• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

Jun Fan Jeet Kune Do (کارشناس متخصص استاد آبتین)

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
استاد لطفا چند از فاکتورهای مهم جیت کان دو در مبارزه را بگید

در هر حالتی

مثلا کسیکه روی صندلی نشسته و بش حمله میشه
همینطور تغییر ناگهانی تکنیک ها بصورت تصادفی در شکل دفاع و حمله


- تکنیک های محدودی داشته باش، اما تا می تونی اونها رو تمرین کن. کافیه که تکنیک های تو، تمام زوایا رو پوشش بدن. بهرحال باید کم باشن. یادگیری و اندوختن تکنیک های زیاد ذهن رو شلوغ می کنه و بازدهی رو کم. بعلاوه عکس العمل رو به تاخیر می اندازن. در صورتیکه باید "بدون فکر" واکنش نشون بدی.

- با مطمئن ترین سلاح (منظورم اعضای بدن هست، نه سلاح سرد) به نزدیک ترین اهداف حمله کن. سمت قوی بدن باید جلو قرار بگیره (اگر راست دست هستی، سمت راست رو جلو قرار بده) و یاد بگیر که با دست و پای جلویی ضربه بزنی. ما در جیت کان دو کمتر از دست و پای عقب استفاده می کنیم، مخصوصا در شروع حمله. استفاده از دست و پای عقبی باعث باز شدن استنس میشه و نقاط آسیب پذیر رو برای زمان نسبتا زیادی دسترس حریف قرار میده. چرا که دست و پای عقب فاصله بیشتری با حریف دارند و تو، مدت زمان بیشتری رو صرف ضربه زدن می کنی. از معدود ضربه های پای جیت کان دو که با پای عقبی زده می شه، لگد چرخشی هست.

- بطور کلی از ضربه هایی استفاده کن که تغییر زیادی در استنس ایجاد نکن و تعادل رو بهم نزن. یک لگد جانبی ضربه قدرتمندی هست اما تعادلت رو از بین می بره و آسیب پذیرت می کنه. من زمانی از این ضربه استفاده می کنم که حریف تعادل مناسبی نداره و نمی تونه حمله من رو به خوبی کنترل کنه.

- ضربه های مستقیم بر ضربه های منحنی اولویت دارن. مشت های مستقیم جیت کان دو اینها هستند:

straight lead یا مشت مستقیم
back fist یا پشت مشت
corkscrew hook یکجور مشت مستقیم شبیه به ضربه استرایت لید با این تفاوت که مشت، افقی زده می شه مثل ضربه جب در بوکس.
shovel hook یک جور ضربه مستقیم در حالیکه کف دست رو به بالا هست.

(دقت کنید در اینجا ضربه هایی که پسوند هوک دارند، یکجور ضربه مستقیم هستند و نه یکجور هوک)

- زمانی که از ضربه های منحنی (هوک و آپرکات) استفاده می کنی یادت باشه که منحنی ِ ضربه هر چه کوچکتر باشه بهتره. از هوک های بلند کمتر استفاده کن، در شروع ضربه دستت رو بیش از حد به عقب یا پهلو نبر. گاهی افراد زمانی که از آپرکات استفاده می کنن، دستشون رو بیش از حد به پایین میارن. دستت رو از همون جا که هست به بالا بیار، لازم نیست اون رو چندان پایین ببری.

- فاصله ات با حریف رو بخوبی تخمین بزن و بشناس. هر فاصله ای برای هر ضربه ای مناسب نیست. ضربه استرایت لید یا همون مشت مستقیم رو که دیدی، معمولا همراه با یک پرش کوتاه هست که بهش push-off گفته می شه. اگر فاصله ات با حریف کم باشه نمی تونی از این ضربه استفاده کنی، چون فضای کمی داری و زود به حریف می چسبی و ضربه ت حالت هل دادن پیدا می کنه و موثر نیست. یا مثلا ضربه front kick رو حتما می شناسی (البته در جیت کان دو اسم دیگه ای داره). کیک بوکسورها از این ضربه استفاده می کنن و موثر هم هست. خب برای زدن این ضربه یا مثلا ضربه لگد جانبی، اگر از حریف دور باشی ضربه به سختی به حریف می رسه و تو رو هم از تعادل خارج می کنه. اگر فاصله ت با حریف کم باشه تبدیل می شه به یک فشار و کوبش لازم رو نداره. فاصله ت رو بشناس و اینکه چه ضرباتی برای چه فاصله ای مناسبند.

- فاصله با حریف رو خودت تعیین کن. یعنی به حریف اجازه نده که برای تو فاصله تعیین کنه. بروس لی چه در واقعیت و چه حتی در فیلم هاش از حرکات پای بسیار ضریف، بسیار آگاهانه و زیبایی استفاده می کرد تا فاصله و زمان بندی خودشو رو با حریف حفظ کنه و به او دیکته کنه. حرکات پای بروس لی از حرکات پای بهترین بوکسور ها هم دیدنی تر بود. کما اینکه sugar ray leonard از بهترین بوکسورهای تاریخ بوکس، حرکات پای بروس لی رو تقلید می کرد و او رو الگوی قرار داده بود. در واقع بروس لی شرایطی رو بوجود می آورد که برای حمله یا ضد حمله کاملا اختیار عمل داشت و حریف در تنگنا قرار می گرفت و انتخاب هاش محدود میشد.

- تکنیک های گلاویزی (کشتی و جودو) یا قفل مفصل و غیره در جیت کان دو توصیه نمی شن. البته معناش این نیست که نباید از اونها استفاده کرد یا اینکه اینها تکنیک های خوبی نیستن. اگر خواستی از این تکنیک ها استفاده کنی بهتره قبلش ضرباتی به حریف زده باشی و او رو ازتعادل و تمرکز خارج کرده باشی.

- هیچ نشونه ای به حریف نده که کی می خوای بهش حمله کنی (ضربه ی غیرتلگرافی). حتی نگاهت و اجزای چهره ات هم باید کاملا سرد و بی حالت باشه.

- برای اینکه بتونی سریعتر حمله حریف رو ببینی و واکنش نشون بدی، بر اجزای بدن حریفت تمرکز نکن. سعی کن حریف رو به شکل یه "کل" ببینی و زیر نظر داشته باشی. باید این تکنیک رو تمرین کنی.

- اصل "انطباق" رو یادت نره.
یک مبارز خوب، یک آدم آهنی نیست که همیشه کارهای یکسانی انجام میده. بلکه کاملا زنده و پویاست، خوب فکر می کنه و نسبت به محیط اطراف واکنش های مناسبی نشون می ده. ذهن باید آزاد باشه.
حریفت رو ارزیابی کن. اگر تکینکی رو چند بار تکرار کردی و حریف بخوبی باهات مقابله کرد، دیگه اون تکنیک رو تکرار نکن چون بی فایده و احمقانه است. از همه قابلیت ها و انتخاب هایی که داری به خوبی استفاده کن.

- در حین مبارزه آرام نفس بکش تا ذهنت در حالت آرامش باشه و بتونه بخوبی فکر کنه و موقعیت ها رو تحلیل کنه.


این لیست می تونه همین طور ادامه پیدا کنه اما یادت باشه که این موارد رو باید در خواب هم اجرا کنی. همه چیز باید ناخودآگاه باشه.




14161_532995363400796_939572920_n.jpg







استفاده این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.



 
Last edited:

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
راستی استاد آبتین PDF کتاب های جیت کون دو دارید؟ ترجیحا انگلیسی و مصور. یا اگه فارسی و معتبر باشه

http://universaldeity.yolasite.com/tao-of-bruce-lee.php

امین جان در چهار پنج سال اخیر دو سه کتاب بسیار خوب درباره جیت کان دو منتشر شده ولی لینک PDF ندارم. سری کتاب های fighting method رو حدس می زنم مطالعه کرده باشی. این کتاب ها همان طور که قبلا در تاپیک اشاره کردم مربوط هستند به سالهای 65-66، یعنی زمانی که جیت کان دو در ابتدای راه بود. به علاوه این کتاب ها تالیف بروس لی هم نیستند. از طرفی جیت کان دو در سالهای بعد، تا پیش از مرگ بروس لی تغییراتی داشته است.
با این وجود این کتاب ها کاتالوگ خوبی از تکنیک های جیت کان دو هستند و مطالعه اش لازم است برای جیت کان دو کاران.
 

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
با سلام. می خواستم ببینم تو تهران کجا میشه این سبک و آموزش دید؟

متاسفانه امکان آموزش در ایران وجود نداره.
هرچند اگر مجلات رزمی داخلی را ورق بزنید تبلیغات زیادی می بینید.
 

amin734mo

Registered User
تاریخ عضویت
3 نوامبر 2012
نوشته‌ها
1,001
لایک‌ها
561
محل سکونت
Khoy
http://universaldeity.yolasite.com/tao-of-bruce-lee.php

امین جان در چهار پنج سال اخیر دو سه کتاب بسیار خوب درباره جیت کان دو منتشر شده ولی لینک PDF ندارم. سری کتاب های fighting method رو حدس می زنم مطالعه کرده باشی. این کتاب ها همان طور که قبلا در تاپیک اشاره کردم مربوط هستند به سالهای 65-66، یعنی زمانی که جیت کان دو در ابتدای راه بود. به علاوه این کتاب ها تالیف بروس لی هم نیستند. از طرفی جیت کان دو در سالهای بعد، تا پیش از مرگ بروس لی تغییراتی داشته است.
با این وجود این کتاب ها کاتالوگ خوبی از تکنیک های جیت کان دو هستند و مطالعه اش لازم است برای جیت کان دو کاران.

بله این کتابا رو دارم (4 جلدیه) + چند تا که غیر رزمی هستن (در مورد خود بروس).

اما دوباره میخوام بهتر نگاهشون کنم
 

natars

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 آپریل 2011
نوشته‌ها
1,635
لایک‌ها
1,116
محل سکونت
تک و تنها در یک دشت وسیع
- تکنیک های محدودی داشته باش، اما تا می تونی اونها رو تمرین کن. کافیه که تکنیک های تو، تمام زوایا رو پوشش بدن. بهرحال باید کم باشن. یادگیری و اندوختن تکنیک های زیاد ذهن رو شلوغ می کنه و بازدهی رو کم. بعلاوه عکس العمل رو به تاخیر می اندازن. در صورتیکه باید "بدون فکر" واکنش نشون بدی.

- با مطمئن ترین سلاح (منظورم اعضای بدن هست، نه سلاح سرد) به نزدیک ترین اهداف حمله کن. سمت قوی بدن باید جلو قرار بگیره (اگر راست دست هستی، سمت راست رو جلو قرار بده) و یاد بگیر که با دست و پای جلویی ضربه بزنی. ما در جیت کان دو کمتر از دست و پای عقب استفاده می کنیم، مخصوصا در شروع حمله. استفاده از دست و پای عقبی باعث باز شدن استنس میشه و نقاط آسیب پذیر رو برای زمان نسبتا زیادی دسترس حریف قرار میده. چرا که دست و پای عقب فاصله بیشتری با حریف دارند و تو، مدت زمان بیشتری رو صرف ضربه زدن می کنی. از معدود ضربه های پای جیت کان دو که با پای عقبی زده می شه، لگد چرخشی هست.

- بطور کلی از ضربه هایی استفاده کن که تغییر زیادی در استنس ایجاد نکن و تعادل رو بهم نزن. یک لگد جانبی ضربه قدرتمندی هست اما تعادلت رو از بین می بره و آسیب پذیرت می کنه. من زمانی از این ضربه استفاده می کنم که حریف تعادل مناسبی نداره و نمی تونه حمله من رو به خوبی کنترل کنه.

- ضربه های مستقیم بر ضربه های منحنی اولویت دارن. مشت های مستقیم جیت کان دو اینها هستند:

straight lead یا مشت مستقیم
back fist یا پشت مشت
corkscrew hook یکجور مشت مستقیم شبیه به ضربه استرایت لید با این تفاوت که مشت، افقی زده می شه مثل ضربه جب در بوکس.
shovel hook یک جور ضربه مستقیم در حالیکه کف دست رو به بالا هست.

(دقت کنید در اینجا ضربه هایی که پسوند هوک دارند، یکجور ضربه مستقیم هستند و نه یکجور هوک)

- زمانی که از ضربه های منحنی (هوک و آپرکات) استفاده می کنی یادت باشه که منحنی ِ ضربه هر چه کوچکتر باشه بهتره. از هوک های بلند کمتر استفاده کن، در شروع ضربه دستت رو بیش از حد به عقب یا پهلو نبر. گاهی افراد زمانی که از آپرکات استفاده می کنن، دستشون رو بیش از حد به پایین میارن. دستت رو از همون جا که هست به بالا بیار، لازم نیست اون رو چندان پایین ببری.

- فاصله ات با حریف رو بخوبی تخمین بزن و بشناس. هر فاصله ای برای هر ضربه ای مناسب نیست. ضربه استرایت لید یا همون مشت مستقیم رو که دیدی، معمولا همراه با یک پرش کوتاه هست که بهش push-off گفته می شه. اگر فاصله ات با حریف کم باشه نمی تونی از این ضربه استفاده کنی، چون فضای کمی داری و زود به حریف می چسبی و ضربه ت حالت هل دادن پیدا می کنه و موثر نیست. یا مثلا ضربه front kick رو حتما می شناسی (البته در جیت کان دو اسم دیگه ای داره). کیک بوکسورها از این ضربه استفاده می کنن و موثر هم هست. خب برای زدن این ضربه یا مثلا ضربه لگد جانبی، اگر از حریف دور باشی ضربه به سختی به حریف می رسه و تو رو هم از تعادل خارج می کنه. اگر فاصله ت با حریف کم باشه تبدیل می شه به یک فشار و کوبش لازم رو نداره. فاصله ت رو بشناس و اینکه چه ضرباتی برای چه فاصله ای مناسبند.

- فاصله با حریف رو خودت تعیین کن. یعنی به حریف اجازه نده که برای تو فاصله تعیین کنه. بروس لی چه در واقعیت و چه حتی در فیلم هاش از حرکات پای بسیار ضریف، بسیار آگاهانه و زیبایی استفاده می کرد تا فاصله و زمان بندی خودشو رو با حریف حفظ کنه و به او دیکته کنه. حرکات پای بروس لی از حرکات پای بهترین بوکسور ها هم دیدنی تر بود. کما اینکه sugar ray leonard از بهترین بوکسورهای تاریخ بوکس، حرکات پای بروس لی رو تقلید می کرد و او رو الگوی قرار داده بود. در واقع بروس لی شرایطی رو بوجود می آورد که برای حمله یا ضد حمله کاملا اختیار عمل داشت و حریف در تنگنا قرار می گرفت و انتخاب هاش محدود میشد.

- تکنیک های گلاویزی (کشتی و جودو) یا قفل مفصل و غیره در جیت کان دو توصیه نمی شن. البته معناش این نیست که نباید از اونها استفاده کرد یا اینکه اینها تکنیک های خوبی نیستن. اگر خواستی از این تکنیک ها استفاده کنی بهتره قبلش ضرباتی به حریف زده باشی و او رو ازتعادل و تمرکز خارج کرده باشی.

- هیچ نشونه ای به حریف نده که کی می خوای بهش حمله کنی (ضربه ی غیرتلگرافی). حتی نگاهت و اجزای چهره ات هم باید کاملا سرد و بی حالت باشه.

- برای اینکه بتونی سریعتر حمله حریف رو ببینی و واکنش نشون بدی، بر اجزای بدن حریفت تمرکز نکن. سعی کن حریف رو به شکل یه "کل" ببینی و زیر نظر داشته باشی. باید این تکنیک رو تمرین کنی.

- اصل "انطباق" رو یادت نره.
یک مبارز خوب، یک آدم آهنی نیست که همیشه کارهای یکسانی انجام میده. بلکه کاملا زنده و پویاست، خوب فکر می کنه و نسبت به محیط اطراف واکنش های مناسبی نشون می ده. ذهن باید آزاد باشه.
حریفت رو ارزیابی کن. اگر تکینکی رو چند بار تکرار کردی و حریف بخوبی باهات مقابله کرد، دیگه اون تکنیک رو تکرار نکن چون بی فایده و احمقانه است. از همه قابلیت ها و انتخاب هایی که داری به خوبی استفاده کن.

- در حین مبارزه آرام نفس بکش تا ذهنت در حالت آرامش باشه و بتونه بخوبی فکر کنه و موقعیت ها رو تحلیل کنه.


این لیست می تونه همین طور ادامه پیدا کنه اما یادت باشه که این موارد رو باید در خواب هم اجرا کنی. همه چیز باید ناخودآگاه باشه.









استفاده این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.





مطالب جالبی بود
مثل اینکه باید دوباره ورزش های رزمی را از نو بنویسند
میگم یه سوالی ذهنم را مشغول کرده آیا بروس لی در زمان حیاتش با اساتید برتر نینجتسوی ژاپن مبارزه کرده بود؟ ( بدون سلاح سرد)
 

ghoghnus-toa

Registered User
تاریخ عضویت
24 می 2013
نوشته‌ها
342
لایک‌ها
733
تاپیک پر محتوا و جالبیه، برم از اول مطالعه کنم... با تشکر از استاد آبتین
 

ghoghnus-toa

Registered User
تاریخ عضویت
24 می 2013
نوشته‌ها
342
لایک‌ها
733
در جیت کان دو مفاهیم و کاربرد ها حرف اول را می زنند. اما سوال شما یک پاسخ قاطع دارد: ضربات دست یا پای جلویی. در جیت کان دو برخلاف بوکس و بسیار از رشته های دیگر، دست و پای قوی تر در جلو قرار می گیرند. یعنی اگر راست دست هستید، دست راست شما باید جلو باشد. در بوکس به چنین طرز ایستادنی ساوت پا می گویند. اما این موضوع دلایل بسیار دارد.
به طور خلاصه، دست و پای جلویی که دست و پای قوی تر ما هم هستند، در فاصله کمتری از حریف قرار دارند (نسبت به دست و پای عقبی)، با کمترین میزان انحراف از استنس (و در نتیجه کمترین میزان ریسک و مواجه شدن با خطر ضدحمله ی حریف)، با سرعت و قدرتی زیاد به حریف ضربه می زنند.

دقیقا همینطوره! 2 هفته پیش در مبارزه ی کلاسی با یکی از همرزمان، ابتدای مبارزه تصمیم گرفتم دست و پای راستم رو جلوتر قرار بدم. تا حالا خیلی کم رو این گارد مبارزه کرده بودم ولی تاثیر فوق العاده ای گذاشت. زمان لازم برای اجرای ضربه و مسیر اجرای ضربه کوتاهتر شدند. ضد حمله حریف و یا حمله تو حمله اش به اند ازه ی قابل توجهی ناکارآمد شد. بدلیل عادت نداشتن مبارزها به گارد موافق ضربات با یه نوع شوک آنی برای حریف همراه بود.

با احترام
 

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
مطالب جالبی بود
مثل اینکه باید دوباره ورزش های رزمی را از نو بنویسند
میگم یه سوالی ذهنم را مشغول کرده آیا بروس لی در زمان حیاتش با اساتید برتر نینجتسوی ژاپن مبارزه کرده بود؟ ( بدون سلاح سرد)

بعید می دونم رضا جان.
 

ghoghnus-toa

Registered User
تاریخ عضویت
24 می 2013
نوشته‌ها
342
لایک‌ها
733
یه سوال داشتم جناب آبتین:

بنظرتون "هنرهای رزمی فیلیپینی" کلا چه تاثیری روی جیت کان دو و شخص لی داشته؟ من چند ماهیه به شدت تمایل پیدا کردم به این هنرها که انصافا وسعت زیادی هم دارند. خود "اسکریما" که یکی از شاخه های این هنرهاست رشته جالب و پرکاربردیه که لی هم از این روش خیلی استفاده میکرد. میگن هنر های فیلیپینی مخصوص مبارزاتیه که بدون قانون انجام میشه و صدمات و آسیب های فراوانی ایجاد میکنه. اگه لطف کنید، نظرتونو بیان کنید.

با تقدیم احترام
 

trian

Registered User
تاریخ عضویت
27 فوریه 2011
نوشته‌ها
2,086
لایک‌ها
2,885
- تکنیک های محدودی داشته باش، اما تا می تونی اونها رو تمرین کن. کافیه که تکنیک های تو، تمام زوایا رو پوشش بدن. بهرحال باید کم باشن. یادگیری و اندوختن تکنیک های زیاد ذهن رو شلوغ می کنه و بازدهی رو کم. بعلاوه عکس العمل رو به تاخیر می اندازن. در صورتیکه باید "بدون فکر" واکنش نشون بدی.

- با مطمئن ترین سلاح (منظورم اعضای بدن هست، نه سلاح سرد) به نزدیک ترین اهداف حمله کن. سمت قوی بدن باید جلو قرار بگیره (اگر راست دست هستی، سمت راست رو جلو قرار بده) و یاد بگیر که با دست و پای جلویی ضربه بزنی. ما در جیت کان دو کمتر از دست و پای عقب استفاده می کنیم، مخصوصا در شروع حمله. استفاده از دست و پای عقبی باعث باز شدن استنس میشه و نقاط آسیب پذیر رو برای زمان نسبتا زیادی دسترس حریف قرار میده. چرا که دست و پای عقب فاصله بیشتری با حریف دارند و تو، مدت زمان بیشتری رو صرف ضربه زدن می کنی. از معدود ضربه های پای جیت کان دو که با پای عقبی زده می شه، لگد چرخشی هست.

- بطور کلی از ضربه هایی استفاده کن که تغییر زیادی در استنس ایجاد نکن و تعادل رو بهم نزن. یک لگد جانبی ضربه قدرتمندی هست اما تعادلت رو از بین می بره و آسیب پذیرت می کنه. من زمانی از این ضربه استفاده می کنم که حریف تعادل مناسبی نداره و نمی تونه حمله من رو به خوبی کنترل کنه.

- ضربه های مستقیم بر ضربه های منحنی اولویت دارن. مشت های مستقیم جیت کان دو اینها هستند:

straight lead یا مشت مستقیم
back fist یا پشت مشت
corkscrew hook یکجور مشت مستقیم شبیه به ضربه استرایت لید با این تفاوت که مشت، افقی زده می شه مثل ضربه جب در بوکس.
shovel hook یک جور ضربه مستقیم در حالیکه کف دست رو به بالا هست.

(دقت کنید در اینجا ضربه هایی که پسوند هوک دارند، یکجور ضربه مستقیم هستند و نه یکجور هوک)

- زمانی که از ضربه های منحنی (هوک و آپرکات) استفاده می کنی یادت باشه که منحنی ِ ضربه هر چه کوچکتر باشه بهتره. از هوک های بلند کمتر استفاده کن، در شروع ضربه دستت رو بیش از حد به عقب یا پهلو نبر. گاهی افراد زمانی که از آپرکات استفاده می کنن، دستشون رو بیش از حد به پایین میارن. دستت رو از همون جا که هست به بالا بیار، لازم نیست اون رو چندان پایین ببری.

- فاصله ات با حریف رو بخوبی تخمین بزن و بشناس. هر فاصله ای برای هر ضربه ای مناسب نیست. ضربه استرایت لید یا همون مشت مستقیم رو که دیدی، معمولا همراه با یک پرش کوتاه هست که بهش push-off گفته می شه. اگر فاصله ات با حریف کم باشه نمی تونی از این ضربه استفاده کنی، چون فضای کمی داری و زود به حریف می چسبی و ضربه ت حالت هل دادن پیدا می کنه و موثر نیست. یا مثلا ضربه front kick رو حتما می شناسی (البته در جیت کان دو اسم دیگه ای داره). کیک بوکسورها از این ضربه استفاده می کنن و موثر هم هست. خب برای زدن این ضربه یا مثلا ضربه لگد جانبی، اگر از حریف دور باشی ضربه به سختی به حریف می رسه و تو رو هم از تعادل خارج می کنه. اگر فاصله ت با حریف کم باشه تبدیل می شه به یک فشار و کوبش لازم رو نداره. فاصله ت رو بشناس و اینکه چه ضرباتی برای چه فاصله ای مناسبند.

- فاصله با حریف رو خودت تعیین کن. یعنی به حریف اجازه نده که برای تو فاصله تعیین کنه. بروس لی چه در واقعیت و چه حتی در فیلم هاش از حرکات پای بسیار ضریف، بسیار آگاهانه و زیبایی استفاده می کرد تا فاصله و زمان بندی خودشو رو با حریف حفظ کنه و به او دیکته کنه. حرکات پای بروس لی از حرکات پای بهترین بوکسور ها هم دیدنی تر بود. کما اینکه sugar ray leonard از بهترین بوکسورهای تاریخ بوکس، حرکات پای بروس لی رو تقلید می کرد و او رو الگوی قرار داده بود. در واقع بروس لی شرایطی رو بوجود می آورد که برای حمله یا ضد حمله کاملا اختیار عمل داشت و حریف در تنگنا قرار می گرفت و انتخاب هاش محدود میشد.

- تکنیک های گلاویزی (کشتی و جودو) یا قفل مفصل و غیره در جیت کان دو توصیه نمی شن. البته معناش این نیست که نباید از اونها استفاده کرد یا اینکه اینها تکنیک های خوبی نیستن. اگر خواستی از این تکنیک ها استفاده کنی بهتره قبلش ضرباتی به حریف زده باشی و او رو ازتعادل و تمرکز خارج کرده باشی.

- هیچ نشونه ای به حریف نده که کی می خوای بهش حمله کنی (ضربه ی غیرتلگرافی). حتی نگاهت و اجزای چهره ات هم باید کاملا سرد و بی حالت باشه.

- برای اینکه بتونی سریعتر حمله حریف رو ببینی و واکنش نشون بدی، بر اجزای بدن حریفت تمرکز نکن. سعی کن حریف رو به شکل یه "کل" ببینی و زیر نظر داشته باشی. باید این تکنیک رو تمرین کنی.

- اصل "انطباق" رو یادت نره.
یک مبارز خوب، یک آدم آهنی نیست که همیشه کارهای یکسانی انجام میده. بلکه کاملا زنده و پویاست، خوب فکر می کنه و نسبت به محیط اطراف واکنش های مناسبی نشون می ده. ذهن باید آزاد باشه.
حریفت رو ارزیابی کن. اگر تکینکی رو چند بار تکرار کردی و حریف بخوبی باهات مقابله کرد، دیگه اون تکنیک رو تکرار نکن چون بی فایده و احمقانه است. از همه قابلیت ها و انتخاب هایی که داری به خوبی استفاده کن.

- در حین مبارزه آرام نفس بکش تا ذهنت در حالت آرامش باشه و بتونه بخوبی فکر کنه و موقعیت ها رو تحلیل کنه.


این لیست می تونه همین طور ادامه پیدا کنه اما یادت باشه که این موارد رو باید در خواب هم اجرا کنی. همه چیز باید ناخودآگاه باشه.









استفاده این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.





بسیار خوب بود استاد آبتین عزیز
فقط یه سوال آیا مواردی که اشاره کردید تجربه خودتون هست ؟ چون بدون تجربه و بخصوص در مسابقه نمیشه این موارد رو بیان کرد
یادگرفتن تکنیکهای محدود اما کامل و کاربردی و تمرین بسیار بر روی اونها به طوریکه بخشی از ذهنت بشه
استفاده کمتر از فنون ریسک پذیر ،کمتر اما دقیق تر زدن ضربه و بهترین استفاده از موقعیت
مدیریت مسابقه و وادار کردن حریف به کاری که شما میخواید و .... خیلی از مطالب دیگه که بدون کسب تجربه و بخصوص در مسابقه میسر نمیشه
 

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
یه سوال داشتم جناب آبتین:

بنظرتون "هنرهای رزمی فیلیپینی" کلا چه تاثیری روی جیت کان دو و شخص لی داشته؟ من چند ماهیه به شدت تمایل پیدا کردم به این هنرها که انصافا وسعت زیادی هم دارند. خود "اسکریما" که یکی از شاخه های این هنرهاست رشته جالب و پرکاربردیه که لی هم از این روش خیلی استفاده میکرد. میگن هنر های فیلیپینی مخصوص مبارزاتیه که بدون قانون انجام میشه و صدمات و آسیب های فراوانی ایجاد میکنه. اگه لطف کنید، نظرتونو بیان کنید.

با تقدیم احترام

راستش رو بخواید هنرهای رزمی فلیپینی اشتراک خاصی با جیت کان دو ندارند. البته اسکریما و بوکس فلیپینی و غیره، مفید و زیبا و کاربردی هستند، اما ارتباطی با جیت کان دو ندارند. بروس لی صرفا در فیلم هاش از سلاح های اسکریما استفاده می کرد. حدودا صفحه شانزده هفده ِ این تاپیک در این رابطه صحبت هایی شده. لطفا مطالعه بفرمایید.

خیلی ممنون از شما
 

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
بسیار خوب بود استاد آبتین عزیز
فقط یه سوال آیا مواردی که اشاره کردید تجربه خودتون هست ؟ چون بدون تجربه و بخصوص در مسابقه نمیشه این موارد رو بیان کرد
یادگرفتن تکنیکهای محدود اما کامل و کاربردی و تمرین بسیار بر روی اونها به طوریکه بخشی از ذهنت بشه
استفاده کمتر از فنون ریسک پذیر ،کمتر اما دقیق تر زدن ضربه و بهترین استفاده از موقعیت
مدیریت مسابقه و وادار کردن حریف به کاری که شما میخواید و .... خیلی از مطالب دیگه که بدون کسب تجربه و بخصوص در مسابقه میسر نمیشه

سلام ترین عزیز
راستش درباره سوالی که پرسیدید کمی ابهام برام پیش امده. یعنی اینطور به نظر می رسه که ممکنه این موارد از خود من نباشه و اونها رو بدون تجربه شخصی عنوان کردم؟ یا منظور دیگه ای داشتید؟

بقیه مواردی که اشاره کردی بسیار خوبند. ممنونم.
 

ghoghnus-toa

Registered User
تاریخ عضویت
24 می 2013
نوشته‌ها
342
لایک‌ها
733
- تکنیک های محدودی داشته باش، اما تا می تونی اونها رو تمرین کن. کافیه که تکنیک های تو، تمام زوایا رو پوشش بدن. بهرحال باید کم باشن. یادگیری و اندوختن تکنیک های زیاد ذهن رو شلوغ می کنه و بازدهی رو کم. بعلاوه عکس العمل رو به تاخیر می اندازن. در صورتیکه باید "بدون فکر" واکنش نشون بدی.

- با مطمئن ترین سلاح (منظورم اعضای بدن هست، نه سلاح سرد) به نزدیک ترین اهداف حمله کن. سمت قوی بدن باید جلو قرار بگیره (اگر راست دست هستی، سمت راست رو جلو قرار بده) و یاد بگیر که با دست و پای جلویی ضربه بزنی. ما در جیت کان دو کمتر از دست و پای عقب استفاده می کنیم، مخصوصا در شروع حمله. استفاده از دست و پای عقبی باعث باز شدن استنس میشه و نقاط آسیب پذیر رو برای زمان نسبتا زیادی دسترس حریف قرار میده. چرا که دست و پای عقب فاصله بیشتری با حریف دارند و تو، مدت زمان بیشتری رو صرف ضربه زدن می کنی. از معدود ضربه های پای جیت کان دو که با پای عقبی زده می شه، لگد چرخشی هست.

- بطور کلی از ضربه هایی استفاده کن که تغییر زیادی در استنس ایجاد نکن و تعادل رو بهم نزن. یک لگد جانبی ضربه قدرتمندی هست اما تعادلت رو از بین می بره و آسیب پذیرت می کنه. من زمانی از این ضربه استفاده می کنم که حریف تعادل مناسبی نداره و نمی تونه حمله من رو به خوبی کنترل کنه.

- ضربه های مستقیم بر ضربه های منحنی اولویت دارن. مشت های مستقیم جیت کان دو اینها هستند:

straight lead یا مشت مستقیم
back fist یا پشت مشت
corkscrew hook یکجور مشت مستقیم شبیه به ضربه استرایت لید با این تفاوت که مشت، افقی زده می شه مثل ضربه جب در بوکس.
shovel hook یک جور ضربه مستقیم در حالیکه کف دست رو به بالا هست.

(دقت کنید در اینجا ضربه هایی که پسوند هوک دارند، یکجور ضربه مستقیم هستند و نه یکجور هوک)

- زمانی که از ضربه های منحنی (هوک و آپرکات) استفاده می کنی یادت باشه که منحنی ِ ضربه هر چه کوچکتر باشه بهتره. از هوک های بلند کمتر استفاده کن، در شروع ضربه دستت رو بیش از حد به عقب یا پهلو نبر. گاهی افراد زمانی که از آپرکات استفاده می کنن، دستشون رو بیش از حد به پایین میارن. دستت رو از همون جا که هست به بالا بیار، لازم نیست اون رو چندان پایین ببری.

- فاصله ات با حریف رو بخوبی تخمین بزن و بشناس. هر فاصله ای برای هر ضربه ای مناسب نیست. ضربه استرایت لید یا همون مشت مستقیم رو که دیدی، معمولا همراه با یک پرش کوتاه هست که بهش push-off گفته می شه. اگر فاصله ات با حریف کم باشه نمی تونی از این ضربه استفاده کنی، چون فضای کمی داری و زود به حریف می چسبی و ضربه ت حالت هل دادن پیدا می کنه و موثر نیست. یا مثلا ضربه front kick رو حتما می شناسی (البته در جیت کان دو اسم دیگه ای داره). کیک بوکسورها از این ضربه استفاده می کنن و موثر هم هست. خب برای زدن این ضربه یا مثلا ضربه لگد جانبی، اگر از حریف دور باشی ضربه به سختی به حریف می رسه و تو رو هم از تعادل خارج می کنه. اگر فاصله ت با حریف کم باشه تبدیل می شه به یک فشار و کوبش لازم رو نداره. فاصله ت رو بشناس و اینکه چه ضرباتی برای چه فاصله ای مناسبند.

- فاصله با حریف رو خودت تعیین کن. یعنی به حریف اجازه نده که برای تو فاصله تعیین کنه. بروس لی چه در واقعیت و چه حتی در فیلم هاش از حرکات پای بسیار ضریف، بسیار آگاهانه و زیبایی استفاده می کرد تا فاصله و زمان بندی خودشو رو با حریف حفظ کنه و به او دیکته کنه. حرکات پای بروس لی از حرکات پای بهترین بوکسور ها هم دیدنی تر بود. کما اینکه sugar ray leonard از بهترین بوکسورهای تاریخ بوکس، حرکات پای بروس لی رو تقلید می کرد و او رو الگوی قرار داده بود. در واقع بروس لی شرایطی رو بوجود می آورد که برای حمله یا ضد حمله کاملا اختیار عمل داشت و حریف در تنگنا قرار می گرفت و انتخاب هاش محدود میشد.

- تکنیک های گلاویزی (کشتی و جودو) یا قفل مفصل و غیره در جیت کان دو توصیه نمی شن. البته معناش این نیست که نباید از اونها استفاده کرد یا اینکه اینها تکنیک های خوبی نیستن. اگر خواستی از این تکنیک ها استفاده کنی بهتره قبلش ضرباتی به حریف زده باشی و او رو ازتعادل و تمرکز خارج کرده باشی.

- هیچ نشونه ای به حریف نده که کی می خوای بهش حمله کنی (ضربه ی غیرتلگرافی). حتی نگاهت و اجزای چهره ات هم باید کاملا سرد و بی حالت باشه.

- برای اینکه بتونی سریعتر حمله حریف رو ببینی و واکنش نشون بدی، بر اجزای بدن حریفت تمرکز نکن. سعی کن حریف رو به شکل یه "کل" ببینی و زیر نظر داشته باشی. باید این تکنیک رو تمرین کنی.

- اصل "انطباق" رو یادت نره.
یک مبارز خوب، یک آدم آهنی نیست که همیشه کارهای یکسانی انجام میده. بلکه کاملا زنده و پویاست، خوب فکر می کنه و نسبت به محیط اطراف واکنش های مناسبی نشون می ده. ذهن باید آزاد باشه.
حریفت رو ارزیابی کن. اگر تکینکی رو چند بار تکرار کردی و حریف بخوبی باهات مقابله کرد، دیگه اون تکنیک رو تکرار نکن چون بی فایده و احمقانه است. از همه قابلیت ها و انتخاب هایی که داری به خوبی استفاده کن.

- در حین مبارزه آرام نفس بکش تا ذهنت در حالت آرامش باشه و بتونه بخوبی فکر کنه و موقعیت ها رو تحلیل کنه.


این لیست می تونه همین طور ادامه پیدا کنه اما یادت باشه که این موارد رو باید در خواب هم اجرا کنی. همه چیز باید ناخودآگاه باشه.









استفاده این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.




خاضعانه از مطالب فوق العاده زیبا و کاربردی تون ممنونم. مسائل مربوط به استنس و دیستنس از مسائل مهم در مبارزه هست، که فرق یه مبارز حرفه ای و غیرحرفه ای رو نشون میده.
 

ghoghnus-toa

Registered User
تاریخ عضویت
24 می 2013
نوشته‌ها
342
لایک‌ها
733
راستش رو بخواید هنرهای رزمی فلیپینی اشتراک خاصی با جیت کان دو ندارند. البته اسکریما و بوکس فلیپینی و غیره، مفید و زیبا و کاربردی هستند، اما ارتباطی با جیت کان دو ندارند. بروس لی صرفا در فیلم هاش از سلاح های اسکریما استفاده می کرد. حدودا صفحه شانزده هفده ِ این تاپیک در این رابطه صحبت هایی شده. لطفا مطالعه بفرمایید.

خیلی ممنون از شما

ضمن مطالعاتی که در مورد "هنرهای فیلیپینی" داشتم و مطالب فوق العاده ای که تو این تاپیک، از سر لطف، برامون توضیح دادید؛ به یه نوع اشتراک هدف بین جیت کان دو و هنرهای فیلیپینی رسیدم و اون "از پا در آوردن حریف، در کمترین زمان"ــه
البته ضمن استقلالی که برای جیت کان دو قائلیم، شما این مطلبو صحیح میدونید؟ اگه فرصت بود قدری بیشتر توضیح بدید.

ممنون از شما
 

trian

Registered User
تاریخ عضویت
27 فوریه 2011
نوشته‌ها
2,086
لایک‌ها
2,885
سلام ترین عزیز
راستش درباره سوالی که پرسیدید کمی ابهام برام پیش امده. یعنی اینطور به نظر می رسه که ممکنه این موارد از خود من نباشه و اونها رو بدون تجربه شخصی عنوان کردم؟ یا منظور دیگه ای داشتید؟

بقیه مواردی که اشاره کردی بسیار خوبند. ممنونم.


:D نه استاد آبتین عزیز،برعکس
منظورم این بود مطالب بسیار خوب شما رو همه کس اطلاع ندارند و مطمئنا روی اونها تجربه و کار کردید
 

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
خاضعانه از مطالب فوق العاده زیبا و کاربردی تون ممنونم. مسائل مربوط به استنس و دیستنس از مسائل مهم در مبارزه هست، که فرق یه مبارز حرفه ای و غیرحرفه ای رو نشون میده.

خواهش می کنم. من هم از اینکه مخاطبان مجرب و ارزشمندی مانند شما دارم، بسیار خوشحالم. ممنونم از نکات دقیقی که مطرح می کنید.
 

Abtin 63

کاربر فعال هنرهای رزمی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آپریل 2012
نوشته‌ها
1,169
لایک‌ها
3,286
:D نه استاد آبتین عزیز،برعکس
منظورم این بود مطالب بسیار خوب شما رو همه کس اطلاع ندارند و مطمئنا روی اونها تجربه و کار کردید

خیلی ممنون ترین عزیز. لطف داری.

البته مواردی که عنوان کردم عمدتا در جیت کان دو وجود دارند و مورد توجه هستند. در واقع بروس لی تمام عمرش را صرف مطالعه علمی مبارزه و جمع آوری همین نکات ریز و درشت مربوط به آن کرده بود. :)

راستش کوتاهی از من بود که این تاپیک را اون طور که باید ادامه ندادم. قرار بود درباره تکنیک ها بیشتر صحبت کنیم ولی نکردیم.
عذر می خوام از شما و سایر دوستان.
 
Last edited:
بالا