برگزیده های پرشین تولز

ادویه و طرز تهیه آبگوشت و دیزی سنتی خوشمزه مرغ و گردن و کشک با زودپز

FAFA7575

Registered User
تاریخ عضویت
17 آپریل 2019
نوشته‌ها
219
لایک‌ها
5
سن
33
طرز تهیه آبگوشت


آبگوشت سنتی ایران انواع مختلفی مانند آبگوشت بزباش، آبگوشت کشک، آبگوشت گندم، آبگوشت بلغور و … دارد.

آبگوشت چیست
آبگوشت، شوربا , دیزی یا پیتی یکی از خوراک‌های سنتی ایران است. در پختن آبگوشت از گوشت و دنبه گوسفند، گوجه فرنگی و یا رب گوجه فرنگی و نخود استفاده می‌شود. خوراکی رقیق که از پختن گوشت و پیاز و سیب زمینی و نخود درست می‌شود که در دو مرحله می‌خورند اول آب آن را با تکه‌های نان مخلوط نموده، می‌خورند (تلیت). بقیه مواد را می‌توان با گوشت‌کوب کاملاً کوبیده یا نکوبیده با نان، پیاز و چاشنی مانند ترشی و سبزی خوردن میل می‌کنند(گوشت کوبیده). در صورت پخته شدن در ظروف سنگی آن را دیزی سنگی می‌نامند. برخی افراد از طریق ترید کردن، نان‌های خشک را به مصرف مفید می‌رسانند.

انواع آبگوشت
آبگوشت از غذاهای اصیل ایرانی است. یکی از عوامل این مسئله، شیوه کوچی و عشایری زندگی نیاکان ایران، برپایه فرهنگ دامپروری است. آبگوشت، محصول زندگی یکجانشینی است وکباب، خوراک زندگی کوچ‌نشینی و کوچندگان تنها هنگامی که به مقصد نهایی می‌رسیدند، فرصت و شرایط بارگذاشتن آبگوشت را می‌یافتند

مواد لازم برای طرز تهیه آبگوشت سنتی
۱- گوشت دنده و چربی گوسفند : ۵۰۰ گرم

۲ – گوجه فرنگی : ۴ عدد

۳ – نخود : ۱۰۰ گرم

۴- پیاز خرد شده : دو عدد

۵- زردچوبه و نمک : به مقدار لازم

۶ – سیب زمینی: سه عدد

طرز تهیه آبگوشت سنتی خوشمزه
– ابتدا پیاز خرد شده را به همراه کمی روغن و گوشت و دنبه تفت می دهیم، در این مرحله برای خوشمزه تر شدن بیشتر آبگوشت، نمک به گوشت بزنید، در این صورت ممکن است زمان پخت گوشت ها طول بکشد اما آبگوشت خوشمزه تر می شود.– بعد از سرخ شدن کامل پیاز و گوشت، نخود را که از شب قبل خیس کرده اید به مواد اضافه کنید، سپس به مقدار لازم آب اضافه کرده و اجازه دهید آب جوش آید. بعد از آن، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید گوشت و نخود کاملا بپزد. بعد از جوشیده شدن گوشت و حبوبات، گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و سپس بهتر است با حرارت ملایم اجازه دهید آبگوشت جا بیفتد.– نیم ساعت قبل از برداشتن آبگوشت از روی حرارت، سیب زمینی را اضافه کنید.



خوشمزه تر شدن آبگوشت
برای خوشمزه تر شدن آبگوشت، حتما زردچوبه را با پیاز سرخ کنید تا طعم خامی آن گرفته شود. همچنین نمک را حتما در ابتدا به گوشت ها بزنید، در طعم آبگوشت بسیار تاثیر گذار است. آبگوشت هرچه مدت زمان بیشتری برای پخت داشته باشد و با حرارت ملایم طبخ شود، بسیار لذیذتر خواهد بود. امیدواریم از آموزش طرز تهیه آبگوشت لذیت برده باشید. می توانید این غذای فوق العاده خوشمزه را به همراه سبزیجات میل کنید.
 
بالا