برگزیده های پرشین تولز

دكوراسيون و طراحي داخلي

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
آيا تا به‌ حال گياهي سبز براي آشپزخانه‌تان خريده‌ايد؟! هر چقدر هم كه سليقه براي دكوراسيون خانه‌تان صرف كنيد و تهيه لوازم و نحوه چيدمان تك‌تك آنها را با هدف و برنامه‌ريزي قبلي و روي اصول انجام دهيد، اگر در اين تركيب چيدماني، جايي براي گل و گياه درنظر نگرفته باشيد، فضاي خانه شما باوجود همه لوازم ريز و درشت كاربردي و تزئيني، سرد و بي‌روح خواهد بود.
رنگ سبز حاصل از گياهان، صفا و نشاط خاصي را در محيط ايجاد مي‌كند كه به هيچ‌وجه قابل جايگزيني با چيز ديگري نيست ولي متاسفانه اين روزها به دليل مشكلات حاصل از نگهداري و پرورش گياهان آپارتماني طبيعي، بعضي افراد ترجيح مي‌دهند كه براي راحتي بيشتر و از طرفي حضور اين رنگ - آن هم از طريق گياهان - از انواع مصنوعي آنها استفاده كنند؛ درحالي كه گياهان طبيعي به عنوان موجودات زنده، منابعي از انرژي مثبت هستند.
اين انرژي به قدري است كه اگرچه براي افرادي كه به طور دائم در آن مكان حضور دارند ممكن است به طور مستقيم ملموس نباشد ولي يكي از دلايل شادابي و سرزندگي آنها، به طور قطع حضور در فضايي پر از گل و گياه طبيعي است. علاوه بر اينها شما همواره با تغييرات در موجود زنده‌اي مواجه هستيد كه وضعيت آن، حاصل مراقبت‌ها يا حتي بي‌توجهي‌هاي شماست.
بنابراين گياه نيز مانند هر موجود زنده ديگري به رفتار شما پاسخ مي‌دهد. درواقع اين تعاملات انرژي دوطرفه است. تحقيقات نشان داده است كه گياهان موجودات بسيار حساسي هستند كه به‌خصوص وقتي در فضايي بسته مانند خانه قرار مي‌گيرند، تمام حالات و روحيات افراد آن محيط را به خوبي درك كرده و نسبت به آن واكنش نشان مي‌دهند و به همين دليل است كه در بعضي مكان‌ها، باوجود شرايط خوب محيطي به لحاظ نور، نوع خاك، آب و... ، گياه عمر طولاني نداشته و به سرعت پژمرده مي‌شود ولي در بعضي محيط‌ها حتي با وجود كمبودهايي در مواد لازم، گياه همچنان سرزنده و شاداب است.
البته لازم به ذكر است طرح اين موضوع به اين معنا نيست كه به‌طور كلي كاربرد گياهان و گل‌هاي مصنوعي در دكوراسيون منتفي است بلكه براي بعضي محيط‌ها به‌خصوص مكان‌هاي عمومي پررفت و آمد و حتي قسمت‌هايي از خانه نيز چاره‌اي به جز استفاده از گل‌ها و گياهان مصنوعي وجود ندارد ولي باتوجه به تنوع موجود در ميان گياهان آپارتماني و نيازهاي مختلف آنها، اين موضوع در محيط‌هاي اصلي خانه چندان قابل توجيه نيست؛
تنها لازم است براساس شرايط مكاني موجود، مناسب‌ترين گياهان را انتخاب كرده و براي رسيدگي و نگهداري از آ‌نها كمي زمان صرف كنيد. از همه اينها گذشته، اغلب ما وقتي تصميم مي‌گيريم كه براي فضاي خانه‌مان تعدادي گياه سبز تهيه كنيم، معمولا محيط‌هاي عمومي شامل هال و پذيرايي را درنظر گرفته و به دنبال گياهان مناسب براي آن مكان‌ها مي‌گرديم، درحالي كه تك‌تك فضاهاي خانه براي رسيدن به تعادل، به انرژي حاصل از گل و گياه نياز دارند؛ به همين دليل قصد داريم اين‌بار به ارائه پيشنهاداتي پيرامون كاربرد گياهان طبيعي در محيط آشپزخانه بپردازيم.
خوشبختانه باتوجه به فرهنگ پخت و پز در كشورمان، در اغلب ساختمان‌ها، آشپزخانه‌ها از پنجره‌اي هرچند كوچك بهره‌مند هستند و همين امر محيط را براي پرورش گياه در اين فضا مساعد مي‌كند. در ضمن بخار حاصل از پخت غذا نيز به ايجاد فضايي مرطوب براي هرچه شاداب‌ترشدن گياهان كمك مي‌كند.
ديواركي با گياهان سبز:
اگر سيستم آشپزخانه شما نيز مانند بسياري از خانه‌هاي امروزي باز يا همان اوپن (Open) است ولي اشراف محيط مجاور آشپزخانه - شامل پذيرايي يا غذاخوري - به فضاي داخل و به‌خصوص سينك ظرفشويي مقابل پيشخوان، شما را همواره مي‌آزارد و اگر از سطح پيشخوان به عنوان ميز غذاخوري يا سطح كار در آشپزخانه استفاده نمي‌كنيد، با قراردادن چند گلدان حاوي گياهان بلند و كوتاه، ديواركي از گياهان سبز درست كنيد. به اين ترتيب همزمان با كاربرد گياهان سبز در محيط آشپزخانه و فضاي مجاور آن، مانعي براي ديد و اشراف مهمانان بر فضاي داخل آشپزخانه نيز ايجاد مي‌شود.
kichen1-kh51az.jpg
نكته: سطح كابينت در بعضي قسمت‌هاي ديگر آشپزخانه نيز به شرط اينكه كاربردي نداشته باشد، مكان مناسبي براي قراردادن چند گلدان است؛ تنها لازم است گلدان‌هاي انتخابي به لحاظ اندازه به هم شبيه باشند. در ضمن باتوجه به اينكه احتمال برخورد دست يا ديگر لوازم با گلدان‌ها و همچنين افتادن آنها روي زمين توسط افراد خانواده و به‌خصوص بچه‌ها وجود دارد، هنگام اختصاص سطحي از كابينت به چنين مجموعه‌اي، موارد ايمني را نيز درنظر بگيريد. براي اين منظور معمولا سطح كابينت‌هاي كنج يا فرورفته، مناسب‌تر است.
kichen2-kh51az.jpg
باغچه‌اي روي كابينت:
اين روزها براي استفاده بهينه از فضا، كابينت‌هاي ديواري معمولا ارتفاعي تا سقف دارند؛ در نتيجه يا توسط تاجي به سقف آشپزخانه چسبيده يا اينكه فاصله چنداني براي قراردادن چيزي باقي نمانده است. ولي اگر سيستم كابينت‌بندي آشپزخانه شما به صورتي است كه كابينت‌هاي ديواري با سقف فاصله‌اي حتي 30 سانتي‌متري دارند، به جاي قراردادن لوازم مصرفي آشپزخانه، روي كابينت ديواري را با قراردادن گلدان كوچكي حاوي گياهان سبز پر كنيد. اين گياهان در قسمت‌هاي انتهايي كابينت - در جايي كه مانعي مانند ديوار وجود ندارد – مي‌توانند به صورت آويز به كار برده شوند.
kichen3-kh51az.jpg
طبقاتي براي گياهان:
در اغلب آشپزخانه‌ها، ديوارهايي خالي از كابينت‌هاي ديواري وجود دارند كه از آنها براي نصب طبقات مي‌توان استفاده كرد. يكي از كاربردهاي اين طبقات، قراردادن گلدان‌هاي حاوي گياهان سبز است. حالا اگر بعضي گياهان انتخابي از نوع آويز باشند كه چه بهتر؛ زيبايي خاصي به محيط و به طبقات خواهند بخشيد. در ضمن شما مي‌توانيد در كنار اين گلدان‌ها، از اين طبقات براي به نمايش‌گذاشتن لوازم تزئيني و حتي ظرف‌هاي زيبايتان نيز استفاده كنيد

kichen4-kh51az.jpg
سكوهاي پشت پنجره:
اگر پنجره آشپزخانه شما سكوي كوچكي دارد، از آن براي قراردادن گلدان‌هاي گل و گياه استفاده كنيد. نور حاصل از فضاي بيرون، شرايط را براي پرورش اغلب گياهان ميسر مي‌كند.
kichen5-kh51az.jpg
در ضمن انتخاب گلدان‌هاي فانتزي براي اين منظور، فضا را زيباتر خواهد كرد؛ بنابراين سري به يكي از سفال‌فروشي‌ها زده و چند گلدان سفالي با اشكال متفاوت تهيه كنيد.
kichen6-kh51az.jpg
طبقه‌بندي روي پنجره:
در بعضي آشپزخانه‌ها،‌ قاب پنجره حدود 10 سانتي‌متر عقب‌تر از ديوار‌هاست. اين فاصله، فضاي خوبي براي نصب طبقه‌هايي شيشه‌اي، روي پنجره است. شما مي‌توانيد با نصب گيره‌هاي ديواركوب به ديوارهاي طرفين پنجره، طبقات شيشه‌اي را كه به طولي برابر با عرض پنجره تهيه شده‌اند، در مقابل پنجره نصب كنيد و گلدان‌هاي كوچك متعددي را به همراه لوازم و خرده‌ريزه‌هاي تزئيني روي اين طبقات بچينيد.
kichen7-kh51az.jpg
نكته: توجه داشته باشيد با نصب اين طبقات، ديگر امكان بازكردن پنجره وجود نخواهد داشت مگر اينكه پنجره از نوع كشويي باشد.

منبع:همشهري آنلاين
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
باغچه های گلدانی، راه حلی قابل اجرا برای شهرنشینانی است که به شدت دلتنگ باغچه ها و خانه های حیاط دار گذشته هستند. هرچند در آپارتمانهای امروزی نیم هکتار زمین برای کاشتن گل و گیاه و سبزیجات وجود ندارد، اما کاشتن گیاه در گلدان و انواع جعبه ها و ظروف ممکن، میتواند فضایی را ایجاد کند که تاثیری مشابه نمای باغ داشته باشد.
643524lnpbjf17to.gif


گلدانها در انواع اندازه، شکل و جنس یافت میشوند و شما باید گلدان را بسته به گیاهی که انتخاب میکنید و محلی که برای قرار دادن گلدان در نظر گرفته اید، انتخاب کنید. برای مثال درختان مینیاتوری "بن سای" (bonsai) باید در ظروف و گلدانهایی کوچک پرورش یابند تا ریشه های آنها جایی برای رشد بیش از حد نداشته باشد. اما یک درخت معمولی برای رسیدن به اندازه عادی خود نیازمند گلدانی بزرگ و جای کافی برای رشد ریشه ها خواهد بود.

شما میتوانید از جعبه های مخصوص برای کاشت و پرورش سبزیجات و گلها در بالکن خانه یا پاسیو استفاده کنید یا یک چرخ دستی، کالسکه بچه یا وسایلی از این قبیل را نیز برای قرار دادن مجموعه گلدانها یا کاشتن مستقیم گیاهان در درون آن به کار ببرید.

هنگامی که به اندازه گلدان فکر میکنید، اینرا در نظر داشته باشید که گلدان پر از خاک مرطوب، وزن زیادی خواهد داشت. پس اگر قصد دارید از گلدانی بزرگ استفاده کنید، قبل از پر کردن، آنرا روی پایه چرخدار قرار دهید یا اصلا از گلدانهای بزرگ چرخدار استفاده کنید

بعضی از گلدانهای فانتزی و زینتی فاقد سوراخهای ریز مخصوص خروج آب اضافی هستند. فقدان این سوراخها موجب گل شدن خاک و پوسیدن ریشه خواهد شد. تجربه نشان داده است که روش قدیمی قرار دادن یک لایه شن درشت یا پوکه در زیر خاک گلدان برای جلوگیری از خیسی بیش از حد آب، چندان موثر نیست

اگر میخواهید از گلدان تزئینی استفاده کنید، گیاه خود را در یک گلدان معمولی در اندازه مناسب کاشته و سپس آنرا داخل ظرف زینتی قرار دهید.

اگر برای کاشتن گیاهان از جعبه چوبی استفاده میکنید، چوبی را انتخاب کنید که توپر بوده نپوسد. یا اینکه داخا جعبه را با یک ماده ضد آب بپوشانید. چوبها دارای روکش ضد آب یا چوبهایی که در سونا استفاده میشوند نیز بسیار مناسبند. از چوبی که قطران خورده یا آغشته به مواد نفتی و صنعتی دیگر باشد به کار نبرید زیرا این مواد مسموم و کشنده گیاه هستند.

مهمترین جنبه گلکاری در گلدان، تنوع و امکانات بی پایان آن است. شما میتوانید یک گلدان را مانند گوشه ای از باغچه به دو یا چند نوع گیاه اختصاص دهید و با بهره گیری از سلیقه و قدرت تخیل خود، ترکیبهای زیبایی از رنگها، اشکال و اندازه های مختلف گیاهان ایجاد کنید.

مزایای باغچه های گلدانی
تغییر پذیری و تحرک:
تقریبا تمام باغبانها در زمانی آرزو کرده اند که ایکاش گیاهی را در جای دیگری میکاشتند. گیاهان گلدانی به سادگی جابجا میشوند و میتوان هر از گاهی آنها را بنا به سلیقه یا شرایط نور و سایه جابجا کرد.
767608ygzn5damo0.gif


میتوان بخشهای تاریک اتاق یا بالکن را با گیاهان گلدار سایه دوستی چون گل حنا و گل ستاره ای رنگ آمیزی کرد. بعضی از گیاهان مانند انواع سوسن یا لیلیوم و گل انگشتانه که دوره گلدهی کوتاهی دارند، در گلدان بسیار زیبا و باشکوه میشوند و متوان پس از پایان دوره گلدهی آنها را به باغچه حیاط یا پارک منتقل کنید و گلدان را با گیاه دیگری پر کنید. در ضمن اگر بخواهید خانه خود را تعویض کنید، میتوانید گیاهان عزیز خود را نیز همراه ببرید.
536381qy25y7ppxh.gif


کانون توجه:
گیاهان گلدانی و همچنین گلدانها، میتوانند بسیار جالب توجه باشند و با قرار گرفتن در مکانهای مناسب، فضا را از یکنواختی خارج میکنند. باغچه خود را در ابتدا ساده و بر اساس یک موضوع یا یک رنگ خاص به وجود آورید. مجموعه ای از گیاهان گلدار زرد و آبی مانند بنفشه، گل همیشه بهار و گلهای ریز خوشه ای میتواند مجموعه جالب و شادی باشد. مجموعه گیاهانی با برگهای گوشتی نیز در عین سادگی بسیار زیبا هستند.
767608ygzn5damo0.gif


تقسیم جذابیت:
گلدانهای حاوی گیاهان یک ساله جذاب و پرگل را در میان گیاهان برگدار نسبتا ملال آور قرار دهید و ببینید که این ترکیب چقدر جذاب میشود. برای اینکه گیاهانتان زیبا و شاداب باشند، هر زمان که خاک گلدان خشک بود، آنرا آبیاری کرده، گلها و برگهای خشک را بچینید و هر هفته به آنها کود بدهید.
787955nm9ko2m886.gif


انعطاف پذیری:
گیاهان را بسته به حال و هوا و فصل، تغییر دهید. در بهار از گلدانهای پر از بنفشه و نرگس لذت ببرید، تابستان را به گل اطلسی و ابر نقره ای اختصاص دهید و در پاییز گلدانها را پر از حسن یوسف های سرخ و سبز کنید.
767609cr01f1pr57.gif


فضا سازی:
گلدانها میتوانند در فضاسازی محیط نقش به سزایی داشته و حتی بیشترین توجه را به خود اختصاص دهند. اگر بالکنی آفتابگیر دارید، گلدانهایی از گیاهان آفتاب دوست را در اطراف یک گلدان بزرگ که در آن گیاهی بلند و بزرگ قرار دارد بچینید. مجموعه ای از گلدانهای کوچک و بزرگ که بر روی پایه های متفاوت در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند، فضایی دلپذیر و بی تکلف ایجاد میکنند. گلدانهایی که با دقت و نظم چیده شده و با گیاهانی قابل هدایت مانند پاپیتال و اکلیل کوهی پر شده باشند، بلافاصله حالتی رسمی ایجاد میکنند. مجموعه ای از سه گلدان بزرگ، باغچه را جا افتاده تر نشان میدهد و گیاهان به مرور زمان در گلدانها پر شاخ و برگ شده و فضایی مطمئن ایجاد میکنند.
500832ctg1860s2y.gif


منابع:مجله اینترنتی فریا
bhg.com وcoopext.colostate.edu
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
بررسی تاثیر متقابل روانشناختی رنگها در کاربرد هنری رنگ اهمیت بسزایی دارد و استفاده متناسب از هر رنگ می تواند کاربرد ویژه ای در طراحی داخلی داشته باشد.
191916pejl9lnynu.gif

شکوه و جلوه هر رنگ در کنار رنگ دیگر، اثر واقعی خود را نشان می دهد و هر رنگ نسبت به رنگ دیگر میزان تیرگی یا روشنی اش بهتر نمایان می شود. تغییر دادن این ترتیب طبیعی ، ناهماهنگی رنگها را به دنبال دارد و استفاده از این ترکیب ناسازگار، می تواند تغییرات زیادی در دکوراسیون داخلی به وجود آورد.
هر رنگ دارای ۳ صفت تغییر پذیر است: فام ، درخشندگی و پرمایگی. فام ، صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسله رنگی ( از قرمز تا بنفش) معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مریی مشخص می کند. قرمز، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام ها هستند، جزو رنگهای اصلی نیز به شمار می آیند.
گروه دوم فام های ثانویه عبارتند از: نارنجی ، سبز و بنفش که از مخلوط مقدار مساوی دو فام اولیه به دست می آید و سومین دسته فام ها نیز از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند: زرد و نارنجی (پرتقالی)، نارنجی و قرمز، قرمز و بنفش (ارغوانی)، بنفش و آبی (لاجوردی)، آبی و سبز (فیروزه ای)، سبز و زرد (مغز پسته ای). ۱۲فام نام برده با ترتیبی معین در چرخه رنگ ، قرار می گیرند. در چرخه رنگ ، فام های گروه دوم و سوم که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند، دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنارهم ساده ترین هماهنگی رنگی را پدید می آورند. هنگامی که این رنگها با رنگهای خالص سفید و سیاه ترکیب شوند، رنگها و سایه های مختلفی را ایجاد می کند.
درخشندگی که دومین صفت رنگ است ، درجه نسبی تیرگی و روشنی را مشخص می کند. اغلب نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به کار می برند و معمولا _درخشندگی رنگهای فام دار را در قیاس با رنگهای بی فام می سنجند. در چرخه رنگ ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی (معادل خاکستری تیره نزدیک به سیاه) را دارد.
پرمایگی (اشباع)، سومین صفت رنگ است و میزان خلوص فام را مشخص می کند (گاه واژه شدت را نیز در این مورد به کار می برند). فام های چرخه رنگ صد در صد خالص اند، ولی در طبیعت بندرت می توان فام خالصی یافت..رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند، اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند، از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت.
استفاده از این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر رنگها حاکم می کند و در نتیجه یک مفهوم یا نوعی نظم خاص را، ورای حضور محض رنگها، منتقل خواهد کرد. استفاده متناسب از رنگ در دیوارها و پیش زمینه های روشن تاثیر زیادی در محیط به وجود می آورد. رنگهای سرد می تواند کاهش مختصری در دمای بدن ایجاد کنند و رنگهای گرم باعث مختصر افزایش دمای بدن می شوند. به لحاظ بصری ، رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس می نشیند. استفاده از پنجره ها و مبلمان با زمینه رنگ مطلوب و سایز متوسط تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی دارد. همچنین مبلمان و پنجره هایی با سایز بزرگ باعث می شود که رنگ آنها با یکدیگر مخلوط شود و از لحاظ تاثیر گذاری بر محیط غالب خواهند شد و ثبات از بین خواهد رفت و نوعی تکان بصری ایجاد می شود. بنابراین با مبلمان و پنجره های متوسط و با رنگی متعادل و متوسط خواهیم توانست ترکیب بندی با ثبات داشته باشیم.
هر ترکیب بندی را می توان کارآمد دانست به شرط این که عناصر صحنه به طور موثر با بینندگان مورد نظر آن ، ارتباط برقرار کند. در اغلب موارد، نکته اساسی در شناسایی عناصر کلیدی صحنه نهفته است تا با نظم مبلمان و میزان نور، آنها را از دل سایر عناصر تصویری متفرقه ، بیرون بکشید. همین اشیای مزاحم ، صحنه ها را مخدوش می کنند و همچنین ، بهتر است به جای تمرکز زیاد روی جزییات خیلی خاص ، تنها روی ساختار کلی صحنه تمرکز کنید. چرا که تاثیر آنها در مقابل ترکیب بندی عمومی ، بسیار سطحی است. ملحقات تیره نیز باعث می شود چشمان شما به سمت رنگ تیره تر کشیده شوند و شما در روشی قادر خواهید بود ملحقات و اثاثیه ها را نظم دهید تاهادی دید وکیفیت بصری روان باشند.
منبع:سایت آفتاب
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
معمولا کسانی که قصد دارند منزل خود را نوسازی کرده یا به تغییر بخشهایی از آن بپردازند، از مدتی قبل با دقت مخارج و هزینه های مواد و مصالح و استادکاران را محاسبه کرده و مبلغ مورد نیاز را کنار میگذارند تا روز موعود فرا رسیده و کار را آغاز کنند.

اما در بسیاری از موارد چه پیمانکار به شما اعلام کند که هزینه بیش از مبلغ برآورد اوست یا شما ناچار به تهیه مصالح بیشتری شوید، این مخارج پنهان موجب میشوند که بسیار بیش از آنچه تصور میکردید خرج کنید.

مخارج پنهان از مکانهای مختلفی سر درمی آورند. هنگامی که پیمانکار یا استادکاری را استخدام میکنید، این شخص یک برآورد کلی از قیمت معمول کاری مانند کار شما را عنوان میکند. اما، بنا به گفته متخصصین امور بازسازی و نوسازی، گاهی هنگامی که شخص مورد نظر کار را آغاز میکند متوجه میشود این پروژه خاص بیش از آنچه تصور میکرده کار دارد. برای مثال یک تعمیرکار سقف کار خود را آغاز میکند و متوجه میشود که قبل از شروع کار قیرگونی، زیرسازی موزاییکهای پشت بام هم نیاز به تعمیر دارد. یا هنگام مته زدن به دیوار متوجه میشود دیوار از جنسی است که باید برای انجام کار بر آن از دستگاههای قویتری استفاده کرد. طبعا اجاره این وسیله نیز هزینه خاص خود را به همراه دارد.

به همین منظور اگر با پیمان کار قرارداد کتبی میبندید-که بسیار بهتر است- از او بخواهید شرح دقیق کارهایی که باید انجام شوند و هزینه احتمالی دستگاهها و وسایل لازم اضافه را محاسبه کند و در صورت امکان با یکدیگر هر احتمالی را نیز پیش بینی کنید و خود را برای مخارج آن آماده نمایید.

نوسازیهای گران قیمت
گاهی صاحبان منازل مستقیما مسئول مخارج غیر منتظره هستند. برای مثال، در نیمه راه کار نوسازی حمام تصمیم میگیرند که کاشیها را هم عوض کنند یا نوع دوشی که انتخاب کرده بودند را تغییر میدهند. اگر شما نوع محصول مورد استفاده و مارک آن را قبل از محاسبه هزینه انتخاب نکنید، مطمئن باشید که انتخاب شما بدون شک در تغییر و افزایش هزینه نهایی موثر خواهد بود زیرا این محاسبه یک قیمت متوسط است نه قیمت دقیق.

فاکتور دیگری که میتواند موجب نوسان قیمت کار شود، بهای مصالح است. اگر کاری که در نظر دارید انجام دهید، مدت زمانی طولانی ادامه میابد یا اگر شما براورد قیمت را چند ماه قبل از آغاز کار انجام داده باشید، این احتمال وجود دارد که با بالا رفتن قیمت مصالح و تجهیزات، هزینه کار شما نیز افزایش یابد. اگر چنین اتفاقی افتاد و اگر پیمان کار بهای مصالح را نیز در محاسبات خود آورده باشد، قبل از امضای قرار داد از او بپرسید که آیا قیمتهای مورد نظر تغییر خواهند کرد یا خیر.

بهترین راه برای غافلگیر نشدن این است که از پیمانکار بپرسید از نظر او قیمت چه اجناسی بالا خواهد رفت. سپس با پرسیدن اینکه از نظر او امکان افزایش هزینه پروژه وجود دارد و مقدار آن چقدر است، خود را از نظر ذهنی هم آماده کنید. این اطلاعات از طرف دیگر به شما کمک میکنند تا متوجه شوید هزینه های پنهان پروژه شما در کجا وجود دارند. اگر پیمانکاری به محاسبه بیش از حد پایین هزینه شهرت دارد، یا پیمانکار دیگری پیدا کنید یا با توجه به این شهرت، خود را برای قیمت نهایی بالاتر آماده کنید. نکته مهم دیگر اینکه، از لحظه آغاز پروژه به پیمانکار بگویید که از هرجا احساس کرد هزینه کار در حال افزایش یافتن است شما را مطلع کند تا زمان کافی برای تهیه پول داشته باشید.

عوارض شخصا انجام دادن کار
انجام دادن یک پروژه نوسازی توسط خودتان نیز نمیتواند از خطر هزینه های پنهان دور بماند. افرادی که شخصا برای انجام عملیات نوسازی منزل خود اقدام میکنند نیز در نهایت متوجه میشوند بیش از برآورد خود خرج کرده اند.

یکی از هزینه های پنهان که صاحب خانه ها به آن فکر نمیکنند، هزینه کسب مجوز است. بسته به نوع کاری که بر روی ساختمان خود انجام میدهید، ممکن است به مجوز ساختمان نیاز داشته باشید و در صورت تهیه نکردن آن متحمل هزینه پرداخت جریمه شوید. از جمله پروژه هایی که معمولا به مجوز نیاز دارند میتوان به تغییراتی که حجم فضای داخلی را افزایش داده، قسمت یا طبقه ای به بنا اضافه کرده یا ظاهر آنرا تغییر میدهد، اشاره نمود. گاهی اوقات امور الکتریکی، لوله کشی و عملیات مربوط به تجهیزات داخلی – به خصوص در مجتمعها - نیز به مجوز محلی یا هماهنگی با مدیر ساختمان نیاز دارند، در غیر این صورت ممکن است انجام یک پروژه داخلی با آگاه نبودن سایر ساکنان موجب بروز خساراتی- که کمترین آن سوختن لوازم برقی است- شود که طبعا هزینه آن نیز بر عهده شما خواهد بود.

جای دیگری که انجام شخصی یک نوسازی میتواند مخارج تازه و پیش بینی نشده ای به بار آورد، روبرو شدن با مقدار و انواع ابزار و مصالح مورد نیاز است. ممکن است شما به تصور ارزانتر تمام شدن یک کار مثلا تعویض دربهای کمد، شخصا اقدام کنید، اما در اول کار متوجه میشوید که اصلا وسیله نجاری در اختیار ندارید و باید مقدار زیادی برای تهیه وسیله هزینه کنید.

از طرفی، مگر در مواردی که کار مورد نظر را قبلا انجام داده باشید، این احتمال وجود دارد که شما به ابزاری نیاز پیدا کنید که فراموش کرده بودید آن را در فهرست خود بگنجانید یا درباره دستگاهی میشنوید که کارتان را به مراتب ساده تر و سریعتر خواهد کرد. اگر کاری را برای اولین بار انجام میدهید، همواره بودجه خود را تا حدی بیش از میزان برآورد تهیه کنید تا در چنین شرایطی غافلگیر نشوید.

متاسفانه یک خرج پنهان دیگر که بسیار ایجاد میشود، خراب کردن یک چیز در حین نوسازی و نیاز به تعمیر آن است. برای مثال اگر شما در حال نوسازی حمام هستید و خرابکاری کرده، لوله ای را سوراخ کرده اید، حالا که آب همه جا را گرفته باید به فکر هزینه تعمیر لوله و احتمالا تخریب و چیدن مجدد دیوار، گچ کاری و رنگ آن هم باشید. به همین دلیل، آگاه بودن از چگونگی انجام کار بسیار اهمیت دارد. کارشناسان توصیه میکنند که اگر به انجام امور نوسازی علاقه دارید و قصد دارید بیشتر کار را خود بر عهده بگیرید، از انجام کارهای کوچکتر و ساده ای که مطابق با توانایی و بودجه شما باشند، آغاز کنید و به این ترتیب نه تنها در انجام پروژه، که در کار محاسبه هزینه نیز تبحر بیشتری پیدا خواهید کرد.

در صورت مطابقت با بودجه، کار نوسازی منزل میتواند یکی از رضایت بخش ترین سرمایه گذاریها باشد. فقط فراموش نکنید که برای مخارج غیرمترقبه حتما جایی بگذارید.به این ترتیب با نگرانی کمتر، زمان بیشتری برای لذت بردن از تغییرات خواهید داشت.
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
رنگ سفید، نور را افزایش میدهد و فضا را جادار، تمیز، آرام و اندیشمندانه نشان میدهد.
نظر افراد نسبت به دیوارهای سفید یا کاملا مثبت است یا کاملا منفی. از آنجایی که سفید با هر رنگی جور میشود، برای خانه هایی که به معرض فروش گذاشته شده اند یا آپارتمانها، رنگی بی ضرر هستند. آنچه موجب شهرت منفی رنگ سفید به عنوان رنگی خسته کننده و خنثی شده است، برخورد غیر خلاقانه با آن است.
سفید، نور را افزایش میدهد و فضا را جادار، تمیز، آرام و اندیشمندانه نشان میدهد. این رنگ بهترین زمینه را برای آثار هنری متهورانه و مبلمان معاصر فراهم می آورد (دلیل سفید بودن دیوار موزه های هنر معاصر نیز همین است).
از طرفی، سفید، بسیار بیشتر از آنچه تصور کنید شخصیت دارد. کارخانه های رنگ سازی معتبر مجموعه ای از رنگ سفید تولید میکنند که از سفید قهوه ای گرفته تا سفید صورتی و سبز در آن دیده میشود. این رنگها پس از استفاده بر دیوار، سفید به نظر میرسند اما ته رنگی سرد یا گرم دارند. رنگ آمیزی دربها، قاب دربها، حاشیه دیوارها یا هر آرایه دیگری با رنگی متضاد، این ته رنگها را به جلوه در خواهد آورد.
اگر برای این منظور از سفید خالص استفاده شود، دیوارهایی با رنگ سفید-بژ تیره تر به نظر رسیده و دیوارهایی به رنگ سفید سرد، تر و تازه تر به چشم می آیند. اما مراقب باشید، آرایه های سفید ساده و براق، با سفید شکری یا با ته رنگ کرم، موجب میشود که دیوارها کثیف به نظر برسند. حتما قبل از رنگ آمیزی تمام دیوارها، یک تکه بزرگ دیوار و حاشیه آن را با رنگهای انتخابی خود رنگ کرده و نتیجه را امتحان کنید.
رنگهایی چون عاجی، شکری، شیری و مانند اینها هم از دسته رنگهای سفید محسوب میشوند و دارای حال و هوایی رمانتیک هستند.
بافتها و لایه های متعدد
دکوراسیون سفید در سفید، حال و هوایی طبیعی و خالص ایجاد میکند که به خصوص برای فضایی که مختص اسراحت و آرامش است، بسیار مناسب است. هنگامی که تمام سطوح و جزئیات اتاق به رنگ سفید باشند، روشنایی و پاکی آن موجب میشود که چشم بر بافت و شکل اشیاء متمرکز شده و حتی اشیاء معمولی هم مانند آثاری هنری به نظر برسند.
هر نوع بافت خاص، از سطح صیقلی چینی گرفته تا گچ مات، پارچه های ابریشمی و نخی، نور را به شکلی خاص منعکس میکنند و تضادی که چشم به دنبال آن است را به وجود می آورند. شما میتوانید از درجات مختلف سفید، مانند سفید گرم-با ته رنگ نارنجی، زرد، بژ- و سفید سرد- با ته رنگ خاکستری یا آبی- هم استفاده کنید. رنگهایی چون عاجی، شکری، شیری و مانند اینها هم از دسته رنگهای سفید محسوب میشوند و دارای حال و هوایی رمانتیک هستند.
واضح است که هیچ اتاقی در واقعیت نمیتواند صد در صد سفید باشد. گیاهان خانگی، شومینه، تابلوهای نقاشی و لوازم کوچک نه تنها رنگ را به اتاق می آورند، بلکه حالت بیش از حد خنثی و درمانگاه مانند فضا را هم از بین میبرند. این تضادها تنها موجب افزایش زیبایی اتاقهای تمام سفید میشوند.
رنگهای خنثی شامل انواع قهوه ای، بژ، خاکستری، سیاه و همچنین زیتونی، آبی خاکستری و خاکستری سبز هستند.
افزودن رنگهای خنثی
یک اتاق سفید کا وسایل سفید پر شده باشد، تا حد زیادی افراطی به نظر میرسد، اما اگر به این فضا بافتهایی طبیعی و مقداری رنگ خنثی اضافه شود، سفید به پس زمینه ای تمیز و صاف برای ایجاد احساس آرامش و تمدد اعصاب مبدل میشود. رنگ سفید صحنه را برای ایجاد حال و هوایی امروزی و مدرن آماده میکند، از طرفی برای تزئین فضا به شکل ییلاقی هم مناسب است.
برای رسیدن به این کیفیت، هنگام انتخاب مبلمان، قاب عکس و خرده ریزها از چوب در رنگهای مختلف آن، استفاده کنید. اگر کف اتاق پارکت است، آنرا تا حد امکان خلوت نگه دارید، از قالیچه های کوچک یا حصیر استفاده کنید. برای قرار دادن وسایل اضافه، از سبدهای درشت بافت استفاده کرده و اشیا فلزی زمخت و صیقل نیافته را هم از یاد نبرید.
برای اینکه حال و هوای سفید اتاق از بین نرود، این اشارات رنگی را مختصر و پراکنده به کار ببرید. رنگهای خنثی شامل انواع قهوه ای، بژ، خاکستری، سیاه و همچنین زیتونی، آبی خاکستری و خاکستری سبز هستند.
نکته: آیا اصولا استفاده از رنگ سفید عملی است؟ اگر رنگ سفید را دوست دارید اما به علت داشتن چند کودک در خانه، به آن فکر نکرده اید، استفاده از آن را کنار نگذارید. دیوارهایی که با رنگ قابل شستشو یا با رنگ کوره ای رنگ شده باشند، به سادگی تمیز میشوند و روکش مبل از کتان سفید قابل شستشو، نه تنها فضا را خلوت و تمیز نگه میدارد، بلکه شستشوی آنها از روکشهای رنگین بسیار ساده تر است و در صورت لک شدن،به سادگی با مواد سفید کننده به شکل اول باز میگردد.
تغییر فضا با رنگ
اگر مدام دکوراسیون منزل را تغییر میدهید و علاقه دارید با تغییر رنگ پرده، روتختی و روکش مبلها، رنگ غالب بر منزل را تغییر دهید، سفید میتواند انتخاب خوبی باشد. به این ترتیب شما با حفظ هماهنگی کل منزل میتوانید با هزینه کمتر، قطعاتی به رنگهای تازه را به اتاقها بیافزایید
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
به كمك فنگ شويي فضاي داخلي خانه را اصلاح كنيد و انرژي هاي مثبت را به جريان اندازيد. خانه شما از اين پس مظهر آسايش، آرامش و نشاط خواهد بود. فنگ شويي در لغت به معناي آب و باد است و به هنر چيدمان محيط براي ايجاد تعادل و هماهنگي بهتر ميان انرژي هايي كه ما را احاطه كرده اند گفته مي شود.
480360g3fmsce8z7.gif


اصول فنگ شويي با زندگي هاي پراضطراب و خانه هاي مدرن ما مطابقت دارد.
اشيا را تلنبار نكنيد اشياي غيرلازم را حذف كنيد تا شاهد تجديد حيات و جريان انرژي و فوران نيرو در رگ هاي زندگي تان باشيد. اين يك لطف عملي، محسوس و ملموس است كه مي توانيد در حق خود روا داريد.
حفظ اشياي زائد در گوشه و كنار منزل مي تواند تأثير مخربي داشته باشد. در خانه خود كشوي مخصوص نگهداري اشياي زائد داشته باشيد. لازم نيست مرتب باشد هدف از وجودش پالايش انباشتگي است. جايي براي حفظ و نگهداري از متعلقات شما تا مابقي فضاي خانه تابناك، گشاده و انرژي در آن سيال و در حركت باشد نه راكد و ايستا.

پاك و خلوت نگهداشتن در ورودي بسيار مهم است. انباشتگي در نزديكي در ورودي اصلي خانه تان تلاش و تكاپوي غيرلازم توليد مي كند. هر چيزي را كه پشت درها است و نمي گذارد درها كامل باز شود مانند گيره ها و جالباسي ها يا اثاث منزل از جمله سطل زباله يا سبد لباس، برداريد. وقتي درها به آساني باز نمي شود، انرژي نمي تواند آزادانه در خانه شما بچرخد.
اتاق خواب شما انباري نيست. درست نيست كه رايانه، دوچرخه ورزشي، وسايل شكسته و اشيايي كه استفاده نمي كنيد را در اين اتاق بگذاريد. انباشتگي در اتاق خواب ممنوع است. انرژي نامطلوبي پيرامون لباس هاي چرك حركت مي كند. هرگز سبد لباس هاي چرك را در اتاق خواب نگذاريد. دست كم هفته اي يكبار ملافه ها را بشوييد و عوض كنيد تا انرژي تان پاك و سرشار از طراوت و نيروي حيات شود.
بهترين چيزي كه در كشوي تخت خواب مي توانيد نگهداريد ملحفه ها و حوله هاي تميز يا لباس خواب و ساير البسه كاملاً تميز است.
انباشتگي در كمدها و گنجه ها همچون مشكلاتي در حال تعليق، منتظرند
بعضي افراد حتي لباس هايي را كه در ۲۰سال گذشته نپوشيده اند نگه مي دارند. بهانه شان اين است كه اگر آنها را به اندازه كافي نگهدارند دوباره باب روز مي شود. اگر آن لباس را سال گذشته نپوشيده ايد، رهايش كنيد و طي اين مدت اگر تمايل به پوشيدن لباس نداشته ايد زمان آن لباس به سر رسيده است.

در بعضي از حمام ها از زمين تا سقف انبوهي از وسايل و كالاهاي زيبايي و آرايشي چيده شده است. اين لوازم در گوشه و كنار از روي قفسه ها و طاقچه ها گرفته تا درگاه پنجره و حتي دورتادور وان حمام و روي كف زمين به چشم مي خورد و در هم ريختگي ايجاد مي كند.
كار درست اين است كه با نصب محفظه اي اين به هم ريختگي را سر و سامان بخشيد.
گاراژ و پاركينگ خودرو، محوطه محبوب معتادان انباشتگي است. مكاني براي حفظ قطعات ماشيني كه ديگر صاحبش نيستيد. از گاراژ مي توان براي نگهداري اشيا استفاده كرد اما اشيايي كه دوستشان داريد و از آنها استفاده مي كنيد فضاي مرتب و منظم پاركينگ مي تواند شادي بخش باشد.
جاي انبار كردن اشيا در كشورهاي مختلف، فرق دارد.
در استراليا مردم دوست دارند اشيا را در پاركينگ منزل يا يك انباري در زيرزمين روي هم تلنبار كنند. در انگلستان اتاق زير شيرواني يا سرداب، در ايرلند گلخانه يا حياط خلوت پشت ساختمان و در آمريكا در همه گوشه و كنار محل تلنبار كردن اشياست.
چسبيدن به كتاب هاي كهنه مشكلي همگاني است. اما مشكل چسبيدن به كتاب هاي كهنه اين است كه به شما اجازه نمي دهد فضايي براي آرمان ها و انديشه هاي نو بيافرينيد. كتاب هايتان نمايانگر عقايد و باورهاي شما هستند. وقتي كه كتاب هاي زيادي در قفسه هاي كتابخانه خود داريد در عقايد و باورهايتان مصر مي شويد و مانند كتاب هاي كهنه و قديمي تان انرژي بو گرفته و پوسيده اي از وجودتان مي تراود. اهداي كتاب به كتابخانه محله يك راه حل عالي است. همچنين مي توانيد آنها را به كساني كه كتاب دست دوم مي خرند بفروشيد. به طور همزمان هم رهايي از انباشتگي است و هم معامله.
اگر انبوهي از بريده هاي جرايد داريد مهلت نگهداري برايشان در نظر بگيريد و اگر تا آن روز معين بايگاني نشدند آنها را روانه سطل زباله كنيد. پس از خواندن مجلات آنها را نگاه نداريد مجلات را بخوانيد و سپس به خانه سالمندان يا مطب پزشكان يا مدارس، يا ساير اماكن عمومي اهدا كنيد.

عكس هايي را كه يادآور دوران سخت گذشته است نگه نداريد. فقط آنهايي را نگه داريد كه خوشحالتان مي كند و احساس خوبي به شما مي بخشد. مابقي را دور بريزيد و فضا را خلوت كنيد. جايي براي ورود موهبت هاي تازه و بهتر بيافرينيد.
ميز تحريرتان را خلوت كنيد و امور كاغذي تان را به حداقل برسانيد. زيرا اين امر يكي از رموز موفقيت در كسب و كار است. ميز تحرير پالايش يافته و منظم نمايانگر ذهني پالايش يافته و منظم است و ذهن پالايش يافته و منظم قادر به مشاهده دقيق و داراي نقطه نظرهاي سودمند است. اگر در كاغذ غوطه ور باشيد همانجا خواهيد ماند.
هدايايي را كه دوست نداريد رها كنيد. آنچه را كه دوست داريد داراي انرژي نيرومند و درخشان و تابناك است و هدايايي كه دوستشان نداريد داراي انرژي متعارض و ناراحت كننده اي است كه موجب مي شود شادابي وجودتان كاهش يابد. در واقع در خانه تان انرژي تيره اي توليد مي كند.
آنچه نياز به تعمير دارد مكنده انرژي است. به اين دليل كه همه متعلقات شما در پناه مراقبت و حمايت خودتان قرار دارد. شايد با خيال راحت آن تعمير را به تعويق اندازيد اما ذهن نيمه هشيارتان آن را پيگيري مي كند و هر بار كه آن شيء يا هرچه را كه يادآور آن باشد مي بينيد انرژي تان فروكش مي كند.
وقتي تجهيزاتي مي خريد جعبه اش را به مدت ضمانت اش نگهداريد و بعد دور بيندازيد. به اين بهانه كه شايد يك روز بخواهيد اسباب كشي كنيد و براي بسته بندي به جعبه نياز داشته باشيد، آن را براي ابد نگاه نداريد و اگر ناچار به نگهداري جعبه شديد مقوايش را به صورت مسطح نگاه داريد تا جاي كمتري بگيرد. در اين صورت از انرژي خالي هم خبري نخواهد بود.

ورودي خانه
575272ah5z97tw85.gif

ورودي، فضاي ارتباطي بين دنياي بيرون و آشيانه گرم و نرم شماست. در اين مكان است كه افراد و انرژي ها داخل و خارج مي شوند. از نظر فنگ شويي در ورودي خانه دهانه خانه است زيرا انرژي حياتي مكان ها (انرژي چي) پس از ورود به خانه بلافاصله در تمام اتاق ها پراكنده شده و در زندگي اشخاص جريان مي يابد.
ورودي اصلي خانه را نبايد به انبار و محل نگهداري اشياي اضافي تبديل كرد. آسانسور، راه پله ها و راهروي ساختمان بايد روشن و عريض باشد. تا انرژي بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حركت كند. از آويزان كردن رخت آويز در اين فضا خودداري كنيد. نصب يك لوستر با كريستال هاي كوچك باعث افزايش انرژي مثبت و مفيد مي شود. اگر اين كار با سبك دكوراسيون شما سازگاري ندارد از لامپ هاي هالوژن يا نورافكن هاي كوچك چند جهته استفاده و نور را به چهارگوشه ورودي پخش كنيد.
اگر ورودي كوچك است يك آينه بزرگ در آن نصب كنيد ولي مراقب باشيد آينه را جلوي در ورودي قرار ندهيد زيرا از نظر فنگ شويي اين كار انرژي مثبت را بازپس مي فرستد. در سرويس هاي بهداشتي نبايد آينه روبه رو قرار گيرد زيرا انرژي وارد آنجا شده و تحليل خواهد رفت. اتاق خواب و آشپزخانه نبايد روبه روي در ورودي باشند اگر اتاق خواب روبه روي در ورودي باشد ناخودآگاه احساس ناامني خواهيد كرد. زيرا اتاق خواب شما در معرض ديد است. در مورد آشپزخانه نيز مدام احساس گرسنگي خواهيد كرد. در عوض بهتر است اتاق نشيمن روبه روي در ورودي باشد. توصيه مي شود مقابل در ورودي فرش نرمي پهن شود. در صورت امكان گذاشتن يك كنسول و گلدان طرحدار روي آن، مناسب خواهد بود. ديوار روبه روي در ورودي محل مناسبي براي نصب دعاها و نمادهاي مذهبي است.

آماده سازي نهايي
575272ah5z97tw85.gif

اكنون ديگر مي دانيد كه قصد داريد به پالايش چه ميزان از انباشتگي بپردازيد. پس چند جعبه مقوايي يا كيسه زباله دم دست بگذاريد تا همچون امدادگران كمكتان كنند. اگر خواستيد از جعبه استفاده كنيد مي توانيد آنها را چنين نامگذاري كنيد.
جعبه آشغال ـ محتواي اين جعبه دورانداختني است و وارد سطل زباله مي شود.
جعبه تعميرات ـ محتواي اين جعبه همه اقلامي است كه مطمئن هستيد مي خواهيد نگاهشان داريد ولي به تعمير يا ايجاد تغيير نياز دارند.
جعبه معامله ـ محتواي اين جعبه همه اقلامي است كه مي خواهيد بفروشيد يا ببخشيد يا مبادله و معاوضه كنيد.
جعبه اقلام عبوري ـ محتواي اين جعبه همه اقلامي است كه بايد به جاي ديگري در خانه تان تغيير مكان بدهند.
جعبه ترديد ـ محتواي اين جعبه اقلامي است كه هنوز نمي دانيد مي خواهيد آنها را نگه داريد يا دور بيندازيد.
جعبه هدايا ـ شامل اقلامي است كه مي خواهيد به دوستان يا خويشاوندان هديه دهيد.
جعبه امور خيريه ـ شامل اقلامي كه مي خواهيد به سازمان هاي خيريه مدارس يا كتابخانه ها هديه كنيد.
جعبه مرجوعي ـ شامل اقلامي كه مي خواهيد به صاحبانشان بازگردانيد.
جعبه فروش ـ شامل اقلامي كه مي خواهيد آنها را بفروشيد يا با چيزهايي كه نياز داريد معاوضه كنيد.


منبع:روزنامه ایران
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
اگر براي يكي از ديوارهاي خانه‌تان به آينه‌اي قاب‌شده نياز داريد، لازم نيست در اين سرماي زمستان از اين مغازه به آن مغازه دربه‌در دنبال يك قاب آينه‌اي زيبا و موردپسند بگرديد؛ به جاي آن، به انباري يا زيرزمين خانه سري بزنيد و به سراغ جعبه مخصوص ابزارآلات و لوازم ساختماني برويد. شايد در آنجا يك تخته چوبي يا نئوپاني و چند كاشي رنگي از پروژه بازسازي خانه باقي‌مانده باشد. اگر اين‌چنين بود كه چه بهتر، وگرنه تخته چوب يا نئوپان را از نجاري و كاشي‌ها را از يك كاشي‌فروشي تهيه كنيد.
البته جلوي در فروشگاه اكثر كاشي‌فروشي‌ها معمولا چند تكه كاشي شكسته وجود دارد كه همان‌ها براي كار شما كافي است؛ به شرط آنكه رنگ‌هاي كاشي‌ها مطابق سليقه شما باشد.
mirror-kh53-az-300.jpg

علاوه بر اينها، شما به مواد و لوازم ديگري هم نياز داريد كه به‌طور كلي فهرست همه در زير آمده است:
مواد و لوازم موردنياز:
  • يك تخته چوب يا نئوپان با قطريك سانتي‌متر و طول و عرض دلخواه
  • يك تكه آينه (به ابعاد متناسب با تخته)
  • كاشي (به رنگ‌هاي مختلف، تعدادي)
  • سيمان سياه (مقداري)
  • گيره ديواركوب (يك عدد)
  • چسب آكواريوم
  • چسب چوب
  • قلم‌مو
  • يك تكه مقوا
  • يك تكه كاغذ الگوي قهوه‌اي
  • پيچ و پيچ‌گوشتي
  • مداد
  • چسب نواري كاغذي
  • ابزار مخصوص شكستن كاشي درصورت امكان
  • سمباده زبر
  • چكش
توضيح: در آينه‌اي كه ساخت آن به شما آموزش داده مي‌شود، ابعاد تخته‌چوب عبارت است از طول 75 سانتي‌متر و عرض 35 سانتي‌متر و ابعاد تكه آينه نيز برابر است با طول 45 سانتي‌متر و عرض 15سانتي‌متر.
در ضمن كاشي‌ها به رنگ‌هاي آبي كمرنگ، آبي پررنگ، قرمز، سفيد و رنگ‌هاي ديگري از همين دست انتخاب شده است.
موضوع مهم‌تر اينكه در اين پروژه قاب آينه فرم چهارچوبي ندارد بلكه شما آينه را روي تخته‌اي از چوب يا نئوپان مي‌چسبانيد و بعد اطراف آن را با كاشي پرمي‌كنيد؛ درواقع قطر كاشي، ديواره اطرف آينه را پوشش خواهد داد.
طرز ساخت:
  1. mirror-kh53-az-1.jpg
    مقداري از چسب چوب را با آب رقيق كرده و با استفاده از قلم‌مو بر دو طرف چوب بماليد و كمي صبر كنيد تا خشك شود. سپس گيره ديواركوب را در محل موردنظر به پشت تخته چوب نصب كنيد. براي اين كار از پيچ‌هاي ريز استفاده كنيد.
  2. روي آينه را با استفاده از يك تكه كاغذ الگو و چسب كاغذي به‌طور كامل بپوشانيد.

    mirror-kh53-az-2.jpg
    اين عمل باعث مي‌شود تا هنگام انجام مرحله موزائيك‌كاري، آينه آسيب نبيند و لكه‌دار نشود؛ بعد محدوده قرارگيري آينه را در وسط تخته چوب با مداد و خط‌كش مشخص كنيد. پس از آن سطح داخل شكل طراحي‌شده روي چوب را باچسب آكواريوم بپوشانيد. حالا آينه روكش‌شده با كاغذ را روي سطح چسب‌دار به‌طور كامل بچسبانيد و خوب فشار دهيد تا در جاي خود محكم شود.
  3. mirror-kh53-az-3.jpg
    همان‌طور كه در قاب آينه آماده شده در اين پروژه ملاحظه مي‌كنيد، در اينجا براي تزئين قاب آينه، از نقش قلب و همچنين خطوط اسليمي استفاده شده است.

    درواقع اين نقش‌ها همان الگوي موزائيك‌كاري است؛ بنابراين اگر شما هم مي‌خواهيد يك قاب آينه‌اي با همين نقش را داشته باشيد، مراحل بعدي را طبق دستور انجام دهيد، ابتدا با مداد 4 شكل قلب درست در وسط طول‌ها و عرض‌هاي آينه – روي چهارچوب قاب - رسم كرده و سپس طرح‌هاي اسليمي را در 4 گوشه اين قاب پهن‌ طراحي كنيد.
  4. mirror-kh53-az-4.jpg
    پس از آنكه الگوهاي طراحي‌شده را آماده كرديد، شروع به شكستن كاشي‌ها كنيد. اين كار را ابتدا با چكش انجام دهيد تا كاشي‌ها به تكه‌هاي كوچك‌تر تبديل شوند.
    نكته: بهتر است هنگام انجام اين كار، هركدام از كاشي‌ها را بين 2 تكه پارچه نسبتا ضخيم قرار دهيد و سپس چكش را روي پارچه بكوبيد؛ به اين ترتيب، نه‌تنها سطح زيرين كاشي صدمه نمي‌بيند بلكه مرحله شكستن نيز به خوبي انجام مي‌شود.
  5. mirror-kh53-az-5.jpg
    پس از آنكه كاشي‌هاي درسته يا شكسته به تكه‌هاي كوچك‌تر تبديل شدند، با استفاده از انبر مخصوص شكستن كاشي، كاشي‌هاي تكه‌شده را به تكه‌هاي كوچك‌تر تبديل كنيد. در اين روش، اختيار شما در شكستن كاشي به ابعاد و اندازه دلخواه، بيشتر خواهد بود.
  6. در اغلب تكنيك‌هاي موزائيك‌كاري براي چسبيدن كاشي‌ها به سطح كار، ‌از چسب مخصوص كاشي استفاده مي‌كنند ولي در اين روش براي آنكه اختلاف رنگ بين سيمان و كاشي‌هاي انتخابي، زيبايي خاصي را در قاب ايجاد مي‌كند، سيمان را براي اين منظور انتخاب كرده‌‌ايم.

    mirror-kh53-az-6.jpg
    در نتيجه پودر سيمان را با مقداري آب مخلوط كنيد؛ به‌صورتي كه حالت خميري نرم را پيدا كند، بعد با استفاده از كاردك، ابتدا دور آينه و سپس داخل فرم قلب و همچنين روي خطوط اسليمي را با خمير سيماني بپوشانيد.
    پس از آن، قلب‌ها را با تكه كاشي‌هاي قرمز و نقوش اسليمي را با تكه كاشي‌هاي سفيدرنگ پر كنيد. بعد از آنكه كاشي‌هاي مربوط به هر نقش را چسبانديد، سيمان اضافي دور آنها را برداريد و اجازه بدهيد كاشي‌كاري طرح‌ها خشك شوند.
  7. پس از آنكه كاشي‌هاي چسبانده‌شده روي طرح‌ها خشك شد، بقيه قسمت‌هاي خالي را با لايه‌اي از خمير سيماني پوشانده و كاشي‌هاي آبي‌رنگ را مطابق سليقه خود در بين اين طرح‌‌ها روي لايه سيماني به صورتي قرار دهيد كه تمام سطوح باقيمانده به‌طور كامل از كاشي پر شود.

    mirror-kh53-az-7.jpg
    تنها فاصله بين كاشي‌ها باقي مي‌ماند كه اين كار را نيز با درست‌كردن خمير سيماني و پوشش تمام سطح قاب با اين خميرانجام دهيد؛ به اين ترتيب كه ابتدا دستكش به دست كرده و سيمان را با دست روي تمام سطح قاب بماليد تا سوراخ‌هاي باقي‌مانده همگي پر شوند.
    پس از آن، با يك عدد كاردك يا ابزاري شبيه آن، سيمان اضافي را كه روي كاشي‌ها نيز آمده است، پاك كنيد.
    براي انجام اين كار، به همراه كاردك از يك تكه پارچه مرطوب نيز استفاده كنيد. حالا حداقل يك روز صبر كنيد تا خمير سيمان خشك شود.
  8. mirror-kh53-az-8.jpg
    باتوجه به اينكه ممكن است با انجام تمام اقدامات فوق، بازهم در قسمت‌هايي از قاب، سيمان روي كاشي باقي مانده باشد؛ در پايان با يك سمباده زبر، روي كاشي‌هاي قاب را سمباده بكشيد.
    سپس خرده‌سيمان‌هاي سمباده‌شده را با دستمال پارچه‌اي نم‌داري تميز كنيد و پس از كندن كاغذ از روي آينه، آن را به ديوار نصب كنيد.
منبع:همشهري آنلاين
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
وقتي در خانه‌اي زندگي مي‌كنيد كه به خاطر وسعت كم فضاي داخل آن، ‌اتاق‌خواب‌ها به قدري كوچك هستندكه حتي امكان قراردادن يك يا 2 تختخواب به‌طور ثابت در آنها وجود ندارد، مجبور نيستيد از نيازتان به خوابيدن روي تختي راحت صرف‌نظر كنيد. اين روزها نوآوري و ابتكار باعث پديدآمدن امكاناتي شده‌ كه با استفاده از آنها همزمان مي‌توان چندين نياز را برآورده كرد. جالب‌تر اينكه براي دستيابي به اين اهداف، تنها يك راهكار عملي وجود ندارد بلكه راه‌هاي مختلفي در قالب لوازم دكوراسيون كم‌جا براي حل اين مشكل انديشيده شده است. به‌طور كلي، منظور از لوازم دكوراسيوني كم‌جا، لوازمي است كه با اشغال حداقل فضاي ممكن، بيشترين و بهترين امكانات را در يك قالب در اختيار مصرف‌كننده قرار دهد؛ يعني درواقع صفت كم‌جا به معناي اشغال كمترين‌جا توسط آن وسيله دكوراسيوني است.
Untitled-25-0923-as.jpg
اغلب ما در ميان اين قبيل لوازم، فقط با مبل‌هاي تختخواب‌شو آشنايي داريم؛ درحالي كه اين‌گونه لوازم در انواع و اقسام مدل‌ها و براي منظورهاي مختلفي توليد مي‌شوند و تنها كافي است براساس نياز و شرايط محيط‌تان، بهترين و مناسب‌ترين را برگزينيد. به‌عنوان مثال، باتوجه به اينكه اتاق خواب ازجمله مهم‌ترين فضاهاي خصوصي است كه هر فرد پس از اتمام يك روز پر از فعاليت و تلاش، براي استراحت و خواب شبانه يا گاهي نيمروزي و همچنين كسب انرژي مجدد به آنجا پناه مي‌برد، هرچه امكانات اين مكان بيشتر مهيا باشد، نتيجه بهتر خواهد بود. بنابراين داشتن تختخوابي راحت در اتاقي كوچك، مي‌تواند يك نياز اصلي به‌شمار آيد كه اين روزها چندان دور از ذهن هم نيست؛ پس بايد به دنبال راهكارهاي مناسب براي دستيابي به اين هدف بود.
Untitled-13-0923-as.jpg
همان‌طور كه پيش از اين نيز اشاره شد، براي اين منظور، راه‌هاي متعددي ازجمله همان كاربرد مبلمان تختخواب‌شو وجود دارد ولي ما در اينجا قصد داريم به ارائه روش ديگري به نام كمدهاي تختخواب‌شو يا تختخواب‌هاي كمدي بپردازيم. اين كمدها اگرچه ظاهري شبيه به كمد دارند ولي درواقع تختخوابي راحت را نيز تشكيل مي‌دهند. البته اين حداقل امكان آنهاست؛ زيرا معمولا اين مدل تختخواب‌ها قسمتي از يك مجموعه كمد ديواري را شامل مي‌شوند كه در كنار تختي يك‌نفره يا حتي دونفره، كاربردهاي ديگري نيز دارند. در تصاوير مختلف، نمونه‌هايي از اين كمدها و تخت‌ها را ملاحظه مي‌كنيد. البته انتخاب هركدام از اين تركيب‌ها با خصوصيات و امكانات‌شان، رابطه مستقيمي با نوع كاربرد و فضايي دارد كه كمد تختخواب‌شو براي آنجا درنظر گرفته شده است.
گذشته از اين مورد، در اصل، سيستم به اين ترتيب است كه تختخواب شامل يك تشك ابري و يك سطح چوبي در كف آن است كه از يك‌سو در حالت باز، اين سطح چوبي به همراه پايه آن – كه ممكن است دسته كمد باشد – ساختار اصلي تخت و از سوي ديگر در حالت بسته، همان نماي كمد را تشكيل مي‌دهد. درواقع با بازكردن و قراردادن اين تخت به همراه پايه‌هايش در راستاي زمين، تشك آن نيز به پايين آمده و تختخوابي راحت براي استراحت مهيا مي‌شود و به هنگام روز و در مواقعي كه ديگر نيازي به تختخواب نبوده و فقط فضاي اتاق را اشغال كرده است، سطح چوبي به همراه تشك روي آن به داخل كمد منتقل شده و تنها نمايي از در يك كمد آشكار مي‌شود. البته نحوه قرارگرفتن تختخواب داخل كمد، علاوه بر تنوع مدل و فرم كمد به 2 صورت انجام مي‌پذيرد؛ يكي به صورت عمودي و ديگري به صورت افقي كه مورد دوم بيشتر مخصوص تختخواب‌هاي يك‌نفره است ولي مكانيزم كار در هر دو با اندك تفاوت‌هايي، يكسان است.
Untitled-11-0923-as.jpg
مزيت كمدهاي تختخواب‌شو
مهم‌ترين مزيت اين كمدها، استفاده از فضاي عمودي و سطح بدون استفاده يكي از ديوارهاي اتاق و اشغال كمترين فضا از سطح كف اتاق به صورت ثابت - آن هم براي اين وسيله جاگير دكوراسيوني – است. البته اشغال اين فضا، تنها منحصر به شب و هنگام استفاده از تختخواب است و هنگام روز و اوقات ديگر، انتقال آن به راحتي به داخل كمد عملي بوده و محيط اشغال‌شده مجددا براي ديگر فعاليت‌هاي روزانه در اتاق، خالي خواهد شد. در ضمن، كمدهاي تختخواب‌شو در 2 نوع يك نفره و 2 نفره توليد و عرضه مي‌شوند؛ در نتيجه، مدل يك نفره آنها براي اتاق‌ نوجوانان و جوانان و همچنين در خانه‌هاي كوچك مجردي و زندگي‌هاي دانشجويي نيز كاربردي است. علاوه بر مهم‌ترين مزيت اين‌گونه كمدها ( اشغال فضاي اندك ) داشتن نمايي زيبا نيز ازجمله خصوصياتي است كه سبب مي‌شود درصورت وجود موقعيت و شرايط لازم، از آنها در فضاهاي مختلف خانه و حتي اتاق نشيمن نيز بتوان استفاده كرد. در يكي از اين تصاوير، شما نمونه‌اي از اين كمدهاي تختخواب‌شو را ملاحظه مي‌كنيد كه در تركيبي چندقسمتي واقع شده و در كنار آن بخش‌هايي به كتابخانه، بوفه، ويترين، كمد واقعي و حتي زيرتلويزيوني اختصاص يافته است.
Untitled-10-0923-as.jpg
تشكيل چنين تركيب كاملي در كنار هم، كاربرد آن را در اتاق نشيمن به راحتي توجيه مي‌كند. در ضمن، مزيت ديگر اين مدل اين است كه هريك از اجزاي اين تركيب به صورت مجزا بوده و در زماني كه شرايط ايجاب مي‌كند و فضاي كافي نيز براي همه يا حتي بخش‌هايي از آنها در محيط وجود نداشته باشد، از تركيب كاسته خواهند شد. البته معمولا در اين تركيب‌ها، قسمت‌هاي ثابتي براي قراردادن پتو، ملحفه و بالش وجود دارد.
مواقع غيرعملي‌بودن راهكار
استفاده از اين راهكار با تمام مزاياي گفته شده، براي هر اتاقي عملي نيست. براي اين محدوديت، 2 دليل وجود دارد:
1 – وسعت اتاق بايد ظرفيت قرارگرفتن يك يا
2 تختخواب – هرچندتاشو – را داشته باشد. علاوه بر آن، فضاي كمي با عرض حداقل يك متر براي اطراف تختخواب نيز بايد باز باقي بماند در غير اين صورت، تخت هنگام بازشدن با مانع برخورد كرده و نمي‌توان از آن استفاده كرد.
2 – وجود نداشتن ديوار خالي نيز دليل ديگري براي محدوديت استفاده‌ از اين مدل تختخواب‌هاست.
بعضي از فضاها طوري طراحي شده‌اند كه ديوارهاي آن يا با درهاي متعدد رو به فضاهاي همجوار شامل تراس، حمام، كمدهاي ديواري و حتي پنجره‌ها اشغال شده‌اند يا آنكه فضاي خالي لازم در مقابل ديوار موردنظر وجود ندارد تا بتوان روي آن، كمد تختخواب‌شويي با طولي حدود 2 متر نصب كرد.
Untitled-22-2-0923-as.jpg
يك راهكار جالب‌ توجه براي شما
اگر 2 دوست دانشجو هستيد و خانه‌اي متشكل از يك اتاق كوچك و همچنين آشپزخانه و سرويس بهداشتي تهيه كرده‌ايد و مي‌خواهيد آن فضا، هم اتاق‌خوابي راحت و هم اتاق نشيمني مجهز به مبلمان باشد، پيشنهاد ما استفاده از كمدهايي مانند تصاوير زير است.
IMG_1557-0923-as.jpg
همان‌طور كه در تصاوير ملاحظه مي‌كنيد، با بسته‌بودن در اين كمدها يا درواقع همان تختخواب، اتاق نشيمني با چند مبل و ميز ساده مهيا مي‌شود ضمن اينكه با باز كردن تخت‌ها اين اتاق نشيمن به طرز جالبي به اتاق خوابي مناسب براي استراحت مبدل خواهد شد.
نكته: مبلمان تختخواب‌شو در اين قبيل شرايط همين كاربرد را دارد ولي جاي بيشتري را نسبت به اين كمدها اشغال مي‌كند.

IMG_1558-0923-as.jpg
منبع:همشهري آنلاين
 

elenazokaei

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژوئن 2006
نوشته‌ها
238
لایک‌ها
2
محل سکونت
(-.-)
Interior Designs Collection

PDFFiles | Total Size: 30.5 MB
5 Movies | MOV Format | Total Size: 32.7 MB

2llgjo9.jpg







University Girl Room
Freedom (2.1 MB
University Boy Room

Advertisement Movies
 

Scotopia

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2008
نوشته‌ها
542
لایک‌ها
12
محل سکونت
ABBEY
برخی از افرادبارها و بارها چیدمان مبلمان اتاق نشیمن منزلشان را تغییر میدهند اما هیچ وقت صورت بهتری پیدا نمیکند.

ser97n.jpg

ممکن است پیدا کردن جای مناسب مبلمان و تنظیم آن کار پیچیده ای به نظر آید اما قرار گرفتن مبلمان در جای مناسب زیبایی خاصی به اتاق می بخشد.

پس یک بار دیگر به اتاق نشیمن منزلتان با دقت نگاه کنید و نکات زیر را به کار ببندید .

محل قرار گرفتن در اتاق در چیدن مبلمان نقش مهمی دارد.اگر در اتاق نشیمن شما دو در وجود دارد وسایل را جلوی درها نگذارید.اما اگر یک در دارد بهترین وضعیت برای دسترسی مستقیم به اتاق و مبلمان است.

محل قرار گرفتن تکه اصلی مبلمان مهم است اگر کاناپه شما در کنار دیوار قرار گرفته است حداقل 60 تا 90 سانتیمتر فضای خالی برای عبور و مرور پشت آن ایجاد کنید.فضای کمی نیز میان صندلی ها و کاناپه لازم است.

در نحوه چیدمان مبلمان دقت کنید :اگر دیوار اتاق نشیمن بلند است کاناپه را به عنوان یک تکیه گاه در مقابل دیوار قرار دهید و بقیه وسایل را در اطراف آن بچینید .

نحوه چیدمان مبلمان و اندازه هر قطعه به منظم شدن اتاق کمک میکند اگر همه قطعات بزرگ مبل در یک طرف اتاق قرار گیرد منظره زیبایی به وجود نمی آید.همچنین اگر مبلمان بزرگ و زیاد باشند و اشیای استفاده شده روی دیوارها مثل قاب عکس- تابلو و آینه کم و کوچک-توازن بر قرار نمی شود.

میتوانید به جای کاناپه از یک یا دو صندلی استفاده کنید :این صندلی ها را میتوانید در مقابل دیوار بلند نشیمن قرار دهید .
این کار به ایجاد یک نقطه طلایی در اتاق کمک میکند.


توجه داشته باشید که جای دادن کاناپه مقابل دیوار بلند معمولا ساده ترین راه برای ایجاد نقطه طلایی در یک اتاق است .
بیشتر افراد تصور میکنند این کار باعث میشود فضای اتاق بزرگتر به نظر برسد و به آنان اجازه میدهد تا مبلمان بیشتری در اتاق قرار دهند.حتی با وجود این کار اگر اتاق بسیار کوچک باشد فضای کافی و راحتی به وجود نخواهد آمد.


مطلب بالا ر رو در هفته نامه امیدنو -شماره 108 خونده بودم که براتون گذاشتم امیدوارم مورد استفادتون قرار بگیره -(عکس هم جنبه تزیینی داره)
 

Scotopia

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2008
نوشته‌ها
542
لایک‌ها
12
محل سکونت
ABBEY
دکوراسیون داخلی شش تا اصل داره که معمولا وقتی به کلاسهای مربوط بهش میرید اینا رو اول میگن تا اونجاییکه دیدم قبلا تو این تاپیک دربارش صحبت شده ولی به نکات اصلی اشاره نشده بود:

از نصب تابلوهای کوچک روی دیوارهای بزرگ اجتناب کنید .با این کار هم از ارزش هنری کم می شود و هم دیوار خانه کوچک به نظر می رسد.تابلوهای هنری باید دو سوم 2/3 پهنای دیوار را پوشش دهند تا بشود آنها را یک عنصر دکوراتیو به حساب آورد.


اگر می خواهید دیوارهای اتاقتان مرتفع به نظر بیایداز چندین تابلوی عمودی در کنار هم استفاده کنید.اگر دوست دارید دیوارهای اتاقتان پهن و طولانی به نظر بیاد چندین تابلوی افقی را در کنار هم قرار دهید .

قبل از رنگ آمیزی نهایی از علاقه تان به رنگ مورد نظر مطمئن شوید شاید بد نباشه که آن را در جای کوچکی امتحان کنید و زمانی که از شدت روشنی ,تیرگی و یا درخشندگی رنگ اطمینان حاصل کردید آن را برای کل دیوارها به کار ببرید.بهتر است امتحان رنگ را در زیر همان نوری انجان دهید که بیشترین زمان را با آن سپری میکنید.

asian-interior-design.jpg


عکس رو از این سایت interior-design-ideas-now گذاشتم (جنبه تزیینی داره).

نورها میتوانند روی رنگها تاثیر بگذارند.برای مثال نورهای زرد مقداری گرما و زردی به رنگ اضافه میکنن .درمقابل نورهای سفید باعث اضافه شدن کمی رنگ آبی به دیگر رنگها میشن.

استفاده از تابلوهای نقاشی به هماهنگی و زیبایی خانه بسیار کمک میکنه ولی به هنگام نصب این تابلوها باید در نظر داشته باشین که در ارتفاعی بالاتر و یا پایین تر از حد تعریف شده قرار نگیرن.
حد تعریف شده نصب تابلوها در حقیقت همان میانگین قد افراد بزرگسال خانواده است,یعنی در فاصله ای ما بین 158 تا 170 سانتیمتر از کف زمین.اگر قصد دارین مجموعه ای از تابلوها رو روی دیوار به نمایش بذارین میتونین این دامنه رو به 130 تا 185 سانتیمتر گسترش بدین.


اگر میخواهید اتاقها بزرگتر از حد واقعی به نظر بیان از رنگهای روشن و درخشنده استفاده کنین.بر عکس اگر فضای وسیعی در اختیار دارین و میخواین که کوچکتر به نظر برسه رنگهای تیره به کار ببرین .
 

Scotopia

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2008
نوشته‌ها
542
لایک‌ها
12
محل سکونت
ABBEY
بسیارى از ما مایلیم دكوراسیون منزلمان را عوض كنیم یا دست كم تغییراتى در جهت زیباتر شدن فضاى منزل ایجاد كنیم. اما نیاز به بودجه گزاف اغلب ما را از این فكر منصرف مى كند. حال آنكه تغییر دكوراسیون لزوماً نیاز به خرید لوازم و وسایل جدید، لوكس و گرانقیمت ندارد و در خیلى از موارد مى توان تنها با ایجاد هارمونى جدید و بسیار جذاب تر از قبل در آن آفرید. در حقیقت ایجاد زیبایى در دكوراسیون یك خانه نیازمند خرید مبلمان نفیس و لوازم دكوراسیونى لوكس نیست، بلكه كافى است با به وجود آوردن هماهنگى میان لوازم موجود و احیاناً حذف یا افزودن برخى از جزئیات و لوازم ساده اما متناسب با بقیه اجزاء، نمایى چشم نواز به اتاق بدهیم. ایجاد هماهنگى گاه با حذف بعضى از وسایل و گاه تنها با تغییر دادن رنگ لوازم حاضر امكان پذیر است. مثلاً تغییر دادن رنگ دیوارها كه بزرگترین سطوح یك اتاق را تشكیل مى دهند خود به تنهایى تأثیر بسزایى در نماى آن دارد.
براى تغییر دكوراسیون در اتاقى كه در تصویر ملاحظه مى فرمایید دكوراتور بیش از هر چیز، دیوارهاى اتاق را با استفاده از تكنیك پتینه و دكوپاژ دچار تغییراتى چشمگیر كرده است. یك دراور در كنار پنجره قرار داده شده و از سطح روى آن براى به نمایش گذاشتن ظروف تزئینى استفاده شده است. استفاده از شاخه هاى گل زرد رنگ طبیعى و همچنین شاخه هاى بید فرمى در گوشه و كنار اتاق نیز بر زیبایى آن افزوده است.
http://************/files/ho59c0bkv58y6962dlqe.jpg​

هنگامى كه یك پالت رنگى خاص را براى دكوراسیون اتاقى انتخاب مى كنید، با در نظر گرفتن وسایلى كه در سایر اتاق هاى خانه و حتى در انبارى منزل دارید، ممكن است وسایلى متناسب با این پالت رنگى بیابید و آنها را به اتاق مورد نظر انتقال دهید تا هم به عنوان زینت آن اتاق مورد استفاده قرار گیرند و هم خود در بسترى مناسب زیباتر جلوه كنند.
پرده سبز زیتونى پنجره دوختى بسیار ساده دارد. توانایى كار با چرخ خیاطى تنها مهارت لازم براى دوختن چنین پرده هایى است! سپس پرده هاى حریر رویى به سادگى گره زده شده اند كه خود به مدلى براى پرده تبدیل شده است. با استفاده از چند كوسن به رنگ هاى سبز همرنگ با پرده حریر و روكش كاناپه چمنى رابطه لازم میان آنها ایجاد شده است. در مواردى كه مایلید در هزینه ها صرفه جویى كنید حتى ممكن است پارچه هاى ساده سفیدى كه در منزل دارید را براى هماهنگى با دكوراسیون جدید رنگ كنید و این كار به راحتى با رنگ هاى پارچه امكان پذیر است؛ حتى ممكن است پرده سفید قبلى پنجره را با رنگ مورد نظر رنگ كرده و دوباره مورد استفاده قرار داد. در آخر با افزودن ظرایفى از قبیل ظروف شیشه اى سبز رنگ در اشكال و پرده هاى رنگى متفاوت به تنوع و در عین حال هماهنگى فضا افزوده شده است. با بستن شاخه هاى خشك بید به دور پایه آباژورها و چسباندن گلبرگ هاى خشك به دور لبه كلاهك آنها، آباژورها نمایى منحصر به فرد و نیز جدید یافته اند و بدون صرف هزینه بیشتر براى خرید آباژورهاى جدید با دكوراسیون هماهنگ شده اند.
چنان كه ملاحظه مى كنید بسیارى از تغییرات ایجاد شده در دكوراسیون این اتاق و یا تقریباً تمام آنها توسط صاحب خانه قابل اجرا و با صرف هزینه اى محدود و در اندك زمان امكان پذیر هستند. شما نیز مى توانید با همین روش تغییراتى مشابه را در منزلتان ایجاد كنید و از نتایج نشاط آور تغییر دكوراسیون بهره مند شوید.
منبع سایت تبیان
 

Scotopia

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2008
نوشته‌ها
542
لایک‌ها
12
محل سکونت
ABBEY
با استفاده از عکسها میتونیم ایده های خوبی بگیریم و اونا رو در محیط خودمون اجراکنیم .عکسهای زیر هم برای همین امر هستن :



Upload Ringtones


Image host
 

Scotopia

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2008
نوشته‌ها
542
لایک‌ها
12
محل سکونت
ABBEY
ممنون از دوستان برای مطالب بسیار جالب !

برای من یکی خیلی راه انداز بود!

خواهش میکنم دوست عزیز -خوشحالم که استفاده کردید
Bubbleys_smile.png



تعدادی دیگه عکس از دکوراسیون داخلی -همونطور که گفتم خیلی از مواقع عکسها ایده های خوب و قابل اجرایی به ما میدن و بیشتر از بعضی مطالب میتونن به ما کمک کنن




Ringtone Hosting



Ringtone Hosting



Image host



Free Image Host



Free Image Host
 

Scotopia

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2008
نوشته‌ها
542
لایک‌ها
12
محل سکونت
ABBEY
شما می‌توانید توسط رنگها فضای خود را از یکنواختی خارج کرده و از ایده های رنگی خود لذت ببرید. قبل از اینکه برای حمام خود رنگی را در نظر بگیرید این مطلب را بخوانید.

1. چندین رنگ فوق العاده:

اولین حمام پیشنهادی ما به شما مجموعه ای از رنگهای شاد با کاشیهای رنگارنگ است که به شما و فرزندانتان به خوبی انرژی می‌دهد.

Image host

2.یک حمام سیبی:
دیوار توسط رنگی که الهام گرفته شده از رنگ سیب های سبز رنگ است پوشیده شده است، این سرویس دارای سبکی مدرن می‌باشد و سقف بلند با وجود آینه ای بلند و بدون قاب و چراغهای غیر معمول بلند، زیباتر به نظر می‌رسد.


Free Image Hosting



3. رنگ قرمز:

تمام جذابیت این اتاق در رنگ خیره کننده قرمز و اثاثیه آن می‌باشد، اسباب و اثاثیه، آینه، پایه دستتشویی، چلچراغ، مزاییک کف، تابلو آویخته شده به دیوار و پوشش غیر معمول دیوار یک شاهکار دراین حمام ایجاد کرده است.

Image host

4. مرکبات:
در این حمام با استفاده از تن های به رنگ مرکبات جلوه ای معاصر به آن داده شده است. پرده دوش با طرحی گلدار و رنگ نارنجی، حوله های رنگارنگ و چراغهای زیبا و روکش جالب صندلی و زیر پایی همگی در رنگهای هماهنگ و زیبا قرار داده شده اند.


Free Image Hosting


5. فضایی راه راه:
نوارهای پهن به رنگهای هماهنگ و زیبا دیوار سپید این حمام را از سادگی درآورده و جلوه ای معاصر به آن داده اند. نوارها به صورت کاملاً مساوی با 2 رنگ که در یک خانواده هستند پوشیده شده است.


Free Image Host



6.قدرت رنگ و هنر:

ممکن است حمام جایی نباشد که به ذهن شما برسد که می‌شود در آنجا هم هنر نمایی کرد، اما در این حمام به زیبایی از یک تابلو گرافیکی الهام گرفته شده است و دیوارها را با سبکی گرافیکی رنگ کرده اند.


Image Hosting


7.یک حرکت جسورانه:
با استفاده از رنگ سبز روشن جوانه ها، دستشویی و کابینت زیر آن به سبکی جسورانه و منحصر به فرد رنگ آمیزی شده است که در کنار کاغذ دیواری گلدار روشن و حوله های سفید و نور پردازی مناسب زیبایی آن دو چندان شده است.


Image Hosting


8.نوارهای زرد رنگ:
شاید تمام چیزی که شما نیاز داشته باشید یک رنگ زرد روشن باشد که در این حمام در نوارهای مساوی نشان داده شده است. رنگ زرد در کنار نوارهای به رنگ سفید دیوار و رنگ ارغوانی وسایل به تعادل رسیده است.


Free Image Host


9.زرد :
حمامی دیگر با رنگ زرد دیگری که بسیار متفاوت با حمام قبل است در اینجا دیده می‌شود. پرده های چهارخانه زرد رنگ و دیوارهای زرد روشن در کنار طرح گلدار و سفید رنگ وان و والان پرده، فضایی رومانتیک ایجاد کرده است.



Image Hosting


10.قرمز آلبالویی:
این حمام به رنگ قرمز تیره آلبالویی می‌باشد. شاید شما هم بخواهید از یک رنگ تیره در حمام خود ایجاد عمق کنید. در این حمام در کنار رنگ قرمز از رنگ سفید و آینه ای بزرگ و نور رسانی عالی استفاده شده است.


Image hosting

11.آبی کهربایی:
لوازم بهداشتی و کابینت‌های سفید با انتخاب رنگ آبی دیوارها زیبا تر به نظر می‌رسند. درفضاهایی که فضای دیوارها کم می‌باشد یا مانند تصویر، دیوار با کاشی پوشیده شده است استفاده از رنگ آبی به حمام جلوه ای دیگر می‌دهد.


Upload Ringtones


12.راه‌های افقی:
در این حمام نوارهای افقی با رنگ آبی تیره رنگ شده است و با قرار دادن یک پوستر بزرگ به حمام جلوه ای معاصر داده شده است. برای هماهنگی بیشتر از حوله‌های آبی در حمام استفاده شده است.


Image hosting


12.آبی روشن:
برای رهایی از رنگ سفید خسته کننده در حمام‌ها می‌توان از یک رنگ آبی ملایم استفاده کرد. در تصویر یک پرده دوش که با رنگ‌های سبز، آبی، زرد و بنفش آویزان شده است که حس بهاری را به این حمام داده است.


Image hosting


13.بنفش کم رنگ:
در این حمام بنفش دیگری بکار رفته است و به نحوی با رنگ زرد وان حمام ادغام شده است که موجب سرزندگی این فضا شده و با بکار بردن رنگ آلبالویی در پرده دوش و کابینت زیبایی آن دو چندان شده است فضا را یکپارچه کرده است.


Free Image Host


14.آبی دریایی:
ترکیبی از سفید، آبی و قرمز حمامی ‌را با خصوصیات دریانوردی خلق می‌کند. دراین حمام طراح با استفاده از رنگ آبی روشن و سفید در دیوارها و رنگ قرمز در وان که به صورت قایقی می‌باشد و پرده دوش که مشخصه‌های دریانوردی را دارا است، به هدف خود نزدیک شده است.


Free Image Host



15.هنر کاشی کاری:

کاشی کاری در این حمام مهمترین قسمت آن می‌باشد در قسمت بالا از کاشی‌های ارزان قیمتی به رنگ سبز کیوی با طرح چهار گوش استفاده شده که در کنار کاشی‌های با طرح بیضی و به رنگ قهوه‌ای که در بالای وان قرار گرفته و قاب آینه به زیبایی رسیده است.


Upload Ringtones
مجله هنر معماری
 

Scotopia

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2008
نوشته‌ها
542
لایک‌ها
12
محل سکونت
ABBEY
خزان درختان، تابلويي نظير از طبيعت پائيزي است. شما هم اين تابلو را در خانه تان داشته باشيد.
هر فصل از سال شرايط آب و هوايي خاصي را دارد كه در دكوراسيون فضاي داخلي خانه ما نيز در قالب تغييرات جزئي و كلي در چيدمان لوازم و وسايل نمودار مي‌شود ولي در ميان فصول مختلف سال، تغييرات ايجاد شده توسط فصل پاييز به قدري نيست كه منجر به تحولات عظيمي در دكوراسيون و به‌خصوص چيدمان لوازم خانه شود، بنابراين به ناچار بايد از نشانه‌هاي آن استفاده كرد تا در اين 2 ماه باقي‌مانده حال و هواي پاييز را در فضاي خانه‌مان بيشتر حس كنيم.
ازجمله مهم‌ترين و زيباترين نشانه‌هاي پاييز، خزان برگ‌هاي درختان است كه خود تابلويي بي‌نظير از طبيعت به‌شمار مي‌آيد. پس از اين فرصت استفاده كرده و به جمع‌‌آوري اين برگ‌هاي زيبا و رنگارنگ بپردازيد تا با كاربرد اين برگ‌ها به عنوان ابزاري تزئيني در لوازم كاربردي، رنگ و بويي پاييزي به خانه ببخشيد.

البته براي اين منظور بهتر است به مناطق خوش‌آب و هواي اطراف شهر و يا پارك‌ها و جنگل‌ها سري بزنيد.

تغيير رنگ در اين قبيل مكان‌ها به مراتب زيباتر است. پس از جمع‌آوري آنها، براي تزئين فضاي خانه با اين برگ‌هاي رنگارنگ دست به كار شويد. در اينجا نيز به چند راهكار متعدد اشاره شده است، با انتخاب يك يا چند نمونه از آنها خانه‌تان را به شكل پاييزي متحول كنيد؟

پاييز روي قاب: قاب‌هاي ساده قديمي يا جديد چوبي‌تان را – به شرط آنكه خيلي باريك نباشند ـ با برگ‌هاي پرس‌شده پاييزي تزئين كنيد. بنابراين ابتدا برگ‌ها را چند روزي در لابه‌لاي ورق‌هاي كتاب قطوري قرار دهيد.


xrtt0tzv3ngy3l64wk5q.jpg

پس از آنكه از خشك و پرس‌شدن آنها اطمينان حاصل كرديد، تك‌تك آنها را با استفاده از چسب‌چوب روي سطح قاب بچسبانيد.

براي اين منظور از قلم‌مو استفاده كنيد. به اين ترتيب كه پشت هركدام از برگ‌ها را با استفاده از قلم‌مو به چسب چوب رقيق‌شده، آغشته كنيد.

در ضمن براي آنكه اين برگ‌ها نماي بهتري روي قاب پيدا كنند، در فاصله زماني خشك‌شدن برگ‌ها زمينه قاب را با رنگ تيره‌ مناسبي مانند سبز يشمي، رنگ آميزي كنيد.

نكته: توجه داشته باشيد لازم نيست براي پوشش قاب تنها از يك لايه برگ استفاده كنيد، بلكه درصورتي كه بخواهيد مي‌توانيد قاب را با چندين لايه برگ روي هم تزئين كنيد.

در پايان نيز سطح قاب پوشيده شده با برگ را با اسپري وارنيش پوشش دهيد.

به اين ترتيب، هم برگ‌ها شفاف‌تر مي‌شوند و هم لايه‌اي محافظ روي آنها قرار مي‌گيرد و علاوه بر اين، شما مي‌توانيد از اين پس هرگونه گرد و غباري از سطح روي آن را به راحتي با دستمال نمدار پاك كنيد.

برگ‌آرايي براي شمعدان: اغلب ما گل‌آرايي‌هاي گوناگوني را روي انواع اسفنج‌ها ديده‌‌ايم ولي شايد برگ‌آرايي آن هم با استفاده از برگ‌هاي خشك پاييزي به نظرتان عجيب برسد ولي امتحان كنيد.

vx18xtsukehidbet8ntl.jpg

ابتدا حلقه‌اي اسفنجي آماده كرده و كليه سطوح خارجي آن را با فروكردن انتهاي ساقه برگ‌هاي پاييزي – كه هركدام نيز به حالت خاصي خشك شده‌اند – تزئين كنيد.

البته پيش از شروع برگ‌آرايي 4 شمع قلمي بلند را در فواصل مساوي داخل اسفنج جاي دهيد زيرا انجام اين كار پس از پايان مرحله برگ‌آرايي به خاطر خشك‌بودن برگ‌ها، امكان‌پذير نخواهد بود و برگ‌هاي خشك به سرعت مي‌شكنند.حالا با گذاشتن اين شمعدان روي ميز پذيرايي فضايي پاييزي‌ را در خانه ايجاد كنيد.

خزان در قاب: درصورتي كه تنها چند برگ پاييزي زيبا از گياه خاصي جمع‌آوري كرده‌ايد و تعداد برگ‌ها براي پوشش قاب كافي نيست، زيباترين آنها را انتخاب كرده و آنها را روي پس‌زمينه‌اي از پارچه يا مقوا قاب كنيد.

d7a7ck6vfywx2var7z19.jpg

جيب‌هايي پر از برگ‌هاي رنگارنگ: راهكار ديگري براي كاربرد برگ‌هاي پاييزي در دكوراسيون خانه، دوختن پرده حريري جيب‌دار براي آشپزخانه و يكي ديگر از فضاهاي خانه است. به اين ترتيب، شما مي‌توانيد با قراردادن برگ‌هاي رنگارنگ در داخل جيب‌هاي اين پرده، نمايي پاييزي براي پرده و دكوراسيون خانه ايجاد كنيد.

jpjtf18a08prw1pd5cbl.jpg

حلقه‌اي از پاييز: باتوجه به اينكه اين حلقه‌هاي اسفنجي كاربرد تزئيني نيز روي در و ديوار دارند، شما مي‌توانيد با استفاده از برگ‌هاي پاييزي حلقه‌اي تزئيني با ظاهري پاييزي درست كنيد و به در و ديوار خانه‌تان نصب كنيد

d07ercgmb7ysb8rzzo64.jpg


جلوه‌اي نو از برگ‌هاي پاييزي در دكوراسيون

اگر علاوه بر راهكارهاي فوق قصد داريد كه در دكوراسيون فضاي خانه‌تان تغييرات ديگري – به جز كاربرد برگ‌هاي خشك پاييزي – ايجاد كنيد، مي‌توانيد از فرم و رنگ‌آميزي آنها الهام گرفته و از آن به صورت ابتكاري در لوازم دكوراسيوني استفاده كنيد.

در زير به 2 نمونه از آنها اشاره خواهد شد:

1 – برگ‌ريزان روي پرده‌ها:

براي پرده ضخيم پنجره اتاقتان تعدادي بندينك به رنگ‌هاي مختلف برگ‌هاي پاييزي بدوزيد، به صورتي كه مانند تصوير در ادامه هريك از بندينك‌ها، شكلي پارچه‌اي از برگ پاييزي در رنگ‌ها و فرم‌هاي مختلف بريده شده و به بالاي پرده دوخته شود.

jyn3uogytt6cw5mh0cdl.jpg

درواقع، پرده را به جاي نوارپرده و گيره پرده با بندينك‌هاي برگ‌دار به چوب پرده متصل كنيد.

2 – برگ‌هاي چاپي روي كوسن:
چاپ شكل برگ روي لوازم دكوراسيوني چوبي يا پارچه‌اي مانند كوسن يكي ديگر از ايده‌هاي پاييزي اين فصل است. شما مي‌توانيد مهر يا شابلوني با شكل برگ تهيه كنيد و با استفاده از رنگ‌هاي اكريليك زرد، نارنجي، قهوه‌اي يا تلفيقي از همه اينها برگ‌هاي پاييزي را روي لوازم دكوراسيوني موردنظرتان چاپ كنيد.

در تصوير نمونه‌اي از روكش كوسن با چاپ پاييزي را مي‌بينيد. اين روكش كوسني برخلاف روكش‌هاي رايج دوختني نيست.

cjw7x4m2s6i3hngfwcg8.jpg

درواقع شما به 2 تكه چرم مصنوعي هم‌اندازه به شكل مربع و در 2 رنگ تيره و روشن نياز داريد (در اين تصوير 2 رنگ قهوه‌اي و خردلي انتخاب شده است)، به صورتي كه هر ضلع آن بايد 10 سانتي‌متر بزرگ‌تر از ضلع كوسن مربع‌شكل انتخابي براي روكش باشد، يعني اگر شما كوسني 40×40 سانتي‌متري داريد، بايد 2 مربع با ابعاد 52×52 سانتي‌متر از چرم مصنوعي تهيه كنيد.

نكته: انتخاب چرم مصنوعي به اين دليل است كه در اين روش جايگزين دوخت كوسن، پارچه بايد ضخيم و به اصطلاح شق باشد تا فرم موردنظر حاصل شود.

پس از اينكه مرحله برش اصلي 2 تكه روكش انجام شد، باتوجه به الگوهاي ارائه‌شده در محل‌هاي تعيين‌شده براي برش در آنها، ابتدا برش‌هاي اريب را در محدوده 4 سانتي‌متري دورتادور لبه هريك از تكه‌ها با قيچي انجام دهيد تا ذوزنقه‌هايي در محيط هر لايه تشكيل شود. پس از آن، با كمك كاتر و خط‌كش، خطوط افقي مابين هريك از ذوزنقه‌ها را (مطابق مكان‌هاي مشخص‌شده در الگو) ببريد.

نكته: هريك از 2 الگوي ارائه‌شده، تنها نصف يك مربع زير و رو را نشان مي‌دهد. بنابراين شما بايد برش نيمه ديگر مربع را نيز با همان الگو تكرار كنيد.

پس از آنكه مرحله برش براساس الگوها انجام شد، يكي از تكه‌ها را روي كوسن و ديگري را زير آن قرار دهيد.

نكته: باتوجه به اينكه محل برش‌هاي ايجادشده در تكه‌هاي رو و زير با هم متفاوت است، مراقب باشيد آنها را جابه‌جا قرار ندهيد، زيرا در اين حالت اين روش جايگزين دوخت، عملي نخواهد بود.

7malwgqlssvm15gblfvb.jpg

در پايان، پس از آنكه مربع‌هاي مربوط به رو و زير كوسن را در جاي خود قرار داديد، ابتدا هريك از تكه‌هاي ذوزنقه‌اي شكل لايه زيرين را از داخل برش‌هاي افقي واقع در وسط ذوزنقه‌هاي لايه رويي – به صورت يكي در ميان – عبور دهيد و اين كار را درمورد ذوزنقه‌هاي لايه رويي نيز تكرار كنيد.
به اين ترتيب، كوسن با همين روش – بدون دوخت – روكش مي‌شود.

همشهری
 

Scotopia

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2008
نوشته‌ها
542
لایک‌ها
12
محل سکونت
ABBEY
وقتي در خانه‌اي زندگي مي‌كنيد كه به خاطر وسعت كم فضاي داخل آن، ‌اتاق‌خواب‌ها به قدری كوچك هستندكه حتي امكان قراردادن يك يا 2 تختخواب به‌طور ثابت در آنها وجود ندارد، مجبور نيستيد از نيازتان به خوابيدن روي تختي راحت صرف‌نظر كنيد.
اين روزها نوآوري و ابتكار باعث پديدآمدن امكاناتي شده‌ كه با استفاده از آنها همزمان مي‌توان چندين نياز را برآورده كرد. جالب‌تر اينكه براي دستيابي به اين اهداف، تنها يك راهكار عملي وجود ندارد بلكه راه‌هاي مختلفي در قالب لوازم دكوراسيون كم‌جا براي حل اين مشكل انديشيده شده است. به‌طور كلي، منظور از لوازم دكوراسيوني كم‌جا، لوازمي است كه با اشغال حداقل فضاي ممكن، بيشترين و بهترين امكانات را در يك قالب در اختيار مصرف‌كننده قرار دهد؛ يعني درواقع صفت كم‌جا به معناي اشغال كمترين‌جا توسط آن وسيله دكوراسيوني است.

ka7go6v8zkrqpybxp6m6.jpg

اغلب ما در ميان اين قبيل لوازم، فقط با مبل‌هاي تختخواب‌شو آشنايي داريم؛ درحالي كه اين‌گونه لوازم در انواع و اقسام مدل‌ها و براي منظورهاي مختلفي توليد مي‌شوند و تنها كافي است براساس نياز و شرايط محيط‌تان، بهترين و مناسب‌ترين را برگزينيد. به‌عنوان مثال، باتوجه به اينكه اتاق خواب ازجمله مهم‌ترين فضاهاي خصوصي است كه هر فرد پس از اتمام يك روز پر از فعاليت و تلاش، براي استراحت و خواب شبانه يا گاهي نيمروزي و همچنين كسب انرژي مجدد به آنجا پناه مي‌برد، هرچه امكانات اين مكان بيشتر مهيا باشد، نتيجه بهتر خواهد بود. بنابراين داشتن تختخوابي راحت در اتاقي كوچك، مي‌تواند يك نياز اصلي به‌شمار آيد كه اين روزها چندان دور از ذهن هم نيست؛ پس بايد به دنبال راهكارهاي مناسب براي دستيابي به اين هدف بود.

sp1agksjrmo1l11n0y28.jpg

همان‌طور كه پيش از اين نيز اشاره شد، براي اين منظور، راه‌هاي متعددي ازجمله همان كاربرد مبلمان تختخواب‌شو وجود دارد ولي ما در اينجا قصد داريم به ارائه روش ديگري به نام كمدهاي تختخواب‌شو يا تختخواب‌هاي كمدي بپردازيم. اين كمدها اگرچه ظاهري شبيه به كمد دارند ولي درواقع تختخوابي راحت را نيز تشكيل مي‌دهند. البته اين حداقل امكان آنهاست؛ زيرا معمولا اين مدل تختخواب‌ها قسمتي از يك مجموعه كمد ديواري را شامل مي‌شوند كه در كنار تختي يك‌نفره يا حتي دونفره، كاربردهاي ديگري نيز دارند. در تصاوير مختلف، نمونه‌هايي از اين كمدها و تخت‌ها را ملاحظه مي‌كنيد. البته انتخاب هركدام از اين تركيب‌ها با خصوصيات و امكانات‌شان، رابطه مستقيمي با نوع كاربرد و فضايي دارد كه كمد تختخواب‌شو براي آنجا درنظر گرفته شده است.

plzdm03vxxg9uhtii9l2.jpg

گذشته از اين مورد، در اصل، سيستم به اين ترتيب است كه تختخواب شامل يك تشك ابري و يك سطح چوبي در كف آن است كه از يك‌سو در حالت باز، اين سطح چوبي به همراه پايه آن – كه ممكن است دسته كمد باشد – ساختار اصلي تخت و از سوي ديگر در حالت بسته، همان نماي كمد را تشكيل مي‌دهد. درواقع با بازكردن و قراردادن اين تخت به همراه پايه‌هايش در راستاي زمين، تشك آن نيز به پايين آمده و تختخوابي راحت براي استراحت مهيا مي‌شود و به هنگام روز و در مواقعي كه ديگر نيازي به تختخواب نبوده و فقط فضاي اتاق را اشغال كرده است، سطح چوبي به همراه تشك روي آن به داخل كمد منتقل شده و تنها نمايي از در يك كمد آشكار مي‌شود. البته نحوه قرارگرفتن تختخواب داخل كمد، علاوه بر تنوع مدل و فرم كمد به 2 صورت انجام مي‌پذيرد؛ يكي به صورت عمودي و ديگري به صورت افقي كه مورد دوم بيشتر مخصوص تختخواب‌هاي يك‌نفره است ولي مكانيزم كار در هر دو با اندك تفاوت‌هايي، يكسان است.


0u35r47pniktl3k486b9.jpg

مزيت كمدهاي تختخواب‌شو

هم‌ترين مزيت اين كمدها، استفاده از فضاي عمودي و سطح بدون استفاده يكي از ديوارهاي اتاق و اشغال كمترين فضا از سطح كف اتاق به صورت ثابت - آن هم براي اين وسيله جاگير دكوراسيوني – است. البته اشغال اين فضا، تنها منحصر به شب و هنگام استفاده از تختخواب است و هنگام روز و اوقات ديگر، انتقال آن به راحتي به داخل كمد عملي بوده و محيط اشغال‌شده مجددا براي ديگر فعاليت‌هاي روزانه در اتاق، خالي خواهد شد. در ضمن، كمدهاي تختخواب‌شو در 2 نوع يك نفره و 2 نفره توليد و عرضه مي‌شوند؛ در نتيجه، مدل يك نفره آنها براي اتاق‌ نوجوانان و جوانان و همچنين در خانه‌هاي كوچك مجردي و زندگي‌هاي دانشجويي نيز كاربردي است. علاوه بر مهم‌ترين مزيت اين‌گونه كمدها ( اشغال فضاي اندك ) داشتن نمايي زيبا نيز ازجمله خصوصياتي است كه سبب مي‌شود درصورت وجود موقعيت و شرايط لازم، از آنها در فضاهاي مختلف خانه و حتي اتاق نشيمن نيز بتوان استفاده كرد. در يكي از اين تصاوير، شما نمونه‌اي از اين كمدهاي تختخواب‌شو را ملاحظه مي‌كنيد كه در تركيبي چندقسمتي واقع شده و در كنار آن بخش‌هايي به كتابخانه، بوفه، ويترين، كمد واقعي و حتي زيرتلويزيوني اختصاص يافته است.

g3z5zox5ol8nu5suv5j6.jpg

تشكيل چنين تركيب كاملي در كنار هم، كاربرد آن را در اتاق نشيمن به راحتي توجيه مي‌كند. در ضمن، مزيت ديگر اين مدل اين است كه هريك از اجزاي اين تركيب به صورت مجزا بوده و در زماني كه شرايط ايجاب مي‌كند و فضاي كافي نيز براي همه يا حتي بخش‌هايي از آنها در محيط وجود نداشته باشد، از تركيب كاسته خواهند شد. البته معمولا در اين تركيب‌ها، قسمت‌هاي ثابتي براي قراردادن پتو، ملحفه و بالش وجود دارد.

مواقع غيرعملي‌بودن راهكار

استفاده از اين راهكار با تمام مزاياي گفته شده، براي هر اتاقي عملي نيست. براي اين محدوديت، 2 دليل وجود دارد:
1 – وسعت اتاق بايد ظرفيت قرارگرفتن يك يا

2 تختخواب – هرچندتاشو – را داشته باشد. علاوه بر آن، فضاي كمي با عرض حداقل يك متر براي اطراف تختخواب نيز بايد باز باقي بماند در غير اين صورت، تخت هنگام بازشدن با مانع برخورد كرده و نمي‌توان از آن استفاده كرد.

2 – وجود نداشتن ديوار خالي نيز دليل ديگري براي محدوديت استفاده‌ از اين مدل تختخواب‌هاست.

بعضي از فضاها طوري طراحي شده‌اند كه ديوارهاي آن يا با درهاي متعدد رو به فضاهاي همجوار شامل تراس، حمام، كمدهاي ديواري و حتي پنجره‌ها اشغال شده‌اند يا آنكه فضاي خالي لازم در مقابل ديوار موردنظر وجود ندارد تا بتوان روي آن، كمد تختخواب‌شويي با طولي حدود 2 متر نصب كرد.

يك راهكار جالب‌ توجه براي شما

اگر 2 دوست دانشجو هستيد و خانه‌اي متشكل از يك اتاق كوچك و همچنين آشپزخانه و سرويس بهداشتي تهيه كرده‌ايد و مي‌خواهيد آن فضا، هم اتاق‌خوابي راحت و هم اتاق نشيمني مجهز به مبلمان باشد، پيشنهاد ما استفاده از كمدهايي مانند تصاوير زير است.


egqy9sfjg91envrc6aur.jpg

همان‌طور كه در تصاوير ملاحظه مي‌كنيد، با بسته‌بودن در اين كمدها يا درواقع همان تختخواب، اتاق نشيمني با چند مبل و ميز ساده مهيا مي‌شود ضمن اينكه با باز كردن تخت‌ها اين اتاق نشيمن به طرز جالبي به اتاق خوابي مناسب براي استراحت مبدل خواهد شد.
نكته: مبلمان تختخواب‌شو در اين قبيل شرايط همين كاربرد را دارد ولي جاي بيشتري را نسبت به اين كمدها اشغال مي‌كند.


xhtyydbkjheftxsgz7xp.jpg

 

Scotopia

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2008
نوشته‌ها
542
لایک‌ها
12
محل سکونت
ABBEY
همانطور که قبلا هم گفتم با استفاده از عکسها میتونیم ایده های خوبی بگیریم و اونا رو در محیط خودمون اجراکنیم -عکسهای زیر کاری از طراحان داخلی در قسمت آشپزخانه هستش که میتونید با استفاده از این عکسها و تطابقش با شرایطتون ازشون استفاده کنین.
برای دیدن سایز واقعی عکسها روی آنها کلیک کنید.










عکسها مربوط به : design-mattersinc و jintudesigns.com و classic-interior-design.blogspot.com هستند.
 

Scotopia

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2008
نوشته‌ها
542
لایک‌ها
12
محل سکونت
ABBEY
اگر مدت‌هاي مديدي است كه كارت پستال، نقاشي يا عكس مورد علاقه‌تان را قاب كرده‌ايد ولي به مرور زمان قاب آن كهنه شده و ديگر نماي اوليه را ندارد، با به كارگيري يك يا حتي چند تكنيك هنري به طور همزمان، جلوه‌اي متفاوت براي تصوير يا اثر هنري داخل قاب ايجاد كنيد.

8f76u1gw6i3ajxx1mye3.jpg

به عنوان مثال، در اين پروژه بازسازي، از تكنيك‌هاي ملكايت (malachite) و ورق طلا همزمان با هم استفاده شده است و با توجه به اينكه هر دو آنها از جمله تكنيك‌هاي خاص و باابهت هستند-همان‌طور كه ملاحظه مي‌كنيد- براي قاب كهنه و موضوع داخل آن، نمايي رسمي و چشمگير به وجود آمده است.

البته انجام اين پروژه تنها منحصر به قاب‌هاي قديمي نيست بلكه شما مي‌توانيد آن را روي هرگونه قالب چوبي -تنها به شرط آنكه مانند نمونه، تصويري پهن داشته باشد– اجرا كرده و در ظاهر قاب جديدتان تغييري اساسي ايجاد كنيد.

توضيح يك: ملكايت نام يكي از سنگ‌هاي طبيعي زيبا و ارزشمند است و با توجه به اينكه در اين تكنيك نيز به وسيله رنگ، نماي اين سنگ ايجاد مي‌شود، نام آن را نيز ملكايت گذاشته‌اند.

ia6ltiw5x75kh9qchr65.jpg


مواد و لوازم مورد نياز:

- قاب پهن حداقل 8 سانتي‌متري
- ورق طلا 6 عدد (اين ورق‌ها را به قيمت ارزان از رنگ‌فروشي‌ها بخريد)
- رنگ اكريليك سبز تالوگرين (phthalogreen)
- چسب مخصوص ورق طلا مقدار كمي
- روغن بزرگ
- مقواي دوجداره كارتن با لايه‌اي مشبك، چند تكه كوچك
- قلم‌موي ريز سر گرد
- قلم‌موي بزرگ سر تخت
- رنگ اكريليك سفيد
- مداد، خط‌كش، پالت رنگ، چسب نواري كاغذي، روزنامه
توضيح2: مقواي دوجداره كارتن از 2 لايه زير و رو و يك لايه مارپيچ مياني تشكيل شده است و براي تهيه آن لازم نيست سراغ فروشگاه خاصي برويد بلكه سري به انباري خانه‌تان بزنيد و تكه‌اي از كارتن لوازم موجود در انبار را بكنيد يا اينكه به ميوه‌فروشي سري بزنيد و يك تكه مقواي كارتن موز را بگيريد و همراه بياوريد. (تصوير1)

طرز كار:

ابتدا با استفاده از مداد و خط‌كش در چهارگوشه نماي اين قاب، 4 مربع مساوي با هم رسم كنيد. براي به دست آمدن اين مربع‌ها، راحت‌ترين كار، امتداد اضلاع مستطيل خالي داخل قاب به بيرون است. بنابراين با استفاده از مداد و خط‌كش 2 طول و 2 عرض مستطيل خالي داخل قاب را از دو طرف روي نماي قاب خط بكشيد. (تصوير2)

حالا با توجه به ابعاد مربع‌هاي به دست آمده، 4 الگوي روزنامه‌اي مربع شكل ببريد و سپس هر كدام از آنها را با چسب نواري روي هر يك از مربع‌هاي واقع در 4 گوشه قاب بچسبانيد. براي اين منظور، تكه‌هايي از چسب نواري را به صورت دولا برگردانده و ابتدا زير مربع روزنامه‌اي چسبانده و سپس روي مربع رسم شده در گوشه قاب بچسبانيد.


jp3bcjoiexktf7qwdqhe.jpg

نكته:

برای پوشش سطح اين 4 مربع، به جاي استفاده از تكه روزنامه، از روش به اصطلاح ماسكه كردن با چسب نواري كاغذي هم مي‌توانيد استفاده كنيد. به اين ترتيب كه سطح داخل هر يك از مربع‌ها را با كنار هم چسباندن نوارچسب كاغذي بپوشانيد.
با اين روش فضاي داخل مربع‌ها به طور كامل ماسكه شده و ديگر لازم نيست نگران پس دادن رنگ به اين قسمت، در مراحل رنگ‌آميزي مستطيل‌هاي ميان آنها باشيد.


h2dtz0sj5a7he76g3ohm.jpg

تكنيك ملكايت


براي انجام تكنيك ملكايت، ابتدا چند تكه مقوا را به قطعات 3 × 2 سانتي‌متري ببريد و آماده، كناري بگذاريد.

سپس روي پالت رنگ مقداري رنگ اكريليك سبز تالوگرين را با كمي روغن بزرگ تركيب كنيد و لايه‌اي غليظ از اين رنگ چرب شده را با قلم‌مو روي يكي از مستطيل‌هاي مابين مربع‌هاي ماسكه شده بكشيد.

مرحله بعدي، ايجاد نقش صدف روي اين لايه غليظ رنگ است؛ به اين صورت كه يكي از تكه مقواها را از قسمت مارپيچ آن، با دست به صورت عمود روي سطح مستطيل رنگي قرار داده و با حركت‌هاي مواج بدون آنكه مقوا را از روي سطح قاب برداريد، از نقطه‌اي در يك گوشه از مستطيل شروع كرده و 180درجه حول يك مركز به صورت نيم‌دايره تغيير مكان دهيد.(تصوير4)


7yprwxomquc3sarozwev.jpg

با اين كار، بخش‌هايي از رنگ توسط لبه دالبري مقوا برداشته شده و همزمان با نمايان شدن رنگ زيرين، طرحي صدفي شكل حاصل مي‌شود كه البته ايجاد اين طرح با جزئيات آن غيرقابل پيش‌بيني و كاملا اتفاقي است.

همين كار را چند بار در جهات مختلف انجام دهيد تا صدف‌ها به فرم‌هاي گوناگون روي زمينه سبز تيره جلوه‌گر شوند(تصوير3).

پس از خشك شدن اين طرح‌هاي رنگي، با قلم‌موي بسيار ريز و كمي رنگ سفيد، در محدوده خارجي هر يك از صدف‌ها با فاصله 2ميلي‌متري روي زمينه، خطي دالبري به رنگ سفيد رسم كنيد(تصوير 5).

به اين ترتيب تكنيك ملكايت روي يكي از مستطيل‌ها به پايان مي‌رسد. حالا اين مراحل را از رنگ‌آميزي اوليه گرفته تا رسم حاشيه‌هاي سفيد دور صدف‌ها، در مورد 3 مستطيل ديگر روي قاب نيز تكرار كنيد.

n61vu4eyuzix6x41ryrs.jpg


تكنيك ورق طلا

پس از انجام تكنيك ملكايت، نوبت به اجراي تكنيك ورق طلا روي 4 مربع واقع در گوشه‌هاي قاب مي‌رسد.

8u94ok3imsdgzsqxvg27.jpg


براي اين منظور، ابتدا چسب‌هاي كاغذي يا تكه روزنامه‌ها را از روي سطح مربع‌ها با دقت بكنيد و پس از اطمينان از خشك بودن سطح مستطيل‌هاي ملكايت شده، محدوده بيروني دو ضلع مشرف هر يك از مربع‌ها به مستطيل‌هاي مجاورشان را با چسب نواري بپوشانيد؛ در واقع شما بايد چسب‌ها را روي عرض‌هاي مستطيل‌ها چسبانده و به اين طريق مربع‌ها را ماسكه كنيد.

پس از آن، قلم‌موي متوسطي را به چسب مخصوص ورق طلا آغشته كرده و روي سطح مربع‌ها با دقت بكشيد(تصوير6)

سپس 15 الي 20 دقيقه صبر كنيد تا لايه چسب به اصطلاح كمي خودش را بگيرد. در اين فاصله زماني، 4 عدد از ورق طلاها را درست روي هم قرار داده و يكي از الگوهاي روزنامه‌اي مربع شكل را روي آنها بگذاريد.

حالا هر 4 ورق را با توجه به الگوي روزنامه‌اي، همزمان با قيچي ببريد البته مرحله برش ورق‌ها را تك تك نيز مي‌توانيد انجام دهيد. پس از آماده شدن ورق‌ها - آن هم درست به اندازه مربع‌هاي واقع در گوشه‌هاي قاب – هر يك از آنها را به آرامي برداشته و روي يكي از مربع‌ها بچسبانيد.

3 مربع ديگر را نيز به همين صورت ورق كنيد. پس از آنكه مرحله چسباندن ورق‌ها تمام شد، با ماليدن انگشت اشاره دست روي سطح ورق‌هاي طلا، آنها را سر جايشان محكم و صاف كنيد، اين كار را به آرامي انجام دهيد تا ورق‌ها پاره نشوند. حالا، نوارچسب‌هاي كاغذي دو ضلع هر مربع را با دقت بسيار از روي عرض‌هاي مستطيل‌هاي ملكايت شده بكنيد. (تصوير7)

در پايان، مرز مابين 2 تكنيك را با رسم خطي به رنگ مشكي، از هم جدا كنيد؛ به اين ترتيب هر كدام از تكنيك‌ها جلوه بيشتري پيدا مي‌كنند.
نكته: در صورتي كه قاب انتخابي شما مانند قاب موجود در تصوير، داراي حاشيه باريكي دور تا دور اثر و لبه بيروني قاب است، آن لبه‌ها را نيز با روش فوق ورق طلا كنيد.

kyy38wgwa568hm4t7k5c.jpg


سایت همشهری
 
بالا