برگزیده های پرشین تولز

آشنايي با انواع پروتکلهاي اينترنتي

ShahreServer

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 آگوست 2010
نوشته‌ها
16
لایک‌ها
0
پروتکلهاي اينترنتي مجموعه قوانيني هستند که چگونگي تبادل اطلاعات را در شبکه توصيف مي کنند. از ميان پروتکلهاي استاندار مي توان به TCP و UDP و IP و SNMP اشاره کرد که هر کدام وظيفه خاصي را انجام مي دهند.
UDP و TCP پروتکلهايي هستند که از صحت ارسال اطلاعات اطمينان حاصل مي کند.
IP پروتکلي است که آدرس سايت را به صورت عددي 12 رقمي نشان مي دهد.
از SNMP براي دريافت اطلاعات آماري استفاده مي شود.
انواع ديگر پروتکلهاي اينترنتي عبارتند از:
News, Gopher, Telnet, E-Mail, FTP, HTTP

1- HTTP (Hypertext Transfer Protocol)
اين پروتکل که به وسيله مرورگرهاي اينترنت نشان داده مي شود، شبکه اي است که شما را به ميزبان مرتبط مي کند و به با توجه به اطلاعاتي که درخواست کرده ايد نتايج را نشان مي دهد. با استفاده از اين پروتکل مي توانيد فايلهاي مورد نياز خود را دريافت يا مبادله کنيد.
اصولاً آدرسهاي اينترنتي در هر پروتکل به وسيله URL نمايش داده مي شوند، آدرسهايي که درون اين پروتکل قرار دارند به صورت زير مي باشد:

که در ابتدا بعد از http دو نقطه و يک اسلش قرار مي گيرد سپس نام سايت را ذکر مي کنيم. اگر www را وارد کنيم صفحه اصلي سايت نشان داده مي شود اما در بعضي از سايتها که به چند صفحه ديگر تقسيم مي شوند بجاي www مي توان از کلمه ديگري که سايت به آن پيوند داده شده است استفاده کرد. لازم به ذکر است که اگر سايتي داراي چند صفحه باشد آن را به دو صورت زير مي تواند بسازد، يکي آنکه بجاي www نام صفحه مورد نظر را بياورد و ديگر آنکه بعد از نام اصلي سايت از يک اسلش استفاده کند و بعد از آن صفحه مورد نظر را بياورد، مانند:

بعد از نام سايت دامين مي آيد، دامين ها کلمات مشخصي هستند که عبارتند از:
Com و Org و Net و Co و Gov
همينطور هر کشور دامين مختص خود را دارد براي مثال دامين کشور ايران ir و امريکا us مي باشد.

2- E-mail(Electronic mail)
از اين پروتکل براي فرستادن و دريافت نامه استفاده مي شود. براي استفاده از اين سرويس مي توانيد از برنامه هايي مانند outlook استفاده کنيد که در اين صورت به پروتکلي که اين برنامه از آن استفاده مي کند POP (Post Office Protocol) نام خواهد گرفت، همينطور مي توانيد از Microsoft SMTP (Simple Mail Transfer Protocol ) استفاده کنيد يا اينکه با استفاده از خدمات يک سايت نامه خود را فرستاده يا دريافت کنيد.
برخي از سايتهاي معتبر ايميل عبارتند از:
Yahoo,Gmail,Hotmail,AOL,...
ساختار آدرسهاي ايميل به صورت زير مي باشد:
[email protected]
در قسمت اول نامي به دلخواه ساخته مي شود و بعد از آن از علامت @ استفاده مي شود، در قسمت بعد هم نام سايتي که ايميل در آن ساخته شده همراه با دامين مي آيد.

3- News
از پروتکل NNTP (Network News Transfer Protocol) براي پيام هايي که به سايتهاي خبري ارسالي مي گردد استفاده مي شود. يکي از سيستمهاي رايج اين گروه USENET مي باشد، که با استفاده از آن آگهي هايي در برخي از سايتها يا ايميلها يا چت رومها نشان داده مي شود.
اين گروهها که به newsgroup معروفند پيوسته در مورد تمام موضوعها کنفرانسهايي تشکيل مي دهند که پيوسته در حال بحث هستند. براي اين کار شما برنامه مخصوصي را دانلود مي کنيد و در مورد موضوع مورد نظر با ديگران صحبت مي کنيد. بيشتر مرورگرهاي تجاري داراي اين امکانات هستند.

4- Gopher
با استفاده از اين پروتکل شما مي توانيد اطلاعات دلخواه خود را از درون ليستي پيدا کنيد. اطلاعاتي که به صورت فايلها و متنها و ... هستند به فهرستهايي دسته بندي شده اند و با انتخاب آيتم مورد نظر خود به زير مجموعه هاي آن دست مي يابيد و اين کار آنقدر ادامه پيدا مي کند تا به اطلاعات مورد نظر خود برسيد.

5- File Transfer Protocol (FTP)
يکي از قراردادهاي TCP/IP که به شما اجازه مي دهد تا اطلاعات خود را از کامپيوتر به شبکه بفرستيد و يا آنها را دريافت کنيد يا اينکه آنها را حذف، به روز، کپي و ... کنيد. اين سرويس دو نوع است، يکي به صورت رايگان که همه کاربران اجازه استفاده از آن را دارند (مانند ftp://ftp.microsoft.com) و ديگري که فقط مدير سايت اجازه استفاده از آن را دارد. در اينترنت ميليونها فايل در FTP قرار دارند که با استفاده از سرويس Archie مي توانيد به جستجوي آنها بپردازيد.

6- Telnet
با استفاده از اين پروتکل شما قادر به log in به سيستم ديگري هستيد و مي توانيد فايلي را در کامپيوتري ديگر به اجرا برسانيد. با استفاده از اين سرويس شما مي توانيد اطلاعات مورد نظر خود را در سايتهاي دولتي و ... مشاهده نماييد
 

gooda

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 اکتبر 2010
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
0
مقالهء جالبی بود دوست عزیز

ممنون
 
بالا