برگزیده های پرشین تولز

ارز دیجیتال چیست؟

arzit

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 مارس 2018
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
سن
30
ارزهای دیجیتال نوعی از پول‌های الکترونیکی هستند که در وهله اول به عنوان وسیله‌ای برای داد و ستد کالا و خدمات در دنیای مجازی طراحی شده‌اند. این ارزها برای انتقال در بستر اینترنت از تکنولوژی نوینی تحت عنوان رمزنگاری (CryptoGraphy) استفاده می‌کنند.

در اکثر وب‌سایت ها و گروه‌های تلگرامی ایرانی به جای کلمه ارز دیجیتال از معادل لاتین آن یعنی عبارت کریپتوکارنسی (CryptoCurrency) استفاده می‌شود. کریپتوکارنسی در لغت به معنی ارز رمزپایه است که اشاره به امنیت بالای ارزهای دیجیتال به دلیل استفاده از تکنولوژی رمزرنگاری در عملیات تولید و انتقال آن‌ها دارد.

علاوه بر دسترسی همگانی، امنیت بالا و حذف واسطه‌ها، مهم‌ترین تفاوت میان ارزهای دیجیتال و ارزهای معمولی رایج مانند یورو و دلار، هدف خلقت آن‌ها است. ارزهایی مانند یورو و دلار فقط و فقط به دلیل نیاز جوامع برای وجود یک واسطه جهت خرید و فروش کالاها و خدمات خود راه اندازی شده‌اند. اما ارزهای دیجیتالی علاوه بر آن خدمات خاص خود را نیز ارائه می‌کنند. به عنوان مثال ارز اتریوم با هدف اجراکردن قراردادهای هوشمند غیر متمرکز و ارز ریپل برای تسهیل عملیات انتقال وجه بین بانکی در سراسر دنیا راه‌اندازی شده است. همین کاربردهای حیرت انگیز ارزهای دیجیتال است که از آن‌ها به عنوان آینده سیستم پرداخت جهانی یاد می‌شود.

اولین تلاش ها برای راه اندازی اولین ارز دیجیتال
در طول دهه ۹۰ میلادی تلاش های زیادی برای ایجاد یک ارز دیجیتال انجام شد. در آن دوره سیستم هایی نظیر Flooz, Beenz و DigiCash در بازار ظهور پیدا کردند اما تمام آن‌ها با شکست مواجه شدند. دلایل مختلفی برای عدم موفقیت آن سیستم ها بیان می‌شود اما چند دلیل اصلی بین تمام آن‌ها مشترک بود. دلایلی از جمله : تقلب، مشکلات مالی و اختلافات بین کارمندان شرکت ها و کارفرمایان. بله در همه این شرکت ها عامل انسانی اصلی ترین دلیل برای شکست بوده است. به خاطر شکست آن شرکت ها، ایجاد یک سیستم پول دیجیتالی برای مدت‌ها به دست فراموشی سپرده شد.

پس باید سیستمی راه اندازی می‌شد که فارغ از سلسله مراتب اداری رایج بوده تا نقش عامل انسانی متمرکز را در آن به حداقل ممکن برساند!!!

معجزه ناکاموتو
در اوایل سال ۲۰۰۹ پدیده ای ظهور کرد که از آن موقع تا به حال کل بازار تجارت جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده است. شخصی (یا حتی یک گروه) با هویت مجهولِ ساتوشی ناکاموتو، از پروژه بیت کوین رونمایی کرد. ساتوشی در اولین جمله خود بیت کوین را به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیکی همتا-به-همتا معرفی نمود.

بیت کوین کاملا غیر متمرکز است؛ بدین معنی که نه به سروری برای اجرای عملیات خود نیاز دارد و نه هیچ ارگانی توانایی کنترل و نظارت بر تراکنش های آن را دارد.

ساتوشی ناکاموتوخالق بیت کوین
پس اگر بیت کوین روی هیچ سرور مرکزی اجرا نشود، چگونه در اینترنت فعالیت میکند؟
برای پاسخ به این سوال باید عبارت «همتا-به-همتا» را درک کنیم. بیت کوین یک سایت نیست که برای فعالیت نیاز به یک سرور خاص داشته باشد. بیت کوین پولی است که در هر لحظه و در هر مکان قابلیت انتقال دارد. افراد در سرتاسر جهان می‌توانند سیستم های خود را به شبکه بیت کوین متصل کرده و در عملیات استخراج بیت کوین سهیم شوند. در واقع سرورهای بیت کوین همان افرادی هستند که در اقصی نقاط دنیا در حال استخراج بیت کوین می‌باشند.

چرا ارزهای دیجیتال محبوب هستند؟
ارزهای دیجیتال به منظور امنیت و ناشناس بودن ساخته شده‌اند. تقلب در تراکنش‌های ارزهای دیجیتال جایگاهی ندارد. کسی مالک آن‌ها نیست و کسی نمی‌تواند آن ها را متوقف یا هک کند. آن‌ها غیرمتمرکز هستند و واسطه ها را حذف می‌کنند.

استفاده از ارزهای دیجیتال نیاز به ثبت نام یا مدارک ندارد. فرایند استخراج برای همه مقدور است و همه می توانند با سخت افزار‌های مناسب از آن کسب درآمد کنند.

منبع مقاله
 
بالا