برگزیده های پرشین تولز

های-فای، های-اند، سیستم های استریو

M.Saleh

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,097
لایک‌ها
153
محل سکونت
تهران
ایشالا بعد از توضیحات داش سینا و تمام شدن مباحث های فای یه نقدی هم به car audio بزنیم و از تجربیات دوستانی هم که اینجا هستن استفاده کنیم.میدونم که زیادن...

اگه مباحث سیستم های ماشین وارد این بخش بشه، باید درش رو تخته کرد! من از سیستم های اتومبیل بدم میاد. لطفا مباحث مرتبط رو توی این تاپیک مطرح کنید شاید یه تاپیک جامع بشه برای دوستانی که علاقه دارند: http://forum.persiantools.com/t336004.html
 

M.Saleh

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,097
لایک‌ها
153
محل سکونت
تهران
8563_leonard-cohen1.jpg

همیشه صدای Leonard Cohen رو دوست داشتم و خواهم داشت. صدایی ابریشمی و ریلکس. کوهن یه جورایی برام مثل سیاوش قمیشی نستالجیک و دوست داشتنی هست. آهنگ Famous Blue Raincoat به نظر من لایت ترین و ریکلس ترین آهنگی هست که کوهن خونده. عاشق این هستم این آهنگ رو بزارم تو ولوم نسبتا پایین گوش بدم.

میتونید این آهنگ رو از اینجا دانلود کنید
(بعد از باز کردن صفحه روی
icon-download.gif
کلیک کنید)
 

M.Saleh

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,097
لایک‌ها
153
محل سکونت
تهران
Audio Note سابقا کمپانی ژاپنی بود که شهرتش رو مدیون Audio Note Ongaku بود که در 1989 متولد شد. آمپلی فایر سینگل اند لامپی اینگریتد با ترانس های خروجی تمام نقره. اسم این آمپلی فایر به پیشنهاد آقای شیبازاکی با عنوان Ongaku انتخاب شد. از صفحه مسی استفاده شده روی این آمپلی فایر و خازن های مخصوص اودیو نت که گرید بالایی دارند. لامپ 211 استفاده شده در این آمپلی فایر تولید جنرال الکتریک امریکا (اختصارا GE) هست که جزو لامپ های کمیاب به حساب میاد. خوشبختانه یک عدد از مدل قدیمی ژاپنی این آمپلیفایر در ایران موجود بود که بتونیم ببینیم. تمام قطعات داخلی شامل خازن ها و پست های لحیم کاری و حتی سیم لحیم ساخت کمپانی اودیونت هستند فقط مقاومت ها ساخت غیر هستند. این هم تصویری از این آمپلیفایر دوست داشتنی و همیشه ماندگار که قطعه ای هنری به حساب میاد و مطمئنا طی 50 سال آینده جزو لوازم کلکسیونرهای بزرگ خواهد بود:

scaled_IMG_4915-kondo-ongaku-integrated-amplifier-small.jpg



کمپانی اودیو نت در حال حاضر دیگه یه کمپانی ژاپنی نیست بلکه این برند اکنون در بریتانیا ساخته میشه. انگلیس نوع ارتقاء یافته اودیونت Ongaku رو تولید میکنه که کیفیتی مشابه داره ولی بعضی نوع ژاپنی رو می پسندند و برخی نوع جدید انگلیسی رو. از نظر ظاهری تغییراتی کرده و به نظر من زیباتر شده. ترانس های خروجی همچنان 10-11 کیلو نقره در خود دارند!! نقره خالص استرلینگ!! قیمت این آمپلی فایر در حال حاضر 95،000 دلار است یعنی حدود 270 میلیون تومان. این هم عکس نمونه انگلیسی:


Click here to view the original image of 840x558px.
scaled_ONGAKU1.jpg



در اینکه اودیو نت بهترین و گرونترین آمپلی فایرهای دنیارو می سازه شکلی نیست، ولی براستی قیمت 95،000 دلاری اون چقدرش بابت قطعات صرف شده؟ 10 کیلو نقره به عبارتی حدود 10,000USD. لامپ ها جنرال الکتریک هستند و حدود 1000 دلار قیمت دارند. خازن ها حدود 500 دلار. اگر ساخت بدنه رو خیلی دست بالا حساب کنیم نهایتا 500 دلار هزینه داره. پایه های لامپ ها از نوع 10-15 دلاری هستند!! و نهایتا 1000 دلار برای ولوم و سیم کشی داخلی و ...
یعنی امپلی فایری که 95 هزار دلار قیمت داره در بهترین شرایط کمتر از 22 هزار دلار متریال داره. استفاده از نقره هم کماکان ابهاماتی داره چون نقره همچنان از سوی خیلی ها به تخریب فرکانس های بالا متهم میشه. هرچند که اودیونت از این آزمون سربلند بیرون اومده و امتحانش رو پس داده، ولی ترانس های خروجی مس اگه از نوع مرغوب باشند و به درستی پیچیده بشن با محاسبات دقیق چه بسا نتیجه بهتری از اودیونت بدهند.

به تصاویر داخل این آمپلی فایر نگاه کنید که هیچ شباهتی به یک وسیله 95000 دلاری ندارد:

audio_note_uk_ongaku_inside.jpg
audio_note_uk_ongaku_volume.jpg


مدل گرونتری از اودیونت بنام Gaku-on وجود دارد که بصورت Mono Block ساخته میشود و در هر بلوک 2 لامپ 211 دارد که بصورت پارالل حدود 47-50 وات سینگل تولید میکنند که فکر میکنم گرونترین آمپلی فایر اودیونت و شاید گرونترین آمپلی فایر لامپ دنیا باشه با قیمت 225،000 دلار برای یک جفت:


Click here to view the original image of 932x622px.
IMG_7022c.jpg



اگر تمایل دارید صدای آمپلیفایر اودیونت رو بشنوید، میتونید به فروشگاه آکوستیک (آقای محمدپور) مراجعه کنید. ایشون یه آمپلیفایر Audio Note Jinro توی شو روم خودشون دارند که البته مدلش از این بالایی ها که گفتم پایینتره و از ترانس های خروجی نقره استفاده نمیکنه ولی همچنان یه سینگل 211 هست، یک اودیونت!!
02.gif


Jinro:


Click here to view the original image of 930x436px.
2010CAS-Jack-AudioNoteUK-2.jpg
 

M.Saleh

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,097
لایک‌ها
153
محل سکونت
تهران
یه جفت فول رنج Philips 9710 داشتم مشابه آکبند که قیمتی بین 350 الی 450 دلار داره (لینک1، لینک2) مگنت از نوع آلنیکو هست. این فول رنج بهترین بلندگویی هست که فیلیپس در تاریخ خودش تولید کرده. رنج فرکانسی قابل پوشش با این فول رنج 40hz الی 19khz هست که صدای کامل رو ایجاد میکنه. البته صدای این فول رنج رو قبلا در یه باکس دیگه که حدود 20 لیتر بود شنیده بودم و صدایی بسیار موزیکال داشت. دیگه تصمیم گرفتم که باکس مناسبش رو بسازم.
باکس حدود 30 لیتر هست و برای ساختش از بنل های 18 میلیمتری چوب طبیعی Spruce (صنوبر) کمپانی Wood Pan ساخت ترکیه استفاده کردم که با تکنیک Joint شدن قطعات کوچکتر بدست میاد و بعد از رنگ شدن زیبایی خاصی به کار میده. جوب صنوبر Density بالایی داره در عین حال چوبی با وزن متوسط به حساب میاد و از مقاومت خوبی برخورداره در عین حال بسیار زیبا هم هست و بخاطر رنگ روشنی که داره، میشه در رنگ کاری نهایی رنگ دلخواه رو بوسیله شاپان بدست آورد. صنوبر چوبی بسیار مرغوبه که خواص اکوستیک خاصی داره به همین دلیل در ساخت گیتار و ویالون از این چوب استفاده میکنند. البته رنگ نهایی رو میشه به دلخواه زد ولی من پیش بینی کردم این رنگی میشه:

oak-finale-3s-express.jpg


سیم های داخلی بلندگو از برند Monster هستند. برای فیش های پشت اسپیکر از Binding postهای گلد برند Audio Note انگلیس استفاده شده که جفتی 30 دلار قیمت دارند: لینک محصول
 

M.Saleh

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,097
لایک‌ها
153
محل سکونت
تهران
بالاخره ساخت بلندگوی Philips 9710 به مراحل پایانی رسید. همونطور که قبلا هم توضیح دادم در ساخت این بلندگو از چوب طبیعی Spurce (صنوبر) استفاده شده که ساخت ترکیه هست. از چسب پلی وینیل استات استفاده شده و در کل ساختار جعبه از هیچ پیچ یا میخی استفاده نشده. motor board بوسیله CNC برش خورده. سیم کشی داخلی قرار بود که Monster باشه ولی در تست اولیه اونقدر نتیجه عالی بودکه تصمیم گرفتم از سیم نقره برای سیم کشی داخلی استفاده کنم. bracing و محکم کاری داخلی باشه تمام شده. دو لایه چسب وینیل استات زده شده. چسب رقیق شده با آب هم درست میکنم و چند بار داخل جعبه رو بهش آغشته میکنم. بعد نوبت بیرون جعبه میرسه که لبه ها باید Curve بشه و سمباده بخوره و 4-5 لایه باید primer (آستر) بزنم و در بین هر مرحله Sanding (سمباده زنی) انجام بشه با درجات مختلف. از سمباده زبر تا نرم که نتیجه خوب از آب در بیاد. من معمولا مراحل پایانی رو با دست سمباده میزنم چون دقت دست بیشتره نسبت به سمباده زن لرزان، دقیقا فرش دستباف یا ماشینی. بعد از آخرین مرحله دوباره یه لاپه آستر میخوره و بعد دو لایه sealer برای بسته شدن منافظ چوب که بین دو مرحله هم سمباده نرم زده میشه. بعد کمی از شاپان استفاده میکنم برای تیره کردن رنگ چوب و بعد از اون از کیلر برای براق کردن استفاده میشه و نهایتا یک یا دو لایه نیم پلی استر زده میشه و بعد از 48 ساعت که نیم پلی استر به خوبی خشک شد، بوسیله پولیش چرخشی، پرداخت میشه تا سطحی بسیار براق و زیبا بدست بیاد. هیچ نقاشی اینقدر وقت نمیزاره برای رنگ کردن دوتا جعبه.

یه گزارش از تست صدای این بلندگو هم می نویسم. حالا با داشتن مایکروفن کالیبره میتونیم از صدای بلندگوها گراف بگیریم و بصورت تخصصی صدارو تجزیه تحلیل کنیم. توی تصویر پایین میکروفن کالیبره دیده میشه جلوی بلندگو.


کانفیگ سیستم:

اسپیکرها: Philips 9710 با سیم های نقره
سورس: Shanling DAC-50 (پخش Flac از طریق WD Live Steraming بصورت 0 و 1 از طریق خروجی اپتیکال)
آمپلی فایر: Marantz PM15S2





Click here to view the original image of 800x556px.
SAM_0711.jpg


Click here to view the original image of 800x600px.
SAM_0713.jpg
 

M.Saleh

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,097
لایک‌ها
153
محل سکونت
تهران
کمپانی NAT Audio محصولاتی رو تولید میکنه که غالبا از لامپ های خلاء نامتعارف استفاده میکنند. آمپلی فایر NAT Audio Magma عنوان پرقدرت ترین آمپلی فایر لامپی سینگل اندد دنیا رو یدک میکشه. عنوان Magma به این دلیل انتخاب شده که لامپ Eimac 450th هنگام کارکردن آنقدر گداخته میشود که بی شباهت به ماگما (مواد مذاب) آتشفشانی نیست. قیمت این آمپلی فایر 49،000 پوند هست برای یک جفت یعنی حدود 200 میلیون تومان. ولی میشه با کمتر از 10 میلیون تومان چیز مشابهی ساخت با کارایی قابل قبول. پهنای باند 10هرتز تا 100کیلوهرتز و سرعت برخواست بسیار سریع 5 میلی ثانیه این آمپلیفایر رو به یه آمپلی فایر های-اند با پاسخ میکروی مناسب برای بلندگوهای سریع تبدیل میکنه. خروجی آن 160 وات کلاس A هست.
این لامپ در ایران در دسترسه و میشه پروژه ای مشابه رو ساخت. البته یک پروژه ارزان نخواهد بود مخصوصا اگه ظاهر نهایی شبیه نمونه اصلی باشه، هزینه بیشتر هم میشه.

feb4274796d93ff716e9650163a77fb8_XL.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
 

M.Saleh

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,097
لایک‌ها
153
محل سکونت
تهران
چند روز قبل فرصتی پیش آمد که صدای بلندگوی Marten Gets رو در یه کانفیگ خوب بشنوم. خواستم گزارشی از صدایی که شنیدم اینجا بزارم که دوستان مطالعه کنن شاید کسی علاقمند بود صدای این بلندگو رو بشنوه.


Click here to view the original image of 800x424px.
2011CES-Adam-II-1.jpg
(عکس از اینترنت)

اجزای ستاپ:

اسپیکر: Marten Getz با درایوهای سرامیکی آکوتان (قیمت: 20،000 دلار)
سورس: Raysonic CD-168
پری آمپلیفایر: سی دی پلیر ریسونیک دارای پری اینتگریتید هست و نیازی به پری نبود
پاور آمپلیفایر: منو بلاک های سینگل اندد لامپی 211 ستسون DIY شده
کابل های اسپیکر: Van Den Hul Nova با کانکتورهای WBT
اینترکانکت: Van den Hul orchid
وضعیت اکوستیک محیطی: افتضاح!
N_aggressive%20%284%29.gif


وقتی گوش دادن رو شروع کردم سیستم روشن بود و warm-up شده بود ولی لامپ های 211 خوب گرم نشده بود. لامپ های 211 زمان کمی رو برای آماده به کار شدن نیاز دارند ولی هرچه گرمتر میشوند صدا clean تر میشه. چندیدن رکورد مختلف توسط سی دی پلیر ریسونیک گوش کردیم. اولین مساله در مورد بلندگوی مارتن مومن و وفادار بودن صدا به سورس هست به طوریکه عملا حضور بلندگو احساس نمیشد گویی صدا در جایی میان دو بلندگو از بعد چهارم نواخته میشد.
بلندگوهای مارتن دارای transparency خوبی هستند و تفکیک تونال ها از هم کار راحتیه. ساند استیج خوب و سیع و flow صدا واقعا چشمگیره. موقع گوش کردن ترک 13: Walking on the moon صدای درامز دارای cleanness فوق العاده بود با کنترل بیس کامل و میدباس نسبتا solid که حس bloat بودن صدارو القا میکرد.
صدای مارتن حس بسیار خوب شناور بودن در صدارو به خوبی القا میکردند و صدا شنونده رو در خود گرفتار میکرد. دیتیل صدا بسیار بالاست و در بخش های ساکت رکوردها صدا ارشه یا کلاویه ها بصورت analytical با جزئیات کامل قابل استماع بود.
صدا مطلقا فاقد هر harshness در فرکانس های بالا بود در عین حالت حالت blanketed بودن رو نداشت. میدرنج کمی حالت برجسته تر داشت در Best audiophile voice که کمی حالمو گرفت
N_aggressive%20%284%29.gif
یعنی میدرنج روی ووکال های خواننده های زن کمی برجسته بود و صدا از حالت فلت خارج شد.

در کل صدای خیلی خوب شنیدم و تجربه عالی بود. خیلی دوست دارم صدای این بلندگو با آمپلی فایر ASR رو بشنوم که فکر نمیکنم موقعیتش باشه.
N_aggressive%20%284%29.gif
 

M.Saleh

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,097
لایک‌ها
153
محل سکونت
تهران
سعی میکنم مطالبی دنباله دار در مورد لامپ های خلاء بنویسم به دلیل اینکه در سالهای اخیر توجه بسیاری به لامپ های خلاء بعنوان تقویت کننده سینگنال صدا معطوف شده
 

Angel Of Darkne

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2012
نوشته‌ها
839
لایک‌ها
101
سن
37
محل سکونت
North Lands
واقعا ممنونم جناب M.Saleh و دیگر دوستان مطالب فوق ارزشمندی گذاشتین که به راحتی هر جایی گیر نمیاد
 

korokam

Registered User
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2011
نوشته‌ها
270
لایک‌ها
12
ممنون از مطالب آموزنده شما و وقتی که برای تهیه آن گذاشتید.

یک سئوال هم دارم اینکه آیا شما قبلاً در سایت Logic Audio فعال بودید؟ چون من یکسری از این مطالب را قبلاً در این سایت مطالعه کردم.
 
Last edited:

mahdi_1984

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 نوامبر 2012
نوشته‌ها
48
لایک‌ها
1
سلام
دوست عزیز از وقتی که میزاری و اطلاعاتت و با دیگران به اشتراک میزاری ممنونم
اما متاسفانه برای یه آماتور خیلی قلمبه سلمبه هستش
روال اطلاعات دهی یه نظم خاصی از مبتدی تا پیشرفته نداره که من نوعی آماتور بتونم از اون ها استفاده کنم
برای مثال من عاشق سیستم صوتی هستم و قصد خرید یه آمپلی و اسپیکر دارم اما :
های فای چیه ؟
های اند ؟
چه برندهایی در این زمینه حرفهای کار میکنند ؟
در خرید آمپلی های به چه نکاتی باید نوجه کرد ؟
معنای هر کدام از مشخصه ها چیه ؟
وات در آمپ ها چقدر اهمیت داره ؟
منظور از صدای اروپایی چیه ؟
و هزار تا سوال دیگه ...
اگر زحمت بکشین از مبتدی و پایه به زبان ساده تا پیشرفته مطلب و پیش ببرین من یکی خیلی ممنون میشم و لذت میبیرم.
همچنین این کار میتونه بهترین منبع برای دوستداران سیستم های صوتی بشه و حتی میتونه در صورت جمع آوری مناسب یه کتاب مناسب تبدیل بشه
ممنون
 

mahdi_1984

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 نوامبر 2012
نوشته‌ها
48
لایک‌ها
1
متاسفانه این تاپیک اینقدر حرفه ایه که من هیچی دستگیرم نمیشه .
این تاپیک به جای آموزش بیشتر تجربیات کار با سیستم های متفاوت شده تا آموزش .
ممنون میشم روال کار تاپیک از همین ابتدا تغییر کنه تا برای اکثر افرادی که مثل منن خسته کننده و نا مفهوم نشه
از تمام فعالان این تاپیک خواهش میکنم که دست به دست هم بدیم و از آماتور تا پیشرفته تاپیک و پیش ببریم .
نشه یه دوستی وسط الفای کار شروع کنه به اسپانیایی حرف زدن !!!!
 

Xuevon

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
28 سپتامبر 2003
نوشته‌ها
1,412
لایک‌ها
4,775
محل سکونت
تـ ـهـ ـر ا ن
دوستانی یه پروژه گروهی برای ساخت یه اسپیکر هورن بسیار عالی در حال انجام هست اگر دوست داشتید این مطلب مطالعه کنید شاید علاقمند شدید: یک پروژه گروهی غیرانتفاعی
در اینستاگرام: LogicAudio


15xa38nd2.jpg



sketch.png
 
بالا