یه سوالی برام ایجاد شده بود گفتم شاید کسی جوابشو بدونه!
شما حتما شنیدین که سمندو تو خارج هم مونتاژ میکنن
منتها سمندی که تو ایران بفروش میره قیمتش 2 برار سمندی هست که به اجنبی فروخته میشه
چرا اونوقت؟ :blink:
با سلام به همگی !
خدمت همه دوستان لازمه عرض کنم :
1- این یک حقیقت تلخه که قیمت سمند و پیکان در خارج از کشور ارزونتر از داخل ایرانه !
2- واقعیت تلخ دیگه اینه که قیمت تموم شده سمند در ایران یک سوم قیمت فروش آن در ایرانه ! ( بیشتر ین علت گرانی محصولات ایران خودرو به علت تعرفه ها و سهمیه هایه که بعدا بر آن اعمال میشود )
3- اما دوستان فراموش نکنید که فروش سمند در خارج از کشور (حتی به نصف قیمت داخل کشور ) در مقایسه با فروش در داخل یه مزیت مهم داره و اون ارز آوریه !
وقتی که یه سمند با قیمت 13-15 تومن در داخل فروخته میشه هیچ ارزی وارد مملکت نمیشه ، اما وقتی یه سمند
در خارج مثلا با قیمت 8000 دلار به فروش میرسه هم 4000 دلار سود داره و هم 8000 دلار وارد ایران میشه و این یعنی ارز آوری که خیلی مفیده ! ( این یه کارشون درسته ! )
اما یه حقیقت تلخ دیگه رو هم باید عرض کنم !
ما هر خودرویی رو که تو این مملکت سوار میشیم ( چه ایرانی و چه خارجی !) قیمت اون در خارج از کشور ( اروپا و امارات و ... ) نصف ایرانه !
بهانه مسولین جهت توجیه این امر اینه که آقا قیمت بنزین تو ایران ارزونه به همین دلیل باید قیمت خودرو رو گرون کنیم تا وضعیت ترافیک درست بشه ! و افزایش قیمت بنزین راهکار خوبی نیست به مردم فشار میاد !
این مثل این میمونه که به یه معتاد بگن ما قیمت بافورو گرون میکنیم تا تو کمتر تریاک مصرف کنی ولی کاری به قیمت تریاک نداریم چون دیگه زیادی بهت فشار میاد میمیری ! ( منطق خرکی .... ! )
حقیقت اینکه این سمند ال ایکسی که قیمت واقعیش باید 5000 دلار باشه رو 15000 دلار میفروشن اگه اون 10000 رو میدادن دست خریدار ( و در عوض قیمت بنزین رو گرون میکردن ) طرف با این 10000 تا یه کاسبی
راه مینداخت که درامد حاصل از آن به مراتب از هزینه مصرف بنزینش( با قیمت متوسط اروپا) بیشتر می شد !
برای روشن تر شدن ابعاد قضیه فرض کنید که ما نفت نداریم ؛ بدون داشتن نفت همینطوری ما در مقایسه با کشورهای اروپایی داریم ضرر می دیم ( بخاطر قیمت بالای خودرو طبق فرمول بالا )
اما ابعاد فاجعه وقتی مشخص میشه که ما یه کشور نفت خیز هستیم و دولت باید از محل فروش نفت سهمی به مردم پرداخت کنه !
یعنی به عبارت دیگر کلاه بدی سر مردم رفته !
به نظر بنده تنها راهکارهایی که میشه هم قیمت خودرو رو تعدیل کرد و هم مردم رو در درامد نفت سهیم کرد و همچنین مشکل ترافیک رو حل کرد عبارتست از:
1- قیمت خودروهای ساخت داخل به یک سوم تقلیل پیدا کنه ،
2- دولت به ایران خودرو و سایپا سوبسید پرداخت کنه
3- قیمت بنزین مثل قیمت اروپا بشه
4- تعرفه واردات خودرو کمتر بشه تا کارخانجات داخلی به خودشون بجنبن و اتومبیل استاندارد بدن تحویل ملت !
در پایان لازم به ذکره که سود آوری غول خودرو سازی جهان یعنی جنرال موتور آمریکا در سال 17 درصد بوده و ایران خودرو 49 درصد حال آنکه پرشیا معمولی با این قیمت بالایش فاقد امکانات اولیه ای مثل ترمز abs و ایربکه ؛
دزدی که شاخ و دم نداره ! :blink: