صنعت و معدن: در حالي كه روز گذشته در خبرها از زبان رضا ويسه رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع كشور خوانديد كه قرار است در زمان ورود محصولات ال 90 به بازار و به دليل مصرف سوخت و آلودگي بسيار پايين اين خودرو و قيمت ارزان آن، خودروي رنو لوگان جايگزين خودروهاي فرسوده شود، روز گذشته خبري به روي سايتهاي خبرگزاري منعكس شد مبني بر اينكه طرف آلماني هنوز با رنونيسان براي توليد لوگان در ايران به توافق نهايي نرسيده است. بر اين اساس ميتوان گفت نه تنها طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده تبديل به يك سوژه كهنه، دستاويز توليدكنندگان خودروهاي لوكس در كشور شده است، بلكه هنوز شركتهاي خودروساز داخلي از خلف وعده طرفهاي خارجي خود نظير آلماني و فرانسوي گويا درس عبرتي نگرفتهاند. به هر حال قائم مقام zfآلمان در ايران روز گذشته به ايسنا گفت: شركت قطعهسازي zfآلمان هنوز به همراه همكار خود در ايران با شركت رنو نيسان براي توليد قطعات جلوبندي لوگان به توافق نرسيدهاند. دكتر واكرز ـ قائم مقام شركت قطعهسازيzf آلمان با بيان اين مطلب افزود: »همكاريzf آلمان براي ساخت قطعات جلوبندي با شريك ايراني خود »شناپ« براي توليد جلوبندي پژو 206، زانتيا و محصولات جديد در ايران همكاري خواهد كرد و در آينده نزديكبژ در ساخت جلوبندي خودرو در ايران سرمايهگذاري مشترك خواهد كرد.«
فارسيان عضو هيات مديره »شناپ« نيز گفت: »جلوبندي تمام محصولات جديد در ايران را توليد خواهيم كرد و مذاكراتي نيز براي توليد قطعات جلوبندي ال90 داشتهايم كه هنوز به نتيجه نرسيدهايم.«
واكرز همچنين گفت:» تمام قطعات جلوبندي فولكس گل در برزيل توسطzf آلمان تامين ميشود. در اين زمينه بستر لازم براي همكاري با خودروسازان بم نيز وجود دارد.«
وي در پاسخ به اين سوال كه چون اغلب شركتهاي آلماني به دليل فشار تحريمهاي امريكا يا سهامدار بودن امريكاييهاي در شركتهاي آلماني در ايران كار سرمايهگذاري و انتقال دانش فني انجام نميدهند آيا در خصوص شركت شما نيز اينگونه است؟ تاكيد كرد:» فشار امريكا بر روي بژ تاثيري ندارد. ما در گام اول همكاري را با امضاي دانش فني با شريك ايراني خود شروع كرديم و در سال آينده اميدواريم سرمايهگذاري مشترك در اين شركت انجام دهيمأ ما استاندارد و كيفيت محصولاتي كه تحت كلاس ما توليد شود را تضمين و در آن نظارت دقيق داريم و در اين راستا انتقال دانش فني ميدهيم به همين دليل نيز كالاي توليدي ما در برزيل يا آلمان فرقي با كالاي توليدي در ايران نخواهد داشت.«
او ادامه داد:» براي ما بازار ايران مهم است نه سياست دولت ها.«وي در مورد اهميت صادرات از ايران براي شركتبژ ، گفت:» اگر محصولات خودرويي ايران صادر شود ما بر روي صادرات قطعات كار خواهيم كرد و در غير اين صورت خير.«
وي در پاسخ به اين سوال كه علت حضور كمرنگ قطعهسازان آلماني در ايران چيست و آيا از فرانسويها عقب نيفتادهايد؟ گفت:» با حضور خودروسازان آلماني در ايران، قطعهسازان آلماني نيز بطور فعال وارد ايران ميشوند.« وي مدت قرارداد با طرف ايراني را 10 سال دانست كه قابل تمديد خواهد بود.
فارسيان ـ عضو هيات مديره شركت شناپ (همكارzf در ايران براي توليد جلوبندي خودرو) نيز گفت: »در زمينه جلوبندي خودرو قرارداد بابژ و توليد تحت ليسانس، اولين همكاري خارجي است كه در زمينه ساخت جلوبندي خورو توسطzfآلمان دانش فني به ايران انتقال مييابد.«
وي قراردادهاي مشابه با شركتهاي خارجي را سبب به روز شدن تجهيزات و علوم و تكنولوژي ساخت داخل دانست و گفت:» براي انجام همكاري مشترك با شركت آلماني ابتدا تحت كلاس توليد ميكنيم و درصورت رضايت شركت طرف قرارداد، سرمايهگذاري مشترك توليد انجام ميشود.«
وي افزايش دانش فني و كيفيت ساخت قطعات و مطابق استاندارد توليد كردن را نتيجه انتقال دانش فني در همكاري با شركت خارجي و توليد تحت ليسانس يا همكاري مشترك عنوان كرد.
فارسيان عضو هيات مديره »شناپ« نيز گفت: »جلوبندي تمام محصولات جديد در ايران را توليد خواهيم كرد و مذاكراتي نيز براي توليد قطعات جلوبندي ال90 داشتهايم كه هنوز به نتيجه نرسيدهايم.«
واكرز همچنين گفت:» تمام قطعات جلوبندي فولكس گل در برزيل توسطzf آلمان تامين ميشود. در اين زمينه بستر لازم براي همكاري با خودروسازان بم نيز وجود دارد.«
وي در پاسخ به اين سوال كه چون اغلب شركتهاي آلماني به دليل فشار تحريمهاي امريكا يا سهامدار بودن امريكاييهاي در شركتهاي آلماني در ايران كار سرمايهگذاري و انتقال دانش فني انجام نميدهند آيا در خصوص شركت شما نيز اينگونه است؟ تاكيد كرد:» فشار امريكا بر روي بژ تاثيري ندارد. ما در گام اول همكاري را با امضاي دانش فني با شريك ايراني خود شروع كرديم و در سال آينده اميدواريم سرمايهگذاري مشترك در اين شركت انجام دهيمأ ما استاندارد و كيفيت محصولاتي كه تحت كلاس ما توليد شود را تضمين و در آن نظارت دقيق داريم و در اين راستا انتقال دانش فني ميدهيم به همين دليل نيز كالاي توليدي ما در برزيل يا آلمان فرقي با كالاي توليدي در ايران نخواهد داشت.«
او ادامه داد:» براي ما بازار ايران مهم است نه سياست دولت ها.«وي در مورد اهميت صادرات از ايران براي شركتبژ ، گفت:» اگر محصولات خودرويي ايران صادر شود ما بر روي صادرات قطعات كار خواهيم كرد و در غير اين صورت خير.«
وي در پاسخ به اين سوال كه علت حضور كمرنگ قطعهسازان آلماني در ايران چيست و آيا از فرانسويها عقب نيفتادهايد؟ گفت:» با حضور خودروسازان آلماني در ايران، قطعهسازان آلماني نيز بطور فعال وارد ايران ميشوند.« وي مدت قرارداد با طرف ايراني را 10 سال دانست كه قابل تمديد خواهد بود.
فارسيان ـ عضو هيات مديره شركت شناپ (همكارzf در ايران براي توليد جلوبندي خودرو) نيز گفت: »در زمينه جلوبندي خودرو قرارداد بابژ و توليد تحت ليسانس، اولين همكاري خارجي است كه در زمينه ساخت جلوبندي خورو توسطzfآلمان دانش فني به ايران انتقال مييابد.«
وي قراردادهاي مشابه با شركتهاي خارجي را سبب به روز شدن تجهيزات و علوم و تكنولوژي ساخت داخل دانست و گفت:» براي انجام همكاري مشترك با شركت آلماني ابتدا تحت كلاس توليد ميكنيم و درصورت رضايت شركت طرف قرارداد، سرمايهگذاري مشترك توليد انجام ميشود.«
وي افزايش دانش فني و كيفيت ساخت قطعات و مطابق استاندارد توليد كردن را نتيجه انتقال دانش فني در همكاري با شركت خارجي و توليد تحت ليسانس يا همكاري مشترك عنوان كرد.