چقدر فرق داره بین DX10 و DX9.0C ؟؟؟؟؟؟؟؟
خوب فرق داره
وقتی 2k ادعا میکنه منابع نمایشی dx10 تو بازی بکار گرفتن باید تفاوتها قابل توجه باشه
اگه در جریان باشید BioShock از موتور پایه unreal engine3 استفاده میکنه در واقع شاید بشه گفت سومین عنوان پر سرو صدایی که بعد از Rb6:vegas و gears of war بر پایه این موتور طرح و ارائه شده
طبق گفته خود 2k ویژگیهای DX10 بواسطه یک بخش گرافیکی نامی به اسم " DX10 detail surfaces" فعال میشه...فعال کردن این قابلیت روی یک کارت گرافیک dx10 در ویستا موجبات افزایش افتکهای نمایشی برای DX10 به مانند مواج شدن حرکت دینامیکی آب , soft edges for particles و واقع گرایانه تر شدن لبه های سایه های اجسام و اشیاء میشه
DX10 همچنین این امکان رو بوجود میاره که یک جسم فیزیکی در اثر برخورد با آب باعث تولید شدن یک سری فعل و انفعالاتی به مانند موج دار شدن در سطح آب و مواردی از این قبیل که در واقع گرایانه تر کردن در زمان برخورد با آّب انجام شده همچنین حرکت در آّب موجبات ایجاد حبابهایی زیری(کف کردن) میشه و مواردی از این قبیل
همچنین فعل و انفعال در اثر حرکت گلوله با آّب بشدت واقع گرایانه تر میشه
در DX10 برای" آتش" و برخی اثرات مشابه از تکنیکی به اسم soft particles استفاده شده که من سر در نیاوردم دقیقا چه تاثیری در نمایش تصویری ایجاد میکنه
یه جا هم خوندم که اجرای بازی تحت یک سخت افزار DX10 و بکارگیری shader model 4 در هنگام فعالیت
HDR, فرمت "ممیز شناور بسته ای" و تحت شرایط یک سخت افزار DirectX 9 از فرمت ممیز شناور fp16(فرمت 64 بیتی ممیز شناور) استفاده شده که فرمت "ممیز شناور بسته ای" این برتری رو داره که کیفیت تصاویر نمایشی مشابه با حالت fp16 رو در یک نرخ فریم بالاتر فراهم میکنه
این نکته رو اضافه کنم که FP16 یا همون فرمت 64 بیتی بالاترین نمایش ممکن از(HDR (High Dynamic Range رو فراهم میکنه که همراه شدن اون با AA در سخت افزارهای قدیمی باعث افت فریم وحشتناکی میشه
بنابراین فرمت "ممیز شناور بسته ای"با توجه به بکارگیری دقت FP16 برای HDR میتونه بیش از قبل موثر واقع بشه
جزئیات بیشتر در مورد DX10 رو میتونید از
این
فایل pdf و همچنین
این مصاحبه با سازنده بازی در مورد مشخصه های بکار رفته در DX10/DX9 و مواردی از این قبیل بدست بیارید
چند تا نکته هم در مورد مشکلات و باگهای بازی:
اول از همه اینکه لینک زیر جهت مرتفع کردن مشکلات نمایشی در مانیتور های wide و وضح های نمایشی اوناست که خود من هم شامل میشه:
BioShock Widescreen Fix v1.1 Mod
جزئیات فایل
دوم بازی در هنگام نمایش DX10 و حتی DX9 در ویستا در حال حاظر نمیتونه anti aliasing رو بکاربگیره! در حالیکه در حالت dx9 در xp میشه تا 16x دقت رو جهت ضد پله ای کردن تصویر بالا برد ضمنا بازی از تکنیک MSAA برای ضد پله ای کردن کردن استفاده کرده نه supersampling
البته با یه روش ظاهرا میشه DX9 رو با AA در ویستا بکار گرفت ببینید کار میکنه:
برای دارندگان کارتهای nvidia:
این وضعیت فقط شامل دارندگان کارتهای GeForce 8 میشه چون geforce 7,6 نمیتونه HDR,AA همزمان بکاربگیره
باید فایل اصلی اجرا کننده بازی به اسم Bioshock.exe رو به R6Vegas_Game.exe تغییر و به shortcut بازی هم یه
" dx9-" اضافه کنید به صورت زیر مثلا :
"d:\Program Files\2K Games\BioShock Demo\Builds\Release\R6Vegas_Game.exe" -dx9
اینو باید اول روی shortcut بازی کلیک راست کنید زبانه shortcut رو انتخاب و جلوی نوشته target آدرس رو به اینی که گذاشتم البته در درایوی که بازی رو نصب کردید تغییر بدید
برای دارندگان کارتهای ati:
در حالت عادی چه تو xp و چه ویستا چه در حالت DX9 و چه در DX10 نمیتونید با کارتهای ATI X1X00 و HD2X00 هزمان HDR,AA بکاربگیرید که این مربوط به یک مشکل از خود ATI میشه که احتمال خیلی خلی زیاد تو لینکی که در پست قبلیم از BioShock Hotfix برای محصولات ATI گذاشتم مشکل آدرس دهی شده...
بهرحال مشابه روش بالا برای ATI میشه تغییر فایل اصلی Bioshock.exe به Oblivion.exe , پس در بخش shortcut هم تغییر به این صورت میشه:
d:\Program Files\2K Games\BioShock Demo\Builds\Release\Oblivion.exe" -dx9
یه نکته اینکه حتما باید Catalyst AI در بخش درایور ATI فعال باشه
یک نکته خیلی مهم اینه که ظاهرا این روش برای نسخه STEAM بازی(که از سرور STEAM دانلود شده) جواب نمیده و تنها شامل نسخه خرده فروشی(retail) بازی میشه حالا اینکه نسخه هایی که ما بازی میکنیم STEAM هستن که کرک شدن یا خرده فروشی مشخص نیست
بهرحال مثل من میتونید صبر کنید تا 2K یک patch درست درمون برا بازی بده بیرون که اینگونه مشکلات بازی رو با اضافه کردن مواردی مسه in-game AA برطرف کنن و بازی رو با حداقل مشکلات مشابه انجام بدید