برگزیده های پرشین تولز

گیربکس های DCT چگونه کار می کنند؟

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
36775e0e-587e-4a02-9b58-00992e0422e9.jpg






این نوع گیربکس وظیفه دو گیربکس دستی را همزمان انجام می دهد و مرور طرز کار گیربکس های دستی در درک این مطلب موثر و مفید است. در گیربکس های دستی وقتی راننده می خواهد یک دنده را تعویض کند باید ابتدا جریان نیرو را از موتور به گیربکس را قطع کند (که این کار توسط کلاچ انجام می شود، یعنی پدال کلاچ را تا ته فشار دهد) و سپس راننده از دسته دنده برای انتخاب دنده جدید استفاده می کند…
دو نوع گیربکس در اتومبیل ها برای علاقمندان خودرو نام آشنا هستند.

گیربکس دستی : در گیربکس دستی راننده باید ابتدا پدال کلاچ را فشار دهد و بعد از دسته دنده برای تعویض دنده استفاده کند.
گیربکس اتوماتیک : در گیربکس اتوماتیک همه کار ها برای تعویض دنده توسط تورک کنورتور و کلاچ ها و مجموعه دنده های سیاره ای انجام می شود.
امروزه گیربکس دیگری بین این دو در دنیا عرضه شده که dual-clutch transmission نام دارد ، که همچنین گیربکس نیمه خودکار ، گیربکس دستی بدون کلاچ (“clutch less” manual transmission) و گیربکس دستی عمل کننده به صورت اتوماتیک (automated manual transmission) نامیده می شود.
در دنیای ماشین های مسابقه ای گیربکس های نیمه خودکار همچون گیربکس های دستی بخش اصلی خودروهای مسابقه ای را تشکیل می دهد. اما در دنیای تولید وسایل نقلیه شهری استفاده از گیربکس dual-clutch, or direct-shift gearbox که دارای طراحی خیلی خاص و یک تکنولوژی نسبتاً جدیدی می باشد, به تازگی مرسوم شده است.

Hands-On or Hands-Off

سیستم clutch transmission -dual وظیفه دو گیربکس دستی را همزمان انجام می دهد و مرور طرز کار گیربکس های دستی در درک این مطلب موثر و مفید است. در گیربکس های دستی وقتی راننده می خواهد یک دنده را تعویض کند باید ابتدا جریان نیرو را از موتور به گیربکس را قطع کند (که این کار توسط کلاچ انجام می شود، یعنی پدال کلاچ را تا ته فشار دهد ) و سپس راننده از دسته دنده برای انتخاب دنده جدید استفاده می کند.
در این مرحله دندانه های یک چرخ دنده در حال حرکت با دندانه های چرخ دنده ی دیگر با اندازه های مختلف درگیر می شود. از یک وسیله بنام سنکرونیزه برای match کردن دنده ها و جلوگیری از سایش دنده ها قبل از اینکه درگیر شوند استفاده می شود. حال یک دنده جدید تعویض شده و راننده پدال کلاچ را رها می کند، که دوباره بین موتور و جعبه دنده و از جعبه دنده به چرخ ها نیرو وصل می شود.
بنابراین در گیربکس صنعتی دستی معمولی جریان نیرو از موتور به چرخ ها پیوسته نیست (نیروی تحویلی به شفت قطع و مجدداً وصل می شود ) که این مکانیزم با عناوین (shift shock) یا (torque interrupt) شناخته شده است. نتیجه تعویض دنده برای راننده های بی تجربه به جلو و عقب پرتاب شدن سرنشینان است.

در گیربکس صنعتی طرح dual-clutch transmission از دو کلاچ استفاده شده، اما بدون پدال کلاچ است. کنترل هیدرولیکی و الکترونیکی پیچیده در کلاچ ها فقط در گیربکس های اتوماتیک استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد. در DCT هر چند، کلاچ ها مستقلانه به کار می افتند. یک کلاچ برای کنترل دنده های (R-1-3-5 ) و دنده های (۲-۴-۶ ) بوسیله کلاچ دیگر کنترل می شوند. به این گونه قرار گرفتن دنده ها برای تعویض دنده بدون قطع کردن جریان نیرو از موتور به گیربکس می توان بطور مداوم استفاده کرد.

راننده می تواند روش کاملاً اتوماتیک را انتخاب کند، که وظیفه تغییر تمامی دنده ها توسط کامپیوتر انجام می شود. در این مدل راننده یک رانندگی خیلی شبیه به گیربکس اتوماتیک معمولی را تجربه می کند. زیرا در گیربکس DCT یک دنده به ترتیب خارج و در دنده دیگر وارد می شود که تکان ها و لرزش ها در تعویض دنده تقلیل می دهد. خیلی مهم است که، در تغییر دنده تحت فشار از یک جریان نیروی پیوسته حمایت می شود .



Transmission Shafts and Multi-plate Clutches

یک شفت دو تکه در مرکز گیربکس DCT قرار دارد، که برخلاف گیربکس های معمولی که همه دنده ها بر روی شفت ورودی سوار هستند در گیربکسDCT دنده های شفت ورودی بر روی دو شفت ورودی جدا از هم قرار دارند.

شفت خروجی یکپارچه و توخالی است و محفظه در آن تعبیه شده است که شفت ورودی در داخلش قرار گرفته شده، شفت خروجی توخالی دنده های ۲ و ۴ را تغذیه می کند در حالیکه شفت ورودی دنده های ۱و ۳و۵ را تغذیه می کند.
گیربکس DCT در پنج دنده مرتب شده است توجه نمائید به اینکه یک کلاچ کار دنده های دوم و چهارم را کنترل می کند در حالیکه کلاچ دیگر که مستقل از کلاچ اول است دنده های ۱و ۳و ۵ را کنترل می کند این حالتی است که اجازه می دهد تا دنده با سرعت زیاد درگیر شود و به صورت پایداری نیرو را ارتباط دهد یک گیربکس معمولی نمی تواند چنین عملی را انجام دهد چرا که برای در گیری همه دنده ها از یک کلاچ بهره می گیرد.
 
بالا