برگزیده های پرشین تولز

آیا بین داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری و اوتیسم ارتباطی هست؟

bahramn

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 می 2007
نوشته‌ها
69
لایک‌ها
5
ThinkstockPhotos-489983342_0_field_img_hero_988_380.jpg
آیا بین داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری و اوتیسم ارتباطی هست؟
اخیرا اخباری مبنی بر تاثیرات داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری و اوتیسم منتشر شد که باعث نگرانی مادران زیادی شد. شاید این اخبار جنجال ایجاد کرده باشند اما این نکته‌ در مورد زنانی است که داروها را با بی‌دقتی مصرف می‌کنند. در یک مقاله که ژوئن سال جاری منتشر شد، احتمال در معرض قرار گرفتن داروهای افسردگی و اختلالات اوتیسم را مورد بررسی قرار داد. در این یافته‌ها مشخص شد که بین مادری که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کند و اوتیسم ارتباطی وجود دارد. البته تا حدی نتایج متناقص بود که نتیجه‌ی قطعی را محدود ساخت.
یک مطالعه در سال جاری بر روی 250 هزار کودک سوئدی در بین سال‌های 2001 تا 2011 انجام گرفت که طی آن مشخص شد خطر بروز اوتیسم در کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری، قرص‌های ضد افسردگی می‌کردند بیشتر از کودکانی بود که مادران آنها با وجود اختلالات روانی هیچ دارویی مصرف نمی‌کردند. اگرچه درصد این احتمال در هر دو گروه ناچیز بود.
یکی دیگر از مطالعات سوئدی که در سال 2017 منتشر شد، بیش از 1.5 میلیون کودک که بین سال‌های 1996 تا 2012 متولد شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. در این مورد، هیچگونه خطر ابتلا به اوتیسم برای سه ماه اول دوره که خیلی شرایط مهمی دارد، یافت نشد و این باید باعث آرامش همگان باشد.
در این موضوع چند نکته‌ی مهم قابل توجه است. اولا مطالعات بالا تنها مشاهده بوده و به دنبال علل و عوامل نرفته است، ما نمی‌توانیم اطمینان حاصل کنیم دارو منجر به اوتیسم می‌شود زیرا علل و عوامل دیگری که احتمال دارد نتیجه را تحت تاثیر قرار دهد، در نظر گرفته نشده. دوما وقتی خبری منتشر می‌شود نوعی نگاه متعصبانه شکل می‌گیرد که مسائل را حادتر و بزرگتر جلوه می‌دهد. سوما، خطر ابتلا به اوتیسم از خطرات اختلالات روانیِ بدون درمان کمتر است.
یافته‌های مربوط به افزایش خطر ابتلا به اوتیسم ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری هنوز نامشخص و حتی متناقض است. زنان مبتلا به افسردگی، اختلال اضطرابی یا یکی دیگر از مشکلات مربوط به بهداشت روان باید با پزشکان خود در مورد مزایای نسبی داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری صحبت کنند. و اگر به هر دلیلی ضد افسردگی مصرف می‌کنند، هرگز آن را به طور ناگهانی و بدون مشورت پزشک خود متوقف نکنند. در ادامه نباید هیچ دارویی را هم بدون تجویز پزشکمصرف کنند.
 
بالا