برگزیده های پرشین تولز

معجزه برنامه‌ريزي: هم گراني ميوه، هم ضرر كشاورزان

soloroyal

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 می 2007
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
خبرنگار «بازتاب» گزارش داد: برنامه‌ريزي‌هاي استثنايي برخي مسئولان، منجر به رخ دادن معجزه‌اي بي‌سابقه شده كه طي آن، هم مردم مصرف‌كننده برخي محصولات كشاورزي اين محصولات را با بهاي گزاف خريداري مي‌كنند و هم كشاورزان توليدكننده اين محصولات با ضرر فراوان و خطر ورشكستگي روبه‌رو مي‌شوند.

بنا بر اين گزارش، در هفته‌هاي اخير بر اثر ضعف برنامه‌ريزي توليد و توزيع سيب‌زميني، قيمت اين محصول به هزار تومان در هر كيلو رسيد و پس از گذشت مدتي از عرضه سيب‌زميني به اين قيمت گزاف در بازار، وزارت بازرگاني براي غلبه بر مشكل، اعلام كرد، براي تنظيم بازار، اقدام به واردات چند هزار تن سيب‌زميني و توزيع آن در بازار مصرف خواهد كرد.

اين گزارش مي‌افزايد: قول مساعد وزارت بازرگاني براي واردات چند هزار تني سيب‌زميني و توزيع آن، در ماه پاياني بهار داده مي‌شود كه محصولات سيب‌زميني كشاورزان جنوب كشور (خوزستان) وارد بازار مي‌شود، اما وزارت بازرگاني، محصولات وارداتي را وارد بازار خواهد كرد و در نتيجه آن، هم مردم كالاي گران را خريداري و مصرف كرده‌اند و هم كشاورزان، دسترنج يك ساله خود را با قيمت پاييني حتي شايد پايين‌تر از قيمت تمام‌شده خود، به اجبار عرضه خواهند كرد. اين، نتيجه عملكرد فاقدبرنامه‌ريزي و انفعالي وزارت بازرگاني و تا حدودي هم جهاد كشاورزي و يا هماهنگ نبودن اين دو وزارتخانه است.

اين در حالي است كه پيشتر نيز قيمت كالاهايي چون گوجه‌فرنگي و ميوه افزايش يافته بود و پس از اعتراض مردم و مطبوعات و رسانه‌ها به گراني آنها، به ويژه محصولات كشاورزي، وزارت بازرگاني، اقدام به واردات اين كالاها كرد تا بازار را تنظيم كند، چنان‌كه اواخر فروردين ماه سال جاري پس از آن‌كه قيمت دو، سه هزار توماني گوجه‌فرنگي حتي موضوع جدال نمايندگان هنگام حضور رئيس‌جمهور در مجلس شد و سوژه طنز و تيترهاي اول رسانه‌ها شد، صدها كشاورز كرماني مجبور شدند صندوق‌هاي گوجه‌فرنگي خود را به قيمت هر صندوق دو هزار تومان يا هر كيلو يكصد تومان بفروشند.

قطعا هيچ كس از رئيس‌جمهور و حتي وزراي بازرگاني، جهاد كشاورزي و اقتصادي اين انتظار را ندارد كه به جاي كارهاي مهم و اساسي به تنظيم قيمت بازار بپردازند، اما پرسش اساسي اينجاست كه مگر وزارتخانه‌هاي بازرگاني و جهاد كشاورزي، برنامه‌اي ندارند تا از پيش قيمت بازار را تنظيم كنند؟

هرچند محصولات كشاورزي و ميزان توليد داخلي آنها متغير بوده و معلول عواملي چون آب و هوا، خشكسالي و ... است، اما آيا ميزان مصرف كشور و نيز توليد يك ساله كشاورزان، قابل اندازه‌گيري و محاسبه نيست؟ چرا وزارت بازرگاني نمي‌تواند بازار را تنظيم كند و مجبور مي‌شود با رفتاري انفعالي در برابر افزايش قيمت برخي كالاها، اين اجناس را به صورت كلان وارد كند؟

اكنون بازار شاهد گراني محصولاتي چون مرغ (كيلويي 2300 تا 2400 تومان)، تخم‌مرغ (دانه‌اي حدود صد تومان) و حبوبات (كيلويي 2000 تومان) به رغم پايان فصل سرماست كه اگر وزارت بازرگاني و جهاد كشاورزي با هماهنگي وارد تنظيم بازار نشوند و دير اقدام كنند، هم مردم بايد گراني اين محصولات را تحمل كنند و هم با اقدام انفعالي در واردات، كشاورزان و دامداران متضرر خواهند شد.
 

soloroyal

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 می 2007
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
واقعا افتضاح شده
امروز ما رفتیم خرید سیب سبز کیلویی 4500 تومن
باورتون میشه؟ 4500 تومـــــــــــــــــــــــن
4500 تومن

اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووه
 

shervin

ASP.net
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
26 ژوئن 2005
نوشته‌ها
6,353
لایک‌ها
261
سن
38
محل سکونت
تهران
4500 تومن

اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووه
البته سیب زرد و سرخ ارزون تر بود
ولی اونا هم چند؟ 1800-2500
وقتی طالبی کیلو 800 باشه دیگه تا تهشو بخون
 
بالا