برگزیده های پرشین تولز

آموزش کامل طرز تهیه شله زرد در خانه

elhamamiran

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2018
نوشته‌ها
303
لایک‌ها
24
سن
33
طرز تهیه شله زرد
shole-zard-min.jpg

دستور پخت شله زرد نذری برای 10 نفر در منزل
شله زرد از دسرهای سنتی و خوشمزه ای است که درست کردن آن بسیار ساده و آسان است. به شرطی که فوت و فن آن را بلد باشید. شله زرد اصالت ایرانی دارد و تقریبا در بین همه ایرانیان بسیار معروف و پرطرفدار است.

شله زرد نوعی دسر شیرین و زرد رنگ است که عموما در مراسمات مذهبی به عنوان نذری پخته می شود و در بین مردم تقسیم می شود. مواد اصلی این دسر خوشمزه برنج، شکر و زعفران است و هر چقدر زعفران آن بیشتر باشد رنگ و عطر بی نظیری پیدا می کند. روی شله زرد را با خلال بادام یا پسته تزیین می کنند و یا با پودر دارچین اسامی مذهبی را روی آن نقش می زنند.

به هر حال اگر با طرز تهیه شله زرد آشنایی ندارید، ما در این آموزش آشپزی بارونک، مواد لازم و دستور تهیه شله زرد را آماده کرده ایم تا شما بتوانیبد با این آموزش ساده آشپزی در خانه، این شله زرد نذری و مجلسی را به صورت مرحله به مرحله در منزل درست کنید.

توجه کنید با مواد لازم گفته شده شما می توانید برای 10 نفر شله زرد نذری درست کنید. در صورتی که بخواهید برای 20 یا 30 نفر شله زرد درست می کنید می توانید از دو یا سه برابر مواد لازم گفته شده استفاده کنید.

مواد لازم شله زرد نذری برای 10 نفر
برنج نیم دانه معطر ایرانی 1 پیمانه
آب به میزان لازم
شکر 2 پیمانه
زعفران آب کرده به میزان لازم
کره 3 قاشق سوپ خوری
دانه هل 3 عدد
چوب دارچین 1 تکه
گلاب یک دوم پیمانه
نمک نوک قاشق چای خوری
خلال بادام به مقدار دلخواه
دستور تهیه و پخت شله زرد
1. برای پخت شله زرد، ابتدا برنج را از شب قبل خیس می کنیم. سعی کنید حتما از برنج ایرانی و معطر و ترجیحا نیم دانه استفاده کنید.

2. بعد از خیس شدن، برنج و آب را در یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب برنج به جوش بیاید. سعی کنید از همان ابتدای کار قابلمه بزرگی برای پخت شله زرد انتخاب کنید و به میزان کافی اضافه کنید تا در اواسط پخت مجبور به اضافه کردن آب نشوید.

3. بعد چند عدد هل را با چاقو سوراخ می کنیم و داخل یک تور تمیز گره می زنیم و به همراه چوب دارچین در داخل قابلمه می اندازیم.

4. وقتی آب برنج به جوش آمد، حرارت را کم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا برنج به مدت 30 الی 45 دقیقه با شعله ملایم پخته شده و له شود.

5. بعد از پخت برنج، درب قابلمه را باز می کنیم، اگر آب برنج زیاد بود، حرارت را زیاد می کنیم تا آب اضافی آن تبخیر شود. در صورت تمایل برای داشتن شله زرد یکدست، در این مرحله با استفاده از گوشتکوب برقی، برنج را کمی میکس کنید.

6. سپس شکر را به همراه سه پیمانه آب در ظرفی می ریزیم و کاملا مخلوط می کنیم. برای تسریع کار می توانید چند دقیقه روی شعله متوسط قرار دهید تا شکر خوب در آب حل شود و شربت شیرین به دست بیاید.

7. حالا شربت آماده شده را به قابلمه برنج می ریزیم و بعد از آن زعفران آب کرده را هم اضافه می کنیم و چند دقیقه خوب هم می زنیم. برای بهتر رنگ گرفتن شله زرد می توانید ابتدا زعفران را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید و سپس شربت را به آن بیفزایید.

8. در این مرحله حتما از کفگیر چوبی دسته بلند استفاده کنید و دستکش دست کنید تا شله زرد موقع جوشیدن به دستتان نپرد، چون احتمال سوختگی بسیار زیاد است.

9. وقتی که شله زرد به خوبی جوشید و تقریبا به غلظت دلخواه رسید، گلاب، نمک و روغن را اضافه می کنیم و صبر می کنیم چند ثانیه بجوشد. سپس شعله را خاموش می کنیم و دم کنی و درب قابلمه را می گذاریم تا حدود یک ساعت شله زرد دم بکشد.

10. بعد ازدم کشیدن شله زرد، هل و دارچین را از داخل شله زرد در می آوریم و شله زرد را در ظرف می کشیم و با دارچین و خلال پسته یا بادام تزیین می کنیم.

نکات پخت شله زرد
نوع برنج

برای پخت شله زرد حتماً از برنج نیم دانه ی مرغوب و معطر ایرانی استفاده كنيد. توجه داشته باشید که به هیچ وجه برای خیس کردن برنج از نمک استفاده نکنید. فقط در انتهای پخت، اضافه کردن مقدار خیلی کمی نمک به اندازه نوک قاشق چای خوری باعث می شود طعم ها تفکیک شود و شله زرد طعم بهتری داشته باشد.

دقت کنید که قبل از پخته شدن و باز شدن کامل برنج، شکر را به آن اضافه نکنید، چون باعث خام ماندن مغز برنج می شود.

هل برای شله زرد

برای استفاده از هل، چون پودر هل رنگ شله زرد را تیره می کند، پس حتما از دانه هل داخل تور استفاده کنید. دقت کنید که اگر تور محکم بسته نشود، امکان باز شدن و پخش شدن دانه های هل داخل شله زرد وجود دارد.

بهتر است قبل از اینکه کره را به مواد اضافه کنید، کره کاملا به دمای محیط رسیده باشد.

اندازه شکر به ذائقه خودتان بستگی دارد، ولی به طور معمول اندازه شکر تقریبا دو برابر اندازه برنج در نظر گرفته می شود.
 
بالا