• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخباردنیای خودرو ...

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
نخستین خودرو برقی دو سرنشین ساخت دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با نام "قاصدک نصیر" اگرچه ابتدا قرار بود تنها برای شرکت در یک مسابقه خودروهای برقی باشد اما اعضای تیم سازنده در ادامه تصمیم گرفتند آن را مناسب خیابانهای شهری طراحی کرده و بسازند.
یکی از دانشجویان عضو گروه 14 نفره ساخت اولین خودرو برقی دو سرنشین ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب گفت: ابتدا قرار بود این خودرو تنها برای شرکت در مسابقه خودروهای برقی دانشگاه شریف طراحی و آماده شود اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که طراحی و ساخت آن به شیوه ای باشد که مناسب استفاده در سطح شهر و تولید انبوه باشد.
467716_orig.jpg
اصغر محمدی با اشاره به فعالیت 14 ماهه گروه سازنده این خودرو افزود: وزن نهایی "قاصدک نصیر" 700 کیلوگرم است که در حقیقت می توانست تنها 500 کیلو باشد اما با ایمن سازیهایی که برای تردد عادی در سطح شهر بر روی آن انجام گرفت وزن خودرو افزایش داده شد.
این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران تاکید کرد: همه تستهای لازم برای یک وسیله نقلیه شهری مانند تست شتاب، دور زدن و ترمز بر روی این خودرو انجام شده که همگی نیز با موفقیت همراه بوده است.
467712_orig.jpg
محمدی با تشریح دیگر ویژگیهای خودرو ساخته شده اظهار داشت: ما برای افزایش ایمنی خودرو در حد استانداردهای معمول در دربهای آن لوله گذاشته و سپر آن را نیز به گونه ای طراحی کردیم که به جرات می توان گفت از خودرو پراید ایمن تر و محکمتر است.
آن گونه که این دانشجوی عضو گروه سازنده این خودرو برقی می گوید شتاب قاصدک نصیر 10 ثانیه است که به عنوان مثال از خودرو سمند بیشتر است و حداکثر سرعت آن نیز به 80 کیلومتر بر ساعت می رسد که این پارامترها برای خودروی شهری مناسب و استاندارد است.
در همین حال و بنا به گفته مسئولان شهری امروزه اولین و اصلی ترین مشکل تهران آلودگی هوا است که 80 درصد آن ناشی از تردد خودروها و آلاینده های متحرک است. در شهر تهران بیش از سه میلیون و 400 هزار خودرو و 200 هزار موتور سیکلت وجود دارد و علاوه بر این شهروندان تهرانی روزانه 15 میلیون سفر انجام می دهند که چیزی در حدود دو میلیون و 300 هزار مورد آن نیز با اتوبوس صورت می پذیرد.
467715_orig.jpg
می توان انتظار داشت در صورت حمایت مسئولان دولتی از پروژه موفق این دانشجویان و آماده سازی شرایط برای تولید انبوه خودروی ساخته شده و استفاده از آن در سطح شهر نه تنها در مصرف سوخت که این روزها به یکی از معضلات اصلی کشور بدل شده صرفه جویی خواهد شد بلکه به میزان قابل توجهی از آلودگی هوای تهران نیز کاسته می شود.
اصغر محمدی در ادامه گفتگو با مهر گفت: با یکبار شارژ کامل می توان 50 کیلومتر در یک سیکل شهری با قاصدک نصیر رانندگی کرد و اگر سرعت متوسط آن را 25 کیلومتر بر ساعت لحاظ کنیم این مقدار به 80 کیلومتر نیز خواهد رسید.
467713_orig.jpg
این دانشجو در رابطه با وضعیت حمایت و سرمایه گذاری برای تولید انبوه خودروی ساخته شده نیز گفت: مسئولان وزارت صنایع یکبار در مرحله ساخت خودرو از پروژه بازدید کردند ولی به دلیل مشکلات اداری تاکنون کار خاصی برای این مهم انجام نگرفته است.
به گزارش مهر، نام قاصدک نصیر برای تداعی عنوان پیام آور دانشگاه خواجه نصیر انتخاب شده و طراحی آن در دانشکده مدیریت و ساخت آن نیز در دانشکده هوا و فضا و در کارگاه اتومکانیک این دانشگاه صورت گرفته است. موتور، درایو و شارژر این خودرو نیز ساخت کشور ایتالیاست و باطری آن نیز اگرچه از بازار داخل تهیه شده اما آن هم ساخت یک کشور خارجی است.
مهندس رزاق بلوری افشار، مهندس احمد رضا مرسی، پویا روشنی تبریزی، اصغر محمدی، نیما شیرافکن، مجتبی جعفری، حامد فرهادی، حامد مهدوی، مرتضی حسینی، احسان پرویزی، امیر کریمی، مرتضی رضازاده، نسیم محمدی و بنفشه بلوری اعضای تیم سازنده قاصدک نصیر هستند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
درخواست تولید انبوه خودروی برقی/ فروش قاصدک نصیر با 5 میلیون تومان​

یکی از سازندگان خودروی برقی دو سرنشین با اشاره به جزئیات ساخت این خودرو گفت: در صورت حمایت مسئولان در زمینه تولید انبوه می توان به میزان قابل توجهی از آلودگی هوا کاست.

مهندس رزاق بلوری افشار مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از آبان ماه سال گذشته با پیشنهاد رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی برای ثبت نام در مسابقه ملی طراحی و ساخت ماشینهای برقی اقدام شد و با همکاری دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه موفق به تولید این خودرو شدیم.

وی به جزئیات این خودرو اشاره کرد و با بیان اینکه 90 درصد دانش و توانایی این خودرو با تکیه بر دانش بومی بوده است، افزود: سرعت این خودرو 80 کیلومتر در ساعت است که انرزی آن با استفاده از باتری تامین می شود.

افشار مدت زمان برای شارژ کامل باتری را 8 تا 10 ساعت ذکر کرد و اظهار داشت: با یک بار شارژ کامل می توان بین 60 تا 80 کیلومتر را در یک سیکل شهری رانندگی کرد و اگر سرعت متوسط آن را 25 کیلومتر بر ساعت لحاظ کنیم این مقدار به 80 کیلومتر خواهد رسید.

افشار وزن این خودرو را 750 کیلوگرم دانست و یادآور شد: جعبه دنده، دیفرانسیل و فرمان استفاده شده در این خودرو متعلق به خودروی پراید است. این خودرو قادر به تعویض دنده بدون نیاز به کلاچ است.

یکی از سازندگان قاصدک نصیر به ویژگیهای این خودرو اشاره کرد و گفت: هزینه تهیه انرژی برای این خودرو کمتر از خودروهای با سوخت فسیلی است. ضمن آنکه تجهیزات نیروی محرکه خودروی برقی نسبت به موتورهای احتراقی بسیار ساده است.

وی قیمت فعلی این خودور را حدود 12 میلیون تومان ذکر کرد و ادامه داد: چنانچه به تولید انبوه برسد این قیمت به حدود پنج میلیون تومان کاهش خواهد یافت.

این محقق همچنین خاطرنشان کرد: این خودرو با هدف تولید انبوه ساخته شده است و چنانچه مورد حمایت های لازم قرار گیرد می توان با تولید انبوه آن بخش عمده ای از آلودگیهای ناشی از سوخت موتورهای خودروها را کاهش داد.
 

sJaguar

کاربر فعال موبایل و فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2007
نوشته‌ها
11,526
لایک‌ها
1,591
سن
36
محل سکونت
Old Persian Empire
اين چيه كه توليد انبوه بشه!؟!

8 ساعت بزني به شارژ كه 70 كيلومتر راه بره؟.!
اصلا بنظر شما اين چيز استاندارديه؟
خوب يه موتور ميخره طرف خيلي بهتره كه!

5 ميليون!!!!

همه چيو پاچه مردم ميكنن اينم بكنيد ديگه كاري نداره كه!
والا من خجالت ميكشم كه اسم اينو بذارم ماشين بيشتر شبيه فرقونه سقف داره!
 

golgoli

Registered User
تاریخ عضویت
15 فوریه 2006
نوشته‌ها
139
لایک‌ها
13
محل سکونت
tehran
والا من خجالت ميكشم كه اسم اينو بذارم ماشين بيشتر شبيه فرقونه سقف داره!
__________________
واقعا كه شما زحمت دانشجويان ايرانيو نميبيني خب حالا بنده خداها نوآوري داشتن ديگه
شما خوب بلدي بزني تو ذوق بچه هاي مردم
 

sJaguar

کاربر فعال موبایل و فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2007
نوشته‌ها
11,526
لایک‌ها
1,591
سن
36
محل سکونت
Old Persian Empire
واقعا كه شما زحمت دانشجويان ايرانيو نميبيني خب حالا بنده خداها نوآوري داشتن ديگه
شما خوب بلدي بزني تو ذوق بچه هاي مردم

دانشجويان ايراني نوآوري كنند اما درحد طرح دانشجويي نيان ادعاي توليد انبوده كنن!

باز چي بوده گيربكس ديفرانسيل رمونشم مال پرايده!!!!

اونوقت 5 ميليون برو تو پاچه!

خدايي اونور آبي ها هم طرح ميدن دانشجويان ماهم طرح دادن!!!:wacko:

اين فرقون به شرطي ميرزه كه قيمتش زير 1 تومن باشه واسه توي شهر و دم مغازه رفتن!

اصلا بعنون ماشين نميشه ازش ياد كرد.
 
Last edited:

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
ایران خودرو با همکاری پژو فرانسه محصول جدیدی به نام خودروی 206 پلاس را که بر روی پلاتفرم 206 و با ظاهری شبیه خودروی 207 در فرانسه طراحی شده است، در ایران تولید و به بازار عرضه می کند.
به گزارش مهر، میرجواد ******* قائم مقام مدیر عامل ایران خودرودرمحصول و کیفیت با بیان این مطلب گفت : ایران خودرو با شرکت پژو برای تولید این محصول در ایران به توافق نهایی دست یافته است
وی افرود: محصول T31 از طریق بروز آوری استایل خودروی 206 هاچ بک و با اعمال تغییراتی در چراغ های جلو و عقب ، سپرهای جلو و عقب و جلو ، داشبورد و تریم داخلی تعریف شده است.
قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو در محصول و کیفیت ادامه داد : این محصول با نامی جدید نظیر 207i برای پاسخگویی به بخشی از تقاضای بازار خودرو کشور عرضه خواهد شد.
******* تاکید کرد: جهت دست یابی به زودترین زمان ممکن برای عرضه خودرو به بازار و کمترین حجم سرمایه گذاری، شروع تولید این محصول به صورت سی کی دی برای قطعات جدید و تغییر یافته خواهد بود.
قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو اضافه کرد: میزان خودکفایی این محصول تقریبا معادل میزان خودکفایی 206 بوده و حدود 300یورو افزایش قطعات جدید سی کی دی در این محصول خواهد داشت که در صورت ورود به بازار، بیش از ده هزار دستگاه از آن به سرعت قابلیت ساخت داخل را پیدا خواهند کرد.
وی گفت: تولید این محصول درانتهای سال جاری درشرکت ایران خودرو پیش بینی شده و می توان از بهمن ماه برای پیش فروش آن برنامه ریزی کرد.
******* حجم سرمایه گذاری جهت صنعتی سازی این محصول حدود ده میلیارد ریال بر آورد کرد و به این موضوع اشاره کرد که پژو فرانسه توافق کرده است به شرط اقتصادی بودن خودکفایی قطعات جدید ، هر زمان که ایران خودرو اعلام کند، حاضر به تامین 50درصد سرمایه گذاری مورد نیاز قالبهای این قطعات می باشد.
وی اظهار داشت: این خودرو در دو مدل فول دستی و فول اتوماتیک با تیراژ 10 هزار دستگاه در سال تولیدمی شود. ******* همچنین تصریح کرد: پژو فرانسه موافقت کرده است که در صورت صرفه اقتصادی ، این امکان برای ایران خودرو وجود خواهد داشت که خودرو مذکور را صادر کند.
وی درپایان تاکیدکرد: پژو 207 آی در دونوع هاچ بک و صندوقدار است و ایران خودرو برای تولید نوع هاچ بک آن برنامه ریزی خواهد کرد.


sasan s: از زدن تاپیک جدید برای هر موضوع خودداری کنید ، هر خبر مربوط به خودروهای داخلی را در این تاپیک قرار دهید.
 
Last edited by a moderator:

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
روابط عمومی ایران خودرو - ایران خودرو با همکاری پژو فرانسه محصول جدیدی به نام خودروی 206 پلاس را که روی پلت‌فرم 206 و با ظاهری شبیه خودروی 207 در فرانسه طراحی شده است، در ایران تولید و به بازار عرضه می‌کند.

peugeot-207i.jpg


میرجواد ******* قائم مقام مدیر عامل ایران خودرودرمحصول و کیفیت با بیان این مطلب گفت‌: ایران خودرو با شرکت پژو برای تولید این محصول در ایران به توافق نهایی دست یافته است. وی افزود: محصول T 31 از طریق به‌روز آوری استایل خودروی 206 هاچ بک و با اعمال تغییراتی در چراغ های جلو و عقب‌، سپرهای جلو و عقب و جلو‌، داشبورد و تریم داخلی تعریف شده است. قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو در محصول و کیفیت ادامه داد‌: این محصول با نامی‌جدید نظیر 207i برای پاسخگویی به بخشی از تقاضای بازار خودرو کشور عرضه خواهد شد. ******* تاکید کرد: جهت دست یابی به سریعترین زمان ممکن برای عرضه خودرو به بازار و کمترین حجم سرمایه گذاری، شروع تولید این محصول به صورت CKD برای قطعات جدید و تغییر یافته خواهد بود.
19927_orig.jpg


قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو اضافه کرد: میزان خودکفایی این محصول تقریبا معادل میزان خودکفایی 206 بوده و حدود 300یورو افزایش قطعات جدید CKD در این محصول خواهد داشت که در صورت ورود به بازار، بیش از ده هزار دستگاه از آن به سرعت قابلیت ساخت داخل را پیدا خواهند کرد.
وی گفت: تولید این محصول درانتهای سال جاری درشرکت ایران خودرو پیش‌بینی شده و می‌توان از بهمن ماه برای پیش‌فروش آن برنامه‌ریزی کرد. ******* حجم سرمایه‌گذاری جهت صنعتی سازی این محصول را در حدود ده میلیارد ریال بر آورد و به این موضوع اشاره کرد که پژو فرانسه توافق کرده است به شرط اقتصادی بودن خودکفایی قطعات جدید‌، هر زمان که ایران خودرو اعلام کند، حاضر به تامین 50 درصد سرمایه‌گذاری مورد نیاز قالب‌های این قطعات می‌باشد. وی اظهار داشت: این خودرو در دو مدل فول دستی و فول اتوماتیک با تیراژ 10‌هزار دستگاه در سال تولیدمی‌شود. ******* همچنین تصریح کرد: پژو فرانسه موافقت کرده است که در صورت صرفه اقتصادی‌، این امکان برای ایران خودرو وجود خواهد داشت که خودرو مذکور را صادر کند. وی درپایان تاکیدکرد: پژو 207i آی در دونوع هاچ بک و صندوقدار است و ایران خودرو برای تولید نوع هاچ‌بک آن برنامه‌ریزی خواهد کرد.
19924_orig.jpg

19925_orig.jpg

19923_orig.jpg

19926_orig.jpg

19928_orig.jpg

19929_orig.jpg
 

smm_alone

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
با سلام خدمت همه علاقه مندان به مسابقات رالی.
با توجه به گسترش مسابقات رالی در سطح کشور مبحث آموزش نقشه خوانی نیز مورد نیاز علاقه مندان می باشد.

در لینک زیر مباحث آموزشی مربوط به نقشه خوانی رالی در چهار قسمت ارائه گردیده که امید است مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.

http://mrace.ir/post-52.aspx
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
يک دستگاه خودرو پژو پارس آتش گرفت


ایرنا: يک دستگاه پژوي پارس حوالي ساعت 14 بعدازظهر امروز -يکشنبه- درمقابل پمپ بنزين خيابان وصال تهران ناگهان دچار حريق شد.

بهروز تشکر مديرکل روابط عمومي سازمان آتش نشاني تهران وحومه دراين زمينه گفت: حريق اين خودرو درمحل جايگاه سوخت وصال اتفاق نيافتاده و درلحظه اي که نيروهاي آتش نشاني به محل رسيدند عابران و رانندگان خودروهاي عبوري درحال مهار آتش اين پژو بودند.

امدادرسانان ايستگاه 40 آتش نشاني تهران به منظورجلوگيري از مشتعل شدن دوباره اين خودرو اقدام به قطع کامل سيستم برق آن کردند.

اگرچه تشکر اعلام کرد که علت و ميزان خسارت وارده به اين خودرو در دست بررسي است اما يکي ازشاهدان عيني که نخواست نامش ذکر شود به خبرنگار ايرنا گفت: اين خودرو پس از سوخت گيري دچار حريق شد ودر آتش سوخت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
مدير خودرويي در راس مديريت شركت خودرو سازي سايپا



در راستاي تغيير وتحولاتي كه از ماههاي گذشته در صنعت خودروي كشور شروع شده، روز گذشته مهندس نعمت اله پوستين دوز 41 ساله به عنوان مدير عامل جديد گروه خودرو سازي سايپا منصوب شد.
به گزارش خبرنگار بولتن،وي كه از مديران خودرويي بخش صنعت مي باشد،بيش از 14 سال به عنوان مدير در سمت هاي مختلف در صنعت خودرو مشغول فعاليت ميباشد واز نزديك با مسائل و چالش هايي كه اين صنعت استراتژيك با آن روبرواست،آشنايي كامل دارد وبراي تعامل با بخشهاي مختلف از جمله برنامه ريزي،توليد،فروش ،خدمات پس از فروش و صنعت قطعه سازي كشور مشكلي پيش رو نخواهد داشت.
بسياري از مديران صنعت خودروي كشور انتخاب پوستين دوز را يك انتخاب مثبت و ارزنده مي دانند ومعتقدند،ازآنجائيكه صنعت خودرو به لحاظ كميت توانسته به اهداف برنامه هاي اين صنعت نزديك شود،اما در بخش خدمات پس از فروش و جلب رضايت كامل مشتري اندكي فاصله دارد،كه با توجه به سابقه مهندس پوستين دوز ومديريت موفق ايشان درشركت امداد خودروي سايپا و سايپا يدك،اين بخش مهم بهاهداف بلند مدت خود دسترسي پيدا خواهد كرد.
در همين راستا،مهندس نعمت بخش ،رئيس انجمن قطعه سازان كشور نيز با اشاره به انتخاب مدير عامل جديد سايپا اظهار داشت: آينده روشني در انتظار گروه خودرو سازي سايپا خواهد بود واين انتخاب مثبت را بايد به صنعت خودروي كشور تبريك گفت.
وي افزود:مهندس پوستين دوز مديري آشنا به صنعت خودرو سازي كشور است وايشان در طول سالهاي گذشته در گروه خودرو سازي سايپا فعاليت هاي چشم گيري داشته اند.
عضو كمسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به انتخاب بجاي پوستيتن دوز به اين سمت،خاطرنشان كرد:براساس سوابق درخشان وتجربياتي كه ايشان در زمينه صنعت خودرو دارند،انتخاب ايشان را قدم مثبتي در پيشبرد اهداف صنعت خودرو مي دانم.
دلخوش يادآور شد:مجلس انتخاب مديراني لايق ،با تجربه و آشنا به مسائل روز را به فال نيك گرفته و همواره از اين صنعت در راستاي منافع مردم حمايت خواهد كرد.
برخي ديگر از صاحب نظران وكارشناسان پوستين دوز را مديري صنعتي و غير سياسي مي دانند ومعتقدند با آمدن وي سايپا به جهش بزرگي درراستاي خودكفايي اين صنعت دسترسي پيدا كند.
مدير منابع انساني پارس خودرو،مدير توسعه مديريت سايپا،مدير عامل شركت امداد خودرو سايپا،رئيس هيات مديره شركت سايپا يدك و...از سوابق مديريتي ايشان ومدرس دانشگاه و دانشجوي دوره دكتري مديريت از سوابق تحصيلي ايشان است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
نمایشگاه بین‌المللی خودرو در فرانکفورت
تلاش شرکت‌های خودروسازی برای سازگار شدن با محیط زیست

8x260pl3b8n28u5yw8j.jpg

نمایشگاه بین‌المللی خودرو در فرانکفورت در روزهای ۱۷ تا ۲۷ سپتامبر برگزار می‌شود. رسانه‌ها اما از روز ۱۵ سپتامبر فرصت آشنایی با تازه‌های خودروسازی را یافته‌اند که در آن مسئله حفظ محیط زیست از اهمیتی ویژه برخوردار است.




خانم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در روز پنجشنبه، ۱۷ سپتامبر، شصت و سومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی خودرو در فرانکفورت را که بزرگ‌ترین نمایشگاه در این عرصه در جهان محسوب می‌شود، افتتاح می‌کند.



روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های خبری اما از روز سه‌شنبه (۱۵ سپتامبر) این امکان را دارند که با محصولات عرضه شده در این نمایشگاه پیش از گشایش رسمی آشنا شوند. در این نمایشگاه ۷۵۳ شرکت‌کننده از ۳۰ کشور جهان، محصولات، ساخته‌ها و طرح‌های خود را به معرض نمایش می‌گذارند.



شمار شرکت‌کنندگان در نمایشگاه خودرو در فرانکفورت نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. البته این کاهش بیش از همه نه شامل شرکت‌های عمده‌ی خودروسازی، بلکه شرکت‌هایی کوچک و متوسطی را شامل می‌شود که تولید‌کننده لوازم و وسایل مورد نیاز در عرصه خودروسازی هستند و شرکت‌های بزرگ را با محصولات خود تامین می‌کنند.


i7w3trk3gx2lr1z8z154.jpg

لوگوی نمایشگاه بین‌الملی خودرو در فرانکفورت

مساحت این نمایشگاه نیز با توجه به کاهش شرکت کنندگان، ۱۵ درصد کم شده و بر ۱۵۸ هزار متر مربع بالغ می‌شود. دلیل این روند تنزلی، بحران مالی جهانی است که بیش از همه صنایع خودروسازی را در دام بحران کشانده است.



توجه روزافزون به حفظ محیط زیست



در نمایشگاه امسال مجموعا ۸۲ ساخته و طرح جدید برای نخستین بار به معرض نمایش گذاشته می‌شوند که بیش از نیمی از آنها محصول شرکت‌های آلمانی هستند.



طراحی و ساخت خودروهای هیبرید که علاوه بر موتورهای احتراقی از محرک‌های برقی نیز برخوردار هستند، یکی از موضوعات محوری نمایشگاه این دوره است. افزون بر این، خودروهایی در این نمایشگاه ارائه می‌شوند که با برق یا سوخت‌هایی غیرفسیلی چون هیدروژن کار می‌کنند.



البته بسیاری از این خودروها هنوز در مراحل آزمایشی به سر می‌برند و مدت‌ها طول می‌کشد تا به تولید انبوه برسند و در دسترس عموم قرار گیرند. به گفته‌ی فردیناند دودن‌هوفر، کارشناس خودروسازی، «تحقق چنین امری به زمان نیاز دارد، اما نمایشگاه فرانکفورت نمایانگر وارد شدن به عصری تازه است.»



تحقیقاتی که موسسات پژوهشی مختلف انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان بیش از همه در پی خودروهایی کوچک و کم‌مصرف هستند.



نیم‌نگاهی به تازه‌های شرکت‌های بزرگ



شرکت خودروسازی آلمانی فوکس واگن در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت، نیروی خود را بر محصولات کوچک و کم‌مصرف متمرکز کرده و نمونه‌های تازه‌ای از سه مدل «پولو»، «گلف» و «پاسات» را در نوع Blue Motion عرضه می‌کند که ویژگی مهم آنان پایین بودن میزان مصرف سوخت و نیز تولید دی اکسید کربن است.



شرکت اوپل که در این ماه‌ها با بحرانی جدی روبرو بود، با دستان خالی به نمایشگاه فرانکفورت نمی‌آید و نمونه‌ی تازه‌ی مدل «آسترا» را عرضه خواهد کرد که از لحاظ اندازه و حجم در صف اتومبیل‌های رده متوسط مانند گلف قرار دارد. اوپل همچنین پیشرفت‌هایی که در خودروی برقی «آمپرا» حاصل شد را به معرض نمایش خواهد گذاشت.



یکی از جذابیت‌های نمایشگاه امسال، اتومبیل مرسدس SLS، ساخته دایلمر بنز است که درهای آن از پایین به بالا باز می‌شود و پس از باز شدن به بال پرندگان می‌ماند. این اتومبیل برای نخستین بار در دهه‌ی پنجاه میلادی تولید شده بود. شرکت دایملر بنز در کنار ارائه خودروهای اسپرت و گران‌قیمت، به موضوع محیط زیست نیز توجه دارد و خودرویی را در مدل B به معرض نمایش می‌گذارد که با سوخت هیدروژنی کار می‌کند.



شرکت ب ام و BMW نیز که مرکز آن در شهر مونیخ است، در نمایشگاه امسال فرانکفورت طرح‌ها و نمونه‌هایی پیشنهادی از خودروهای کم‌مصرف و هیبرید ارائه می‌کند. یکی از این خودروها که Vision Efficient Dynamics نام دارد و خودرویی اسپرت است، به موتور برقی و موتور دیزلی مجهز بوده و علی‌رغم داشتن قدرتی بالغ بر ۳۵۶ اسب بخار، تنها ۷۶ / ۳ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
گشایش نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سایه بحران این صنعت


u43xv1pi7pbi03q3xfim.jpg

یکی از مدل‌های مسابقه‌ای آئودی به نمایش درآمده در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹
نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت آغاز به کار کرده است. غرفه‌داران این نمایشگاه بر سر محصولی رقابت می‌کنند که بازارش به گواه آمار و ارقام، به بیمار به کما رفته‌ای می‌ماند که تنها به سبب تزریق‌های میلیاردی نفس می‌کشد.





تولیدکنندگان خودرو در حالی برای کسب سهم بیشتر از بازار و کاستن از فشار بحران مالی تلاش می‌کنند، که هر روز اخبار نگران‌کننده‌ای از بازار خودروی جهان منتشر می‌شوند. ازبین ‌رفتن موقعیت‌های شغلی، یکی از مشکلاتی است که این صنعت از آغاز بحران با آن روبه‌رو بوده است. بر اساس تازه‌ترین خبرها، هر ماه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار کارگر و کارمند فعال در صنعت خودروسازی در سراسر جهان، کار خود را از دست می‌دهند، هر چند که به اعتقاد برخی از کارشناسان، بارقه‌های مهار بحران یا دست‌کم گذر موج اصلی آن، کم‌کم پدیدار شده‌اند.
در ماه‌های پس از آغاز بحران، کمک‌های میلیاردی دولتی از سوی کشورهای مختلف به صنعت خودروسازی تزریق شد. عمق فاجعه اما به حدی بود که سیاستمداران آلمانی برای تأمین هزینه‌های کارخانه‌های خودروسازی رو به ورشکستگی خود، به سراغ شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس رفتند، کمیسیون اروپا مجبور به چشم‌پوشی موقت از مقررات "پیمان ماستریخت" شد، و میان نیکلا سارکوزی و سران اتحادیه اروپا اختلاف درگرفت که چرا رئیس جمهور فرانسه بدون هماهنگی با سیاست‌های دیگر کشورهای قاره سبز، به شرکت‌های بحران‌زده این کشور کمک مالی می‌کند.
معافیت مالیاتی خودروهای نو۶۰۰ میلیون یورو برای دولت آلمان هزینه برداشت، پشتیبانی از توسعه‌ی زیرساخت‌ها ۳ میلیارد یورو را بلعید و معافیت‌های مالیاتی خانوارهای آلمانی ۲ میلیارد یورو هزینه برای دولت این کشور در بر داشت. با همه‌ی این‌ها، ۴ هزار کارگر خوردروساز اوپل در شهر بوخوم، کار خود را از دست خواهند داد.
اوپل، آیینه تمام‌نمای بحران اقتصادی در آلمان
px4n85h9b1n3t18w11mn.jpg
دولت آلمان ۵/ ۱ میلیارد دلار کمک مالی برای بقای اوپل به این شرکت کمک مالی کرد
خبرگزاری رویترز به نقل از کلاوس فرانتس، رئیس هیئت مدیره‌ی اوپل، از کشورهای اروپایی مختلفی که این خودروساز در آنها کارخانه دارد، می‌خواهد تا برنامه‌های واگذاری این نمایندگی‌ها به کنسرسیوم "مگنا-اسبربانک" را فراهم کنند. مگنا قطعه‌سازی اتریشی و اسبربانک، بانکی روسی است. این دو چندی پیش حاضر به سرمایه‌گذاری در شرکتِ اوپلِ در آستانه‌ی ورشکستگی شدند.​
در حالی‌که مقام‌های آلمانی واگذاری اوپل به مگنا-اسبربانک را بهترین راه‌حل می‌دانند، دیگر کشورهایی که نمایندگی این خودروساز در آنها قرار دارد، چندان به این معامله خوش‌بین نیستند. مقام‌های اسپانیایی نمی‌خواهند با سرمایه‌گذاری در شرکتی که بخشی از سهام آن به مگنا-اسبربانک می‌رسد، «صورت‌حسابی را پرداخت کنند که غذای آن ‌را حتی ندیده‌اند.»
مگنا اعلام کرده که یکی از نمایندگی‌های اوپل در اروپا (بلژیک) را تعطیل کرده و در مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ کارگر این شرکت در اروپا - و از جمله ۴ هزار نفر در آلمان - را اخراج می‌کند. به گفته مقام‌های اوپل، شوراها و سندیکاهای کارگری کشورهای اروپایی دارای نمایندگی اوپل روز ۲۳ سپتامبر گردهم می‌آیند تا برای جلوگیری از اخراج کارگران این شرکت چاره‌ای بیاندیشند.
قطعه‌سازان و بحران صنعت خودرو
شرکت بوش نیز همانند تمام قطعه‌سازان دیگر از حدود یک سال پیش با مشکل سودآوری مواجه است. سود این شرکت در بخش صنایع خودرو، در سال جاری (۲۰۰۹) تا یک‌پنجم کاهش خواهد یافت. این قطعه‌ساز مجبور است ۶۵ هزار کارمند و کارگر خود را نیمه‌وقت یا در شیفت‌های کوتاه‌تر به کار بگیرد.
e7b49zrjffdj1sezdq2.jpg
"مگنا" اعلام کرده که ۱۰ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در سراسر اروپا را منحل خواهد کرد

مدیر این شرکت پیش‌بینی می‌کند که صنعت خودروی آلمان در چهارماهه‌ی پایانی سال جاری تا حدودی خود را بالا بکشد که این امر موجب بهبود ۵ تا ۱۰ درصدی سودآوری این شرکت در ۲ ماه پایانی سال، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خواهد شد. اگر حمایت‌های دولتی باز هم ادامه داشته باشند، کارگران این قطعه‌ساز اخراج نخواهند شد. البته وضعیت بوش در خوش‌بینانه‌ترین حالت خود، ۲۰ درصد بدتر از سال ۲۰۰۷، یعنی پیش از اوج‌گرفتن بحران مالی‌ست.​
در آلمان در مجموع از هر ۶ فرصت شغلی، یکی در ارتباط با صنایع خودروسازی است. در شرایط رکود بازار و بحران اقتصادی، تولیدکنندگان برای جبران خسارت‌ها، کارگران خود را اخراج می‌کنند یا ساعات کاری آنان را کاهش می‌دهند. اما از آن‌جا که بخش قابل توجهی از درآمدهای آلمان را صنعت خودروسازی تأمین می‌کند، دولت به هر وسیله‌ای برای بقای این بخش تلاش می‌کند.
زنگ خطر مدت‌هاست که برای خودروسازان این کشور به صدا درآمده است؛ کشوری که ۸۰ درصد خودروهای لوکس جهان را تولید می‌کند. مرکل در جریان افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت نیز نگرانی خود را از وضعیت موجود اعلام کرد. صدراعظم آلمان، صنعتگران این کشور را فرا خواند تا پس از انتخابات پیش‌رو (روز ۲۷ سپتامبر) با سران دولت برای حل مشکلات صنعت خودروسازی، نشستی برگزا کنند.
مرکل در مراسم افتتاحیه نمایشگاه به خودروسازان آلمانی هشدار داد که با توجه به بهای نفت و استانداردهای سختگیرانه زیست‌محیطی اتحادیه اروپا، در پی تولید خودروهای سازگار با محیط زیست باشند و تمرکز خود را به‌ویژه به خودروهای برقی و هیبرید معطوف کنند. به گفته صدراعظم آلمان، اگر این بازار به رقیبان آسیایی واگذار شود، آلمان ابتکار عمل در بازار خودرو را به کلی از کف خواهد داد.
به اعتقاد کارشناسان، بازار خودروی جهان در سال‌های آینده به‌طور متوسط ۳ درصد رشد خواهد داشت. سودآوری عمده در کشورهای هند و چین خواهد بود که به پیش‌بینی کارشناسان، صنعت‌خودروسازی‌شان در ۵ تا ۶ سال آینده، بین ۷ تا ۸ درصد رشد را تجریه خواهد کرد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
خودروهای برقی، از رویا تا واقعیت



i2trrlr0h3f75bh26.jpg

اسمارت برقی

به عقیده کارشناسان، آینده‌ی خودروسازی به اتومبیل‌های برقی تعلق خواهد داشت، اگر چه تا تولید انبوه این نوع از خودروها چند سالی طول خواهد کشید. "سبز" بودن نمایشگاه جهانی خودرو در فرانکفورت نمایانگر اهمیت این راه تازه است.





در شصت و سومین دوره از نمایگشاه جهانی خودرو در فرانکفورت که پنجشنبه گذشته، ۱۷ سپتامبر رسما کار خود را آغاز کرد و تا روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر ادامه می‌یابد، ارائه‌ی خودروهای "سبز" که در آن‌ها حفظ محیط زیست نقش مهمی بازی می‌کند، برجسته است.​
بسیاری از شرکت‌های خودروسازی بزرگ در جهان در نمایشگاه امسال محصولات و طرح‌های پیشنهادی خود را به معرض نمایش گذاشته‌اند. در کنار خودروهای هیبرید که در کنار موتور احتراقی به یک موتور برقی نیز مجهزند، خودروهای کاملا برقی نیز حضور پررنگی در این دوره از نمایشگاه جهانی فرانکفورت دارند.​
کارشناسان و پژوهشگران در این نکته توافق نظر دارند که در عرصه خودروسازی، اتومبیل‌های برقی در آینده حرف اول را خواهند زد. این نوع خودروها در مقایسه با خودروهای معمولی با محیط به مراتب سازگارترند، چرا که گازهایی که باعث آلودگی هواد شود، تولید نمی‌کنند. البته تا تولید انبوه خودروهای برقی راهی بس دراز در پیش است و مشکلات گوناگونی باید برطرف گردد.​
تمیزتر و کم سر و صداتر


0mis2z0vlq6r8697k0d6.jpg
طرح‌های "برقی" که شرکت رنو در نمایشگاه فرانکفورت عرضه کرده

خودروهای برقی نه تنها از لحاظ پاکیزگی و حفظ محیط زیست بر خودروهای معمول مجهز به موتورهای احتراقی برتری دارند، بلکه سروصدای کمتری نیز تولید می‌کنند. برای ساکنان کلان‌شهرهایی چون پکن که نه تنها با معضل آلودگی هوا، بلکه با مشکل سر و صدا هم روبرو هستند، استفاده از این خودروها بدون شک خوشایند خواهد بود.​
شرکت‌های خودروسازی تا تحقق این اما باید موانع گوناگونی را از میان بردارند. دولت آلمان پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی شمار خودروهای برقی در این کشور به یک میلیون واحد برسد، این در حالی است که در حال حاضر شمال خودروهای معمولی در آلمان بر ۴۱ میلیون واحد و خودروهای کاملا برقی بر یک هزار واحد بالغ می‌شود.​
البته همین تعداد یک میلیون واحد نیز که مد نظر دولت آلمان است، تنها از طریق پیشیبانی دولت ممکن خواهد. دولت آلمان تا سال ۲۰۱۵ میلادی مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو هزینه می‌کند تا همکاری‌های صنایع، سیاست و بخش پژوهش در این راه بازده لازم را داشته باشد.​
معضل باتری
نوع باتری و مسئله شارژ کردن آن یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که ذهن شرکت‌های خودروسازی و همچنین مسئولان را به خود مشغول کرده. خودروهایی برقی، برای نمونه مدل کوچکی که شرکت ژاپنی میتسوبیشی برای بازار داخلی تولید کرده، با باتری پر قادر است مسافتی بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر را پشت سر گذارد. شارژ این خودروها از طریق پریزهای معمولی اما تا ۷ ساعت طول می‌کشد.​
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فرایند شارژ کردن باتری خودروهای برقی در آینده‌ای نه چندان دور تنها ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید. البته برای انجام این کار به برقی با فشار قوی‌تر از برق موجود در خانه نیاز است و این پرسش مطرح می‌شود که عمل شارژ کردن خودرو را در کجا می‌تواند انجام داد.​

c9mk5owij12nihrxn04.jpg

خانم کارولین رایشرت از شرکت برق‌رسانی REW در این زمینه می‌گوید: «از دید تولید‌کننده‌ی انرژی، ما به تسهیلات لازم برای ایجاد یک شبکه زیرساختاری شارژ خود نیازمندیم. مصرف‌کنندگان تنها زمانی به خودروهای برقی روی خوش نشان خواهند داد که راحت بتوانند این خودروها را شارژ کنند.»​
شرکت آلمانی دایملر بنز یک صد واحد خودروی SMART را از ماه دسامبر سال جاری میلادی در برلین آزمایش خواهد کرد که صددرصد برقی هستند. برای آنکه دارندگان این خودروها بتوانند اتومبیل خود را به راحتی شارژ کنند، ۲۰ پارکینگ در پایتخت آلمان را به دستگاه‌های لازم مجهز کرده است.​
عشق سرعت
نکته‌ی درخور توجه آنکه خودروی برقی در آینده به معنی چشم‌پوشی دوستداران از خودروهای اسپرت نخواهد بود. برای نمونه شرکت آمریکایی "تسلا" که یکی از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال نیز است، خودروهای برقی با سرعت زیاد را عرضه کرده و می‌کوشد با این "تیزروهای" سازگار با محیط زیست بازار آلمان را نیز فتح کند.​
41qxxz4dgn1g2wco0g0.jpg

خودروی اسپرت برقی از شرکت آمریکایی تسلا
قیمت این خودروهای برقی در حال حاضر بر یک صدهزار یورو بالغ می‌شود، اگر چه به گفته کریگ دیویس، یکی از مسئولان شرکت تسلا، بازار جهانی شاهد کاهش بهای این نوع اتومبیل‌ها خواهد بود: «نخستین تلفن‌های موبایل یا لب‌تاپ‌هایی که به بازار آمدند، گران بودند. مسئله ما هم دقیقا همین است که بتوانیم به خودروهای برقی، ابعادی انبوه ببخشیم و از این رو در این راه سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»​
گران بودن خودروهای برقی
یکی دیگر از نکات مهمی که شرکت‌های خودروسازی سعی در حل آن دارند، قیمت نسبتا بالای خودروهای برقی در حال حاضر است که سبب می‌شود، مصرف کنندگان همچنان به خودروهای مجهز به موتورهای احتراقی وفادار بمانند.​
برای نمونه قیمت خودروی برقی جدیدی که شرکت ژاپنی میتسوبیشی روانه بازار کرده است، بر ۳۴ هزار یورو، یعنی دو برابر قیمت خودرویی معمولی با ظرفیتی مشابه بالغ می‌شود. به عقیده ولف دیتر لوکاس، یکی از مسئولان وزارت پژوهش آلمان، مصرف‌کنندگان تنها به خاطر عشق به محیط زیست به خودروهای برقی روی نخواهند آورند و لازم است که دو جنبه‌ی اقتصادی و زیست‌محیطی با یکدیگر هماهنگ شوند و خودروهای برقی برای خریداران مقرون به صرفه باشند.​
البته قیمت بالا و استفاده‌ی نه چندان راحت، دو مشکلی است که فناوری‌های جدید همواره با آن روبرو بوده‌اند. در سال ۱۸۸۶ که کارل بنز، مهندس آلمانی، اولین خودروی مجهز به موتور احتراقی را عرضه کرد، اسب‌ها در مقایسه با آن، سریع تر، مطمئن‌تر و ارزان‌تر بودند.​
نویسنده: شهرام احدی​
تحریریه: بابک بهمنش
دویچه وله
 

sJaguar

کاربر فعال موبایل و فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2007
نوشته‌ها
11,526
لایک‌ها
1,591
سن
36
محل سکونت
Old Persian Empire
مونتاژ خودرو چيني به جاي خودرو ملي در ايران خودرو
پيکان چيني هم به ايران مي آيد



گروه اقتصادي؛روزي که اسحاق جهانگيري با ماژيک آبي رنگي روي کاپوت آخرين پيکان نوشت؛ «پيکان ارابه يي بود که صنعت خودرو روي دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه مي رود تا نظاره گر اعتلاي اين صنعت باشد» هرگز تصور نمي کرد روزي پيکان در اين موزه «چين زدگي» بزرگ ترين خودروساز خاورميانه را نظاره گر باشد.

تلاش 30ساله مديران صنعت خودرو کشور براي يافتن جايگزين پيکان سرانجام سر از چين درآورد. روابط عمومي ايران خودرو روز گذشته طي نمابري خبري را با عنوان «جايگزين پيکان از آسيا مي آيد» به تحريريه «اعتماد» فرستاد که در آن اشاره شده بود قرارداد توليد خودرو جايگزين پيکان با يک شرکت آسيايي تا يک ماه آينده امضا مي شود. اگرچه در اين نمابر به شرکت سازنده و مليت آن اشاره نشده اما قائم مقام ايران خودرو طي گفت وگويي با راديو از اين موضوع پرده برداشت و گفت؛ خودرو جايگزين پيکان با همکاري شرکت چيني در دو مدل «سدان» و «هاچ بک» ساخته خواهد شد که مصرف سوخت آنها شش ليتر در يکصد کيلومتر است.

براساس گفته ميرجواد سليماني ايران خودرو قرار است ماهانه يکصد هزار خودرو چيني را در ايران مونتاژ کند و با قيمتي زير 10 ميليون تومان به فروش برساند.

بزرگ ترين خودروساز خاورميانه در حالي دست به دامن چيني ها براي توليد خودرو در ايران شده است که خودرو «رانا» به عنوان دومين خودرو ملي کشور که با توان داخلي طراحي و ساخته شده است از برنامه توليد اين شرکت حذف شد تا صنعت خودرو در کشور در حالي که مي رفت از يک مونتاژکار به خودروساز تبديل شود دوباره به عصر مونتاژ بازگردد. اين بار با اين تفاوت که به جاي مونتاژ محصولاتي از «پژو»، «رنو»، «شورولت» و «جيپ» که همگي از برندهاي اروپايي و امريکايي هستند محصولي مجهول از چين مونتاژ خواهد شد. تفکر حاکم بر دولت هاي نهم و دهم شش سال پيش هنگامي که دولت سيدمحمد خاتمي قرارداد توليد خودرو ال - 90 را به عنوان جايگزين پيکان امضا کرد آن را قراردادي استعماري خواند که ايران را به عصر مونتاژ مي برد. اين در حالي بود که 60 درصد اين خودرو با قطعات ساخت داخل به توليد مي رسيد و قرار بود روي پلت فورم آن خودروهاي ديگري توليد شود. اين خودرو اينک پس از گذشت سال ها نتوانسته شمارگان توليدي خود را در حد صد هزار دستگاه برساند در حالي که قرار بود شمارگان توليد آن سالانه 300 هزار دستگاه در سال باشد. اگر قرارداد ال - 90 اسير اين تفکر نمي شد صنعت خودرو ايران اينک مجبور نبود براي توليد خودرو جايگزين پيکان دست از توليد انبوه دومين خودرو ملي بردارد و دستش را به سوي چيني هايي که 10 سال بيشتر در صنعت خودرو سابقه ندارند، دراز کند.

حال پس از دو سال با يکدست شدن تيم مديريت ايران خودرو با دولتي ها مذاکره با چيني ها براي توليد خودرو در ايران از سرگرفته شد تا اين پرسش مطرح شود که کدام قرارداد استعماري بود؟

مديران جديد ايران خودرو در حالي خبر از امضاي قرارداد توليد خودرو با خودروساز چيني را داده اند که وزير صنايع و معادن دو سال پيش در آيين کلنگ زني کارخانه خود در بابل گفته بود تا من هستم کلنگ هيچ کارخانه خودرو چيني را به زمين نخواهم زد.

مذاکره با چيني ها براي ورود به صنعت خودرو ايران پس از آن صورت گرفت که محمود احمدي نژاد در سال اول رياست جمهوري خود (1384) به ايران خودرو رفت و دستور ساخت خودرو ارزان را به مديران وقت اين شرکت داد. منوچهر منطقي در آن زمان مذاکره با چري چين را آغاز کرد تا بتواند با همکاري اين شرکت خودروساز دولتي چين، در طراحي و ساخت محصولي مشترک توفيق يابد. مذاکرات به خوبي پيش مي رفت. وقت امضاي قرارداد که رسيد فشارهاي دولت بر سر اين قرارداد زياد شد تا پرونده ورود چيني ها به صنعت خودرو ايران براي مدتي بسته شود.

سابقه يي از جايگزين هاي پيکان پژو 305

«در سال 1355 آقاي خيامي تصميم گرفت پيکان را از رده خارج کند، مدل قديمي بود و در آينده نمي توانست با ماشين هاي وارداتي رقابت کند. با فرانسوي ها صحبت کرده بودند و قرار بود پژو 305 را جايگزين پيکان کنند که با پيروزي انقلاب مساله مسکوت ماند.»

داود ميرخاني رشتي مديرعامل ايران خودرو در دهه 60 (1368-1362) در کتاب خاطرات خود با بيان اين مطلب ادامه مي دهد؛ در اوايل انقلاب خودرو را وسيله يي لوکس و اشرافي مي دانستند و عليه خودرو صحبت هاي زيادي مي کردند، حتي به اين تعبير که اگر ايران خودرو را خراب کنيم، شخم بزنيم و گندم بکاريم بيشتر به نفع مملکت است. با اين جوي که به وجود آمده بود بحث توليد پژو را کنار گذاشتند تا توليد پيکان تداوم پيدا کند.

پژو 405

پس از ملغي شدن بحث توليد پژو 305، مديران وقت ايران خودرو به اين فکر افتادند تا پيکان را با موتور جديدي به توليد برسانند، بنابراين خودرو پيکاژو (پيکان پژويي) وارد بازار شد. از آنجا که کشور در حال جنگ بود و درآمدهاي ارزي بسيار پايين، توليد پيکان ادامه يافت تا اينکه در سال 1368 قرارداد توليد پژو 405 به امضاي ايران خودرو و پژو رسيد. پس از امضاي اين قرارداد موجي منفي در کشور به راه افتاد و اين قرارداد استعماري خوانده شد تا چند سال از اجراي آن جلوگيري شود. اين خودرو هرگز نتوانست جايگزين پيکان شود، نه به لحاظ قيمت و نه به لحاظ شمارگان توليد.

سمند

تفکري که همواره قراردادهاي صنعتي را با کشورهاي خارجي استعماري قلمداد مي کند پس از آنکه اجازه نداد پژو 405 به موقع توليد شود بحث خودرو ملي را مطرح کرد. اين تفکر از اوايل دهه 70 و با شعار «پيکان صد درصد ساخت داخل» ملي سازي صنعت خودرو را آغاز کرد تا در نهايت خودرو سمند را متولد کند. سمند خودرويي بود که روي پلت فورم پژو 405 ساخته مي شد. اين خودرو به آن لحاظ ملي ناميده شد که هزينه طراحي بدنه آن را ايران خودرو پرداخته بود نه اينکه خودرويي با توان صددرصدي ساخته شده است. موتور، سيستم تعليق و ترمز (پلت فورم) همگي از آن پژو 405 بود و تنها بدنه اين خودرو با سرمايه گذاري ايران خودرو توسط برخي شرکت هاي اروپايي طراحي شده بود. اين خودرو در سال 80 توسط سيدمحمد خاتمي رونمايي شد اما مانند پژو 305 و 405 هرگز نتوانست جايگزين پيکان شود.

خودرو پيکان

مديران بخش صنعت کشور پس از آنکه نتوانستند جايگزيني مناسب براي پيکان بيابند سرانجام در بيست و پنجم ارديبهشت 84 پيکان را از رده خارج کردند تا اين خودرو پس از سال ها که از توقف توليدش مي گذرد همچنان بدون جايگزين باشد. اين خودرو در اوج تقاضايش از رده خارج شد که پس از خروج آن مشکلات مالي ايران خودرو نيز رو به افزايش گذاشت و باعث شد سايپا با توليد پرايد به لحاظ مالي از اين شرکت پيشي گيرد.

پس از توقف توليد پيکان مسوولان وقت دولت اصلاحات تصميم به جايگزيني خودرو ال - 90 به جاي پيکان گرفتند که عمر اين دولت براي اجراي قرارداد قد نداد تا دولت نهم نيز در اجراي دقيق آن تمايل زيادي به خرج ندهد. مسوولان بخش صنعت کشور در دولت نهم پس از آنکه نخواستند ال - 90 را جايگزين پيکان کنند سراغ چيني ها رفتند تا چري شش ميليوني را به جاي پيکان در ايران بسازند. مذاکرات براي توليد اين خودرو نيز هرگز به نتيجه نرسيد. با يافت نشدن خودرويي مناسب به جاي پيکان اين بار (1387) يکي از اعضاي هيات مديره ايران خودرو خبر بازگشت پيکان را داد. زالي رئيس تحقيقات موتور ايران خودرو از طرحي خبر داد که بر اساس آن قرار بود پيکان دوباره به چرخه توليد بازگردد اما ظاهراً اين طرح در نطفه خفه شد تا براي هميشه پرونده پيکان بسته شود. البته قرار بود خط توليد آن به مسوولان فروخته شود که ظاهراً اين موضوع نيز منتفي شد.

پس از بي نتيجه ماندن بازگشت پيکان طراحي و توليد پروژه پيکان جديد از سر گرفته شد تا اين خودرو به نام «رانا» اوايل سال جاري با حضور برادر احمدي نژاد رونمايي شود. قرار بود رانا با قيمت زير 10 ميليون تومان به جاي پيکان از اواخر امسال به بازار بيايد که مديران جديد ايران خودرو با توجه به بحران مالي در اين شرکت توليد اين خودرو را منتفي دانستند تا سرانجام خودرو جايگزين پيکان سر از چين درآورد. چيني ها در حالي قرار است خط توليد خودرو در ايران خودرو را بنيان نهند که قرار بود خط توليد سمند در اين کشور افتتاح شود.

برخي مشخصات پيکان چيني

اين خودرو که در کلاس A و B و در دو مدل سدان و هاچ بک و با قيمتي زير 10 ميليون تومان توليد و به بازار عرضه خواهد شد، مجهز به ترمز ABS، ايربگ، استاندارد يورو 3 و داراي مصرف سوخت شش ليتر بوده و شش ماه بعد از امضاي قرارداد توليد آن آغاز و از سال آينده روانه بازار خواهد شد.ظرفيت توليد اين خودرو سالانه 100 هزار دستگاه است که در صورت کشش بازار اين ميزان قابل افزايش است.خودرو جايگزين پيکان در مرحله اول به صورت سي کي دي توليد خواهد شد و طي مدت يک سال ميزان ساخت داخل آن به 60 درصد خواهد رسيد.سرمايه گذاري لازم براي توليد خودرو جايگزين پيکان بين چهار تا پنج ميليارد ريال پيش بيني مي شود که براي توليد اين خودرو از خطوط توليد موجود در کارخانه استفاده شده و نيازي به ايجاد خط توليد جديد نخواهد بود.

منبع
 

100r@

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 جولای 2009
نوشته‌ها
17
لایک‌ها
0
محل سکونت
××××××
ااااااااااااایییییییییییییییووووووووووووووووووووللللللللللللللللللللللل چه ایمنی داره این لامسب..................
 
بالا