برگزیده های پرشین تولز

مرجع اصطلاحات عکاسی

darya_s

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
23 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,592
لایک‌ها
5
دیدم جای همچین تاپیکی خالیه، دوستانی که برای خرید دوربین سوال میپرسند یا شروع به تحقیق میکنند معمولا به اصطلاحاتی بر میخورند که با آن آشنا نیستند و یا در همان تاپیک راهنمایی برای خرید دوربین یا تایپکهای مجزا مثل این میپرسند.
گفتم اگر چنین تاپیک باشد، کم کم پاسخ سوالات داده میشود و تبدیل به مرجع خوبی برای دیگران و کسانی که تازه میخواهند با دنیای عکاسی آشنا شوند، خواهد شد.
از مدیران محترم هم خواهش میکنم این تاپیک رو استیکی کنند.
از تمام دوستان هم خواهش میکنم با مطالب خوبشون این تاپیک رو پربارتر کنند.

ایده زدن این تاپیک بعد از دیدن تاپیک خیلی خوب D'SLR & Lens_ عکاسی حرفه ای به ذهنم رسید.
 

darya_s

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
23 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,592
لایک‌ها
5
برو بالا . . .
 

arkdvi

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
3 فوریه 2007
نوشته‌ها
506
لایک‌ها
0
سن
38
محل سکونت
Gorgan
حسگر مانند قلب دوربین شماست، محلی است که نور از لنز به آن تابیده می شود و عکس را ثبت می کند. حسگر در حقیقت یک مدار مجتمع بسیار حساس در پشت لنز شماست. مشخصات حسگر از قبیل اندازه، نوع، تعداد پیکسل های موثر و غیره، تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت عکس دوربین تان دارد.
نوع : حسگرها انواع مختلفی دارند که توسط شرکت های متفاوت ساخته می شوند. دونوع رایج حسگرها یکی CCD و دیگری CMOS است. به طور کلی، CCD ها گران قیمت ترتر و دارای کیفیت پایین تری نسبت به CMOS ها هستند.
حسگرهای دیگری وجود دارند که بسیاری از آنها توسط شرکت های سازنده ی دوربین های دیجیتال ساخته می شوند، مانند Super CCD که توسط شرکت Fujifilm برای یک سری از دوربین های خود مانند Finepix S3 Pro طراحی کرده است که کیفیت رنگ بالایی نسبت به سایر دوربین های هم رده ی خود دارد.
فیلتر رنگی : حسگری مانند CCD تنها رنگهای سیاه وسفید را تشخیص می دهد، در حقیقت این وظیفه ی فیلتر رنگی است که یک سری از پیکسل ها را قرمز، سری دیگر را سبز و پیکسل های دیگر را آبی کند.
اغلب فیلترها RGB هستند. یعنی از سه نور اصلی قرمز، سبز و آبی استفاده می کنند. فیلتر های معدودی وجود دارند که علاوه بر این سه نور، نوری مانند زمردی را اضافه کرده، به RGBE معروف اند.
پیکسل های موثر : روی حسگر، تعداد زیادی نقاط ریز وجود دارد که به نام پیکسل شناخته شده اند. احتمالا این عدد را به عنوان یکی از مشخصه های بارز دوربین ها می شناسید. تعداد پیکسل های بالاتر موجب افزایش تعداد نقاط روی حسگر شده، تعداد بیشتری نقطه برای هر عکس ثبت می شود و در نتیجه اندازه ی عکس بزرگتر خواهد شد. مقیاس عددی این پارامتر، میلیون پیکسل یا "مگاپیکسل" است. نکته این است که کیفیت عکس های دوربین های دیجیتال به هنگام چاپ عکس روی کاغذ A4، تفاوت زیادی در تعداد پیکسل های بالا نخواهند داشت. البته دقت داشته باشید که درهنگام چاپ، معمولا اضافه های دورکادرحذف می شود و سایزعکس شما کوچکتر خواهدبود.
کل پیکسل ها : این عدد نمایانگر کل تعداد پیکسل هایی است که روی یک حسگر وجود دارد.
سوال : چرا تعداد پیکسل های موثر معمولا کمتراز تعداد کل پیکسل ها است؟
جواب : ثبت عکس تنها عملیاتی در دوربین نیست که نیاز به حسگر دوربین دارد. این تعداد پیکسل، صرف انجام عملیات دیگری چون اتوفوکوس و نورسنجی می شود. بعضی از دوربین ها دارای دو حسگر هستند که یکی مخصوص ثبت عکس و دیگری مخصوص عملیات جانبی دوربین است. حسگر هایی نیز وجود دارند که به خاطر طراحی خاص خود (برای افزایش کیفیت رنگ و ...) تفاوت میان پیکسل های موثر و تمام پیکسل های آنها بالاست. مانند Fujifilm Finepix S3 Pro.
نسبت عکس : نسبت طول به عرض عکس را نسبت عکس می نامند. معمول ترین آنها 4 به 3 (همان 3 در 4 پرسنلی!!!) و 3 به 2 است. نسبت عکس 4 به 3 همان نسبت طول به عرض اکثرمونیتورها است. دوربین هایی وجود دارند که نسبت عکس Widescreen یعنی 16 به 9 دارند.
سازنده : نام شرکت سازنده ی دوربین را می توانید در این قسمت مشاهده کنید. بعضی از شرکت های سازنده ی دوربین، خود حسگر دوربین خود را تولید می کنند (مانند کانن) و بعضی از شرکت ها از حسگر های شرکت های دیگر استفاده می کنند.(مانند سیگما که از حسگر شرکت Foveon استفاده می کند.)
اندازه : مهمترین مشخصه ی هر دوربین، اندازه ی حسگر آن است. اندازه ی بزرگتر حسگر موجب استفاده ی بهتر از سایر مشخصات لنز مانند فاصله ی کانونی و میزان دیافراگم می شود.

سوال : چرا دوربین هایی با حسگر های فول فریم حرفه ای تر و گران تر از سایر دوربین ها هستند؟
جواب : دوربین های فول فریم، دارای حسگری برابر با دوربین های آنالوگ 35 میلی متری (استاندارد) هستند. به همین خاطر، بریده شدن (Crop) اطراف عکس هنگام ثبت برروی حسگر های معمول، در این دوربین ها اتفاق نمی افتد. این دوربین ها از کل نوری که لنزبه داخل دوربین می فرستد استفاده کرده و دقیقا همان عکس را ثبت می کنند، در نتیجه اگر شما عکسی با یک دوربین آنالوگ و یک دوربین دیجیتال فول فریم از یک صحنه با یک مشخصات لنز (فاصله کانونی، میزان دیافراگم) بگیرید، از لحاظ پرسپکتیو
دلیل گران تر بودن این حسگر ها، اندازه ی آنهاست. سنسورهای فول فریم بزرگتر از سنسورهای عادی هستند. با بزرگترشدن سنسورها، قیمت آنها بصورت تصاعدی بالا می رود. این پدیده مانعی در برابر تولید دوربین هایی با سنسور فول فریم و قیمت ارزان است. شرکت های بسیاری در این زمینه تلاش کرده اند. اولین شرکت Contax بود که با سنسور Philips، دوربین های فول فریم دیجیتال را به بازارعرضه کرد، بعد از Contax، شرکت هایی مانند Pentax و Kodak نیز تلاشهای زیادی در این زمینه انجام داده اند که اکثرا با شکست مواجه شده است. موفق ترین شرکت دراین زمینه، Canon بوده که با عرضه ی 5D، ارزانترین دوربین دیجیتال فول فریم را به بازار عرضه کرده است.
سنسورهای فول فریم، عکسی با نسبت 3 به 2 ایجاد می کنند.

 

arkdvi

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
3 فوریه 2007
نوشته‌ها
506
لایک‌ها
0
سن
38
محل سکونت
Gorgan
CCD در اصل پرده شبكيه دوربين شماست .CCD يك مدار مجتمع خيلي حساس است كه از دانه هائي تشكيل شده كه با دريافت نور و تبديل آن به جريان الكتريكي ، هركدام از اين دانه هاي حس گر ، جريان را ذخيره كرده و سپس تخليه مي كند.
درحال حاضر به طور وسيعي در دوربينهاي ديجيتال عكاسي و فيلمبرداري از CCD استفاده ميشود.دستگاه هاي ديگري نيز مانند تلسكوپ هاي نجومي و حتي سيستم هاي خوانش باركد از CCD استفاده مي كنند.تعداد حس گرهاي تشكيل دهنده هر CCD ، رزولوشن تصوير ثبت شده توسط دوربين را تعيين مي كند كه اين مقدار معمولا بر مبناي مگا پيكسل تعريف مي شود.در واقع عدد چند ميليوني كه براي تصوير شما تعريف مي شود ، حاصل ضرب تعداد نقاط طول در عرض CCD است.
يك CCD خوب مي تواند تصوير شما را در حداقل ميزان نور محيط ثبت كند و كيفيت و رزولوشن را به خوبي حفظ كند.البته CCD دربين حس گرها ، نسبت به ضربه حساسيت بيشتري دارد.
ShowBigImage.aspx


 

arkdvi

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
3 فوریه 2007
نوشته‌ها
506
لایک‌ها
0
سن
38
محل سکونت
Gorgan
CMOS
اين نوع حس گر كه در دوربينهاي ديجيتال استفاده مي شود ، در واقع از تكنولوژي نيمه هادي ها (كه در ترانزيستوراستفاده ميشود)، استفاده ميكند.آلياژ استفاده شده در دانه هاي تشكيل دهنده آن ، جريان الكتريكي را به طور نسبي از خود عبور مي دهند.بدين ترتيب نقاط تيره و روشن تصوير ، با تعريف هاي متفاوت الكتريكي (ازنظردستگاه) از هم تفكيك مي شوند.
CMOS تقريبا جرياني براي كاركردن مصرف نمي كند ولي به دليل ايجاد حرارت روي آن در هنگام تغيير جهت جريانات خروجي ، سرعت كاركرد آن به طور بسيار مختصري محدود مي شود.به دليل همان مختصر حرارت ايجاد شده ، noise تصوير ايجاد شده با CMOS كمي بيشتراست.
البته CMOS بطور كلي يك قطعه الكترونيكي با هزينه توليد پائين تر از بقيه حس گرها است.پيكسل سوخته در CMOS خيلي كمتر ديده شده است.
ShowBigImage.aspx


 

arkdvi

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
3 فوریه 2007
نوشته‌ها
506
لایک‌ها
0
سن
38
محل سکونت
Gorgan
Compact Flash

كارت CF نام رايج براي كارت هاي حافظه اي است كه براي اولين بار توسط Sandisk در 1994 عرضه شد.اين كارت هاي حافظه از flash memory براي ثبت اطلاعات استفاده مي كنند.flash memory نوعي از حافظه است كه داراي بلوك هايي است كه مي تواند در يك چشم به هم زدن -فلش- پاك شده و دوباره نگاشته شوند.كارت هاي CF در دستگاه هاي مختلفي از قبيل دوربين ديجيتال و پرينتر و دستگاه هاي پخش موسيقي و ساير وسايل ديجيتال شخصي استفاده مي شوند.
بر مبناي استانداردهاي سازمان بين المللي كارت هاي حافظه براي كامپيوترهاي شخصي (PCMCIA) اندازه اين كارت ها 43x36 ميلي متر است و در حجم هاي مختلف (مثلا 1 گيگابايت) ارائه مي شوند.قيمت هم با افزايش حجم افزايش مي يابد.از نظر اندازه تقريبا شبيه SmartMedia و كمي بزرگ تر از MMC و SD است.2 نوع متفاوت از كارت هاي حافظه CF وجود دارد ، كه ضخامت آنها متفاوت است ، تيپ I تقريبا 3.3 ميلي متر ضخامت دارد و تيپ II حدودا 5.5 ميلي متر.
از آنجائي كه اين كارت ها داراي سيستم حافظه پايدار هستند ، با قطع جريان الكتريكي نيز اطلاعات در آنها باقي مي ماند.اين كارت ها به خاطر محكم بودن ساختمان شان ، از ساير كارت هاي رايج مقاوم تر و ماندگارتر(از نظر امنيت فيزيكي) هستند.سرعت بالاي انتقال اطلاعات مخصوصا در عكس هاي با رزولوشن بالا ، اين كارت ها را به يكي از پرطرفدارترين كارت هاي حافظه موجود در بازار مبدل كرده است.
درUltra Compact Flash ها ، اين افزايش سرعت باعث مي شود دوربين بعد از هر بار عكس گرفتن ، بلا فاصله آماده ثبت عكس بعدي باشد. مبدل هائي براي CF وجود دارد كه آن را در ديسك درايو كامپيوتر بخواند و همچنين تمام كارت خوان ها براي خواندن اين حافظه ، شكاف استاندارد دارند.
Memory-Card_SanDisk-CF-256M.jpg

cf-cpu-board.jpg

داخل يك كارت CF
****************************************************************
****************************************************************
Memory Stick

اين حافظه توسط سوني عرضه شده است.در ابتدا اينكه اين حافظه بيش از 10 برابر يك فلاپي ديسك مي توانست اطلاعات ذخيره كند ، براي مشتريان جذاب بود ولي اكنون ظرفيت هاي MemoryStick ها به چند گيگابايت رسيده است.
سوني اين حافظه را براي ثبت و انتقال اطلاعات تصويري و صوتي و... در دستگاه هاي سازگار طراحي و ارائه كرده است.انواع مختلفي از دوربين هاي فيلمبرداري ويدئويي نيز شكاف براي اين حافظه را دارند.
از سال 2002 ، سوني Laptop هاي خود را هم مجهز به شكاف براي خواندن اين حافظه كرد.اگرچه با مبدل مخصوص ، همه Laptop ها مي توانند از قسمت PC card خود اين حافظه ها را بخوانند.
اين حافظه با 10 نقطه اتصال ، مانند فلاپي ديسك داراي قفل مكانيكي براي حفاظت از اطلاعات روي آن است.سوني حق استفاده از اين مدل حافظه را به كمپاني هايي مانند شارپ ، كاسيو و پايونير نيز انتقال داده است و حتي دستگاه هاي ضبط صدا با اين حافظه عرضه شده است
memory_stick_pro_duo_sandisk_2gb_2gig_2048.gif

****************************************************************
****************************************************************
SD:secure digital

كارت حافظه كوچكي است كه در دستگاه هاي ديجيتال متنوع استفاده ميشود. 2 مزيت برجسته در كارت SD آن را براي دستگاه هاي قابل حمل و نقل مناسب ساخته است ؛ اول سرعت بالاي انتقال اطلاعات و دوم مصرف كم انرژي الكتريكي.
اين حافظه نيز نيازي به دوام جريال الكتريكي براي بقاي اطلاعات روي خودش ندارد. با وزن تقريبي 2 گرم ، شبيه به MMC است ولي از CF و SmartMedia كوچك تر است. به مانند MMC قابليت كدگذاري براي محافظت از اطلاعات را دارد ، مقاومت در برابر شوك آن بالاست.اتصالات آن فلزي است و از آنجائي كه بصورت سوزن و سوراخ نيست ، آسيب كمتري در حين استفاده به ميرسد
ShowBigImage.aspx


****************************************************************
****************************************************************
Smart Media

اين نوع كارتهاي حافظه براي اولين بار توسط توشيبا عرضه شدند.دستگاه هاي متنوعي از اين نوع حافظه استفاده مي كنند.ابعاد آن 45x37 ميلي متر است و و ضخامتي كمتر از 1 ميلي متر دارد.(نزديك به ابعاد CF ولي بزرگتر از mmc و SD )
ساختمان اين نوع كارتها از بلوك هاي حافظه اي تشكيل شده كه التكترودهايي با سطح صاف هستند و با سيم هاي ظريفي به يكديگر بافته شده اند و روي همه اين مجموعه ، پلاستيك تزريق شده است. برخلاف حافظه هاي ديگر ، مدار كنترل كننده روي خودش ندارد و اين مدار در محل شكاف دستگاه ها تعبيه شده است.
از آنجائي كه اطلاعات روي اين حافظه ها با دفعات متوالي حجم هاي پائين نوشته و پاك مي شود ، شما با دقت بيشتري مي توانيد آنچه را كه مي خواهيد ذخيره كنيد ، انتخاب كنيد.ولي به طور كلي به دليل انعطاف پذير بودن بدنه شان ، اين نوع حافظه ها بسيار در معرض خطر خم شدن قراردارند.

ShowBigImage.aspx


****************************************************************
****************************************************************
MMC:multi media card

اين كارت هاي حافظه ، با اندازه نسبتا كوچك خودشان و با استفاده از سيستم Flash Memory ( كه تشكيل شده از بلوك هاي حافظه اي است كه در يك چشم به هم زدن -فلش- پاك شده و دوباره نگاشته مي شوند) اطلاعات را ثبت مي كنند و در دستگاه هاي متنوع ديجيتال اعم از دوربين هاي عكاسي ديجيتال و موبايل تا دستگاه هاي پخش موسيقي استفاده ميشوند.
همچنين انواعي از دوربين هاي فيلمبرداري نيز شكاف براي اين نوع حافظه دارند.اين حافظه به طور مشترك توسط Sandisk و Siemens در 1997 ارائه شد.اندازه تمبر مانند آن شبيه به SD و كوچك تر از SmartMedia و CF است.در 2002 ، بالاترين حجم اين نوع كارت ها 128 مگابايت بود.مانند SD و CF مقاومتش در برابر ضربه بيشتر از بقيه كارت هاي رايج است.
به خاطر نوع اتصال فلزي مخصوص (كه سوزن و سوراخ نيست) خطر آسيبهائي كه در طول استفاده از كارت ممكن است به آن برسد ، كمتر است.در MMC مي توان با كد گذاري هاي خاص ، اطلاعات روي آن را محافظت كرد.شركتهاي HP و Nokia و Siemens و Hitachi از اين حافظه بسيار استفاده مي كنند.
ShowBigImage.aspx

ShowBigImage.aspx


 

MB_W126

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2007
نوشته‌ها
13
لایک‌ها
0
با سلام به دوستان و اساتيد عزيز

از اين تاپيك پربار و مفيدتون خيلي سپاسگزارم

اگه ممكنه بفرماييد اصطلاح هيستوگرام يعني چي ؟

ممنونم از پاسختون

موفق باشيد
 

arkdvi

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
3 فوریه 2007
نوشته‌ها
506
لایک‌ها
0
سن
38
محل سکونت
Gorgan
با سلام به دوستان و اساتيد عزيز

از اين تاپيك پربار و مفيدتون خيلي سپاسگزارم

اگه ممكنه بفرماييد اصطلاح هيستوگرام يعني چي ؟

ممنونم از پاسختون

موفق باشيد
]با توجه به جامع بودن مطلب توصيه مي كنم لينك هاي زير را دنبال كنيد:

http://www.akkasee.com/digitalcamera/archives/007091.php

http://www.akkasee.com/digitalcamera/archives/007093.php

http://www.akkasee.com/digitalcamera/archives/007094.php
 

mehrave

Registered User
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2007
نوشته‌ها
77
لایک‌ها
10
با سلام
اگه راجع به اصطلاح سایبر شات توضیح مختصری بدین ممنون می شم.
 

ghonavid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
10
لایک‌ها
0
در مقایسه دوربینها به اصطلاحات زیر برخوردم. هرکس اطلاعات داره دربارشون توضیح بده و اصولا کارایی آنها را در دوربین بگه و اینکه در کیفیت عکس چه تاثیری داره ؟

1- پردازشگر تصویر
2-نسبت عکس
3-بزرگنمایی W
4-بزرگنمایی T
5-ضریب فاصله کانونی
6-نقاط فوکوس
7-تشخیص چهره
8-تغییر قطر روزنه دیافراگم
9-نورسنجی دیافراگم
10-حداقل سرعت و حداکثر سرعت شاتر
11-تقدم دیافراگم
12-تقدم شاتر
13-تنظیم دستی
14-جبران نوردهی
15-تنظیم تراز سفیدی
16-نمودار هیستوگرام
17-منظره‌یاب
18-عدد راهنما فلاش
19-حسگر افقی/عمودی
20-درگاه 1394
 
بالا