به نام خدا؛
طبق عادت، آموزش بخش سوم از زبان برنامهنویسی سیشارپ نیز آماده شده است و در اختیار شما عزیزان میباشد. در دو بخش پیشین، شما با نحوه کارکردن ساده با نرمافزار Visual Studio را فراگرفتید و اکنون میدانید که چگونه میتوان یک پروژهای را ساخت و آن را ذخیره نمود.
در این بخش نیز، ما شروع به نوشتن اولین خط کد خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید و با یک “یاعلی” شروع میکنیم.
شروع به نوشتن اولین خط کد سیشارپ
اگر در آموزش شماره ۱ بهخاطر داشته باشید، گفتیم که یکی از راههای نمایش اطلاعات برنامهنویسی شده از طریق پنجرهای به نام Console میباشد. پنجرهای که شبیه به سیستمعامل DOS کوچکشده میباشد و شما با اجرای نرمافزار CMD میتوانستید یک نمونه از آن را ببینید.
در این بخش نیز برای شروع بهکار، ابتدا یک پروژهای را ایجاد کرده و با انتخاب نوع Console Application در مراحل ساخت پروژه، صفحهای همانند نیز برای شما نمایان خواهد شد که دارای خطوطی از کدها میباشد. اینها کدهایی هستند که سیشارپ به آنها نیاز دارد تا اینکه برنامه شما را اجرا کند. لذا شما نباید به این کدها دستی بزنید و یا قسمتی از آن را حذف کنید. (در آینده خواهید توانست بعضی از بخشهای آن را که اضافیست حذف نمایید)
در ۵ سطر اول از کدها (ممکن است در پیش شما تعداد آنها کمتر باشد!)، شما مشاهده میکنید که خطوط با استفاده از کلمهی کلیدی using شروع شدهاند. فعلاً این خطها را نادیده بگیرید تا بعداً، زمانی که به یک مرحله مشخص رسیدید، بیشتر دربارهی آنها صحبت کنیم.
در خطی که با namespace شروع شدهاست، نام برنامهی شما را مشخص میکند. یک namespace روشی است که کدهای مربوط به هم را به یکدیگر ارتباط دهد. فعلاً بههیچوجه نگران این خط از کدها نباشید؛ چرا که در آینده همه اینها را فرا خواهید گرفت.
مهمترین چیزی که در این کدها میتوان یافت، کلمه کلیدی class میباشد. تمامی کدهایی که در سیشارپ مینویسید (و خواهید نوشت)، باید عضوی از یک class باشد. این class با نام program میباشد. شما کلاسهای دیگری را زمانی که مینویسید، میتوانید به آنها هرنامی را که دلتان بخواهد اعطا کنید؛ اما توجه داشته باشید نامی را که انتخاب میکنید، نباید جزو کلمات رزرو شدهی زبان سیشارپ باشد.
در داخل class program، کدهای زیر موجود است:
این بخش از کد را متد (method) مینامند! نام این متد (method)، Main میباشد. هنگامی که شما با زبان سیشارپ برنامهای را مینویسید، کامپایلر شروع به یافتن متد Main میکند. سیشارپ از متد Main به عنوان محرک و آغازگر زبان استفاده میکند و عدم وجود این متد، باعث میشود که برنامه شما اجرا نشود! هر کدی که در میان دو براکت (منظورم را با پرانتز اشتباه نگیرید!) قرار گیرد، در زمان اجرای برنامه، اجرا میشوند.
اگر در عکس بالا دقت کنید، خواهید دید که کلماتی وجود دارند که با رنگ آبی از دیگر کلمات جدا شدهاند. به این کلمات که با رنگ آبی در سیشارپ از دیگر کلمات مشخص میشوند، کلمات کلیدی میگویند. شما در جلسههای آموزشی آینده در رابطه با اینها بیشتر خواهید دانست.
اکنون، نشانگر موس را بعد از براکت باز قرار داده و با فشردن کلید Enter، به خط بعدی رفته تا اولین خط از کد را بنویسید. با فشردن کلید Enter، بصورت اتوماتیک سرخط شما یک tab به سمت جلو خواهد رفت. این باعث میشود که خواندن و نوشتن کدها برای شما راحتتر باشد.
گر در کد بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که هر بخش از کد در داخل یک جفت براکت قرار دارد. جا انداختن هر کدام از آنها، باعث خواهد شد که با یک خطا (Error) مواجه خواهید شد.
تک خطی که فعلاً خواهیم نوشت، تنها خط زیر است:
قبل از آنکه چیزی را تایپ کنید، ابتدا تنها حرف C را تایپ کنید. خواهید دید که یک منو بهصورت اتوماتیک برای شما باز خواهد شد. این منو را اصطلاحاً IntelliSense مینامند. این منو بهصورت هوشمندانه سعی میکند که کلمات کلیدیای که میخواهید بنویسید را تشخیص دهد تا کار شما، برنامهنویس را راحتتر کند.
طبق عادت، آموزش بخش سوم از زبان برنامهنویسی سیشارپ نیز آماده شده است و در اختیار شما عزیزان میباشد. در دو بخش پیشین، شما با نحوه کارکردن ساده با نرمافزار Visual Studio را فراگرفتید و اکنون میدانید که چگونه میتوان یک پروژهای را ساخت و آن را ذخیره نمود.
در این بخش نیز، ما شروع به نوشتن اولین خط کد خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید و با یک “یاعلی” شروع میکنیم.
شروع به نوشتن اولین خط کد سیشارپ
اگر در آموزش شماره ۱ بهخاطر داشته باشید، گفتیم که یکی از راههای نمایش اطلاعات برنامهنویسی شده از طریق پنجرهای به نام Console میباشد. پنجرهای که شبیه به سیستمعامل DOS کوچکشده میباشد و شما با اجرای نرمافزار CMD میتوانستید یک نمونه از آن را ببینید.
در این بخش نیز برای شروع بهکار، ابتدا یک پروژهای را ایجاد کرده و با انتخاب نوع Console Application در مراحل ساخت پروژه، صفحهای همانند نیز برای شما نمایان خواهد شد که دارای خطوطی از کدها میباشد. اینها کدهایی هستند که سیشارپ به آنها نیاز دارد تا اینکه برنامه شما را اجرا کند. لذا شما نباید به این کدها دستی بزنید و یا قسمتی از آن را حذف کنید. (در آینده خواهید توانست بعضی از بخشهای آن را که اضافیست حذف نمایید)
در ۵ سطر اول از کدها (ممکن است در پیش شما تعداد آنها کمتر باشد!)، شما مشاهده میکنید که خطوط با استفاده از کلمهی کلیدی using شروع شدهاند. فعلاً این خطها را نادیده بگیرید تا بعداً، زمانی که به یک مرحله مشخص رسیدید، بیشتر دربارهی آنها صحبت کنیم.
در خطی که با namespace شروع شدهاست، نام برنامهی شما را مشخص میکند. یک namespace روشی است که کدهای مربوط به هم را به یکدیگر ارتباط دهد. فعلاً بههیچوجه نگران این خط از کدها نباشید؛ چرا که در آینده همه اینها را فرا خواهید گرفت.
مهمترین چیزی که در این کدها میتوان یافت، کلمه کلیدی class میباشد. تمامی کدهایی که در سیشارپ مینویسید (و خواهید نوشت)، باید عضوی از یک class باشد. این class با نام program میباشد. شما کلاسهای دیگری را زمانی که مینویسید، میتوانید به آنها هرنامی را که دلتان بخواهد اعطا کنید؛ اما توجه داشته باشید نامی را که انتخاب میکنید، نباید جزو کلمات رزرو شدهی زبان سیشارپ باشد.
در داخل class program، کدهای زیر موجود است:
کد:
static void Main(string[] args)
{
}
این بخش از کد را متد (method) مینامند! نام این متد (method)، Main میباشد. هنگامی که شما با زبان سیشارپ برنامهای را مینویسید، کامپایلر شروع به یافتن متد Main میکند. سیشارپ از متد Main به عنوان محرک و آغازگر زبان استفاده میکند و عدم وجود این متد، باعث میشود که برنامه شما اجرا نشود! هر کدی که در میان دو براکت (منظورم را با پرانتز اشتباه نگیرید!) قرار گیرد، در زمان اجرای برنامه، اجرا میشوند.
اگر در عکس بالا دقت کنید، خواهید دید که کلماتی وجود دارند که با رنگ آبی از دیگر کلمات جدا شدهاند. به این کلمات که با رنگ آبی در سیشارپ از دیگر کلمات مشخص میشوند، کلمات کلیدی میگویند. شما در جلسههای آموزشی آینده در رابطه با اینها بیشتر خواهید دانست.
اکنون، نشانگر موس را بعد از براکت باز قرار داده و با فشردن کلید Enter، به خط بعدی رفته تا اولین خط از کد را بنویسید. با فشردن کلید Enter، بصورت اتوماتیک سرخط شما یک tab به سمت جلو خواهد رفت. این باعث میشود که خواندن و نوشتن کدها برای شما راحتتر باشد.
گر در کد بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که هر بخش از کد در داخل یک جفت براکت قرار دارد. جا انداختن هر کدام از آنها، باعث خواهد شد که با یک خطا (Error) مواجه خواهید شد.
تک خطی که فعلاً خواهیم نوشت، تنها خط زیر است:
کد:
Console.WriteLine(“Hello C Sharp!”);
قبل از آنکه چیزی را تایپ کنید، ابتدا تنها حرف C را تایپ کنید. خواهید دید که یک منو بهصورت اتوماتیک برای شما باز خواهد شد. این منو را اصطلاحاً IntelliSense مینامند. این منو بهصورت هوشمندانه سعی میکند که کلمات کلیدیای که میخواهید بنویسید را تشخیص دهد تا کار شما، برنامهنویس را راحتتر کند.