برگزیده های پرشین تولز

طرز تهیه کلم پلو شیرازی خوشمزه و مجلسی

elhamamiran

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2018
نوشته‌ها
303
لایک‌ها
24
سن
33
kalam polo-min.jpg
کلم پلوی شیرازی یکی از غذاهای معروف شهر شیراز است که بسیار خوشمزه و پر طرفدار می باشد. کلم پلوی اصل را با کلم قمری و گوشت قلقلی درست می کنند، اما می توان آن را با کلم سفید یا کلم سنگی هم درست کرد. هم چنین برخی افرار کلم پلو را با گوشت مرغ یا بدون گوشت هم درست می کنند.

همانطور که می دانید کلم خاصیت ضد سرطانی دارد و کلم پلو به خاطر داشتن کلم و سبزیجات یک غذای مقوی و حاوی ویتامین است. پس ما با این آموزش به شما پیشنهاد می کنیم این کلم پلوی خوشمزه و مجلسی را یک بار امتحان کنید که حتما خوشتان می آید.

به هر حال اگر با طرز تهیه کلم پلوی شیرازی آشنایی ندارید، ما در این آموزش آشپزی وب سایت بارونک، مواد لازم و طرز تهیه کلم پلوی شیرازی را آماده کرده ایم تا شما بتوانید به راحتی در منزل این کلم پلوی خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله درست کنید.
مواد لازم کلم پلو
برنج 4 پیمانه
سبزی خرد شده 1 کیلوگرم
گوشت چرخ کرده 300 گرم
پیاز 1 عدد
کلم خورد شده 1 کیلو
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
آبلیمو یا آبغوره 1 قاشق غذا خوری
مراحل تهیه و درست کردن کلم پلو شیرازی

1. برای شروع پخت، ابتدا برنج را از چند ساعت قبل با آب ولرم خیس می کنیم. سبزی‌ها را هم خرد می کنیم و خوب می شوییم و کنار می گذاریم تا خوب آب سبزی خشک شود.

2. بعد گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه و آرد نخودچی را مخلوط می کنیم و خوب ورز می دهیم. سپس به اندازه یک قاشق از مواد گوشت را برمی داریم و کوفته های ریز و کوچکی درست می کنیم. کوفته ریزه ها باید اندازه فندق باشند.

3. حالا در یک تابه مقداری روغن می ریزیم و همه کوفته ریزه ها را در روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. سپس در تابه دیگری مقداری روغن می ریزیم و کمی فلفل و زردچوبه داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم، در حدی که بوی خامی ادویه ها گرفته ‌شود.

4. بلافاصله کلم های خرد شده را اضافه کرده و با حرارت متوسط تفت می دهیم تا کلم ها خوب نرم شوند. سعی کنید کلم‌ها کاملا سرخ شوند. در پایان نمک و مقداری آبلیمو یا آبغوره اضافه می کنیم، در حدی که شیرینی کلم ها متعادل شود، ولی نباید زیاد ترش شود.

5. بعد از سرخ کردن کلم، برنج خیس شده را در قابلمه آب جوش می ریزیم و کمی هم زردچوبه اضافه می کنیم. بعد از اینکه برنج کامل پخته شد، آن را آبکش می کنیم و در صافی سبزی خرد شده را با برنج مخلوط می کنیم.

6. در انتها کف قابلمه روغن می ریزیم و ته دیگ نان یا سیب زمینی را کف قابلمه می چینیم. بعد یک لایه برنج، یک لایه کلم و تعدادی کوفته ریزه می ریزیم و به همین شکل همه مواد کلم پلو را داخل قابلمه می ریزیم و دم کنی را می گذاریم و قابلمه را به مدت 30 الی 40 دقیقه روی حرارت کم قرار می دهیم تا خوب دم بکشد. می توانید مقداری از کلم سرخ شده و کوفته ها را برای تزیین نگه دارید.

7. بعد از اینکه کلم پلو ما دم کشید، آن را در دیس می کشیم و با کلم و کوفته ریزه های باقی مانده تزیین می کنیم و به همراه یک سالاد شیرازی خوشمزه سرو می کنیم. امیدواریم از خوردن این کلم پلوی شیرازی خوشمزه لذت ببرید.
نکات پخت کلم پلو خوشمزه

کلم پلو با کلم برگ

توجه کنید اصل این غذای خوشمزه و خوش عطر شیرازی با کلم قمری درست می شود، ولی با کلم برگ هم قابل جایگزینی هست.

کلم پلو با آرد سوخاری

برای پخت کلو پلو به شیوه سنتی ترجیحا از آرد نخودچی استفاده می شود اما شما در صورت تمایل می توانید از آرد سوخاری هم استفاده کنید.

برخی ها به کلم سرخ شده پیاز داغ اضافه می کنند. در صورتی که کلم پلو اصیل شیرازی به هیچ عنوان پیاز داغ ندارد. همچنین زعفران هم اصلا اضافه نکنید چون طعم و عطر کلم پلو را تغییر می دهد.

سبزی کلم پلو

سبزی کلم پلو شامل: شوید، تره، ریحان و ترخون می باشد. نسبت ترکیب سبزی به این صورت هست که معمولا برای یک کیلو سبزی کلم پلو (400 گرم ریحان، 200 گرم شوید، 250 گرم تره، 150 گرم ترخون)

البته سبزی کلم پلو را هم به صورت تازه هم خشک قابل استفاده است. درزمستان می توان از سبزی خشک استفاده کرد، چون درزمستان ریحان و ترخون تازه در دسترس نیست. دقت کنید مقدار ترخون اگه خیلی زیاد شود، کلم پلو تلخ می شود.
 
بالا