برگزیده های پرشین تولز

جایگاه تحقیقات بازار در بازاریابی الکترونیکی

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
جایگاه تحقیقات بازار در بازاریابی الکترونیکی

6f2ecf31eb769260e5435cef16fef74c.jpg


امروزه پیشرفت روزافزون فن‌آوری ارتباطات، سازمان‌ها را به رقابت سخت و آگاهانه دعوت می‌کند و به جرات می‌توان گفت سازمان‌هایی در این رقابت کمی و کیفی پیروز هستند که مدیران آن‌ها، سازمان خود را با شرایط محیطی وفق داده و شرایط داخلی را بهبود بخشند. از طرفی، سودآوری یک شرکت که بقای آن‌ را تضمین می‌کند، به طراحی برنامه مدیریت بازار صحیح براساس ارضای نیازهای مشتریان وابسته است. بازاریابی کوششی است درجهت کاهش مخاطرات داخلی و خارجی شرکت، که با به‌کارگیری روش‌های اقتضایی، موقعیت‌ها را ارزیابی کرده و واکنش سازمان‌ها را در برابر آن‌ها تضمین می‌کند.
اهمیت برنامه ریزی برای بازاریابی در چند سال اخیر رشد فزاینده ای داشته است. در بازاریابی ابتدا باید هویت هر مشتری را مشخص نموده و خصوصیات هر یک از آنها را بطور مجزا مورد بررسی قرار داد. هرچه میزان ارتباط برقرارشده میان سازمان و مشتریان نزدیکتر و صمیمی تر باشد به همان نسبت می توان آن ها را به سازمان نزدیکتر ساخت . برقراری این ارتباط صمیمی نیازمند کسب اطلاعات دقیق از مشتریان می باشد.
بازاریابی الکترونیک امکانات و تسهیلات جدیدی را برای رسیدن به این هدف فراهم آورده است. در این مقاله به تشریح بازاریابی الکترونیکی و چالش های آن در بازار دیجیتالی حاضر پرداخته شده و با تاکید بر نقش کلیدی آن برای موفقیت در بازار رقابتی ، استراتژی هایی برای سازماندهی و اداره ارتباط با مشتریان از این طریق ارائه شده است .
● مقدمه :
امروزه توسعه سریع فناوری فشار زیادی را بر سازمان ها وارد آورده است و آن ها مجبورند برای حفظ موقعیت رقابتی خود استراتژی های مناسبی را پیاده سازند .
اینترنت، به عنوان فناوری عمده تسهیل كننده تجارت الكترونیك ، اصول پایه ای تجارت را دچار تغییر و تحول كرده است. یكی از فعالیت های تجاری اصلی كه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، بازاریابی است. در جدول ذیل بعضی از تغییرات مهم ایجاد شده در بازاریابی سنتی درنتیجه رواج فناوری هایی مانند اینترنت آورده شده است.
بازاریابی الکترونیکی اداره ارتباط متقابل میان مشتری و سازمان در یک محیط پیشرفته رسانه ای به منظور کسب سود برای شخص یا سازمان مربوطه می باشد .
▪ عملکرد بازاریابی الکترونیک را می توان در سه بخش زیر معرفی و دسته بندی نمود:
۱) یکپارچگی : بازاریابی الکترونیک تمامی مراحل فروش توسط شرکت و همچنین فروش از طریق نمایندگی های شرکت را به صورت یک فرآیند یکپارچه در بر می گیرد.
۲) هماهنگ کننده : بازاریابی الکترونیک میزان نیاز و خواسته مشتریان شرکت را با میزان تولید و ظرفیت ارائه خدمات توسط شرکت هماهنگ می کند.
۳) واسطه گری : بازاریابی الکترونیک میان بخش های مختلف شرکت از جمله بخش های مالی و سرمایه گذاران خارجی نقش واسطه را ایفا می کند.
● چالش های بازاریابی الکترونیکی در عصر دیجیتال :
▪ اغلب شركت های باتجربه و موفق در تجارت الكترونیك (EC) این نكته را درك كرده اند كه عوامل موفقیت یا شكست صرفاً حضور شركت در وب و یا قیمت پایین نیست بلكه عامل مهم انتقال كیفیت بالای خدمت الكترونیك است.
تحقیقات اخیر نشان می دهد كه قیمت پایین و ترفیع تا چندی دیگر به عنوان عوامل مهم موثر بر تصمیم خرید مشتریان از بین خواهد رفت و اهمیت خود را از دست خواهد داد. لذا خرده فروشان اینترنتی به منظور اعتمادسازی در مشتریان، وفاداری و حفظ مشتریان باید قبل، حین و بعد از مبادله روی كیفیت بالای خدمت الكترونیك تمركز كنند.هر روز هزاران نفر به کاربران عادی اینترنت افزوده می شود افرادی که تا چندی پیش از اینترنت چیز زیادی نمی دانسته اند و حالا با استفاده از یک رایانه شخصی و یا از طریق کافی نت ها به این دنیای بزرگ وارد شده اند اینها کسانی به جز همین مردم عادی اطراف خودمان نیستند افرادی که بر اساس عادت و مطابق روند معمولی که آموخته اند خرید ها و معاملاتشان را در بازارهای فیزیکی انجام داده اند و هم اکنون با اضافه شدن به جمع کاربران اینترنت نا خودآگاه به جمع مشتریان بالقوه شما تبدیل شده اند. اما تصور اشتباهی که همیشه برای افرادی که در دنیای تجارت الکترونیک شروع به سرمایه گذاری می کنند این است که فکر می کنند هر کاربر اینترنت یک مشتری است و این انتظار را دارند که او به محض آشنایی با اینترنت خرید و یا حتی فروش کالاهای خود را از این طریق انجام دهد. مسئله این است که ما همیشه از موفقیت های جف بروس در آمازون و یا درآمدهای یاهو و مایکروسافت می خوانیم و می شنویم. اما از سرگذشت تجار بازارهای الکترونیکی که به امید کسب درآمدهای زیاد وارد این عرصه شده اند و پس از صرف هزینه های زیادی دچار ور شکستگی شده اند خبری نداریم. به جرات می توان گفت یکی از مهمترین عوامل این شکستها عدم توجه به امر مهم تحقیقات بازار در بازاریابی الکترونیکی است. تحقیق و مطالعات بازار بهترین زمینه برای خلق ایده ها و روشهای جدید در فنون بازاریابی و برتری بر رقبا می باشد.
تحقیقات بازار می تواند به شما خلاء ها و نیاز های موجود را بشناساند و ابزارهای لازم برای رفع آنها را به شما معرفی نماید. به طور نمونه جهت گیری ها و تعیین استراتژی های تبلیغاتی با استفاده از سیستم های تبلیغات طبقه بندی شده ((Classified Ads، استفاده از پست الکترونیک(e-mail)، خبرنامه های الکترونیکی، تبلیغات در روزنامه ها و نشریات معمولی و یا مدیریت سیستم های ارتباط با مشتریان و خدمات پس از فروش با استفاده از پاسخگوهای خودکار(auto responder )، استفاده از لیست های پست الکترونیک مشتریان از جمله مواردی هستند که کاربردی بودنشان در برنامه های تحقیقات بازار آشکار خواهد شد.
همانطور که شاید تا کنون برخورد کرده اید مقالات و کتابهای زیادی در مورد توسعه بازار و بازاریابی در اینترنت وجود دارد اما جدای از یک سری استانداردها و گام های کلی و عمومی بسیاری از مراحل تجارت الکترونیک جنبه داخلی و درون سازمانی پیدا می کند و به جرات می توان گفت که هیچ گاه نمی توان برای دو سازمان مختلف الگو و راه حل مشابهی توصیه کرد. پیاده کردن روش ها گوناگون موجود و یا ابداع شیوه های نوین با توجه به شرایط مختلف زمانی و مکانی و سیاستهای هر سازمانی قابل تغییر است.
تحقیقات بازار پارک بازاریابی ایران اشاره دارد به موضوع مهمی که به عنوان استراتژی تحقیقات بازار در درجه اول اهمیت قرار دارد، برنامه ریزی و سامان دادن به جریان جذب، تحلیل و توزیع اطلاعات بازار در بخش های مختلف سازمان است. تجربیات خوب و یا بد دیگران می تواند دستمایه مناسبی برای بررسی جوانب مختلف کسب وکار الکترونیکی سازمان شما باشد.
دستیابی به اطلاعات روز و بررسی شرایط بازار؛ چه در محیط فیزیکی و چه در محیط مجازی از جمله فعالیت های واحدهای تحقیقات هستند. گزینش بسته های اطلاعاتی مختلف، تعیین صحت و سقم اطلاعات و پیش بینی شرایط آینده با استفاده از گزارش های مختلف حاصل از اطلاعات صحیح می تواند برنامه ریزی ها و تدوین استراتژی های کلی سازمان را در کسب و کار الکترونیک سامان بدهد.
▪ نظر سنجی های الکترونیکی
▪ نظر سنجی های چهره به چهره
▪ عضویت در خبرنامه های شرکتهای رقیب و همکار
▪ بررسی دیدگاههای مشتریان فعلی
▪ عضویت در گروههای خبری مختلف
▪ تحقیق بر روی نمونه های مشابه موفق و غیر موفق
▪ تحقیق بر روی نمونه های متفاوت
و...
از جمله شیوه هایی هستند که می توانند زمینه ورود اطلاعات صحیح به جریان برنامه ریزی های استراتژیک کسب و کار را فراهم کند.
بنابراین مهمترین نقش و تاثیر تحقیقات بازار در تجارت الکترونیک می تواند وابستگی مهم برنامه ریزیهای استراتژیک به این مقوله باشد. چراکه بازارهای الکترونیکی به دلیل پویایی و تنوع بسیار بالایی که دارند نیاز بسیار زیادی به مسئله تحقیقات خواهند داشت. تحقیقات بازار چه در آغاز شروع کسب و کار و چه در جریان انجام آن از جایگاه مهمی برخوردارد است و نشان دهنده جایگاه واقعی سازمان شما در بازار می باشد. تصمیمات کلان شما را در مدیریت راهبردی و مدیریت بحران هدایت می کند و اصلاح می کند.
استراتژي هاي بازاريابي در بازارهاي الكترونيكي، همواره يكي از مقوله هاي مهمي است كه در حوزه هاي جديد مطالعات بازاريابي مورد توجه قرار گرفته است. اما در اين زمينه ديدگاه هاي بسيار متنوعي ارايه شده است. از سويي ديگر با توجه به اينكه در كشورمان مطالعاتي چنداني در اين زمينه انجام نشده است بنابراين بررسي اين استراتژي ها از اهميت دو چندان برخوردار است، زيرا با ورود به دنياي تجارت الكترونيكي و استفاده از ابزارهاي نوين در حوزه هاي جديد فناوري و تجارت، بنگاه ها ناگزير خواهند شد تا با بكارگيري استراتژي هاي نوين تجاري، خود را براي فشارهاي رقابتي جديد آماده نمايند. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه استراتژي هاي بازاريابي در بازارهاي الكترونيكي را مي توان به چهار دسته استراتژي هاي بازاريابي مبادله اي، استراتژي هاي بازارايابي پايگاه داده، استراتژي هاي بازاريابي رابطه اي و نيز استراتژي هاي بازاريابي مبتني بر دانش تقسيم نمود. علاوه با اين بررسي وضعيت شركت هاي برتر ايران، نشان مي دهد كه عمده شركت هاي برتر توليدي ايران به دنبال انتخاب استراتژي هاي بازاريابي مبادله اي مي باشند كه اين استراتژي ها متناسب با شرايط اقتصاد نوين امروزي نمي باشد.
 
بالا