برگزیده های پرشین تولز

راهنمایی درباره طرز درست کردن فلافل با سس مخصوص!

linkoln

Registered User
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2012
نوشته‌ها
4,302
لایک‌ها
2,632
محل سکونت
بلقیوم
آقا ما قراره با جمعی از دوستان ساندویچی بزنیم تو ستارخان ولی متاسافنه تجربه چیزی نداریم در خصوص طرز تهیه فلافل. حداقل اون چیزی که بلدیم به پای فلافل های (هفت چنار) نمیرسه..از دوستان میخوام یه راهنمایی یه دستور پختی یه نکته چیزی ارائه بدن هم ما استفاده کنیم هم بقیه دوستان..
 

linkoln

Registered User
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2012
نوشته‌ها
4,302
لایک‌ها
2,632
محل سکونت
بلقیوم
دوستان کجایید بیاید راهنماییکنید دیگه..
 

t0rbak

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
371
لایک‌ها
352
محل سکونت
Davvas

t0rbak

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
371
لایک‌ها
352
محل سکونت
Davvas
طرز تهیه فلافل ابادان ...
فلافل

نخود از اصلى ترين مواد تشكيل دهنده فلافل است كه پروتيين گياهى به عنوان ماده اصلى آن به ساخت و نگهدارى استخوان هاى بدن كمك مى كند. نخود همچنين داراى فيبر محلول است كه بهترين تنظيم كننده دستگاه گوارش و تسهيل كننده گردش خون در بدن است.
زمانى فلافل ارزش غذايى مطلوب را دارد كه به هنگام تهيه آن از مواد اوليه سالم و تازه استفاده شود.

فلافل خانگى

تدارك و تهيه مواد اوليه و پخت فلافل در آشپزخانه شما چندان دشوار نيست و به زحمتش مى ارزد.
مواد لازم: نخود آبگوشتى: نيم كيلو، سويا: يك بسته كوچك، سيب زمينى: يك عدد بزرگ، پياز: ۲ عدد درشت، تخم مرغ: ۴ عدد، نمك و زردچوبه و فلفل قرمز: به دلخواه، رب گوجه فرنگى: ۳ قاشق غذاخورى، سركه به مقدار لازم، روغن مايع: ۴ قاشق غذاخورى.
شيوه پخت: از شب قبل نخود را خيس كرده و تا هنگام مصرف چند بار آب آن را عوض كنيد. سويا را هم در ظرفى ريخته و روى آن آب گرم بريزيد و به مدت يك ساعت كنار بگذاريد. سپس در آبكش ريخته و پس از شست وشو اجازه دهيد آبش كشيده شود. اكنون پيازها، سيب زمينى خرد شده، سويا ونخود را در چرخ گوشت و يا خردكن بريزيد. مخلوط شما براى افزودن تخم مرغ، ادويه و نمك و فلفل آماده است. چنان چه قالب فلافل در اختيار نداريد، به اندازه يك گردو از مايه برداريد و هر دو طرفش را در روغن مايع سرخ كنيد. براى تهيه سس رب گوجه فرنگى، سركه، نمك و روغن مايع را با هم مخلوط كنيد به طورى كه كمى سفت شود. خوردن كاهو، سبزى خوردن و يا ترشى تازه به ويژه ليته بادمجان به همراه فلافل هاى داغ، خالى از لطف نخواهد بود. به شرطى كه از نان هاى ساندويچى مانند باگت هاى معروف به فرانسوى هم استفاده كنيد.



فلافل (غذای جنوبی)
البته در اصل کم پر کن است

مواد لازم:

نخود خام 1 پیمانه (از شب قبل خیس کرده و فردا صبح آسیاب میکنیم)

جعفری 2 قاشق غذاخوری

ادویه مخلوط 1 قاشق چایخوری

بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

آرد لپه 2 قاشق غذاخوری پر

سیب زمینی 2 عدد پخته و رنده شده



طرز تهیه:

نخود را در ظرف میریزیم سیب زمینی، بکینگ پودر و آرد لپه را در ظرف میریزیم و ورز میدهیم مقدار خیلی کمی آب برای انسجام مواد اضافه میکنیم نمک و فلفل و ادویه را هم اضافه میکنیم هرچه فلفل بیشتر باشد این غذا خوشمزه تر میشود اما اگر دوست نداشتید میتوانید کمتر استفاده کنید خوب ورز میدهیم مواد را به هر اندازه و شکلی که دوست داشته باشیم در دست درست میکنیم و در روغنی که داخل ماهی تابه داغ شده سرخ میکنیم بعضیها فلافل را داخل روغن زیاد سرخ میکنند یعنی به حالت شناور اما ما اینجا با روغن کم سرخ کردیم.



*جعفری اگر دوست داشتید میتوانید از گشنیز هم استفاده کنید به همراه جعفری.

**آرد لپه برای اسنجام مواد است و به جای تخم مرغ استفاده میشود.

*** نخود دارای هورمون زیادی است که برای خانمها خیلی مفید است.

پودرانبه2 قاشق غذاخوری ( از عطاري )
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری
سرکه 4/1 پیمانه
آب به میزان لازم
نمک وفلفل به میزان لازم

طرزتهیه سس فلافل:
رب گوجه فرنگی - پودرانبه - سرکه- نمک وفلفل رادرظرفی ریخته کم کم آب اضافه کرده به حدی که بصورت سس رقیقی شود ، سپس روی حرارت قرارداده تا بجوشد و مقداری غلیظ شود .

فلافل گلولهٔ سرخ شدهٔ نخود پخته و ادویه‌جات است. این غذا زاده شده در فلسطین است در خاورمیانه و اسرائیل زیاد استفاده می‌شود و از غذاهای جنوب ایران به ویژه خوزستان و شهر آبادان است. پس از رویداد جنگ ایران و عراق و پناهنده شدن مردمان این شهر و دیگر جاهای خوزستان، پناهندگان این خوراکی را به دیگر جاهای ایران بردند.
 

t0rbak

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
371
لایک‌ها
352
محل سکونت
Davvas
خوب دوست عزیز این فلافل خونگی بود و لی اگه میخوای ساندویچی بزنی چند نکته ظزیف داره که مشتری جذب منه ولی اصلا بهداشتی نیست(قبلا تست شده) مثلا بجای سویا حتما باید دل و روده مرغ بریزی و روغنت تازه نباشه یکمم ته سیکارت تو ملاتش بریزی میشه بیسته بیست
 

t0rbak

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
371
لایک‌ها
352
محل سکونت
Davvas
9راز فلافل:

فلافل از جمله غذاهای نانی است که اصلیت آن به لبنان برمی‌گردد البته چند نوع فلافل وجود دارد که اصلی‌ترین آن نوعی است که با نخود تهیه می‌شود اما فلافل ماش، عدس، بادمجان، سیب‌زمینی و نخود نیز وجود دارد اما برای خوش‌طعم‌تر شدن این غذا باید به نکته‌هایی دقت کرد:

1. برای آنکه نفاخی نخود گرفته شود، بهتر است که آن را چند روز قبل خیس کنید و هر بار آب آن را دور بریزید. حتی می‌توانید آن را چند بار بجوشانید و آبش را خالی کنید و سپس نخودها را چرخ کنید. به این ترتیب کمتر باعث نفخ می‌شوند.

2. بهترین ادویه برای تهیه این غذا، زیره است البته فرقی نمی‌کند که شما زیره سیاه اضافه می‌کنید یا سبز. افزودن زیره به این غذا به هضم بهتر آن کمک خواهد کرد. در ضمن، می‌توانید به مایه فلافل کمی هم نعناع خشک اضافه کنید به این ترتیب غذایتان عطر بهتری پیدا خواهد کرد.

3. هنگام چرخ کردن نخودها دقت کنید که آن‌ها را زیاد چرخ نکنید تا له نشوند زیرا در این صورت مایه فلافل وا می‌رود. البته بهتر است خیلی هم نخودها درشت نباشند که زیر دندان احساس شوند بهتر است اندازه نخودهای چرخ شده کمی از دانه‌های شکر درشت‌تر باشد.

4. در صورت تمایل می‌توانید به مایه فلافلتان تخم‌مرغ بزنید زیرا اگر نخودها به خوبی چرخ شده باشند، دیگر برای چسبنده شدن آن‌ها نیاز به افزودن تخم‌مرغ نخواهد بود. درباره بیکینگ‌پودر نیز باید بگویم که فقط مقدار کمی از آن را به مایه فلافل اضافه کنید تا باعث پف کردن آن‌ها شود.

چاشنی مناسب این غذا فقط ترشی است، آن هم ترشی انبه، بادمجان یا میوه.

البته شما می‌توانید این غذا را با کلم شور یا ترشی نیز میل کنید


5. برای سرخ کردن فلافل، آن‌ها را در ظرفی نچسب و کوچک که روغن عمق پیدا کرده است، قرار دهید تا فلافل‌ها بعد از افتادن در روغن داغ به کف ظرف برخورد کنند و به سطح بیایند. به این ترتیب آن‌ها پوک خواهند شد.


6. برای سرخ کردن فلافل‌ها از قالب‌های مخصوص استفاده کنید و بگذارید تا روغن کاملاً داغ شود به این ترتیب باز هم شرایطی را فراهم کرده‌اید که فلافل‌های آماده‌شده ترد باشند.

7. چاشنی مناسب این غذا فقط ترشی است، آن هم ترشی انبه، بادمجان یا میوه. البته شما می‌توانید این غذا را با کلم شور یا ترشی نیز میل کنید.

8. بهتر است نان مناسب برای خوردن این غذا پیتا باشد که نوعی نان لبنانی است و کمی ضخیم‌تر از نان لواش است و دو لایه دارد.

9. نوشیدنی پیشنهادی من همراه فلافل نیز یک لیوان چای نعناع است. البته هندی‌ها با این غذا نوشیدنی‌ای به نام لاسی می‌نوشند؛ «لاسی» دوغ شیرینی است که مواد تشکیل‌دهنده آن، میوه است.


اگر اضافه وزن دارید

بهتر است به تعداد برش‌های نانی که همراه این غذا می‌خورید، دقت کنید و از زیاده‌روی در خوردن آن بپرهیزید. قبل از غذا نیز بهتر است یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه میل کنید یا سبزی‌های بخارپز شده را در کنار آن قرار دهید چرا که زودتر احساس سیری خواهید کرد.


اگر یبوست دارید

از نان‌های سبوس‌دار برای خوردن فلافل استفاده کنید و سبزی خوردن را در کنار این غذا فراموش نکنید. یادتان باشد افزایش فیبر دریافتی همراه هر وعده غذایی به شما کمک خواهد کرد مشکل گوارشیتان بهبود پیدا کند.


اگر کلسترول دارید

از آنجایی که این غذا سرخ شده است به شما پیشنهاد می‌کنیم در مصرف آن محدودیت به خرج دهید و آن را با سبزی‌های بخارپز شده‌ای مثل کدوسبز و لوبیاسبز بخارپز شده میل کنید. البته می‌توانید به غیر از پیاز به این غذا چند حبه سیر تازه نیز بزنید زیرا این سبزی به تنظیم چربی خون کمک می‌کند.
 

javadyazdani

Registered User
تاریخ عضویت
29 اکتبر 2012
نوشته‌ها
5,428
لایک‌ها
10,633
فلافلی زدی پخ بده بیایم در خدمتمون باش:D
 

t0rbak

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
371
لایک‌ها
352
محل سکونت
Davvas
فلافل، غذایی تند است و با ترشی سرو می‌شود، یعنی در ساندویچ آن به جای گوجه‌فرنگی و خیارشور، ترشی استفاده می‌کنند. نام این غذا نیز از فلفل گرفته شده است زیرا اصل لبنانی آن فلفل قرمز فراوانی دارد. با ما همراه شوید تا با نکته‌های ظریفی که بهتر است هنگام پخت این غذا آن‌ها را رعایت کنید، آشنا شوید.


مقدار کالری

مواد غذایی یادشده در مجموع تقریباً دارای 1200 کیلوکالری انرژی هستند که در صورت تقسیم کردن آن‌ها میان 4 نفر مقدار کالری دریافتی به 300 کیلوکالری خواهد رسید. از آنجایی که این غذا با نان میل می‌شود، به ازای هر برش نان 30 گرمی (یک کف دست) با فلافل، 80 کیلوکالری دیگر نیز به مقدار انرژی یادشده اضافه خواهد شد.


همراه غذا

اگر می‌خواهید فلافل‌ها را با سس میل کنید، بهتر است که سستان، سس گوجه‌فرنگی خانگی باشد که از نمک کمی تهیه شده و گوجه‌فرنگی تازه در آن به کار رفته باشد. ترشی نیز یکی از همراهان اصلی این غذاست. البته می‌توانید فلافل را با برگ‌های تازه کاهو و گوجه‌فرنگی حلقه شده نیز میل کنید. نوشیدنی مناسب این غذا نیز می‌تواند یک لیوان شربت آب‌لیمو البته طعم‌دار شده با عرق نعناع باشد تا به هضم غذایتان کمک کند. البته چای نعناع هم گزینه مناسبی برای تندخوری های حرفه ای (مانند هندی ها) است.


طـرز تـهـیـه:

* در یک کاسه بزرگ، نخودهای چرخ شده را بریزید و رویشان پیاز رنده شده، تخم‌مرغ و ادویه‌ها را اضافه کنید.

* پیاز را ریز رنده کنید و به دلخواهتان فلفل قرمز اضافه کنید. اصل این غذا تند است اما در صورت تمایل می‌توانید مقدار تندی غذا را کم یا زیاد کنید.

* در تابه‌ای با دیواره‌های بلند مقداری روغن مخصوص سرخ کردن بریزید و بگذارید تا داغ شود.

* سپس مقداری از مایه فلافل را بردارید و در قالب مخصوص بریزید و در روغن داغ بیندازید تا سرخ شود.

* پس از سرخ شدن نیز فلافل‌ها را در سبدهای فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. به این ترتیب می‌توانید فلافل‌های آماده شده را با برش‌های نان و ترشی سرو کنید.


مـواد لازم برای 4 نفر: نخود چرخ شده 2 لیوان 480 کیلوکالری



پیاز بزرگ 1 عدد 25 کیلوکالری



تخم‌مرغ 1 عدد 100 کیلوکالری



روغن مخصوص سرخ کردن 7 قاشق غذاخوری 630 کیلوکالری



زردچوبه، فلفل قرمز و نمک به میزان دلخواه 0 کیلوکالری
 

t0rbak

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
371
لایک‌ها
352
محل سکونت
Davvas
طرز تهیه سمبوسه




مواد لازم:

گوشت چرخ كرده 200 گرم

سيب زميني آب پز 3 عدد

پياز 1 عدد

جعفري 3 قاشق غذاخوري

نمك، زردچوبه و فلفل به مقدار كافي

نان لواش 6 عدد

طرز تهيه:

1- پياز را رنده مي كنيم و با گوشت مخلوط كرده و در كمي روغن سرخ مي كنيم. سپس نمك، زردچوبه و فلفل (سمبوسه معمولا تُند است، ولي شما مقدار فلفل را طبق ذائقه خودتان اضافه كنيد) و يك فنجان آب درون گوشت سرخ شده مي ريزيم و مي گذاريم تا گوشت بپزد.

2- سيب زميني پخته را رنده كرده و با جعفري خرد شده به گوشت اضافه مي كنيم. در صورت تمايل مي توانيد از قارچ هم استفاده كنيد.

۳- نان لواش را كه بهتر است كمي خمير باشد، به صورت نوارهاي باريكي مي بريم و در ابتداي نوار، از مايه سمبوسه روي نان مي گذاريم و به شكل مثلثي آن ها را مي پيچيم (در ادامه طرز پيچيدن نان سمبوسه توضيح داده شده است).

4- در ظرف گودي روغن مي ريزم و وقتي داغ شد، سمبوسه ها را در آن سرخ مي كنيم.

5- براي سبزي سمبوسه مي توانيد از سبزي هاي معطر هم استفاده كنيد. همين طور اگر تخم گشنيز به آن اضافه كنيد، خوشمزه و معطر مي شود.(تخم گشنيز يك قاشق غذاخوري) با 6 عدد نان لواش، 18 عدد سمبوسه درست مي شود. اين سمبوسه ها را مي توانيد با سُس گوجه فرنگي ميل نماييد.

نكته: مراقب باشيد كه نان لواش در حين پيچيدن خشك نشود. براي اين منظور مي توانيد نان ها را يكي يكي از كيسه در آورده و اضافي آن را درون كيسه قرار دهيد تا نرم باقي بماند.

طرز پيچيدن نان سمبوسه: نان را به صورت مستطيل مي بريم و در گوشه چپ، مقداري از مواد را مي گذاريم. سپس گوشه نان را روي مواد مي آوريم. اين طوري يك ضلع مثلث ساخته مي شود. در مرحله بعد بايد ضلع ديگر آن را بسازيم. در نتيجه نان سمت راست را روي مواد مي آوريم. بدين ترتيب ما دو ضلع از مثلث را ساخته ايم. اگر دقت كنيد، دو ضلع بالايي مثلث را داريم. ولي مثلثمان ضلع پاييني ندارد. در نتيجه ميزان نان باقيمانده كه در پايين مثلث ديده مي شود را از زير مثلث رد مي كنيم تا ضلع سوم ساخته شود. به اين ترتيب سه ضلع مثلث ايجاد شده و ما يك تكه اضافه نان هم داريم. مي توانيد آن را روي سمبوسه بياوريد. اگر به سمبوسه هاي حاضري نگاه كنيد، معمولا يك تكه نان اضافه هم روي آن قرار دارد.
 

t0rbak

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
371
لایک‌ها
352
محل سکونت
Davvas
فلافل تند ترکی




مواد لازم:
روغن آفتابگردان 2 قاشق غذاخوری
پیاز کوچک ریز خرد شده 1 عدد
سیر خرد شده 1 عدد
نخود شسته و خشک شده 400 گرم
زیره سبز 1 قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز 1 قاشق چایخوری
یک مشت کوچک جعفری خرد شده یا 1 قاشق چایخوری مخلوط گیاهان خشک
تخم مرغ 1 عدد

طرزتهیه:
1قاشق روغن را در تابه می ریزیم و می گذاریم تا داغ شود.سیر و پیاز را داخل روغن ریخته و با حرارت کم می گذاریم تا نرم شود(حدود 5 دقیقه).نخود هارا که از 24ساعت قبل در آب بوده را چرخ میکنیم و با جعفری یا پودر گیاهان خشک،زیره،پودر تخم گشنیز و سیرو پیاز سرخ شده خوب مخلوط می کنیم.تخم مرغ را اضافه گرده و با دست مواد را ورز می دهیم.مواد را به شکل توپ های متوسطی در آورده و در باقی روغن سرخ می کنیم تا طلایی رنگ شوند(در صورت لزوم روغن اضافه استفاده شود).با سالاد و نان سرو کنید.
 

t0rbak

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
371
لایک‌ها
352
محل سکونت
Davvas
امروز برای شما دستور پخت ۴ نوع کوکو رو اماده کردیم ولذت ببرید


آکـراس
>>>
برادر ناتنی فلافل و خوراکی لذیذ متعلق به غرب قاره سیاه است. البته این غذا که توسط برده‌ها به منطقه آمریکای مرکزی برده شده، در کارائیب نیز طرفداران فراوان دارد. روش تهیه آن کاملا مشابه فلافل،‌ اما بسیار ساده‌تر و بی‌دردسرتر است. از این خوراک سریع برای رنگین‌تر کردن سفره افطاری استفاده کنید.


مواد لازم برای ۴ نفر:
لوبیا چشم‌بلبلی: ۲۰۰ گرم، خیس کرده
پیاز متوسط: یک عدد، خرد شده
فلفل دلمه‌ای قرمز: یک عدد، خرد شده
نمک و فلفل: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

روش تهیه:

۱ – لوبیا را ۲ دفعه از چرخ‌گوشت رد کنید، سپس همراه با پیاز و فلفل‌دلمه داخل غذاساز خمیر کنید. اگر مایه سفت بود، نصف پیمانه آب به آن اضافه کنید. نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

۲ – مایه آکراس را داخل کاسه بریزید، به اندازه‌ای آب به آن اضافه کنید که اگر قاشق را سرازیر کردید، مایه از آن به آرامی بریزد.

۳ – به اندازه‌ای روغن داغ کنید که آکراس‌ها در آن شناور باشد. شعله آن باید زیاد باشد. با قالب فلافل از مایه برداشته و در روغن بریزید. هر طرف آن را ۳-۴ دقیقه سرخ کنید، سپس روغن آن را با حوله کاغذی گرفته و با انواع نان و سالاد سرو کنید.

نکات:

۱ – در آکراس اصیل به جای فلفل دلمه‌ای از ۲ عدد فلفل قرمز تند استفاده می‌شود.

۲ – لوبیاها را حداقل ۲۴ ساعت خیس کنید و اگر می‌خواهید رنگ بهتر و نفخ کمتری داشته باشد، پوست آنها را بگیرید.

ورقه

نوعی کوکوی بادمجان گیلکی که با نان یا کته خورده می‌شود. برخلاف ظاهر ساده‌اش طعم فوق‌العاده‌ای دارد و تهیه آن در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند.


مواد لازم برای ۴ نفر:
بادمجان متوسط: ۳عدد
تخم‌مرغ: ۴ تا ۵ عدد
روغن، نمک و فلفل: به میزان لازم
زردچوبه: یک قاشق چای‌خوری

روش تهیه:

۱ – بادمجان را پوست کنده و به صورت حلقه‌هایی به ضخامت ۲ سانتی‌متر ببرید، روی آن نمک پاشیده و در آبکش بگذارید تا تلخاب آن خارج شود. پس از حداقل نیم ساعت، آن را شسته و خشک کنید.

۲ – بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید، سپس با حوله کاغذی روغن اضافه آن را بگیرید.

۳ – یک تابه را چرب کنید و بادمجان‌ها را کف آن بچینید. تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه شکسته،‌ زردچوبه،‌ نمک و فلفل را اضافه کرده و هم بزنید تا یکدست شود.

۴ – تابه را روی شعله متوسط داغ کنید، سپس تخم‌مرغ‌ها را اضافه کرده و آن را بپزید تا تخم‌مرغ ببندند. پس از ۱۰دقیقه، آن را برش داده و پشت‌و‌رو کنید تا هر دوطرف آن بپزد. این غذا را با گوجه‌فرنگی، ماست و کته سرو کنید.

شامی


مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت پخته: ۳۰۰ گرم
لپه پخته: ۱۵۰ گرم
پیاز متوسط: یک عدد
سیب‌زمینی متوسط پخته: یک عدد
تخم‌مرغ: یک تا ۲ عدد
ادویه‌، نمک و فلفل
جوش‌شیرین: یک‌دوم قاشق چای‌خوری

روش تهیه:

۱ – گوشت پخته، لپه پخته، پیاز و سیب‌زمینی پخته را در چرخ گوشت ریخته و ۲ بار چرخ کنید.

۲ – وقتی مواد کاملا کش‌دار شد، به آن ادویه دلخواه و نمک و یک‌دوم قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین اضافه کنید.

۳ - تخم‌مرغ‌ را اضافه کنید.

۴ - ابتدا فقط یک عدد را بیفزایید. اگر مواد شل بود،۲ قاشق سوپ‌خوری آرد نخودچی می‌زنیم و اگر سفت بود تخم‌‌مرغ را اضافه کنیم.

۵ – از مواد به اندازه یک نارنگی برداشته و در دست به صورت گرد ولی با ضخامت یک سانتی‌متر باز کنید. وسط آن سوراخ کرده و بعد در روغن کاملا داغ شده سرخ کنید.

نکات:
با این غذا شربت نعناع را پیشنهاد می‌کنیم. (دستور تهیه شربت نعناع در این شماره از مجله گفته شده است)
همه ما در ماه مبارک رمضان بر این باور هستیم که شامی باید در افطار خورده شود اما از آنجایی که ماه رمضان امسال مقارن با فصل گرم تابستان و ماه داغ مرداد شده است توصیه می‌کنم شامی را در سحر صرف کنید، زیرا زمان افطار و سحر بسیار نزدیک و شامی غذای نسبتا سنگینی است.
اگر مواد را به اندازه گفته شده تهیه کرده‌اید، نیازی به اضافه کردن آرد نخودچی نیست. دقت کنید منظور از تخم مرغ در این دستور، تخم مرغ با وزن ۶۰ گرم است.





کوئى کاکا


مواد لازم:
آرد برنج: یک پیمانه
کدوحلوایی پخته شده: یک پیمانه
مغز گردو، چرخ شده: یک‌چهارم پیمانه
تخم‌مرغ: یک تا ۲ عدد
شکر: یک‌دوم پیمانه
آب یا شیر به اندازه‌ای که مایه شل شود
گلاب: ۲ تا ۳ قاشق سوپ‌خوری
پودر هل: یک قاشق چای‌خوری
پودر دارچین: یک قاشق چای‌خوری
نمک: یک قاشق چای‌خوری
جوش‌شیرین: یک‌دوم قاشق چای‌خوری

روش تهیه:

۱ – کدوحلوایی را پوست گرفته، بخارپز کنید، سپس با قاشق آن را له کنید.

۲ – آرد برنج نرم، مغزگردوی چرخ‌شده، کدوی پخته شده، شکر، گلاب، هل و دارچین و نمک و زعفران را با هم مخلوط کنید.

۳ – تخم‌مرغ‌ها را همراه با جوش‌شیرین بزنید و به مواد اضافه کنید.

۴ – از آب یا شیر به مواد اضافه کنید تا مایه شلی به غلظت مایه کوکو درست شود. آن را یکی، دو ساعت بگذارید تا بماند.

۵ – از مایه، درون تابه ریخته مثل کوکو به دفعات سرخ کنید، سپس آن را در ظرف دردار بریزید تا خشک نشود.
 

t0rbak

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
371
لایک‌ها
352
محل سکونت
Davvas
طرز تهیه کتلت عربی

ابتدا نخودها را چرخ می‌کنیم. بعد فلفل‌دلمه‌ای، پیاز، سیب‌زمینی را چرخ و آب آن را می‌گیریم، نمک و ادویه را به همراه تخم‌مرغ‌ها اضافه و ورز می‌دهیم...


مواد لازم برای آشپزی آکا
برای آشپزی آکا


نخود - نیم کیلوگرم
فلفل‌دلمه‌ای چرخ شده - نیم کیلوگرم
پیاز کوچک - یک عدد
تخم‌مرغ - سه عدد
سیب‌زمینی کوچک - یک عدد
نمک، فلفل و زردچوبه - به میزان لازم
روغن - به میزان لازم


طرز تهیه :
ابتدا نخودها را چرخ می‌کنیم. بعد فلفل‌دلمه‌ای، پیاز، سیب‌زمینی را چرخ و آب آن را می‌گیریم، نمک و ادویه را به همراه تخم‌مرغ‌ها اضافه و ورز می‌دهیم سپس در یک ‌تابه روغن ریخته تا داغ شود. از کتلت‌ها به اندازه نارنگی برداشته و با انتهای قاشق وسط آن را سوراخ و در روغن سرخ می‌کنیم. بعد از اینکه دو طرفش طلایی شد در یک صافی گذاشته تا روغن اضافی آن گرفته شود. این کتلت را با سس قرمز تند و ترشی تند میل کنید.
 

t0rbak

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
371
لایک‌ها
352
محل سکونت
Davvas
فلافل بندری

چهل و هشت ساعت نخود را در آب خیس کنید البته مرتب آب آن را عوض کنید تا لیز نشود بعد یک نوع سبزی معطر سیب زمینی، نمک و فلفل قرمز را با آن مخلوط کنید و آنها...
مواد لازم برای آشپزی آکا
برای آشپزی آکا



تخم مرغ : ۱ عدد
سیب زمینی : ۱ عدد
نخود : ۱ فنجان
فلفل : ۰.۲۵ قاشق سوپخوری
فلفل قرمز : قدری
ترشی : ۰.۵ فنجان
موسیر : قدری
نمک : قدری

طرزتهیه
چهل و هشت ساعت نخود را در آب خیس کنید البته مرتب آب آن را عوض کنید تا لیز نشود بعد یک نوع سبزی معطر سیب زمینی، نمک و فلفل قرمز را با آن مخلوط کنید و آنها را دو بار چرخ کنید، دو عدد تخم مرغ در آن بشکنید تا خمیر گردد آن را به شکل دایره‌های کوچک به قطر ۳ سانت در آورده و در روغن سرخش کنید، البته می‌توانید از تابه کوچک ولی بلند استفاده کنید تا در روغن شناور باشد، توجه داشته باشید که اگر روغن در حال جوش باشد زمان مورد نیاز برای سرخ شدن آن کوتاه است، بعد از سرخ شدن گرم گرم آن را سرو کنید، به همراه سس تند مصرف کنید.
 

t0rbak

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
371
لایک‌ها
352
محل سکونت
Davvas
فلافل آبادان

نخود را به همراه یک چهارم آن عدس ۲۴ ساعت بخیسانید و آنها را دو بار چرخ کنید هنگام چرخ کردن در بار دوم دو حبه سیر، یک عدد سیب زمینی کوچک، قدری نمک، فلفل قرمز و بکین پودر به ان اضافه کنید...

مواد لازم برای آشپزی آکا
برای آشپزی آکا


تخم مرغ : ۲ عدد
سیب زمینی : ۱ عدد
نخود : ۱ فنجان
جعفری ساطوری شده : قدری
فلفل قرمز : قدری
ترشی : ۰.۵ فنجان
عدس : ۰.۲۵ فنجان
آویشن : قدری
سیر : ۲ عدد
نمک : قدری
● طرز تهیه:
نخود را به همراه یک چهارم آن عدس ۲۴ ساعت بخیسانید و آنها را دو بار چرخ کنید هنگام چرخ کردن در بار دوم دو حبه سیر، یک عدد سیب زمینی کوچک، قدری نمک، فلفل قرمز و بکین پودر به ان اضافه کنید بعد به همراه یک عدد تخم مرغ از آن خمیر درست کنید ۲ ال ۳ ساعت که در یخچال ماند در روغن سرخش کنید، البته می‌توانید از تابه کوچک ولی بلند استفاده کنید تا در روغن شناور باشد، توجه داشته باشید که اگر روغن در حال جوش باشد زمان مورد نیاز برای سرخ شدن آن کوتاه است، بعد از سرخ شدن گرم گرم آن را سرو کنید، بسته به طبع خود از سس‌های مختلف استفاده کنید، جنوبی‌های ایران فلافل را با ترشی تند و کم آب میل می‌کنند.
 

t0rbak

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
371
لایک‌ها
352
محل سکونت
Davvas
فلافل لبنانی

باقلا و نخود را از قبل خیس می کنیم. باقلا و نخودهای خیس خورده را پوست می کنیم و با گوشت کوب یا خردکن برقی به طور کامل خرد می کنیم. سپس سیر، پیاز، پیازچه...
مواد لازم برای آشپزی آکا
برای آشپزی آکا
380 گرم
باقلای خشک
380 گرم
نخود
2 حبه درشت
سیر کوبیده
یک عدد درشت
پیاز( ریز خرد شده)
4 عدد بزرگ
پیازچه( ریز خرد شده)
یک عدد( ریز خرد شود)
فلفل سبز قلمی تند
یک قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر
3 قاشق غذاخوری
آرد
یک فنجان
جعفری خرد شده
یک قاشق مرباخوری
پودر تخم گشنیز
5/1 قاشق مرباخوری
پودر زیره سبز
به اندازه لازم
نمک و فلفل
به اندازه لازم
روغن برای سرخ کردن فلافل
طرز تهیه:
باقلا و نخود را از قبل خیس می کنیم. باقلا و نخودهای خیس خورده را پوست می کنیم و با گوشت کوب یا خردکن برقی به طور کامل خرد می کنیم. سپس سیر، پیاز، پیازچه و بقیه مواد را اضافه کرده و دوباره له می کنیم تا نرم شود و می گذاریم یک ساعت بماند.
در آخر گلوله هایی به اندازه گردو از مخلوط این مواد بر می داریم و به صورت شامی های گردی در می آوریم. آن گاه در یک سینی می چینیم و می گذاریم یک ربع دیگر بماند. سپس در روغن فراوان سرخ می کنیم تا طلایی شود.
توجه:
- باقلا و نخود از شب قبل خیس شود.

- در تهیه این غذا می توان فقط از نخود استفاده کرد که در این صورت مقدار نخود دو برابر می شود.

نکات تغذیه ای :

فلافل یک نوع غذای لبنانی است که برای افراد گیاهخوار غذای مناسبی می باشد. این غذا به علت داشتن

حبوبات به خصوص نخود ، پروتئین را در حد کافی و نیاز بدن تامین می کند.

نخود نیز مانند سایر حبوبات، فیبر بالایی دارد. فیبر محلول مانند یک برس زبر، سیستم گوارشی را پاک می کند. این نوع فیبر، گلوکز( قند) و کلسترول خون را کاهش می دهد. همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کم می کند.
 

linkoln

Registered User
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2012
نوشته‌ها
4,302
لایک‌ها
2,632
محل سکونت
بلقیوم
دوستان بیان و تجربیاتشون رو در اختیار ما بزارن.
 
بالا