برگزیده های پرشین تولز

کوهنوردی و سنگنوردی

needer

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2009
نوشته‌ها
55
لایک‌ها
1
آیا برای حجم گیری و پر کردن بدن حتما باید بدنسازی رفت و مثلا با اگوی 3 ست 8 تایی با حد اکثر توان وزنه زد. یا اینکه مثلا با بالا رفتن از کوه همراه یه کوله پشتی سنگین هم میشه به حجم قابل قبول و جذاب عضلات پا رسید. با توجه به اینکه اینجور تمرین از الگوی 8 تکراری بدنسازی با حد اکثر توان هم پیروی نمیکنه؟ (برای کسانی که امکان اینجور ورزشا رو دارن و به جای رفتن به باشگاه می خوان از فواید دیگر اونها هم بهره ببرند)
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
حسین صالحی کوهنورد خوب کرجی و عضو اسبق تیم های ملی در صعود به قلل اسپانتیک و دائولاگیری، موفق شد روز گذشته پس از فتح قله کوه موستاق آتا، از قله تا بيس كمپ را با اسكي طي نمايد.


اين صعود به ياد كوهنورد فقيد فرشاد خليلي انجام گرديد. ايشان براي اولين بار در سال 2001 از قله تا بيس كمپ موستاق آتا را با اسكي فرود آمده بودند.
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
دوستان برنامه هاي خوب و مناسب تابستاني رو اينجا اعلام كنيد.

در استان تهران آزاد كوه جزء قله هاي زيبايي است كه در فصل تابستان مي توان آنرا براحتي صعود كرد. در زمستان بهمن گير بوده و باساني نمي توان آنرا صعود كرد. اين قله را مي توان از مسيرهاي مختلفي نظير ده وارنگرود (ديزين) يا ده كلاك صعود نمود كه مسير دوم بسيار كوتاه تر مي باشد.

:happy:
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
تيم هاي هيماليانوردي استان تهران براي صعود پاسوپيك، سه شنبه 11 مردادماه عازم پاكستان ميشوند


تیم هاي هیمالیانوردی امید بانوان و آقایان استان تهران، پس از حدود 6 ماه تلاش كه با فراخوان از هيات ها، حوزه ها، باشگاه ها و گروه هاي تابعه استان تهران، برگزاري 16 مرحله اردوهاي آموزشي، تمرینات منسجم، معاينات پزشكي، انتخاب قله و كادر سرپرستي و برنامه ريزي هاي مربوط به صعود همراه بوده است، روز سه شنبه مورخ 11 مرداد 90 ساعت 11:40 کشورمان را از طريق فرودگاه بين المللي امام ***** (ره) به مقصد کشور پاکستان جهت صعود به قله پاسوپیک به ارتفاع 7284 متر ترک می نمایند.
مراسم بدرقه تيم هاي منتخب استان تهران از ساعت 08:30 الي 09:30 صبح در سالن پروازهاي خارجي فرودگاه برگزار خواهد شد.
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
ليلا اسفندياري در هيماليا آرام گرفت
براساس اخبار رسيده از كمپ 3 قله گاشربروم 2 مطلع شديم بانوي هيماليانوردي ايران ليلا اسفندياري كه يكماه از عزيمت وي به منطقه قره قروم پاكستان مي گذرد، در دومين تلاش خود براي صعود قله، در ساعت 13 روز جمعه 31 تيرماه 90 و تقريبا همزمان با ديگر هيماليانوردان كشورمان؛ عظيم قيچي ساز، محمود هاشمي و حسين مقدم موفق شد بر فراز قله گاشربروم 2 به ارتفاع 8035 متر بايستد. متاسفانه وي لحظاتي پس از صعود قله و در مسير بازگشت، از شيب يخي زير قله سقوط كرده و صدها متر پايين تر در ارتفاعي حدود 7200 تا 7300 متر متوقف شده و آرام گرفت.
 

needer

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2009
نوشته‌ها
55
لایک‌ها
1
خیلیا معتقدند که کوه زانو رو خراب میکنه. چطور میشه فهمید که فشار مضر روی مفصل میاد یا نا . من به عنوان ورزش هوازی صبح 1 ساعت کوه میرم 4 ساله کارم اینه. هیچ وقتماذیت نشدم. راهی برای همیدنش هست. یا یکبارهتو 50 سالگیمشکل مفصل خودشو نشون میده؟
 

cclboys

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2009
نوشته‌ها
827
لایک‌ها
447
محل سکونت
تهران
سلام به همنوردهای عزیز پاتق من توچال است البته نه از مسیر دخترونش بلکه از سینه کوه تا پلنگ چال پناهگاه امیری شهرستانک دریاچه قندیل بندون و چندجای بکرش که خودم کشف کردم و به غیر از من فقط بز میتونه اون مسیرها رو بره بالا پائین (بلا نسبت خودم) بغیر از توچال کوه ها و تپه های تاریخی و نیمه بکر و خلوت و جاهای جن زده هم رفتم مثل کوه های تالو که پر از شکار و جن هست (عمرآ بدونین کجاس) سفید کوه (شاهکاره طبیعت) گرد کوه (یکی از قلعه های حسن صباح) که در پایه سفید کوه قرار گرفته و پر از گنج است (فکر اکتشاف به سرتون نزنه مامورای حفاظت با دوربین های شکاری 80X600 کوه رو از علی آباد نزدیک ترین ده به اونجا میپان یبار با موتور خفن اومدن سراغم نزدیک که شدن تا منو دیدن جیغ زدن در رفتن) و خیلی از جاهای دیگه که فعلآ نمیگم خز میشه! (بلا نسبت کوه نوردها و کوه پیماهای عزیز)
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
کلنگ طلایی آسیادر روز 4 نوامبر ششمین دوره مراسم کلنگ طلایی آسیا در هتلی در شهر سئول کره جنوبی برگزار گردید. این مراسم تنها یک روز پس از مراسم ترحیم سه کوهنورد جان باخته کره ای در آناپورنا برگزار شد.
جایزه صعود برتر سال آسیا به دنیس اوربکو کوهنورد پرتوان قزاق و بوریس ددشکو برای صعود از مسیر نو در جبهه شمالی پوبدا تعلق گرفت. اوربکو پیش از این نیز برای صعود مسیر نو بر روی چوآیو موفق به کسب جایزه کلنگ طلایی آسیا شده بود.
لازم به ذکر است کاندیداهای این مراسم به شرح ذیل بودند:
- تیم ژاپنی برای نخستین صعود قله 6380 متری Daddongmain در چین
- تیم کره ای برای صعود قله 4410 متری هانتر در آلاسکا
- تیم قزاق برای صعود دو قله 6240 متری Prjevalskogo از مسیر غربی و 7439 متری پوبدا از مسیر شمالی
- تیم بین المللی صعود زمستانی گاشربروم II شامل دنیس اوربکوف سایمون مورو و کوری ریجاردز
همچنین در مراسم امسال از کوهنورد 46 ساله ژاپنی یامانویی یاسوشی که در سال 2002 در تلاش برای صعود به قله Gyachung Kang با ارتفاع 7952 متر بر اثر سرمازدگی در بهمن انگشتان خود را از دست داده بود تجلیل شد.
منابع:
وبلاگ كوهنوردی - کوه قاف
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
به اطلاع مي رساند به مناسبت روز جهانی کوهستان و به همت شهرداری منطقه یک شهرداری تهران، چهارمين جشنواره کوهستان به مدت 3 روز در پارك قيطريه تهران برگزار خواهد شد.
هیات کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران همچون سال هاي گذشته طی این 3 روز با برپایی غرفه اطلاع رسانی در این جشنواره حضور خواهد داشت. گفتني است اين هيات در برگزاري كارگاه هاي آموزشي جشنواره نيز همكاري دارد، اين كارگاه ها در روزهاي دوم و سوم جشنواره (پنج شنبه و جمعه) از ساعت 14:30 الي 16:30 به صورت رايگان و براي عموم علاقمندان در فرهنگسراي ملل پارك قيطريه برگزار خواهد شد،‌ عناوين كارگاه ها عبارتند از:
- نقش و اهميت كوه ها / مدرس آقاي عبدالله اشتری (دبير کمسیون کوه نوردی ایمن هيات تهران)
- هواشناسي در كوهستان / مدرس دكتر جعفر سپهري (مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع علمی کاربردی)
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
زمان: 2 لغايت 4 آذر ماه 90 از ساعت 10:00 الي 17:00
- مكان: پارك قيطريه واقع در خیابان شریعتی‌، بلوار صبا، خیابان قيطریه
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
پيرو فراخوان صورت گرفته در خصوص برگزاري هفتمين صعود مشترك فصلي بانوان كوه نورد و مربي استان تهران به قله سركچال (4150 متر)، به اطلاع آن دسته از هيات ها، حوزه ها، باشگاه ها و گروه هايي كه اعلام آمادگي نموده اند مي رساند، اين صعود روز جمعه 4 آذرماه (يك روزه) و با شرايط زير برگزار خواهد شد.



سرپرست برنامه: خانم شيوا فارسي
مسير صعود: روستاي شمشك
زمان حركت: ساعت5:30 صبح / ميدان امام حسين، ابتداي خيابان دماوند
لوازم و تجهيزات مورد نياز:
- پوشاك و تجهيزات انفرادي مناسب فصل (كفش زمستاني، كاپشن و شلوار گورتكس، گتر، چراغ پيشاني، دستكش و كلاه، كلنگ، عينك و...)
- كمك هاي اوليه شخصي
- تغذيه براي يك روز

تذكرات:
- خواهشمند است پانزده دقيقه قبل از حركت در محل حضور داشته باشيد.
- همراه داشتن كارت بيمه ورزشي و تصوير گواهي كارآموزي كوهپيمايي براي شركت كنندگاني كه براي اولين بار در برنامه صعود فصلي شركت مي نمايند و تا به حال مدرك ايشان به هيات ارائه نگرديده الزامي است.


*لازم به ذكر است در صورت نامساعد بودن شرايط جوي و دسترسي به مبدا حركت، برنامه قابل تغيير مي باشد.
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
به نقل از پايگاه خبري فدراسيون كوه نوردي و صعودهاي ورزشي روز دوشنبه ۳۰ آبان‌ماه، آئین انتخابات نمایندگان قهرمانان، مربيان، داوران، باشگاه‌ها و گروه‌ها به صورت جداگانه و در زمان‌بندی‌های مختلف با نظارت بازرس فدراسیون به انجام رسید که نتایج آن به این شرح است:


- نماینده‌ی قهرمانان: عظیم قیچی ساز از آذربایجان شرقی- امیدشیخ بهایی از کرمان و رؤیا ریاضی از تهران
نامزدها:سارا صفائیان- رؤیا ریاضی- محمود هاشمی- مهدی عمیدی- یونس رضاخانی- محسن محمدی نژاد و امید شیخ بهائی

- نماینده‌ی باشگاه‌ها: پروین رضایی از باشگاه آراد الیگودرز
نامزدها: علی‌محمد خزائی - عباس محمدی و پروین رضایی

- نماینده‌ی گروه‌ها: حمید مساعدیان از گروه همت شمیران
نامزدها: خسرو جمشیدی - حمید مساعدیان و محمد اسماعیل ابلاغیان

- نماینده‌ی مربیان: محمد حسین طالبی مقدم از همدان
نامزدها: مهدی زنده کار، ‌علی‌رضا باقری، محمد حسین طالبی مقدم، کیومرث بابازاده، وحید مصدری، غلام‌علی عباسی و حمید ناصری

- نماینده‌ی داوران: بابک ضیاء از تهران
نامزدها: علی‌رضا کریم و بابک ضیاء

شایان ذکر است: نامزدها از میان نمایندگان معرفی شده‌ی استان‌ها در هر بخش مشخص می‌شدند و پس از استماع نطق هر نامزد، با رأی نمایندگان حاضر، انتخابات صورت می‌پذیرفت.
فدراسیون‌کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی بر خود‌لازم می‌داند؛ از تمامی‌ هیئت‌ها و یکایک نماینده‌گان شرکت کننده به ویژه آنان که از شهرهای دور با جدیت در این انتخابات شرکت یافتند، صمیمانه تقدیر و تشکر نماید.
گفتنی است: فدراسیون‌کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی تنها فدراسیونی‌ست که برای دومین بار نماینده‌گان قهرمانان، مربيان، داوران، باشگاه‌ها و گروه‌ها را با روش انتخابی جهت حضور در مجمع انتخاب می‌نماید.
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
تیم ملی کوهنوردی روسیه که پیشتر افتخارات بزرگی نظیر نخستین صعود جبهه شمالی ژانو، صعود دیواره شمالی اورست 2004، نخستین صعود قله میانی لوتسه 2001، مسیر جدید در رخ غربی کی 2 سال 2007 و ... را به نام خود ثبت نموده بود، اینک در راه آماده سازی خود برای شاخصترین فعالیت روسها در قراقروم که همانا تلاش زمستانی بر روی کی دو دومین کوه مرتفع دنیا می باشد هستند.
این تلاش در حدفاصل ماههای دسامبر 2011 تا مارس 2012 در پاکستان صورت خواهد گرفت. بر طبق برنامه روسها در 9 دسامبر راهی پاکستان خواهند شد.

لازم به ذکر است کوه کی2 دومین کوه مرتفع دنیا و بی شک سرسختترین قله 8000 متری می باشد که هدف غایی بسیاری از کوهنوردان است. این هرم غول آسا برجی است تنها واقع در منطقه قراقروم پاکستان و در راس یخچال بالترو قرار دارد. کی 2، 549 متر از بلندترین کوههای اطرافش رفیعتر است و این امر موجب شده از دوردستها بتوان این غول را مشاهده و خداوند را تحسین نمود. ارتفاع بلندکوه و قرار داشتن آن در عرض شمالی 35 درجه موجب شده تا کی2 دارای آب و هوایی متمایز از سایر کوههای قراقروم باشد از این رو قله ای است از سنگ پوشیده از یخ و برف با 6 یال مخوف.
نخستین صعود کی دو در سال 1954 توسط کوهنوردانی از ایتالیایی صورت گرفت. لاسيدلي و كامپاگنوني دو کوهنوردی بودند که در 31 جولای موفق شدند بعنوان نخستین انسانها گام بر فراز این کوه سرسخت بگذارند. آنها اعضای تیم بزرگ و مجهزی به سرپرستی آردیو دزیو بودند. تیمی با بیش از 500 باربر محلی، 11 کوهنورد و 6 دانشمند. آنها برای صعود قله 9 کمپ برپا کرد. پس از این صعود چیزی که بیش از فتح قله جلب توجه کرد تلاشهای کوهنورد بزرگ ایتالیایی والتر بوناتي و باربر پاکستانی مهدی بود. که ظاهرا بازیرکی سایرین از صعود قله بازماندند. فاتحان قله همچنین مدعی بودند بوناتی و مهدی زمانیکه کپسولهای اکسیژن را به کمپ آخر حمل می کردند، بدلیل شب مانی در ارتفاع بخشی از اکسیژن را مصرف کرده بودند و تیم قله بخشهای پایانی را بدون اکسیژن طی نمود. گرچه بودن ماسک اکسیژن بر صورت آنها که در تصاویر قله قابل رویت است، این ادعا را توام با شک نمود. بعدها بوناتی در کتابی تحت عنوان "کوههای زندگی من" از خودش دفاع کرد.


برای پیگیری اخبار این تیم میتوانید از سایت اختصاصی روسها بازدید نمائید.
K2
منبع:
وبلاگ كوهنوردی - کوه قاف
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
کوه نوردی را خیلی دوس میداریم ولی یکم خطرناکه...

به قول كوهنورداي همداني: برنامه اي كه كشته ندهد كه برنامه نيست! اصلا لذتش به خطر و آدرنالين اونه. اگر هم قرار باشه آدم بميره چه جائي بهتر از كوهستان بي نظير!
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
بابررسی آمار تلاشهای صورت گرفته بر روی قلل 8000 متری در زمستان آنچه بیش از همه جلب توجه میکند موفقیت لهستانیها در صعود و فتح اغلب قلل کشور نپال در فصل سرماست. در میان ایشان نام کریستف ویلیجکی و جرزی کاکوسکا که هر کدام سه بار در زمستان بر فراز این قلل ایستاده اند بیش از سایرین خودنمایی می کند و البته سیمون موروی ایتالیایی نیز با همین تعداد و شانس صعود به چهارمین 8000 متری در زمستان از شاخصهای این آمار به شمار می آید. حال باید منتظر بود و دید آیا مورو در دهمین تلاش زمستانی بر روی نانگاپاربات موفق به فتح این کوه خواهد گردید؟ و آیا در این فصل به آمار نخستین صعودهای زمستانی در پاکستان افزوده میگردد یا ...

1980 اورست- کریستف ویلیچکی و لزک سیچی (لهستان) – با استفاده از کپسول اکسیژن
1984 ماناسلو- مژیک بربکا و ریزارد گاژفسکی (لهستان)
1985 دائولاگیری- آندره زوک و جرزی کاکوسکا (لهستان)
1985 چوآیو- مژیک بربکا, ماسیژ پاولوسکی, جرزی کاکوسکا, زیگموند هنریخ (لهستان)
1986 کانچن چونگا- کریستف ویلیجکی و جرزی کاکوسکا (لهستان)
1987 آناپورنا- جرزی کاکوسکا و آرتور هاجزر (لهستان)
1988 لوتسه- کریستف ویلیجکی - (لهستان)
2005 شیشاپانگما- پیوتر موروسکی (لهستان)و سیمون مورو (ایتالیا)
2009 ماکالو- سیمون مورو (ایتالیا)و دنیس اوربکو (قزاقستان)
2011 گاشربروم دو- سیمون مورو (ایتالیا)و دنیس اوربکو (قزاقستان), کوری ریچارد (ایالات متحده)

8000 متریهای بی صعود
کی دو (دو تلاش)
نانگاپاربات (نه تلاش)
گاشربروم یک (دو تلاش)
برودپیک (شش تلاش)
منبع: ‬وبلاگ كوهنوردی - کوه قاف: زمستان 8000 متریها
 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
در جهان تنها ۱۴ قله با ارتفاع بیش از ۸۰۰۰ متر وجود دارد و تعداد اشخاصی كه در طول تاریخ توانسته‌اند همگی این ۱۴ قله را فتح كنند حتی از ۱۴ نفر هم كمتر است
اِد ویستورز یكی از این افراد است. دوران كودكی اِد در دشت‌های ایالت‌های میانی آمریكا یعنی جائیكه هیچ كوهی برای بالا رفتن از آن پیدا نمی‌شود سپری می‌گردد.در نوجوانی با خواندن كتابی در مورد فتح قله آناپورنا، عشق به كوه‌نوردی و فتح قله‌های بلند جهان در وجود او بیدار می‌شود و تصمیم به ترك محل تولد خود و سفر به سرزمین‌های كوهستانی می‌گیرد. در اكتبر ۱۹۷۷ درحالیكه هنوز چند هفته از شروع تحصیلاتش در دانشگاه واشینگتون نگذشته بود اولین كوه‌نوردی خود را با صعود به كوه سن هلن تجربه می‌كند. در آنجا با رسیدن به قله درمی‌یابد كه كوه‌نوردی، رؤیای واقعی زندگی اوست و در همانجا تصمیم می‌گیرد كه عمرش را وقف فتح بلندترین قله‌های جهان كند. ویستورز در ۱۹۸۹ با فتح قله كانچن چونگا به اولین صعود بالای ۸۰۰۰ متر خود دست می‌زند. كانچن چونگا كه در نپال واقع است، سومین قله بلند جهان است.سال بعد یعنی ۱۹۹۰، موفق به فتح اورست می‌شود. او این صعود را - همانند تمامی صعودهای دیگرش - بدون استفاده از كپسول اكسیژن انجام می‌دهد چراكه چالش با هوای كوهستان را دوست دارد. وی تاكنون پنج بار دیگر هم اورست را فتح كرده است.و اما همه كوه‌نوردان حرفه‌ای جهان می‌دانند كه فتح کی دو - یعنی دومین قله بلند جهان - آنهم در نخستین تلاش، كار بسیار دشواری است. اما ویستورز در آگوست ۱۹۹۲ موفق به این كار می‌شود. هرچند تیم آنها با شرایط نامساعد جوی روبه ‌رو می‌شود و از هم پاشیده می‌گردد اما او و همراهش اسكات فیشر تصمیم می‌گیرند كه تا سر حد امكان به پیش بروند و موفق هم می‌شوند - فیشر بعدها در یكی دیگر از صعودهای اورست، جان خود را از دست می‌دهدو اما بالاخره در ۱۲ ماه مه ۲۰۰۵ با صعود به قله آناپورنا، اِد ویستورز به جمع چند نفری كوه‌نوردان برجسته‌ای می‌پیوندد كه در طول تاریخ، موفق به فتح تمامی ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر جهان شده‌اند و بدین ترتیب، رؤیای كودكی‌اش - كه روزی با خواندن كتابی در مورد فتح قله آناپورنا در وجودش شعله‌ور شده بود - به حقیقت می‌پیوندد.
منبع: ‬وبلاگ كوهنوردی - کوه قاف: رویای صعود
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
به هيچ مبحث و ديباچه‌اي فلك ننوشت

براي مرد كمال و براي زن نقصان

اگر فلاطن و سقراط بوده‌اند بزرگ
بزرگ بوده پرستار خردي ايشان
فعاليت زنان ايراني در عرصه‌هاي مختلف از جمله ورزش كوهنوردي رشد چشمگيري داشته است. پروانه كاظمي يكي از ميليون‌ها زن ايراني است كه در كنار زندگي اجتماعي خود در عرصه كوهنوردي نيز به طور جدي فعاليت دارد.
او از كودكي با كوه و طبيعت بيگانه نبود اما كوهنوردي را به صورت جدي از سال 84 آغاز كرد. كاظمي ضمن اين‌كه كوهنورد فعالي است در عرصه هنر معرق‌كاري هم بي‌نظير است. او همه افتخاراتش را مديون همسرش است گويا ايشان معتقدند آرامش خاطري كه همسرشان به او مي‌دهد باعث پيشرفت او در كوهنوردي شده است.
i33949_b2b11ee6de46f996a0b49c6d5417afca.jpg

اما كاظمي از زبان خودش:
من پروانه كاظمي متولد سال 1349 تحصيلات دانشگاهي خود را در رشته رياضي محض به اتمام رساندم و چند سالي را در دبيرستان تدريس كردم و الان تدريس خصوصي رياضي مي‌كنم. كارهاي هنري زيادي در كنار ورزش انجام دادم. يكي از اين كارها معرق‌كاري است كه زير نظر بزرگ‌ترين استاد معرق كار آقاي اينانلو دوره ديدم. ورزش را بعد از دانشگاه شروع كردم.
- سال 71 با آقاي ضابط ازدواج كردم و فرزندي ندارم.
خانواده‌سبز: چرا به شما لقب هيماليانورد دادند؟
كاظمي: سال 89 اولين صعود خارجي‌ام را انجام دادم؛ قله موستاق آتا به ارتفاع 7546 متر در چين كه اسمي تركي دارد و به «پدر كوه‌هاي يخي» معروف است و در غرب چين واقع شده. تابستان سال 89 بود كه صعود موفقي را از اين كوه داشتيم. در بهار امسال به كشور نپال رفتم و قله «كاتاسلو» به ارتفاع 8163 متر را كه هشتمين قله مرتفع دنيا و پنجمين كوه خطرناك بين هشت هزار متري‌هاست فتح كردم و صعود خارجي كه اخيرا انجام دادم يكي از تكنيكي‌ترين قله‌هاي انفرادي هيماليا بود به نام «آمادابلام» در كشور نپال كه 6856 متر ارتفاع داشت و اين صعود را به صورت انفرادي انجام دادم.
خانم كاظمي عقيده دارد كه محيط كوه و آن آزادي و رهايي و لذت رسيدن به اوج، احساسي است كه در هيچ رشته ورزشي وجود ندارد.
خانواده‌سبز: آيا كوهنوردي براي يك خانم سخت نيست.
كاظمي: نه اصلا اگر بخواهيم اين طور محاسبه كنيم كه زندگي براي يك خانم كلا سخت است(باخنده) از ديدگاه من كوهنوردي اصلا ورزش سخت و خشني نيست. طبق تحقيقات علمي خانم‌ها در ارتفاع عملكرد بدنشان معمولا بهتر از آقايان است. شايد خانم‌ها از نظر قدرتي در كارهاي روزمره در مقايسه با آقايان پايين‌تر باشند اما جالب است بدانيد كه بدنشان در ارتفاع خيلي استقامت دارد و خود را با محيط كوه تطابق مي‌دهند. (همسر خانم كاظمي حرف او را تاييد مي‌كند و مي‌گويد: شايد در خانه پروانه در يك بطري را هم نتواند باز كند اما در كوه و ارتفاع مثل يك پرنده عمل مي‌كند!)
خانواده‌سبز: فكر مي‌كنم كوه به شما آرامش مي‌دهد.
كاظمي: يقينا همين طور است. اولا احساس خوشايندي است كه مي‌تواني كاري را انجام دهي و مهم‌تر از همه پاكي، سادگي، بي‌آلايشي و بي‌نيازي كوه، انسان را مي‌سازد، از اين زندگي پيچيده شهري و آلودگي هوا جدا شده و نيازهاي انسان ابتدايي‌تر مي‌شود و به اصل خودت نزديك مي‌شوي. ديگر اين‌كه در كوه از زندگي خسته‌كننده و مشكلات روزمره خبري نيست. شايد دركوه يك مقدار آب گرم براي شما آرزو باشد و اينها همه درس زندگي است.
خانواده‌سبز: از فدراسيون كوهنوردي چه خبر؟
كاظمي: ترجيح مي‌دهم در مورد فدراسيون صحبتي نكنم! هيات كوهنوردي استان تهران حسن نظر دارد و حداقل اين است كه تبريك به ما مي‌گويد و همايش تجليل از هيماليانوردان را هر سال برگزار مي‌كند من وقتي از سفر به هيمالياي نپال بازگشتم فدراسيون حتي يك پيام تبريك هم نداد!
خانواده‌سبز: مي‌گويند اولين زن ايراني هستيد كه هيماليانورد شناخته شده‌ايد؟
كاظمي: در واقع هر سه صعودم را به عنوان اولين زن ايراني انجام دادم. صعود قلعه آمادابلام را قبل از من فقط دو مرد ايراني توانستند انجام دهند. در هيماليا و نپال افراد خارجي وقتي متوجه مي‌شدند من از ايران به تنهايي براي صعود آمدم برخوردشان عوض مي‌شد و به من احترام مي‌گذاشتند و از من تشكر مي‌كردند. همين برايم كافي است و احساس مي‌كنم جواب زحمات خود را گرفتم.
خانواده‌سبز: آيا در اين صعودها اسپانسر هم داشتيد؟
كاظمي: نه هميشه خرج سفرم را خودم شخصا دادم! تنها اسپانسر و حمايت‌كننده من همسرم آقاي ضابط است. از كشورهاي مختلفي براي هيماليانوردي آمدند. هر كوهنورد حداقل 5 اسپانسر داشت و تمام امكانات در اختيارشان بود به دليل اين‌كه آنها براي ورزش و ورزشكار خود احترام قايلند و برايشان كافي است كه اين خانم و يا آقا تلاش خود را بكنند. حال مي‌خواهد صعود كنند يا نكنند! خيلي براي اين افراد خارجي عجيب بود كه به عنوان اولين زن ايراني آمدم و هيچ حمايتي نداشتم و با هزينه شخصي به اين سفر آمدم. براي صعود به قله آمادابلام شش ميليون و براي صعود به قله ماتاسلو 12 ميليون هزينه كردم. تازه وسايلي از قبيل كفش و لباس را هم از قبل داشتم. همان طور كه مي‌دانيد كوهنوردي ورزش گراني است.
خانواده‌سبز: از اين‌كه روزها و شايد هم هفته‌ها در كوه مي‌مانيد هراسي نداريد؟
كاظمي: نه اصلا، برايم عادي است. حتي از شب‌هاي كوه هم هراسي ندارم. فقط در صعود آخرم دستم يك بريدگي خيلي عميق برداشت كه 5 بخيه خورد. در حالي كه مسير خيلي فني و تكنيكي بود و تلاش مي‌خواست. در كمپ خواستم بخيه‌ها را بكشم كه ديدم خونريزي مي‌كند. براي اين صعود بايد مرتب از دستانم استفاده مي‌كردم. فكر كنيد با دست بخيه زده و يك كوله پشتي سنگين بايد شيب‌هاي تند 80 يا 90 درجه را مي‌گذراندم. سخت بود ولي گذشت. كوهنوردي شيوه زندگي است و به انسان ياد مي‌دهد كه چطور با سختي‌ها مبارزه كند.
پاي صحبت آقاي ضابط همسر كاظمي

خانواده‌سبز: چه برنامه‌اي براي آينده داريد؟
كاظمي: برنامه سنگيني براي فصل بهار دارم كه هزينه خيلي بالايي دارد. اما تمريناتم را به طور كامل با اميدواري انجام مي‌دهم. دارم تلاش مي‌كنم دو قله 8000 متري در اورست را همزمان صعود كنم.
خانواده‌سبز: حرف آخر.
ليلااسفندياري دوست عزيزم خيلي دوست داشت كه زن‌ها را موفق ببيند من هم اميدوارم زن‌هاي ايراني يك كم خودشان را باور كنند. از همسرم تشكر مي‌كنم چون با آرامش خاطري كه به من مي‌دهد مرا حمايت معنوي مي‌كند و همفكري، همدلي و همراهي‌اش مهم‌ترين انگيزه است...



 

ALPINER

Registered User
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
673
لایک‌ها
49
محل سکونت
سرزمين آرش كمانگير
تومو سزن در سال 1958 در اسلونی متولد شد وی از پیشگامان کوه نوردی انفرادی و البته جزو بحث برانگیز ترین کوهنوردان دنیا می باشد!. در میان صعودهای سزن بی شک بحث صعود انفرادی به جبهه جنوبی لوتسه وی جزو نکات منفی است که در زندگی کوه نوردی وی به ثبت رسیده
در بهار 1990 وی ادعا کرد در مدت زمان 62 ساعت توانسته از مسیر دیواره جنوبی، قله لوتسه را فتح نماید. اما بعدها مشخص شد تصاویری را که وی برای این ادعا ارائه نموده متعلق به گروهی دیگر از کوه نوردان اسلونی می باشد. در همان سال هیئتی از شوروی سابق توانستند این دیواره را از مسیری متفاوت با مسیر ادعا شده توسط تومو سزن فتح نمایند.
اما اوسامو تانابه و یاماگوچی کوه نوردان ژاپنی به همراه شرپا پمبا چورتن در ساعت 3.35 دقیقه بعد از ظهر روز 27 دسامبر 2006 توانستند دیواره لوتسه را از مسیر مورد ادعای تومو سزن صعود نمایند. آنها برغم دست یابی به اوج دیواره بدلیل زمان اندک از صعود قله صرف نظر نمودند. یوزوکی هیرای از اعضای تیم عنوان نمود: آنها تلاش داشتند تا در مسیر اثری از صعود تومو سزن بیابند، اما مسیر صعود فاقد هرگونه میخ سنگ یا ابزار و وسیله دیگری بود
لازم به ذکر است دیواره جنوبی لوتسه با حدود 3200 متر طول یکی از مخوفترین دیواره های دنیا به شمار می رود. این دیواره تا کنون از سوی کوه نوردان بزرگی بویژه از لهستان، ژاپن، شوروی سابق، چک و یوگسلاوی سابق، ایتالیا، اسلونی و ..... تلاشهایی را به خود دیده. در این میان کشته شدن یرزی کاکوسکا در 1988 بر روی این دیواره، شهرت آنرا جهانی نمود.
قله لوتسه نیز نخستین بار در سال 1954 توسط کوه نوردان کشور سوئیس لوشینگر و رایز فتح گردید. اولین صعود زمستانی این کوه نیز در 31 دسامبر 1988 بوسیله کریستوف ویلیجکی از لهستان انجام شد. ضمن آنکه نخستین صعود زمستانی جبهه جنوبی را کوه نوردان اتحاد جماهیر شوروی سابق سرگی برشوف و ولادیمیر کاراتیف صورت دادند.
منبع:

وبلاگ كوهنوردی - کوه قاف: دیواره لوتسه
 
بالا