برگزیده های پرشین تولز

آموزش عکاسی پایه

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت هفدهم - آموزش عکاسی پایه ، دستیابی به نور مناسب
دستيابي به نور مناسب


در دوربين‌هاي ديجيتال امروزي يا فيلم‌هاي اسلايد، دوربيني وجود ندارد که بتواند محدوده ديناميکي کامل عکسي را که در زير نشان داده شده و حدود 8 گام است، پوشش دهد. بنابر اين مجبوريم در مورد اين که چنين منظره‌اي را چگونه عکاسي کنيم کمي فکرکنيم. بايد يک منظره با 8 گام محدوده ديناميکي را در عکسي که فقط توانايي نشان دادن 5 گام ديناميکي را دارد بگنجانيد.

چند راه حل‌ موثر عبارتند از:


·از فلاش اجباري براي روشن کردن جلوي زمينه استفاده کنيد.

·از يک فيلتربا چند درجه تراکم خنثي ND استفاده کنيد.

·چند عکس با چند تنظيم مختلف بگيريد و سپس عکسها را در يک ويرايشگر تصوير با هم ادغام کنيد.

·بي خيال عکس شويد و به خانه برگرديد!!

در اين مورد به علت دوري و بزرگي بيش از حد سوژه جلوي عکس استفاده از فلاش اجباري فايده‌اي ندارد. ممکن است فيلتر تراکم خنثي هم همراه نداشته باشيد. حتما وقتي يک دوربين ديجيتال همراه داريد و منظره‌اي به اين زيبايي هم پيش رويتان است گذشتن از خير عکاسي از اين منظره خيلي دردناک باشد. پس بايد چاره ديگري انديشيد. در اينجا براي حل مشکل از ادغام سه عکس استفاده شده است، بخش آسمان از عکس دوم و سوم و زمين از عکس اول برداشته شده است.

DigiPhoto_17_01.jpg


به اين کار اصطلاحا ساختن عکس HDR مي‌گويند. HDR مخفف High Dynamic Range به معني محدوده ديناميکي وسيع است. اکنون نرم افزارهاي زيادي وجود دارند که از ادغام چند عکس که با تنظيمات نوري مختلف از يک صحنه ثابت گرفته شده است، چنين عکس‌هايي را به صورت خودکار براي شما توليد مي‌کنند. عکس سمت راست نتيجه کار را نشان مي‌دهد. براي کسب اطلاعات کامل و يادگيري اصول عکاسي و ساخت عکس‌هاي HDR مي‌توانيد

برای خواندن مقاله کامل کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت هجدهم - آموزش عکاسی پایه ، هیستوگرام رنگی
هيستوگرام رنگي
در دوربين‌هاي جديد، علاوه بر هيستوگرام معمولي، هيستوگرام رنگي نيز نمايش داده مي‌شود. در هيستوگرام‌هاي رنگي کانال‌هاي مختلف رنگ‌هاي اصلي عکس، يعني قرمز، سبز و آبي، جداگانه نمايش داده مي‌شوند. هيستوگرام تک رنگ يا خاکستري معمولي، معمولا در عکس‌هاي رنگي باعث بروز خطا مي‌شود. يعني در حالي که هيستوگرام تکي نورسنجي را درست نشان مي‌دهد، ولي در يکي از کانال‌هاي رنگي اوراکسپوز يا آندرکسپوز روي داده است.در دوربين‌هاي قديمي، معمولا هيستوگرام تک رنگ نمايش داده شده بر اساس يک کانال رنگي خاص بود، بنابر اين تنظيم بر اساس اين هيستو‌گرام‌ها هميشه نتيجه خوبي نداشت و گاهي اوقات عکس‌ها از لحاظ رنگي ايراد داشتند. اما در دوربين‌هاي جديد، هيستوگرام رنگي عکس‌ها نمايش داده مي‌شود که ممکن است به صورت سه نمودار مجزا باشد يا به صورت يک نمودار که سه گراف در آن نشان داده شده است.در تنظيم نور با هيستوگرام هاي رنگي، بايد دقت کنيم که هيچکدام از رنگ‌ها، به صورت عمده از سمت راست يا چپ برش نخورده باشد. ضمنا براي اين که چک کنيم عکس از لحاظ رنگي طبيعي باشد (تراز سفيدي درستي داشته باشد)، بايد از يک کارت سفيد يا خاکستري يک دست، يک عکس بگيريم. اگر نقطه اوج و تجمع هر سه نمودار رنگي در يک منطقه باشد، تنظيم دوربين از لحاظ تراز رنگي خوب است. اگر محل تجمع نمودارهاي در سه کانال رنگي يکسان نباشد و مثلا کانال قرمز بيشتر به سمت راست متمايل باشد، نشان دهنده اين است که عکس از لحاظ تراز سفيدي دچار مشکل است و رنگها طبيعي ثبت نمي‌شوند و رنگ قرمز در عکس غالب است. البته طبيعي است که اگر بخش زيادي از عکس شما را مثلا آسمان تشکيل مي‌دهد، رنگ آبي بيشتر به سمت راست متمايل باشد. اما در عکس‌هاي معمولي که رنگ خاصي به شدت از بقيه بيشتر نيست، محل تجمع نمودارها بايد تقريبا در يک منطقه باشد.

DigiPhoto_18_01.jpg
در تصوير سمت چپ، به علت اين که تنظيم بر اساس نمودار تک رنگ انجام شده ناحيه روشن تصوير که انعکاس نور در آن وجود دارد کاملا اوراکسپوز شده است.

برای خواندن مقاله کامل کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت نوزدهم - آموزش عکاسی پایه ، نورسنجی اتوماتیک
نورسنجي اتوماتيک



DigiPhoto_19_01.jpg


تاريخچهدر اواسط دهه شصت ميلادي پنتاکس، دوربين‌هاي سري Spotmatic را به بازار عرضه کرد. اين دوربين‌، يک دوربين تک لنز انعکاسي (SLR) بود که ظاهري مدرن داشت و اولين سيستم نورسنج پشت لنز دنيا را در بر داشت. براي استفاده از اين سيستم عکاس مجبور بود که بصورت دستي ديافراگم را ببندد تا نور را بخواند، هر چند اين سيستم يک نورسنج کامل نبود، ولي براي آن زمان که تنظيم نور دوربين، بخصوص با فيلتر و لنزهاي مختلف، براي عکاسان حرفه‌اي نيز يک مشکل بزرگ بود، يک شاهکار و اختراع بزرگ محسوب مي‌شد.
امروزه هر کس وارد دنياي عکاسي مي‌شود بصورت عادي داراي يک نورسنج ماتريسي پيچيده روي دوربين خود مي‌باشد. ولي به هر حال اين سيستمها بدون خطا نيستند و در شرايط نوري پيچيده نمي‌توانند با دقت و بدون خطا، نورسنجي کنند.

برای خواندن مقاله کامل کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت بیستم - آموزش عکاسی پایه ، انواع نورسنجی
انواع نورسنجي


تمام دوربين هاي ديجيتال يک حالت کاملا اتوماتيک تنظيم نور دارند که به کاربر امکان مي‌دهد به راحتي سوژه خود را انتخاب کرده و در کادر قرار دهد و عکس بگيرد. بسياري از دوربين‌هاي ديجيتال، براي تعيين تنظيم نور مناسب از سيستم اندازه گيري نور در مرکز تصويراستفاده مي‌کنند. در بسياري از شرايط اين تنظيم خوب کار مي‌کند، ولي در بعضي از شرايط نوردهي، ممکن است اين سيستم عکسهاي ضعيفي از لحاظ نوردهي ايجاد نمايد.
اگر صحنه اي که از آن عکس گرفته مي‌شود داراي مناطق تيره و تاريک باشد، مثل يک روز آفتابي درخشان در زير سايه درخت که اجسام داراي نقاط سايه و روشن زيادي است، معمولا استفاده از سيستم نوردهي در مرکز، يا باعث نور زياد در بخشهاي روشن و يا نور کم در بخشهاي تيره مي‌شود.
بعضي از دوربين هاي ديجيتال داراي سيستم اندازه گيري نور ماتريسي مي‌باشند که صحنه را به چند ناحيه تقسيم کرده براي هر ناحيه بطور جداگانه نورسنجي مي‌کنند. اين کار تصويري به دست مي‌دهد که داراي نور متعادلي است.
نورسنجي نقطه اي نيز يکي ديگر از روشهاي نور سنجي است که در بعضي از دوربينهاي ديجيتال، بصورت اختياري قرار داده مي‌شود. در اين روش، نور سنجي در يک بخش کوچک و معين در مرکز تصوير انجام مي‌شود و به کاربر اجازه مي‌دهد که روي ناحيه مشخصي از صحنه نور سنجي انجام دهد.

برای خواندن مقاله کامل کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت 21 - آموزش عکاسی پایه ، نورسنج‌ متوسط‌‌‌‌ گير مرکزي
نورسنج‌ متوسط‌‌‌‌ گير مرکزي



DigiPhoto_21_01.jpg


در نورسنجي متوسط‌گير مرکزي، نور مناسب براي عکس، با اعمال ضريب تاثير بالاتر براي نور موجود در مرکز کادر و ضرايب تاثير کمتر براي نور نواحي دورتر از مرکز، محاسبه مي‌شود. در اين نوع اندازه‌گيري تقريبا 80 درصد نور محاسبه شده بر اساس نور مرکز کادر و 20 درصد از نواحي اطراف کادر مي‌باشد.
اين نوع نورسنجي به اين مفهوم است که نوري که در مرکز کادر اندازه‌گيري شود، شديد يا ضعيف، تاثير مهمي بر متوسط کل و بنابر اين ترکيب سرعت شاتر و ديافراگم تنظيم شده، خواهد داشت.

برای خواندن مقاله کامل کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت 22 - آموزش عکاسی پایه ، نورسنج‌ متوسط‌‌‌‌ گير مرکزي
نورسنج چند ناحيه‌اي يا ماتريسي


DigiPhoto_22_01.jpg


در نورسنجي چند ناحيه اي صحنه مورد نظر با دقت بيشتري نورسنجي مي‌شود. سيستم نورسنجي دوربين، کادر را به چند ناحيه تقسيم نموده و نور هر کدام از اين نواحي را مستقل از بقيه نواحي اندازه گيري مي‌کند. روشي که کادر تقسيم بندي شده است، شكل نواحي اندازه‌گيري شده، و تعداد اين نواحي تاثير زيادي بر روي نتيجه نهايي نورسنجي خواهد گذارد. توليدکنندگان مختلف از سيستم‌هاي چند ناحيه‌اي متفاوت همراه با الگوريتم هاي مختلفي براي تنظيم بهينه سرعت شاتر و ديافراگم دوربين استفاده مي‌کنند.

برای خواندن مقاله کامل کلیک کنید
 

ali.kolahdoozan

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
933
لایک‌ها
70
سن
41
محل سکونت
کف شهر
قسمت 23 - آموزش عکاسی پایه ، نورسنج نقطه ای
نورسنج نقطه‌اي


DigiPhoto_23_01.jpg


در اين روش تمام تصميم گيري براي تنظيم نور دوربين، بر اساس ناحيه کوچکي در مرکز کادر انجام خواهد شد و ناحيه ديگري مورد سنجش قرار نمي‌گيرد. بزرگي اين ناحيه در دوربين‌هاي حرفه‌اي قابل تنظيم بوده و معمولا از يک درصد تا 9 درصد کادر را شامل مي‌شود. اين نوع نورسنجي براي هنگامي که عکاس مي‌خواهد به ناحيه خاصي از کادر توجه ويژه داشته باشد و آنرا از بقيه نواحي جدا کند، بسيار کارآمد است. با نور سنجي براي نقطه انتخاب شده، تنظيم نور فقط براي ناحيه مورد نظر صحيح خواهد بود.

برای خواندن مقاله کلیک کنید
 
بالا