برگزیده های پرشین تولز

بچه خرخون های پی تی - همه چیز در مورد فنون مطالعه و موفقیت تحصیلی

mahi58

مدیر انجمن عکس و عکاسی
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
3 دسامبر 2006
نوشته‌ها
7,722
لایک‌ها
11,275
محل سکونت
Tehran
سلام دوستان.
rose.gif


این تاپیک رو می زنم تا با هم در مورد مطالعه و درس خوندن صحبت کنیم.
reading.gif


می تونیم در هر مورد مرتبط با درس و مطالعه و تحصیل توش مطلب بذاریم:
امتحانات مهم و جامع (کنکور - فوق - ...) و راه موفقیت درشون - روش های بهتر مطالعه - آفت های مانع درس خوندن و راه مقابله باهاشون - ...



اهداف تاپیک:
- ایده گرفتن از روش های درس خوندن بچه های دیگه
- جمع شدن بچه هایی که دارند برای امتحانات مهم درس می خونند دور هم، تبادل نظر جمعی و بحث در مورد برنامه شون و میزان عمل به اون
- ایجاد انگیزه و رقابت جمعی بین بچه ها

خوب...
توی پست 2 یه سری توصیه های کلی رو که برای خودم کمکی بوده قرار میدم. کمک کنید تا با نظرات تون تکمیلش کنیم.

- پست دوم تاپیک، پست مفصلیه که ساعت ها وقت براش گذاشته شده، ولی اگر وقت یا حوصله خوندنش رو ندارید، خلاصه مطالبش توی پست 3 هست. نگاهش کنید، و هر مطلبی که براتون جالب بود از پست 2 کاملش رو بخونید. :)

در ضمن یک خواهش: اگر خواستید از مطالب اینجا، چیزی رو جای دیگه ای بذارید، لطفا با ذکر منبع و لینک این تاپیک در پی تی باشه. ممنون. :)
 
Last edited:

mahi58

مدیر انجمن عکس و عکاسی
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
3 دسامبر 2006
نوشته‌ها
7,722
لایک‌ها
11,275
محل سکونت
Tehran
قبل از شروع این مطالب دو چیز رو بگم:

1. مطالب این پست مفصله، ولی توصیه میشه دقیقا بخونید. ارزشش رو داره، ضمن این که اگر این جوری یاد نگیرید، با آزمون و خطا باید یاد بگیرید که براتون گرون تموم میشه.

2. این رو هم بگم که من هیچ وقت کلاس تندخوانی نرفتم و نمی تونم (و نمی خوام) اطلاعات کتابی و علمی در مورد روش های مطالعه بدم. ولی رتبه دو رقمی کنکور بودم، و تو دانشگاه هم با خیلی رتبه های برتر دوست بودم و روش مطالعه شون رو دیدم و حداقل 200-150 تا امتحان با هم دادیم.
بنابراین این هایی که می نویسم تجربه خودمه که به قیمت بارها تغییر روش ، و خطا کردن به دست اومده. به نظر من هم ارزشش از مطالب تکراری در مورد روش های مطالعه خیلی بیشتره. باز هم اگر موردیش به نظرتون علمی نیست و باید اصلاح بشه لطفا بگید، من به اسم خودتون به پست دوم اضافه می کنم. :happy:



-----------------------------------
بریم سر اصل مطلب:



1. مهم ترین توصیه: ابتدا خواندن واجبات و بعد مستحبات!
متاسفانه انقدر که من دیدم همه توی این قضیه اشتباه می کنند، تو هیچ چیز دیگه ندیدم! :blink:

به وفور دیدم که دانشجویان درگیر درس خوندن احساسی میشن، یعنی مثلا در 3 ماه ابتدایی ترم 6 تا کتاب گنده 2000 صفحه ای انگلیسی زیر بغل شونه!
یواش یواش آخر ترم که نزدیک میشه، می بینند که ای بابا فقط یک درصد مباحث رو تونستن بخونن، و رو میارند به کتاب های 500 صفحه ای فارسی و شب امتحان هم که نزدیک میشه فقط ده درصد مباحث خونده شده که اکثرا هم فراموش شده! بنابراین از ترس حمله می کنند به خلاصه ترین جزوه ها که حتی شاید نمره خوبی هم نیارند! :(

بنابراین به خاطر داشته باشیم: اگر دنبال موفقیت توی درس هستیم همیشه باید اول اون چیزی که ضروری و واجبه (چیزی که ترم بالایی ها توصیه می کنند - چیزی که حجم منطقی و قابل خوندن داره و سواد یا نمره میاره) رو باید خوند و فقط و فقط اگر چند دور واجبات رو خوندیم و مرور کردیم و وقت اضافه داشتیم میریم سراغ اون چیزی که بچه ها میگن: "بخونی بدک نیست" (یعنی مستحبات)!



2. اهمیت فوق العاده مرور مطالب
حافظه آدمیزاد یه طوریه که برای به خاطر سپردن مطالب نیاز به تکرار اونها داره. بنابراین اگر زمان خاصی رو برای مطالعه یه درس در نظر گرفتید حتما حتما طوری برنامه ریزی کنید که دو الی سه دور کل مطالب رو بخونید، چون اگر به یک دور اکتفا کنید وقتی به تهش می رسید سرش رو کاملا فراموش کردید.
f_Khodam_c8d6ac2.gif

توضیح بیشتر رو همین پایین بخونید (برنامه ریزی).



3. برنامه زمانی درستی برای مطالعه داشته باشید
هر چند به ندرت من دیدم بدون برنامه هم کسی موفق بشه، ولی اکثرا کسایی توی یه امتحان موفق میشن که با برنامه جلو میرن.

اگر برای خوندن یه مبحث مدت زمان خاصی رو وقت دارید سعی کنید طوری زمان تون رو تنظیم کنید که 3-2 دور مطالب رو بخونید. به عنوان نمونه:

مثال:
فرض کنید 500 صفحه جزوه رو باید برای امتحانی بخونید و یک هفته هم وقت دارید. چه جوری میشه این وقت رو استفاده کرد:

الف- روش بسیار غلط و بسیار شایع: روز اول 10 صفحه می خونید، روز دوم 20 تا، روز سوم 25 تا و ...، شب امتحان که می رسه می بینید که شما موندید و 300 صفحه جزوه نخونده و با سرعت نور سعی می کنید بخونیدش. نتیجه اش هم اینه که اگه خیلی شانس بیارید یه دهی می گیرید! که البته به احتمال زیاد هم این طور نیست و...

ب- روش غلط دیگه: 500 صفحه رو تقسیم بر 7 روز می کنید، می افته حدودا روزی 70 صفحه، شروع می کنید روزی 70 صفحه خوندن، ولی روز امتحان می بینید بیشتر مطالبی که اول خونده بودید رو یادتون نمیاد! :(
نتیجه باز هم خوب نیست و ممکنه حتی به زور بتونید پاس کنید.

ج- روش صحیح: طوری تنظیم می کنید که 3-2 دور مطالب خونده بشه. مثلا در ابتدا روزی 120 صفحه مطالعه می کنید، که حدودا در چهار روز دور اول تموم میشه. دور دوم روزی 250 صفحه و 2 روزه، دور سوم شب امتحان از مطالب سخت تر + نمونه سوال زدن.
نتیجه تضمینی عالیه، اگر بد بود بنده همین جا هستم، می تونید تشریف بیارید مجازات کنید!
hang2.gif


حالا ممکنه این سوال پیش بیاد که چطور میشه تو یه روز مثلا 120 صفحه درس خوند؟ این طوری:

تنظیم بندی زمان درس خوندن:
مکررا دیدم که افراد موفق حتی زمان یک روزشون رو هم تقسیم بندی می کنند. یعنی مثلا میگن من اگر امروز 10 ساعت مفید دارم و می خوام 120 صفحه بخونم می افته ساعتی 12 صفحه، یعنی هر 5 دقیقه یک صفحه.
حتی می تونید روی صفحه های جزوه تون تایم بنویسید (روش بسیار مورد علاقه خودم). مثلا روی صفحه 1 بنویسید 8:05 و روی صفحه دو 8:10 و الی آخر، و بعد خودتون رو مقید کنید که باید تا ساعت 8:05 صفحه یک تموم بشه و تا 8:10 صفحه دو و ...
این روش باعث میشه که حواس تون بسیار به درس جمع بشه و از حواس پرتی و عدم تمرکز نجات تون میده. به شدت هم توصیه میشه. :دی



4. همین امروز استارت بزنید و منتظر یه زمان دیگه نباشید
خیلی بچه ها هستند که دائم به خودشون میگن: من از اول برج بعد شروع می کنم. وقتی روز موعود رسید می بینند حسش نیست :)blink:) و میگن من از دهم شروع می کنم و بعد هم دهم میشه بیستم و ...! چشم هم که به هم می زنند می بینند وقت امتحان رسید!
برای استارت زدن منتظر معجزه نباشید! فردا هم یه روزیه درست مثل امروز! اگر امروز استارت زدن سخته فردا هم سخته. پس همین امروز شروع کنید. یه مطلب مهم دیگه:
برای استارت زدن منتظر کشف بهترین روش مطالعه نمونید
یه مشکل شایع دیگه اینه که عده زیادی از بچه ها ابتدا دو ماه در مورد روش درس خوندن تحقیق می کنند و می ترسند که اگر به روش بدی شروع کنند نتیجه نگیرند.
این اشتباهه، چون باعث اتلاف وقت شما میشه. اگر شما برای یه امتحان مثل کنکور مثلا 8 ماه بخواید زمان بذارید،همیشه در عمل این طوریه که 2 ماه اول رو به یه روش میرید، بعد یه روش دیگه کشف می کنید و دو ماه اون طوری میرید و بعد باز هم یه روش دیگه رو امتحان می کنید. پس استارت خودتون رو با یه روش معمولی بزنید و بعد بذارید به مرور تجربه به سمت روش های بهتر هدایت تون کنه. :happy:



5. راه حل مشکل اعتیاد به کامپیوتر، اینترنت، نوار، سی دی، شو، فیلم، عکس، پاسور، و ...
خوب! شما به کامپیوتر معتادید؟ اگه دو روز اینترنت نیایید مریض میشید؟ به پی تی اعتیاد دارید؟

خیلی خوش وقتم!
budhug.gif

بنده ده برابر شما به همه اینا معتادم! اون عنوان ضایع کاربر فعال بازی های کامپیوتری هم که زیر ID من می بینید به خاطر اینه که از بچگی تا حالا گیم باز بودم و خیلی از مواقع هم واقعا در حد اعتیاد!
gamer4.gif


ولی با این وجود توی اکثر امتحان های مهم زندگیم هم تا حالا موفق بودم و نذاشتم این چیزا خرابم کنه!
چطوری؟ با برنامه ریزی و حساب کتاب و پناهنده شدن به کتابخونه!

شما در یک شبانه روز 24 ساعت وقت دارید. خیلی بخواید زیاد بخوابید 8 ساعتش با خواب میره و می مونه 16 ساعت دیگه! فرض کنید برای یه امتحان مهم دارید به شدت می خونید، می تونید 13-12 ساعت از روز رو به درس بگذرونید که 10 ساعتش مفید باشه و 3 ساعتش هم مثلا استراحت کوتاه وسط ساعات درس.

می مونه 3 ساعت دیگه! 3ساعت واقعا برای هر تفریحی که دل تون بخواد کافیه! اینترنت، رفیق بازی، فیلم و موسیقی و گیم و هر چیز دیگه!

حتی برای یه امتحان جامع مهم که نیاز به درس خوندن طولانی داره، اگر برنامه ریزی درستی داشته باشید می تونید هفته ای یک روز مثلا جمعه ها رو به خودتون استراحت کامل بدید (البته سلیقه ای است و من خودم این کار رو می کنم، ولی خیلی ها این کار رو نمی کنند).

البته سعی کنید طوری مدیریت کنید که این تفریح جلوی درس خوندن تون رو نگیره! مثلا اگر علاقمند به باشگاه رزمی هستید، اگر ساعت 8 صبح بخواید برید بقیه روز از خستگی نمی تونید درس بخونید، بنابراین بهتره چنین تفریحی رو برای شب بذارید.

تبصره: اگر شما هم مثل بنده هستید که حریف خودتون نمی شید، و در صورت نشستن پای کامپیوتر (یا هر تفریح دیگه ای) می خواید 14 ساعت بعد بلند شید، باز هم نگران نباشید، راه حل داره! پناه ببرید به کتابخونه ها! روزی 13-12 ساعت توی کتابخونه باشید که 10 ساعت مفید از توش در بیاد. بعد هم که برگشتید خونه تا موقع خواب هر چقدر دل تون خواست به تفریح مورد علاقه بپردازید. پس بنابراین مورد بعدی یعنی عدم ترک زندگی قبلی رو می نویسم:



6. نیازی به ترک کردن همه عادات زندگی قبلی نیست!

چند بار تا به حال دیدید که توی همین پی تی خودمون بچه ها می نویسند که من امتحان دارم و تا 6 ماه دیگه آنلاین نمیشم؟! به نظرتون آیا این کار درستیه که آدم موقعی که می خواد برای یه امتحان مهم درس بخونه همه چیز زندگی قبلی رو کنار بگذاره؟
به نظر من: نه!

آدم ها به این راحتی نمی تونند همه عادات و روتین های زندگی قبلی خودشون رو کنار بذارن!

اگر شما در این مورد بخواید احساسی عمل کنید و بگید حالا که درس دارم همه چیز رو می ذارم کنار، به احتمال زیاد یک ماه دیگه می برید و اصلا کلا درس رو ول می کنید (مکرر دیدم همچین موردی رو)! :(
ضمن این که این کار باعث میشه استارت زدن شما سخت تر بشه! چون همه اش با خودتون فکر می کنید که اگه بخوام شروع کنم باید همه چی رو ول کنم و ناخودآگاه از شروع کردن می ترسید!

پس بنابراین می بینید که کسایی که میگن من امتحان دارم و شش ماه نمیام پی تی خطا می کنند، ولی اونایی که میگن من امتحان دارم و تا شش ماه فقط شب ها میام بهتر عمل می کنند. قبول دارید؟ :happy:



7. در درس خوندن نه افراط کنید و نه تفریط
مثل خیلی چیزهای دیگه زندگی، درس خوندن هم نیاز به اعتدال داره:

تفریط: خیلی ها کمتر از اون چیزی که باید بخونند درس می خونند. مثلا توی فصل امتحان روزی 3 ساعت با زور میرن کتابخونه و می خونند!

یا بدتر از اون، بعضی ها هستند که خودشون رو قانع می کنند که من باید بخونم، عادت می کنند به رفتن به کتابخونه، روزی 14 ساعت هم اونجا می مونند، ولی از این 14 ساعت 5 ساعتش به خواب، 4 ساعت به بحث با دوستان در مورد روش های مطالعه :)blink:)، یکی دو ساعت به سیگار کشیدن و علافی، و یه یکی دو ساعت هم اگه وقتی اون ته مه ها موند، به درس خوندن زورکی می گذره!

دقت کنید که نباید خودتون رو گول بزنید! سعی کنید در فصل امتحانات، یا وقتی که می خواید برای یه امتحان مهم بخونید، روزی حداقل 10 ساعت مفید برای خوندن بذارید.

افراط: متاسفانه این هم مشکل شایعیه! :(
خیلی ها هستند که برای درس روزی 18 ساعت برنامه ریزی می کنند! یعنی فقط روزی 6 ساعت خواب و بقیه درس! بدون هیچ تفریحی! تمام عادات زندگی قبلی رو کنار می ذارن! از صبح تا شب می چسبند به کتابخونه و ...

البته اگر راستش رو بگم مواردی رو هم دیدم که کسی از همچین روشی جواب بگیره، ولی متاسفانه در اکثر موارد این کار باعث بریدن افراد میشه و اصلا طرف بعد یه مدت حالش به هم می خوره و چند ماه درس رو می ذاره کنار!

موقعی که می خواستم کنکور بدم هر هفته مجله پیک سنجش رو می خوندم، و یه قسمتی برای مصاحبه با رتبه های یک تا ده کنکور توش بود.
از هر کدوم از رتبه های برتر که می پرسیدند شما روزی چند ساعت می خوندید همین حدود روزی 12-10 ساعت رو می گفتند و حتی یادمه از چند تا شون پرسیده بودند که نظرتون در مورد کسایی که روزی 18 ساعت می خونند چیه، همه گفته بودند که آخه مگه میشه؟ و این جوری آدم نمی کشونه (واقعا توی دنیای واقعی هم هیچ کدوم شون روزی 18 ساعت نمی خونند).

پس بنابراین سعی کنیم منطقی باشیم و قهرمان بازی رو کنار بذاریم! :D



8. به کم قانع نباشید، و همیشه تصور کنید بهترین نتیجه رو می گیرید
یه جمله معروف هست که میگه: دنیا همیشه همون قدری به شما میده که شما ازش می خواید!

اگر شما مثلا توی کنکور با خودتون فکر می کنید که: "من که نمی تونم هیچ درسی رو بالای 50 بزنم! بذار همون یه فوق دیپلم قبول شم کافیه"، نتیجه شما هیچ وقت رتبه عالی نخواهد بود، حتی اگه روزی 20 ساعت بخونید...

وقتی شما رتبه عالی میارید که با خودتون تصور کنید که هیچ کس به خوبی شما نیست، و هیچ دلیلی نداره که بخواید بیشتر از یکی دو سوال رو در هر درسی غلط بزنید! بارها دیدم که این تصور + درس خوندن کافی معجزه می کنه! حتی برای بچه هایی که از لحاظ هوشی معمولی هستند.

بنابراین به کم قانع نباشید، تا زیادتر به دست بیارید.

سعی کنید خودتون رو همیشه به عنوان یه عنوان یه فرد موفق مجسم کنید.مثلا اگر دلتون می خواد توی امتحان فوق، صنعتی شریف قبول شید باید همیشه خودتون رو به عنوان یه دانشجوی فوق شریف مجسم کنید و این تصور رو در ذهن تون ایجاد کنید و به کمتر هم قانع نباشید. این طوریه که نتایج فوق العاده به بار میاد...

یادمه یک بار توی یکی از برنامه های تلویزیون می گفت که این روش، همیشه روش بزرگترین نوابغ دنیا برای رسیدن به موفقیت بوده، ولی به طرز عجیبی همه شون از بیان (و لو دادن) این روش دریغ می کردند! پس از این تکنیک غافل نشید. :happy:


9. از افراد انرژی منفی ضربه نخورید
متاسفانه در جمع افراد محصل همیشه پر بوده از این جور آدم ها!

آدم هایی که خودشون از صبح تا شب توی کتابخونه ها وقت می گذرونند، ولی دائم در مورد مضرات درس خوندن توی گوش دیگران می خونند! http://************/files/tu4d3ydzm97m02dcj2mh.gif
آدم هایی که خودشون به شدت دنبال موفقیت تحصیلی هستند، ولی دائم به دیگران میگن که این همه درس آخرش چه فایده ای داره؟ درآمد آدم از یه تاجر کمتره!
افرادی که خودشون روزی N ساعت درس می خونند، ولی دائم بچه های دیگه رو مسخره می کنند که تو خرخونی! تو بچه مثبتی!
کسایی که بین بچه های دیگه شایعات عجیب و غریب برای تضعیف روحیه می اندازن، ولی در همون حال خودشون با قدرت و سرعت جلو میرن.
و...

اگر تا به حال فکر می کردید که این کارها از سر نادانیه، باید بگم که اتفاقا در خیلی از موارد اینها از من و شما بسیار زیرک تر هستند!

به دنیای رقابت خوش اومدید! وقتی قراره مثلا از بین هر 100 نفر یه نفر پیشرفت تحصیلی پیدا کنه، طرف علاوه بر این که دنبال ارتقای وضعیت خودش میره، سعی می کنه وضعیت دیگران رو هم خراب کنه تا بتونه توی رقابت بهترین باشه!
حتی توی یه امتحان سراسری مثل فوق یا کنکور، طرف با این که هزاران رقیب داره، باز این بلا رو سر اطرافیانش میاره، چون حس رقابت و حسادت اجازه نمیده که ببینه شما دارید به خوبی جلو میرید و ممکنه از خودش بهتر نتیجه بگیرید.

پس:
با قدرت تمام و بی توجه به همه این حاشیه ها جلو برید و بعد از موفقیت با لذت تمام به ریش این جور آدم ها بخندید! کیفش رو فقط وقتی تجربه کردید می فهمید، چون وصف ناشدنیه!
4fvfcja.gif




10. از شایعات ضربه نخورید
همونطور که گفتم یه عده ای از آدم های مریض که دنبال تضعیف رقبا و بچه های دیگه هستند، خصوصا توی امتحانات جامع و مهم بسیار به شایعه انداختن بین بچه ها متوسل میشن!

دو ماه مونده به امتحان شایعه می اندازن که قراره امسال اصلا دانشجوی آزاد نگیرند، و فقط سهمیه ای قبول کنند! از بین هزار نفر که این شایعه رو می شنوند 100 نفر باور می کنند، ناامید می شند، و توی کوران شب امتحان درس خوندن رو می ذارن کنار! 100 تا رقیب کم میشه به همین راحتی!

بین بچه ها شایعه می اندازن که فلان استاد طراح سواله! خیلی ها وقتی می شنوند فکر می کنند که چون پیش اون استاد نرفتند یا جزوه های دیگه ای رو خوندن، کلی ضرر می کنند و روحیه شون خراب میشه! یا می شینند به خوندن منابع اون استاد و برنامه شون به هم می ریزه!

بچه ها ممکنه اگر این چیزها رو تا حالا نشنیدید به نظرتون عجیب بیاد، ولی من به عینه این رو می دونم که عده زیادی به این روش ها تمایل دارند و به عمد این کارها رو می کنند، پس سعی کنید تحت تاثیر این چیزها قرار نگیرید و کار خودتون رو بکنید. :)



11. اصلاح مشکلات طبی و بیماری ها قبل از شروع
اگر بیماری خاصی دارید که ممکنه توی درس خوندن تون اثر منفی بذاره، سعی کنید قبل از شروع درس خوندن برای یه امتحان مهم برطرفش کنید.

مهم ترین مثال در این مورد اشکالات بینایی و اصلاح دید است. چون اگر شما نمره عینک تون صحیح نباشه چشم تون موقع مطالعه مجبوره تطابق زیادی بکنه، که خیلی زود باعث خستگی مغزی و حتی سردرد میشه.

البته خیلی بیماری ها هستند که در صورت عدم اصلاح ممکنه قابلیت تمرکز کردن روی درسی که آدم مطالعه می کنه رو از آدم می گیرند، پس سعی کنید همزمان با شروع درس خوندن دنبال اصلاح این مشکلات باشید.

البته اینم بگم که خیلی بیماری ها درمان شون زمان بره، پس باید یاد بگیرید باهاشون بسازید و منتظر درمان کامل شون برای شروع نباشید. :)



12. از خریدن و تل انبار کردن کتاب و جزوه های غیرضروری خودداری کنید
خیلی ها هستند که این کار رو می کنند! برای یه درس خود کتاب اصلی رو به اضافه سه تا کتاب تست و چهار تا کتاب خلاصه می خرند و آخرش هم هیچ کدومش رو نمی رسند درست بخونند!

یه بدی دیگه این کار اینه که وقتی آدم حجم وحشتناک کتاب ها و جزوه هایی رو که خونده نشده می بینه، ناخودآگاه روحیه اش شدیدا ضعیف میشه و فکر می کنه که باید همه اینا رو می خوند، و چقدر از درس هاش عقب افتاده!

یادتون باشه که برای هر درسی معمولا چند بار مرور یه کتاب یا یه جزوه، به مراتب بهتر از خوندن نصفه نیمه سه تا کتاب و سه تا جزوه است! پس یه منبع رو بخونید، و اون هم بهترین منبع رو! مورد بعدی رو به همین مطلب اختصاص میدم:



13. دقت در انتخاب منابع درسی
برای انتخاب این که چی بخونید بهترین کار استفاده از تجربیات افرادیه که قبلا در جایگاه شما بودند (مثلا سال قبل فوق دادند).

اگر مثلا یه عده از بچه ها جزوه های X و یه عده جزوه های Y رو توصیه می کنند سعی کنید با توجه به شرایط خودتون یکی شون رو انتخاب کنید و با اون جلو برید. بعیده ضرر بزرگی از انتخاب تون در منبع درسی یی که قبلا خوب جواب داده بکنید. معمولا اشتباهات بزرگ جای دیگه ای هستند! :(

سعی کنید فقط یه منبع رو (یا حداکثر برای دروس مهم دو منبع رو) به طور کامل بخونید و چند بار مرور کنید.

خیلی دنبال روش های عجیب و غریب درس خوندن، مثل ضبط کردن صدای خودتون، یا سی دی و نوار و ... نرید. هر چند این ها در کنار درس خوندن مفید هستند، ولی تجربه نشون داده هیچ چیز جای کتاب و جزوه رو نمی گیره. :happy:

به هیچ وجه توی این چیز ها خسیس نباشید. از الآن تا آخر عمر یادتون باشه که اگر برای یه کتاب 50 هزار تومن پول بدید، ولی فقط یه صفحه اش هم به دردتون بخوره باز هم برد کردید.

مثال - فرض کنید برای یه درس دو کتاب زیر براتون موجوده:
الف: کتاب چاپ امسال یه موسسه معروف و مهم که به احتمال 95 درصد جواب میده به قیمت 50 هزار تومن
ب: کتاب سال قبل یه موسسه خوب که به احتمال 90 درصد جواب میده به قیمت 10 هزار تومن
در این شرایط شما باید فقط کتاب اولی رو بخرید و اصلا به تفاوت قیمتش فکر هم نکنید! اون 40 تومن رو اگه پول کتاب ندید باید خرج پیتزا یا رخت خواب جدید یا کارت گرافیک کنید! :blink:
چه خرجی از ارتقای تحصیلی برای آدم مهمتر و بهتره؟ پس خساست رو برای جاهای دیگه بذارید. :دی



14. شرایط، محیط، موقعیت و زمان مطالعه
خیلی ها اهمیت این قضیه رو بیش از حد جدی می گیرند، ولی واقعیت اینه که من به تعداد آدم های درس خون، تنوع توی این جور چیزها دیدم!

اکثرا توصیه میشه که روی میز و در حالت نشسته درس بخونید، البته من کسایی رو هم دیدم که طبق عادت در حالت دمر درس می خونند و واقعا موفق هم هستند (البته واقعا برای آقایون عوارض جانبی داره :blush:).

اکثرا میگن استفاده از نور طبیعی (آفتاب) موقع مطالعه بهتره، ولی خوب خیلی ها هم با مطالعه با نور لامپ یا چراغ مطالعه هیچ مشکلی ندارند.

اکثر ما عادت داریم در طی روز درس بخونیم، ولی من خودم بارها مطالعه در طول شب رو تجربه کردم، و بهترین نتایج ممکن رو گرفتم (محیط ساکته - آمادگی مغزی خیلی ها توی شب بیشتره - کسی مزاحم آدم نمیشه - زنگ و SMS ندارید - محیط بیرون جذابیتی براتون نداره که بخواید وقت تون رو تلف کنید).

سعی کنید حدودا بعد از هر یک ساعت و نیم مطالعه 15 - 10 دقیقه استراحت کنید. یه کم قدم بزنید، یا یه چیز سبک بخورید، یا یه تفریح کوتاه مدت داشته باشید.

سعی کنید از خوردن غذاهای سنگین و چرب، مثل برنج و خورش یا فست فود سنگین در وعده ناهار و شام خودداری کنید.
بعد از خوردن یه غذای چرب، تمام خون بدن برای کمک به هضم غذا به سمت دستگاه گوارش میره و چیزی برای مغز نمی مونه، و یه دفعه می بینید مغز اصلا جواب نمیده و چند ساعته که یا نیمه خواب هستید یا فقط دارید به کتاب نگاه می کنید! :wacko:

اگر بتونید عادت کنید به جای سه وعده غذای مفصل، روزی 5-4 وعده غذای سبک تر بخورید که دیگه عالی میشه. :happy:

اگر هم براتون این کار مشکله، حداقل به خوردن گوشت سفید (مرغ - ماهی - جوجه - ...)عادت کنید که یه مقدار سبک تره و زیاد اذیت نمی کنه.



15. دوست جنس مخالف
در این مورد هم واقعا نه میشه تایید کرد، نه میشه رد کرد.

از طرفی من کسی رو دیدم که چند تا دوست دختر داره، و تمام وقت و انرژیش رو صرف روابط دوستیش می کنه و واقعا داره ضربه می خوره از این قضایا و وقتی براش نمی مونه!

از طرف دیگه دختر و پسری رو دیدم که با همدیگه درس می خوندند، و هر روز توی یه کتابخونه به هوای همدیگه از صبح تا شب می موندند و درس می خوندند و به همدیگه انرژی مثبت می دادند.

ولی واقعا با توجه به این که این قضایا حداقل برای آقایون مستلزم صرف انرژی و وقت زیادیه که در بیشتر مواقع باعث ضرر و زیان میشه، توصیه ام اینه که اگر می خواید مثلا چندین ماه رو برای یه امتحان مهم به طور سنگین درس بخونید قید این قضایا رو برای یه مدت بزنید تا بتونید انرژی تون رو بیشتر روی مسائل درسی معطوف کنید.
128fs318181.gif




16. خیلی دنبال دوپینگ و دارو و این چیزها نباشید
بعضی از بچه ها برای افزایش شانس موفقیت خودشون در امتحانات دنبال داروهایی می گردند که قابلیت های مغزی شون رو افزایش بده! :blink:

من در این مورد اطلاعات نسبتا جامعی دارم و با اطمینان می تونم بهتون بگم که روی این جور چیزها خیلی حساب نکنید.

اکثر داروهایی که اینها استفاده می کنند داروهای قوی و پرعارضه روانپزشکی هستند که واقعا اگر یه جا رو درست کنند شش جا رو خراب می کنند! تازه خود روانپزشک ها هم تا موقعی که مجبور نباشند و بیماری جدی نباشه این دارو ها رو تجویز نمی کنند، اون وقت یه عده مثل نقل و نبات از این چیزا می خورند و پیش خودشون فکر می کنند خیلی زرنگ و باهوش شدند! http://************/files/uy37w17mluf0881bcp6c.gif

بنابراین شدیدا توصیه می کنم که دنبال فریب دادن خودتون با این چرت و پرت ها نباشید و فقط از عرق جبین و دود شمع خوردن تون انتظار نتیجه داشته باشید، نه چیز دیگه.

بین تمام مسائل دارویی چیزایی که توصیه میشه، یکی واکسن آنفولانزا است که هر سال پاییز میاد و حدود 10 تومن پولش است. اگر بزنید اون سال رو آنفولانزا نمی گیرید (آنفولانزا مریضی بدیه و یه هفته می خوابوندتون :( ).
اگر هم سردرد داشتید یه قرص سردرد استفاده کنید و درس خوندن تون رو ادامه بدید.
برای هر مشکلی هم دکتر رفتید بگید دارم درس می خونم و خواهش کنید داروی خواب آور نده.

بقیه چیزایی که می شنوید رو هم فراموش کنید.


17.نذارید دوره های افت روحیه تون رو ضعیف کنه
یه اتفاق خیلی شایعی که برای همه افراد، حتی بهترین ها می افته، اینه که گاهی وسط زمان درس خوندن شون یه دفعه دو سه روز متوالی درس رو قطع می کنند، یا کم درس می خونند، یا مثلا در طول یک هفته فقط نصف هفته قبل درس می خونند.

بعضی وقت ها بچه ها نسبت به این قضیه یه عکس العمل شدید و غیرمنطقی نشون میدن! فکر می کنند آسمون به زمین اومده، و کلی از برنامه شون عقب افتادند و روحیه شون رو از دست می دند، و بعضی وقت ها حتی میگن من دیگه کم آوردم و برای مدتی درس خوندن رو کنار می ذارند!

دقت کنید که این مساله بدون استثنا برای همه افراد اتفاق می افته، و باعث میشه یه کم از برنامه تون عقب بیافتید، ولی این انقدرها مهم نیست، بهتره سعی کنید زودتر به حالت عادی برگردید و کارتون رو ادامه بدید.

برنامه ریخته شده تون هم وحی منزل نیست که بخواید 100 درصد طبق اون جلو برید که! حالا فوقش توی چند ماه یه دو روز هم جلو عقب بشه (اصلا باید پیش بینی این عوامل تاخیر رو از قبل توی برنامه تون بکنید: اومدیم و چند روز مریض شدید! اومدیم و یه کار ضروری پیش اومد! و ...)



18. قبول نشدن در امتحان رو برای خودتون به یک آبروریزی تبدیل کنید
یادمه موقعی که کنکور داشتم یکی از بچه ها بود که با وجود IQ بالا خوب درس نمی خوند. یه بار یکی از معلم ها ازش پرسید چرا خوب نمی خونی؟ ایشون جواب عجیب و غریبی دادند، گفتند که:
اگر من درس نخونم و قبول نشم، همه میگن پسره قبول نشد، چون درس نمی خوند! ولی اگه بخونم و خدای نکرده قبول نشم همه میگن آی کیوش پایین بود و نکشوند! پس بذار نخونم که حداقل نگن خنگ بود!!

چقدر حرف مسخره ای است نه؟ چقدر نشان دهنده شخصیت ضعیف است اینطور نیست؟!

نه خیر اصلا این طور نیست!
4fvfcja.gif

همه ما کم و بیش به نظر دیگران راجع به خودمون اهمیت می دیم و بعضی ها بیشتر این خصلت رو دارند. مثل همین دوست بنده و خیلی از اطرافیان من و شما.

حالا چطور میشه از این صفت ضربه نخورد؟ چطور میشه حتی ازش بهره برداری کرد؟ خیلی ساده:

به جای این که فکر کنیم ما قبول نمی شیم پس درس نخونیم، برعکس عمل می کنیم، یعنی به شدت درس می خونیم و همه جا رو هم پر می کنیم که من دارم برای امتحانم می خونم.
نتیجه چیه؟ اگر یه روز خسته شدیم و خواستیم درس خوندن رو کنار بذاریم، فکر این که دیگران همه منتظر دیدن نتیجه کار ما هستند انقدر عذاب آوره که فوری دوباره می چسبیم به درس مون!
این برای اون دسته از آدم ها که روی نظر دیگران و آبروی تحصیلی خودشون حساس هستند یه تکنیک فوق العاده است و واقعا توصیه میشه. :happy:


آپدیت: دوست مون Bili_Joe در مورد این قضیه، نوشتند که ممکنه این طور فکر کردن باعث ایجاد اضطراب در فرد بشه و اثر منفی روی عملکردش بذاره. پست کامل ایشون اینجا هست.
به نظر من روشی که معرفی کرده بودم، راه مناسبی برای کانالیزه کردن (استفاده مثبت کردن) از اضطراب ناشی از توجه دیگرانه. انتقاد ایشون درسته ، ولی البته اضطراب هم اگر به طور متعادل وجود داشته باشه، مفیده، و بی خیالی بیش از حد هم مطمئنا ضرر می زنه. جواب من اینجا کامل تر نوشته شده.


19. از همین الآن تصمیم بگیرید که در بقیه زمان زندگی راحت "نه" بگید!
اگر آدمی باشید که "نه" گفتن به درخواست های دیگران براتون سخت باشه، نه فقط توی مسائل تحصیلی، بلکه توی همه چیز زندگی تون به شدت ضربه می خورید! :eek:

متاسفانه اطراف ما پر از آدم های نادان یا مغرض است!

اگر در کوران درس شما دوستی زنگ زده و اصرار می کنه که بیا بریم شمال، اگه پسرعمو تون زنگ زده و میگه بیا خونه ما کامپیوتر من رو درست کن، یا اگه دوست تون میگه بیا با هم بریم بیرون، جواب همه اینها یک "نه" گنده است، و اگر بخواید رو در بایستی به خرج بدین ممکنه طرف دست از سرتون بر نداره و حتی خودتون هم یواش یواش وسوسه بشید و به ضرر تون تموم بشه.

حتی اگر طرف کسیه که می دونه شما دارید درس می خونید و ازتون این خواهش رو می کنه، می تونید باهاش با دلخوری صحبت کنید، که مگه تو نمی دونی من درس دارم که به من زنگ زدی؟
165fs459976.gif




20. مشخص کردن مطالب مهم
اگر قصد دارید مطالبی رو برای یک امتحان چند دور بخونید، بد نیست که مطالب مهم رو مشخص و مارکه کنید تا در دفعات بعد دقت بیشتری روش بشه. برای این کار چندین روش هست:

-می تونید از ماژیک های Highlighter استفاده کنید. من خودم همیشه مطالبی که کمی مهم ترند با ماژیک زرد، مطالب مهم تر از اون رو با ماژیک سبز، و اون هایی که به شدت مهم و کلیدی هستند رو با ماژیک قرمز علامت گذاری می کنم و در دور دوم و سوم اونهایی که مارکه اند، خصوصا به رنگ سبز یا قرمز هستند رو قشنگ حفظ می کنم.

- می تونید برای سرعت بیشتر با خودکار زیر مطالب مهم رو خط کشی کنید، و مثلا مطالبی که خیلی مهم ترند رو دورشون دایره بکشید.

- دقت کنید که کلا خط کشی و مارکه کردن، هر چند به طور گسترده استفاده میشه، ولی در کتاب های روش مطالعه توصیه نشده، و به جاش میگن توی این کتاب ها نوشته شده که بهتره خلاصه برداری انجام بشه (یعنی خلاصه مطالب رو بنویسید و شب امتحان فقط خلاصه ها تون رو بخونید).
به نظر من خلاصه برداری اگر چه روش خوبیه، ولی بسیار وقت گیره و فقط برای مواقعی خوبه که حجم مطالب کم یا وقت شما بسیار زیاد باشه.
البته اگر دوست یا دوستانی دارید که بسیار دقیق هستند، می تونید با هم قرار بذارید که مثلا هر کدوم تون نیمی از مطالب رو با خط کاملا خوانا خلاصه نویسی کنید و بعد خلاصه هاتون رو در اختیار هم بذارید. این روش هم در مواردی که هر دو نفر (یا چند نفر) افراد دقیقی باشند جواب عالی یی میده!


21. اهمیت شب امتحان
یه اشتباه شایع دیگه بعضی ها اینه که مثلا وقتی 500 صفحه کتاب دارند که 300 صفحه اش رو قبلا یک بار مثلا در طول ترم خوندن، میگن که ما فقط باید 200 صفحه دیگه رو بخونیم و زیاد کار سختی برای شب امتحان نداریم. در صورتی که این فکر ممکنه به قیمت افتادن شما تموم بشه!

مطالبی که شما در نزدیکی امتحان مرور نکرده باشید، به احتمال زیاد توی امتحان به شما بی وفایی می کنند و از اون ته مه های حافظه بیرون نمیاند! بنابراین یادتون باشه که زحمت شب امتحان اگر نباشه، ابو علی سینا هم نمی تونه امتحانش رو درست و حسابی بده!
laugh2.gif


برای امتحانات جامع و بزرگ مثل کنکور، فوق، دستیاری و امثالهم در واقع 15 روز آخر برای شما حکم شب امتحان رو دارند. برای همین باید تلاش شما در این جهت باشه که بتونید انقدر در طول چند ماه درس خوندن به مطالب مسلط بشید که بتونید در دو هفته آخر یک دور تمام مطالب رو مرور کنید (این وقتی امکان داره که قبلا تمام مطالب رو 3-2 دور خونده باشید و 15 روز آخر در حکم دور سوم - چهارم شما باشه، نه دور اول و دوم).


22. حتما از نمونه سوال امتحانات قبلی استفاده کنید
واقعا برای گرفتن نمره خوب در هر امتحانی، نمونه سوال زدن شرطه.

حتی توی بهترین و استاندارد ترین امتحانات هم سوالات تکراری یا سوالاتی که فرمول مشابهی دارند به وفور دیده می شند، بنابراین برای امتحانی مثل کنکور یا فوق، حتما باید تست های سال های قبل (ترجیحا با پاسخ تشریحی) مطالعه بشن، و برای امتحاناتی مثل امتحان آخر ترم هم باید سوالات ترم های قبل رو گیر بیارید و بعد ترجیحا با دوستان چند نفری بشینید بزنید و روشون بحث کنید تا بهشون مسلط بشید.

تفاوت نتیجه بچه هایی که این کار رو انجام دادند با کسایی که این کار رو نکردند، بعضی وقت ها از زمین تا آسمونه! خصوصا با این امتحانات غیراستانداردی که بعضی وقت ها دیده میشه، و طراح سوال حوصله نداشته، نشسته 80 درصد سوالات رو تکراری ترم های قبل داده! :wacko:
اون وقت حتی ممکنه یکی که 10 دور خونده، ولی سوال نزده نمره اش کمتر از کسی بشه که فقط نمونه سوال زده!



توصیه نهایی:
در انتها این مطلب رو هم اضافه کنم که لزومی نداره شما تمام این توصیه هایی که نوشته شده رو به کار بگیرید! ممکنه بعضی از این ها به درد یکی بخوره و بعضی دیگه اش به درد یکی دیگه! بنابراین سعی کنید اون هایی رو به کار ببرید که حس می کنید با سلیقه و شرایط شما بیشتر جور در میاد.



------------------------------------
دستم چلاق شد از بس تایپ کردم!!
putertired.gif

زدن این تاپیک حدود 10 ساعت طول کشید. امیدوارم ارزشش رو داشته باشه و مطالب به دردتون بخوره. :دی

ممنون از توجه تون.
flowerysmile.gif

منتظر نکات تکمیلی شما هستیم.
قربون شما.
2lxe53l.gif

فعلا. :دی
 
Last edited:

mahi58

مدیر انجمن عکس و عکاسی
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
3 دسامبر 2006
نوشته‌ها
7,722
لایک‌ها
11,275
محل سکونت
Tehran


خلاصه مطالب پست دوم (به ترتیب همون شماره ها):








1. مهمترین توصیه - اول واجبات را بخونید و بعد مستحبات
فقط در صورتی سراغ منابع درسی حجیم و بزرگ و غیرضروری تر برید که قبلش مطالب ضروری تر رو مطالعه کرده باشید. اول از واجبات شروع کنید (طبق توصیه ترم بالایی ها تون)، و بعد اگه وقت اضافه اومد برید سراغ مستحبات.



2. اهمیت فوق العاده مرور مطالب
زمان تون رو طوری تنظیم کنید که برسید چند دور دروس رو بخونید، چون اگر فقط یک دور بخونید، هر چقدر هم عالی بخونید قسمت زیادی از مطالب رو فراموش می کنید.



3. برنامه زمانی درستی برای مطالعه داشته باشید
سعی کنید حجم مطالبی رو که می خواید بخونید، به طور منطقی بین روزهایی که زمان دارید تقسیم کنید. حتی می تونید زمان یک روزتون رو هم طوری تقسیم کنید که تعداد صفحاتی که در اون روز می خونید دقیقا مشخص باشه. اگر بتونید خودتون رو به مطالعه یا تمرین حجم خاصی از مطالب مکلف کنید می تونه تمرکزتون رو هم بالاتر ببره.



4. همین امروز استارت بزنید و منتظر یه زمان دیگه نباشید
برای شروع درس خوندن منتظر یه اتفاق خاص، یه تاریخ خاص، یا کشف بهترین روش مطالعه نباشید. هر چه سریع تر شروع کنید، و مطمئن باشید به مرور روش های بهتر هم خودبخود دست تون میاد.



5. راه حل مشکل اعتیاد به کامپیوتر، اینترنت، نوار، سی دی، شو، فیلم، عکس، پاسور، و ...
این مشکل یک نفرو دو نفر نیست، خیلی ها به این چیزها عادت دارند.
به جای این که سعی کنید یه دفعه از تمام عادات قبلی بکنید و همه اش رو کنار بذارید، سعی کنید به طور کنترل شده و محدود به تفریحات قبلی تون هم بپردازید. ولی طوری که به کار اصلی لطمه نخوره و سعی کنید روزی 10 ساعت مطالعه مفید رو داشته باشید.

تبصره: اگر می ترسید در صورتی که خونه بمونید بیش از حد درگیر این جور تفریحات بشید، پناه ببرید به کتابخونه ها. بهترین نتیجه ممکن رو می گیرید.



6. نیازی به ترک کردن همه عادات زندگی قبلی نیست!
شبیه مورد قبلی است. یعنی این که بیخودی انقلبا نکنید و نگید که من تمام عادت های زندگی قبلی رو کنار می ذارم و فقط درس می خونم. چون خیلی ها این جوری زود می برند.
به شکل کنترل شده همه ویژگی های زندگی قبلی رو می تونید حفظ کنید.



7. در درس خوندن نه افراط کنید و نه تفریط
اگر بخواید روزی 2 ساعت درس بخونید و بقیه زمان تون رو به بطالت بگذرونید نتیجه نمی گیرید. خودتون رو گول نزنید.
از طرفی اگر هم بیخودی شور حسینی برتون داره و بخواید روزی 18 ساعت درس بخونید یه ماه دیگه می برید و همه چیز رو کنار می ذارید!
اعتدال رو حفظ کنید.



8. به کم قانع نباشید، و همیشه تصور کنید بهترین نتیجه رو می گیرید
همیشه این باور رو توی ذهن تون داشته باشید که بهترین نتیجه ممکن مال شماست. نباید تصور کنید که قراره یه نتیجه متوسط یا ضعیف بگیرید، چون در این صورت همین طور خواهد شد!
یادتون باشه دنیا به همون اندازه ای بهتون میده که ازش می خواید.



9. از افراد انرژی منفی ضربه نخورید
توی جمع محصل ها همیشه افرادی هستند که به طرق مختلف قصد تضعیف بچه های دیگه، برای هموار کردن راه پیشرفت خودشون رو دارند:

- شایعات عجیب غریب بین بچه ها می اندازند
- روحیه بچه های دیگه رو به هر طریق ممکن ضعیف می کنند
- اطلاعات غلط به بچه های دیگه میدن

سعی کنید به هیچ وجه تحت تاثیر این جور آدم ها قرار نگیرید.



10. از شایعات ضربه نخورید

شایعاتی مثل:
- امسال سوال ها فروخته شده
- فلان استاد طراح سواله و فقط به شاگرد خصوصی های خودش سوال ها رو داده
- امسال همه قبولی ها سهمیه هستند و کسی قبول نمیشه

در خیلی از موارد برای تضعیف روحیه شما، توسط یه عده از رقبای مریض ساخته میشن. توجه نکنید.



11. اصلاح مشکلات طبی و بیماری ها قبل از شروع
اگر مشکل طبی خفیف و قابل اصلاح دارید که ممکنه روی درس خوندن اثر بذاره (از قبیل ضعف چشم و نیاز به عینک)، در اسرع وقت اصلاح کنید، ولی اگر درمان یک بیماری زمان بره همزمان با اصلاح مشکل درس تون رو هم شروع کنید و منتظر بهبودی کامل برای شروع نمونید.



12. از خریدن و تل انبار کردن کتاب و جزوه های غیرضروری خودداری کنید
اگر منابع غیرضروری تهیه کنید هم وقت تون بیخود تلف میشه و هم چون نمی رسید همه اش رو بخونید باعث تضعیف روحیه میشه. فقط چیزی رو بخرید که وقت می کنید بخونید و مرور کنید.



13. دقت در انتخاب منابع درسی
سعی کنید یک یا حداکثر دو منبع رو برای هر درس بخونید.
برای انتخاب منبع مناسب از تجربیات افرادی که قبلا توی شرایط شما بودند (مثلا اون امتحان رو دادند) استفاده کنید.
برای تهیه منابع درسی خساست به خرج ندید. کتاب و جزوه بهترین چیزی هستند که می تونید پول خرجش کنید.



14. شرایط، محیط، موقعیت و زمان مطالعه
روش درس خوندن افراد خیلی متنوع است، ولی اکثرا توصیه میشه نشسته درس بخونید - نور طبیعی (آفتاب) در صورت امکان استفاده بشه (البته مطالعه در شب هم در صورتی که عادت کنید خوبه) - بعد از هر 90 دقیق مطالعه 15 دقیقه استراحت کنید - قبل از مطالعه غذای سنگین خصوصا گوشت قرمز و غذای چرب نخورید.



15. دوست جنس مخالف
بر حسب مورد باید با این قضیه برخورد کرد.
یه عده اگر با کسی که اون هم داره درس می خونه دو نفره درس بخونن بسیار تقویت میشن، ولی یه عده هم انرژی و وقت شون رو سر این چیزها تلف می کنند.
در کل با توجه به این که اکثرا این مساله باعث اتلاف وقت میشه، توصیه میشه اگر چند ماه متوالی می خواید حسابی درس بخونید، توی اون مدت از این مسائل دور بمونید.



16. خیلی دنبال دوپینگ و دارو و این چیزها نباشید
یه سری شایعاتی بین بچه ها هست که فلان دارو گیرایی آدم رو بالا می بره! فلان دارو آدم رو بیدار نگه می داره.
متاسفانه اینها اکثرا داروهای روانپزشکی و بسیار پرعارضه هستند، و توصیه میشه سمت شون هم نرید.
برای موفقیت فقط به امید زور بازو و عرق جبین خودتون باشید.
البته چند تا از داروهای ساده تر توصیه شدند که اگر خواستید کامل شماره 16 رو بخونید.



17. نذارید دوره های افت روحیه تون رو ضعیف کنه
اگر وسط زمان درس خوندن، ناگهان دچار چند روز افت شدید، روحیه تون رو از دست ندید و بدونید که بهترین ها هم دچار این مساله میشن.
زودتر به خودتون بیاید و تلاش تون رو ادامه بدین. عکس العمل غیرعادی از قبیل ناامیدی و قطع تلاش، عاقلانه نیست.



18. قبول نشدن در امتحان رو برای خودتون به یک آبروریزی تبدیل کنید
اگر آدمی هستید که به نظرات آدم های دیگه در مورد خودتون خیلی اهمیت می دین، سعی کنید از این صفت استفاده کنید! به این شکل که همه جا پر کنید من دارم درس می خونم! به این ترتیب قبول نشدن براتون به شکل آبروریزی در میاد و اگر یه وقت خسته شدید و خواستید تلاش تون رو قطع کنید، با فکر کردن به این قضیه از قطع کردنش منصرف می شید.



19. از همین الآن تصمیم بگیرید که در بقیه زمان زندگی راحت "نه" بگید!
اگر در دوره ای که شما مشغول درس خوندن شدید هستید، کسی مزاحم میشه یا ازتون کاری می خواد که وقتش رو ندارید باهاش رودربایستی نکنید! و بگید من درس دارم و نمی تونم! خیلی محکم و قاطع!



20. مشخص کردن مطالب مهم
البته این که آیا بار اول که یه مطلب رو می خونید، وقت خودمون رو صرف مشخص کردن مطالب مهم کنیم یا نه، خیلی همه موافق نیستند. خیلی ها میگن اگه وقتش رو دارید بهتره خلاصه برداری کنید.
ولی اگر تصمیم دارید این کار رو بکنید می تونید مثلا از 3 رنگ ماژیک Highlighter (بر حسب اهمیت مطالب) یا مثلا از علامت های مختلف زدن با خودکار استفاده کنید.



21. اهمیت شب امتحان
این که شما قبلا مطالبی رو حتی چند بار هم خونده باشید دلیل نمیشه که توی یه امتحان سخت بخواید ازش نمره خوبی بیارید.
یادتون باشه "نمره" یعنی شب امتحان! بنابراین برای امتحانات معمولی چند روز قبل از امتحان و برای امتحانات بزرگ دو هفته قبل از امتحان نقش خیلی کلیدی یی دارند و باید مطالب توش مرور بشن.



22. حتما از نمونه سوال امتحانات قبلی استفاده کنید
اگر دنبال نمره هستید باید توی تمامی امتحانات نمونه سوال دوره های قبلی رو پیدا کنید و بزنید.
بعضی موقع ها حتی بالای 50 درصد سوالات در یک امتحان غیراستاندارد می تونه تکراری باشه! پس از این کار مهم غافل نشید.


توضیح 1: ممکنه تعدادی از این توصیه ها به درد شما بخوره، و یه تعداد دیگه اش برای روحیه و شرایط شما مناسب نباشه. سعی کنید اون هایی رو انتخاب کنید که بیشتر به دردتون می خورند.

توضیح 2: اگر هر کدوم از این مطالب براتون جالب بود، شرح کاملش رو توی پست 2 بخونید. شماره مطالب توی پست 2، مشابه شماره شون توی همین خلاصه است.
 
Last edited:

پسرِ انسان

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2007
نوشته‌ها
125
لایک‌ها
2
محل سکونت
کاخ سفید

mahi58

مدیر انجمن عکس و عکاسی
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
3 دسامبر 2006
نوشته‌ها
7,722
لایک‌ها
11,275
محل سکونت
Tehran
.......
tank%20you.gif


دستت درد نکنه ، همین :rolleyes:
بشینم بخونم ببینم چی نوشتی:D
25sl5xj.gif

وای به حالت اگه با این روشات موفق نشیم. :blush:

باید یه خورده خودتون هم تنبلی رو کنار بذارید. :دی
اگر خدایی نکرده توی یه امتحانی که مهمه موفق نشید، علتش هیچ وقت مطالب اینجا نیست، باید بگردید ببینید چه مشکلی باعثش شده.
 

LordMMD

Registered User
تاریخ عضویت
26 می 2004
نوشته‌ها
1,045
لایک‌ها
52
محل سکونت
Tehran
سلام!
شما الان فارغ شدي ؟ يا نه ؟

راستش من تيتروار مطالب رو خوندم.
اكثرا توصيه هاي شب امتحاني (يا هفته قبل امتحان بود)

در كل طوب ترم هم بايد مثلا وقتي رسيديد خونه، قبل از اين كه يه 3~4 ساعت بشينيد پاي رايانه ، حد اقل جزوه هاي اون روز رو مرور كنيد.... يواش يواش ميريد تو مود درس خوندن.

براي highlight كردن هم من خودم از مداد زرد براي اين كار استفاده ميكنم به جاي ماژيك، گفتم بگم شايد يكي ديگه هم خوشش اومد. (به نظر من روش بهتريه... ميتونيد امتحان كنيد.)
 

Chuck N00b

Registered User
تاریخ عضویت
10 آگوست 2008
نوشته‌ها
322
لایک‌ها
245
بهترین روش درس خوندن: سر کلاس یاد بگیرید، بیرون از کلاس ارزش نداره.
 

mahi58

مدیر انجمن عکس و عکاسی
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
3 دسامبر 2006
نوشته‌ها
7,722
لایک‌ها
11,275
محل سکونت
Tehran
سلام!
شما الان فارغ شدي ؟ يا نه ؟

راستش من تيتروار مطالب رو خوندم.
اكثرا توصيه هاي شب امتحاني (يا هفته قبل امتحان بود)

در كل طوب ترم هم بايد مثلا وقتي رسيديد خونه، قبل از اين كه يه 3~4 ساعت بشينيد پاي رايانه ، حد اقل جزوه هاي اون روز رو مرور كنيد.... يواش يواش ميريد تو مود درس خوندن.

براي highlight كردن هم من خودم از مداد زرد براي اين كار استفاده ميكنم به جاي ماژيك، گفتم بگم شايد يكي ديگه هم خوشش اومد. (به نظر من روش بهتريه... ميتونيد امتحان كنيد.)
سلام.
بله، مدتیه فارغ التحصیل شدم.
البته این که بیشتر توصیه ها امتحانی هستند، بیشتر بر می گرده به این که ما برای ارتقای تحصیلی به شدت احتیاج به موفقیت توی یه سری از امتحانات هم داریم.
در ضمن یه سری از مطالب هم علاوه بر امتحان در شرایط معمولی هم صرق می کنند. :)
مداد زرد؟ منظورت مداد رنگیه یا خودکار زرد؟ مارکه کردنش یه کم طول نمی کشه؟
89.gif

به هر حال ممنون از نظرت.
بهترین روش درس خوندن: سر کلاس یاد بگیرید، بیرون از کلاس ارزش نداره.

چرا من هیچ وقت توی یاد گرفتن مطلب سر کلاس قوی نشدم؟ :(:(:(
متاسفانه سر کلاس من حواسم خیلی راحت تر از موقع مطالعه پرت میشه.
ولی ممنون از توصیه تون. :)
 

hsmid123

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژانویه 2005
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
کرج
mahi58 عزیز از شما به خاطر این تاپیک پربارتون تشکر می کنم.
من هم فقط بنا به تجربه خودم در این چندین ترم دانشگاه باید یک موردی که شما هم گفتید رو بازم های لایت کنم .واقعاً مطالعه یه جزوه درست و درمون 7 8 بار ممکنه حتی نمره 20 هم بیاره اما امکان نداره خوندن 7 8 تا کتاب خیلی خوب 1 بار نمره خوبی رو بیاره پس فقط می شه گفت تکرار تکرار تکرار .
اما دوست دارم در رابطه با یک مسئله ای که شما گفتی بیشتر بحث کنیم. می دونید هنوز بعد از گذشت چند ترم نتونستم خودم رو قانع کنم که یه دوست از جنس مخالف داشته باشم:p . احساس می کنم شدیداً ضربه می خورم و افت تحصیلی پیدا می کنم. اما از طرفی نبودشم گاهی مشغله فکری خاص خودش رو داره. اما واقعیت اینه که اگر کسی می گه داشتن یه دوست از جنس مخالف ضربه نمی زنه اشتباه محضه. حالا نظر شما چیه؟:)
 

batoobato

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
5 ژانویه 2005
نوشته‌ها
1,977
لایک‌ها
6,557
mahi58 عزیز از شما به خاطر این تاپیک پربارتون تشکر می کنم.
من هم فقط بنا به تجربه خودم در این چندین ترم دانشگاه باید یک موردی که شما هم گفتید رو بازم های لایت کنم .واقعاً مطالعه یه جزوه درست و درمون 7 8 بار ممکنه حتی نمره 20 هم بیاره اما امکان نداره خوندن 7 8 تا کتاب خیلی خوب 1 بار نمره خوبی رو بیاره پس فقط می شه گفت تکرار تکرار تکرار .
اما دوست دارم در رابطه با یک مسئله ای که شما گفتی بیشتر بحث کنیم. می دونید هنوز بعد از گذشت چند ترم نتونستم خودم رو قانع کنم که یه دوست از جنس مخالف داشته باشم:p . احساس می کنم شدیداً ضربه می خورم و افت تحصیلی پیدا می کنم. اما از طرفی نبودشم گاهی مشغله فکری خاص خودش رو داره. اما واقعیت اینه که اگر کسی می گه داشتن یه دوست از جنس مخالف ضربه نمی زنه اشتباه محضه. حالا نظر شما چیه؟:)

تکذیب میشه اگر دانشجو هستید خوندن کتابها مرجع به شدت توصیه میشه دانشگاه بی آبرو میرید یا با آبرو فرقی نمیکنه جز.ه هر چی باشه سلیقه ای هستش البته اگر هدفتون توی درس با سواد شدنه حتما کتاب بخونید ولی اگر واسه نمره میخواید جزوه توصیه میشه اگر میخواید مقاطع بالاتر از لیسانس رو در یک دانشگاه درست حسابی تجربه کنید در مقطع لیسانس اصلا جز.ه توصیه نمیشه........
 

hsmid123

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژانویه 2005
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
کرج
تکذیب میشه اگر دانشجو هستید خوندن کتابها مرجع به شدت توصیه میشه دانشگاه بی آبرو میرید یا با آبرو فرقی نمیکنه جز.ه هر چی باشه سلیقه ای هستش البته اگر هدفتون توی درس با سواد شدنه حتما کتاب بخونید ولی اگر واسه نمره میخواید جزوه توصیه میشه اگر میخواید مقاطع بالاتر از لیسانس رو در یک دانشگاه درست حسابی تجربه کنید در مقطع لیسانس اصلا جز.ه توصیه نمیشه........

درسته حق با شماست اما منظور بنده دقیقاً از گفتن این حرف این نبود که به واقع فقط به یه جزوه ناچیز اکتفا شود مسلماً باید کتابی معتبر هم در کنار جزوه مطالعه شود اما واقعاً مطالعه چندین کتاب هم قطعاً ارزشی نخواهد داشت چرا که اولاً با تجربه ای که من به دست آوردم حداقلش اینه که برای امتحان اصلاً جواب نمی ده. و در ضمن تمامی کتاب های درسی هم دقیقاً یک چیز رو گفتند 10تا کتاب هم که بخونی همشون یک چیز گفته پس بیهودست.
قطعاً کتاب های زیادی خوندن ارزش داره اما زمانی که مباحث روز رشته یا نرم افزارهای مرتبط با رشته باشه و الا 10 تا کتاب فیزیک خوندن چه ارزشی داره در شرایطی که قول می دم ترم بعدی که برسه هیچ چیزی از اون درس تو ذهن باقی نمی مونه. مثلاً من خودم برای اقتصاد خرد و کلان 10 تا کتاب خوندم ولی الان اگر ازم یک سوال کوچیک درباره عرضه و تقاضا سوال بشه هیچی یادم نمیاد.:blink:
 

hsmid123

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژانویه 2005
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
3
سن
36
محل سکونت
کرج
در ضمن یه انتقاد کوچیک هم به یکی از مواردی که دوست عزیزمون در رابطه با برنامه ریزی حین درس گفتن و راه حل پیشنهادی ایشون این بود که مثلاً برای هر صفحه 5 دقیقه اختصاص می دید بالای هر صفحه دقیقه ها رو بنویسید و خودتون رو ملزم به رعایتش بکنید. من مخالفم چرا که این مسئله خودش یک محدودیت برای درس خوندن. تا می خواید درس بخونید دائم باید حواستون به ساعت دقیقه ها و ثانیه ها باشه و دائم به کمیت کار فکر می کنید و کیفیت کار یعنی به نحو احسنت درس خوندن فراموش می شه و کلی وقتتون هم سر گرفتن تایم هدر می ره و دائماً حواس پرت می شه.
البته نظر من بود .
با احترام:)
 

mahi58

مدیر انجمن عکس و عکاسی
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
3 دسامبر 2006
نوشته‌ها
7,722
لایک‌ها
11,275
محل سکونت
Tehran
mahi58 عزیز از شما به خاطر این تاپیک پربارتون تشکر می کنم.
من هم فقط بنا به تجربه خودم در این چندین ترم دانشگاه باید یک موردی که شما هم گفتید رو بازم های لایت کنم .واقعاً مطالعه یه جزوه درست و درمون 7 8 بار ممکنه حتی نمره 20 هم بیاره اما امکان نداره خوندن 7 8 تا کتاب خیلی خوب 1 بار نمره خوبی رو بیاره پس فقط می شه گفت تکرار تکرار تکرار .
اما دوست دارم در رابطه با یک مسئله ای که شما گفتی بیشتر بحث کنیم. می دونید هنوز بعد از گذشت چند ترم نتونستم خودم رو قانع کنم که یه دوست از جنس مخالف داشته باشم:p . احساس می کنم شدیداً ضربه می خورم و افت تحصیلی پیدا می کنم. اما از طرفی نبودشم گاهی مشغله فکری خاص خودش رو داره. اما واقعیت اینه که اگر کسی می گه داشتن یه دوست از جنس مخالف ضربه نمی زنه اشتباه محضه. حالا نظر شما چیه؟:)
سلام.
خیلی لطف دارید. ممنونم. :blush:
در مورد جزوه و کتاب، باید بگم که من واقعا توی مدت تحصیل به این نتیجه رسیدم که "سواد" و "نمره" دو مقوله کاملا جداگانه هستند، و واقعا برای هر کدوم شون باید یه سری اقدامات خاصی رو صورت بدین.
اولا: هر دو مهم هستند (سواد قطعا مهم تره).
برای سواد باید کتاب بخونید، کلاس برید، و در طول ترم زحمت بکشید و واقعا سختی داره.
نمره زحمت شب امتحان می خواد! :eek:

------------------------------
علت این که من مساله دوست جنس مخالف رو مطرح کردم، این بود که واقعا بحث انگیز است.
این قضیه، بارها و بارها بین من و دوستانم بحث شده راجع بهش.
واقعا به نظر من اگر بخوایم برای تمام افراد یه دستورالعمل یکسان بدیم در این مورد، اشتباه کردیم. چون بعضی ها واقعا از تنهایی که بیرون میان، انرژی میگیرن، و در ضمن اگر طرف هم همزمان با شما داره چند ماه متوالی درس می خونه، می تونه به شدت تقویت تون کنه.
ولی خیلی ها هم سر این قضیه انرژی شون تلف میشه و باعث اتلاف وقت شون میشه. خصوصا اگه طرف شون آدم خودخواه و بی سواد و عیاشی هم باشه. :(
در کل: واقعا بستگی به مورد داره.
تکذیب میشه اگر دانشجو هستید خوندن کتابها مرجع به شدت توصیه میشه دانشگاه بی آبرو میرید یا با آبرو فرقی نمیکنه جز.ه هر چی باشه سلیقه ای هستش البته اگر هدفتون توی درس با سواد شدنه حتما کتاب بخونید ولی اگر واسه نمره میخواید جزوه توصیه میشه اگر میخواید مقاطع بالاتر از لیسانس رو در یک دانشگاه درست حسابی تجربه کنید در مقطع لیسانس اصلا جز.ه توصیه نمیشه........
ممنونم.
واقعا به نظرم این بر می گرده به همون بحث نمره و سواد.
خیلی مختصر و مفید:
نمره: با جزوه
و سواد: با کتاب
به دست میان.
128fs318181.gif

در ضمن یه انتقاد کوچیک هم به یکی از مواردی که دوست عزیزمون در رابطه با برنامه ریزی حین درس گفتن و راه حل پیشنهادی ایشون این بود که مثلاً برای هر صفحه 5 دقیقه اختصاص می دید بالای هر صفحه دقیقه ها رو بنویسید و خودتون رو ملزم به رعایتش بکنید. من مخالفم چرا که این مسئله خودش یک محدودیت برای درس خوندن. تا می خواید درس بخونید دائم باید حواستون به ساعت دقیقه ها و ثانیه ها باشه و دائم به کمیت کار فکر می کنید و کیفیت کار یعنی به نحو احسنت درس خوندن فراموش می شه و کلی وقتتون هم سر گرفتن تایم هدر می ره و دائماً حواس پرت می شه.
البته نظر من بود .
با احترام:)

ببینید این برای خود من واقعا یه روش طلایی بوده. واقعا به مساله ای که شما می گید هم فکر کرده بودم، ولی اگر شما این کار رو نکنید ممکنه ضرر بزرگتری عایدتون بشه و اون هم پرت شدن حواسه!!
یه دفعه به خودتون میایید و می بینید 1 ساعت گذشته و شما 2 صفحه جلو رفتید.
در ضمن رشته خود من طوریه که باید یه حجم بالای مطالب رو توی مدت محدودی خوند و واقعا اگه چیزی رو نمی فهمی نباید سه ساعت باهاش کلنجار بری و باید رد شی! :(
در صورتی که بعضی جاها یه مطلب حالت پایه برای مطالب بعدی داره و باید صبر کنی و انقدر سیریش بشی که مطلب رو بفهمی و بعد رد شی که این توصیه مسلما به درد اونجا نمی خوره.
بنابراین ممنون از توصیه تون و حتما به اون قسمت اضافه می کنم مطلب شما رو. :)
این توصیه برای همه نیست، ولی به جای خودش واقعا طلایی است.
اگر شما هم روش خوبی برای تمرکز حواس موقع درس دارید بگید ممنون میشم. :دی
 
Last edited:

Hamed_Au

کاربر فعال آپلود سنتر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 جولای 2009
نوشته‌ها
597
لایک‌ها
78
محل سکونت
Heaven

Bili_Joe

Registered User
تاریخ عضویت
9 آگوست 2007
نوشته‌ها
303
لایک‌ها
19
محل سکونت
GTFO
واقعا خسته نباشي ، پست دومت رو كامل خوندم كار پرزحمتي رو انجام دادي . در حين خوندن نكات جامعي كه ذكر كرده بودي ، يه سري مسائل به ذهنم رسيد بدين قرار(!) :

به جای این که فکر کنیم ما قبول نمی شیم پس درس نخونیم، برعکس عمل می کنیم، یعنی به شدت درس می خونیم و همه جا رو هم پر می کنیم که من دارم برای امتحانم می خونم.
نتیجه چیه؟ اگر یه روز خسته شدیم و خواستیم درس خوندن رو کنار بذاریم، فکر این که دیگران همه منتظر دیدن نتیجه کار ما هستند انقدر عذاب آوره که فوری دوباره می چسبیم به درس مون!
این برای اون دسته از آدم ها که روی نظر دیگران و آبروی تحصیلی خودشون حساس هستند یه تکنیک فوق العاده است و واقعا توصیه میشه.

در كنار نكات مثبتي كه براي اين قضيه پيشنهاديت وجود داره ، يه سري نكات منفي ناخواسته هم هست كه به نظر من بهشون توجه لازم رو نكردي . فشار ايجاد شده در اثر تفكرات اين چنيني ( در مورد زخم زبون هاي احتمالي فاميل در صورت قبول نشدن تو كنكور و سركوفت خانواده و ... ) مي تونه باعث ايجاد استرس اونم از نوع حادش توي ذهن بشه . ممكنه كه اين استرس در روزهاي اول مطالعه چندان خودش رو نشون نده ولي در شبهاي نزديك به امتحان مي تونه باعث ايجاد بيخوابي ( عارضه تپش قلب و ... ) از دست دادن تمركز به هنگام مطالعه و يك سري موارد منفي ديگه بشه . همون عارضه بي خوابي در شب امتحان كه عموما بر اثر استرس به وجود مياد ميتونه كل زحمات چند ماهه رو در جلسه امتحان به هدر بده .
راهكاري كه خودم براي حذف اين استرس تا حالا در پيش گرفتم اين بوده كه در مرحله اول و قبل از شروع مطالعاتم هدف خودم رو به طور كامل از درس خوندن براي خودم تشريح ميكنم و سعي ميكنم به خودم بقبولونم كه : من براي رضايت و يا عدم رضايت خاطر بقيه درس نميخونم ( در نتيجه متلك ها و يا زخم زبون هاي احتمالي بقيه براي من بي مفهوم ميشه ) ، من درس ميخونم تا يكسري مطالب رو ياد بگيرم و از اين طريق قدرت استنتاجي و تحليلي ذهنم رو بالا ببرم چون به يادگيري و تحليل مسائل مختلف علاقه مندم ( در نتيجه حتي اگه توي امتحان هم قبول نشم باز هم چيز زيادي رو از دست ندادم ) و يكسري موارد ديگه . به اين ترتيب من تونستم شب امتحاني كه براش حدود 6 ماه مطالعه كرده بودم رو بدون كوچكترين استرسي سپري كنم و اين به نظرم خيلي لذت بخش بود !
 

Damn

Registered User
تاریخ عضویت
8 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,428
لایک‌ها
630
محل سکونت
In Lousy time
بنظر من مهمترین چیز انگیزه هست و بعد تغذیه و بعد پشتکار
 

Chuck N00b

Registered User
تاریخ عضویت
10 آگوست 2008
نوشته‌ها
322
لایک‌ها
245
من تو كلاس هواسم همه جا هست به جز كلاس مخصوصا اون كه ...

سعی کنید حرف معلم رو وحی منزل بدونید. اینجوری موفق میشید. و به نظر من فکراتونو قبلا بکنید. رختخواب جای خوبی برای فکر کردنه، نه سر کلاس.
 
بالا