برگزیده های پرشین تولز

اكتشافات علمي اخير

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
اينجا مي خوايم تقريبا جديد ترين اكتشافات علمي دنيا رو مطرح كنيم.
اميدوارم بقيه هم همكاري كنن.


لطفا كشفيات مربوط به پزشكي و سلامت را در اين تاپيك قرار دهيد:
http://www.forum.persiantools.com/t38296.html

لطفا كشفيات مربوط به نجوم را در اين تاپيك قرار دهيد:
http://www.forum.persiantools.com/t38374.html

با تشكر.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
دانشمندان ژنوم بزرگترين آفت قارچي برنج را كه خسارت زيادي به كشاورزان وارد مي‌كند كشف كردند. مقدار برنجي اين قارچ از بين مي‌برد مي‌تواند ساليانه ‪ ۶۰‬ميليون نفر را سير كند.


n00012199-b.jpg


به گزارش خبرگزاري فرانسه، قارچ ‪ Magnaporthe grisea‬ اولين قارچ بيماريزا گياهي است كه رمز ژنتيكي آن كشف مي‌شود. پژوهشگران اميدوارند اين كشف به تهيه سلاحهاي جديدتر، هوشمندتر و بي‌ضررتر عليه اين آفت بيانجامد.
اين قارچ كه بلاست برنج نيز ناميده مي‌شود حاوي هاگهايي است كه بخاطر داشتن چسب مخصوصي بر روي نوك هاگ به برگهاي گياه برنج مي‌چسبد.
اين بيماري قارچي در گياه جوان اغلب تمام گياه را از بين مي‌برد و در گياهان بزرگتر دانه را نابود مي‌كند.
بلاست برنج بخاطر گستردگي تخريب و انتشار وسيع يكي از بدترين بيماريهاي برنج است.
در هند هرساله بيش از ‪ ۲۶۶‬هزار تن برنج هدر مي‌رود كه ‪ ۰/۸‬درصد كل محصول برنج است. در ژاپن اين بيماري حدود ‪ ۸۶۵‬هزار هكتار شاليزارها را آلوده مي‌كند. در فيليپين بخش قابل توجهي از توليد محصول در چندين هزار هكتار شاليزار از بين مي‌رود.يك گونه از اين خانواده به ‪ ۵۰‬نوع گياه ديگر مانند جو و ارزن، و گندم نيز حمله مي‌كند.اين قارچ ‪ ۱۱‬هزار و ‪ ۱۰۹‬ژنوم دارد كه تقريبا معادل قارچهاي ديگري است كه پيشتر توالي ژنوم آنها تعيين شده است.تنوع ژنهاي اين گياه بسيار جالب است.اين قارچ مي‌تواند ‪ ۷۳۹‬پروتيين توليد كند كه از آنها براي نفوذ و آلوده كردن ميزبان استفاده مي‌كند.اين تحقيق به سرپرستي رالف دين از دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي رييس كنسرسيوم بين‌المللي ژنوم بلاست برنج انجام شده است.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
20050421002759_diabetes203.jpg


تزريق انسولين برای برخی بيماران مشکل است​


دانشمندان می گويند وسيله ای که به بيماران ديابتی امکان می دهد انسولين را به جای تزريق، استنشاق کنند، ممکن است تا يک سال ديگر مجوز توليد بگيرد.آزمايش های انجام شده در بريتانيا و آمريکا نشان داده است که اين وسيله از تاثيری مشابه تزريق برخوردار است.دانشمندان به کنفرانسی با موضوع ديابت در بريتانيا گفتند که اين وسيله، گزينه تازه ای در اختيار 700 هزار بريتانيايی که هم اکنون به خود انسولين تزريق می کنند می گذارد.با اين حال آنها گفتند که انسولين استنشاقی برای همه بيماران مناسب نيست.اين وسيله، که در يک کيف دستی جا می گيرد، حاوی انسولين به صورت گردی خشک است.بيمار دکمه ای را فشار می دهد و گرد انسولين را استنشاق می کند.بدن افراد مبتلا به ديابت نوع يک، که در کودکی يا نوجوانی به اين بيماری مبتلا شده اند، معمولا اصلا انسولين توليد نمی کند.اين بدان معنی است که آنها مجبورند روزی حداکثر شش بار انسولين تزريق کنند.آنتونی بنت، استاد علوم پزشکی دانشگاه بيرمنگام که در اين تحقيقات شرکت داشته است گفت که اين وسيله می تواند تعداد دفعات تزريق انسولين در بيماران مبتلا به ديابت نوع يک را به يک يا دو بار در روز کاهش دهد.پژوهشگران اين وسيله را همچنين به روی بيماران مبتلا به ديابت نوع دو که معمولا در بزرگسالی عارض می شود و آن را می توان با رژيم غذايی و دارو کنترل کرد، امتحان کرده اند.به گفته آنها به نظر می رسد که انسولين استنشاقی بيش از مصرف قرص به کنترل گلوکز خون کمک می کند.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
20050224070810bacteria2303.jpg


باکتری های سی هزار ساله در نمونه برداری عمقی از يخهای دايم قطبی کشف شدند​


به گزارش بخش علمی ام.جی.ای : دانشمندان آمريکايی مجموعه منجمدی از موجودات ذره بينی را کشف کرده اند که به مدت سی هزار سال در يخ های قطبی زنده مانده بودند.
گروهی از پژوهشگران در جريان تحقيقات در مورد شرايط يخ های قطبی در آلاسکا، در بررسی نمونه برداشته شده از عمق يخ های دايم قطبی توده ای از باکتری ها را مشاهده کردند که پس از ذوب شدن قطعه يخ، به صورت عادی به حرکت در آمدند.

ريچارد هوور، از اعضای تيم پژوهشی و محقق سازمان فضايی آمريکا - ناسا - که اين باکتری ها را کشف کرده می گويد که قدمت اين جانداران به زمانی می رسد که هنوز ماموت ها در کره زمين زندگی می کردند.

به گفته اين محقق ناسا، پس از ذوب شدن توده يخ، وی باکتری ها را زير ميکروسکوپ مشاهده کرد که به حرکت در آمده اند گويی هيچ اتفاق غيرعادی روی نداده است. باکتری کشف شده از نوعی کاملا متفاوت با باکتری های امروزی است و برای آن نام علمی کارنوباکتريوم پليتسنيوم Carnobacterium pleistocenium انتخاب شده است. آقای هوور می گويد که کشف اين باکتری ها می تواند از نظر تحقيقات پيرامون کشف حيات در سيارات ديگر اهميت داشته باشد. به گفته وی، احتمال دارد که موجوداتی همانند اين باکتری ها در درياچه های يخ که اخيرا وجود آنها در کره مريخ تاييد شده، زنده مانده باشند.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
20050222165605pinguin.jpg


به گزارش بخش علمی ام.جی.ای : هوش حيوانات موضوعی است که از ديرباز ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. هم اکنون دهها مؤسسه علمی و تحقيقی در اين زمينه پژوهش می کنند. دانشمندان در سالهای اخير جوانب بيشتری از اين موضوع را روشن کرده اند.

تحقيقات و آزمون های زيادی در زمينه قدرت حافظه و توانايی های مغزی حيوانات صورت گرفته است. گفته می شود که شامپانزه، دلفين، نهنگ و خوک از باهوش ترين حيوانات هستند.

سال گذشته سگی به نام ريکو رکورد باهوشی را شکست. او می توانست با شنيدن نام اشياء گوناگون، تا ۲۵۰ شيئی را شناسايی کند.

شامپانزه برای برداشتن موزی که بالای سر اوست، چند جعبه را روی هم قرار می دهد.

بعضی از حيوانات مانند اسب قادر به شمارش چند عدد هستند. اما دانشمندان عقيده دارند که توانايی هايی مانند شمردن اعداد و خواندن در انحصار ذهن انسانی است، زيرا اين دو قابليت به زبان وابسته هستند.

نکته مهمی که سيرک بازان به خوبی به آن واقف هستند اين است که "هوش" حيوانی به غريزه وابسته است و تنها در ازای "پاداش" به کار می افتد.

طوطی خيلی باهوش نيست!

بنا به نتايج تحقيقی که در يک کنفرانس علمی در واشنگتن عرضه شد، يک دانشمند کانادايی در مطالعه رفتار پرندگان به نتايج تازه و غيرمنتظره ای رسيده است. پرندگان برای رسيدن به طعمه درجات گوناگونی از هوش و زرنگی را نشان می دهند.



20050222165539parrot203.jpg

طوطی حرف می زند اما باهوش نيست!​



طوطی مغز نسبتا درشتی دارد. او قادر به تکرار اصوات و کلمات است، که به قابليت سخن گويی اين پرنده تعبير می گردد. اما طوطی در چند آزمون رد شده است.

طوطی نزد انسانها از محبوبيت زيادی برخوردار است. اما در واقع اين علاقه ربطی به هوش اين حيوان ندارد. در برابر، مردم کلاغ را دوست ندارند، چون سياه است و قيافه زشتی دارد. آزمون نشان می دهد که کلاغ، دارکوب و عقاب باهوش ترين پرندگان هستند
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
20050401222330801.jpg


دانشمندان می گويند شرايط حاکم بر جو در دوران کودکی زمين کاملا از امروز متفاوت بوده است​



به گزارش بخش خبر ام.جی.ای: براساس يک رشته تحقيقات تازه، شرايط حاکم بر دوران اوليه زمين به گونه ای بود که نخستين مصالح ابتدايی حيات ممکن است در اثر ضربات صاعقه به وجود آمده باشد.
کارشناسان با انتشار مقاله ای در نشريه "ساينس" می گويند که گاز هيدروژن زمانی از عناصر اصلی تشکيل دهنده اتمسفر بود و جرقه های آسمانی ممکن است باعث کنش و واکنش ميان هيدروژن و ساير عناصر جوی شده و به پيدايش سرمنشاء شيميايی حيات دامن زده باشد.اين تحقيقات احياگر ايده ای قديمی است که می گويد کنش و واکنش در اتمسفر اوليه زمين ميان هيدروژن و ساير گازهای ساده، که در اثر حرارت صاعقه داغ می شدند، به ايجاد مصالح سازنده ملکول های زيستی منجر شد.آزمايش ها نشان داده است که امکان وقوع چنين واکنش هايی وجود دارد.اما دانشمندان از مدت ها قبل بر اين باور بودند که هرچند هيدروژن هميشه در اتمسفر وجود داشته اما مقدار آن بسيار اندک بوده است.هيدروژن که سبکترين گاز است به راحتی از جو زمين فرار می کند و وارد فضا می شود.اما به گفته برايان تون (شيميدان) و همکارانش، چند ميليارد سال قبل، شرايط کاملا متفاوتی بر زمين حاکم بود به طوری که هيدروژن پس از فرار از آتشفشان ها در جو زمين به تله می افتاد و تا يک سوم آن را تشکيل می داد.اگر چنين باشد، امکان پيدايش سالانه هزاران ميليون تن ملکول زيستی ساده در اثر جرقه های آسمانی وجود داشته است.با کنش و واکنش اين ملکول ها با يکديگر و پيدايش ملکول های پيچيده تر، برخی جنبه های حيات به تدريج آغازيدن گرفت.بعيد است هرگز دريابيم حيات دقيقا در کجا آغاز شد.اما تحقيقات تازه اين عقيده را تقويت می کند که حيات از نوعی کنش و واکنش شيميايی اوليه پديد آمد.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
به گزارش بخش علمی ام.جی.ای : دانشمندان آمريکايی يک چشم مصنوعی برای افراد نابينا طراحی کرده اند تا حس بينايی را، هر چند ناقص، به آنها بازگرداند.


20050405145338olho203.jpg

اميد می رود نابينايا به کمک اين وسيله قادر به شناسايی چهره ها شوند​


اين چشم مصنوعی متشکل از يک تراشه کامپيوتری و يک دوربين ويديويی است. دوربين ويدويی در عينکی که فرد نابينا به چشم می زند تعبيه شده و به تراشه که پشت چشم قرار می گيرد وصل می شود.

تصاويری که دوربين می گيرد به تراشه مخابره می شود و تراشه آنها را به علائمی که مغز قادر به تعبير آنهاست تبديل می کند.

اين وسيله را پروفسور گيسلين داگنلی در دانشگاه جانز هاپکينز در شهر بالتيمور طراحی کرده است.پروفسور داگنلی جزئيات اختراع خود را روز دوشنبه در کنفرانس موسسه ملی سلطنتی برای نابينايان در لندن فاش ساخت.وی اميدوار است آزمايش اين وسيله به روی انسان ظرف يک سال آغاز شود.هرچند کيفيت تصاويری که چشم مصنوعی می آفريد فاصله زيادی با تصاوير چشم واقعی دارد، اما می تواند آنقدر واضح باشد که شخص نابينا امکان شناسايی چهره ها را پيدا کند.بيمارانی که به شايع ترين عامل نابينايی موسوم به "دژنرانس ماکولا" (macular degeneration) مبتلا هستند احتمالا بيش از سايرين از اين پيشرفت بهره مند خواهند شد. در بريتانيا 500 هزار نفر به اين ناراحتی مبتلا هستند.اين بيماری زمانی روی می دهد که "لکه زرد" چشم آسيب می بيند. لکه زرد بخش مرکزی شبکيه و جايی است که نور در آن متمرکز شده و بعدا در مغز به علائم عصبی مبدل می شود.تراشه، سلول های از کار افتاده را دور زده و سلول های سالم باقی مانده را تحريک می کند.پروفسور داگنلی گفت: "تراشه کاشته شده در شبکيه حاوی الکترودهای ريز است. اگر يک الکترود تحريک شود، شخص می تواند يک نقطه منفرد نور را ببيند."متخصصان تاکنون تراشه هايی را که حاوی معدودی الکترود است امتحان کرده اند، اما محصول نهايی حاوی 50 تا 100 الکترود خواهد بود تا تصوير بهتری در اختيار فرد نابينا بگذارد.پروفسور داگنلی گفت: "ما اميدواريم که اين تعداد الکترود برای آنکه شخص بتواند راهش را به داخل يک ساختمان پيدا کند، در يا پنجره ای را بيابد و برای مثال از برخورد به اشيای سر راه پرهيز کند کافی باشد."وی افزود: "برای ما اين تصاوير خيلی ابتدايی به نظر می رسد، اما برای کسی که قبلا نابينا بوده گامی عظيم به حساب می آيد."اما وی تاکيد کرد: "بهبود اين وسيله نيازمند تلاش بسيار بيشتری است و هنوز فاصله زيادی تا مرحله ای که به شناسايی صورت کمک کند دارد."وی گفت آموزش فرد نابينا برای تعبير اين تصاوير تار می تواند مفيد باشد.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
به گزارش بخش علمی ام.جی.ای:دانشمندان تولد دومين اسب همانندسازی شده جهان را اعلام کرده اند.


20050414172543_clone_ebu_c203.jpg

کره اسب همانندسازی شده سالم و سرحال توصيف می شود​


اين کره اسب به لحاظ ژنتيکی نمونه عينی اسبی به نام "پيه راز" (Pieraz) است که زمانی در رشته استقامت، قهرمان جهان شده بود اما اخته است و نمی تواند توليد مثل کند.

اين کره اسب که "پيه راز-کرايوزوتک-استاليون" نام گرفته روز 25 فوريه متولد شد.

اين پروژه را آزمايشگاه مهندسی ژنتيک کرايوزوتک در فرانسه و شرکت ايتاليايی "ال تی آر-سی آی زی" انجام داده اند.نخستين اسب همانندسازی شده ژنتيکی جهان که "پرومتيا" نام داشت توسط همين گروه از محققان در سال 2003 متولد شد."پيه راز" که متعلق به خانواده کاناوی در "فورت ولی" در ايالت ويرجينيای آمريکا است، در سال های 1994 و 1995 در مسابقات اسب سواری استقامت به اوج موفقيت خود رسيد. سواری استقامت مسابقه ای است که در آن اسب مسافت های طولانی تا ده ها کيلومتر را با سرعت های کنترل شده می دود.اين ورزش در سراسر جهان طرفدار دارد اما در امارات متحده عربی، که اسب های محلی آن به خاطر قدرت و استقامت خود مشهورند، طرفداران دوآتشه دارد.



درحال حاضر قوانين جاری بين المللی اجازه توليد مثل اسب های اصيل مسابقه از طريق القاح مصنوعی يا به کمک ساير شيوه های معالجاتی را نمی دهد.
اين محدوديت برای مسابقات اسب سواری بدون مانع مشکل بزرگی نيست، زيرا اسب های قهرمان در اين نوع مسابقات به ندرت اخته می شوند. نريان ها و ماديان ها پس از بازنشستگی برای جفتگيری و خلق نسل بعدی اسب های تراز اول به کار گرفته می شوند.

حاميان همانندسازی ژنتيکی می گويند که اين تکنيک می تواند در مورد ورزش هايی که حيوانات در آن اغلب در سنين پايين اخته می شوند و هيچ شانسی برای توليد مثل به طور طبيعی ندارند مفيد باشد.

شرکت کرايوزوتک بانکی از مواد ژنتيکی بيش از 30 اسب که در رشته های مختلف اسب سواری مانند پرش از روی مانع و درساژ قهرمان شده اند جمع آوری کرده است.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
دانشمندان آمريکايی طرحی را به اجرا گذاشته اند تا بتوانند نقشه ای از مسير مهاجرت و اسکان انسان اوليه در نقاط مختلف جهان را تدوين کنند.
اين طرح جامع بر اساس نمونه گيری ژنتيکی از بيش از يکصد هزار تن از ساکنان مناطق مختلف جهان صورت می گيرد و انتظار می رود شباهت ها و اختلاف های ژنتيکی بين آنان بتواند چگونگی وابستگی اجدادی بين اين افراد و در نتيجه مبدا، مسير و مقصد مهاجرت آنان را در خلال هزاران سال گذشته نشان دهد.


20050413051506gene2.jpg


دانشمندان اميدوارند نمونه برداری ژنتيکی نحوه مهاجرت انسان اوليه به قاره ها را نشان دهد​



اين طرح با سرمايه گذاری و حمايت شرکت کامپيوتری آی بی ام و موسسه ملی جغرافيايی ايالات متحده از روز چهارشنبه، 13 آوريل، به اجرا گذاشته می شود.

پژوهشگران با گرفتن نمونه از ساکنان بومی در ده نقطه مشخص و دهها هزار تن از داوطلبان در کشورهای مختلف جهان خواهند کوشيد ارتباط اجدادی بين آنان را کشف کنند.

دانشمندان اميدوارند که نتيجه تحقيقات به سوالات متعددی از جمله چگونگی مهاجرت انسان اوليه از آفريقا و سکونت آن در قاره مختلف و همچنين محل سکونت اوليه اجداد ساکنان بومی قاره آمريکا پاسخ دهد

آنان گفته اند که آزمايش دوازده بخش کليدی دی ان ای باعث کشف نشانه ای ژنتيکی خواهد شد که با وجود گذشت صدها نسل کمابيش بدون تغيير باقی مانده است.

هدف از اجرای اين طرح تحقيقاتی يافتن پاسخ به سوالات متعددی در مورد پيشينه انسان از جمله مسير مهاجرت انسان اوليه از قاره آفريقا و اسکان در ساير نقاط جهان است.

همچنين، اميد می رود که نتايج به دست آمده پاسخی برای چگونگی سکونت انسان در قاره آمريکا به دست دهد.

در حال حاضر، برخی از پژوهشگران معتقد اند که بوميان آمريکايی از نژاد ساکنان قاره آسيا بودند که هزاران سال قبل با گذر از منطقه قطبی سيبری به اين سرزمين رسيدند.

در مقابل، بعضی از محققان گفته اند که اجداد ساکنان اوليه آمريکا از اروپاييانی بودند که در دوره يخبندان اقيانوس اتلانتيک شمالی، از آن عبور کردند و در قاره ای سکونت گزيدند که هزاران سال بعد مجددا توسط اروپاييان کشف و استعمار شد.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
به تازگی میکروسکوپ جدیدی به باریکی یک تار مو ساخته شده است که انقلابی در معاینه نمونه های زیستی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی نیوز پژوهشگران دانشگاه کاردیف به پزشکان نوید دادند که با استفاده از این تراشه نوری می توان قدم های بلندی در زمینه تشخیص بیماری و کشف داروهای جدید برداشت.

دانشمندان در صددند با ادغام این تراشه زیستی با وسایل تشخیص پزشکی تحولی در روش های تشخیص بیماری ایجاد کنند.

برای ساخت این تراشه زیستی ۲/۲میلیون پوند کمک نقدی اعطاء شده است.این تراشه با تابش اشعه لیزر به بررسی سلول های بافتی می پردازد.

نمونه های بافتی زنده روی این تراشه زیستی که به سختی با چشم غیر مسلح دیده می شود قرار می گیرند.ابتدا اشعه لیزر به بافت تابانده می شود سپس اطلاعات رسیده به این تراشه زیستی به صورت پیام الکتریکی بازتابانده می شود.

به نظر می رسد ایدز مالاریا و بعضی انواع سرطان با این تراشه زیستی قابل تشخیص باشند.این تراشه زیستی با نشان دادن نحوه واکنش سلولی در پاسخ به داروها تحولی در علم داروسازی به شمار می رود.

امروزه تشخیص های سلولی با استفاده از میکروسکوپ صورت می گیرد.

قدم بعدی این تحقیق ساختن وسیله تشخیصی کوچکی با استفاده از این تراشه زیستی می باشد.

نسل های بعد با استفاده از شکل کامل شده این تراشه دستگاه تشخیصی قابل حمل و سبکی خواهند ساخت .به این ترتیب این روش تخصیصی جایگزین روش های تشخیص آزمایشگاهی خواهد شد.در آینده با کار گذاشتن این تراشه زیستی در داخل بدن می توان اطلاعات دقیقی از سلامت بافتی داشت. با وجود این هنوز واقعا معلوم نیست این تراشه چقدر در تشخیص های سلولی و بافتی موثر باشد.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
دايناسورشناسان نمونه های ماده ای را که به نظر می رسد بافتهای نرم باشد از استخوان فسيل يک تيناسوروس رکس (تی رکس) استخراج کرده اند.










پژوهشگران آمريکايی به مجله "ساينس" گفتند که اين اجزای ارگانيک به سلول ها و رگ های ظريف خونی شباهت دارند.
در رشته دايناسور شناسی که معمولا آميخته به مجادلات داغ است، اين ادعا به طور يکسان با استقبال و ناباوری روبه رو خواهد شد.
درحالت عادی وقتی حيوانی تلف می شود، کليه بافت های نرم آن به سرعت توسط کرم ها و حشرات خورده می شود.


n00011162-b.jpg

اينکه آيا اين بقايای نرم متعلق به دايناسور است يا مواد ارگانيکی است که بعدا به فسيل راه يافته معلوم نيست.
اما اگر تکه هايی از ملکول های دايناسور اصلی در آن وجود داشته باشد، سرنخ های تازه ای درباره ارتباط ميان تی رکس و گونه های زنده مانند پرندگان به دست خواهد داد.




استخوان های باقی مانده به مرور زمان بيشتر و بيشتر در عمق گل و خاک فرو می روند و در اثر حرارت و فشار خرد شده و به تدريج جای خود را به مواد معدنی می دهند و سنگ می شوند.
تنها چيزی که در انتهای اين فرآيند از بقايای حيوان باقی می ماند در واقع تنها نقش و حالت آن است.
اما وقتی مری شوايتز از دانشگاه ايالتی کارولينای شمالی مواد معدنی را از قطعه ای از فسيل اين تی رکس 68 ميليون ساله زدود، به الياف شفاف و انعطاف پذير رسيد که به رگ های خونی شباهت دارند.
بقايای فسيلی اين دايناسور در ايالت مونتانای آمريکا کشف شده است.
همچنين آثاری از آنچه سلول های خونی به نظر می رسيد پيدا شد. سلول های ديگری که به سلول های سازنده و نگاهدارنده استخوان (اوستيوسايت ها) شباهت داشت کشف شد.
اينکه آيا اين بقايای نرم متعلق به دايناسور است يا مواد ارگانيکی است که بعدا به فسيل راه يافته معلوم نيست.
اما اگر تکه هايی از ملکول های دايناسور اصلی در آن وجود داشته باشد، سرنخ های تازه ای درباره ارتباط ميان تی رکس و گونه های زنده مانند پرندگان به دست خواهد داد.
سوال اجتناب ناپذيری که ذهن بسياری را مشغول خواهد کرد اين است که آيا امکان يافتن "دی ان ای" يا همان "ملکول حيات" اين موجود نيز وجود دارد.
اما ملکول "دی ان ای" بسيار شکننده است و احتمال محفوظ ماندن آن در طول ميليون ها سال حتی کمتر است
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
پلاستيک هوشمند اختراع شد /شنبه 27 فروردين ماه 1384 ايسنا:
اولين نمونه پلاستيک هوشمند که قادر است متناسب با تغييرات و مقدار نور از شکل خود خارج شده و به طور موقت به شکل جديد تغيير حالت دهد ، اختراع شد. محققان موسسه فني ماساچوست و يک مرکز تحقيقاتي در آلمان گفتند: اين پلاستيک ، خانواده جديدي از موادي است که مي توانند با توجه به برخورد نور از شکلي به شکل ديگر تغيير پيدا کنند. زماني که نور قطع شود و فشار خارجي از بين برود يک ساختار کشيده شده باقي مي ماند. از سوي ديگر قرار گرفتن در معرض نور با طول موج متفاوت باعث مي شود که اين ماده به شکل اوليه خود باز گردد. شکل تغيير يافته اين پلاستيک براي مدت زمان طولاني حتي در دماي 50درجه سانتي گراد نيز ثابت و پايدار باقي مي ماند.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
068169.jpg


براى نخستين بار دانشمندان كشف كردند كه در سلسله جانوران، گونه اى وجود دارد كه به محض انجام معاشقه مى ميرد. گرچه جانوران ديگرى مثل ماهى آزاد و يك روز ه ها (mayflies) مدت كوتاهى بعد از جفت گيرى مى ميرند اما عنكبوت نرArgiope aurantia نخستين گونه شناخته شده اى است كه به محض شروع معاشقه مى ميرد. بنابر مقاله چاپ شده در خلاصه مقالات انجمن سلطنتى علوم، عنكبوت نر، در حين معاشقه، مى بايست هر دو اندام جنسى اش كه پالپ (Palp) ناميده مى شود را به درون سوراخ ژنيتالياى عنكبوت ماده وارد كند. به محض وارد شدن پالپ دوم به درون ژنيتالياى ماده عنكبوت نر مى ميرد.
ماتياس فوئلمر (M.Foellmer) زيست شناس دانشگاه كونكوردياى كانادا و دافنى فايربايرن (D.Fairbairn) از دانشگاه كاليفرنيا معتقدند مكانيسم هاى فيزيولوژيكى كه به مرگ عنكبوت نر منتهى مى شوند تاكنون شناخته نشده اند. به گفته فايربايرن: «تنها چيزى كه مى توانم بگويم اين است آنچه كه عنكبوت هاى نر به هنگام معاشقه تجربه مى كنند چيزى شبيه به يك اسارت بى بازگشت است.» فوئلمر و فايربايرن پس از مشاهده ۱۱۵ جفت گيرى ميان عنكبوت ها در طبيعت و همچنين عنكبوت هاى نگهدارى شده در آزمايشگاه متوجه شدند كه عنكبوت هاى نر بلافاصله پس از شروع معاشقه مى ميرند. پس از مرگ عنكبوت نر، بدن او از طريق پالپ دوم ورم كرده، متصل به بدن عنكبوت ماده باقى مى ماند. اين مسئله خود يك پاسخ تكاملى براى مرگ نابهنگام را پيشنهاد مى كند.
به اعتقاد فوئلمر: «عنكبوت هاى نر مرده اى كه متصل به بدن ماده ها باقى مى مانند از نزديك شدن و اقدام به جفت گيرى نر هاى ديگر با اين عنكبوت ماده جلوگيرى مى كنند چرا كه نر هاى ديگر به رغم تلاش زيادى كه مى كنند قادر به بيرون كشيدن جسد عنكبوت نر قبلى از بدن عنكبوت ماده نيستند. بنابراين پالپ دوم نر هاى مرده همانند درپوشى براى سوراخ ژنيتالياى ماده ها عمل مى كند. عنكبوت ماده تا ۱۵ الى ۲۰ دقيقه پس از جفت گيرى قادر به بيرون كشيدن جسد عنكبوت نر نيست.»
اين تاخير در بيرون كشيدن جسد عنكبوت نر حياتى است چرا كه عنكبوت ماده پس از جفت گيرى خسته بوده و براى استراحت مى بايست به شبكه تورى خود باز گردد. عنكبوت ماده پس از رفع خستگى، جسد عنكبوت نر را بيرون كشيده و شروع به خوردن آن مى كند.
نر هاى اين گونه عنكبوت بسيار كوچك تر از ماده ها بوده و شانس چندانى براى ادامه زندگى ندارند. ماده ها مكرراً نر ها را متوجه خود كرده و آنها را به سوى خود مى كشند اما هيچ يك از مرگ هاى گزارش شده توسط فوئلمر و فايربايرن با خشونت و تعدى عنكبوت ماده به عنكبوت نر همراه نبوده است. استراتژى مورد استفاده توسط اين گونه عنكبوت مشابه استراتژى مورد استفاده در عنكبوت هاى ديگر است. به عنوان مثال عنكبوت نر گونه عنكبوت هاى سياه پشت قرمز با وسوسه و فريب عنكبوت هاى ماده را وادار به خوردن خود كرده و بدين ترتيب اقدام به خودكشى مى كنند. در واقع آنها ترجيح مى دهند كه به هنگام معاشقه خورده شوند اما درعوض جفت گيرى طولانى ترى داشته باشند.
جاتا اشنايدر (J.Schneider) رفتار شناس دانشگاه بن آلمان معتقد است كه جالب توجه ترين مسئله در مورد نر هاى گونه Argiope aurantia اين است كه آنها خودشان را مى كشند اما در گونه هاى ديگر عنكبوت ها اين كار توسط ماده ها صورت مى گيرد. وى در ادامه مى گويد: «آنچه كه جالب توجه است اين است كه در ديگر گونه Argiope، نر ها در تعداد جفت گيرى هايى كه انجام مى دهند بسيار محدود عمل مى كنند. درواقع آنها از هر يك از ۲ عضو جفت گيرى شان تنها يك بار استفاده مى كنند. اما رفتار واقعى جفت گيرى نرها در ميان گونه هاى مختلف، متفاوت بوده و هر يك از آنها به شيوه خودشان مى ميرند.»
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
برای نخستين بار در جهان يک تراشه کامپيوتری در مغز يک مرد معلول در آمريکا کار گذاشته شده است که می تواند افکار او را بخواند.
متيو نيگل، 25 ساله، در سال 2001 در يک حمله خيابانی از گردن به پايين فلج و به صندلی چرخدار محدود شد. پزشکان تابستان گذشته در بيمارستان "نيوانگلند ساينای" در ماساچوست اين تراشه را در سر او کار گذاشتند که به او امکان داده است برخی وسايل خانه را با فکر کردن کنترل کند. اين تراشه افکار او را می خواند و آنها را برای رمزگشايی به يک کامپيوتر می فرستد.
کنتــــــــــرل از راه دور
او به لطف اين دستگاه و نرم افزارهايی که به وسايل خانگی اش وصل شده است می تواند با فکر کردن تلويزيون را روشن و خاموش کند، کانال ها را عوض يا صدا را کم و زياد کند. دانشمندان از سال ها قبل سرگرم طراحی و توسعه سيستمی بودند که به معلولان امکان دهد وسايل خانگی را با مغزشان کنترل کنند. مطالعات نشان داده است که ميمون ها می توانند يک کامپيوتر را به کمک الکترودهايی که در مغزشان کاشته می شود کنترل کنند دد
اخيرا چهار نفر، که دو نفر از آنها افراد نيمه معلول در صندلی چرخدار بودند،با به سر کردن کلاهی مجهز به شصت و چهار الکترود که امواج مغزی را دريافت می کرد، موفق شدند مکان نمای کامپيوتر را حرکت دهند دد
تراشه ای که برای آقای نيگل ساخته شده شامل تقريبا 100 الکترود به باريکی موی سر است که در عمق يک ميليمتری بخشی از مغز که مسئول کنترل حرکت است، کار گذاشته شد. اطلاعات جمع آوری شده توسط الکترودها به کامپيوتری که علائم مغزی را تحليل می کند منتقل می شود اين علائم برای به حرکت در آوردن مکان نما ترجمه و تعبير می شوند و به کاربر امکان می دهد با فکر کردن، وسايلی مانند رايانه شخصی را کنترل کند. پروفسور جان داناهيو، عصب شناس در دانشگاه براون در "رود آيلند" يکی از دانشمندانی است که در ساخت اين دستگاه که توليد شرکت "سايبرکينتيک" است دست داشته است وی می گويد: صفحه کامپيوتری در واقع مثل يک دستگاه کنترل از راه دور تلويزيون است. کاربر تنها کافی است که مکان نما را (با فکر کردن) روی يکی از گزينه ها ببرد و اين معادل همان کليک کردن روی آن گزينه است دد
آقای نيگل همچنين امکان يافته است با استفاده از افکارش يک بازوی خودکار و يک دست مصنوعی را برای برداشتن يک شيئ از دست شخصی ديگر و گذاشتن آن در دست يک شخص ثالث کنترل کند دد
پروفسور داناهيو اميدوار است که پيوندهايی مانند اين در نهايت به افراد معلول امکان دهد بار ديگر بازوها و پاهايشان را به کار گيرند دد
هدف بلندمدت، طراحی دستگاهی در ابعاد يک تلفن همراه است که با باتری کار می کند و می تواند عضلات بيمار را به کار اندازد که البته کاری بسيار دشوار خواهد بود.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
دانشمندان آمريكايي يك چشم مصنوعي براي افراد نابينا طراحي كرده اند تا حس بينايي را، هر چند ناقص، به آنها بازگرداند.

112.jpg

اين چشم مصنوعي متشكل از يك تراشه رايانه‌يي و يك دوربين ويديويي است. دوربين ويديويي در عينكي كه فرد نابينا به چشم مي زند تعبيه شده و به تراشه‌اي كه پشت چشم قرار مي‌گيرد وصل مي شود. تصاويري كه دوربين مي گيرد به تراشه مخابره مي شود و تراشه آنها را به علائمي كه مغز قادر به تعبير آنهاست تبديل مي‌كند. اين وسيله را پروفسور «گيسلين داگنلي» در دانشگاه «جانز هاپكينز» در شهر «بالتيمور» طراحي كرده است.
پروفسور داگنلي جزئيات اختراع خود را روز دوشنبه در كنفرانس موسسه ملي سلطنتي براي نابينايان در لندن فاش كرد. وي اميدوار است آزمايش اين وسيله به روي انسان طي يك سال آغاز شود.
هرچند كيفيت تصاويري كه چشم مصنوعي مي آفريد فاصله زيادي با تصاوير چشم واقعي دارد، اما مي تواند آن‌قدر واضح باشد كه شخص نابينا امكان شناسايي چهره ها را پيدا كند.
تراشه، سلول هاي از كار افتاده را دور زده و سلول هاي سالم باقي مانده را تحريك مي‌كند.
پروفسور داگنلي گفت: «تراشه كاشته شده در شبكيه حاوي الكترودهاي ريز است. اگر يك الكترود تحريك شود، شخص مي تواند يك نقطه منفرد نور را ببيند.»
متخصصان تاكنون تراشه‌هايي را كه حاوي معدودي الكترود است امتحان كرده اند، اما محصول نهايي حاوي 50 تا 100 الكترود خواهد بود تا تصوير بهتري در اختيار فرد نابينا بگذارد.
پروفسور داگنلي گفت:«ما اميدواريم كه اين تعداد الكترود براي آنكه شخص بتواند راهش را به داخل يك ساختمان پيدا كند، در يا پنجره‌اي را بيابد و براي مثال از برخورد به اشياي سر راه پرهيز كند كافي باشد.»
وي افزود:« براي ما اين تصاوير بسيار ابتدايي به نظر مي رسد، اما براي كسي كه قبلا نابينا بوده گامي عظيم به حساب مي آيد.»
 

3epehr

Registered User
تاریخ عضویت
28 نوامبر 2005
نوشته‌ها
186
لایک‌ها
0
سن
114
محل سکونت
Tehran
چه خبره؟!ميزاشتي حداقل روزي يكي مي دادي كه رو هر كدوم يه كم بحث شه و...
در كل به نظر من اون پلاستيكه و تراشه اي كه مي تونست افكار انسان رو بخونه از همه خفن تر بودن...
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
يك مخترع جوان ايراني با ساخت نخستين شارژر بي‌سيم تلفن همراه از دستيابي به تكنيك انتقال بي‌سيم برق براي نخستين بار در جهان خبر داد كه به گفته وي مي‌تواند امكان استفاده از وسايل الكترونيكي را بدون نياز به سيم فراهم كند.

رامين عليپور كه در حال حاضر مشغول مذاكره با شركت سوئدي «سوني - اريكسون» جهت واگذاري سيستم ابداعي شارژر بي‌سيم تلفن‌هاي همراه طي قراردادي چندين ميليون كروني است، در گفت‌وگو با خبر نگاران اظهار داشت: ايده انتقال برق به صورت موج از سال‌ها پيش مورد توجه دانشمندان و محققان كشورهاي پيشرفته از جمله ژاپن قرار داشته كه در عمل موفق به تحقق آن نشده بودند، در اين طرح براي اولين بار سيستمي شارژري ساخته شده كه مي‌تواند برق مورد نياز براي شارژ تلفن‌هاي همراه را به صورت بي‌سيم به آنها منتقل كند.

وي با اشاره به ثبت بين‌المللي اختراع خود در خارج كشور در توضيح مشخصات سيستم ساخته شده، گفت: سيستم شارژر بي‌سيم شامل يك دستگاه پايه به ابعاد 9*4*3 سانتي‌متر است كه به برق شهر وصل شده و برق را به امواج الكترومغناطيسي تبديل و منتشر مي‌كند. جزء ديگر اين سيستم يك دستگاه كوچك است كه در تلفن همراه نصب شده و در نقش گيرنده امواج و مبدل آن به برق جهت استفاده در تلفن همراه عمل مي‌كند.

علي پور درباره هزينه ساخت اين سيستم گفت: هزينه تمام شده ساخت هر دو دستگاه مجموعا حدود 25 هزار تومان است كه البته در صورت رسيدن به توليد انبوه قيمت ان تا حدود 10 تا 15 هزار تومان كاهش مي‌يابد.

وي درباره برد سيستم شارژر بي‌سيم گفت: از لحاظ برد محدوديتي براي سيستم وجود ندارد ولي به دليل محدوديت‌هاي فركانسي در ايران برد دستگاه ساخته شده در حدود 100 متر تنظيم شده است كه هر تعداد دستگاه تلفن‌هاي همراه كه در اين فاصله قرار گيرند در صورت مجهز بودن به دستگاه گيرنده - كه ابعادي به اندازه يك بند انگشت داشته و به سهولت و بدون تغيير در شكل ظاهري تلفن همراه بر روي آن قابل نصب است - به صورت خودكار شارژ مي‌شوند.

عليپور تصريح كرد: سيستم طراحي شده بر روي انواع تلفن‌هاي همراه قابل نصب است و حتي مي‌توان شارژر پايه را كه به برق وصل است در اماكن عمومي نظير فروشگاه‌ها ، ايستگاه‌هاي مترو و .... نصب كرد تا همه تلفن‌هاي همراه وجود در آن محدوده بدون هر گونه محدوديت در نوع و تعداد آنها شارژ شوند.

وي كه مدعي ابداع نخستين سيستم انتقال برق از طريق امواج است درباره زيان‌هاي احتمالي اين سيستم به ايسنا گفت: طول موج انتقال برق در اين سيستم نزديك به امواج تلفن همراه است كه عمده بررسي‌هاي متعدد دانشمندان حاكي از بي‌ضرر بودن اين امواج براي انسان است.

اين مخترع 27 ساله كه دانش‌آموخته رشته برق (الكتروتكنيك) دانشگاه آزاد اسلامي است، در ادامه در تبيين نحوه طرز كار سيستم تبديل برق به موج در شارژر ابداعي گفت: دستگاه مادر كه به برق شهر وصل مي‌شود ولتاژ برق را از 220 ولت به 6/3 ولت كاهش داده و پس از عبور از فيلترهاي خاصي آن را تبديل به موج كرده و روي يك باند فركانسي خاصي ارسال مي‌كند. در مقابل سيستم گيرنده تعبيه شده در تلفن همراه امواج ارسالي را دريافت كرده و آن را به برق تبديل مي‌كند.

عليپور درباره چشم انداز آينده انتقال برق از طريق امواج گفت: با به كارگيري اين سيستم مي‌توان برق مورد نياز انواع وسايل برقي از جمله رايانه‌ها، تلويزيون‌ها و ساير سيستم‌هاي صوتي و تصويري را كه در يك ساختمان وجود دارند از طريق يك دستگاه شارژر مادر تامين كرد بدون اين كه نياز به اتصال مستقيم آنها به سيستم برق ساختمان باشد.

وي در پايان با اذعان به اين كه انتقال برق با ولتاژهاي بالا از طريق اين سيستم خطر ساز بوده و باعث اختلال در انتقال امواج نيز مي‌شود، تصريح كرد: اين مساله مشكلي در به كارگيري سيستم در وسايلي كه با ولتاژ بالا كار مي‌كنند ايجاد نمي‌كند چون مي‌توان دستگاه‌هاي ويژه‌اي در محل گيرنده آنها نصب كرد كه ولتاژ برق دريافتي از طريق امواج را به ميزان قابل استفاده توسط انواع دستگاه‌ها تنظيم كنند.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
دانشمندان كوچكترين ماهي جهان را در ميان مرداب هاي اسيدي مناطق گرمسير كشف كردند.
به گزارش روزنامه اينديپندنت انگلستان ، جنس ماده اين نوع ماهي تنها 7.9 ميلي متر و جنس نر آن تنها 10.3 ميلي متر رشد مي كند.
به گفته دانشمنداني كه اين اكتشاف را بعمل اورده اند اين خصوصيات تا كنون در ميان هيچ مهره داري ديده نشده و لذا اين جانور كوچكترين ماهي مهره دار جهان به حساب مي آيد.
زيست شناسان اين ماهي كوچك را در جنگل هاي نمناك و باتلاقي سوماتر پيدا كرده اند جايي كه آبهاي آن بسيار اسيدي تر از اب باران است.
دانشمندان سوئيسي از زنده ماندن اين جاندار در چنين شرايطي تعجب مي كنند اما شگفتي آنه زماني بيشتر شد كه نمونه هاي زياد ديگري از اين دست را در اين ابهاي اسيدي يافت كردند.
موريس كوتلات زيست شناس سوئيسي و تان هئوك هوي از موزه تحقيقات تنوع زيستي رافلز سنگاپور افرادي هستند كه اين كشف را به نام خود ثبت كرده اند.
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,511
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
محققان شركت "آي بي‌ام" به روش جديدي براي ايجاد مدارهاي الكترونيكي بي‌نهايت ريز روي تراشه‌هاي سيليكوني دست يافته‌اند كه به كمك آن ضخامت اين مدارها به يك سوم مدارهاي طراحي شده با فن‌آوري‌هاي فعلي كاهش يافته و به ‪ ۲۹/۹‬نانومتر خواهد رسيد.

به گزارش سايت اينترنتي "بي‌بي‌سي‌نيوز"، كارشناسان "آي بي‌ام" اعلام كرده‌اند كه فن‌آوري جديد امكان ادامه روند توليد تراشه‌هاي كوچكتر و پرظرفيت‌تر را ممكن كرده و نياز به ابداع روشهاي كاملا متفاوت گرانقيمت و آزموده نشده براي توليد نسلهاي جديد تراشه‌ها را به تعويق خواهد انداخت.

فن‌آوري‌هاي فعلي توليد تراشه‌هاي رايانه‌هايي براي كوچكتركردن مدارهاي مورد استفاده در اين تراشه‌ها كم كم به مرزهاي محدوديتهاي خود نزديك مي‌شود.

توليدكنندگان تراشه‌هاي رايانه‌اي هم‌اكنون تلاش زيادي را براي شناسايي روشهاي جديد افزايش تعداد مدارهاي الكترونيكي و ترانزيستورها در تراشه‌هاي سيليكوني به منظور توليد تراشه‌هاي هرچه قدرتمندتر انجام مي‌دهند.

به گفته مسئولان "آي بي‌ام"، فن‌آوري جديد اين شركت مي‌تواند همچنان صحت قانون مشهور "مور" را تاييد كند.

"گاردن مور" موسس شركت "اينتل" در اواخر دهه شصت ميلادي در قانوني موسوم به قانون "مور" پيش‌بيني كرده بود كه تعداد ترانزيستورهاي به كار رفته در تراشه‌هاي رايانه‌اي هر دو سال، دو برابر مي‌شود كه فن‌آوري جديد "آي بي‌ام" صحت قانون "مور" را همچنان تضمين مي‌كند.

دانشمندان مركز تحقيقاتي "آلميدن" در سن‌خوزه آمريكا با روشي موسوم به "ليتوگرافي نوري فرابنفش" موفق به چاپ مدارهاي الكترونيكي با ضخامت تنها ‪ ۲۹/۹‬نانومتر روي تراشه‌هاي سيليكوني شده‌اند.(هر نانومتر به يك ميليارديوم متر گفته مي‌شود)
به گفته مسوولان "آي بي‌ام"، با موفقيت جديد دست كم تا هفت سال ديگر صنعت توليد تراشه‌هاي رايانه‌اي مجبور نخواهد شد براي توليد تراشه‌هاي قوي‌تر، به روشهاي گران قيمت و آزموده نشده تازه، روي بيارود.
 

IcedAngel

Registered User
تاریخ عضویت
13 اکتبر 2005
نوشته‌ها
1,364
لایک‌ها
30
سن
41
محل سکونت
Philadelphia
وحید ترکوندیا ! دمت گرم این از تاپیکهای قبلیت بیشتر حال داد ... هم کوتاهه میشه خوند و هم جالب
منتظر مقدار بیشتر در فواصل زمانیه کمتر هستیم :blush:
 
بالا