برگزیده های پرشین تولز

اخبار اقتصادی

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


برزیل وارد رکود اقتصادی شد
سازمان جغرافیا و آمار برزیل ضمن اشاره به رشد منفی اقتصاد برزیل اعلام کرد که این کشور وارد رکود اقتصادی شده است.


13930608000565_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین، سازمان جغرافیا و آمار برزیل اعلام کرد که اقتصاد این کشور در 6 ماهه اول سال رشد منفی داشته و به همین علت برزیل وارد رکود اقتصادی بی‌سابقه‌ای شده است.

    خبرگزاری برزیل در این خصوص نوشت: آمار ارائه شده از سازمان جغرافیا و آمار برزیل نشان دهنده این موضوع می‌باشد که تولید ناخالص ملی اولین اقتصاد آمریکای لاتین در دومین سه ماهه سال در مقایسه با سه ماه نخست 0.6 درصد کاهش یافته است.

    طبق نظر بسیاری از تحلیلگران این خبر می‌تواند انتخاب مجدد «دیلما روسف» رئیس جمهور فعلی برزیل را به عنوان رئیس جمهور آینده کشور به خطر بیندازد زیرا امکان دارد تعداد آرای وی را در انتخابات ماه اکتبر سال جاری (مهر 93) تحت تاثیر قرار دهد.

    «رابرت وود» تحلیلگر واحد اطلاعات اقتصادی برزیل در این خصوص خاطرنشان کرد: رقبای «روسف» احتمالا از آمار تولید ناخالص ملی در مبارزه انتخاباتی استفاده می‌کنند تا بدین وسیله کاهش رشد اقتصادی و تورم را به ابزاری برای شکست دادن وی تبدیل کنند.

    «مارینا سیلوا» اصلی‌ترین رقیب رئیس جمهور کنونی محسوب می‌شود؛ طبق یک نظرسنجی در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود وی می‌تواند پیروز میدان باشد.

    «گیدو مانتگا» وزیر مسکن برزیل نیز اعلام کرد که فضای خارجی و بین‌المللی، خشکسالی و همچنین تعطیلات جام جهانی فوتبال بر عملکرد اقتصاد غول آمریکای لاتین تاثیر منفی گذاشته‌اند.

    به گزارش فارس، از زمان آغاز بحران اقتصادی جهانی در اواخر سال 2008 میلادی تاکنون این بدترین عملکرد اقتصادی دولت برزیل به حساب می‌آید.

    از زمان تعیین برزیل به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال و افزایش کرایه اتوبوس‌ها، این کشور شاهد اعتراضات و تظاهرات‌‌های فراوانی علیه وضعیت بد اقتصادی بوده است.

    انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
روحانی: نسبت به مذاکرات ناامید نیستیم/ از هر دو جناح در دولت حضور دارند

رییس جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایرنا در مورد مذاکرات هسته‌ای و بداخلاقی برخی کشورها در جریان مذاکرات، اظهار کرد: در دنیای سیاست همه باید تلاش کنیم. در زمانی که توافق موقتی به اسم اقدام مشترک یا تفاهم ژنو منعقد شد همین بداخلاقی ها وجود داشت و بداخلاقی ها از بین نرفت اما تلاش شد و به نقطه تفاهمی ولو برای شش ماه به صورت موقت رسیدیم و باز هم برای ادامه این توافق تفاهم کردیم پس ما دو بار علیرغم بداخلاقی‌ها به تفاهم رسیدیم.

وی افزود: البته این بار کمی سخت‌تر است زیرا به دنبال تفاهم نهایی هستیم. اگر طرف ما کشوری بود که اعتماد و حسن نیت او مورد اطمینان بود شاید وضعیت متفاوت بود نسبت به کشورهایی مثل آمریکا که در این مساله سردمدار هستند لذا پیشرفت کار قدری مشکل است اما ما هیچ وقت ناامید نبوده، نیستیم و نخواهیم بود.

روحانی با بیان اینکه مذاکره را با قدرت ادامه می دهیم، گفت: البته این کار سخت است اما معنایش این نیست که به نتیجه نمی رسیم. من هم به ادامه و نتیجه کار بدبین نیستم گرچه کار سخت و پیچیده است اما با امیدواری کار را ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم.

وی با تشکر از اصحاب رسانه و خبرنگاران حاضر در نشست خبری اظهار کرد: معمولا در مصاحبه های مطبوعاتی زمان کم می آید شاید چاره این است که در فرصت های نزدیک‌تری خدمت عزیزان برسیم البته در طول یک سال گذشته چهار بار نشست خبری داشته ایم و چهار نوبت هم با صداوسیما برنامه زنده داشتیم، ضمن اینکه در پایان سفرهای استانی نیز یک نشست خبری در سطح استان برگزار می شود که مجموعا چهارده تا پانزده نوبت نشست خبری در یک سال گذشته وجود داشته است. البته هر چه فاصله زمانی جلسات کوتاه‌تر باشد مفیدتر است و می توانیم استفاده بیشتری داشته باشیم.

رییس جمهور با تاکید بر لزوم ارتباط و تعامل دو سویه دولت با رسانه ها، ادامه داد: ما نیازمند کمک اصحاب رسانه هستیم تا اخبار دولت و فعالیت هایش را به مردم منتقل کنند و مطالبه، نقد و سخن مردم را نیز به دولت منتقل کنند و بهترین واسطه باشند چرا که هدف همه ما جز پیشرفت کشور نیست و تعالی مادی و معنوی ملت را می خواهیم.

روحانی اضافه کرد: باید تحمل ها را بالا ببریم و نقدها را گوش شنوا بشنویم. دولت خودش را نیازمند نقد می داند؛ نقدی که دلسوزانه باشد و به نوعی نصیحت است و در آن خیرخواهی وجود دارد.

وی با اشاره به تمایلات جناحی برخی رسانه ها در کشور، اضافه کرد: به نظر من این دولت اولین دولتی است که بعد از انقلاب در آن هر دو جناح حضورپررنگی دارند البته مقطعی شبیه این هم وجود داشت و شایعه بود که در داخل دولت انجمن اسلامی است ولی الان شکل کار اینطور نیست و از هر دو جناح افراد فعالی در دولت هستند و در طول یک سال گذشته همه برای خدمت به جامعه تلاش کردند و مشکلی هم وجود نداشت.

رییس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به نزدیک تر شدن روابط دولت با رسانه ملی تصریح کرد: ما امیدواریم رسانه ملی کمک بیشتری به دولت کند زیرا شرایط ما شرایط عادی نیست. اگر تحریم نبودیم، منطقه مشکل نداشت و رکود و تورم نداشتیم شاید کمک کمتری هم به دولت می شد مشکلی نبود اما اکنون ما نیازمند کمک همه رسانه ها و رسانه ملی هستیم و ان شاءالله این کمک ادامه می یابد و شاهد همکاری های تنگاتنگی هستیم تا به اهداف ملی خود دست پیدا کنیم و شاهد ثبات، آرامش و امنیت در کل منطقه باشیم.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
newsimages2007_1_6_8_33_19.jpg

قاچاق نگرانی بزرگ اقتصاد ایران باقی می ماند؟
اقتصاد > اقتصاد کلان - میزان قاچاق کالا در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته خیلی بالاتر است و باید کنترل شود. براساس **** اقتصادی و ورود و خروج کالا باید سعی شود که این پدیده به حداقل برسد.


سید محمد حسین میرمحمدی*: قاچاق کالا یکی از موضوعاتی است که اقتصاد و بخش هایی از اقتصاد را تحت شعاع قرار می دهد و در کشورهایی که در بخش های مختلف تفاوت قیمتی با دیگر کشورها داشته باشند یا هزینه تولید در انها بالا باشد بیشتر دیده می شود در این ارتباط در کشورمان به لحاظ اینکه در یک اقتصاد نه چندان سالم و کارامد قرار داریم و دچار مشکلات هستیم و نتوانستیم اصول درست اقتصادی را در مسائل مختلف محقق کنیم، قطعا نسبت به کالاهای مختلف نیاز قابل توجهی در بازار وجود دارد که بخشی از نیازهای داخل از طریق مبادی غیررسمی مثل قاچاق تامین می شود. به نظر می رسد که باید روی موضوع قاچاق تمرکز جدی داشت و آسیب شناسی کرد و براساس آسیب شناسی آن خلاهایی را که وجود دارد به نحو مقتضی جبران کنیم تا این پدیده به حداقل برسد و در زمینه اقتصادی مشکلاتی ایجاد نکند.

در حال حاضر در ارتباط با حامل های انرژی و سوخت، پدیده قاچاق را داریم. خروج کالا از کشور نیز بدون حساب و کتاب و به صورت قاچاق انجام می شود. مساله ای که در ارتباط با ورود کالا به کشور است، این است که ورود کالا به کشور، بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی صورت می گیرد و یا از مبادی غیررسمی به صورت قاچاق وارد می شود. برای حل مشکل واردات قاچاقی کالا باید به **** قیمتی کالا ، قوانین دست و پاگیر در ارتباط با تسهیلات واردات کالا، تسهیل واردات کالا از مبادی رسمی و رقابتی شدن قیمت توجه داشته باشیم. در ارتباط با پدیده صادرات و خروج کالا از کشور هم تا زمانی که **** قیمتی نامتعادل باشد، همچنان با مشکل قاچاق مواجه خواهیم بود. اگر **** قیمتی نامتعادل باشد منجر به بروز پدیده خروج یا ورود کالا می شود. به هر حال قاچاق براساس یک انگیزه اقتصادی انجام می شود. اگر هزینه کسانی که این کار را می کنند پایین باشد، قطعا این موضوع یک شیوع و عمومیتی پیدا می کند. اما اگر هزینه ای که در این ارتباط وجود دارد، قابل توجه باشد برای کسانی که توجه به این موضوعات دارند، به این لحاظ که ریسک این قضیه خیلی بالا است و هزینه ای که باید پرداخت کنند خیلی بالا است نسبت به این قضایا اقدام نمی کنند.قاچاق یک پدیده چندوجهی است.

در ایران مجموعه ای از کالاهای ممنوعه وجود دارد که با فرهنگ و اعتقادات ما ناسازگار است و به هیچ عنوان نیاز نیست که به اینها حتما بها بدهیم. اما این دسته از کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می شوند. اما در مورد کالاهایی که مصرف عمومی بیشتری دارند اگر سیاست گذاری درست انجام نشود حتما قاچاق صورت می گیرد. مثل گوشی موبایل؛ مصرف گوشی موبایل در کشور مشخص است، میزان تولید داخل مشخص است، اگر تعداد گوشی مورد نیاز کشور از مسیر درست وارد نشود، حتما به مسیر قاچاق کشید می شود.

تقریبا وضعیت قاچاق کشورمان نسبت به کشورهای همسایه در یک رنج متعادلی قرار دارد، اما میزان قاچاق کالا در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته خیلی بالا است و حتما باید کنترل شود و براساس **** اقتصادی و ورود و خروج کالا، باید سعی شود که این پدیده به حداقل برسد.

با ایجاد **** آزاد ورود و خروج کالا، منتها با استانداردهای مشخص اجازه دهند که کالا وارد شود و نیاز مصرف کننده تامین شود. ما هر چقدر هم اقدامات کنترلی و انضباطی را در این ارتباط و به منظور حمایت از تولید داخل داشته باشیم، قطعا باز این موضوع باید از مرزها کنترل شود، کنترل ها به صورت الکترونیکی و سیستماتیک انجام شود. اگر اینها در کنار هم قرار بگیرد، قطعا در این ارتباط موفق می شویم.

در این مورد **** های تعرفه ای نقشی اساسی در جلوگیری یا برلوز پدیده قاچاق دارند. **** تعرفه ای در کشورهای مختلف به 3 یا 4 دسته تقسیم می شود، اما در کشور ما به بیش از 10-12 دسته **** تعرفه ای تقسیم شده است. این خیلی مشکل ساز می شود. بالاخره ما باید یک تعرفه مشخص حداقلی داشته باشیم و این حداقل ها را انجام دهیم. این کارها باید مدیریت شود، **** های تعرفه ای، **** کنترل مرز، **** تعیین قیمتی کالا و همه اینها ... باید کنترل شود. **** سیستماتیک ورود و خروج کالا و اینکه کارهای واردات صادرات و حداقل عوامل انسانی روی آن تاثیرگذار نباشند. به طور مثال مبادی ورودی به صورت الکترونیکی انجام شود تا اینها به حداقل برسد.

یکی از عواملی که باعث می شود تا ما بسترهای لازم برای پیوستن به WTO را نداشته باشیم، همین موضوعات و مسائل اقتصاد، **** حمایت از تولید داخلی و این مسائل است که اگر اینها سریعا انجام شود، قطعا استفاده از مزایای WTO خیلی می تواند موثر باشد، اما مشروط بر اینکه حتما بسترهای لازم در کشور فراهم شود.

* عضو کمیسیون صنایع مجلس
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
14-2-15-123013kar.jpg

کجای دنیا نرخ بیکاری صفر درصد است؟/ بیکاری صفر درصد خطرناکتر از بیکاری 10 درصدی
اقتصاد > بازارکار - نرخ بیکاری صفر درصد برای اقتصاد ایران یک رویاست اما حقیقت این است که هیچ کشوری آرزوی چنین نرخی از بیکاری را ندارد.
به گزاری خبرگزاری خبرآنلاین، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در بهار سال 1393 را معادل 10.7 درصد اعلام کرده، یعنی اینکه 10.7 درصد از کسانی که قصد کار کردن دارند، فعلا خانه نشین هستند و یا احتمالا به کاری مشغول هستند که در آمار رسمی گنجانده نمی شود. شکی هم نیست که نرخ بیکاری 10 درصدی را هیچ کس نمی پسندد؛ نه مسوولان و نه افراد جامعه. اما نرخ بیکاری مطلوب چقدر است؟ برای مثال می توان گفت که نرخ بیکاری صفر درصد، نرخی رویایی برای اقتصاد کشور خواهد بود یا خیر. البته تحقق نرخ بیکاری صفر درصد در یک اقتصاد بزرگ مانند ایران به سختی امکانپذیر است اما تاکنون برخی مناطق مانند موناکو در فرانسه نرخ بیکاری صفر درصد را تجربه کرده اند. در سال 2005 نرخ بیکاری در موناکو به صفر درصد رسید و کارفرمایان در این منطقه مجبور شدند برای تامین نیروی کار مورد نیاز برای مشاغل جدید دست به دامان فرانسویان ساکن در دیگر مناطق شوند. در آمریکا نیز بیکاری در میان دانش آموختگان برخی رشته ها امری نادر است. برای مثال در سال 2010 نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان رشته های فیزیک نجومی، ژئوفیزیک و داروشناسی در آمریکا صفر درصد بود، آن هم در حالی که نرخ بیکاری کل کشور به 10 درصد نزدیک می شد. در واقع فارغ التحصیلان این رشته ها معمولا از زمان دانشجویی با پیشنهاد شغلی مواجه شده و از همان زمان مشغول به کار می شوند.

با این حال وقتی از اقتصاد یک کشور حرف می زنیم، نرخ بیکاری صفر درصد شاید چندان هم خوشایند نباشد. جامعه ای بدون بیکاری مانند این می ماند که هیچ خانه خالی از سکنه ای در کشور وجود نداشته باشد و برای مثال در این صورت اگر کسی بخواهد محل سکونت خود را از اصفهان به شیراز منتقل کند مجبور است کسی را در شیراز پیدا کند تا خانه هایشان را با یکدیگر عوض کنند اما اگر خانه های خالی در شیراز وجود داشته باشد، تغییر محل سکونت راحت تر خواهد بود. باید گفت که وجود چندین جای خالی به افزایش کارایی بازار کمک می کند. اقتصاددانان نیز به ندرت نرخ بیکاری صفر درصد را مطلوب می دانند. کریستوفر پیساریدس که نوبل اقتصاد را در کارنامه دارد برآورد کرده که حتی در بهترین روزهای اقتصاد یک کشور نیز نرخ بیکاری حدود 5 درصد خواهد بود که بیشتر آن مربوط به افرادی می شود که از شغل پیشین خود کنار رفته و در جستجوی شغل جدیدی هستند. پیساریدس می گوید: "حتی در یک اقتصادی که به سرعت رشد می کند، همواره نیروی کار مشغول جابجایی بین شهرها و کسب و کارهای مختلف هستند. به همین خاطر باید بپذیریم که وجود کمی بیکاری در جامعه، برای اقتصاد مفید خواهد بود."
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
وزیر رفاه: ۸ سال عده زیادی به دانشگاه رفتند و حالا به دلیل رشد منفی اقتصادی، با مشکل اشتغال مواجهند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توزیع پول در جامعه بدون تدبیر رفاه نمی‌آورد و برای تامین رفاه مردم باید برنامه ریزی داشت.

علی ربیعی که به مناسبت هفته دولت بعنوان سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه کرمانشاه سخن می‌گفت، با اشاره به آرامش ایجاد شده در کشور، به موفقیت‌های دولت در عرصه سیاست خارجی اشاره و اظهار کرد: با تدبیر دولت دیوار سیاه و بی اعتمادی ساخته شده در جهان در قبال ایران فرو ریخت و در حال حاضر افکار عمومی دنیا نسبت به ایران تغییر کرده است.

وی افزود: مشی دولت در عرصه سیاست خارجی این است که با حفظ ارزش‌های اسلامی و شان مردم بتوان حق مردم را که با دلایل واهی از آن‌ها گرفته شده بود را بازپس گیرد.

ربیعی با تاکید بر تلاش دولت برای شکسته شدن تحریم‌ها گفت: قطعا آثار روانی این کار می‌تواند آرامش بیشتری در کشور ایجاد کند.

وی به تحولات منطقه نیز اشاره کرد و گفت: در شرایط ناامن منطقه، ایران در آرامش و امنیت است که این با لطف پروردگار، تدابیر مقام معظم ***** و پشتوانه مردم ایجاد شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت بی توجه به مسائل و مشکلات مردم نیست، گفت: مبارزه با فقر از سیاست‌های اصلی این دولت است.

وزیر کار گفت: روند سیاست‌های رفاهی و مبارزه با فقر دولت تا پایان عمر دولت ادامه دارد و شاهد اجرای برنامه‌های مختلفی در این زمینه خواهیم بود.

وی به اجرای طرح تحول سلامت نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته یکی از مهمترین عواملی که سبب فقر مردم می‌شد هزینه‌های بالای بخش درمان بود که با اجرای این طرح بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمان از دوش مردم برداشته شد و شش میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

ربیعی به مشکل اشتغال کشور نیز اشاره کرد و گفت: در هشت سال گذشته تعداد زیادی از جوانانی که باید جذب بازار کار می‌شدند به دانشگاه رفتند و امروز همه این فارغ‌التحصیلان به دلیل رشد منفی اقتصادی آن سال‌ها با مشکل اشتغال مواجه‌اند و دولت یا بیکاری مضاعف و متورم شده مواجه است.

وی افزود: دولت به هیچ وجه تسلیم این شرایط نمی‌شود و با جدیت رفع مشکل بیکاری را دنبال می‌کند.

وی گفت: لایحه‌های مختلفی از جمله حمایت از تولید و خروج از رکود تهیه شده که به بهبود وضعیت اشتغال کشور می‌انجامد.

وی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت اشتغال به ایجاد سالانه یک میلیون شغل نیاز داریم، گفت: روش‌هایی اتخاذ شده که تسهیلات مناسبی به بخش‌های تولیدی داده شود، بدون اینکه نرخ تورم افزایش یابد.

وی گفت: ۵۰ درصد این تسهیلات به کارهای تولیدی جدید اختصاص می‌یابد.

ربیعی در ادامه به پالایشگاه در حال ساخت آناهیتا کرمانشاه اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم اجرای این پروژه که مشاغل زیادی در بخش پایین دستی ایجاد می‌کند، سرعت بگیرد.

وی همچنین در خصوص پیگیری تسریع اجرا راه آهن کرمانشاه قول مساعد داد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
زیبا کلام: به احمد خاتمی نامه نوشتم
وی در ادامه صحبت‌های خود به نقد برنامه‌های فرهنگی دولت قبل پرداخت و گفت: مدتی در برخی تربیون‌ها به مشکلات فرهنگی به بار آمده توسط دولت فعلی تاکید می‌شد. در ادامه طرح این مسئله که فرهنگ و حجاب و عفاف از دست رفته است نامه سرگشاده‌ای به امام جمعه موقت تهران حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی نوشتم و از وی در خصوص دستاوردهای فرهنگی دولت قبل سوال کردم.
یک استاد دانشگاه با تاکید براینکه بازنده اصلی استیضاح وزیر علوم، اصولگرایان معتدل بودند، گفت: در این استیضاح این بدنه اعتدال اصولگرایان بودند که رای نیاوردند و نه دولت اعتدال و وزیر علوم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صادق زیباکلام شامگاه دیروز (شنبه) طی سخنانی در همایش «چالش‌های دولت اعتدال با مجلس اصولگرا» که به همت خانه‌کارگر اردبیل برگزار شد، گفت: اقلیت مجلس که پشتوانه رای ۱۰ درصدی حوزه‌های انتخابی خود را هم ندارند با دولتی تقابل می‌کند که مردم در سال گذشته به آن رای بالایی دادند.

وی ادامه داد: دموکراسی یعنی رای اکثریت و رای نصف بعلاوه یک. وقتی حزب و گروهی به اعتبار این اکثریت در انتخابات پیروز می‌شود باید دید وضعیت ۴۹ درصد مخالف در چنین فضایی چه خواهد بود؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در توضیح وضعیت و حقوق آن ۴۹ درصدی که در انتخابات شکست خورده‌اند، اظهار داشت: این گروه باید چهار سال سیاست‌های گروهی که به آن رای از سوی ملت داده‌ شده را تحمل کنند. در **** لیبرال دموکراسی، اقلیت باید از حق ابراز نظر و عقیده در رابطه با عملکرد اکثریت برخوردار باشد و آقایان هنوز مفهوم دموکراسی را نفهمیده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به استیضاح وزیر علوم از سوی مجلس تصریح کرد: در استیضاح وزیر علوم، اصولگرایان معتدل نتوانستند همراهی تندرو‌ها را با خود داشته باشند و در جریان استیضاح برخی از اعتدالیون نیز به جمع استیضاح‌کنندگان پیوستند که بنده معتقدم بازنده اصلی در این ماجرا بدنه اعتدالی اصولگرایان بود که قطعاً این فرآیند ادامه پیدا می‌کند و در انتخابات پیشروی مجلس شورای اسلامی امکان همراهی دولت با اصولگرایان اعتدالی بیش از گذشته است.

زیباکلام افزود: اصولگرایان در انتخابات ۲۴ خرداد سال گذشته با اقلیت رأی نتوانستند ریاست دولت را برعهده بگیرند اما باید براساس **** دموکراسی از حقوق اظهارنظر، نقد‌ها و بیان مطالب برخوردار باشند چراکه دولت روحانی این حق و حقوق را برای آن‌ها از لحاظ قانونی قائل است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به سنگ‌اندازی افراطیون یادآور شد: این‌ها در مقابل سیاست‌های فردی با ۱۹ میلیون رای ایستادند، دموکراسی هرطور تحلیل شود نباید نظر کسانی که کمتر از ۱۰ درصد مردم حوزه‌های انتخابی خود را دارند به نظر رئیس جمهوری که بیش از ۵۰ درصد مردم کشور به وی رای داده‌اند، دیکته شود.

وی در خصوص نحوه تعامل دولت با مجلس اصولگرا بیان کرد: توافقی بین دولت با بدنه اصولگرایان میانه‌رو مجلس با محوریت علی لاریجانی شکل گرفته بود تا کار‌ها پیش برود و در راستای همین توافق وزیر کشوری اصولگرا و از نزدیکان لاریجانی انتخاب شد اما نگه داشتن این توافق ساده نیست و در موضوع فرجی دانا یکی از اصولگرایان سر‌شناس از این وزیر حمایت نکرد.

زیباکلام اضافه کرد: با وجود اینکه ممکن است وضعیت ائتلاف نانوشته با لاریجانی ادامه پیدا کند اما معتقدم در موضوع استیضاح باخت اصلی با بدنه اصولگرایان میانه‌رو مجلس بود. در واقع در این استیضاح این بدنه اعتدال اصولگرایان بودند که رای نیاوردند و نه دولت اعتدال و وزیر علوم.

وی تاکید کرد: البته عدم حضور رئیس جمهور در مجلس برای دفاع از وزیر علوم نیز عامل مهمی در عدم رای اعتماد مجدد به ایشان از سوی مجلس بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه از سال ۸۸ به این طرف دانشگاه‌ها به گورستان تبدیل شده بود و دانشجویان درگیر کمیته‌های انضباطی و فضای امنیتی بودند، ابراز داشت: در‌‌ همان مقطع، اساتید بسیاری برای پاسخگویی احضار شدند و دانشجویانی از یک ترم و یا کل دوره تحصیل محروم شدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه فرجی دانا زمینه فعالیت و احیای مجدد دانشگاه را فراهم کرد، تاکید کرد: دلیل مخالفت اصولگرایان با فرجی دانا در این بود که از ۴. ۵ میلیون دانشجوی کشور بیش از ۹۰ درصد آنان با اصولگرایان مخالف هستنند.

زیباکلام با بیان اینکه در دولت دهم تمامی تشکل‌های دانشجویی از جمله انجمن دانشجویان عدالتخواه و انجمن دانشجویان مستقل همگی به دولت و قدرت وابسته بودند، خاطرنشان کرد: اگر فضای دانشگاه باز شود، این مسئله بر علیه اصولگرایان خواهد بود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: مخالفان دولت و تندرو‌ها درصددند برنامه فرجی دانا را نیز برای علی جنتی و محمدجواد ظریف تکرار کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به نقد برنامه‌های فرهنگی دولت قبل پرداخت و گفت: مدتی در برخی تربیون‌ها به مشکلات فرهنگی به بار آمده توسط دولت فعلی تاکید می‌شد. در ادامه طرح این مسئله که فرهنگ و حجاب و عفاف از دست رفته است نامه سرگشاده‌ای به امام جمعه موقت تهران حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی نوشتم و از وی در خصوص دستاوردهای فرهنگی دولت قبل سوال کردم.

زیباکلام با اذعان به اینکه فرهنگ، خم رنگرزی نیست، اظهار داشت: سوال کردم چه تحول بنیادی در نتیجه عمر دولت قبل در حوزه فرهنگ اتفاق افتاده است. من در آن نامه شش سازمان متولی فرهنگی را در این نامه لیست کردم. بودجه سالانه این تعداد از سازمان‌ها سه هزار میلیارد تومان و برابر با پنج برابر بودجه وزرات ارشاد است، در عین حال که وزرات ارشاد تا ریال هزینه‌های خود را به ذی‌حسابان و سازمان بازرسی توضیح می‌دهد این سازمان‌ها به هیچ دستگاهی پاسخگو نبوده‌اند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: امروز اگر از فرهنگ و دغدغه‌های آن گفته می‌شود باید سازمان‌های فرهنگی نسبت به نحوه هزینه‌کرد خود پاسخگو باشند.

وی با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته در دولت قبل یادآور شد: معتقدم در حوزه سیاسی نیز تحریم‌ها به دلیل نحوه عملکرد دولت قبل شدت گرفت و اینکه گفته می‌شد برنامه هسته‌ای با سرعتی که می‌خواهیم بی‌توجه به ۱+۵ پیش خواهد رفت موجب تشدید تحریم‌ها شد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت یازدهم به دنبال جلب اعتماد اروپا و آمریکاست، ابراز داشت: بر همین اساس برنامه‌های هسته‌ای خود را پیش می‌برد. این دولت به این نتیجه رسیده که در خصوص موضوع هسته‌ای اعتمادسازی را جایگزین ستیز کند، هرچند که ایران و آمریکا که ۳۵ سال است به هم بی‌اعتماد بودند و این اعتمادسازی به سادگی امکانپذیر نیست.

زیباکلام با طرح این سوال که باید از اصولگرایان پرسید که آیا به مردمسالاری دینی که در انتخابات مردم مخالفت خود با دولت قبل را نشان دادند اعتقاد ندارند؟، عنوان کرد: چرا حداقل امکانات از دولت دریغ می‌شود؟ اگر معنی مردمسالاری احترام به رای مردم است پس حرف حساب اصولگرایان در چیست؟

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه که اگر تندروهای اصولگرا در انتخابات مجلس ببازند چه تریبونی برای طرح عقاید خود دارند؟ اظهار داشت: میزان دسترسی این گروه‌ها به رسانه بسیار است. این افراد تعداد رسانه‌های قابل توجهی در اختیار دارند اما همراهی مردم را نه.

زیباکلام در پاسخ به سوالی در خصوص کم توجهی دولت یازدهم به اقلیت‌های مذهبی و قومی خاطرنشان کرد: بنده مخالف پان‌ترکسیم، پان‌کردسیم و پان‌عربسیم هستم.

وی یادآور شد: مسئله ما دموکراسی است و با آمدن دموکراسی، اقلیت‌ها نیز از حقوق لازم برخوردار می‌شوند.

این استاد علوم سیاسی در پاسخ به سئوالی در مورد رأی نیاوردن هاشمی در سال ۸۴ بیان کرد: به صراحت باید اعتراف کرد که شیوه‌های ناامیدکننده اواخر سال ۸۴ از سوی دولت خاتمی سبب شد تا اصولگرایان و احمدی‌نژاد با ۱۰ میلیون رأی برنده شوند اما اگر موضوع محبوبیت خاتمی را در آن مقطع با الآن مقایسه کنیم به خوبی درمی‌یابیم که در این هشت سال او از محبوبیت بیشتری برخوردار بود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
از "شبنم" چه خبر؟



یکسال از توقف طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی می‌گذرد و رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا در مورد این طرح، توضیحاتی را ارائه کرد.



سردار زمانیان، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تشریح آخرین جزئیات اجرایی شدن طرح نظارتی شبنم با بیان اینکه طرح شبنم یا شبکه بازرسی و نظارت مردمی با نیت استفاده از حضور مردم در عرصه بازرسی طراحی شده است تا باعث ایجاد شفافیت در مبادلات اقتصادی شود گفت: طرح شبنم یعنی اختصاص کد یکتا به تک تک کالاهای کشور (اعم از واردات و تولید داخل) و رهگیری آنها در شبکه توزیع تا مصرف‌کننده، به گونه‌ای که اطلاعات کل کالاهای کف بازار شامل مشخصات کالا، خرید، فروش و جابجایی کالا اعم از جابجایی مالکیتی یا جابجایی فیزیکی و بدون انتقال مالکیت در سامانه مرکزی قابل استعلام باشد.



به گفته وی، در واقع، طرح شبنم دارای چهار رکن کدگذاری، رهگیری، مشارکت مردمی و بازرسی است اما متاسفانه در طول اجرای این طرح شاهد آن بودیم که برخی از سودجویان به تولید برچسب‌های جعلی و نصب آن بر روی کالاهای قاچاق اقدام می‌کردند که این کار باعث قانونی جلوه دادن آن می‌شد.



زمانیان افزود: پلیس به نحوه اجرای این طرح ایراداتی داشته اما اصل طرح شبنم که به دلیل کنترل و ردیابی کالاها از ورود تا عرضه و مصرف طراحی شده، بسیار مطلوب بود.



وی با بیان اینکه این طرح نوپا نیازمند توجه جدی بود گفت: قرار بود طرح شبنم، کنترل شده تولید و با کنترل و نظارت دقیق‌تر بر روی کالاها نصب شود اما به صورت غیر کنترلی در اختیار فروشندگان قرار گرفت که این مساله سبب شد که برچسب‌های شبنم بر روی کالاهای قاچاق نیز نصب شود و متاسفانه نظارت پلیس روی این کالاها کاهش یافت.



وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح نظارتی شبنم در حال بررسی است گفت: این طرح در صورت اجرای صحیح می‌توانست در راستای کاهش قاچاق مؤثر باشد و امیدواریم در صورت ورود دوباره شبنم شاهد آن باشیم که با نظارت دقیق‌تر دغدغه‌ پلیس از نصب این برچسب روی کالاهای قاچاق کاسته شود.



به گزارش ایسنا، این در حالی است که نزدیک به یک سال از توقف طرح شبنم می گذرد ونه تنها رئیس پلیس مبارزه با قاچاق بلکه ساسان خدایی ،معاون دفتر مقررات واردات و صادرات نیز عنوان داشته است که طرح شبنم در مقابل قاچاق ضعیف بوده و عملا به قاچاق رسمیت داده‌ایم و طرح شبنم عملا در همه کشوهای مغازه ها است.



همچنین پیش از این نیز علی رضا بیات معاون پیشگیری و هماهنگی شهرستان‌های ستاد مبارزه و قاچاق و ارز ریاست جمهوری اعلام کرده بود که طرح شبنم کنونی مورد تایید ما نیست و دفاعی از آن نداریم.



به گزارش ایسنا، حالا باید دید با گذشت یکسال از توقف طرح شبنم چه تدبیری برای این طرح شکست خورده که از سودجویان رودست خورده اتخاذ می‌شود؟



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
هنوز جارو به‌دستیم و داریم پاک می‌کنیم!

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: من یک‌جا به زبان عادی گفتم، که فکر کنم درست هم هست، گفتم «ما هنوز جارو به دست هستیم و داریم همچنان پاک می‌کنیم.»



به گزارش ایسنا، هفته‌نامه تجارت فردا گفت‌وگوی مفصلی با محمدرضا نعمت‌زاده انجام داده است که گزیده‌هایی از آن را در زیر می‌خوانید:



- (درباره بسته دولت برای خروج از رکود) ابتدا شاید یک مقدار بحث‌ها از نظر من تیپی تئوریک داشت، اما آنچه به تصویب رسید، قریب به اتفاق همه آنها اجرایی و قابل اجرا باشد منتها ما باید مصمم باشیم که آن را اجرا کنیم. اگر قرار است که تکلیفی بر عهده وزارت صنعت و معدن و تجارت گذاشته شود، این دیگر شوخی‌بردار نیست و باید اجرا شود.

- ما هیچ چاره‌ای جز اینکه کشور را از این رکود خارج کرده و رونق در آن ایجاد کنیم، نداریم. بنابراین من فکر می‌کنم که بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود، اجرایی است.

- همه نظرات به تأیید نرسید چون دوستان اقتصادی ما می‌گفتند که اینها خودش می‌تواند باز تورم را اضافه کند. بنابراین گفتند که باید به تدریج حرکت کرد. لیکن آنچه تصویب شده، ممکن است کافی نباشد و نیست و حتماً باید به تدریج بر امور اجرایی اضافه شود. راحت می‌توانم بگویم که 90 درصد برنامه قابل اجرا است.

- نظر اقتصاددانان بر این بوده که از آنجایی که تورم، طی دو سال گذشته در کشور مستمر بود است باید حتماً کار را با مهار تورم شروع کرد. این کار انجام شد و شاید بیش از 8 تا 9 ماه وقت دولت را به خود اختصاص داد. به لطف خدا تمرکز بر روی این موضوع اثرات مثبتی هم داشته است و تصمیم بر این شد که از ابتدای امسال در مورد رفع رکود کار شود.

- کارگروهی زیر نظر وزیر امور اقتصاد و دارایی تشکیل شد و منجر به سه تصمیم شد؛ یکی، در قالب وظایف خود دستگاه‌هاست که بصورت کتبی به ما ابلاغ شد. بخش دیگر از تصمیم‌گیری‌ها بصورت مصوبات دولت در آمده است و بخشی هم راجع به دستگاه‌های مختلف مثل شورای اقتصاد و شورای پول و اعتبار است که قرار است در این شوراها طرح شود. حدود 30 ماده قانونی هم در قالب یک لایحه تهیه شد که آن هم تقدیم مجلس شد. خوشبختانه مجلس محترم هم یک فوریت ما را پذیرفت.

- با نرخ تورم بالا، طبعاً انتظار نرخ پایین سود تسهیلات چندان منطقی نیست. آنچه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مدنظر دارد این است که با کاهش تورم بتواند نرخ را هم کاهش دهد. اینکه به تنهایی فکر کنیم که اول تورم پایین بیاید و سپس نرخ تسهیلات، این به نظرم خیلی برخورد علمی نیست و باید متناسب با هم اصلاح شود.

- یکی از منابع بانک‌ها سرمایه‌های خودشان است و دیگری سپرده‌های مردم است. متأسفانه طی هفت - هشت سال گذشته در بانک‌های دولتی این سرمایه اضافه نشده و این درحالی است که تورم اضافه شده و نرخ دلار و ارز هم تغییر عمده ای کرده است. ما در سال گذشته درصدد بودیم که راهی برای افزایش سرمایه بانک‌ها بیابیم.

- قرار است هرچه زودتر در شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری شود و معوقات بانک‌ها را وصول کنند.

- بانک‌های خصوصی باید تحرک بیشتری از خودشان نشان دهند و بتوانند هم سرمایه‌های سهامداران را اضافه کنند و هم سرمایه‌های خودشان و هم از طریق جلب مشارکت مردم سپرده‌گذاری مردم، توان مالی خودشان را افزایش دهند.

- بانک‌ها ما در گذشته از بانک‌ها و منابع بانکی خارجی خطوط اعتباری را می‌گرفتند و در اختیار مردم می‌گذاشتند. متأسفانه به علت تحریم بانک‌ها طی چند سال گذشته، این کلاً قطع شد که ان‌شاءالله هرچه زودتر مشکلات تحریم به حداقل برسد و برطرف شود، بانک‌ها باید بروند به دنبال این نوع خطوط اعتباری.

- آمار بانک مرکزی مربوط به سال گذشته نشان داد که نزدیک به 50 درصد از تسهیلات بانک‌ها به بخش خدمات رفته است و در حالی که ما با رکود و کمبود اشتغال مواجه هستیم، حق این است که درست عکس این عمل شود.

- پیش‌بینی شده است - و البته این جزو مصوبات دولت است - که 60 درصد از تسهیلاتی که بانک‌ها در سال 93 خواهند پرداخت، بابت سرمایه در گردش باشد و این بدانن معناست که واحدهای موجود اعم از صنعتی کشاورزی و تولیدی، سرمایه در گردش خودشان را اضافه کنند تا بتوانند از ظرفیت‌های موجود‌شان استفاده کنند.

- به خودروسازان گفتیم هرآنچه شما به عنوان دارایی دارید و مرتبط مستقیم با تولید خودرو نیست، شناسایی و واگذار شوند. بیش از دو هزار میلیارد تومان از این نوع اموال را به پول تبدیل کردند و نقدینگی را آوردند به سمت تولید و بخش عمده‌ای از آن را به قطعه‌سازان دادند و بخش دیگری از آن در اختیار خودشان ماند. در نتیجه در چهار ماه و اندی گذشته، حدود 70 درصد تولید خودروی سبک را نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تولید دادیم و قطعه‌سازان در همین سه - چهار ماه توانسته‌اند 20 هزار نفر را جذب کنند.

- آمار سه ماهه امسال را که می‌دیدم، سه‌چهارم حداقل تولیدات ما رو به بهبود بوده و مثبت بوده است. هنوز شاید 20 تا 25 درصد منفی بوده است ولی به نظرم در این سه ماهه دوم، باز وضع بهتر خواهد شد. این نشان می‌دهد که مثلاً در کالاهای عمده‌مان نظیر فولاد و صنایع خودرو رشد داشته‌ایم. خوشبختانه، وضع رو به بهبود است ولی اینکه چه عددی را ما حالا داریم، بی‌اطلاع هستیم. در کل سال حتماً رشدمان نسبت به سال گذشته مثبت خواهد بود و این در حالی است که هنوز آثار تصمیم‌گیری‌های اخیر در جامعه بروز نکرده است.

- از 1.5 میلیون تولید خودرو در سال 90، به حدود 700 هزار تا در سال گذشته رسیده‌ایم که امسال پیش‌بینی می‌کنیم که بین 1.1 تا 1.2 میلیون خودرو ان‌شاءالله تولید کنیم.

- توانستیم در مذاکرات دور اول، خودرو را از تحریم مستثنی کنیم. خب، کار سختی هم انجام شد. هم با کشورهای مختلف مذاکره کردیم و هم همکارانمان را فرستادیم در گروه‌های کارشناسی 1+5 و مذاکرات حضور داشتند و ثابت کردیم که این به ضرر هر دو طرف است و به نفع هیچ‌کس نیست. خب، آنها هم قانع شدند.

- به لحاظ سرمایه‌گذاری، بعضی از شرکت‌های خارجی علاقه‌مند هستند که اینجا بیایند و در خودرو سرمایه‌گذاری کنند ولی در شرایط تحریم از سمت کشور خودشان مجاز نیستند. حتی مذاکرات ابتدایی هم در خیلی از موارد انجام دادیم و ان‌شاءالله یک خودروی جدید هم به زودی به بازار خواهد آمد.

- در زمانی که من وزیر بودم، در روزنامه‌ای خواندم که یک خودروسازی بزرگ دارد در کشور بوجود می‌آید. من گفتم این چه خودروسازی بزرگی است که ما بی‌اطلاع هستیم؟ خلاصه رسیدگی کردیم، دیدیم بله، یک گروهی رفته‌اند با یک بانک تفاهم کرده‌اند. بالاخره اطلاعات را گفتم بیاورند و آوردند. ما همان زمان فهمیدیم که این موفق نخواهد بود. چند سالی هم تلاش کردند و خودرویی به نام سیناد به بازار دادند. خب، پول بانک را هم از بین بردند، پول سرمایه‌گذار هم از بین رفت و آخر هم پروژه موفق نشد.

- اخیراً در شورای سیاستگذاری خودرو، بعد از مطالعات شاید یک ساله، تصویب کردیم که ان‌شاءالله در سال 1404 به مرز تولید سه میلیون خودرو در سال برسیم.

- در سال 91، به هر دلیلی، شورای اقتصاد وقت تصویب کرد، که خودروی سواری انحصاری تلقی شود. طبق قانون سیاست‌های اصل 44 که شورای رقابت را به عنوان یک بازو پیش‌بینی کرده است با ترکیب خاصی، به آنها اجازه داده است که در مواردی که کار انحصاری است، وارد اعلام سیاست‌های قیمت گذاری شوند؛ نه قیمت‌گذاری. یعنی ضوابط قیمت‌گذاری را تهیه کنند. باز به نظرم به اشتباه، در سال 91 شورا آمده است به جای اینکه ضوابط قیمت‌گذاری را تعیین کند، قیمت را تعیین کرده است که منجر به این شد که در اوایل سال 92 قیمت اعلام شود.

- در سال 92، یعنی قبل از دولت فعلی، قیمت‌های جدید توسط شورای رقابت اعلام و برای خودروهای خاص قیمت‌گذاری انجام شد. در این سال و پس از قیمت‌گذاری‌های جدید شاهد تغییر نرخ ارز و بالا رفتن نرخ آن بودیم، این در حالی است که محاسبات بر مبنای ارز زمان خودش یعنی قبل از سال 92 بود.

- در سال گذشته خودروسازان می‌خواستند قیمتشان را افزایش دهند. ما مقاومت کردیم. گفتیم دولت هدفش این است که با تورم مبارزه کند و این ممکن است اثر سوء بگذارد. بالاخره ما اجازه ندادیم که این کار انجام شود. شورای رقابت هم حمایت کرد ولی خب، از همان زمان شورای رقابت مطالعات و بررسی‌هایشان را آغاز کرد و بالاخره جمع‌بندی‌هایشان را امسال اعلام کردند که متوسط قیمتی که شورای رقابت افزایش داده است و در سایتشان هم وجود دارد و مشخص است، حدوداً 5.5 درصد است. این میزان افزایش به مراتب کمتر از مدارکی است که خودروسازان ارائه داده اند.البته قیمت ها و هزینه های ما از بررسی اولیه تا امروز اضافه شده است.

- بر مبنای همان ضوابط دو الزام قانونی بوجود آمد؛ یکی اینکه در بعضی از موارد تا شهریورماه امسال باید نوع موتور از یورو 2 به یورو 4 تبدیل شود که سوخت یورو 4 هم به تدریج دارد توسط پالایشگاه‌ها تامین می‌شود. بنابراین این الزام‌آور شد. بنابراین خودروسازان مدارک هزینه‌هایی را که برای تبدیل موتور یورو 2 به یورو 4 است به شورای رقابت داده‌اند و با همدیگر تفاهم کرده‌اند. یکی دیگر از الزامات، نصب دو ایربگ یا همان کیسه ایمنی است که اینها هم از ابتدای امسال اجباری شده است. سال های قبل یا بعضی از خودروها نداشتند یا آپشن و اختیاری بود و بابت آن به عنوان آپشن پول می‌گرفتند، اغلب هم سمت راننده بود. از ابتدای امسال هم سمت راننده و هم سمت دیگر، سمت راست خودرو یا سمت شاگرد اصطلاحاً می گویند، اجباری شد. بنابراین دو ایربگ هم اضافه شد به قیمت‌های قبلی. همزمان هم دو درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده است.

- علاوه بر این‌ها باز بیمه شخص ثالث به خاطر افزایش نرخ دیه، 25 درصد اضافه شده و این تفاوت باز هم به قیمت خودرو افزوده شد. چند خرده‌ریز دیگر هم دارد. ولی این چند عنصر هم اضافه شده است. اینکه گاهی مردم فکر می‌کنند قیمت‌ها نسبت به سال 91 یا اول 92 خیلی زیاد شده است، خیر؛ همان 5.5 درصد بصورت متوسط است منتها پول تغییر موتور، پول کیسه ایربگ، دو درصد ارزش افزوده و شخص ثالث و اینها هم اضافه شد که در قیمت قبلی نبود.

- گاهی اینها مثلاً یک‌جا مطرح می‌شد و بعضی‌ها فکر می‌کردند که خب، مثلاً میزان افزایش قیمت بسیار زیاد است. با اینکه در قیمت قبلی این سه - چهار مورد که من عرض کردم اصلا نبود. وقتی که اینها را کم کنید، به همان 5.5 درصد می‌رسید. باز ما خواهش کردیم که خودروسازان بروند روی قسمت‌هایی که به عنوان آپشن بود و حالا اجباری شده است بررسی‌های مجدد کنند و تا آنجایی که ممکن است باز روی این مسائل تخفیف بدهند و قیمتشان را اعلام کنند.

- ما وارث چهار وزارتخانه هستیم. یک زمان وزارت صنایع، صنایع سنگین، معادن و فلزات و بازرگانی داشتیم. البته من این ادغام را هم تأیید می‌کنم و هم فکر می‌کنم که تصمیم درست مجلس و دولت‌های گذشته بود و زمانی که خود بنده هم وزیر صنایع بودم، خدمت آقای نژادحسینیان و محلوجی حضور یافته و این طرح ادغام را تهیه کردیم. هر سه ما موافق بودیم که این کار باید انجام بشود. آن زمان خدمت آقای هاشمی رفسنجانی مطرح شد. البته ایشان هم قانع شدند ولی گفتند که یک باره این کار را نباید انجام داد.

- در چند سال اخیر که بازرگانی ادغام شده است، ما بیشتر تجمیع را انجام داده‌ایم تا ادغام. یعنی هرکس در ساختمان خودش نشسته است و وظایف و حکم خودش را دارد. ما اخیراً سازمان جدید ادغام را تهیه کردیم و به استان ها اعلام کرده‌ایم. در وزارتخانه پس از ادغام یک نفر حکمش وزارت بازرگانی بود و یکی حکمش صنایع و معادن بود یعنی حتی حقوق‌ها با هم مختصری تفاوت داشت. خیلی تلاش کردیم که در این هفت - هشت ماه گذشته که این ادغام را بتوانیم شکلش دهیم. من نظرم این بود که تا به امروز باید انجام می‌شد ولی هنوز تکمیل نشده است. امیدواریم تا پیش از پایان سال، ما مثلا شرح وظایف جدیدمان را کامل تهیه کنیم. این موضوع هشت ماه است که در کمیسیون دولت در حال بحث و چکش کاری است و اخیرا پیش‌نویس سیاست‌های راهبردی را توانستیم تکمیل کنیم که یکپارچه شود.

- من یک‌جا به زبان عادی گفتم، که فکر کنم درست هم هست، گفتم «ما هنوز جارو به دست هستیم و داریم همچنان پاک می‌کنیم».

- ما در روز با 5 الی 6 مورد مواجه می‌شویم که برمی‌گردد به چند سال گذشته و باید آنها را حل کنیم. این بدان معنا نیست که بخواهم گله کنم ولی باید تمام آنها را حل کنیم. تمام این کارها برای کشور است.

- ما اصلاً اتاق اصناف نداشتیم و این یک قانون جدید است. حدود هشت هزار اتحادیه سراسر کشور جمع شدند و اتاق ایران را تشکیل دادند، بدون اینکه مشکلی پیش بیاید.

- تحریم شوخی‌بردار نیست. بالاخره از آمریکا گرفته تا ژاپن، کشورهای بزرگ همه دست به دست هم ما در تحریم قرار داده‌اند. ما در این شرایط داریم کشور را اداره می‌کنیم. اگر این مذاکرات دور اول تا به اینجا نرسیده بود، قطعاً شما بدانید که تحریم‌ها را بیشتر می‌کردند. گاهی صحبت می‌شود که تحریم‌ها برداشته نشده است؛ خب، یک روزه که همه چیز حل نمی‌شود.

- ما که می‌توانستیم مسئولیت نپذیریم. می‌دانستیم هم که چه خبر است. البته، نه به این بدی‌ای که هست. فکر نمی‌کردیم باشد. حالا ببینید، من دوره‌های قبل وقتی که مسئولیتی را پذیرفته‌ام، شاید 5، 6 نفر در کل کشور را جابجا می‌کردم اما الان بیش از 60 نفر در سطوح مدیریت‌های بالا و معاونان و مدیران را جابجا کرده‌ام، باز هم هر روز از ما درخواست می‌شود که چرا فلان مدیر یا معاون هنوز تغییر نیافته است و می‌گویم بابا قرار نیست که ما با مردم این طوری عمل کنیم. داریم تقویتشان می‌کنیم و کمکشان می‌کنیم. می‌آیند می‌گویند آقا ببین این فلان چیز را علیه این دولت امضا کرده است. خب، می‌گوییم نفهمیده است و ما گذشت کرده‌ایم. اگر واقعاً خودش فهمیده است که اشتباه کرده است بگذارید کارش را بکند. می‌گویند نه نمی‌شود و باز هم زیر بار نمی‌روند.

- آقای رئیس‌جمهور گفته است که کاری به گروه و باند و دسته و حزب و اینها نداشته باشیم. هر کسی که خدمتگذار است و می‌تواند با حسن نیت کار انجام دهد، کارش را ادامه دهد. حالا آن زمان فکر می‌کرده که مثلاً قدرت آن طوری بوده است و یک بله قربانی گفته است و اشتباهی کرده است. حالا، متنبه است. دولت ما، دولت تفاهم است.

- (در پاسخ به این پرسش که آیا نگاه جنسیتی ندارید؟) : نه؛ نباید هم نداشته باشم. خدا همه را یک نوع خلق کرده است. این حرف‌ها که نیست. هر کسی را بالاخره با شرایط خودش برای کارهای اجرایی منصوب می‌کنند. من خودم چهار تا دختر دارم. از همه‌شان هم ممنون هستم. من هیچ کمکی به آنها نمی‌کنم ولی آنها هستند که به من کمک می‌کنند.

- (درباره شایعه برکناری‌اش) من نشنیده‌ایم. یک رسانه که نمی‌دانم کدام بود این موضوع را مطرح کرده است. ما به هر صورت خودمان نیامده‌ایم که خودمان برویم. بزرگترها تصمیم می‌گیرند و من در طول این سی و چند سال که در خدمت بوده‌ام، به خاطر ندارم که جایی خودم داوطلبی حضور یابم. همه‌اش تکلیفی بوده است و دستور دادند و حتی برای انتخابات دکتر روحانی چیزی که اصلاً تصورش را نمی‌کردم این بود که رئیس ستاد ایشان شوم.

- بارها به ما گفته‌اند که بیا و سفیر در فلان کشور صنعتی بشوم، من تشکر کرده‌ام و عذرخواهی. من گفته‌ام که کارم از جوانی در صنعت بوده است و تا آخر همین‌گونه خواهد بود. بنابراین، اگر یک زمانی بزرگان هر تصمیم بگیرند قبول می‌کنیم، حتی در مجلس گاهی سر به سر من می‌گذارند که استیضاحت می‌کنیم. ما هم می‌گوییم خب، این حق شماست و مختار به انجام آن هستید. سوال می‌کنید، خب بکنید.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
سود دهی بالای معادن و جذب هلدینگ های جدید بین المللی


سوددهی بالای طرح های معدنی و صنایع معدنی سبب جذب هلدینگ های جدید و بزرگ کشور برای سرمایه گذاری در این بخش شده است به گونه ای که بسیاری از شرکت های سرمایه گذار به دنبال رفع تحریم های بانکی و بین المللی برای سرمایه گذاری در معادن ایران هستند.



به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، مهدی کرباسیان- رییس هیات عامل این سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران - گفت: وضعیت سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی به گونه ای است که حتی برخی هلدینگ های سرمایه گذاری کشور برای نخستین بار تصمیم به سرمایه گذاری در این بخش گرفتند.



وی ادامه داد:به عنوان مثال برای طرح یک میلیارد دلاری توسعه در ناحیه معدنی سنگان 29 شرکت و مجموعه، برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند به طوری که 12 هلدینگ از این تعداد برای نخستین بار تصمیم گرفتند در سبد سرمایه گذاری های خود از پتانسیل های سوددهی این حوزه نیز بهره مند شوند.



رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران یکی از سیاست‌های جدید ایمیدرو را استقبال از سرمایه های بخش غیردولتی و خصوصی عنوان و اظهار کرد: با توجه به سرمایه هایی که در اختیار بخش های غیردولتی قرار دارد می توان بسیاری از طرح های بخش معدن را از این راه تامین کرد و در مقابل نیز شرکت های بزرگ سرمایه گذاری با مشارکت شرکت های متخصص در این حوزه،‌ توان فنی و مالی خود در اجرای پروژه های بزرگ معدنی را افزایش می دهند.



کرباسیان با بیان اینکه در هر هفته تعدادی شرکت متوسط و بزرگ خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه معدن با این سازمان مذاکره می کنند،گفت: این مذاکرات به گونه ای است که این شرکت ها قصد دارند با کنار رفتن تحریم های بانکی و بین المللی از باز شدن فضای سرمایه گذاری در ایران استفاده کنند.



معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: بسیاری از شرکت های خارجی که برای مذاکره وارد ایران می شوند به نبود اطلاعات کافی نسبت به پتانسل های سرمایه گذاری در کشورمان اذعان می کنند به همین دلیل باید با اطلاع رسانی مستمر و صحیح شرایط ورود سرمایه های ایرانیان مقیم خارج و شرکت های خارجی را فراهم کرد.



وی اولویت فعلی سازمان را جذب سرمایه های بخش خصوصی داخلی و سرمایه های ایرانیان مقیم خارج عنوان و اظهار کرد: هدف این است که علاوه بر تامین مالی،‌ به انتقال فن آوری های جدید در حوزه معدن و صنایع معدنی نیز کمک کرد.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
یونسی:عده ای تا اسم توریست می آید می گویند اسلام در خطر است
حجت الاسلام یونسی با بیان اینکه افراد زیادی تلاش می کنند که کارمند دولت شوند اما بعد از مدتی متوجه می شوند که صدای دهل شنیدن از دور خوش است، عنوان کرد: کسانی که کار در بازار را برای خود انتخاب می کنند به مراتب وضع مالی بهتری دارند.
دستیار ویژه و ارشد رئیس جمهور در امور اقوام گفت: راه حل عمده بسیاری از مشکلات اقتصادی در جامعه جذب گردشگر است و ایران جزو معدود کشورهایی است که جاذبه های توریست مذهبی، تاریخی و طبیعی را دارد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام علی یونسی ظهر یکشنبه در شورای اداری استان همدان با بیان اینکه انقلاب اسلامی به خاطر خون پاک شهدا پایدار مانده است، اظهار داشت: اداره و توسعه کشور از جهاتی سخت تر از میدان جنگ است، میدان جنگ سخت است ولی جهاد اصغر است ولی جهاد اکبر جهاد درونی و خانگی است.

وی با بیان اینکه دشمن در جبهه جنگ مشخص و جبهه روشن و خط مشخص است، عنوان کرد: جهاد نفسانی، جهاد در دورن خود انسان و جهاد سختی است.

دستیار ویژه و ارشد رئیس جمهور در امور اقوام با بیان اینکه بسیاری از شهیدان پیش از شهادت بر نفس خود پیروز شده بودند که شهید رجایی یک نمونه از این شهیدان است، عنوان کرد: شهید رجایی نفس خود را کشته و وجود خود را غرق خدا کرده بود.

حجت الاسلام یونسی با بیان اینکه افراد زیادی تلاش می کنند که کارمند دولت شوند اما بعد از مدتی متوجه می شوند که صدای دهل شنیدن از دور خوش است، عنوان کرد: کسانی که کار در بازار را برای خود انتخاب می کنند به مراتب وضع مالی بهتری دارند.

وی با بیان اینکه در حدیث آمده است که روزی خود را محدود نکنید در حالی که کسی که کارمند دولت می شود خود او محدودیت را قبول می کند، اظهار داشت: عجیب است که همه در ایران تلاش می کنند که کارمند شوند.

دولت نباید کارهایی که به عهده مردم است را انجام دهد
دستیار ویژه و ارشد رئیس جمهور در امور اقوام با بیان اینکه امسال هزار و 500 نفر وارد ادارات شده اند درحالی که دولت وظیفه داشت خود را کوچک کند، ابراز داشت: دولت نباید کارهایی که به عهده مردم است را انجام دهد و هم اکنون دولت به وظیفه خود نمی رسد.

حجت الاسلام علی یونسی با بیان اینکه دولت وظیفه تهیه زمینه و مقدمات کار را بر عهده دارد، بیان کرد: دولت باید زمینه را برای اشتغال فراهم کند.

وی با بیان اینکه مردم چیزی که انتظار دارند زندگی است و می خواهند زندگی کنند، ادامه داد: استان همدان به توسعه نیاز دارد ولی متاسفانه در این راستا نسبت به سایر استان ها دچار عقب ماندگی است.

دستیار ویژه و ارشد رئیس جمهور در امور اقوام با بیان اینکه از حاشیه شهر همدان که عبور می کردم دیدم که ساختمان های همدان هنوز مانند گذشته است و از نظر صنعتی و کشاورزی که محور است توسعه پیدا نکرده است، عنوان کرد: همدان از جهات منفی همانند بیکاری توسعه پیدا کرده است.

حجت الاسلام یونسی با بیان اینکه بیکاری منشا بسیاری از مفاسد است، ادامه داد: بسیاری از افراد درد ها را نمی بینند و یا اینکه نمی خواهند که ببینند و مشکلات فرهنگی وجود د ارد.

وی با بیان اینکه در امسال سال فرهنگی و اساس انقلاب ایران فرهنگی است و اگر فرهنگ را از ایران بگیرند روح را گرفته اند، افزود: پیامبر(ص) فرمود فقر ریشه کفر است و بالا تر از کفر بی فرهنگی وجود ندارد.

دستیار ویژه و ارشد رئیس جمهور در امور اقوام با بیان اینکه دولت باید تلاش کند و زمینه کفر را از بین ببرد، اظهار داشت: راه حل عمده بسیاری از مشکلات اقتصادی در جامعه توریسم است و ایران جزو معدود کشورهایی است که جاذبه های توریست مذهبی، تاریخی و طبیعی را دارد.

حجت الاسلام علی یونسی با بیان اینکه عده ای تا اسم توریست می آید می گویند اسلام در خطر است، ابراز داشت: این افراد را کشورهایی مثل ترکیه، دبی و مالز تحریک می کنند که بخش عظیمی از ثروت ایران به کشور آنها سرازیر می شود.

وی با بیان اینکه با توسعه توریست ایران اسلام از بین نمی رود بلکه منافع کشورها از بین می رود، عنوان کرد: همدان جاذبه های زیادی دارد که اگر برای آنها به درستی برنامه ریزی شود نتیجه بخش خواهد بود.

حجت الاسلام یونسی با بیان اینکه متاسفانه در همدان هر کس دستش به جایی می رسد در تلاش است تا در تهران برج سازی کند، ادامه داد: امنیت وجود دارد اما احساسی نیز هست که باید این احساس را گرفت و علاوه بر وجود امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید احساس آن نیز وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت باید تلاش کن زیر ساخت ها را درست کند و کار دولت درست کردن تفرجگاه ها نیست، ادامه داد: اگر کسی یک پارک درست کرد کار خیر انجام داده است.

دستیار ویژه و ارشد رئیس جمهور در امور اقوام با بیان اینکه نگاه ها در خصوص توسعه استان همدان باید عوض شود، اظهار داشت: بخشی از امنیت، امنیت روانی است و همه باید برای ایجاد امنیت روانی وارد کار شوند و همه باید برای تغییر ذهنیت جامعه تلاش کنند.

حجت الاسلام علی یونسی با بیان اینکه باید از مردم دعوت کرد تا سرمایه گذاری کنند، ادامه داد: در صورت سرمایه گذاری در همدان بهترین پزشکان، علما، نخبگان و غیره به همدان می آیند چراکه استان همدان باید روزگار گذشته خود باز گردد.

وی با بیان اینکه همدان در گذشته پایتخت علمی، فرهنگی و دینی کشور بوده است، افزود: بوعلی محل استقرار پیدا نمی کرده است و به هر شهری می رفت خود را با اسم مستعار معرفی می کرد اما زمانی که به همدان آمد نخست وزیر شد و بوعلی همدانی شد.

دستیار ویژه و ارشد رئیس جمهور در امور اقوام با بیان اینکه بوعلی در شهر ری و گرگان نتوانست بماند و از ترس جان به همدان آمد، عنوان کرد: بوعلی کسی بود که همدان را برای وطن و خدمت خود انتخاب کرد و عمده فعالیت های خود را در همدان انجام داد و این نشان می دهد که همدان در گذشته قابلیت و ظرفیت های زیادی داشته است.

حجت الاسلام یونسی با بیان اینکه از همدان سید علی همدانی حرکت و شبه قاره را مسلمان می کند، ادامه داد: همدان مهد پرورش علما و نوابغ بوده و این موضوع که همدان به عنوان نخستین پایتخت تاریخ و تمدن ایران انتخاب شده اتفاقی نیست.

جاذبه های طبیعی همدان باید شناسایی و تبلیغ شوند
وی با بیان اینکه جاذبه های طبیعی همدان باید شناسایی و تبلیغ شوند، افزود: فرهنگ مردم را باید هماهنگ و همراه کنیم چراکه اگر فرهنگ توسعه درست نشود نمی توان کاری کرد.

دستیار ویژه و ارشد رئیس جمهور در امور اقوام با بیان اینکه دولت زیر ساخت های توسعه را فراهم می کند که مهمترین آن فرهنگ و امنیت است، ادامه داد: صرفا نیاز کافی نیست بلکه آگاهی، همراهی، هماهنگی و صبوری می طلبد که در این صورت نیاز شغلی همدان را هم می توان رفع کرد.

حجت الاسلام علی یونسی با اشاره به اینکه نباید ترسید که اگر توریست آمد دین و فرهنگ از بین می رود بلکه باید فرهنگ و اصالت های فرهنگی خود را حفظ کنیم و فرهنگ خود را انتقال دهیم، ادامه داد: باید این قدرت را داشته باشیم که اگر توریستی وارد استان شد تحت تاثیر فرهنگ غنی استان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نخستین اقدامی که باید انجام شود این است که فضای فرهنگی و عمومی کشور آماده شود، اظهارکرد: هر کشوری که فضای فرهنگی و عمومی خود را آماده نکرده شکست خورده است.

در پایان جلسه شورای اداری استان همدان از شش دستگاه انتقال خون، شرکت پخش فراورده های نفتی، بانک مسکن، شرکت بیمه آسیا، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادراه زندان های استان همدان به عنوان دستگاه های برتر تقدیر شد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


وزیر اقتصاد در مراسم افتتاح اولین صندوق زمین و ساختمان در جمع خبرنگاران:
سیاست‌های خروج از رکود یکی پس از دیگری در حال اجراست
وزیر اقتصاد با بیان اینکه سیاست‌های خروج از رکود یکی پس از دیگری در حال اجراست، گفت: راه‌اندازی صندوق‌های پروژه مانند زمین و ساختمان خروج از رکود را تسریع می‌کنند.


13930421000603_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی طیب‌نیا در حاشیه برنامه افتتاح اولین صندوق زمین و ساختمان اظهار داشت: اولین صندوق پروژه زمین و ساختمان کشور راه‌اندازی شد و خوشبختانه اجزای سیاستی خروج از رکود یکی پس از دیگری در حال عملیاتی شدن است.

    وی افزود: هدف از ایجاد این صندوق و صندوق‌هایی که در بخش‌های مختلف راه‌اندازی می‌شود تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی به ویژه بخش مسکن و ساختمان است که می‌تواند نقش موثری از خروج از رکود داشته باشد.

    وزیر اقتصاد با بیان اینکه مسکن ارتباط زیادی با بخش‌های اقتصاد دارد،گفت: به همین دلیل این صندوق پروژه انتخاب شد و امیدواریم با ایجاد صندوق‌های متعدد بتوانیم خروج از رکود را تسریع کنیم، در حداقل زمان ممکن جامعه از رکود خارج شود.

    وی در پاسخ به این سوال که با توجه به رکود ایجاد شده در بازار ثانویه چگونه می‌خواهید از بازار اولیه تامین مالی انجام دهید گفت: معرفی ابزارهای جدید خود می‌تواند یکی از عوامل ایجاد رونق در بازار ثانویه باشد؛ با تشکیل این صندوق پروژه واحدهایی در اختیار افراد قرار می‌گیرند که قابل فروش در بازار ثانویه هستند.

    طیب‌نیا تصریح کرد :‌اگر در نظر بگیریم این ابزار تامین مالی منطبق با عقود شرعی است و حساسیت‌هایی که به مردم به رعایت عقود شرعی و مبادلات دارند،‌تامین می‌کند و از طرف دیگر ریسک پایین و سودآوری بالایی دارند مسلما معرفی این گونه اوراق در بازار اولیه و سپس کل فروش آن در بازار ثانویه می‌تواند زمینه‌ساز رونق بیشتر در اقتصاد باشد.

    وی با بیان اینکه رونق بازار ثانویه با معرفی ابزارهای جدید ایجاد خواهد شد، گفت: عرضه سهام شرکت‌های سودآور و مفید را در بازار اولیه دنبال می‌کنیم و این می‌تواند راهکار مناسبی برای رونق بازارها باشد.

    انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
30 سال تا اتمام خطوط ریلی نیمه‌تمام
کلنگ‌زنی تا اطلاع ثانوی ممنوع!



9000 کیلومتر کلنگ‌زنی و بودجه برای ساخت 300 کیلومتر؛ این یعنی اگر ساخت هیچ پروژه جدیدی آغاز نشود تنها برای تکمیل آنچه آغاز شده 30 سال زمان احتیاج است.



به گزارش ایسنا، مدیرعامل راه آهن چند روز پیش از پروژه‌هایی سخن گفت که در سال‌های قبل بنا به دلایل مختلف وارد مرحله اجرایی شده‌اند اما امروز هیچ چشم‌اندازی برای زمان پایان کار آن‌ها متصور نیست.



به گفته پورسید آقایی حجم این پروژه‌ها از 9000 کیلومتر نیز گذشته و در هر گوشه‌ای طرحی آغاز شده است.



هر چند میزان دسترسی به راه‌آهن در ایران محدودیت‌های بسیاری دارد و چند استان از نعمت خط ریلی و تردد قطار محرومند اما لزوم برنامه‌ریزی بر حسب توانایی‌های اقتصادی زمانی احساس می‌شود که به گفته مدیرعامل راه آهن با بودجه فعلی تنها سالانه 300 کیلومتر خط آهن جدید ساخته می‌شود و این یعنی در صورت متوقف شدن پروژه‌های جدید، 30 سال زمان احتیاج است تا پروژه‌های نیمه‌تمام ریلی نهایی شوند.




پروژه‌هایی که سالهاست خاک می‌خورند...


این محدودیت باعث شده راه‌آهن، پروژه‌های مدنظر خود را اولویت‌بندی کند و دست روی طرح‌هایی بگذارد که سال‌هاست خاک خورده‌اند و ساخت آن‌ها حتی از 10 سال نیز گذشته است.



در کنار خطوط جدید، بحث دو خطه و برقی کردن مسیرهای پرتردد نیز در دستور کار قرار دارد و تامین بودجه لازم برای آن‌ها نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام است.


ورود ممنوع، پول نیست!


باقی ماندن تحریم‌ها و محدودیت‌های درآمدهای دولت حداقل برای سال‌های آینده، نشان از آن دارد که بودجه عمرانی تغییر محسوسی نخواهد داشت. از این رو دولت بحث بکارگیری فاینانس را مطرح کرده و هرچند قدم‌هایی نیز در این زمینه برداشته اما تا تامین مالی کامل پروژه‌ها فاصله دارد.



نسنجیدن شرایط اقتصادی در زمان آغاز به کار پروژه‌های عمرانی بار سنگین مالی را بر دوش وزارت راه انداخته و تا زمان رفع فشارهای اقتصادی در مقابل هر پروژه تابلوی ورود ممنوع قرار داده است.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


رئیس بخش اقتصاد دانشگاه بین‌المللی مالیه اسلامی مالزی مطرح کرد
تجربه بانکداری اسلامی در مالزی/ ادغام بانک‌ها و حضور یک بانک بزرگ در عرصه بین‌المللی
رئیس بخش اقتصاد دانشگاه بین‌المللی مالیه اسلامی مالزی به تشریح تجربیات مالزی در زمینه بانکداری اسلامی پرداخت و تصریح کرد تلاش می‌کنیم بانک‌های مالزی ادغام و با یک بانک بزرگ در عرصه بین‌المللی حاضر شویم.


13901228000152_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید عبدالحمید الجنید رئیس بخش اقتصاد دانشگاه بین‌المللی مالیه اسلامی در همایش بانکداری اسلامی اظهارداشت: من اینجا برخی تجارب مالزی را که از سال 1983 تاکنون در بانکداری اسلامی بدست آمده به اشتراک می‌گذارم.

    وی با اشاره به تأسیس اولین بانک اسلامی در مالزی در سال 1983 گفت: بانکداری اسلامی به عنوان یک ایده در فضایی ایجاد شد که کشورها به دنبال رشد اقتصادی و خروج جوامع اسلامی از فقر بودند.

    وی افزود: در نتیجه سیاستهای ماهاتیر محمد در دهه 80 و رزاق در دهه 70 میلادی شاهد افزایش درآمد گروه‌های مسلمان در مالزی بودیم.

    این کارشناس مالی اضافه کرد: در سال 1983 ایده ماهاتیر محمد و سران **** سیاسی مالزی حرکت به سمت اسلامی شدن و دور شدن از **** حکومتی سکولار بود.

    وی ادامه داد: اولین دانشگاه اسلامی و اولین بانک اسلامی در 1983 و نخستین بنگاه مالی اسلامی در 1984 تأسیس شد و تا به امروز توسعه فراوانی یافته است.

    وی ادامه داد: قبل از آن زمینه‌سازی‌هایی انجام شد که از جمله آنها می‌توان به قوانین اسلامی، قوانین تکفل و ایجاد نهادهایی برای نظارت و ایجاد قالب‌های حقوقی و نظارتی اشاره کرد.

    وی ادامه داد: ما نیاز به نهادهایی برای پرورش نیروی انسانی و رهبران آینده در این حوزه داشتیم و مسئله ما این بود که چگونه از ربا دور شویم و به سمت بانکداری منطبق‌تر با معامله حرکت کنیم چرا که معامله بر اساس خرید و فروش است نه قوانین.

    وی اضافه کرد: براساس تجربه مالزی و مذهب شافعی، این نوع بانکداری یکی از سه شیوه بانکداری اسلامی در مالزی است چرا که ما 3 نوع بانکداری از جمله خرید و فروش، استیجاری و عقود مشارکتی یعنی سهیم شدن در ریسک را به صورت همزمان تجربه کردیم.

    وی ادامه داد: در سال 1983 و آغاز کار ما، فعالیت‌هایی از دیدگاه‌های ایده‌آلی انجام شد که شیوه مالی مضاربه را مطرح کرد اما به خاطر مشکلات پیش‌بینی نشده بانک‌ها زیان کلانی کردند و تجربه دردناکی داشتند.

    الجنید اظهارداشت: ابزارهای مالی در مالزی پس از این تجربه توسعه یافت که بیشتر در قالب مبتنی بر فروش هستند تا تقسیم سود.

    وی اضافه کرد: در گزارش بانک‌ها بخشی از فعالیت آنها در حوزه زمین و مسکن است 5 درصد مباحث استیجاری و کمتر از 0.2 درصد در قالب به اشتراک گذاشتن عوامل ریسک و بقیه مبتنی بر فروش یعنی حدودی مثل مراهبه و دیگر عقود اسلامی است.

    وی تصریح کرد: ما در استفاده از قالب‌های مبتنی بر فروش بجای الگوی مبتنی بر مشارکت در ریسک با قوانین حقوقی و مدنی مواجه بودیم که لزوماً اسلامی نبودند و بعضاً سابقه یکصد ساله داشتند.

    وی ادامه داد: در عین حال با توجه به حضور گروه‌های مختلف دینی در مالزی ما میخواستیم غیر مسلمانان هم در بانکداری اسلامی حضورداشته باشند و به همین دلیل در اختلافات نمی‌توانستیم به سراغ دادگاه‌های دینی برویم و باید به سراغ قوانین مدنی می‌رفتیم که البته خوشبختانه قوانین مدنی مالزی چون بر اصل مساوات متکی هستند ضد بانکداری اسلامی عمل نمی‌کنند.

    وی با اشاره به روز رسانی و تغییر مکرر قوانین در راستای حمایت از بانکداری اسلامی گفت: هر 10 سال یکبار خطوط کلی از سوی بانک مرکزی ابلاغ می‌شود.

    وی ادامه داد: ما مشکلات زیادی درباره تمایز بانک‌های ربوی و غیر ربوی داشتیم که به همین دلیل شورای مشورتی درباره قوانین اسلام در بانک مرکزی تشکیل شد اما بعداً فهمیدیم که ساده نیست بانکداری بدون ربا را در قالب بانکداری متعارف داشته باشیم.

    وی ادامه داد: به همین دلیل در سال 2001 دولت در قالب یک طرح کلان اعلام کرد بانک‌های متعارف نمی‌توانند درون خودشان یک شعبه بانکداری اسلامی داشته باشند بلکه باید شرکت‌های مستقل بانکداری اسلامی تاسیس کنند که به همین دلیل بانک‌های متعددی تشکیل شد که به بانکهای اصلی و بانک‌های خارجی وابسته بود.

    وی ادامه داد: تجربه ما در دوره ظهور این بانک‌ها مسئله نقدینگی بود و بازار نقدینگی تعادل نداشت که دادن گواهی و مجوز سرمایه‌گذاری بانک‌ها در دستور کار ما قرار گرفت و مفهوم مضاربه مطرح شد.

    وی ادامه داد: بازار مضاربه یک بازار کوچک بین بانکی بود که بعداً توسعه یافت و بالغ شد.

    وی ادامه داد: سپس توانستیم به وضعیتی برسیم که **** بانکداری اسلامی یک سیستم و شبکه مالی مستقل پیدا کند.

    رئیس بخش اقتصاد دانشگاه بین‌المللی مالیه اسلامی مالزی گفت: **** مالی اسلامی مستلزم بازیگر، بازار بین بانکی و تقاضای داخلی و خارجی است.

    وی با اشاره به مطرح شدن موضوع دارایی در رقابت با بانک‌های اصلی گفت: با تعدد بانک‌های اسلامی رقابت ایجاد می‌شود هم مسلمانان و هم غیر مسلمانان می‌توانند به بانک‌های ربوی و غیر ربوی مراجعه کنند و می‌خواهند بهترین عقود را داشته باشند.

    وی ادامه داد: در دهه 80 و 90 بحران جنوب شرق آسیا باعث افزایش نرخ بانکی و روی آوردن به بانکهای اصلی شد و بانک‌ها هم هزینه ها را کاهش دادند که بدون تلاش دولت و بانک مرکزی بسیار دشوار بود چون بانک‌های متعارف شیوه نوین‌تری داشتند.

    وی ادامه داد: از 2003 تا 2013 بحث تشکیل شبکه مالی اسلامی مطرح نبود بلکه چگونه این بتواند در داخل منطقه و در سطح بین‌المللی رقابت کند.

    وی ادامه داد در 2013 قانون مهم خدمات مالی تصویب شد که همه قوانین مرتبط با بانکهای اسلامی را یک‌کاسه کرد و نقش شورای دینی مشورتی را بانک مرکزی مشخص کرد.

    الجنیدی ادامه داد: نکته دیگر این قانون این است که اگر رؤسای بانک‌ها نتوانند به موقع عدم انطباق رویه‌ها با قوانین اسلامی را در بانک‌های اسلامی تشخیص دهند 20 میلیون رینگس جریمه خواهند شد و 7 سال حبس هم جریمه در نظر گرفته شده است یعنی همه باید بدانند حکمرانی دینی در مالزی اجرا می‌شود و اگر رعایت نکنند جریمه‌های سنگینی لحاظ خواهد شد.

    این کارشناس مالیه اسلامی اضافه کرد: در 2013 بانک‌های اسلامی ملزم شدند، سیستم حسابداری جدیدی را تدوین کنند که براساس آن مضاربه دیگر سپرده تلقی نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود و سپرده و سرمایه‌گذاری متفاوت دانسته می‌شود.

    وی ادامه داد: بانک‌ها ملزم شدند که مشخص کنند می‌خواهند براساس سپرده سرمایه گذاری یا ترکیبی از هردو فعالیت کنند که هر قالبی را انتخاب کنند باید الزامات آن را رعایت کنند.

    وی با اشاره به ورود بانکداری اسلامی به یک مرحله جدید گفت: یکی از چشم‌اندازهای آینده ما رقابت جهانی و بازی بانکداری اسلامی در صحنه جهانی است و به همین دلیل در مالزی تلاش می‌کنیم بانک‌ها ادغام شود تا یک بانک بزرگ رقابت‌پذیر در عرصه بین‌المللی داشته باشیم.

    وی اضافه کرد: نکته دوم آن است که چگونه بانک‌های اسلامی می‌توانند نشان دهند نه تنها قوانین شریعت را رعایت می‌کنند بلکه قراردادهای خوبی را هم به مشتریان ارائه می‌کنند.

    وی تصریح کرد: اینکه چگونه می‌توانیم هم ارزش‌ها را رعایت کنیم و هم در رقابت وارد شویم یک چالش مهم است.

    وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم توسعه مستمر آموزش‌های حرفه‌ای داشته باشیم تا سیستم با کفایت و اطلاعات بیشتر برای مدیریت داشته باشیم و در عین حال شبکه‌ای به اسم اصرار داریم که نقش فعالی در ایجاد یک نهاد از علما و افراد حرفه‌ای در شریعت، با دانش و تجربه کافی دارد.

    وی تصریح کرد: در ادامه بانک‌های اسلامی مالزی باید مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به دیگر بخش‌ها نشان دهند و ما باید بفهمیم چگونه می‌توانیم از شریعت برای افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی استفاده کنیم، مثلاً پروژه‌هایی که به جنگل آسیب می‌زند نه تنها حرام است بلکه مسئولیت ناپذیری اجتماعی را نشان می‌دهد.

    انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عراقچی: برخی در داخل منافعشان به تحریم‌ها متصل است
عده‌ای هم هستند که با اغراض خاصی انتقاد می‌کنند. این‌ها منافع انقلابی مد نظرشان نیست بلکه دنباله روی منافع کوچک جناحی یا حزبی خودشان هستند.
معاون وزیر خارجه در واکنش به ادعای اختلاف بین اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: به عنوان کسی که در دو تیم گذشته و کنونی مذاکرات حضور دارم و از رویکرد تیم پیشین هم آگاهی داشتم، می‌توانم شهادت بدهم هیچ گاه تیم مذاکراتی ما به این انسجام و با هم همدل و یکصدا نبوده‌اند.

به گزارش عصرایران، سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در گفتگو با روزنامه ایران در خصوص تخریب مذاکرات ایران و 1+5 در داخل و خارج اظهار داشت:من تخریبگران خارجی را خوب می‌شناسم و می‌دانم چه طرف‌هایی هم در منطقه و هم در سطوح فرامنطقه از رسیدن به توافق ضرر می‌کنند اما در داخل کشور ما با یک دسته از مخالفان مواجه هستیم که واقعاً دغدغه دارند و به آنها احترام می‌گذاریم و در حد مقدورات خود به آنها پاسخ دادیم.

وی افزود: عده‌ای هم هستند که با اغراض خاصی انتقاد می‌کنند. این‌ها منافع انقلابی مد نظرشان نیست بلکه دنباله روی منافع کوچک جناحی یا حزبی خودشان هستند. برخی منافع اقتصادی‌شان به تحریم‌ها متصل است و از این منظر، از لغو تحریم‌ها نگرانی دارند.

معاون وزیر خارجه خاطر نشان کرد: این‌ها که صدای بلندی هم دارند همان‌هایی هستند که رئیس جمهوری از آنها به عنوان تخریبگر نام برده است و البته پاسخ آنها را هم می‌دهد.

عراقچی در خصوص فشار برخی جریانات برای اطلاع از محتوای مذاکرات گفت:ما در جهت رسیدن به هدف خود از فشار هیچ جریان و نحله‌ای نمی‌ترسیم. وظیفه داریم به آنهایی که باید پاسخگو باشیم پاسخ می‌دهیم.

وی تصریح کرد: تا هواپیمای ما به زمین می‌نشیند گزارش‌مان که حاوی جزئیات گفت‌و‌گوهای انجام شده است، آماده است. به بعضی از مراکز و مراجع مانند مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و برخی نهادهای مشابه هم توضیحاتی را در حد مقدورات ارائه می‌دهیم و توجیه می‌کنیم.

معاون وزیر خارجه گفت: مراکز مختلفی در کشور هم به تناسب مسئولیتی که دارند از بخشی از مذاکرات مطلع می‌شوند و آنهایی را هم که بنا به اهداف خاصی فشار می‌آورند تا ما را مجبور کنند که بگوییم، تحمل می‌کنیم.

وی درباره برخی ادعاها مبنی بر وجود اختلاف در تیم مذاکره کننده هسته ای بیان کرد: به عنوان کسی که در دو تیم گذشته و کنونی مذاکرات حضور دارم و از رویکرد تیم پیشین هم آگاهی داشتم، می‌توانم شهادت بدهم هیچ گاه تیم مذاکراتی ما به این انسجام و با هم همدل و یکصدا نبوده‌اند.

معاون وزیر خارجه گفت:وظایف کاملاً تقسیم شده و حساب شده است هر کسی وظیفه خود را در سطحی که قرار دارد انجام می‌دهد و اختلافی وجود ندارد. البته در جلسات داخلی اختلافاتی وجود دارد که این قدر با هم بحث می‌کنیم تا به وحدت نظر برسیم ولی در مرحله اجرا اختلاف نظری وجود ندارد.

عراقچی تاکید کرد: معتقدم برخی رسانه‌ها به این نوع فضاسازی علاقه‌مندند و برخی هم با اهداف سیاسی و جناحی سعی می‌کنند مسائل را دامن بزنند ولی ما هیچ گاه به این اختلاف افکنی‌ها توجه نکرده‌ایم.

وی در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 درباره غنی سازی اظهار کرد: برنامه غنی‌سازی ایران یک برنامه صنعتی است و نه نمایشی و تحقیقاتی.

عراقچی درخصوص لغو تحریم ها نیز گفت: توافقی که در آن رفع تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های یکجانبه اروپا و امریکا نباشد قابل قبول نیست و آنها به عنوان اعضای دائم شورای امنیت باید متعهد شوند که این کار را در شورای امنیت خواهند کرد. مسلماً اجرای هرگونه توافقی وقتی شروع خواهد شد که شورای امنیت هم این توافق را تأیید کند.

وی افزود: اعتبار توافق بین‌المللی ما و 1+5 زمانی خواهد بود که شورای امنیت با صدور یک قطعنامه این توافق را تأیید کند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
انتقاد هاشمی رفسنجانی از سیاست خارجی دولت گذشته
وی با ابراز تأسف از سیاست خارجی چند سال گذشته که بسیاری از فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کرد، افزود: چرا باید همسایگان ما برای همراهی با دشمنان ایران، بپذیرند که درآمدهای نفتی خویش را ارزان بفروشند؟!
رئیس مجمع تشخیص مصلحت ****، با تأکید بر اهمیت تصمیمات تاریخی در سیاست خارجی، گفت: سیاست خارجی اصول دارد و عرصه شعار نیست و نباید به جای استفاده از فرصت‌ها، به سوی تخریب فرصت‌ها برویم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت **** در دیدار اعضای اتاق فکر مسائل بین‌المللی در معاونت بین‌المللی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت ****، با تأکید بر اهمیت تصمیمات تاریخی در سیاست خارجی، گفت: سیاست خارجی اصول دارد و عرصه شعار نیست و نباید به جای استفاده از فرصت‌ها، به سوی تخریب فرصت‌ها برویم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت **** اصطلاح منافع ملی و حیاتی را دارای معانی خاص در سیاست خارجی دانست و با اشاره به سفر خویش به مسکو در زمان شوروی سابق گفت: در مذاکرات با گورباچف توافقاتی داشتیم که تأثیرات آنها در تقویت ایران برای دفاع از حریم آبی و خاکی کشور فراوان بود و هنوز هم پایه بسیاری از قراردادهاست.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای آسیای میانه، گفت: هم دانش و تکنولوژی کشور را در موضوعات خاص ارتقا دادیم و هم همسایگانی داشتیم که به خاطر رفتار انسانی ایران در سال‌های نیازمندی آنان، مشتاق گسترش روابط و مبادلات اقتصادی و بازرگانی با جمهوری اسلامی بودند.

هاشمی رفسنجانی، سیاست ایران در مقطع پذیرش قطعنامه را یک نمونه از اتخاذ سیاست خارجی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت دانست و خاطر نشان کرد: ادامه جنگ به ادلّه‌ای خاص، مصلحت کشور نبود و چنان حکیمانه وارد شدیم که همه کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا در سازمان ملل سند عزت مردم ایران و ذلت حزب بعث را امضا و بین‌المللی کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت **** با اشاره به ماجرای مک‌فارلین، اظهار کرد: با اتخاذ روش‌های سیاسی، عمده‌ترین نیازهای جنگ را که در آن مقطع قطعات هواپیما و رادارها و موشک‌های دریایی، ضد تانک و ضدهوایی بود، تأمین کردیم و پس از آن نیز چنان مدیریت کردیم که آمریکایی ها خودشان بر طبل رسوایی خود کوبیدند.

وی با ابراز تأسف از سیاست خارجی چند سال گذشته که بسیاری از فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کرد، افزود: چرا باید همسایگان ما برای همراهی با دشمنان ایران، بپذیرند که درآمدهای نفتی خویش را ارزان بفروشند؟!

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشریح تفاوت‌های سیاست خارجی ایران در قبال کشورهای آسیای میانه، همسایگان و کشورهای عربی طی دولت‌های گذشته، گفت: در تعاملات با کشورهاست که تولیدات افزایش می‌یابند و اقتصاد رونق می‌گیرد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اهمیت سیاست خارجی در نظم جهانی و احساس امنیت مردم، پیامدهای تروریستی سال‌های اخیر را نتیجه اشتباهات قدرت‌های جهانی طی دو دهه گذشته خواند و گفت: وقتی دچار روزمرگی سیاسی شدند و برای اهداف کوتاه مدت از گروه‌های تندرو حمایت‌های سیاسی و نظامی کردند، آتش آنها دامن خودشان را گرفت و امروز القاعده، طالبان، داعش و بوکوحرام، مخلّ امنیت سیاسی آنها و زندگی مردم حتی در قاره آمریکا و اروپا هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت **** به اختلافات اخیر روسیه با آمریکا و غرب در ماجرای اوکراین اشاره کرد و گفت: اگر درست مدیریت نشود و براساس منافع کشورها و لج‌بازی‌های سیاسی عمل کنند، امنیت روانی غرب برای تأمین انرژی مخدوش می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت تحصیلات و تحقیقات آکادمیک برای تعمیق علمی و تحقق عملی آرمان‌های **** در بعد سیاست خارجی، گفت: استادان و دانشجویان علوم سیاسی و مطالعات بین‌المللی پشتوانه‌های علمی کشور در امروز و آینده هستند و باید در فضایی آزاد، تحقیق و مباحثه کنند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
با امضای وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت
انعقاد تفاهم همکاری ایران و قزاقستان در حوزه‌های اقتصادی

یادداشت تفاهم سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی، علمی و فرهنگی ایران و قزاقستان پس از دو روز بررسی کارشناسی امروز با توافق در حوزه‌های بانکی، حمل نقل، سرمایه‌گذاری و صنعت و معدن و دیگر موارد به امضای دو طرف رسید.



به گزارش ایسنا، مراسم اختتامیه و امضای یادداشت تفاهم سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان امروز با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و آسیکشیف، وزیر سرمایه گذاری و توسعه جمهوری قزاقستان در ساختمان شهید دادمان برگزار شد.



در یادداشت تفاهم سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک با توجه به ظرفیت شرکت های قزاقستانی در تأمین مالی پروژه‌های نفت و گاز، طرف قزاقی تمایل خود را برای سرمایه گذاری و مشارکت در طرح های صنعتی کشور جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.



در این اجلاس مقرر شد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و آژانس ملی سرمایه‌گذاری قزاقستان (Kaznex) پیرو مذاکرات پیشین در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، بررسی امکان اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در احداث کارخانه سیمان و دارویی در خاک قزاقستان و کارخانه اوره - آمونیاک در خاک ایران و قزاقستان، سرمایه‌گذاری مشترک در صنایع معدنی، تولید کاشی و سرامیک، همکاری مشترک در اجرا و مدرنیزه کردن بندر اکتائو و توسعه گردشگری سلامت و ایجاد دو شرکت مشترک تجاری جهت تسهیل مبادلات تجاری را مورد توجه قرار دهند.



همچنین در متن یادداشت تفاهم طرف ایرانی آمادگی خود را برای مشارکت شرکت‌های توانمند خدمات فنی و مهندسی ایران در برگزاری پاویون در نمایشگاه اکسپو 2017 اعلام کرد.



طرفین پس از بررسی روابط تجاری بین دو کشور تصریح کردند که سطح کنونی همکاری‌ها، متناسب با امکانات بالقوه ایران و قزاقستان نیست؛ بنابراین بر لزوم توسعه همکاری‌ها به منظور فعال سازی همکاری و افزایش سطح آن تاکید کردند و اتخاذ تدابیر تکمیلی و استفاده از امکانات موجود برای بهبود گردش کالا را ضروری دانستند.



همچنین طرف ها از ابتکارات و علاقه متقابل دو طرف در تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌های اقتصادی نظیر نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت و استخراج معدن، کشاورزی و گردشگری، حمایت کردند.



شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران (IFIC) برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی برای کشت غلات و احداث تأسیسات جانبی از قبیل سیلو و همچنین سرمایه گذاری در بخش لجستیک قزاقستان اعلام آمادگی کرد.



در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان دو طرف توافق کردند از طریق برگزاری همایش های معرفی فرصت های سرمایه گذاری نسبت به اعزام و پذیرش هیات‌های سرمایه‌گذاری، تبادل قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری نسبت به توسعه همکاری‌های دوجانبه کنند و به منظور توسعه آتی مناسبات تجاری در سال 2015 چهارمین جلسه کارگروه ایران و قزاقستان درخصوص همکاری‌های بازرگانی- اقتصادی در شهر تهران برگزار شود.



ایران و قزاقستان در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک در زمینه حمل و نقل جاده ای متن پیشنهادی موافقت‌نامه جدید حمل ونقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر را تهیه کردند تا در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به قزاقستان بین مقامات ذی صلاح دو کشور امضا شود.



در این اجلاس طرف ایرانی پیشنهاد کرد قزاقستان به موافقت‌نامه عشق آباد ملحق شود و طرف قزاقی آمادگی خود را برای الحاق به موافقتنامه منعقده بین جمهوری اسلامی ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان به تاریخ 25 آوریل 2011 در شهر عشق آباد اعلام کرد.



همچنین دو طرف علاقه مندی خود برای تبادل تجربیات و دانش فناوری‌های نوین در زمینه های نگهداری راه، سیستم های حمل و نقل هوشمند و مراکز مدیریت راه ها اعلام کرد.



در زمینه حمل و نقل ریلی دو طرف موافقت کردند که به منظور افزایش حجم حمل و نقل بین دو کشور، از جمله افزایش حجم ترانزیت در قلمروی آنها و نیز با توجه به افتتاح خط جدید ریلی اوزن - برکت - اینچه برون، گروه کاری را برای تدوین تعرفه های رقابتی و تبادل اطلاعات به منظور پیش بینی برنامه حمل بار ایجاد کنند.



در بخش حمل و نقل دریایی طرف ایرانی اعلام کرد که بنادر شمالی ایران مجهز به تجهیزات تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری و سایر کالاها هستند. طرف قزاق نیز به نوبه خود اقدامات لازم را برای تجهیز بندر آکتائو به تجهیزات تخلیه و بارگیری و سرویس دهی کشتی‌های کانتینری شامل کانتینرهای یخچالی اعلام کرد.



ایران در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک آمادگی خود را برای پذیرش بارهای ترانزیتی چین از طریق بنادر ایران اعلام کرد و طرف قزاق موافقت کرد که امکان حمل کالاهای ترانزیتی چین از طریق بندر آکتائو به سمت بنادر شمالی ایران را بررسی و نتیجه را اعلام کند.



همچنین دو طرف موافقت کردند که گروه کاری را طی مدت سه ماه برای حل و فصل تعرفه و تمام مسائل حوزه حمل ونقل تشکیل دهند.



بنابر این گزارش در این اجلاس مشترک انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران (ICCA) آمادگی خود را جهت معرفی شرکت‌های توانمند و ذی‌صلاح ایرانی برای مشارکت در اجرای طرح های عمرانی کشور قزاقستان و تشکیل شرکت‌های مشترک با شرکت های قزاقی، اعلام کرد.



در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان دو طرف موافقت کردند که در زمینه های علمی، تحقیقاتی (تحقیقات کشاورزی) در بخشهای بیوتکنولوژی ، برگزاری سمینار و تبادل هیات های کشاورزی، مهندسی ژنتیک، سوخت‌های زیستی و فعالیت‌های مشترک در زمینه فیزیولوژی گیاهی با توجه به تنش های وارده به محصولات گیاهی همکاری کنند.



همچنین دو طرف روی همکاری رادیو و تلویزیونی در حوزه‌های مبادله فیلم و سریال و همکاری‌های فنی و آموزشی میان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و رادیو و تلویزیون دولتی قزاقستان توافق کردند.‌



دو طرف درخصوص برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای تجاری اقتصادی ، علمی ، فنی و فرهنگی در شهر آستانه در نیمه دوم سال 2015 توافق کردند.



سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی، علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان 9 تا10 شهریورماه 93 در تهران برگزار شد.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

نوبخت در جمع خبرنگاران:
سفر روحانی به نیویورک تاثیری بر مذاکرات هسته ای ندارد/تلاش دولت برای نزدیکی نرخ ارز آزاد به نرخ مبادله ای
سخنگوی دولت در خصوص سفر رئیس جمهور به نیویورک، گفت: باید برای این سفر برنامه ریزی شود اما اینکه برخی ها تصور دارند رفتن رئیس جمهور بر مذاکرات تاثیر خواهد داشت، این گونه نیست. رئیس جمهور مذاکره نمی کند و تیم هسته ای مذاکره می کند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار هیات وزیران با **** معظم انقلاب در هفته گذشته، گفت: هفته قبل در روز چهارشنبه هیات وزیران ملاقاتی با **** معظم انقلاب داشت.

وی افزود: از حمایت ایشان از دولت و تاییدی که بر روی فعالیت ها و خدمات دولت در خصوص مهار تورم، تثبیت نرخ ارز، اجرای طرح تحول سلامت و نهایتا آرامشی که در کشور به سبب نوع رویکرد دولت صورت گرفته بسیار قدردانی و تشکر می شود، دولت مراتب تشکر متواضعانه خود را به ***** اعلام و از نکاتی که در رهنمودهای ایشان بود به نحو شایسته برخوردار خواهیم شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در جلسه امروز هیات وزیران رئیس جمهور برای اجرایی شدن رهنمودهای مقام معظم ***** همه دستگاههای اجرایی و وزارتخانه ها را موظف کرد که هر کدام به اقتضای موضوع نحوه اجرای آن رهنمودها را برنامه ریزی و با سرعت زمینه عملیاتی شدن آن را فراهم کنند.

نوبخت گفت: در این جلسه آقای رئیس جمهور از معاون اول خود خواست که موضوع را تحت نظر داشته و گزارش اجرایی این رهنمودها را به هیات وزیران و دفتر ***** منعکس کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت در سال دوم فعالیت خود با این حمایت های ارزشمند و تاییدی که نسبت به فعالیت های اثربخش خود داشت با دستمایه بیشتری فعالیتهای خود را ادامه می دهد ابراز امیدواری کرد که بتوانند در سال دوم فعالیت خود خدمات بیشتری را به مردم ارائه کرده تا هم رضایت بیشتر مردم و هم رضایت بیشتر ***** را در پایان سال دوم فعالیت دولت فراهم کنند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور همچنین با اشاره به بخش دیگر جلسه امروز هیات وزیران گفت: امروز همچنین گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور توسط رحمانی فضلی، وزیر کشور ارائه شد که در آنجا با توجه به ضرورت توازن بخشی بین مناطق مختلف کشور به خصوص در برنامه ششم تحلیل ها و پیشنهادهای اثربخشی ارائه شد.

نوبخت افزود: مقرر شد ضمن دنبال نمودن موضوع، این پیشنهادات در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سیاست های اقتصاد مقاومتی بر توسعه صادرات به خصوص به کشورهای منطقه و همسایه تصریح شده است، از این رو بخشی از فعالیت های هیات وزیران معطوف به چگونگی ایجاد روابط مطلوب تر با کشورهای همسایه و به خصوص آسیای میانه و انجام صادرات بیشتر به آنها بود.

سخنگوی دولت گفت: ظرفیت اقتصادی ایران ایجاب می کند که صادرات گسترده ای را به کشورهای همسایه داشته باشیم.

نوبخت در پایان سخنان خود با تاکید بر ضرورت انعکاس درست اخبار و موضوعات مربوط به دولت برای جامعه گفت: ضمن تقدیر و تشکر از رسانه ها باید در پاره ای از موارد گله و انتقاد دولت را نسبت به برخی رسانه ها که توجهی به آثار مخرب انعکاس برخی موارد کذب نمی کنند، اعلام کنم.

وی افزود: هفته گذشته یکی از رسانه ها یک حرف بی اساس و سراسر دروغ در خصوص نرخ ارز در آینده اعلام کرد که دولت ضمن تکذیب آن، مجددا بر ثبات بازار ارز تاکید دارد، دولت به تدریج سیاست یکسان سازی نرخ ارز را اجرا می کند بدان معنی که قیمت ارز در بازار آزاد به نرخی که به عنوان نرخ مبادله ای در بانک مرکزی ارائه می شود، نزدیک شود؛ بانک مرکزی به هیچ وجه به دنبال رساندن نرخ مبادله ای به بازار ارز نیست، بلکه بازار آزاد باید خود کاملا این مسئله را تنظیم کند.

طرح مهرآفرین را ساماندهی می کنیم

در ادامه نوبخت در خصوص طرح مهرآفرین گفت: قبلا عده ای خارج از حوزه تخصصی که یک دستگاهی نیاز داشت، استخدام شده بودند و این یک میراثی از دولت گذشته است و ما مجبوریم در آینده این مشکل را به شکلی ساماندهی کنیم.

مذاکرات هسته ای با حضور رئیس جمهور برگزار نمی شود.

وی همچنین در خصوص سفر رئیس جمهور به نیویورک، گفت: باید برای این سفر برنامه ریزی شود اما اینکه برخی ها تصور دارند رفتن رئیس جمهور بر مذاکرات تاثیر خواهد داشت، این گونه نیست. رئیس جمهور مذاکره نمی کند و تیم هسته ای مذاکره می کند.

نوبخت همچنین تاکید کرد: قانون بودجه 93 این ظرفیت را برای تشویق صادرات خواهد داشت.

وی همچنین در مورد بهبود روابط با روسیه گفت: همواره توسعه روابط با همسایگان در اولویت این دولت بوده است.

سخنگوی دولت افزود: اتفاقی که برای تحریم روسیه پدید آمده است زمینه هایی را فراهم کرده است که جمهوری اسلامی در جهت بسط روابط با کشورهای همسایه اقدام می کند به خصوص زورگویی هایی که دولت های بزرگ دارند در این راستا نیز هر نوع مساعدتی که لازم شد با روسیه داشته باشد.

نوبخت همچنین در خصوص تشکیل کمیته ای در مجلس برای رسیدگی به بورسیه های تحصیلی، گفت: ما از این موضوع استقبال می کنیم البته آنها مستقل هستند و کار خود را انجام می دهند اما از اینکه این موضوع مورد تحقیق آنان قرار بگیرد مورد توجه و استقبال دولت هم هست.

همچنین در خصوص اجرای قانون اساسی توسط دولت، گفت: اصل 113 قانون اساسی در مورد تصدی قوه مجریه و اجرای قانون اساسی است که این موضوع جزو اختیارات رئیس جمهور است و رئیس جمهور بعد از ***** عالی ترین مقام رسمی کشور را عهده دار است لذا در این خصوص می توانیم نسبت به اجرای قانون اساسی گام های بیشتری برداریم.

وی تاکید کرد: برخی از کاستی هایی که الان وجود دارد به دلیل اجرا نشدن کامل قانون است.

یارانه شیر به صورت نقدی به واحدهای تولیدی داده نمی‌شود

نوبخت همچنین در خصوص یارانه شیر گفت: ما می توانیم از ظرفیت منابع هدفمندی یارانه ها در این خصوص استفاده کنیم.

همچنان که سال گذشته بیش از 300 میلیارد تومان به عنوان یارانه شیر پرداخت کردیم.

نوبخت افزود: اما امسال نمی توانیم این یارانه را به صورت نقدی بین واحدهای تولیدی استفاده کنیم، بلکه آماده ایم پرداخت ما‌به‌تفاوت محصولات ارزان قیمت با تسهیلات ارائه شده از سوی بانک ها را پرداخت کنیم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی در خصوص اقدام دولت دهم در روزهای پایانی نسبت به 74 هزار میلیارد تومان از اجرای نرخ جدید تسعیر بوجود آمده بود، گفت: آن زمان قانون حاکم بند (ب) قانون 26 پولی- بانکی آنچه که اتفاق افتاده بوده مخالف این قانون بود. این قانون می گوید منابعی که ناشی از نرخ تسعیر بوجود می آید باید صرف بازپرداخت بدهی دولت به بانک ها شود و بنابراین اتفاقی که در آن زمان افتاد، مغایر این قانون بود به همین جهت دستگاه های نظارتی در این کار ایراد گرفتند.

سخنگوی دولت افزود: ما هم هر کاری بخواهیم انجام دهیم در راستای سیاست مهار تورم، خروج از تورم و انضباط مالی انجام خواهیم داد.

ایجاد پیوست فرهنگی در برنامه ششم توسعه

نوبخت در خصوص توجه فرهنگ بر برنامه‌نویسی گفت: برای برنامه ششم که آغازی در جهت فعالیت‌های مختلفی که دولت در نظر دارد از سال 55 تا 99 انجام دهد، یک پیوست فرهنگی مناسبی با همکاری همه اشخاص حقیقی، حقوقی و صاحبنظران در امور فرهنگ انجام خواهیم داد.

وی در خصوص نماینده ایران در سازمان ملل بیان کرد: ما الان در سازمان ملل نماینده داریم که به ضورت موقت است و به وظایف خود عمل می کند

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما همچنان بر حقوقی که داریم، پافشاری می کنیم و اگر ضرورتی دیده شد که یک تصمیم مقتضی با منافع ملی ما اتخاذ شود آن کار را انجام می دهیم.

بودجه 94 انضباطی است و با رقم های واقع‌بینانه است

نوبخت همچنین در مورد ویژگی های بودجه 93 توضیح داد: بودجه 94 یک بودجه انضباطی است چراکه این بودجه عملیاتی و بدون تبصره های تکراری است و تقدیم مجلس می شود و در آن تلاش می‌شود از سوی دولت با رقم واقع‌بینانه به مجلس برود.

وی همچنین در خصوص تخلفات دولت گذشته تصریح کرد: تمام این تخلفات مستندسازی شده اما ما در صدد تشویش اذهان عمومی نیستیم و به آن نمی پردازیم، بلکه به آینده نگاه می کنیم و همه موارد را به مراجع ذیربط می سپاریم که اگر لازم شد آن مستندات را در مراجع قانونی علنی کنیم.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص تفاوت مصوبه دولت یازدهم با دولت دهم در مورد قانون تسعیر اظهار داشت: آنچه که در دولت دهم اتفاق افتد فراتر از قانون بود. اشکالی نیست؛ هر دولتی می تواند نسبت به قانونی که اعتراض دارد، پیشنهاد اصلاح دهد، اما دولت گذشته این کار را نکرد. اگر دولت پیشنهاد می داد می توانست آنچه را که می خواهد، انجام دهد.

نوبخت افزود: بنای دولت یازدهم این است که قانون ظرفیت لازم را برای اجرای سیاست ها ندارد، از مجلس اجازه بگیریم. همچنان که دولت یازدهم در بسته خروج از رکود آنجا که اختیار نداشتیم به صورت لایحه تقدیم مجلس کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از این کشورها اموال بلوکه شده ایران را حاضر نیستند به صورت ارز به ایران بدهند و می خواهند اموال ایران را با پول ملی خودشان بدهند، گفت: ما فقط از کشور امارات برای گرفتن دارایی های بلوکه ارزی استفاده نکردیم چند کشور دیگر هم مطرح است و ما از آنها استفاده کردیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: طبیعی است که این مذاکره بین ما و آن بانک ها است، اولا هر وقت آزاد شد همه بانک ها می توانند مورد معامله ما قرار بگیرند، اما ما آن بانکی را قبول می کنیم که بتواند آن سیاستی که ما در پیش داریم تا به صورت کش از آن دارایی ها استفاده کنیم با آن سیاست سازگاری داشته باشد.

نوبخت در پایان تاکید کرد: تمام دارایی های بلوکه شده ایران که در توافق نامه ژنو وعده داده شده بود، آزاد شده است.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

حضورصادق زیبا کلام در دادگاه انقلاب برای رسیدگی به اتهاماتش
جلسه رسیدگی به پرونده صادق زیباکلام امروز در شعبه 36 دادگاه تجدید نظر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، این استاد دانشگاه امروز قبل از ورود به دادگاه انقلاب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دلیل طرح دو سوال الان اینجا هستم. سوال اول من از حسین شریعتمداری بود که از او پرسیدم انرژی هسته ای چه سودی برای مملکت داشته است. این سوال باعث شد به یک سال حبس محکوم شوم.

وی افزود: سوال دوم من این بود که در اختلاس سه هزار میلیاردی دقیقاً چه جرمی رخ داده است که حکم آن اعدام بود. این سوال من از مصادیق توهین به قوه قضائیه دانسته شد و برای این سوال نیز به شش ماه حبس محکوم شدم.

زیباکلام ادامه داد: امروز دادگاه تجدید نظر در شعبه 36 برگزار می‌شود که آمدم ببینم پرونده در چه مرحله ای است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به همراه وکیل به دادگاه نیامدید گفت: وکیل من خدا است و من وکیل دیگری ندارم.

وی ابراز امیدواری کرد محکومیتش در دادگاه تجدید نظر شکسته شود.

زیباکلام درباره دادگاه مهدی هاشمی نیز اظهار داشت: از روند این دادگاه اطلاع دقیقی ندارم اما اگر شرط بندی حلال بود شرط می بستم که اتهامات مهدی هاشمی سیاسی است و اقتصادی بودن اتهامات را قبول ندارم.



 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

نحوه بهره‌مندی شاغلان کسب و کارهای خانگی از مزایای بیمه تأمین‌اجتماعی
مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی شرایط بهره‌مندی متقاضیان از مزایای بیمه شاغلین کسب و کارهای خانگی را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، سیروس نصیری ضمن اشاره به بندهایی از قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مصوبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شاغلین کسب و کار خانگی و اعضاء خانواده آنها که در فضای مسکونی به کسب و کارخانگی اشتغال به کار دارند، در صورتی که مشمول مقررات خاص دیگری قرار نداشته باشند، مشمول مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار می‌گیرند.

وی ضمن اعلام این مطلب که مشمولین صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر از شمول این قانون خارج هستند، گفت: حداکثر سن جهت پذیرش درخواست و عقد قرارداد بیمه برای مردان و زنان به ترتیب 50 و 45 سال است و در صورتی که سن متقاضی در تاریخ ارائه درخواست بیش از سنین مذکور باشد، متقاضی بایستی دو برابر مازاد سنی مقرر، دارای سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تأمین‌اجتماعی باشد.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی در همین رابطه اضافه کرد: به عنوان مثال چنانچه مردی در تاریخ ارائه تقاضا 52 سال سن داشته باشد، می بایست 4 سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان را دارا باشد. بر همین اساس، افرادی که سن آنان در هنگام ارائه تقاضا کمتر از سنین مذکور باشد، درخواست آنان در صورت احراز سایر شرایط مقرر قابل قبول خواهد بود .

نصیری نحوه پرداخت حق بیمه و حمایت‌های تأمین‌اجتماعی را شامل سه نرخ 14 درصد (شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی)، 16 درصد (شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و 20 درصد (شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی) عنوان کرد.

نصیری افزود: دو درصد از نرخ‌های یاد شده به عنوان کمک دولت کسر و پرداخت مابقی آن برعهده بیمه‌شده خواهد بود.

وی در خصوص دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه نیز بیان کرد: چنانچه شاغلین کسب وکارخانگی دارای کمتر از 360 روز سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تأمین‌اجتماعی باشند، می‌توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مصوب زمان عقد قرارداد، انتخاب کنند.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه کرد: در صورتی که متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی به مدت 360 روز و یا بیشتر نزد سازمان تأمین‌اجتماعی باشد، دستمزد انتخابی نبایستی افزایشی بیش از 10 درصد میانگین مبنای کسر حق بیمه 360 روز آخر وی را داشته باشد. در این صورت متقاضی می‌تواند دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه خود را بین حداقل دستمزد و حداکثر 10 درصد بیشتر از میانگین مبنای پرداخت حق بیمه انتخاب کند.

نصیری در زمینه نحوه بهره‌مندی بیمه‌شدگان مشاغل خانگی از خدمات درمانی گفت: برخورداری از حمایت درمانی برای این قبیل افراد، درقالب بیمه پایه ایرانیان خواهد بود، اما در صورتی که افراد معرفی شده با پرداخت حق سرانه درمان مقرر، متقاضی بهره‌مندی از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی باشند، ارائه حمایت درمانی به آنان همانند سایر بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد انجام خواهد شد.

وی میزان سهم بیمه شده از هزینه درمان یا فرانشیز را برای خدمات پزشکی سرپائی 30 درصد و برای خدمات درمانی بستری 10 درصد دانست.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

ورود بیشترین کالای قاچاق از مرزهای غربی و جنوب
رئیس پلیس مباره با قاچاق کالا و ارزگفت: قاچاق کالا از مبادی رسمی وجود دارد اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم کارمندان گمرک در قاچاق کالا دست دارند.
سردار فتح الله زمانیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امکان دارد بخشی از سیستم گمرک دچار مشکل باشد و در برخی نقاط افرادی در این رابطه فعالیت کنند. بیشترین تخلف در مبادی رسمی اظهار خلاف و کم اظهاری کالا است.

وی ادامه داد: حجم زیاد کالاها در گمرک باعث می‌شود که گاهی مواقع دقت کاهش یابد و در این میان اجناسی به صورت قاچاق وارد شوند. در بندر شهید رجایی روزانه هزاران کانتینر جابجا می‌شود که کنترل تمامی آنها سخت است.

رئیس پلیس مباره با قاچاق کالا و ارز در مورد کنترل گلوگاه های قاچاق گفت: وقتی می گوییم قاچاق یعنی که جنسی از آن سوی مرز وارد کشور شده است. با توجه به این که مرزهای کشور بسیار گسترده و جغرافیایی جرم وسیع است کنترل تمام گلوگاه ها سخت است. بیشترین کالای قاچاق از مرزهای غربی و جنوب وارد می‌شود .با توجه به مرز آبی و سواحل جنوب استعداد ورود و خروج کالای قاچاق از این مناطق وجود دارد.

به گفته زمانیان، پلیس نمی تواند همه مسیر دریا را کنترل کند اگرچه برخی جزایر مثل قشم و کیش در حال رصد و کنترل هستند و در حوزه مرزبانی و دریابانی نیز گلوگاه ها کنترل می‌شوند.

وی با اعلام این که کنترل تمامی مرزها نیاز به امکانات و تجهیزات مدرن دارد افزود: برای کنترل مبادی رسمی نیاز به تجهیزات مدرن و الکترونیکی است تا بتوان کالاهای قاچاق را در مبادی رسمی کشف کرد.

زمانیان در مورد قاچاق کالا از طریق ترانزیت گفت: خوشبختانه با راه اندازی سامانه کنترل و استعلام میزان بار قاچاق از راه ترانزیت کاهش یافته است و پلیس به راحتی می تواند با یک پیامک استعلام های لازم را از گمرک انجام دهد.
 
بالا