• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

mehdidotcom

Registered User
تاریخ عضویت
29 ژانویه 2013
نوشته‌ها
172
لایک‌ها
35
خوب یارانه ها را حذف کردید آیا حقوق مردم را هم جهانی میکنید؟در کشورهای دیگر مثلا امریکا ساعتی 8 دلار حقوق میگرند آیا ما هم میگیرم؟کارشناسان ما فقط فکر جیب خودشان هستند
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] آسیب‌شناسی مرحله اول هدفمندی در گفت‌وگو با قادری/احتمال اجرای فاز دوم درسال 93

[/h]




یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تشکیل کارگروه تصمیم‌گیری در مورد نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی در دولت، تاکید کرد که ایرادات مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها باید در اجرای مرحله دوم مورد توجه قرار گیرد.
جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: به نظر می‌رسد طبق آنچه دولت اعلام کرده بود که بنا ندارد تا پایان امسال قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد احتمالا بنای دولت این است که در قانون بودجه 93 فاز دوم را اجرا کند و در واقع اجرای مرحله دوم به سال آینده موکول خواهد شد.
وی تساوی پرداخت یارانه نقدی به همه خانوارهای ایرانی را از مهم‌ترین اشکالات اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: در این مرحله همچنین سهم بخش تولید نادیده گرفته شد و با وجود اینکه قرار بود پنجاه درصد به عنوان یارانه به مردم پرداخت شود، صددرصد پرداختی به مردم بود و به بخش تولید و همچنین دولت کمکی صورت نگرفت.
نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به بی‌توجهی به بسته‌های حمایتی در کنار اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، یادآور شد: همچنین شیب افزایش قیمت‌ها در مرحله اول تند بود و این باعث شد که اجرای این قانون آثار تورمی به دنبال داشته باشد.
قادری ادامه داد: در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها به موقعیت اجرا، شرایط تحریم و فشارهای خارجی بر تولیدکنندگان توجه نشد چرا که عملا اجرای هدفمندی با شیب تند می‌تواند بر تولیدکننده فشار بیاورد و در این شرایط نیاز است که حداقل تولیدکنندگان بتوانند از تکنولوژی روز و تسهیلات مورد نیاز استفاده کنند و اینها لازمه‌ی اجرای درست و صحیح هدفمندی بود، همچنین باید حمایت‌های فنی و تخصصی از تولیدکنندگان صورت می‌گیرد و با ادغام واحدهای کوچک، صرفه‌جویی انجام می‌شد. اینها بخشی از کارهای ساختاری است که باید در مراحل اول مورد توجه قرار می‌گرفت.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر لزوم توجه دولت به ایرادات مرحله اول هدفمندی در اجرای مرحله دوم، خاطرنشان کرد: در مرحله دوم شیب افزایش قیمت‌ها باید کندتر باشد و از سوی دیگر بسته‌های حمایتی و حمایت فنی و تخصصی از تولیدکنندگان پیش‌بینی شود. در مورد حامل‌های انرژی که افزایش قیمت آنها آسیب بیشتری متوجه اقتصاد می‌کند، باید توجه شود که آنها را کمتر تحت فشار قرار دهیم و سعی کنیم امکان جایگزینی برای بخشی از نهاده‌ها فراهم کنیم و نهاده‌هایی که اصلا امکان جایگزینی ندارند را خیلی تغییر قیمت ندهیم.
وی در ادامه اظهار کرد: در کنار اصلاح قیمت‌ها باید سیاست‌های پولی، مالی، تعرفه‌ای و گمرکی هم هماهنگی‌هایی با یکدیگر داشته باشند، زیرا نمی‌شود بخشی از اقتصاد را اصلاح کرد و با سیاست مکمل اثر آن بر بخش‌های دیگر اقتصاد را دنبال نکرد. ما باید اقتصاد را به عنوان یک مجموعه در نظر بگیریم که اگر یک بخش را اصلاح کردیم، آثار و پیامد منفی آن در جای دیگری بروز نکند.
قادری تاکید کرد: اگر می‌خواهیم از اقشار کم‌درآمد حمایت کنیم باید سراغ کالاهایی برویم که بیشتر مورد مصرف قرار می‌گیرد و همچنین بیمه بیکاری و پوشش بیمه را گسترش دهیم و کمتر سراغ پرداخت نقدی برویم.
انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


با مصوبه هیئت دولت

تصمیم‌گیری درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی به کارگروهی ویژه سپرده شد

هیئت وزیران عصر دیروز مصوب کرد کارگروهی برای تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها تشکیل شود.

13920430000477_PhotoA.jpg




به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری هیات وزیران عصر دیروز (یکشنبه) به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی تشکیل جلسه داد و مصوب کرد کارگروهی برای تصمیم گیری درباره نحوه اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها تشکیل شود.
در ابتدای این جلسه معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گزارشی از نحوه اجرای هدفمندسازی یارانه ها به هیات وزیران ارائه کرد و مقرر شد کارگروهی به ریاست معاون اول رییس جمهور و وزیران ذیربط نسبت به بررسی و آسیب شناسی اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها، طراحی و پیش بینی ساز و کارهای اجرای مرحله دوم و تصمیم گیری و نظارت درباره حسن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها اقدام کند.
انتهای پیام/آ
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] قوامی:در فاز دوم هدفمندی، سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی حذف شوند

[/h]




یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تثبیت بازار ارز و آماده‌سازی فضای تولید و کسب و کار را از شروط لازم برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد.
هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عدم پرداخت سهم تولید را از ایرادات اجرای قانون هدفمندی در مرحله اول دانست و گفت: اگر سهم تولید پرداخت می‌شد مشکلات اجرایی کمتری به وجود می‌آمد. انتظار این است که در گام دوم هدفمندی سهم تولید و همچنین بهداشت و درمان به شکل درستی پرداخت شود.
وی اصلاح دهک‌ها برای پرداخت یارانه نقدی را از دیگر شرایط اجرای مرحله دوم عنوان و خاطرنشان کرد: نیازی نیست به سه دهک بالای درآمدی یارانه پرداخت شود، بلکه باید هفت دهک جامعه که از اقشار آسیب‌پذیر هستند را در قالب‌های حمایتی و بیمه تامین اجتماعی تامین کرد تا هزینه‌های دارو و درمان برای طبقات پایین درآمدی به حداقل برسد.
نماینده مردم اسفراین در مجلس تثبیت نرخ ارز و آماده شدن فضای تولید و کسب و کار را از شروط لازم اجرای مرحله دوم هدفمندی دانست و اضافه کرد: این کار می‌تواند به اجرای مرحله دوم کمک کند.
قوامی با بیان اینکه مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند در سال 93 به اجرا در آید، یادآور شد: در اجرای مرحله دوم باید اصلاح قیمت اتفاق بیفتد و به نظر می‌رسد این اصلاح قیمت باید موثر و اثربخش باشد زیرا اصلاح تدریجی قیمت خیلی مشکلی را حل نمی‌کند.
وی در پایان گفت: می‌توان بسته به نوع حامل‌های انرژی با شیب متفاوتی در مورد افزایش قیمت تصمیم گرفت و به این ترتیب بعضی از حامل‌های انرژی را می‌توان کاملا به قیمت واقعی رساند.
انتهای پیام
 

mehdidotcom

Registered User
تاریخ عضویت
29 ژانویه 2013
نوشته‌ها
172
لایک‌ها
35
قوامی:در فاز دوم هدفمندی، سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی حذف شوند








یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تثبیت بازار ارز و آماده‌سازی فضای تولید و کسب و کار را از شروط لازم برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد.
هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عدم پرداخت سهم تولید را از ایرادات اجرای قانون هدفمندی در مرحله اول دانست و گفت: اگر سهم تولید پرداخت می‌شد مشکلات اجرایی کمتری به وجود می‌آمد. انتظار این است که در گام دوم هدفمندی سهم تولید و همچنین بهداشت و درمان به شکل درستی پرداخت شود.
وی اصلاح دهک‌ها برای پرداخت یارانه نقدی را از دیگر شرایط اجرای مرحله دوم عنوان و خاطرنشان کرد: نیازی نیست به سه دهک بالای درآمدی یارانه پرداخت شود، بلکه باید هفت دهک جامعه که از اقشار آسیب‌پذیر هستند را در قالب‌های حمایتی و بیمه تامین اجتماعی تامین کرد تا هزینه‌های دارو و درمان برای طبقات پایین درآمدی به حداقل برسد.
نماینده مردم اسفراین در مجلس تثبیت نرخ ارز و آماده شدن فضای تولید و کسب و کار را از شروط لازم اجرای مرحله دوم هدفمندی دانست و اضافه کرد: این کار می‌تواند به اجرای مرحله دوم کمک کند.
قوامی با بیان اینکه مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند در سال 93 به اجرا در آید، یادآور شد: در اجرای مرحله دوم باید اصلاح قیمت اتفاق بیفتد و به نظر می‌رسد این اصلاح قیمت باید موثر و اثربخش باشد زیرا اصلاح تدریجی قیمت خیلی مشکلی را حل نمی‌کند.
وی در پایان گفت: می‌توان بسته به نوع حامل‌های انرژی با شیب متفاوتی در مورد افزایش قیمت تصمیم گرفت و به این ترتیب بعضی از حامل‌های انرژی را می‌توان کاملا به قیمت واقعی رساند.
انتهای پیام
جه کارشناسای داره این مجلس همینه که وضع مملکت را به فنا دادن مطمئن باشید با اجرای فاز دوم به سبک مجلس چیزی از اقتصاد باقی نمی ماند
 

ya30n

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
14 آپریل 2007
نوشته‌ها
5,200
لایک‌ها
5,471
محل سکونت
امارات متحده عربی
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با مخالفت بر ادامه روند فعلي پرداخت يارانه نقدي در کشور گفت: تمام کارهاي کشور را تعطيل کرده و داريم پول پرداخت مي کنيم.
ديگر پولی برای پرداخت يارانه‌ها وجود ندارد

غلامعلي جعفرزاده در گفتگو با آريا اظهار داشت: در حالي که سال گذشته تنها 3 هزار و 500 ميليارد تومان اعتبار به پروژه هاي عمراني کشور پرداخت شده است، ماهيانه نزديک به 5 هزار ميليارد تومان به صورت نقدي و غير نقدي در کشور يارانه پرداخت مي‌شود. وي ادامه روند فعلي پرداخت يارنه ها را غير منطقي دانست و گفت: ما بايد واقعيت‌ها را به مردم بگوييم، مردم بايد بدانند که پولي براي پرداخت يارانه‌ها وجود ندارد و براي انجام آن تمام کارهاي کشور تعطيل شده است.

جعفرزاده تاکيد کرد: دولت بايد شجاعانه به اين موضوع ورود کند و واقعيت ها را به مردم بگوبد، زماني که مردم بدانند کشوردر چه فلاکتي بسر مي‌برد قطعا همکاري خواهند کرد. نماينده گيلان در مجلس با اشاره به اين که تنها بايد به 3 دهک آخر يارانه نقدي پرداخت شود گفت: مابقي دهک ها مي توانند در قالب تامين اجتماعي خدمات دريافت کنند. در حال حاضر دهک‌هايي هستند که به دريافت يارانه نقدي هيچ گونه احتياجي ندارند اما اين پول را دريافت مي‌کنند.

جعفرزاده همچنين در رابطه با افزايش قيمت حامل هاي انرژي اظهار داشت: ما ديگر نمي‌توانيم براي حامل‌هاي انرژي يارانه پرداخت کنيم بنابر اين با شيبي ملايم بايد به سمت واقعي شدن قيمت هاي سوخت و حامل‌هاي انرژي حرکت کنيم. وي در پاسخ به اين سوال که چرا در دولت گذشته اين وضعيت پيش بيني و نسبت به آن اقدامي صورت نگرفت گفت: متاسفانه آقاي احمدي نژاد به کار کارشناسي، مشورتي و خرد جمعي اعتقادي نداشت.
 

amir3408

Registered User
تاریخ عضویت
20 ژانویه 2009
نوشته‌ها
3,251
لایک‌ها
1,416
دهنمو باز میکنه ها. خودش ماهی 20 ملیون درامدش هست فکر کرده همه مثه خودشن

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
گزارش فارس از نظرات مخاطبان

حذف یارانه دهک‌های پردرآمد، بیم‌ها و امید‌ها

۷۶ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی برنامه پایش موافقت خود را با حذف یارانه دهک‌های پردرآمد اعلام کردند اما مخاطبان خبرگزاری فارس در نظراتی که برای این خبر ارسال کرده‌اند، دیدگاه‌های مختلفی را مطرح کرده‌ و در حالیکه عموما با این حذف مخالفند، نگرانی‌هایی نیز درباره شناسایی دهک‌ها ابراز کرده‌اند.

13911017000366_PhotoA.jpg




به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سوال نظر سنجی برنامه اقتصادی پایش از شبکه اول سیما این بود که برای استفاده بهینه از منابع سرمایه ای کشور آیا با قطع یارانه دهک های برخوردار و پردرآمد موافقید؟
بیش از 76 درصد از شرکت کننده در نظر سنجی این برنامه با قطع یارانه دهک های بالا موافقت کردند و در مقابل نیز 22 درصد از شرکت کنندگان مخالف این بودند که برای استفاده از منابع سرمایه ای کشور یارانه دهک های برخوردار و پردرآمد حذف شود. بیش از 150 هزار نفر در نظرسنجی یاد شده شرکت کردند.
انتشار این خبر بعد از مشخص شدن نتیجه نظر سنجی این برنامه‌ تلویزیونی در خبرگزاری فارس، آن را به پربحث‌ترین خبر از شب گذشته تا کنون تبدیل کرده است و مخاطبان زیادی دیدگاههای خود را در این زمینه بیان داشته اند.
یکی از مخاطبان در این زمینه نظر داده است که : دولت اعتدال باید هر چه زودتر یارانه دهکهای بالا را حذف کند. آنها به این پولها احتیاجی ندارند و باید خود تقاضا می‌کردند که این پول به آنها داده نشود.
یکی دیگر از مخاطبان می‌گوید: اگر دهک‌هایی که هست واقعی باشد چه اشکالی دارد اما موضوع عدم تشخیص و ناعادلانه بودن دهکهاست.
یکی دیگر از مخاطبان نیز با ابراز نگرانی مشابهی و با اشاره به اعلام دهک‌های بالا در مرحله‌ای از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و سپس منتفی شدن آن طرح، اظهار می‌دارد:‌ بنده که کارمند جزء هستم هم ممکن است در دهک بالا قرار دهند. وقتی نمی‌توانید واقعا دهک‌ها را مشخص کنید کاری نکنید بهتر است.
یکی دیگر از افرادی که دیدگاه خود را درباره این خبر ثبت کرده، نگران است که این نقطه شروعی برای حذف یارانه همه باشد و اظهار می‌دارد:‌ تمام ایرانیان باید به طور مساوی از منافع کشور منتفع شوند.
مخاطب دیگری، نتایج این نظر سنجی را قابل پیش‌بینی می‌دانسته و می‌گوید که مشخص است کسانی که می‌خواهند در قبال حذف یارانه دو دهک، خود یارانه بیشتری دریافت کنند، در این نظر سنجی رای مثبت می‌دهند.
یکی دیگر از مخاطبان می‌گوید: اصلا مگر تعداد این افراد چند نفر است و مبلغ آن چقدر می شود که شما می خواهید رانت درست کنید؟
مخاطب دیگری با طرح این سوال که «چرا باید با مدرک فوق لیسانس بیکار بود؟» تاکید می‌کند: حداقل دولت مانند کشورهای دیگر می‌تواند به ما یارانه و حق بیکاری اختصاص دهد.
مخاطبی که به نام ناشناس نظر خود را درج کرده معتقد است: حذف یارانه دهک اول یعنی فشار بیشتر آنها به نه دهک بعدی؛ از طرفی قشر ناراضی می‌تواند 10 برابر بقیه را ناراضی کند.
یکی دیگر از نظر دهندگان هم تاکید دارد که حقوق و دستمزد اگر با استاندارد جهانی داده شود، مشکلی برای قطع کامل یارانه نیست.
یکی دیگر از مخاطبان حذف یارانه دهک‌های بالا را مثبت ارزیابی می‌کند اما می‌گوید: به دلیل نواقص زیادی که در آمار و اسناد اداری وجود دارد، جدا کردن دهک های بالا، با خطای زیاد همراه خواهد بود. چون مبنای دهک‌بندی‌ها تا به حال خوداظهاری مردم بوده و متاسفانه عدم صحت اظهارات مردم، این آمار را با درصد خطای زیاد مواجه کرده است.
مخاطب دیگری پاسخ این نظر را اینگونه داده است که: «نه اتفاقا خیلی راحت میشود حداقل بیشتر از 10 میلیون نفر را حذف کرد؛ مثلا لیستی شامل کلیه مدیر عاملها و معاونین شرکتهای خصوصی و دولتی، کلیه کارخانه‌دارا و تجار از جمله بازرگانانی که وارد کننده و صادر کننده هستند، بازاریان محترم که عمده فروشند ، پزشکهای متخصص و جراحان...»
فردی که خود را یک کارگر معرفی کرده می‌گوید: موضوع این است که پر درآمدها چطور شناسایی میشوند. من کارگرم اما چون حقوقم معلوم است دفعه قبل در بالاترین خوشه بودم، اما دوستانم که میلیاردرند در ضعیف‌ترین‌ها قرار گرفتند.
همچنین فرد دیگری که کارمند دولت خود را معرفی کرده می‌گوید: من یک کارمند دولت هستم یک بار مالیات از حقوقم کسر می‌شود و بار دوم بعنوان مالیات بر ارزش افزوده کسر می شود؛ فردا اگر هم قرار است دهک‌های بالا را کم کنند دولت چون آمار درآمد کارمندان را دارد ابتدا آنها را حذف می کند.
و سوالی که یکی دیگر از مخاطبان مطرح کرده، این است که : اصلا دهک اول و دوم بر چه اساسی محاسبه می‌شود و شامل چه کسانی است؟
مخاطب دیگری نیز اعتراض خود را به پرداخت یارانه به تمامی دهک‌ها اینطور بیان کرده که: الان یک زرگر هم یارانه می‌گیرد، یه روستایی فقیر هم و هیچ تفاوتی بینشان نیست. اما یکی دیگر از مخاطبان پاسخ او را اینطور داده که :‌ من نه زرگرم نه روستایی فقیر، ولی همه در ثروت و دارایی مملکت شریکند. بهترین راه از اول هم این بود که اصلا یارانه نمی دادند، حقوقها و قیمتها را بین‌المللی می‌کردند.
یکی دیگر از نظر دهندگان نوشته است: ‌دهک پردرآمد در ایران قابل تشخیص نیست. در ادامه فرد دیگری می‌نویسد:‌اگر حقی باشد مال همه است پر درآمد آنهایی هستند که حداقل با توجه به تورم امروزی ماهانه چهار میلیون تومان درآمد دارند.
یکی دیگر از مخاطبان هم می‌گوید:‌یارانه حق همه است بنابراین حذف از دهکهای با درآمد بالا درست نیست. می‌گویند هرکه بامش بیش برفش بیشتر بنابراین آقای نوبخت بداند که با حذف کردن و کم کردن ره بجایی نخواهند برد. فرد دیگری هم در نظری مشابه نوشته است:‌ یارانه ربطی به درآمد شخص ندارد چون حق شهروندی او در قبال ثروت کشور است و باید مساوی داده شود.
یکی دیگر از مخاطبان نوشته که حذف کارمندان از دریافت یارانه اجحاف است و فرد دیگری در ادامه نوشته است:‌وقتی بدلیل نداشتن اطلاعات دقیق، یک بازنشسته فرهنگی به عنوان دهک پردرآمد تلقی شده و یک بازاری به عنوان دهک کم درآمد در نظر گرفته شده است، بهتر است پرداخت یارانه به همه ادامه پیدا کند، مگر اینکه راهکار مناسبی برای شناسایی دقیق تر درآمد افراد مشخص شود. یکی دیگر از مخاطبان هم می‌گوید: دهک پردرآمد من و امثال من کارمند هستیم که در دولت قبل برایمان پیامک قطع یارانه ارسال شد.
مخاطب دیگری هم می‌نویسد: مشکل حذف یارانه خانوارهای پردرآمد نیست، مشکل در شناسایی این افراد است. خوشه بندی نشان داد دولت در شناسایی این گروه ابزار کارآمدی ندارد، این مطلب در دریافت مالیات هم کاملا مشخص است. **** مالیاتی قادر به جلوگیری از فرار مالیاتی اقشار پردرآمد نمی شود، افرادی که پاداش ، وام‌های کم بهره ، درآمد‌های غیرمستقیم شان سر به فلک می‌زند بوسیله **** ناکارآمد اداری چگونه شناسایی می‌شوند.
یکی دیگر از مخاطبان هم نظر متفاوتی دارد و می‌گوید:‌مطمئن باشید با افزایش یارانه بیکاران، تن پروری و آمار بیکاری در کشور افزایش خواهد یافت.
فرد دیگری با حمایت از این طرح نوشته است: دراین صورت عدالت برقرار می‌گردد. ماهانه 455000 تومان برای یک فرد پردرآمد رقمی نیست و هیچگونه تأثیری درزندگی‌اش ندارد . با این حال یکی دیگر مخاطبان نوشته است:‌ خدمت دوستان محترم و دولت تدبیر و امید عرض می کنم: هر ایرانی جدا از غنی و فقیر بودن خود، حق دارد از منابع طبیعی و امکانات کشور استفاده کند. آیا مشکل ما همان 45 هزارتومان اقشار پر درآمد است؟ یا مشکل اصلی ما فرار مالیاتی آقشار پر درآمد و عدم شفافیت میزان درآمد آنها است.
نظر یکی دیگر از افراد این است: کسی که در تهران ماهانه دو میلیون تومان درآمد دارد، مانند کسی است که در شهر کوچک با درآمد پانصد هزار تومان زندگی می کند، در صورتی که ممکن است اولی در دهک دهم و دومی در دهک پنجم باشد، به ویژه آن که فشار هدفمندی بیشتر بر دوش اولی بوده است. بنابراین به نظر من حذف سه دهک یک ظلم مضاعف است. به نظر می‌رسد تنها 5 درصد مردم استحقاق دریافت یارانه را ندارند که آن هم قابل شناسایی نیست. ضمن آن که خطای 5 درصد قابل اغماض است.
به اعتقاد یکی دیگر از مخاطبان، اگربخواهیم عدالت رعایت شود باید با خواست خود ثروتمندان یارانه شان قطع وبه دهک ‌ای پایین برسد، امیدوارم همه توانگران جامعه که احتیاجی به این یارانه ندارند، خودشان تقاضای این کار را بدهند.
به گفته یکی دیگر از مخاطبان، مشکل بر سر تشخیص این دهک‌های پردرآمد است. این مخاطب معتقد است که با این کار کم کم مقدمه برداشتن یارانه‌ها صورت می‌گیرد.
یک مخاطب دیگر گرچه، فرض اینکه دهک‌ها به درستی تقسیم شود را فرض محال می‌داند اما می‌گوید:‌ به نظرم حذف یارانه دهک‌های بالا در واقع تقسیم مساوی ثروت کشور بین مردم هست. فراموش نکنیم که هنوز قیمت انرژی در کشور ما پایین تر از دنیا است. کسی که خانه بزرگتری دارد، چند دستگاه اتومبیل دارد و... در واقع از ثروت کشور بیشتر بهره‌مند می‌شود، بنابراین بهره‌مندی مساوی از بیت المال با حذف یارانه دهک های بالا به دست میاد.هرچند بهترین کار حذف سوبسید کالاها و متقابلا افزایش حقوق مردم در سطح بین المللی است.
بر اساس این گزارش حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد از برنامه هایی بود که دولت یازدهم همزمان با انتخاب شدن بر آن تاکید کرد.محمدباقر نوبخت در تشریح برنامه های اقتصادی دولت با بیان این‌که قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها با شکل فعلی ادامه می‌یابد و دولت یازدهم قصد دارد به برخی دهک‌ها یارانه کالایی بدهد، اظهار کرد: طبق ماده 7 قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها دولت مجاز است حداکثر تا 50 درصد از درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به نسبت درآمد خانوارها بین سرپرست خانوار تقسیم کند.
وی با بیان این‌که متاسفانه دولت در مرحله اول اجرای این قانون به کلیه دهک‌ها یارانه یکسان پرداخت کرد، افزود: در واقع تعدادی از دهک‌های پر درآمد که به این یارانه نیاز نداشتند نیز این مبلغ را دریافت کردند.
وی با اشاره به این‌که 3.5 میلیون بیکار معادل نیم درصد یک دهک جامعه را به خود اختصاص می‌دهد، خاطرنشان کرد: اگر دو دهک ثروتمند را از دریافت یارانه حذف کنیم می توانیم یارانه این 3.5 میلیون نفر را چهار برابر کنیم.
این موضوع بعد از استقرار دولت یازدهم نیز از سوی دولتمردان و شخص رئیس جمهور مطرح شد.
انتهای پیام/آ
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
فارس گزارش می‌دهد
عدم نیاز به واردات بنزین با اجرای فاز ۲ هدفمندی/ راهبردهای مقداری - قیمتی مصرف

با وجود افزایش مصرف بنزین در کشور، در صورتی که دولت قیمت بنزین آزاد را افزایش دهد، درآمدهای حاصل از فروش بنزین را در حسابی جداگانه جمع و این منابع را به صورت مستقیم برای ارتقای حمل‌و‌نقل عمومی هزینه کند، مصرف بنزین کاهش می‌یابد و نیاز به واردات بنزین از بین می‌رود.

13920609000025_PhotoA.jpg




در هفته‌های گذشته و با افزایش سفرهای تابستانی تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید، مصرف بنزین کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده و به رقم بی‌سابقه 75 میلیون لیتر در روز رسیده است. با وجود افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور، توقف در اجرای گام دوم هدفمند کردن یارانه‌ها باعث رشد مصرف انواع حامل‌های انرژی از جمله بنزین شده است. در نتیجه برای پاسخگویی به نیاز داخل و با وجود آن که در بودجه سال جاری رقمی برای واردات بنزین در نظر گرفته نشده است،‌ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قصد دارد مقداری بنزین سوپر وارد کند.
نمودار مصرف بنزین از 84 تا 92 و تاثیر عدم اجرای فاز دوم هدفمندی
13920627000522_PhotoL.jpg









این در حالی است که مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون بودجه سال 92 کل کشور، امکان افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های انرژی را فراهم کرد و در حکم جداگانه‌ای نیز افزایش قیمت 5 درصدی هر لیتر فرآورده‌های نفتی را برای توسعه خطوط انتقال نفت و گاز به تصویب رساند.
در نتیجه امکان اجرای گام دوم هدفمند کردن یارانه‌ها برای دولت فراهم است و در صورت مدیریت مناسب مصرف این سوخت، نیاز به واردات بنزین از بین می‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از دلایل اصلی کنترل مصرف بنزین کشور در سال‌های گذشته استفاده از راهبرد کنترل قیمتی- مقداری به جای سیاست‌های افزایش قیمت بوده است. اصلی‌ترین محور در راهبرد قیمتی- مقداری، اختصاص سهمیه مشخص با تعرفه نیمه یارانه‌ای به مصرف‌کنندگان و افزایش قیمت بنزین آزاد است و در ادامه اقدامات اجرایی آن ارایه می‌شود: 1- اختصاص سهمیه ماهانه 60 لیتر بنزین به هر خانوار و نه هر وسیله نقلیه بر اساس بانک اطلاعاتی بدست آمده پس از هدفمند کردن یارانه‌ها، می‌توان سهمیه 60 لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای را به هر خانواده به جای هر وسیله نقلیه اختصاص داد. با این کار توزیع یارانه بنزین میان خانوارهای دارای وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتور سیکلت برابر و عادلانه شده و به خانوارهایی که بیش از یک وسیله نقلیه دارند، سهمیه و یارانه اضافه‌ای اختصاص نمی‌یابد. همچنین دولت با تخصیص ماهانه مبلغ ما‌به‌التفاوت قیمت بنزین نیمه‌یارانه‌ای با قیمت بنزین آزاد به خانوارهای فاقد وسیله نقلیه، یارانه بنزین خودروهای شخصی را به صورت کاملا عادلانه در تمامی خانوارها اعم از این که وسیله نقلیه داشته باشند یا نداشته باشند، هدفمند می‌کند. در این صورت کمک هزینه پرداخت شده به خانوارهایی که وسیله نقلیه شخصی ندارند می‌تواند هزینه‌های ناشی از افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل را برای این خانوارها جبران کند. 2- افزایش قیمت بنزین معمولی آزاد به 2000 تومان در گام دوم باید قیمت بنزین آزاد از 700 تومان به 2000 تومان که معادل قیمت آن در فوب خلیج فارس است، افزایش یابد. با این کار مصرف‌کنندگان بنزین آزاد، هزینه واقعی تولید آن در داخل کشور را پرداخت می‌کنند و از اختصاص یارانه بیشتر به افرادی که بیش از این سهمیه مصرف می‌کنند، جلوگیری می‌شود. به علاوه با اجرای این پیشنهاد درآمد دولت از فروش بنزین در داخل کشور به دو برابر میزان کنونی افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه لازم است برای برقراری عدالت بین خانوارهای دارای وسیله نقلیه و خانوارهایی که وسیله نقلیه ندارند، مبلغ 96 هزار تومان(معادل تفاوت قیمت 60 لیتر بنزین یارانه ای 400 تومانی با 60 لیتر بنزین آزاد) به حساب خانوارهای فاقد وسیله نقلیه واریز شود. 3- استفاده از اثر جانشینی گاز برای خودروهای عمومی مقایسه ارزش اقتصادی گاز طبیعی و بنزین نشان می‌دهد که در ارزش حرارتی برابر، قیمت گاز صادراتی کمتر از نصف قیمت بنزین فوب خلیج فارس است و با توجه به ذخایر سرشار گاز طبیعی کشور و وجود ظرفیت مازاد تولید آن در روزهای غیرسرد سال ضروری است نسبت به افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت کشور اقدام شود. با وجود افزایش 19 برابری مصرف گاز طبیعی در بخش حمل‌ونقل طی 8 سال گذشته، به علت کمبود جایگاه‌های سی.ان.جی. این حامل انرژی هنوز نتوانسته است حجم خود را به 30 درصد مصرف بنزین کشور برساند. بررسی وضعیت مصرف سی.ان.جی. در دنیا نشان می‌دهد هر جایگاه به طور متوسط 800 خودرو را پوشش می‌دهد. این در حالی است که در ایران هر جایگاه 1600 خودرو را پوشش می‌دهد که دو برابر متوسط جهانی است. کمبود جایگاه‌های سی.ان.جی اصلی‌ترین عاملی است که استفاده از گاز را در حمل‌ونقل کشور محدود می‌کند. بنابراین برای تامین جایگاه‌های مورد نیاز لازم است حداقل 2000 جایگاه جدید با اولویت شهرهای بزرگ که هم تعداد خودرو و هم آلودگی بیشتری دارند،‌ مورد بهره برداری قرار گیرد.
13920627000524_PhotoL.jpg
تعداد خودروهایی که یک جایگاه سی ان جی پوشش می‌دهد








همچنین ضروری است نسبت به اصلاح سهمیه خودروهای عمومی بر اساس موارد زیر اقدام شود:
الف- تاکسی‌ها: تا زمان رسیدن تعداد جایگاه‌هایCNG به تعداد مورد نیاز، ضروری است تمامی جایگاه‌های CNG در شهرهای بزرگ به صورت ویژه تاکسی در اختیار این وسایل نقلیه عمومی قرار گیرد و در عین حال سهمیه بنزین تاکسی‌ها به 60 لیتر در ماه کاهش یابد. ب- وانت‌بارها: از آن جا که درصد قابل توجهی از مالکان وانت‌بارها صاحب مشاغل آزاد هستند، اختصاص سهمیه بنزین به این گروه نمی‌تواند به صورت هدفمند به فعالان این بخش صورت گیرد. همچنین برخی از مالکان وانت‌بارها انگیزه کمی در دوگانه‌سوز کردن وسیله نقلیه خود دارند،از طرفی گاز طبیعی بر خلاف بنزین قابلیت جابجایی ندارد و سوء استفاده‌ای از آن صورت نمی‌گیرد با فراهم کردن امکان استفاده وانت‌بارها از جایگاه‌های عرضه CNG به صورت اختصاصی مشابه تاکسی‌ها در شهرهای بزرگ و کاهش سهمیه بنزین تمامی وانت‌بارها به 60 لیتر، سوء استفاده از سهمیه اختصاصی بنزین آن‌ها از بین رفته و انگیزه دوگانه‌سوز کردن این خودروها افزایش می‌یابد. همچنین قابل توجه است که بازده موتورهای احتراق داخلی وسایل نقلیه پایه گازوئیل‌سوز، پایه گازسوز و بنزین‌سوز به ترتیب 40، 35 و 30 درصد است،بنابراین مناسب است نسبت به گازسوز کردن وانت‌بارها در کوتاه‌مدت و جایگزین کردن آنها با موتورهای گازوئیل‌سوز در میان‌مدت اقدام شود. ج- آژانس‌های مسافربری و ماشین‌های آموزش رانندگی: از آنجا که کارکرد آژانس‌های مسافربری و ماشین‌های آموزش رانندگی به منزله کارکرد بخش خصوصی و نه بخش عمومی است و از طرفی آژانس‌های متعددی در سطح شهر بدون دریافت سهمیه بنزین یارانه‌ای به فعالیت می‌پردازند، ضروری است سهمیه این بخش حذف گردد. حذف سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای مازاد این خودروها به افزایش عدالت و شفافیت در بازار منجر شده و فشار هزینه‌های بخش خصوصی از عموم مردم برداشته می‌شود. 4- جمع بندی دولت با اجرای این راهبرد علاوه بر کنترل مصرف بنزین،‌ درآمدی نزدیک به دو برابر میزان کنونی کسب می‌کند؛ زیرا با فرض مصرف روزانه 45 میلیون لیتر بنزین نیمه‌یارانه‌ای و 20 میلیون لیتر بنزین آزاد، درآمد سالیانه دولت به 21 هزار میلیارد تومان می‌رسد. اتخاذ راهبرد قیمتی ـ مقداری می‌تواند منافع بیشتری را از نظر «عدالت در تخصیص یارانه بنزین»، «ایجاد انتظارات تورمی و تورم»، «کاهش مصرف و صرفه جویی» نسبت به افزایش قیمت انواع بنزین تامین کند. با توجه به اختصاص سهمیه‌های کنونی و افزایش قیمت بنزین مازاد بر الگوی مصرف،‌ کاهش مصرف هر لیتر بنزین در داخل کشور این امکان را برای دولت فراهم می‌کند که بنزین تولید شده را صادر کند و ارز حاصل از آن را به نرخ مبادلاتی 2500 تومان در داخل کشور به فروش برساند. به علاوه تجمیع درآمدهای حاصل از فروش حامل‌های انرژی در گام اول هدفمند کردن یارانه‌ها مانع از پرداخت به موقع و متناسب به هر یک از بخش‌های مصرف‌کننده انرژی کشور از جمله حمل‌و‌نقل، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع انرژی‌بر برای ارتقا و کاهش شدت مصرف انرژی شده است. بنابر این در این مرحله از اجرای این قانون، ضروری است منابع حاصل از فروش بنزین به حسابی خاص و جدا از دیگر حامل‌های انرژی واریز شود تا منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به صورت مستقیم برای ارتقای سطح حمل‌ونقل عمومی هزینه شود. جدول مقایسه درآمد دولت در راهبرد قیمتی- مقداری با شرایط کنونی
حالت کنونی سناریوی پیشنهادی
قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای 400 400
قیمت بنزین آزاد 700 2000
درآمد سالانه دولت(میلیارد تومان) 11،680 21،170
سجاد حسین نیا- کارشناس ارشد مرکز مطالعات راهبردی انرژی دانشگاه تهران انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


نسبت به تابستان پارسال رخ داد
رشد نیم میلیارد لیتری مصرف بنزین در تابستان امسال:wacko:

در تابستان سال جاری بیش از ۶ میلیارد لیتر بنزین در کشور مصرف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیم میلیارد لیتر رشد داشت.

13910428000230_PhotoA.jpg





به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اتمام فصل تابستان و بازگشایی مدارس این انتظار می رود که مصرف بنزین کاهش یابد به طوری که روند مصرف فزاینده در این روزها متوقف شده و روند نزولی مصرف درحال آغاز شدن است. براساس آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با آغاز فصل سفر میزان مصرف بنزین از 65 میلیون لیتر در روز به حدود 69 میلیون لیتر رسید. با آغاز ماه رمضان مصرف بنزین کاهش اندکی پیدا کرد اما از مرداد ماه تا پایان شهریورماه به طور میانگین روزانه حدود 74 تا 75 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است. بنابر آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در تیرماه سال جاری دو میلیارد و ١٢٣ میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر و در مرداد ماه به دلیل ماه مبارک رمضان و کاهش مسافرت های بین شهری مصرف بنزین با اندکی کاهش به دو میلیارد و ١١٤ میلیون و ٢٠٠ هزار لیتر رسید. در سومین ماه تابستان نیز میزان مصرف بنزین افزایش یافت به طوری که به دو میلیارد و ٢٩٧ میلیون و یکصد هزار لیتر رسید. آمارهای شرکت ملی پخش نشان می دهد مصرف بنزین در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه گذشته نزدیک به نیم میلیارد لیتر رشد داشته است. انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزارت نفت با توجه به منابع مالی و سرعت بخشیدن به اهداف خود تسهیلات را به فازهای اولویت دار اختصاص می‌دهد، زیرا زمان‌بندی و هدایت امور در اولویت کاری وی است؛ اما در عین حال دغدغه پیمانکاران دیگر فازها هم از نظر دور نمی‌ماند.

کمیسیون انرژی مسئله نحوه اختصاص بودجه به پیمانکاران فازهای خارج از اولویت وزارت نفت را مطرح می‌کند.

روبرت بگلریان نماینده ارامنه جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی و مشکلات پیش روی پیمانکاران دیگر فازها به جلسه روز گذشته کمیسیون با معاونت وزارت نفت اشاره و اظهار داشت: طبق برآوردهای جلسه دیروز اولویت دادن وزارت خانه به فازهای 12،15،16،17و18 به این معنا نیست که دیگر فازها تعطیل شود یا مدنظر قرار نگیرد.

این عضو کمیسیون انرژی افزود: قطعا فاز 12 یکی از فازهای مهم و در حد سه فاز معمولی ارزش دارد و تاکنون نیز 97 درصد کار پیشرفت داشته اما فازهای دیگر نیز در نتیجه بخشی پروژه‌های نفت و گاز تاثیر ویژه‌ای دارند.

به گزارش ایلنا، وی توضیح داد: وزارت نفت با توجه به منابع مالی و سرعت بخشیدن به اهداف خود تسهیلات را به فازهای اولویت دار اختصاص می‌دهد، زیرا زمان‌بندی و هدایت امور در اولویت کاری وی است؛ اما در عین حال دغدغه پیمانکاران دیگر فازها هم از نظر دور نمی‌ماند.

وی در ادامه به روند کاری دولت گذشته در فازهای پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: گمان بر این بود که دولت گذشته پراکنده کاری کرده و در اختصاص بودجه به فازهای مختلف شفاف عمل نکرده و توزیع مالی هم به‌درستی صورت نگرفته اما طبق محاسبات اینگونه نبوده است.

بگلریان خاطرنشان کرد: کمیسیون و وزارت به پیمانکاران اطمینان خاطر را می‌دهند که با توجه به لزوم بهره‌برداری بهینه از میادین و سفره‌های گاز و نفت تخصیص بودجه به غیر فازهای اولویت‌دار را صفر نمی‌کند.

وی یادآور شد: کمیسیون در جلسه روز یکشنبه مسئله نحوه اختصاص بودجه به پیمانکاران فازهای خارج از اولویت وزارت نفت را مطرح می‌کند.

این نماینده مجلس در خصوص قیمت بنزین نیز گفت: کمیسیون و دولت هنوز به جمع‌بندی واحدی نرسیده‌اند اما آنگونه که پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد.

وی گفت: طبق گمانه‌زنی‌ها قیمت بنزین برای سال آینده با توجه به منابع مالی و در نظر گرفتن تفاوت‌های منطقه‌ای افزایش می یابد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
فارس گزارش می‌دهد
یارانه نقدی چگونه تامین می‌شود؟:wacko:

در ماه‌های گذشته اخبار متعددی درباره کسری بودجه دولت به نقل از مقامات ارشد قوه مجریه منتشر شده است. حال سؤال اینجاست که در این شرایط دولت چه تدابیری به منظور تأمین اعتبار یارانه نقدی اتخاذ کرده است.

13900718150649_PhotoA.jpg




به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس پرداخت یارانه نقدی یکی از مشکلات اقتصادی این روزهای دولت یازدهم است به طوری که پس از روی کارآمدن دولت، سناریوهای مختلفی به منظور تامین یمنابع لازم برای این منظور مورد بررسی قرار گرفت. کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت برای آنکه بتواند یارانه نقدی ماه های آتی را تامین کند باید چند کار را انجام دهد که مهمترین این اقدامات حذف دهک های بالا و پرداخت یارانه به دهک های پایین و از طرفی نیز افزایش قیمت برخی از حامل های انرژی است. هم اکنون که در گام اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به سر می بریم و دولت به هر نفر 45 هزارو 500 تومان پرداخت می کند مشکلاتی برای تامین این مبلغ وجود دارد به طوری که بدون اجرای راه کارهایی که گفته شد دولت چاره ای ندارد به جز آنکه دست به دامان وزارتخانه‌ها شود. بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد که یارانه نقدی شهریورماه که به حساب سرپرست خانوارها واریز شد از بودجه شرکت ملی نفت تامین شد به طوری که بخش اعظمی از 2500 میلیارد تومان یارانه نقدی شهریور ماه پول پیمانکاران شرکت نفت‌وگاز پارس و مابقی نیز از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی بود. اتفاقی که منجر به تهدید وزیر نفت به استعفا از دولت شد؛ در حالی که وی پیش از آن در برنامه‌ای تلویزیونی بر تأمین یارانه نقدی شهریور ماه از منابع وزارتخانه متبوعش تأکید کرده بود.
براساس این گزارش علی ربیعی چندی پیش در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مازندران از تهدید بیژن نامدار زنگنه به استعفا از وزارت نفت به دلیل پرداخت پول یارانه ها از بودجه وزارت نفت خبرداده بود.
این گزارش اضافه می کند: همچنین شنیده‌ها حاکیست که مقرر شده است بخش اعظمی از یارانه نقدی مهرماه توسط وزارت نیرو و تنها 20 تا 25 درصد از این یارانه از وزارت نفت تامین شود.

فارس در سال 91 در گزارشی با عنوان «نفت چگونه از منابع خود محروم ماند» یادآور شد: بر اساس محاسبات نهادهای پژوهشی رسمی در کشور، به نظر می‌رسد در حساب‌های دولتی، قیمت نفت خوراک ورودی پالایشگاه‌ها عملا 7 دلار محاسبه می‌شود، اگرچه چنین چیزی به صورت رسمی هرگز اعلام نشده است، اما مابه‌التفاوت معنادار این قیمت 7 دلاری با قیمت فوب کجا می‌رود؟
واقعیت آن است، این رقم که رقم کلانی محسوب می‌شود، بر اساس قانون بودجه ـ یعنی به صورت کاملا قانونی - به حساب هدفمندی یارانه‌ها واریز شده و صرف پرداخت یارانه نقدی می‌شود. به همین دلیل دولت برخلاف سال گذشته، در سال جاری مشکل چندانی برای پرداخت یارانه‌های نقدی براساس قانون هدفمندی نخواهد داشت، اما این هزینه از جیب چه کسی پرداخت می‌شود؟ آیا منابع مالی جدیدی برای کشور آن هم در شرایط تحریم خلق شده است؟ سؤال بهتر آن است که بر چه اساسی چنین ادعایی مطرح می‌شود و اصولا این رقم قریب به 7 دلاری چگونه محاسبه شده است؟ بر اساس این گزارش به نظر می رسد تامین بخشی از یارانه نقدی از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی مسبوق به سابقه بوده است، اما برداشت از پول پیمانکاران نفت و گاز پارس اتفاق جدیدی است. انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
احمد توکلی خبر داد؛پیشنهاد جدید نمایندگان برای حذف یارانه ۳ دهک ثروتمند/ یارانه چه کسانی قطع خواهد‌شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از پیشنهادی دراین کمیسیون برای حذف ۳ دهک از یارانه بگیران در اصلاح لایحه بودجه ۹۲ برای اجرا در ۶ ماه دوم سال خبر داد و راهکارهایی برای شناسایی مشمولان این سه دهک ارائه کرد.

احمد توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بررسی لایحه اصلاح بودجه ۹۲ در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد در این کمیسیون پیشنهادی مبنی بر تجدید نظر در پرداخت یارانه نقدی به گروه های درآمدی بالا مطرح است.

وی با تاکید بر ضرورت حذف دهک های بالا از دریافت یارانه نقدی به دلیل کمبود منابع قابل پرداخت برای یارانه نقدی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نحوه پرداخت یارانه کاملاً ناعادلانه و غیرهدفمند است و در عین حال نباید با چاپ اسکناس منابع یارانه نقدی تامین شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت قبل مدعی بود که قدرت تفکیک فقرا را از اغنیا ندارد در حالی که این حرف نه با احکام اسلام سازگار است و نه با تجربه بشری.

وی افزود: از صدر اسلام تا کنون خمس و زکات به اهل آن و مردم فقیر بدون مشکل پرداخت می شده و شناسایی فقرا نیز در جوامع اسلامی هیچ مشکلی نداشته است.

توکلی درباره تجربه دیگر کشورها در پرداخت یارانه نقدی نیز توضیح داد: از نظر تجربه بشری نیز همه کشورهایی که پرداخت مستقیم انتقالی برای کاهش نابرابری دارند مستحقان این پرداخت را نیز به سادگی شناسایی می کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در یک مطالعه که بانک جهانی درباره ۲۰ کشوری که حذف یارانه پنهان انرژی را در دستور کار قرار داده اند از جمله ایران انجام داده و در ژانویه ۲۰۱۳ (دی ماه سال گذشته) نتایج آن را منتشر کرده آمده است در ۱۸ کشور پرداخت نقدی و غیرنقدی تنها به مستحقان و دهک های پایین جامعه انجام می گیرد و تنها ایران است که به طور سرانه و مساوی به همه مردم یارانه می دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه باتاکید بر اینکه لزومی ندارد که این روش ناعادلانه و صد در صد غیرهدفمند و معارض هدف اصلی طرح را ادامه دهیم، گفت: من معتقدم دولت جدید هم می خواهد و هم می تواند این روش را اصلاح کند.

نماینده تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که طبق پیشنهاد شما چه اقشاری از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف می شوند و انتخاب آنها به چه شیوه ای ممکن است؟ توضیح داد: به عنوان مثال دولت می تواند تمام مودیان مالیاتی که از یک مبلغ به بالا مالیات پرداخت می کنند یا تمام مدیران دولتی که از مبلغ مشخصی بیشتر حقوق می گیرند یا تمام افرادی که خودروهای شخصی گرانقیمت دارند همچنین صاحبان سرمایه کلان در بخش های خصوصی را از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف کند.

وی خاطرنشان کرد: کسر ۳۰ درصد از یارانه بگیران و به عبارتی ۳ دهک بالای جامعه امکان پذیر است و این پیشنهاد در کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی لایحه بودجه مطرح خواهد ش
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در پاسخ به فارس:
تغییر قیمت حامل‌های انرژی در دست بررسی سازمان هدفمندی است

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در پاسخ به فارس از تغییر نرخ حامل‌های انرژی پس از مباحث کارشناسی در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد.

13920609000025_PhotoA.jpg




شاپور محمدی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بورس انرژی در پاسخ به خبرنگار اقتصادی فارس که درباره زمان و چگونگی تغییر نرخ حامل های پرسید، گفت: سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها مباحث مربوط به بررسی تغییر حامل های انرژی را کارشناسی کرده و در خصوص این که قیمت حامل‌ها افزایش یابد این سازمان باید تصمیم گیری کند. وی ادامه داد: درباره تعیین نر‌خ‌ها در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد تصمیم‌نهایی اتخاذ می‌شود اما این موضوع منوط به اعلام سازمان هدفمندی‌یارانه درباره اثرات این تصمیم در جامعه است. انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]در جمع خبرنگاران؛
[/h][h=1] توکلی: مجلس حذف یارانه‌ی دهک‌های بالا را قبول می‌کند/ شناسایی دهک‌های بالا امکان‌پذیر است

[/h]




یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه احتمالا مجلس پیشنهاد حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی را قبول می‌کند گفت که شناسایی این دهک‌ها امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، احمد توکلی در حاشیه‌ جلسه‌ی علنی صبح امروز (یک شنبه) مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هدفمندی یارانه‌ها، هدفمند یعنی غیرسرانه و غیر برابر، اما در کاری که ما انجام می‌دهیم بی‌عدالتی وجود دارد، یکی این که به غنی و فقیر یکسان می‌دهیم و بی‌عدالتی دیگر این است که چون منابع کافی نداریم نصف پولی که به مردم پرداخت می‌کنیم از طریق شرکتهای دولتی و خود دولت به بانک مرکزی تحمیل می‌شود.

وی گفت: بانک مرکزی اسکناس چاپ می‌کند که با این کار پول پرقدرت زیاد می‌شود و نقدینگی و در نتیجه تورم افزایش پیدا می‌کند که این تورم به دهک‌های پایین جامعه بیش از دهک‌های بالا فشار می‌آورد، پس اقتصاد را مختل می‌کند و تورمی ایجاد می‌کند که باعث تشدید رکود و کاهش نرخ رشد می‌شود، یعنی ما با دست خودمان بیشتر در باتلاق رکود تورمی فرو می‌رویم.

نماینده مردم تهران در مجلس یاد آور شد: اینکه گفته می‌شود شناسایی دهک‌های بالای درآمدی مقدور نیست نمی‌تواند قابل قبول باشد، البته دولت قبل این را می‌گفت، از صدر اسلام تاکنون مسلمانان به اهلش زکات می‌دهند پس عملا شناخت مستحق امکان پذیر است که خداوند این دستور را داده است.

توکلی اضافه کرد: از نظر تجربه‌ی بشری هم کشورهای اروپایی به بیکاران یارانه نقدی می‌دهند و آنها را شناسایی می‌کند پس چطور می‌گویند که شناسایی برخی دهک‌ها امکان پذیر نیست در حالی که گردش مالی صاحبان حسابهای بانکی، نام مودیان مالی و صاحبان خودروهای لوکس مشخص هستند و از این ملاک می‌توان استفاده کرد.

توکلی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از جلسه‌ی دیروز (شنبه) کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: من فکر می‌کنم مجلس پیشنهاد حذف یارانه‌ی دهک‌های بالای درآمدی را قبول می‌کند، البته این یکی از مشکلات است، باید فعلا یارانه را هدفمند کنیم گرچه مشکلات دیگری هم است که باید حل شود.

وی با بیان این که دولت برای حذف یارانه‌ی دهک‌های بالا ابراز تمایل کرده گفت که اگر نیازی باشد در این رابطه جلسه‌ای با دولت برگزار می‌شود.

انتهای پیام
 

mahdips3

Registered User
تاریخ عضویت
5 ژوئن 2010
نوشته‌ها
1,194
لایک‌ها
121
محل سکونت
تبریز-ایران
م.ا هم اولش گفت که هدف از یارانه و.. چی هست.الان دیدیم هدف چی بوده و به کجا رسیدیم. الان هم طرح مجلس حذف یارانه افراد ثروتمند نیست ، چون با روش اینها ،شناسایی دقیق غیرممکن است ، مگر چقدر افراد با درآمد بالای 2-3 میلیون داریم که می خواهند در حدود 22میلیون نفر رو حذف بکنند.بلکه همانطور که امروز توکلی اعلام کرد ، شناسایی کارمندان با حقوق بالای 2 میلیون و حذف یارانه آنها در اولویت هست. خیلی از افرادی رو شخصا می شناسم(چون ثبت نام برای یارانه رو من براشون انجام دادم) که با دارا بودن درآمد بالای 3-4 میلیون در ماه ، چندین مغازه در بهترین نقطه شهر و... در خوشه و دهک پایین قرار گرفته بودند ولی در مقابل افرادی رو هم می شناسم که با حقوق 1 میلیون در ماه جزو خوشه و دهک های بالا قرار گرفته بود. این عین ع.د.ا.ل.ت است:wacko::p;):D در نهایت مبلغ یارانه برای خیلی از ما ، مبلغ قابل توجهی به حساب نمی آید ولی باید به فکر افراد دیگر جامعه هم بود! بهتر است در مرحله نخست ، تمامی وزرا ، معاونان وزیر ، نمایندگان ، استانداران ،مدیران کل و رئیس .... یارانه شان حذف و به حساب هایشان دقیقا رسیدگی شود تا مشخص شود از درآمد آنها چه مقدار و از چه طریقی است. مگر درآمد یک نماینده مجلس مشخص است که به این راحتی درآمد سایر افراد جامعه را بتوان مشخص کرد.مخصوصا افرادی با شغل آزاددددددددددددددددد!
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، حذف سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه را موجب کمک به تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز دولت دانست.
به گزارش مهر، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه یک شنبه شب شبکه دوم سیما با اشاره به گذشت یک ماه از زمان تقدیم لایحه اصلاح بودجه از سوی دولت، گفت: از همان هفته اول بررسی لایحه در دستور کمیته اقتصادی کمیسیون قرار گرفت.
وی افزود: دو مسئله مورد توجه در لایحه یکی برداشت از صندوق توسعه ملی به شکل کاهش واریز از 26 به 20 درصد و دیگری کاهش سقف واگذاری ها از 37 هزار میلیارد تومان به 5000 میلیارد تومان است،‌ البته جای هدفمند کردن یارانه ها در آن خالی است.
قادری تصریح کرد: با توجه به اعلام دولت مبنی بر عدم تمایل به افزایش قیمتها، این سئوال مطرح می شود که اگر دولت نخواهد بهای حامل‌های انرژی را زیاد کند، بخشی از منابع هدفمندی یارانه ها از چه محلی تامین خواهد شد.
وی گفت: تامین این منابع از محل درآمدهای مربوط به آب، برق و گاز هم منجر به مشکلات جدی و ناتوانی این دستگاه ها از انجام تعهدات خود می شود. از این رو، در نهایت دولت اعلام کرد که کارگروه هایی را مامور بررسی وضع کرده است.
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در این کمیته پیشنهادی مبنی بر شناسایی دستکم سه دهک بالای درآمدی و حذف یارانه آنها مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.
وی افزود: 75 میلیون نفر در کشور یارانه می گیرند که به مرور هم تعداد آنها اضافه می شود. از طرف دیگر، بین منابع و مصارف توازنی برقرار نیست و این روند مشکلات جدی ایجاد خود کرد.
قادری گفت: هدف از هدفمندی یارانه ها، ایجاد عدالت اجتماعی و رساندن قیمت های موجود به قیمت‌های واقعی بوده است اما اشکالات به وجود آمده موجب شد تا تورمی بالای 10 درصد مازاد بر تورم قبلی داشته باشد که خود تورم هزینه در بخش های تولیدی را به همراه داشت.
وی افزود: مشکلات تحریم و مدیریت اقتصادی در کشور تورم را افزایش داد به گونه ای که آخرین آمار تورم نقطه به نقطه مربوط به شهریور امسال حدود 40 درصد اعلام شده است که نرخ تورم سالانه را قطعا به حدود 35 یا 36 درصد می رساند.
قادری تصریح کرد: دولت معتقد است اعمال مصوبه افزایش 38 درصدی حامل‌های انرژی برای تامین کسری بودجه موجب تشدید تورم می شود در حالی که اولویت دولت کاهش تورم است، البته بحثی که داشتیم، مبنی بر این بود که برخی حامل‌های انرژی مثل بنزین، امکان افزایش 20 درصدی را دارد.
این نماینده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی راهکار فروش اوراق مشارکت را هم دارای مشکلاتی دانست و گفت: ما در بودجه 5000 میلیارد تومان درآمد از این راه پیش بینی کرده بودیم ولی با توجه به سود 20 درصد‌، این اوراق مشتری نخواهد داشت،‌ مگر آن که سود اضافه شود یا با پایین آوردن سقف، از این امکان صرف نظر شود.
وی افزود: اسناد خزانه اسلامی، محل دیگری برای تامین درآمد برای دولت است تا بتواند مطالبات پیمانکاران را پرداخت کند.
قادری، حذف واگذاری اموال و دارایی ها را از موارد درخواستی دولت برای حذف ذکر کرد و گفت: خیلی از دستگاه های ما اموال و دارایی های اضافی دارند که می توانند برای تامین بخشی از هزینه های مورد نیاز خود به فروش برسانند.
وی افزود: فروش اوراق سلف نفت برای برخی وزارتخانه ها مثل وزارت نفت یا برخی ابزارهای جدید می تواند به بحث مشارکت دولت با بخش های غیردولتی کمک کند.
قادری تصریح کرد:‌ متقاضیانی داریم که حاضرند برخی بیمارستان‌های دولتی، برخی ورزشگاه ها یا حتی سدها را خریداری کنند و به این شکل می توان بخشی از منابع را تامین کرد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
تسنیم: با اعلام اینکه کارگروه ویژه ای برای حذف یارانه نقدی 3 دهک پردرآمد در دولت تشکیل شده است، افزود: این موضوع هم اکنون در کارگروه ویژه دولت مطرح و در حال بررسی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد، قرار است امشب ستاد ویژه ای که به همین منظور تشکیل شده است جلسه ای را با نمایندگان مجلس ترتیب دهد و درباره حذف یارانه 3 دهک پردرآمد تصمیم نهایی را اتخاذ کند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]رییس کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد
[/h]
[h=1] در حذف دهک‌های پردرآمد دولت را همراهی می‌کنیم

[/h]





رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این‌که وزیر اقتصاد به حذف بخشی از دهک‌های پردرآمد از بحث هدفمندی یارانه‌ها معتقد است، گفت: مجلس نیز در این راه دولت را همراهی می‌کند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامرضا مصباحی‌مقدم در حاشیه‌ی مراسم ختم پدر رییس کل بانک مرکزی به خبرنگاران گفت: در دولت شاید دکتر طیب‌نیا نظر قطعی نسبت به هدفمندی یارانه‌ها ارائه کرده باشند که آن حذف بخشی از دهک‌های پردرآمد است. مجلس نیز با این مساله موافق است و ما از ابتدا نیز موافق پرداخت یارانه نقدی مساوی بین همه اقشار نبودیم.


وی اضافه کرد: یارانه نقدی از ابتدا قرار بود به عنوان یک کمک هزینه به اقشار آسیب‌پذیر تعلق گیرد ولی این مساله عملیاتی نشد در حال حاضر امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته دهک‌هایی که پرداخت نقدی به آنها چندان نیز برایشان تفاوتی نمی‌کند از این مبحث حذف شده و منابع حاصل از طرح هدفمندی یارانه‌ها به اقشار آسیب‌پذیر تعلق گیرد.


رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره‌ی منابع مورد استفاده دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز توضیح داد: تاکنون این منابع نسبت به دولت گذشته تفاوت خاصی نداشته و تا آنجایی که من مطلع هستم از محل درآمد حاصل از حامل‌های انرژی و ردیف‌های بودجه تامین می‌شود.

مراسم بزرگداشت پدر رییس کل بانک مرکزی با حضور شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی کشور همچون معاونان رییس جمهور و هیات دولت برگزار شد.

در این مراسم شخصیت‌هایی همچون جهانگیری معاون اول رییس جمهور، نوبخت سخنگوی دولت، طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، واعظی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، ترکان،‌ شهیدی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید، محمدرضا صادق مشاور ارشد رییس جمهور، نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور، یونسی مشاور رییس جمهور در امور اقلیت‌ها و مذاهب، هادی *****‌ای، نجفی رییس سازمان گردشگری، روسای بانک‌های دولتی و خصوصی همچون شایسته مدیر عامل بانک پارسیان، فرشاد حیدری مدیر عامل سابق بانک ملی حضور داشتند.
همچنین شخصیت‌هایی همچون عارف، مجید انصاری، حسین فریدون، سید حسین هاشمی استاندار تهران، صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، حمید تهرانی فر معاون نظارت بانک مرکزی، طالبی مدیر عامل بانک کشاورزی، ابراهیمی مدیر عامل بانک انصار، علی عسکری رییس سازمان امور مالیاتی کشور، مظاهری رییس اسبق بانک مرکزی و کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال حضور داشتند.
انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]جعفرزاده:
[/h]
[h=1] 25 میلیون نفر واجد شرایط دریافت یارانه نیستند
[/h]





یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه برای حذف یارانه‌ی دهک‌های بالای درآمدی نیاز به تصویب قانون جدید وجود ندارد، گفت که طبق قانون فعلی همه‌ی 76 میلیون ایرانی واجد شرایط دریافت یارانه نقدی نیستند.

غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: من با ورود مجلس به موضوع حذف یارانه‌ی دهک‌های بالا مخالفم، زیرا قانون در این باره صراحت دارد و ما نیازی به تصویب قانون جدید نداریم، تنها کاری که باید صورت گیرد این است که دولت قانون را اجرا کند که اگر این طور باشد دیگر دولت نمی‌تواند به 76 میلیون نفر یارانه بدهد و باید کسانی را که واجد شرایط نیستند حذف کند.

وی افزود: طبق ماده 10 قانون هدفمندی یارانه‌ها دریافت کمک و یارانه‌ منوط به ارائه اطلاعات صحیح است و در صورت احراز عدم صحت اطلاعات ارائه شده دولت مکلف است ضمن جلوگیری از ادامه‌ی پرداخت در خصوص استرداد وجوه پرداختی اقدامات قانونی لازم را به عمل آورد،همچنین اشخاص در صورتی که خود را برای دریافت یارانه و کمک مهم بدانند می‌توانند اعتراض خود را ارائه کنند، بنابراین نتیجه‌ی عکس این مصوبه مجلس این است که یک عده نباید یارانه بگیرند و محق دریافت یارانه نیستند.

نماینده‌ی مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: پس ما نیازی به مصوبه جدید نداریم بلکه برای حذف یارانه‌ی دهک‌های بالا قانون داریم و دولت باید قانون را اجرا کند که بر اساس آن همه واجد شرایط دریافت یارانه نیستند.

جعفرزاده با اشاره به بخش دیگری از قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: این قانون می‌گوید که 10 درصد درآمد هدفمندی باید به بخش سلامت اختصاص داده شود و 50 درصد به عنوان یارانه‌ی نقدی و غیر نقدی توزیع شود، کجای قانون گفته که همه یارانه را باید به صورت نقدی داد؟ همچنین طبق بند الف ماده 7 قانون هدفمندی دولت مجاز است حداکثر تا 50 درصد خالص وجوه حاصل از اجرای قانون را به عنوان یارانه پرداخت کند در حالی که همین الان دولت تخلف می‌کند و صد در صد درآمد به پرداخت نقدی اختصاص می‌یابد و حتی از منابع دیگر هم استفاده می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره‌ ساز و کار شناسایی اقشار پردرآمد جامعه نیز گفت: دولت آقای احمدی‌نژاد اطلاعات و آماری از یارانه بگیران نداشت و به واقعیت آمار ارائه شده توجه نکرد اما می‌توان نیازمندان را از بی‌نیازان تشخیص داد، کسانی که از دولت حقوق می‌گیرند ، دولت بر منابع درآمدی و حقوقی‌شان نظارت دارد و به نظر من کسانی که بیش از 2 میلیون یا حتی 1 میلیون و 600 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند نباید یارانه بگیرند.

وی در پایان با بیان اینکه 25 میلیون نفر واجد شرایط دریافت یارانه نیستند، تاکید کرد:‌ مودیان مالیاتی، صادرکنندگان، وارد کنندگان و صاحبان املاک ساختمانی در کشور مشخص هستند، مگر می‌شود به کسی که ملک 12 میلیارد تومانی و یا حتی 1 میلیارد تومانی دارد یارانه بدهیم یا کسی که با ماشین 800 میلیون تومانی یا یک میلیاردی در خیابان‌ها جولان می‌دهد یارانه تعلق گیرد؟

انتهای پیام
 
بالا