شرايط متقاضيان و اسناد و مدارك مورد نياز براي دريافت پروانه
(پیوست شماره دو - آیین نامه دفاتر پیشخوان خدمات دولت)
الف- متقاضيان دريافت امتياز پروانه دفاتر بايد داراي مشخصات و شرايط ذيل باشند:
1– اشخاص حقيقي
1-1- داراي تابعيت ايراني
1-2- تدين به دين مبين اسلام يا ساير اديان رسمي كشور
1-3- داشتن اهليت قانوني و نداشتن پيشينه كيفري و عدم اشتهار به فساد منجر به محروميت از حقوق اجتماعي و اعتياد به مواد مخدر (ارائه تاييد صلاحيتهاي فردي توسط مراجع ذيصلاح) و نداشتن سابقه عضويت در گروهكهاي غير قانوني
1-4- دارا بودن گواهي انجام خدمت وظيفه يا معافيت از انجام آن براي افراد ذکور
1-5- عدم اشتغال در تشكيلات دولتي با رعايت قوانين و مقررات جاري
1-6- دارا بودن حداقل مدرك تحصيلي کارشناسي مورد تاييد وزارت علوم, تحقيقات و فنآوري و يا حداقل 10سال سابقه کارشناسي کاربردي (بر اساس حکم کارگزيني) در دستگاههاي دولتي.
2– اشخاص حقوقي
2-1- شخص حقوقي بايد غير دولتي و محل ثبت آن در ايران باشد.
2-2- صاحبان امضاء آن تمامي شرايط مذکور در بندهاي 1 الي 5 و مديرعامل و يا يکي از صاحبان امضای آن علاوه بر بندهاي مذکور، شرط بند 6 بخش الف را نيز داشته باشند.
ب- صدور بيش از يک پروانه براي هر متقاضي در سطح کشور صرفا" با موافقت وزارت امکان پذير مي باشد.
ج- متقاضياني که قبلا پروانه دريافت کرده و پروانه آنها بنا به دلايلي به جز تخلف لغو شده باشد، مي توانند پس از گذشت 5 سال از تاريخ لغو پروانه، نسبت به ارائه درخواست پروانه اقدام کنند.
د- شرايط ايثارگري
اولويت هاي ايثارگري در زمان صدور پروانه به ترتيب عبارتند از:
اولويت 1: خانواده شهداء و جانبازان 70% و بالاتر
اولويت 2: جانبازان 25% تا 70% و ساير ايثارگران
شرايط و امكانات دفاتر پيشخوان خدمات
(پیوست شماره یک - آیین نامه دفاتر پیشخوان دولت)
1- دفتر، بايد در مناطق شهري حداقل فضایي برابر با 50 متر مربع و در مناطق روستائي 20 متر مربع براي ارائه خدمات را داشته باشد و ترجيحا در طبقه همکف يا اول بوده و داراي کاربري مجازباشد.
2- در طراحي نماي بيروني و چيدمان تجهيزات اداري و فني دفتر، موارد ذيل بايد رعايت شود:
- تهيه و نصب تابلو با رنگ، آرم و نوشته معين مطابق نمونهاي كه توسط کمیته راهبری دفاتر پیشخوان ارائه ميشود.
- فضاي کافي به متقاضيان اختصاص يابد.
- امکانات لازم جهت ارائه خدمات به جانبازان، معلولين و سالمندان فراهم شود.
- تأمين تأسيسات بهداشتي (آبدارخانه و سرويس بهداشتي) براي كارکنان دفتر (اين تكليف در مجتمعهاي تجاري و اداري كه داراي سرويس بهداشتي متمركز هستند مصداق ندارد) .
- در بالاي باجهها محلهائي براي نصب علائم ديداري و نوشتاري جهت اطلاع مشتريان پيشبيني شود.
- تابلوي تعرفه خدمات براي رؤيت متقاضي به نحوي نصب شود كه در زمان توقف در جلوي باجه هم به راحتي قابل خواندن باشد.
3- دفتر بايد مجهز به تجهيزات فني و اداري مورد نياز شامل موارد ذيل باشد:
3-1- ميز
3-2- صندلي و نيمكت مراجعين
3-3- امکانات ايمني نظير کپسول اطفاي حريق و سيستم هشدار دهنده (دزدگير)
3-4- داشتن تجهيزات رايانه اي متناسب با خدمات قابل ارائه
3-5- يک دستگاه نمابر
3-6- خطوط ارتباطي و ديتاي متناسب با حجم خدمات قابل ارائه
3-7- وسايل حرارتي/ برودتي مناسب
3-8- دستگاهpos