوبه‌ای تصویب می‌شود و پرداخت معوقات تا 5 سال عقب می‌افتد عملا به تولید ضربه می‌خورد چرا که پول باید در کشور در گردش باشد.
وی افزود: این در حالی است که 70 درصد معوقات بانکی برای بخش بازرگانی است ،باید پولی دریافت شود تا توانایی‌های چرخش پول وجود داشته باشد.
رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: زمانی که بحث صندوق ملی توسعه مطرح شد ،در مجمع تشخیص مصلحت **** ایستادم و گفتم باشد. برای اولین بار در تاریخ 60 ساله این کشور که تمام درآمدهای ارزی صرف مخارج دولت می‌شد، ما بخشی از پول نفت را پس انداز کردیم.
احمدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه در سال 89، 90 و 91 دولت 20 درصد درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی اختصاص داد و سهم شرکت ملی نفت نیز از 7 درصد به 14.5 درصد افزایش پیدا کرد و این یعنی دولت با 70 درصد از درآمد ارزی کار خود را ارائه می‌کرد اظهار داشت:هم اکنون در صندوق توسعه ملی نزدیک به 33 تا 34 میلیارد دلار ذخیره است که البته بر طبق قانون تمام آنها به مصارف ارزی اختصاص پیدا می‌کنند در حالی که صنعت نیاز ریالی هم لازم دارد و ما می‌توانیم با پیشرفت‌های صورت گرفته ،بسیاری از نیازمندی‌های صنعت را در داخل بسازیم.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته اجازه گرفتیم تا 11 درصد از ذخیره این صندوق را در بازار آزاد فروخته و ریال آن را برای توسعه کشاورزی صرف کنیم و ستادی با حضور من و سایر وزرا تشکیل شد تا این پول به استان‌ها اختصاص پیدا کند بیان کرد:انشاءالله ظرف 2 تا 3 سال یک جهش بزرگ در اقتصاد انجام می‌شود.
*باید اجازه صرف بخشی از ذخیره صندوق ارزی به دولت به شکل ریالی داده شود
رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید اجازه صرف بخشی از ذخیره صندوق ارزی به دولت به شکل ریالی داده شود، گفت: اگر بخشی از پول صندوق ذخیره ارزی در بازار آزاد و مرکز مبادلات فروخته شود ما بیش از 12 هزار میلیارد تومان خواهیم داشت که می‌توانیم آن را به بخش صنعت تزریق کنیم و سبب یک تحول بزرگ در بخش صنعت شویم.
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه راه عبور از تحریم‌ها اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه‌ها است، گفت: من راضی نیستم از 75 میلیون نفر یک نفر را کم شود.بیت‌المال برای تمام مردم است و تقسیم مساوی آن روش امیرالمومنین است.
وی با اشاره به اینکه دولت فاقد یک پایگاه اطلاعاتی از تمام درآمدهای تک تک افراد است، گفت: با تلاش دوستان ما 7و نیم تا 8 و نیم میلیون نفر را از آمار کم کرده‌ایم اما چرا باید اینگونه باشد؟
رئیس جمهور ادامه داد: طی 60 سال و با یک روش غلط تمام یارانه‌ها به شکل نامساوی تقسیم شد که هر کس مصرف بیشتری داشته باشد، یارانه بیشتری را دریافت کند.
احمدی‌نژاد گفت: چه اشکالی دارد که یارانه ها چند سال به صورت مساوی تقسیم شود؟ پول مردم است و خود آنها نیز آن را مدیریت خواهند کرد.
*تنها راه دور زدن فشارهای دشمن، هدفمندی یارانه‌ها است
وی افزود: تنها راه دور زدن فشارهای دشمن، هدفمندی یارانه‌ها است و شرط اصلی آن نیز فرماندهی واحد اقتصاد است. البته ریل‌گذاری برای آن مشکلی ندارد اما اقتصاد را باید از یک جا فرماندهی کرد و زمانی که یک قانون در طول سال 11 بار عوض می‌شود، نمی‌توان آن قانون را اجرا کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت کمک به دولت و عدم دخالت در فضای کار گفت: وزیر صنعت و تجارت به این نکته به خوبی اشاره کردند که فضای کسب و کار باید فضایی مطلوبی باشد. سال پیش در یک تخلف اقتصادی به خاطر یک گروه، تمام مسائل را به همه تعمیم دادند. ما 4 وارد کننده بزرگ علوفه داشتیم که هر 4 تا را فراری دادند.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما به آنها گفتیم که اگر قصد تخریب دولت را دارید، چرا اصل اقتصاد را می‌زنید گفت: نمی‌شود اقتصاد را از دو جا مدیریت کرد.
*همه دولت‌ها در این کشور مستاجر هستند
وی با اشاره به اینکه همه دولت‌ها و همه افراد در این کشور مستاجر هستند، گفت:‌ ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر بخواهیم در اقتصاد به عددهای مطلق تکیه کنیم، به جایی نخواهیم رسید. تورم و رشد اقتصادی نسبی است. حجم اقتصاد کشور چین نزدیک به 5 هزار میلیارد دلار است و یک درصد رشد اقتصادی برای کشور 50 میلیارد دلار خواهد شد که به اندازه واردات ماست.
رئیس جمهور ادامه داد:‌ این دولت‌ پاک‌ترین دولت در تاریخ اخیر کشور است و من این را ثابت می کنم. الان ما باید کشور را بسازیم و ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. دولت نوکر ملت است و از بالا رفتن ارباب خود خوشحال می‌شود.
احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ما باید به دنبال این باشیم تا با اجرای هدفمندی با فشارها مقابله کنیم،‌گفت: دولت تمام تلاش خود را برای کمک به تولید به کار می‌گیرد و تا جایی که امکان داشته باشد، تلاش می‌کنیم که به تولید فشاری وارد نشود.
وی با اشاره به اینکه تلاش ما اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها است، گفت: ما سال پیش نتوانستیم مرحله دوم هدفمندی را اجرا کنیم، امسال نیز نتوانستیم. اجرای طرح کامل هدفمندی یک ضرورت است و دوای درد امروز ما هدفمندی است. اگر تورم صد در صد رشد دارد ما باید قدرت خرید مردم را 110 درصد بالا ببریم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما باید پول را دست خود مردم بدهیم تا مشکلات حل شود، گفت: مدیریت پول از سوی خود مردم بهتر صورت می‌گیرد اگر آنها این پول را خرج خرید کالا کنند،باز هم به بخش تولید بازمی‌گردد و اگر آن را نیز پس انداز کنند به نفع کشور است.
*تمام مسائل اقتصادی کشور نباید در بحث انتخابات تفسیر شود
احمدی‌نژاد گفت: ما باید مردم را در اقتصاد کشور شریک کنیم و بتوانیم کاری کنیم تا بحث یارانه انرژی از اقتصاد کشور خارج شود.
وی افزود: در روز نزدیک به 1.8 میلیون بشکه صرف مصرف داخلی نفت می‌شود که با احتساب نفت بشکه‌ای صد دلار و دلار 2 هزار و 400 تومان در سال هزینه‌ای نزدیک به 150 هزار میلیارد تومان می شود.
وی افزود: با احتساب گاز مصرفی در داخل کشور و هزینه بین‌المللی آن در سال نزدیک به 150 هزار میلیارد تومان ارزش گاز مصرفی می‌شود و شما می‌توانید حدس بزنید این در اقتصاد چه می‌کند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه تمام مسائل اقتصادی کشور نباید در بحث انتخابات تفسیر شود، گفت: من که دیگر دوره بعد نمی‌توانم کاندید شوم پس چسباندن هدفمندی یارانه‌ها به انتخابات چه ضرورتی دارد.
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه برای حل بحث تحریم و مقابله با آن همه زیر پرچم و یک اراده تلاش کنیم گفت: در این صورت دشمنان بعد از مدتی می‌گویند ما غلط کردیم که شما را تحریم کردیم.
وی در پایان اظهار کرد که باید تلاش کنیم تا در یک اراده مشترک کار اقتصادی را جلو ببریم.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
این شایعه خلاف قانون است
مصباحی مقدم: دولت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را تکذیب کند

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه خواستار تکذیب شایعه اجرای مرحله دوم هدفمندی در سال جاری شد و گفت: دولت می‌تواند برای سال آینده اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بودجه را به گونه‌ای که قابل اجرا باشد بگنجاند و باید شرایط روانی جامعه و نرخ تورم را در نظر گرفت.

13910122000106_PhotoA.jpg




به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس غلامرضا مصباحی مقدم در همایش دومین سالروز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به افزایش پایه نقدینگی در کشور گفت: نرخ رشد نقدینگی را باید با رشد اقتصادی مقایسه کرد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: سالهایی در کشور بوده که نرخ رشد نقدینگی 30 یا 40 درصدی داشته‌ایم، اما در برخی سالها نیز نرخ رشد اقتصادی کشور 3 درصد بوده است. وی گفت: رشد نقدینگی 30 درصدی خطرناک است و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. مصباحی مقدم با اشاره به تصمیم مجلس برای توقف اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری گفت: تصمیم مجلس برای توقف اجرا تصمیم تلخی بود و ما شاهد آثار زیانبار آن هستیم. وی ادامه داد: یکی از این آثار مخرب رشد مصرف و رشد قاچاق در کشور بوده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه خواسته دولت در بودجه 91 مبنی بر افزایش جهشی اصلاح قیمت‌ها تأمین نشده از سوی دیگر ظاهرا اراده جدی هم برای اجرای آن از سوی دولت به دلیل ترس از ایجاد برخی مشکلات وجود نداشت، بنابراین ظاهرا توافقی ضمنی در این زمینه بین دولت و مجلس وجود داشت. مصباحی مقدم در خصوص بحث‌های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: استدعا دارم دولت این خبر را به طور جدی تکذیب کند زیرا این شایعه خلاف قانون است و مجددا مشکل ایجاد می کند. وی گفت: بر اساس مصوبه مجلس اجرای فاز دوم هدفمندی چه به صورت اصلاح قیمت و چه به صورت پرداخت یارانه خلاف قانون است. وی گفت: دولت می‌تواند برای سال آینده اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بودجه به گونه‌ای که قابل اجرا باشد بگنجاند و باید شرایط روانی جامعه و نرخ تورم را به طوری که قابلیت اجرای قانون باشد اصلاح کنیم. وی اضافه کرد: ایجاد فاصله بین فازهای هدفمندی یارانه‌ها به زیان مردم و به زیان اصلاح **** تولید است. انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


همزمان با سالروز هدفمندی یارانه‌ها
احمدی‌نژاد شنبه به شبکه اول سیما می‌آید

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور کشورمان به مناسبت دومین سالروز قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها شنبه از شبکه اول سیما با مردم صحبت می‌کند.

13910329000031_PhotoA.jpg




به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان روز شنبه 2 دی به مناسبت دومین سالروز قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها به شبکه اول سیما می‌آید.
قانون هدفمندسازی یارانه‌ها که از سال 1389 آغاز شده بود موافقان و مخالفان بسیاری داشت و همواره محمود احمدی‌نژاد و تیم اقتصادی دولت در برنامه‌های گوناگون خبری به دفاع از این طرح اقتصادی می‌پردازند.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
IMAGE634901477814177622.jpg


[h=3][/h] [h=1]جزییات چهار شرطی که یارانه ها را حذف می کند/ دولت باید در اوج محبوبیت باشد
1.png
[/h] [h=2]صنعت - براساس اظهارات رئیس انجمن صنایع نساجی ایران و برمبنای تحقیقات یک اقتصاددان انگلیسی سرشناس در دنیادر صورتی می توان یارانه ها را حذف کرد که دولت باید در اوج محبوبیت خود قرار داشته باشد.[/h]
[h=4]براساس اظهارات رئیس انجمن صنایع نساجی ایران و برمبنای تحقیقات یک اقتصاددان انگلیسی سرشناس در دنیادر صورتی می توان یارانه ها را حذف کرد که تورم در حد معقول و حدود 5 درصد باشد و علاوه بر این، رشد اقتصادی در حد مناسب و تأمین اجتماعی در بهترین شرایط سرویس‌دهی قرار داشته باشد. براساس شرط چهارم نیز دولت باید در اوج محبوبیت خود قرار داشته باشد.
محمد مروج امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه اوایل انقلاب اسلامی همه مسائل به صورت شفاف با مردم در جریان گذاشته می‌شد، گفت: در شرایط فعلی همه چیز مبهم است و در مورد ارز بحث‌های مختلفی مطرح می‌شود، یکی می‌گوید ارز داریم، یکی می‌گوید، نداریم و یکی دیگر می‌گوید ارز داریم، ولی در دسترس نیست.
وی ادامه داد: نمی‌دانیم بحث‌هایی که در مورد گرانی ارز ، رانت موجود در بازار ارز و تعیین قیمت به وسیله افرادی مانند جمشید‌ بسم‌الله مطرح می‌شود، واقعی است یا یک سناریو است.
مروج تصریح کرد: اگر قیمت ارز افزایش یابد، صادرات معنا پیدا می‌کند، ولی با بخشنامه‌هایی که صادر شده، در واقع جلوی صادرات گرفته شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه ایجاد مرکز مبادلات ارزی یک کار غیرقانونی است، گفت: نرخ ارز رسمی کشور 1226 است، چه معنی برای تشکیل مرکز مبادلات و اعلام نرخ بالاتر وجود دارد و چرا به جای این کارها، ارز را تک‌نرخی نمی‌کنند؟
وی در مورد اینکه آیا صادرکنندگان نساجی ارز خود را در مرکز مبادلات عرضه کرده‌اند، نیز گفت: ممکن نیست هیچ صادرکننده‌ای ارز خود را وارد کشور کند، زیرا نمی‌تواند آن را از کشور خارج کند. به همین دلیل صادرکنندگان ارز خود را در خارج از کشور نگه‌ می‌دارند، تا بعداً بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.
مروج با بیان اینکه طی سال‌های گذشته شرکت‌های نساجی دولتی محکوم به ورشکستگی و تعطیلی بوده‌اند، گفت: در بخش خصوصی بیش از 9 هزار واحد متوسط و کوچک با صادرات محصول فعال هستند که عملکرد این واحد‌ها قابل مقایسه با واحدهای دولتی نیست و در واقع ارزش صادرات محصول این شرکت‌های خصوصی از ارزش صادرات خودرو نیز بیشتر است.
وی ادامه داد: کشمکشی که بین دولت و مجلس وجود دارد، باعث شده تا دولت نتواند کاری انجام دهد و در مقابل، انتقام این مسئله را از بخش صنعت می‌گیرد.
وی با تأکید بر لزوم تعیین تعرفه‌ها توسط کمیسیون ماده یک، گفت: گمرک نمی‌تواند براساس یک بخشنامه تعرفه‌ها را تغییر دهد و این کار غیرقانونی است.
مروج همچنین با انتقاد از اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: این طرح در واقع هدفمندی یارانه‌ها نبود، بلکه حذف یارانه‌ها بود.
وی تصریح کرد: در ابتدا قرار بود یارانه به سه دهک ضعیف جامعه اختصاص یابد، اما در حال حاضر از 75 میلیون نفر جمعیت کشور، 74 میلیون نفر یارانه می‌گیرند که این موضوع در هیچ جای دنیا اتفاق نیفتاده است.
رئیس انجمن نساجی تأکید کرد: این نوع حذف یارانه‌ها در واقع نوعی رانت است و نتیجه آن فقط جمع‌آوری رأی مردم است.
وی با بیان اینکه بخشنامه‌های دولت باید توسط بخش خصوصی اجرا شوند، گفت: این در حالی است که بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها حضوری ندارد و اگر در جلساتی حضور داشته باش،د فقط به عنوان زینت‌المجالس محسوب می‌شود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی افزود: در حال حاضر برخی واحدهای صنعتی محصولات خود را به عراق و افغانستان به صورت ریالی صادر می‌کنند که در موضوع معافیت مالیاتی و همچنین اعلام چگونگی هزینه‌کرد، ارز حاصل از صادرات آنها با ابهام روبرو است.
وی با بیان اینکه 65 تا 70 درصد واحدهای نساجی دولتی یا وابسته به دولتند که تعطیل شده‌اند، یا در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند.
[/h]
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
وزیر نیرو در گفت‌وگو با فارس خبر داد
افزایش مطالبات آب و برق بعد از هدفمندی/ مرحله دوم را بهتر اجرا می‌کنیم

خبرگزاری فارس: وزیر نیرو گفت: مطالبات دولت در آب و برق بعد از هدفمندی به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، اما مرحله دوم هدفمندی را بهتر از مرحله اول اجرا می‌کنیم.

822219_PhotoA.jpg




مجید نامجو در دومین سالگرد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: مجموع مطالبات وزارت نیرو از ارگانهای دولتی، نظامی و کارخانه‌های بزرگ در بخش آب و برق 20 هزار میلیارد ریال است که البته تمام آن مربوط به اجرای هدفمندی در دو سال گذشته نیست.
وی ادامه داد: بخشی از مطالبات دولت با اجرای هدفمندی و بالا رفتن قیمت آب و برق افزایش پیدا کرد و به دلیل اینکه در مدت دو سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها، قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، یک مقداری عدم وصولی‌ها بیشتر شده است.
وزیر نیرو ادامه داد: در طول دو سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها به دلیل اینکه قیمت آب و برق افزایش یافت، به همان نسبت میزان مطالبات و عدم وصولی‌های وزارت نیرو بیشتر شد و به 2 هزار میلیارد تومان رسید.
وی ادامه داد: بخش عمده مطالبات وزارت نیرو (آب و برق) مربوط به صنایع بزرگ و حساس است و نمی‌توان آب و برق آنها را قطع کرد و بخشی هم مربوط به نیروهای نظامی و انتظامی است که به اندازه‌ای که در بودجه برای آنها در نظر گرفته‌ می‌شود، پرداخت می‌کنند.
نامجو با بیان اینکه مشکل ارگانهای دولتی و نظامی عدم تخصیص بودجه است که دچار مشکل می‌شوند، وگرنه رابطه خوبی بین وزارت نیرو و ارگانهای نظامی و انتظامی وجود دارد.
*آماده اجرای مرحله دوم هدفمندی هستیم/شناسایی مشکلات مرحله اول هدفمندی
وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نیرو آماده اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه است، گفت: در اختیار داشتن تجربه گام اول هدفمندی یارانه‌ها و اقدامات بنیادی که در ارتباط با مرحله اول انجام شده است، اثرات آن در مرحله دوم به خوبی دیده می‌شود.
نامجو اضافه کرد: آن مشکلاتی که در مرحله اول هدفمندی داشتیم، را شناسایی کرده‌ایم و این مشکلات را می‌توان قبل از اجرا با رئیس جمهور و ستاد هدفمندی هماهنگ و به توافق برای اجرا برسیم.
وی با اشاره به اینکه قطعا از نظر بخش آب و برق وزارت نیرو دو رویکرد دارد، اضافه کرد: رویکرد اول اینکه هزینه تمام شده برق بر اساس فرمولی به ما داده شود، تا برق کشور را اداره کنیم و مابقی که به عنوان قیمت آب و برق اضافه می‌شود و از طریق دیگری باید به مردم پرداخت شود، آن را ستاد هدفمندی تنظیم کند.
*80 تومان پیشنهادی برای برق بر اساس محاسبات وزارت نیرو
نامجو در پاسخ به این سوال، که آیا پیشنهادی که در بودجه 92 برای قیمت هر کیلووات ساعت برق 80 تومان داده شده، می‌تواند هم به نفع مردم و هم به نفع صنعت برق باشد، گفت: دفاتر و محاسبه وزارت نیرو نشان می‌دهد که عدد 80 تومان یک عددی است که بر اساس محاسبه وزارت نیرو است، اما همواره باید این عدد مورد تایید سازمان حسابرسی و دولت قرار گیرد، چرا که ما همواره یک اختلافی بر سر هزینه‌های تمام شده برق داشتیم و داریم که مربوط به امروز، دیروز و سال گذشته نیست.
وی ادامه داد: اصرار ما از دولت این بود که یک تیمی مامور شود که قیمت واقعی صنعت برق را استخراج کند و درخواستی نیز از مجلس داشتیم که مرکز پژوهش‌های مجلس بر اساس اسناد و مدارکی که وجود دارد، هزینه تمام شده برق را در کشور محاسبه کند و در اختیار مجلس و دولت بگذارد.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در صنعت برق وجود دارد، هزینه تمام شده برق است که دولت بتواند آن را تنظیم کند و اگر این موضوع مورد توافق قرار نگیرد، یک فاصله‌ای بین تصمیمات دولت و کارهایی که وزارت نیرو باید انجام دهد، ایجاد می‌شود.
نامجو اضافه کرد: حال برای اینکه هدفمندی اجرا شود و بر اساس تحلیلی که رئیس جمهور ارائه کرد و ما پذیرفتیم که 264 ریال قیمت برق در بودجه 91 به عنوان هزینه تمام شده برق در هدفمندی در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: این قیمت مربوط به سال 89 ، 90 و 91 است و سه سال است که تغییری نکرده است و چند شوک قیمتی هم از محل نوسان ارز وارد شده، قطعا بر روی قیمت تمام شده برق هم اثرگذار بوده است.
وی خاطر نشان کرد: باید مراجعی که مسوول تایید قیمت برق هستند، بیایند و وزارت نیرو نیز اعلام آمادگی کرده است که تا زمانی که قیمت برق به گونه‌ای که توسط وزارت نیرو ارائه شود و توسط مجلس و دولت تایید شود، روی این قیمت نمی‌توان به عنوان قیمت تمام شده مانور داد.
*امیدواریم که دولت و مجلس فاز دوم هدفمندی را در لایحه بودجه طراحی کنند
نامجو در پاسخ به این سوال که چون اجرای هدفمندی یارانه‌ها یک سال به تعویق افتاد، تصور می‌شود که قیمت آب و برق در سال آینده برای جبران این یک سال بیشتر افزایش می‌یابد، گفت: اول اینکه ما امیدوار هستیم که دولت و مجلس برای هدفمندی به جمع‌بندی برسند و در بودجه 92 مرحله بعدی هدفمندی یارانه‌ها را طراحی کنند.
وی ادامه داد: ‌هدفمندی یارانه‌ها که با هماهنگی دولت و مجلس و مردم اجرا شد و با این شرایط حساسی که در دنیا وجود دارد، می‌توانیم با قدرت بیشتر و با توجه به داشتن تجربه مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنیم و دولت هم قطعا در کنار مردم قرار دارد، تا قدرت خرید مردم افزایش یابد.
وزیر نیرو خاطر نشان کرد: البته مهم حفظ قدرت خرید مردم است و دولت روی آن اصرار دارد و تمام برنامه‌های خود را نیز بر همین اساس تنظیم کرده است.
*برنامه‌های وزارت نیرو برای قیمت آب در سال آینده
نامجو در پاسخ به این سؤال که برنامه‌های وزارت نیرو برای قیمت آب در سال آینده چیست؟ گفت: متوسط قیمت آب در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها 288 تومان ارائه شد، اما به هر حال این متوسط قیمت آب است.
وزیر نیرو ادامه داد: تعرفه‌های آب پلکانی است و قیمت‌ها تبعیضی است و همان طور که می‌دانید طبق قانون می‌توانستیم قیمت‌ها را تبعیضی - ترجیحی برای آب در نظر بگیریم که اینها را عمل کردیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه ارگان‌های نظارتی هم هیچ ایرادی به روش‌های وزارت نیرو در ارتباط با قیمت‌گذاری تعرفه‌ نگرفتند و این هم یک افتخار برای وزارت نیرو است که مطابق قانون عمل شده است.
نامجو گفت: در حقیقت سناریوهای مختلفی را بیان کردیم که این سناریوها باید با سناریوهای مابقی قیمت‌ها و با آن میزانی که باید در حقیقت به عنوان یارانه مستقیم به مردم داده شود، یک تناسبی پیدا کند و سرجمع بسته شود.
وی ادامه داد: این سناریوها دوباره در مرحله دوم هدفمندی در جلسات مفصل و سنگینی که شخص رئیس جمهور آنها را با دقت پیگیری می‌کنند، بحث و تصمیم‌گیری خواهد شد.
وزیر نیرو ادامه داد: این گونه نیست که با مذاکره با تک تک وزارتخانه ها عدد آن را استخراج کنید و در نهایت ماتریسی خواهد بود که توسط مسئولان عالی هدفمندی یارانه تصویب خواهد شد.
وی گفت: چند موضوع برای قیمت آب پیشنهاد شده است که وقتی که رئیس جمهور اعلام کرد، می‌توان راجع به سناریوها صحبت و آن را اعلام کرد.
*گفت‌و‌گو از: اکبر محمودی
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
آیا یارانه نقدی راه مقابله با تحریم است؟

دکتر پویا جبل عاملی
علائم زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت قصد دارد برنامه هدفمندی یارانه‌ها را توسعه دهد.



نه تنها مقامات ارشد اجرایی، از لزوم اجرای فاز دیگری از آن برای مقابله در برابر تحریم‌ها سخن می‌گویند، بل نظریه‌پردازان حامی دولت و طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز، بار دیگر در تلاش هستند تا در مدت باقیمانده از دولت کنونی، با نشان دادن مزایای طرح هدفمندی یارانه‌ها و زیر سوال بردن ارتباط میان تورم و یارانه‌ها، عملا راه اجرای طرح را هموار سازند. آیا نظریه‌پردازان و مقامات اجرایی گزاره‌های صحیحی را در مورد یارانه‌ها مطرح می‌کنند؟
1- گفته می‌شود باید تورم را تحمل کرد؛ گفته می‌شود برزیل و ترکیه نیز تورم‌های بالایی داشته‌اند؛ گفته می‌شود این راه رشد اقتصادی است! بله نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که کشور‌های در حال توسعه‌ای که به سوی بازار آزاد حرکت می‌کنند، دارای تورم‌های بالایی بوده‌اند. اما یک سوال؟ در این کشور‌ها رشد اقتصادی به هنگام تورم‌های بالا چند درصد بوده است؟ مثلا ترکیه را ببینید. تورم سالانه در مقطعی از مرز 50 درصد هم عبور کرد و تورم نقطه به نقطه به سطح 70 درصد رسید؛ اما در همین هنگام نرخ رشد اقتصادی در حال افزایش بود و در این دوره و با وجود چنین تورم‌هایی، نرخ متوسط رشد اقتصادی ترکیه بین سال‌های 2001 تا 2008 به 7 درصد رسید. حال چگونه می‌توان وضعیت اقتصادی ایران را با این کشور‌ها مقایسه کرد؟ مگر رشد اقتصادی ما اکنون چقدر است؟ ما در زمانی دچار چنین سطوح تورمی شده‌ایم که همزمان رشد اقتصادی ما در سطوح بسیار نازلی در مقایسه با یک دهه گذشته قرار گرفته است. حتی تورم کنونی را نمی‌توان با تورم دهه 1370 مقایسه کرد؛ زیرا آن زمان هم اقتصاد به سوی افزون کردن قدرت خود بود و رشد اقتصادی به مراتب بهتر بود. شاید بهترین دوره‌ای که می‌توان تورم کنونی را با آن مقایسه کرد، دوره زمانی 1320 تا 1323 باشد، یعنی زمانی که تب تورم اقتصاد ایران هم به دلیل نقدینگی بود و هم کمبود عرضه کل و دقیقا در این زمان، رشد اقتصادی بنا بر اطلاعات تاریخی منفی و در وضعیت نامناسبی قرار داشت. تورم را می‌توان تحمل کرد اگر واقعا رشد اقتصادی وجود داشته باشد و درآمد ملی ایرانیان در حال رشد باشد، وگرنه چنین مقایسه‌هایی تنها تحریف تاریخ است.
2- نمی توان با تغییر نام «بدهی» دولت به بانک مرکزی با واژه «تنخواه»، واقعیت رشد پایه پولی را تغییر داد. شما هرچه می‌خواهید نام آن را بگذارید، هر ریالی که دولت از بانک مرکزی می‌گیرد، پایه پولی را افزایش می‌دهد، اگرچه با برگرداندن آن روند معکوس می‌شود ولی رساندن آن به رقم 9 هزار میلیارد تومان، آن چنان که مقامات می‌گویند خود، موجبات نقدینگی و تورم را فراهم می‌آورد؛ هر چند وزن اهمیتی آن در تورم کم و زیاد شود. ترس دیگر آن است که با وجود کاهش شدید درآمد‌های دولت، فاز دیگری از یارانه‌ها، این بدهی را دو چندان کند و در آن صورت وزن اهمیتی یارانه‌ها در تورم بیشتر می‌شود و با وجود وضعیت اقتصادی کنونی، احتمال وقوع این سناریو بالا است.
3- راه مقابله با تحریم‌ها، یارانه نقدی نیست. اتفاقا به نظر می‌رسد که یارانه نقدی درد‌ها را دو چندان کند. تنها زمانی می‌توان تا حدودی از اجرای فاز دیگر یارانه‌ها دفاع کرد که کارشناسان دولت به طور شفاف نشان دهند که چگونه می‌خواهند بدون کمک بانک مرکزی، یارانه‌ها را افزایش دهند. حتی در آن صورت باری که بر دوش بخش تولید می‌افتد نیز به قوت خود باقی است.
با توجه به این موارد، شاید بهترین کاری که می‌توان در مورد یارانه‌ها انجام داد همان کار قانونی باشد که مجلس به تصویب رساند و آن نیز عدم توسعه یارانه‌ها در شرایط کنونی است.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
فارس گزارش می‌دهد
2دلیل تشدید قاچاق گازوئیل/عرضه در بازارچه‌های مرزی با قیمت منطقی

خبرگزاری فارس: اجرای اشتباه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش نفت‌گاز و همچنین نوسان نرخ ارز در ماه‌های اخیر موجب افزایش قاچاق این فرآورده نفتی شد.

13910909000060_PhotoA.jpg




برای یافتن پاسخ این سوال که وضعیت قاچاق سوخت در کشور چگونه است و از چه راهکاری باید برای کاهش آن استفاده کرد، ابتدا باید پاسخی یافت، اینکه چه نهادهایی مسئول مباحث مربوط به قاچاق سوخت در کشور هستند؟ به نظر می رسد مسئول اصلی و درجه اول این موضوع، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در درجه دوم، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است. بر همین اساس، در این یادداشت به بررسی تاثیر هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش شدید قیمت ارز بر وضعیت قاچاق سوخت در طی دو سال گذشته از لحاظ کمی و کیفی پرداخته شده و متناسب با آن، راهکارهایی ارائه شده است: * تاثیر هدفمندی یارانه ها بر قاچاق سوخت در سال اول اجرا یکی از اهداف مهم مورد انتظار از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این بود که با واقعی شدن قیمت فرآورده‌های نفتی، سودآوری ناشی از قاچاق سوخت کاهش یافته و در نتیجه به صورت چشمگیری از قاچاق این فرآورده‌ها جلوگیری شود. در عمل هم پس از اجرای این قانون این پیش‌بینی درباره اکثر فرآورده‌های نفتی (بنزین، نفت کوره و گاز مایع) محقق شد و به‌دلیل کاهش اختلاف قیمت آنها در دو سوی مرز، سودآوری ناشی از قاچاق سوخت و در نتیجه تمایل به قاچاق آنها تا حد زیادی کاهش یافت، ولی برخی دیگر از فرآورده‌ها مانند نفت‌گاز با توجه به میزان بالای اختلاف قیمتی در داخل و خارج و برخی دلایل دیگر، همچنان بصورت چشمگیری قاچاق شد. برآوردهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاکی از آن است که پیش از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و به خصوص قبل از سال 86 که هنوز سهمیه‌بندی بنزین اجرایی نشده بود، میزان قاچاق سوخت روزانه 10 تا 30 میلیون لیتر بوده است، ولی در سال اول اجرای این قانون، قاچاق سوخت به کمتر از 5 میلیون لیتر در روز رسید. البته این نکته لازم به ذکر است که ایجاد سامانه الکترونیکی خرید فرآورده‌های نفتی (نفت‌سفید، بنزین، نفت‌کوره و نفت‌گاز) برای همه بخش‌های مصرفی به جز حمل‌ونقل و توجه به سهمیه اختصاص یافته به هر کدام از آنها و همین طور نظارت بر مصرف سهمیه دریافت شده در محل مورد نظر نقش اساسی در کاهش قاچاق سوخت داشت که این موضوع هیچ ارتباطی با هدفمندسازی یارانه‌ها ندارد. این سامانه از ابتدای سال 89 در کل کشور اجرایی شد و با ضوابطی که در دستور العمل مربوطه مطرح بود، توانست در مدت 15 ماه یعنی تا ابتدای تیرماه 90 از قاچاق حدود 10 میلیارد لیتر سوخت جلوگیری کند. *دلایل ادامه قاچاق نفت گاز در سال اول اجرای قانون (قبل از نوسان شدید ارز) دلیل اصلی ادامه قاچاق نفت‌گاز در سال اول اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها این بود که همچنان با توجه به اختلاف قیمت شدید نفت‌گاز در داخل و پشت مرزها، قاچاق این فرآورده‌ برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی داشت. فقط کافی است توجه داشت قیمت نفت‌گاز در اواسط سال 1390 در کشورهای همسایه بدین ترتیب بوده است: ترکیه: ببش 2000 تومان، افغانستان و پاکستان: حدود 1500 تا 1600 تومان، کشورهای حاشیه خلیج فارس: حدود 800 تا 900 تومان. دلیل دوم نیز دو نرخی شدن قیمت داخلی فرآورده‌های نفتی به خصوص نفت‌گاز است، زیرا این اختلاف قیمت حجم عرضه خارج از شبکه را بیشتر می‌کند و متناسب با این افزایش در عرضه خارج از شبکه، قاچاق هم افزایش می‌یابد. دلیل سوم را هم می‌توان شیوه خاص اجرای سهمیه‌بندی نفت‌گاز بخش حمل‌ونقل کشور بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دانست که فرصت مناسبی را در اختیار قاچاقچیان این فرآورده قرار داده است،زیرا در این روش امکان دریافت نفت‌گاز به قیمت سهمیه‌ای یعنی لیتری 150 تومان برای خودروها تا 3 برابر سهمیه روزانه آنها در صورت پیمایش بیشتر از متوسط روزانه فراهم شده بود و این موضوع با توجه به اینکه این سهمیه روزانه براساس متوسط مصرف 9 ماهه گذشته همان خودرو تعیین شده بود. به عبارت دیگر، با این شیوه اجرای سهمیه‌بندی نفت‌گاز بخش حمل‌ونقل، همچنان بخش اعظم (بیش از 90 تا 95درصد) سوخت مصرفی این بخش با قیمت یارانه‌ای در اختیار آنها قرار گرفت. همین دلایل موجب شد، با وجود افزایش قابل توجه قیمت نفت‌گاز پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و همچنین سهمیه‌بندی آن در بخش حمل‌ونقل، قاچاق این فرآورده به صورت چشمگیری ادامه یافته و مصرف این فرآورده هم در این بخش و هم در تمامی بخشهای مصرفی کاهش بسیار اندکی را تجربه کند. - تاثیر قیمت ارز بر قاچاق سوخت (سال دوم اجرای قانون) افزایش شدید نرخ رسمی و آزاد ارز در اواخر سال 90 و ادامه و تشدید این وضعیت در سال 91 باعث افزایش قابل توجه صرفه اقتصادی قاچاق نفت‌گاز برای قاچاقچیان شد، به طوری که قیمت این فرآورده در کشورهای همسایه به حدود 5000 تا 7000 تومان افزایش یافت و در نتیجه پیش بینی می شد که میزان قاچاق این فرآورده‌ نسبت به سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش چشمگیری پیدا کند. از سوی دیگر، در ماه‌های ابتدایی سال 1391 که دولت اصرار بر اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها داشت و همچنین در طول یکی، دو ماه اخیر که ظاهرا دولت تلاش می کند، مجلس و افکار عمومی را برای اجرای فاز دوم این قانون در سال آینده قانع کند، بسیاری از مقامات دولتی به شدت بر افزایش میزان قاچاق سوخت در ماه‌های اخیر و در نتیجه لزوم افزایش قیمت این فرآورده تاکید داشته اند. در همین راستا، در این بخش به بررسی اظهارات نهادهای مسئول و همچنین مقامات دولتی مذکور درباره وضعیت قاچاق سوخت در ماه‌های اخیر پرداخته شده است و سپس جمع بندی درباره وضعیت فعلی قاچاق سوخت در کشور پرداخته شده است: الف- معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز (سردار ابویی) در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها اعلام کرد: در حال حاضر نه تنها میزان قاچاق سوخت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نداشته، بلکه کمتر شده است. همچنین وی در مصاحبه با یک هفته نامه اعلام کرده بود: سال 1388 که برآورد حجم قاچاق در ایران حدود 20 میلیارد دلار بود، به طور متوسط روزانه 30 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی قاچاق می‌شد. این میزان در سال 1390 و نیز سال جاری به کمتر از پنج میلیون لیتر در روز رسیده است. ب- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران(ضیغمی) در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها اعلام کرد: در حال حاضر روزانه بین پنج تا شش میلیون لیتر نفت‌گاز و همچنین سه میلیون لیتر بنزین به خارج کشور قاچاق می‌شود. ج- وزیر نفت(قاسمی) در مصاحبه ها و اظهارنظرهای متعددی نسبت به افزایش و رونق دوباره قاچاق سوخت اظهار نگرانی کرد و خواستار افزایش قیمت نفت‌گاز شد. البته قاسمی چندین ماه قبل نیز اعلام کرده بود: سالانه بیش از سه میلیارد لیتر گازوئیل از کشور به طور قاچاق خارج می‌شود که برای جلوگیری از این هدررفت، مجبور به افزایش قیمت آن هستیم. د- رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور(رویانیان) در مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری ها ضمن تکذیب شائبه قاچاق بنزین، اعلام کرد: درحال حاضر گازوییل مقداری قاچاق می شود و بر پیشگیری از قاچاق گازوییل باید بیشتر دقت کنیم، اما بنزین اصلا قاچاق نمی‌شود. در ضمن وی گفته بود که آمار موثقی از قاچاق وجود ندارد ، چرا که قاچاق پدیده ای است که پنهانی اتفاق می افتد و به همین خاطر آمار اعلامی توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای قاچاق نادرست است! ه- دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها (فرزین) در مراسم دومین سالروز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: نوسانات ارز منجر به افزایش قاچاق سوخت شد و آمار رسمی نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر به خصوص در استان های مرزی ما به علت فاصله قیمتی که بوجود امده قاچاق درحال افزایش است. البته وی چندین ماه قبل در یادداشتی با عنوان «فراز و نشیب‌های اقتصاد در سال 90 والزامات 6 گانه سال تولید ملی» آورده بود: آمارها نشان می‌دهد که مصرف روزانه سوخت افغانستان حدود 12 تا 15 میلیون لیتر است که 70 درصد آن از ایران تأمین می شود. بنابراین بخش اعظمی از سوخت مورد نیاز افغانستان از طریق قاچاق به این کشور می‌رود. جالب اینجاست که وی در حالی میزان قاچاق سوخت فقط به کشور افغانستان را حدود 8 تا 10 میلیون لیتر در روز اعلام کرده بود که از دیدگاه معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، بیشترین حجم قاچاق سوخت کشور در سال 1390 و 1391 از سواحل جنوبی کشور صورت گرفته است و نه از مرزهای شرقی کشور! هرچند میزان دقیق قاچاق سوخت قابل برآورد نیست ولی با تکیه بر اظهارات مقامات مسئول در این زمینه و همچنین میزان مصرف نفت‌گاز در سال 1391 در مقایسه با سال قبل، به نظر می رسد برخلاف پیش‌بینی‌های صورت گرفته به خاطر افزایش شدید نرخ ارز و همچنین اظهارات وزیر نفت و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها، قاچاق نفتگاز و به طور کلی قاچاق سوخت در این سال نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری نیافته است. البته این نکته لازم به ذکر است که اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درباره افزایش قابل توجه قاچاق بنزین با توجه به افزایش بسیار شدید مصرف این فرآورده طی ماه‌های اخیر، بسیار قابل تامل بوده و جای بررسی دقیق تر دارد. 3- راهکارهای کاهش قاچاق نفت‌گاز برای یافتن پاسخ این سوال، که چه راهکارهایی برای کاهش قاچاق نفتگاز وجود دارد باید توجه داشت که اولاً: ارائه راهکار بر مبنای دلایل ادامه قاچاق نفتگاز بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها صورت گیرد و در ثانی افزایش شدید نرخ ارز، صرفاً صرفه اقتصادی قابل توجه قاچاق این فرآورده را افزایش داده است. اول؛ اختلاف قیمت شدید نفت‌گاز در داخل و پشت مرزها فقط یکی از دلایل قاچاق این فرآورده است و باید توجه داشت که قیمت فروش نفت گاز در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، پاکستان و افغانستان بسیار بالا بوده و حتی با افزایش قیمت داخلی نفتگاز به قیمت فوب خلیج فارس، اختلاف قیمت قابل توجه ای همچنان وجود داشته و در نتیجه صرف استفاده از این راهکار، سبب جلوگیری یا کاهش شدید قاچاق این فرآورده نخواهد شد. دوم؛ افزایش شدید و غیرکارشناسی قیمت نفتگاز سهمیه ای و آزاد، تاثیر قابل توجه ای بر هزینه‌های بخش حمل و نقل سنگین کشور و بخش کشاورزی خواهد داشت که این آثار در وضعیت اقتصادی زندگی مردم به صورت واضحی قابل مشاهده خواهد بود. با توجه به همین موضوع، به نظر نمی رسد افزایش قیمت داخلی نفتگاز به قیمت فوب خلیج فارس در شرایط فعلی اقتصاد کشور و به بهانه جلوگیری از قاچاق آن، به مصلحت کشور باشد. سوم؛ همانطور که دیدگاه برخی مسئولین دولتی مبنی بر معرفی افزایش قیمت نفتگاز به عنوان راهکار لازم و کافی برای کاهش شدید قاچاق آن، کارشناسی نیست، دیدگاه برخی نمایندگان مجلس مبنی بر انکار لزوم و تاثیر افزایش قیمت نفتگاز برای کاهش شدید قاچاق آن، اشتباه و غیرکارشناسی است. به عبارت دیگر، نباید این موضوع به فراموشی سپرده شود که دلیل اصلی قاچاق نفتگاز، قیمت بسیار پایین این فرآورده در مقایسه با کشورهای همسایه است. چهارم،راهکار صحیح این است که علاوه بر افزایش کنترل شده قیمت نفتگاز سهمیه ای و آزاد، اولاً: از طریق اجرای سراسری طرح عرضه منطقه ای نفتگاز یا طرح سامانه هوشمند پایش مصرف سوخت و مدیریت تردد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، شیوه سهمیه بندی نفتگاز در بخش حمل ونقل اصلاح شود. لازم به ذکر است طرح سامانه هوشمند پایش مصرف سوخت مدتهاست که در وزارت نفت مطرح شده ولی همچنان به دلایل نامعلومی اجرایی نشده است. در ثانی بازارچه های مرزی عرضه نفت گاز با قیمت متناسب برای آن مرز، به شدت افزایش یافته و تقویت شود، در صورت اجرای این راهکار و در نتیجه فراهم آوردن شرایط ورود مردم ساکن مناطق مرزی کشور در فروش فرآورده های نفتی به صورت قانونی و کسب سود منطقی از این کار، به مرور وضعیت قاچاق نفتگاز در آن مناطق کاهش شدیدی خواهد یافت. یادداشت از: محمود سحابی کارشناس انرژی انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
معاون وزیر صنعت در گفت‌وگو با فارس:

آمادگی اجرای فاز دوم هدفمندی را داریم/رضایت ۸۰درصدی مردم از کیفیت نان

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت ذخایر کالاهای اساسی مناسب است و آمادگی اجرای فاز دوم را داریم.


815578_PhotoA.jpg




عباس قبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: ذخیره سازی 100 هزار تن سیب و پرتقال با موفقیت در حال انجام است و الحمدلله تولید سیب در سال جاری در وضعیت بسیار خوبی بوده است. وی در خصوص کیفیت نان گفت: بطور متوسط مردم رضایت 79.5 درصدی از کیفیت نان دارند و نان سنگک بهترین نان از نظر مردم است. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت ذخایر گندم، روغن خام، قند و شکر و سایر کالاهای اساسی در وضعیت مناسبی است و تا یک سال آینده هیچ مشکلی در این زمینه‌ها وجود ندارد و تا فصل برداشت نیز ذخیره گندم پاسخگوی نیاز کشور است. وی در واکنش به این سؤال که آیا به لحاظ ذخیره سازی آمادگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را داریم یا خیر گفت: ذخیره‌سازی‌ها در وضعیت بسیار مناسبی انجام شده است و ما معتقدیم که آمادگی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها وجود دارد. انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با فارس:
آمادگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها امسال هم وجود دارد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای رقابت گفت: به نظر من امسال هم آمادگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در کشور وجود دارد.

13910927000503_PhotoA.jpg




جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده وجود دارد، گفت: به نظر من الان هم امکان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد و اینها بهانه است که فاز دوم اجرا نشود، اما به شرط اینکه یارانه تولید به صورت یارانه انرژی نباشد.
رئیس شورای ملی رقابت افزود: یارانه تولید باید از طریق نرخ استهلاک نزولی پرداخت شود و به جای یارانه نقدی، معافیت مالیاتی برای تولید پیش‌بینی شود که تولید کننده تشویق به تغییر تکنولوژی و کاهش مصرف انرژی در واحد تولیدی و محصولات تولیدی شود.
این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: مثلا اگر یک کارخانه نساجی 100 واحد انرژی مصرف می‌کند، با تغییر ماشین آلات فرسوده هم محصول بهتر تولید می‌شود، هم 50 واحد انرژی صرفه‌جویی می‌شود که در سال اول می‌توان 50 درصد از مالیات او را به خاطر تغییر تکنولوژی حذف کرد و او از محل صرفه جویی انرژی تغییر تکنولوژی انجام دهد.
پژویان در پاسخ به این پرسش که تولید کننده نقدینگی و سرمایه در گردش لازم برای تغییر تکنولوژی از کجا تامین کند، گفت: بانک‌ها باید نقدینگی مورد نیاز تولید را در اختیار آنها بگذارند.
رئیس شورای رقابت در مورد اینکه بانک‌ها هم از کجا نقدینگی به تولید بدهند، گفت: بانک‌ها چند درصد از تسهیلات خود را به تولید می‌دهند، اما عمده آن را به مضاربه و تجارت می‌پردازند، نرخ‌های تسهیلات بانک باید اصلاح شود.
وی تاکید کرد: تولید کننده باید با تسهیلات بانک تکنولوژی تولید را عوض کند، در آن صورت هم محصول بهتر هم با هزینه بهتر تولید می‌شود و هم در راستای صادرات غیر نفتی تولید خواهد شد.
رئیس شورای ملی رقابت در مورد اینکه بانک می‌گوید، اگر سرمایه‌اش در تجارت و مضاربه برود، سریع برمی‌گردد، اما اگر وارد تولید شود، معطل خواهد شد و یا برگشت ندارد.
وی در واکنش این مطلب گفت: تولید در کشور هنوز به صرفه است. هنوز انرژی و کارگر در ایران ارزان است و بانک‌ها باید از این فرصت استفاده کرده و به تولید و صنعت تسهیلات لازم را بپردازند.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
استاندار تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس:
اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ضد تورم است/ فهرست 80 کارخانه تعطیل شده را اعلام کنند

خبرگزاری فارس: استاندار تهران با اعلام حمایت از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: یکی از نمایندگان مجلس مطرح کرده‌ که 50 درصد کارخانه‌های تولیدی استان تهران با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تعطیل شده است، بیش از 16 هزار کارخانه در تهران فعالیت می‌کنند، فهرست 80 کارخانه را به ما بدهند.

13910518000208_PhotoA.jpg




مرتضی تمدن در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره اجرای مرحله دوم قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها اظهار داشت: بعضی‌ها از اجرای مرحله دوم یارانه‌ها نگران هستند و از اجرای این قانون احساس خطر می‌کنند.
اجرای مرحله دوم یارانه‌ها تأثیری ضد تورمی دارد
وی ادامه داد: اجرای مرحله دوم یارانه‌ها تأثیری ضد تورمی دارد، موجب کاهش تورم می‌شود، درآمد مردم را از طریق واریز مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌دهد، بر سالم سازی اقتصاد کمک می‌کند و مبارزه با قاچاق است.
روزانه 20 میلیون لیتر فرآورده قاچاق می‌شود
تمدن بیان داشت: برآورد مسئولان مبارزه با قاچاق این است که روزانه 20 میلیون لیتر فرآورده از کشور در روز قاچاق می‌شود و پول این 20 میلیون لیتر باید به حساب مردم واریز شود ولی فعلاً در دست باند‌های قاچاق و دلالان است.
استاندار تهران خاطر نشان کرد: اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به سالم سازی اقتصاد ملی کمک می‌کند.
نقدینگی کاهش پیدا کرده است
وی افزود: بعضی‌ها علیه هدفمند‌سازی یارانه‌ها صحبت کردند در حالی که 21 ماه از اجرای این قانون می‌گذرد و نقدینگی به واسطه آمار و ارقامی که داده شده کاهش پیدا کرده است.
تمدن با تأکید بر اینکه میزان صادرات نفتی و رشد اقتصادی کشور با اجرای این قانون افزایش یافته است گفت: بنابراین اگر این قانون مشکل‌زا است چرا تورمی را که در ابتدای اجرای این قانون پیش‌بینی شده بود و حدود 30 درصد بود، نداشتیم.
استاندار تهران با بیان اینکه تورم ناشی از واقعی شدن قیمت‌ها است گفت: بنزین لیتری 100 تومان را به قیمت واقعی 400 تومان رسانده‌ایم و این موضوع با تورم حبابی و ناشی از یک اقتصاد بیمار تفاوت دارد.
یک هزار و 780 هزار میلیارد دلار به تولید کمک شده است
تمدن افزود: بعضی‌ها می‌گویند مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا نکنید چرا که دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها به تولید کمک نکرده است و این موضوع در حالی است که یک هزار و 780 هزار میلیارد دلار از زمان اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها به تولید کمک شده است.
وی به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: اخیراً مطرح کرده‌اند که 50 درصد از کارخانه های تولیدی در استان تهران تعطیل شده است اگر مجلس آمار درست نداشته باشد چگونه می‌تواند در کشور قانونگذاری کند.
استاندار تهران افزود: 16 هزار و 600 کارخانه در استان تهران فعالیت می‌کنند که به فرموده این نماینده مجلس 50 درصد از این کارخانه‌ها باید تعطیل شده باشد و به این معنا است که 8 هزار و 300 کارخانه با اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها تعطیل شده است.
فهرست کارخانه‌های تعطیل شده را اعلام کنند
وی افزود: ما درخواست می‌کنیم فهرست 80 کارخانه‌ای که با اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها تعطیل شده را به ما اعلام کند.
تمدن ادامه داد: بعضی وقت‌ها رئیس یک کارخانه به این نتیجه می‌رسد که در واردات خودرو موفق‌تر است و درآمد بیشتری کسب می‌کند. بنابر این کارخانه را تعطیل می‌کند که این موضوع ربطی به هدفمند سازی یارانه‌ها ندارد.
وی افزود: دولت نهم و دهم در امر اطلاع‌رسانی نتوانسته است نسبت به حجم کاری که داشته به خوبی اقدام کند.
تمدن افزود: در حال حاضر ایام پایانی کار دولت است ولی همچنان مانند روزهای اول فعالیت‌ها ادامه دارد و سستی در کار نمی‌بینیم.
پاسخ منتقدان را با کار می دهیم
استاندار تهران یادآور شد: ما پاسخ منتقدان و کسانی که با دولت سرستیزه‌جویی دارند را با کار و تلاش می‌دهیم و به هیچوجه به دعواها و حاشیه‌ها ورود پیدا نمی‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه این نوع اطلاع‌رسانی متناسب با حجم کار و تلاش دولت نیست گفت: در میان توده‌های مردم بازخورد اقدامات دولت را می‌بینیم ولی بعضی از اشخاص با تمام تجهیزات، امکانات و منابع مالی گسترده‌ای که در اختیار دارند.شبانه‌روز هزینه می‌کنند و اثر کار آنها مشاهده می‌شود.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها به فارس خبر داد

برنامه‌ریزی اجرای فاز دوم هدفمندی درحال انجام است

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در دولت در حال انجام است.

13910918000590_PhotoA.jpg




محمدرضا فرزین در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی فارس که در خصوص احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی در سال جاری پرسید، گفت: دولت در حال برنامه‌ریزی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست و کار مطالعاتی انجام می‌دهد که چگونه وارد فاز دوم شود.
وی با بیان اینکه باید مشخص شود شرایط اجرا و قیمت‌ها چگونه باشد، افزود: همه چیز در چارچوب قانون انجام خواهد شد.
فرزین ادامه داد: دولت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در بودجه سال 92 پیشنهاد می‌کند و اکنون در حال بررسی ابعاد طرح برای پیشنهاد در بودجه هستیم.
بر اساس این گزارش اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سه فاز پیش بینی شده بود که فاز اول آن با اصلاح قیمت تمامی حامل‌های انرژی در آذر 89 به اجرا درآمد و در فاز دوم دولت باید به اصلاح قیمت سایر حامل‌های انرژی از جمله برق، بنزین، گازوئیل و ... ادامه دهد.
بر اساس این طرح در پایان یک دوره 5 ساله قیمت حامل‌های انرژی در کشور باید آزاد شود.
انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]میرکاظمی: اجرای هدفمندی یارانه‌ها تنها راه نجات کشور است

[/h]





رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اجرای هدفمندی یارانه‌ها را تنها راه نجات کشور عنوان کرد و با اشاره به ممنوعیت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری، گفت که مرحله دوم هدفمندی باید با مدیریت قوی ارزی در سال آینده اجرایی شود.
مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در قانون امسال ممنوع شده و موکول به سال آینده است اما هنوز بودجه 92 بسته نشده و نمی‌دانیم دولت چه اهدافی را برای اجرای هدفمندی در سال آینده پیش‌بینی کرده است.
وی با بیان اینکه بدون اصلاح قیمت‌ها نمی‌توان اقتصاد کشور را به درستی مدیریت کرد، اضافه کرد: ما حتما باید به سمت اجرای مرحله دوم هدفمندی برویم چرا که باید فضا را برای کسب و کار و سرمایه‌گذاری فراهم کنیم تا زمانی که شوک‌های قیمتی به بازار می‌دهیم هیچ سرمایه‌گذاری جرات سرمایه‌گذاری ندارد بنابراین باید در این باره تعیین تکلیف شود.
نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه نمی‌توان هدفمندی یارانه‌ها را متوقف کرد، افزود: در سال آینده حتما باید مدیریت قوی برای ارز وجود داشته باشد و نباید اجازه دهیم طرح هدفمندی متوقف شود چرا که این تنها راه نجات کشور است.
میرکاظمی در ادامه خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله در پایان اجرای هدفمندی یارانه‌ها به ثبات اقتصادی برای رشد و شکوفایی کشور می‌رسیم اما قطعا وضع فعلی مدیریت انرژی و مدیریت اقتصاد مشکلاتی را برای بخش خصوصی ایجاد می‌کند لذا باید یک بار تصمیم بگیریم و تعیین تکلیف کنیم زیرا نمی‌توانیم در این حد متوقف شویم.
رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در صورت عدم اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نمی‌توان منابع اداره کشور را تامین کرد، گفت: ما تا چه وقت می‌توانیم وابستگی به نفت داشته باشیم و چطور باید غیروابسته شویم؟ در حال حاضر سهم مالیات از 144 هزار میلیارد تومان بودجه تنها 35 تا 40 هزار میلیارد تومان است،‌ مابقی آن باید از کجا تامین شود؟ آیا باید این میزان را از نفت تامین کنیم یا از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی؟
وی با بیان اینکه ترکیه بخش قابل توجهی از کشور را با مالیات انرژی اداره می‌کند، تصریح کرد: ما چاره‌ای جز این نداریم که حداقل قیمت حامل‌های انرژی را به قیمت بین‌المللی نزدیک کنیم و این منابع را صرف خدمات اجتماعی و حمایت از تولید کنیم.
میرکاظمی اهمیت نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: هفت محوری که رییس‌جمهور در ابتدای دولت نهم تعریف کرده بود باید به شکل دقیق و قوی اجرا شود.
رییس کمیسیون انرژی در پایان با تاکید بر اینکه در سال جاری طبق قانون، اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد، اضافه کرد:‌ برای سال آینده نیز باید منتظر ارائه لایحه بودجه از سوی دولت باشیم تا ببینم چه اعدادی برای اجرای طرح هدفمندی پیش‌بینی شده تا بتوان در این باره تصمیم‌گیری کرد.
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]پیشنهاد تاجگردون برای حذف 5 دهک برخوردار از دریافت مازاد یارانه در فاز دوم هدفمندی

[/h]







نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی قصد افزایش یارانه‌ نقدی را دارد، پیشنهاد این است که حداقل به پنج دهک برخوردار، این میزان یارانه نقدی پرداخت نشود.
غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: پیشنهاد ما به دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی آن است که اقشاری که از درآمد بیشتری برخوردارند مشمول دریافت میزان افزایش یافته یارانه نقدی نشوند. بدان معنا که تمامی دهک‌های جامعه از یارانه نقدی مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها برخوردار باشند ولی تنها چند دهک یارانه نقدی را در فاز دوم دریافت نمایند.
وی توضیح داد: به طور مثال اگر قرار باشد دولت 45 هزار تومان به یارانه نقدی در فاز دوم اضافه کند این میزان را به حداقل پنج دهک از جامعه پرداخت نکند.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: این رویکرد در مورد پرداخت یارانه نان اتخاذ شد بطوری که یک دهک از دریافت یارانه نان حذف شد. این رویکرد باید در اجرای فاز دوم هدفمندی نیز دنبال شود.
تاجگردون تاکید کرد که این روش علاوه بر کمک به توزیع عادلانه درآمد باعث می‌شود که اقشار آسیب‌پذیر جامعه بیشتر برخوردار شوند و به طور کلی عدالت بیشتر در جامعه حکمفرما گردد.
وی در توضیح معیارهای تشخیص برای پرداخت نکردن میزان افزایش یافته یارانه نقدی به حداقل پنج دهک جامعه گفت: دولت به عنوان یک راهکار می‌تواند معیار را میزان دریافت حقوق کارمندان و کارگران قرار دهد به گونه‌ای که اعلام کند کارگران و کارمندانی که تا سقف حقوق مشخص را دریافت می‌کنند از افزایش یارانه نقدی بهره‌مند نمی‌شوند.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس ادامه داد: همچنین دولت می‌تواند در کنار کارمندان و کارگران اعلام نماید که روستاییان تحت پوشش کمیته امداد و صندوق بازنشستگی و مردم با این شرایط یارانه نقدی مرحله دوم دریافت می‌کنند و مابقی از دریافت میزان افزایش یافته رایانه نقدی معاف می‌شوند.
تاجگردون در عین حال گفت که برای تشخیص دهک‌های برخوردار که به آنها یارانه‌های نقدی افزایش یافته در مرحله دوم پرداخت نشود امکان خطای 10 درصدی وجود دارد ولی این بدان معنا نیست که این کار را به دلیل احتمال خطا انجام ندهیم.
وی همچنین گفت که اتخاذ این تصمیم منوط به مصوبه مجلس در ذیل قانون بودجه سال آینده است از این رو دولت باید از هم اکنون که در حال تدوین لایحه بودجه است در این رابطه تصمیمات لازم را اتخاذ کند فکر می‌کنم که دولت این پیشنهاد را می‌پذیرد.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به دومین سال اجرای قانون هدفمندی در کشور ضمن تاکید بر این نکته که اجرای قانون هدفمندی فواید بسیار زیادی برای کشور داشته است، گفت: اصلاح فرهنگ ساختار، آزادسازی قیمتها،‌اصلاح و کاهش ضریب جینی و اصلاح ساختار مصرف خانوار و دستگاه‌ها بخصوص بهبود مصرف سوخت از جمله نکات مثبت اجرای قانون هدفمندی است.
انتهای پیام

 
بالا