unknown boy
Registered User
- تاریخ عضویت
- 1 جولای 2011
- نوشتهها
- 1,019
- لایکها
- 918
به احتمال زیاد در دنیای واقعی یا مجازی پیش امده که شخصی به شما یا خانواده تان دشنام بدهد در اینجور مواقع چه کار میکنید؟
همان فحشهایی که طرف به شما گفته را با چند تا فحش بدتر از ان را نثار طرف میکنید یا با طرف دست به یقه میشوید؟
در این تاپیک حکم فقه اسلامی (و البته قانون فعلی و حاکم بر کشور) را در هنگام قرار گرفتن در این موقعیت برای شما بیان میکنم.
در خیابان افراد زیادی را میبینم که به خاطر کوچکترین بی احترامی و یا برخورد زننده از یک شخصی واکنش های خشن و بسیار خطر افرین از خود نشان میدهند و دنیا و اخرت خود را سر همین کار تباه میکنند و گرفتاریهای بسیاری را برای خود فراهم مینمایند در صورتیکه اگر به عکس العمل درست در این شرایط اگاهی داشته باشند با عمل به ان میتوانند به خوبی مشکل به وجود امده را خنثی کنند بنابراین مهمه که ما به عنوان یک فرد مسلمان و شهروند این جامعه، حکم قانون و عکس العمل مناسب را در هنگام قرار گرفتن در این موقعیت بدانیم:
هیچگاه فراموش نکنید در برابر بی احترامی و دشنام هایی که به صورت زبانی یا نوشتاری بیان میشود هر چقدر که زشت و توهین امیز باشند حق درگیر شدن و زدن ضربه ی فیزیکی به طرف را نداریم و حتی شرعا و قانونا حتی حق اقدام متقابل یعنی برگرداندن همان فحشهایی که به شما داده شده است را هم ندارید و تنها کاری که میتوانید و باید انجام دهید این است که در این مواقع با احترام و خونسردی طرف را نهی از منکر نمایید و اگر این امکان (نهی از منکر) وجود نداشت ان مکان را ترک نمایید تا جلوی پیش امدن حوادث ناگوار را گرفته باشید.این واکنش کاملا عقلانی ، شرعی و قانونی است و قانون هم همین نظر را دارد و زدن ضربه ی فیزیکی به شخص یا انجام اقدام متقابل(برگرداندن دشنامها)به خاطر دشنام گویی آن شخص مصونیت قانونی برای شما نمی اورد و هر دو طرف مجازات خواهند شد.
فراموش نکنید که ارزش انسانی شما هیچگاه با حرفهای دیگران بالا و پایین نمیشود , همینطور که اگر شخص برای شما چابلوسی و چرب زبانی کنند و از شما تعریف و تمجید غیر حقیقی و خلاف واقع کنند ارزش وجودی شما بالا نمیرود با دشنام گفتن دیگران هم ارزش انسانی و معنوی شما پایین نمی اید ,در تاریخ اشخاص زیادی بوده اند که به انسانهای با ارزشی مثل امامان ، پیامبران توهین های زشت کرده اند آیا ارزش امامان و پیامبران با این توهین ها و بی احترامی ها پایین امده؟
قطعا خیر و کاملا برعکس! ما الان با خواندن یا شنیدن زندگینامه انها و طرز برخوردشان با افراد دشنام دهنده به شخصیت بسیار بالای انها پی میبریم.بنابراین این باور غلط که شخصی با دشنام دادن شخصیت شما را خُرد کرد و پایین اورد را فراموش کنید.عکس العمل عقلانی و مورد تایید شرع اینست که در این مواقع با احترام و خونسردی طرف را نهی از منکر نمایید و اگر این امکان وجود نداشت ان مکان را ترک نمایید تا جلوی پیش امدن حوادث ناگوار را گرفته باشید.
موفق باشید.
یکی از احکام اسلامی “حد” است. حد زنا، حد لواط، حد قذف، حد سرقت، حد قیادت، حد شرب مسکر. که هر کدام برای خود احکام و شرایط و میزانی دارد که در این بحث اصلا! نمیگنجد. اما حدی که برای حد قذف تعیین شده است، هشتاد تازیانه شلاق است. میدانید قذف یعنی چه؟
شهید اول و ثانی: فی القذف و هو الرمی بالزنی او اللواط (بقیه متنها را ترجمه فارسی مینویسم تا برای همه خوانندگان قابل فهم باشد) قذف یعنی نسبت دادن زنا یا لواط به شخصی به شرط اینکه، لفظش صریح باشد و قاذف (شخص گوینده) معنای لفظ را به هر زبانی که میگوید، بداند اگرچه مقذوف (شخصی که نسبت زنا را به او داده) معنای لفظ را نداند.
- اگر کسی به دیگری بگوید تو از زنا متولد شدی، نسبت به پدر و مادر آن شخص قذف محسوب میشود و دو حد، یعنی صد و شصت تازیانه، باید بخورد.
- الفاظ “د..ث” “کشخ..” “قرن..” اگر گوینده این کلمات قذف را اراده کرده باشد، حد بر گوینده این کلمات واجب میشود، زیرا معنا و مدلول این کلمات، افعال خاصی است.
اگر گوینده قذف را افاده نکند، به خاطر اینکه الفاظ مذکور در لغت برای قذف ساخته نشدهاند و صرفا معنای دشنام میدهند، گوینده تعزیر میشود.
- هر شخصی که به واسطه گفتن هر کلامی که مخاطب ناخشنود شود، حتی اگر در مجلس حضور نداشته باشد، تعزیر میشود. مانند اینکه به کسی بگوید “فاسق” “شرابخوار” در حالیکه ارتکاب فسق و شرابخواریاش پنهان است نه آشکار.
- همچنین اگر به شخصی بگوید:”سگ” “حقیر” “پست” “کافر” “مرتد” و هرکلمهای که موجب اذیت مخاطب شود و گوینده معنای آن را بداند و مخاطب مستحق تحقیر نباشد و آن فعل را آشکارا انجام ندهد، موجب تعزیر است.
قانون مجازات ایران، ماده ۱۳۹: قذف نسبت دادن زنا یا لواط است به شخص دیگری
ماده ۱۴۱: قذف باید روشن و بدون ابهام بوده و نسبتدهنده به معنای لفظ آگاه باشد، گرچه شنونده معنای آن را نداند.
ماده ۱۴۴: هر گاه کسی به قصد نسبت دادن زنا به شخصی مثلاً چنین گوید (زنقحبه) یا خواهرقحبه یا مادرقحبه، نسبت به کسی که زنا را به او نسبت داده است محکوم به حد قذف میشود و نسبت به مخاطب که به واسطهی این دشنام اذیت شده است تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیر میشود.
ماده ۱۴۵: هر دشنامی که باعث اذیت شنونده شود و دلالت بر قذف نکند مانند این که کسی به زنش بگوید تو باکره نبودی، موجب محکومیت گوینده به شلاق تا ۷۴ ضربه میشود.
اینها را خواندم و مقایسه کردم با دنیایی که داریم در آن زندگی میکنیم؛ نه از این باب که حدود الهی در کشورمان اجرا نمیشود، از این باب که ممکن است هر روز چقدر مصادیق حد و تعزیر دارد رخ میدهد و شاید ما اصلا حکمش را ندانیم و حتی انکار و توجیهش کنیم.
من حکم و شرایط و اما و اگرهایی که در شرع و مراجع فقهی ما برایش دارند را نوشتم. مصداقگیری نکنید. اولین نوک پیکان به سمت خودم است و الفاظی که استفاده میکنم …
پ.ن۱: تعزیر یک نوع مجازات است که حد و مقدارش را شرع تعیین نکرده و در حقوق اصولا با اسم “مجازات نامعین” جایگاه دارد. ملاک اصلی تعزیر کمتر بودن آن نسبت به حد است و میزانش را حاکم شرع تعیین میکند.
پ.ن۲: کتاب “اللمعه الدمشقیه” از شهید اول و “الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه” شهید ثانی دو کتاب منبع در فقه اسلامی و قانون مجازات ایران هستند. برای مطالعه بیشتر به صفحه ویکیپدیا مراجعه کنید.
لمعه دمشقیه - ویکیپدیا -- شرح لمعه - ویکیپدیا
منبع : وبسایت وادی
لینک منبع : http://www.vaadi.ir/archive/403
ماده 145 قانون مجازات اسلامی
هر دشنامی که باعث اذیت شنونده شود و دلالت بر قذف نکند مانند این که کسی به زنش بگوید تو باکره نبودی، موجب محکومیت گوینده به شلاق تا ۷۴ ضربه میشود.
برای کسب اطلاعات بیشتر قسمت باب پنجم - قذف مطالعه شود : http://fa.wikisource.org/wiki/قانون....86.D8.AC.D9.85_-_.D9.82.D8.B0.D9.81.E2.80.8C
قذف - ویکیپدیا
همان فحشهایی که طرف به شما گفته را با چند تا فحش بدتر از ان را نثار طرف میکنید یا با طرف دست به یقه میشوید؟
در این تاپیک حکم فقه اسلامی (و البته قانون فعلی و حاکم بر کشور) را در هنگام قرار گرفتن در این موقعیت برای شما بیان میکنم.
در خیابان افراد زیادی را میبینم که به خاطر کوچکترین بی احترامی و یا برخورد زننده از یک شخصی واکنش های خشن و بسیار خطر افرین از خود نشان میدهند و دنیا و اخرت خود را سر همین کار تباه میکنند و گرفتاریهای بسیاری را برای خود فراهم مینمایند در صورتیکه اگر به عکس العمل درست در این شرایط اگاهی داشته باشند با عمل به ان میتوانند به خوبی مشکل به وجود امده را خنثی کنند بنابراین مهمه که ما به عنوان یک فرد مسلمان و شهروند این جامعه، حکم قانون و عکس العمل مناسب را در هنگام قرار گرفتن در این موقعیت بدانیم:
هیچگاه فراموش نکنید در برابر بی احترامی و دشنام هایی که به صورت زبانی یا نوشتاری بیان میشود هر چقدر که زشت و توهین امیز باشند حق درگیر شدن و زدن ضربه ی فیزیکی به طرف را نداریم و حتی شرعا و قانونا حتی حق اقدام متقابل یعنی برگرداندن همان فحشهایی که به شما داده شده است را هم ندارید و تنها کاری که میتوانید و باید انجام دهید این است که در این مواقع با احترام و خونسردی طرف را نهی از منکر نمایید و اگر این امکان (نهی از منکر) وجود نداشت ان مکان را ترک نمایید تا جلوی پیش امدن حوادث ناگوار را گرفته باشید.این واکنش کاملا عقلانی ، شرعی و قانونی است و قانون هم همین نظر را دارد و زدن ضربه ی فیزیکی به شخص یا انجام اقدام متقابل(برگرداندن دشنامها)به خاطر دشنام گویی آن شخص مصونیت قانونی برای شما نمی اورد و هر دو طرف مجازات خواهند شد.
فراموش نکنید که ارزش انسانی شما هیچگاه با حرفهای دیگران بالا و پایین نمیشود , همینطور که اگر شخص برای شما چابلوسی و چرب زبانی کنند و از شما تعریف و تمجید غیر حقیقی و خلاف واقع کنند ارزش وجودی شما بالا نمیرود با دشنام گفتن دیگران هم ارزش انسانی و معنوی شما پایین نمی اید ,در تاریخ اشخاص زیادی بوده اند که به انسانهای با ارزشی مثل امامان ، پیامبران توهین های زشت کرده اند آیا ارزش امامان و پیامبران با این توهین ها و بی احترامی ها پایین امده؟
قطعا خیر و کاملا برعکس! ما الان با خواندن یا شنیدن زندگینامه انها و طرز برخوردشان با افراد دشنام دهنده به شخصیت بسیار بالای انها پی میبریم.بنابراین این باور غلط که شخصی با دشنام دادن شخصیت شما را خُرد کرد و پایین اورد را فراموش کنید.عکس العمل عقلانی و مورد تایید شرع اینست که در این مواقع با احترام و خونسردی طرف را نهی از منکر نمایید و اگر این امکان وجود نداشت ان مکان را ترک نمایید تا جلوی پیش امدن حوادث ناگوار را گرفته باشید.
موفق باشید.
حکمِ فحش و نسبتهای ناروا دادن در فقهاسلامی و قانون مجازات ایران
- نشسته بود روی صندلیهای مترو و با دوستش حرف میزد، برایش پیامک آمد، وقتی خواندش بلند گفت: «گوسفند، عوضی» مخاطبش، فرستندهٔ پیام بود.
- اتوبوس در ایستگاه مقصد ایستاده بود و مسافرها سوار میشدند، یک ربعی گذشت و حرکت نکرد و اعتراض مسافران بلند شد، یکی گفت: «بیشعور است بسکه این راننده، نفهم»
- دارد رانندگی میکند. ماشینی از کنارش میپیچید. سرش را از پنجره میبرد بیرون و بلند فریاد میزند “ای د..ث، مادر به..”
- فکر کنم دبستانی هستند، شاید هشت یا نه ساله، وسط کوچه دعوایشان شده، کلماتی به هم می گویند که معنای بعضیشان را اصلا نمیدانم.
- مداح است. وسط روضه و سینهزنی شروع میکند فحش و تهمت میزند. زنازاده و حرامخوار و فاحشه میگوید.
یکی از احکام اسلامی “حد” است. حد زنا، حد لواط، حد قذف، حد سرقت، حد قیادت، حد شرب مسکر. که هر کدام برای خود احکام و شرایط و میزانی دارد که در این بحث اصلا! نمیگنجد. اما حدی که برای حد قذف تعیین شده است، هشتاد تازیانه شلاق است. میدانید قذف یعنی چه؟
شهید اول و ثانی: فی القذف و هو الرمی بالزنی او اللواط (بقیه متنها را ترجمه فارسی مینویسم تا برای همه خوانندگان قابل فهم باشد) قذف یعنی نسبت دادن زنا یا لواط به شخصی به شرط اینکه، لفظش صریح باشد و قاذف (شخص گوینده) معنای لفظ را به هر زبانی که میگوید، بداند اگرچه مقذوف (شخصی که نسبت زنا را به او داده) معنای لفظ را نداند.
- اگر کسی به دیگری بگوید تو از زنا متولد شدی، نسبت به پدر و مادر آن شخص قذف محسوب میشود و دو حد، یعنی صد و شصت تازیانه، باید بخورد.
- الفاظ “د..ث” “کشخ..” “قرن..” اگر گوینده این کلمات قذف را اراده کرده باشد، حد بر گوینده این کلمات واجب میشود، زیرا معنا و مدلول این کلمات، افعال خاصی است.
اگر گوینده قذف را افاده نکند، به خاطر اینکه الفاظ مذکور در لغت برای قذف ساخته نشدهاند و صرفا معنای دشنام میدهند، گوینده تعزیر میشود.
- هر شخصی که به واسطه گفتن هر کلامی که مخاطب ناخشنود شود، حتی اگر در مجلس حضور نداشته باشد، تعزیر میشود. مانند اینکه به کسی بگوید “فاسق” “شرابخوار” در حالیکه ارتکاب فسق و شرابخواریاش پنهان است نه آشکار.
- همچنین اگر به شخصی بگوید:”سگ” “حقیر” “پست” “کافر” “مرتد” و هرکلمهای که موجب اذیت مخاطب شود و گوینده معنای آن را بداند و مخاطب مستحق تحقیر نباشد و آن فعل را آشکارا انجام ندهد، موجب تعزیر است.
قانون مجازات ایران، ماده ۱۳۹: قذف نسبت دادن زنا یا لواط است به شخص دیگری
ماده ۱۴۱: قذف باید روشن و بدون ابهام بوده و نسبتدهنده به معنای لفظ آگاه باشد، گرچه شنونده معنای آن را نداند.
ماده ۱۴۴: هر گاه کسی به قصد نسبت دادن زنا به شخصی مثلاً چنین گوید (زنقحبه) یا خواهرقحبه یا مادرقحبه، نسبت به کسی که زنا را به او نسبت داده است محکوم به حد قذف میشود و نسبت به مخاطب که به واسطهی این دشنام اذیت شده است تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیر میشود.
ماده ۱۴۵: هر دشنامی که باعث اذیت شنونده شود و دلالت بر قذف نکند مانند این که کسی به زنش بگوید تو باکره نبودی، موجب محکومیت گوینده به شلاق تا ۷۴ ضربه میشود.
اینها را خواندم و مقایسه کردم با دنیایی که داریم در آن زندگی میکنیم؛ نه از این باب که حدود الهی در کشورمان اجرا نمیشود، از این باب که ممکن است هر روز چقدر مصادیق حد و تعزیر دارد رخ میدهد و شاید ما اصلا حکمش را ندانیم و حتی انکار و توجیهش کنیم.
من حکم و شرایط و اما و اگرهایی که در شرع و مراجع فقهی ما برایش دارند را نوشتم. مصداقگیری نکنید. اولین نوک پیکان به سمت خودم است و الفاظی که استفاده میکنم …
پ.ن۱: تعزیر یک نوع مجازات است که حد و مقدارش را شرع تعیین نکرده و در حقوق اصولا با اسم “مجازات نامعین” جایگاه دارد. ملاک اصلی تعزیر کمتر بودن آن نسبت به حد است و میزانش را حاکم شرع تعیین میکند.
پ.ن۲: کتاب “اللمعه الدمشقیه” از شهید اول و “الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه” شهید ثانی دو کتاب منبع در فقه اسلامی و قانون مجازات ایران هستند. برای مطالعه بیشتر به صفحه ویکیپدیا مراجعه کنید.
لمعه دمشقیه - ویکیپدیا -- شرح لمعه - ویکیپدیا
منبع : وبسایت وادی
لینک منبع : http://www.vaadi.ir/archive/403
ماده 144 قانون مجازات اسلامی ایران
هر گاه کسی به قصد نسبت دادن زنا به شخصی مثلاً چنین گوید (زنقحبه) یا خواهرقحبه یا مادرقحبه، نسبت به کسی که زنا را به او نسبت داده است محکوم به حد قذف میشود و نسبت به مخاطب که به واسطهی این دشنام اذیت شده است تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیر میشود.
ماده 145 قانون مجازات اسلامی
ماده 608 قانون مجازات اسلامی
توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنان چه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.
برای کسب اطلاعات بیشتر قسمت باب پنجم - قذف مطالعه شود : http://fa.wikisource.org/wiki/قانون....86.D8.AC.D9.85_-_.D9.82.D8.B0.D9.81.E2.80.8C
قذف - ویکیپدیا
Last edited: