• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با فارس:
پرداخت یارانه به شیوه فعلی ادامه می‌یابد
معاون اول رئیس‌جمهور از پرداخت یارانه به شیوه فعلی و تداوم آن طی ماه‌های آینده به همه سرپرستان خبر داد.


13921109000559_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه بازدید از نمایشگاه‌های بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره نحوه واریز یارانه طی ماه‌های آینده گفت: پرداخت یارانه فعلا به تمام خانوار‌هایی که ثبت‌نام کردند، به شیوه کنونی ادامه می‌یابد.

    انتهای پیام/ب
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
خیال همه ثبت‌نام کنندگان راحت
یارانه خردادماه به حساب تمامی متقاضیان واریز می‌شود



با وجود اینکه بعد از ثبت نام برای دریافت یارانه در مرحله دوم اعلام شد که در اردیبهشت ماه به حساب تمامی متقاضیان یارانه واریز شده تا دولت با بررسی اطلاعات برای مراحل بعد تصمیم گیری کند شواهد نشان می‌دهد که یارانه خردادماه نیز به روال قبل به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.





به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بعد از ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه 45 هزار و 500 تومانی در پایان فروردین ماه که تعداد نه چندان قابل ملاحظه انصراف دهندگان را در پی داشته و بیش از 73 میلیون نفر مجددا خواهان دریافت شدند مسوولان دولتی اعلام کردند که یارانه نقدی در اردیبهشت ماه نیز به تمامی متقاضیان پرداخت می‌شود تا در ادامه ضمن انصراف داوطلبانه دولت نیز اطلاعات را مورد بررسی قرار دهد.





این در حالی است که در اواسط اردیبهشت ماه بود که وزیر اقتصاد از تحلیل و جمع آوری اطلاعات ثبت شده خبر داد و اعلام کرد که هرچند برخی از افراد مخالف حذف دهک های توانمند از دریافت یارانه هستند اما براساس تکلیف مجلس مبنی بر اینکه فقط افراد نیازمند باید یارانه دریافت کنند دولت به این تکلیف عمل خواهد کرد.





بر این اساس یارانه نقدی اردیبهشت طبق روال هر ماه در بیست و دوم این ماه نیز به حساب ثبت نام کنندگان واریز شد.





اما مدتی قبل نمایندگان مجلس پایان خرداد ماه را به عنوان مهلت نهایی دولت برای غربالگری دریافت کنندگان یارانه نقدی و تعیین سقف درآمدی اعلام کردند که براین اساس انتظار می رفت خرداد نیز ماه دریافت یارانه برای تمام ثبت نام کنندگان چه نیاز مند و چه غیر نیازمند باشد.





از سویی دیگر اظهارات محمدباقر نوبخت-معاون برنامه ریزی رییس جمهور- نیز مبنی بر اعتماد دولت نسبت به درخواست متقاضیان دریافت یارانه بیانگر این موضع است که حداقل تا تصمیم نهایی در مورد غربالگری دریافت کنندگان که زمان مشخصی از سوی دولت برای آن تعیین نشده است، پرداخت یارانه به همه در ماه های پیش رو ادامه دارد.





بنابراین گزارش اگر تغییر خاصی در زمانبندی پرداخت یارانه ایجاد نشود تمامی 73 میلیون متقاضی ثبت نام کننده به همراه نیروهای مسلح که در پرداخت آن ها در ماه قبل مشکلی ایجادشده بود یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی خود را در بیست و دوم ماه جاری دریافت خواهند کرد البته با این توضیح که در مدت اخیر بیش از 23 هزار نفر از جمع ثبت نام کنندگان انصراف داده و از حساب خرج دولت در خرداد ماه خارج شده اند.





انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

پس از ابطال کارت‌های بنزین ؛

ابطال کارت گازوئیل خودروها آغاز شد/ جزئیات حذف سهمیه‌های ویژه گازوئیل

معاون ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با اشاره به اجرای طرح ساماندهی کارت هوشمند سوخت خودروهای گازوئیل سوز، اعلام کرد: به زودی خودروهاي سنگين دیزلی كه در ناوگان حمل و نقل تردد ندارند شناسايي خواهند شد.
به گزارش خبرنگار مهر، پس از اجرای طرح ساماندهی کارت هوشمند بنزین خودروها و موتورسیکلت ها و ابطال بیش از 6 میلیون کارت هوشمند بنزین خودروها، طرح ساماندهی و ابطال کارت هوشمند گازوئیل خودروهای سنگین در دولت تدبیر و امید کلید خورد.

حسین هاشمی معاون صنايع و انرژي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت درباره جزئیات اجرای طرح ساماندهی کارت هوشمند گازوئیل خودروها، گفت: هدف از اجرای طرح ساماندهي كارت‌هاي سوخت در راستاي جلوگيري از قاچاق گازوئیل به خارج از کشور است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بسته ساماندهي كارت هوشمند گازوئيل دو تا سه ماه آينده نهايي خواهد شد، تصریح کرد: تاکنون چهار نشست در راستاي ساماندهي كارت‌هاي سهوشمند گازوئیل خودروهای سنگین برگزار شده است.

معاون ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با یادآوری اینکه ساماندهي کارت های سوخت در بخش گازوئيل همچون بنزين در دستور كار قرار دارد، اظهار داشت: بر این اساس مي‌خواهيم خودروهاي فاقد فعاليت و خودروهاي سنگيني كه در ناوگان تردد ندارند شناسايي شوند.

این مقام مسئول افزود: پس از شناسايي خودروهاي غير فعال، كارت سوختشان را باطل مي‌كنيم. جلسات مربوطه در حال برگزاري است و بانك اطلاعات در زمينه خودروها در حال تكميل است.

حسین هاشمی معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اخیرا در گفتگویی با اشاره به ابطال 6 میلیون کارت هوشمند سوخت خودرو و موتورسیکلت ها، گفته است: با سامان دهی و یا ابطال کارت های هوشمند سوخت تاکنون بیش از 500 میلیون لیتر در مصرف بنزین به ویژه بنزین یارانه ای با قیمت 400 و 700 تومانی صرفه‌جویی شده است.

سید مجتبی شفیعی رئیس سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت بهمن ماه سال گذشته در گفتگو با مهر با اشاره به ابطال روزانه 35 هزار کارت بنزین موتورسیکلت‌های فرسوده، گفته بود: در مجموع حدود 9.1 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که تا پایان سالجاری 3 میلیون کارت بنزین این دسته از موتوری‌ها باطل می‌شود.

در این بین مسئولان دولت پیش بینی می‌کنند به جای انجام سرمایه گذاری‌های چند میلیارد دلاری و پالایشگاه‌ سازی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین، با ساماندهی سهمیه‌های ویژه بنزین خودروهایی که در خدمت حمل و نقل عمومی نیستند، عملا اقدام به صرفه‌جویی اقتصادی کنند.
 

تهرانی

Registered User
تاریخ عضویت
26 نوامبر 2011
نوشته‌ها
2,007
لایک‌ها
2,350
دوستان من بخوام خودم رو تنها ثبت نام کنم شدنیه ؟ خانواده ننوشتن ولی من میخوام بنویسم نمیدونم از کجا شروع کنم
در اون برهه ی زمانی که مینوشتن همین. ند وقت پیش رفتم بنویسم گفتن الان نوببت نیست چون فعلا سرپرست هارو مینویسن
من مجردم
مرسی از راهنمایی

L7 II
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
گزارش روزنامه لبنانی از مصرف بالای سوخت در ایران
تشنگی ایرانیان برای بنزین پایان ندارد


روزنامه دیلی استار در گزارشی به علاقه شدید مردم ایران به خودرو شخصی و مصرف بالای بنزین در ایران اشاره کرد و نوشت: برنامه‌های هدفمندی یارانه‌ها و افزایش تدریجی قیمت تاثیری در مصرف بنزین ایرانیان نداشته است.



به گزارش برگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه لبنانی دیلی استار گزارش داد: گردشگرانی که به تهران سفر می‌کنند اغلب در این شهر گرفتار دود شدید می‌شوند. این مساله به ویژه در فصل زمستان وضعیت بدتری پیدا می‌کند؛ زمانی که وارونگی ناشی از هوای گرم‌تر دریای خزر رشته‌ کوه‌های البرز، هوای سردتر و آلوده تهران را فرا می‌گیرد.



هوای آلوده بروز بیماری‌هایی نظیر آسم و سردرد‌های مزمن را در تهران 15 میلیون نفری به همراه داشته است. بیشتر مردم در شرایط بحرانی آلودگی هوا پنجره‌ خانه خود را می‌بندند و در خانه می‌مانند و مدارس تعطیل می‌شود.



دلیل اصلی این مسائل دود و کربن ناشی از خودروها و عشق عجیب مردم ایران به خودرو است که تمامی ندارد. در ایران دیدن این صحنه که تمام خانواده ها هنگام پیک‌نیک کنار خودرو باارزش! خود می‌نشینند، امری عادی است.



طبیعتا مردم ایران احساس می‌کنند که باید از بدو تولد از ذخایر نفتی 157 میلیارد بشکه‌ای (9.4 درصد کل ذخایر جهان) بهره‌ ببرند! بزرگراه‌ها و تونل‌های جدید اطراف تهران ثروتمندان و فقرا را به یک اندازه تشویق کرده که حمل‌ونقل و حرکت را یک نشانه موفقیت ببینند.



اما تاوان آلودگی هوا بالا بوده است، چنانکه نگرانی درباره‌ تاثیرات آن روی سلامتی به قدری بوده که دولت اخیرا اعلام کرده به تولید بنزین در پتروشیمی‌ها که برای اهداف دیگری طراحی شده‌، پایان خواهد داد.



تولید کارخانه‌های پتروشیمی در سال‌های اخیر برای کاهش وابستگی به واردات بنزین افزایش یافت، اما بنزین تولیدی آنها کیفیت پایینی داشت. دولت جدید ایران می‌خواهد تولید بنزین پالایشگاه‌ها را افزایش دهد و می‌گوید این پالایشگاه‌ها بنزین یورو 4 (نوعی از بنزین که مضرات کمتری دارد) بیشتری را تولید خواهند کرد.



علاوه بر ریه‌های مردم یکی دیگر از نگرانی‌های دولت وضعیت اقتصادی است. حسن روحانی رییس جمهور ایران متعهد شده یارانه‌های دولتی اقلامی نظیر بنزین را به صورت تدریجی حذف کند و در این راستا قیمت بنزین در ماه آوریل با 42 درصد افزایش به حدود 39 سنت در هر لیتر رسید تا کسری بودجه تقریبی 30 میلیارد دلاری امسال کاهش یابد.



سهمیه‌بندی بنزین از سال 2007 در ایران آغاز شد، اما دولت قبلی نشان داد که قادر به عمل به تعهدات خود در زمینه حذف تدریجی یارانه‌ها و ظرفیت‌ سازی برای تولید بنزین در داخل کشور نیست.



ایران در سال 2007، 40 درصد مصرف روزانه 75 میلیون لیتری بنزین خود را با هزینه‌ سالانه هفت میلیارد دلار وارد می‌کرد. حتی پس از افزایش قیمت بنزین از 9 به 11 سنت در هر لیتر که به مذاق برخی خوش نیامد قیمت بنزین در ایران همچنان پایین‌ترین نرخ در جهان محسوب می‌شود.



تا سال 2010 (زمانیکه آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه واردات بنزین ایران اعمال کردند) مصرف ایران 65 میلیون لیتر در روز بود. مسئولان وقت مدعی شدند پس از افزایش قیمت و کاهش یارانه‌ها مصرف بنزین به 51 میلیون لیتر در روز تنزل کرده است.



دولت محمود احمدی‌نژاد همچنین طرح‌هایی را برای افزایش تولید داخلی ارائه داد، اما به رغم افزایش بی‌سابقه درآمد‌های نفتی (قبل از تحریم‌های سال 2012 که صادرات ایران را نصف کرد) نتوانست 46 میلیارد دلار مورد نیاز برای ارتقای 10 پالایشگاه موجود و احداث هفت پالایشگاه جدید را هزینه کند.



تمام این مسائل باعث شد حسن روحانی که سال گذشته به عنوان رییس جمهور ایران انتخاب شد با یک چالش مالی و اقتصادی که بر اثر تشدید تحریم‌ها پیچیده‌تر شده بود، مواجه شود. رییس جمهور ایران اعلام کرد که رکود تورمی سال 91 در 50 گذشته ایران بی‌سابقه بوده است.



از این رو دولت با یک وضعیت دشوار در برآوردن هدف‌گذاری‌های کاهش تورم به 25 درصد و احیای رشد اقتصادی به سه درصد تا مارس 2015 مواجه است. کاهش هزینه‌ها برای متعادل‌کردن دخل و خرج می‌تواند از تورم جلوگیری کند و دولت همچنین باید محاسبات سیاسی دقیقی را درباره‌ واکنش مردم نسبت به افزایش قیمت‌ها پس از کاهش یارانه‌ها انجام دهد.



بیژن زنگنه وزیر نفت ایران ادعاهای احمدی‌نژاد را مبنی بر رسیدن ایران به خودکفایی در تولید بنزین را اشتباه خواند.



به رغم سهمیه‌بندی و افزایش قیمت‌ها، مصرف بنزین ایران از روزانه 62 میلیون لیتر در سال 2012- 2013 به روزانه 67 میلیون لیتر در سال 2013 -2014 رسید و تصمیم‌گیری برای پایان‌دادن به تولید بنزین بی‌کیفیت کارخانه‌های پتروشیمی باعث افزایش واردات شده است.



مقامات ایران می‌گویند واردات بنزین در سال منتهی به مارس 2014 به‌طور متوسط 3.5 میلیون لیتر در روز بوده که هم اکنون به 5.5 میلیون لیتر در روز رسیده است و امسال برای جبران توقف تولید پتروشیمی‌ها(که 6.2 میلیون لیتر در سال 2013-2014 بود) به 10 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.



با توجه به اینکه پالایشگاههای ایران روزانه 60 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنند همگی بیانگر این است که مصرف بنزین در ایران رو به افزایش است اگرچه ممکن است با افزایش 42 درصد ماه آوریل کمی کاهش پیدا کند.



دولت ایران تاکید دارد که افزایش واردات بنزین موقتی خواهد بود. وزیر نفت ایران وعده داده که واردات بنزین با راه‌اندازی پالایشگاههای اصفهان و بندر‌عباس در مارس 2015 کاهش خواهد یافت.



رییس جمهور ایران امیدوار است تا آن زمان توافق جامعی را درباره برنامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی حاصل و تحریمها لغو شود، اما در در آن زمان جلوگیری از مصرف بی رویه بنزین توسط ایرانیان دشوارتر خواهد بود.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
دولت کویت یارانه بنزین را حذف می‌کند
کویت دیگر کویت نیست!



دولت کویت قصد دارد پرداخت یارانه‌ بنزین را متوقف کند.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اگر این تصمیم اجرایی شود، ضربه ای به **** دولت رفاه این کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شود.



دولت کویت در یک بیانیه‌ رسمی در پایان نشست هفتگی خود اعلام کرد: هیأت وزیران تصمیم گرفت، پرداخت یارانه بنزین را متوقف کند.



در این بیانیه آمده است: لغو پرداخت این یارانه‌ حاصل مطالعه شورای عالی برنامه‌ریزی در خصوص تأثیر آن روی مصرف‌ است.



علی العمیر وزیر نفت کویت اخیرا در مجلس این کشور گفت: لغو پرداخت یارانه‌ بنزین سالانه حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی را برای کشور به همراه خواهد داشت.



مجموع یارانه‌ای که دولت کویت سالانه پرداخت می‌کند به 18 میلیارد دلار می‌رسد. قیمت بنزین در کویت در حال حاضر لیتری 20 سنت است.



دولت کویت تصمیم حذف یارانه بنزین را در پی توصیه‌های کمیته ای که اکتبر گذشته برای بازنگری در یارانه‌ها تشکیل شد، اتخاذ کرده است. پرداخت یارانه ها روی دوش دولت کویت به طور جدی سنگینی می‌کند.



دولت کویت در جلسه‌ پارلمان این کشور درباره کسری بودجه به دلیل پرداخت بی وقفه یارانه‌هایی که هزینه‌های دولت را به رغم افزایش درآمدهای نفتی تشدید کرده، هشدار داد.



درآمد کویت از صادرات نفت از 45 میلیارد و 900 میلیون دلار در سال 2005 به 106 میلیارد دلار در سال 2013 رسید.



صندوق بین‌المللی پول به تازگی به دولت کویت توصیه کرده که مانع افزایش دستمزدها شود و در پرداخت یارانه‌ بازنگری کند. آب، برق و سوخت در کویت با قیمت نازل عرضه می شوند.



کویت از 14 پیش تاکنون به دلیل بالا رفتن قیمت نفت با مازاد بودجه مواجه است. این بودجه اضافی دارایی‌های دولت کویت را به 500 میلیارد دلار رسانده است.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران:
قاچاق سوخت از کشور رو به افزایش است
تهران - ایرنا - رییس کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست اتاق ایران از روند افزایشی قاچاق سوخت در کشور خبر داد و گفت: چنانچه قیمت سوخت و فرآورده های نفتی در مناطق مرزی حدود 75 درصد قیمت سوخت در کشورهای همجوار باشد، به طور قطع محرک قاچاق از بین خواهد رفت.

81202018-5762204.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، علی شمس اردکانی روز یکشنبه در سی و ششمین نشست هیات نمایندگان دوره هفتم اتاق ایران، قاچاق سوخت در کشور را سازمان یافته دانست و افزود: قاچاق سوخت در حالی در کشور رو به افزایش است که در مقابل آن روزانه 15 میلیارد دلار کالای غیرمجاز وارد کشور شده و صنایع داخلی را از بین می برد.

وی با بیان اینکه یافتن راهکارهای نرم مبارزه با قاچاق سوخت وظیفه ای ملی به شمار می آید، اظهار داشت: ضایع کردن سرمایه در این بخش بی سابقه است و به عنوان مثال عدم سرمایه گذاری صحیح در پارس جنوبی موجب شده تا قطر 160 میلیارد دلار بیش از سهم خود از میادین مشترک بهره برداری کند، چرا که ما در این بخش سرمایه گذاری نکرده ایم.

شمس اردکانی سپس برای کنترل مصرف سوخت در کشور ارایه کارت سبز را پیشنهاد داد و گفت: با ارائه این کارت به هر کس می گوییم مقداری سوخت در سطح استاندارد ملی حق توست و هر چه مصرف نکنی پولش را می گیری.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که استفاده از کارت سوخت و کارت شتاب برای تمام بخش های انرژی مانند آب، برق و غیره می توان استفاده کرد و برای عدم مصرف جایزه داد و در عین حال عدالت اجتماعی در انتفاع از انفال رعایت می شود، چیزی که اکنون بر عکس است.

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران اضافه کرد: ما انرژی را مصرف می کنیم بدون اینکه ارزش افزوده ای داشته باشد به عنوان مثال روزانه 3 تا 4 میلیون مترمکعب گاز توسط وزارت نفت هدرسوزی می شود، چون پول ندارند جلوی این هدرسوزی را بگیرند. پیشنهاد ما این است که به مصرف کردن جایزه ندهیم، بلکه مصرف نکردن را تشویق کنیم. الان کسی که اتومبیل ندارد یارانه بنزین نمی گیرد، اما فردی که چهار اتومبیل دارد، چهار برابر یارانه می گیرد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم مطرح کرد
ضرورت آزاد سازی قیمت نان برای افزایش رقابت و کیفیت



رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم بر آزاد سازی قیمت نان برای افزایش رقابت و کیفیت نان تاکید کرد.



محمد جوادکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: قیمت نان همانند سایر کالاها باید آزاد شود تا رقابت افزایش یافته و کیفیت نیز در پی آن افزایش یابد.



سیستم مدیریتی موجود در حوزه گندم و آرد کاملا اشتباه است



وی افزود: به اعتقاد من سیستم مدیریتی موجود در حوزه گندم و آرد کاملا اشتباه است چون سوبسیدی که در این زمینه از سوی دولت پرداخت می‌شود به دردی نمی‌خورد.



کرمی با بیان اینکه قبل از هدفمندی یارانه‌ها باید آرد به صورت رایگان در اختیار نانوان‌ها قرار می‌گرفت گفت: دولت در حال حاضر آرد را به قیمت 1150 تومان از کشاورز خریداری کرده و آن را به نرخ 465 تومان به کارخانجات می‌فروشد و در واقع 685 تومان سوبسید پرداخت می‌کند که از نتایج این موضوع نانوایان و مردم منتفع نمی‌شوند.



رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تاکید کرد: دولت قبل باید این گونه مسائل را اصلاح می‌کرد که این کار را انجام نداد و در حال حاضر مابه‌التفاوت قیمت ها بسیار زیاد است.



کرمی در عین حال تصریح کرد: آردی که دولت در اختیار کارخانجات قرار می‌دهد و این اختلاف قیمت اصلا صحیح نیست چون هرجا که اختلاف قیمتی وجود داشته باشد یکسری سود‌جو وارد شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.





پیشنهاد دادیم مبلغی به عنوان خرید نان در یارانه مردم گنجانده شود



وی ادامه داد: ما به دولت پیشنهاد دادیم مبلغی را به عنوان خرید نان در یارانه مردم بگنجاند و خود مردم انتخاب کنند که چه نانی باید خریداری کنند که با این روش در نانوایی‌ها رقابت ایجاد شده و کیفیت نیز افزایش می‌یابد و قیمت‌ها خود به خود کاهش می‌یابد.



به گفته رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم با روال فعلی که شاهد آن هستیم نانواها ناراضی بوده و هر روز شاهد کاهش وزن و کیفیت نان هستیم.





بحث نان رهاشده است



وی در پایان تاکید کرد: بحث نان را رهاشده می‌بینم و مقولاتی پیگیری می‌شود که در اولویت‌های چندم مردم قرار دارند و فقط یکسری رانت‌خوار از این موضوع منتفع می‌شوند.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
نوبخت اعلام کرد
آغاز راستی آزمایی اطلاعات متقاضیان یارانه/حمایت غذایی جایگزین سبد کالا می‌شود



معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور از درآمد 6200 میلیارد تومانی حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر نوبخت در نشست تشریح عملکرد 10 ماهه دولت با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها به عنوان یکی از دستاوردهای دولت گفت: در مرحله دوم با افزایش قیمت حامل‌های انرژی بالاخص افزایش 300 تومانی قیمت بنزین کل منابعی که دراختیار سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها قرار گفته شش هزار و 200 میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به پرداخت یارانه نقدی در 22 ام هر ماه در سه ماه ابتدایی سالجاری گفت: طی این سه مرحله حدود 10 هزار و 400 میلیارد تومان فقط به توزیع یارانه نقدی بین خانوارها اختصاص یافته است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که در هر یک از این مراحل 3500 میلیارد تومان یارانه نقدی توزیع کرده‌ایم، گفت: این درحالی است که عده‌ای انصراف دادند.

نوبخت یادآور شد: با توجه به این که کل منابع حاصله 6200 میلیارد تومان بود و ما 10 هزار و 400 میلیارد تومان را به پرداخت یارانه اختصاص دادیم مبلغ 4200 میلیارد تومان باقیمانده را طبق مجوز قانون از خزانه عمومی برداشت کرده‌ایم.البته همه آن را هنوز تخصیص نداده‌ایم.

وی با اشاره به برخی از اظهارات مبنی بر این که دولت برای جبران کسری بودجه خود اقدام به اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها کرده است یادآور شد: عده‌ای می‌گفتند که ما برای تامین برخی از هزینه‌های شاهانه در این مورد اقدام کردیم اما همه بدانند که این گفته‌ها دروغ است. این درحالی است که ما منابع را از مردم گرفتیم و به خود آن ها در قالب خدمات درمانی، افزایش کمک به تولید، حمایت غذایی به اقشار کم درآمد برگردانیم.



راست‌آزمایی آغاز شده است
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین با اشاره به انصراف عده‌ای دیگر بعد از ثبت‌نام برای دریافت یارانه گفت: فقط در ماه گذشته 25 هزار نفر دیگر به سایت رفاهی مراجعه کرده و انصراف خود را از یارانه نقدی اعلام کرده‌اند.





وی در مورد این‌که دولت قرار بود برای شناسایی متقاضیان نیازمند راست‌آزمایی انجام دهد، گفت: از همان زمانی که ثبت‌نام‌ها انجام شد این کار را آغاز کرده‌ایم و با توجه به پایگاه‌های اطلاعاتی که در اختیار داریم اطلاعات ثبت شده را تطبیق می‌دهیم تا براساس مستندات یارانه به افراد متقاضی نیازمند تعلق بگیرد.





نوبخت یادآور شد: حتما راست‌آزمایی را انجام خواهیم داد، چرا که به منابع ناشی از آن برای اختصاص به سلامت، تولید و رفاه مردم نیاز داریم.







سهم تولید پنج هزار و 400 میلیارد تومان




معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در مورد این‌که مگر قرار نبود به تولید 10 هزار میلیارد تومان یارانه قرار گیرد، گفت: این رقم زمانی بود که 48 هزار میلیارد تومان درآمد با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی داشتیم، اما اکنون افزایش قیمت‌ها آنقدر نیست که بتوان تمام 10هزار میلیارد تومان را به تولید اختصاص داد، اما اگر شرایط فراهم شود منابع بیشتری را در این بخش هزینه خواهیم کرد.







حمایت غذایی جایگزین سبد کالا


وی همچنین در مورد میزان اعتبار لازم برای سبد کالا گفت: دیگر عنوانی تحت سبد کالا نداریم بلکه حمایت‌های غذایی جایگزین آن خواهد شد.





معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور افزود: برای این حمایت غذایی از کمیته امداد و بهزیستی حدود 2400 میلیارد تومان در سال جاری هزینه خواهد شد. این در حالی است که این حمایت غذایی کارمندان را شامل نمی‌شود.







نظر دولت برای قیمت خودرو لزوما نظر وزرا نیست


نوبخت در مورد نظر دولت در مورد افزایش قیمت خودرو همچنین نرخ‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت بیان کرد: نظر دولت هیچ‌گاه افزایش قیمت انواع خودروها نیست، اما این‌که شورای رقابت قیمت‌ها را تعیین می‌کند به معنای این نیست که این رقم‌ها مدنظر دولت است. بلکه این شورا از جمعی تشکیل شده که در نهایت نظر جمع منعکس می‌شود.





وی با بیان این‌که من بارها به عنوان سخنگوی دولت اعلام کردم که افزایش قیمت خودرو مورد پذیرش ما نیست، گفت:آنچه سخنگوی دولت می‌گوید نظر دولت است بنابراین لزوما اعتقاد یک وزیر نیست بلکه رای‌گیری شده و در نهایت نظر اکثریت اعلام می‌شود.





معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به این‌که خودروسازان دولتی نیستند که دولت بخواهد قیمت را برای آنها افزایش دهد، گفت: شورای رقابت جایگاه قانونی دارد که براساس آن تصمیم‌گیری می‌کند هرچند که این شورا از نظر دولت مبنی بر عدم تمایل نسبت به افزایش خودرو آگاه است بنابراین با در نظر گرفتن خودروسازان و دولت تصمیم‌گیری می‌کند.





300 تومان افزایش قیمت بنزین فقط 0.7 درصد تورم را افزایش داد


نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که دولت برای کاهش بیش از 20 درصدی نرخ تورم در سال گذشته مشخصا چه سیاست‌هایی را به کار گرفته و آیا با افزایش قیمت حامل‌های انرژی این روند ادامه خواهد داشت؟ بیان کرد: دو سیاست پولی و مالی به دولت کمک کرد تا در مهار تورم موفق باشد.





وی افزود: سیاست‌های پولی انبساطی که باعث افزایش نرخ تورم شده بود را تعدیل کردیم.





معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ادامه داد: در مورد سیاست‌های مالی نیز که کسری بودجه را به همراه داشته و در نهایت به تزریق پول پرفشار به جامعه شده بود به گونه‌ای عمل کردیم که اکنون چنین موردی وجود ندارد به عبارتی دیگر با انضباط مالی هرگونه کسری بودجه را به صفر رساندیم.





وی با بیان این‌که سیاست‌های مالی دولت یازدهم سنجیده بود یادآور شد: اگر همین روند را ادامه دهیم مطمئنا خواهیم توانست تورم را بیش از این کاهش داده و حتی به کمتر از 25 درصد برسانیم.





نوبخت در مورد تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر ادامه‌ی روند تورم نیز یادآور شد: خوشبختانه در اردیبهشت‌ماه که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را شروع کردیم به گونه‌ای بود که نرخ تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل که 1.5 درصد بود به 0.7 درصد رسید که کاهش یافته است.





به گفته نوبخت افزایش 300 تومانی قیمت بنزین فقط توانست تورم را 0.7 درصد افزایش دهد این درحالی است که ما در بخش‌های دیگر حتی کاهش تورم نیز داشتیم.







تفاوت نرخ ارز بازار آزاد و بانک مرکزی از 1200 به 700 تومان رسید


معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در مورد این‌که دولت مبنای ارز بودجه را 2650 تومان تعیین و سیاست برای سال جاری و تک‌نرخی شدن ارز بود، یادآور شد: محاسبات ارز در بودجه 2650 تومان است که بازار آزاد با این رقم فاصله دارد و ما تلاش می‌کنیم که حاشیه‌ی بازار را نسبت به نرخ مدنظر کمتر کنیم. این درحالی است که نرخ دلار از 3700 تومان خرداد‌ماه سال 92 اکنون به 3228 تومان کاهش یافته است.





نوبخت گفت: فاصله بین نرخ بانک مرکزی و بازار آزاد قبلا 1200 تومان بوده که اکنون 700 تومان است این در حالی است که در تمام جهان معمولا بین نرخ صرافی‌ها و بانک مرکزی تفاوت وجود دارد با این حال می‌دانیم که فاصله 700 تومانی زیاد بوده و باید کم شود.





به گفته وی اگر شرایط مناسب اقتصادی فراهم باشد نرخ ارز بازار آزاد به 2650 تومان کاهش می‌یابد اما این مورد خوشبینانه بوده و ما به آن دل نبسته‌ایم.





امیدواری به بازگشت ثبات به بازار سرمایه


معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در مورد دیگری مبنی بر این‌که فعالان بازار سرمایه از روند آن راضی نبوده و منتظر بازگشت ثبات هستند، یادآور شد: متاسفانه بازار بورس در مدت گذشته فراز‌وفرودهای زیادی داشته است که امیدواریم با سیاست‌های سنجیده‌ای که توسط همکاران ما در بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعمال و اجرایی خواهد شد ثبات قبلی خود را به دست آورد.





نوبخت برای چندمین بار افزایش مجدد نرخ بنزین را تکذیب کرد


خبرنگاری از نوبخت در مورد اظهار‌نظر برخی مسوولین مبنی بر افزایش مجدد نرخ بنزین در مدت اخیر پرسید و وی تصریح کرد: خیر چنین مساله‌ای وجود ندارد و مطرح کردن آن تنها موجب ایجاد انتظارات تورمی می‌شود.





معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در پاسخ به اصرار خبرنگار مبنی بر این‌که یکی از مسوولین دولتی چنین نظری را اعلام کرده، تاکید کرد: از بنده سخنگو بپرسید که آن را تکذیب می‌کنم و اگر چنین بوده از قول خودش گفته و اظهارنظر شخصی بوده است.





دولت قیمت‌ها را کنترل می‌کند


وی همچنین در مورد تغییرات تورم تولید در اجرای فاز دوم هدفمندی اظهار کرد: ما همان‌طور که در تبصره هدفمندی برای تولیدی یارانه‌ای در نظر گرفته‌ایم اکنون نیز فشار هزینه‌ی ناشی از گران‌شدن مواد و یا منابع تولید را به وسیله تسهیلاتی که پرداخت می‌کنیم جبران خواهیم کرد.





نوبخت با بیان این‌که بر بازار کنترل و نظارت داریم، گفت: به گونه‌ای عمل خواهیم کرد کسی به بهانه 300 تومان افزایش قیمت نسبت به کالایی که این سوخت در آن تاثیری ندارد اقدام به افزایش قیمت نکند، چرا که هدف اصلی ما حمایت از مردم و جلوگیری از گرانفروشی است.





یک ساعت کار کردن به معنای شغل نیست


معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین در مورد میزان بیکاری گفت: دو نوع آمار بیکاری داریم یکی این‌که هر پنج سال یکبار به صورت سرشماری انجام شده و دیگری هر فرد با نمونه‌گیری‌های آماری انجام می‌شود.





وی با اشاره به این‌که مبنای آمارگیری ما نیز همان مبنای ilo است، گفت: براین اساس کوچک‌ترین واحد زمانی اشتغال یک ساعت در نظر گرفته می‌شود، اما بدین معنا نیست که هر نفر حتی اگر یک ساعت کار کند شاغل است، چرا که بی‌تردید این مدت زمان یک فرد را نمی‌تواند در شغل شایسته‌ای قرار دهد.





نوبخت با اشاره به نرخ بیکاری 10.4 درصدی فعلی گفت: طبق آخرین آمارها و محاسبات به این رقم رسیده است که ما آن را هم براساس منابع و شاخص‌هایی که تاکنون در اقتصاد قرار می‌گرفته است محاسبه کرده‌ایم.







عملکرد نزدیک درآمد‌های نفتی به رقم مصوب


معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد میزان عملکرد درآمد‌های نفتی در سال گذشته و سال جاری توضیح داد: منابعی که از محل فروش نفت در سال 92 به دست آوردیم حدود 59 هزار میلیارد تومان در مقابل 61 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.





وی خاطر نشان کرد: برای سال جاری نیز منابع نفتی به گونه‌ای در نظر گرفته‌ایم که یک میلیون بشکه نفت خام، 300 هزار بشکه گاز و میعانات همچنین بین 130 تا 140 بشکه در روز برای پتروشیمی‌ها است این در حالی است که طبق آخرین ارقام اعلامی قیمت هر بشکه 107دلار بود که ما در بودجه 100 دلار پیش‌بینی کرده‌ایم.





استخدام‌هایی که طبق قانون پیش‌رفته انجام می‌شود


معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اظهارات اخیر در مورد توقف روند استخدام‌های دولتی بیان کرد: قانون مدیریت خدمات کشوری استخدام را ممنوع نکرده بلکه مشروط کرده است.





نوبخت گفت: بنابر بند ب ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری کاهش دو درصدی از تصدیگری‌های حاکمیتی و همچنین خروج سه نفر از نیروها شرط استخدام است بنابراین تمامی کسانی که با مجوز قانونی استخدام فرآیند استخدام را طی کرده‌اند در صورت ارزیابی و قانونی بودن آن جذب خواهند شد.





یادگارهای برنامه پنجم برای برنامه ششم


وی همچنین در موردی مبنی بر این‌که تا چه اندازه اهداف سند چشم‌انداز در برنامه‌ی پنجم محقق شده است، بیان کرد: بنابر ماده 234 قانون برنامه‌ی پنجم چند شاخص مشخص شده‌اند که می‌باید بر مبنای آن هدف‌گذاری می‌شد.





معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور توضیح داد: قرار بود که رشد اقتصادی به هشت درصد برسد اما در سال اول سه درصد و در سال دوم 5.8 درصد (با محاسبا اخیرا منفی 6.8درصد) و در سال سوم نیز منفی بوده و تا حدودی به صفر نزدیک شده است. پس در نرخ رشد اقتصادی به نتیجه‌ای نرسیدیم.





نوبخت افزود: قرار بود تورم تک‌رقمی شده و نرخ بیکاری تا حد معینی نیز کاهش یابد اما متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد.





وی تاکید کرد: بار و یادگاری زیادی از برنامه‌ی پنجم برای برنامه ششم به یادگار مانده که باید آن را در برنامه‌ی پیش‌رو بگنجانیم.















علائم خروج از رکود چیست


معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که با توجه به تاکید مسوولین دولتی در مورد خروج از رکود این علائم کدامند؟ یادآور شد: ارزیابی‌های مستمر نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ایران که در سال 91 در حد 5.8 درصد بوده در سال 92 روند خود را به سمت مثبت تغییر جهت داده و در انتهای سال می‌توان پیش‌بینی کرد که به حد صفر رسیده باشد و به شدت کاهش یافته باشد.





نوبخت به سرمایه‌گذاری‌هایی که هم‌اکنون انجام شده و می‌تواند رشد اقتصادی را در پی داشته باشد، ادامه داد: بیش از 41 هزار میلیارد تومان در طرح‌های عمرانی، 90 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسعه‌ای در شرکت‌های دولتی و استفاده از 35 میلیارد دلار برای فاینانس می‌توان به رونق اقتصادی و خروج از رکود کمک کند.





معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور یادآور شد: بیش از 20 میلیارد دلار نیز از حساب ذخیره ارزی برای طرح‌ها استفاده خواهیم کرد این در حالی است که گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار خروج از رکود و رشد منفی را تایید می‌کند.





نظر نوبخت در مورد سود بانکی


خبرنگاری از نوبخت پرسید برخی معتقدند نرخ سود بانکی باید از حد فعلی نیز بیشتر کاهش یابد که وی در پاسخ گفت: عده‌ای می‌گویند همین نرخ سود بانکی 22 درصد نیز زیر نرخ تورم است و موجب شده که سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کنند.



دستاورد‌های معاونت برنامه‌ریزی در 10 ماه گذشته


به گزارش ایسنا، نوبخت همچنین از بخشی از دستاوردهای معاونت برنامه‌ریزی در یکسالی که دولت یازدهم اداره آن را برعهده گرفته سخن گفت‌ و با اشاره به اصلاح قانون بودجه سال 92 به عنوان اولین اقدام بیان کرد: تمامی برنامه‌ یکساله دولت در قالب بودجه همان سال منعکس می‌شود. این درحالی است که بودجه سال 92 از ابتدا نشان می‌داد که با عدم تحقق منابع مواجه بوده و این نگرانی را برای ما ایجاد کرد که وقتی تا شهریورماه کمتر از نصف منابع پیش‌بینی شده محقق می‌شود حتما تا پایان سال با کسری مواجه خواهد شد.





وی اضافه کرد: کسری بودجه دولت به‌طور یقین موجب دریافت از بانک مرکزی، افزایش پایه پولی و رشد تورم می‌شد که این با سیاست مهار تورمی دولت تطبیق نداشت از این‌رو لایحه اصلاح قانون بودجه را در 18 شهریورماه به مجلس تقدیم کردیم.





معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به رقم 210 هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای بودجه در سال 92 بیان کرد: از آنجایی که امکان تحقق این رقم تا پایان سال وجود نداشت اصلاحیه‌ای برای کاهش تا 150 هزار میلیارد تومان را پیشنهاد کردیم. با این وجود مجلس این رقم را به 170 هزار میلیارد تومان افزایش داد.





نوبخت خاطر نشان کرد: آخرین گزارش دریافتی از خزانه نشان می‌دهد که از پیش‌بینی 150 هزار میلیارد تومانی ما تا پایان اسفند‌ماه سال 92، 147.5 هزار میلیارد تومان محقق شده است که البته با در نظرگرفتن یکی دو هزار میلیارد تومان از درآمد‌های نفتی در فروردین‌ماه سال 93 که از فروش سال 92 بود، همان 150 هزار میلیارد تومان مدنظر ما محقق شد.





به گفته وی تحقق بودجه عمومی سال 92 نسبت به مصوب سال قبل از آن 138 درصد تحقق درآمد داشته است.





معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در مورد عملکرد مالیات نیز افزود: درآمدهای مالیاتی در بودجه 49 هزار میلیارد تومان بود که عملکرد نشان می‌دهد در سال 92 میزان محقق شده نسبت به سال 91، 125 درصد بوده است.





نوبخت در مورد اعتبارات عمرانی نیز یادآور شد: این اعتبارات با مجموع اوراق مشارکت 2500 میلیارد تومانی 23 هزار و 500 میلیارد تومان بود که نشان می‌دهد نسبت به سال 91، 150 درصد عملکرد داشته است.





رضایت پیمانکاران از دریافت بدهی
وی همچنین از پرداخت طلب پیمانکاران سخن گفت و افزود: رقم بدهی دولت به پیمانکاران حدود 10 هزار میلیارد تومان بود که توانستیم تا 28 اسفند‌ماه چهار هزار و 810 میلیارد تومان آن را بپردازیم که این نشان از توجه دولت به بخش‌های عمرانی و رونق‌گرفتن آن است.





معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور خاطر نشان کرد: پیمانکاران از دریافت مطالبات خود ابراز رضایت کرده و از تعدیه طلب کارکنان خود و آغاز طرح‌های متوقف شده سخن گفتند.





بودجه 93 را به موقع به مجلس بردیم


نوبخت از دیگر دستاورد‌های معاونت برنامه‌ریزی در سال 92 را تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال 93 همچنین ارائه به وقت آن پس از سال‌ها عنوان کرد و افزود: ما نه تنها قانون بودجه سال 92 را اصلاح کردیم بلکه بودجه را به گونه‌ای به مجلس بردیم که فقط چهار رای مخالف داشت در عین حال تمام آیین‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی بودجه را که معمولا بعد از شروع سال تهیه و تصویب می‌شود ما قبل از سال 93 تصویب کردیم.





وی به اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها در 10 ماه گذشته اشاره کرد و افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها را نیز اصلاح کردیم و در تبصره 21 بودجه گنجاندیم در عین حال همواره یارانه نقدی را به موقع پرداخته و چهار هزار و 800 میلیارد تومان را به طرح تحول سلامت و پنج هزار و 400 میلیارد تومان را به تولید اختصاص دادیم.



خدمات درمانی در 10 ماه گذشته ارزان شد


معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به منابع پرداختی از محل هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت بیان کرد: هم‌اکنون تمامی شهروندان می‌توانند به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کرده و درمان شوند و فقط 10 درصد هزینه‌های خود را بپردازند. این در حالی است که 90درصد بقیه را دولت تقبل کرده است.





به گفته نوبخت اکنون کسانی که از طریق سیستم ارجاع و روستاها همچنین کمیته امداد و یا بهزیستی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند تنها پنج درصد از هزینه‌های خود را پرداخت می‌کند.





وی با بیان این‌که خدمات درمانی در ظرف 10 ماه گذشته ارزان شده است، بیان کرد: البته این وظیفه‌ی دولت بود که برای شهروندان خود رفاه ایجاد کند، این در حالی است که در ماه‌های آینده علاوه بر ارزانی بر توسعه خدمات درمانی و بهداشتی نیز اضافه خواهد شد.





برنامه ششم در دست تدوین
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه از دیگر برنامه‌های در دست کار دولت را تهیه برنامه‌ی ششم توسعه عنوان کرد و افزود: تاکنون 35 بسته سیاستی از سوی مقام معظم ***** ابلاغ شده که 18 مورد آن فقط بعد از برنامه‌ی پنجم توسعه است. این درحالی است که باید بخش قابل توجهی از این موارد را در برنامه ششم گنجانده و بستری را فراهم کنیم تا سیاست‌های معلق مانده قبلی اجرایی شوند.





نوبخت همچنین به تهیه الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت اشاره کرد و افزود: این الگو نیز در حال تهیه و تنظیم است، چرا که در مقدمه سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه در سال 88 بر آن تاکید شده است.







بودجه‌ریزی مبنای عملکرد برای سال 94


وی همچنین تهیه بودجه 94 بر مبنای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را از برنامه‌های آینده معاونت برنامه‌ریزی برشمرد و افزود: بودجه‌ریزی عملیاتی از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است و تلاش خواهیم کرد تا با عمل به تاکید قانون برنامه‌ی پنجم توسعه در سال 94 بودجه تمامی دستگاه‌هایی که قابلیت کمی‌کردن را دارند عملیاتی کنیم.







رفع ابهام نوبخت از دوشغله بودن
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه از دیگر برنامه‌های در دست اجرا را تغییر تشکیلات معاونت برنامه‌ریزی رییس جمهور عنوان کرد و افزود: بعد از تغییر تشکیلات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور همچنین معاونت برنامه‌ریزی تشکیل شده است که البته این موضوع مورد اعتراض جامعه کارشناسی قرار گرفت، چرا که قدرت برنامه‌ریزی برای نیروی انسانی و منابع مالی را از یکدیگر جدا می‌کرد.





نوبخت با اشاره به طرحی که مجلس برای تشکیل سازمان مدیریت ارائه کرد، افزود: البته احیای این سازمان نیازی به مجوز مجلس نداشت، چرا که شورای عالی اداری مجوز ادغام، تغییر شکل و یا ایجاد سازمانی را می‌دهد، بنابراین با توجه به این که می‌توانستیم بدون در نظر گرفتن این مورد اقدام کنیم اما به احترام مجلس سکوت کردیم.





وی تاکید کرد: بنابر اصل 126 قانون اساسی تشکیل سازمان مدیریت از اختیارات رییس جمهور است.





معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه با اشاره به این‌که اداره معاونت برنامه‌ریزی و معاونت توسعه برای برخی این ابهام را ایجاد کرده که نوبخت هم‌اکنون دوشعله است، توضیح داد: بنابر اصل 124 قانون اساسی رییس جمهور می‌تواند برای انجام وظایف قانونی معاونینی داشته باشد. این در حالی است که در اصل 126 قانون اساسی به صراحت عنوان شده که امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی از مسوولیت‌های مستقیم در اختیار رییس جمهور است که می‌تواند به فرد دیگری واگذار کند.





نوبخت با اشاره به واسپاری وظیفه معاونت برنامه‌ریزی و معاونت توسعه از سوی دولت به شخص وی گفت: براین اساس این دو مورد دو ماموریت متفاوت نیست بلکه مسوولیت شخص رییس جمهور است که می‌توانسته به فرد دیگری واگذار کند از این‌رو من دوشغله محسوب نمی‌شوم.







خواسته نوبخت از رسانه‌ها


وی با بیان این‌که ما تصمیم داریم تا در یکی دو ماه آینده تشکیلات جدید را برپا کنیم، گفت: از رسانه‌ها می‌خواهم تا این مساله که سازمان جدید با چه سازوکاری تشکیل شود که علاوه بر اداره امور مالی و اداری کار نظارت راهبردی را نیز انجام دهد به بحث کارشناسی بگذارد تا بتوانیم با استفاده از نظر صاحبنظران سازمانی چابک و روز‌آمد را برای اداره بهتر کشور تشکیل دهیم.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عملکرد 10 ماهه دولت/ هدفمندی یارانه‌ها
برگشت هدفمندی از سه سال یکنواختی/ همه سهم می ‌برند


هدفمندی یارانه‌ها در ماه های اخیر از مسیری که از سال 89 به طور یکنواخت و بدون توجه به تاکید قانون هدفمندی و قانون بودجه در پیش گرفته بود خارج و در دور دیگری قرار گرفت.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در بین تمامی اقداماتی که دولت یازدهم در دوران حضور خود در اداره کشور انجام داده بی تردید اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها و اجرای فاز دوم آن از اهمیت ویژه‌ای بر خوردار است.





آنچه بر هدفمندی یارانه‌ها در یک سال گذشته گذشت


با وجود اینکه در قانون هدفمندی یارانه مصوب 15 دی ماه 88 تاکید شده بود که در اجرای این قانون باید منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سایر منابع یارانه‌ای به گونه‌ای توزیع شوند که 50 درصد این درآمدها برای توزیع نقدی و یا غیر نقدی بین خانوارها، 30 درصد برای کمک به بخش‌های تولیدی، اشتغال و حمل و نقل و 20 درصد نیز برای کمک به هزینه‌های دولت مصرف شود از آذر سال 89 که فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرا درآمد تا پایان سال گذشته تنها بخش اول یعنی خانوارها بودند که سهم خود را از منابع دریافت کردند.



بر این اساس با پرداخت یارانه نقدی به بیش از 76 میلیون نفر نه تنها رقمی برای کمک به تولید و بهداشت و درمان باقی نماند بلکه با برداشت از منابع بانک مرکزی رشد پایه پولی و در نهایت تورم هم افزایش یافت.

از سویی دیگر با وجود اینکه مجلس در قانون بودجه 92 مجوز اجرای فاز دوم را در سال گذشته به دولت داده بود چنین اقدامی از سوی دولت دهم تا نیمه تابستان 92 که در اداره کشور بود اجرایی نشد این در حالی است که حتی قانون بودجه نیز در تیرماه به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده بود.



اما با جابجایی دولت در خرداد ماه سال گذشته و ورود رسمی دولت جدید از نیمه مرداد ماه همانطوری که پیش از انتخابات نیز بارها از سوی مشاورین و حتی شخص روحانی تاکید شده بود اصلاح قانون هدفمندی و اجرای فاز دوم در دستور کار قرار گرفت به گونه ای که تبصره 21 بودجه 93 جای تغییر و تحولات قانون هدفمندی در فاز دوم بود.



با این وجود دولت یازدهم نیز ترجیح داد در فرصت شش ماهه باقی مانده تا پایان سال که بخش زیادی از آن برای بررسی های دولت در مورد سازوکار اجرای فاز دوم و اصلاح قانون صرف شده بود اقدامی برای اصلاح قیمت حامل های انرژی نکند چراکه در این شرایط ناچار بود تا برای جبران درآمد روزهای از دست رفته از ابتدای سال قیمت‌ها را با شیب تندی افزایش دهد که در شراط رکود تورمی و بی ثباتی اقتصادی کشور نمی توانست اقدام درستی باشد.



این درحالی است که با توجه به همه‌گیر بودن دریافت یارانه نقدی و تبعاتی که برای کشور به همراه داشت دولت طبق قانون بودجه بنا را بر اختصاص نقدی به متقاضیان نیازمند گذاشته و بر این اساس ثبت نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه را در دستور کار خود قرار داد.



بر این اساس از 20 تا 31 فروردین ماه ثبت نام مجدد انجام شد و در نهایت آمار نشان داد که بر خلاف تصور دولت میزان انصراف دهندگان از 2.5 میلیون نفر بیشتر نشده و دوباره می باید به بیش از 73 میلیون نفر ماهانه 45هزار و 500 تومان پرداخت می شد.



بنابراین طبق آنچه که پیش از این از سوی مسوولان دولتی از جمله وزیر اقتصاد و معاون برنامه ریزی رییس جمهور عنوان شده بود بعد از پایان ثبت نام ها دولت با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی که در اختیار داشت شروع به انطباق آنچه که متقاضیان ثبت کرده بودند کرد.

در فاز دوم هدفمندی که به طور رسمی از اردیبهشت سال جاری کلید خورد تا کنون حدود 6200 میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی درآمد کسب شد. این در حالی است که طبق گزارش عملکردی که نوبخت ارائه کرد حدود 10 هزار و 400 میلیارد تومان بین خانوارهای متقاضی دریافت یارانه توزیع شده است. با این وجود به نظر می رسد که در این سه ماه حدود 4200 میلیارد تومان کسری منابع در پرداخت وجود داشته باشد که این مبلغ نیز با استفاده از منابع پیش بینی شده در بودجه 93 از محل خزانه عمومی برداشت شده است.

در عین حال با توجه به اعلام نوبخت راستی آزمایی از ثبت نام کنندگان دریافت یارانه که از پایان ثبت نام شروع شده و همچنین انصراف حدود 25 هزار نفری که در مدت بعد از ثبت نام ادامه داشته است این گونه به نظر می رسد که در ادامه نیز بر منابع صرفه جویی شده از پرداخت نقدی افزوده شود.

این در حالی است که بر خلاف روال قبلی که تمامی درآمدهای هدفمندی صرف یارانه های نقدی می شد در این مرحله به گونه ای عمل خواهد شد که تمامی مردم بنا بر میزان نیازبرخی بیشتر و برخی کمتر سهم می برند به طوری که در حوزه بهداشت با استفاده از منابع ناشی از اصلاح قیمت حامل های انرژی(بالاخص افزایش 300 تومانی بنزین) هم‌اکنون تمامی شهروندان می‌توانند به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کرده و درمان شوند اما فقط 10 درصد هزینه‌های خود را بپردازند و 90 درصد مابقی هزینه را دولت تقبل می کند.

از سویی دیگر کسانی که از طریق سیستم ارجاع و روستاها همچنین کمیته امداد و یا بهزیستی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند تنها پنج درصد از هزینه‌های خود را پرداخت می‌کند.





گزارش معاونت برنامه ریزی از عملکرد دولت در ده ماه گذشته در حوزه هدفمندی


اما با توجه به اینکه در خرداد ماه سال جاری یک سال از پیروزی دولت یازدهم در انتخابات ریاست جمهوری می گذرد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در گزارشی به اهم اقدامات انجام شده و نتایج بدست آمده در حوزه هدفمندی یارانه ها در ده ماه گذشته (مردادماه 92 تا کنون) پرداخته است.





بنابراین گزارش،اصلاح قیمت حامل های انرژی با افزایش ملایم و بطور مستمر برای پنج سال، تهیه بسته های سیاستی مناسب برای مهار اثرات تورمی و رکود اقتصادی پس از اصلاح قیمت های حامل های انرژی ( بسته های پولی-ارزی- مالی و...) همچنین عدم استفاده از منابعی غیر از آنچه که در قانون هدفمندی یارانه ها پیش بینی شده برای تأمین مصارف قانون در دستور کار دولت قرار گرفته است.

همچنین بازشناسایی خانوارهای نیازمند بر اساس خود اظهاری و پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای متقاضی، ادامه پرداخت نقدی یارانه به خانوارها و فراخوان عمومی جهت انصراف افراد غیر نیازمند از یارانه ها(انصراف داوطلبانه دو میلیون و چهارصد هزار نفر از دریافت یارانه نقدی) و برنامه ریزی برای حذف افراد پردرآمد از لیست یارانه های نقدی از دیگر دستاوردهای دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی است.



از سویی دیگر با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم بخشی از منابع جدید در جهت توسعه و تحول در حوزه سلامت و کاهش هزینه های درمان پرداختی توسط بیماران اختصاص یافته است.

بر این اساس 550 میلیارد تومان در سال 1393به منظور بیمه کردن افراد فاقد بیمه پایه سلامت از طریق سازمان بیمه سلامت پرداخت می شود.

همچنین مبلغ 3300 میلیارد تومان در سال 1393 برای کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص یافته است.

در عین حال 950 میلیارد تومان برای حفاظت و حمایت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند همچنین 1800 میلیارد تومان برای اجرای برنامه های تحول سازمان سلامت در سال جاری از محل درآمدهای ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها پرداخت خواهد شد.



از سویی دیگر در کنار پرداخت یارانه نقدی، 2400 میلیارد تومان هم برای تأمین امنیت غذایی گروه های نیازمند از طریق یارانه غیرنقدی در نظر گرفته شده است که البته این حمایت غذایی کارمندان دولت را شامل نمی شود.

اختصاص 6100 میلیارد تومان نیز برای حمایت از بخش تولید و حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف انرژی نیز برای سال 93 در برنامه های دولت گنجانده شده است.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
وزیر نفت: یارانه سوختی که پرداخت می‌شود تهدیدی برای اقتصاد کشور است
اقتصاد > انرژی - با بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل عمومی و راه آهن توافق‌هایی انجام شده که بر اساس آن ارزش انرژی صرفه جویی شده در این بخش‌ها به ازای هر مسافر و بار به بخش مربوطه پرداخت شود.
۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت که هم اکنون پرداخت می‌شود، تهدیدی برای اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت (MOP)، وزیر نفت امروز (سه‌شنبه، ۳ تیر) در آیین افتتاحیه هفدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان **** مهندسی کشور در سالن اجلاس سران با بیان اینکه رقم بالایی که صرف پرداخت یارانه سوخت می‌شود، می‌تواند به فرصتی برای کار تبدیل شود، افزود: با بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل عمومی و راه آهن توافق‌هایی انجام شده که بر اساس آن ارزش انرژی صرفه جویی شده در این بخش‌ها به ازای هر مسافر و بار به بخش مربوطه پرداخت شود.

بیژن نامدار زنگنه با بیان این که در کشور ما مصرف انرژی بسیار بالاست و در مقابل بهره‌وری انرژی پایین و هدر رفت انرژی به شکل قابل ملاحظه‌ای زیاد است، افزود: بیشترین اتلاف انرژی پس از نیروگاه‌ها، در بخش‌های حمل و نقل و کشاورزی در حوزه ساختمان است که نه تنها در بهره برداری بلکه در ساخت و ساز نیز به چشم می‌خورد.

وزیر نفت ادامه داد: مجوزهای قانونی در دست است که با استفاده از آن‌ها می‌توان فعالیت‌هایی را انجام داد که هزینه آن از محل صرفه جویی در مصرف انرژی تامین شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مهم در زمینه مصرف انرژی، مسکن است، گفت: پروژه‌هایی در این زمینه تعریف شده و مهندسان نیز در این مهم سهیم هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه در کشور ما بیش از ۲ میلیون موتورخانه وجود دارد که گاز سوز هستند، افزود: براساس برآوردهای انجام شده می‌توان با تغییراتی، مصرف انرژی این موتورخانه‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش داد.

زنگنه ادامه داد: این کاهش مصرف به ازای هر مترمربع ۵۰۰ تومان خریداری خواهد شد و ملاک این صرفه جویی قبوض خواهد بود، که در این صورت شرکت‌های تاسیساتی که فعالیت‌های آن‌ها در بخش نرم افزاری بهینه‌سازی مصرف انرژی است، نقش کلیدی خواهند داشت.

وی افزود: در ساخت و ساز نیز می‌توان به گونه‌ای عمل کرد که صرفه جویی ایجاد شود و این مهم نیازمند بررسی از سوی کارگروه‌های تخصصی است.



17503
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
وزیر نیرو: برق در ایران ارزانتر از همه جهان است
قم- ایرنا- وزیر نیرو گفت: قیمت برق در ایران در مقایسه با تمام کشورهای دنیا ارزانترین قیمت است.

81216939-5788234.jpg

به گزارش ایرنا، ˈحمید چیت چیانˈ پنجشنبه شب در گفت و گو با برنامه ˈقم 1404ˈ سیمای مرکز قم (شبکه نور) افزود: طبق آمار و اطلاعات دقیق و معتبر در دنیا کشورهایی با سطح درآمد و زندگی بالاتر و یا پایین تر و همچنین مانند ایران برخوردار از ذخایر انرژی بالا و یا فقیر از نظر ذخایر انرژی وجود دارند، که در بین آنها هیچ کشوری در دنیا که قیمت برق آن به ارزانی ایران باشد، وجود ندارد.

وزیر نیرو با اشاره به قیمت آب در کشور، تصریح کرد: قیمت هر متر مکعب آب به طور میانگین در کشور 10 هزار ریال است که هزینه های مختلف آن از جمله احداث سد، تامین و خطوط انتقال و همچنین تصفیه را شامل می شود.

وی با بیان اینکه مبلغی که ساکنان شهرها برای هر متر مکعب آب می پردازند کمتر از یک سوم هزینه تمام شده، یعنی سه هزار ریال است، افزود: قیمتی که مشترکان روستایی بابت هر متر مکعب آب پرداخت می کنند، حدود یک دهم یعنی هزار ریال است.

چیت چیان با بیان اینکه قیمت لایه های مختلف مصرف کنندگان آب در کشور متفاوت است، گفت: میانگین دریافت شرکت های آبفا از کل خانوارها در کشور در هر ماه حدود 60 هزار ریال است در حالی که قیمت همین آب در کشورهای دیگر حدود 2 دلار است.

وزیر نیرو با اشاره به بالا بودن هزینه های تامین آب شرب مشترکان تصریح کرد: مشترکان نباید با این استدلال که پول آب را می دهند آن را به میزان دلخواه مصرف کنند، وظیفه ملی و شرعی همگان ایجاب می کند برای در مضیقه قرار نگرفتن سایر مشترکان بویژه در بخش کشاورزی در مصرف آب صرفه جویی کنیم.



** 92 درصد آب مصرفی کشور، صرف کشاورزی می شود

وزیر نیرو همچنین با بیان اینکه حدود 92 درصد از آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود ،افزود: 2 درصد از آب مصرفی برای مصارف صنعتی و شش درصد نیز برای مصارف خانگی و شرب مورد استفاده قرار می گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به مصرف بخش عمده ای از انرژی آب در بخش کشاورزی برای متعادل ساختن مصرف آب در این بخش، خاطر نشان کرد: طبق مطالعات و بررسی های صورت گرفته برای مقایسه مصرف آب بین ایران با کشورهای مشابه خود از نظر اقلیمی و فناوری مانند پاکستان، عربستان، لیبی و ترکیه، افزود: در این کشورها برای کشت یک هکتار برنج حدود 15 هزار متر مکعب در سال آب مصرف می شود در حالی که این میزان در ایران برای این مقدار حدود 25 هزار متر مکعب است.

وی افزود: برای کشت یک هکتار چغندر قند در کشورهای دیگر حدود 10 هزار متر مکعب آب مصرف می شود در حالی که این میزان در ایران 16 هزار متر مکعب است.



** مصرف بی رویه آب در ایران به علت ارزان بودن آن است

وزیر نیرو با تبیین دلایل این مصرف بیش از اندازه، افزود: از نخستین علل این مصرف بی رویه ارزانی آب در کشور است، و دیگر اینکه آموزش های لازم برای مصرف به کشاورزان داده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه قطعا راهکارهایی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و جود دارد، افزود: اولین اقدام این است که کشت ها و محصولاتی مانند صیفی جات و علوفه که نیاز کمتری به آب دارند، انتخاب شوند.

وی افزود: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی باید کشاورزان را به سمت کشت محصولاتی که نیاز کمتری به آب دارند راهنمایی و هدایت کنیم.

چیت چیان با اشاره به تغییر شیوه آبیاری به عنوان دومین راهکار کاهش مصرف آب کشاورزی در کشور، افزود :هم اکنون در کشتزارها و باغات، بیشتر از روش غرقابی استفاده می شود که در این روش مقدار کمی از آب پای درخت می رسد و مابقی تبخیر و مورد استفاده زمین و گیاهان قرار نمی گیرد.

وی افزود: بدون شک استفاده از روش آبیاری تحت فشار قطره ای و یا بارانی مقدارآب مصرفی را به نصف می رساند.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی معمولا 85 درصد هزینه های مربوط به تغییر شیوه آبیاری تحت فشار را به صورت بلاعوض پرداخت می کند، و 10 درصد بقیه به صورت وام به کشاورزان پرداخت می شود، افزود: راه سوم کاهش مصرف آب تغییر کشت محصول از سنتی به صنعتی مانند استفاده از روش کشت گلخانه ای است.

وی افزود: در این این روش مصرف آب کمتر، تولید محصول بیشتر، و همچنین درآمد کشاورزان هم بیشتر می شود.



** آب صرفه جویی شده باید صرف احیای تالاب ها شود

وی با تاکید بر این که صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی نباید صرف افزایش و توسعه زمین های کشاورزی شود، افزود: میزان صرفه جویی شده در مصرف، باید صرف تعادل بخشی سفره های آب زیر زمینی شود و یا برای احیای تالاب های خشک شده کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به هزینه های بالای تصفیه آب شرب، افزود: معمولا در شهرها یک شبکه آب شرب وجود دارد که مردم بیشتر نیازهای خود مانند شستن خودرو و حیاط و همچنین آبیاری گل و گیاه را با آن انجام می دهند، که موجب بالارفتن هزینه های کشور می شود.

وی افزود: برای حل این معضل برای نخستین بار در حرم حضرت معصومه(س) یک شبکه سه گانه ای ایجاد شده است که از طریق آن آبی که آب خام نام دارد و مستقیما از چاه پمپاژ می شود برای شستن محوطه حرم، فضای سبز و تامین آب فلاش تانک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به شبکه آب بهداشتی در حرم قم، افزود: این آب هر چند قابل شرب هم است ولی برای سایر مصارف دیگر مانند وضو گرفتن نیز مورد استفاده قرار می گیرد و آب دیگر که شبکه آب شرب است با کیفیت بالا فقط برای خوردن مورد استفاده زایران قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه با احداث این سه شبکه موازی هزینه های آب مصرفی بسیار کاهش پیدا کرده است ابراز امیدواری کرد: این کار بتواند سرمشق و الگوی مناسبی برای سایر شهرهای بزرگ و همچنین موسسه ها، بیمارستان ها، اداره ها و دانشگاه های بزرگ باشد.

وزیر نیرو روز پنجشنبه با سفر به قم با حضرات آیات ˈلطف الله صافی گلپایگانیˈ و ˈناصر مکارم شیرازیˈ از مراجع تقلید و آیات سید محمود هاشمی شاهرودی نائب رییس اول مجلس خبرگان *****، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجج اسلام و المسلمین ˈسید محمد سعیدیˈ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و ˈسید جواد شهرستانیˈ نماینده آیت الله ˈسید علی سیستانیˈ در ایران دیدار و گفت و گو کرد. ک/2
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
100 هزار لیتر سوخت قاچاق در استان البرز کشف شد
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری البرز از کشف 100 هزار لیتر سوخت قاچاق در استان البرز طی سه مرحله عملیات جداگانه خبر داد.

13920412000457_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری البرز، علی‌اکبر زارعی نژاد گفت: طی دو هفته گذشته با هماهنگی‌های انجام شده توسط دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز و همکاری و تعامل جدی سایر دستگاه‌های ذیربط مقدار 100 هزار لیتر سوخت قاچاق در استان البرز طی سه مرحله عملیات جداگانه کشف و با ارسال نمونه به آزمایشگاه برای تعیین دقیق ترکیب فرآورده و تشکیل پرونده قضایی در دست پیگیری قرار گرفت.

    وی افزود: عرضه خارج از شبکه سوخت در استان البرز به عنوان یکی از شاخه‌های رو به گسترش قاچاق از معضلات استان است که همواره با تلاش دستگاه‌های دست‌اندرکار و صیانت شرکت نفت استان از این سرمایه ملی بخش عظیمی از آن کشف شده است.

    زارعی‌نژاد تصریح کرد: هنوز برای پاک کردن کامل این بزه یا به حداقل رساندن آن به زیر پنج درصد تلاش و سعی بسیاری می بایست صورت گیرد.

    وی گفت: به نظر می‌رسد قانون جدید مبارزه با قاچاق و افزایش کمی و کیفی جرائم قاچاق و عرضه خارج از شبکه می‌تواند کمک شایانی در این ارتباط داشته باشد توقیف و ضبط خودروهای حامل قاچاق به نفع دولت با شرایط خاص مندرج قانون و افزایش چند برابری و 300 درصدی جرائم از جمله این برنامه‌ها است.

    انتهای پیام/2302/ت
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

نوبخت در پاسخ به مهر:

شناسایی افراد پردرآمد را از ابتدای فاز دوم آغاز کرده‌ایم/ واکنش به استیضاح وزیران

سخنگوی دولت با بیان اینکه از همان ابتدای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها شروع به بررسی اطلاعات افراد پردرآمد کرده ایم، گفت : در تبصره 21 هیچ زمان و ضرب الاجل معینی برای دولت تعیین نشده است و در این بند تصریح شده است که یارانه نقدی به خانوارهای نیازمند متقاضی داده شود.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به نشست استانداران با هیات وزیران اظهار داشت: بعد از مهار تورم، هم‌اکنون خروج از رکود در کوتاه‌مدت و تهیه و تنظیم برنامه ششم در میان‌مدت در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به جایگاهی که استان ها در توسعه ملی و رونق اقتصادی دارند از همه استانداران دعوت شد در یک جلسه ابتدا مشکلات و معضلات خود را منتقل و از سیاست ها و رویکردهای دولت مطلع شوند و یک سازماندهی مناسبی برای مشارکت در رونق‌بخشی اقتصاد بین هیات وزیران و استانداران شکل بگیرد.

نوبخت تصریح کرد: نمایندگان استانداران مطالب خود را بیان کردند و رئیس جمهور نیز رویکرد دولت را در خصوص این دو سیاست مهم یعنی مشارکت در تهیه و تنظیم برنامه ششم و رونق اقتصادی بیان کرد و به چگونگی اموری که برای پیشرفت کشور لازم است توافق نظر صورت گرفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد کارگروهی برای پیگیری تهیه و تنظیم برنامه ششم و رونق اقتصادی تشکیل شود، بیان کرد: مقرر شد کارگروهی با حضور روسای کمیسیون های تخصصی دولت، نمایندگان استانداران و وزیر کشور تشکیل شود که ظرف هفته آینده این کارگروه تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: استانداران پرسش ها و نکاتی را که داشتند در این جلسه مطرح کردند و وزیران نیز پاسخ های آنان را دادند.

نوبخت با اشاره به ضرورت تکرار این جلسات گفت: امیدواریم بتوانیم با تکرار این جلسات به هم‌افزایی مناسبی در سطح کشور دست یابیم تا مردم از هماهنگی میان مسئولان بهره‌مند شوند.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص مذاکرات هسته ای خاطر نشان کرد: این مذاکرات آخرین دور مذاکرات است و این مذاکره می خواهد به توافق دائمی و نهایی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ایران در برخورداری از چرخه کامل سوخت هسته ای تاکید دارد، گفت: طرف مقابل نیز بهانه هایی در این خصوص دارد. بنابراین مساله بسیار حساسی است و انتظار داریم مسئولان دیپلماسی ما همانطور که تا الان با هوشمندی از منافع ملی دفاع کردند، در مذاکرات هم اینگونه حاضر شوند تا ملت بزرگ ایران از حقوق بین‌المللی خود بهره‌مند شوند.

ایران با حساسیت، رخدادهای عراق را زیر نظر دارد

نوبخت همچنین در خصوص تحولات عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران با حساسیت، رخدادهای عراق را زیر نظر دارد.

سخنگوی دولت همچنین افزود: با توجه به انتخابات پارلمانی در عراق امیدواریم که نمایندگان مردم این کشور به درستی متوجه این موضوع باشند که رخدادهای عراق چه تاثیری در منطقه دارد و می تواند موجب بی‌ثباتی شود.

وی با تاکید بر اینکه **** صهیونیستی برای تکه‌تکه شدن عراق لحظه شماری می کند، اظهار داشت: امیدواریم مردم عراق بتوانند منافع ملی خود را درک کنند و ما با توجه به اینکه مراوده صمیمانه‌ای با ملت عراق داریم و دولت جدید نیز برخاسته از مردم است، بنابراین با این دولت نیز همراهی خواهیم کرد.

همچنین نوبخت در خصوص یارانه شیر، گفت: با توجه به نقشی که شیر در سلامت جامعه دارد ما در زمستان سال 92 بیش از 300 میلیارد تومان یارانه برای ثابت ماندن قیمت شیر تصویب کردیم.

سخنگوی دولت افزود: در سال 93 دوباره دولت برای شیر یارانه در نظر گرفت اما این یارانه شامل صنایع جنبی وابسته به شیر که فرآورده های جدید ایجاد می کنند و ارزش افزوده هایی بر روی آن فراورده ها هست نخواهد شد.

نوبخت همچنین در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس اعلام کردند که فرصت سه ماهه دولت برای تعیین تکلیف دهک هایی که یارانه به آنان تعلق می گیرد، پایان یافته و از این ماه به بعد پرداخت یارانه نقدی به همه دهک ها غیرقانونی است، دولت در این زمینه چه اقدامی انجام می دهد؟ گفت: در تبصره 21 هیچ زمان و ضرب الاجل معینی برای دولت تعیین نشده است و در این بند تصریح شده است که یارانه نقدی به خانوارهای متقاضی نیازمند داده شود.

وی افزود: دولت نیز طبق این قانون اعلام کرد که آنهایی که نیازمند هستند ثبت نام کنند و کسانی که ثبت نام کردند ادعایشان این است که نیازمند هستند و ما با توجه به پایگاههای اطلاعاتی مختلفی که داریم از همان ابتدا شروع به بررسی اطلاعات خانواده ها کرده ایم. اما مقتضی ندانستیم که هر روز بیاییم اعلام کنیم که یارانه افراد غیر نیازمند و پردرآمد حذف می شود؛ چرا که به محض اینکه چنین مطلبی بیان شود افراد کم درآمد دچار استرس می شوند و ما وظیفه خود را منطبق با قانون انجام می دهیم.

نوبخت با اشاره به منابع پرداخت یارانه نقدی ادامه داد: الان هم از منابعی که حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی هست و هم 11 هزار و 300 میلیارد تومان که قانون اجازه داد که از خزانه برداشت کنیم برای پرداخت یارانه های نقدی استفاده کردیم و نه تنها پرداخت نقدی یارانه ها را در مرحله دوم انجام داده ایم بلکه طرح تحول سلامت را هم اجرایی کردیم و ما قصد این را نداریم که از محل افزایش قیمت حامل های انرژی برای دولت و کسری بودجه دولت منابعی بیافرینیم بلکه قصدمان این است برای خدمات بیشتر به مردم استفاده کنیم. کار ما کاملا در چارچوب قانون است و منابعی که از آن استفاده می کنیم دقیقا منابعی است که در بودجه 1393 برای دولت در جهت مصرف آن در راستای تولید و سایر موارد در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص آلودگی هوا و در پاسخ به این سئوال که دولت چه تدابیری برای آن اندیشیده است، گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست از ماموریت های اصلی اش این است که به مسئله مقابله با آلودگی هوا و بهبود محیط زیست ورود پیدا کند.

وی افزود: در مورد آلودگی هوا سازمان محیط زیست برنامه هایی دارد و اقداماتی انجام داده است که قطعا توسط روابط عمومی این سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در خصوص بورس نیز گفت: این دولت در هیچ موردی نمی تواند به صرف آنکه رقابت وجود دارد و ما به نوعی به آزادی عمل بخش خصوصی معتقد هستیم نسبت به نوسانات بورس بی تفاوت باشد بنابراین ما از کنار کشیدن از بازار بورس و حتی ارز خودمان را توجیه نمی کنیم.

نوبخت ادامه داد: طبیعی است که در بازار سرمایه یعنی بورس شاهد نوسانات و افت شاخص ها بوده ایم پس حتما باید انتظار داشته باشیم که مسئولین اقتصادی کشور نسبت به این موضوع وارد عمل شوند که این کار به وسیله این مجموعه انجام شده است و آنها هم پیشنهادات خود را برای رفع موانع و بهبود وضعیت شاخص های بورس اعلام کرده اند.

اقدامات دولت برای افزایش باروری

همچنین خبرنگاری با اشاره به طرح مجلس برای افزایش نرخ باروری و رشد جمعیت پرسید مجلس اخیرا طرحی تصویب کرده است که مجازات 2 تا 5 سال حبس برای کسانی از باروری جلوگیری کنند در نظر گرفته است آیا این طرح مخالف حقوق شهروندی نیست؟ نوبخت پاسخ داد: این رویکرد در راستای سیاست کلی جمعیتی است که از سوی مقام معظم ***** ابلاغ شده است و همه دستگاهها به تناسب مسئولیتشان نسبت به این موضوع ورود کرده اند.

وی افزود: در قوه مجریه نیز طرحی برای سلامت مادران و افزایش باروری در دست تهیه است و ردیف خاصی برای آن در بودجه 94 در نظر گرفته ایم که بخشی از آن در قالب پزشک خانواده و بخشی دیگر را در قالب سیاست های جمعیتی دیده ایم.

نوبخت با اشاره به اقدامت دیگر قوا در خصوص سیاست های ابلاغی جمعیت گفت: باید توجه داشت که این اقدامات بسیار سنجیده و در چارچوب قانون باشد، قانون دیگری را نقض نکند و بسیار جامع باشد.

سخنگوی دولت با اشاره به طرح مجلس گفت: آنچه که مجلس محترم تصویب کرده است یک کلیتی است که ممکن است در این طرح احکامی وجود داشته باشد که اگر تصویب شود مغایرتی با حقوق شهروندی داشته باشد؛بنابراین باید آن مواد حذف شود.

وی تصرح کرد: مجلس در مورد سیاست های جمعیت وارد جزئیات نشده بنابراین الان هیچ اتفاقی نیفتاده است و تنها کلیت طرحی را که آیا ورود به بحث سیاست های افزایش جمعیتی داشته باشد یا نه، تصویب شده است.

نوبخت با بیان اینکه اگر در طرح مجلس موادی از این طرح بار مالی داشته باشد قطعا از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد، خاطرنشان کرد: ضرورتی ندارد که مفاد این طرح مورد توجه جامعه باشد و دولت نیز با هر ماده ای که با حقوق شهروندی مغایر باشد، مخالفت خواهد کرد.

واکنش به استیضاح وزیران

نوبخت در پاسخ به این سئوال که الان 4 مورد استیضاح در دستور کار مجلس است نظر دولت در مورد این استیضاح ها چیست؟ گفت: دولت در راستای تعامل میان قوا از هیچ چیز کوتاهی نخواهد کرد اما وزرای ما در برابر مردم و به واسطه مسئولیتی که در برابر مردم دارند باید بسیار قوی و قاطع وارد عمل شوند و هر آنچه که در جهت بهبود و اصلاح امور است در چارچوب قانون انجام دهند.

وی ادامه داد: این کار با سلیقه مدیریتی برخی از نمایندگان مجلس مغایر است. ضمن احترام به آن نمایندگان که می توانند نظر داشته باشند؛ با توجه به مسئولیتی که وزرا هم در برابر مجلس و هم در برابر ملت دارند باید در چارچوب قانون هر چه که به نفع کشور است، انجام دهند.

سخنگوی دولت گفت: ما از وزرا انتظار داریم با قاطعیت و شهامت در چارچوب قوانین و مقررات با احترام به آموزه های دینی کارشان را انجام دهند. البته در این رابطه اگر اکثریت مجلس به یک نظر برسد آنها هم آزادی عمل دارند که کار خود را انجام دهند اما با توجه به رعایت قوه مقننه و تعاملی که با آنان داریم از این رو از وزرای خودمان انتظار داریم شجاعانه به وظایف قانونی خودشان نیز عمل کنند. از طرفی نیز انتظار داریم اکثریت مجلس نیز تصمیم درستی بگیرند.

وی همچنین با اشاره به کاهش 30 واحدی تورم نقطه به نقطه گفت: دولت در مهار تورم موفق بوده است و در گام بعدی نیز شکستن رکود اقتصادی را در دستور کار دارد و دستیابی به این موفقیت ناشی از سیاست درست پولی و مالی و تعادل بودجه ای دولت بوده است.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
کشف 4500 لیتر سوخت قاچاق زیرپای مسافران اتوبوس
طی روز گذشته یک دستگاه اتوبوس ولوو در شهر انار با چهار هزار و 500 لیتر سوخت با هوشیاری ماموران پلیس راه انار کشف و توقیف شد. بمبی متحرک که در صورت بروز یک سانحه رانندگی علاوه بر جان 40 مسافر این اتوبوس می توانست جان بسیاری از افرادی که در آن محل حضور داشتند نیز به خطر بیاندازد.
پدیده قاچاق سوخت در مرزهای شرقی هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد و در آخرین مورد از این نوع قاچاق، افراد سود جو چهار هزار و 500 لیتر سوخت را زیر پای مسافران یزد - زاهدان جاسازی کردند.

به گزارش مهر، قاچاق سوخت از معضلاتی است که در استان کرمان آسیب فراونی را به همراه داشته و در کنار اثرات منفی که بر اقتصاد دارد جان مسافران را نیز به مخاطره می اندازد.

طی روز گذشته یک دستگاه اتوبوس ولوو در شهر انار با چهار هزار و 500 لیتر سوخت با هوشیاری ماموران پلیس راه انار کشف و توقیف شد. بمبی متحرک که در صورت بروز یک سانحه رانندگی علاوه بر جان 40 مسافر این اتوبوس می توانست جان بسیاری از افرادی که در آن محل حضور داشتند نیز به خطر بیاندازد.
اختلاف قیمت دلیل اصلی قاچاق سوخت
قاچاق سوخت یکی از فعالیت های اقتصادی زیرزمینی است که تعدادی افراد سودجو با تهیه سوخت در استان های مختلف کشور آن را به مرزها به ویژه مرزهای شرقی منتقل کرده و با چند برابر قیمت به فروش می رسانند و از این طریق سود هنگفتی را به حساب های خود واریز و از ضربه فروانی به اقتصاد کشور وارد می کنند.

طی روزهای گذشته نیز دو باند قاچاق سوخت در استان کرمان در حالیکه سعی داشتند هزاران لیتر سوخت را به مرزهای شرقی برسانند کشف و متلاشی شدند اما این روند همچنان ادامه دارد و پدیده تجارت زیر زمینی سوخت در مرزهای شرقی سود فراوانی را عاید قاچاقچیان می کند.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: در پی بازرسی ماموران پلیس راه شهر انار ماموران این پلیس راه متوجه بوی شدید از سمت یک دستگاه اتوبوس ولوو شدند.

سرهنگ علیرضا پریور ادامه داد: این امر باعث مشکوک شدن ماموران شده و به بازرسی دقیق ماشین پرداخته و در این عملیات متوجه وجود 20 لیتری های گازوئیل در جعبه های این ماشین شدند.

وی با اشاره به وجود پنج باک مختلف سوخت در این اتوبوس، گفت: یک شیر تخلیه در قسمت جلوی سپر اتوبوس قرار داشت که دارای پنج انشعاب بود.

سرهنگ پریور اذعان داشت: در قسمت موتور دو باک بزرگ آهنی و سه بانک نیز در جعبه ها و جای خواب راننده تعبیه شده بود.

پلیس هم از جاسازی 5 باک در اتوبوس شگفت زده شد
این مسئول انتظامی با اشاره به اینکه این اتوبوس در هر بار رفت و آمد اقدام به قاچاق چهار هزار و 500 لیتر سوخت می کرده، افزود: این اتوبوس از سمت یزد به سمت زاهدان و مرزهای شرقی در حرکت بود که در شهر انار توقیف شد.

وی گفت: کمربندی شهر انار به گونه ای است که در مسیر پلیس راه قرار نداشته و رانندگان برای زدن کارت باید وارد شهر شوند و این یکی از مشکلاتی است که در شهر انار با آن مواجه هستیم.

فرمانده انتظامی شهرستان انار در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهارداشت: وقتی مأموران انتظامی شهرستان انار استان کرمان بوی شدید و غیر طبیعی گازوئیل یک اتوبوس را استشمام کردند بلافاصله آنرا متوقف کردند.

سرهنگ جعفر غضنفری گفت: در بررسی اولیه مشخص شد این اتوبوس خط تهران- زاهدان، پنج باک اضافی و غیر استاندارد در دو طرف موتور، زیر صندلی عقب، کابین استراحت و بدنه داشته که با لوله کشی های بسیار خطرناک این مخازن در بدنه اتوبوس به شیر خروجی آن در زیر سپر جلوی وسیله نقلیه به یکدیگر متصل شده اند.

وی گفت: این شرایط در حالی است که ظرفیت مخازن استاندارد این اتوبوس 600 لیتر می باشد که انجام این عمل بسیار خطرناک، به منظور حمل غیر مجاز گازوئیل به مرزهای شرقی کشور جهت قاچاق علاوه بر ایراد ضرر و زیان به منابع و منافع ملی می تواند موجب بروز حوادث ناگوار شود.

در صورت حادثه فاجعه انسانی روی می داد
فرمانده انتظامی شهرستان انار ادامه داد: استفاده از این شیوه غیر استاندارد در نصب مخازن اضافی و سیستم لوله کشی آن ها این وسیله مسافری را به ارابه مرگ و آتش تبدیل نموده است که می تواند در اثر گرمای زیاد محیط موتور، تصادف یا هرگونه اتصالی در سیستم برق رسانی منجر به فاجعه ای بسیار تلخ و زجر دهنده نماید.

وی گفت: وسیله ای که بایستی در کاربری خودش در جهت جابجایی مسافر مورد استفاده قرار گیرد با این شیوه غیر عقلانی و کاملا سود جویانه عملا به اتوبوس حامل گازوئیل غیر مجاز و نهایتا قاچاق تبدیل شده است، چه بسا این اتوبوس و اتوبوسهایی مشابه همزمان با این رفتار غیر قانونی با سوار نمودن مسافرین بی گناه و بی خبر از همه جا حوادثی مشابه آتش سوزی های قبلی که منجر به مرگ تعدادی از هموطنانمان در مسیر های مختلف شده است را رقم بزنند.

این مسئول افزود: دستگاههای متولی امر، پایانه های مسافری، مراکز صدور معاینه فنی، جایگاه های عرضه سوخت، پلیس و ... بایستی در کنترل دقیق و ممانعت از تغییر کاربری، سوختگیری غیر مجاز، تردد و حمل مسافر هرکدام به نحوی از این شیوه خطر ساز و مجرمانه جلوگیری نمایند تا از بروز فجایع انسانی و حمل سوخت غیر مجاز و غارت منابع ملی جلوگیری به عمل آید.

استان کرمان پیش از این نیز بارها شاهد بروز سوانح تصادف و آتش سوزیهای مهیب در جاده ها به دلیل حمل قاچاق سوخت بوده است که نمونه آن برخورد یک خودرو حمل سوخت قاچاق یا یک دستگاه خودرو حامل افاغنه قاچاق بوده است.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
بررسی اجرای یک طرح:
نتیجه مرحله اول هدفمندی یارانه ها 500 درصدرشد قیمت حامل های انرژی
تهران - ایرنا - نشریه شادا وزارت اموراقتصادی و دارایی در یادداشت بررسی نتایج مرحله نخست هدفمندی یارانه ها آورده است: اجرای مرحله نخست طرح هدفمندی یارانه ها موجب افزایش 500 درصدی قیمت حامل های انرژی شد.
81225326-5802480.jpg

گزارش ایرنا از نشریه یادشده حاکی است، از همان روزهایی که مردی در کسوت رئیس دولت بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و از پولی گفت که برکت دارد، مال صاحب الزمان است و حق همه مردم تا امروز که مرد دیگری در کسوت رئیس دولت یازدهم از مردم درخواست کرده تا با انصراف از دریافت این پول به دولت و اقتصاد کشور و در واقع به خودشان کمک کنند، روزگار سختی بر مردم و بر اقتصاد کشور گذشته است.

در این بررسی آمده است: سخن از یارانه نقدی است که این روزها انصراف یا عدم انصراف از دریافت آن نقل محافل عمومی و اقتصادی است. یارانه ای که جز استقراض از بانک مرکزی، ندادن حق تولید و صنعت کشور و در نتیجه ورشکستگی کارخانه های تولیدی و عادت دادن عده ای به تنبلی و بیکاری با این امید که یارانه نقدی ماهیانه به حساب انها واریز خواهد شد، نتیجه ای برای اقتصاد کشور نداشت.

شادا نوشته است، نمی توان منکر شد که بخشی از مردم به دلیل گرانی و فشار اقتصادی به بودن یارانه نقدی عادت کرده اند.

به نوشته این نشریه، در دولت جدید، آخرین اطلاعاتی که از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها منتشر شده، نشان می دهد که مردم ایران پس از اجرای این طرح، فقیرتر شده اند.

براساس این بررسی، میزان قدرت خرید خانوارهای ایرانی طی دوره اجرای مرحله اول طرح هدفمندی یارانه ها به میزان 1.5 درصد کاهش یافته است.

بررسی هایی که وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح های مسکن انجام داده، نشان می دهد قدرت اقتصادی خانواده ها طی دوره نخست اجرای طرح هدفمندی یارانه ها 25 درصد کاهش داشته است.

پیش از این هر یکصد خانواده ای که وارد بازار مسکن می شدند، حداقل 60 خانوار به سمت مسکن ملکی می رفتند، ولی همین عدد در حال حاضر به 65 خانوار رسیده که به سمت مسکن اجاره ای می روند.

همچنین براساس آمارگیری سالانه هزینه و بودجه خانوار مرکز آمار ایران در سال 84 نرخ مالکیت 71.5 درصد بوده که در سال 91 به66.6درصد رسیده است.

سال 85 حدود 25 درصد خانوارها زیرخط فقر بودند، ولی بررسی های جدید نشان می دهد این عدد در حال حاضر به 31 درصد رسیده است.

نتیجه تحقیقی دانشگاهی نشان می دهد که افزایش قیمت ها حداقل در آمریکا منجر به کاهش میزان فقرا شده، ولی در مورد ایران افزایش قیمت ها برتعداد خانوارهای فقیر افزوده است.

به نوشته شادا، در تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران شکاف قیمتی هر مترمربع آپارتمان و حتی اجاره بهای این متراژ در مناطق گران و ارزان شهر تهران حدود 41 برابر اعلام شده است.

برپایه این گزارش، منطقه دو شهرداری تهران گرانترین منطقه برای خرید آپارتمان ذکر شده و قیمت فروش هرمتر مربع آپارتمان در این منطقه 21.6 میلیون تومان است.

درمقابل، ارزان ترین آپارتمان در تهران متری 526 هزار تومان معامله می شود که آپارتمان هایی با این قیمت در منطقه 15 شهرداری تهران قرار دارند.

مرکز آمار ایران در گزارشی که مربوط به وضعیت قیمت مسکن و اجاره بها در پاییز 92 و در شهر تهران است، متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان را 3.9 میلیون تومان ذکر کرده است.

بررسی این اعداد نشان می دهد هر متر آپارتمان افراد ساکن در منطقه دو تهران 41 برابر گران تر از اهالی منطقه 15 است که آپارتمان نشین هستند.

به این ترتیب این آمارها نشان می دهد هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی تنها باعث افزایش فاصله میان فقیر و غنی شده و تاثیر مثبتی بر اقتصاد نداشته است.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
وزیر امور اقتصادی و دارایی:

نتایج بررسی کار گروه خانوار هدفمندی یارانه ها به زودی اعلام می شود

تهران - ایرنا - وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نتایج بررسی های کار گروه خانوار ستاد هدفمندی یارانه ها در آینده ای نزدیک اعلام می شود و اگر افرادی بر اساس اطلاعات موجود جزو گروه هایی باشند که نباید یارانه دریافت کنند، حذف خواهند شد.

81229128-5808984.jpg

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی طیب نیا عصر دوشنبه در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران افزود: ستاد هدفمندی یارانه ها دارای کار گروه های مختلفی است که یکی از این کار گروه خانوار است.

وی با بیان این که، حمایت از خانوارها در این کار گروه مورد بررسی قرار می گیرد که مسوولیت آن با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است تاکید کرد: این کار گروه در حال بررسی نتایج ثبت نام اطلاعات خانوارها در فاز دوم هدفمندی یارانه است، اما قرار نیست اقدامات در این خصوص به صورت شتاب زده باشد.

به گفته وی، در بخش حمایت از خانوار قرار است که کمک های دولت بر اقشار هدف متمرکز شود که این اقشار افراد تحت پوشش کمیته امداد امام *****(ره) و سازمان بهزیستی هستند، ضمن آن که حوزه سلامت نیز مورد تاکید دولت است.

طیب نیا با بیان آن که، دولت بحث بیمه پایه سلامت را مد نظر قرار داده است گفت: در راستای این امر مردم مشمول بیمه پایه می شوند.

وی درباره حمایت از بخش تولید در فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز گفت: منابع حاصل از افزایش حامل های انرژی در آینده به صورت هدفمند مورد استفاده قرار می گیرد.

طیب نیا ادامه داد: حمایت از بخش تولید در سال جاری عملی می شود، به نحوی که یارانه سود و وجوه اداره شده به بخش هایی از تولید که افزایش بهره وری داشته باشند و استهلاک انرژی در آنها کم باشد پرداخت خواهد شد.



** نتایج جلسه امروز شورای گفت و گو

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نتایج جلسه امروز شورای گفت و گو،گفت: در این جلسه دو بحث مطرح و راهکارهایی برای آن اتخاذ شد.

وی بررسی مشکلات و محدودیت ها و همچنین موانع شهرک های صنعتی را یکی از مباحث مطروحه در جلسه روز جاری اعلام کرد و افزود: با موافقت شورای گفت و گو قرار شد، کارگروه ویژه ای در این خصوص تشکیل و ظرف مدت یک ماه مشکلات شناسایی شود.

طیب نیا تشکیل صندوق ملی حمایت از دام، طیور و آبزیان را از دیگر موارد مطروحه در این جلسه اعلام کرد و گفت: همچنین قرار شد، نحوه تامین مالی و سرمایه صندوق ملی حمایت از دام، طیور و آبزیان در کارگروه ویژه ای با حضور نمایندگان ذیربط بررسی و ظرف یک ماه آینده نتایج آن اعلام شود.

به گفته وی، تصمیم قطعی شورای گفت و گو و اعضای کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی این است که مشکلات و موانع بخش خصوصی شناسایی شود.



** نرخ تورم نقطه به نقطه از 45 درصد به کمتر از 15 درصد رسید

طیب نیا با بیان آنکه، نرخ تورم نقطه به نقطه از 45 درصد شروع کار دولت یازدهم هم اکنون به کمتر از 15 درصد رسیده است، گفت: دولت مصمم است سیاست مقابله با تورم را همچنان ادامه دهد و تک رقمی کردن نرخ تورم شرط لازم حمایت از تولید و قدرت خرید مردم است، چرا که اقتصاد کشور هم اکنون با پدیده رکود تورمی مواجه و ریشه های آن در جانب عرضه اقتصاد است.

وی با بیان آنکه، دولت در ماه های گذشته شرایط موجود را پیگیری و عوامل مشکلات را شناسایی کرده است، اظهار داشت: سیاست های دولت طی 10 ماه گذشته معطوف به تورم و ثبات بازارها بوده است.

طیب نیا با بیان آنکه زمانی که نوسانات بازارها کاهش یابد و جلوی بی ثباتی ها گرفته شود دستیابی به رشد اقتصادی مستمر امکان پذیر است، گفت: در شرایط حاضر اولویت اصلی دولت خروج از شرایط رکودی است، اما این امر باید به صورت غیرتورمی انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی میان دولت و اقتصاددانان و همچنین نمایندگان مجلس در ماه های گذشته، گفت: عوامل مسبب شرایط فعلی و رکود شناسایی و راهکارهای آن اتخاذ شده است.

طیب نیا با تاکید بر اینکه برخی سیاست ها و اقدامات در حوزه اختیارات دولت و بانک مرکزی است، افزود: تصمیم گیری های لازم در حوزه اختیارات دولت و بانک مرکزی انجام شده و در مواردی که نیاز به ارائه لایحه به مجلس بود، دولت لایحه حمایت از تولید را تهیه کرده و امیدواریم با تقدیم آن به مجلس استقبال خوبی از آن انجام شود.

وی گفت: در این لایحه تلاش شده تا مشکلات اصلی واحدهای تولیدی و راهکار خروج غیرتورمی از رکود براساس راهکارهای مبتنی بر منطق ارائه شود.

طیب نیا افزود: همچنین تصمیمات مناسبی برای سیستم بانکی کشور گرفته شده و بخشی که نیاز به مصوبه مجلس داشت، همانند مشکل افزایش سرمایه بانک ها در لایحه حمایت از تولید دیده شده است.

وی فعال کردن بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت های موجود و همچنین پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی و پیمانکاران را از دیگر موارد در نظر گرفته شده برای خروج از رکود اعلام کرد.



** فروش سهام در شرایط کنونی به ضرر سهامداران است

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره وضعیت بازار سرمایه نیز گفت: شاخص کل بورس پس از یک دوره پر رونق با افزایش زیادی مواجه شد، زیرا ارزش دارایی های بنگاه های تولیدی به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش یافته بود و شاخص بورس نیز باید با این وضعیت تطبیق می یافت.

وی با بیان اینکه تصمیماتی اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری برای بازار سرمایه گرفته شد که سودآوری برخی واحدها را تحت تاثیر قرار داد، افزود: هیات وزیران در خصوص گاز مصرفی و سوخت واحدهای پتروشیمی مصوبه ای داشت که آثار آن بر روی بازار سرمایه دیده شد.

طیب نیا ادامه داد: برخی محدودیت ها در بازار سرمایه بود که در جلسه ای با فعالان این بازار که با حضور مسوولان وزارت نفت و بانک مرکزی برگزار شد، تصمیماتی برای رفع آنها گرفته شد.

وی با بیان اینکه، برخی محدودیت ها در بورس کالا وجود داشت که وزیر صنعت، معدن و تجارت پذیرفت که این محدودیت ها رفع شود، اظهار داشت: محدودیت ها به تدریج در بازار سرمایه رفع می شود و امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد ثبات در این بازار باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: اعضای دولت، مجلس و ارکان حکومت مصمم هستند که از بازار سرمایه حمایت کنند تا این بازار بتواند نقش خود را در تامین مالی فعالیت ها ایفا کند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه ای با رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه آمادگی مجلس برای بازگشت ثبات به بازار سرمایه اعلام شد.

طیب نیا با بیان اینکه، فعالان بازار سرمایه و افرادی که در نیمه دوم سال گذشته وارد بازار شدند، مطمئن باشند که دست اندرکاران مربوطه از حمایت بازار سرمایه دریغ نمی کنند، ادامه داد: همه معتقدند که قیمت سهام هم اکنون در کف ممکن قرار دارد و اگر کسی براساس هیجانات اقدام به فروش کند، متضرر خواهد شد.

وی به سهامداران توصیه کرد که دچار رفتار هیجانی نشوند و صبر و تحمل داشته باشند، زیرا قیمت سهام در حداقل است و اگر کسی بازار را بشناسد هم اکنون اقدام به خرید سهام کرده و از فروش خودداری می کند.



** 200 هزار واحد مسکن مهر به زودی واگذار می شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تامین مالی مسکن مهر و تصمیمات شورای پول و اعتبار نیز گفت: این موضوع در کارگروه هایی از همان روزهای نخست فعالیت دولت یازدهم آغاز شده به نحوی که منابع مالی لازم براساس یک بازده زمانی مشخص از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شده و به تصویب رسیده است.

طیب نیا ادامه داد: برهمین اساس بانک مرکزی به وظایف خود عمل می کند و در جلسه اخیر هیات دولت وزیر راه و شهرسازی گزارش مناسبی را از روند فعالیت مسکن مهر اعلام کرده که براساس آن 200 هزار واحد مسکونی آماده واگذاری است.

وی درباره وضعیت واحدهای واگذار نشده، گفت: برخی از واحدها به دلیل محدودیت های جزئی در زیرساخت ها هنوز قابل واگذاری نیستند که امیدواریم در آینده شاهد واگذاری آنها باشیم.

طیب نیا تاکید کرد: نیت دولت یازدهم در مسکن مهر اجرای مناسب آن است، نباید وسیله ای را برای مجازات مردم به وجود آوریم چرا که به اعتقاد ما اگر بنا باشد براساس پایه پولی و منابع پرقدرت بانک مرکزی تامین مالی مسکن مهر انجام شود به طور حتم آثار تورمی آن گریبانگیر اقشار ضعیف جامعه خواهد شد.



** املاک مازاد بانک ها که در حساب های مصوب بانک مرکزی نیست باید فروخته شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای حل مشکل تامین مالی قرار است بانک ها دارایی های مازاد حساب های مصوب بانک مرکزی را به فروش برسانند و آن را به منابع خودشان اضافه کنند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول از روند حذف یارانه در خاورمیانه
فقرا در ایران ۱۰ تا ۴۰ برابر کمتر از ثروتمندان یارانه سوخت می‌گیرند
در کشورهایی مانند مصر، اردن، ایران و لبنان، سهم دو دهک فقیر جامعه از میزان یارانه سوخت توزیع شده در کشور تنها بین ۱ تا ۸ درصد است؛ این در حالی است که سهم دو دهک ثروتمند این جوامع از این یارانه بین ۴۰ تا ۸۶ درصد قابل ارزیابی است.


13920614000034_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، سهم قابل توجهی از یارانه در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به سوخت و مواد غذایی اختصاص دارد تا دسترسی به این کالاها را برای شهروندان این کشورها امکان پذیر سازند.

    این یارانه بخصوص برای افزایش سطح رفاه در بین اقشار محروم جوامع توسط دولت ها اختصاص می یابد اما در حقیقت سهم این افراد از دریافت یارانه نسبت به افراد با سطح رفاه بالاتر به میزان قابل توجهی پایین تر است.

    به گزارش خبرگزاری فارس، بنا به آخرین گزارش صندوق بین المللی پول، بر همین اساس یارانه های کلی در افزایش شاخص های اجتماعی اقشار متوسط و ضعیف نمی توانند نقش اساسی را ایفا کنند.

    اختصاص یارانه به حامل های انرژی و غذا از چند جهت می تواند تأثیر منفی بر روند رشد جوامع بگذارد، یکی از تأثیرات منفی اختصاص یارانه به کالاها این است که این بودجه می تواند به جای اختصاص به کالا و کاهش قیمت آن که پیشتر عنوان شد سهم اقشار ضعیف از آن ناچیز است، در توسعه زیر ساخت ها، بخش سلامت، و همچنین آموزش هزینه شود و بر همین اساس یارانه یکی از موانع رشد اقتصادی شناخته می شود.

    از دیگر تأثیرات منفی اختصاص یارانه به کالاهای مصرفی مانند حامل های سوخت، افزایش فزاینده مصرف آنها و در نتیجه افزایش آلودگی هوا و برخی مشکلات دیگر در جامعه است.

    به طور کلی اختصاص یارانه به کالاهای خاص مانند حامل های انرژی افراد جامعه را به مصرف بیشتر تشویق کرده و همین امر میزان منابع طبیعی که باید برای نسل های آینده جامعه ذخیره شود را تهدید می کند.

    یارانه یکی از عوامل توزیع ثروت بخصوص در کشورهای صادر کننده نفت در خاورمیانه بحساب می آید و بر همین اساس حجم یارانه پرداختی در این کشورها طی سال های گذشته بسیار بالا بوده است.



    *نیمی از یارانه دنیا در خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخت می‌شود

    تنها در سال 2011 یارانه اختصاص داده شده در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا برابر با 237 میلیارد دلار بوده که معادل نیمی از یارانه اختصاص داده شده در کل جهان بوده است. این میزان یارانه معادل 8.5 درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشورها و یارانه غذا نیز معادل یک درصد از تولید ناخالص داخلی آنها بوده است.

    یکی از اصلی ترین دلایل اختصاص یارانه در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، جایگزین کردن آن با شبکه امنیت اجتماعی در این کشورها بوده است و تلاش شده است تا با اختصاص یارانه جای خالی شبکه تأمین امنیت اجتماعی در این کشورها پر شود.

    در برخی کشورها حذف یارانه های کالایی با مقاومت افراد جامعه روبرو شده است و در برخی کشورها به همین دلیل در روند اصلاحات اقتصادی با مشکل مواجه شده اند. مقاومت مردم این جوامع به این علت بوده است که آنها به دولت خود نسبت به استفاده از منافع حاصل از حذف یارانه در بخش های زیر ساختی اطمینان نداشته اند.

    در این گزارش افزایش قیمت نفت جهانی در پی بحران های اقتصادی غرب طی چند سال گذشته یکی از علل روی آوردن کشورها به اصلاحات اقتصادی عنوان شده است. این مسئله به خصوص در کشورهای وارد کننده سوخت مانند اردن، موریتانی، مغرب و تونس باعث اقدام دولت ها برای افزایش تدریجی قیمت سوخت و برق و تعریف فرمول برای تعیین قیمت شناور این حامل های انرژی بوده است. این کشورها همچنین سیاست های حمایتی مختلفی برای افزایش رفاه اقشار ضعیف خود انجام دادند تا از این اقشار در برابر افزایش هزینه ها حمایت کنند.

    در کشور ایران اصلاحات اقتصادی و هدفمند کردن یارانه ها از طریق مشورت با بسیاری از کارشناسان اقتصادی و همچنین ایجاد ارتباط عمومی مؤثر با مردم صورت گرفته است.

    در این گزارش بر سهم ایجاد ارتباط عمومی مناسب توسط دولت ها برای اجرای اینگونه اقدامات تأکید شده است است و می افزاید این اقدامات با اتخاذ سیاست هایی مانند پرداخت نقدی یارانه به اقشار ضعیف می تواند نتایج موفق تری را به همراه داشته باشد.

    سجاد زمانی علیشاه

    انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عقب‌گرد یارانه بنزین به پیش از هدفمندی!



در حالی که یکی از اصلی ترین اهداف اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها توزیع عادلانه یارانه ها در کشور بود، شیوه اجرای این قانون حداقل در بخش سوخت نه تنها موجب تحقق چنین هدفی نشده بلکه آخرین آمار صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که دهک های بالای جامعه، پنج برابر دهک های پایین یارانه بنزین دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طبق قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت فروش داخلی بنزین تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه (سال 1394) نباید کمتر از 90 درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج فارس باشد این در حالی است که با توجه به قیمت بنزین در بازار خلیج فارس که رقمی 2650 تا 2750 تومانی برای هر لیتر بدون هزینه حمل و نقل است دولت حداقل 1700 تومان یارانه برای عرضه بنزین آزاد وارداتی و حدود 2000 تومان برای بنزین سهمیه ای یارانه پرداخت می‌کند و در واقع یارانه پرداختی فعلی دولت برای هر لیتر بنزین چندین برابر یارانه پرداختی در زمان قبل از اجرای قانون هدفمندی است.

از سوی دیگر بنا به آمار صندوق بین المللی پول، 41 درصد یارانه بنزین در ایران به 20 درصد ثروتمند جامعه و تنها هشت درصد آن به 20 درصد فقیر جامعه تعلق می‌گیرد که نشان می‌دهد ثروتمندان از این حیث پنج برابر فقرا یارانه می‌گیرند.

در این باره همچنین گزارش یکی از نهاد های رسمی کشور نشان می دهد که انرژی حدود 4.2 درصد از کل هزینه‌های خانوارهای شهری و 6.3 درصد از کل هزینه‌های خانوارهای روستایی را به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، این وضعیت در زمینه یارانه برق متناسب تر است به طوریکه 31 درصد یارانه برق در ایران به 20 درصد بالای جامعه به لحاظ درآمد و 13 درصد آن به 20 درصد کم درآمد تعلق می‌گیرد.

همچنین در زمینه نفت سفید 28 درصد یارانه‌ها به 20 درصد بالایی ثروتمند و 11 درصد یارانه‌ها به 20 درصد دارای درآمد پایین تعلق می‌گیرد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین گزارش داده که 19 درصد یارانه بنزین و گازوئیل به 40 درصد کم درآمدتر جامعه و 35 درصد یارانه برق به این قشر تعلق می‌گیرد.

در این گزارش آمده ایران در سال 2012، سه درصد تولید ناخالص داخلی را به یارانه بنزین و گازوئیل و در سال قبل تر 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی را به یارانه برق اختصاص داده است.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
گزارشی از فروش بنزین ایران به سه‌برابر قیمت
قاطرها روزانه 51هزار لیتر بنزین ایران را به عراق قاچاق می‌کنند


روزنامه دیلی صباح ترکیه گزارش داد تصرف بزرگترین پالایشگاه عراق توسط گروه تروریستی داعش باعث شده مردم منطقه برای تامین نیاز بنزین شمال عراق به قاچاق بنزین روی بیاورند و شهر مرزی بیاره به مرکز قاچاق بنزین از ایران تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گروه تروریستی داعش تمام راه‌ها به پالایشگاه بیجی بزرگترین پالایشگاه عراق را مسدود کرده و باعث کمبود بنزین در شمال عراق شده است. این امر به سود قاچاقچیان ایرانی و کرد تمام شده است. هر یک از 200 قاچاقچی فعال در این منطقه با 450 قاطر بنزین را از ایران به عراق قاچاق میکنند و روزانه دستکم 100 دلار درآمد دارند.

شهر بیاره در استان حلبیه واقع در مرز ایران از اقلیم کردستان عراق به مرکز قاچاق بنزین معروف است. از آنجا که هیچ دیوار یا سیم خارداری در مرز وجود ندارد این امر کار قاچاقچیان را آسان می کند. افرادی که قبلا به قاچاق مشروبات الکلی و لوازم الکترونیکی مشغول بودند، اکنون به دلیل سود بیشتر به قاچاق بنزین روی آورده‌اند. یک گروه 20-30 نفره از قاچاقچیان بنزین، پس از غروب آفتاب بنزین را با قاطر به شهر بیاره منتقل می‌کنند. به دلیل کوهستانی بودن منطقه قاچاقچیان در یک شب سه مرتبه می‌توانند این کار را انجام دهند.

هر قاطر 114 لیتر بنزین را حمل می‌کند که با احتساب 450 قاطر فعال در این زمینه روزانه 51 هزار لیتر بنزین ایران به عراق قاچاق می‌شود. زمانیکه به بیاره رسیدند در آنجا بنزین بار کامیو‌نهای نفتکش می‌شود و به دیگر مناطق عراق توزیع می گردد. بنزین در ایران به قیمت 45 سنت خریداری و در عراق به قیمت 64 سنت به واسطه‌ها فروخته می‌شود، اگر یک قاچاقچی سه بار در روز این کار را انجام دهد، دستکم 100 دلار بدست می‌آورد. واسطه‌ها نیز بنزین خریداری شده از قاچاقچیان را به قیمت 90 سنت (2800 تومان) در بازار عراق می‌فروشند.

سلیم مصطفی یکی از دلالهای قدیمی بنزین در شهر بیاره مدعی شد: دولت‌های ایران و منطقه کردستان عراق از قاچاق بنزین اطلاع دارند.

وی با بیان اینکه در هفته‌های گذشته به دلیل کمبود بنزین در عراق روزهای شلوغی را سپری کرده گفت: ما هر شب 40 تا 60 هزار لیتر بنزین قاچاق دریافت می‌کنیم. پس از غروب آفتاب اگر پلیس مرزی اجازه دهد قاچاقچیان عازم می‌شوند. این کار در شب آغاز شده و تا صبح ادامه پیدا می‌کند.

یک جوان ایرانی که خواست نامش فاش نشود گفت: ‌200 قاچاقچی از این کار پول در می‌آورند. آنها به دلیل بیکاری هر شب سراغ قاچاق بنزین می‌روند.

وی افزود: من مدرک لیسانس دارم، اما نمی توانم شغلی پیدا کنم. به دلیل نزدیکی شهرمان با مرز سراغ قاچاق بنزین رفته‌ام.

وی گفت: من و پدرم هر شب سه مرتبه بنزین را از ایران به کردستان عراق می‌بریم. هر بار حدود 300 لیتر بنزین حمل می‌کنیم و روزانه 100 دلار در می‌آوریم که در ایران پول زیادی است.

دیگر قاچاقچیان ایرانی گفتند که به دلیل بحران اقتصادی در کشور گاهی اوقات پلیس مرزی چشم خود را به روی قاچاق می بندد اما گاهی اوقات نیز قاطرها را توقیف و بنزین آنها را می‌سوزاند.

نوگشا نایب فرماندار شهر بیاره گفت: پس از بحران بنزین در منطقه کردستان این شهر مرزی به جایی برای کسب روزی تبدیل شده است. اولین راه‌ زندگی در بین مردم این منطقه قاچاق است.

وی گفت: پیشتر کار آنها قاچاق مشروبات الکلی و لوازم الکترونیکی بود اما اکنون قاچاقچیان به دلیل سود بیشتر به قاچاق بنزین روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه منطقه کردستان عراق اجازه قاچاق را می‌دهد گفت: ما از بنزین قاچاق شده نمونه برداری می‌کنیم و کیفیت آن را در آزمایشگاه‌هایمان می‌سنجیم و اگر نتایج خوب بود اجازه فروش آن را می دهیم. در غیر این صوت به قاچاقچیان اعلام می‌کنیم آن را از بین ببرند.

آشتی هورامی وزیر منابع طبیعی کردستان عراق گفت: در سه پالایشگاه منطقه کردستان 3.2 میلیون لیتر نفت خام روزانه پالایش می‌شود اما مصرف این منطقه روزانه هفت میلیون لیتر است و 3.8 میلیون لیتر کمبود وجود دارد.

انتهای پیام
 
بالا