• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


وداع ترکیه با سوخت ارزان

مهلت دو ماهه تعیین سقف قیمتی برای سوخت در ترکیه فردا به پایان می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود نوسانات قیمت سوخت در این کشور افزایش یابد و موج جدیدی از اعتراضات ضد دولتی در این کشور تشکیل شود.

13930230000370_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از حریت، مقامات تنظیم بازار انرژی ترکیه دو ماه پیش، زمانی 2 ماهه را برای فروش سوخت بر اساس سقف قیمتی تعیین شده در این کشور ارائه داده بودند که این زمان فردا به پایان خواهد رسید و سقف تعیین شده توسط این مقامات نیز اعتبار خود را از دست می دهد.

    با توجه به انقضای سقف قیمتی ارائه شده و نوسانات قیمت نفت در بازار جهانی در پی بحران های کنونی نظیر بحران اوکراین، پیش بینی می شود قیمت سوخت در ترکیه نوسانات بالایی را پس از اتمام این زمان تجربه کند و همین امر نرخ خدمات و تولیدات این کشور را نیز دستخوش تغییر کند.

    تا کنون و با تعیین سقف حداکثری قیمت سوخت در ترکیه، نرخ خدمات و بطور کلی قیمت ها در ترکیه با ثبات نسبی همراه بوده است که در صورت لغو سقف قیمت سوخت، ثبات قیمتی در این کشور نیز با تزلزل روبرو خواهد شد و بر اساس شرایط کنونی جامعه ترکیه همین امر نیز می تواند به یکی معضلات دولت این کشور و محور جدید اعتراضات ضد دولتی در این کشور تبدیل شود.

    انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد
تلفات انرژی ایران در سال ۹۰ معادل ۶۰۰ میلیون بشکه نفت خام
براساس آمار و اطلاعات مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 90 معادل 600 میلیون بشکه نفت خام تلفات انرژی داشتیم و این در حالی است حجم تولید نفت ایران در سال 90 به طور میانگین 2 میلیون 200 هزار بشکه بوده است.


13930120000388_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس براساس اطلاعات و آمار منتشر شده توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص تلفات توزیع در مجاری عرضه سوخت مایع و انتقال گاز آمار دقیقی وجود ندارد اما با تقریب های ارائه شده می توان گفت معادل حدود 0.7 میلیون بشکه نفت خام در توزیع ماجرای عرضه سوخت مایع و معادل 0.36 میلیون بشکه نفت خام ، گاز در سال 90 تلف شده است.

    همچنین باید گفت به دلیل خطا در اندازه گیری مقدار گاز، گازهای هدر رفته،انشعابات غیر مجاز سالانه اختلافات قابل ملاحظه ای بین آمار گاز تحویلی شرکت ملی نفت به شرکت ملی گاز وجود دارد.

    این گزارش حاکی است در سال 90 معادل 4.11 میلیون بشکه نفت خام اختلاف آماری در گاز تحویلی وجود دارد که مصارف این میزان مشخص نیست.

    براساس این گزارش همچنین در خصوص تلفات تبدیل نیروگاهی باید گفت به دلیل راندمان پایین نیروگاه های کشور اتلاف قابل ملاحظه ای در این بخش از انرژی کشور رخ می دهد.

    طبق آمارهای موجود در سال 1390 تلفات تبدیل نیروگاهی 63.1 درصد گزارش شده است که بالغ بر 253 میلیون بشکه نفت خام بوده است.

    مرکز پژوهش های مجلس دراین گزارش تاکید کرده است از طریق تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی و بالابردن راندمان نیروگاهی می توان به راحتی از اتلاف انرژی در این بخش جلوگیری کرد.

    این گزارش حاکی است همچنین به دلیل انشعابات غیر مجاز و فرسودگی بخشی از شبکه توزیع برق در سال 90 حدود 23 میلیون بشکه نفت خام با درآمد 2.3 میلیارد دلار تلف شده است که در تراز نهایی سال 90 به طور کلی حجم تلفات 178.69 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است.

    براساس این گزارش تلفات در زنجیره عرضه انرژی کشور مشتمل بر نفت، گاز طبیعی، برق در سال 90 بیش از 600 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده که 215 میلیون بشکه معادل نفت خام از این رقم مجاز و مابقی غیر مجاز بوده است که با اصلاح ناکارامدی ها می توان از این مقدار تلفات غیر مجاز جلوگیری کرد.

    انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عسگر اولادی:
فقط 15میلیون نفر شرایط دریافت یارانه را دارند



رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: از نظر ما فقط 15 میلیون نفر در کشور شرایط دریافت یارانه نقدی را دارند و اصرار دولت برای پرداخت یارانه نقدی به همه مردم منطقی نیست.

اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن ابراز نگرانی از احتمال افزایش نرخ تورم بیان کرد: دولت تصمیم دارد نرخ تورم را در سال جاری به 25 درصد برساند اما با سیاست‌هایی که درحال حاضر اتخاذ کرده بعید است به این هدف برسد.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه نقدی به شکل فعلی از سوی دولت به همه مردم باید هر چه سریع‌تر متوقف شود، وگرنه افزایش نقدینگی در بخش‌های غیر تولیدی تورم‌زا است.

عسگراولادی افزود: در فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها این نگرانی وجود دارد که نرخ تورم حتی به 30 درصد هم برسد.

او خاطرنشان کرد: ما هر آنچه لازم بود برای بهبودهای اقتصاد کشور به دولت گفته‌ایم. حال این که دولت اصرار دارد به همه مردم یارانه دهد دیگر جای حرفی برای ما باقی نمی‌گذارد.

وی در پایان با بیان این‌که پرداخت یارانه نقدی به شکل فعلی باید در سال جاری متوقف شود گفت:‌ در غیر این صورت هدفگذاری‌ها برای کاهش نرخ تورم تا 25 درصد محقق نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، در آستانمه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و پس از درخواست دولت از مردم برای ثبت نام مجدد یارانه در فروردین ماه امسال حدود 73 میلیون سرپرست خانوار برای دریافت یارانه ثبت نام کردند و حدود دو میلیون و 400 سرپرست خانوار نیز انصراف دادند. با وجود این‌که دولت هشدار داده بود که ثبت‌نام کنندگانی که اطلاعات اقتصادی واقعی خود را درج نکنند جریمه خواهد کرد ولی بررسی صحت و سقم اطلاعات یارانه‌ای مردم هنوز به پایان نرسیده و تمامی 73 میلیون ثبت‌نام کننده، یارانه ماه اردیبهشت را دریافت کردند.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


پیشنهادات مجلس برای حذف یارانه نقدی سه دهک

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، آثار پرداخت یارانه نقدی و حذف یارانه را در مورد سه دهک خانوارها بر تولید و توزیع درآمد نهادی بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: قانون هدفمند کردن یارانه ها و چگونگی اجرای آن همچنان یکی از چالش برانگیزترین موضوعات اقتصاد ایران است. در این گزارش به بررسی اثر حذف یارانه سه دهک خانوارها بر تولید و توزیع درآمد پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا عملکرد قانون هدفمندکردن یارانه ها طی سال های اجرای این قانون بررسی شده و سپس با طرح این سوال که آیا اصولا هدفمند کردن یارانه ها در مرحله اول و به خصوص پرداخت یارانه نقدی به همه دهک ها باعث کاهش شکاف طبقاتی می شود یا خیر، آثار توزیع درآمدی هدفمندسازی یارانه ها بررسی شد. نتایج این بخش چه با رویکرد ماتریس حسابداری اجتماعی و چه با رویکرد هزینه خانوار نشان می‌دهد که پرداخت یارانه برابر، وضع دهک های بالای درآمدی را به میزان بسیار بیشتری نسبت به دهک های پایین درآمدی بهبود می بخشد. با در نظر گرفتن بهبود اولیه در توزیع درآمد با پرداخت یارانه نقدی برابر، همچنان جای این سوال باقی می ماند که آیا در نهایت هدفمندکردن یارانه ها به بهبود توزیع درآمد منجر شده است؟ با توجه به شواهد ارائه شده در این گزارش پاسخ مثبت به این پرسش بسیار دشوار و خود محل سوال است. در نتیجه پرداخت یارانه به شکل کنونی نه تنها کمکی به بهبود توزیع درآمد نمی کند؛ بلکه می تواند آن را بدتر هم بسازد.

در ادامه به بررسی آثار حذف یارانه سه دهک خانوارها با طرح چندین سناریو پرداخته شده است. نتایج تولیدی و توزیع درآمدی این سناریوها که با استفاده از روش ضرایب فزاینده قیمت ثابت محاسبه شد نشان داد پرداخت به بخش کشاورزی بیشترین تاثیر مثبت را بر تولید و درآمد عوامل تولید نسبت به سایر سناریوهای رقیب (پرداخت به صنعت و... ) دارد.

همچنین بررسی سناریوی حذف یارانه سه دهک خانوارها و پرداخت به بخش سلامت نشان داد که دولت می تواند با حذف یارانه سه دهک و پرداخت به این بخش باعث بهبود توزیع درآمد و تولید شود. در این رابطه مسئله شناسایی خانوارها حائز اهمیت بوده و لازم است مورد توجه قرار گیرد.

باتوجه به تفاوت خانوارها از نظر دارایی، درآمد و هزینه های زندگی ، لازم است نسبت به شناسایی خانوارهایی که بر اساس این متغیرها نیازمند یارانه نقدی اند اقدام شود. برای احصای این موارد لازم است پایگاه های اطلاعاتی موجود مورد بررسی قرار گیرد و با یکدیگر مرتبط شوند تا ضریب اطمینان بالایی، خانوارهای هدف شناسایی شوند. برخی از مهمترین این پایگاه ها عبارتند از: بانک اطلاعاتی مالیاتی سازمان امور مالیاتی ، بانک اطلاعات املاک، مستغلات ، بانک اطلاعات ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل کشور، بانک جامع اطلاعات کارکنان دولت ، اطلاعات مربوط به دانشجویان، معلولین ، بیماری های خاص و... نکته قابل توجه در این بخش آن است که اطلاعات بانک های تصریح شده در بالا هر یک می تواند وجوهی از مختصات و شرایط اقتصادی خانوار یا سرپرست خانوار را تبیین کند.

یک نکته مهم در طراحی سیاست یارانه، اصل پویایی است ، به این معنا که هر نوع حمایتی از طرف مددجو باید موقت تلقی شود و بعد از پایان دوره حمایت در صورت درخواست مددجو باید شرایط وی مجددا ارزیابی شود.

برای دریافت متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تاثیر حذف یارانه 3 دهک بر تولید و توزیع درآمد نهادی "اینجا" را کلیک کنید.
 

silensio21

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2005
نوشته‌ها
961
لایک‌ها
250
محل سکونت
Black Ops
یارانه اردی بهشت ۹۳ واریز شده؟
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
وقتی یارانه نقدی بلای جان **** اقتصادی کشور می‌شود
در بین راه‌حل‌های ارایه‌شده به نظر می‌رسد کارت انرژی بتواند گزینه مناسبی برای دولت و ملت باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تمامی صاحب‌نظران از تمامی جناح‌ها فارغ از نگرش سیاسی خود در اینکه پرداخت یارانه‌ها نه‌تنها هدفمند اجرا نشده بلکه تبدیل به یک چالش عظیم برای **** اقتصادی شده است، اتفاق‌نظر دارند. جهت کاهش اثرات منفی آن، راه‌حل‌های مختلفی طرح و عنوان شده که هرکدام از زاویه‌ای به موضوع پرداخته‌اند.

به گزارش انتخاب، شناسایی نیازمندان، شناسایی دهک‌های بالا، خوداظهاری و... در آخرین اقدام دولت که از طریق ثبت‌نام بوده و با وجود تبلیغات و تشویقات فراوان به عدم ثبت‌نام، حدود 73‌میلیون‌نفر یعنی بیش از 95‌درصد ثبت‌نام کردند و حال با چالش ارزیابی فرم‌های ثبت‌نام نیز مواجه شده‌ایم. به نظر می‌رسد دولت قبلی دانسته یا ندانسته طرح هدفمندی یارانه‌ها را تبدیل به نقیض خود و چالشی برای کشور کرده است.

در صورتی که دولت بتواند با شفاف‌سازی و ارایه اطلاعات دقیق و صحیح از تمامی صاحب‌نظران درخواست کند راه‌حل‌هایی را ارایه کنند و دانشگاه و حوزه نیز در این امر دخیل شوند و حتی برای بهترین گزارشات و راه‌حل‌ها پاداش نیز در نظر گرفت، شاید بتوان واقعا یارانه‌ها را هدفمند کرد. در بین راه‌حل‌های ارایه‌شده به نظر می‌رسد کارت انرژی بتواند گزینه مناسبی برای دولت و ملت باشد. از بررسی مذاکرات مجلس و دولت و متون و گزارشات موجود، موارد ذیل را درباره ایده هدفمندی می‌توان استخراج کرد.

1- رعایت عدالت اجتماعی در انتفاع از انفال
2- کاهش شدت انرژی با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی
3- حمایت از تولید داخلی از طریق اصلاح تکنولوژی و کاهش مصرف انرژی
4- جلوگیری از قاچاق حامل‌های انرژی که به دلیل اختلاف قیمت آنها با همسایگان به وجود آمده
5- هدایت جامعه به دوری از اسراف و استفاده بهینه
6- شفاف‌سازی استفاده‌کنندگان از نفت و گاز و جلوگیری از رانتخواری
7- پیش‌بینی و ایجاد مشوق‌های مشخص و شفاف جهت هدایت سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های ارزش‌آفرین نفت و گاز و کاهش خام‌فروشی بنابراین راه‌حلی مناسب‌تر خواهد بود که شمار بیشتری از موارد فوق را پوشش دهد.

کارت انرژی: کارتی است اعتباری که در اختیار سرپرست خانواده قرار خواهد گرفت که بهتر است در مرحله اول فقط برای اشخاص مورد استفاده قرار گیرد و در مرحله بعد برای موسسات و کارخانه‌ها و...

پیش‌فرض‌های کارت انرژی:

- میزان مصرف استاندارد (منطقه سبز) برای گاز، آب و برق، بنزین و گازوییل برای خانوارها و اشخاص تعریف خواهد شد.
- مبلغ نقدی یارانه‌ها مبنای محاسبه برای پرداخت حامل‌های انرژی فوق خواهد بود. به‌این‌ترتیب که درصورت استفاده بر اساس استانداردها (حداقل به میزان مبلغ نقدی یارانه‌ها) هیچ‌گونه هزینه دیگری نباید پرداخت شود.
- قیمت حامل‌های انرژی بر اساس قیمت فوب، قیمت جایگزینی و نرم منطقه اصلاح خواهد شد.
- مصرف‌کنندگان بیش از استاندارد باید مازاد آن را با قیمت‌های جدید پرداخت کنند.
- در صورت صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان، میزان صرفه‌جویی‌شده‌ را می‌توانند با قیمت جدید در بازار بفروشند و قابل نقدشوندگی و معامله در بازار بورس هم باشد.

همانگونه که ملاحظه می‌شود تمامی موارد و اهداف هدفمندی یارانه‌ها را می‌توان به دست آورد.

1- موضوع عدالت اجتماعی دقیقا رعایت می‌شود. هر کس بهینه‌تر مصرف کند منافع بیشتری به دست خواهد آورد.
2- اقشار کم‌درآمد که از خودرو شخصی استفاده نمی‌کنند مابه‌ازای آن را دریافت می‌کنند و دارندگان خودرو شخصی نیز در صورت استفاده از ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی، بیشتر منتفع می‌شوند.
3- اقشار کم‌درآمد که کمتر انرژی مصرف می‌کنند می‌توانند با فروش سهم خود حتی بسیار بیشتر از مبلغ یارانه نقدی دریافت کنند.
4- از این طریق مصرف‌کنندگان می‌توانند درآمدهای خود از حامل‌های انرژی را مدیریت کرده و به مصارف ضروری‌تر خود بپردازند.
5- با توجه به اصلاح قیمت‌ها، در صورت خارج‌شدن از «منطقه سبز مصرف» میزان پرداختی افزایش خواهد یافت و بنابراین جامعه را به سمت کاهش شدت انرژی و همچنین استفاده بهینه از آن هدایت می‌کند.
6- با توجه به اصلاح قیمت‌ها، موضوع قاچاق حامل‌های انرژی منتفی خواهد شد.
7- حال که قیمت‌های حامل‌های انرژی معقول و اصلاح شده است می‌توان مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جهت اشتغالزایی و رشد اقتصادی پیش‌بینی کرد. البته ناگفته نماند که با اجرای این طرح، کرامت انسان‌ها نیز حفظ شده و اصطلاحی که بعضی به‌کار می‌برند (گداپروری) نیز از میان برداشته خواهد شد.

امید است شاهد حضور و مشارکت صاحب‌نظران جهت ارایه راه‌حل‌های کارآمد برای توسعه و پیشرفت کشور ایران اسلامی باشیم.

منبع: شرق
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


کشف ۹۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در شرق استان تهران
فرمانده انتظامی ویژه شرق استان تهران از اجرای اولین طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالاهای گمرکی - دخانی و فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: در اجرای این طرح بیش از ۹۳ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شد.


13920412000457_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار انتظامی فارس به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار "سیروس فتحی" فرمانده انتظامی ویژه شرق استان تهران با اعلام این خبر، گفت: اولین طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اولویت مبارزه با قاچاق کالاهای گمرکی و دخانی و فرآورده‌های نفتی با استفاده و بهره گیری از کلیه امکانات و توان ‌رده‌های عملیاتی در سطح استان به مرحله اجرا درآمد.

    وی افزود: در اجرای طرح مذکور و در راستای برخورد با متخلفان تهیه و توزیع کالای قاچاق و در پی وصول خبری مبنی بر شناسایی دپوی باطری های خودرو، بلافاصله مأموران با انجام تحقیقات لازم، طی هماهنگی قضایی به محل مورد نظر اعزام شدند.

    این مقام ارشد انتظامی، تصریح کرد: با همکاری عوامل و نماینده اداره صنعت، معدن و تجارت در بازرسی از این مکان 106 باطری خودرو کشف شد.

    سردار فتحی به سایر کشفیات این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: در جریان این طرح گسترده 93 هزار و 400 لیتر سوخت، 30 قطعه اشیاء عتیقه، 17 هزار نخ سیگار، و مقادیری دارو و تلویزیون قاچاق کشف شد.

    وی گفت: در اجرای این طرح 22 قاچاقچی کالا دستگیر، 18 فقره پرونده تشکیل و 13 دستگاه خودرو سبک و سنگین حامل کالای قاچاق توقیف شد.

    انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
نعمت‌زاده به ایسنا خبر داد
تصمیم‌گیری درمورد زمان توزیع سبد کالا در مرحله دوم



وزیر صنعت، معدن و تجارت از واگذاری طرح تامین و توزیع سبد کالا به وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی خبر داد.

محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه جلسه امروز شورای گفت وگو به خبرنگار ایسنا افزود: امشب طی جلسه‌ای با وزیران مربوطه در مورد زمان دقیق توزیع سبد کالا در مرحله دوم تصمیم‌گیری می‌شود.

این خبر تکمیل می‌شود
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
کشف بیش از 300 هزار لیتر سوخت قاچاق در خلیج‌فارس
وی با بیان اینکه در این عملیات 31 قاچاقچی نیز دستگیر و برایشان تشکیل پرونده داده شده است گفت: دستگیرشدگان به دادسرا معرفی شده‌اند.
فرمانده پایگاه دریابانی قشم از توقیف محموله 308 هزار لیتری سوخت قاچاق در راه انتقال به کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد.



سرهنگ عبدالله لشکری در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: مرزبانان مستقر در پایگاه دریابانی قشم با توقیف سه لنج ،‌308 هزار لیتر گازوئیل قاچاق را در راه انتقال به کشورهای حوزه خلیج فارس کشف و ضبط کردند.



وی با بیان اینکه در این عملیات 31 قاچاقچی نیز دستگیر و برایشان تشکیل پرونده داده شده است گفت: دستگیرشدگان به دادسرا معرفی شده‌اند.



فرمانده پایگاه دریابانی قشم درباره جزییات دستگیری این افراد نیز گفت: سه لنج در حال خروج از مرزهای کشور بودند که پس از مشاهده دریابانان با افزایش سرعت خود قصد ورود به آبهای سرزمینی کشور مقابل را داشتند که خوشبختانه موفق به این کار نشده و دستگیر شدند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
**** پاسداران کشتی حامل سوخت قاچاق را در تنگه هرمز توقیف کرد
تهران - ایرنا - کشتی یکهزار تنی «یحیی یحیی» با تابعیت سومالیایی در حین قاچاق محموله پانصد هزار لیتری گازوییل به مقصد یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس توسط گروه گشتی ناوتیپ رزمی 112 ذوالفقار منطقه یکم دریایی **** کشف و توقیف شد.

81180056-5723512.jpg

به گزارش ایرنا از روابط عمومی **** پاسداران، ناوگروه ولیعصر(عج) ناوتیپ ذوالفقار منطقه یکم دریایی **** در حین گشت های روزانه خود در تنگه هرمز و 18 مایلی جزیره قشم به یک فروند کشتی نفت کش مشکوک شدند که پس از محاصره دریایی و متوقف کردن آن، این محموله بزرگ قاچاق سوخت کشف شد.

بنابراین این گزارش، کشتی نفت کش دارای تناژ و ظرفیت بارگیری یک میلیون لیتر سوخت است که در لحظه توقیف پانصد هزار لیتر سوخت قاچاق از شناورها و لنج های کوچک برای فروش در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس بارگیری کرده بود.

این گزارش می افزاید، در جریان توقیف این محموله سوخت قاچاق 13 نفر دستگیر شدند که همگی آنها تبعه سومالی هستند.

این نفت کش با استقرار در نقاطی خاص مبادرت به جمع آوری سوخت قاچاق از شناورهای کوچک کرده و پس از تکمیل ظرفیت، سوخت جمع آوری شده را به خریدارانی خاص در یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می فروختند.

نفت کش توقیف شده «یحیی یحیی» به همراه 13 قاچاقچی که همگی تابعیت کشور سومالی دارند، جهت طی مراحل قانونی به مراجع قضایی در استان هرمزگان تحویل شد.

اجتمام(1) ** 9105 ** 1071



انتهای پیام /*
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


به همت ماموران پلیس
30 هزار لیتر سوخت قاچاق در میامی کشف شد
30 هزار لیتر سوخت قاچاق به همت ماموران پلیس در میامی کشف شد.


13930205000390_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان، کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق از یک شرکت سدسازی در شهرستان میامی انجام شد.

    در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، ماموران انتظامی میامی، 30 هزار لیتر گازوئیل قاچاق را در یک شرکت سدسازی کشف کردند.

    بر اساس این گزارش، این مقدار سوخت قاچاق در بازدید از مخازن شرکت فوق در حوالی شهرستان میامی کشف شد.

    مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان اعلام کرد: در این خصوص، یک نفر دستگیر و پس از تشکیل و تکمیل پرونده تحویل مرجع قضایی شد.

    انتهای پیام/2249/خ/د
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
انهدام خط پنج کیلومتری انتقال گازوئیل قاچاق در میناب



فرمانده مرزبانی هرمزگان از انهدام خط پنج کیلومتری انتقال گازوئیل قاچاق در شهرستان میناب خبر داد.

سرهنگ احمد دادستانی در گفت‌وگو با خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره گفت: به دنبال اجرای طرح پاکسازی مناطق آلوده به قاچاق سوخت در سطح استان، دریابانان و عوامل انتظامی شهرستان میناب در عملیاتی مشترک از وجود خط لوله‌ای که به واسطه آن اقدام به انتقال سوخت قاچاق از ساحل به دریا می‌شد، باخبر شدند.

وی با اشاره به عملیات پلیس برای شناسایی محل دقیق این خط لوله و انهدام آن گفت: پس از مدتی ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی از محل دقیق این خط لوله باخبر شده و در عملیاتی آن را منهدم کردند.

فرمانده مرزبانی استان هرمزگان با بیان اینکه این خط لوله انتقال گازوئیل قاچاق بیش از 5000 متر طول داشته و به وسیله آن سوخت قاچاق از ساحل به لنج‌های داخل آب منتقل می‌شد، گفت: ماموران در رد زنی این خط لوله به یک فروند لنج فعال در قاچاق گازوئیل نیز برخورد و آنرا توقیف کردند.

به گفته دادستانی در بازرسی از این لنج 150 هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف و ضبط شد.

وی همچنین از دستگیری 11 نفر از عوامل مرتبط با این شبکه قاچاق گازوئیل خبر داد و افزود: این افراد پس از دستگیری به مقر انتظامی منتقل شده و با تشکیل پرونده روانه دادسرا شدند.

فرمانده مرزبانی هرمزگان تصریح کرد: مرزهای کشور جای امنی برای فعالیت سودجویان و خلافکاران نیست و آنان باید بدانند اگر دست از اقدامات خود برندارند دیر یا زود به سزای اعمالشان خواهند رسید.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
یک پایگاه خبری اماراتی،
یارانه انرژی؛ سیاستی که آسان برقرار و سخت برچیده می شود
تهران - ایرنا - پایگاه خبری نشنال امارات در تحلیلی به موضوع یارانه انرژی و نقش مخرب آن در اقتصاد کشورهای نفت خیز پرداخت.

81184519-5731521.jpg

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا و به نقل از این پایگاه خبری، صادرکنندگان بزرگ نفت محاسبات پیچیده ای برای تعیین اینکه چقدر از تولید خود را می توانند به مصرف داخلی اختصاص دهند، دارند.

مصرف بیش از حد انرژی به دو دلیل بد است؛ نخست آنکه مصرف اضافی سبب آلودگی اضافی می شود و دیگر آنکه اگر رشد اقتصادی مستمر باشد، صادرکنندگان بزرگ نفت ممکن است به جایی برسند که دیگر انرژی مازادی برای صادرات نداشته باشند.

بسیاری از کشورهای عضو اوپک در حال رشد و ثروتمندتر شدن و نیز افزایش جمعیت هستند، دو عاملی که نقش کلیدی در افزایش تقاضای انرژی دارند.



** تاثیر شگرف یارانه در افزایش مصرف انرژی

عامل مهمی که مقابله با آن آسان تر از عوامل دیگر است، قیمت پایین انرژی است. این کشورها انرژی خود مانند برق، سوخت و آب شیرین را در بازار داخلی به قیمت پایین می فروشند.

محاسبات شورای همکاری خلیج فارس یا به اختصار GCC نشان می دهد، یک سوم تقاضای انرژی در کشورهای عضو این گروه به دلیل قیمت پایین آن است، بنابراین افزایش قیمت ها تاثیر مهمی در کاهش تقاضای انرژی خواهد داشت.

با استفاده از روش برآورد متوسط برای اندازه گیری واکنش عمومی به افزایش قیمت ها، قیمت های منطقی شده برق در کویت سبب کاهش تقاضای بلندمدت آن به میزانی در حدود 60 درصد می شود.

همچنین قطع یارانه نفت در عربستان سعودی دلالت بر کاهش تقاضای نفت به میزان یک سوم دارد و این اقدام در عمان موجب افت 20 درصدی تقاضای نفت می شود. در امارات متحده عربی نیز چنین اقدامی، به نتایجی مشابه منتهی می گردد. در حالی که این نتایج کاملا تخمینی هستند، لیکن این نتیجه که یارانه نقش مهمی در بالابردن تقاضا دارد، کاملا درست است.



** نقش یارانه در تحلیل بنیه صادرات

با فروش بسیار ارزان انرژی در داخل کشور، کشورهای صادرکننده می توانند دیگر صادرکننده نباشند.

اندونزی در سال 2008 به این مرحله رسید و امروز دیگر صادرکننده انرژی نیست. تقاضای داخلی که یارانه آن را بیشتر نیز کرده بود، صادرات را بلعید و این کشور را از اوپک خارج کرد.

برخی پیش بینی ها نیز بر آنند که عربستان سعودی پس از سال 2030 به اندونزی خواهد پیوست مگر آنکه الگوی مصرف داخلی انرژی خود را تغییر دهد. مصرف داخلی نفت در عربستان از حدود سه درصد تولید در دهه 1970 به حدود یک چهارم تولید در زمان حاضر رسیده است.

در یکی دیگر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز علایم مشابهی در حال بروز است. شتاب افزایش مصرف نفت در قطر اینک از همیشه بیشتر است.



** یارانه و آلودگی محیط زیست

صندوق بین المللی پول یا به اختصارIMF محاسبه کرده که حذف یارانه انرژی در اغلب کشورهای صادرکننده می تواند در حدود 13 درصد، به کاهش انتشار کربن در هوا کمک کند و راه را برای دستیابی به هدف مشارکت جهانی در کاهش تغییر آب و هوای زمین تا سال 2020 هموار سازد.

بهبود سطح بهداشت عمومی در نتیجه کاهش مصرف انرژی و پایین آمد سطح انتشار کربن در محیط نیز چشمگیر است.

بسیاری از اقتصاددانان دلیل آشکاری برای اصلاح یارانه در کشورهای عضو اوپک می بینند.

آنها می گویند: اجازه دهید قیمت های انرژی در داخل کشور با قیمت جهانی آن برابر شود و نیروهای بازار اتلاف انرژی را متوقف کنند. دولت ها درآمد بیشتری خواهند داشت که می توانند در صورت تمایل، به جای انرژی، آن را توزیع کنند. آسمان های پوشیده از دود نیز تمیزتر شده و همه از هوای پاک تری بهرمند خواهند شد. تقاضای داخلی نیز به طور هوشمندانه به صادرات اختصاص می یابد.



** سیاست نامتقارن

اما حذف یارانه آسان نیست. به خاطر همین است که از یارانه اغلب به عنوان یک سیاست نامتقارن یاد می شود؛ یعنی سیاستی که آسان برقرار و سخت برچیده می شود.

این امر به خاطر آن است که یارانه دولت، گروه های ذینفعی ایجاد می کند که این گروه ها احتمالا در صورتی که منافعشان از بین برود یا ساختارش عوض شود به شدت در برابر آن واکنش نشان می دهند.

با توجه به آنچه گفته شد، آیا می توان یارانه را بدون جلب نظر منتقدان حذف کرد؟

بسیاری می گویند نه. پایان دادن به یارانه از نظر برخی شهروندان مانند قطع رابطه اجتماعی میان دولت و اجتماع است. لیکن یارانه انرژی مقدس و واجب الاجرایی نیست.

بنابه اعلام صندوق بین المللی پول، به جز پنج مورد، تمام تلاش های مهمی که در زمینه حذف یارانه در دو دهه اخیر صورت گرفته، تا حدودی موفقیت آمیز بوده اند.

حتی کشورهای صادرکننده نفتی که قیمت انرژی را افزایش دادند مانند ایران، اندونزی و مکزیک نیز در زمره کشورهایی قرار می گیرند که حذف یارانه در آنها تا حدودی موفق بوده است.

عامل مهمی که نشان داده می تواند به حذف یارانه کمک کند، فشارهای خارجی است. اعتراضات بین المللی پرسر و صدا می تواند پوشش لازم برای دولت ها در شناساندن سیاست های منفور به مردم فراهم کند.

برای مثال، فشارهای خارجی ناشی از لزوم دسترسی عربستان سعودی به سازمان تجارت جهانی در سال 2005 به دولت عربستان کمک کرد اصلاحات اقتصادی را پیشنهاد و به تصویب برساند.

انتقادات خارجی می تواند برای سیاست های اصلاحی دلیل متقاعد کننده فراهم کند اما کشورهای عضو اوپک ممکن است در نهایت ناچار به اتخاذ این تصمیم باشند که با قربانی کردن اهداف پر منفعت، رفاه بلندمدت خود دنبال کنند.

پرداخت هزینه زیاد برای یک بهره مندی کوچک، سیاستی نامعقولی است اما آیا می تواند در مورد انرژی بد نباشد؟

اقتصام(6)1063**1558



انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


فرمانده هنگ مرزی سردشت خبر داد
کشف 2 هزار لیتر نفت قاچاق در سردشت
فرمانده هنگ مرزی سردشت از کشف 2 هزار و 730 لیتر نفت قاچاق در مرزهای سردشت خبر داد.


13930205000390_PhotoA.jpg


  • رحمت‌الله شریفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: برابر اخبار واصله از منابع خبر مبنی بر ورود کاروان خودرویی قاچاق مواد سوختی از محورهای منتهی به مرز، بلافاصله بررسی و اخذ سرنخ‌هایی از مسیر ورود این کاروان به خاک کشورمان در دستور کاری مرزبانان این هنگ قرار گرفت.

    وی افزود: طی رصد منطقه با استفاده از تجهیزات الکترونیکی مسیر ورود این کاروان از گذرگاه‌های مرزی واقع در ارتفاعات کوهستان‌های مرزی حوزه هنگ سردشت مشخص شد.

    شریفی با اشاره به اقدام به موقع ماموران مرزی و برخورد قانونی با قاچاقچیان، خاطرنشان کرد: به لحاظ عدم توجه قاچاقچیان به فرامین بازدارنده، ماموران مرزی با وارد عمل شدن چهار دستگاه خودرو حامل قاچاق مواد سوختی را متوقف کرده و همه رانندگان را دستگیر کردند.

    وی ادامه داد: در این ماموریت 2 هزار و 730 لیتر مواد سوختی از نوع نفت کشف و ضبط شد.

    انتهای پیام/61001/خ20/ث
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
مشمولان دریافت سبد امنیت غذایی مشخص شدند



در صورتی که پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مشمولان دریافت بسته حمایت غذایی به تصویب هیات وزیران برسد، کلیه مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام ***** (ره)، بسته غذایی دولت را دریافت خواهند کرد.



به گزارش خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا، در جلسه روز گذشته هیات وزیران دستورالعمل اجرایی پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بسته حمایت غذایی بررسی شد.



به موجب این دستورالعمل، در مرحله اول کلیه مستمری بگیران سازمانهای حمایتی کمیته امداد امام *****(ره) و سازمان بهزیستی، مشمول دریافت بسته حمایت غذایی می‏‌شوند.



بر این اساس اعتبار پیش‌بینی شده برای هر نفر در هر مرحله از توزیع، 200 هزار ریال و برای هر خانوار حداکثر یک میلیون و چهارصد هزار ریال تعیین شده است.



پیشتر وزیر کار اعلام کرده بود که جهت گیری بسته‌های امنیت غذایی هدفمند بوده و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام (ره) و کودکان و زنان باردار دارای سوء تغذیه را شامل خواهد شد.



به گفته وی دولت مصمم است تا برنامه‌ اساسی خود در حوزه رفاه را با طرح امنیت غذایی و مقابله با فقر دنبال کند.



به دنبال اعلام جامعه هدف بسته امنیت غذایی، گروههای کارگری از وزارت کار خواسته بودند تا کارگران هم جزو مشمولان دریافت بسته‌ امنیت غذایی قرار بگیرند و با ارسال نامه‌ای به وزارت کار، بر لزوم جلوگیری از حذف نام کارگران از دریافت بسته امنیت غذایی تاکید کرده بودند.



به اعتقاد نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارگران به عنوان اقشار محروم و کم درآمد باید در این طرح قرار بگیرند چرا که اگر افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد فاقد کار و توان مالی هستند کارگران با وجود داشتن کار از عهده امرار معاش و تامین زندگی برنمی‌آیند.



بسیاری از کارشناسان و فعالان کارگری با حمایت از اختصاص بسته امنیت غذایی به جامعه کارگری بر این باورند که بیش از 70 درصد کارگران و مشمولان قانون کار جزو گروههای کم درآمد هستند و از این حیث باید مشمول دریافت سبد کالا و بسته امنیت غذایی شوند با این حال به نظر می‌رسد که علیرغم تاکید بسیار گروهها و فعالان کارگری در گنجاندن نام کارگران در لیست جامعه هدف بسته امنیت غذایی، در این مرحله تنها به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام ***** (ره) این بسته تعلق می‌گیرد؛ چنانچه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی با رونمایی از دستورالعمل اجرایی بسته امنیت غذایی و تحت پوشش قراردادن کلیه مستمری بگیران سازمانهای حمایتی اعم از کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی در آخرین جلسه هیات وزیران و پیش بینی اعتبار 140 هزار تومانی برای خانوارهای مشمول در هر مرحله از توزیع، این امر را قوت بخشید.



به گزارش ایسنا، در صورتی که پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مشمولان دریافت بسته حمایت غذایی به تصویب هیات وزیران برسد، در این مرحله تنها مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام ***** (ره)، بسته غذایی دریافت خواهند کرد.



انتهای پیام
 

rezidentevil

Registered User
تاریخ عضویت
14 دسامبر 2009
نوشته‌ها
7,063
لایک‌ها
832

به همت ماموران پلیس
30 هزار لیتر سوخت قاچاق در میامی کشف شد
30 هزار لیتر سوخت قاچاق به همت ماموران پلیس در میامی کشف شد.


13930205000390_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان، کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق از یک شرکت سدسازی در شهرستان میامی انجام شد.

    در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، ماموران انتظامی میامی، 30 هزار لیتر گازوئیل قاچاق را در یک شرکت سدسازی کشف کردند.

    بر اساس این گزارش، این مقدار سوخت قاچاق در بازدید از مخازن شرکت فوق در حوالی شهرستان میامی کشف شد.

    مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان اعلام کرد: در این خصوص، یک نفر دستگیر و پس از تشکیل و تکمیل پرونده تحویل مرجع قضایی شد.

    انتهای پیام/2249/خ/د
این همه مدت میامی توی ایران خودمون بود خبر نداشتیم ؟!
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
ارزانترین و گرانترین قیمتهای بنزین در جهان /ایران در رتبه 57



ایران در بین 61 کشور از نظر نسبت در آمد به قیمت بنزین در رده 57 و پس از کشور امارات و یک پله بالاتر از مصر قرار دارد.





به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)شبکه خبری بلومبرگ همزمان با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز سفرهای تابستانی در گزارشی به بررسی قیمت بنزین، پراستفاده‌ترین سوخت در خودروها، در کشورهای مختلف جهان پرداخت.





این گزارش علاوه بر ارائه فهرست 61 کشور دارای گران‌ترین قیمت بنزین، با بررسی نسبت میانگین دستمزد در این کشورها، آنها را از لحاظ میزان گران بودن بنزین برای شهروندانشان نیز دسته‌بندی کرده است. قیمتهای استفاده شده در این گزارش مربوط به ارزان‌ترین بنزین ارائه شده در هر کشور از لحاظ اکتان است.





ایران در این فهرست، رتبه 57 را به خود اختصاص داده است.





فهرست زیر به ترتیب از کشور با گران‌ترین قیمت بنزین به ارزان‌ترین منظم شده است.





1- نروژ:

قیمت هر گالن بنزین: 9.79 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 52

نروژ با وجود دارا بودن صنعت نفت و گاز قوی، بنزین را با گران‌ترین قیمت به شهروندان خود می‌فروشد. این کشور با نپرداختن یارانه به بنزین، درآمدهای نفتی خود را در خدمات ملی نظیر آموزش رایگان و بهبود زیرساختها هزینه می‌کند.

گران بودن قیمت بنزین در این کشور سبب شده است تا، نروژ بیشترین سهم خودروهای برقی دنیا را هم به خود اختصاص دهد. به طوری که سال گذشته 6 درصد از خودروهای فروخته شده در این کشور،‌ برقی بوده‌اند.

نروژ دومین کشور دنیا از لحاظ میزان درآمد مردم است. میانگین درآمد روزانه در این کشور 273 دلار است و شهروندان برای خرید یک گالن بنزین باید 3.6 درصد از درآمد یک روز خود را پرداخت کنند.





2- هلند:

قیمت هر گالن بنزین: 9.46 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 39

اقتصاد هلند در سه ماه نخست سال جاری میلادی با افزایش 1.4 درصدی تولید ناخالص ملی رو به بهبودی گذاشته است. این کشور که بالاترین مالیات سوخت را در اتحادیه اروپا اخذ می‌کند، بیشترین تعداد سرانه استفاده از دوچرخه را نیز در جهان به خود اختصاص داده است. میانگین درآمد روزانه در این کشو 136 دلار است و خرید یک گالن بنزین نیز تنها 6.9 درصد از درآمد یک روز فرد را به خود اختصاص می‌دهد.





3- ایتالیا:

قیمت هر گالن بنزین: 9.34 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 32

ایتالیا که خانه تولید فیات و فراری است و بیشترین میزان مالکیت خودرو توسط شهروندان را در جهان به خود اختصاص داده است، سومین مقام گران‌ترین بنزین را دارد. قیمت بنزین در این کشور از ماه جولای تا کنون نیز 8.5 درصد افزایش پیدا کرده است.

میانگین درآمد روزانه در این کشور 99 دلار است و خرید یک گالن بنزین، 9.4 درصد از درآمد روزانه هزینه‌بردار است.





4- دانمارک:

قیمت هر گالن بنزین: 9.14 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 48

کپنهاگ، پایتخت دانمارک پر از دوچرخه‌سوار است. بیش از 50 درصد پایتخت‌نشینان با دوچرخه به محل کار و یا تحصیل خود می‌روند. این کشور بالاترین میزان مالیات بنزین را در اتحادیه اروپا دارد و قیمت بنزین نیز 50 درصد از میانگین جهانی آن بیشتر است اما با این حال، برای مردم این کشور با درآمد روزانه 170 دلار، خرید یک گالن بنزین تنها 5.4 درصد از این مبلغ را هزینه دارد.





5- یونان:

قیمت هر گالن بنزین: 8.81 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 23

اگرچه اقتصاد بحران‌زده یونان توانست در سه ماه نخست سال جاری میلادی کمی بهبود پیدا کند اما همچنان نیمی از جوانان این کشور بیکار هستند و درآمدها نیز از سال 2010 تاکنون کاهش داشته است. یونان به دلیل فشارهای اقتصادی، مالیات‌ بنزین را افزایش داده است و به یکی از بیشترین میزان مالیاتها در اتحادیه اروپا رسانده است.

میانگین درآمد روزانه مردم این کشور 62 دلار است و یک گالن بنزین نیز 14 درصد این مبلغ هزینه دارد.





6- بلژیک:

قیمت هر گالن بنزین: 8.68 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 41

بلژیک اگرچه یکی از گران‌ترین بنزین ها در جهان را ارائه می‌کند اما مصرف پایین بنزین و درآمدهای بالا سبب شده است تا این بنزین گران فشار چندانی به بودجه خانواده‌ها وارد نکند.

از سوی دیگر، در حالی که قوانین اتحادیه اروپا، کنترل دولتی قمیت‌ها را ممنوع می‌کند، بلژیک برای حمایت از مصرف‌کنندگان در برابر افزایش ناگهانی قیمت سوخت، سقف قیمتی برای فرآورده‌های نفتی تعیین کرده است.

میانگین درآمد روزانه این کشور 131 دلار و قیمت یک گالن بنزین 6.6 درصد این مبلغ است.





7- پرتغال:

قیمت هر گالن بنزین: 8.56 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 21

مردم این کشور روزانه بطور میانگین 60 دلار درآمد دارند و خرید یک گالن بنزین 14 درصد این میزان هزینه دارد.





8- آلمان:

قیمت هر گالن بنزین: 8.50 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 42

افزایش 6.2 درصدی قیمت بنزین از ماه جولای سال جاری میلادی در آلمان، این کشور را به مقام چهارمین کشور دارای گران‌ترین بنزین در جهان رسانده است. قیمت بنزین در این کشور دو برابر آمریکاست و پر کردن یک باک 55 لیتری خودرو در این کشور، 135.25 دلار برای مالک خودرو هزینه دارد.





9- ترکیه:

قیمت هر گالن بنزین: 8.47 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 7

ترکیه سرزمین زغال‌سنگ است و ارزیابی می‌شود که ذخایر زغال‌سنگ آن به 14 میلیارد تن برسد. شاید به همین دلیل است که در زمانی که بیشتر کشورهای جهان در حال کاهش استفاده از سوختهای آلوده‌کننده هستند، وزارت انرژی ترکیه به دنبال افزایش 20 درصدی تولید برق از زغال سنگ تا سال 2020 است.

ترکیه در سالهای اخیر مالیات سوخت را افزایش داده است و مالیات بنزین در این کشور یکی از بیشترین مالیاتها در جهان است و بخش زیادی از هزینه‌های خانوار را به خود اختصاص می‌دهد.





10- فنلاند

قیمت هر گالن بنزین: 8.44 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 44

رانندگان فنلاندی‌ یکی از پرسرعت‌ترین رانندگان جهان هستند.

میانگین درآمد روزانه در این کشور 136 دلار و خرید یک گالن بنزین 6.2 این درآمد هزینه دارد.





11- **** صهیونیستی

قیمت هر گالن بنزین: 8.28 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 35

یکی از دلایل اعتراضهای خیابانی صهیونیستها در سالهای اخیر افزایش هزینه‌های زندگی و قیمت بنزین در سرزمینهای اشغالی بوده است.





12- هنگ کنگ:

قیمت هر گالن بنزین: 8.26 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 38

هنگ‌کنگ اگرچه بخشی از چین است اما قانون اساسی و ساختار سیاسی جداگانه‌ای دارد. ساکنان هنگ کنگ حتی 75 درصد بیشتر از سایر چینی‌ها برای خرید یک گالن بنزین پرداخت می‌کنند اما به هر حال هنگ‌کنگی‌ها هم همچون چینی از کم‌مصرف‌ترین‌ها در دنیا هستند.

با توجه به آنکه متوسط درآمد روزانه در هنگ‌کنگ 110 دلار است، برای خرید یک گالن بنزین 7.5 درصد از آن هزینه می‌شود.





13- انگلیس:

قیمت هر گالن بنزین: 8.25 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 40

میانگین درآمد روزانه در انگلیس 120 دلار و قیمت یک گالن بنزین 6.9 درصد آن است.





14- ایرلند:

قیمت هر گالن بنزین: 8.15 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 45

میانگین درآمد روزانه در این کشور 131 دلار و قیمت یک گالن بنزین 6.2 درصد آن است.





15- فرانسه:

قیمت هر گالن بنزین: 7.90 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 43

قیمت بنزین در فرانسه از ماه جولای 2.9 درصد کاهش داشته و موقعیت آن در این لیست را 8 رتبه جابجا کرده است. متوسط درآمد روزانه فرانسوی‌ها 124 دلار و قیمت یک گالن بنزین 6.4 درصد آن است.





16- سوئد:

قیمت هر گالن بنزین: 7.89 دلار

میانگین درامد روزانه در این کشور 164 دلار و قیمت یک گالن بنزین 4.8 درصد آن است.





17- اسلوونی:

قیمت هر گالن بنزین: 7.74 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 27

میانگین درآمد روزانه در این کشور 65 دلار و قیمت یک گالن بنزین 12 درصد آن است.





18- مالت:

قیمت هر گالن بنزین: 7.66 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 66

میانگین درآمد روزانه در این کشور 67 دلار و قیمت یک گالن بنزین 11 درصد آن است.





19- قبرس:

قیمت هر گالن بنزین: 7.53 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 29

میانگین درآمد روزانه در این کشور 66 دلار و قیمت یک گالن بنزین 11 درصد آن است.





20- اسلواکی:

قیمت هر گالن بنزین: 7.52 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 20

میانگین درامد روزانه در این کشور 51 دلار و قیمت یک گالن بنزین 15 درصد آن است.





21- سوئیس:

قیمت هر گالن بنزین: 7.51 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 21

این کشور دهمین کشور پرمصرف بنزین دنیاست.

میانگین درامد روزانه در این کشور 236 دلار و قیمت یک گالن بنزین 3.2 درصد آن است.





22- اسپانیا:

قیمت هر گالن بنزین: 7.43 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 22

اقتصاد اسپانیا همچنان دچار رکود است و نرخ بیکار آن نیز از سال 2012 تاکنون بالای 25 درصد است. نرخ بنزین نیز از ماه جولای 6.3 درصد افزایش داشته است.

میانگین درآمد روزانه در این کشور 83 دلار و قیمت یک گالن بنزین 8.9 درصد آن است.





23- کرواسی:

قیمت هر گالن بنزین: 7.40 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 13

میانگین درآمد روزانه در این کشور 131 دلار و قیمت یک گالن بنزین 6.2 درصد آن است.





24- رومانی:

قیمت هر گالن بنزین: 7.38 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 9

میانگین درامد روزانه در این کشور 26 دلار و قیمت یک گالن بنزین 28 درصد آن است.





25- اتریش:

قیمت هر گالن بنزین: 7.13 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 49

میانگین درامد روزانه در این کشور 143 دلار و قیمت یک گالن بنزین 5 درصد آن است.





26- مجارستان:

قیمت هر گالن بنزین: 7.05 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 14

میانگین درامد روزانه در این کشور 37 دلار و قیمت یک گالن بنزین 19 درصد آن است.





27- لوکزامبورگ:

قیمت هر گالن بنزین: 7.02 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 57

مصرف سرانه بنزین در این کشور کوچک یکی از بیشترین‌ها در دنیاست.

البته میانگین درآمد روزانه در این کشور 318 دلار و قیمت یک گالن بنزین تنها 2.2 درصد آن است.





28- نیوزیلند:

قیمت هر گالن بنزین: 6.94 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 46

میانگین درآمد روزانه در این کشور 119 دلار و قیمت یک گالن بنزین5.8 درصد آن است.





29- لتونی:

قیمت هر گالن بنزین: 6.92 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 18

میانگین درامد روزانه در این کشور 46 دلار و قیمت یک گالن بنزین 15 درصد آن است.





30- جمهوری چک:

قیمت هر گالن بنزین: 6.85 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 24

میانگین درامد روزانه در این کشور 52 دلار و قیمت یک گالن بنزین 13 درصد آن است.





31- لیتوانی:

قیمت هر گالن بنزین: 6.82 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 19

میانگین درآمد روزانه در این کشور 46 دلار و قیمت یک گالن بنزین 15 درصد آن است.





32- بلغارستان:

قیمت هر گالن بنزین: 6.73 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 6

اگرچه این کشور رتبه 32 را دارد اما بنزین برای مردم این کشور بسیار پر هزینه است زیرا میانگین درآمد روزانه در این کشور 21 دلار و قیمت یک گالن بنزین 32 درصد آن است.





33- استونی:

قیمت هر گالن بنزین: 6.73 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 25

میانگین درامد روزانه در این کشور 55 دلار و قیمت یک گالن بنزین 12 درصد آن است.





34- لهستان:

قیمت هر گالن بنزین: 6.71 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 17

میانگین درامد روزانه در این کشور 39 دلار و قیمت یک گالن بنزین 17 درصد آن است.





35- کره جنوبی:

قیمت هر گالن بنزین: 6.65 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 33

اگرچه کره جنوبی یکی از کوچکترین کشورهای جهان است اما یکی از بیشترین تعداد خودرو را در خود جای داده است. مجموع فروش دو شرکت خودروسازی هیوندای و کیا (KIA) آنها را در رتبه پنجم جهان قرار داده است.

میانگین درآمد روزانه در این کشور 71 دلار و قیمت یک گالن بنزین 9.4 درصد آن است.





36- سنگاپور:

قیمت هر گالن بنزین: 6.55 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 51





37- ژاپن:

قیمت هر گالن بنزین: 5.84 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 47

ژاپن به شدت به دنبال افزایش استفاده از خودروهای برقی است و نیمی از ایستگاه‌های شارژ سریع این خودروها در جهان نیز در این کشور قرار دارند.

میانگین درامد روزانه در این کشور 104 دلار و قیمت یک گالن بنزین 5.6 درصد آن است.





38- شیلی:

قیمت هر گالن بنزین: 5.81 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 22

میانگین درآمد روزانه در این کشور 41 دلار و قیمت یک گالن بنزین 14 درصد آن است.





39- برزیل:

قیمت هر گالن بنزین: 5.35 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 16

میانگین درامد روزانه در این کشور 30 دلار و قیمت یک گالن بنزین 18 درصد آن است.





40- آرژانتین:

قیمت هر گالن بنزین: 5.34 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 12

میانگین درآمد روزانه در این کشور 26 دلار و قیمت یک گالن بنزین 20 درصد آن است.





41- استرالیا:

قیمت هر گالن بنزین: 5.27 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 55

میانگین درآمد روزانه در این کشور 167 دلار و قیمت یک گالن بنزین 3.1 درصد آن است.





42- آفریقای جنوبی:

قیمت هر گالن بنزین: 4.97 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 10

میانگین درامد روزانه در این کشور 18 دلار و قیمت یک گالن بنزین 28 درصد آن است.





43- هند:

قیمت هر گالن بنزین: 4.79 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 2

هندی‌ها برای خرید یک گالن بنزین باید بیش از حقوق یک روز خود را هزینه کنند. به دلیل گرانی بنزین در این کشور، هند کمترین مصرف سرانه بنزین جهان را دارد.





44- چین:

قیمت هر گالن بنزین: 4.73 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 11

میانگین درامد روزانه در این کشور 20 دلار و قیمت یک گالن بنزین 25 درصد آن است.





45- کانادا:

قیمت هر گالن بنزین: 4.50 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 53

میانگین درامد روزانه در این کشور 137 دلار و قیمت یک گالن بنزین 3.3 درصد آن است.





46- فیلیپین:

قیمت هر گالن بنزین: 4.48 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 3

میانگین درامد روزانه در این کشور 8.04 دلار و قیمت یک گالن بنزین 56 درصد آن است.





47- تایلند:

قیمت هر گالن بنزین: 4.46 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 8

میانگین درامد روزانه در این کشور 15 دلار و قیمت یک گالن بنزین 30 درصد آن است.





48- کلمبیا:

قیمت هر گالن بنزین: 4.20 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 15

میانگین درامد روزانه در این کشور 22 دلار و قیمت یک گالن بنزین 19 درصد آن است.





49- پاکستان:

قیمت هر گالن بنزین: 4.08 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 1

میانگین درامد روزانه در این کشور 3.55 دلار است و کل درآمد یک روز پاکستانی‌ها هم کفاف این مبلغ را نمی‌دهد.





50- اندونزی:

قیمت هر گالن بنزین: 3.73 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 5

البته در این کشور نوعی بنزین با اکتان پایین نیز با قیمت یارانه‌ای 1.49 دلار برای هر گالن عرضه می‌شود.

بیشتر جمعیت 100 میلیون نفری این کشور با درآمدی کمتر از 2 دلار در هر روز زندگی می‌کنند.





51- آمریکا:

قیمت هر گالن بنزین: 3.69 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 56

میانگین درامد روزانه در این کشور 151 دلار و قیمت یک گالن بنزین 2.5 درصد آن است.





52- مکزیک:

قیمت هر گالن بنزین: 3.58 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 26

میانگین درآمد روزانه در این کشور 29 دلار و قیمت یک گالن بنزین 12 درصد آن است.





53- روسیه:

قیمت هر گالن بنزین: 3.19 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 36

میانگین درامد روزانه در این کشور 40 دلار و قیمت یک گالن بنزین 8 درصد آن است.





54- مالزی:

قیمت هر گالن بنزین: 2.42 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 37

میانگین درامد روزانه در این کشور 31 دلار و قیمت یک گالن بنزین 7.8 درصد آن است.





55- نیجریه:

قیمت هر گالن بنزین: 2.23 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 4

میانگین درامد روزانه در این کشور 4.98 دلار و قیمت یک گالن بنزین 45 درصد آن است.





56- امارات:

قیمت هر گالن بنزین: 1.77 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 58

میانگین درامد روزانه در این کشور 121 دلار و قیمت یک گالن بنزین 1.5 درصد آن است.





57-ایران:

قیمت هر گالن بنزین: 1.52 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 31





58- مصر:

قیمت هر گالن بنزین: 1.01 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 30

میانگین درامد روزانه در این کشور 9.13 دلار و قیمت یک گالن بنزین 11 درصد آن است.





59- کویت:

قیمت هر گالن بنزین: 0.81 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 60

درآمد بالا و قیمت پایین بنزین در این کشور موجب شده است تا کویت بعد از آمریکا و کانادا بیشترین مصرف بنزین را در دنیا داشته باشد.

میانگین درامد روزانه در این کشور 127 دلار است که با آن می‌توان 157 گالن بنزین خرید.





60- عربستان سعودی:

قیمت هر گالن بنزین: 0.42 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 59





61- ونزوئلا:

قیمت هر گالن بنزین: 0.04 دلار

رتبه از نظر نسبت درآمد به قیمت بنزین: 61





با توجه به قیمت چهار سنتی هر گالن بنزین در ونزوئلا می‌توان گفت این کشور بنزین مجانی بین مردم توزیع می‌کند. هوگو چاوز رئیس‌جمهوی فقید این کشور نیز بارها از مردم خواسته بود مصرف بنزین را کاهش دهند اما مردم با قیمت بسیار ارزان بنزین انگیزه‌ای برای کاهش مصرف آن ندارند.





برای خرید 39 گالن بنزین در ونزوئلا تنها به 1.56 دلار نیاز است اما همین میزان بنزین در آمریکا 143.91 دلار و در نروژ 381.81 دلار قیمت دارد.





انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
هزینه یارانه‌های سوخت مصر 10 میلیارد دلار بیش از برنامه‌ریزی‌هاست


مصر اعلام کرد در سال مالی منتهی به 30 ژوئن 70 میلیارد پوند مصر(9.8 میلیارد دلار) بیشتر از بودجه تعیین شده صرف یارانه انرژی خواهد کرد که نشان دهنده تاثیر فلج کننده این سیستم روی اقتصاد این کشور است.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ابراهیم مهلب، نخست وزیر موقت مصر به رسانه‌های این کشور گفت که این صورتحساب‌ به 170 میلیارد پوند مصر خواهد رسید.



آمار تازه وزارت دارایی مصر حاکی از این است که مقدار تعیین شده در بودجه برای یارانه‌های بنزین و سوخت 99.6 میلیارد پوند است.



مقامات مصری پیشتر هزینه‌ سال جاری در زمینه یارانه‌های انرژی را 130 میلیارد پوند اعلام کرده بودند. مصر کسری بودجه 12 درصدی را پیش‌بینی کرده است.



قیمت حامل‌های انرژی در این کشور جزو پایین‌ترین نرخ‌ها در جهان محسوب می‌شود و دولت مصر که به لحاظ بودجه در مضیقه به سر

می‌برد بیش از یک پنجم بودجه خود را صرف پایین نگه داشتن قیمت‌ حامل‌های انرژی می‌کند.



دولت‌های متوالی در مصر خواستار اصلاح این سیستم شده‌اند اما هیچ یک از آن‌ها جرات پیشبرد اصلاح قیمت‌ها را به دلیل نگرانی از بروز ناآرامی نداشته‌اند.



قیمت‌های برق، گاز بوتان و سوخت که به طور مصنوعی پایین نگه داشته‌اند انگیزه چندانی را برای مردم این کشور به منظور کاهش مصرف باقی نمی‌گذارند و این مساله به رغم وجود بحران تامین سوخت در این کشور است که موجب قطعی‌ مکرر برق می‌شود.



نخست وزیر مصر گفته است که صرف هزینه روی آموزش و پرورش در سال مالی جاری 26 میلیارد پوند مصری و بودجه بهداشت و درمان 64 میلیارد پوند است.



عبد الفتاح السیسی، رییس جمهوری منتخب جدید مصر در جریان مبارزات انتخاباتی خود در ماه گذشته به طور مختصر درباره هدفمندی‌ یارانه‌ها صحبت کرد و به رای دهندگان در خصوص تدریجی بودن این اصلاحات اطمینان داد.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
نوبخت: افراد متقاضي، يارانه مي گيرند
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درباره پرداخت یارانه نقدی در گام دوم هدفمندی یارانه ها گفت : افراد متقاضی یارانه می گیرند.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر محمدباقر نوبخت امروز در حاشیه نشست نهاد تعامل با انتقاد از برخی رسانه ها که با وجود اعلام چندین باره دولت مبنی بر اینکه یارانه هیچ متقاضی ، قطع نخواهد شد ، همواره از حذف یارانه نقدی مردم پرسش می کنند ، گفت: نه فقط یارانه به نیازمندان پرداخت خواهد شد بلکه در مواردی میزان آن هم افزایش خواهد یافت.

نوبخت تاکید کرد : دولت با مردم بر سر پیمان خود است و پرداخت ها به افرادی که درآمدهای کمتری دارند ادامه می یابد و بسته های حمایت غذایی برای اقشار کم درآمد ارائه می شود.

وی افزود: در اجرای گام دوم هدفمندی بسیاری از افرادی که تا چند ماه گذشته به جهت ناتوان بودن در پرداخت هزینه های درمانی به بیمارستان ها مراجعه نمی کردند، امکان مراجعه به این مراکز را پیدا کرده اند و افرادی که در بافت روستایی کشور زندگی می کنند و افراد زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی تنها پنج درصد از کل هزینه های درمان را پرداخت می کنند.

نوبخت اظهار داشت : همچنین بقیه آحاد جامعه حداکثر 10 درصد هزینه درمان را می پردازند که رهاورد دولت است.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
آمار باورنکردنی قاچاق سوخت!

به هر حال سفر به شهرهای سراوان و خاش در منطقه بلوچستان و همچنین زابل وزهک در منطقه سیستان فرصت خوبی است تا بتوان پدیده ناخوشایند قاچاق سوخت را که آفتی برای اقتصاد این منطقه و کشور شده است از نزدیک به صورت عینی مشاهده کرد.
شب هنگام در جاده سراوان به خاش و امتداد آن تا زاهدان، در مجاورت مرزهای جنوب شرقی کشور در منطقه بلوچستان می توان انواع وسایل نقلیه ای را دید که سوخت حمل می کنند یا بشکه ها و گالن های خالی بنزین و گازوئیل را به مقاصد نامعلومی می برند. خودروهای تویوتای قدیمی که گاه پلاک خود را دستکاری کرده اند یا روی آن را پوشانده اند، موتورسوارانی که روی صورت خود را می پوشانند تا شناخته نشوند و ۲ گالن 70 لیتری سوخت را عقب موتور خود بسته اند و با نگاهشان از تو می خواهند که به آن ها نزدیک نشوی.

حسین بردبار در ادامه گزارش خود در روزنامه خراسان نوشت: با دیدن این صحنه ها، این سوال برایم مطرح می شود که اگر از سال 90 طرح فروش سوخت توسط مرزنشینان تا شعاع 20 کیلومتری از مرز به درستی اجرا می شد، آیا باز شاهد قاچاق سوخت با گالن های 20 لیتری و به صورت خرده فروشی بودیم؟ کمااینکه در مدت کوتاهی که طرح اجرا شد قاچاق سوخت به شکل قابل توجهی کم شد.

اما به هر حال سفر به شهرهای سراوان و خاش در منطقه بلوچستان و همچنین زابل وزهک در منطقه سیستان فرصت خوبی است تا بتوان پدیده ناخوشایند قاچاق سوخت را که آفتی برای اقتصاد این منطقه و کشور شده است از نزدیک به صورت عینی مشاهده کرد.

گاهی آمار حیرت آوری از جابه جایی سوخت قاچاق در مرزهای شرقی کشور شنیده می شود. بر اساس برخی از برآوردهای اعلام شده توسط مسئولان استانداری سیستان و بلوچستان گاهی روزانه تا 4 میلیون لیتر سوخت ممکن است از مرزها قاچاق شود، اگرچه در ابتدا باور این ارقام کمی مشکل به نظر می رسد اما با سفر به بلوچستان و مشاهده عینی وقایع آن جا می توان به نتایج مشابهی دست یافت. از شهر زاهدان تا نقاط شرقی شهر سراوان در نزدیکی مرز که به عنوان یکی از مراکز اصلی تردد خودروهای حامل سوخت قاچاق است حدود 350 کیلومتر فاصله است و رفتن به آنجا 4ساعت زمان می برد. مسیر رفت را در طول روز می پیماییم که اوضاع ظاهری عادی دارد اما در مسیر برگشت به شب می خوریم که صحنه های قاچاق سوخت، تعجب و حیرت هر رهگذری را بر می انگیزاند.در طول 2ساعت طی مسیرسراوان به خاش حداقل 5 تا 6 وانت تویوتای قدیمی را می بینیم که به سمت مرزهای شرقی سوخت حمل می کنند.اگر تعداد این تویوتاها را درمیانگین وزن باری که یک تویوتا وانت می تواند حمل کند؛ یعنی حدود یک تن، ضرب کنید به رقم بالایی می رسید که شاهد قاچاق آن است!

کاروان های شب رو

البته رقم جابه جایی خودروهای تویوتای باری حامل بنزین یا گالن های خالی آن غیر از قاچاق کاروانی سوخت است که معمولا قاچاقچیان حرفه ای در نیمه های شب و هنگامی که جاده کاملا خلوت است انجام می دهند ومعمولا گازوئیل جابه جا می کنند. ساکنان این منطقه درباره این کاروان ها خاطراتی تلخ نقل می کنند.یکی از ساکنان سراوان در این باره به گزارشگر ما می گوید: ساعت حدود 12 شب بود که با همسرم در خودرو نشسته بودیم و به سمت سراوان می آمدیم .میان چند ده خودروی حمل کننده سوخت قاچاق گیرافتاده بودیم. از هرکدام که سبقت می گرفتیم ، یکی دیگر جلوی ما حضور داشت ومتوجه برخورد با یک کاروان حمل کننده سوخت قاچاق شدیم. نمی توانستیم به جلوی کاروان برسیم. همسرم که کمی ترسیده بود به من گفت که مدتی کنار جاده توقف کنم تا این کاروان رد شود و بتوانیم بدون آن که خطری ما را تهدید کند ، مسیر را طی کنیم.

به گفته وی این کاروان های حمل کننده سوخت قاچاق به صورت کاملا هماهنگ حرکت می کنند به طوری که معمولا چراغ اولین خودروی جلویی و آخرین خودروی انتهایی کاروان روشن است بقیه خودروها در میان این ۲خودرو وپشت سر هم با چراغ خاموش حرکت می کنند و اگر غریبه ای داخل آن ها شود با برخورد تند آن ها مواجه می شود.

تفاوت قیمت جذاب

در مسیر راه به مغازه ای می رسیم که صاحب آن مردی حدود 60 ساله است، وی با بیان این مطلب که مخارج زندگی بالاست، می گوید: از ۴ زن صاحب 50 فرزند شده است و درنتیجه خرج و مخارج بالایی هم دارد. البته وانمود می کند که مخارج زندگی خود را از همین مغازه درمی آورد اما گالن های سوختی که درکنار مغازه چیده شده است واقعیت دیگری رانشان می دهد. از مرد جوانی که ظاهرا یکی از پسران همان صاحب مغازه است می پرسم بنزین داری؟ می گوید: هرچقدر که بخواهی هست، می پرسم ، اگر ۳-۲ بشکه بخواهم داری؟( هربشکه معادل ۳ گالن 70 لیتری یعنی معادل 210 لیتر است ) نگاهی به من می اندازد واز ظاهرم می فهمد که اهل قاچاق کردن سوخت نیستم، می خندد ، با قدری احتیاط می گوید ، نه بابا ، مگر این جا پمپ بنزین است؟ زیاد داشته باشم درحد ۳-۲ تا 20 لیتری است! می پرسم از کجا می توانم ۳-۲ بشکه گیر بیاورم؟ می گوید: خاش گیر می آید ولی این جا نه! مرکزش خاش است، همه همان جا می زنند، ما هم گالن های خودمان را آن جا می بریم و می گذاریم و بنزین می زنند و می آورند. پیرمرد صاحب مغازه که به پرسش های مکرر من مقداری مشکوک شده است، می گوید: ما سرمایه زیادی نداریم که ۳-۲ بشکه به اینجا بیاوریم! آن مرد جوان هم می گوید: ما 6 یا 7 گالن ۲۰ لیتری داریم! ۳ بشکه حدود یک میلیون تومان می شود. می پرسم، حالا اگر بخواهم همین مقدار بخرم چطوری باید پیدا کنم؟ نگاهی به خودروی پژوی سواری همراه ما می اندازد و می گوید: با همین می خواهی ببری؟ می گویم ،شما چه کار داری با کدام خودرو می خواهم ببرم؟ پاسخ می دهد: اولا شما از خاش می آیید، اگر 30 گالن هم می خواستید آن جا گیرتان می آمد. حالا برو سراوان تا دلت بخواهد گیرت می آید! از او درباره قیمت گالن ها می پرسم، می گوید: من هر 20 لیتری را 35 هزار تومان می فروشم، 10 لیتری 18 هزار تومان. می پرسم، سراوان بشکه ای چند گیرم می آید، می گوید:سراوان ، گالن های 70 لیتری می فروشند، هرگالن 120 تا 125 هزار تومان است. ۳ تا 70 لیتری یک بشکه می شود که در مجموع از هربشکه ای 360 هزار تومان گیرت می آید.

از او درباره قیمت بنزین درآن طرف مرز پاکستان می پرسم، می گوید: قیمت ها آن جا خیلی بالاست.یک 20 لیتری، 60 هزار تومان است.تقریبا دو برابر قیمت این طرف مرز است.

تفاوت قیمت از زهک تا سراوان

هرچه از سراوان به سمت زابل و از منطقه بلوچستان به سمت سیستان پیش بروید، قیمت گالن های سوخت حامل بنزین کاهش می یابد. یک دلیل اصلی این مسئله به سهولت قاچاق از مرزهای بلوچستان و سخت شدن این کار در مرزهای سیستان به دلیل ایجاد دیوار مرزی و عوامل طبیعی مثل رودخانه خروشان هیرمند باز می گردد. به شهرهای زابل و زهک در مرز سیستان می رویم. جایی که مدتی است به دلیل بروز برخی مشکلات امنیتی دیوار مرزی حدود 60 کیلومتری درمرز ایجاد شده و همین موضوع مقداری جلوی قاچاق گسترده سوخت را گرفته است. با این حال وسط میدان اصلی شهر زهک گالن های متعدد حامل بنزین قابل مشاهده است که عده ای برای اندکی استفاده حاضر به فروش آن هستند. گوشه و کنار شهر زابل هم دست فروش های بنزین فراوان هستند. از یکی از آنان قیمت بنزین را می پرسم که می گوید: این بنزین برای خودروهای عبوری لیتری هزار تومان است، این درحالی است که قیمت هر 20 لیتری در سراوان بین 30 تا 35 هزار تومان است، می پرسم اگر مقدار زیادی بخواهم در زهک پیدا می شود، می گوید: بعد از کشیدن دیوار مرزی امکان جابه جایی زیاد سوخت محدود شده است ، شاید تنها از پل میلک ( مرز میلک در 17کیلومتری زهک ) و با دادن مقداری رشوه بتوانی چنین کاری انجام دهی!

ویژه خواری به طور اخص

حجت الاسلام و المسلمین حسن خدری ، امام جمعه زهک با بیان این که ایجاد دیوار مرزی توانسته ، مقداری قاچاق سوخت را کنترل کند، می گوید: قاچاق سوخت کنترل شده ولی کاملا تعطیل نشده است. شاید آن زمان که دیوار مرزی وجود نداشت می گفتیم که ویژه خواری وجود دارد اما الان به طور اخص ویژه خواری هست. چون الان مواد مخدر نه تنها کنترل نشده ، بلکه رشد کرده است و از روی دیوار مرزی جابه جا می شود. به گفته وی سوخت نیز از مسیرهایی از طریق تبانی با افراد به آن طرف مرز می رود. وی می افزاید: مسیر سوخت الان کنترل شده است، قبلا از همه جا می رفت ولی حالا گذرگاه های مشخصی دارد. وی با بیان این که برخی افراد از قاچاقچیان می ترسند و گاهی اوقات تبانی با آن ها از سر ترس انجام می گیرد، می گوید: سرباز افغانی ۲ میلیون تومان پول می گیرد و قاچاقچی را رد می کند. شب هم که می شود برق ها را در مرز قطع می کنند و با خودرو های تویوتا رد می شوند ولی این کارها خیلی محدود شده است.

به گفته وی یکی از افراد آگاه در استانداری سیستان و بلوچستان آمار قاچاق سوخت درمرزهای شرقی این استان را روزانه 5 میلیون لیتر اعلام کرده است که ماهیانه رقمی حدود 450 میلیارد تومان به قیمت فوب خلیج فارس می شود.

وی با بیان این که اکنون قاچاق سوخت توسط افراد عادی در این منطقه کنترل شده است، می گوید: گاهی دیده می شود که افرادی از بالای دیوار مرزی بطری های یک لیتری سوخت را به آن طرف می فرستند یعنی مسئله کنترل شده است اما درگذشته و قبل از کشیده شدن دیوار به همان اندازه که در بلوچستان وجود داشت در سیستان هم قاچاق سوخت می شد و روزی هم نبود که مجلس فاتحه ای در جایی نداشته باشیم.

برآورد قاچاق سوخت

محمد محبی، جانشین دبیرکمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری سیستان و بلوچستان با بیان این که بررسی ها و برآوردهایی که از طریق مراجع مربوط به دست آورده ایم نشان می دهد روزانه حدود 3.5 تا 4میلیون لیتر فرآورده های سوختی از استان سیستان و بلوچستان خارج می شود، به خراسان می گوید:این برآورد در کل مرزهای سیستان و بلوچستان با کمک مرزبانی و **** پاسداران که به تازگی در منطقه سراوان مستقر شده و سایر مراجع مربوط به دست آمده است ، درحالی که کل گازوئیل توزیع شده در سطح استان روزانه یک میلیون و 350 هزار لیتر نفت گاز است که بین بخش های مختلف مصرف کننده سوخت نظیر صنایع و معادن و نیروگاه ها و خودروهای درون شهری و برون شهری و غیره توزیع می شود.

به گفته وی 80 درصد از این فرآورده های قاچاق از سایر استان ها به شهرستان های سیستان و بلوچستان می آید و درآن جا انباشته می شود و سپس به سایر روستاها و نقاط مرزی انتقال می یابد وتوسط شبکه های قاچاق به آن سوی مرزها به ویژه پاکستان که مصرف کننده اصلی نفت گازاست، انتقال می یابد.

دغدغه معیشت مرزنشینان

محبی معتقد است معیشت مرزنشینان یکی از دغدغه های اصلی مرتبط با موضوع قاچاق سوخت است زیرا یکی از علل اصلی قاچاق آن است که عاملان قاچاق برای گذران معیشت و روزمرگی خود به این مسئله روی آورده اند.

به گفته وی برای بهبود معیشت مرزنشینان چند طرح از سال 90 ابلاغ شد از جمله فروش سوخت مرزنشینان تا شعاع 20 کیلومتری از مرز که دراستان سیستان و بلوچستان اجرا کردیم و پی گیری می کنیم تا امسال نیز دولت اجرا کند.

گازوئیل: بیشترین قاچاق سوخت

محمد محبی، جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری سیستان و بلوچستان با بیان این که برخی برنامه ها ونظارت ها در راستای مبارزه با قاچاق سوخت از سال ۸۶ توسط کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان به ریاست استاندار انجام گرفته است، به خراسان می گوید: بیشترین قاچاق سوخت از استان سیستان و بلوچستان از نوع نفت گاز (گازوئیل) است. قاچاق بنزین در سال های ۸۶ و ۸۷ به سمت پاکستان انجام می شد اما از آن سال ها به بعد بیشترین حجم قاچاق سوخت در قالب گازوئیل و توسط کاروان های قاچاق است.

به گفته وی نکته حائز اهمیت، برای جلوگیری از قاچاق سوخت آن است که اقداماتی که در استان سیستان و بلوچستان به عنوان مرکز آزمایشی کشور برای مبارزه با قاچاق سوخت انجام شده است در سایر استان های همجوار نظیر کرمان و خراسان جنوبی نیز انجام گیرد زیرا بسیاری از سوخت های قاچاق شده در این منطقه از خارج از این استان سرمنشاء دارند.

اجرای چند طرح

محبی طرح منطقی کردن کارت سوخت توسط وزارت نفت با استناد به پیمایش از خودروها را جزو طرح های اجرا شده برای حل مسئله قاچاق سوخت می داند و می گوید: در این طرح سهمیه سوخت با توجه به تردد خودرو با استناد به بارنامه های الکترونیکی که کامیون ها دارند، تخصیص می یابد یا در حمل و نقل درون شهری داخل شهرها نیز برای خودروهای سنگین محدودیت ایجاد کردیم. مثلا اعلام کردیم که خودروهای درون شهری گرچه ۳۰۰ لیتر سهمیه دارند اما امکان برداشت یک جای بیش از ۱۵۰ لیتر برای خودروهای سنگین یا بیش از ۴۰ لیتر برای انواع خودروهای سبک را نمی دهیم.

محبی همچنین اجرای طرح جی پی اس آنلاین را برای نظارت بر عملکرد بیش از ۵ هزار دستگاه خودرویی که در استان تردد می کنند، از دیگر طرح های کنترل کننده قاچاق سوخت ذکر کرد و گفت: این طرح جزو مصوبات کمیسیون استان بوده است و ما نظارت می کنیم که در ازای تخصیص ۱۵۰ لیتر سوخت که به خودرو اختصاص می یابد به درستی مصرف می شود یا خیر؟

به گفته وی براساس مستندات سامانه جی پی اس کسانی که فعالیتی نداشته باشند به مراجع مربوط معرفی می شوند و جلوی تخلفات آن ها گرفته می شود و حتی کارت سوخت آن ها ابطال می شود.

به گفته وی بنزینی که وارد استان می شود برای مصرف خودروهای سوخت کش استفاده می شود که برای جلوگیری از این کار نیز طرح کدینگ کارت سوخت در شهرهای مرزی را اجرا کرده ایم به طوری که در مناطق مرزی مثل زابل، زهک، سیب سوران، سراوان و مهرستان اگر کارت سوخت دیگری در جایگاه استفاده شود اعلام می شود که این کارت مربوط به این منطقه نیست.

این مقام مسئول در استانداری سیستان با بیان این که خلاءهایی در نقاط مرزی ما وجود دارد و هنوز انسداد صورت نگرفته است، می گوید: در نقاطی از مرزهای سیستان انسداد دیواری صورت گرفته است که نظارت کاملی نیز روی موضوع قاچاق سوخت و امنیت مرزها انجام می شود.

وی با بیان این که **** یکی دو ماه است که در مرزهای سراوان مستقر شده و حتی کارهای عمرانی انجام می دهد، می افزاید: کارهایی از نوع جاده سازی و انسداد فیزیکی در مرزهای سراوان توسط **** در حال انجام است و اگر انسداد دیواری نیز صورت گیرد دیگر شاهد بحث قاچاق سوخت مثل منطقه سیستان نخواهیم بود اما مسئله این است که ما هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز خاکی داریم.

به گفته وی بیشتر مرزهای استان سیستان و بلوچستان به جز چند نقطه که کوهستانی است بقیه از نوع دشت صاف و مسطح و شبیه اتوبان است و نیاز دارد نظارت بیشتری بر آن شود و موضوع انسداد در آن جدی تر دنبال شود.

محبی می گوید: کلیه جایگاه های استان یک سیستم یکپارچه برای درخواست فرآورده های سوختی دارند که وزارت نفت بر آن نظارت دارد و این مسئله قابل بررسی است.

به گفته وی فرمانداری های مناطق در صورتی که جایگاه داران تخلف کنند جرایمی را برای آن ها در نظر می گیرند. البته گاهی اوقات ممکن است به حمل و نقل نیز بازگردد یعنی حتی جایگاه دار سوخت خرید کرده باشد اما مشکلی برای تهیه سوخت از انبار ایجاد شده باشد. البته یک انبار کوچک در شهر خاش وجود دارد اما گاهی اوقات باید سوخت از انبار مرکزی از زاهدان انتقال یابد.
 
بالا