برگزیده های پرشین تولز

مرگ غم انگیز دریاچه ارومیه! + تصاویر

latari

Registered User
تاریخ عضویت
6 سپتامبر 2010
نوشته‌ها
516
لایک‌ها
86
سن
38
تا تمام نشده آبش برید و توش شنا کنید آب این دریاچه قارچ پوستی من رو که خوب کرد راستی میگن توی این آب یه موجودی زندگی میکنه مثل کرم که تو دنیا نایاب هست و هیچ جایی بجز دریاچه ارومیه وجود نداره راسته
 

IBraHiM.f

Registered User
تاریخ عضویت
20 جولای 2007
نوشته‌ها
2,582
لایک‌ها
699
محل سکونت
Near You
تا تمام نشده آبش برید و توش شنا کنید آب این دریاچه قارچ پوستی من رو که خوب کرد راستی میگن توی این آب یه موجودی زندگی میکنه مثل کرم که تو دنیا نایاب هست و هیچ جایی بجز دریاچه ارومیه وجود نداره راسته

الان که دیگه درجه شوریش بالاست.فک کنم بیماری که سهله خوده پوست رو هم از بین میبره:D
اون جونور هم آرتمیاست که فک نکنم دبگه تو این آب زنده بمونه.
 

xX_boy

Registered User
تاریخ عضویت
18 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,001
لایک‌ها
70
محل سکونت
urmia
حیف خشک بشه
هم تفریح میکنی هم چیز میبینی :دی
 

khabaloo

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
28 مارس 2007
نوشته‌ها
2,418
لایک‌ها
603
محل سکونت
My location
امیدوارم دوستان عزیز در هر دو آذربایجان به جای اینکه فشار خونشون به خاطر تراکتور و شهرداری ارومیه و این چیزا بزنه

بالا یه خورده رو این موضوع هم حساسیت نشون میدادن
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
شمالغرب در معرض حمله نمکی دریاچه ارومیه/ فاجعه نزدیک است

مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اخطار داد: با توجه به بادهای مرسومی منطقه، دریاچه ارومیه با انتشار نمک اراضی کشاورزی و درختان استانهای آذربایجان شرقی و غربی را مورد حمله قرار داده است.

مسعود محمدیان پیش از ظهر شنبه در نشست خبری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی و استانهای واقع در شمالغرب کشور، تحت تأثیر پس روی آب دریاچه ارومیه قرار دارند، اعلام کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه، کشاورزی و باغات منطقه را در آستانه نابودی کامل قرار داده و در صورت نبود راه حلی اورژانسی، شاهد فاجعه ای زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی عظیمی در منطقه خواهیم بود.

به گفته محمدیان، بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان، در صورت ادامه روند فعلی و استمرار خشکسالی با خوشبینانه ترین برآوردها با وقوع بادهای های مرسوم در منطقه، انتشار نمک مزارع، باغ ها، شهرها و روستاها را آماج حملات خود قرار داده و کشاورزی منطقه آسیب جدی خواهد دید .

وی با اشاره به اینکه پس روی آب این دریاچه در وضعیت فعلی، نه تنها بزرگترین چالش بخش کشاورزی در شمالغرب کشور و بلکه در سطح منطقه و کشور است، افزود: اگر روند فعلی خشک شدن این دریاچه ادامه یابد و راه حل اساسی در این خصوص ارائه نشود با خشک شدن دریاچه در آینده با وزیدن بادهای حاوی املاح و نمک به سمت اراضی کشاورزی و درختان، نه تنها در استان آذربایجان شرقی و غربی بلکه با نفوذ در نقاط دور دست، حتی می تواند کشاورزی سایر مناطق را تحت تأثیر و تهدید جدی خویش قرار دهد.

محمدیان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به دلیل شرایط جوی بسیار نامناسب دریاچه ارومیه آسیب دیده است، گفت: بایستی هر چه سریعتر با ساز و کار های لازم برای بهبود وضعیت حاکم بر اراضی کشاورزی مزبور اقدام شود.

انتقال آب مازاد آبریز خزر تنها راه نجات ارومیه است

همچنین دبیرخانه کشاورز آذربایجان شرقی در این نشست، با اشاره به اینکه انجمن نجات دریاچه ارومیه سه راه حل اساسی و مشترک برای نجات دریاچه پیشنهاد داده، افزود: افزایش بهره وری آب درحوضه آبریز دریاچه در بخش های کشاورزی، شرب، بهداشت و صنعت و بازچرخانی آب مصرفی آنها، کنترل اتمسفر و ممکن بودن انتقال آب مازاد از حوضه آبریز خزر تنها راه احیای دریاچه ارومیه است.

مصطفی قنبری صاحبنظر برجسته مسائل آبی و کشاورزی استان انتقال آب مازاد از حوضه آبریز خزر را ممکن دانسته و گفت: حوضه های شمالی (ارس) ، غربی (زاب) و جنوب (قزل اوزن) هرچند می توانند با انتقال محدودی از آب (در خوشبینانه ترین حالات کمتر از یک میلیارد متر مکعب برآورد می شود) به عنوان مسکن عمل کنند، ولی نگاه مطمئن به شرق حوضه یعنی خزر بوده که با توجه به آب مازاد در حوضه آبریز و خود آبریز پیشنهاد انتقال در فصول پائیز و زمستان (فصول غیر کشاورزی حوضه) از حوضه آبریز غرب دریاچه خزر و در فصول بهار و تابستان (فصول کشاورزی حوضه) از دریاچه خزر است.

قنبری دبیر خانه کشاورز استان با اشاره به سوابق این دریاچه به عنوان یکی از اکوسیستم های آبی منحصر بفرد کشور و جهان با وسعت متوسط بیش از نیم میلیون هکتار و حجم آبی 32 میلیارد مترمکعب مطرح بود، گفت: دخالت های انسانی و خشکسالی های متعدد شرایطی را پیش آورده که مرگ این دریاچه قطعی بوده و تصور آن دورنمای وحشتناکی را ترسیم می کند.

فعالیت های تخریبی متوقف شود

مصطفی قنبری دبیر انجمن نجات دریاچه ارومیه تاکید کرد: فعالیت های تخریبی واستفاده بیش از حد از منابع آبی و تخریب رودخانه ها هرچه زودتر بایستی متوقف شود.

وی با بیان اینکه نابودی تالابها اثرات فرهنگی اجتماعی زیانباری دارد به سخنان اخیر معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اشاره کرده و افزود: اگر روند فعلی دریاچه ادامه یابد طی دو تا سه سال آینده دریاچه به کلی خشک خواهد شد.

دبیر خانه کشاورز استان آذربایجان شرقی نجات دریاچه را از این مرگ ممکن دانست و گفت: نجات دریاچه به یک عزم ملی مسئولان کشوری واستانی بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه پنجم توسعه (1394-1390) آخرین فرصت برای نجات دریاچه بوده و بایستی با سازماندهی مناسب و جلب مشارکت موثر ساکنان و بهره برداران حوضه آبریز و تامین اعتبارات لازم در پایان برنامه، به سطح سال 1374 بر گردد، افزود: هر چند اطلاعات جسته و گریخته در مورد کاهش و افزایش سطح دریاچه در زمان های گذشته وجود دارد ولی دخالت های انسانی در دهه های اخیر و ادامه روند آن بصورت مستمر و در پاره ای از موارد اجتناب ناپذیر نشان دهنده عدم امیدواری به برگشت به حال طبیعی در سال های بعدی دارد و این روند بجز دخالت انسان- این بار دخالت مثبت- نمی تواند از نابودی دریاچه جلوگیری کند.
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
50 درصد دریاچه ارومیه شوره زار شد

دریاچه ارومیه در حالی بحرانی ترین شرایط زیست محیطی را در سال 90 تجربه می کند که مسئولان با جلسات غیرتخصصی و همایشهای بی نتیجه دچار روزمرگی شده و اقدامات اساسی از جمله بارورسازی ابرها، اصلاح الگوی کشت و... را فراموش کرده اند.

به گزارش مهر، با وجود افزایش بارشها در ماه های اخیر به عقیده کارشناسان میزان بارش در سالجاری در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه کاهش چشمگیری خواهد داشت و با توجه به افزایش دمای این حوزه، میزان تبخیر آب دریاچه نیز افزایش می یابد که این امر احتمال خطر بروز سونامی نمک را دوچندان می کند.

سطح آب دریاچه درمقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 40 سانتیمتر پایین رفته است وبا توجه به خشکسالی پیش رو مشخص نیست تا پایان سال تاچه اندازه به وسعت خشکی‌های اطراف دریاچه افزوده شود.

میزان شوری آب نیز به 400 گرم در لیتر رسیده، به همین دلیل کف دریاچه درمناطق کم عمق از نمک پوشیده شده و درمناطق پرعمق هم رسوب ‌گذاری نمک قابل مشاهده استف ضمن اینکه می ‌توان پیاده بین جزایر تردد کرد در حالی که تا پیش از این عمق آب در حد فاصل این جزایر به پنج متر می‌رسید.

شوری بیش ازحد سبب شده تا این زیست بوم که روزگاری میزبان صدها هزار فلامینگو وهزاران پرنده کوچنده دیگر بود، اهمیت خود را به ‌عنوان یک مسیر بین‌المللی پرندگان مهاجر از دست بدهد.

به خاطر همین وضعیت بحرانی، جمعیت آرتمیا دراین دریاچه نسبت به سالهای 75 و 76 تا 40 برابر کاهش یافته است و با آنکه برداشتی صورت نمی‌ گیرد، اگر این ذخایر بازسازی نشود در آینده، اثری از این آبزی ارزشمند باقی نخواهد ماند.

53 درصد از مساحت دریاچه ارومیه به شوره زار تبدیل شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر در ارومیه گفت: درزمان حاضر 53 درصد از مساحت این دریاچه که افزون بر سه هزار کیلومتر مربع می شود، خشک و تبدیل به شوره زار شده و میزان غلظت نمک آن نیز به بیش از 400 گرم در لیتر رسیده است.

93914_841.jpg


حسن عباس نژاد با بیان اینکه هم اکنون این تالاب ارزشمند روزهای بسیار بحرانی خود را طی می‌کند و ادامه این روند مشکلات زیست محیطی زیادی را برای منطقه به ارمغان خواهد آورد اظهارداشت: باید همه بدانند که خشک شدن دریاچه ارومیه نه تنها محیط زیست آذربایجان غربی را از بین می ‌برد، بلکه تمام استان‌های همجوار از جمله آذربایجان شرقی و مجموع کشور را تهدید می کند، از این رو حل این مشکل نیازمند یک عزم ملی است.

وی، تبخیر بسیار بالای آب، کاهش شدید آب ورودی به دریاچه، شرایط اقلیمی منطقه، کاهش نزولات آسمانی، عدم استفاده اصولی از منابع آب زیرزمینی و آبهای سطحی به همراه عوامل انسانی را از اهم دلایل بحرانی شدن دریاچه ارومیه عنوان کرد.

انتقال آب رودخانه ارس می تواند دریاچه ارومیه را از بحران خارج سازد

عباس نژاد با بیان اینکه انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه می تواند این دریاچه را از بحران خارج سازد گفت: دست کم سالانه یک میلیارد مترمکعب آب از این رودخانه به پارک ملی دریاچه ارومیه، می تواند این دریاچه را از یک فاجعه بزرگ زیست محیطی خارج و آنرا دوباره احیا کند.

وی با تاکید بر اینکه در صورت تحقق این امر و انتقال آب این رودخانه در مدت پنج سال این دریاچه به وضعیت عادی باز می گردد بیان داشت: پروژه انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و برای اجرای ان در سال جاری 250 میلیارد ریال اعتبار منظور شده است.

93915_936.jpg


وی گفت: مطالعات انجام شده نشان می دهد که انتقال آب از رودخانه ارس به این دریاچه از حوزه آذربایجان غربی کوتاه تر و بسیار کم هزینه تر از مسیر آذربایجان شرقی است، حتی اگر موضوع آبیاری زمین های کشاورزی استان از قسمتی از آب انتقالی از سد ارس مدنظر باشد.

تبخیر سالانه 90 سانتی متری آب دریاچه ارومیه

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: با وجود بارشهای خوب چند روز گذشته که سطح آب دریاچه تا 50 سانتی متر بالا آمده در مقایسه با سال گذشته هنوز 40 سانتی متر پایین است که نشان دهنده ادامه وضعیت بحرانی دریاچه است.

سید جواد محمودی با بیان اینکه میزان افزایش سطح آب دریاچه در مقایسه با میانگین دوره 30 ساله شرایط نسبتا خوبی دارد خاطرنشان کرد: در اثر گرمای هوا سالانه در فصل تابستان بیش از 90 سانتی متر آب دریاچه تبخیر پایین می شود که در صورت ادامه این وضعیت در سال جاری شرایط دریاچه بسیار بحرانی خواهد بود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در خصوص اقدامات دولت در نجات دریاچه ارومیه گفت: بر اساس سند راهبردی مصوب دولت پروژه های مهمی از جمله انتقال آب بین حوزه ای، توسعه شبکه آبیاری تحت فشار و اصلاح الگوی کشت، باروری ابرها برای نجات دریاچه ارومیه شناسایی، مطالعه و در حال اجر است.

محمودی ادامه داد: بر اساس پروژه تامین و انتقال آب از حوزه های مجاور در حال حاضر این طرح با اختصاص شش هزار و 800 میلیارد ریال از بخش جنوبی در یاچه در حال اجرا است که بزودی با حفر تونل انحرافی و تونل اصلی به طول 45 کیلومتر مرحله اصلی طرح آغاز می شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در خصوص ارتقاء بهره وری و توسعه شبکه آبیاری نیز اظهارداشت: با اصلاح شبکه های سنتی آبیاری در کشاورزی در مصرف منابع آبی بیش از 30 -40 درصد صرفه جویی می شود که به همین منظور امسال با اجرای شبکه آبیاری تحت فشار در 34 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان معادل 30 سال گذشته کار خواهد شد.

طرح بارورسازی ابرها برای نجات دریاچه ارومیه اجرا نشد

در سال 89 مسئولان استانی و کشوری مانورهای رسانه ای زیادی در خصوص اجرای طرح بارورسازی ابرها برای نجات دریاچه ارومیه و در مقطعی حتی خبر از آغازو بومی سازی اجرای این طرح را دادند در حالی که این این طرح در استان به مرحله اجرا در نیامد.

محمودی در خصوص باروری ابرها نیز گفت: یکی از مصوبات ستاد راهبردی مدیریت دریاچه ارومیه استفاده از فنون نوین در افزایش میزان نزولات آسمانی از طریق بارور سازی ابرها است که در آذربایجان شرقی انجام شده که امیدواریم به نتایج مطلوبی برسد و با اجرای آن در کل حوزه آبریز دریاچه ارومیه از اثرات کوتاه مدت آن بهره مند شد.

93916_913.jpg


معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: عملیات بارورسازی ابرها در آذربایجان شرقی به صورت آزمایشی در چند مرحله انجام شده که نتایج آن هم در همان استان رخ داده و تاثیرات این طرح در دریاچه چندان محسوس نبوده و این افزایش سطح دریاچه ناشی از بارشهای چند روز اخیر است .

محمودی در زمینه مرحله دوم طرح انتقال آب زرینه رود نیز با بیان اینکه مدیریت منابع با ارزش ملی به صورت متمرکز انجام می گیرد اعلام کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت هرگونه برنامه توسعه ای در حوزه آبریز دریاچه ارومیه ممنوع بوده و آزادسازی آبها برای دریاچه ارومیه در اولویت قرار دارد ، در این طرح نیز به نظر توسعه و داشتن خطوط مطمئن انتقال آب مد نظر است که در توزیع نیاز آبی استانهای حوزه آبریز دریاچه ارومیه دیگر آب مازاد برای این پروژه وجود نخواهد داشت .

اجرای طرح های نجات دریاچه ارومیه با کمبود اعتبار مواجه است

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود کمبود اعتبارات را از جمله مسائل مهم در اجرای پروژه های ستاد راهبردی مدیریت دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت : برای نجات دریاچه ارومیه طرح های اجرایی به ارزش بیش از 40 هزار میلیارد ریال تصویب شده که با توجه به میزان حجم اعتبارات سالیانه استان نیازمند توجه بیشتر مسئولان ملی است .

نکته قابل توجه دیگر تبعات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه در منطقه به خصوص استانهای حوزه آبریز این دریاچه است که در صورت بی توجهی مسئولان به این منطقه با بروز این فاجعه هزینه های کلان برای جلوگیری از عواقب آن نیز چاره ساز نخواهد بود.

به گفته کارشناسان خشک شدن این دریاچه بر روی زندگی روز مره ساکنان مناطق غربی کشور تاثیر مستقیم دارد و در صورت ادامه یافتن شرایط فعلی بدون شک شاهد سونامی نمک، خشک شدن مناطق کشاورزی، شیوع بیماری های مختلف در این منطقه خواهیم بود.

دریاچه ارومیه، بزرگترین زیست کره آبی ایران که با عناوین تالاب بین‌المللی، پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست کره در جهان شناخته می شود که بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرار دارد و حوزه آبریز آن در چهار استان کردستان، زنجان و آذربایجان غربی و شرقی واقع شده است.

حجم ذخایر آب دریاچه ارومیه در سالهای گذشته از 32 میلیارد به 14.5 میلیارد مترمکعب در زمان حاضر کاهش یافته که کارشناسان 67 درصد این وضعیت را ناشی از تغییرات اقلیمی و کاهش بارش ها، 27 درصد را به دلیل توسعه اراضی کشاورزی و حدود شش درصد را متاثر از احداث سد و سازه های آبی می دانند.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران واقع شده و ‌بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب‌ شور دنیا محسوب می شود.
 

CYB3R

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2010
نوشته‌ها
2,107
لایک‌ها
469
محل سکونت
پشت مانیتور ! :دی
خبر یاهو
کد:
http://news.yahoo.com/s/ap/20110525/ap_on_re_mi_ea/ml_iran_environmental_disaster
 

Love_life

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
3,813
لایک‌ها
975
محل سکونت
دور نیست
نمی شه حرفی زد ، واقعا حیف هست
به آینده چه جوابی داریم بدیم؟
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
آسوشيتدپرس: اروميه، سومين درياچه بزرگ آب شور جهان را دريابيد


فارس: آسوشيتدپرس در گزارشي تفصيلي به بررسي نقش مهم درياچه اروميه در اقتصاد محلي شمال غرب ايران پرداخت و نوشت سومين درياچه بزرگ آب شور جهان در حال تبديل شدن به شوره‌زار است .

آسوشيتدپرس با اشاره به اين كه درياچه اروميه سومين درياچه بزرگ آب شور جهان به شمار مي رود نوشت: افراد محلي كه مسافران را با قايق بر روي اين درياچه مي چرخانند مي دانند كه امسال ديگر نمي توانند صدها گردشگر و مسافر را با قايق براي لذت بردن از جاذبه هاي گردشگري درياچه اروميه در اين درياچه حركت دهند .

يك فرد محلي در اين باره گفت: نگاه كنيد قايق گير كرده است . قايق ديگر بيشتر از اين نمي تواند حركت كند .

وي در عين حال به كف درياچه اروميه اشاره مي كند كه مملو از نمك و شوره زار شده است .
درياچه اروميه زيستگاه انواع جانوران آبزي طي سالهاي اخير بيش از 60 درصد منابع آبي خود را از دست داده است و به شوره زار تبديل شده است . به اعتقاد كارشناسان محيط زيست اين درياچه طي سالهاي آينده به طور كامل خشك خواهد شد . آن ها سوء مديريت در زمينه سياستهاي آبرساني و تخريب رودخانه هاي بالا دست را از مهمترين علل كاهش شديد منابع آبي درياچه اروميه مي دانند .

بر اساس اين گزارش دو سال پيش برخي مردم محلي بخش مهمي از درامد خود را از راه تور هاي مسافرتي براي گردشگران درياچه اروميه به دست مي آوردند . ولي از زماني كه خشكسالي درياچه اروميه تشديد شده و شوري آب اين درياچه به شدت افزايش يافته است قايق ها تنها 10 دقيقه قادر به حركت در درياچه هستند و بنا براين آن ها اين شغل را به زودي از دست خواهند داد.

يك فرد محلي گفت: مسافران و گردشگران از اين سفر و تور خسته كننده لذت نمي برند . مسافران بايد صدها متر را از كف شوره زار درياچه بگذرند تا به قايق برسند .بسياري از قايق رانان قايق هاي خود را پارك كرده و در خانه هاي خود هستند .

در ماه آوربل مقامهاي اروميه فعاليت اسكله گلمانخانه را به علت كمبود شديد آب متوقف كردند. عمق آب در عميق ترين مناطق اين اسكله به كمتر از 2 متر رسيده بود . وضعيت در اسكله هاي شرفخانه و اسلامي نيز به همين ترتيب بوده است .

خشكسالي درياچه اروميه همچنين تاثير منفي شديدي بر فعاليت هتلها و ساير فعاليتهاي مربوط به گردشگري داشته است . از زماني كه مسافران و گردشگران داخلي و خارجي تمايل چنداني براي سفر به درياچه اروميه ندارند پروژه هاي ساخت هتل در اروميه متوقف شده است .

علاوه بر بخش گردشگري گسترش خشكسالي درياچه اروميه تهديد جدي عليه كشاورزي مناطق شمال غرب ايران به شمار مي رود . وزش توفان و بادهاي شديد موجب انتقال نمك به مزارع كشاورزي منطقه مي شود . بسياري از كشاورزان اكنون به شدت نگران آينده زمينهاي خود هستند . اين زمينها طي قرن هاي گذشته به لحاظ توليد سيب درختي، انگور، بادام، پياز و سيب زميني شهرت زيادي داشته است .

مسعود محمديان كارشناس كشاورزي در اين باره گفت وزش اين بادها نه تنها تاثيرات منفي زيادي بر مناطق اطراف درياچه اروميه خواهد داشت بلكه به كشاورزي مناطق دور تر نيز آسيبهاي جدي وارد خواهد كرد .

سلمان ذاكر نماينده اروميه در مجلس نيز هشدار داد با ادامه روند كنوني خطر سونامي شوره زار در درياچه اروميه به شدت رو به افزايش است .

وي افزود با خشك شدن درياچه اروميه در دو تا پنج سال آينده بيش از هشت تا ده ميليارد تن نمك زندگي مردم منطقه را به شدت تهديد خواهد كرد .

مسعود پزشكيان عضو شوراي شهر تبريز نيز تاكيد كرد درياچه اروميه در حال خشك شدن است ولي نه مقامهاي دولتي و نه مقامهاي محلي كار خاصي انحام نمي دهند .

اكنون سوال اين است كه اين فاجعه زيست محيطي چگونه توسعه مي يابد و در شرايط كنوني چه بايد كرد ؟ گزارشهاي رسمي نشان مي دهد عوامل اصلي خشكي درياچه اروميه خشكسالي ده سال گذشته و افزايش بيش از حد از منابع آبي رودخانه هاي بالا دست درياچه اروميه براي مصارف كشاورزي است .

نخستين هشدارها در خصوص خشك شدن درياچه اروميه اواخر دهه 1990 ميلادي مطرح شده است . علي رغم اين هشدارها دولت به ساخت 35 سد بر رودخانه هاي بالا دست درياچه اروميه ادامه داد . احداث جاده بين اروميه تبريز از روي درياچه اروميه نيز در اين مساله بي تاثير نبوده است . هيچ گونه مطالعات زيست محيطي در خصوص اجراي اين پروژه انجام نشده و كارشناسان محيط زيست بر اين باورند كه احداث اين جاده موجب اختلال در روند گردش منابع آبي درياچه اروميه شده است .

ناصر عاق استاد دانشگاه سهند تبريز در اين باره گفت كارشناسان بر اين باور بودند كه دوره خشكسالي ده ساله درياچه اروميه فرا رسيده است ولي پس از گذشت اين ده سال خشكسالي همچنان ادامه يافته است .

اوايل دهه 2000 ميلادي تحقيقات دانشگاهي نشان داد درياچه اروميه با سرنوشت مشابه درياچه آرال در قزاقستان و ازبكستان روبرو شده است. شوروي سابق در دهه 1960 ميلادي با اجراي پروژه هاي آبرساني موجب كاهش شديد منابع آبي درياچه آرال شد و حجم اين درياچه اكنون به كمتر از يك دهم دهه 1960 رسيده است .

دولت ايران در ماه آوريل برنامه سه مرحله اي را براي نجات درياچه اروميه اعلام كرد كه شامل باروري ابرها براي افزايش بارش باران در منطقه، كاهش مصرف آب و سيستم آبياري و افزايش عرضه آب به درياچه اروميه بوده است .

برخي كارشناسان اين گونه اقدامات دولت ايران را تنها نوعي اقدام سمبليك مي دانند و بر اين باورند كه بهترين راهكار براي نجات درياچه اروميه در شرايط كنوني استفاده از آبهاي ذخيره شده در پشت سدها است . منابع آبي رودخانه هاي بالا دست درياچه اروميه مهمترين نقش را در ادامه حيات اين درياچه خواهد داشت .

اسماعيل كهرم استاد دانشگاه آزاد تهران در اين باره گفت احداث سد ها طي سالهاي گذشته تاثير منفي زيادي بر درياچه اروميه داشته است . سه پنجم منابع آبي درياچه اروميه خشك شده است و ميزان شوري آب درياچه اروميه به 350 ميلي گرم در هر ليتر رسيده است . اين رقم در دهه 1970 به 80 ميلي گرم رسيده بود .

وي افزود دولت بايد اجازه دهد تا 20 درصد آب سدها به درياچه اروميه سرازير شود . مصطفي قنبري دبير شوراي حفاظت از درياچه اروميه تاكيد كرد انتقال آب از درياي خزر تنها راه نجات درياچه اروميه خواهد بود . ولي با توجه به بعد مسافت اجراي اين پروژه مستلزم هزينه هاي بسيار زيادي خواهد بود .

يك راننده تاكسي در اروميه از طرح دولت براي باروري ابرها ابراز رضايت مي كند و مي گويد اين تصميم خوبي است . هر شب به ابرهاي تيره اي كه مي آيد نگاه مي كنم و به خانواده ام مي گويم به زودي باران خواهد باريد . البته يك روزنامه نگار بر اين باور است كه طرح باروري ابرها كه از سوي دولت مطرح شده بيشتر شبيه يك نمايش است و بارش بارانهاي اخير نيز بيشتر فصلي و موسمي بوده است .
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
تلاش براي احياي درياچه اروميه

معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان حفاظت از محيط زيست گفت: اين سازمان براي احياي درياچه اروميه طرح‌هاي مختلفي اجرا مي‌كند كه از جمله آن انتقال 700 ميليون مترمكعب آب هر سال از حوزه‌هاي ديگر به اين درياچه است.

به گزارش ايرنا، محمدجواد محمدي‌زاده روز چهارشنبه پس از نشست هيات دولت، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: مطالعات لازم در خصوص انتقال آب از حوزه‌هاي ديگر به درياچه اروميه انجام شده و به نتيجه رسيده است.

وي افزود: يكي از راه‌هاي احياي درياچه اروميه انتقال آب از حوزه‌هاي ديگر مانند رود ارس و همچنين از رودهاي كردستان به اين درياچه است. پس از پايان مطالعات، اين طرح 10 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور تصريح كرد: ساخت و ساز در حريم تعيين شده براي درياچه اروميه جرم تلقي مي‌شود و كسي نمي‌تواند در اين زمينه اقدامي انجام دهد.

وي مشكل اصلي درياچه اروميه را كويري بودن آن دانست و گفت: يكي ديگر از راه‌هاي احياي اين درياچه بارور كردن ابرها است كه اين كار تا حدودي انجام شده است.

محمدي‌زاده گفت در باره شايعه اقدام غربي‌ها براي استفاده از ابرهاي بارور شده آسمان ايران اظهار داشت: دلايل قانع‌كننده‌اي براي اثبات اين موضوع وجود ندارد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان كرد: احياي درياچه اروميه برنامه‌اي پنج ساله است و مرحله اول اين طرح در حال اجراست.
 

CYB3R

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2010
نوشته‌ها
2,107
لایک‌ها
469
محل سکونت
پشت مانیتور ! :دی
تلاش براي احياي درياچه اروميه

معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان حفاظت از محيط زيست گفت: اين سازمان براي احياي درياچه اروميه طرح‌هاي مختلفي اجرا مي‌كند كه از جمله آن انتقال 700 ميليون مترمكعب آب هر سال از حوزه‌هاي ديگر به اين درياچه است.

به گزارش ايرنا، محمدجواد محمدي‌زاده روز چهارشنبه پس از نشست هيات دولت، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: مطالعات لازم در خصوص انتقال آب از حوزه‌هاي ديگر به درياچه اروميه انجام شده و به نتيجه رسيده است.

وي افزود: يكي از راه‌هاي احياي درياچه اروميه انتقال آب از حوزه‌هاي ديگر مانند رود ارس و همچنين از رودهاي كردستان به اين درياچه است. پس از پايان مطالعات، اين طرح 10 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور تصريح كرد: ساخت و ساز در حريم تعيين شده براي درياچه اروميه جرم تلقي مي‌شود و كسي نمي‌تواند در اين زمينه اقدامي انجام دهد.

وي مشكل اصلي درياچه اروميه را كويري بودن آن دانست و گفت: يكي ديگر از راه‌هاي احياي اين درياچه بارور كردن ابرها است كه اين كار تا حدودي انجام شده است.

محمدي‌زاده گفت در باره شايعه اقدام غربي‌ها براي استفاده از ابرهاي بارور شده آسمان ايران اظهار داشت: دلايل قانع‌كننده‌اي براي اثبات اين موضوع وجود ندارد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان كرد: احياي درياچه اروميه برنامه‌اي پنج ساله است و مرحله اول اين طرح در حال اجراست.

70 درصد دریاچه خشک شده ، اینطوری که پیش میرن 10 % از آبش که موند میگن نمیشه احیاش کرد .
پروژه ناتمام ماند .
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
دریاچه ارومیه خون گریه می‌کند

نماینده مردم ارومیه با اشاره به بحرانی‌تر شدن وضعیت دریاچه ارومیه در ماه‌های اخیر و هشدار درباره ایجاد سونامی نمک به واسطه خشک شدن این دریاچه، خواستار اختصاص منایع مالی بیشتر و تسریع در اجرای پروژه احیای دریاچه ارومیه شد.

"نادر قاضی‌پور" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، از بحرانی‌تر شدن وضعیت دریاچه ارومیه و نزدیک شدن آن به نابودی کامل، ابراز نگرانی کرد و گفت: امروز دریاچه ارومیه به واسطه سوء مدیریتی که موجب رو به موت شدن این دریاچه شده است، خون گریه می‌کند و نیازمند توجه جدی مسئولان است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مسئولان پروژه آبرسانی به دریاچه ارومیه را هر چه سریعتر اجرایی نکنند، فاجعه‌ای اتفاق خواهد افتاد که حتی با صرف میلیاردها تومان پول هم قابل برگشت نخواهد بود.

وی با بیان این که اگر این دریاچه دچار مشکل شود باید صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای احیای آن انجام شود، تأکید کرد: تنها یک نمونه از اثرات زیان‌بار خشک شدن دریاچه ارومیه این است که یک تا ۱۰ میلیارد تن نمکی که باد از این دریاچه از غرب به شرق کشور می‌برد، می‌تواند زندگی ۱۳ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار دهد و حتی زندگی مردم تهران را هم دچار مشکل کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از پیگیری تعدادی از نمایندگان مجلس برای تشکیل کمیته ویژه‌ای برای پیگیری مشکلات دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: سوء مدیریت در احیای دریاچه ارومیه باعث شد تا به فکر تشکیل کمیته ویژه پیگیری مسائل دریاچه ارومیه بیفتیم؛ زیرا موضوع دریاچه ارومیه مشکلی ملی است که حل آن نیازمند تلاشی ملی و گسترده است.
 

golgoli

Registered User
تاریخ عضویت
15 فوریه 2006
نوشته‌ها
139
لایک‌ها
13
محل سکونت
tehran
ديشب اخبار شبكه 1داشت ميگفت كه يه بارقه هايي از اميد ديده شده
الله اعلم
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
خشک شدن درياچه اروميه و بارش 10 ميليارد تن نمک در كشور!


معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست درباره خطرات ناشي از خشك شدن درياچه اروميه هشدار داد: با كاغذبازي و مصوبه به جايي نمي رسيم و با روند فعلي درياچه خشك مي‌شود.

"محمد باقر صدوق"، معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست در نشست خبري بررسي آخرين وضعيت درياچه اروميه در پاسخ به ايلنا كه تا چه حد به نجات درياچه اروميه اميدوارهستيد گفت: واقعيت اين است كه طبيعت با كسي شوخي ندارد و درياچه اروميه در صورتي كه اقدام جدي براي نجان آن صورت نگيرد خشك مي شود.

او ادامه داد: با خشك شدن درياچه اروميه زندگي شش ميليون نفر در منطقه به خطر مي‌افتد و ريزگردهايي كه اكنون از كشورهاي همسايه مي‌آيند و كشورما را دچار بحران كرده اين بار به صورت ريزگرد نمك قسمت اعظمي از كشور ما را تحت تاثير قرار مي‌دهد و زندگي را در اين نواحي نابود مي كند.

بارش نمك بر سر مردم

معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: با خشك شدن درياچه اروميه بيش از 10 ميليارد تن نمك به صورت گردوغبار و طوفان بر سر مردم اين ناحيه خواهد ريخت و اين بحران تنها گريبان آذربايجان را نمي گيرد بلكه تمامي مناطق كشور را تحت تاثير خود قرار خواهدداد.

صدوق تاكيد كرد: پديده‌هاي زيست محيطي پديده هايي تدريجي است و 10 سال است كه روند خشك‌شدن درياچه اروميه آن آغاز شده است و امروز هم كم‌آبي آن بيش از پيش مشاهده مي‌شود.

او با انتقاد از عملكرد دستگاه هاي اجرايي در نجات درياچه اروميه تصريح كرد: با كاغذبازي و مصوبه به جايي نمي رسيم و با شرايط فعلي اگر عزمي جدي صورت نگيرد و مصوبات ما اجرايي نشود شرايط روز به روز بحراني تر مي شود.

صدوق تاكيد كرد: كاري نكنيم كه درياچه اروميه خشك شود و آيندگان ما را به خاطر اين كم كاري نفرين كنند.
 

TURK_AVENGER

کاربر فعال عکاسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
13 جولای 2009
نوشته‌ها
3,422
لایک‌ها
891
محل سکونت
in Bruges
واقعآ حیفه . :(
خودم پریروز این عکس رو انداختم ( از پشت رول . دی )
واقعآ حیف نیست دارن همچین منظره ی زیبایی رو به نابودی می دن ؟؟ :( یه زمونی تا کنار همین گاردریل آب بود . ولی الان ببینید کجاست ! :(

eoyqb76h0i0aok9x44vg.jpg
 

Love_life

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
3,813
لایک‌ها
975
محل سکونت
دور نیست
مقام‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران در مورد احتمال "بارش ۱۰ میلیارد تن نمک" در مناطق آذربایجان این کشور هشدار داده‌اند.

محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی این سازمان امروز چهاردهم تیر به خبرنگاران گفته ‌است که با خشک شدن دریاچه ارومیه، نمک موجود آن به صورت گرد و غبار و توفان بر سر مردم منطقه خواهد ریخت.
مطالب مرتبط
دریاچه ارومیه؛ محیط زیست هم در ایران امنیتی می‌شود؟
تجمع خانواده های معترضان بازداشتی دریاچه ارومیه در تبریز
'نیمی از دریاچه ارومیه خشک شده است'

وی در مورد به خطر افتادن زندگی شش میلیون نفر در اطراف این منطقه هشدار داد و گفت: "با کاغذبازی و مصوبه به جایی نمی‌رسیم و با روند فعلی دریاچه خشک می‌‌شود."

به گفته آقای صدوق "این بحران تنها گریبان آذربایجان را نمی‌گیرد بلکه تمامی مناطق کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد."

سال قبل نیز پس از آن که دیگر آبی از رودخانه هیرمند در شرق ایران به تالاب هامون نریخت، باد با سرعت یک متر با ثانیه ذرات شن، ماسه و مواد آلی را روی شهر زابل ریخت.

کارشناسان محیط زیست می‌گویند، شهر زابل که زمانی به دلیل وجود تالاب هامون یکی از مفرح‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رفت، بعد از خشک شدن هامون به شوره‌زاری بدل شده است.

چندی پیش حسن عباس نژاد، مدیر کل حفاظت زیست آذربایجان غربی اعلام کرد که ۵۳ درصد از مساحت دریاچه ارومیه خشک شده‌ است و انتقال سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از طریق رودخانه ارس را یکی از راه‌های جلوگیری از خشک شدن این دریاچه عنوان کرد.

اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست در این باره به بخش فارسی بی بی سی گفت که رسیدن به چنین هدفی مستلزم هزینه‌های بسیار زیاد است و این قبیل طرح‌ها هیچگاه اجرایی نمی‌شود.

سدهایی که آب را به روی دریاچه ارومیه بست

دریاچه ارومیه با ۵۰ هزار هکتار در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده‌است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور جهان است.

آب این دریاچه شور بوده و اغلب از رودخانه های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تامین می‌شد.

دولت‌های ایران در دو دهه اخیر عملا با احداث ۳۵ سد بر روی رودخانه‌های ۲۱ گانه که جریان آنها به دریاچه ارومیه منتهی می‌شد، حدود ۵ و نیم میلیون متر مکعب آب آن را در بالادست به مصارف کشاورزی اختصاص دادند.

حدود نیم میلیون متر مکعب نیز از طریق چشمه‌ها و جریان‌های آبی وارد دریاچه ارومیه می‌شد که به گفته مقام‌های دولتی به دلیل عدم استفاده اصولی، این منابع آبی دیگر آب دریاچه ارومیه را تامین نمی‌کند.

"
پس از خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، باد ذرات نمک را روی زمین‌های زراعی خواهد برد و تمام حبه‌های انگور و به ویژه باغ‌های سیب معروف ارومیه خشک خواهد شد"

اسماعیل کهرم

در این میان حدود یک میلیون متر مکعب نیز توسط بارش باران تامین می‌شد که در خشکسالی‌های اخیر از میزان آب ورودی دریاچه ارومیه کاسته شده‌است.

اسماعیل کهرم گفت، ابتدا دولت قول داده‌ بود که در نحوه آبیاری اصلاحاتی انجام بدهد، اما هنوز آبیاری زمین‌های کشاورزی به شیوه سنتی "کرت" انجام می‌شود و در نتیجه مقدار زیادی از آب تبخیر شده و به هدر می‌رود.
 

IBraHiM.f

Registered User
تاریخ عضویت
20 جولای 2007
نوشته‌ها
2,582
لایک‌ها
699
محل سکونت
Near You
به نظرتون چیکار میکتونن بکنن که درست بشه؟؟؟به نظر من خارج از توانایی حکومته و به علت تغییرات آب و هواییه. و کاریش نمیشه کرد.باید فقط دعا کرد...
 

Love_life

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
3,813
لایک‌ها
975
محل سکونت
دور نیست
به نظرتون چیکار میکتونن بکنن که درست بشه؟؟؟به نظر من خارج از توانایی حکومته و به علت تغییرات آب و هواییه. و کاریش نمیشه کرد.باید فقط دعا کرد...

اون باند روگذر مسخره ، که کلی هم طرفدار داشت خیلی تاثیر داشت
متاسفانه رو کل منطقه تاثیر منفی می زاره و مختص به منطقه خودش نمی شه
 
بالا