- تاریخ عضویت
- 21 آپریل 2012
- نوشتهها
- 1,169
- لایکها
- 3,286
استفاده از این مقاله بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد.
جیت کان دو:
پیدایش
در کتابخانه بروس لی بیش از 2500 جلد کتاب جمع آوری شده بود. کتابها به دقت نشانه گذاری و حاشیه نویسی شده اند.
اینها تحقیقاتی هستند که عمدتا از 1964 شروع شدند و تا پایان عمر لی ادامه داشتند. به دنبال وقایعی که در 1964 رخ داد، لی تحقیقات و مطالعاتی که سالها در زمینه ی هنر رزمی چینی و به طور خاص، وینگ چون انجام داده بود، کنار گذاشت و رویکردی تازه در پیش گرفت.
از میان این کتابها، عنواینی زیادی به Fencing ( شمشیر بازی غربی ) اختصاص داره. از جمله مسائلی که لی رو به سوی شمشیربازی سوق می داد، این واقعیت بود که بسیاری از اصول اولیه ی بوکس غربی مانند foot work، stance و برخی از نکات استراتژیک در این رشته، از شمشیربازی استخراج شده بود.
آثار شمشیربازانی مانند Julio Mrtinez Castello ، Roger Crosnier، Hugo همه از منابع بروس لی در تهیه ی کتاب تائوی جیت کان دو بودند اما، بیش از همه، عقاید Aldo Nadi بود که مبنای شکل گیری stance جیت کان دو و مهمترین تکنیک آن، یعنی straight lead قرار گرفت.
Aldo Nadi، شمشیر باز ایتالیایی، در سال 1899 در لیورنو به دنیا آمد. در بیست و یک سالگی، سه مدال جهانی و یک مدال المپیک بدست آورده بود. غالبا از او به عنوان بهترین شمشیرباز در تاریخ این رشته یاد می کنند.
فصل مشترک ِ جیت کان دو و شمشیر بازی را باید درstop - thrust ( یا( stop- hit پیدا کنیم. مفهومی که در واقع، معادلی برای عبارت "جیت کان دو" هم هست. هر چند اصل stop - thrust ، منحصر به Aldo Nadi نیست، اما او در آثارش بیشترین تاکید رو بر این موضوع داشت. Nadi در کتاب On Fencing می نویسد:
" در اینجا نگاه اجمالی می اندازیم به یک اصل اولیه در شمشیر بازی. بهترین زمان برای حمله به حریف، درست زمانی ست که حریف به سمت شما یورش می آورد. "
لی در حاشیه ی این کتاب و در تحلیل اصل stop - thrust دلایل روان شناسانه ای هم ارائه می کنه:
"زمان ِ عالی برای شروع یک حمله، زمانی ست که حریف خودش آماده ی حمله شده است. چرا که در آن لحظه، نیت حریف و حرکات دست هایش، کاملا بر حمله متمرکز است تا بر دفاع. "
counter attack هم در شمشیربازی و هم در بوکس یافت میشه، اما در شمشیربازی به سرعت و دقت بیشتری نیازمندیم؛ آنهم به این دلیل ساده که شما یک "سلاح" در دست دارید که در مقایسه با دست انسان، خطرناکتر هست و reach (دسترسی) بیشتری را هم برای فرد ایجاد می کنه.
لی اینطور نتیجه گرفت که بهترین دفاع، دفاعی هست که شامل یک "ضربه " باشه. او احساس خاصی در این باره داشت تا جایی که نام گذاری جیت کان دو بر همین اساس صورت گرفت. "The Way of Intercepting Fist" به معنای "روش ِ مشت ِ متوقف کننده ".
یادگیری و اجرای ضربات متوقف کننده ( stop - thrust ) البته آسان نیست و به آشنایی شخص با مفاهیمی مانند زمان بندی (timing)، فاصله (distance)، انواع ریتم (ریتم تمام ضرب یا نیم ضرب) و همین طور مهارت در ضربات سریع و موثر نیاز داره.
مساله ی دیگه ای که بروس لی رو به آلدو نادی متمایل می کرد، احتمالا روحیه ی تحقیق و انتقادگرایی در هر دوی اونها بوده است. هر دو با تعصبات رایج مبارزه می کردند. زمانی که در شمشیر بازی، flat-footed stance آموزش داده میشد و افراد کف ِ هر دو پا را روی زمین می گذاشتند، نادی اصرار بر بالاتر بودن پاشنه پای چپ (عقب) داشت. این حرکت نوآورانه، بعد ها به نکته ای بنیادی در هنر بروس لی تبدیل شد. بالاتر بودن پاشنه پای چپ، اساس ِ stance جیت کان دو هست و در شروع حمله، گام ها، ایجاد بالانس، و تولید قدرت نقش دارد.
پانوشت:
1. kune (مشت) می تونه با da (ضربه) جایگزین بشه. در واقع عبارت Jeet Da ترجمه لفظ به لفظ برای stop - hit هست.
2. در هنر شمشیربازی، stop - thrust در سه زمان خاص انجام میشود:
attack on preparation
attack on attack
attack on recovery
این تکنیک در جیت کان دو به خوبی بکار گرفته شد.
جیت کان دو:
پیدایش
در کتابخانه بروس لی بیش از 2500 جلد کتاب جمع آوری شده بود. کتابها به دقت نشانه گذاری و حاشیه نویسی شده اند.
اینها تحقیقاتی هستند که عمدتا از 1964 شروع شدند و تا پایان عمر لی ادامه داشتند. به دنبال وقایعی که در 1964 رخ داد، لی تحقیقات و مطالعاتی که سالها در زمینه ی هنر رزمی چینی و به طور خاص، وینگ چون انجام داده بود، کنار گذاشت و رویکردی تازه در پیش گرفت.
از میان این کتابها، عنواینی زیادی به Fencing ( شمشیر بازی غربی ) اختصاص داره. از جمله مسائلی که لی رو به سوی شمشیربازی سوق می داد، این واقعیت بود که بسیاری از اصول اولیه ی بوکس غربی مانند foot work، stance و برخی از نکات استراتژیک در این رشته، از شمشیربازی استخراج شده بود.
آثار شمشیربازانی مانند Julio Mrtinez Castello ، Roger Crosnier، Hugo همه از منابع بروس لی در تهیه ی کتاب تائوی جیت کان دو بودند اما، بیش از همه، عقاید Aldo Nadi بود که مبنای شکل گیری stance جیت کان دو و مهمترین تکنیک آن، یعنی straight lead قرار گرفت.
Aldo Nadi، شمشیر باز ایتالیایی، در سال 1899 در لیورنو به دنیا آمد. در بیست و یک سالگی، سه مدال جهانی و یک مدال المپیک بدست آورده بود. غالبا از او به عنوان بهترین شمشیرباز در تاریخ این رشته یاد می کنند.
فصل مشترک ِ جیت کان دو و شمشیر بازی را باید درstop - thrust ( یا( stop- hit پیدا کنیم. مفهومی که در واقع، معادلی برای عبارت "جیت کان دو" هم هست. هر چند اصل stop - thrust ، منحصر به Aldo Nadi نیست، اما او در آثارش بیشترین تاکید رو بر این موضوع داشت. Nadi در کتاب On Fencing می نویسد:
" در اینجا نگاه اجمالی می اندازیم به یک اصل اولیه در شمشیر بازی. بهترین زمان برای حمله به حریف، درست زمانی ست که حریف به سمت شما یورش می آورد. "
لی در حاشیه ی این کتاب و در تحلیل اصل stop - thrust دلایل روان شناسانه ای هم ارائه می کنه:
"زمان ِ عالی برای شروع یک حمله، زمانی ست که حریف خودش آماده ی حمله شده است. چرا که در آن لحظه، نیت حریف و حرکات دست هایش، کاملا بر حمله متمرکز است تا بر دفاع. "
counter attack هم در شمشیربازی و هم در بوکس یافت میشه، اما در شمشیربازی به سرعت و دقت بیشتری نیازمندیم؛ آنهم به این دلیل ساده که شما یک "سلاح" در دست دارید که در مقایسه با دست انسان، خطرناکتر هست و reach (دسترسی) بیشتری را هم برای فرد ایجاد می کنه.
لی اینطور نتیجه گرفت که بهترین دفاع، دفاعی هست که شامل یک "ضربه " باشه. او احساس خاصی در این باره داشت تا جایی که نام گذاری جیت کان دو بر همین اساس صورت گرفت. "The Way of Intercepting Fist" به معنای "روش ِ مشت ِ متوقف کننده ".
یادگیری و اجرای ضربات متوقف کننده ( stop - thrust ) البته آسان نیست و به آشنایی شخص با مفاهیمی مانند زمان بندی (timing)، فاصله (distance)، انواع ریتم (ریتم تمام ضرب یا نیم ضرب) و همین طور مهارت در ضربات سریع و موثر نیاز داره.
مساله ی دیگه ای که بروس لی رو به آلدو نادی متمایل می کرد، احتمالا روحیه ی تحقیق و انتقادگرایی در هر دوی اونها بوده است. هر دو با تعصبات رایج مبارزه می کردند. زمانی که در شمشیر بازی، flat-footed stance آموزش داده میشد و افراد کف ِ هر دو پا را روی زمین می گذاشتند، نادی اصرار بر بالاتر بودن پاشنه پای چپ (عقب) داشت. این حرکت نوآورانه، بعد ها به نکته ای بنیادی در هنر بروس لی تبدیل شد. بالاتر بودن پاشنه پای چپ، اساس ِ stance جیت کان دو هست و در شروع حمله، گام ها، ایجاد بالانس، و تولید قدرت نقش دارد.
پانوشت:
1. kune (مشت) می تونه با da (ضربه) جایگزین بشه. در واقع عبارت Jeet Da ترجمه لفظ به لفظ برای stop - hit هست.
2. در هنر شمشیربازی، stop - thrust در سه زمان خاص انجام میشود:
attack on preparation
attack on attack
attack on recovery
این تکنیک در جیت کان دو به خوبی بکار گرفته شد.
Last edited: