• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] 45 میلیون نفر نباید یارانه بگیرند!

[/h]




یک استاد دانشگاه گفت: «بیشترین آسیب از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها متوجه طبقه متوسط شد و به همین دلیل خیلی از آنها به طبقه فقیر جامعه سقوط کردند.»

به گزارش ایسنا، فرارو در ادامه نوشت: رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از تصویب حذف یارانه ۳دهک بالای جامعه در کمیته متبوعش خبر داد و گفت: با این تصویب، قطعا موضوع در صحن کمیسیون نیز ‌بررسی می‌شود.

جعفر قادری تصریح کرد: دولت با این پیشنهاد مخالفت کرده و خواستار ارائه زمان برای بررسی کار‌شناسی موضوع شده؛ اما بیشتر نمایندگانی که عضو کمیسیون بودجه هستند با این پیشنهاد موافقند.

پیشتر احمد توکلی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه احتمالا مجلس پیشنهاد حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی را قبول می‌کند گفته بود شناسایی این دهک‌ها امکان پذیر است.

چه ضرورتی برای حذف یارانه دهک های بالای درآمدی وجود دارد؟
دکتر حسین راغفر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «معنای هدفمندی یارانه این است که بایستی یارانه‌ها به صورت هدفمند و میان کسانی که استحقاق دریافت آن را دارند توزیع شود.»

قانونی که سیاسی به آن نگاه شد
وی ادامه داد: «متاسفانه چون از ابتدا به این قانون به صورت سیاسی نگاه شد طبیعتا این جنبه از طرح مغفول ماند و هزینه خیلی بزرگی روی دست دولت قبلی و فعلی گذاشت. هدف نیز این بود که اگر دولت‌های بعدی بخواهند از میزان یارانه یا تعداد مشمولان آن بکاهند در انتظارات مردم از دولت تاثیر منفی بگذارد.»

وی افزود: «به همین دلیل دولت‌ها هم نگران حذف بخشی از دریافت‌کنندگان یارانه هستند و شاید در این باره مقاومت کنند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «اما واقعیت این است که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورت فعلی موجب اتلاف منابع بزرگی از کشور می‌شود که می‌تواند به شکل‌های خیلی بهتری برای گروه‌های محروم جامعه استفاده شود.»

45 میلیون نفر باید از دریافت یارانه حذف شوند
وی ادامه داد: «دولت مدعی است که به 75 میلیون نفر یارانه می‌دهد. بنده از رقم واقعی مطلع نیستم؛ هرچند به نظرم این رقم کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما در صورت صحت این رقم قطعا تعداد قابل توجه‌ای از اینها می‌توانند از دریافت یارانه حذف شوند.»

راغفر گفت: «ارزیابی‌های بنده نشان می‌دهد حداکثر 30 میلیون نفر در کشور استحقاق دریافت یارانه دارند. به عبارت دیگر 45 میلیون نفر باید از دریافت یارانه حذف شوند.»

با حذف یارانه 45 میلیون نفر، 5 میلیون شغل ایجاد می‌شود
وی ادامه داد: «دولت با یارانه هر 7 نفر از این 45 میلیون نفر می‌تواند یک شغل ایجاد کند. یعنی این مبلغ را مشوق یارانه‌های اشتغال در تولید قرار دهد و اعلام کند هر کس یک فرد را شاغل کند در مقابل یارانه 7 نفر را خواهد گرفت که در این شرایط 5 میلیون شغل در کشور ایجاد خواهد شد.»

راغفر در پاسخ به این سوال که حذف 45 میلیون نفر از دریافت یارانه چه تبعاتی در بر دارد؟، گفت: «واقعیت این است که طبیعتا هر کس پولی را از دست بدهد ناراضی خواهد شد. اما دولت، رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی باید با آگاهی رسانی عنوان کنند آثار سوءپرداخت یارانه به شیوه کنونی دامان خود آنها را خواهد گرفت.»

وی ادامه داد: «امروز مردم کاملا درک می‌کنند که پرداخت یارانه به زیان آنها شده است. اگر پرداخت یارانه نبود و تورم اینگونه لجام گسیخته افزایش پیدا نمی‌کرد قدرت خرید مردم بهتر می‌بود.»

یارانه مخصوص گروه‌های پایین درآمدی است
راغفر در پاسخ به این سوال که 30 میلیون نفر مشمول دریافت یارانه شامل چه طبقاتی از جامعه هستند؟، گفت: «این 30 میلیون نفر فقط طبقه فقیر جامعه را شامل می شود. چراکه اکنون بالغ بر 40 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر مطلق هستند.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا طبقه متوسط نباید مشمول دریافت یارانه شوند؟، گفت: «خیر، طبقه متوسط نباید یارانه بگیرند. این یارانه فقط مخصوص گروه‌های پایین درآمدی است.»

سقوط خانوارهای طبقه متوسط جامعه به طبقه فقیر
راغفر در پاسخ به این سوال که جنابعالی همیشه معتقد بودید با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، طبقه متوسط بیشترین آسیب را متحمل شد و اکنون معتقدید اینها نباید یارانه بگیرند، چرا؟، گفت: «بله، بیشترین آسیب از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها متوجه طبقه متوسط شد و به همین دلیل خیلی از آنها به طبقه فقیر جامعه سقوط کردند.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر قبل از اجرای قانون هدفمندی، تعداد خانوارهای طبقه متوسط بیشتر بود و اکنون با توجه به آسیب‌های وارده و سقوط آنها به طبقه فقیر جامعه، تعداد خانوارهای طبقه متوسط کم و تعداد خانوارهای طبقه فقیر افزایش یافته است.»

احمدی نژاد سالی دو درصد به طبقه فقیر کشور اضافه کرد
وی افزود: «آقای احمدی نژاد ظرف هشت سال اخیر حداقل سالی دو درصد به طبقه فقیر کشور اضافه کرد. یعنی قبل از سال 84 طبقه فقیر جامعه حدود 22 تا 23 درصد جمعیت کشور را تشکیل می داد، در حالی که اکنون بالای 40 درصد است.»

راغفر در پاسخ به این سوال که آیا 45 میلیون نفری که مشمول دریافت یارانه نمی شوند جزو طبقه بالای درآمدی هستند؟، گفت: «اینها کسانی هستند که استحقاق دریافت یارانه را ندارند و این استحقاق از میزان محرومیت خانوارها بدست می‌آید.»

دهک درآمدی قابل تشخیص نیست
این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا افراد مشمول دریافت یارانه از افراد غیرمشمول قابل شناسایی هستند؟، گفت: «بله، با داده‌های موجود این موضوع قابل شناسایی است، منتهی عزم سیاسی برای این اقدام وجود ندارد.»

راغفر در پاسخ به این سوال که اگر طبق گفته مسئولین سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه حذف شوند، تعداد آنها چند میلیون نفر است؟، گفت: «اگر بخواهند سه دهک "درآمدی" را حذف کنند رقم آن خیلی خیلی ناچیز است.»

وی ادامه داد: «البته دهک درآمدی قابل تشخیص نیست. اما مشخصه‌های دیگری وجود دارد که به ویژگی‌های خانوار برمی‌گردد، هرچند اطلاعات آن یکجا وجود ندارد و پراکنده است اما اگر عزم سیاسی وجود داشته باشد می‌توان آنها را با احتمال 95 درصد شناسایی کرد.»

وی افزود: «در این روش می‌توان گروه‌های مختلف را درجه‌بندی کرد و گروه‌هایی که خیلی محروم هستند یارانه بیشتری دریافت کنند و آنها که کمتر محروم هستند یارانه کمتری دریافت کنند.»

ترکیب کالا و خدمات بهتر از پرداخت نقدی یارانه است
راغفر در پاسخ به این سوال که آیا به جای پرداخت نقدی یارانه بهتر نیست بسته های کالایی داده شود؟، گفت: «قطعا این روش بهتر است و نه تنها کالا بلکه اگر کالا و خدمات داده شود بهتر از پرداخت نقدی است.»

وی ادامه داد: «حتی در قانون هدفمندی یارانه‌ها دیده شده که بخشی از یارانه به صورت خدمات حمل و نقل، آموزشی و بهداشتی باشد. به طور مثال اگر خانواری فرزندی بیمار دارد، ترجیح آن خانوار این است که فرزندشان رایگان مداوا شود اما یارانه نگیرد.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «می‌توان سبدهایی را بر حسب ترجیحات خانوارها و کالاها تنظیم کرد و سپس خانواراها خود انتخاب کنند که کدام یک از سبدها را می‌خواهند. این سبدها عمدتا یا کالایی است که اصلی‌ترین آن غذا می‌باشد یا سبد خدماتی مانند خدمات آموزشی، سلامت و حمل و نقل می‌باشد و یا ترکیبی از کالا و خدمات است.»

وی تصریح کرد: «لذا می‌توان 4 تا 5 سبد کالا و خدمات را تعریف کرد و افرادی که مشمول دریافت یارانه می‌شوند (30 میلیون نفر) خود انتخاب کنند که کدام سبد را می‌خواهند. در این صورت تبعات تورمی این روش پرداخت یارانه (ترکیب کالا و خدمات) بسیار کمتر خواهد بود.»
انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]یک اقتصاددان مطرح کرد
[/h]
[h=1] بررسی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و شناسایی دهک‌های پردرآمد

[/h]





اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و شناسایی دهک‌های پردرآمد در گفت‌وگو با کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر جواد صالحی اصفهانی استاد اقتصاد دانشگاه ویرجینیا تک امریکا در شصت و پنجمین برنامه پایش در مورد مبحث هدفمندی یارانه‌ها اعتقاد داشت؛ از آنجا که شناسایی دهک‌های پردرآمد کشور به سادگی امکان‌پذیر نیست، دولت برای واقعی کردن قیمت‌ها ابتدا باید حامل‌های انرژی و سوخت را به قیمت تمام شده عرضه کند.

در ادامه محسن شکوری کارشناس فناوری اطلاعات شناسایی افراد دهک‌های پردرآمد را امکان‌پذیر دانست و گفت: خرداد 1390 سامانه ارزش املاک اشخاص به منظور شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه راه‌اندازی شد که متاسفانه در جریان تغییرات قوه مجریه مسئولان از آن غافل شدند که امیداریم به زودی مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: به وسیله این سامانه به سادگی ارزش افزوده املاک اشخاص محاسبه شده و دارایی دهک‌های پردرآمد براساس میزان املاک قابل محاسبه خواهد بود و این معیار خوبی برای شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه است.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر داد

تلاش زنگنه برای افزایش قیمت بنزین

سلطانی از قاچاق 3 میلیون لیتر سوخت به صورت روزانه خبرداد و گفت: افزایش 38 درصدی قیمت سوخت و حذف بنزین سهمیه‌ای موضوع مدنظر دولت است.

13920522000211_PhotoA.jpg




به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از سایت آفتاب ری، امیرعباس سلطانی، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: آقای زنگنه در تلاش است تا قیمت بنزین را افزایش دهد.
وی با بیان اینکه افزایش 38 درصدی قیمت سوخت و حذف بنزین سهمیه ای موضوع مدنظر وزیر نفت است،ادامه داد: کمیسیون و نمایندگان با این موضوع مخالف هستند. البته باید گفت که این موضوع هنوز با کمیسیون مطرح نشده ولی درحال طرح گفتمان است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مسئله سوخت،موضوع است که متاسفانه با معیشت مردم و اقتصاد به طور مستقیم سروکار دارد،اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی،تحقق این امر موجب وارد شدن شوک محکم به جامعه شده و منجر به گران شدن خیلی از اقلام مصرفی می شود.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رسیدن به بنزین تک نرخی موضوعی است که وزارت نفت بابت آن تلاش می کند،افزود:ما فکر می کنیم که اگر دولت با قاچاق سوخت مبارزه کند میزان زیادی از مشکلات حل خواهد شد،آن وقت نیازی به افزایش قیمت بنزین نیست.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه متاسفانه به دلیل وجود رانت ها ، میزان قاچاق سوخت مشخص نیست،ادامه داد: میتوان گفت که روزانه حداقل 3 میلیون لیتر سوخت از 70 میلیون لیتر سوخت مصرفی قاچاق می شود.
وی گفت: قاچاق صرفا این نیست که مرزنشین ها 20 لیتر سوخت قاچاق کنند بلکه قاچاق هایی که از طریق رانت ها ،با کشتی ، لنج و از طریق لوله کشی انجام می شود نیز در این مهم می گنجد.
سلطانی با تاکید بر اینکه بنزین تولیدی و خودروها استانداردهای لازم را ندارند،تصریح کرد: به طور متوسط میزان مصرف هر خودروی ایرانی در طول روز 5 لیتر است و این در حالی است که این مهم در اروپا تقریبا 1 لیتر و نیم لیتر است.
سلطانی خاطرنشان کرد: 50 درصد پالایشگاه هادر تولید سوخت فاقد استاندارد یورو 4 هستند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس:
حذف ۲ دهک به راحتی امکان‌پذیر است/ اجرا در اصلاحیه بودجه ۹۲
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه شناسایی و حذف دو دهک به راحتی امکان‌پذیر است، گفت: این موضوع در اصلاحیه بودجه ۹۲ دولت در نظر گرفته خواهد شد.
13920320000460_PhotoA.jpg



هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به حذف سه دهک یارانه‌بگیران اظهار داشت: با توجه به کسر بودجه دولت در سال جاری و اصلاحیه‌ای که به مجلس ارائه شده، موضوع حذف سه دهک برای بودجه سال جاری در نظر گرفته خواهد شد.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیشنهادی در کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در حال بررسی بیشتر بوده و هنوز به کمیسیون نرسیده است.این نماینده مجلس با بیان اینکه حداقل 30 درصد از یارانه‌بگیران باید حذف شوند، گفت: این موضوع در دستور کار است و راهکار اجرایی و ضوابط و دستورالعمل این موضوع توسط دولت انجام خواهد شد و مجلس دولت را موظف به حذف 30 درصد از یارانه‌بگیران می‌کند.به گفته قوامی شناسایی 3 دهک از یارانه‌بگیران از طریق منابع درآمدی، مباحث مالیاتی، ثروت، املاک توسط دولت انجام خواهد شد و در این راستا بانک‌های اطلاعاتی ثبت اسناد و املاک، اطلاعات حقوق افراد، سازمان مالیاتی، بانک‌ها و دیگر منابع صورت خواهد گرفت.وی در پاسخ به این سؤال که بستر شناسایی حذف این سه دهک برای اعمال در اصلاحیه بودجه 92 دولت وجود دارد، بیان داشت: دو دهک را به راحتی می‌توان حذف کرد و یک دهک می‌ماند که با کمی تلاش و شناسایی دقیق‌تر حذف خواهند شد.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه بعد از تعطیلات مجلس در دستور کار قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: تا دو هفته دیگر این موضوع برای رای گیری به صحن علنی مجلس خواهد رفت.انتهای پیام/آ
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]مدیر عامل شرکت ملی پخش اعلام کرد[/h]
[h=1]افزایش یک میلیارد لیتری مصرف بنزین

[/h]






مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از یک میلیارد لیتر افزایش مصرف بنزین در ٢٠٠ روز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی کشکولی اعلام کرد: از ابتدای امسال تا کنون ١٣ میلیارد و ٧٠٠ میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور توزیع شده است که از رشد 7.5 درصدی مصرف آن در قیاس با مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.
وی متوسط مصرف روزانه بنزین در این دوره زمانی را ٦٩ میلیون لیتر اعلام و اظهار کرد: میانگین مصرف این فرآورده در مدت مشابه سال قبل (٢٠٠ روز ابتدایی سال 1391) ٦٤ میلیون لیتر در روز بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مقدار بنزین توزیع شده در ٢٠٠ روز ابتدایی سال گذشته را ١٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: براین اساس، توزیع این فرآورده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از یک میلیارد لیتر افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: اولویت مهم شرکت ملی پخش ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، حفظ و تقویت ذخایر استراتژیک بنزین کشور برای ایام پر مصرف سال است که این مهم با برنامه ریزی و تلاش بخش های عملیاتی (حمل و نقل و توزیع) به نحوی مطلوب انجام شده است.
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد: هم اکنون ذخیره سازی بنزین برای ایام پر مصرف نوروز ١٣٩٣ در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

[FONT=BNazanin_Mehr]200 روزه 14 میلیارد دلار بنزین سوخت/ هزینه ساخت 8 پالایشگاه 6 ماهه دود شد
از ابتدای سالجاری تاکنون با احتساب قیمت های فوب خلیج فارس معادل 14 میلیارد دلار بنزین در ایران مصرف شده است که این میزان مصرف معادل هزینه سرمایه‌گذاری توسعه و بهینه‌سازی 8 طرح پالایشگاهی در دولت نهم و دهم است.

[/FONT]

به گزارش خبرنگار مهر، متوسط مصرف بنزین ایران که از آن به عنوان دماسنج اقتصاد کشور یاد می شود از ابتدای سالجاری تاکنون با ثبت رشدی حدود 7.5 درصدی به مرز 70 میلیون لیتر در روز رسیده است.

از این رو با وجود بهره‌برداری از طرح جدید بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز و افزایش یک میلیون لیتری تولید بنزین کشور اما هنوز هم تراز تولید و مصرف بنزین کشور منفی است به طوری‌که تولید روزانه 7 تا 10 میلیون لیتر بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی ادامه دارد.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه های نفت کشور حدود 66 تا 67 میلیون لیتر در روز است که با بهره برداری از طرح جدید بنزین سازی پالایشگاه اصفهان این ظرفیت تا مرز 70 میلیون لیتر در روز قابل افزایش است.

در این بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی روز گذشته با انتشار گزارشی از افزایش یک میلیارد لیتری مصرف بنزین ایران در 200 روز نخست سالجاری خبر داده و تاکید کرده است: در مجموع از ابتدای سالجاری تاکنون حدود 13.7 میلیارد لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی در کشور مصرف شده است.

در شرایط فعلی هزینه تولید، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع هر لیتر بنزین استاندارد در ایران با احتساب قیمت‌های فوب خلیج فارس حدود یک دلار برآورد می‌شود که حاکی از افزایش یک میلیارد دلاری هزینه‌های مصرف بنزین از ابتدای سالجاری تاکنون در کشور است.

به عبارت دیگر از ابتدای سالجاری تاکنون حدود 14 میلیارد دلار بنزین با احتساب قیمت‌های فوب خلیج فارس در کشور مصرف شده است که این معادل کل سرمایه گذاری‌های انجام گرفته در طول سه سال گذشته به منظور اجرای طرح های بهینه سازی، توسعه و بهبود کیفیت پالایشگاه‌های موجود نفت است.

شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از ابتدای برنامه پنجم تاکنون حدود 14 میلیارد دلار برای توسعه، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه‌های نفت تهران، شازند، بندرعباس، لاوان، اصفهان و آبادان سرمایه‌گذاری کرده که کل این مبلغ در طول مدت 200 روز نخست سالجاری توسط ناوگان خودروهای کشور دود شده است.

همزمان با رشد افسار گسیخته مصرف بنزین در کشور اما تاکنون اقدامات قابل توجه‌ای به‌منظور فرهنگ سازی و اطلاع رسانی توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به عنوان متولی توزیع بنزین در کشور انجام نشده است.

از این رو پیش بینی می شود در صورتی که حدود 5 تا 10 درصد معادل 5 تا 10 میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور با اجرای روش‌های فرهنگ‌سازی، اطلاع رسانی و آموزشی صرفه جویی می شد هزینه‌های ساخت یک پالایشگاه کوچک با حجم سرمایه گذاری یک میلیارد دلار بازگشت داده می شد.

در همین حال با وجود توقف طرح‌های فرهنگ‌سازی و بهینه سازی در مصرف سوخت توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، هم اکنون روند اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای پرمصرف فرسوده هم با سرعتی لاک پشتی انجام می‌شود.
از حدود پنج سال گذشته تاکنون حدود 1.2 میلیون دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور خارج شده است که با اسقاط این تعداد خودرو، حدود 2.5 تا سه میلیون لیتر از رشد مصرف بنزین کشور کاسته شده است.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]حیدری طیب: برای برقراری عدالت، پرداخت یارانه چهار دهک باید حذف شود

[/h]







یک نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که برای عادلانه شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها، باید پرداخت یارانه نقدی به چهار دهک متمکن جامعه حذف شود.
سیدسعید حیدری طیب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، گفت: هدف اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برقراری عدالت اجتماعی در کشور بود و اینکه همه دهک‌های جامعه به یک اندازه یارانه دریافت کنند، عادلانه نیست.
وی اضافه کرد: دهک‌ها هفتم تا دهم جامعه نیازمند دریافت یارانه نیستند و میزان یارانه فعلی برای آنها مبلغی بسیار ناچیز است و اصلاً به حساب نمی‌آید.
به گفته این نماینده مجلس، افراد متمکن جامعه که ماهانه چند میلیون تومان درآمد دارند، از یارانه بنزین و دیگر یارانه‌ها هم استفاده می‌کنند و اینکه یک فرد که حتی خودرو ندارد نیز مثل دهک‌ها بالا یارانه بگیرد، عادلانه نیست.
نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید اصلاح شود تا وضعیت زندگی اقشار ضعیف جامعه بهتر شود. اگر با حذف دهک‌های متمکن از دریافت یارانه، درآمدی برای دولت حاصل شد، باید از آن برای رونق تولید، کشاورزی، بخش‌های صنعتی و عمران استفاده شود.
حیدری طیب با اشاره به اینکه "اطلاعات همه دهک‌ها و خانوارها در سامانه مربوطه مشخص است"، ادامه داد: دولت می‌تواند به راحتی اقشار متمکن را که نیاز به دریافت یارانه ندارند، شناسایی کند.
انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]یک نماینده مجلس: پرداخت مساوی یارانه به همه طبقات جامعه عادلانه نیست

[/h]







یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است که پرداخت مساوی یارانه به همه اقشار جامعه عادلانه نیست.
حجت الاسلام وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، گفت: عدالت ایجاب می‌کند پرداخت یارانه به طبقات ضعیف‌تر جامعه که تمکن مالی کمتری دارند، بیشتر باشد.
وی ادامه داد: مبلغ فعلی یارانه برای برخی افراد جامعه اصلا به حساب نمی‌آید و این در حالیست که برخی دیگر با این پول ارتزاق می‌کنند و از این رو توزیع یکسان یارانه بین همه طبقات عادلانه نیست.
وی با اشاره به هدف و فلسفه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که حمایت از اقشار ضعیف و کم‌درآمد بود، خاطرنشان کرد: معتقدم اگر مفهوم اصلی طرح هدفمندی یارانه ها را در نظر بگیریم حذف اقشار متمکن که نیاز مالی به یارانه ندارند اشکالی نخواهد داشت.
این نماینده مجلس با بیان این‌که «دولت موظف است همه طبقات جامعه را مورد حمایت قرار دهد» در عین حال تاکید کرد: حذف دهک‌های ثروتمند و متمکن یه این معنا نیست که آن‌ها از حمایت و امکانات دولت بی‌بهره خواهند بود و حمایت از اقشار مختلف می‌تواند در قالبهای مختلفی از جمله حمایت و ایجاد امنیت برای سرمایه عده‌ای از مردم باشد و برای عده‌ای دیگر به صورت کمک مالی مستقیم صورت گیرد.
وی ادامه داد: اگر به فسلفه قانون هدفمندی یارانه‌ها توجه شود، دست دولت نیز هم از نظر منطقی و هم از نظر قانونی برای حذف اقشار متمکن از دریافت یارانه‌ها باز است.
وی خاطرنشان کرد: اگر طرح هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا درست انجام می‌شد اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده بود محقق می‌شد، اما متاسفانه از این قانون تنها بخش پرداخت نقدی یارانه به مردم اجرا شد و سایر بخش‌هایی که قانون هدفمندی یارانه‌ها را تکمیل می‌کرد به اجرا در نیامد.
احمدی تصریح کرد: قرار بود بخشی از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه ها به صورت نقدی و در قالب یارانه به مردم پرداخت شود و بخش دیگر برای تولید و کشاورزی و همچنین به دولت اختصاص پیدا کند که این امر محقق نشد. قرار بود با اجرا شدن همه بخش‌های این قانون، هزینه‌هایی که دولت به صورت غیرهدفمند صرف می‌کند، هدفمند شود که این امر کامل محقق نشد.
وی معتقد است: برای این‌که پرداخت یارانه‌ها بهتر و راحت‌تر صورت بگیرد، دولت باید این قانون را در مدت زمان طولانی‌تر و باشیب ملایم‌تری اجرا می‌کرد تا افزایش تورم و مشکلات اقتصادی برای مردم ایجاد نشود و آثار آن برای مردم قابل تحمل باشد. بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها نیز باید به تولید اختصاص یابد تا شاهد تقویت بنیه اقتصادی و ایجاد اشتغال باشیم، نه این‌که کارخانجات و واحدهای تولیدی ما تحت فشار قرار گیرند.
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]قادری در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد
[/h]

[h=1]چگونگی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه دهک‌های بالا با کمترین تبعات

[/h]







یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها، تاکید کرد که دولت باید برای سال 93 پیشنهاداتی را در لایحه بودجه بگنجاند که عملیاتی و قابل اجرا باشد.
جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: وقتی عدم توازن بین منابع و مصارف وجود دارد یا باید منابع را افزایش داد و یا مصارف را کم کرد، اگر هم همزمان بشود که منابع را افزایش و مصارف را کاهش داد می‌توان در جهت حل مشکل پیش رفت.
وی افزود: در بحث منابع هدفمندی یارانه‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی در برخی موارد ممکن است سخت باشد زیرا امکان جایگزینی برای مصرف‌کننده وجود ندارد و این کار صرفا هزینه‌های تولید را بالا می‌برد؛ مثلا در شرایطی که امکان جایگزینی برای گازوئیل نیست اگر ما قیمت را افزایش دهیم این افزایش آثار و پیامد تورمی به دنبال دارد زیرا هزینه تولید را بالا می‌برد.
نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: شاید این محدودیت برای افزایش قیمت بنزین وجود نداشته باشد، در این رابطه چند راه‌حل وجود دارد، یکی اینکه سهمیه بنزین به جای خودرو به خانوارها اختصاص یابد که در این صورت صرفه‌جویی قابل توجهی انجام می‌شود زیرا برخی خانوارها ممکن است چند خودرو داشته باشند و برخی هم که خودرو ندارند از این طریق به آنها کمک می‌شود و بخشی از هزینه‌های آنها جبران می‌شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: حالت دیگر این است که قیمت بنزین را قدری اضافه کنند و برای اینکه افزایش قیمت روی حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری اثر سوء نگذارد ظرفیت جایگاه‌های CNG‌ به خودروهای عمومی اعم از تاکسی، وانت، تاکسی تلفنی و تاکسی‌های مسافربری بین شهری اختصاص یابد، در این صورت قیمت CNG‌ می‌تواند افزایش نیابد و در مقابل قیمت بنزین افزایش پیدا کند که آثار و پیامد تورمی ندارد.
همچنین ممکن است تا حدی امکان افزایش قیمت برخی دیگر از حامل‌های انرژی نیز وجود داشته باشد.
قادری حذف یارانه برخی دهک‌ها را از جمله راه‌حل‌های کاهش مصارف هدفمندی دانست و اظهار کرد: البته این کار ممکن است چند ماهی به زمان نیاز داشته باشد اما به هر حال انجام می‌شود، راهکار دیگر این است که پرداخت‌ها به سمت واگذاری سهام سوق پیدا کند، دولت می‌تواند سهام کارخانجات موجود در اختیارش را به قیمت روز به افراد بدهد و در مقابلش صرفه‌جویی‌هایی که انجام می‌شود در احداث واحدهای جدید به کار گیرد، در اینجا کمک می‌شود که عرضه کل، ظرفیت تولید درآمد، درآمدهای مالیاتی و اشتغال در جامعه افزایش یابد.
وی افزود: این کار کمک می‌کند که قدرت خریدار بالا برود و در آینده هم قدرت مانور بیشتری برای دولت فراهم شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه دولت می‌تواند پرداخت‌ یارانه‌ها را از حالت نقدی به شکل غیرنقدی تغییر دهد، گفت: در این صورت می‌شود کالاهایی که بیشتر مورد استفاده قشرهای کم‌درآمد جامعه است مثل بهداشت و درمان، مسکن و حمل و نقل عمومی مشمول یارانه شوند و پرداخت نقدی به حداقل برسد.
قادری با تاکید بر لزوم پیش‌بینی منابع و مصارف واقعی برای هدفمندی یارانه‌ها در سال 93، تصریح کرد: ما انتظار داریم دولت با مطالعه و کار کارشناسی پیشنهادات قابل اجرایی به مجلس ارائه کند و سراغ روش‌های قابل اجرا برود نه اینکه پیشنهاداتی بدهند بعد به بهانه‌های مختلف آن را قابل اجرا ندادند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر لزوم پیش‌بینی احکام واقعی برای بودجه 93، خاطرنشان کرد: نباید مصوبه‌ای از مجلس بیرون برود که محل اختلاف باشد و مشکلاتی ایجاد کند، اکنون هم تا پانزده آذر نزدیک دو ماه فرصت است و دولت می‌تواند در این فاصله بررسی‌های لازم را انجام دهد و با پخته کردن ایده‌ها کار قابل اجرا به مجلس ارائه کند که در این صورت مجلس هم قطعا با دولت همراهی خواهد کرد.
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]نوبخت اعلام کرد
[/h]

[h=1]بررسی افزایش قیمت حامل‌های انرژی/ قطع یارانه دهک‌های ثروتمند به دلیل کسری منابع

[/h]







معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به کسری 1000 میلیاردی در تامین مالی یارانه های نقدی از انجام بررسی ها برای حذف سه دهک همچنین احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمدباقر نوبخت با بیان اینکه دولت ماهانه 3500 میلیارد تومان یارانه به بیش از 76 میلیون ایرانی پرداخت می‌کند به آخرین آمارها در زمینه پرداخت یارانه اشاره کرد و گفت: پرداخت این یارانه ها در بودجه دولت 2500میلیارد تومان در نظر گرفته شده است به عبارتی حدود یک هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد که با توجه به پیش بینی‌ها باید از محل افزایش قیمت‌ها تامین شود.
وی همچنین در مورد برنامه دولت برای جبران کسری بودجه از طریق افزایش قیمت سوخت افزود: قبل از این که به موضوع افزایش قیمت‌ها بپردازیم باید گفت در حالی که مجلس دولت را موظف کرده که 38 درصد از قیمت‎ها را افزایش دهد، تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
نوبخت ادامه داد: طبق ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم پرداخته شود، لذا باید دهک‌هایی که نیازمند دریافت یارانه هستند شناسایی شده و به آن‌ها پرداخت شود.
نوبخت درباره این که دولت موافق حذف سه دهک از یارانه‌ها است بیان کرد: بنده در اولین حضورم بعد از انتخابات در رسانه ملی اعلام کردم که چند دهک ثروتمند باید از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حذف شود که این موضوع از سوی رسانه‌ها نیز منعکس شد لذا ما باید با این موضوع به صورت عادلانه و منطقی برخورد کنیم.
[h=4]تعیین چهار کارگروه برای شناسایی خانوارهای نیازمند[/h]معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور با اشاره به اینکه در شرایطی که دولت یازدهم قصد دارد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به ثمر برساند باید تصمیمی به جا گرفته شود گفت: از این رو دولت فعلی چهار گروه را برای شناسایی خانوارهای نیازمند به یارانه‌ها ترسیم کرده است.
نوبخت همچنین درباره حذف سه دهک از یارانه‌ها اظهارکرد: به طور حتم ما در دولت یازدهم آن چه را که قصد داشته باشیم انجام دهیم اطلاع رسانی می‌کنیم و اعتقاد داریم از نظر عدالت حذف سه دهک بالا از یارانه‌ها مقبول است ولی این موضوع به راحتی قابل اجرا نیست که ما معتقدیم بر روی تک تک مصوبات باید بحث و بررسی دقیقی انجام شود.
وی معتقداست که قیمت‌های حامل انرژی باید به طوری افزایش یابد که این موضوع با یک مطالعه دقیق انجام شده و بین دولت و مجلس در این زمینه همکاری‌های قانونی وجود داشته باشد چنانچه این موضوع در حال حاضر نیز وجود دارد.
نوبخت خاطر نشان کرد: در ارتباط با بودجه 92 با مجلس رایزنی داشته‌ایم، لذا به طور حتم نسبت به بودجه سال آینده نیز همین کار را ادامه خواهیم داد.
[h=4]امکان قطع یارانه‌ها وجود دارد[/h]معاون برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهور همچنین با اشاره به این که باید راجع به هدفمند کردن یارانه‌ها با پختگی عمل شود گفت: به طور حتم مردم زمانی از عملکرد دولت نسبت به این قانون استقبال خواهند کرد که منطق در آن وجود داشته باشد.
وی افزود: مردم اطمینان حاصل کنند که دولت تدبیر و امید هر برنامه‌ای را انجام می‌دهد، منافع آن ها را در نظر می‌گیرد و آن چه تصمیم جمعی دولت یازدهم است توجه به این نکته است که بیشترین آرامش و رفاه را برای مردم ایجاد کند.
نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به رشد اقتصادی منفی 5.4 درصد و هم چنین وجود تورم 36 درصدی در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: تمام تلاش دولت تدبیرو امید برآن است تا باامید مردم مشکلات آن ها را یک به یک رفع کرده و آن ها را تقلیل دهد.
[h=4]بخشنامه بودجه 93 امروز بررسی می شود[/h]معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور همچنین با اشاره به بررسی بخشنامه بودجه 93 در جلسه روز یکشنبه (امروز) گفت: بخشنامه بودجه سال آینده در شورای اقتصاد و هیات وزیران مطرح خواهد شد و زمانبندی در این خصوص باید به دقت انجام شود.
وی در خصوص اعلام دولت قبل مبنی بر تأمین ارزاق عمومی برای شش ماه گفت: این گزارش را حتماً از مسئولان دولتی دریافت کرده‌اید که در آغاز فعالیت دولت یازدهم ده‌ها کشتی در مرزهای کشور متوقف بوده‌اند، البته دولت قبل بخشی از کارهایی را که باید انجام می‌داد انجام داده است.
[h=4]سخنگوی رییس جمهور و وزرا نیستم[/h]معاون برنامه‌ریزی راهبردی رییس جمهور همچنین با اشاره به برخی واکنش‌ها و رفتارهای سیاسی در مدت اخیر گفت: برخی اصلا توجه نمی‌کنند که اگر امید مردم را ناامید کنند و تقلیل دهند به طور کلی منافع ملی و **** مخدوش خواهد شد، به همین جهت پیش از آن که نتیجه آن برای آن ها مهم باشد به همین سبب بر انگیزه دولت در کارها تاثیر گذاشته و تضعیف می‌کند و یک عده به همین سبب خوشحال هستند. بالاخره نوع نگاه‌ها و نظرات با یکدیگر تفاوت دارند و نباید فراموش کرد که در گذشته و در عرصه وسیعی یک سری رقابت‌ها وجود داشت که می‌تواند ادامه داشته باشد.
نوبخت در ادامه درباره وظایف خود در دولت به عنوان سخنگوی دولت گفت: در هیات دولت در بین همکاران وظایف‌ها را تقسیم کردیم و در این میان هر یک از وزرا پس از پایان جلسات دولت اخبار حوزه مربوط به خود را به مردم گزارش می‌دهند و هم چنین شخص رییس جمهور نیز مرتب و منظم با مردم سخن می‌گویند.
وی با بیان این که رییس جمهور اطلاع رسانی شفاف است که بخشی از این اطلاع رسانی در دولت مربوط به مصوبات هیات وزیران در جلسات یکشنبه و چهارشنبه دولت است افزود:مصوبات هیات وزیران بسیار مهم و تاثیرگذارند، چرا که آحاد مردم و جامعه و فعالان اقتصادی باید از مصوبات و تاثیر اجرایی آن‌ها آگاه شوند و به همین منظور نیز در 17 شهریور ماه 35 مصوبه در راستای تسهیل مباحث اقتصادی از بانک مرکزی تا گمرک به تصویب رسید.
نوبخت با بیان این که به عنوان سخنگوی دولت نظرات رسمی دولت را بیان ‌می‌کنم گفت: برخی رسانه‌ها می‌خواهند اطلاعات بیشتری داشته باشند در حالی که دولت در آن زمینه مصوبه‌ای نداشته است. بنابراین توقع دارند ما درباره هر مقوله‌ای که در کشور وجود دارد اظهارنظر کنیم که انجام این مهم توقع ناصحیحی از ماموریت بنده است این در حالی است که ماموریت اصلی من اعلام نظرات رسمی دولت است.
وی همچنین با بیان این که دولت اگر درباره موضوعی نظر رسمی داشته باشد آن را حتما بیان می‌کنیم تاکید کرد: بنده سخنگوی رییس جمهور و وزرا نیستم و خود رییس جمهور نیز در صورت صلاحدید و تشخیص، با مردم صحبت می‌کنند که خوشبختانه در فاصله کمتر از یک ماه این کار را انجام دادند.
[h=4]ترجیح والیبال به فوتبال[/h]نوبخت در پاسخ به سوالی درباره این که اهل ورزش فوتبال است گفت: نه بنده به ورزش فوتبال علاقه نداشته و والیبال را ترجیح می دهم.
[h=4]از تجربه دیگران استفاده کردم[/h]وی درباره این که آیا معلمش آذردخت یگانه زنده است گفت: بله معلم بنده در قید حیات است و زمانی که طبق تصمیم نظر سرپرست وزارت آموزش و پرورش آقای فانی برای بازگشایی مدارس به گیلان رفته بودم معلمم را دیدم و از دیدن وی بسیار خوشحال شدم.
نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا دست معلم خود را در این دیدار بوسیده‌اید اظهار کرد: نه خیر! این کار را انجام نداده و سعی کردم از تجربه دیگران در این زمینه استفاده کنم.
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]عبدی: تنها قشر آسیب‎پذیر، روستائیان و عشایر یارانه دریافت کنند

[/h]







عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به اعتقاد من باید تنها قشر آسیب‎پذیر، روستائیان و عشایر یارانه دریافت کنند.
ایرج عبدی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، افزود: اعتقاد دارم پرداخت یارانه نقدی به مردم به جز روستائیان، عشایر و قشر آسیب‎پذیر کار کاملاً اشتباهی است و باید دولت این مهم را اصلاح کند.
وی ادامه داد: در دستور کار داریم برنامه‎ای طراحی شود که یارانه تنها به اقشار آسیب‎پذیر، روستائیان و عشایر تعلق گیرد و مابقی آن صرف بیمه اجتماعی افراد شود.
عبدی یادآور شد: به منظور رفع گرانی کالاهای اساسی مردم باید درآمدها اصلاح شده و بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم.
وی بر اصلاح هدفمندسازی یارانه تأکید و خاطرنشان کرد: چنانچه دستمزدها کم بوده و شغلی ایجاد نشود، اقتصاد دچار رکود شده و نیاز است یارانه صرف تولید شود تا پاسخگوی نیازهای اجتماعی ما باشد.
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
توضیحات توکلی درباره لزوم قطع پرداخت یارانه نقدی به اقشار برخوردار
احمد توکلی تاکید کرد: روش فعلی در توزیع یارانه‌ از حیث تبعات تورمی ضد مستضعفان عمل می‌کند. شرعاً و عقلاً چه دلیلی داریم که به شکل غیرهدفمند و ناعادلانه‌ای یارانه بدهیم و علاوه بر این بی‌عدالتی، با چاپ اسکناس، جیب کوچک مستعضفان را خالی‌تر کنیم.
13920131000020_PhotoA.jpg



به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری فارس، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره چرایی قطع یارانه ثروتمندان و افراد برخوردار گزارشی خطاب به مردم، در اختیار رسانه‌ها قرار داده است که متن کامل آن به شرح ذیل است:پس از آن که دولت رسما لایحه اصلاحیه بودجه را در تاریخ 12 شهریور 1392 تقدیم مجلس کرد و کمبود منابع و کسری شدید رسمیت یافت، من طی مصاحبه‌ای لزوم حذف یارانه اقشار برخوردار و ثروتمند را مطرح کردم. علت این کار روشن است:1. قرار بود یارانه انرژی«هدفمند» شود. در حالی که وقتی یارانه به شکل سرانه و مساوی بین مردم تقسیم می‌شود درست ضد هدفمندی عمل می‌کند.شما یارانه‌ای را که به قصد «یاری» به مردم برقرار کرده‌اید، اگر بدون توجه به اینکه گیرنده نیازمند یاری هست یا خود باید یاری‌کننده باشد، آن را توزیع کنید، مرتکب بی‌عدالتی آشکار شده‌اید. وقتی قرآن درباره برخورداران از توانایی مالی می‌فرماید:«و فی اموالهم حق معلوم للسائل والمحروم؛ در دارایی آنان سهم مشخصی برای درخواست‌کنندگان و محرومان قرار داده شده است»، چرا اقشاری که موظف به پرداخت یارانه‌اند، یارانه دریافت کنند؟ ادامه روش گذشته به زیان تهیدستان و مستضعفان است.2. قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مصوب 1388 نیز پرداخت یارانه را مساوی نخواسته است؛ بلکه در بند الف ماده 7 چنین آورده است:«ماده 7 – دولت مجاز است حداکثر تا پنجاه درصد(50%) خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را در قالب بندهای زیر هزینه نماید:الف- یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیرنقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به کلیه خانوارهای کشور...»بنابراین پرداخت مساوی برخلاف قانون است. در واقع اگر مجلس پیشنهاد حذف 30 درصد خانوارهای با درآمد بالا را بپذیرد، خود به خود این ماده اصلاح می‌شود.3. موضوع مهمتر تاثیر مخرب پرداخت نقدی به سبک گذشته است که باز هم به زیان مستضعفان و اقشار نیازمند تمام می‌شود. طبق قانون باید حداکثر 50 درصد درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت و آب برای جبران تورم ناشی از این افزایش، صرف خانوارها بشود؛ آن هم نه فقط به شکل نقدی. در عمل دولت وقت در حالی که در سال حدود 22 هزار میلیارد تومان از این راه دریافت می‌کرد، در حدود 42 هزار میلیارد تومان پرداخت نقدی برقرار کرد. به طوری که از ابتدای اجرای طرح (آذر 1389) تا پایان شهریور 1391 جمعا 75 هزار و 650 میلیارد تومان پرداختی داشت که تنها توانست 45 هزار و 170 میلیارد تومان آن را از محل افزایش قیمت فروش سوخت و آب، تامین کند. یعنی بیش از 30 هزار میلیارد تومان کسر آورد.(1) این کسری از کجا تامین شد؟ با استقراض از بانک مرکزی که به منزله چاپ پول پرقدرت است، از محل سهم شرکت های دولتی ذیربط (شرکت ملی نفت، شرکت ملی پالایش و پخش، شرکت ملی گاز، شرکت توانیر، ...)، از علی الحساب دریافتی خزانه و ... . شرکت های دولتی مزبور هم برای اداره کردن امور جاری خود به ناچار به بانک مرکزی مراجعه می کردند و با استقراض از بانک مشکل خود را می پوشاندند؛ که این هم با چاپ اسکناس جدید مقدور بود.تمامی عیوب ذکر شده و خصوصا این آخری موجب افزایش پول پرقدرت در جامعه می شود. این پول چندبار در سال می چرخد و نقدینگی را می سازد. ضریب گردش پول حدود 5 است. بنابراین به اندازه 5 برابر پول پرقدرت، نقدینگی در اقتصاد کشور افزایش می یابد. نمودار 1 نرخ رشد ماهانه بدهی دولت به بانک مرکزی را در سال 91 نشان می دهد و نمودار 2 مقدار این بدهی در در دو مقطع با فاصله 9 ماه نشان می‌دهد:
13920721000634_PhotoL_V.jpg

13920721000636_PhotoL.jpg

عکس یک عکس دو نمودار 3 نرخ رشد نقدینگی ماه های مختلف سال 91 را در کنار نرخ رشد ماهانه سال 90 نشان می دهد. چنان که ملاحظه می شود نرخ های رشد در سال 91 تقریبا دو برابر نرخ های رشد در سال 90 است.
13920721000640_PhotoL.jpg

به اتفاق نظر تمامی اقتصاددانان و تمامی پژوهش های تجربی متکی بر اقتصادسنجی، یک پایه مهم تورم در اقتصاد ایران همین رشد نقدینگی بسیار فراتر از رشد تولید ملی است. اگر اندازه حجم نقدینگی و اندازه تولید ملی به یک نسبت بزرگ شود، تورمی در کار نخواهد بود. ولی اگر رشد نقدینگی بیش از رشد تولید باشد، تورم حتمی است. در سال هایی این روش ناپسند در اقدامات جبرانی دولت صورت گرفته است، که در کنار رشد شدید و صعودی نقدینگی، رشد تولید نزولی و منتهی به نرخ منفی شده است. چنان چه نمودار 4 نشان می دهد:
13920721000642_PhotoL.jpg

حالا باید پرسید چرا تورم به طبقات ضعیف بیشتر فشار می‌آورد؟ علت آن است که تورم در خوراکی‌ها بیش از سایر بخش‌ها است. در مسکن هم زیاد است. چون فقرا بخش بیشتری از درآمد محدود و اندک خود را به خوراک و مسکن اختصاص می‌دهند، نرخ تورمی که آنها با آن رو به رو می شوند، بالاتر از متوسط است و برعکس، اغنیاء با نرخ تورمی روبرو می شوندکه کمتر از متوسط است. به نمودار زیر توجه بفرمایید:
13920721000643_PhotoL.jpg

عکس پنج ستون‌ها، نرخ تورم متوسط جامعه، خطوط شکسته بالایی که با مربع علامتگذاری شده، تورم تهیدستان و خط شکسته پایین که با مثلث علامتگذاری شده، تورمی است که ثروتمندان با آن رو به رو هستند.بنابراین، روش فعلی در توزیع یارانه‌ از حیث تبعات تورمی نیز ضد مستضعفان عمل می‌کند. شرعاً و عقلاً چه دلیلی داریم که به شکل غیرهدفمند و ناعادلانه‌ای یارانه بدهیم و علاوه بر این بی‌عدالتی، با چاپ اسکناس، جیب کوچک مستعضفان را خالی‌تر کنیم.چگونه تشخیص ثروتمندان و برخورداران ممکن نیست؟!از آغاز طرح، مرتباً این ادعا تکرار می شد که چون اطلاعات وجود ندارد، نمی‌توانیم اقشار دارای استحقاق دریافت یارانه را از برخورداران جدا کنیم. الآن هم برخی چنین سخنانی می‌گویند. اما به سه دلیل این سخن مردود است.اول: بیش از چهارده قرن است که مسلمانان زکات و خمس می‌دهند. همه می‌دانیم که تنها اقشار خاصی استحقاق دریافت وجوهات شرعی را دارند و کسانی که پرداخت وجوهات بر آنها واجب است، این هم واجب است که فرد مستحق دریافت را خود بیابند و یا رساندن آن به مستحق را به دیگری بسپارند. به هرحال این مالیات شرعی نزدیک به 15 قرن است که به خوبی به دست مستحقان می رسد. قطعاً چون انگیزه پرداخت وجوهات، اخروی است، می‌توان قبول کرد که مستحقان با اطمینان بسیار بالایی شناسایی می‌شوند. اگر شناسایی مستحق مقدور نبود، خداوند آن را واجب نمی‌ساخت: «لایکلف الله نفسا الّا وسعها؛ خداوند هیچ امری را بر کسی واجب نساخت مگر آن که حد توانایی وی را رعایت کرد.» (بقره/286)دوم: کشور‌های اروپایی چند قرن است که در این زمینه برنامه‌هایی تصویب و اجرا کرده‌اند. اولین مورد در قرون جدید به تصویب برنامه «قانون فقر انگلیسی» در سال 1601 میلادی برمی‌گردد. در اروپا انواع اعانات دولتی به مستحقان داده می شود. در آمریکا نوعی از سیستم پرداخت، حتی پیش از استقلال آمریکا برقرار بود. هم اکنون دولت آمریکا به 47 میلیون 525 هزار نفر از اتباع خود (بیش از 15 درصد کل جمعیت آمریکا) تمبر غذا (Food Stamp) یا کوپن غذایی با کارت هوشمند می‌دهد. (آمار اکتبر 2012، پارسال همین موقع)آغاز ارایه این کمک غذایی به تصویب قانون در سال 1964 میلادی، زمان ریاست جمهوری لیندون جانسون، بر می‌گردد. این قانون در سال های مختلف اصلاح شد و در تمام این سالها‌ با نوسان وضع اقتصادی پرداخت این یارانه‌، تنها به مستحقان ادامه داشته است و از آغاز دوره‌ رکورد در سال 2008 با شیب تندی پوشش زیادتری یافته است. مستحقان به همت و مشارکت نهادهای دولتی، متخصصان تغذیه، همسایگان و سازمان‌های مذهبی، شناسایی می‌شوند. نمودار زیر را ملاحظه فرمایید:
13920721000645_PhotoL.jpg

عکس شش پس در کشورهای پیشرفته صنعتی، شناسایی و تفکیک مستحقان برای دریافت یارانه غذایی رایج است.سوم: اما در کشورهای در حال توسعه. بانک جهانی در کتابی که ژانویه 2003 (9 ماه پیش) منتشر کرده است(2)، تجربه 20 کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین، از گروه‌ کشورهای کم درآمد، با درآمد متوسط و با درآمد بالا، در اصلاح قیمت انرژی و حذف یارانه ها‌ را گرد آورده است. از این 20 کشور، 19 کشور، کمک‌های جبرانی (نقدی و غیرنقدی) دارند. از بین این 19 کشور، 18 کشور کمک‌ها را تنها برای مستحقان ارایه می‌کنند. تنها ایران است که به طور سرانه به همه به طور مساوی می‌دهد! یعنی در کشورهای در حال توسعه نیز تنها ما مدعی هستیم که تشخیص مستحق و غیرمستحق نشدنی است!پس بنا بر حکمت الهی و روش دینی و تجربه بشری چه در تاریخ 15 قرنی اسلام، چه در کشورهای پیشرفته و چه در کشورهای حال توسعه، تشخیص و تفکیک دارا از نادار انجام می‌شود؛ چگونه است که ما اظهار عجز می کنیم؟دولت قبل اراده سیاسی نداشت. دولت جدید که رسماً همین مطلب را جزء برنامه‌های خویش اعلام کرده است، چون می‌خواهد؛ حتما به حول و قوه الهی می‌تواند.راه عملی شناخت ثروتمندان و برخورداران چیست؟تکلیف آمارگیری درآمد خانوار چه شد؟ آیا نمی‌توان از آن بهره برد؟ به نظر می‌رسد گروهی کارشناس با دقت خوبی می‌توانند ملاک‌هایی را برای شناسایی این اقشار تعریف کنند و بعد به کمک مساجد و نیروها و سازمان‌های مردمی به تعیین مصادیق دست بزنند. همانطور که هم اکنون کمیته امداد امام *****(ره) و سازمان بهزیستی با تقریب قابل قبولی به شناسایی فقیران اقدام کرده و عمل می‌کنند. مثلاً این ملاک‌ها قابل بررسی است:1- بانک مرکزی گردش مالی تمامی صاحبان حساب‌های بانکی را دارد. می‌توان با حکمی قانونی بانک را مکلف نمود که اسامی تمام دارندگان چرخش مالی از حد معینی به بالا را، بدون ورود در جزئیات، در اختیار دولت بگذارد.2- سازمان مالیاتی کشور می‌تواند مؤدیانی را که از حد معینی به بالا مالیات می‌دهند، به دولت معرفی کند.3- راهنمایی و رانندگی را می‌توان ملزم نمود که اسامی دارندگان خودرو از انواع خاصی و از مدلی به بالا را معرفی کند.4- سازمان ثبت املاک و اسناد کشور می‌تواند اسامی مالکان خانه‌هایی از متراژ معینی به بالا را معرفی کند.5- جهاد کشاورزی زمین‌داران از مساحت معینی به بالا را مشخص کند.6- اتاق بازرگانی دارندگان کارت بازرگانی فعال با چرخش واردات و صادرات از حد معینی به بالا را معلوم سازد.7- سازمان **** پزشکی ... و مشابه آنها.البته پیشنهادهای ارایه شده، اصلاح می‌خواهد و حتماً در این شکل ابتدایی بی ایراد و اشکال نیست.بنابر آن چه تقدیم شد، ادامه پرداخت سرانه یارانه نقدی؛1- توزیع درآمد را نابرابرتر می‌کند،2- تورم افزا است،3- با هدر دادن منابعی که می توانست به تولید کمک کند، به رکود فعلی می‌افزاید،4- رشد تورم نیز از رشد و سرمایه‌گذاری می‌کاهد و به تداوم رکود مدد می‌رساند. پس باید حذف شود و حذف شدنی هم هست.نکته پایانی مهمدر پایان به نکته مهمی در این ارتباط اشاره می کنم. عضو محترمی از دولت در مصاحبه خویش، روز چهارشنبه 17/7/92، دو نکته در این ارتباط گفته است (نقل به مضمون):1- وی پرداخت یکسان یارانه را ناعادلانه خواند و گفت: عدالت ایجاب می‌کند، یارانه‌ها متناسب با درآمد باشد و از منابعی که فعلاً به خانواده‌های بی‌نیاز داده می شود، درجایی دیگر استفاده کرد. وی افزود: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در 5 ماه پیش‌رو تا پایان سال به همان روال سابق اجرا خواهد شد.2- درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز، موضوع را به سال آینده احاله کرده و گفته است: از دولت انتظار نمی‌رود، بدون مطالعه کافی وارد عمل شود.آقای دکتر روحانی با افتخار اسامی مختلفی برای دولت خود عنوان کردند؛ از جمله دولت قانون. عضو دولت قانون درباره مسائل، این چنین سخن نمی گوید، زیرا درباره مطلب اول، بحث از حذف یارانه‌های افراد بی نیاز و برخوردار هم اکنون در مجلس مطرح است و ای بسا تصویب شود. پس چگونه دولت قانون آن را اجرا نمی‌کند؟ باید گفته می‌شد، ما سعی می‌کنیم با جلب توافق مجلس این پنج ماه را هم به روال پیشین، گرچه ناعادلانه است ادامه دهیم. درباره مطلب دوم هم اکنون حکم قانونی درباره اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در قانون بودجه سال 1392 وجود دارد که اجرا نشده است.دولت قانون نباید مانند مستبدان گذشته سخن بگوید. درست است که دولت بدون مطالعه کافی نباید وارد عمل شود، ولی چرا اولاً نسبت به این امر مهم که بیش از 4 سال است از آن بحث و گفت‌وگو می‌شود، شناخت کافی ندارید و ثانیاً مگر برای اجرای قانون باید مطالعه داشت؟ می‌توانست این چنین بیان شود که چون دولت در خلاف مصلحت بودن اجرای حکم قانون بودجه پیرامون اصلاح قیمت ها در این وضعیت، دلایلی دارد، سعی می‌کند مجلس را در همین اصلاحیه بودجه قانع کند که موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی به اول سال آینده موکول شود. دولت قانون باید حرمت نهاد قانونگزار را هیچگاه فراموش نکند، چرا که مشروعیت خود دولت هم از این نهاد نشئت گرفته است.انتهای پیام/
 

Soroush-S

Registered User
تاریخ عضویت
11 ژوئن 2012
نوشته‌ها
940
لایک‌ها
523
محل سکونت
Guilan
یارانه کی واریز میشه؟ امشب واریز میشه؟
 

Musso

Registered User
تاریخ عضویت
15 فوریه 2006
نوشته‌ها
353
لایک‌ها
42
سه شنبه شب- چهارشنبه قابل برداشت
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
یارانه کی واریز میشه؟ امشب واریز میشه؟

سه شنبه شب- چهارشنبه قابل برداشت

زمان واریز یارانه نقدی مهر ماه عقب افتاد

بنا بر اظهارات صبح امروز معاون اول رییس جمهور یارانه مهر ماه با چند روز تاخیر واریز خواهد شد

دولت یازدهم که بنا بود بامداد سه شنبه سومین یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار بریزد در فراهم آوردن منابع مورد نیاز به مشکل خورده و یارانه مهر ماه به گفته ی جهانگیری با چند روز تاخیر واریز خواهد شد.

پیش از این سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام کرده بود یارانه مهر ماه بامداد سه شنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

این امر در حالی اتفاق می افتد که پیش از نیز مقامات دولت یازدهم بارها از کمبود منابع لازم برای تامین یارانه نقدی خبر داده بودند و به گفته وزیر اقتصاد دولت برای این پرداخت ماهانه با هزار میلیارد تومان کسری منابع رو به رو می شود.
شب گذشته نوبخت نیز در اظهاراتی از مشکلات دولت برای تامین منابع مورد نیاز گفته بود و از آغاز به کار کارگروهی برای بررسی چگونگی حذف پردرآمدها از لیست دریافت کنندگان یارانه نقدی خبر داده بود

پی نوشت: حذف ده میلیون تا بیست میلیون نفر ؛همین روزها است که اس ام اس و پیامکش بیاد
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,254
لایک‌ها
18,050
طرح جدید سازمان هدفمندی برای ۳ یا ۶ماهه شدن پرداخت یارانه‌ها

سازمان هدفمندی در نشست امروز نمایندگان دولت و مجلس پیشنهاد داده که یارانه پرداختی به مردم ۳ تا ۶ماهه شده و دولت به جای پرداخت یارانه به دهک‌های بالا، به آنها اوراق مشارکت بدهد


مسئول شناسایی و حذف یارانه ثروتمندان مشخص شد
ستاد هدفمندی یارانه‌ها مسئول شناسایی دهک‌های بالای درآمدی است.




برنامه جدید بانک مرکزی برای اوراق مشارکت

در حالی که دولت با سررسید شدن ۸۲۳۳ میلیارد تومان اصل و بدهی اوراق مشارکت تا پایان سال مواجه است، بانک مرکزی در نظر دارد با پیشنهاد ابزارهای مالی جایگزین، مردم را ترغیب به نگهداری و بازپس ‌ندادن این اوراق کند

اوراق مشارکت دستگاه ها معمولا سررسیدی بیش از یک سال (سه یا چهارساله) دارند. به این ترتیب اوراق مشارکتی که در سال های 88 و 89 فروخته شده، در نیمه دوم امسال بتدریج سررسید می شود.
اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد دولت امسال با 5218 میلیارد تومان اصل و سود این گروه اوراق مشارکت روبه روست، اما در گروه دوم که مربوط به اوراق مشارکت بانک مرکزی است، این بانک در سال گذشته در مجموع 5000 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای فروش عرضه کرد که در دهم اسفند 91 منتشر شده است.
از این رقم 2513 میلیارد تومان آن به فروش رفته که با احتساب سود 20 درصد در یک سال، کل تعهد دولت بابت آن به 3015 میلیارد تومان می رسد
به این ترتیب بانک مرکزی اکنون باید تصمیم بگیرد که برای اوراق مشارکت سررسید شده امسال چه باید بکند. قطعا رفتار بانک مرکزی از سه حال خارج نیست؛ یا اصل و بدهی اوراق مشارکت را به طور عادی در سررسید به مردم بپردازد که این امر با توجه به کسری بودجه دولت، نبود وصول کافی درآمدها، به بهره برداری نرسیدن بخش عمده طرح های عمرانی ناشی از انتشار این اوراق و مهم تر از همه رشد نقدینگی سرگردان عاقلانه و امکانپذیر نیست
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]حذف پر درآمدها از دریافت یارانه‌ کلید خورد

[/h]







با اعلام رسمی معاون اول رییس جمهور به نظر می‌رسد دولت به طور رسمی طرح حذف سه دهک پر درآمد جامعه از دریافت یارانه نقدی را استارت زده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسحاق جهانگیری امروز اظهار کرد: دولت مجبور است به صورت ماهانه چیزی درحدود 3500 میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واگذار کند. این درحالی است که برای تامین منابع این امر با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و همان طور که وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد به طور میانگین برای پرداخت نقدی یارانه‌ها با بیش از هزار میلیارد تومان کسری مواجه است.
در کنار اظهارات امروز معاون اول رییس جمهور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی روحانی نیز روز گذشته از احتمال حذف سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه نقدی به عنوان طرحی جایگزین برای ایجاد تعادل بین منابع هزینه‌ای و درآمدی یارانه‌ها خبر داده بود.
از این رو به نظر می رسد دولت یازدهم قصد دارد طرح حذف دهک‌های پر درآمد را به عنوان طرحی عملیاتی به کار ببندد. طرحی که طبق اعلام معاون اول رییس جمهور وظیفه مطالعه و بررسی اولیه آن را ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها بر عهده دارد و بنا است با نهایی شدن بررسی‌های آن این برنامه به صورت رسمی آغاز به کار کند.
گفتنی است مجلس شورای اسلامی در کمیسیون برنامه و بودجه طرح حذف دهک‌های پر درآمد از دریافت یارانه را به صورت رسمی مطرح کرد و بنا شد این طرح به عنوان یک نیروی کمکی به دولت جهت ادامه پرداخت‌های نقدی کمک کند.
یارانه نقدی مهر ماه که بنا بود در روزهای نخست هفته جاری به حساب مردم واریز شود به آخر هفته موکول شده و طبق اعلام رسمی مسوولان اقتصادی دولت برای تامین این میزان مبلغ نقدی در ماه دولت با مشکلات بسیاری مواجه است به همین دلیل به نظر می رسد حال با حمایت مجلس می‌توان انتظار داشت دولت در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به نهایی شدن طرح حذف پر درآمدها اقدام کند و به این ترتیب کسری ماهانه هزار میلیارد تومانی خود را حداقل برای کوتاه مدت برطرف کند. هر چند قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها بندهای دیگری نیز دارد که به اختصاص 30 درصد از درآمدهای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها به بخش تولید پرداخته اما تاکنون این مسئله در دولت یازدهم راه حل خاصی به خود ندیده است.
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]حذف پولدارها به مثابه پاشویه اقتصادی

[/h]





«بیماری که تب دارد را نمی‌توان به اتاق عمل برد» این پاسخی است که طیب‌نیا درباره‌ی چرایی اجرا نشدن مرحله‌ی دوم هدفمندی یارانه‌ها مطرح می‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر امور اقتصادی و دارایی اخیرا به ارائه‌ی آمارهایی پرداخت که نشان می‌دهد اوضاع هدفمندی یارانه‌ها برخلاف آنچه دولت پیشین سعی در به نمایش‌ گذاشتن آن داشت، چندان نیز خوشایند نیست.
حال و پس از گذشت حدود دو ماه از آغاز به کار دولت جدید وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه‌ی مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بانک ملی از ابهامات گسترده‌ای که بر سر راه ادامه‌ی اجرای این طرح بزرگ اقتصادی وجود دارد، سخن می‌گوید.
واریز ماهیانه بیش از 3500 میلیارد تومان یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار که با احتساب یارانه‌ مهرماه از مرز 116 هزار میلیارد تومان نیز می‌گذرد امری نیست که بتوان به این راحتی از کنار آن گذشت. البته هرچند این رقم تا حدی نجومی به نظر می‌رسد اما می‌توان با پیش‌بینی منابعی دقیق و حساب‌شده طوری آن را تامین کرد که مشکل خاصی ایجاد نکند. بحثی که در اقتصاد از آن به«تعادل منابع» یاد می‌شود و وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید معتقد است هدفمندی در منابع خود هیچ تعادلی ندارد.
به گفته‌ی طیب‌نیا از کل مبلغ سه هزار و 500 میلیارد تومانی یارانه نقدی واریزی توسط دولت حدود 1500 میلیارد از طریق منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین می‌شود و چیزی در حدود هزار میلیارد تومان آن نیز از محل ردیف‌های بودجه که از قبل پیش‌بینی شده حاصل می‌شود، اما با این وجود هنوز هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند و این رقم در طول سال به بیش از 12 هزار میلیارد تومان کسری می‌انجامد.
این عدد وقتی به خود شکلی پیچیده‌تر می‌گیرد که میزان کل بودجه عمرانی دولت از زبان وزیر اقتصاد چیزی در حدود 10 هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود و نیاز به تاکید نیست که تنها کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها حدود دو هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی دولت فراتر است و اگر بخواهیم رقم کل یارانه پرداختی در سال را محاسبه کنیم این عدد به بیش از چهار برابر می‌رسد.
به هر حال دولت یازدهم باید برای کسری بودجه 12 هزار میلیارد تومان چاره‌ای بیندیشد. مجلس تلاش کرده در این راه برای یاری‌رساندن به قوه مجریه اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به میزان 38 درصد را صادر کند. امری که دولت احمدی‌نژاد آن را تا تیرماه مسکوت گذاشت و ترجیح داد به استقراض از بانک مرکزی و دیگر نهادها ادامه دهد! و حالا دولت روحانی نیز نشان می‌دهد که فعلا علاقه‌ای به ورود به این مبحث ندارد.
طیب‌نیا معتقد است که اقتصاد ایران بیماری تب‌دار است و تا تب‌اش پایین نیاید نمی‌توان آن را به اتاق عمل برد.این تنها ابهام آقای وزیر نیست و بحث چگونگی تامین این کسری بودجه و به تعادل رساندن منابع درآمدی و هزینه‌ای یارانه‌ها هم‌چنان به عنوان سوال اصلی محافل اقتصادی کشور یکه تازی می‌کند. از این رو نهادها و بخش‌های مختلف اقتصادی کشور بسیج شده اند تا ابامات بر سر راه این طرح بزرگ را مرتفع کنند. یکی از این راه حل ها که اخیرا به خود شکل جدی گرفته است بحث حذف دهک‌های پردرآمد جامعه از لیست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی است. بحثی که در مجلس مطرح شد و در صورت نهایی‌شدن به دولت این اجازه را می‌دهد نسبت به اقدام سه دهک پردرآمد جامعه از جمع یارانه‌بگیران اقدام کند. راه‌حلی که به نظر می‌رسد دولت نیز آن را جدی گرفته و طبق اعلام وزیر اقتصاد ستاد هدفمندی یارانه‌ها بحث حذف دهک‌های پردرآمد را پیگیری خواهد کرد.مجلس این امر را در جلسه‌ی کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار داده و بناست در آینده برای قانونی شدن به صحن علنی ارجاع داده شود.
البته این موضوع از همان روزهای ابتدایی نیز مهمان یارانه‌ها بود و از "خوشه‌بندی" خانوار گرفته تا خواهش رییس جمهور پیشین از پردرآمد‌ها برای کنار کشیدن از دریافت یارانه نقدی همواره در طول سال‌های گذشته مطرح بوده بحثی که در نگاه کلی بسیار جذاب است و تقریبا همگان از آن استقبال می‌کند، اما وقتی به مرحله‌ی عمل می‌رسد با اما و اگر‌های بسیاری همراه می‌شود.
نبود پایگاه‌های اطلاعاتی شفاف که بتواند به وضوح تکلیف دهک‌های درآمدی جامعه را مشخص کند، اصلی‌ترین ابهامی است که طراحان این طرح باید به آن پاسخ دهند.البته طیب نیا اعلام کرده که ستاد هدفمندی یارانه‌ها در اولین مرحله مأموریت یافته است سازوکارهای لازم را برای تفکیک این دهک‌ها شناسایی و نهایی کند. طرحی که برای خود مدت‌ها زمان نیاز دارد و مشخص نیست تا آن روز تکلیف این کسری بودجه چه خواهد شد. اقتصادی که وزیرش آن را به بیماری تب‌دار تشبیه می‌کند چه سرنوشتی خواهد داشت، آیا با پایدار شدن شرایط‌ش به اتاق عمل می‌رود یا باید هم‌چنان تا مدتی نامعلوم در تب بسوزد.به هر حال به نظر می‌رسد در چنین شرایطی حذف دهک‌های پر درامد را به نوعی یک پاشویه‌ی اقتصادی دانست که بناست اقتصاد تب‌دار ایران را قدری خنک کند.
انتهای پیام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]بررسی حذف یارانه دهک‌های بالا وتغییرنظام بودجه‌ریزی درجلسه بامعاونت برنامه‌ریزی رییس‌جمهور

[/h]







یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با حضور برخی از اعضای کمیسیون گفت که در این جلسه درمورد **** بودجه‌ریزی و حذف یارانه دهک‌های بالا بحث و بررسی‌هایی صورت گرفته است.
عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: در این جلسه که از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و با حضور آقای نوبخت برگزار شد، سه تن از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نیز حضور یافتند و در مورد هدفمندی یارانه‌ها، **** بودجه ریزی و بورس اظهارنظرهایی صورت گرفت.
وی با بیان اینکه این جلسه تنها برای طرح دیدگاه‌های مختلف بوده و تصمیم‌گیری خاصی در آن صورت نگرفته افزود: قرار است جلسات بعدی در این رابطه به صورت کاربردی‌تر برگزار شود.
یوسفیان‌ملا‌ همچنین یادآور شد: اظهارنظرهایی در این جلسه صورت گرفته که **** بودجه‌نویسی عوض شود و کاربردی‌تر شود و در مورد حذف یارانه دهک‌های بالا نیز مسائلی مطرح شد که برخی موافق و برخی مخالف آن بودند.
انتهای پیام

 
بالا