نظرات چند تن از شاعران
شاملو ازعشق به آزادي رسيد
رسول يونان: شاملو به انسان عشق ميورزد تا به معشوق
شاملو شاعري بزرگ بود, اگر در اروپا به دنيا ميآمد حتما لباس شواليه تن او ميكردند و مورد احترام بيشتري قرار ميگرفت.
رسول يونان در گفت و گو با خبرنگا ادبي ايلنا گفت: احمد شاملو حتي اگر شعر هم نميسرود در ادبيات ايران و جهان ماندگار ميشد, چرا كه او علاوه بر شعر دستي در ترجمه, داستان نويسي، تحقيق, پژوهشي و بازسرايي متون كلاسيك داشت و همه اين مسايل دست به دست هم ميدهند كه شاملو به اين زودي از ياد نرود.
شاعر مجموعه"كنسرت در جهنم" در ادامه تصريح كرد: شاملو نقطه جدايي شعر معاصر از شعر كلاسيك است, شعر نو با نام شاملو عظمت يافت هر چند كه نيما آغازگر آن بود اما شاملو با ارائه شعرهاي منسجمتر و زيباتر توانست از شعر كلاسيم فاصله بگيرد.
يونان با اشاره به اينكه شاملو از زبان"آركائيك" در شعرش سود جست ياد آور شد: شعرهاي شاملو به دو دسته تقسيم ميشوند, دسته اول شعرهاي او بيشتر حماسي و اجتماعياند كه جنبه آركائيك آنها بيشتر به چشم ميآيند و دسته دوم شعرهاي عاشقانههاي او هستند كه بيشتر به شعر معاصر جهان شباهت دارد.
وي در ادامه گفت: شاملو تاثير بسزايي روي شعر معاصر گذاشتهاست و بيشك او نيز از شاعران معاصر نظير" لوركا، ناظم حكمت، پل الوار و..." تاثير پذيرفتهاست. اما تاثير گذاري او از تاثير پذيرياش بيشتر است, در دهه 50 حتي فروشندگان دورهگرد نيز تحت تاثير شاملو بودهاند چه برسد به شاعران.
يونان با اشاره به اين نكته كه شاعراني كه به شيوه شاملو شعر سرودهاند در سايه او هستند, گفت: تقليد مو به مو كار درستي نيست و به همين دليل است كه امروزه نامي از آنها به ميان نميآيد, اكثر شاعران معاصر در كتابهاي اوليه خود تحت تاثير شاملو بودهاند, اما شاملو مستقيما در شعرهاي نخستيناش تحت تاثير شاعران كلاسيك بود.
يونان با اشاره به اين مطلب كه شعر شاملو, شعري است كه به مسايل سياسي و اجتماعي بياعتنا نيست, گفت: با توجه به اين كه شاملو در ايران متولد و زندگي كردهاست, خواهناخواه تحت تاثير تنشهاي اجتماعي و سياسي قرار گرفته, بنابراين بيشتر شعرهاي او در برگيرنده مسايل سياسي ـ اجتماعي است:از به درآويخته شدن سرتيپ زنگنه تا اندوه نان كارگران بيجاري.
وي در ادامه ياد آور شد: شاملو يك شاعر متعهد است و تمام اقشار جامعه در شعر او به عنوان يك كاراكتر حضور دارند. شاملو در برج عاج زندگي نكرد كه شعرش صرفا رويايي عاشقانه باشد, معشوق در شعر شاملو بيشتر انسان است تا يك زن. او در ستايش انسان سخن گفته است.
يونان در پايان ياد آور شد: شاملو انسان آگاه را با نام "آيدا" گاه با نام"تو" گاه با نام"وارتان" در شعرش ميسرايدع او به انسان عشق ميورزد تا به معشوق.
علي بابا چاهي: شاملو يك پيشنهاد دهندهاست
شاملو يك پيشنهاد دهندهاست و در دورههاي بعد با ديدگاههايي كه او در شعر بيان ميكند مورد اقبال شاعران زيادي قرار ميگيرد.
علي باباچاهي در گفتوگو با خبرنگار ادبي ايلنا, گفت: شاملو به ويژه در كتاب هواي تازه بدون آنكه خودش به اين موضوع آگاهي داشته باشد, در وهله نخست يك پيشنهاد دهندهاست. فروغ فرخزاد با خواندن يكي از شعرهاي او_ شعري كه زندگيست_ به نقطهاي مي رسد كه ميگويد زبان فارسي از چه امكاناتي براي بيان مكالمه و محاوره برخوردار است.
وي در ادامه افزود : تصادفا اين شعر از ديدگاه ديگري اخيرا مورد نفي قرار گرفته است, در كتاب كم حجمي كه منوچهر آتشي در خصوص شاملو نوشته است اين شعر را محكوم ميكند و ميگويد كه اين شعري ايدئولوژيزده است. به گمان من حتي اگر اين شعر داراي اين خصوصيت هم باشد, اين حرف بسيار نادرست به نظر ميرسد.
شاعر مجموعه" رفته بودم به صيد نهنگ "در ادامه با اشاره به اين مطلب كه به نظر ميرسد اين داوريها غرض ورزانه است, گفت : لازم ميدانم كه در پرانتز يا بيرون پرانتز بگويم كه اين اثر و ديگر آثاري كه در اين مقطع زماني سروده شدهاند در واقع رنگ و بويي ايدولوژيك دارند و اين در نتيجه يك فرايند, اجتناب ناپذيرتاريخي است. هر شعر بايد با توجه به زمان سرايش آن بايد مورد بررسي قرار بگيرد. اگر از اين منظر نگاه كنيم ستايش ياغيها و قهرمانهاي محلي در شعر آتشي نيز موضوعيت نخواهد داشت.
وي در ادامه افزود: بر خلاف تصور رايج, خصوصيتي در شعر شاملو وجود داردكه رويكرد او را نسبت به كلمات آركائيك را نفي ميكند. من معتقدم كه در مقاطعي خاص كه شعر دچار يكنواختي و كسالت شدهاست، ميتوان توسط اهرمي همچون كلمات آركائيك متن شعري را به جنبش درآورد و اين كار هر كسي نيست. به اين معنا كه شاملو به خوبي از عهده اين كار بر آمدهاست كه خود در آينده آن را به عنوان سر مشقي به آيندگان سفارش ميكند.
مولف كتاب" گزارههاي منفرد "در ادامه با اشاره به اين نكته كه شعر شاملو ماندگار است؛ گفت: از منظر نقد امروز شعر شاملو داراي آسيب شناسي هم هست, چرا كه اين شعر متكي به اتوريته بيان خطابي است و به مرجعيت معنا ميانديشد. شاملو ملكه معنا رابر اريكه سلطنت نشاندهاست.
وي در ادامه ياد آور شد: شعر شاملو با قطعيت كلام محوري همراهاست. گرايش به نمايش تقابلهاي دوتايي كه از دوران افلاطون تاكنون در ادبيات غرب قابل مشاهدهاست در شعر او به خوبي نمود پيدا ميكند. قدرت استعلاي من راوي چيزي جز من ذهني مولف نيست، با اين وصف پارهاي متن شاملو راه را بر چند باوري معرفت شناختي بستهاست.
شاعر" مجموعه منزل هاي دريايي نشان است" در ادامه افزود : به گمان من به موازات عيني شدن پديدههاي هستي محبوب يا معشوق نيز در شعر معاصر جلوه زمينيتري يا حضور زمينيتري پيدا ميكند. يعني قابل لمستر ميشود و داراي خون و پوست به نظر ميرسد شعر شاملو از اين قاعده مستثني نيست .اما بن بينش شعر مدرن امروز كه متكي بر عدم قطعيت و عدم نسبتگرايي و گرايش به تقابلهاي دوتايي است معشوق را نه تنها در شعر شاملو بلكه در شعر معاصر نيز همچنان با ستايشي مطلق همراه ميكند. بدين معنا باز هم گويا مجبوب مورد اشاره از زمين به تدريج گسسته ميشود به نوعي به عرش ميرسد.
باباچاهي با اشاره به اين نكته معشوق شاملو فردي است كه از منظري مردسالارانه مورد ستايش قرار ميگيرد, گفت : جلوه زنانه او صحنه نمايش تفاخر شاعر ميشود، به نظر من شاعران امروز با نسبتگرايي بيشتري به مفاهيمي همچون معشوق بايد بپردازد تا فاصله ناخواستهاي بين معشوق و شاعر پديد نيايد و نگاه شاعر نگاهي از بالا به معشوق نباشد، آنچنان كه غالبا در شعر چنين است.
دكتر پروين سلاجقه: تنها حسرت شاملو اين است كه او بميرد ومعشوق تنها بماند
تنها حسرتي كه در اشعار عاشقانه شاملو به چشم ميخورد اين است كه او بميرد و معشوق تنها بماند.
دكتر پروين سلاجقه در گفتوگو با خبرنگار ادبي ايلنا گفت: عشق در ديوان شاملو دو مقوله عشق شخصي و عشق جمعي را در بر ميگيرد. او از آغاز كار شاعري تا با آخرين مجموعه شعرش"حديث بيقراري ماهان "به هر دو محور و فادار ميماند.
وي در ادامه افزود: شاملو در محور عشق شخصي سه دوره را پشت سرگذاشتهاست دوره اول به سالهاي قبل از سال 1334 باز ميگردد كه شاعر در اين دوره احساس خلا ميكند و فضاي شعرهايش بسيار تيره و مايوس كنندهاست. شاعر در شعرهاي اين دورهاش در انتظار تجلي عشق است. او حتي در اين شعرها از زندگي شخصي و همسرش هم نامي به ميان مي آورد و ميگويد كه از زندگي شخصياش راضي نيست و اين نارضايتي را در قالب تشبيه بيان ميكند. در سال 1334 در مجموعه شعر"هواي تازه" با شش عاشقانه زيبا كه شاعر در آن فضاي متفاوتي را تجربه كرده است، مواجه ميشويم كه به نظر ميرسد، در اين دوره از زندگي شاعر شاهد تجلي يك عشق جديد هستيم.
نويسنده كتاب نقد آثار شاملو در ادامه خاطر نشان كرد: اما شاملو پس از سرايش اين شعرها باز هم وارد فضايي انتظار ميشود و پس از اين دوره فضاي جديدي در شعرهاي شاملو با آشنايي با آيدا در مجموعه شعر" آيدا در آينه" آغاز ميشود و با زيباترين عاشقانههاي او روبرو ميشويم, كه شاعر معشوق زن را مورد خطاب قرار ميدهد وپس از اين هسته اصلي عاشقانههاي شاملو آيدا ميشود ودر شعرهاي شاملو آيدا، تبديل به يك معشوق فراگير ميشود وشاعر در اين دوره زيباترين عاشقانهها را ميسرايد.
وي در ادامه با اشاره به اين نكته كه شاملو پس از" مرثيههاي خاك" وارد فضاي جديدي ميشود, گفت: شعرهاي شاملو با اينكه در اين دوره به شدت عاشقانه است، اما با حسرت همراه است و علت اين حسرت اين است كه شاعر به سالهاي پيري و پاياني عمر نزديك ميشود و غصه ميخورد كه بميرد و معشوق بماند و اين تنها حسرتي است كه در زندگي شاعر وجود دارد و اين مضمون به شدت در مجموعه "مرثيههاي خاك" حاكم است.
سلاجقه با اشاره به اين نكته كه از سالهاي 45 به بعد شعرهاي شاملو با حسرت همراه ميشود, گفت: اين حسرت تا پايان شاعري شاملو با او همراه است, البته هر چه كه به دوران پاياني عمر شاعر نزديك ميشويم، تعداد عاشقانههاي او كمتر و درونيتر ميشود. اما شاعر به قدري براي عشق ارزش قايل است كه در آخرين شعرهايش نيز" در حديث بي قراريماهان" باز هم عاشق است. در اين شعرها شاهد تصويري از مرگ و همراهي عشق با او هستيم كه باعث ميشود شاعر احساس تنهايي نكند.
سلاجقه در ادامه افزود: درشعرهاي سالهاي 1341 شاملو" آيدا "همواره حضور دارد. اما من معشوق را در شعر شاملو تنها آيدا نميدانم شعر او هميشه با آيدا شروع ميشود و رفته رفته معشوق در شعر شاملو فراگير ميشود. البته بايد اين را هم بگويم شعر شاملو هيچگاه ازحضور" آيدا" خالي از حضور آيدا نيست.
سلاجقه در ادامه درباره كتاب نقد آثار شاملو كه قرار است در انتشارات مرواريد منتشر شود, گفت: در اين كتاب سعي كردهايم كه 90 درصد اشعار شاملو را كه در بر گيرنده 17 مجموعه شعر شاملو اوست، مورد تحليل وبررسي قرار دهم و هر شعر را بر اساس ساختارش مورد بررسي قرار دادهام.
وي در ادامه افزود: اين كتاب 10 فصل دارد كه در فصل نخست درباره ويژگي سبكي آثار شاملو در بخشهاي ديگر به اشعار اجتماعي، هذيانها، منظومههاي مرثيهها، عاشقانهها، شبانهها، سفر، انديشههاي فلسفي و... پرداختهام. اين كتاب در حدود 600 صفحه است ودر مقايسه با كتابهاي ديگري كه درباره اشعار شاملو نوشته شدهاست بسيار حجيم نيست.
سلاجقه در پايان افزود: دكتر پور نامداريان دركتاب سفر در مه تنها تعدادي از اشعار 9 مجموعه شاملو را مورد بررسي و نقد قرار دادهاست و اين كتاب در حدود 530صفحه است. اما من در اين كتاب سعي كردهام كل اشعار شاملو را مورد بررسي قرار بدهم. اما من فكر ميكنم با اين كه حجم اين كتاب زياد است ميتواند جاي خود را در بين جامعه كتاب خوان باز كند.
رضا شنطيا:
آيدا در شعر شاملو مفهومي ذهني است
در شعر شاملو , آيدا يك مفهوم ذهني است نه آيدا سركيسيان!
رضا شنطيا در گفتوگو با خبرنگار ادبي ايلنا, گفت: شاملو در ادبيات معاصر پديدهاي است جامع الاطراف. بنابراين اول بايد مشخص كرد كه منظور كدام شاملو است؟ شاملو شاعر، شاملو مترجم, شاملو محقق, شاملو روشنفكر؟ و يا ... اصلا شاملوي شاملو؟ اما يك قدر مشتركي در راز مانايي شاملو در هر يك از حوزه هاي بالاميتوان يافت و آن روحيه جستجوگري در راستاي نوخواهي شاملوست.
شاعر "عصر حجر" در ادامه تصريح كرد: شاملو به عنوان انسان معاصر, از دوشانس بزرگ برخوردار بود يكي اينكه شاعر بود و ديگر اينكه اوج شكوفايي شعرش در دوران خفقان پس از كودتاي 28 مرداد بود, طوفاني كه تنها شاملو توانست از آن جان سالم به در ببرد.
وي در ادامه با بيان اينكه در دوران خفقان, تنها هنري كه ميتواند زير زميني شود و به حيات خود ادامه دهد, شعر است, گفت: در اين دوران است كه مردم بيشتر به شعر پناه ميآورند آن هم شعري كه از درد مشتركشان بگويد. از وهني كه بر انسان ميرود بنالد و براي آزادي بسرايد. پر واضح است كه مردم زبان گوياي خويش را دوست دارند و او را عزير و محفوظ ميدارند.
شنطيا افزود: اگر چه براي شخص من امروز نه شعر شاملو, بلكه معلمي او اهميت دارد . راز ماندگاري او در قلب من, نه شعرهاي او , بلكه درسهايي هست كه از او گرفته و ميگيريم. شاملو از شعر معاصر جهان تاثير ميپذيرد و اگر نميتواند در شعر معاصر جهان تاثير بگذارد, دليلش مهجوريت زبان فارسي در بين زبانهاي ملل ديگر است.
وي در ادامه با اشاره به اين نكته كه تاثير شاملو بر ادبيات معاصر ايران حايز اهميت است, گفت : اگر امروز ما شاعران بخواهيم, (كه ميخواهيم)فراروي داشته باشيم, قطعا فراروي ما از شاملو و جريان شعري او خواهد بود. شاملو اسير روايتهاي كلان است. وقتي به مفاهيم انتزاعي ميپردازد اين اسارت بيشتر به چشم ميآيد.
شنطيا در پايان گفت : عشق نزد شاملو مفهومي بياندازه مقدس و آسماني است. بنابراين او عشق را پايين نميآورد تا اندازه" آيدا" زميني شود, بلكه" آيدا" را بالا ميبرد و هم اندازه عشق ميكند ! همين باعث ميشود كه آيدا در شعر شاملو از خصوصيات انساني تهي شده و بيشتر يك موجود آسماني جلوه كند.
منبع :
http://www.harmajidoon.com/article.aspx?id=94