برگزیده های پرشین تولز

ایمپلنت ؛ ده فاکتور تشخیصی برای بررسی زیبایی در ایمپلنت

jahansite95

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 سپتامبر 2016
نوشته‌ها
79
لایک‌ها
5
ایمپلنت ؛ ده فاکتور تشخیصی برای بررسی زیبایی در ایمپلنت

۱۰ فاکتور تشخیصی که برای زیبایی در دندانپزشکی ایمپلنت باید بررسی شود

implant-b01.jpg

۱۰ معیار را می توان برای تعیین نمایی از ریسک زیبایی (Esthetic risk profile) مورد استفاده قرار داد. این معیارها به کلینیسین و بیمار کمک می کند تا احتمال دستیابی به نتایجی زیبا در طی درمان با ایمپلنت دندانی را تعیین کنند.
انتظارات بیمار از درمان
اخیراً آگاهی عمومی در مورد مزایای درمان با ایمپلنت های دندانی افزایش یافته که خود تأثیراتی مثبت و منفی بر درمان های کلینیکی روزانه داشته است. خوشبختانه، تعداد بیمارانی که خواستار درمان با ایمپلنت های دندانی هستند رو به افزایش است. ولی اغلب این بیماران در مورد روند این درمان آگاهی کافی ندارند. دسترسی به اینترنت به بیماران تحصیل کرده کمک کرده است تا متوجه شوند که ایمپلنت های دندانی چطور برای جایگزینی دندانهای از دست رفته استفاده می‌شوند. متأسفانه، این دانش می تواند به توقعات غیرمنطقی که تیم درمان قادر به برآورده کردن آنها نیست، منجر شود. بنابراین، تعیین خواسته های نهایی بیمار درطی جلسۀ مصاحبه ضروری می باشد. بحث در خصوص برنامۀ بازسازی دهان باید بر روی سه جنبۀ شکل، عملکرد و زیبایی متمرکز شود. گوشزد نمودن این موارد می تواند به بیمار در ایجاد نمای اولیه ریسک زیبایی و همچنین در پذیرش او کمک کند.
شکل
ارزیابی فضای رستوریتیو در رابطه با دندانهای مجاور یا مقابل، ضرورت انجام درمانهای ارتودنسی یا رستوریتیو قبل و یا در طول درمان با ایمپلنت را تعیین خواهد کرد. تجسم رستوریشن طراحی شده، اطلاعاتی را در خصوص میزان حمایت بافتهای نرم و سخت در دسترس قرار خواهد داد. انجام مراحل دندانی تأیید شده که شامل تهیۀ عکسها و واکس آپ های (Wax up) تشخیصی است برای این تجسم اهمیت دارد.
عمل
برای قرار دادن یک رستوریشن حمایت شونده توسط ایمپلنت در محیطی هماهنگ و فانکشنال، ارزیابی اکلوزال ضروری است. درمواردی که بی دندانی، طولانی مدت بود، رویش بیش از حد دندانهای مقابل به داخل فضای آزاد می تواند رستوریشن ایمپلنت (ها) را با مشکل مواجه ساد.
واکس آپ های تشخیصی، طرحی برای تغییر موقعیت این دندانها ارائه کرده و اغلب انجام این واکس آپ ها در بررسی زیبایی قبل از درمان ضروری است.
زیبایی
انتظارات بیمار در خصوص زیبایی چیست؟ آیا این انتظارات واقع بینانه هستند؟ توجه بیمار، از به وجود آمدن نتایج ناامیدکننده در بیماران با توقعات زیبایی بالا جلوگیری می کند. چنین بیمارانی باید به عنوان بیماران با «ریسک زیبایی بالا (High esthetic risks» تلقی شوند.
تعریف ناحیه زیبایی
به هر قسمت دنتوآلوئولر که از نظر عینی (Objective) در لبخند کامل مشاهده می شود و از نظر ذهنی (Subjective) برای بیمار اهمیت زیبایی داشته باشد، ناحیۀ زیبایی گفته می شود.
۲- استعمال دخانیات
هنگامی که احتمال موفقیت یک دوره درمان ایمپلنت (کاشت دندان) از نظر زیبایی تعیین می شود، باید مشکلات احتمالی ثانویه نسبت به عوامل موضعی و عمومی در نظر گرفته شوند. استعمال دخانیات می تواند آثار زیانباری بر روی مراحل پیوند، یکپارچگی ایمپلنت (Implant integration) یا سلامت طولانی مدت بافتهای اطراف ایمپلنت داشته باشد. مطالعات کلینیکی متعدد نشان می دهند استعمال دخانیات بر روی یکپارچگی کوتاه مدت و طولانی مدت ایمپلنت های دندانی تأثیر منفی دارد. بیمارانی که از دخانیات استفاده می کنند، باید آموزش داده شوند تا قبل از شروع درمان ایمپلنت، این عادت را ترک کنند. افرادی که زیاد سیگار می کشند (بیشتر از ۱۰ نخ در روز)، باید به عنوان «بیماران با ریسک زیبایی بالا» تلفی شوند.

منبع : کلینیک ایمپلنت تهران دکتر مصطفی نژاد

 
Last edited:
بالا