یعنی استدلالتون بنده رو نابود کرد دوست گرامی.دوست عزیز من نمیگم دانش شما کمه ولی استدلالتون برمبنای اطلاعات غلطیه ، اصلاً مبنای وجود نداره برای استدلال شما و همینطور نمیدونید در کل شاخص تورم فقط یکی از شاخص هاست و به تنهایی نشان دهنده نیست! مثلاً نمیتونی بگی کشوری که تورم توش هفت درصد بوده پارسال وضع اقتصادی بهتری داشته از کشوری که تورم توش دوازده درصد بوده. در عین حال تورم منفی هم چیز خوبی نیست و در بسیاری از موارد نشان دهنده رکود در اقتصاده. و خوب شد پارسال ژاپن رو مثال زدین ، چون پارسال برای ژاپن ، چین و اکثر کشورهای آسیایی و اقیانوسیه سال بدی بود از نظر اقتصاد و امید ها به امساله که اقتصاد آسیا و اقیانوسیه بهتر بشه.
من متوجه این بخش از حرف شما نمیشم که میگید در یونان آب از آب تکون نخورد، این یعنی چی؟ یعنی دولت ساقط نشد؟ دولت یورو رو یهو یک سوم نکرد به مردم بفروشه سود بکنه؟ یا مردم همه پولدار موندند و قدرت خریدشون حفظ شد؟
فکرشو رو بکنید 5 دقیقه پیش چی برای یک مشتری تایپ کردم ؟
کلیه فروشی - گروه خونی o+
22 ساله متاهل
فوری
واقعا برای مملکتمون متاسفم که یک جوون 22 سالش برای دریافت پول باید کلیش رو بفروشه...خیلی دلم براش سوخت مونده بودم چی بگم.
اینم از وضع معیشتی مردم.
یعنی استدلالتون بنده رو نابود کرد دوست گرامی.
اتفاقا ژاپن و کشورهای آسیای شرقی اوضاعشون خیلی خوبه... سامسونگ کره جنوبی که خودش یه تنه اندازه چند کشور منطقه هست... به اینا میگید اوضاع بد اقتصادی؟
نگاهی به این جدول ها بندازید بد نیست. یکی از مهمترین شاخص های اندازه گیری تورم هست. نمیدونم چی رو میخواهید ثابت کنید با این حرفهاتون.
دلیلش واضحه. اقتصاد ایران در همه بخش ها نیاز به اصلاحات اساسی داره و اینطوری قابل پیش روی نیست و باید به سمت یه اقتصاد باز تر حرکت بکنه. توی یه اقتصاد باز و در شرایط عادی هم دولت نمیاد در روزگار ما روی بنزین و سوخت همچین یارانه وحشتناکی بده و این غلطه از نظر امثال من.جالب اینجاست که قیمت بنزین رو فرت ، فرت با کشورای دیگه مقایسه میکنند
اما یک بار نشده وضعیت مالی جامعه رو مقایسه کنند : حقوق ، بیکاری و ... !!
اینکه بعضاً میگن به سایپا و ایران خودرو اعتراض کنیم یه آدرس غلطه که صدا و سیمای ایران هم گاهاً روش تاکید میکنه ولی این آدرس کاملاً غلطه، جای اصلی اعتراض اونجاییه که واردات خودرو به ایران رو مشکل و پر هزینه کرده. اگه به اونجا اعتراض کنید در حقیقت بیشتر سایپا و ایران خودرو آزرده شدن.
اگر بخوام از دور به کلام شما نگاه کنم به همون نتیجه ای میرسم که محمود رسیده بود: سردمداری ایران در جهان.دوست عزیز ، جدول شما هم حرف من رو تایید میکنه.
اتفاقاً شما دارین کاملاً مغلطه میکنید من عرض کردم اتفاقاً سال 2013 سال بدی برای اقتصاد اسیا بود و این حرف من توی جدول شما هم مشهوده!
و تازه این موضوع بحث ما نبود موضوع بحث ما یه چیز دیگه بود ، بیشتر دقت کنید متوجه خواهید شد.
یک نگاه به رشد اقتصادی کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه بندازید توی جدول خودتون ، واقعاً سه چهار ساله که وضع اقتصادی همشون حال خوشی نداره و دو هزار و دوازده سال بهتری از دو هزار و سیزده بود تو خیلی از این کشورها! حالا یه سوال از خود شما ، شما میخواید چی رو ثابت کنید با این حرفاتون؟؟ اون رو بگید شاید باور مشترکمون بود و اصلاً نیازی به اثباتش نداشتین و من در بست قبول داشتم!
در مورد تورم منفی هم عرض کنم که تورم منفی در بسیاری از موارد محصول رکوده و/یا به اون دامن میزنه.
پسته هم که گرون شد با نخریدن مردم ارزون نمیشد ، چون بیشتر پسته ی تولید ایران در خارج از ایران فروش میرفت و مشتری خارجی حاضر بود پول خوبی بده (با توجه به سه برابر شدن دلار) و تقاضای داخلی اونقدرها روی قیمت پسته تاثیرگذار نبود ولی خب صد در صد نخریدنش کمک به جیب مصرف کننده بود و صرفه جویی کار پسندیده ای هم هست.
و تو خیلی از کشور های خارجی که **** اقتصاد باز دارن این قضیه مشهود تره حداقل روی پسته و امثالهم ! پسته رو یه جا میتونی مثلاً بیست هزار تومن ببینی یه جا همونو صد هزار تومن ، بعد فرداش میری بیست هزار تومنی رو بخری میبینی کرده پنجاه و پنج هزار تومن. خیال میکنی ایرانه؟ یا عراق زمان صدامه؟ یا سوریس که تعزیرات حکومتی با دوربین خبر ساز برن تو مغازه بگن چرا پسته رو خریدی بیست داری میفروشی پنجاه؟ البته همون پسته رو هم طرف ممکنه بکنه ده هزار تومن و بسته به شرایط و طرف همه جوانب رو در نظر میگیره و کارشو میکنه.
ولی با پراید موافقم در عین حال مشکل پراید این نیست که چرا سایپا گرونش کرده یا چرا مصرف کننده میخره. مشکل ماشین تو ایران اینه که وارداتش هزینه داره و این مسئله باعث میشه سایپا اگه بده بیست و پنج میلیون هم مردمی که بامشین نیاز دارند چاره ای جز خرید همین ماشین ها نداشته باشند. به جای اعتراض به سایپا یا اعتراض به مردمی که طبق نیازشون ماشین میخرن باید به قانون واردات ماشین اعتراض بشه اتفاقاً. اینکه بعضاً میگن به سایپا و ایران خودرو اعتراض کنیم یه آدرس غلطه که صدا و سیمای ایران هم گاهاً روش تاکید میکنه ولی این آدرس کاملاً غلطه، جای اصلی اعتراض اونجاییه که واردات خودرو به ایران رو مشکل و پر هزینه کرده. اگه به اونجا اعتراض کنید در حقیقت بیشتر سایپا و ایران خودرو آزرده شدن.
ممنون ، آره همینطوره! مشکل اصلی تعرفه وارداته ، واردات رو تسهیل کنند با یه تعرفه معقول بعد کارخونه های داخلی هر قیمتی خواستند بذارند.حرفات خیلی قشنگ بود بابای منم میگه که اگه تعرفه واردات کم بشه و ماشین وارد بشه ضربه اصلیرو ایران خودرو و سایپا میخورن چون هیچ کس نمیاد 40 میلیون بده 206 بگیره میره این همه خودرو با کیفیت وارداتی میگیره حالا یه کم بیشتر یا کمتر
تف تف تو این مسئولین
آره همینطوره ، پول های زیادی صرف این صنایع شده و همش از جیب رفته. حالا صنعت خودرو سازی کج دار و مریض کار میکنه و خیلی ها معتقدند اگه اصلاح بشه میتونه سود ده باشه و هزینه های اضافه ای که براش شده اصلاً با مسئله اتمی قابل قیاس نیست. و صنایع هوا و فضا هم میتونه اولویتی داشته باشه. ولی صنعت غنی سازی در سطح صنعتی از اون صنایعی بود که توی ایران در اون شرایط اصلاً اولویتی نداشت! ولی به شکل بچه گانه ای روش اصرار شد و کار رو به اینجا رسوند.ضمن تائید حرف شما باید بگم به طور کلی صنعت خودروسازی خیلی صنعت پولسازی نیست. یعنی برای بسیاری از کشورها نمیصرفه سرمایه گزاری های عظیم روی تکنولوژی تولید خودرو بکنن. به همین خاطر اکثر کشورها خدمات پس از فروش یا تولید لوازم ساده یا جانبی خودرو رو دارن.
همین موضوع در مورد صنعت هواپیماسازی و غنی سازی اورانیوم هم صدق میکنه که متاسفانه کشور ما پول ها زیادی بابتش هدر داده، صرفا به این دلیل که کشوری مستقل باشیم !
اگر بخوام از دور به کلام شما نگاه کنم به همون نتیجه ای میرسم که محمود رسیده بود: سردمداری ایران در جهان.
کشورهایی مثل ژاپن و دانمارک دیگه قراره چه کار بکنن برا مردمشون؟ دانمارک رو دیدید رشد اقتصادی 1% اما اولین کشور دنیا از لحاظ رفاه و زندگی هست. دیگه چی میخوان شهروندانش.
به نظرتون اوضاع خراب هست اونجا؟
و در انتها من میخوام ثابت کنم امکان نداره 2 جامعه متفاوت در شرایط یکسان رفتار یکسان داشته باشند .
برای مثال سربازان امریکایی با اجیر شده های سومالی در شرایط یکسان عکس العل متفاوتی نشون میدهند. همین شرایط در مورد وضعیت اقتصادی و سیاسی هم حاکم هست. شما میخواهید توجیح کنید اگه تو کشورهای توسعه یافته بیثباتی پیش بیاد هرج و مرج میشه. در حالیکه اساس فکرتون از پایه غلط هست چرا که همین مردم آروم و ساده این کشورها اصلا اجازه نمیدهند چنین بلایی سرشون بیاد. چه برسه به اینکه التماس کنند به حکومت که حقشون رو بده. حکومت کشوری مثل بریتانیا ما رو استثمار میکنه میده به مردم خودش بخورند. در عوض ما استثمار میشیم که یکی بره دهن اسرایل رو ...
امیدوارم مفهوم شده باشه.... و این چرخه تا ابد ادامه داره...
اصلاً ما کاری نداریم که چرا تولیدش یه میلیون هزینه داره و میدن صد میلیون. این به خودشون مربوطه. مسئله ماشین اینه که چرا وارداتش انقدر هزینه بره! چرا خودرو بعد از واردات همچین قیمت هایی پیدا میکنه. این مسئله فضای رقابتی رو در بازار از بین میبره ، به قول آدام اسمیت قیمت انحصاری همیشه بالاترین قیمتیه که مشتری میتونه بپردازه. حالا شاید این جمله رو به این شدت خیلی ها کاملاً قبول نداشته باشند ولی چهارچوب جمله به نظر من کاملاً درسته چون این عقیده و حرف از تجارب درستی سرچشمه گرفته و تجربه ها و استدلالات امروزی ما هم اینو تایید میکنه. واردات رو آزاد کنند و فضا رو رقابی ، بعد اگه تونستند پراید رو بفروشن یک میلیارد ، من خیلی هم خوشحال میشم که یه شرکت داخلی بتونه همچین سودی ببره ولی در یک فضای رقابتی نه با زورگیری.پس شما که میفرمایید ضرر ده هست
چرا همین سمندی که در ایران بالای 38 میلیون فروش میره در ترکیه نماینده فروش به لیر ترکیه چیزی حدود 8 میلیون فروش میره؟!!!!
و یا چرا گفته میشه پراید بیش از 6 میلیون تولیدش نیست اما به دستور دولت و ....... 21 میلیون فروش میره؟؟
غیر از این بود؟یک نگاه به رشد اقتصادی کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه بندازید توی جدول خودتون ، واقعاً سه چهار ساله که وضع اقتصادی همشون حال خوشی نداره و دو هزار و دوازده سال بهتری از دو هزار و سیزده بود تو خیلی از این کشورها! حالا یه سوال از خود شما ، شما میخواید چی رو ثابت کنید با این حرفاتون؟؟ اون رو بگید شاید باور مشترکمون بود و اصلاً نیازی به اثباتش نداشتین و من در بست قبول داشتم!
در مورد تورم منفی هم عرض کنم که تورم منفی در بسیاری از موارد محصول رکوده و/یا به اون دامن میزنه.
شما فرمودید
غیر از این بود؟
در مورد مبحث اصلی یعنی وحشی گری و غارت و احتکار جنس توسط مردم اونور آب گفتید و بنده گفتم خیر امکان چنین اتفاقی از 0 هم کمتر هست در چنین جوامعی.
بله درست میفرمایید. بنده زیاده روی کردم ولی کنه مطلب همونه که من میگم. یعنی مردم میرن در کمال آسایش جنس انبار میکنند؟ دیگه خودمون رو نمیتونیم بپیچونیم.میدونی حرف تو دهن دیگران گذاشتن کار بشدت غیر اخلاقیی هست؟ یکی از دلایلش اینه که حرفی که شما توی دهن من میذارین و از قول من میگید دروغه ، دومین دلیلش هم اینه که این حرف ممکنه با آبروی من بازی کنه.
من عرض کردم خرید جنس مورد نیازی که مردم میدونن در آینده ای نزدیک مثلاً هفته بعد 75 درصد روی قیمتش خواهد رفت رفتار طبیعی بخش بزرگی از همه ملت هاست ، شما غارت و وحشی گری رو چطور برداشت کردین؟ خصوصاً کلمه وحشی گری که از دید هر کسی مفهوم خاص خودشو داره و اصولاً یک مفهومه نه یک چیز ملموس و قابل دیدن.
من دیگه حرفی ندارم...منم با امیرباحال موافقم. به نظر منم تا 90 درصد شرایط باعث شده که مردم ایران اینجوری رفتار کنند. اگر همین شرایط برای کشور دیگری هم باشه ، شاید مردمش حتی بدتر از مردم ایران بشن
در همین بحران اقتصادی که چند سالی هم بیشتر نیست- در مقایسه با بدبختی مداوم 200 ساله مردم ایران- ، تغییر رفتار مردم کشورهای پیشرفته به وضوح قابل دیدنه. اگر قبل از سال 2008 آلمان رفتید ، پیشنهاد میکنم الان هم برید و تفاوت رفتار مردم را به چشم خودتون ببینید. باورنکردنیه !
ولی دست همشون تو یه کاسستممنون ، آره همینطوره! مشکل اصلی تعرفه وارداته ، واردات رو تسهیل کنند با یه تعرفه معقول بعد کارخونه های داخلی هر قیمتی خواستند بذارند.
آره همینطوره ، پول های زیادی صرف این صنایع شده و همش از جیب رفته. حالا صنعت خودرو سازی کج دار و مریض کار میکنه و خیلی ها معتقدند اگه اصلاح بشه میتونه سود ده باشه و هزینه های اضافه ای که براش شده اصلاً با مسئله اتمی قابل قیاس نیست. و صنایع هوا و فضا هم میتونه اولویتی داشته باشه. ولی صنعت غنی سازی در سطح صنعتی از اون صنایعی بود که توی ایران در اون شرایط اصلاً اولویتی نداشت! ولی به شکل بچه گانه ای روش اصرار شد و کار رو به اینجا رسوند.