سوال در مورد پروانه هلیکوپتر

شروع موضوع توسط ali20005 ‏19 دسامبر 2006 در انجمن علم و دانش

  1. ali20005

    ali20005 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏7 نوامبر 2005
    نوشته ها:
    196
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    ♥ پشت خاکریز عشق ♥
    من میخوام بدونم زاویه هر کدام از پروانه های هلیکوپتر چند درجه باید باشه تا بیشترین باد رو تولید کنه.
    با تشکر:wacko:
     
  2. athar

    athar Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏14 سپتامبر 2004
    نوشته ها:
    969
    تشکر شده:
    4
    محل سکونت:
    In the waves
    طبیعیه که هرچقدر زاویه ی حمله بیشتر باشه برا بیشتر تولید میشه /البته نمیدونم در هلیکوپتر هم بهش میگن برا یا نه/
    من زیاد راجع به هلیکوپتر اطلاعات ندارم اما زاویه ی حمله رو بر اساس قدرت موتور باید تنظیم کرد. و شاید هم در بعضی از هلیکوپترها این زاویه توسط خلبان قابل تنظیم باشه, مثل ملخ هواپیماهای سرعت ثابت که زاویه حمله قابل تنظیم هست.
     
  3. ali20005

    ali20005 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏7 نوامبر 2005
    نوشته ها:
    196
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    ♥ پشت خاکریز عشق ♥
    من می خواستم یک پروانه بسازم که باهاش یه هلیکوپتر جدید بسازم اما مثل اینکه ساختن پروانه کار سختیه. در ضمن تو بازار پروانه ای پیدا میشه که حدودا قطرش 30 سانت باشه؟
     
  4. athar

    athar Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏14 سپتامبر 2004
    نوشته ها:
    969
    تشکر شده:
    4
    محل سکونت:
    In the waves
    دقیقا کار بسیار سختیه! البته همونطور که گفتم زیاد در این مورد اطلاعات ندارم, اما فکر کنم پروانه رو باید با قدرت موتور بهینه کرد, مثلا اگه بخوایید یک ماشین تک دنده بسازید چکار میکنید؟ اول میبینید که قدرت موتور شما چقدر هست, سپس یک دنده ی مناسب که بیشترین سرعت و قدرت رو نسبت به قدرت موتور شما داشته باشه انتخاب و نصب میکنید.
    ضمنا اینم بگم که خود ساختن هلیکوپتر کار بسیار بسیار سختی هست. نمیدونم چقدر در جریان روش کار هلیکوپتر هستید, اما ملخ دم هلیکوپتر (که نمیدونم اسمش چیه) باید بسیار بسیار دقیق تنظیم بشه. یعنی اگه سرعتش به مقدار بسیار کمی از حالتی که باید باشه کمتر یا بیشتر باشه هلیکوپتر شما دور خودش میچرخه و ثابت نمیمونه!
    از بازار هم متاسفانه خبر ندارم. توی فروشگاههای مدل شاید بتونید پیدا کنید.
     
  5. @gh@m@hdi

    @gh@m@hdi Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏13 مارس 2006
    نوشته ها:
    1,730
    تشکر شده:
    194
    محل سکونت:
    فعلا پشت شیشه مونیتور شما
    سخت تریت و دقیق ترین قسمت ....ساخت پروانه هست و زاویش هم فکر کنم یه جورایی به قدرت موتور بستگی داره تا توی شرایط بهینه کار کنه...
     
  6. ali20005

    ali20005 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏7 نوامبر 2005
    نوشته ها:
    196
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    ♥ پشت خاکریز عشق ♥
    این هلیکوپتری که من می خوام بسازم از سه موتور و سه پروانه تشکیل شده که به صورت یک مثلث در می آیند و دیگر نیازی به ملخ کوچک ندارد.:cool: در ضمن کسی نمیدونه چجوری باید زاویه رو محاسبه کنم.:blink:
     
  7. athar

    athar Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏14 سپتامبر 2004
    نوشته ها:
    969
    تشکر شده:
    4
    محل سکونت:
    In the waves
    لازم شد یه توضیح کوتاه بدمَ*چون حدس میزنم اطلاعات کافی ندارید.
    ملخ اصلی هلیکو****بتر باعث بالا رفتن اون میشه.همچنین برای حرکت به جلو یا طرفین این ملخ نسبت به بدنه ی هلیکوبتر زاویه میگیره. به دلیل اینکه ملخ به یک سمت میچرخه طبق قوانین فیزیک بدنه ی هلیکوبتر رو هم تا حدی با خودش میچرخونه. برای حل این مشکل در دم یک ملخ دیگه قرار دادن که باعث میشه هلیکوبتر روی محور z ثابت بمونه. برای چرخش حول این محور سرعت این ملخ رو کم میکنید. به همین سادگی (اصلا هم ساده نیست!!)
    هلیکوبتری که شما میسازید فقط میتونه بالا و باپین حرکت کنه. البته برای حرکت به طرفین هم یه ایده ی مناسب /که شاید عملی بشه/ اومد تو ذهنم. اما فکر نمیکنم بتونید ترتیبی بدید که هلیکوبتر دور خوش بچرخه. ضمن اینکه باید ترتیبی بدید که تمام ملخها با سرعت یکسان حرکت کنند.
    محاسبه ی زاویه فکر نمیکنم به سادگی انجام بشه. فکر کنم بهترین راه اینه که برید بیش کسی که از این چیزا میفروشه و اون به شما موتور و ملخ مناسب با وزن هلیکوبتر رو بده.
    از بابت مشکلات تایب هم شرمنده که دارم با فونت عربی تایب میکنم.
     
  8. Reza_A

    Reza_A Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏19 می 2006
    نوشته ها:
    215
    تشکر شده:
    0
    تا اونجاکه من می دونم زاویه پره های هلیکوپتر متغیر است. حتی برای آنکه بتوان زاویه آنرا با افق تنظیم نمود، این امکان وجود دارد که زاویه پره تابعی از زاویه محور باشد. منظورم اینه که نوک هر کدام از پره ها که رو به جلوی هلیکوپتر قرار بگیرد، یک زاویه مشخص دارد و وقتی نوک هر پره رو به سمت عقب هلیکوپتر قرار می گیرد زاویه دیگری پیدا می کند. در حالات میانی نیز پره ها زاویه ای بین این دو زاویه خواهند داشت. به این ترتیب نیروی بالابرنده در قسمت عقب و جلو نابرابر می شوند و گشتاوری به هلیکوپتر وارد می شود. البته اینایی که گفتم مربوط به هلیکوپترهایی می شود که یک پره در قسمت دم دارند. اما به نظر می رسه توی هلیکوپترهایی که دو پره عمود بر سطح افق دارند حداقل باید بشه زاویه همه پره ها رو بطور یکسان کم و زیاد کرد.

    فکر می کنم هلیکوپتر سه پره ای فوق العاده پیچیده بشه. چون هم باید سرعت گردش پره ها جوری تنظیم بشه که هلیکوپتر دور خودش نگرده (چون دو پره در یک جهت و پره دیگر در جهت مخالف می گردد) هم تعادل بین نیروهای بالا برنده با توجه به مکان مرکز ثقل به گونه ای باشه که زاویه سطح هلیکوپتر با افق به اندازه مورد نظر باشه. در ضمن خوشحال میشم بدونم چرا می خواهید هلیکوپترتان سه تا پره داشته باشه. (مگه دوتا پره عمود بر سطح افق چشه؟)
     
  9. ali20005

    ali20005 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏7 نوامبر 2005
    نوشته ها:
    196
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    ♥ پشت خاکریز عشق ♥
    البته من فکر می کنم هلیکوپتر با سه پره ایستایی و تعادل بهتری در آسمان دارد تا یک هلیکوپتر دو پره یا یک پره.در ضمن من یک طرح ساده کشیدم تا کارمون یکم راحتتر بشه.
    [​IMG]
     
  10. raxtastar

    raxtastar کاربر فعال ورزش

    تاریخ عضویت:
    ‏7 ژوئن 2005
    نوشته ها:
    1,872
    تشکر شده:
    409
    بسیار بسیار سخت است(( هر اندازه درست کردن یک هواپیما ساده است درست کردنه هلی سخت))

    مثله پیدا کردن مرکز ثغل
    زاویه پره با خط افق__پره با بدنه


    ___ حالا چرا 3 ملخ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ما تک ملخ ساختیم بجای اینکه پروانه بچرخه هلی می چرخید

    یک نکته جالب دیگه هم از کسی که تو هلیکوپتر سازی بوده پرسیدم میگفت در عمل هم وقتی دو تا پره با یک

    مهندسی میسازند ممکن است مانند هم کار نکنند(( البته در صنعت))

    راستی من شنیدم باید برای اینکار مجوز هم داشت!!!!!!
     
  11. athar

    athar Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏14 سپتامبر 2004
    نوشته ها:
    969
    تشکر شده:
    4
    محل سکونت:
    In the waves
    اگه بتونید کاری کنید هلیکوپتر حول محور Z نچرخه میشه یه کار جالب کرد. توی حالت ثابت دور تمام موتورها باید یکسان باشه تا هلیکوپتر صاف بمونه. سپس با کم کردن قدرت یکی از موتور ها اون گوشه از هلیکوپتر کمی پائین میاد و هلیکوپتر به سمت اون گوشه حرکت میکنه! البته دقیقا نمیدونم, اما فکر کنم تو عمل هم جواب بده. اینجوری هلیکوپتر شما توی سه جهت حرکت میکنه. بعد از این مرحله میتونید یک جوی استیک طراحی کنید, به طوری که به هر سه موتور وصل بشه. فرضا اگه میخواید هلیکوپتر به طرف مسیری حرکت کنه که بین دو تا از ملخ ها هست هر دوی اون ملخها بطور همزمان سرعت کم کنن. یعنی با ترکیب موتورها باهم میتونید به حرکت به سمت 360 درجه ی مختلف دسترسی داشته باشید!
    فکر کنم سه ملخه بودن کمترین دردسر رو داشته باشه و شاید 4 ملخ درسر رو به کمترین حد ممکن برسونه (چون نیروی ملخها دو به دو همدیگه رو خنثی میکنن)
     
  12. arashkhan

    arashkhan کاربر فعال برق و الکترونیک

    تاریخ عضویت:
    ‏21 آپریل 2006
    نوشته ها:
    482
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    51.50 , 35.75
    براي ساختن ملخ در عمل از تكنيكهاي مختلفي استفاده ميشه. استفاده از اون تكنيكها سخت تر و پيچيده تر از يك دانستن زاويه هست كه شما دنبالش مي گردي. چون هر پره در هر فاصله اي از محور چرخش، يك زاويه داره. درست مثل يك منحني. براي مثال ميتوني به پره هاي پنكه نگاه كني كه منحني خاصي داره.

    در ملخهاي هواپيما و هليكوپتر براي آنكه شدت مكش رو به حداكثر برسونن از تكنيك چرخش درجاي ملخ هم استفاده مي كنن. يعني هر ملخ علاوه بر چرخيدن حول محور اصلي، دور خودش هم مي چرخد.

    اما آنچه كه شما لازم داري يك مدل ساده است. دو راه به نظر من مي رسد. يكي الهام گرفتن از فن هايي كه در اطرافت هست (مثل پنكه، هواكش، فن كيس و ... ) و با آزمايش و خطا يه چيز تقريبا خوب بسازي. و يا بري ملخ آماده بخري. براي اين كاربايد بري سراغ مغازه هايي كه هواپيما و هليكوپتر مدل مي فروشند.(مثلا پايينتر از ميدان هفت حوض ضلع غربي حيابان آيت ) .

    فقط يه سئوال برام پيش اومده. شما نيرو محركه ات رو چجوري تامين مي كني؟ برق و باطري يا اينكه انجين گذاشتي؟
     
  13. mgholami

    mgholami کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏21 نوامبر 2006
    نوشته ها:
    19
    تشکر شده:
    0
    خوب یه سئوال اون وقت تغییر جهت چی ؟من پیشنهاد می کنم سیالات 1 و سیالات 2 رشته مکانیک رو بخونید اون پره عقب هم حکم فرمان رو داره هم گشتاور معکوس نسبت به پروانه اصلی ایجاد می کنه اگه اشتباه نکنم یکی از سئولات پایان ترم سیالات 2 ما محاسبه طول همین پره عقب و گشتاوری بود که باید ایجاد می کردتا هلیکوپتر نچرخه.
     
  14. athar

    athar Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏14 سپتامبر 2004
    نوشته ها:
    969
    تشکر شده:
    4
    محل سکونت:
    In the waves
    اگه بشه سرعت هر سه موتور رو جداگانه تنظیم کرد دیگه نیاز به چرخش هلیکوپتر نیست. چون در اون صورت هلیکوپتر به هر جهتی که دلش بخواد میتونه حرکت کنه. البته چون سر و دم نداره اهمیت نداره که از کدوم جهت به جلو حرکت کنه.
     
  15. arashkhan

    arashkhan کاربر فعال برق و الکترونیک

    تاریخ عضویت:
    ‏21 آپریل 2006
    نوشته ها:
    482
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    51.50 , 35.75
    گردش هليكوپتر در هوا غاليا توسط يكي از سه روش زير انجام ميشود.
    اولين روش به كمك ملخ كوچك روي دم انجام مي شود. هرگاه سرعت چرخش آن بيشتر گردد اثر گشتاور معكوس آن نيز زيادتر مي شود. اين كار باعث ميشود دم هليكوپتر در جهت گردش ملخ اصلي چرخش كند. همچنين كند شدن سرعت چرخش آن نيز نتيجه عكس دارد.
    روش دوم مايل كردن محور ملخ اصلي به سمت راست يا چپ است كه باعث مي شود هليكوپتر به آن سمت متمايل شده و گردش كند. (همانطور كه مي دانيم حركت رو به جلو نيز نتيجه همين مايل كردن محور اصلي به سمت جلو است.)
    روش سوم كه در هليكوپترهاي دو ملخه (داراي دوملخ اصلي) مثل هليكوپتر كبرا ازآن استفاده مي شود كم و زياد كردن سرعت چرخش ملخها است. در اين هليكوپترها دو ملخ بزرگ وجود دارد كه در خلاف جهت يكديگر مي چرخند و بنابراين اثر گشتاور يكديگر را خنثي مي كنند. حال اگر سرعت يكي از آنها كم و يا زياد شود باعث گردش هليكوپتر حول ملخ ديگر خواهد شد. (همچنين اگر سرعت يكي از آنها كمتر و سرعت ديگري بيشتر شود باعث مي شود هليكوپتر حول نقطه اي ميان دو ملخ شروع به گردش كند.)
     
  16. ali20005

    ali20005 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏7 نوامبر 2005
    نوشته ها:
    196
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    ♥ پشت خاکریز عشق ♥
    من راهم تا ميدان هفت حوض يکم دوره شما يا هر کسي که راهش تا هفت حوض نزديکه سه تا از اين ملخهارو با قطر حدودا 30 سانت بگيره بعد يه شماره حساب بده من هزينه ملخها واياب و ذهاب و ... رو ميريزم به حساب بعد واسم بفرسته بياد وگرنه که به همين پروانه هاي ساخت خودم اکتفا ميکنم که فکر مي کنم بتونن هلي رو بالا بکشن. ودر رابطه با سوال شما که پرسيديد نيروي محرکه ات رو چجوري تامين مي کني بايد به عرض شما برسونم که استفاده از باطري تقريبا غير ممکنه حداقل واسه من چون سه موتور که جمعا فکر ميکنم 1 آمپر نياز داشته باشن ويک باطري 1 آمپر 12 ولت فکر ميکنم وزن زيادي داشته باشد فعلا با استفاده از سيم موتورها رو تامين ميکنم و بعد اگه جواب داد نمونه بزرگترشو با سه موتور بنزيني 50 سي سي مي سازم.
     
  17. ali20005

    ali20005 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏7 نوامبر 2005
    نوشته ها:
    196
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    ♥ پشت خاکریز عشق ♥
    در رابطه با تغییر جهت فکر میکنم اتهر در پست 11 ایده خیلی خوبی رو داده که حتما ازش استفاده میکنم.
     
  18. Reza_A

    Reza_A Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏19 می 2006
    نوشته ها:
    215
    تشکر شده:
    0
    البته اطهر گفت "اگه بتونید کاری کنید هلیکوپتر حول محور Z نچرخه میشه یه کار جالب کرد". برای این مساله هم باید راه حلی پیدا کرد. چون دیگه سرعت گردش ملخها در اختیار شما نیست.
     
  19. arashkhan

    arashkhan کاربر فعال برق و الکترونیک

    تاریخ عضویت:
    ‏21 آپریل 2006
    نوشته ها:
    482
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    51.50 , 35.75
    يعني شما چقدر راحت دوره؟ مگه تهران نيستي؟ اگه تهران نيستي روي چشم ولي اگه تهراني حداكثر 3 ساعت وقتتو مي گيره ولي ارزش داره.
     
  20. ali20005

    ali20005 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏7 نوامبر 2005
    نوشته ها:
    196
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    ♥ پشت خاکریز عشق ♥
    من خونمون شهریاره تا تهران 40 دقیقه راهه اما اصلا حالشو ندارم برم تهران در ضمن اگه راهت نزدیکه برو مثلا حد اکثر سه چهار کیلومتر اگه بیشتر بود بی خیال شو شاید اینا جواب بده
     

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید