برگزیده های پرشین تولز

سرمایه گذاری روی زمین و مسکن

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

یک فعال بازار مسکن در گفت‌وگو با فارس
مالیات ۳ درصدی عایدی سرمایه کمکی به بازار مسکن نمی‌کند/ ۳۰ درصد تقاضا مصرفی است
یک فعال بازار مسکن گفت:‌ مالیات ۳ درصدی عایدی بر سرمایه کمکی به بازار مسکن نمی‌کند و عملا کارایی لازم ندارد.


13930520000742_PhotoA.jpg

فرهاد بیضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارسبا اشاره به مالیات عایدی سرمایه که در بخش‌های زمین، املاک و مسکن دریافت می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر این مالیات قرار است، در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم در مجلس شورای اسلامی بررسی شود، این در حالی است که دولت سیاست کنترل بازار مسکن را دارد و عملاً مشاهده می‌شود 70 درصد تقاضای سرمایه در بازار مسکن سوداگرانه و تنها 30 درصد آن تقاضای مصرفی است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از بازارهای مالیاتی یکی از راه‌های کنترل بازار مسکن است، گفت: متاسفانه به جای هدایت مالی در این بخش به نقطه تورم و اقتصاد است، دولت باید از ابزارهای مالیاتی استفاده کند و مالیات عایدی سرمایه از این موضوعات محسوب می‌شود.

این کارشناس مسکن افزود: دولت در راستای خروج از رکود نیز به این موضوع اشاره کرده و تاکید می‌کنم، در بازاری که سوداگری رونق گرفته و سرمایه‌ها در آن بخش باید به بخش تولید هدایت شود، اما نکته‌ای وجود دارد و آن این است که برای جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن و املاک باید همه شرایط فراهم باشد، زیرا در حال حاضر 25 درصد مالیات از تولید اخذ می‌شود و باید مالیات بر عایدی سرمایه بیشتر از این میزان باشد، تا بتوان تاثیر آن را در هدایت و کنترل این بازار مشاهده کرد.

بیضایی با بیان اینکه نرخ مجلس برای مالیات بر عایدی سرمایه بسیار پایین بوده و 3 تا 5 درصد است، عنوان کرد: این موضوع برای شروع کارایی لازم را ندارد و باید به صورت پلکانی افزایش یابد و همچنین مدت زمانی که برای آن در نظر گرفته شده 15 سال است، اما در بخش مسکن وضعیت قرمز بوده و باید این بازار کنترل شود.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه استفاده از مالیات عایدی سرمایه نیاز فعلی دولت برای ساماندهی این بازار است، گفت: در 15 سال آینده شاید نیاز به مسکن مانند الان نباشیم و رکود تورمی نیز وجود نداشته باشد و به همین دلیل بازه 15 ساله تاثیری در بازار مسکن نخواهد داشت و این نقض غرض است.

به گفته وی برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که این ابزار شرایط تنظیم و کنترل دولت را سلب نکند، اما مشاهده می‌شود تا 3 سال آینده نیز برای این مالیات تنفس در نظر گرفته شده و عملاً تا پایان عمر این دولت برای هدایت و کنترل نقدینگی در بازار مسکن و رونق تولید کارایی لازم مشاهده نخواهد شد و این موضوع دست دولت را می‌بندد.

این فعال بخش مسکن با اشاره به تجربه دیگر کشورها در مورد مالیات عایدی بر سرمایه گفت: کشورهایی مانند چین، اوکراین، سوریه، اندونزی فاقد این نوع مالیات بوده و اتفاقاً مسکن این کشورها دارای بحران است و نسبت مسکن به درآمد بالای 20 سال است از آن پس بود که در سال 2009 چون با اجرای عایدی مسکن نرخ مالیاتی آن را برای شروع 47 درصد در نظر گرفت.

بیضایی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته نیز نرخ مالیات عایدی سرمایه برای بخش مسکن بالای 40 درصد است زیرا عملاً این بازار ماهیت غیر تولیدی دارد و برای این است که بتوان نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد.

وی با تاکید بر اینکه تولید اکنون با مشکل مواجه است بسیاری از کشورهای حوزه اسکاندیناوی و دانمارک بیش از 59 درصد مالیات عایدی و مسکن دریافت می‌کنند.

بیضایی با اشاره به اینکه این نوع مالیات از جیب مصرف کننده نخواهد بود، بیان داشت: این موضوع از تفاوت خرید و فروش مسکن محاسبه می‌شود و حتی اگر طی 10 سال مسکنی فروخته نشود، از این نوع مالیات معاف است و عملاً تاثیری در بازار نخواهد داشت.

بیضایی گفت: اخذ مالیات عایدی بخش مسکن طبق پیش‌بینی قانون براساس خوداظهاری خواهد بود و حتی متناسب بودن با قیمت منطقه‌ای نیز در آن لحاظ نشده که این موضوع نیز می‌تواند موجب بی‌اثر کردن این نوع مالیات شود، زیرا قیمت واقعی در آن اظهار نخواهد شد.

وی افزود: تا سال 66 مالیات عایدی بربخش مسکن دریافت می‌شد، اما به دلیل اینکه اطلاعات مربوط به آن به روز نشده بود و عملاً نرخ مالیاتی اخذ شده، نسبت به سالهای قبل از آن کمتر می‌شد، به این دلیل حذف شد.

انتهای پیام/ب

-
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد
شمارش معکوس برای تصویب مالیات بر عایدی مسکن/ اخذ مالیات بر مبنای نرخ تورم
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس احتمال تصویب قانون مالیات بر عایدی مسکن در جلسه فردای مجلس را بسیار بالا توصیف و مبنای این پایه مالیاتی را نرخ تورم عنوان کرد.


13911203000224_PhotoA.jpg

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس‌، در مورد اخذ مالیات بر عایدی مسکن طبق قانون مالیات‌های مستقیم اظهار داشت: این پایه مالیاتی برای اولین بار در اقتصاد کشور اجرایی خواهد شد که مالیات ناشی از تفاوت قیمت زمان خرید و فروش مسکن است و آنچه دنبال آن هستیم، ایجاد کمترین فشار در فضای اقتصادی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: این مالیات به شکلی اجرا خواهد شد که فضای اقتصادی دچار چالش نشود و به تدریج عملیاتی شده تا موجب کنترل بازارهای موازی شده و نیز از سفته‌بازی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه تغییراتی در این پایه مالیاتی اعمال شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود، این مالیات فشار روی املاک و مستغلات داشته باشد، اما با تغییرات این مباحث را تعبیر کردیم و همچنین با بخش خصوصی و انبوه‌سازان مشورت شده است.

به گفته پورابراهیمی اکنون در این اصلاحیه نرخ تورم را در عایدی مسکن محاسبه می‌کنیم، تا متناسب با فضای اقتصادی پس از اعمال تفاوت مالیات بر مبنای نرخ تورم این پایه مالیاتی دریافت شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کلیات پایه مالیاتی عایدی مسکن برای مجلس، دولت و بخش خصوصی قابل قبول است‌، عنوان کرد: تا حد زیادی بخش خصوصی با این موضوع موافق بوده و دولت و مجلس نیز در این زمینه توافق دارند و همزمان با این موضوع به دنبال عدم ایجاد شوک در املاک و مسکن هستیم و به نظر می‌رسد، فردا این موضوع تصویب شود.

انتهای پیام/ب

- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930629000362#sthash.hCKDnq3H.dpuf
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

بازخوانی یک گزارش تحلیلی
احیای قانون مالیات بر املاک در مجلس/ تبعات حذف قانون در سال ۶۶ چه بود؟

مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت ایران با انتشار یک گزارش تحلیلی، کاهش شاخص خانوارهای دارای مسکن ملکی، رشد تقاضاهای سرمایه‌ای در بازار مسکن و افزایش مطلوبیت فعالیت‌های غیرمولد (خرید و فروش زمین و مسکن) را از جمله تبعات حذف قوانین مالیات بر املاک دانسته است.

13910330000126_PhotoA.jpg

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت ایران با انتشار یک گزارش تحلیلی خطاب به نمایندگان مجلس همزمان با بررسی قانون جدید مالیاتی کشور به تبعات حذف قوانین مالیات بر املاک بر اقتصاد کشور پرداخته است.

متن این گزارش بدین شرح است:

زمین و مسکن شهری به عنوان یک کالای ویژه با خواصی نظیر ناهمگن بودن، غیر قابل جانشینی و غیر قابل تجارت بودن در کنار نبود جریان کامل اطلاعات در این بازار، تأثیرات برونی و متقابل این بازار با بازارهای موازی، محدود بودن منابع زمین و مانند آن، همه و همه منجر به این شده است که این بازار همواره به شدت تحت تأثیر تقاضاهای سوداگرانه باشد. حضور بالای تقاضای سوداگرانه در بازار زمین و مسکن شهری با توجه به غیر قابل تولید بودن زمین و ثابت بودن موجودی آن، منجر به افزایش قیمت زمین و به تبع آن مسکن می‌شود. از این رو عدم کنترل تقاضای سوداگرانه در بازار زمین و مسکن شهری از سوی دولت‌ها حتی در شرایط عرضة مناسب آن، می‌تواند سیاست‌های دولت را در تأمین «مسکن متناسب با نیاز» گروه‌های هدف تحت تأثیر قرار دهد. مرسوم‌ترین ابزار کنترل تقاضای سوداگرانه در بازار زمین و مسکن شهری استفاده از ابزارهای مالیاتی مناسب است که در **** مالیاتی کنونی کشور ایران مورد توجه قرار نگرفته است.

اصولاً در بخش‌های اقتصادی به هر میزان که ریسک بالاتر باشد نرخ بازگشت سرمایه نیز بیشتر است. در شرایط کنونی کشور، بخش زمین و مسکن شهری با کمترین ریسک دارای بیشترین نرخ بازگشت سرمایه است که این شرایط باعث به هم خوردن توازن اقتصادی در بخش‌های مولد اقتصادی به نفع بخش‌های غیر مولد و سوداگرانه شده است؛ به طوری‌که حتی در بخش زمین و مسکن، خرید و فروش زمین و مسکن از سود بالاتری نسبت به ساخت مسکن برخوردار است. به عبارتی می‌توان گفت ریسک پایین و نرخ بازگشت سرمایه بالای بخش زمین و مسکن باعث به هم خوردن توازن اقتصادی در بخش‌های مولد به نفع بخش‌های غیر مولد و سوداگرانه می‌شود.

*مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه

یکی از مشکلات موجود در بازار مسکن حضور تقاضاهای سوداگرانه است که سبب ایجاد حباب و بی‌نظمی در بازار مسکن شده است. برای حل این مشکل دولت می‌تواند تقاضای سوداگرانه در بازار را با استفاده از ابزار‌های مالیاتی کنترل و سرمایه‌ها را به بخش تولید هدایت نماید و زمینه لازم برای کاهش قیمت مسکن را فراهم آورد. کاهش فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن سبب کاهش قیمت و افزایش توان‌مندی تقاضای مصرفی برای حضور در بازار مسکن ملکی می‌شود.

CGT یا مالیات بر عائدی سرمایه، قدیمی‌ترین مالیات حوزه زمین و مسکن است که بر افزایش قیمت زمین و مسکن (عایدی سرمایه) وضع می‌شود. این مالیات در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و یا در حال توسعه از جمله کره‌جنوبی، فرانسه، آمریکا، کانادا، انگلستان، ایرلند، تجربه شده است. به عنوان مثال در آمریکا یا انگلستان دولت 40 درصد ما به تفاوت قیمت خرید و فروش را از فروشنده اخذ می‌کند تا حاشیه سود در معاملات مسکن پایین آمده و انگیزه تقاضاهای سوداگرانه کاهش پیدا کند. شایان ذکر است خانه اول هر فرد که تقاضای مصرفی است و تولید‌کنندگان مسکن از این مالیات معاف هستند.

در کنار مالیات بر عائدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی نیز یکی دیگر از ابزارهای مالیاتی برای کنترل تقاضاهای سرمایه‌ای و سوداگرانه در بازار زمین و مسکن است. در حال حاضر و طبق سرشماری سال 90 بیش 6/1 میلیون واحد خانه خالی در کشور وجود دارد که این مسأله باعث بروز خسارت‌های بسیاری بر اقتصاد کشور شده است. در صورت اخذ مالیات بر خانه‌های خالی و عرضه این واحد‌ها در بازار استیجار، این امر می‌تواند تأثیر بسیاری در کاهش قیمت و کنترل بازار استیجار داشته باشد.

*سابقه مالیات بر عائدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی

مالیات بر عائدی سرمایه و مالیات بر املاک خالی از سکنه دو مالیات عمده بخش مسکن بوده‌اند که تا سال 66 در قانون مالیات‌های مستقیم وجود داشته اند. این 2 مالیات و برخی دیگر از مالیات‌های فصل املاک با توجیه عدم شفافیت اطلاعات و عدم وجود سامانه اطلاعات املاک و مستغلات از قانون مالیات‌های مستقیم حذف شدند. اما سوال اساسی اینجاست که حذف این مواد از قانون چه تبعاتی را بر اقتصاد کشور داشته است؟ در ادامه سعی شده است به برخی از تبعات منفی حذف این قانون اشاره شود.

1ـ کاهش شاخص خانوارهای دارای مسکن ملکی

یکی از شاخص‌های عمده در بخش مسکن، شاخص خانوارهای دارای مسکن ملکی است. با اینکه یکی از اهداف اصلی انقلاب که در پیام حساب 100 حضرت امام و همچنین اصول 3، 31 و 43 قانون اساسی به آن تصریح شده است «تأمین مسکن متناسب با نیاز» برای خانوارهاست و این مسأله یکی از معیارهای سنجش عدالت شناخته شده است. با این وجود باید اذعان داشت که در این مسأله دولت‌های پس از انقلاب توفیق چندانی نداشته‌اند. سرشماری‌ها نشان‌دهنده آن است که این شاخص که از سال 1335 تا سال 1365 روند رو به رشدی داشت با حذف قوانین فصل املاک در سال 66، زمینه برای ورود تقاضاهای غیر مولد و سوداگرانه در بازار فراهم شد که این امر منجر به افزایش قیمت زمین و مسکن و ناتوانی تقاضاهای مصرفی در بازار مسکن شد. به این ترتیب خانوارهای دارای مسکن ملکی از 77 درصد در سال 65 به 62 درصد در سال 1390 رسید. باید یادآور شد که در مقیاس شهری، تنها 56 درصد از خانوارهای شهری دارای مسکن ملکی هستند.

13930629000402_PhotoL.jpg


نمودار1ـ تغییرات درصد خانوارهای دارای مسکن ملکی کشور

2ـ رشد تقاضاهای سرمایه‌ای در بازار مسکن

طی بازه زمانی 1390ـ 1365 بیش از 11,8 میلیون واحد مسکونی به موجودی مسکن اضافه شده است در حالی که تنها 5,7 میلیون خانوار جدید دارای مسکن ملکی شده‌اند. این مسأله بدان معناست که تنها 48 درصد از تقاضای مسکن طی 25 سال گذشته تقاضای مصرفی بوده است و 52 درصد از تقاضای مسکن را تقاضای سرمایه‌ای پوشش داده است. اهمیت موضوع در بازه زمانی 90ـ 1385 دو چندان می‌شود. در این بازه زمانی 4,2 میلیون واحد مسکونی ـ بدون احتساب خانه‌های خالی از سکنه ـ به موجودی مسکن اضافه شده در حالی که 1,3 میلیون خانوار جدید دارای مسکن ملکی شده‌اند. این بدان معنا است که طی فاصله زمانی دو سرشماری گذشته نزدیک به 70 درصد از تقاضای مسکن موجود به تقاضای سرمایه‌ای اختصاص یافته است. این در حالی است که در بازه دو سرشماری 1355 تا 1365 نزدیک به 80 درصد از تقاضای بخش مسکن تقاضای مصرفی بوده است!

13930629000406_PhotoL.jpg


نمودار2ـ درصد سهم تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای از کل واحدهای مسکونی اضافه شده

3ـ افزایش مطلوبیت فعالیت های غیرمولد ( خرید و فروش زمین و مسکن)

با توجه به شرایط حساس کشور در دوران پس از انقلاب اسلامی و افزایش تهدیدات روز افزون اقتصادی، توجه رویکردهای مولد و درون‌زا که امروزه به عنوان اقتصاد مقاومتی شناخته می‌شود، همیشه از نیازهای اساسی اقتصاد کشور بوده است. یکی از عمده راهکارهای این رویکرد هدایت سرمایه‌‌ها از بخش‌های غیر مولد و غیر اشتغال‌زا که معمولا اثرات تورمی نیز بر بازار دارند، به سوی بخش‌های مولد اقتصاد بوده است. همان‌گونه که ذکر شد، حذف فصل املاک از قوانین مالیات در سال 1366 سبب شده تا حجم سرمایه‌های غیر مولد در بازار مسکن رشد شتابانی داشته باشد. این امر سبب شده است تا سرمایه بسیار هنگفتی در بازار غیر مولد و سوداگرانه بازار مسکن راکد شود که در صورت هدایت این سرمایه به بخش‌های مولد اقتصاد، می‌تواند انقلاب عظیمی را در حوزه اشتغال و تولید ایجاد کند. قابل ذکر است در بازه زمانی 1365 تا 1390 بیش از 6,1 میلیون واحد مسکونی مورد تقاضای سرمایه‌ای غیر مولد قرار گرفته است. با فرض متوسط متراژ 100 متر مربع این واحدها و بر اساس قیمت فعلی مسکن در کشور که به طور متوسط 1 میلیون تومان است، بر اساس شرایط فعلی بازار مسکن، حجم تقاضاهای سرمایه‌ای معادل 610 هزار میلیارد تومان بوده است. در حالی که گردش چنین سرمایه‌ای در بخش‌های تولیدی اقتصاد، طی 25 سال گذشته می‌توانسته زمینه اشتغال‌زایی فراوانی را فراهم کند.

4ـ افزایش نرخ خانه‌های خالی و ایجاد هزینه‌های گزاف به اقتصاد کشور

همان‌گونه که ذکر شد، طبق سرشماری سال 1390 بیش از 1,6 میلیون خانه خالی در کشور موجود است. که این مسأله تبعات فراوانی را بر اقتصاد کشور دارد. برای درک بهتر موضوع باید عنوان داشت که برای ساخت 1,6 میلیون واحد مسکونی با متراژ متوسط 100 متر مربع، بدون احتساب هزینه زمین و با در نظر گرفتن حداقل هزینه ساخت ـ 500 هزار تومان ـ رقمی معادل 90 هزار میلیارد تومان نیاز است. این مسأله بدین معناست که حذف مالیات بر خانه‌های خالی در کشور باعث احتکار و راکد شدن و عدم گردش 90 هزار میلیارد تومان در بخش‌های تولیدی کشور شده است. مالیات بر خانه‌های خالی نمود بارز آزادسازی ظرفیت‌های معطل در اقتصاد کشور است که تاکنون توجه مناسبی به آن نشده است.

*الزامات اجرایی

مهمترین الزام در بحث مالیات بر املاک واقعی بودن پایه اخذ مالیات و همچنین ایجاد شفافیت در بازار است. جهت شفافیت راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات ضروری است. بسیاری از اطلاعات این سامانه، در سامانه نهادهای مختلفی مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شهرداری‌ها، سازمان آمار و ... موجود است و می‌توان با استفاده از سامانه‌های فوق برای ایجاد سامانه ملی املاک و مستغلات کشور اقدام کرد.

به روز رسانی دفترچه املاک؛ از آنجا که مبنای اخذ مالیات دفترچه املاک است، مهمترین بحث در این باب به‌روزرسانی و واقعی بودن قیمت منطقه‌ای در دفترچه املاک است. متأسفانه در سال‌های گذشته اهتمام ویژه‌ای برای به روز رسانی و واقعی کردن دفترچه املاک وجود نداشته است که این مساله نیز به نوبه خود تبعات منفی برای اقتصاد کشور و بالاخص بخش مسکن داشته است. یکی از مشکلات وضع موجود درآمد شهرداری ها از تراکم فروشی است که با اصلاح دفترچه املاک محل درآمد شهرداری ها اصلاح می شود و مشکلات شهرسازی و رانت وجود نخواهد داشت.

*نتیجه گیری

**** مالیاتی که با هدف کنترل سوداگری در بازار زمین و مسکن طراحی‌ می‌شود باید قابلیت مقابله با هر دو نوع عملکرد تقاضای سوداگرانه در بازار را داشته باشد؛ چرا که سرمایه‌گذاری در خرید ملک غیر مصرفی به‌‌جای سرمایه‌گذاری در تولید مسکن یا سایر بخش‌های تولیدی، منجر به انحراف سرمایه‌ها از بخش‌های مولد کشور به بخش‌های غیر مولد مانند خرید و فروش زمین و مسکن می‌شود که به ازای آن تولید و اشتغال ایجاد نمی‌شود؛ بلکه با افزایش تقاضا در بازار زمین و مسکن، تورم در این بخش افزایش می‌یابد و به تبع آن شد سایر بخش‌ها نیز متأثر از این افزایش قیمت خواهند. متاسفانه در سال‌های گذشته نگاه صرفا درآمدی به مقوله مالیات باعث شده است تا دولت‌مردان و برنامه‌ریزان از عملکرد‌های دیگر مالیات که تخصیص بهینه منابع و همچنین مهار و کنترل سوداگری در بازار است غفلت کنند. در شرایط فعلی کشور که نیاز هدایت سرمایه‌های به بخش‌های مولد و اشتغال زا بیش از گذشته احساس می‌شود و برای ایجاد یک اقتصاد مقاومتی و مستقل از نفت باید به تخصیص بهینه منابع در کشور اهتمام داشت و مالیات بر املاک در چنین شرایطی بسیار ضروری است. از سوی دیگر می توان با مالیات بر تقاضاهای سرمایه‌ای در بازار مسکن یکی از عوامل تورم‌زا در اقتصاد کشور را کنترل کرد.

انتهای پیام/م

- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930629000635#sthash.AA7N9WCS.dpuf
 

davodmg

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2014
نوشته‌ها
1,151
لایک‌ها
1,311
محل سکونت
تهران
سلام
از دوستانی که تو کار بساز بفروش هستن و اطلاعاتی راجع به ساخت و ساز دارن یکی دوتا سوال داشتم:
یه خونه 20 سال ساخت دارم. میخوام بکوبم و 8 واحدی بسازم. متراژ کل خونه 260 متره. یه چیزی حدود 10 متر هم عقب نشینی داره. (یعنی 250 خالص میمونه)
60 درصد جواز ساختش میشه 150 متر که اگه 1.20 بالکن رو هم بهش اضافه کنم تقریبا حساب کردم هر واحدی حول و حوش 80 متر در میاد.
سوال اولم اینه :
زمین این خونه الان متری 2.5 ارزش داره. بعد من میخوام یه چیزی حدود 640 متر توش ساخت کنم. (8 واحد تقریبا 80 متری). اگه مثلا متری 800 تومن (زیاد نمیخوام شلوغش کنم) هم برای ساخت هر متر هزینه کنم، متری چند میتونم بفروشم؟
یکی از دوستام میگفت ارزش کل زمین رو تقسیم بر متراژ ساخت میکنن. یعنی 250 متر ضربدر متری 2.5 میشه 625 میلیون که باید تقسیم بر 640 متر ساختم بشه که تقریبا میشه هر واحد آپارتمان متری 1 تومن به اضافه 800 هزار هم ساختش میشه متری 1.8 میلیون.
یعنی من میتونم متری 1.8 هر کدوم این آپارتمانا رو بفروشم؟ (ولی همون دوستم میگفت کیه که متری 1.8 بده. متری 2.5 (یعنی همون قیمت زمینت) هر واحدتو میتونی بفروشی. و به اصطلاح خودش بساز بفروش یعنی این) خلاصه گیج شدم و نیاز به راهنمایی دارم. راستش هنوز نرفتم قیمت آپارتمانای منطقه مونو بگیرم ببینم چه جوریاس
و یه سوال ساده که من بهش واقف نیستم :
فضایی که برای راه پله ها و آسانسور که یه چیزی حدود 20 متر مربع میشه آیا جزو متراژ فروش هر واحد محسوب میشه یا نه ؟ یعنی مثلا 20 متر راه پله و آسانسور داره هر طبقه و توی هر طبقه هم دوتا واحد در میاد 10 متر به فضای هر واحد اضافه میشه یا نه ؟

دوستان ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام دوست عزیز
با گوشی چند روز پیش پستتون رو دیدم ولی سرم شلوغ بود نمیتونستم بیام و جواب بدم.شرمنده
1- با متری 800 توی تهران و کرج نمیشه ساخت ( میتونم خیالتون رو راحت کنم که اگه بار اولتون هم باشه که 98% غیر ممکنه )
2-برای محاسبه هزینه تمام شده روی هر متر باید قیمت زمین رو تقسیم بر بنای مفید کل بکنید + هزینه ساخت هر متر مربع بنای مفید (هزینه کل تقسیم بر کل بنای مفید)
بنای مفید: هر چیزی که بشه بفروشی! یعنی (سطح مقطح ستون ها * تعداد) + (ضخامت دیوار ها*طول کل دیوار های داخلی و خارجی) + (مساحت نورگیر+مساحت چال آسانسور+مساحت راه پله و هر چیزه دیگه ای که نشه بفروشی) ها رو از بنای کل کم کنی میشه بنای مفید.
خلاصه بگم سود ساخت و ساز در تهران و کرج از 25 درصد شروع میشه به بالا برای 12 ماه به بالا.معمولا 40 درصد برای 18 ماه ساخت + زمان لازم برای فروش واحد ها
 

behzad_vision

Registered User
تاریخ عضویت
17 ژوئن 2004
نوشته‌ها
257
لایک‌ها
121
سلام دوست عزیز
با گوشی چند روز پیش پستتون رو دیدم ولی سرم شلوغ بود نمیتونستم بیام و جواب بدم.شرمنده
1- با متری 800 توی تهران و کرج نمیشه ساخت ( میتونم خیالتون رو راحت کنم که اگه بار اولتون هم باشه که 98% غیر ممکنه )
2-برای محاسبه هزینه تمام شده روی هر متر باید قیمت زمین رو تقسیم بر بنای مفید کل بکنید + هزینه ساخت هر متر مربع بنای مفید (هزینه کل تقسیم بر کل بنای مفید)
بنای مفید: هر چیزی که بشه بفروشی! یعنی (سطح مقطح ستون ها * تعداد) + (ضخامت دیوار ها*طول کل دیوار های داخلی و خارجی) + (مساحت نورگیر+مساحت چال آسانسور+مساحت راه پله و هر چیزه دیگه ای که نشه بفروشی) ها رو از بنای کل کم کنی میشه بنای مفید.
خلاصه بگم سود ساخت و ساز در تهران و کرج از 25 درصد شروع میشه به بالا برای 12 ماه به بالا.معمولا 40 درصد برای 18 ماه ساخت + زمان لازم برای فروش واحد ها
سلام
جناب داود با اين حساب پول رو تو بانك بزاريم بهتره تا ساخت و ساز كنيم. الان موسسه عسكريه و بانك ايران زمين سالي 25 درصد سود مي دهند بدون هيچ گونه زحمت و دردسري.
يه سوال هم داشتم ما خونه كلنگي داريم به مساحت 200 متر در تهران 60+2 مجوز ساخت مي دهند مي شه 122 بعضي از دوستان گفتن 14 متر براي راه پله-پا گردون- آسانسور كم مي شه بنا مفيد در مياد 108 متر مي خواستم بدونم اين 14 متر درست هست آيا مي شه مثلا 12 متر كم كرد تا واحد ها 110 متري دربياد. مي خوايم 4 طبقه 108 يا 110 به علاوه يك طبقه پاركينگ دربياريم به نظر شما چقدر بايد هزينه كنيم. اگر بديم سازنده چقدر اجرت ساخت مي گيره. ملك تهرانپارس هست.
 

davodmg

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2014
نوشته‌ها
1,151
لایک‌ها
1,311
محل سکونت
تهران
سلام
جناب داود با اين حساب پول رو تو بانك بزاريم بهتره تا ساخت و ساز كنيم. الان موسسه عسكريه و بانك ايران زمين سالي 25 درصد سود مي دهند بدون هيچ گونه زحمت و دردسري.
يه سوال هم داشتم ما خونه كلنگي داريم به مساحت 200 متر در تهران 60+2 مجوز ساخت مي دهند مي شه 122 بعضي از دوستان گفتن 14 متر براي راه پله-پا گردون- آسانسور كم مي شه بنا مفيد در مياد 108 متر مي خواستم بدونم اين 14 متر درست هست آيا مي شه مثلا 12 متر كم كرد تا واحد ها 110 متري دربياد. مي خوايم 4 طبقه 108 يا 110 به علاوه يك طبقه پاركينگ دربياريم به نظر شما چقدر بايد هزينه كنيم. اگر بديم سازنده چقدر اجرت ساخت مي گيره. ملك تهرانپارس هست.
سلام بهزاد جان
ببین بانک در حقیقت سودی به شما نمیده.تا حدودی از افت ارزش پول شما جلو گیری میکنه ولی بازم سودش یه درصدی کمتر از تورمه.یعنی اگه شما اول سال بتونی یه واحده 100 متری نوساز با 100 میلیون توی منطقه x بگیری , آخر سال پولتون با سود بانکیتون (مثلا 20%) 120 تومن میشه ولی شما دیگه توی منطقه x نمیتونید واحد 100 متری نوساز بگیرید و به جاش مثلا 90 متری میگیرید.
این یعنی کاهش ارزش پول
ملک از اون دسته دارایی ها هستش که معمولا نسبت به تورم رشد میکنه و شما با خرید اون میتونید تا حدودی (مثلا 5 درصد بالا پایین) تورم رو پوشش بدید.حالا اگه شما بسازید میتونید علاوه بر اون تورم یه سود دیگه ای هم بکنید که این همون سود حقیقی هستش.
ساخت و ساز هم نسبت به برخی از مشاغل دیگه سود بیشتری نسیب سازنده ها میکنه.مثلا اگه شما یه مغازه اجاره بکنید یا بخرید و اون جا لباس فروشی بزنید درسته که100% یا بیشتر روی هر جنس سود میکنید ولی در نهایت در انتهای سال وقتی محاسبه کنید میبینید سود سالیانتون دور و بره 15 الی 30 درصده که بسته به سابقه,کیفیت,مکان و ... ممکنه این سود حتی بیشتر هم بشه.
اینکه 14 متر برای پاگرد و راه پله + آسانسور نیازه فکر کنم یه مقداری کم باشه ولی خوب بستگی به نقشتون داره که چطوری بخاید بسازید.البته یه سری استاندارد ها هم هست (حداقل ها) که باید رعایت بشه و از یه مقداری کمتر نمیتونید بزارید.
حتی اگه فرض کنیم که 108 متر به غیر از راه پله و آسانسور باشه , باز هم این مقدار بنای مفید نیست.مساحت کل ستون ها و ... رو هم باید محاسبه کنید.مثلا اگه 9 ستون 40*40 بخوره,1.44 متر مربع از بنای مفید هر طبقه کم میشه که اگه در 4 طبقه ضرب بشه رقمی معادله 5.76 متر مربع به دست میاد.که اگه مثلا متری 3.5 باشه حدودا 20 میلیون کمتر بهتون بر میگرده!
پس نقشه خیلی مهمه , حتی میتونه سود شما رو هم تحت تاثیر بده
هزینه ساخت هر متر رو حدودا 1,100,000 الی 1,300,000 حساب کنید.اما یه هشدار هم باید بدم.مثلا سال 91 که دلار 2.5 برابر شد , خیلی از سازنده ها که پیشفروش کرده بودن هزینه هاشون یدفه حداقل 50% افزایش پیدا کرد تا حدی که کارگرای افغانی هم نسبت به حقوقه کمشون اعتراض داشتن.بیشتر این سازنده ها ضرر کردن و بسته به شخصیتشون یا موندن و با ضرر کارو تموم کردن که مدیون نشن و یا فلنگو بستن و در رفتن!نمونش رو خومون به چشم دیدیم از دوستان ما هم بودن.طرف شاید بیشتر از 200 واحد (بیشتر از 300 تومن )میلیاردر بود و به گفته خودش با داداشاش تهرانو تقسیم کرده بودن بین خودشون و میساختن.فکرشم نمیکردن این اتفاق بیوفته ولی برشکست شدن و افتادن زندون.خودمون هم یه پروژه مشارکتی حدودا سال پیش برداشته بودیم که 700 تومن از سودمون کمتر شد فقط به دلیل افزایش هزینه ها.پیشفروش نکردیم ولی خوب سرعت رشد قیمت کاهش پیدا کرده و تا وقتی که ساخته شه یه مقداری رو جبران میکنه.
ساخت و ساز پول میخاد.یعنی مثلا شما بهتره 50% و یا حتی بیشتر از مقدار بودجه ای که اختصاص به کارتون دادید رو داشته باشید(بتونید نقد کنید).چون در آخر شاید نقدینگی کم شه و مجور به پیشفروش (ریسک) و یا گرفتن وام از دولت و اشخاص (نزول) بشید.
بگذریم
شما سه تا راه دارید:
1-اگه پول کافی و تجربه و تخصص لازم رو ندارید , بدید به یه مهندس (پیمانکار) به صورت مدیریت پیمان که 10% الی 20% تمامی مخارج رو بر میداره (به عنوان کارمزد).باهاش قرارداد درصدی میبندید و کارو بهش میدید و خودتون کار خاصی انجام نمیدید.این درصد از سودتون کم میکنه.مثلا اگه 40 درصد بخاید سود کنید و یه قرارداد 15% ببندید در نهایت 25% سود میکنید.
2-اگه پول کافی و تجربه و تخصص لازم رو دارید , خودتون بالا سر کارگرا وایسید و با پیمانکارای جزء کار کنید و اون 10% الی 20% هم ندید.
3-اگه پول کافی و تجربه و تخصص لازم رو دارید یا ندارید (تجربه و تخصص مهم نیست) , با یه سازنده قرارداد مشارکت در ساخت ببندید.بسته به موقعیت زمین+قیمت زمین در منطقه شما+قیمت آپارتمان های نوساز مشابه+وضعیت بازار و هزینه های لازم جهت ساخت , قدر السهم طرفین مشخص میشه.از بعضی جاها 40 مالک+60 سازنده شروع میشه تا 70 مالک+30 سازنده.

پیشنهاد:
ما میتونیم این کارو براتون انجام بدیم.ولی قبلش باید از ملک بازدید بشه.یه سری تحقیقات و ... صورت بگیره تا پیشنهاد قدر السهم رو بدیم.همین طوری نمیتونیم بگیم.نمونه کار هم توی کرج موجوده.امضاء بنده هم مرتبط با همونه.یکی دیگه هم هست که باز هم همون جهانشهره (مشارکتی) که حدودا 60% جلو رفته.یه جا دیگه هم داریم صحبت میکنیم (تهران) ببینیم چی میشه.
برای صحبتای بیشتر میونیم تلفنی صحبت بکنیم و یا سر ساختمون قرار بزاریم
 

behzad_vision

Registered User
تاریخ عضویت
17 ژوئن 2004
نوشته‌ها
257
لایک‌ها
121
جناب داود ممنون از توضيحات خوبتون. در صورت تصميم براي ساخت و ساز حتما با شما تماس مي گيرم
 

CONSTANTLY1317

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
1,286
لایک‌ها
2,568
davodmg عزیز شما واقعا استادید من خیلی چیزا تو اینجا از شما یاد گرفتم
هیچی از بازار ملک نمیدونم و میخوام کمکم کنید به یه جایی برسم!!

من یه خونه کلنگی 120متری توی یافتآباد تهران دارم و میخوام بسازمش
ولی نمیدونم چقدر سرمایه میخواد چند طبقه باید بزنم که خودم میخوام 4 باشه
آسانسور و پارگینگ و ... هم که دیگه روش داشته باشه!!

فقط میخوام بدونم با این شرایطی که گفتم چند میلیون خرج داره که من یه 4واحدی بسازم؟؟
ممنونم ازت/ بازم سوالی داشتم در مزاحم میشم//
 

aminkhan2013

Registered User
تاریخ عضویت
17 جولای 2013
نوشته‌ها
1,396
لایک‌ها
799
دوستان حرف از خرید زمین میزنن،خوب با ان مردم خداترسی که داریم،چجور بفهمیم که این زمین چند بار به چند نفر فروخته نشده و مطمئن بشیم که صاحب اصلی زمین خودمونیم هستیم؟چه روشی؟بنگاه مگه زیر بار خسارت میره؟
آپارتمان و خانه احتمال این کار بنظرم کمتره،درسته؟
کسی در این زمینه راهنمایی خاصی نداره؟
 

davodmg

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2014
نوشته‌ها
1,151
لایک‌ها
1,311
محل سکونت
تهران

davodmg

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2014
نوشته‌ها
1,151
لایک‌ها
1,311
محل سکونت
تهران
davodmg عزیز شما واقعا استادید من خیلی چیزا تو اینجا از شما یاد گرفتم
هیچی از بازار ملک نمیدونم و میخوام کمکم کنید به یه جایی برسم!!

من یه خونه کلنگی 120متری توی یافتآباد تهران دارم و میخوام بسازمش
ولی نمیدونم چقدر سرمایه میخواد چند طبقه باید بزنم که خودم میخوام 4 باشه
آسانسور و پارگینگ و ... هم که دیگه روش داشته باشه!!

فقط میخوام بدونم با این شرایطی که گفتم چند میلیون خرج داره که من یه 4واحدی بسازم؟؟
ممنونم ازت/ بازم سوالی داشتم در مزاحم میشم//
نظر لطفتونه.ما فعلا شاگردی میکنیم
تا جایی که از دستم بر بیاد در خدمتم
والا اینکه چند طبقه بسازید اگه دنبال سود نباشید و بخاید برای خودتون بسازید که مشکلی نداره ولی برای اینکه سود کنید باید تا جایی که میشه ساختمون رو هم پهن بکنی و هم بلندتر.مثلا اگه اجازه 5 طبقه میدن شما 5 بزن و ...
این زمین 120 متری شما برش چنده؟
معمولا 60% اجازه میدن که بنا بسازی.حالا ممکنه بزارن جلو هم بیاید.مثلا یه زمانی 60% + 2 متر بود که البته باید یه سری شرایط رو میداشتی.شما زیر بنا رو حساب کن ضرب در طبقات بکن , میشه بنای کل بعد اون رو در هزینه ساخت هر متر ضرب کنید.مثلا:
85 متر زیر بناتون باشه * 4 طبقه = 340 متر
حالا بسته به مصالح و هزینه ها و شرایط شما , هزینه ساخت هر متر از مثلا متری 1 تومن میتونه باشه به بالا.حالا شما 1250 حساب بکنید حدودا 425 میلیون هزینه داره.
یعنی اگه شرایط بازار همین شکل باشه و ثبات درست و حسابی در قیمت ارز و مصالح و دستمزد ها داشته باشیم شما میتونید با حدود 450 میلیون بسازیدش.سرمایه زیادی نمیخاد در نتیجه اگه چیزی هم گرون بشه میتونید خیلی راحت از پسش بر بیاید و مثلا با زیر 100 تومن از اینور اونور (وام,پیشفروش و...) هزینه های باقی مانده رو جبران کنید.
ولی خوب این افزایش هزینه ها توی پروژه های بزرگ مثلا 30 40 میلیارد کمر شکنه و ممکنه ببینی مثلا 10 میلیارد کم اووردی!
 

e h s a n

Registered User
تاریخ عضویت
16 می 2009
نوشته‌ها
1,038
لایک‌ها
702
دوستم امروز اندیشه فاز 2 شش ساله برای فروش زیر قیمت 1.600 آگهی داده از صبح 1 نفر زنگ زده!!!!!! اونم بی خیال شده، وضعیت رکود مسکن اسف باره! البته رکود همه جای اقتصاد هست اما مسکن از همه جا بیشترو شدیدتره! خدایا یه مشتری پول لازم نصیب ما کن:D
به نقل از خبر آنلاین: (البته آمارشو معلوم نیست از کجا درآورده!)
14-9-19-14580124.png

14-9-19-15150125.png
 
Last edited:

aminkhan2013

Registered User
تاریخ عضویت
17 جولای 2013
نوشته‌ها
1,396
لایک‌ها
799
همه میگن ملک در رکوده!!!ولی اصلا یک ملک خوش قیمت به چشم ندیدم!!!!همه به همون قیمتهای بالا میفروشند و حداقل نسبت به اول سال10-15% گرونتر شده!!!!پس این کاهش و بازدهی _ کجا بوده من نمیدونم
 

davodmg

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2014
نوشته‌ها
1,151
لایک‌ها
1,311
محل سکونت
تهران
همه میگن ملک در رکوده!!!ولی اصلا یک ملک خوش قیمت به چشم ندیدم!!!!همه به همون قیمتهای بالا میفروشند و حداقل نسبت به اول سال10-15% گرونتر شده!!!!پس این کاهش و بازدهی _ کجا بوده من نمیدونم
رکود که هست ولی کاهش خودم تا به حال نه دیدم و نه شنیدم!
ثبات رو چرا بعضی جاها هست
اما افزایش بیشتر بوده و شاید بیشتر از 60% مناطق تهران و کرج افزایش دادن
 

salimiA

Registered User
تاریخ عضویت
8 ژوئن 2012
نوشته‌ها
247
لایک‌ها
49
رکود که هست ولی کاهش خودم تا به حال نه دیدم و نه شنیدم!
ثبات رو چرا بعضی جاها هست
اما افزایش بیشتر بوده و شاید بیشتر از 60% مناطق تهران و کرج افزایش دادن

اگر دنبال ملک خوش قیمتی باید یک ماهی علاف بنگاه های املاک باشی و رزونامه همشهری رو ورق بزنی
یک دفعه یکی پول لازم میشه میاد زیر قیمت میده
یا بری پیش املاکی ها این کلکو بزنی
بگی من ملک میخام برای سرمایه گزاری و دست به نقدم که بعد وعده بدی به خود املاکی که خودش بعد بفروشه
که برات املاک خوش قیمت جور کنن
 

salimiA

Registered User
تاریخ عضویت
8 ژوئن 2012
نوشته‌ها
247
لایک‌ها
49
استاد davodmg خیلی اقایی
اطلاعات خوبی میدید
وضعیت ساخت ساز چطوره
بساز بفروشا خونه های قدیمی کلنگی که پارسال اجاره دادن رو پس گرفتن ؟ بکوبن بسازن
جو چطوریه ؟ این وام 80 میلیونی و اوراق مجرکی شده برای بسازبفروشان؟
ممنونم
 

davodmg

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2014
نوشته‌ها
1,151
لایک‌ها
1,311
محل سکونت
تهران
استاد davodmg خیلی اقایی
اطلاعات خوبی میدید
وضعیت ساخت ساز چطوره
بساز بفروشا خونه های قدیمی کلنگی که پارسال اجاره دادن رو پس گرفتن ؟ بکوبن بسازن
جو چطوریه ؟ این وام 80 میلیونی و اوراق مجرکی شده برای بسازبفروشان؟
ممنونم
لطف دارید
والا مثل سابق نیست (یکی دو سال پیش) یه سری از سازنده ها دست نگه داشتن.ساخت و ساز اتفاقا توی این بازار اصولی تره و هر کسی نمیسازه.این خیلی خوبه.ساخت رو اتفاقا باید توی رکود شروع کرد تا توی رونق تموم شه.
وام های 80 تومنی تاثیر زیادی روی مناطقی که قیمت یه آپارتمان بیشتر از 500 600 تومنه نداره . بیشتر روی آپارتمان های جم و جور و ارزون تر مثلا زیر 300 تومن تاثیر میزاره.
 

CONSTANTLY1317

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
1,286
لایک‌ها
2,568
davodmg عزیز اون قضیه 120متری که کاملا منتفی شد چون سرمایشو اصلا ندارم شما بگو من الان 40تومن تو بانک گذاشتم که تا اسفند94 2تومن میاد روش میشه 60تومن

اونموقع کجا میتونم واسه خودم یه آپارتمان بگبرم که زیر بار قرص نرم و اگه قصی چیزیم داشته باشه بابت وام بانک, از مستاجر بگیرم و هیچی از خودم ندم؟؟

شما فکر کنم یه آپارتمان باشه که 60تومن نقد بدم 25 الی 30 تومنم رهنش بدم و صاحب یه خونه نقلی چه تو تهران چه تو جاهای متوط کرج بشم(لازم به ذکره که واسه سرمایه گذاری میخوام نه سکونت)

از مسکن مهر هم که جای پیشرفت داشته باشه استقبال میکنم چون میگن تو چرند و اینا دارن متروو میزنن و احتمالا قیمتاش چند برابر میشه

چون مجرد هستم و تو خونه ی بابام تلپم (امیدوارم کمکم کنی چون فقط 23سالمه و هیچی از ملک و املاک و سند و قولنامه و ... سر در نمیارم)

یکمی هم درباره این خونه های قولنامه ای ارزون قیمت کرج مثل گلشهر واسم توضیح بدید که چرا ارزونه و جای خوبی واسه سرمایه گذاری هست با توجه به داشتن مترو

اینم نمونه خونه های ارزون گلشهر کرج
http://karaj.divar.ir/v/M9elgw1U/
http://karaj.divar.ir/v/PbMmqF4BV/
http://karaj.divar.ir/v/8m8JFDnC8/
http://karaj.divar.ir/v/cz9kJsY5a/
http://karaj.divar.ir/v/JMM2Nxis/
http://karaj.divar.ir/v/nDsoPLeg/
 
بالا