برگزیده های پرشین تولز

روشهاي مختلف براي ساخت فيبر مدار چاپي (در خانه)

Bahram.ws

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,132
لایک‌ها
73
سن
40
محل سکونت
On The Fly
با سلام خدمت اساتید و مهندسین محترم پی تی
اینجانب جسارتا این تاپیکو زدم تا هر کی با هر روشی که بلده فیبر بسازه آموزش اونو اینجا بزاره تا کسایی مثل من یه چیزی یاد بگیرن

منم یه روش که تو یه وبلاگ دیدم اینجا میزارم:

تهیه فیبر مدار چاپی - روش چاپ لیزری

ساختن فیبرهای مدارچاپی با استفاده از امکاناتی که معمول است یک کار نسبتا پر زحمت بوده و نتیجه کار نیز در اکثر موارد از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست (مانند روش ترسیم بوسیله ماژیک ولتراست) و یا آنکه به شرایطی مانند کار در محیط تاریک (در روش لامینت و پوزیتیو) نیاز دارد. اما با استفاده از این روش نه تنها کیفیت نهائی فیبر بسیار بالا و شبیه به انواع صنعتی می باشد بلکه در منزل نیز به آسانی قابل انجام است.

برای اجرای این روش غیر از کامپيوتر تنها به وسایل زیر نیاز خواهید داشت:



اتو

اتوی مورد نیاز یک اتوی معمولی می باشد که تقریبا در همه منازل یافت می شود.



چاپگر ليزری

چاپگر باید حتما از نوع لیزری باشد ولی مارک آن تفاوتی ندارد. انجام این طرح با چاپگرهای جوهرافشان و سوزنی امکانپذیر نمی باشد چنانچه چاپگر لیزری در اختیار ندارید می توانید به یک مغازه تکثیر مراجعه کنید.



کاغذ فتو (photo )

کاغذی که در چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ عکس بکار می رود. اگر می خواهید کاغذی از نوع دیگر استفاده نمائید باید توجه داشته باشید که کاغذ مذکور جوهر را به خود جذب نکند مثلا کاغذ گلاسه یا کاغذهای روغنی پشت برچسبها را نیز می توانید با موفقیت بکار ببرید و قیمت آن نیز ده ها بار از کاغذ فتو کمتر است.



ساير وسايل

یک ظرف محتوی آب گرم، یک برس یا مسواک کاملا نرم .



مراحل اجرا

ابتدا بایستی طرح مدار چاپی مورد نظر را با یک برنامه گرافیکی رسم نمایید. برنامه های تخصصی فراوانی در این ارتباط موجود می باشد. همچنین می توانید از برنامه های گرافیکی همه منظوره مانند فتوشاپ استفاده کنید. چنانچه این برنامه را در اختیار ندارید با برنامه نقاشی ویندوز نیز می توان همان نتیجه را بوجود آورد. توجه کنید که دقت چاپی تصویر باید طوری انتخاب شود که پس از چاپ اندازه و محل پدها (پایه ها) دقیقا منطبق بر اجزا باشد. برای چاپ تصویر از دقت 300 نقطه بر اینچ (dpi) یا بالا تر استفاده کنید. در این دقت تصویری که 300 پیکسل طول و عرض دارد به طول و عرض 1 اینچ چاپ می شود که در این حالت دقیقا یک مربع 10 پد در 10 پد از یک بورد سوراخ دار را می پوشاند. در زیر عکسی که حاوی محل پایه های یک آی سی 8 پایه است در اندازه اصلی مشاهده می شود. چنانچه این تصویر با دقت 300 dpi چاپ شود آی سی براحتی در آن جا می گیرد:

8pin.gif





با استفاده از این روش براحتی می توانید خطوط مسی را که از بین پایه های آی سی ها رد می شوند را نیز با کیفیت بالائی بر روی فیبر پیاده سازی کنید.



پس از چاپ طرح بر روی کاغذ اشاره شده کاغذ را در ابعاد طرح برش دهید و به آماده کردن فیبر بپردازید. توجه کنید که سطح کاغذ را چه قبل و چه بعد از چاپ شدن لمس نکنید. فیبر را در ابعاد طرح برش دهید و با یک سمباده خیلی نرم سطح آنرا کاملا تمیز نمائید تا شفاف شود. بعد سطح آنرا با آب و مايع ظرفشوئی شسته و با يک پارچه تميز خشک نمائيد.



پس از اینکار فیبر را روی میز اتو یا یک سطح صاف مقاوم گذاشته طوری که سطح مسی آن بطرف بالا باشد. اتو را روشن کنید تا داغ شود. درجه اتو را در بیشترین حد تنظیم کنید. بعد از داغ شدن اتو یک برگ کاغذ سفید معمولی روی فیبر گذاشته و اتو را روی آن قرار دهید. حدود 1 تا 2 دقیقه صبر کنید تا فیبر کاملا داغ شود. اگر ابعاد فیبر از اتو بزرگتر است مانند اتو کردن لباس ولی با سرعت کم اتو را حرکت دهید تا همه جای فیبر کاملا داغ شود.



در این مرحله به کمی سرعت عمل نیاز است. اتو را کنار بگذارید و کاغذ روی فیبر را بردارید سپس بدون اتلاف وقت کاغذی که طرح بر آن چاپ شده را (از طرف چاپی) روی فیبر داغ بگذارید اما مراقب باشید انگشتانتان نسوزد. سپس بلا فاصله کاغذ سفید را مانند حالت قبل روی بورد و طرح قرار داده و اتو را روی آنها بگذارید. بمدت 30 ثانیه فشار ملایمی روی اتو وارد کرده و آنرا کمی به اطراف حرکت دهید. در این مرحله کاغذی که طرح روی آن چاپ شده بود به فیبر می چسبد. پس از 30 ثانیه تا یک دقیقه اتو را از لبه آن روی کاغذ گذاشته و با فشار روی آن حرکت دهید. با لبه اتو چندین بار تمام سطح طرح را با فشار اتو کنید. برای جلوگیری از حرکت فیبر لبه های کاغذ سفیدی که روی فیبر و طرح است را بگیرید.

بعد ار 3 دقیقه اتو کردن با لبه اتو کاغذ سفید را کنار گذاشته و فیبر را بهمراه کاغذ روی آن در ظرف آب بیندازید. مدتی (حدود 10 تا 15 دقیقه) صبر کنید تا کاغذ روی فیبر بخوبی خیس بخورد. سپس فیبر را از آب خارج کرده و با احتیاط کاغذ خیس خورده را با انگشت از روی آن جدا کنید. کاغذ در این مرحله لایه لایه شده است و لایه سطحی آن براحتی کنده می شود.

pcbwithpaper.jpg



باز بگذارید کاغذ روی فیبر در آب خیس بخورد و لایه های دیگر آن هم جدا شوند. در پایان این مرحله با کشیدن انگشت یا مسواک نرم ذرات کاغذ باقی مانده ( خصوصا روی سوراخ پدها و خطوط بسیار نزدیک بهم) را با حرکات دایره ای پاک کنید.



اگر موارد بالا را با دقت انجام داده باشید اکنون طرحی که روی کاغذ بود با کیفیت خوبی به سطح مسی فیبر منتقل شده. اما اگر در قسمتهایی از خطوط بریدگی یا اشکالی مشاهده می شود و یا طرح بصورت کامل منتقل نشده ، می توانید با استون فیبر را شسسته و دوباره از نو شروع کنید اما اگر اشکالات خیلی جزئی هستند می توانید با ماژیک زد آب آنها را تصحیح کنید.



پس از این مرحله فیبر آماده اسیدکاری می باشد.

بعد از اسیدکاری با پارچه آغشته به استون خطوط طرح را از روی فیبر پاک کنید تا خطوط مسی نمایان شوند. در زیر نمونه فیبری که با کاغذ گلاسه تهیه شده را مشاهده می کنید.

pcbfinal.jpg


ملاحظات
* جوهر چاپگرهای لیزری حاوی ترکیباتی از پلاستیک می باشد که برای چاپ روی کاغذ ذوب می شود. در این طرح جوهری که روی کاغذ بود دوباره توسط اتو ذوب شده و روی فیبر می نشیند.
* برای طرف دیگر فیبر (راهنمای چیدن قطعات و ..) هم می توانید طرحی به همین صورت تهیه و چاپ نمائید.

http://selectronics.persianblog.com
 

Bahram.ws

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,132
لایک‌ها
73
سن
40
محل سکونت
On The Fly
<:p:>بهترين راه براي ساخت طرحهاي بسيار پيچيده و ظريف است.
لامينت ماده اي ژلاتيني و حساس به نور است که بين دو لايه طلقي شفاف نازک قرار گرفته است. <:p:>نحوه ساخت: <:p:>ابتدا طرح مدار چاپي رو توي يک برنامه گرافيکي بکشيد(مثل فتو شاپ)،بعد با ماوس يک لبه طرح رو بگيرين و با عمل کشيدن ميتونيد قرينه طرح مدار چاپيتون رو بدست بياريد.بعدش بايد طرح منفي (negative) مدارتون رو هم بسازيد،بعدش اين عکس رو با فرمت jpg توي فلاپي ذخيره کنيد و برين سر کوچتون(مغازه کامپيوتري)از فلاپي يک پرينت سياه سفيد روي کاغذ کالک(شفاف) بگيريد. <:p:>فيبر مسي خام مدار رو خوب بشورين و بعد برين توي حمام يا يه جايي به تاريکي حمام بعد لامينت رو از پوشش تيره رنگش خارج کنيد.نکته:دو طلق دو طرف لامينت قرار داره که يکي از اين طلقها نازکتر و نرمتر از اون يکيه،اين لايه رو آروم از لامينت جدا کنيد و لامينت رو روي طرف مسي فيبر بچسبونيد و خوب ماساژ بديد تا هيچ هباب هوايي زير اون باقي نمونه بعد کاغذ کالک رو روي لامينت قرار بدين(توجه داشته باشيد که هنوز يک لايه طلق به لامينت چسبيده)و جاي اون رو تنظيم کنيد و يک شيشه صاف و تميز روي کاغذ کالک بزاريد تا کاغذ کالک کاملاً صاف روي طلق لامينت قرار بگيره حالا فيبر رو به همراه هر چيزي که روش گذاشتين بدون اينکه تکون بخوره از حمام بيرون بياريد و اون رو زير نور مستقيم خورشيد(بين 3 تا 6 دقيقه) قرار بدين. <:p:>دوباره به تاريک خونه برگرديد و لايه طلقي دوم را هم با ناخن از لامينت جدا کنيد(اين لايه از لايه قبلي که برداشته بوديد ذخيم تر و شفاف تر است).مقدار 1 قاشق غذاخوري سرپر از پودر سفيد رنگ ظهور لامينت را در يک ليتر آب سرد به خوبي مخلوط کنيدبعد فيبر مدار را در آن آب قوطه ور کنيد و به آرامي تکان دهيد تا طرح مدار ظاهر شود (يعني لامينت هايي که به آنها نور نتابيده بود کاملاً پاک شوند)حالا فيبر را زير آب فراوان به خوبي بشوريد و با دست روي طرح فيبر به آرامي بکشيد تا ليزي حاصل از ماده ظهور از روي سطح مس پاک شود.حالا فيبر را کاملاً خشک کنيد.و از تاريک خانه بيرون بياوريد. <:p:>فيبر را اسيد کاري کنيد:براي اين منظور پودر اسيد پرکلرودوفر را با آب داغ به نسبت1به2 (اسيد1وآب2)در ظرفي پهن و غير فلزي مخلوط کنيد بعد از اينکه مس هاي اضافي حل شد فيبر را با آب بشوييد. <:p:>5:حال بايد مواد المينت را نيز از روي سطح خطوط مسي پاک کنيد که براي اينکار به محلول غليظ سود سوزآور نياز داريد،مقدار 2 قاشق غذا خوري از پودر سود سوز آور را در نيم ليتر آب سرد حل کنيد و فيبر را در آن حرکت دهيد تا مواد لامينت به طور کامل پاک شود.حالا فيبرتون رو دوباره بشوريد و ديگه هر بلايي دوست دارين سرش بيارين. <:p:>توجه:اسيد،پودر ظهور،سود سوزآور و لامينت همگي شيميايي هستند پس مواظب باشيد کار دست خودتون نديد.


new-91.jpg
 

Bahram.ws

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,132
لایک‌ها
73
سن
40
محل سکونت
On The Fly
مواد لازم: ماژیک واترپروف، اسید پاک کننده مس (کلرید آهن)

ابتدا یک ماژیک واترپروف (ضد آب) تهیه می کنید. توجه نمایید که حتما ضد آب و پر رنگ باشد . چون بعد از طراحی و آنهمه زحمت ممکن است داخل اسید از بین برود.

قبل از هر چیز فیبر مسی را کاملا با یک سمباده نرم (پوسته آب ۳۶۰) سمباده می زنید و اگر سمباده در دسترس نبود که اولا تهیه نمایید اگر هم مقدور نبود آن را به هر نحوی تمیز نمایید . مطمئن شوید که هیچ لایه ای روی مس نباشد. چرب هم نباشد.
سپس با ماژیک تمام خطوط مورد نیاز را روی مس رسم نمایید. توجه نمایید که دست با مس تماس پیدا نکند چون باعث چرب شدن مس و در نتیجه داخل اسید اذیت خواهید شد. برای ایجاد اندازه های واقعی برای پایه های مثلا یک آی سی و یا هر قطعه دیگر که فاصله پایه های آن از همدیگر ۰.۱ اینچ هست تهیه نمایید و روی مس گذاشته و کنار آن با ماژیک بکشید. حدالامکان از یک ماژیک نوک تیز استفاده نمایید. البته ماژیک مخصوص این کار در بازار موجود می باشد. بعد از مطمئن شدن از مدار باید آن را داخل اسید بیاندازید.
 

Bahram.ws

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,132
لایک‌ها
73
سن
40
محل سکونت
On The Fly
لتراست همان حروف برگردان است . با این تفاوت که به جای حروف خطوط و نقاط مداری روی آن کشیده شده است. ابتدا چند لتراست خطی و نقطه ای تهیه می کنید. انتخاب آن بسته به نظر خودتان و نوع مدارتان می باشد. توجه نمایید که حتما و یا لااقل تازه باشد چون برای برگرداندن روی فیبر مسی دچار مشکل خواهید شد.

قبل از هر چیز فیبر مسی را کاملا با یک سمباده نرم (پوسته آب ۳۶۰) سمباده می زنید و اگر سمباده در دسترس نبود که اولا تهیه نمایید اگر هم مقدور نبود آن را به هر نحوی تمیز نمایید . مطمئن شوید که هیچ لایه ای روی مس نباشد. چرب هم نباشد.

سپس با لتراست خطوط مورد نیاز را روی مس رسم نمایید. برای برگرداندن خطوط و نقاط از روی لتراست به روی مس از ته خودکار و یا یک هم چین چیزی استفاده نمایید. توجه نمایید که دست با مس تماس پیدا نکند چون باعث چرب شدن مس و در نتیجه داخل اسید اذیت خواهید شد. در انتهای کار مطمئن شوید که خطوط و نقاط روی مس کاملا چسبیده باشد. اگر هم خطوطی نچسبیده بود راه حل دارد. از یک سشوار برای گرم کردن استفاده نمایید. با این کار خطوط و نقاط بعد از گرم شدن به سطح مسی خواهند چسبید. بعد از مطمئن شدن از مدار باید آن را داخل اسید بیاندازید.
 

Bahram.ws

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,132
لایک‌ها
73
سن
40
محل سکونت
On The Fly
مواد لازم: اسپری پزتیو 20 (positiv 20) ، سود سوز آور، طلق تراسپرنت یا فیلم

ابتدا یک اسپری پزتیو 20 تازه تهیه نمایید. اینکه میگم تازه چون اگه مانده باشه در حقیقت فاسد شده است و آن حساسیت لازم در برابر نور را ندارد. سود سوز آور را می توانید از مغازه های فروش تجهیزات پزشکی تهیه نمایید. ارزان است تقریبا کیلویی 700 تومان که مثل سنگ نمک خورده شده می ماند.
ابتدا باید طرح مدار را تهیه نمایید. می توانید طرح را چاپ کرده و آن را به بازار و مغازه های مختلف مهرسازی، چاپ سیلک و چاپخانه ها بدهید که از روی آن فیلم بگیرند. (خطوط سیاه و بهیه خالی) یا بهترین کار این است که چند طلق ترانسپرنت که قابلیت چاپ با پرینتر لیزری را دارند را تهیه نمایید. طرح خود را روی طلق با یک چاپگر دقیق لیزری چاپ نمایید. بهتر است از طرحتان دو تا پرینت بگیرید و روی هم بگذارید که دیگر نوری از جاهای چاپ شده عبور نکند.
فیبر مسی را با یک سمباده نرم کاملا تمیز و عاری از هرگونه چربی نمایید. در یک مکان تاریک و بدور از گرد و غبار و وزش باد با استفاده از اسپری روی آن را رنگ پزتیو بزنید. با فاصله 30 سانتی و با زاویه 45 درجه و با حرکت منظم دست روی سطح مسی را بپوشانید. لازم نیست که چند دست بزنید. یک دست هم کافیست به شرطی که مطمئن شوید همه جای آن را پوشانده است. مواظب باشید که یکنواخت باشد و جایی از جای دیگر بیشتر نباشد و یا شره نکند. فیبر را حتما افقی بگیرید که رنگ روی فیبر بماند و شره نکند .
حالا نوبت به خشک کردن فیبر می باشد. می توانید آن را در جای تاریک به مدت 12 تا 24 ساعت به حال خود بگذارید . درسته مدت زمان بسیار زیادیه و شاید هم تا اون زمان خوب خشک نشه. باید از طریق گرم کردن اون رو خشک کنید. اگه دستگاه مخصوص خشک کن فیبر رو دارید که هیچ در غیر اینصورت باید اون را داخل یک ظرف فلزی گذاشته و روی یک اجاق با حرارت خیلی ملایم بگذارید تا جایی که دمای داخل آن تقریبا 70 درجه شود. بهترین ظرف یک قابلمه بزرگ است که کف آن را چند تکه فلز بگذارید و فیبر را روی آن تا گرما مستقیما به فیبر نخورد. بعد از 10 الی 15 دقیقه فیبر کاملا خشک شده است. تمام این مراحل در محل تاریک انجام شود.
حالا یک ظرف بزرگ تهیه نمایید یک لامپ گازی یا مهتابی کوچک و یا دو سه لامپ معمولی (بسته به اندازه طرحتان دارد) را داخل ظرف بگذارید. یک شیشه روی ظرف بگذارید و طرح چاپ شده یا فیلم را روی آن . سپس فیبر روی طرح گذاشته به صورتی که سطح مسی رنگ خورده رو به پایین و روی طرح چاپ شده باشد. توجه نمایید که روی فیبر را با یک وزنه و یا یک شیشه دیگر سنگین نمایید که فیبر کاملا با فشار زیاد در مدت نور دهی به طرح بچسبد. تمام این مراحل در جای تاریک باید انجام شود. حالا لامپ و یا مهتابی را روشن نمایید.
به مدت 20 الی 30 دقیقه به آن نور دهید این مدت زمان کاملا بسته به شدت نور و مهمتر از آن بسته به کیفیت اسپری می باشد. اگر اسپری تازه باشد این مدت حتی می تواند کمتر باشد. چون در زمان خیلی کوتاهی در مجاورت نور عکس العمل نشان می دهد.
حالا باید یک ظرف تهیه نمایید تا در آن سود را با آب حل نمایید. مقداری آب که 1 سانت روی فیبر را بگیرد را داخل ظرف بریزید و حدود 10 تا 20 گرم سود را داخل آن بریزید . زیاد نریزید که کل رنگ پزتیو را خواهد خورد. و به هم بزنید تا کاملا حل شود.
دوباره در یک محل یک کم تاریک فیبر مسی را داخل این محلول سود باندازید و خیلی آرام آرام محلول را به مدت 30 تا 60 ثانیه تکان دهید. می بینید که جاهایی که لازم است خالی باشد کم کم در محلول حل می شود. اگر هم که بعد از این مدت ندیدید یک جای کارتان ایراد دارد. بعد از این مدت خیلی کوتاه سریعا فیبر را بیرون آورده و با آب بشوید. حالا لازم است که آن را داخل اسید بیاندازید.
 

Bahram.ws

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,132
لایک‌ها
73
سن
40
محل سکونت
On The Fly
مواد لازم : اسید ، آب، ظرف پلاستیکی

یک ظرف پلاستیکی تهیه نمایید . توجه نمایید که حتما پلاستیکی باشد و نه فلزی. بعد مقداری آب داخل آن بریزید به اندازه ای که حدودا ۱ سانت روی فیبر مسی را بگیرد. مقدار ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم در یک لیتر آب از اسید داخل آب بریزید و آرام ظرف را تکان دهید تا اسید کم کم حل شود چون در یک جا ایجاد گرما می کند و ممکن است که ظرف شما آب شود.

مطمئن شوید که اسید حل شده است. سپس فیبر مسی را که روی آن مدار مربوطه را طراحی کرده اید داخل آب اسید بیاندازید. حدود ۳۰ دقیقه کمتر یا بیشتر که بستگی به مقدار اسید دارد طول خواهد کشید که مسهایی که لازم نیست خورده شود. در این مدت زمان باید ظرف را آرام آرام تکان دهید تا کل آب اسید روی سطح مسی در حرکت باشد. بعد از پاک شدن جاهایی که نکشیده بودید آن را از آب اسید بیرون آورده و بشورید. بیشتر از این هم داخل اسید نگذارید که قسمتهای مورد نیاز را هم خواهد خورد. سپس روی آن را با یک سمباده نرم پاک کنید. بعد نقاطی که لازم است را با یک مته ۱ یا نیم میل سوراخکاری کنید. حالا فیبر شما آماده هر نوع بهره برداری است.
 

sina_judgment

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 می 2005
نوشته‌ها
635
لایک‌ها
10
محل سکونت
زندان اوین....
بهترین راه اینه که بدی بیرون چاپ سیلک هم تمیز و هم مطمئن هستش
 

sina_judgment

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 می 2005
نوشته‌ها
635
لایک‌ها
10
محل سکونت
زندان اوین....
به نقل از JuJu :
قیمتاش چه جوریه؟
نمیدونم مدار تغذیه سوئیچینگ آمپلی فایر پر قدرت ماشن رو دید یا نه اکه ندیدی یه سر به همون تاپیک بزن مثلا اون تموم شده 5هزار تومان البته پشت سبز و دو رویه چاپ شده...!!!
 

mohsen++

Registered User
تاریخ عضویت
13 آگوست 2005
نوشته‌ها
194
لایک‌ها
4
دستتون بابت اون روش ابتکاری ساخت مدار چاپی درد نکنه اگه بتونیم اونو عملی کنیم کلی از مشکلات من و دوستان مثل من رفع میشه .
اگه امکان این کار هم نباشه می تونین یه سری به جمهوری بزنین .
اونجا برای ساخت مدار چاپی سانتی متر مربعی 15 تومن در میاد(نمونه سازی) برای یکرو بدون چاپ سبز و راهنما فیبر فایبر
یه هزینه هایی هم بابت پرینت و تهیه نگاتیو اضافه می کنند
یه چیز دیگه هم یادتون باشه حداقل ابعاد رو اونا 10*10 سانی متر در نظر میگیرند یعنی اگه یه فیبر 5*5 سفارش بدین قیمت 10*10 رو حساب میکنن
باهاشون هم اگه جور شین میتونین تلفنی باهاشون هماهنگ کنین فایل pcb رو براشون بفرستین براتون بسازنش با تیپاکس یا پیشتاز براتون بفرستن
 

amirhoman

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 آپریل 2005
نوشته‌ها
1,127
لایک‌ها
11
سن
55
محل سکونت
Tehran
من شرمنده تمامی مهندسین که اظهار نظر کردن بگم همگی یه غلط و نمره صفر .
اونی که شما دارین توضیح میدین ساخت PCB هستش نه ساخت فیبر مدار چاپی.
وقتی بحث ساخت فیبر مدار چاپی میکنین (یعنی ساخت خود فیبر)

یه یاد اوری کنم من اولین خط تولید ساخت فیبر رو توی ایران راه اندازی کردم.

از مخزن حاوی رزین فنولیک + استن رول کاغذ 70 گرمی عبورداده میشه و بعدش میره خشک کن و در ابعاد 180 سانتی متری برش میخوره و بعد این برگه ها جمع آوری و روی یک پلیت استیل گذاشته شده و به ضخامت مورد نیاز و بعدش از رول مس لامینیت شده 35 تا 50 میکرونی برحسب امپراژ PCB برش و برروی ان گذاشته شده و یک پلیت استیل برروی ان و سپس داخل پرس دروازه ای و 130 بار و 180 درجه سانتیگراد به مدت 1 ساعت و بعدش نیم ساعت زمان خنک شدن و .... نهایتا فیبر مدارچاپی اماده است.
فیبر های دورویه و اپوکسی هم همین روال را داراست.
 

Bahram.ws

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,132
لایک‌ها
73
سن
40
محل سکونت
On The Fly
به نقل از amirhoman :
من شرمنده تمامی مهندسین که اظهار نظر کردن بگم همگی یه غلط و نمره صفر .
اونی که شما دارین توضیح میدین ساخت PCB هستش نه ساخت فیبر مدار چاپی.
وقتی بحث ساخت فیبر مدار چاپی میکنین (یعنی ساخت خود فیبر)

یه یاد اوری کنم من اولین خط تولید ساخت فیبر رو توی ایران راه اندازی کردم.

از مخزن حاوی رزین فنولیک + استن رول کاغذ 70 گرمی عبورداده میشه و بعدش میره خشک کن و در ابعاد 180 سانتی متری برش میخوره و بعد این برگه ها جمع آوری و روی یک پلیت استیل گذاشته شده و به ضخامت مورد نیاز و بعدش از رول مس لامینیت شده 35 تا 50 میکرونی برحسب امپراژ PCB برش و برروی ان گذاشته شده و یک پلیت استیل برروی ان و سپس داخل پرس دروازه ای و 130 بار و 180 درجه سانتیگراد به مدت 1 ساعت و بعدش نیم ساعت زمان خنک شدن و .... نهایتا فیبر مدارچاپی اماده است.
فیبر های دورویه و اپوکسی هم همین روال را داراست.
آقا شما حالا به بزرگیه خودتون ببخشید
راستش حوصلشو ندارم بشینم همه رو ادیت کنم
همون جوری هم که گفتم همه رو از این ور اون ور کپی کردم
شما همون PCB بخون
 

daftarekhaterat

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2003
نوشته‌ها
4,989
لایک‌ها
58
سن
41
محل سکونت
در قلب پاك او
به نقل از amirhoman :
من شرمنده تمامی مهندسین که اظهار نظر کردن بگم همگی یه غلط و نمره صفر .
اونی که شما دارین توضیح میدین ساخت PCB هستش نه ساخت فیبر مدار چاپی.
وقتی بحث ساخت فیبر مدار چاپی میکنین (یعنی ساخت خود فیبر)

یه یاد اوری کنم من اولین خط تولید ساخت فیبر رو توی ایران راه اندازی کردم.

از مخزن حاوی رزین فنولیک + استن رول کاغذ 70 گرمی عبورداده میشه و بعدش میره خشک کن و در ابعاد 180 سانتی متری برش میخوره و بعد این برگه ها جمع آوری و روی یک پلیت استیل گذاشته شده و به ضخامت مورد نیاز و بعدش از رول مس لامینیت شده 35 تا 50 میکرونی برحسب امپراژ PCB برش و برروی ان گذاشته شده و یک پلیت استیل برروی ان و سپس داخل پرس دروازه ای و 130 بار و 180 درجه سانتیگراد به مدت 1 ساعت و بعدش نیم ساعت زمان خنک شدن و .... نهایتا فیبر مدارچاپی اماده است.
فیبر های دورویه و اپوکسی هم همین روال را داراست.
الان ساخت اين سيستم چقدر خرج برميداره؟!
 

amirhoman

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 آپریل 2005
نوشته‌ها
1,127
لایک‌ها
11
سن
55
محل سکونت
Tehran
میکسر 10 میلیون
کوره هیتر 40 میلیون
کاتر ها 2 میلیون
پرس دروازه ای 2000 تنی 250 میلیون

سیستم بخار 25 میلیون

بقیه شامل سالن و سیستم های تاسیساتی و ... رو برحسب منطقه خودتون حساب کن
سالن مورد نیاز حداقل 1000 متر.
 

daftarekhaterat

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2003
نوشته‌ها
4,989
لایک‌ها
58
سن
41
محل سکونت
در قلب پاك او
به نقل از amirhoman :
میکسر 10 میلیون
کوره هیتر 40 میلیون
کاتر ها 2 میلیون
پرس دروازه ای 2000 تنی 250 میلیون

سیستم بخار 25 میلیون

بقیه شامل سالن و سیستم های تاسیساتی و ... رو برحسب منطقه خودتون حساب کن
سالن مورد نیاز حداقل 1000 متر.
منظورم حداقل ها بود ها...
120.gif
 

amirhoman

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 آپریل 2005
نوشته‌ها
1,127
لایک‌ها
11
سن
55
محل سکونت
Tehran
به نقل از daftarekhaterat :
منظورم حداقل ها بود ها...
120.gif
منم سر و تهشو زدم
کلی ابزار برش و ... میخواد
البته حسن این خط اینه که میشه باهاش انواع عایق الکتریکی و فیبر استخوانی و ... تولید کرد.
 

hsoft

Registered User
تاریخ عضویت
4 نوامبر 2005
نوشته‌ها
674
لایک‌ها
88
محل سکونت
اردبیل
اسپری پزتیو 20 چیست؟
واز کجا می شه اونو تهیه کرد؟
 

Electronics Art

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
9 جولای 2005
نوشته‌ها
1,374
لایک‌ها
18
هومن جان بابا فکر کنم دفی منظورش کارگاه طراحی پی سی بی بود
نه کارخونه ساخت فیبر مدارچاپی ;)
اگه اینطوری باشه الان تو شهر ما میدونی چند نفر میلیونر هستند
اینایی که شما فرمودید هزینه ساخت کارخونه فیبر مدارچاپی هستش
برای کارگاه طراحی پی سی بی مثلاً اگه بخوای فیبر های متالیزه و دو رویه و اینا بزنی
فکر 4 ویا 5 تومن با کلیه دم و دستگاه و محل و اینا دربیاد ;)
 

amirhoman

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 آپریل 2005
نوشته‌ها
1,127
لایک‌ها
11
سن
55
محل سکونت
Tehran
به نقل از Electronics Art :
هومن جان بابا فکر کنم دفی منظورش کارگاه طراحی پی سی بی بود
نه کارخونه ساخت فیبر مدارچاپی ;)
اگه اینطوری باشه الان تو شهر ما میدونی چند نفر میلیونر هستند
اینایی که شما فرمودید هزینه ساخت کارخونه فیبر مدارچاپی هستش
برای کارگاه طراحی پی سی بی مثلاً اگه بخوای فیبر های متالیزه و دو رویه و اینا بزنی
فکر 4 ویا 5 تومن با کلیه دم و دستگاه و محل و اینا دربیاد ;)
نه منظور دفی همون بود که گفتم.
اینی که شما میگین بصورت دستی اره 4 تا 5 میلیون با بهترین وسایل
ولی جهت تولید انبوه یه CNC میخواد که حدود 80 تا 90 میلیون و آبکاری روکش سبز ( سولدر ماسک ) و متالیزه جهت فیبر های دورویه و ابکاری مس و قلع و نهایتا طلا جهت کانکتورها و .... بالای این 200 تموم میشه .
 

Electronics Art

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
9 جولای 2005
نوشته‌ها
1,374
لایک‌ها
18
به نقل از amirhoman :
نه منظور دفی همون بود که گفتم.
اینی که شما میگین بصورت دستی اره 4 تا 5 میلیون با بهترین وسایل
ولی جهت تولید انبوه یه CNC میخواد که حدود 80 تا 90 میلیون و آبکاری روکش سبز ( سولدر ماسک ) و متالیزه جهت فیبر های دورویه و ابکاری مس و قلع و نهایتا طلا جهت کانکتورها و .... بالای این 200 تموم میشه .


آره دیگه همینی که شما گفتین قرار نبود CNC بیاریم تو کارمون :blink:
خود کارگاه ها معمولاً فیبر های تک رویه رو میزنند مثلاً تو کل تبریز
یه جا برای فیبرهای دو رویه متالیزه هستش که اونا هم CNC ( ماشین های کنترل عددی )
دارند و این کارگاه یه واسطه بین مشتری و این کارخونه هستند :)
 
بالا