• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

hassan8961

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 آپریل 2014
نوشته‌ها
10
لایک‌ها
5
محل سکونت
کرمان_سیرجان
سلام
انتقاد، پیشنهاد، نظر یا هرچیزی دیگه ای بخواهین تو پاسخ هاتون بنویسین دردی را دوا نمیکنه
فقط عمل .عمل .عمل و....
???? do you agree me
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
زنگنه: کارت سهمیا در حد یک ایده است
تهران - ایرنا - وزیر نفت، جایگزینی طرح کارت اعتباری انرژی (سهمیا) به جای پرداخت یارانه نقدی را یک طرح مطالعاتی بیان کرد و گفت: دولت در این زمینه هیچ برنامه ای ندارد و یک محقق آن را اعلام کرده است.

81151925-5673794.jpg

به گزارش ایرنا، «بیژن نامدار زنگنه» روز دوشنبه در حاشیه نشست مشترک برخی از اعضای هیات دولت با فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس این مطلب را در جمع خبرنگاران بیان کرد.

وی اظهارداشت: دولت هیچ مذاکره ای تاکنون در این باره نداشته و بررسی هم انجام نشده است و این موضوع در حد یک ایده و طرح مطالعاتی است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که گفته می شود شرکت ملی نفت ایران درآمد دو ماه پایانی سال 92 را به حساب خزانه واریز نکرده است، تاکید کرد که این خبر صحت ندارد.

زنگنه درباره حضور شرکت های خارجی در پروژه های نفتی نیز گفت: شرکت های خارجی تمایل به سرمایه گذاری در پروژه های نفتی دارند اما به دلیل تحریم ها هنوز پروژه ای عملی نشده است.

وی همچنین درمورد وضعیت پارس جنوبی و این که آیا به بخش خصوصی یا خارجی واگذار می شود، تصریح کرد: پارس جنوبی به بخش خصوصی یا خارجی ها واگذار نمی شود و خودمان این پروژه را تکمیل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: هرچند که بودجه آن چنانی به این پروژه تخصیص نیافته است و باید برای تأمین منابع آن فکری کنیم و طبق برنامه آن را عملیاتی کنیم.

وزیر نفت با بیان این که بودجه عمومی توان اجرای این پروژه ها را ندارد، گفت: اولویت اول در پارس جنوبی تکمیل فاز نخست است که انشاءالله بخشی از آن امسال و بخشی دیگر سال آینده تکمیل خواهد شد.

زنگنه خاطرنشان کرد: تمامی فازهای این پروژه تا سال 96 وارد مدار تولید خواهند شد.

وی همچنین حضور چینی ها در پارس جنوبی را رد کرد و گفت: چینی ها در پارس جنوبی حضور ندارند.

وی درباره زمان تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: این پالایشگاه انشاءالله سال آینده به بهره برداری می رسد که با بهره برداری از آن 34 میلیون لیتر به تولید روزانه بنزین اضافه خواهد شد.

وزیر نفت همچنین درمورد میزان تحقق درآمد پیش بینی شده از محل فروش نفت خاطر نشان کرد: درآمدهای نفتی انشاءالله بیش از پیش بینی ها خواهد بود.

زنگنه گفت: اتفاقات خوبی در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی در کشور رخ خواهد داد به ویژه با اجرای بند ق تبصره 2 که در بودجه سالیانه تصویب شد و اختیار بزرگی به دولت داده شد.

وی افزود: امسال برای بهینه سازی مصرف انرژی کارهای زیادی را شروع خواهیم کرد و ساخت گاز طبیعی مایع ( LNG) و پالایشگاه های کوچک تصفیه و پالایش میعانات گازی عملیاتی خواهد شد.

وزیر نفت یادآور شد: موتورخانه سیستم های گرمایشی منازل اصلاح و بخاری های با کیفیت و ارزان جایگزین بخاری های بی کیفیت توزیع می شوند.

زنگنه تصریح کرد: قیمت نفت طبق پیش بینی ها در بودجه سالیانه خواهد بود و پیش بینی انجام شده به واقعیت نزدیک است.

وی همچنین درباره افزایش کیفیت بنزین مصرفی گفت: کیفیت بنزین مناسب است و مقرر شده بنزین پتروشیمی ها حذف و به جای آن بنزین وارد کنیم که فکر می کنم میزان بنزین وارداتی بیش از بنزینی خواهد بود که در پتروشیمی ها مصرف می شود.

مجمع عمومی فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی امروز با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری،

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری برگزار شد.

محور اصلی این نشست، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و چشم انداز اقتصادی کشور در سال 93 بود.

سیام**2025**1336



انتهای پیام /*
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رییس انجمن صنفی جایگاه داران سی.ان.جی:
افزایش تقاضای گاز تا 25 درصد/ قیمت گاز هنوز استاندارد نیست


رییس انجمن صنفی جایگاه داران سی.ان.جی با اشاره به افزایش 15 تا 25 درصدی مصرف این سوخت، در مورد افزایش قیمت گاز به 450 تومان گفت: قیمت گاز (سی.ان.جی) متناسب و متعادل‌تر از گذشته شده و تاثیر خوبی بر جایگاه‌داران سی.ان.جی و مصرف‌کنندگان‌دارد.

اردشیر دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که سه گروه تاکسی‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی و ماشین ها و خودروهای شخصی مصرف‌کنندگان گاز سی.ان.جی هستند گفت: دو گروه اول پس از اعمال قیمت های جدید استقبال بیشتری از گاز داشته‌اند.

وی با اشاره به این‌که مصرف سی.ان.جی در شهرهای اصلی، کلانشهرها و شهرهای درجه 2 از نظر جمعیت و بین راهی به طور میانگین بین 15 تا 25 درصد افزایش یافته است وتقاضا بیشتر شده که نشان می‌دهد شعور فنی و اقتصاد انرژی مردم بالاتر رفته است، گفت: مردم در انتخاب و مصرف فرآورده‌های مختلف دقت بیشتری به خرج می‌دهند.

رییس انجمن صنفی جایگاه داران سی.ان.جی در مورد نظر فعالان سی.ان.جی نسبت به قیمت جدید گاز گفت: نسبت قیمت سی.ان.جی به بنزین تعدیل شده و از 75 درصد به 50 درصد رسیده است.

دادرس با اشاره به شاخص‌های تناسب در قیمت گذاری حامل های انرژی در جهان گفت: یک بخش مربوط به مقایسه و متعادل کردن حامل‌های انرژی نسبت به نرخ فوب خلیج فارس است و بخش دیگر مربوط به نسبت عرضه و تقاضا است.

وی ادامه داد: یک شاخص نیز نسبت به تناسب قیمت حامل‌های انرژی است که با افزایش قیمت سی.ان.جی به 450 تومان تعادل نرخ آن نسبت به بنزین بهتر شده و از 75 درصد به 50 درصد اختلاف رسیده است.

نرخ سی.ان.جی هنوز به استاندارد جهانی نرسیده است

رییس انجمن صنفی جایگاه داران سی.ان.جی در مورد نظر انجمن نسبت به قیمت تعیین شده در فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: قیمت گاز سی.ان.جی نسبت به قبل بهتر شده ولی درحد استاندارد مطلوب و شاخص های جهانی نیست.

دادرس با اشاره به این‌که نسبت قیمت سی.ان.جی براساس استانداردهای جهانی باید به سقف 30 درصد برسد گفت: نسبت نرخ نرخ سی.ان.جی به بنزین از 70 به 55 درصد رسیده و باید به 30 درصد برسد. ایران دارای دومین مخازن نفت و گاز دنیا است بنابراین باید به این مساله توجه کرد.

وی با اشاره به این‌که انجمن صنفی جایگاه داران سی.ان.جی برای متعادل سازی قیمت سی.ان.جی بسیار تلاش کرده است، گفت:‌ان‌شاءالله درمراحل بعدی نرخ سی.ان.جی به استاندارد جهانی برسد.

رییس انجمن صنفی جایگاه داران سی.ان.جی خاطرنشان کرد: قیمت گاز سی.ان.جی از 310 تومان به 450 تومان رسیده است و نرخ جدید از روز 5 اردیبهشت سال جاری اعمال شده است.

افزایش 30 درصدی مصرف سی.ان.جی تا پایان سال

دادرس تاکید کرد:‌ در 10 روز گذشته به طور میانگین مصرف سی.ان.جی از 15 تا 25 درصد در وسایل حمل و نقل افزایش یافته و پیش بینی می‌شود با اتمام کارت‌های 400 تومانی و 700 تومانی تاکسی‌ها تا پایان ماه، مصرف سی.ان.جی بیش ازاین افزایش یابد.

وی در پایان پیش بینی کرد که مصرف گاز سی.ان.جی تا پایان سال تا 30 درصد افزایش پیدا کند.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد
اما و اگرهای توزیع کارت انرژی و امکان ایجاد بازار سیاه/ کارت انرژی تنها راه برون‌رفت از مصرف بی حد انرژی
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران معتقد است یارانه نقدی طی سه سال گذشته نه تنها در کاهش مصرف انرژی تاثیر نداشته بلکه ۱۳۱ هزار میلیارد تومان پول که می‌توانست صرف بهینه‌سازی مصرف انرژی شود، یک درصد هم در کاهش مصرف تاثیر نگذاشته است. راه برون‌رفت از این وضعیت نیز، کارت انرژی است.


13930215000241_PhotoA.jpg

  • Tweet
    آرش نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با انتقاد از تاثیر تورمی نحوه پرداخت یارانه‌ نقدی و ضرورت اصلاح آن خاطرنشان کرد: اگر بازخورد پرداخت مستقیم یارانه طی 3 سال گذشته را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که مصرف انرژی نه تنها یک درصد هم کاهش نداشته‌، بلکه 131 هزار میلیارد تومان پول کشور نابود شده و اثری جز تورم در بازار نداشته است.

    وی با تاکید بر اینکه طبق برنامه باید قیمت سوخت و حامل‌های انرژی به قیمت خلیج فارس نزدیک شود، افزود: با توجه به بدعت غلطی که در سه سال گذشته پایه گذاشته شده، باید راهی را بیندیشیم، تا با حداقل حاشیه از آن خارج شده و از این پول برای مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی به ویژه در منازل مسکونی استفاده کنیم.

    به گفته نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، اگر پول یارانه نقدی در این 3 سال صرف اصلاح نحوه مصرف انرژی شده بود تا کنون با کاهش 35 درصدی مصرف انرژی در 85 درصد واحد‌های مسکونی رو به رو بودیم.

    نجفی به این نکته نیز اشاره کرد که روز اول که یارانه پرداخت شد، ارزش دلاری آن 56 تا 57 دلار بود، ولی اکنون به 16 دلار رسیده است و از آن طرف قیمت سوخت و حامل‌های انرژی افزایش یافته و نباید اجازه دهیم که مبلغ قابل توجهی که تاثیر‌گذار است، بین جامعه خرد شده و به عنوان پول تورم‌زا توزیع شود.

    وی گفت: طی بررسی‌هایی که کردیم کم تنش‌ترین روش برای اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی تعریف کارت اعتباری انرژی «سهمیا» بود تا حداقل پولی که دولت بابت یارانه انرژی می‌پردازد، بابت هزینه‌های پرداخت انرژی نیز صرف شود.

    افراد کم مصرف می توانند یارانه انرژی را بفروشند/ اگر و اماهای توزیع کارت انرژی و امکان ایجاد بازار سیاه

    نجفی در پاسخ به اینکه اگر فردی به هر دلیلی مصرف چندان انرژی نداشت به ویژه در روستاها آیا به نظر شما این مسئله مشکل آفرین نخواهد بود، گفت: هر فردی که بخواهد با صرفه‌جویی هزینه انرژی خود را ذخیره کند، می‌تواند آن را به افراد پرمصرف بفروشد و پول نقد آن را دریافت کند. در عین حال دولت می‌تواند با این کار قیمت سوخت را به لیتری 2 هزارو 700 تومان برساند و از آن طرف مبلغ یارانه را نیز بالا ببرد.

    زیاده خواهی و سوء مدیریت دلیل تاثیر افزایش قیمت سوخت بر کالاهای دیگر

    نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه برخی معتقدند افزایش بی‌حد قیمت انرژی بر سایر کالاهای اساسی و تولید اثر تورمی خواهد داشت و چه فکری برای این موضوع شده گفت: این بهانه‌ای بیش برای افراد نیست. مشکل ما مدیریت عملیاتی، نظارتی و تولید است. چگونه است که قیمت سوخت در ترکیه 5 برابر ایران است، اما کالای باکیفیت را با قیمتی مناسب وارد کشور می‌کنیم.

    وی افزود: زیاده‌خواهی یک سری افراد در حوزه‌های مختلف به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند و من کاسب اگر سوار تاکسی شوم و 50 تومان کرایه اضافی دهم، تلافی آن را در تمام کالاهایی که در طی روز می‌فروشم، در می‌آورم.

    وی تصریح کرد: اگر یک بار برای همیشه اثر‌گذاری همه مولفه‌های قیمتی بر اساس افزایش قیمت‌ها بررسی کنیم آن وقت اجازه داده نمی‌شود که قیمت‌ها بی‌حد و حصر بالا رود.

    تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها نیازی به مصوبه مجلس ندارد/ دولت اراده کند شیوه جدید را اجرا می‌کند

    نجفی در پاسخ به اینکه کارت انرژی اکنون در چه مرحله‌ای از سوی دولت قرار دارد، گفت: کارهای نرم‌افزاری آن آماده شده و خوشبختانه اجرای این کار نیازی به مصوبه مجلس ندارد، چون شیوه پرداخت یارانه نقدی تغییر می‌کند و دولت اگر بخواهد می‌تواند آن را اجرا کند.

    وی تصریح کرد: تنها راه برون‌رفت دولت از تله‌های انفجاری دولت دهم مانند مسکن مهر و پرداخت یارانه نقدی اجرای روش‌های این چنینی است.

    انتهای پیام/ب
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با فارس:
کارت سهمیا توسط یکی از نخبگان پژوهشگاه نیرو پیشنهاد شد/ وزارت نیرو جلسه‌ای نداشته است
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه کارت انرژی(سهمیا) توسط یکی از نخبگان پژوهشگاه نیرو مطرح و از سوی وزارت نفت پیگیری می‌شود، گفت: برای جایگزینی کارت سهمیا به جای یارانه نقدی با وزارت نیرو جلسه‌ای برگزار نشده است.


13920628000129_PhotoA.jpg

  • Tweet
    هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به سوالی در خصوص جایگزینی یارانه نقدی خانوار با کارت سهمیا کارت انرژی (سهمیا) گفت: این موضوع توسط وزارت نفت پیگیری می‌شود و موضوعات آن نیز توسط همین وزارتخانه در حال پیگیری است.

    وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود آب و برق نیز قرار است در این کارت انرژی دیده شود،اظهار داشت: تاکنون جلسه مشترکی با وزارت نیرو در این خصوص برگزار نشده و بحثی است که توسط یکی از نخبگان پژوهشگاه نیرو پیشنهاد و پیگیری می‌شود.

    *کارت سهمیا برای رعایت الگوی مصرف مفید است/ استقبال می کنیم

    وی در پاسخ به این سوال که اگر آب و برق در این کارتها دیده شوند وزارت نیرو استقبال می کند ادامه داد: اگر که بنا باشد وزارت نیرو نیز در این کارت مشارکت داشته باشد از آن استقبال می‌کنیم چرا که برای رعایت الگوی مصرف بسیار مفید است.

    انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای انجمن مدیریت مصرف انرژی:

مصرف بهینه انرژی درآمدهای کشور را بالا می‌برد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت ****، با مقایسه شیوه‌های مصرف انرژی در ایران و بعضی از کشورهای پیشرفته جهان، گفت: مصرف بهینه انرژی، درآمدهای کشور را بالا می‌برد و باعث تقویت دانش برای استفاده علمی از فرآورده‌های نفت و گاز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای انجمن مدیریت مصرف انرژی، به ظرفیت‌های ایران در تولید منابع انرژی، ارتقای بهره‌وری و افزایش ارزش افزوده آن اشاره کرد و گفت: آینده‌نگری ایجاب می‌کند که با مدیریت درست، سهم نسل‌های آینده را بیهوده هدر ندهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت ****، با مقایسه شیوه‌های مصرف انرژی در ایران و بعضی از کشورهای پیشرفته جهان، گفت: مصرف بهینه انرژی، درآمدهای کشور را بالا می‌برد و باعث تقویت دانش برای استفاده علمی از فرآورده‌های نفت و گاز می‌شود.

وی با ستایش برنامه‌های انجمن مدیریت مصرف انرژی، گفت: گروه‌های علمی در کشورهای پیشرفته با ارائه راهکارها، جلوی مصرف مسرفانه را می‌گیرند و در ایران نیز نیروهای متخصص، قابلیت‌های علمی این کار را دارند و باید میدان عملی هم داشته باشند.

هاشمی رفسنجانی، جایگزینی سوخت فسیلی را از طرح‌های مهم علمی دنیا خواند و گفت: به خاطر اهمیت انرژی در تداوم زندگی، حکومت‌ها به فکر تأمین انرژی از جوش و گداخت هسته‌ای هستند و در ایران نیز مقدمات دانش پرداختن به این علم روز پُرصرفه به وجود آمده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت ****، با بیان مصداقی از نقش انرژی در کشاورزی و محصولات جنبی گفت: تغییر رویه‌های مصرف انرژی در کشاورزی، باعث رونق آن در همه مراحل از تولید تا مصرف می شود.

وی با اظهار تأسف از قاچاق منابع انرژی کشور به دلیل قیمت بالای حامل‌های انرژی در کشورهای اطراف، گفت: انتظار می‌رفت، با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، کشور سود ببرد، امّا اجرای نادرست و ناقص آن در دولت گذشته، باعث شد که هم دولت و هم مردم ضرر کنند.

در آغاز این دیدار آقای مهندس مهذب ترابی، مدیر انجمن، ضمن ارائه گزارشی از اوضاع انرژی و تولید و مصرف آن، از تدوین سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف در مجمع تشخیص مصلحت **** تشکر کرد و گفت: با توجه به تغییرات روزانه در مباحث انرژی، مطالعه برنامه‌های کشورهای جهان و تطبیق آن با سیاست کلی کشور و به روز کردن آن، ضروری است.

همچنین امیری‌پور نیز با ارائه تحلیلی از نگاه دولت به انرژی و درآمدهای آن در 8 سال گذشته، اظهار امیدواری کرد در دولت جدید اوضاع آشفته به سامان برسد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
۳.۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف شد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده انتظامی شرق استان تهران از کشف بیش از ۳ میلیون و 692 هزار لیتر سوخت قاچاق از دو کارخانه فاقد مجوز فعالیت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار سیروس فتحی در تشریح این خبر گفت: مأموران پلیس آگاهی استان تهران با به دست آوردن اخباری مبنی بر اینکه فردی در جاده «قوئینک زهری» نسبت به احتکار، دپو و خرید انواع سوخت در بازار سیاه از دلالان و قاچاقچیان اقدام می کند، پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

در این ارتباط مأموران پس از تجزیه و تحلیل و پایش خبر محل مورد نظر که فاقد مجوز فعالیت بود را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی به بازرسی از آنجا پرداختند.

سردار فتحی با اشاره به وجود تانکرهای متعدد و مخازن زیرزمینی گفت: در بازرسی از این محل یک میلیون و 14 هزار لیتر انواع سوخت گازوئیل، نفت کوره و قیر کشف شد و در ادامه پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد مقادیر دیگری از سوخت های قاچاق در همان حوالی نگهداری می‌شود که با اعزام تیم‌های ویژه و در بازدید از مکان دوم ، دو میلیون و 678 هزار و 500 لیتر انواع سوخت قاچاق کشف شد.

فرمانده انتظامی شرق استان تهران گفت: پلیس تلاش دارد تا با بهره گیری از اطلاعات مردمی به موفقیتهای بیشتری دست یابد و از شهروندان تقاضا دارد در صورت کسب هرگونه خبری از فعالیت مجرمان، موضوع را به فوریت های پلیسی 110 اعلام کنند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
پژویان:
دولت تصور شناسایی دهک‌ها را کنار بگذارد



یک اقتصاد‌دان با بیان این‌که در لزوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها هیچ تردیدی وجود ندارد، گفت: تا زمانی که اختلال وضعیت قیمتی در اقتصاد ایران درست نشود، هیچ‌گاه به سمت بهبود شرایط حرکت نخواهیم کرد.





به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمشید پژویان در نشست تخصصی بررسی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: پایین‌ نگه داشتن قیمت انرژی در کشور‌های جهان سوم اصلی‌ترین اختلال در مکانیزم اقتصادی این کشور‌هاست که هیچ دولتی نتوانسته بدون بهبود آن وضعیت اقتصادی کشورش را اصلاح کند.





وی با اشاره به تجربه‌ی دیگر کشور‌ها در حوزه شاخص قیمت اظهار کرد: بسیار بودند کشور‌هایی که در طول چند دهه گذشته برای چند سال متوالی تورم بالای 80 درصد را تجربه کردند اما با برطرف کردن اختلال‌های قیمتی و فراهم کردن شرایط مناسب امروزه این کشور‌ها در زمره پیش‌رو ترین اقتصاد‌های جهان به حساب می‌آید.





این اقتصاد‌دان اضافه کرد: حتی کشور‌های دیگر خاورمیانه نیز که مانند ما از موهبت نفت برخوردارند و حتی جمعیت‌شان نیز بسیار از ایران پایین‌تر است در طول سال‌های گذشته تن به اصلاحاتی در حوزه قیمت انرژی داده‌اند، اما متاسفانه کشور ایران با توجه به جمعیت بالا و منابع اقتصادی فراوانی که دارد به جای این‌که در ردیف اقتصاد‌های برتر جهان جای گیرد در مراحل پایینی باقی‌مانده است.





پژویان با بیان این‌که علامت قیمت‌ها از الفبای اقتصاد به حساب می‌آید، گفت: این‌که قیمت‌ها به چه شکل و در چه شرایطی تعیین می‌شوند آینده اقتصاد این کشور را رقم می‌زند. کاری که ما با پایین‌ نگه داشتن مدام نرخ انرژی و غیرواقعی کردن آن به هیچ عنوان انجام نداده‌ایم.





وی با بیان این‌که برای اصلاح اقتصاد ایران پیش از هرچیز باید بهم ریختگی قیمت‌ها اصلاح شود، تاکید کرد: کشور ما چند برابر کشور‌های صنعتی جهان مصرف انرژی دارد و اگر بناست از این وضعیت خطرناک نجات پیدا کند، باید قبل از هر چیز وضعیت قیمت‌ها را ترمیم کرده و نسبت به اصلاح قیمت‌های نسبی اقدام کند.





این اقتصاد‌دان اضافه کرد: این مساله که از دهه 60 در اقتصاد ایران مطرح شده و بارها به دلایل مختلف عقب افتاده است باعث شده هزینه‌ی سنگینی بر دوش کشور بیفتد و هرچه عملیاتی‌شدن این موضوع به تعویق بیفتد هزینه بیشتر خواهد شد.





پژویان درباره‌ی نحوه اجرای گام اول هدفمندی یارانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد اظهار کرد: کاری که دولت قبل آغاز کرد متاسفانه اشکالات اساسی داشت هرچند یک بار قیمت انرژی افزایش یافت، اما با ثابت‌ماندن چندین ساله این نرخ و البته تاثیر تورم بار دیگر نرخ‌ انرژی به شدت غیرواقعی شد و این مساله باعث بالا‌رفتن میزان یارانه پنهانی شد که دولت باید آن را به بخش‌های مختلف اقتصاد تزریق کند.





این اقتصاد‌دان با بیان این‌که اصلاح ساختار تولید و مصرف اصلی‌ترین هدف در عرصه هدفمندی یارانه‌هاست، گفت: بهبود وضعیت تولید امری زمان‌بر است البته این مساله به مانند موج اول ایجاد تکنولوژی در کشور‌های غربی نیست، زیرا در حال حاضر این تکنولوژی‌ها ساخته شده و تنها نیاز دارد با برنامه‌ریزی مناسب به ایران وارد شود.





وی هدفمندی یارانه‌ه راا نیازمند یک نقشه راه کامل دانست و عنوان کرد: اصلی‌ترین اشکال در گام نخست هدفمندی یارانه‌ها از جایی آغاز شد که دولت و مجلس نقشه راه دقیق آینده این طرح را تعیین نکرده است. این‌که ما چقدر سهم برای تولید در نظر بگیریم و این سهم بر چه مبنایی تعیین شده مشخص نشده است.





پژویان افزود: مهم‌تر آنکه وقتی می‌خواهید از بخش تولید حمایت کنید نحوه حمایت چگونه خواهد بود و برخورد دقیق با هر نهادی که مصرف انرژی بالایی دارد چگونه باید صورت گیرد. آیا دولت می‌خواهد به نهادهایی که انرژی بیشتری مصرف می‌کند یارانه بیشتری دهد و یا سیاست‌های دیگری در نظر خواهد گرفت.





این اقتصاد‌دان درباره‌ی وضعیت اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز تصریح کرد: ما از اجرای گام نخست درس‌های بسیاری گرفته‌ایم که باید آن را در آینده به کار گیریم. دولتمردان باید توجه کنند که تئوری‌های اقتصادی تنها برای کتاب نیست و اقتصاد جهان سال‌هاست بر مبنای آنها می‌چرخد. پس با مراجعه به این مفاهیم و تئوری‌های ثابت شده اقتصادی نقشه راهی دقیق برای آینده تدوین شود.





وی با بیان این‌که دولت باید تصور شناسایی دهک‌ها را کنار بگذارد، اظهار کرد: اگر بتوان در ایران طرح مالیات مجموع درآمد را به کار گرفت می‌توان امید داشت در طول چند سال آینده دولت به یک بانک اطلاعاتی مناسب دسترسی داشته باشد اما در حال حاضر این امر ممکن نیست و دولت باید جایگزین‌های دیگری را به جای شناسایی دهک‌های پردرآمد دنبال کند.





انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
کاهش یارانه‌ها در عمان بررسی می‌شود

دولت عمان سرگرم بررسی کاهش یارانه‌های پرهزینه در این سلطان نشین است و بنزین هدف آشکار این کاهش خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درویش البلوشی، وزیر امور مالی عمان در این باره گفت: بنزین یکی از موارد مورد بررسی خواهد بود زیرا اختلاف بزرگی میان قیمت‌های داخلی و قیمت‌های بین المللی این سوخت وجود دارد.

وی که در حاشیه نشست وزیران دارایی کشورهای منطقه خلیج فارس در کویت سخن می‌گفت، عنوان کرد: باید همه جوانب مربوط سنجیده شود. این یارانه‌ها اهداف اجتماعی دارند بنابراین باید توازنی میان جنبه پولی و پیامد اجتماعی آن برقرار شود.

وزیر امور مالی عمان در پاسخ به زمان انجام تغییرات احتمالی گفت: این بررسی در حال ادامه است و نتیجه آن ممکن است امسال یا سال آینده مشخص شود.

بر اساس گزارش رویترز، البلوشی همچنین اظهار کرد که عمان امسال اوراق قرضه بین المللی صادر نخواهد کرد و خصوصی سازی شرکت‌های دولتی نیز بعید است در سال 2014 انجام شود.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


مشاور نوبخت به مهر اعلام کرد:

دولت برنامه‌ای برای جریمه یارانه بگیران ندارد/ اعمال روش‌های جدید در مرحله بعدی هدفمندی

مشاور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تاکید کرد: با وجود مصوبه مجلس، دولت تصمیمی برای جریمه 3 برابری یارانه بگیرانی که اطلاعات غلط ارائه کرده اند، ندارد.
سید کاظم دلخوش در گفتگو با مهر با اعلام اینکه فعلا دولت تصمیم جدی برای تشکیل کمپین انصراف از یارانه نگرفته است، گفت: از ابتدا هم تصمیم بر این بود که دولت از مردم بخواهد که به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند، زیرا پرداخت یارانه فعلی به مردم نصف آن رقمی است که در نتیجه آزادسازی حاصل می شود و این خسارت به خود مردم وارد می گردد.

مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان این مطلب که می توان گفت که منابع تامین یارانه نقدی به نوعی از پول مردم و منابع مختلف که متعلق به مردم است، تامین می شود، تصریح کرد: قطعا در مراحل بعدی اجرای هدفمندی یارانه ها، دولت باید فکرهای دیگری کند و راهکارهای دیگری را بیابد تا همکاری مردم هم بیشتر شود.

وی تاکید کرد که در مورد اجرای هدفمندی یارانه ها فقط باید یک نفر به عنوان سخنگو مسائل را برای مردم مطرح کند تا نگرانی های مردم از بین برود و اخبار مختلف باعث تشویش اذهان عمومی نگردد، زیرا صحبت های مختلف و برخی اقدامات و کج سلیقگی ها نگرانی هایی را برای مردم ایجاد می کند.

دلخوش به موضوع افزایش قیمت برخی از کالاها و خدمات در شرایطی که دولت قصد ساماندهی یارانه بگیران را دارد، اشاره و عنوان کرد: این کج سلیقگی ها و اقدامات، نگرانی هایی را در جامعه ایجاد می کند، بر این اساس باید سلیقه ای عمل کردن در دستگاه های اجرایی از بین برود، زیرا این اقدامات باعث می شود که بخشی از مردم که قصد همکاری به دولت را دارند، دچار تردید شوند.

وی با تاکید بر این نکته که در مراحل بعدی اجرای هدفمندی یارانه ها دولت باید روش ها و شیوه های دیگری را در پیش بگیرد، افزود: در تبصره 21 قانون بودجه سال 93 مجلس پیش بینی کرده است که اگر فردی برای دریافت یارانه نقدی اطلاعات غلط به دولت بدهد، تا 3 برابر مبلغ یارانه نقدی دریاقتی جریمه خواهد شد، با این وجود و علی رغم این مصوبه مجلس، دولت چنین برنامه ای ندارد و در این شرایط اقداماتی اینچنینی عجولانه است.

مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تاکید کرد: دولت و مجلس لازم است که از برخی کج سلیقگی ها جلوگیری کنند تا مردم در مراحل بعدی اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، مردم همکاری بیشتری با دولت داشته باشند، اگر به دولت در این زمینه کمک نشود، دولت دچار آسیب هایی خواهد شد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
نوبخت در پاسخ به ایسنا اعلام کرد
اختصاص 5400 میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به تولید



معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور از پیگیری برای حل مشکل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: از محل درآمد‌های حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم 5400 میلیارد تومان برای بخش تولید در نظر گرفته شده که به تناسب ماموریت‌ها و وظایف، این اعتبارات به دستگاه‌های اجرایی تخصیص می‌یابد.



محمدباقر نوبخت در حاشیه مراسم رونمایی چهار رقم جدید زراعی در موسسه تحقیقات غلات استان البرز در پاسخ به خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: از محل درآمد‌های حاصل از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها 5400 میلیارد تومان به برای بخش تولید در نظر گرفته شده که بخشی از این اعتبار به وزارت جهاد کشاورزی و بخش دیگر به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص می‌یابد.



وی افزود: در حال حاضر جلسات متعددی با دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و تجارت برگزار شده تا ضمن ارائه‌ و بررسی طرح‌ها و ماموریت‌های مورد نظر این دو وزارتخانه، اعتبارات لازم به تناسب این ماموریت‌ها به هر یک از دو بخش کشاورزی و تجارت اختصاص یابد.







قیمت حامل‌های انرژی در بخش کشاورزی هنوز افزایش نیافته است


نوبخت ادامه داد: در حال حاضر هیچ رقمی برای افزایش قیمت انرژی در بخش‌های تولیدی از جمله بخش کشاورزی در نظر گرفته نشده است.





حل مشکل ساختمان وزارت کشاورزی در دستور کار دولت


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور درباره‌ آخرین وضعیت ساختمان وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کنار مشکلات متعدد بخش کشاورزی از جمله مشکلات تحقیقاتی، نیروی انسانی و اعتبارات، ساختمان وزارت جهاد کشاورزی واقع در بلوار کشاورز که به قوه قضاییه واگذار شده یکی‌دیگر از مشکلات این بخش است.



وی گفت: بخشی که در حال حاضر در ساختمان سابق وزارت جهاد کشاورزی مستقر شده نیز دارای اهمیت است اما باید سیاستی در پیش بگیریم تا مشکل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی با تهاتر با ساختمان‌های دیگر یا از طریق تامین اعتبارات مورد نیاز حل شود.





بالا‌بودن تعداد نیروی انسانی و کمبود بودجه در تحقیقات کشاورزی


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تصریح کرد: در حال حاضر منابع قابل توجهی صرف تحقیقات کشاورزی می‌شود اما با توجه به بالا‌بودن تعداد نیروهای سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی هر بودجه‌ای هم که به این سازمان اختصاص داده شود صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان می‌شود.



وی تاکید کرد: یکی از ماموریت‌های و اقداماتی که باید در این حوزه انجام شود اصلاح ساختار نیروی انسانی در بخش تحقیقات کشاورزی است که معاونت برنامه‌ریزی و بودجه ریاست جمهوری آمادگی کامل دارد تا منابع لازم برای تعدیل نیروی انسانی و انتقال تحقیقات کشاورزی از بخش دولتی به بخش خصوصی را در اختیار قرار دهد.



نوبخت ادامه داد: اگر براساس **** اداری به سمتی حرکت کنیم که اقتصاد کشور از بخش دولتی به غیردولتی منتقل شود، دولت آمادگی فراهم کردن بستر برای انجام این ماموریت را از طریق اختصاص اعتبارات برای بازنشستگی و تسهیلات برای بخش کشاورزی را دارد.



معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت: اگر تحقیقات کشاورزی از بخش دولتی به بخش غیردولتی منتقل شود محققان می‌توانند فعالیت‌شان را در بخش غیردولتی به صورت خوداشتغالی ادامه دهند تا فرصتی فراهم شود که منابع اختصاص‌یافته به سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی برای تحقیقات هزینه شود.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با فارس:
کسری ۲۵۰۰میلیارد تومانی دولت در هدفمندی با پرداخت یارانه نقدی به همه متقاضیان
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اگر دولت بخواهد به همه متقاضیان ثبت‌نام‌کننده یارانه بدهد، ۲۵۰۰ میلیارد تومان کسری منابع هدفمندی خواهد داشت.


13920612000084_PhotoA.jpg


  • غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه قانون هدفمندی اعلام کرده که یارانه نقدی فقط به نیازمندان پرداخت شود، در حالی که دولت می‌گوید به همه متقاضیان و ثبت‌نام‌کنندگان یارانه می‌پردازد، گفت: ظاهرا بعضی از وزیران اعلام کرده‌اند که 10 میلیون نفر از اقشار غیر نیازمند را شناسایی کردند و دولت می‌تواند رأسا این افراد را از دریافت یارانه حذف کند.

    وی افزود: هنوز امکان شناسایی افراد وجود دارد و میانگین هزینه زندگی کارمندان دولت و کارکنان بخش غیر دولتی که دارای فیش حقوقی هستند، وجود دارد و مشکلی ندارد.

    رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اگر دولت بنا دارد به همه متقاضیان و ثبت‌نام‌کنندگان یارانه نقدی بپردازد، در طول سال 40 هزار و 500 میلیارد تومان باید پول بپردازد، در حالی که درآمد دولت از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از 28 هزار به 38 هزار میلیارد تومان می‌رسد، بنابراین فقط از محل یارانه نقدی 2500 میلیارد تومان کسری پدید خواهد آمد.

    وی افزود: از طرفی دولت اعلام کرده قصد دارد 5400 میلیارد تومان به تولید بپردازد و بخشی هم برای **** سلامت و درمان اختصاص دهد تا هزینه مردم در درمان کاهش پیدا کند. حال سؤال این است که دولت می‌خواهد این منابع را از کجا بیاورد، دولت باید رویه خود را اصلاح کند، وگرنه اقتصاد کشور دچار مشکل می‌شود.

    انتهای پیام/ب
 

Benyaminj

کاربر فعال بازیهای کامپیوتری
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 آگوست 2005
نوشته‌ها
4,530
لایک‌ها
1,888
محل سکونت
Tehran
ویرایش اطلاعات اعلام نشد ؟
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


فرمانده دریابانی شهرستان های سیریک و میناب:
کشف 168 هزار لیتر گازوئیل قاچاق و 20 راس احشام از قاچاقچیان
فررمانده دریابانی سیریک و میناب گفت: در راستای پاکسازی مناطق آلوده و انسداد مرزی و حفظ و حراست از مرزهای آبی کشور در سه مایلی خور تیاب از یک فروند لنج فاقد هویت مقدار 127 هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف و ضبط شد.


13920412000457_PhotoA.jpg

  • Tweet
  • به گزارش خبرگزاری فارس از سیریک، حمید چگینی صبح امروز در نشستی خبری اظهار داشت: در 48 ساعت گذشته توسط گشت ناو گروه دریابانی از دو فروند شناور لنج مقدار 40 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در 8 مایلی خور کلاهی به همراه هفت تبعه غیر مجاز پاکستانی توقیف و دستگیر شدند.

    وی افزود: همچنین در دو عملیات جداگانه توسط گشت‌های دریایی دریابانی از دو فروند شناور قایق در سه و هشت مایلی شهر گروگ مقدار 720 لیتر گازوئیل قاچاق و 20 راس احشام (گوسفند) به همراه پنج نفر متهم دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

    فرمانده دریابانی سیریک با بیان اینکه دریابانی شهرستان‌های سیریک و میناب در حوزه فعالیت گسترده‌ای به لحاظ برخورداری از مرزهای دریایی است، اظهار داشت: پرسنل خدوم و زحمتکش دریابانی در تمام شرایط سخت برای حفاظت و حراست از مرزهای آبی و ساحلی بصورت آماده باش و بدون هیچ توقع و چشم داشتی وظایف خودشان را در راه خدمت به وطن انجام می‌دهند.

    انتهای پیام/88004/ط
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
یارانه سیاه؛ یارانه سپید

میثم هاشم‌خانی
نامه 108 اقتصاددان و جامعه‌شناس که سه‌شنبه گذشته با موضوع طراحی سازوکار «بودجه‌ای» و «غیربودجه‌ای» مناسب برای «کاهش فقر آموزشی کودکان» منتشر شد، نمادی از تلاش صاحب‌نظران و پژوهشگران کشور برای هدایت شعارهای عدالتخواهانه به مسیر علمی و منطقی بود.
اما چرا ما سال‌ها است که رکورددار پرداخت یارانه به انرژی هستیم و چشم‌مان را به‌روی تبعات زیست‌محیطی مخرب آن می‌بندیم؟ چرا جزو انگشت‌شمار کشورهایی هستیم که همه‌ساله مبالغ قابل توجهی برای پرداخت دلار ارزان و وام کم‌بهره به تولیدکنندگان اختصاص می‌دهیم و چشم خود را به روی سوءاستفاده‌های هنگفت ناشی از این رویه می‌بندیم؟ و روی دیگر سکه اینکه، چرا صدها هزار کودک سرزمین‌مان مجبورند روزهای کودکی خود را در فضای افسرده‌کننده مدارسی فرسوده و فاقد ساده‌ترین امکانات آموزشی و پرورشی بگذرانند و باز هم چشم‌مان را به روی نتایج بغرنج ناشی از فقر آموزشی کودکان ایران‌زمین می‌بندیم؟ چرا پرداخت حجم سنگین «یارانه سیاه» را بر «یارانه سپید» ترجیح می‌دهیم؟
وضعیت «یارانه سیاه» در ایران: بنزین در ترکیه حدودا لیتری 3/2 دلار است یعنی حدودا 7600 تومان، در عراق لیتری یک دلار یعنی حدودا 3300 تومان، در پاکستان هم لیتری 1/1 دلار یعنی تقریبا 3600 تومان.
نتیجه‌گیری ساده است: ما رکورددار پرداخت یارانه به بنزین هستیم؛ یارانه‌ای سنگین برای هرچه سرب‌آلودتر شدن ریه‌های میلیون‌ها ایرانی.
وضعیت «یارانه سپید»: میانگین بودجه دولتی سالانه اختصاص‌یافته برای هر دانش‌آموز اسپانیایی حدود 10 و نیم برابر هر دانش‌آموز ایرانی است، برای هر دانش‌آموز لهستانی پنج و نیم برابر، برای هر دانش‌آموز در کره جنوبی 9 برابر، برای هر دانش‌آموز کوبایی 4 برابر و برای هر دانش‌آموز برزیلی حدودا دو برابر [منبع: آمارهای WDI بانک جهانی]
باز هم نتیجه‌گیری ساده اینکه، ما یارانه اندکی برای آموزش‌وپرورش دولتی می‌پردازیم و بخشی از تبعات این یارانه ناچیز در قالب وضعیت بغرنج فقر آموزشی کودکان ایرانی بروز می‌یابد.
از طرف دیگر، دست‌کم دو دهه است که شاهد وفاق فراگیر اقتصاددانان و جامعه‌شناسان دارای گرایش‌های فکری مختلف بر اهمیت بی‌بدیل کنترل «فقر آموزشی کودکان» و «فقر سلامت» در شکستن دام «به‌ارث رسیدن فقر» هستیم. امروزه اکثریت قاطع اقتصاددانان و جامعه‌شناسان توسعه، فقر آموزشی و فقر سلامت را جزو مهم‌ترین ریشه‌های بازتولید فقر اقتصادی، کاهش‌دهنده شانس فرزندان خانوارهای فقیر برای رهایی از تله فقر در بزرگسالی، افزایش‌دهنده بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و تضعیف‌کننده سرمایه اجتماعی می‌دانند. به‌علاوه حضور پررنگ دولت در حوزه کاهش فقر آموزشی کودکان و نیز کاهش فقر سلامت، کمترین فساد بالقوه را به همراه دارد. همه اینها، در کنار توجه به آثار جانبی مثبت (positive externality) ناشی از کاهش فقر آموزش‌وپرورش و نیز فقر سلامت، باعث شده است که در دو دهه اخیر در اکثریت اقتصادهای توسعه‌یافته شاهد حضور پررنگ دولت‌ها در این دو حوزه باشیم.
در همین راستا، ابلاغیه سیاست‌های کلی **** در حوزه سلامت (فروردین 93) به وضوح بر افزایش سهم «بودجه دولتی حوزه سلامت از تولید ناخالص ملی» تاکید داشته و ابلاغیه سیاست‌های کلی حوزه آموزش‌وپرورش (اردیبهشت 92) هم بر «رعایت اولویت در بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش در لوایح بودجه سنواتی به منظور تحقق اهداف و ماموریت‌های مندرج در سیاست‌های کلی» (بند 6-2 ابلاغیه)، «ضابطه‌مندسازی، بهسازی، زیباسازی، مقاوم‌سازی و مصون‌سازی مدارس با رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی» (بند 7-1 ابلاغیه)، «تجهیز مدارس به فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه استفاده بهینه از آموزش‌های مرتبط با فناوری‌های نو در مدارس» (بند 7-4 ابلاغیه)، «تقویت آموزش‌وپرورش مناطق مرزی با تاکید بر توانمندسازی معلمان و دانش‌آموزان این مناطق» (بند 9 ابلاغیه) و بالاخره بر «ارتقای جایگاه آموزش و پرورش از نظر شاخص‌های کمّی و کیفی در سطح منطقه و جهان به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز 20ساله جمهوری اسلامی ایران» (بند 12 ابلاغیه) تاکید دارد.
اما چرا با این وجود هنوز سالانه دو، سه ماه از انرژی صاحب‌نظران مجلس و مدیران ارشد دولت صرف مذاکرات فشرده در زمینه تعیین قیمت بنزین و گازوییل و امثالهم می‌شود؟ بحث بر سر چگونگی توزیع رانت‌های مربوط به دلار ارزان و وام‌های بدون بهره تقریبا در تمامی سال بخش مهمی از وقت و انرژی سیاست‌گذاران ارشد کشور را به خود اختصاص می‌دهد؟ و در مقابل مباحثه پیرامون ریشه‌های «بودجه‌ای» و «غیربودجه‌ای» تشدیدکننده فقر آموزشی کودکان، فقط در زمان فجایع دهشتناکی مانند آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد اندکی به رسانه‌ها راه می‌یابد؟
در پاسخ این پرسش، می‌توان توضیحاتی مشروح در چارچوب اقتصادسیاسی و روانشناسی اجتماعی ارائه کرد که فراتر از کشش این نوشتار کوتاه است، اما نگارنده به‌عنوان یکی از 108 امضاکننده نامه «مطالبه برنامه منسجم برای کاهش فقر آموزشی کودکان»، امیدوار است که انتشار این نامه توانسته باشد دست‌کم پرسش‌هایی از جنس پرسش‌های طرح‌شده در این یادداشت کوتاه را در ذهن سیاست‌گذاران ارشد کشور، پژوهشگران اقتصاد و علوم اجتماعی و نیز فعالان رسانه‌ای پررنگ کند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
یک اقتصاددان : پرداخت یارانه نقدی رویکردی اسلامی - ایرانی نیست
تهران- ایرنا- یکی از اساتید اقتصاد کشور پرداخت یارانه نقدی را روشی آمریکایی دانست و گفت: این کار رویکردی اسلامی- ایرانی نیست و باید به جای آن به تولید و اشتغالزایی توجه شود.

81160705-5689698.jpg

به گزارش خبرنگار ایرنا، «ابراهیم رزاقی» عصر یکشنبه در نشست هفتگی انصار حزب الله درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها گفت: هدفمندی یارانه ها یک کلاه است و در اصل، مردم نیازمند شغل و توجه به اشتغالزایی هستند.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی روشی اسلامی- ایرانی نیست؛ این پرسش را مطرخ کرد که آیا مردم صدقه بگیر هستند؟

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اینکه برای پرداخت یارانه نقدی از بانک مرکزی قرض گرفته شود ضرردهی به خود مردم است و به جای پرداخت یارانه نقدی باید توجه به تولید، اشتغالزایی و افزایش کالاهای داخلی لحاظ گردد.

رزاقی در ادامه یکی از راه های پیشرفت اقتصاد و فرهنگ را داشتن مدیریت جهادی عنوان کرد و گفت: باید در زمینه اقتصاد به رویکرد درونزا و مقاومتی بودن توجه شود و این عملکرد باید تبیین گردد تا به اشتباه اقتصاد ریاضتی معنا نشود.

وی خاطرنشان کرد: برای پیشبرد اقتصادمقاومتی و پیشرفت در این زمینه ها نیازمند مدیران جهادی هستیم و داشتن روحیه مقاومتی اثربخش و تاثیرگذار خواهد بود

این کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از رویکرد بانک ها در عرصه اقتصادی گفت: متاسفانه مردم 500 هزار میلیارد تومان در بانک ها گذاشته اند که این عملکرد باعث گسترش محتکران و رانت خواران خواهد شد.

رزاقی خاطرنشان کرد: باید سرمایه ها در عرصه تولید و اشتغالزایی به کار گرفته شود تا شاهد رونق بازار اقتصادی باشیم.

رزاقی درباره موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در این موضوع، بحث حیثیت **** مطرح است و نباید یک فرد فاسد اقتصادی به گونه ای الگو شود بلکه باید قاضی با شدت عمل برخورد کند.

وی ضمن انتقاد از قوه قضاییه در این خصوص ادامه داد: باید در زمینه مبارزه با مفسدان اقتصادی رویکرد بازدارنده پیش گرفته شود.

این استاد دانشگاه درباره راه های شکل گیری مدیریت جهادی و عزم اقتصادی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و پیشبرد اهداف کلان کشور نیازمند افراد سختکوش، مقاوم، انتقادپذیر، عدالتخواه و عالم هستیم.

رزاقی خاطر نشان کرد: باید روحیه مقاومت در برابر زشتی هایی همچون احتکار و رانت خواری شکل بگیرد و همه اعم از مردم و مسوولان باید در این زمینه اهتمام داشته باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر به مبارزه فرهنگی و اقتصادی مشغول هستیم گفت: راه پیشرفت کشور مشارکت، عزم ملی، مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی متناسب با قانون اساسی است.

وی تصریح کرد: مردم باید برای پیشرفت کشور مشارکت آگاهانه ای در کنار مسوولان داشته باشند تا به موفقیت دست پیدا کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی یکی دیگر از راه های پیشرفت کشور را توجه به اقتصاد درونزا و تولید ملی دانست.

رزاقی همچنین درباره عملکرد مدیران اقتصادی نیز اظهار داشت: در دولت عدالت ، فردی با 160 میلیارد تومان سرمایه وجود داشت که دو بار وزیر ایران شد و باید به این موضوع توجه کرد که آیا امثال این فرد می توانند به فکر حل مشکلات مردم باشند؟

سیام(3)**7261**م.ب**1449



انتهای پیام /*
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
تاجگردون:
دولت تا پایان خرداد برای تعیین سقف درآمدی مشمولین دریافت یارانه فرصت دارد


نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که دولت تا پایان خرداد ماه فرصت دارد که سقف درآمدی مشمولان دریافت یارانه را تعیین و براین اساس یارانه را صرفا به نیازمندان پرداخت کند.



غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: از ابتدای تیر ماه نحوه پرداخت یارانه نقدی باید تعیین تکلیف شود به گونه‌ای که تکلیف مشمولین دریافت یارانه و کسانی که از دریافت یارانه حذف می‌شوند مشخص شود.



وی افزود: دولت تا پایان خرداد فرصت دارد که سقف درآمدی را مشخص کند. ممکن است درآمد 2 میلیون تومان یا 3 میلیون تومان در ماه را به عنوان سقف پرداخت یارانه نقدی قرار دهد که در این صورت کسانی که از دریافت یارانه حذف می‌شوند، مشخص خواهند شد.

نماینده مردم گچساران در مجلس یادآور شد: بنابراین یارانه نقدی خرداد ماه نیز می‌تواند به همان ترتیبی که در فروردین و اردیبهشت پرداخت شده، پرداخت شود اما از تیرماه تکلیف این موضوع مشخص خواهد شد.



تاجگردون با بیان اینکه نحوه پرداخت یارانه در حال حاضر براساس خوداظهاری افراد است، گفت: دولت در حال بررسی و استخراج اطلاعات افراد با درآمدهای بالا است اما در حال حاضر و تا پایان خرداد ماه مشکلی در مورد پرداخت یارانه به افراد وجود ندارد.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در گفت و گو با کارشناسان و مسوولان حوزه ی انرژی تبیین شد
قاچاق سوخت؛ معضلی که ریشه در قیمت غیرواقعی سوخت دارد
تهران-ایرنا-به گفته ی بسیاری از کارشناسان تا زمانی که قیمت سوخت در ایران به ارزش واقعی خود و متناسب با قیمت کشورهای منطقه نرسد، کشور همچنان گریبانگیر مشکل قاچاق سوخت خواهد بود.

81164207-5696500.jpg

یکی از اصلی ترین اهداف و مواد قانون هدفمندی یارانه ها که از سال 1389 وارد فاز اجرا شد، این بود که در پایان دوره ی 5 ساله ی اجرای این قانون، نرخ حامل های انرژی باید به سطح بین المللی یعنی90 درصد پایه (فوب) خلیج فارس برسد.

دولت یازدهم گرچه امسال در راستای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و بر اساس دستور مجلس، قیمت حامل های انرژی را افزایش داد اما به دلیل افزایش نیافتن این نرخ در دو سال گذشته از یک سو و افزایش تورم در این مدت، سیر طبیعی و تدریجی افزایش قیمت سوخت با هدف رسیدن به قیمت فوب خلیج فارس با مانع روبرو شد؛ وضعیتی که باعث می شود فاصله بین قیمت سوخت در ایران با کشورهای منطقه همچنان وجود داشته باشد و همین امر به قاچاق سوخت دامن می زند.

امسال با رشد نرخ بنزین از 700 تومان به 1000 تومان در بخش آزاد، تنها توانسته ایم به 30 درصد نرخ فوب خلیج فارس برسیم.

مساله یی که هم منتقدان و هم موافقان اصلاح نرخ حامل های انرژی به آن اعتقاد دارند، این است که غیر واقعی بودن نرخ بنزین و سایر حامل های انرژی در ایران و ارزان بودن نرخ این دست از فرآورده های نفتی در کشور آفتی است که به قاچاق سرمایه های ملی از کشور منجر می شود و پرداخت یارانه ی70 درصدی دولت به این بخش، قاچاق آن را طوری جذاب کرده است که به گفته ی برخی ناظران، حتی قاچاقچیان سنتی مواد مخدر هم وارد بازار پرسود قاچاق بنزین می شوند.

بنزین از مطرح ترین کالاهای مصرفی در کشور است که خود عامل افزایش و کاهش تورم به حساب می آید. در حالی که طبق قانون هدفمندی یارانه ها نرخ سوخت باید به طور پلکانی افزایش یابد تا به 90 درصد فوب خلیج فارس برسد، بسیاری نسبت به اصلاح قیمت در این بخش انتقاد دارند و آن را عامل افزایش تورم در کشور می دانند. این در حالی است که قیمت سوخت در کشورهای همسایه به گونه یی محاسبه می شود که قاچاق بنزین از ایران برای قاچاقچیان سودده است و اختلاف قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه تجارت پرسودی را برای آنها به وجود آورده است.

اختلاف قیمت سوخت ایران و سایر کشورهای همسایه در سال گذشته و قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها آنقدر جذابیت و سودآوری داشت که بر اساس آمارهای مختلف به عنوان مثال در استان کهگیلویه و بویراحمد قاچاق سوخت را تا 90 درصد افزایش داد و تنها ارزش سوخت قاچاق مکشوفه در این استان در یک سال، یک میلیارد و 938 میلیون ریال بود.

اختلاف بسیار زیاد قیمت سوخت ایران با کشورهای همسایه ناشی از پرداخت یارانه های ملی به فرآورده های نفتی و بحران سوخت در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان موجب شده است قاچاق مواد سوختی بیشترین آمار کالاهای قاچاق از داخل به خارج از کشور را به خود اختصاص دهد؛ به طوری که بر اساس آمارهای غیررسمی، روزانه بیش از پنج میلیون لیتر سوخت از کشور به صورت غیرقانونی قاچاق و بخش قابل توجهی از نیاز کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان، از مرزهای آذربایجان غربی، کردستان، خراسان، سیستان و بلوچستان و ... تامین می شود.

قاچاق سوخت از مرزهای کشور افزون بر لطمه های جبران ناپذیری که به اقتصاد کشور می زند، به طور قطع ضریب امنیت در مرزهای کشور را هم به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

«علی صادقی» کارشناس مسایل مربوط به قاچاق سوخت در گفت و گو با گروه پژوهش های ایرنا با تاکید بر اینکه باید اختلاف نرخ سوخت در ایران و کشورهای همسایه به صفر برسد، تصریح کرد: اصلاح نرخ سوخت در کشور و افزاش پلکانی آن سیاست درستی است و تا زمانی که این اختلاف قیمت از بین نرود، سرمایه ی ملی مان را از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به میزان اختلاف قیمت سوخت در ایران و سایر کشورها ادامه داد: در زمان حاضر که پس از اصلاح قیمت ها، نرخ بنزین آزاد در ایران به 1000 تومان رسیده است، نرخ سوخت در کشورهای همسایه چیزی حدود 3000 تا 3500 تومان است، بنابراین تا زمانی که این اختلاف از بین نرود، قاچاق سوخت همچنان برای قاچاقچیان سودده و جذاب خواهد بود.

صادقی افزود: پایین نگه داشتن نرخ ها در کشور خلاف است و ضربه های بزرگی به اقتصاد کشور می زند. البته افکار و اذهان عمومی مردم مخالف افزایش نرخ سوخت است اما ثابت نگه داشتن نرخ بنزین و پرداخت یارانه ی دولتی به آن از ابتدا هم سیاست غلطی بوده است.

این کارشناس مسایل انرژی با بیان اینکه دولت باید در این زمینه مردم را آگاه کند، تصریح کرد: به طور قطع یکی از وظایفی که دولت قبل از آزادسازی نرخ بنزین باید انجام دهد، آگاهی بخشیدن به آحاد مختلف مردم است و اعتراض آنها به افزایش نرخ سوخت ناشی از آگاهی نداشتن آن ها به عوارض این ارزانی است. دولت باید منطق نرخ گذاری در قیمت سوخت و تاثیر و بازتاب آن در اقتصاد کشور را به مردم نشان دهد.

وی قیاس تناسب درآمد کشورهای اروپایی و میزان درآمدشان با تناسب درآمد ایرانی ها و نرخ بنزین در کشور را قیاس نادرستی دانست و اظهار داشت: مقایسه ی جغرافیای اقتصاد ایران با سایر کشورها مقایسه ی غلطی است. اینکه هزینه ی مصرف بنزین در یک کشور اروپایی 15 درصد درآمدش است در ایران نمی تواند چنین قاعده یی پیاده شود.

صادقی در عین حال گفت: البته معتقدم یکی از ابزارهایی که می تواند نرخ سوخت را در کشور منطقی کند، افزایش درآمد مردم است. در زمان حاضر به دلیل اینکه از ارزش پول کشور کم شده است، بنزین 1000 تومانی در کشور گران است و برای کشورهای همسایه بسیار ارزان اما به طور قطع نرخ واقعی بنزین بیشتر از 1000 تومان است.

یکی از مسایل مورد بحث در زمینه ی سوخت، چند نرخی بودن آن است. برخی از کارشناسان بر این نظرند که چند نرخی بودن بنزین، قاچاق این کالای راهبردی را افزایش داده است و هرگونه اعمال سیاست های چند نرخی در بخش های پولی، ارزی و حامل های انرژی به ویژه بنزین و دیگر فرآورده های نفتی، اثری سوء بر اقتصاد کشور دارد. اما از سوی دیگر عده یی دیگر از کارشناسان معتقدند دولت نباید نرخ بنزین و سایر حامل های انرژی را یکباره و با شیب تند افزایش دهد بنابراین دو نرخی شدن قیمت سوخت از راهکارهای اصلاح قیمت ها با شیب ملایم است و عرضه ی سوخت با نرخ یارانه یی به میزان محدود به هر مالک خودرو و عرضه ی سوخت با نرخ آزاد و اختلاف قیمت 300 تومانی این دو نرخ می تواند قیمت ها را با شیب ملایم تری اصلاح و واقعی کند.

اگر نگاهی به آمارهای رسمی و غیر رسمی بیندازیم متوجه این موضوع می شویم که در سال 88 که قیمت هر لیتر بنزین 100 تومان بود، بنزین در کشور با چه حجمی به کشورهای همسایه قاچاق می شد و با اصلاح قیمت ها تا چه حد از حجم قاچاق سوخت کاهش یافته است. در سال 88 قاچاقچیان از محل قاچاق بنزین حداقل سود 6 برابری در هر لیتر داشتند که امروز با کاهش این سود، قاچاق جذابیت آن روزهای خود را از دست داده است. البته همچنان هم قاچاقچیان از سود حاصل از اختلاف قیمت بنزین در ایران و کشورهایی مانند افغانستان، ترکیه، پاکستان و... دست نکشیده اند.

«داوود عربعلی» سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با بیان اینکه تا زمانی که اختلاف قیمت سوخت در کشورمان و کشورهای همسایه برای قاچاقچیان سودده باشد، قاچاق سوخت ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر بنزین از ایران به تمام کشورهای همسایه قاچاق می شود؛ چرا که بنزین در ایران بسیار ارزان تر از نرخ بنزین در این کشورهاست.

وی افزود: تنها با همتراز شدن نرخ بنزین در ایران و کشورهای همسایه، جلوی قاچاق گرفته می شود که در زمان حاضر با شیب ملایمی این اقدام در حال انجام است.

چندی پیش از آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها «عبدالسامی خان» رییس انجمن فروشندگان بنزین پاکستان از سه برابر شدن میزان فروش قاچاق بنزین ایران در پاکستان خبر داد و گفت: فروش بنزین و گازوییل قاچاق ایران در پاکستان سه برابر شده است.

به گفته ی این مقام مسوول پاکستانی، فروش بنزین و گازوییل قاچاق شده از ایران در پاکستان افزون بر به خطر انداختن جان انسان ها و وسایل نقلیه، روزانه سبب از دست رفتن 40 تا 50 میلیون روپیه از درآمد خزانه ی پاکستان تنها در ایالت «سند» این کشور می شود و تفاوت هفت تا هشت روپیه یی قیمت هر لیتر بنزین تولید ایران و بنزین تولید پاکستان، دارندگان وسایل نقلیه شخصی و عمومی را در پاکستان وسوسه می کند تا به بنزین قاچاق ایران رو آورند.

«شاهرخ خسروانی» معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با بیان اینکه کنترل تمام مرزهای کشور کار بسیار دشواری است، تصریح کرد: میزان کنترل در مرزهای ایران با کشورهای همسایه برای رویارویی با قاچاقچیان و جلوگیری از قاچاق، زیاد است و اخباری هم از دستگیری قاچاقچیان در مرزهای مختلف کشورمان در این روزها منتشر شده است اما حقیقت این است که کنترل تمام این چند صد هزار کیلومتر مرز ایران و کشورهای همسایه نشدنی است و بسیاری از این مساحت مرزی ایران یا مناطق صعب العبور کوهستانی هستند یا مناطق بی آب و علفی که کنترل را سخت تر می کند.

وی با اشاره به موضوع کاهش قاچاق و راهکار جلوگیری از این پدیده گفت: منطق جلوگیری از قاچاق بنزین این است که این کالای راهبردی را به نرخ واقعی خودش نزدیک کنیم. هر چه اختلاف نرخ بنزین در ایران و کشورهای همسایه بیشتر باشد، موضوع قاچاق آوردهای بیشتری برای قاچاقچیان دارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفت با اشاره به میزان اختلاف نرخ بنزین در ایران و فوب خلیج فارس گفت: در حال حاضر نرخ هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس 70 سنت است و دلار در بازار هم حدود 3000 هزار تومان خرید و فروش می شود، بنابراین بنزین اختلاف قیمت قابل توجهی دارد که همین اختلاف قیمت باعث جذاب شدن بحث قاچاق می شود.

وی ادامه داد: اختلاف نرخ تنها در بنزین باعث قاچاق نمی شود؛ هر کالایی که اختلاف نرخ اینچنینی در بازار داخل و خارج از کشور داشته باشد، به طور قطع قاچاق خواهد شد؛ بنابراین باید قیمت ها را واقعی کنیم تا قاچاق صرفه اقتصادی نداشته باشد.

خسروانی در عین حال افزایش یکباره ی قیمت بنزین را سیاستی اشتباه خواند و گفت: معتقدم بنزین باید مرحله به مرحله و در یک بازه ی زمانی مدت دار افزایش یابد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره ی زمان واقعی شدن نرخ ها و میزان افزایش آن گفت: در این مورد قانون تکلیف را مشخص کرده است؛ قانون اجازه داده است قیمت را به 95 درصد فوب خلیج فارس برسانیم که البته زمان واقعی کردن نرخ ها به مولفه ها و عوامل زیاد بستگی دارد؛ میزان درآمد مردم، میزان تورم، قانون بودجه، شرایط جامعه و ... از عواملی هستند که می توانند مدت زمان واقعی شدن نرخ را کاهش و افزایش دهند.

در حالی که نرخ بنزین در هر لیتر در کشورمان به 700 تومان در نرخ یارانه یی و به 1000 تومان در نرخ آزاد رسیده است، این نرخ با توجه به بهای دلار تقریبا 3300 تومانی، در کشورهایی چون قزاقستان 2367 تومان، مالزی 2833 تومان، روسیه 3233 تومان، عراق 3233 تومان، ایالات متحده امریکا 3300 تومان، پاکستان 3500 تومان، سوریه 4000 تومان، ژاپن 5200 تومان، ترکیه 8967 تومان، نروژ 8700 تومان، فلاند 7322 تومان، ایتالیا 7767 تومان، آلمان 7233 تومان، سنگاپور 5767 تومان است. با توجه به نرخ بنزین در کشورهایی چون ترکیه اختلاف نرخ تقریبا 8 هزار تومانی سود بسیار زیادی در قاچاق این کالا به کشورهای همسایه دارد که همین سودآوری حاصل از ارزان بودن غیر منطقی نرخ سوخت باعث به هدر رفتن سرمایه ملی شده است.

*گروه پژوهش های خبری

پژوهشم**ن.م**2054
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
دولت برای شناسایی پولدارها یک ماه وقت دارد
خرداد آخرین ماهی است که همه یارانه می‌گیرند؟



داستان یارانه نقدی این‌بار به نمایندگان مجلس گره خورده و به نظر می‌رسد با ورود آنها داستان یارانه به شیوه کنونی با شروع تابستان به پایان خواهد رسید.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده دولت تنها تا پایان بهار وقت دارد پولدارها را شناسایی کند و پرداخت یارانه نقدی در تیر ماه به شکل کنونی مقدور نیست.



به گفته تاج گردون قانون مجلس تصریح کرده که تنها نیازمندان باید در سال93 یارانه بگیرند و به این منظور سه ماه نخست سال جاری در اختیار دولت قرار گرفته تا اقشار نیازمند را شناسایی و ثروتمندان را حذف کند.



طبق این طرح باید سقف درآمدی ماهانه خانوارها مشخص شده و طبق آن لیست جدید افرادی که دولت به آنها یارانه خواهد داد معلوم شود.



این موضوع در حالی از سوی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مطرح شد، که تاکنون هیچ یک از طرح‌های ارائه شده برای شناسایی دقیق دهک‌های درآمدی راه به جایی نبرد و حتی طرح خود اظهاری نیز پس از مدت‌ها کش و قوس نتیجه‌ای قابل توجه به بار نیاورد.



حالا دولت یازدهم باید ضمن حفظ اصول اخلاقی که خود را ملزم به اجرای آنها می‌داند، نسبت به پالایش اطلاعات اقتصادی ثبت نام کنندگان راهکاری عملی اتخاذ کند، زیرا به نظر می‌رسد حتی در صورت کنار آمدن دولت با شیوه کنونی مجلس اجازه این‌کار را صادر نخواهد کرد.



به این ترتیب تمام 73 میلیون نفر ثبت نام کننده در خرداد هم مانند گذشته یارانه دریافت می‌کنند و البته با توجه به اولتیماتوم زمانی مجلس شاید بسیاری از آنها مجبور شوند همزمان با آغاز تابستان با یارانه نقدی وداع کنند.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد
یارانه سوخت بازدارنده رشد اقتصادی کشورها/ قاچاق روزانه ۶۰ هزار بشکه گازوئیل از ایران به پاکستان و افغانستان
یکی از اصلی ترین کارکردهای اختصاص یارانه به سوخت توسط دولت‌ها افزایش سطح زندگی اقشار پایین جامعه است که عملا این افراد استفاده ناچیزی از این یارانه‌ها می‌برند و سهم قابل توجهی از این بودجه به اقشار پر درآمد می‌رسد.

13930217000111_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، بنا به اعلام صندوق بین المللی پول و آژانس بین المللی انرژی، اختصاص یارانه به سوخت های فسیلی در کشورهای در حال توسعه، سالانه بالغ بر 500 میلیارد دلار هزینه در بر دارد.

    بنا به گزارش آژانس بین المللی انرژی بزرگترین کشورهایی که به سوخت یارانه اختصاص می دهند در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیا و بخش هایی از آمریکای لاتین واقع شده اند.

    این آژانس همچنین می افزاید در سال 2012 کشورهای صادر کننده انرژی بالغ بر سه چهارم یارانه سوخت جهان را به خود اختصاص دادند و اعضای اوپک بیش از نیمی از یارانه اختصاص داده شده در کل جهان را در قیمت سوخت خود لحاظ کرده اند.

    یارانه سوخت 82 درصد از کل قیمت برق و سوخت در ونزوئلا، 80 درصد در لیبی، 79 درصد در عربستان سعودی، 74 درصد در ایران، و 56 درصد در الجزایرو عراق را شامل می شود.

    در کشورهایی مانند چین و هند یارانه تنها به ترتیب 3 و 18 درصد از هزینه سوخت را در بر می گیرد.

    در حال حاضر کشورهای روسیه، ایران و عربستان سعودی بزرگترین کشورهای یارانه دهنده محسوب می شود که هر سه کشور از جمله بزرگترینن کشورهای تولید کننده انرژی محسوب می شوند. بالغ بر 180 میلیراد دلار در این سه کشور در سال 2012 صرف یارانه سوخت شده است.

    بنا به اعلام آژانس بین المللی انرژی، در صورت اقدام کشورها به کاهش تدریجی اختصاص یارانه به سوخت وبرق، تا سال 2020 بالغ بر 5 درصد از تقاضای انرژی در جهان کاهش خواهد یافت و از تولید 2 میلیارد تن گاز گلخانه ای دی اکسید کربن در جهان جلوگیری خواهد کرد.

    بنا به گزارش صندوق بین المللی پول، رساندن نرخ عرضه انرژی به تعرفه بین المللی می تواند باعث ذخیره 4.7 میلیون بشکه نفت در روز در جهان شود.

    بر اساس همین گزارش از 58 کشوری که به سوخت یارانه اختصاص می دهند، 46 کشور دارای کسری بودجه هستند و بدهی 27 کشور از این تعداد برابر یا بیش از 3 درصد از تولید ناخالص داخلی آنهاست.

    حذف یارانه می تواند بودجه دولت ها را بسیار بهبود بخشد بگونه ای که حذف یارانه در جهان می تواند کسری بودجه متوسط جهانی را از 2.1 درصد به 0.8 درصد کاهش دهد.

    در بسیاری از کشورها از جمله اندونزی، بودجه ای که به یارانه سوخت و انرژی اختصاص می یابد بیش از بودجه ای است که به بخش آموزش و سلامت در این کشورها اختصاص داده شده است.

    دولت ها اختصاص یارانه به سوخت و انرژی را با دو هدف افزایش رفاه اجتماعی برای قشر ضعیف و همچنین توسعه اقتصادی توجیه می کنند که در عمل هر دوی این اهداف مغفول مانده اند.

    بخش قابل توجهی از یارانه اختصاص داده شده به انرژی توسط اقشار متوسط و ثروتمند، به دلیل بهره بیشتر آنها از خودرو و لوازم االکتریکی، مصرف می شود.

    بعنوان مثال، 40 درصد بالای جامعه اندونزی بالغ بر 70 درصد از یارانه انرژی این کشور رامصرف می کنند و 40 درصد پایین همین جامعه تنها از 15 درصد یارانه اختصاص داده شده بهره می برند.

    اختصاص یارانه هم باعث ترویج فرهنگ مصرف گرایی و هدر دادن انرژی می شود و هم باعث افزایش میزان قاچاق سوخت در کشورهای با یارانه انرژی بالا می شود. به گونه ای که بر اساس برآورد آژانس بین المللی انرژی، بالغ بر 60 هزار بشکه گازوئیل، بدلیل قیمت بسیار پایین و اختلاف قیمت بالا با کشورهای همسایه ایران، از این کشور به پاکستان و افغانستان قاچاق می شود.

    کاهش یارانه و حذف آن توسط بسیاری از سازمان های بزرگ اقتصادی بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، و آژانمس بین المللی پول حمایت شده است.

    در بسیاری از کشورها از جمله ایران، کنیا، فیلیپین، موزامبیک، و ... اقداماتی در جهت کاهش یارانه حامل های انرژی، صورت گرفته است.

    اگرچه حذف کامل یارانه در کشورها غیر ممکن به نظر می رسد اما می توان با اتخاذ تدابیری سهم یارانه را در قیمت حامل های انرژی در این کشورها کاهش داد.

    زمانبندی درست می تواند تأثیر بسزایی در کمک به دولت ها برای کاهش سهم یارانه داشته باشد به گونه ای که دولت ها می توانند با کاهش قیمت جهانی نفت، قیمت ها را کاهش نداده و در نتیجه سهم یارانه را کاهش دهند. کشورهایی مانند چین و اندونزی با استفاده از همین استراتژی تواسنته اند سهم یارانه در قیمت سوخت را در سال 2010 کاهش دهند.

    یکی دیگر از راه های کاهش یارانه در سوخت، تعریف فرمولی برای تعیین قیمت انرژی بر اساس تعرفه جهانی است که می تواند از افزایش سهم یارانه در قیمت حامل های انرژی جلوگیری کند.

    انتهای پیام/
 
بالا