برگزیده های پرشین تولز

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
ويتامين B2


منابع غذايي

بهترين منابع ريبوفلاوين شامل مخمر آبجو، بادام، گوشت اندام، غلات، سبوس گندم، چمن برنجي، قارچ، سويا، شير و اسفناج.

ريبوفلاوين به آرد و حبوبات اضافه ميشود. ريبوفلاوين در اثر نور و قليا نظير جوش شيرين از بين مي رود. اين ماده توسط حرارت از بين نمي رود. اگرچه در داخل آبي كه در حال پختن است، نفوذ مي كند. براي حفظ محتوي ريبوفلاوين غذاها آنها را بايد دور از نور قرار داد.

اشكال ديگر

مكمل هاي ريبوفلاوين به 2 صورت قابل دسترسي سهتند: ساده و فعال شده. اين ماده همچنين در مولتي ويتامين ها و ويتامين هاي ب - كمپلكس نيز به صورت قرص هاي 25، 50 و 100 ميلي گرمي يافت ميشود.

نحوة مصرف

ميزان مجاز توصيه شده در رژيم غذايي شامل موارد زير است:

* بچه هاي 1 تا 3 سال: 0/5 ميلي گرم در روز.

* بچه هاي 4 تا 8 سال: 0.6 ميلي گرم در روز.

* بچه هاي 9 تا 13 سال: 0/9 ميلي گرم در روز.

* پسران 14 سال: 1/3 ميلي گرم در روز.

* دختران 14 تا 19 سال: 1/0 ميلي گرم در روز.

* زنان حامله: 1/4 ميلي گرم در روز.

* زنان شيرده: 1/6 ميلي گرم در روز.

قبل از دادن ريبوفلاوين به بچه ها با پزشك مشورت كنيد.

موارد احتياط

مسمويت با ريبوفلاوين بندرت اتفاق مي افتد. واكنش هاي ايجاد شده ناشي از مصرف ميزان زياد اين ماده شامل خارش، بي حسي و كرختي، احساس سوزن سوزن شدن و حساسيت به نور است. مصرف ميزان زياد ريبوفلاوين مي تواند بر روي نتايج آزمايشات تجزيه ادرار اثر بگذارد.

تداخل هاي احتمالي

* داروهاي سولفا، داروهاي ضد مالاريا، مسهل ها و الكل مي تواند مانع از تأثير مفيد ريبوفلاوين شود.

* مصرف زياد ريبوفلاوين از باربيتورات ها باعث كاهش اثر ريبوفلاوين ميشود.

* بيماريهاي مشخص كبدي مي تواند برروي عمي ريبوفلاوين اثر بگذارد.

* ريبوفلاوين براي فعال شدن ويتامين "ب-6" ضروري است.

براي اطلاعات بيشتر در مورد ريبوفلاوين با پزشك مشورت كنيد.



ويتامين ب-2 (ريبوفلاوين)


ريبوفلاوين كه به نام ويتامين "ب-2" نيز شناخته ميشود باعث آزاد سازي انرژي از كربوهيدراتها، پروتئين و چربي مي شود. ريبوفلاوين براي تكثير، رشد و ترميم پوست، مو، ناخن و مفاصل ضروري است. همچنين براي سيستم ايمني كه بدن را در مقابل بيماريها حفاظت مي كند، لازم و مهم است.

موارد استفاده

ريبوفلاوين در پيشگيري و درمان بيماريهاي زير مؤثر و مفيد است:

* سردرد ميگرني، ريبوفلاوين در پيشگيري از سردرد ميگرني مؤثر اس. مطالعات نشان مي دهد كه مكمل هايي كه حاوي ريبوفلاوين هستند بيشتر از آسپيرين در پيشگيري از سردردهاي شديد مؤثرند.

* آب مرواريد. كمبود ريبوفلاوين مي تواند باعث آب مرواريد شود. ريبوفلاوين براي فعاليت آنزيم هايي كه باعث تقويت بينايي شما ميشود ضروري و حياتي است. كمبود ريبوفلاوين در افراد مسن نسبتاً شايع است. قبل از مصرف بيش از حد مجاز توصيه شده (RDA) براي پيشگيري از آب مرواريد، با پزشك مشورت كنيد.

* مكمل هاي ريبوفلاوين در درمان «كم خوني داسي شكل» مؤثرند. اين ماده همچنين اثر مكمل هاي آهن را در درمان كم خوني، افزايش مي دهد.

* روماتيسم مفصلي. مقدار خيلي كم ريبوفلاوين در رژيم غذايي مي تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به روماتيسم مفصلي قرار دهد. مكمل هاي حاوي ريبوفلاوين مي تواند از پيشرفت علايم جلوگيري كند.

ريبوفلاوين در موارد زير نيز مفيد و مؤثر است:

* نشانه هاي "سندرم تونل كارپال" را بهبود مي بخشد.

* كاهندة اثرات استرس.

* مشكلات پوستي از قبيل آكنه (مخصوصاً آكنه روزاسه)، ورم پوست، اگزما، و زخم ها با مصرف مكمل هاي ريبوفلاوين بهبود مي يابد.

* گرفتگي عضلاني را بهبود مي بخشد.

* بدن را در مقابل انواع مشخصي از آسيب سلولي در طي حمله يا سكته قلبي ايجاد ميشود، حمايت مي كند.

* عملكرد سيستم ايمني را افزايش مي دهد.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
مطالب خواندني در مورد پروستات



اکـثر مــردها تا زمانیکه مشکلی در قسمت پروستات خود پیـــدا نکنند هیچ گونه اطلاع دقیقی از آن ندارند. هر ساله
بیش از 230000 نفر به سرطان پروستات مبتلا می شوند و بــیش از 30000 نفـر نیز جان خود را به خاطر این بیماری
از دسـت مــیدهند. در حدود نیمی از مردان بالای 50 سال نـیـز مـبـتلا بـه پـر یــاختگی پروستات هستند (نوعی غده
خـوش خــیم اما همراه با درد بسیار زیاد که به صورت غیر طبیعی در پروستات رشد می کند.) بـرای جـلـوگـیـری از بـروز مشـکـلات پـروسـتات راه کارهای بسـیـاری وجــود دارد. ابتدا اجازه دهید که به چند نکته در مورد پروستات اشاره کنیم

پروستات چیست؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
پروستات غده ای است به اندازه یک گردو که ما بین قضیب و مثانه در اندام مردان وجود دارد و وظیفه آن فراهم آوردن جریان منی (ماده ای شیری رنگ) برای تغذیه اسپرم ها می باشد.

برداشتن کامل پروستات مشکل خاصی را برای مردها به وجود نمی آورد و هیچ گونه تاثیر منفی بر روی باروری آنها ندارد. بیماری هایی که ممکن است در پروستات به وجود آیند عبارتند از:

- سرطان پروستات که دومین سرطان کشنده (بعد از سرطان ریه) در مردان می باشد.

- بزرگ شدن پروستات یا (پر یاختگی) که نوعی تومور غیر سرطانی همراه با درد بسیار شدید است که بیشتر در سالمندان بروز می کند.

- التهاب پروستات که از بیماری های رایج مجاری ادراری در مردان می باشد.

در این قسمت دو مورد اول را برای شما به تفصیل شرح می دهیم:

سرطان پروستات چیست؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سرطان پروستات به رشد کنترل نشده سلول های پروستات اطلاق می شود. با رشد سرطان علائم زیر بروز می کند:

تکرر ادرار به ویژه در شب ها
منقطع بودن ادرار، قطع و وصل شدن جریان ادرار
احساس درد و سوزش در هنگام خروج ادرار
احساس درد در قشمت پایینی کمر و لگن خاسره
وجود خون در ادرار
حدود 25% از مردان در سن 30 سالگی دارای سلول های میکروسکوپی و نهفته سرطانی در پروستات خود هستند. این رقم با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند بطوریکه در سن 50 سالگی در حدود 50-40 درصد از مردان دارای این نوع سلول های کوچک سرطانی هستند.

در بعضی از مردها سلول ها همواره کوچک و نهفته باقی می مانند و مشکل خاصی را برای سلامتی فرد به وجود نمی آورند، اما در تعداد بسیار زیادی به دلایل نا معلوم این سلول ها شروع به بزرگ شدن می کنند و تبدیل به تومورهای بدخیم و کشنده می شوند. گاهی اوقات سرعت رشد آنها بسیار زیاد است و حتی در بعضی موارد توانایی گسترش در سایر اندام ها را نیز دارند.

چه کسانی مبتلا به سرطان پروستات می شوند؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سرطان پروستات دومین سرطان شایع (بعد از سرطان پوست ) و دومین سرطان مرگ آور ( بعد از سرطان ریه) در مردان می باشد. در هر 2 دقیقه یک نفر به این سرطان مبتلا می شود. پیش بینی می شود تا سال 2005 در حدود 230000 مورد جدید نیز شناسایی شود.

از کل جمعیت آمریکا 1 نفر از هر 6 نفر به این سرطان مبتلا می شود و 3% این افراد نیز جان خود را بر سر این بیماری از دست می دهند.

در حالیکه دلایل قطعی ابتلا به این بیماری در دست نیست اما عواملی وجود دارد که درصد ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می دهند. این عوامل عبارتند از:

سن
سن یکی از مهمترین فاکتورهای افزایش ریسک ابتلا به به سرطان پروستات می باشد. بر اساس بیانیه دکتر "توماس ستیمی" عضو سازمان پیشگیری از بیماری های مجاری ادرار در "ستند فورد" تمام مردها اگر به اندازه کافی عمر کنند، دچار سرطان پروستات خواهند شد.

در حقیقت با بالا رفتن سن ریسک ابتلا به سرطان پروستات نیز افزایش پیدا می کند. افراد زیر 40 سال در حدود 01/0 ریسک ابتلا به سرطان را دارند؛ در حالیکه این رقم در مردان بین 60-79 سال به 15/0 افزایش پیدا می کند.

وجود سرطان در خویشاوندان
احتمال بروز سرطان پروستات در افرادی که در خانواده خود (چه از طرف مادر و چه از سوی پدر) دارای فامیلی با سرطان پروستات باشند در مقایسه با افرادی که هیچ یک از افراد خانواده شان دارای سرطان نیستند، دو برابر می باشد. مردانی که از هر دو طرف دارای فامیل مبتلا به سرطان هستند دارای ریسک 5 درصدی هستند و کسانی که 3 نفر یا بیشتر را در اقوام خود داشته باشند به طور 100% دچار این بیماری خواهند شد.

نژاد
سیاه پوستان امریکایی 65% بیشتر از سایر مردها به این بیماری مبتلا می شوند و آمار مرگ و میر نیز در آنها دو برابر می باشد. از سوی دیگر شیوع این بیماری در مردان آسیایی بسیار پایین است.

**** غذایی و چاقی
**** هایی که شامل چربی های اشباع شده و گوشت ها هستند و همینطور وجود چاقی ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می دهد. از سوی دیگر استفاده از **** هایی که دارای پروتئین سويا و گیاهان فیبر دار هستند احتمال بروز بیماری را کاهش می دهند. به عنوان مثال بروز این بیماری در چین و ژاپن نسبت به سایر کشورها بسیار کمتر است.

پر یاختگی پروستات چیست؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با وجود خطرات سرطان پروستات، پر یاختگی نیز از دیگر بیماری های خطرناک مربوط به غدد پروستات به شمار می رود، که در سالمندان شایع تر می باشد و زمانی بروز می کند که غدد پروستات شروع به رشد و بزرگ شدن کنند. در حدود نیمی از مردان بالای 50 سال سطوح مختلفی از این بیماری وجود دارد.

اگر چه بزرگ شدن پروستات به خودی خود ضرر و زیانی را به همراه نداشته و غیر سرطانی می باشد اما بزرگ شدن غدد می تواند مسیر مجاری پیشاب را مسدود کنند.(مجاری پیشاب ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می کنند) این امر باعث بروز مشکلات زیر می شود:

مشکلاتی در دفع ادرار مثل جریا ضعیف ادرار و منقطع بودن آن.
تکرر ادرار به ویژه در شب؛ بعضی مواقع افرادی که به این بیماری مبتلا هستند هنگامیکه از رخت خواب بلند می شوند برای مدت زمان کوتاهی توانایی دفع ادرار را از دست می دهند.
احساس تخلیه نشدن کامل مثانه پس از خروج ادرار.
در برخی موارد نادر این بیماری سبب می شود تا راه مثانه به کلی مسدود شده و دفع ادرار به طور کامل غیر ممکن شود. برگشت ادرار به مثانه باعث ایجاد عفونت های مجاری ادراری ، سنگ مثانه و برخی ضایعات کلیوی نیز می شود.

آیا این دو بیماری به هم مرتبط هستند؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خیر؛ هیچ دلیل محکم علمی وجود ندارد که پر یاختگی و سرطان پروستات با یکدیگر مرتبط باشند ( البته برای بعضی از مردانی که دچار پر یاختگی پروستات هستند مشکلاتی برای نعوذ رخ می دهد) اگر چه این علائم شبیه به نشانه های سرطان می باشد اما برای تشخیص صحیح می بایست به پزشک متخصص مراجعه کرد.

چه کار می توانید انجام دهید؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بر خلاف آمار و ارقام رعب آور کارهای بسیار زیادی وجود دارد که شما با استفاده از آنها می توانید از پروستات خود در مقابل بیماری های مختلف محافظت کنید

معاینه های منظم پزشکی
در ابتدا و قبل از انجام هر گونه عملی شما می بایست معاینه های مرتب پزشکی را انجام دهید. مثل سایر بیماری ها مشکلات پروستات نیز اگر سریع تشخیص داده شوند بدون شک قابل درمان می باشند. بنابر این به هر ترتیبی که امکان دارد در برنامه کار خود معاینه های پزشکی را بگنجانید.

اگر شما دارای ریسک بالایی بوده و یا سن شما از 50 سال بیشتر است با پزشک خود در مورد چک آپ سالانه پروستات مشورت کنید. این آزمایش شامل یک آزمایش خون ساده و تست بدنی می باشد.

ورزش و تغذیه سالم
استفاده از **** های غذایی سالم نقش مهمی را در محافظت از بدن شما در مقابل بیماری های مختلف از جمله سرطان ایفا می کند. میوه ها و سبزی های تازه، به ویژه گوجه فرنگی پخته شده شامل مقادیر فراوانی ذرات ضد سرطان می باشد.

علاوه بر این انجام تمرین های ورزشی نیز مفید است. همچنین می توانید از مکمل های رژیمی که برای حفظ سلامت پروستات تولید می شوند مثل: آب نخلک یا داز، تخم کدو تنبل، پوست درختچه های کوتاه آفریقایی و ... استفاده کنید. چنین محصولاتی مشکلات مجاری ادراری را نیز کاهش می دهند.

از غدد پروستات مراقبت کنید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با در دست داشتن این اطلاعات، کار هایی را انجام دهید که به شما در راه رسیدن به سلامتی کمک می کنند و تا آنجا که می توانید با به کار گیری روش های مناسب سلامت غدد پروستات خود را تا آخرین حد ممکن افزایش دهید.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
علل و درمان بوي بد دهان




علم بهداشت، بوي بدن و بخصوص بوي بد دهان بي شك يك از دغدغـه هـاي اغـلب افراد بـشـمار مي رود. سـالانــه ميليون ها تومان صرف درمان بدبويي تنفس ميـگردد. يـك آمار غير رسمي حاكي از آن است كه بيش از200 ميليون نفر در دنيا به اين عارضه دچار مي باشند.

مشكل بوي بد دهان مي تواند به مشـكلي آزار دهـنـده و پردردسر تبـديل گـردد كه حداقل آن تاثير ناگوار آن در روابط اجتماعي و زناشويي نمايان ميشود.

تنفس بدبو قابل درمان بوده و ميتوان تا حد زيادي آنرا تقليل داد.نكته مهم اطلاع داشتن از منشاء و دلايل اين پديده ميباشد.



تنفس بد بو

تنفس بد بـو نـوع شـديـدي از عـارضـه بـد تنفسي بوده و نبايد آنرا با بوي بدي كه بدليل مصرف مواد غذايي خاص مانند سير و پياز ناشي ميگردد، اشتباه گرفت.

در بيشتر موارد، تنفس بد بو بـخـاطر رعايت نكردن دقيق بهداشت دهان و دندان، در لثه و زبان نشات مي گيرد. باكتريهاي مـختلف و تجزيه شدن مواد غذايي نيز در بوجود آمدن اين عارضه مؤثر ميباشد. تجزيه مواد غذايي منجر به توليد گوگرد و در نتيجه باعث ايجـاد بوي بد خواهد گرديد.

برخـلاف تـصـورات عـامـيـانـه، بـوي بـد دهـان توسـط خـود شـخص قابل تشخيص نبوده و متاسفانه بايد بوسيله ديگران فهميده و در صورت نياز گوشزد شود.

علل تنفس بد بو

همان طور كه قبلا نيز گفته شد، بوي بد دهان مي تـوانـد بـر اثـر رعـايت نـكردن مناسب بهداشت دهان و دندان حادث شود كه در اينجا به نمونه هايي از آن اشاده ميكنيم:

فساد دندانها اگر دندانهايتان را مسواك نكرده و لابلاي آنها را با نخ تميز نكنيد، دچار پوسيدگـي دنـدان خواهيد شد. فساد دندان بخصوص اگر در قسمت ريشه باشد، باعث ايجاد بويي بسيار نامطبوع در دهان ميگردد.

بيماريهاي لثه غفلت نمودن از لثه ها بـمرور زمـان سبب تضعيف آنها خواهد شد. انباشتگي باكتريهاي در قسمتي كه دندانها به لثه متصل مي گردنـد، بـاعث ايجاد مشكلاتي از جمله بوي بد دهان ميشود.

فراواني باكتريهاي ناهوازي باكتريهاي ناهوازي بصورت طبيعي در دهان رشد كرده و وظيفه تجزيه غذاهاي باقيمانده را به عهده دارند. اين باكتريها در برخي شرايط ميتوانند تكثير شده و باعث ايجاد گوگرد و در نتيجه بوي بد گردند.

برخي مـواد غذايي، سبك زندگي و عدم رعايت مناسب بهداشت دهان و دندان ميتواند باعث گـستـرش ايـن ميكروب شود. محل رشد اين باكتري بيشتر در پشت زبان، مجراي بيني و گلو قرار دارد. در برخي افراد اين ميكروب به دليل داشتن زمينه هاي طبيعي و يـ دلايلي كه ذكر شد، بيش از حد لزوم توليد ميگردد.

زرستوميا ( نوعي از پديده خشك شدن دهان )
بزاق نقش مهمي در ايجاد تنفس مناسب ايفا ميكند. وقتي باكتريها شروع به تكثـيـر و زياد شدن در دهان مي نمايند، بزاق باعث تقليل و كاهش آنها خواهد شد. از آنجاييـكه شب هنگام بزاق كمتري ترشح مي شود، تـكـثير و توليد ميكروب در دهان وقتي كه فرد خواب است، بيشتر ميگردد.

بعلاوه كمبـود بـزاق بـاعـث محرومت دهان از اكسيژن كافي شده و منجر به ايجاد شرايط مناسب براي تكثير باكترهاي ناهوازي ميگردد. به همين دليل است كه برخي از افـراد در صبح از تنفس بد بو رنج ميبرند.

دلايل پزشكي

عفونت ها عفونتهاي مكرر لوزوي، برونشيت، ذات الريه و عفونتهاي معدوي و روده همگي ميتواننـد باعث بروز تنفس بد بو شوند.

آبريزش بخش عقب بيني انباشتگي بيش از حد خلط در سـينـوسها، گـلـو و پـشت زبـان مي تـواند منجر به تكثير ميكروبهاي ناهوازي گردد. بخاطر داشته باشيد كه برخي از فراورده هاي لبني، بعضي از آلرژيها و تجويزهاي دارويي خاص نيز ميتواند در توليد خلط اثر گذار باشند.

داروها برخي داروها باعث خشكي دهان و افزايش توليد خلط ميگردند.داروهاي ضد افسردگي، داروهاي فشار خون و آنتي هيستامين ها در اين رابطه بسيار دخيل هستند.

امراض بيماريهاي ريوي، كبدي، كليوي، ديابتي و خوني در ايجاد تنفس بد بو نقـش دارنـد. ايـن قبيل امراض باعث بيرون آمدن بوي نا متعارف و ناخوشايند از دهان ميگردند.

عوامل ديگر

استرس فشارهاي رواني و استرس بدليل ايجاد عارضه خشكي دهان مي تـواند دلـيـل بـوي بـد دهان باشد.

سيگار كشيدن سيگار باعث كاهش اكسيژن دهان و درنتيجه رشد بيشتر باكتريـهـاي ناهـوازي ميگردد. بيماريهاي لثه نيز از ديگر عوارض مصرف سيگار محسوب ميشود.

الكل مشروبات الكلي نيز هـمانـند سـيـگار بـاعـث خـشـك شـدن دهان و توليد بوي نامطلوب ميگردد.

روشهاي درمان

رعايت بهداشت دهان و دندان
مسواب زدن مناسب ميتواند در كاهش بوي بد دهان بسيار مؤثرباشد.بايد دقت داشت كه نبايد فقط به طرفين مسواك زد بلكه حركت از بالا به پايين و برعكس جهت پاكيـزگـي لثه ها نيز را بايد در نظر داشت. حداقل دو بار در روز مسواك بزنيد.

شستن زبان، سقف دهان و لبهاي خود را فراموش نكنيد. بخش اعظمي از باكتريها در پشت زبان رشد ميكنند پس اين قسمت را فراموش نكنيد.

كشيدن نخ دندان نيز بسيار مـفـيد اسـت چون تكه هاي غذاي باقيمانده لاي دندانها كه توسط مسكواك خارج نمي گردد را تـمـيـز نـمـوده و بـاعث تـحـكـيـم لثه ها و جلوگيري از بيماريهاي مختلف ميگردد.

دهان شويه دهان شويه ها محلولهاي خاصي هستند كه در از بين بردن باكتريها و ميكروبهاي دهان كمك شاياني نموده و در درمان بوي بد تنفس بسيار مؤثر ميباشند.

سبك زندگي و رژيم غذايي
كاهش استرس، نكشيدن سيگار و نخوردن مشروبات الكلي ميتوانند نقش عمده اي را در درمان بد بويي دهان ايفا نمايند. به گفته برخي اشخصاص جويدن جعفـري و خـوردن گياهاني خاص مانند رزماري و دارچين براي از بين بردن بوي بد دهان مؤثر است.

جويدن آدامس به دليل ترشح بيشتر بزاق و خوردن 6 تا 8 ليوان آب در طول روز نيز كمـك ميكند. نخوردن مواد غذايي كه گفته ميشود در ايجاد بوي بد دهان دخيل هسـتـنـد نـيـز بي تاثير نيست - مانند سير و پياز
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
زخم معده




هنگامیکه غذا جویده و بلعیده می شود از مری عبور کرده و سپس وارد قسمت فوقانی و حجیم معده شده، در معده مواد غذایی توسط شیره معده (که مرکب از آنزیمهای هضم کننده و اسید هیدروکلریک است) شکسته می شوند و در عین حال میکرو ارگانیسمهای وارد شده به بدن توسط شیره مذکور از بین می روند.

لازم به ذکر است که روزانه درون معده با حدود نیم گالن عصاره معده شستشو داده شده و در واقع معده محلی استریل و کاملا بدون میکروب می باشد.

جهت محافظت ماهیچه های عضلانی معده در مقابل تخریب توسط شیره بسیار قوی معده، لایه مخاطی ضخیمی درون معده بوجود آمده است.

بلع موادی همچون داروهای ورم مفاصل، ایبوپروفن، آسپیرین و الکل لایه مخاطی معده را در برخی نقاط تخریب کرده و همین امر سبب زخم شدن سلولهای لایه اپیتلیوم موجود در زیر موکوس می گردد. عواملی همچون کورتیکو استروئیدها، سیگار کشیدن و استرس موجب تشدید دردهای معده میگردند.

مهمترین عامل جهت ایجاد زخم معده باكتري Helicobacter pylori شناخته شده است.

Helicobacter pylori:

Hbp باکتری است مارپیچی شکل / گرم منفی / کم هوازی / تاژکدار / متحرک

همانطور که گفتیم هلیکو باکترپیلوری باکتری است گرم منفی و حضور آن را می توان توسط رنگ آمیزی گرم به اثبات رساند.

* هلیکوباکترپیلوری و معده:
همانطور که ذکر شد مهمترین عامل در ایجاد زخم و التهابات معده ای هلیکو باکتر میباشد.

هلیکو باکتر پیلوری می تواند با استقرار در بخش آنتروم (بخش انتهایی معده با ماهیچه های ضخیم و قوی ) سبب عفونت طولانی مدت این ناحیه شود.

در واقع تنها باکتری که می تواند در محیط خشن معده و در مقابل حضور شیره معده زندگی و رشد نماید هلیکوباکترپیلوری می باشد.

این باکتری با استفاده از غذا یا آب آلوده از راه دهان وارد معده شده و کافی است یکبار بتواند در موکوس معده پنهان شود , در این حال باکتری مذکور در لایه مخاطی معده مستقر شده و توسط تازکهای برآمده, خود را در میان سلولهای لایه مخاطی جای میدهد و یا در صورت بروز زخم معده در ناحیه فاقد لایه مخاطی و در واقع بر روی سلولهای اپیتلیوم معده استقرار یافته و تاژکهای خود را در آن ناحیه فرو می برد.

برای مقابله با هلیکوباکترپیلوری سیستم ایمنی بدن فعال می شود.

سلولهای سیستم ایمنی به آسانی به علت موکوس ضخیم معده به این ناحیه نمیرسند.

در واقع هنگامیکه لایه موکوسی نازک شده و گلبولهای سفید وارد این ناحیه میشوند نمیتوانند از آن خارج شوند. به سبب درگیری سلولهای ایمنی با هلیکو باکتر آنتی بادیهای موجود در سرم خون که IgG & IgA می باشند بالا میروند.


اگرچه در روند مذکور خود هلیکوباکتر ممکن است عامل ایجاد زخم نباشد اما التهاب لایه آستری معده که توسط هلیکوباکتر ایجاد میشود زمینه ساز بروز زخم یا حتی ایجاد سرطان معده می باشد.

علایم احتمالی حضور هلیکوباکترپیلوری
سوء هاضمه / سوزش سر دل / نفخ / حالت تهوع / التهاب معده / بروز زخم اثنی عشر /

درد در ناحیه بالای شکم که یک ساعت یا بیشتر بعد از صرف غذا مشاهده میشود.

نشانه های مذکور توسط مصرف آنتی اسیدها یا شیر و یا داروهای کاهنده اسیدیته معده کاهش می یابند.

درمان
در صورتیکه زخم گوارشی بعد از انجام بیوپسی یا آندوسکوپی مشاهده نشد می توان درمان 14 روزه را با آنتی بیوتیک ها و داروهای آنتی اسید را انجام داد. داروهای آنتی بیوتیکی متداول عبارتند از :

کلاریترومایسین / تترا سایکلین / مترونیدازول / آموکسی سیلین

در کنار آنتی بیوتیک درمانی می بایست از داروهایی همچون بیسموت و نیز داروهای کاهنده اسیدیته معده مثل :

رانیتیدین / سایمتدین / فاموتیدین / امپرازول / پنتو پرازول / لانزو پرازول استفاده کرد.

خطرات درمانی دارویی
مصرف داروی بیسموت میتواند موقتا منجر به خاکستری رنگ شدن دهان و دندان و ایجاد یبوست و اسهال و سیاهرنگی مدفوع بشود.

آنتی بیوتیکها نیز سبب بروز واکنشهای آلرژیک شده و یا حتی موجب مرگ شوند.

برخی آنتی بیوتیکها مثل:

کلاریترومایسین سبب ایجاد مزه بد دهان می شود.

مترونیدازول موجب ناراحتی معده / اسهال / عدم تعادل / خارش / بد طعمی دهان میشود.

این دارو نباید همراه با الکل مصرف شود چراکه باعث سرخ شدن / سردرد / حالت تهوع میگردد.

در ضمن هنگامیکه آنتی بیوتیکها در دوز بالا استفاده می شوند بعد از مدتی بیماران آلودگی با کاندیدای ناپایدار ( آلودگی با مخمر ) پیدا میکنند.

در هنگام درمان آلودگی هلیکوباکتر به این نکته باید توجه نمود که هلیکوباکتر به راحتی نسبت به کلاریترومایسین و مترونیدازول مقاوم میشود و نباید بعد از یک دوره درمانی برای دوره های بعد از آنها (بلافاصله) استفاده نمود.

در واقع بعد از دو هفته آنتی بیوتیک تراپی 4 هفته می بایست از درمان اجتناب کرد.

در صورتیکه هلیکوباکتر توسط آنتی بیوتیکهای مذکور باقی ماند باید احتمال مقاومت باکتری نسبت به آنتی بیوتیک مذکور را بررسی نمود.

تستهای تشخیصی برای شناخت آلودگی با Hbp


این تستها به دو بخش قابل تقسیمند :

الف ) تستهای مهاجم به بافت

ب ) تستهای غیر مهاجم به بافت


الف ) تستهای غیر مهاجم به بافتها عبارتند از :

* تست تنفسی اوره (urea breath testing)

* تست آنتی ژنی مدفوع

* سرولوژی

* PCR

* تست بزاقی

* تست ادراری



ب ) تستهای مهاجم به بافتها عبارتند از :

* تست بیوپسی اوره آز

* بافت شناسی

* Brush cytology

* کشت باکتریایی و تستهای حساسیتی


الف ) تستهای غیر مهاجم به بافتها عبارتند از :


تست تنفسی اوره ( urea breath testing)
کافی است هلیکوباکتر تنها یکبار بطور مطمئن در موکوس پنهان شود. در چنین حالتی به وسیله آنزیم عبور دهنده اوره آز به جنگ با اسید معده میرود. این امر به صورت زیر انجام میپذیرد :

C = O ( NH2)2 + H2 + 2H2O ---> HCO3 + 2NH4


اساس تست UBT شناسایی هیدرولیز اوره مذکور توسط Hbp میباشد.

در واقع تست مذکور به دو صورت انجام میشود:

* تست رادیو اکتیو 14C

* تست بدون رادیو اکتیو 13C بیکربنات اوره


هر دو تست طی 15 تا 20 دقیقه انجام شده و بها و وقت یکسانی صرف میکنند.

تست رادیو اکتیو 14C به سبب ممنوعیت استفاده از آن در زنان باردار و کودکان در حال حاضر کم انجام می شود.

اما در تست بدون رادیواکتیو 13C بیکربنات اوره ماده مذکور به صورت خوراکی از راه دهان به بیمار داده می شود. این عمل در دو مرحله انجام می پذیرد به این معنا که 60 دقیقه بعد از دادن مرحله اول ماده به بیمار مرحله دوم ماده مذکور را به بیمار می دهیم.

در این حال با بازدم بیمار و اندازه گیری CO2 و میزان اوره خروجی از وی می توان به حضور یا عدم حضور Hbp پی برد.

آزمایش آنتی ژن مدفوع
جزء آزمایشهای ایمنی آنزیمی می باشد که با توجه به بررسی مدفوع بیمار میتوان به حضور یا عدم حضور هلیکوباکترپی برد.استفاده از لانزوپرازول و بیسموت می تواند نتیجه غلط به ما بدهد. در واقع 4 تا 6 هفته بعد از اتمام دوره داروهای مذکور این آزمایش قابل انجام است. رانیتیدین بر روی جواب آزمایش بی تاثیر است. خونریزی معده و روده به سبب خون آلود بودن مدفوع باعث بروز جوابهای نادرست گردید.

تست بزاقی
حفره دهان به عنوان مخزن هلیکو باکتر می تواند مورد استفاده در تستها قرار بگیرد.

در واقع به علت رفلکس محتویات معده به مری و سپس دهان هلیکوباکتر میتواند وارد دهان شود و همین امر سبب انتقال آن توسط ارتباط دهانی می گردد.

هلیکو باکتر موجود در بزاق و پلاک دندانی برای تست استفاده میشود.

این تست به نسبت سایرین دقت کمتری دارد.

تست ادراری
با سنجش آنزیمهای موجود در ادرار می توان به حضور یا عدم حضور هلیکوباکتر پی برد. حساسیت تست مذکور بین 82 تا 90 % بوده و به انجام آن توصیه ای نمیشود.

تست سرولوژی
توسط ELISA میتوان آنتی بادیهای IgA & IgG & IgM را اندازه گیری نمود و در صورت بالا بودن آنها احتمال حضور هلیکوباکتر رقم میخورد.

نتایج سرم می تواند + یا _ باشد.

حساسیت تست مذکور بین 90 تا 100% است.

در ضمن سرم می تواند در برخی از بیماران سالها بعد از ریشه کنی هلیکوباکتر آنتی بادیهای موجود در خون را + نشان دهد.



ب ) تستهای مهاجم به بافتها عبارتند از :

تست بیوپسی اوره آز
در تست مذکور به واسطه بیوپسی توسط یک رشته مخصوص و ظریف آندوسکوپی در مدت یک ساعت حضور یا عدم حضور هلیکوباکتر تعیین می شود.

در این تستها شناسایی نمونه ها از طریق یک نوار معرف با شاخص PH و یک لایه حاوی اوره بر روی نوار انجام می پذیرد.

بافت شناسی
با نمونه برداری و بررسی بافت معده میتوان به حضور هلیکوباکتر پی برد.

در این آزمایش می توان حضور التهاب معده را مشاهده نمود و یا در صورت لزوم ردیابی meta plasia ( تغییر غیر قابل برگشت بافت معده یا روده به بافت دیگر ) را بررسی نمود.

مشکلات موجود در بیوپسی عبارتند از :

- تراکم هلیکوباکتر در نقاط مختلف معده متفاوت است و می تواند منجر به نمونه گیری غلط شود.

- در صورتیکه بیماران داروهای ضدترشحی مصرف کرده باشند نتایج نادرستی به ما میدهد.



ارتباط هلیکوباکترپیلوری با سایر بیماریها

هلیکوباکتر و زخم اثنی عشر
در73 % از بیماران مبتلا به زخم دوازدهه حضور هلیکوباکتر توسط تست بیوپسی اوره آز تایید شده و تنها در 23 % از بیماران مبتلا هلیکوباکتر گزارش نشده است.

تحقیقات نشان می دهد که آلودگی با هلیکوباکتر در معده میتواند مستقیما موجب رشد زخمهای اثنی عشر شود.

هلیکوباکتر و زخم معده
در اکثریت قریب به اتفاق زخمهای معده میتوان هلیکوباکتر را دید.

در واقع ضعف لایه مخاطی محافظت کننده معده توسط هلیکوباکتر میتواند زمینه ساز بروز زخم معده محسوب شود.

البته استفاده از داروهای غیر استروئیدی غیرالتهابی موجب عدم تشخیص هلیکوباکتر و پنهان شدن آن میگردد.

برای شناخت دقیق عامل ایجاد کننده زخم معده می بایست بیوپسی کاملی از مخاط معده تا زخم مذکور در یک محل معین صورت پذیرد.

بیوپسی در هنگام خونریزی معده به سبب حضور خون انجام ناپذیر یا سخت می باشد.

تست بیوپسی اوره آز عموما در چنین مواردی استفاده می شود با این حال استفاده از داروهای ضد زخم میتواند با این تست تداخل داشته باشد.

در کسانی که سابقا مبتلا به زخم معده بوده اند استفاده از آندوسکوپی یا رادیولوژی و در کنار آنها تست سرولوژی برای شناخت هلیکوباکترالزامی است.

زخمهای معده در 60 تا 80 % موارد آلودگی به هلیکوباکتر قابل مشاهده اند.

هلیکوباکتر و سرطان
سرطان معده مرتبط با حضور هلیکوباکتر شناخته شده است. البته این بدان معنا نیست که هرکس مبتلا به هلیکوباکتر بود لزوما به سرطان معده دچار می شود اما حضور هلیکوباکتر درمان نشده زمینه ساز ابتلا به سرطان معده خوانده شده است . در عین حال نژادهای زرد پوست ساکن چین و ژاپن جزء نژادهای مستعد به ابتلا به سرطان معده شناخته شده اند
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
سرطان ريه

آیا سـرفه هـای پی در پی می کنید؟ و یا بـه همراه سرفه خـون بـالا مـی آورید؟ آیـا از درد دائـمی قفسـه سیـنه رنج
مـی بـریــد؟ سینه شما خس خس می کند و دچار تنگی نفـس هسـتـید؟ وزن بدنتان بدون وجود هیچ دلیلی رو بـه
کـاهش اسـت؟ اگـر چـنـین اسـت حتـمـا با پزشک خود در مورد آزمایشات سرطان ریه مشورت کنید. سرطان ریه از انواع سرطان های مرگ آور میـبـاشد که هر سـاله تـعـداد زیـادی را به کـام مـرگ مـی برد. آمـار نشـان مـیــدهد که قربانیان سرطان های سينه، پروستات و روده رویـهـم کـمـتر از تعداد قربانیان سرطان ریه هستند. تقریبا 60 درصد بیماران را مردها تشکیل می دهند و 33 درصد از کـل دلایــل مـرگ و مـیـر مـردها از سـرطـان، سـرطـان ریــه
می باشد.

در این مقاله دلایل، نشانه ها، درمان و طریق پیشگیری از ابتلا به این بیماری را برای شما شرح می دهیم.

دلایل بروز سرطان ریه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

استعمال دخانيات
هیچ شکی وجود ندارد که مصرف تنباکو از اصول بنیادین ابتلا به سرطان ریه است. در حقیقت حدود 80 تا 90 درصد کل بیماری های ریوی به دلیل مصرف تنباکو بروز می کنند. مدت زمان سیگار کشیدن هر چه بیشتر و طولانی تر باشد، ریسک ابتلا به سرطان ریه نیز افزایش پیدا می کند. که البته این ریسک در مردان بالاتر می باشد: مردهایی که در طول روز یک پاکت سیگار می کشند 22 مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند. از سوی دیگر زنانی که همین مقدار سیگار را مصرف می کنند، ریسک ابتلا در آنان تنها 12 مرتبه افزایش پیدا می کند. مصرف سیگار برگ و پیپ نیز کاری بدور از خطر به شمار نمی رود و درصد ریسک ابتلا به بیماری را در حدود 2 تا 6 درصد افزایش می دهد.

همیشه در مورد خطرات دود سیگار برای افراد غیر سیگاری مطالب بسیاری می شنوید و حتی پیش بینی شده است که خطرات آن در افراد غیر سیگاری نسبت به افرادی که سیگار می کشند بیشتر است. با توجه به میزان قرار گرفتن در معرض دود سیگار میزان ریسک ابتلا به سرطان متفاوت است. برای پژوهشگران یافتن گروهی که به هیچ وجه در معرض دود سیگار نبوده اند کار دشواری است و پیدا کردن مضرات واقعی دود سیگار برای افراد غیر سیگاری کمی با مشکل بر خورد می کند. اگرچه اطلاعات موجود در این زمینه حاکی از آن است که در این افراد ریسک ابتلا به سرطان 25/0 تا 45/0 درصد افزایش می یابد.

عوامل شغلی
عوامل معینی در خانه و یا محل کار مثل استفاده از پنبه های نسوز و یا تشعشعات رادیواکتیویته می توانند عوامل ایجاد سرطان ریه در فرد باشند. در حقیقت اگر در معرض این عوامل قرار گیرید ریسک ابتلا به بیماری در حدود 2 تا 3 درصد افزایش پیدا می کند. این رقم زمانیکه که شما خودتان هم سیگاری باشید بالاتر خواهد رفت.

پنبه نسوز: یک ماده طبیعی است که از الیاف بسیار ریزی تشکیل شده است که می تواند باعث ایجاد بیماری های مختلفی در فرد شوند. این ماده معمولا در ساختمان خانه ها، مواد عایق کاری و همچنین به عنوان بازدارنده آتش مورد استفاده قرار می گیرد. چندی پیش سازمان محافظت از محیط زیست استفاده از چند فراورده پنبه نسوز را ممنوع اعلام کرد، اما این در حالی است که هنوز در ساختمان خانه های قدیمی، لوله های آب، مواد عایق کاری، مقواهای قطور، رنگ های با فندگی و سایر مواد پوششی و همچنین برخی کاشی ها و موزاییک ها از این ماده استفاده می شود.

در افراد سیگاری استفاده از این ماده ریسک ابتلا به بیماری را 25/1 تا 5 بار نسبت به افراد عادی افزایش می دهد. این رقم بر اساس میزان و مدت زمان قرار گرفتن در معرض ماده فوق الذکر تغییر خواهد کرد.

رادون نوعی گاز می باشد که از طریق شکست اورانیوم آزاد می شود. معمولا در خاک، سنگ های زیر زمینی، چاه ها و مصالح ساختمانی یافت می شود. در امریکا تقریبا 1 خانه از هر 15 خانه سطوح مختلفی از این گاز را دارا هستند. به همین دلیل وزیر بهداشت و درمان و سازمان حفاظت از محیط زیست دستور آزمایش کل خانه ها را صادر کردند. آمار بدست آمده باورنکردنی بود. در تمام خانه ها مقادیر مختلفی از این گاز کشف شد. دومین عامل ابتلا به سرطان ریه بعد از سیگار چنین عواملی هستند که در حدود 5 تا 15 درصد از کل سرطان های ریه از این طریق ایجاد می شوند.
وراثت
از دیگر عوامل بروز سرطان ریه عوامل وراثتی هستند. یک فرد غیر سیگاری اگر یک فامیل ( که سیگاری بوده) داشته باشد که دارای سرطان بوده، 2 تا 4 مرتبه بیش از سایرین احتمال ابتلا به سرطان را دارد. محققان بر این باورند که ژن های مشخصی وجود دارند که باعث ایجاد سرطان ریه می شوند. در حدود 50 تا 70 درصد از سرطان های ریه در جوانان به دلیل مسائل ژنتیکی بروز می کند. شاید عوامل وراثتی و ژنتیکی توضیح قانع کننده ای برای اینکه بسیاری از جوانان غیر سیگاری به سرطان ریه مبتلا می شوند در حالیکه بسیاری از افراد سالمند سیگاری به این بیماری دچار نمی شوند، باشد.

انواع مختلف سرطان ریه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

2 نوع مختلف سرطان ریه وجود دارد که هر یک از آنها به نوبه خود شامل زیر گروه های متفاوتی می باشند.

سلول های غیر میکروسکوپیک سرطان زا، که از رایج ترین نوع آن می باشند و 75 تا 80 درصد از کل موارد سرطان را تشکیل می دهند. زیر گروه های آن شامل ورم های سرطانی، کارسینومای سرطانی کوچک و بزرگ می باشد. هر یک از این بیماری ها بر اساس سلول های سرطانی که در تومور یافت می شوند و نظر پزشکان از طریق مشاهده سلول در زیر میکروسکوپ نامگذاری می شوند.

سلول های میکروسکوپیک که خود شامل 3 زیر گروه هستند و از طریق انواع متفاوت سلول ها رشد کرده و به طرق مختلف نیز در سراسر نقاط بدن منتشر می شوند. سلول های کوچک کارسینوما، سلول های بزرگ و در آخر نیز ترکیبی از این دو زیر گروه های این بیماری را تشکیل می دهند که آنها نیز بر اساس سلول های موجود در تومور و تشخیص پزشک بر طبق آنچه که در زیر میکروسکوپ مشاهده می کند نامگذاری می شوند.

علائم سرطان ریه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
این بیماری نشانه های متفاوت بسیار زیادی دارد که از شایع ترین علائم آن سرفه های بی پایان است. این اتفاق زمانی روی می دهد که تومور به اندازه کافی بزرگ شده و مسیر ورودی جریان هوا به درون شش ها را مسدود می کند. نشانه های دیگر سرطان ریه عبارتند از:

- تنگی نفس
- درد های دائمی قفسه سینه
- بالا آوردن خون به همراه سرفه ها
- خس خس سینه
- گرفتگی تارهای صوتی
- تورم صورت و گردن
- کاهش وزن
- خستگی
- کم اشتهایی

هنگامیکه سرطان به اندازه کافی رشد کرده و به سایر نقاط بدن نیز کشیده شود علائم زیر بروز می کنند:

- سردردهای شدید
- احساس درد
- شکستگی استخوان ها
- ضعف
- خونریزی و لخته شدن خون

تشخیص
ـــــــــــــــــــــــــــ
آزمایش های مختلفی برای تشخیص سرطان ریه وجود دارد. پزشکان معمولا میزان رشد سلول های سرطانی را درجه بندی می کنند. این امر به آنها کمک می کند که تشخیص دهند که آیا سرطان به سایر نقاط بدن هم کشیده شده است و یا خیر. به این وسیله می توانند روش مناسب درمانی را مد نظر قرار داده و نتایج احتمالی را پیش بینی کنند. برای تشخیص درجه رشد می توان آزمایش های مختلفی از جمله آنچه که در زیر به آن اشاره شده است را انجام داد:

عکسبرداری از قفسه سینه توسط اشعه ايكس ، MRI، سی تی اسکن ، PET اسکن

اگرچه کاربر هر یک از این آزمایش ها متفاوت است اما همگی تصویری را که در آن رشد نا متعارف وجود دارد ارائه می دهند. عکسبرداری از طریق اشعه ایکس به این صورت است که یک شعاع نوری به داخل بدن فرستاده می شود و تصاویر را به صورت فیلم ضبط می کند در حالیکه سایر آزمایش ها شامل تصاویر کامپیوتری هستند.

تکه برداری از ریه
در این روش قسمتی از بافت تومور موجود در ریه برداشته می شود. سپس آنرا در زیر میکروسکوپ قرار می دهند تا بررسی شود که آیا سلول های سرطانی در آن یافت می شوند یا خیر. این کار هم از طریق وارد کردن یک سوزن به درون قفسه سینه و هم از طریق عمل جراحی امکان پذیر است. در جراحی قسمتی از کل تومور برداشته می شود که پزشکان این امکان را می دهد که نوع سرطان را نیز مشخص کنند.

Mediastinoscopy و Bronchoscopy
در این دو فرایند مجاری لوله ای شکلی به درون ریه ها هدایت می شوند و به مناطقی که سرطان آنرا فرا گرفته است فرستاده می شوند تا مناطق دارای رشد غیر طبیعی را شناسایی کنند. در این نوع آزمایش ممکن است که نمونه هایی از بافت برای تکه برداری برداشته شود.

آزمایش سلول های موجود در خلط
خلطی که از طریق سرفه از ریه ها بالا می آید وسیله خوبی برای آزمایش سرطان به شمار می رود. از مزایای این روش این است که می تواند سرطانی را که از طریق اشعه ایکس شناسایی نمی شود را آشکار کند اما مکان دقیق تومور از این طریق مشخص نمی گردد و لازم است که با آزمایش های دیگر همراه شود.

اگرچه تصویر برداری و سایر آزمایش های ذکر شده خیلی سریع بیماری را مشخص می کنند ولی به دلیل خطراتی که در بر دارند برای همه افراد پیشنهاد نمی شوند. بنابر این بهتر است که ابتدا با پزشک خود در مورد ریسک ابتلا به سرطان ریه مشورت کنید و بعد آزمایشات لازم را انجام دهید.

روش ها درمانی
ــــــــــــــــــــــــــــــ
این بیماری شامل چند روش درمانی مختلف است. یکی از آنها جراحی است ( زمانی از این روش استفاده می شود که تومور سرطانی تنها در یک قسمت مشخص از ریه و گره های لنفاوی نزدیک به آن مشاهده شود) دیگری پرتو درمانی است ( با استفاده از اشعه ایکس و سایر تشعشعات سلول های سرطانی کشته می شوند) شیمی درمانی ( داروهایی که برای متوقف کردن سلول های سرطانی استفاده می شوند حال چه به طور کلی آنها را از بین ببرند و چه از تقسیم شدن آنها جلوگیری کنند)

برای بسیاری از بیماران این روش های درمانی، بیماری را به طور کلی از بین نمی برد و فقط در رشد سلول های سرطانی وقفه ایجاد می کند و به بیمار اجازه میدهد تا مدت زمان بیشتری را زنده بماند. اما باید همیشه به پیشرفت های جدید علم پزشکی چشم امید دوخت. به عنوان مثال BLP25 واکسنی است که در آلبرتای کانادا مورد مصرف قرار گرفت و با موفقیت بر روی سلول های غیر میکروسکوپیک سرطانی عمل کرد. بیمارانی که تحت درمان این نوع واکسن بودند 44 ماه بیشتر از بیمارانی که تحت درمان عادی بودند عمر کردند. همچنین سرطان نتوانست کیفیت زندگی این نوع بیماران را تغییر دهد.

نفس عمیقی بکشید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اگرچه سرطان ریه می تواند در سالم ترین افراد هم بروز کند روش های معینی وجود دارند که می توانند ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. اولین راه قطعی در پیشگیری متوقف کردن استعمال دخانیات می باشد. روش صحیح زندگی کردن را برگزینید و ورزش و نرمش را هیچگاه فراموش نکنید. اما اگر هنوز هم مردد هستید می توانید پیرامون این بیماری با پزشک خود مشورت کنید. او شما را با روش های متفاوت پیشگیری آگاه می کند و نصایح مفیدی را در اختیار شما می گذارد.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
نور خورشيد و سرطان پوست


برای بیشتر افراد ماههای تیر، مـرداد و شهریور اوقات فراغت مناسبی است تا به زیر آفـتاب رونـد، در کنار ساحل بنشینند و حمام آفتاب بگیرند تا به این طریق پوست خود را برنزه کنند. به نظر می رسد کـه ایـن مـراسـم سـالانـه بـرای آقـایـان از اهـمیـت ویژه ای بـرخـوردار اسـت زیرا داشتن پوستی برنزه جاذبه آنها را در نـظر همسرشان افزایش می دهــد. اما متاسفانه هر ذره از نـور خـورشـیـد مـنـجـر بـه بـیـماریــهای کشنده ای نظیر سرطان پوست در انسان میشود. اگر چـه امروزه عمده ترین دلیل مرگ و میر در سطح جهان بیماری های قلبی-عروقی است، اما سرطان نیز بــصورت یکی از رعب انگیزترین انواع بیماریها به شمار می رود. آمار نشان می دهد که 85 میلیون نفر آمریکایی به عبارتی 1 نفر از هر 3 نفر دارای سرطان هستند. در سال 1998 سرطان پوست در میان مردها 30 درصد بیشتر از زنها بوده و درصد مرگ و میر در مردها دو برابر بیشتر از زن ها گزارش شده است.


تشریح سرطان

به رشد نابهنجار، غیر عادی و کنترل نشده سلول های بدن سرطان اطلاق میشود که در صورت درمان نشدن منجر به مرگ بیمار می شود. بیشتر سرطان ها به صورت تومور و غده یا برآمدگی در بدن بروز میکنند. البته باید توجه داشت که تمام تومورها سرطانی نیستند. تومور بافتی است که هیچ گونه فعالیت فیزیولوژیکی را در بدن انجام نمی دهد. گاهی ممکن است شبیه به یک زگیل باشد و در مواردی به صورت یک غده بدخیم. سرطان پوست یکی از شایع ترین بیماری هایی است که از طریق تومورها به وجود می آیند، اما اگر در همان مراحل اولیه تشخیص داده شوند، جای امیدواری برای درمان آنها وجود دارد.


دلایل بروز سرطان پوست

انواع مختلف سرطان پوست در انسان به دلیل قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض اشعه فرابنفش به وجود می آید. این تشعشعات از طریق تابش نور خورشید به بدن انسان منتقل میشوند. پوست بدن شامل رنگدانه هایی به نام ملانین است که میتواند از ورود میزان معینی اشعه فرابنفش به درون بدن جلوگیری کند ولی با ایجاد شکاف در لایه ازن مقدار این تشعشعات خطرناک و کشنده به میزان دو برابر افزایش پیدا کرده است.

رنگدانه ها در افرادی که به طور طبیعی دارای پوست تیره تری هستند بیشتر بوده و مصونیت بیشتری در مقابل تابش نور آفتاب دارند. از این رو آن دسته از افراد که دارای پوست روشن تری هستند ریسک بالاتری را در ابتلا به انواع سرطان های پوستی دارند. بنابر این گرفتن حمام آفتاب روش مناسبی برای برنزه شدن نیست. البته ما سالن های سولاریم را نیز به شما پیشنهاد نمی کنیم زیرا آنها نیز به نوبه خود دارای مضرات بی شماری هستند.


انواع مختلف سرطان پوست

در علم پزشکی 3 نوع مختلف سرطان پوست تشخیص داده شده است:

1) بیسال: که برآمدگی سطحی پوست است، 2) کارسانوم: غده سرطانی قشر سطحی پوست، 3) ملانوم: تومر سیاه رنگ قشر عمیق پوست. اولین نقطه شروع سرطان مناطقی است که برای مدت زمان طولانی و به کرات در معرض نور خورشید قرار میگیرند مثل صورت، گردن و دستها. علائم آن عبارتند از: بیرنگ شدگی قسمت هایی از پوست بدن، ایجاد برآمدگی های سفید یا قرمز رنگ، خشکی و زبر شدن شدید و در نهایت ریزش شدید پوست. خونریزی و ایجاد شیارهای عمیق در پوست پیش بینی میشود اما بیمار طی این مراحل از دردهای سخت رنج نخواهد برد.

ملانوم: به عنوان خطرناک ترین نوع سرطان پوست شناخته شده است و 5 درصد کل سرطان های پوست را به خود اختصاص می دهد. با سرعت تمام در نقاط مختلف بدن ریشه میدواند. در میان مردان در سنین 20 تا 30 سالگی شایع تر است. نقطه شروع بیماری میتواند شکم، کمر، قفسه سینه و ساق پا باشد.
پیشگیری

اساسی ترین اصل برای محافظت پوست در مقابل انواع بیماری ها قرار نگرفتن در معرض نور خورشید است. تشخیص به موقع نیز مراحل درمان را کوتاه میکند. با مراجعه دائمی به پژشک متخصص، همواره از وضعیت پوست بدن خود آگاه شوید. بیشتر لک ها، خال ها و کک و مک های روی پوست طبیعی هستند اما چنانچه متوجه رشد غیرعادی یا بی رنگ شدگی و تورم در پوست خود شدید بدون هیچ گونه اتلاف وقتی به متخصص امراض پوست مراجعه کنید. با به کار گیری تکنیک هایی که در این قسمت ذکر می شود میتوانید همیشه از داشتن پوستی سالم و شاداب لذت ببرید.

پوشاک و متعلقات آن

از پیراهن های آستین بلند با پارچه های مرغوب استفاده کنید. پیراهنهای نازک و سفید رنگ و مایوهای تنگ و چسبان ابزار مناسبی برای مراقبت از پوست شما به شمار نمی روند.

با استفاده از کلاههای لبه دار از گوشــها، پیشانی و گونه های خود در مقابل نور خورشید محافظت کنید.

برای مراقبت از چشمان خود عينكهاي آفتابي ضـــــد اشعه فرابنفش بر چشم خود بزنید.
کرم های ضد آفتاب

از کرم های ضد آقتابی که عامل محافظت از آفتاب در آنها 15 یا بیشتر است استفاده کنید. عامل محافظت در برابر آفتاب مدت زمانی است که شما می توانید بدون ایجاد آفتاب سوختگی در بدن مقابل نور خورشید قرار بگیرید. بدین معنا که با محصولی با عامل 15 شما میتوانید بدون ایجاد آفتاب سوختگی 15 بار بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید. همواره کرم هایی با عامل 15 یا بالاتر را خریداری کنید تا امنیتی پایدار در مقابل نور خورشید داشته باشید.

- کرم ها می بایست در حدود 30 تا 45 دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض آفتاب استعمال شوند تا زمان کافی برای نفوذ به لایه های درونی پوست وجود داشته باشد.

- تجدید دوباره کرم در بخش هایی که زیر نور آفتاب قرار دارند الزامی است. در این نوبت کرم را به فراوانی بر روی پوست خود مصرف کنید. افرادی که شنا میکنند و یا بدن انها به شدت تعرق میکند میبایست از انواع کرم هایی که در مقابل آب مقاومت دارند استفاده کنند.

- تشعشعات فرابنفش دارای قدرت نفوذ 5/1 در آب هستند، بنابراین شناگران حتما باید از کرمهای ضد آب استفاده کنند.

- برف، شن و آب اشعه خورشید را منعکس میکنند. پس استفاده از ضدآفتاب ها در پلاژهای ساحلی نیز ضروری است. سطوح بتونی و سفیدرنگ نیز درصد بسیر زیادی از نور خورشید را انعکاس میدهند.

- در نهایت باید به این مطلب اشاره کرد که پیشگیری بهترین درمان است. کرم های ضد آفتاب محافظت کامل از پوست در مقابل نور آفتاب را تضمین نمیکنند بنابراین بهترین راه پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید می باشد.


مواد غذایی

آن دسته از مواد غذایی که شامل مواد مرکب شیمیایی از قبیل آنتی اکسیدانها هستند سلامت بدن را در برابر سرطان ها تضمین می کنند. برای پیشگیری از سرطان پوست میبایست از ویتامین هایی نظیر C، E و A و همچنین سلنیوم به وفور استفاده کنید. کارتونیدها نیز در بدن به صورت اکسنده عمل کرده و از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری میکنند.

- بیشتر از غذاهای گياهي استفاده کنید. استفاده از میوه ها و سبزی های تازه 5 نوبت در طول روز شما را در مقابل تمام مریضی ها بیمه میکند

- به خاطر داشته باشید که خورشید این عامل مرموز و مرگ آور سراسر روزهای تابستان در بالای سر شما به کمین نشسته است. نوبت آن رسیده است که به مبارزه با آن برخیزیم و از خود دفاع کنیم.



یک تن از هر سه نفر آمار قابل توجهی برای قربانیان سرطان است. به تکنیک هایی که در این مقاله به آن اشاره شد توجه کنید تا نام شما در شمار فهرست سیاه قربانیان قرار نگیرد.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
فشار خون



گاهـی اوقـات فشارهای زندگی باعث می شود که جلوی دیگران وانمود کنید که فشار خون دارید.اما آیا فکر کرده اید
که ممکن است واقعاً فشار خون داشته بــاشید ولی از آن بـی خـبـر بـاشــید؟ بــا وجود آماری که خبر از 12 میـلـیـون
ايـراني مـبـتلا به فشار خون میدهد، شما چگونه میتوانید مـطمئن باشید که در خطر ابتلا به آن نیستید؟ علت های
آن را بـرایـتان بیان می کنیم. مطالعه کنید و از این مسئله مطمئن شوید.


فشار خون چیست؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فـــشار خون بالا، زمانی ایجاد می شود که فشار خون در
دیواره رگ ها بیش از حد معمول بالا رود.

این وضعیت بسیار خطرناک است، زیرا گاهی اوقات تاثیرات مخرب آن در مرور زمان افزایش می یابد. و حتی ممکن است تا زمانی که به بالا ترین حد ممکن نرسیده باشد، مشخص نشود. و این مسئله باعث شده است که گاهی از فشـار خـون بـــــــه " کشنده آرام " هم یاد کنند.

مخالف آن، یعنی فشار خون پائین زمانی اتفاق می افتد که فشاری که خون را در رگها به سمت قلب و مغز و سایر اعضاء داخلی بدن می رساند، بسیار کم شود که باعث سر گیجه و منگی می شود.

عوامل فشار خون
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عوامل بسیاری منجر به فشار خون می شوند که شامل عوامل وراثتی، چاقی، مصرف بالای الكل ، مصرف بالای سدیم و سن بالا است. همچنین زیاد یکجا نشستن، فشارهای عصبی، مصرف کم پتاسیم و کلسیم و مقاومت در برابر انسولین نیز باعث بالا رفتن فشار خون می شود.

آمریکایی ها و افریقایی ها بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون هستند. بنابر تحقیقاتی که در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها شده است، %64 همه مرد های بالای 75 سال مبتلا به فشار خون هستند.

هر چند، بالا بودن فشار خون همیشه نشان دهنده ابتلا به این عارضه نیست. بعضی افراد گاهی وقتی برای اندازه گیری فشار خونشان به مراکز درمانی می روند، خواه نا خواه فشار خونشان بالا می رود.

فشار خون چگونه اندازه گیری می شود؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برای اندازه گیری فشار خون، دو عدد باید مورد توجه قرار بگیرد: عدد سیستولی (انقباض قلب) و عدد دیاستولی (انبساط قلب).

عدد سیستولی: فشار خون در مقابل دیواره ی رگ ها وقتی قلب تازه از تلمبه زدن متوقف شده است. این عدد اول یا بالائی است که خوانده می شود. معمولاً روی 100 یا بالاتر از آن قرار دارد. بین 120 تا 135 حالت نرمال است.


عدد دیاستولی: فشار خون در دیواره ی رگ ها بین هر ضربان قلب، زمانی که قلب در حالت استراحت قرار دارد است. این عدد دوم یا پائینی است که خوانده می شود. معمولاً روی 85 یا پائین تر باید باشد.

انواع فشار خون
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
چهار نوع فشار خون وجود دارد: مطلوب، نرمال، بالاتر از نرمال و بالا. فشار خون بالا نیز به سه نوع تقسیم بندی می شوند. در زیر انواع این فشار خون ها و راه های درمانشان را بررسیمی کنیم.
علائم
ــــــــــــــــــ
تا زمانی که صدمات ایجاد شده توسط فشار خون در بدن نمایان نشده اند، هیچ نشانه یا علامتی برای آن وجود ندارد. در مراحل جدی تر فشار خون بالا (مرحله 2 و 3) بیمار دچار سردرد، تهوع و استفراغ و اختلالات بینایی می شود.

با مرور زمان شدید تر شدن این عارضه ممکن است باعث مسدود، باریک و ضعیف تر کردن رگ ها شود. این مسئله باعث لخته شدن خون می شود که ممکن است به قلب و رگ ها، کلیه ها و شبکه چشم صدمه وارد کند.



تشخیص
ــــــــــــــــــ
پزشکتان ممکن است در معاینات سالانه خود، فشار خونتان را نیز اندازه گیری کند و این زمانی است که ممکن است تازه متوجه شوید که فشار خونتان بالاتر از حد نرمال است. اگر شک دارید، می توانید همیشه با مراجعه به داروخانه ها فشار خونتان را تست کنید و اگر عدد آن بالاتر از نرمال بود با پزشک خود تطبیق دهید تا از آن مطمئن شوید.

به طور معمول، تشخیص فشار خون بالا زمانی اتفاق می افتد که به دفعات متعدد فشار خونتان بالاتر از 140 تا 190 خوانده شود.

درمان
ـــــــــــــــــ
فشار خون بالایی که در مراحل اولیه قرار دارد و کمی بالاتر از حد نرمال است ممکن است با تغییر روش های زندگی مثل کم کردن وزن، ترک عادات بد غذايي ، مصرف کم تر نمک و روغن، ترك سيگار، عدم استفاده از مشروبات الكلي، کم تر کردن فشارهای عصبي و ورزش كردن درمان شود. گاهی لازم است که فشار خونتان را در منزل اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که تغییرات انجام شده نتیجه بخش بوده است یا خیر.



معالجه
ـــــــــــــــــــ
اگر فشار خون به مراحل 2 و 3 برسد، معالجه آن ضروری است. این جا به 4 دسته از داروهایی که برای معالجه فشار خون بالا استفاده می شوند اشاره می کنیم:



بازدارنده های ACE که از رها شدن هورمونی به نام آنژیوتنشن در بدن جلوگیری می کند و بنابراین باعث باز شدن رگ های خونی می شود.
ادرار آورها که با دفع نمک و آب های زائد در بدن به این مسئله کمک می کنند.
داروهای مهار کننده تپش قلب که باعث کند تر شدن ضربان قلب می شوند و به همین ترتیب فشار را نیز پائین می آورند.
داروهای گشاد کننده رگ ها که رگ های خونی را باز کرده و میزان تلاشی را که قلب باید صرف تلمبه کردن خون به همه نقاط بدن کند را پائین می آورد.


گوش به زنگ باشید!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مانند سایر مسائل مربوط به قلب ، در مورد این مسئله هم باید بسیار محتاط و مراقب باشید. اگر فعال باشید، سیگار نکشید، از یک **** غذایی متعادل استفاده کنید، مصرف نمک را پائین بیاورید و با بدنتان به نحو احسن رفتار کنید، می توانید جلوی بسیاری از صدمات ناشی از فشار خون بالا را در بدنتان بگیرید. بسیار مراقب فشار خونتان باشید چون می تواند آغازی برای مشکلات قلبی باشد.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
آشنايي با ويتامينها و مواد معدني




ويتامينها چيستند؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ويتامينها مواد ارگانيكي ميباشند كه براي زندگي حياتي بوده و بايد به مقادير اندك در رژيم غذايي موجود باشد.

وظايف ويتامينها در بدن انسان:
تـولـيـد انــــرژي - تنظيم واكنشهاي شيميايي بدن - عامل
رشد، ترميم و حفاظت از سلولها و ارگانهاي بدن - شركت
در بسياري از پروسه هاي متابوليكي بدن.

ويتامين هـاي ضروري بدن 13 عدد ميباشند . ويتامينها به دو گـروه مـحـلول در چــربي و مـــحلول در آب طبــقه بندي ميگردند:

* ويتامينهاي محلول در چربي: شامل ويتامينهاي A-D-E-K ميباشند. اين ويتامينها محلول در چربي بوده - براي جذب و جريان يافتن در خون به چربي نياز دارند - در بدن قادر به ذخيره سازي ميباشند - مصرف بيش از حد آنها خطر بيشتري دارد.

* ويتامينهاي محلول درآب: شامل ويتامينهاي B(COMPLEX) ،C ميباشند. اين ويتامينها محلول در آب بوده - براي جذب و جريان يافتن در خون به آب نياز دارند - در بدن قادر به ذخيره سازي نميباشند - مصرف بيش از حد آنها معمولا از بدن دفع گشته و زياد خطر جدي در پي ندارد.

ويتامينهايي كه بدليل در معرض هوا قرار گرفتن خاصيتشان از ميان ميرود شامل:
A-E-C

ويتامينهايي كه بدليل در معرض نور قرار گرفتن خاصيتشان از ميان ميرود شامل:
A-E-K-B6-B12-C-FOLIC ACID

ويتامينهايي كه بدليل در معرض حرارت قرار گرفتن خاصيتشان از ميان ميرود شامل:
C-B1

* مواد معدني چيستند؟ مواد غير ارگانيك ميباشند كه به كمك ويتامينها، آنزيمها و هورمونها عملكرد صحيح بدن را موجب ميگردند. مواد معدني ضروري براي بدن انسان 20 نوع ميباشد. مواد معدني به دو گروه تقسيم ميگردند:

* مواد معدني عمده: شامل كلسيم، كلرايد، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم و گوگرد .

* مواد معدني فرعي:شامل آهن، روي، كبالت، مس، فلورايد، يد، منگنز، كرم، نيكل، سلنيوم، سيليكون، واناديوم و مولبيديوم.



-- برخي مواد معدني مانند آهن، مس و روي براي جذب شدن با يكديگر رقابت ميكنند بنابراين با مصرف زياد يكي از آنها كمبود ديگر مواد معدني را در پي دارد.

مواد معدني بر حسب سهولت و سرعت جذب و دفع به 3 گروه تقسيم بندي ميگردند:

1- مواد معدني كه به سهولت و سريع جذب و دفع ميگردند: مانند سذيم و پتاسيم.
2- مواد معدني كه به سختي جذب بدن گشته اما به سهولت دفع ميگردند: مانند كلسيم - فسفر - منيزيوم و منگنز.
3- مواد معدني كه به سختي جذب و دفع ميگردند: مانند آهن - مس - روي - كبالت.


ويتامينها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ويـتـامين CAROTENE=RETINOL)= A): كاراتـنـوئـيـد پـيــش ماده ويتامين آ ميـبـاشـد (CARATENOIDE) كه شامل دو ويتامين آ متصل بهم است. اين ماده در سبزيجات و ميوه هاي زرد و سبز رنگ وجود دارد(مانند هويج).

وظايف:
1- در تشكيل ماده رنگي سلولهاي استوانه اي چشم نقش دارد كه وظيفه ديد در شب را به عهده دارند.
2- به عنوان يك آنتي اكسيدان عمل ميكند و بدن را در برابر آسيبهاي راديكالهاي آزاد حفاظت ميكند.
3-كمك به رشد و سلامتي استخوانها،پوست و مو4-تقويت سيستم ايمني بدن.5-رشد و بهبود توليد مثل.

علايم كمبود آن در بدن: شبكوري - تحليل رفتن غدد اشك، بزاقي و اشكي - تغيير در بافتهاي پوششي - خشكي چشم - افزايش خظر عفونت.

علايم مصرف بيش از اندازه آن: سردرد - خشكي پوست - حالت تهوع - استفراغ -كاهش اشتها - ريزش مو.

ميزان مصرف روزانه: 700 ميكروگرم براي كودكان- 800 ميكروگرم براي بالغين- 1200 ميكروگرم براي زنان باردار و شيرده. (براي بدست آوردن ميزان بين المللي اين ارقام را در عدد 3 ضرب كنيد)

منابع: تخم مرغ، سبزيجات زرد و سبز رنگ، ميوه جات، جگر سياه، دل و قلوه.


ويتامينCHOLECALCIFEROL) D): اين ماده توسط رژيم غذايي و در معرض مستقيم نور خورشيد قرار گرفتن بدن تامين ميگردد.

وظايف:
1- رشد و شكل گيري طبيعي استخوانها و دندانها.
2- تنظيم جذب كلسيم و فسفر بدن.
3- تقويت سيستم ايمني بدن.

علايم كمبود آن در بدن: راشيتيسم (بيماري مختص اطفال كه در آن استخوانها نرم و كماني ميگردند) - پوكي استخوان - از دست رفتن حس شنوايي - نرمي استخوان.

علايم مصرف بيش از اندازه آن: اسهال - حالت تهوع - آسيب به قلب و كبد - كلسيم مازاد در بافتهاي كبد، ريه، كليه ها و قلب رسوب كرده و ممكن است منجر به مرگ گردد.

ميزان مصرف روزانه: 10 ميلي گرم براي تمام سنين يا 400 واحد بين المللي.

منابع: قرار گرفتن در نور خورشيد به مدت 20 دقيقه. (كلسترول خون توسط آنزيمي در مقابل اشعه خورشيد به اين ويتامين تبديل ميگردد) - زرده تخم مرغ - ماهي - شير -پنير.


ويتامين TOPOPHEROL)E):

وظايف:
1- به عنوان يك آنتي اكسيدان قوي.
2- كمك به ساخت گلبولهاي قرمز خون.
3- رقيق ساختن خون.
4-حفاظت از قلب و پيشگيري از سرطان و آب مرواريد.
5- افزايش طول عمر.

علايم كمبود آن در بدن:كم خوني (در اطفال) - آسيب به اعصاب در بزرگسالان.

ميزان مصرف روزانه:10 ميلي گرم.

منابع:سبزيجات، آجيل، غلات، جوانه گندم، روغن بادام زميني، كره.


ويتامين MENAQUINONE)K):

وظايف:
1- كمك به لخته شدن خون.
2- حفظ سلامتي استخوانها.

علايم كمبود:خونريزي غير قابل كنترل.

علايم مسموميت:زردي و كم خوني در اطفال.

ميزان مصرف روزانه:80 ميكرو گرم.

منابع:گوشت و جگر.

ويتامين ASCORBIC ACID) C):

وظايف:
1- يك آنتي اكسيدان قوي.
2- در تشكيل كلاژن و ماده بين سلولي نقش دارد.
3- كمك به التيام زخمها.
4- ترميم استخوانها.
5- بهبود جذب آهن.
6- تنظيم انسولين خون.
7- پيشگيري از بيماريها و عفونتها.
8- براي داشتن لثه هاي سالم ضروري است.

علايم كمبود:اسكوروي (خونريزي از لثه ها و كبود شدن پوست) - اختلالات بافت همبند.

علايم مصرف بيش از حد:حالت تهوع، اسهال و درد شكم.

ميزان مصرف روزانه: 60 ميلي گرم كافي است. در زنان باردار و شيرده اين ميزان 2 برابر ميگردد.

منابع:آب پرتغال و مركبات ديگر - گوجه فرنگي - توت فرنگي - سبزيجات.


ويتامين THIAMINE) B1):

وظايف:متابوليسم كربوهيدراتها - افزايش اشتها - رشد عضلات - براي عملكرد صحيح اعصاب ضروري ميباشد.

علايم كمبود:كمبود آن بيماري بري بري را سبب ميگردد. (در آن عوارض قلبي-عروقي و عصبي ايجاد ميگردد.)

ميزان مصرف روزانه:2 ميلي گرم. (با مصرف كربوهيدراتها، دوران بارداري و شير دهي و رشد اين ميزان افزليش مي يابد.)

منابع:جوانه گندم - حبوبات - گوشت - لوبيا - غذاهاي دريايي - جگر - مخمر آبجو.


ويتامين RIBOFLAVIN) B2):

وظايف:متابوليسم كربوهيدراتها، چربيها و پروتئينها- شكل گيري غشاي مخاطي بدن - تشكيل سلولهاي خوني و عصبي - براي عملكرد طبيعي چشم ضروري ميباشد.

علايم كمبود:كم اشتهايي - توقف رشد - عوارض پوستي - قرمزي و بزرگي لبها -چشمهاي قرمز.

ميزان مصرف روزانه:2 ميلي گرم. در دوران شيردهي، رشد و بارداري افزايش مي يابد.

منابع:شير - سبزيجات - حبوبات - آرد كامل و گوشت - جوانه ها - شير.

ويتامين نياسين NIACIN=NICOTINIC ACID=NIACINAMID)B3):

وظايف:
متابوليسم كربوهيدراتها، چربيها و پروتئينها - تشكيل گلبولهاي قرمز - كاهش كلسترول خون - سلامتي دستگاه گوارش - عملكرد طبيعي اعصاب.

علايم كمبود:بيماري پلاگر (التهاب پوستي، اختلالات گوارشي و بي اشتهايي)-اسهال.

علايم مصرف بيش از اندازه:مصرف بيش از 200-100 ميلي گرم موجب صدمه به كبد ميگردد.

ميزان مصرف روزانه:20 ميلي گرم. در دوران بارداري، شيردهي، عفونت و استرس افزايش مي يابد.

منابع:گوشت - ماهي - مرغ - مخمر آبجو - پنير - جگر سياه و شير.


ويتامين PYRIDOXAL=PYRIDOXAMINE=PYRIDOXINE) B6):

وظايف:سنتز ساختار پروتئيني در هموگلوبينها، گلبولهاي قرمز و آنزيمها - متابوليسم كربوهيدراتها و پروتئينها - تشكيل و حفاظت از سيستم عصبي - كاهش دردهاي قاعدگي.

علايم كمبود:حالت تهوع - خستگي - افسردگي - افزايش خطر بيماريها و عفونتها -تشنج در اطفال.

علايم مصرف بيش از حد:مصرف بيش از 200 ميلي گرم درروز به اعصاب آسيب ميرساند - از دست رفتن هماهنگي عضلات.

ميزان مصرف روزانه:2 ميلي گرم. (افراد سيگاري، الكلي، مصرف زياد پروتئين، مصرف قرصهاي بارداري نياز بدن به اين ويتامين را افزايش ميدهد.)

منابع:گوشت - جوانه گندم - ماهي - سويا - لوبيا - اسفناج-موز.


ويتامين بيوتين BIOTIN)B7):

وظايف: متابوليسم - تشكيل اسيد هاي چرب.

ميزان مصرف روزانه:30 ميكرو گرم.

منابع:تخم مرغ - سبزيجات سبز رنگ - جگر سياه و پنير - گندم.


ويتامين COBALAMIN)B12):

وظايف:متابوليسم كربوهيدراتها، چربيها و پروتئينها - تشكيل سلولهاي خوني و عصبي - تشكيل گلبولهاي قرمز.

علايم كمبود: كم خوني - آسيب به اعصاب - كاهش خاصيت لخته شدن خون - تحليل رشته هاي عصبي و حسي و حركتي - كرختي - سرگيجه و بدخلقي.

ميزان مصرف روزانه:6 ميكرو گرم. (در مواقع جراحي، دوران بــارداري و شــير دهي و
نقاهت افزايش مي يابد.)

منابع:گوشت - شير - ماهي - تخم مرغ - جگر. (اين ويتامين توسط باكتريها نيز در روده سنتز ميگردد.)

ويتامين اسيد فوليك (FOLACIN=FOLIC ACID):< BR>
وظايف:رشد و حفظ سلامتي تمام سلولهاي بدن - تنظيم تقسيم سلولي - تشكيل گلبولهاي قرمز - جلوگيري از نواقص مادر زادي.

علايم كمبود: اسهال - سردرد - استرس - اختلالات رفتاري - سوء تغذيه - كمبود وزن - افسردگي - كم خوني.

ميزان مصرف روزانه:400 ميكرو گرم - استرس، در دوران بارداري - مصرف قرصهاي ضد بارداري و افراد سيگاري نياز بدن به اين ويتامين افزايش مي يابد.

منابع:سبزيجات سبز رنگ - آب پرتغال - گل كلم.

مواد معدني...

كلسيم:
وظايف:سلامتي و استحكام استخوانها و دندانها - التيام زخمها - تنظيم فشار خون-لخته شدن خون - عملكرد عضلات.
علايم كمبود:پوكي استخوان - فشار خون بالا - اسپاسم عضلات.
علايم مسموميت:مصرف بيش از حد كلسيم سبب رسوب كردن آن در بافتهاي نرم بدن ميگردد.
ميزان مصرف روزانه:1200 ميلي گرم.
منابع:شير - پنير - ماست - گل كلم.

كرم:
وظايف:عملكرد طبيعي انسولين-مصرف كربوهيدراتها.
علايم كمبود:كاهش تحمل به گلوكز-تشديد ديابت.
ميزان مصرف روزانه:120 ميكرو گرم.
منابع:مخمر آبجو-گوشت-نان-غلات.

كبالت:
وظايف:خون سازي.و متابوليك.
ميزان مصرف روزانه:بسيار جزعي.

مس:
وظايف:عملكرد طبيعي آنزيمها-تشكيل گلبولهاي قرمز-تشكيل استخوانها و بافتهاي پيوندي-ساخت رنگدانه هاي پوست و مو-جذب آهن.
علايم كمبود:كاهش جذب آهن-كم خوني-افزايش آسيب پذيري نسبت به عفونت-كاهش تراكم استخوانها.
علايم مسموميت:خطر بيماري قلبي. ميزان مصرف روزانه: 2 ميلي گرم.
منابع:آرد كامل-غلات-ماهي-مرغ-سبزيجات.

آهن:
وظايف:حمل و نقل اكسيژن در گلبولهاي قرمز خون-عملكرد صحيح آنزيمها-تقويت سيستم ايمني بدن.
علايم كمبود:كم خوني-ضعف-سر درد-كاهش عملكرد ذهني.
ميزان مصرف روزانه:40 ميلي گرم.در زنان باردار وشيرده افزايش مي يابد. منابع:گوشت-لوبيا-آرد كامل-ميوه هاي خشك شده-اسفناج-عدسي و انجير.

منيزيوم:
وظايف:متابوليسم كربوهيدراتها،چربيها و پروتئينها-انقباض عضلات-نقل و انتقالات عصبي-تنظيم ضربان قلب-تشكيل استخوان.
علايم كمبود:كاهش اشتها-ضعف عضلاني-افسردگي-عصبي بودن.
ميزان مصرف روزانه:400 ميلي گرم.
منابع:آجيل-سبزيجات-آرد كامل-غلات.

سلنيوم:
وظايف:آنتي آكسيدان است-كاهش اثرات آفتاب سوختگي.
علايم كمبود:افزايش خطر ابتلا به سرطان-سيستم ايمني ضعيف-اختلالات كبدي-نواقص مادرزادي.
علايم مسموميت:آسيب به كبد-ريزش مو-خستگي-حالت تهوع.
ميزان مصرف روزانه:70 ميكرو گرم.
منابع:غلات-گندم-برنج-گوشت-ماهي.

روي:
وظايف:عملكرد آنزيمها-آنتي اكسيدان است-افزايش سيستم ايمني بدن-افزايش مقاومت بدن در برابر عفونت-التيام زخمها-عملكرد پروستات-همانند سازي دي ان اي. علايم كمبود:كم خوني-نواقص مادرزادي-ناباروري-اختلالات پوستي-خستگي-اختلالات ذهني.
ميزان مصرف روزانه:150 ميلي گرم.
منابع:گوشت-مرغ-ماهي-آرد كامل-غلات.

يد:
وظايف:عملكرد طبيعي تيروئيد(تنظيم سوخت و ساز بدن)
علايم كمبود:بيماري تيروئيد.(گواتر)
ميزان مصرف روزانه:30 ميكرو گرم.
منابع:غذاهاي دريايي-نمك يد دار.

منگنز:
وظايف:رشد استخوانها- نقش در توليد هورمونهاي جنسي-عملكرد طبيعي سلولهاي بدن-متابوليسم كربوهيدراتها،چربيها و پروتئينها.
ميزان مصرف روزانه:5-2 ميلي گرم.
منابع:سبزيجات-ميوه-غلات-چاي.

فسفر:
وظايف:تشكيل استخوانها-متابوليسم كربوهيدراتها،چربيها و پروتئينها.
ميزان مصرف روزانه:700 ميلي گرم.
منابع:گوشت-شير-تخم مرغ-غلات.

پتاسيم:
وظايف:تعادل مايعات بدن-كنترل فعاليت قلب-عملكرد سيستم عصبي.
ميزان مصرف روزانه:2000-1600 ميلي گرم.
منابع:سبزيجات-ميوه ها-پير.

سديم:
وظايف:تعادل مايعات بدن-حمل مواد مغذي از ميان غشاء سلولي-عملكرد سيستم عصبي.
علايم مصرف بيش از حد:فشار خون.
ميزان مصرف روزانه:3000-2400 ميلي گرم.
منابع:نمك خوراكي-شير-چيپس.

فلورايد:
وظايف:سلامتي و استحكام دندانها و استخوانها.
ميزان مصرف روزانه:10 ميلي گرم.
منابع:سبزيجات-گوشت-خمير دندان.

كلريد:
وظايف:اسيد معده-حمل دي اكسيد كربن به ريه ها.
ميزان مصرف روزانه:750 ميلي گرم.
منابع:نمك خوراكي.

مولبيديوم:
وظايف:متابوليسم دي ان اي و آر ان اي.
ميزان مصرف روزانه:250-75 ميلي گرم.
منابع:نان.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
پوكي استخوان



بـر اسـاس بـرآوردهـــای اخیر تقریبا 1 نفر از هر 4 خانم و 1 نفر از هر 8 مرد بالای 50 ســال مبـتــــلا بــه بیماری پوكي
استخوان هستند. پـوکی استـخـوان در مـراحـــل اولــيـه به نوعی یک بیماری خـاموش مـحـسوب مـی شـود و هــیچ نــشانه مشخصی ندارد. این بیماری ریسک شکستگی استخوان ها به ویژه استخوان لگن، ستون مهره ها و مچ را افزایش می دهد و تاثیر بسیار ویرانگری بر روی زندگی افراد می گذارد. عـده بسـیار کـمـی متـوجـــه پوکی استخوان می شوند و سایرین تا زمانیکه مشکلی برایشان به وجود نیاید و دچار شـکستـگی استخـوان نشـوند، متـوجـه وجود این بیماری نخـواهند شد. آگاهی از روش های محافظت از استخوانها و تغییر عادات زندگی می تواند در جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را ایفا کند. به منظور حفظ سلامت استخوان ها باید از فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری آگاه شویم و همچنین تغییرات مهمی را نیز در شیوه های زندگی خود قائل شویم، شاید از این طریق بتوانیم از آسیبهای مکرر وارد بر استخوان ها جلوگیری کنیم.


روشهای جلوگیری از پوکی استخوان برای خانم ها

راههای متفاوتی وجود دارد که به وسیله آن می توانید از پوکی استخوان جلوگیری کنید

مواد غذایی
فعالیت بدنی
عادات زندگی
مواد غذایی

خانم ها می توانند از طریق 5 ماده اولیه که از طرف سازمان مواد غذایی آمريكا به اطلاع عمومی رسیده است، از خود در مقابل پوکی استخوان محافظت کنند.

راهنمای تغذیه اعلام کرده است که خانم ها باید از:

غداهای مختلف استفاده کنند
برای حبوبات، نان و سایر فراورده های غلات، گیاهان و میوه ها اهمیت بیشتری قائل شوند.
مواد لبنی کم چرب، گوشت کمتر، و غذاهایی که دارای چربی پایین و یا بدون چربی هستند را انتخاب کنند.
وزن بدنشان را همیشه ثابت و پایین نگه دارند و حرکات ورزشی انجام دهند و با شیوه صحیح تغذیه آشنا شوند.
مصرف الکل را قطع نمايند و نمک، هـمچنین کافئیـن و نـوشـابــه هـــای گازدار (روی هــم رفته فقط 3 مرتبه نوشیدن چای، قـهـوه، کـوکـا و سایر نوشیدنی های کربـوهیـدرات دار مجاز می باشند) را در **** غــذایـــی خود محدود کنند.
پیشنهادات اخیر انجمن غذایی بین المللی

سازمان بهداشت و سلامت آمريكا برای اولین بار مدیران مواد غذایی آمریکا را مجبور کرد که لیستی از مواد غذایی سالم تهیه کنند. در این جلسه بیش از 30 محقق کانادایی و آمریکایی حضور داشتند. در این نشست هم بر روی فواید و هم بر روی مضرات غذاهای مختلف تحقیق به عمل آمد. در پیرو این تحقیق پیشنهادات آنها از این دست بود که می خوانید

مرجع **** غذایی: نامی نوین، معنایی جدید

سازمان بهداشت و سلامت کانادا به همراه سازمان مجاز مواد غذایی امریکا، مجمعی به نام مرجع **** غذایی را تشکیل دادند. پژوهش های این انجمن بر روی مصرف مواد غذایی دیرینه و بیماری های ایجاد شده از طریق این نوع عادات غذایی مثل بیماری های مزمن نظیر پوکی استخوان بود.

اولین گزارش این کنگره در آگوست سال 1997 ایراد شد. آنها 5 ماده اولیه را تحت آزمایش قرار داده بودند و به این نتیجه رسیده بودند که مصرف این 5 ماده سلامت استخوان ها و سایر بافت ها را تضمین می کنند که عبارتند از:

کلسیم
فسفر
منیزیم
ویتامین D
فلوراید


فعالیت بدنی

خانمها بخش اعظمی از تراکم استخوانی خود را در سنین نوجوانی بدست می آورند. هر چه در سنین پایین، تراکم استخوانی بیشتری پیدا کنید، در آینده می توانید استخوان های سالم تر و نیرومند تری داشته باشید. اما متاسفانه آمار حاکی از این مطلب است که تنها 11 درصد دختران در سن 16 سالگی به فعالیت های مداوم ورزشی می پردازند. تحقیقات نشان داده است که این احتمال وجود دارد که والدین فعال دارای فرزندان فعال شوند.

کاهش وزن

فعالیت های کاهش وزن به آن دسته از حرکات اطلاق می شود که طی انجام آنها وزن بدنتان تنها بر روی پاهایتان قرار داشته باشد. در طول روز فعالیت های بسیاری وجود دارد که شما به وسیله آنها می توانید وزن خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. در این قسمت چند مورد ذکر شده:

به جای آسانسور از پله استفاده کنید
تای چی
کلاس های رقص
راهپیمایی فصلی
کلاس های ایروبیک و حرکات موزون
کوهپیمایی آرام و آهسته
ورزشهای با راکت مثل تنیس
افزایش تراکم ماهیچه ای

داشتن ماهیچه های قوی به شما در داشتن استخوانهایی نیرومند ومتعادل کمک می کند. این فعالیت ها را می توانید در خانه با کمک گرفتن از قوز بند و مچ بند و در باشگاه ورزشی از طریق دستگاه های مخصوص انجام دهید. همچنین برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید با مربی ورزشی خود مشورت کنید. او تشخیص می دهد که کدامیک از تمرینات و حرکات برای شما مناسب تر هستند.

عادات زندگی

3 عادت روزمره : سیگار، کافئین و الکل رفته رفته تاثیر منفی را بر روی سلامت استخوان ها می گذارند.

سیگار

باعث بروز یائسگی زود هنگام در خانم ها می شود (که تاثیر مستقیم بر روی استخوان ها می گذارد)
بر روی سوخت و ساز کلیه تاثیر منفی می گذارد.
قابلیت جذب مواد غذایی را کاهش می داده، بدن لاغر می شود و به کمبود کلسیم مبتلا می شوید.
کافئین

ادرار آور است؛ به این معنا که اگر از چای، قهوه و نوشابه های گاز دار استفاده کنید، تعداد دفعات بیشتری باید به دستشویی مراجعه کنید و در نتیجه از طریق ادرار کلسیم دفع می کنید.
نباید بیش از 3 مرتبه در طول روز از نوشیدنی های کافئین دار استفاده نمود به جای آن می بایست از نوشیدنی های کلسیم دار مانند شیر استفاده کرد.
الکل

هنوز ارتباط دقیق بین پوکی استخوان و الکل مشخص نشده است.
این ماده تاثیر منفی بر روی عملکرد کلیه ها می گذارد و به همین دلیل فرایند جذب کلسیم را مختل می کند.
الکل نیز به عنوان یکی از مواد ادرار آور به شمار می رود و از این رو میزان کلسيم دفع شده را افزایش می دهد.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
محققان دانشگاه كاليفرنيا در بركلي با كمك نانوذرات هلالي شكل طلا، به عنوان يدك كش‌هاي مولكولي به روشي در جهت حركت سلول‌ها و زيست‌مولكول‌ها از طريق كانال‌هاي كوچك ميكروسيالي بدون نياز به دريچه، پمپ و يا ديگر عناصر كنترلي دست پيدا كرده‌اند. به گزارش سرويس «فن‌آوري» ايسنا، در اين روش از تعامل بين نور و نانوذرات، استفاده مي‌شود كه مايع و مولكول‌ها با تعقيب پرتوهاي نوري متحرك، جابجا مي‌شوند. يك تيم تحقيقاتي به سرپرستي Luke Lee در مقاله‌اي كه در مجله Nature Materials گزارش كردند فرآيندي فيزيكي را شرح مي‌دهند كه مايع را با استفاده از نانوذرات فعال شده توسط نور حركت مي‌دهد. اين فرآيند هنگامي شروع مي‌شود كه نانوذرات هلالي شكل طلا، انرژي نوري را جذب كرده و گرم مي‌شوند. گرماي حاصله از اين نانوذرات باعث تبخير مايع اطراف اين ذرات مي‌شود، اما بخار سريعاً به قطرات مايع ميكروسكوپي تبديل مي‌شوند، كه در جلوي سيال قرار دارند و قطرات به سرعت به هم متصل مي‌شوند و باعث حركت سيال حامل نانوذرات مي‌شوند؛ بدين ترتيب، مايع حاوي نانوذرات حركت مي‌كند. از آنجا كه پرتوهاي فعال‌كننده نوري در طول مسير كانال‌هاي ميكروسيالي در حركت است، اين پروسه مرتباً تكرار مي‌شود. به دليل آنكه محققان در اين عمل، از منبع نوري ضعيف استفاده مي‌كنند، مايعات توده‌يي در دماي محيط باقي خواهند ماند، كه اين خود نكته مهمي در انتقال سلول‌ها و زيست‌مولكول‌ها، از طريق ابزار ميكروسيالي است. محققان، روش‌هاي جديد خود را در يك مدل ميكروسيالي كه از پليمر زيست‌سازگار پلي‌دي‌متيل‌سيلوكسان (PDMS) ساخته شده، اثبات كرده‌اند. به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، با استفاده از اين روش، محققان قادر به حركت مايع در طول كانال، تغيير جهت جريان در تقاطع كانال‌ها و عبور مواد در زواياي قائم ابزار كانال ميكروسيالي شده‌اند. اين محققان روش‌هاي جديد را در زيست‌مولكول‌ها و سلول‌هاي زنده آزمايش كرده‌اند. نتايج كار اين محققان در مقاله‌اي با عنوان Optofluidic control using pohtothermal nonoparticles در Nature Materials به چاپ رسانده‌اند.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
آنفلوانزاي مرغي كه با وجود اختصاص داشتن به گروه پرندگان، از سال ‪۱۹۹۷‬ بعنوان يك نوع مشاهده شده در انسان‌ها نيز به ثبت رسيده است. اصولا ويروس‌هاي بيماري آنفلوانزا بر اساس ميزان خطر به انواع ‪ A‬بسيار كشنده،‪ B‬با تاثيرگذاري سخت و متوسط و ‪ C‬با تاثيرگذاري خفيف تقسيم مي‌شوند. نوع سوم اصولا در انسان مشاهده مي‌شود، در دو نوع نخست موارد ابتلا در انسان‌ها، پرندگان، خوك، اسب، نهنگ و فك نيز ديده شده‌است. انوع ويروس‌هاي كشنده ‪ A‬نيز به انواع (‪ Hemagglutinin (HA‬با ‪ ۱۵‬زير گروه و(‪ Neuramindase (NA‬با ‪ ۹‬زير گروه شناخته مي‌شوند كه مي‌توانند با يكديگر تلاقي داشته باشند و ويروس‌هاي زير گروه ديگري را ايجاد كنند. از ميان انواع كشنده، ‪,H1N1‬ ‪,H1N2‬ ‪ H1N3‬انواع اختصاصي انسان، ‪ H7N7‬و ‪ H3N8‬انواع كشنده اسب مي‌باشد و ‪ ۱۵‬نوع كشنده براي پرندگان وجود دارد كه مهمترين آنها ‪ H5N1‬يا آنفلوانزاي حاد پرندگان است. در سال ‪ ۱۹۹۷‬نخستين مورد وجود ويروس ‪ H5N1‬در ميان يك نفر از اهالي هنگ كنگ مشاهده شد و پيش از آن انتقال ويروس پرندگان تنها در ميان خوك ها كه يك حلقه حيواني خطرناك محسوب مي‌شوند، مشاهده شده بود. جامعه بشري در يك قرن اخير سه بار در معرض اپيدمي آنفلوانزا قرار گرفته است و شيوع آنفلوانزاي مرغي با توجه به آنكه مي‌تواند خطرناكترين اپيدمي تاريخ را بوجود آورد، بشدت حساسيت برانگيز است. سال وقوع نام اپيدمي تلفات ويروس عامل ----------------------------------------------------------------- ‪ ۱۹۱۸- ۱۹‬آنفلوانزاي اسپانيايي ‪ ۵۰‬ميليون نفر ‪H1N1‬ ‪ ۱۹۵۷- ۵۸‬آنفلوانزاي آسيايي ‪ ۱‬ميليون نفر ‪H2N2‬ ‪ ۱۹۶۸- ۶۹‬آنفلوانزاي هنگ كنگي ‪ ۱‬ميليون نفر ‪H3N2‬ در مورد ويروس آنفلوانزاهاي نوع ‪ A‬مسئله حساسيت برانگيز امكان تلاقي و امتزاج انواع اختصاصي حيوانات با انواع انساني است كه مي‌تواند به توليد ويروس‌هاي مخرب منجر شود. نخستين مورد اين جهش همان حادثه‌هنگ كنگ است كه‌به مرگ ‪ ۶‬نفر از ‪ ۱۸‬مبتلاي شناسايي شده منجر شد و بعد از آن نمونه‌هايي در هلند و كانادا نيز به ثبت رسيد. به‌اعتقاد متخصصان با وجود بسيار خطرناك‌بودن ويروس آنفلوانزاي مرغي، نقطه اميد بخش انتقال بسيار سخت آن به انسان است و با توجه به اين شاخص مثبت در صورت رعايت موارد ايمني و پيشگيري تا حد بسيار زيادي از خطرهاي اين بيماري مهلك مي‌تواند رفع شود. شيگرو اومي ‪ Shgero Omi‬يك مدير منطقه‌اي سازمان بهداشت جهاتي تاكيد دارد كه آگاه‌سازي و افزايش مصون‌سازي فردي جوامع از بسياري اقدام‌هاي درماني و واكسيناسيون بهتر و موثرتر است. در شرايطي كه تنها ‪ ۸۰۰‬كشته بيماري سارس در سال ‪ ۲۰۰۳‬حدود ‪ ۳۰‬ميليارد دلار به‌كشورهاي‌آسياي جنوب شرقي خسارت وارد كرد، كارشناسان اقتصادي مي‌گويند خسارت‌هاي يك اپيدمي آنفلوانزاي مرغي مي‌تواند به‪ ۵۰۰‬ميليارد دلار در كشورهاي پيشرفت و ‪ ۱۰۰‬تا ‪ ۲۸۳‬ميليارد دلار در كشورهاي آسيايي منجر شود. ابتلاء، واكسيناسيون و درمان --------------------------- اصولا دوره نهفتگي بيماري آنفلوانزاي مرغي ‪ ۱‬تا ‪ ۵‬روز پس از ورود آن به بدن بيماري است و نخستين علايم آن در مرغ‌ها تورم چشم وشكل بهم ريخته پر و بال و گوشه‌گيري است. در مورد انسان‌ها اصولا اين بيماري با تب زياد و سرفه و ضعف و با تورم جگر سياه دوره ظهور اصلي آن شروع مي‌شود و بايد بسرعت به اقدام‌هاي درماني پرداخت. مقايسه نشانه‌هاي باليني آنفلوانزاي مرغي و انساني نشانه آنفلوانزاي انساني آنفلوانزاي پرندگان -------------------------------------------------- تب خفيف ‪ ۳۸‬تا ‪ ۴۰‬درجه سردرد بندرت بسيار شديد و سخت درد عضلاني تا حدي بسيار سخت و شديد احساس خستگي تا حدي دايمي ، تا سه هفته گرفتگي بيني اغلب گاهي عطسه اغلب گاهي گلودرد معمولا گاهي گرفتگي سينه متوسط بسيار شديد و دردناك استفراغ بهيچ وجه گاهي ويروس آنفلوانزاي مرغي تا هفته‌ها در سطح‌هاي آلوده باقي مي‌ماند و امكان ‪ ۴‬روز زندگي در آب و دماي تا ‪ ۳۰‬درجه زير صفر را دارد. مرگ ويروس در شرايط اطمينان بخش در صورت پخته شدن گوشت بمدت ‪ ۳۰‬دقيقه در دماي ‪ ۷۰‬درجه سانتيگراد حاصل مي‌شود. آنفلوانزاي مرغي اصولا فاقد واكسن خاصي است. در مورد اين بيماري دو نوع واكسن در حال طي مراحل آزمايشي است اما زمان اثبات نتيجه بخشي و توليد انبوه آن هنوز مشخص نيست. در بخش دارويي اصولا دو نوع دارو عليه ويروس ‪ H5N1‬شناسايي شده‌است . گروه نخست داروهايي مانند ‪ Amantadine‬و ‪ Rimantadine‬هستند كه بر اثر استفاده نامطلوب و نامنظم در چين هماكنون بعنوان يك داروي بي‌اثر يا اصولا كم‌اثر در برابر اين بيماري شناخته مي‌شوند. گروه دوم داروهايي موسوم به ‪ Zanamavir(‬با نام تجارتي ‪ (Relenza‬و ‪ ) Oseltamivir‬با نام تجارتي ‪ (Tamiflu‬هستند كه داروي نخست تا حدي خود را آسيب پذير نشان داده و داروي دوم با وجود گران‌بودن ( هر قرص ‪ ۸‬دلار)بعنوان تنها داروي موثر در برابر بيماري شناخته مي‌شود. مواد قرص‌هاي ‪ Tamiflu‬به‌محاصره ويروس و جلوگيري از تماس آن با سلول‌هاي بيماري اقدام مي‌كنند و معمولا ميزان مصرف افراد مبتلا ‪ ۷۵‬ميلي گرم در يك دوره ‪ ۵‬روز و روزي ‪ ۵‬قرص مي‌باشد. علاوه بر اين هنگام ابتلا هر فرد ، كساني كه هم‌نشين بوده‌اند، به هريك در يك دوره هفت روزه، هر روز يك قرص داده مي‌شود. مسئله‌نگران‌كننده‌در مورد اين دارو، مقاومت برخي‌از انواع ويروس آنفلوانزاي مرغي در برابر دارو است و از سوي ديگر مشخص نيست كه در صورت جهش ژنتيكي اين ويروس پس از تلاقي با ويروس‌هاي كشنده آنفلوانزاي انساني ، باز هم در برابر آن تاثيرپذير باشد. به هرحال كارشناسان جهاني امور درمان تاكيد دارند كه كشورهاي جهان براي احتياط حداقل براي استفاده ده درصد جمعيت خود، مقدار كافي از داروي تاميفلو را ذخيره كنند. هم اكنون عليه اين بيماري در انگليس براي ‪ ۱۵‬ميليون نفر، فرانسه براي ‪ ۲۰‬ميليون، استراليا براي ‪ ۴‬ميليون نفر و آمريكا ‪ ۳۷‬ميليون نفر از اين دارو ذخيره شده است. پزشكان تاكيد دارند كه افراد معمولي بايد از خريد و انباشت اين دارو در منازلشان خودداري كنند زيرا خوردن خودسرانه اين دارو مي‌تواند به مقاوم شدن ويروس منجر شود. علاوه بر آن ، مصرف دارو بايد ظرف دو روز پس از ظهور علايم آشكار بيماري انجام شود و شناسايي‌بيماري و تجويز آن تنها از عهده‌پزشكان و آزمايشگاه‌هاي كارآمد و تخصصي برمي آيد و مردم عادي چنين توان عملي ندارند.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
جدید ترین داروهای ضد گلوکوم متعلق به خانواده ای از داروهاست که اصطلاحا آنولوگ های پروستاگلاندین نامیده می شوند این گروه دارویی بیشترین اثر را بر درمان گلوکوم در ده سال گذشته داشته است این داروها از نظر شیمیایی خویشاوند ماده ای هستند که بطور طبیعی در بدن یافت می شود پروستاگلاندین طبیعی : ماده ای که از مدتها قبل اثر آن بر کاهش فشار داخلی چشم شناخته شده بود ولی بدلیل بروز التهاب به عنوان یک عارضه جانبی کمتر مورد توجه قرار می گرفت بنابراین برای سالها استفاده از پروستاگلاندین برای درمان گلوکوم مورد شک و تردید بود ولی پس از سالها تحقیق و پژوهش مشخص شد که با کمی تغییر در مولکول پروستاگلاندین می توان هم فشار داخلی چشم را کاهش داد و هم اثر التهاب زایی آنرا کمتر نمود نخستین دارو در این گروهLatanoprost(Xalatan) بود و سپس داروهای Travoprost(Travatan) و Bimatoprost (Lumigan) هم به آن اضافه شدند همه این داروها بطور موثری باعث کاهش فشار داخلی چشمی می شوند بطوریکه پروستاگلاندین ها اکنون جایگزین تیمولول بعنوان خط اول درمان گلوکوم شده اند بغیر از سردرد که ممکن است گاه گاهی روی دهد هیچ عارضه جانبی دیگری برای این داروها گزارش نشده است و بیماران این داروها را بعنوان داروهای یکبار در روز بخوبی می شناسند پروستاگلاندین ها با افزایش جریان خروجی زلالیه از طریق سیستمUveoscleral باعث کاهش فشار داخلی چشم می شوند در چشم ظرف چند هفته اول استفاده ممکن است قرمزی مختصری ایجاد شود و در دراز مدت ممکن است رنگ عنبیه افراد چشم سبز یا چشم عسلی به قهوه ای تغییر پیدا کند این تغییر دائمی است ولی فقط جنبه ظاهری دارد و تغییر دیگری در عنبیه روی نمی دهد
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
بر اساس تازه‌ترين يافته‌ها، باكتري‌هاي مضر مي‌توانند بر روي صفحه كليدهاي رايانه‌اي كه در بيمارستان‌ها كاربرد دارند باقي مانده و در نتيجه به راحتي به بيماران منتقل شوند.


n00011693-b.jpg


به گزارش سلام، محققان آمريكايي توصيه مي‌كنند كه به منظور مقابله با اين مشكل افرادي كه با رايانه‌هاي مشترك كار مي‌كنند بايد پس از هر بار كار با سيستم دست‌هاي خود را به خوبي بشويند.
ضمن این که صفحه كليدها نيز بايد به طور منظم عفونت زدايي شوند.
از سوي ديگر گروهي ديگر از اين محققان پيشتر رفته و توصيه مي‌كنند كه حتي در مدارس و كتابخانه‌ها نيز بايد براي جلوگيري از گسترش باكتري‌هاي خطرناك و بيماري‌زا، صفحه كليدها عفونت زدايي شوند.
بعلاوه هر چه تعداد دفعات كار با اين سخت افزار افزايش يابد احتمال انتقال باكتري‌ها به دست نيز بيشتر مي‌شود.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
ويتامين A به رشد سالم سلولهاي بدن و تقريبا تمام اعضا كمك مي‌كند.


n00011705-b.jpg



به گزارش خبرگزاري سلام، ويتامين A در منابع غذايي حيواني از قبيل تخم‌مرغ، شير غني شده، روغن كبد برخي از ماهي‌ها يافت مي‌شود.
اين ويتامين در منابع غذايي گياهي نيز وجود دارد.
نوعي از اين ويتامين كه در منبع حيواني يافت مي‌شود رتينال و نوعي كه در گياهان يافت مي‌شود كاروتنوئيد نام دارد.
برخي از ريزمغذيها تحت عنوان بتاكاروتن در بدن از شكل كاروتنوئيد به ويتامين A تبديل مي‌شود.
بتاكاروتن يكي از متداول‌ترين انواع كاروتنوئيدها هستند.
كاروتنوئيدها رنگدانه‌هايي هستند كه در ميوه‌ها و سبزيجاتي كه رنگ‌ آنها نارنجي، قرمز و زرد است، به وفور يافت مي‌شوند.
اين ذرات همچنين در بسياري از سبزيجات داراي برگ‌هاي پهن و به رنگ سبز تيره وجود دارند.

اين ويتامين به ويژه نقش مهمي در ديد مناسب شبانه دارد و علاوه بر آن براي سلامت بخش استخواني دندانها و بافت‌هاي نرم موكوسي در روي پوست بسيار ضروري است.
ويتامين A با حفظت از بدن در برابر عفونت‌ها نقش مهمي در سيستم ايمني بدن نيز ايفا مي‌كند.
بتا كاروتن يك آنتي اكسيدان است. اين ماده به لحاظ نقش آن در حفاظت از بدن در برابر سرطان و بيماريهاي قلبي مورد مطالعه قرار گرفته است
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
مصرف به موجب تقويت قلب و پاک شدن معده و تيز هوشی می شود.


n00011171-b.jpg


«به» بواسطه خواصی که دارد در درمان عفونتهای ريوی و اختلالات روده ای بسيار مفيد و موثر است.
مرکز بهداشت استان مرکزی اعلام کرد: خوردن به برای رفع وسواس ، افسردگی، تقويت اعمال معده و ورم حاد روده مفيد و معالج اسهال های ساده و خونی است.
اين ميوه برای خونريزی های رحمی،



خواص دارويی بادام زمينی، از نظر طب قديم ايران متعادل است. چون بادام زمينی دارای پروئتئين می باشد بنابراين از نظر غذيی بسيار مهم است.
1- برای تقویت ريه و طحال مفيد است.
2- کلسترول خوب خون را بالا می برد.
3- درد معده را از بين می برد.
4- نرم کننده سينه است.
5- سرفه خشک را برطرف می کند.
6- شير را در مادران شيرده زياد می کند.
7- ملين است.
8- بسيار مقوی است.
9- برای تقويت قوای دماغی مفيد است.
10-به هضم غذا کمک می کند.




بواسير و رفع سوزش ادرار نيز مفيد است دانه به از نظر طبيعت سرد و ترش است و پوست دانه به در آب گرم لعاب فراوانی می دهد.
از قديم لعاب بهدانه را برای رفع التهاب دستگاه گوارشی، مخاطها، رفع سرفه و سينه درد ، خشکی حلق، سوزش و خشکی دهان و زبان،رفع گرفتگی صدا، تب بر و نيز برای درمان سل و زخم رئده ها و غيره به کار می برند ماليدن لعاب بهدانه به پوست برای تسکين و التيام سوختگی آتش و معالجه آفتاب زدگی و درمان سرمازدگی، ترک يا شقاق لب مفيد است مغز دانه به دارای يک ماده سمی به نام آميگوالين است که توليد اسيد سيانيدريک می کند لذا آن را نبايد خورد و بايد فقط از لعاب آن استفاده کرد. ميوه به را به صورت پخته ( کمپوت، ژله، شربت) مصرف می کنند ولی به صورت خام خوردن مفيد تر است.
خواص دارويی بادام زمينی، از نظر طب قديم ايران متعادل است. چون بادام زمينی دارای پروئتئين می باشد بنابراين از نظر غذيی بسيار مهم است.
1- برای تقویت ريه و طحال مفيد است.
2- کلسترول خوب خون را بالا می برد.
3- درد معده را از بين می برد.
4- نرم کننده سينه است.
5- سرفه خشک را برطرف می کند.
6- شير را در مادران شيرده زياد می کند.
7- ملين است.
8- بسيار مقوی است.
9- برای تقويت قوای دماغی مفيد است.
10-به هضم غذا کمک می کند.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
به گفته پژوهشگران دانشگاه tubingenدر آلمان به نظر نمی رسد در فصل شنا استفاده از ضد آفتاب حتی در مقادیر زیاد در کودکان در پیشگیری از خالهای پوستی به اندازه پ وشیدن تی شرت روی لباس شنای آنها موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز هلث خال های ناشی از آفتاب تنها از نظر زیبایی مشکل افرین نیست بلکه در تعدادی از افراد به سمت نوعی سرطان پوستی به نام ملانوما پیشرفت می کنند.

در این مطالعه بررسی بیش از ۱۸۰۰کودک آلمانی در فاصله سنی بین ۲تا ۷سال ثابت کرد بین استفاده از کرم های ضد آفتاب و پیشگیری از ظاهر شدن خالهای پوستی ناشی از افتاب رابطه معنی داری وجود ندارد.

از طرف دیگر تعداد خال های پوستی در کودکانی که در ساحل یا استخر شلوار کوتاه و تی شرت می پوشند از کودکانی که تنها مایو می پوشند کمتر بود.

این به این معنی نیست که از کرم های ضد افتاب استفاده نکنیم .کرم های ضد افتاب از پوست در مقابل اشعه مافوق بنفش محافظت می کند و مانع ابتلا به انواعی از سرطان پوست می شود.با وجود این میزان محافظت این کرم ها در پیشگیری از ابتلا به خال های پوستی آنطور که فکر می کنیم و انتظار داریم نیست. میزان محافظت از پوست به وسیله کرم های ضد آفتاب به نحوء استفاده از آنها بستگی دارد.

ال به خصوص در بین سفید پوستان بسیار شایع است .بسیاری از این خال ها هرگز به سمت بدخیم شدن پیشرفت نمی کنند.ژنتیک شخص یکی از اصلی ترین عوامل مستعدکننده تغییرات بدخیم در این خال ها محسوب می شود.کودکان استعدادشان را برای خال سازی از والدینشان به ارث می برند.

هرچه تعداد خال ها بیشتر و اندازه انها بزرگتر باشد متوسط خطر ابتلا به ملانوما بیشتر می شود.

محققان این مطالعه به والدین کودکان توصیه می کنند که با پوشاندن لباس به کودکانشان در هنگام بازی در هوای آزاد استخر و کنار دریا از ایجاد خال در بدن آنها جلوگیری کنند.

پوشاندن لباس به کودکان و پرهیز از آفتاب بهترین روش برای پیشگیری و حفظ پوست از عوارض خطرناک افتاب می باشد.با وجود این استفاده از کرم ضد آفتاب برای پوشاندن بخش های در معرض مانند صورت و دست بسیار موثر است.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
دانشمندان اعلام كردند اندازه دور كمر شاخص خوبي براي پيش بيني مقاومت به انسولين كه پيش زمينه ديابت است محسوب مي‌شود. به گزارش خبرنگاري رويترز هلث، مقاومت به انسولين اولين مرحله ابتلا به ديابت و بيماري‌هاي قلبي محسوب مي‌شود. تا امروز گمان مي‌شد اندازه دور كمر تنها شاخص مستقلي براي تعيين خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي است. در حالي كه دانشمندان سوئدي نشان دادند اندازه دور كمر مي‌تواند واحدي براي تعيين ميزان حساسيت به هورمون انسولين باشد. در مطالعه‌اي كه دانشمندان بيمارستان دانشگاهي كارولينسكا در استكهلم انجام دادند اندازه دور كمر كمتر از ‪ ۱۰۰‬سانتي‌متر در هر دو گروه زن و مرد نشانه سلامت كامل و عدم ابتلا حتي به درجات خفيفي از مقاومت به هورمون انسولين تلقي مي‌شود. مقاومت سلولي به انسولين باعث مي‌شود با وجود بالا بودن سطح انسولين در خون سطح گلوكز خون بالا باشد. هرچند قند خون در اين اشخاص آنقدر بالا نيست كه در دسته‌بندي مرحله پيش از ديابت قرار گيرد. يكي از عوامل خطر ساز مهم و قابل اجتناب در ديابت نوع دوم وزن بالا است. در اين مطالعه ‪ ۲۷۴۹‬مرد و زن ‪ ۱۸‬تا ‪ ۷۲‬ساله كه اندازه دور كمر آنها ‪ ۶۵‬تا ‪ ۱۵۰‬سانتيمتر بود مورد بررسي قرار گرفتند. قد، وزن، اندازه دور كمر، و لگن آنها ثبت شد و نمونه خون براي تعيين ميزان انسولين در خون آنها فرستاده شد. اين محققان دريافتند اندازه دور كمر شاخص بسيار دقيقي براي تعيين مقاومت به انسولين است. نتايج اين مطالعه در نشريه "‪ "british medical journal‬به چاپ رسيده است.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
نتايج مطالعات نشان مي‌دهد كه مصرف بيشتر سبزيجات طول عمر افراد را افزايش مي‌دهد.


n00011631-b.jpg


به گزارش خبرگزاري سلام به نقل از روزنامه گاردين،مطالعات انجام شده بر روی 75 هزار فرد بالاي 60 سال در 9 كشور اروپايي نشان دهنده این است که بر اساس **** غذایی حاوی سبزيجات، ميوه و غلات بیشتر طول عمر افراد افزايش مي‌یابد.
نتيجه بررسي‌ها نشان داد كه بر اساس رژيم غذايي در كشورهاي مختلف اين تاثير در كشورهاي يونان و اسپانيا بيشترست، اما در آلمان و هلند چندان مشاهده نشده است.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
ايـن مـقـاله شـمـا را بـا تسـت اچ آي وي، نحـوه انجام آن، مزاياي آن و اينكه چه افرادي ميبايست اين تست را انجام
دهند آشنا خواهد كرد.


تست اچ آي وي چيست؟
تسـتHIV آزمايـشي اسـت كـه مــعمولا بروي نمونه خون انجام ميگرد تا وجود و يا عدم وجود ويروس HIV را دربدن
فرد مشخص كند. بنابراين نتيجه اين تست با ابتلاي فرد به بيماري ايدز تفاوت داد. ممكن است فردي HIV مثبت باشد اما كماكان بدن وي علايم باليني بيماري ايدز را بروز نداده باشد.

فوايد انجام تست اچ آي وي

1- فرد از آلوده بودن خود به ويروس HIV آگاه گشته و شيوه زندگي خود را تغيير ميدهد تا با اجتناب از رفتارهاي پرخطر جنسي و يا تزريق مواد مخدر با سوزن و سرنگ مشترك از گسترش عفونت به ديگران جلوگيري كند. همچنين فرد ديگر نمي تواند خون، فراورده هاي خوني و يا اعضاء بدن خود را اهدا كند.

2- تشخيص زودهنگام اين بيماري درمان دارويي زود هنگام را در پي خواهد داشت كه سرعت پيشرفت بيماري را كاهش داده و طول عمر بيمار را افزايش ميدهد.

3-فرد پس از اينكه از آلوده بودن خود مطلع گشت با آگاه ساختن شركاي جنسي فعلي و پيشين خود و كساني كه با آنها از سوزن و سرنگ مشترك حين تزريق مواد مخدر استفاده ميكرده ، احتمال آلوده بودن اين افراد را به آنان هشدار داده و همچنين از گسترش بيشتر بيماري جلوگيري بعمل مي آورد.

4-زنان باردار در صورت مثبت بودن تستشان ميتوانند با دريافت داروهاي ويژه اي درصد بدنيا آمدن نوزاد آلوده به ويروس HIV را كاهش دهند.

5-كاهش نگراني و اضطراب از آلوده بودن فرد پس از منفي بودن آزمايش.


چه كساني ميبايست تست اچ آي وي را انجام دهند؟

1-افرادي كه شريك جنسي متعدد دارند و يا رابطه جنسي حفاظت نشده (با افراد غريبه، شريك جنسي اي كه خود شريك جنسي متعدد دارد و يا نسبت به وي اعتماد و شناخت كافي نداريد) داشته اند.

2-افرادي كه مبتلا به بيماريهاي آميزشي هستند.

3-افرادي كه معتاد تزريقي بوده و از سوزن و سرنگ مشترك استفاده كرده و ميكنند.

4- افرادي كه در محيط كار خود با خون و يا مايعات بدن سرو كار دارند: پزشكان، دندانپزشكان، پرستاران، تكنسينهاي آزمايشگاه، تكنسينهاي پروتز دندان.

5- افراد مبتلا به هموفيلي و سل.

6-افرادي كه با سوزنهاي آلوده اقدام به خالكوبي و يا سوراخ كردن گوش كرده اند.

7-نوزاداني كه مادرانشان مبتلا به HIV هستند.

8- افرادي كه پيش از سال 1985 ميلادي خون و يا فرآورده هاي خوني دريافت كرده اند. امروزه احتمال آلودگي از طريق انتقال خون بسبب آزمايش خونهاي اهدايي بسيار اندك گشته است.

9- تمام زنان باردار. ضروري ست زوجين پيش از اقدام به بچه دار شدن نيز تست HIV را انجام دهند.

10-همجنس بازان و زنان روسپي.

11-افرادي كه مورد تجاوز و سوء استفاده جنسي قرار گرفته اند.


شيوه هاي انجام تست

1-با شناسايي آنتي بادي ويژه ويروس:ELISA و WBT

2- با شناسايي آنتي ژن ويروس: آنتي ژن P24 و RNA-PCR وDNA-PCR

3- تست بزاق دهان: مانند مورد نخست و مراحل آن مانند نمونه گيري خون است اما گرانقيمت تر ميباشد.

4- كيتهاي تست فوري: اينگونه كيتها به هيچ وجه قابل اطمينان نميباشند.

پس از ورود ويروس HIV به بدن، سيستم ايمني بدن ويروس را شناسايي كرده و آنتي بادي (پادتن) ويژه آن را توليد ميكند.

پادتن (آنتي بادي): واكنش بدن به عفونت ميباشد و به منظور مبارزه و نابود كردن عامل بيماري توليد ميگردد.

دوره پنجره (WINDOW PERIOD) چيست؟ فاصله ميان آلوده شدن فرد (ورود ويروس به بدن) تا آشكار شدن آنتي باديها در خون و ساير مايعات بدن را دوره پنجره ميگويند. اين دوره معمولا 6-4 هفته بطول مي انجامد اما پس از گذشت 3 ماه در خون 99 درصد افراد آلوده و در عده معدودي نيز تا 6 ماه بعد آنتي باديها قابل شناسايي هستند. به ياد داشته باشيد فرد در اين دوره نيز ناقل بيماري بوده و پتانسيل آلوده سازي ديگران را داراست.

نكته:بنابراين 3 هفته پس از رابطه جنسي پر خطر و ديگر موارد مشكوك فورا تست HIV را انجام دهيد اما در صورت منفي بودن تست، حتما 3 ماه بعد مجددا اين تست را انجام دهيد و براي اطمينان 100 درصد 6 ماه بعد از رابطه پر خطر تست را مجددا انجام دهيد.

تست آنتي بادي HIV دو مرحله دارد:

1- تست غربالگري: اين تست ELISA نام دارد. كه با آزمايش نمونه خون آنتي باديهاي توليد شده سيستم ايمني بدن براي مقابله با ويروس HIV شناسايي ميگردند. هرگاه نتيجه اين تست دو بار مثبت اعلام گردد مرحله بعدي تست انجام ميپذيرد.

2- تست تاييدي: اين تست WESTERN BLOT نام دارد. اين تست وجود IgG برعليه چند نوع پروتئين ويروسي را بررسي ميكند.

نكته:پس از اينكه 2 بار تست ELISA و متعاقب آن يك بار تست وسترن بلات مثبت باشد فرد بطور قطع آلوده به ويروس اچ آي وي ميباشد.

تست آنتي ژنهاي ويروس

1- تست آنتي ژن P24:پروتئين ويژه ويروس HIV ميباشد. اين تست يك تا 4 هفته بعد از ورود ويروس به بدن مثبت ميگردد. هنگامي كه آنتي باديها توسط بدن توليد گردند اين آنتي ژن حذف شده و ديگر قابل شناسايي نيست. اين تست براي تشخيص زود هنگام ويروس اچ آي وي صورت ميگيرد.

2- تست ميزان ويروس: اين تست PCR نام دارد. در اين تست ميزان HIV در خون مستقيما سنجيده ميگردد. در واقع ژن ويروس (DNA-RNA) را در خون شناسايي ميكند. اين تست ميزان فعال بودن ويروس HIV را در بدن مشخص ميسازد. اين تست بسيار هزينه بر بوده براي كساني توصيه ميشود كه از ابتلاي خود به اين ويروس مطمئن شده باشند تا با سنجش ميزان فعال بودن ويروس دارو درماني متناسب با آن براي بيمار تجويز گردد.

نكته:در بدن نوزادان تا 18 ماهگي آنتي بادي مادر وجود خواهد داشت.ب نابراين براي تشخيص آلودگي نوزاد ميبايست از روش DNA-PCR استفاده شود.

نكته:افرادي كه از كورتيكو استروئيدها استفاده ميكنند ممكن است نتيجه تست آنان به غلط مثبت و يا منفي تشخيص داده شود.

* تنها راه تشخيص آلوده بودن فرد انجام تست اچ آي وي در آزمايشگاههاي معتبر ميباشد و نه علايم باليني و ظاهري.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
در این قسمت لیستی از سوالاتی که در مورد دیابت باید از پزشک خود بپرسید و همچنین مواردی که آگاهی نسبت به آن در طول بحث الزامی است ذکر می شود.

1- آیا در من ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد؟

2 نوع دیابت وجود دارد. در نوع اول بدن انسان به هیچ وجه انسولین ترشح نمی کند( هورمونی که اجازه ورود گلوکز "قند" را به سلول های بدن برای تولید انرژی می دهد) و در دیابت نوع دوم انسولین یا به میزان لازم ترشح نمی شود و یا بدن از استفاده مناسب آن ناتوان است. تقریبا یک سوم از کل افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند از بیماری خود اطلاع ندارند و اغلب تا زمانیکه دچار مشکلات بینایی، کلیوی، لثوی و عصبی نشوند از وجود مرض قند آگاهی پیدا نمی کنند.

فاکتورهای ریسک ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم عبارتند از:

سن 45 سال و یا بیشتر
اضافه وزن و شاخص بالای چربی(BMI)
فشار خون بالا
کلسترول بالا
پیش زمینه بیماری در حین دوران بارداری
داشتن نژادی از دورگه های آمریکا، اسپانیا، و جزیره نشینان اقیانوس آرام
پیش زمینه وجود بیماری در اعضای خانواده
عدم فعالیت بدنی
چگونه خود را برای گفتگو در این مورد آماده کنید:

تمام علائم بیماری را ضبط کنید
میزان چربی، کلسترول و فشار خون خود را به خاطر بسپارید
از افراد فامیل در مورد پیش زمینه بیماری در خانواده سوال کنید
اطلاعات مربوط به دوران بارداری خود را جمع آوری کنید، آگاهی از وزن نوزاد در هنگام تولد الزامی است
اگر یک رگ آمریکایی- آفریقایی، اسپانیایی و یا جزیره نشینی دارید حتما پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید
از تمام فعالیت های بدنی که در طول روز انجام می دهید یادداشت برداری کنید
2- علائم دیابت چیست؟

دیابت نوع 2 رشد آرامی را دارد و بروز آن ملزم به سپری شدن سالیان درازی است. این بیماری ممکن است در ابتدا دارای هیچ نشانه ای نباشد و یا اینکه علائم بسیار کوچکی را بروز دهد.

نشانه های دیابت عبارتند از:

احساس تشنگی بیش از اندازه
احساس گرسنگی شدید
تکرر ادرار
احساس خستگی
کم شدن سوی چشم
کاهش وزن
ایجاد عفونت های مکرر مهبلی در خانم ها
بروز مشکلات لثوی
زخم هایی که به سختی بهبود پیدا می کنند
خارش
ناتوانی جنسی در مردان
احساس غیر معمول سوزش و خارش شدید
چگونه خود را برای گفتگو در این مورد آماده کنید:

تمام اطلاعات پزشکی و آزمایش هایی که در گذشته انجام داده بودید را جمع آوری کنید
لیستی از کلیه علائم بیماری که در شـما بـروز می کند و زمان بروز هر یک را تهیه کنید
3- آیا باید آزمایش دیابت انجام دهم؟

هنگامیکه گلوکز اجازه ورود به سلول ها را پیدا نکند، در خون باقی مانده و شروع به تکثیر می کند. آزمایش قند میزان قند موجود در خون را محاسبه می کند. ما به کلیه افراد بالای 45 سال اکیدا توصیه می کنیم که تست قند خون را انجام دهند به ویژه اگر هریک از فاکتورهای ریسک در آنها مشاهده می شود. ممکن است وجود انسولین سال ها پس از ابتلا به بیماری خود را نشان دهد، بنابراین اگر شما پیش زمینه دیابت دارید بهتر است سالی یکبار این آزمایش را انجام دهید.

چگونه خود را برای گفتگو در این مورد آماده کنید:

اطلاعات پزشکی و کلیه آزمایش های گذشته خود را جمع آوری کنید
ارقام میزان قند خون خود را که در هر آزمایش ذکر شده به صورت یک لیست زیر هم یادداشت کنید
4- آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت وجود دارد؟

هر چند برای دیابت نوع 2 درمان قطعی وجود ندارد، اما کارهای بسیاری وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها از بروز این بیماری جلوگیری کنید. استفاده از یک **** غذایی سالم، ورزش و نرمش، و ثابت نگاه داشتن وزن بدن از جمله مواردی هستند که می توانند ابتلا به بیماری را به تعویق بیندازند. یک **** غذایی سالم باید شامل غذاهای مختلی باشد از قبیل: مواد غذایی فیبردار، غذاهای کم چرب و دارای کلسترول پایین، حبوبات، میوه ها و سبزیجات تازه. شما هر چقدر که ورزش کنید سلامت بدنتان را به همان نسبت افزایش داده اید. معمولا نرمش 5 روز در طول هفته به مدت30 دقیقه توصیه می شود. کاهش وزن، به بدن در جذب انسولین کمک می کند و این امر موجب پایین آمدن فشار خون نیز می شود. از دست دادن در حدود 5 تا 7 درصد از کل وزن بدن بروز بیماری دیابت نوع 2 را به طور قابل توجهی به تعویق می اندازد و در مواردی به طور کلی از بیماری جلوگیری می کند.

چگونه خود را برای گفتگو در این مورد آماده کنید:

برای محاسبه **** غذایی و میزان پروتئین مصرفی از جداول مخصوص غذایی کمک بگیرید
از جداول مخصوص ورزشی استفاده کنید تا بدانید که هر هفته باید چقدر ورزش کنید
طرحی برای بهبود روش زندگی خود بریزید، وزن خود را کاهش دهید، نرمش کنید و برای خود اهداف روزانه و هفتگی تعیین کنید
در مورد دوستان و آشنایانی که می توانند شما را همراهی کنند فکر کنید
با یک متخصص تغذیه و یک مربی ورزشی مشورت کنید
آیا دارویی برای کنترل قند خون وجود دارد؟

گاهی اوقات تنها ورزش کردن و بهره گیری از **** غذایی سالم برای کاهش قند خون کافی نیست و نیاز است که شما برای کنترل قند خون داروهایی را نیز به رژيم غذایی خود اضافه کنید. چندین داروی مختلف وجود دارد که می توانید آنها را در کنار هم استفاده کنید. هر کدام از دارو ها وظیفه مشخصی را انجام می دهند. بعضی از آنها خوراکی هستند و برخی نیز از طریق تزریق به بدن وارد می شوند.

چگونه خود را برای گفتگو در این مورد آماده کنید:

لیستی از نسخه های قبـلـی و تـمــام داروهـا و مکمل های رژیمی که استفاده می کنید تهیه کنید
اگر نسبت به داروی خاصی حساسیت دارید و یـا در گـذشته بدن شما نسبت به مصرف آن از خود آلرژی نشان داده، میبـایست حـتـما پزشک خود را در جریان قرار دهید.
 
بالا